Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Uppmanar alla att inte rösta, eftersom det redan gjorts en gång. Svaralternativen är dessutom denna gång vinklade.
tvett skrev:Richard skrev:Uppmanar alla att inte rösta, eftersom det redan gjorts en gång. Svaralternativen är dessutom denna gång vinklade.
Ja, det har ju röstats en massa gånger redan.![]()
Men för dem människor som du hela tiden hänvisar till så är väl alternativ 1 en självklarhet?
Richard skrev:tvett skrev:Richard skrev:Uppmanar alla att inte rösta, eftersom det redan gjorts en gång. Svaralternativen är dessutom denna gång vinklade.
Men för dem människor som du hela tiden hänvisar till så är väl alternativ 1 en självklarhet?
Fast de röstar ju inte denna gång.
Naqref skrev:Hur vet du det? Kanske för att du vet att de egentligen inte finns?
Naqref skrev:Bara för att så röstar jag. Ursprungsfrågan i sig var rätt oväsentlig. Tycker man att spikfötter är en stor fråga så har man i sig rätt små problem.
2.
Naqref skrev:Richard skrev:tvett skrev:Richard skrev:Uppmanar alla att inte rösta, eftersom det redan gjorts en gång. Svaralternativen är dessutom denna gång vinklade.
Hur vet du det? Kanske för att du vet att de egentligen inte finns?
Richard skrev:Naqref skrev:Richard skrev:tvett skrev:Richard skrev:Uppmanar alla att inte rösta, eftersom det redan gjorts en gång. Svaralternativen är dessutom denna gång vinklade.
Hur vet du det? Kanske för att du vet att de egentligen inte finns?
Nej, därför att trådskaparen IÖ fuskade i den andra tråden.
tvett skrev:Förvånad att det inte kommit några kommentarer om att folk inte vågar rösta 1 pga rädsla för att bli påhoppade. Så jag antar att de bara låter bli i lydnad till Richard. Eller så dyker de femtio in ikväll.
Harryup skrev:Alternativen och sammanbuntningen av dom gör att det är en sandlåderöstning.
Mvh/Harryup
I en annan tråd påstår Richard att de flesta upplever musiken som
bättre med spikes under sina högtalare.
Tänkte bara undersöka om det påståendet stämmer.
Ah, upp-och-ner-vänd kon?Harryup skrev:Dessutom kan spikar mot lådan och mjukföter mot golvet låta bra.
Alternativen och sammanbuntningen av dom gör att det är en sandlåderöstning.
Mvh/Harryup
Svante skrev:Ja, varför inte bara "ja" och "Nej" som alternativ.
Men visst, 2-nej får det bli. Dock inte grundat på något av alternativen som listas.
tvett skrev:...frågan är inte tillräckligt tydlig och avskalad.
adzer skrev:Harryup skrev:Alternativen och sammanbuntningen av dom gör att det är en sandlåderöstning.
Mvh/Harryup
Ja röstningen är vinklad om frågan hade vart i stil med "är spikfötter bättre än mjukfötter?", men röstningen är till för att kolla om Richard påstående stämmer.
Detta skrev IÖ i den tidigare tråden:I en annan tråd påstår Richard att de flesta upplever musiken som
Observera "De flesta", om detta vore sant så skulle fler personer rösta 1 än 2.
Det är därför IÖ klumpat ihop "vet ej" folket med svar 2. Vilket är helt ok för just undersökningens syfte
Richard skrev:Uppmanar alla att inte rösta, eftersom det redan gjorts en gång. Svaralternativen är dessutom denna gång vinklade.
Richard skrev:tvett skrev:Richard skrev:Uppmanar alla att inte rösta, eftersom det redan gjorts en gång. Svaralternativen är dessutom denna gång vinklade.
Objektivisten skrev:Svarar 1
-Ja (jag upplever musiken som bättre med spikes under mina högtalare).
Svante skrev:...2-nej får det bli. Dock inte grundat på något av alternativen som listas.
IngOehman skrev:Svante skrev:...2-nej får det bli. Dock inte grundat på något av alternativen som listas.
Du får gärna berätta om vilket alternativskäl till att inte tycka att musiken
blir bättre med högtalarna på spikfötter, som du hade velat se listat istället
för, eller rättare sagt utöver de som är listade, som alltså är rätt skäl för dig.
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:...2-nej får det bli. Dock inte grundat på något av alternativen som listas.
för, eller rättare sagt utöver de som är listade, som alltså är rätt skäl för dig.
Vh, iö
Rent resonemang. Erfarenhet av liknande system, och förståelse för hur fysiken fungerar.
Ett hopp från Västerbron bevisar visserligen att ett hopp från Västerbron är farligt. Lite grundläggande förståelse ger dock insikten att inte bara Västerbron är farlig, utan även andra höga broar. Och stup och vad det nu kan vara. Man kan också förstå att man kanske klarar att hoppa från en låg viadukt utan större skador. Resonemangsvarianten har dessutom fördelen att den sparar liv.
En lyssning på furugolv kanske bevisar att skillnaden kan vara hörbar, men lite grundläggande förståelse ger dock insikten att även andra golv kan ge en hörbar skillnad. Och upphängning i vajrar eller vad det nu kan vara. Man kan också förstå att man kanske inte hör så stor skillnad om man har ett tungt betonggolv, direkt på mark.
Resonemangsvarianten har dessutom fördelen att den sparar arbete.
(Jag har en svag känsla från någon tidigare tråd att det var olämpligt att exemplifiera det här med bron, men jag minns inte varför.)
americantabloid skrev:Richard skrev:Uppmanar alla att inte rösta, eftersom det redan gjorts en gång. Svaralternativen är dessutom denna gång vinklade.
Röstar på 2. (Ge dig nu Rickard. Det börjar bli tröttsamt...Rösta på det du tycker istället för att hålla på och tramsa...Det är ok om du tycker annat, men att hålla på och tjafsa som du och Jan Banan gör blir bara tröttsamt.)
Kronkan skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:...2-nej får det bli. Dock inte grundat på något av alternativen som listas.
Vh, iö
Rent resonemang. Erfarenhet av liknande system, och förståelse för hur fysiken fungerar.
Ett hopp från Västerbron bevisar visserligen att ett hopp från Västerbron är farligt. Lite grundläggande förståelse ger dock insikten att inte bara Västerbron är farlig, utan även andra höga broar. Och stup och vad det nu kan vara. Man kan också förstå att man kanske klarar att hoppa från en låg viadukt utan större skador. Resonemangsvarianten har dessutom fördelen att den sparar liv.
En lyssning på furugolv kanske bevisar att skillnaden kan vara hörbar, men lite grundläggande förståelse ger dock insikten att även andra golv kan ge en hörbar skillnad. Och upphängning i vajrar eller vad det nu kan vara. Man kan också förstå att man kanske inte hör så stor skillnad om man har ett tungt betonggolv, direkt på mark.
Resonemangsvarianten har dessutom fördelen att den sparar arbete.
(Jag har en svag känsla från någon tidigare tråd att det var olämpligt att exemplifiera det här med bron, men jag minns inte varför.)
Resonemang verkar ju alltid bra. Bättre än annat man kan se.
Man bör väl alltid räkna med ökade resonanser såväl i golv såsom i i låda om man ar en hård koppling. En tes kanske kan vara att dessa resonanta system är kommunicerande kärl. Alltså att om golvet är eftergivligt så minskar resonanserna i lågan.
Finns det mätningar vilka typer av övertoner som bildas. Jämna – udda?
Kronkan skrev:Resonemang verkar ju alltid bra. Bättre än annat man kan se.
Man bör väl alltid räkna med ökade resonanser såväl i golv såsom i i låda om man ar en hård koppling. En tes kanske kan vara att dessa resonanta system är kommunicerande kärl. Alltså att om golvet är eftergivligt så minskar resonanserna i lågan.
adzer skrev:Harryup skrev:Alternativen och sammanbuntningen av dom gör att det är en sandlåderöstning.
Mvh/Harryup
Ja röstningen är vinklad om frågan hade vart i stil med "är spikfötter bättre än mjukfötter?", men röstningen är till för att kolla om Richard påstående stämmer.
Detta skrev IÖ i den tidigare tråden:I en annan tråd påstår Richard att de flesta upplever musiken som
Observera "De flesta", om detta vore sant så skulle fler personer rösta 1 än 2.
Det är därför IÖ klumpat ihop "vet ej" folket med svar 2. Vilket är helt ok för just undersökningens syfte
Svante skrev:Kronkan skrev:Resonemang verkar ju alltid bra. Bättre än annat man kan se.
Hmm, lustigt, frågan på slutet har ingenting med det första du skrev att göra.
Resonanser är ett linjärt fenomen. Det betyder att det inte bildas distorsion, och alltså bildas det inte övertoner.
...av resonanserna alltså, men det finns andra mekanismer som även kan ge distorsion i signalen från golvet. Alla typer av övertoner kan bildas i dessa.
Harryup skrev:Jag ser ju resultatet av denna undersökning som helt meningslöst då "de flesta" inte finns på faktiskt, om man refererar till att man skall undersöka om Richards uttalande stämmer. Denna undersökning svara ju endast om några på faktiskt gillar spikar, och de verkar ju finnas. De som svara 2 vet man ju bara att de av någon anledning inte röstat på 1.
Är det nån som ser något annat resultat?
Mvh/Harryup
Svante skrev:(Jag har en svag känsla från någon tidigare tråd att det var olämpligt att exemplifiera det här med bron, men jag minns inte varför.)
aisopos skrev:Tja, en ganska ful röstning, typ:
Gillar du en Volvo V70 med dragkrok, vinröd lack och rosa rattmuff, eller en
annan slags bil?
![]()
aisopos skrev:Men jag förstår i vilket fall vad du är ute efter.
aisopos skrev:För mig själv är spikes eller mjuka kuddar en total ickefråga.
Och så länge det är det kommer det givetvis inte vara några spikar under
högtalarna som gör märken i golvet.
Jag har inte provat för att för att testa ev skillnad, och kommer kanske aldrig
göra det heller.
aisopos skrev:Jag misstänker starkt att jag har många andra problem med otroligt högre
dignitet att ta hand om före.
aisopos skrev:Men jag kan rösta, i förra omröstningen fanns det alternativ som passade mig,
något med typ att man inte provat.
Så jag röstar helt enkelt på 2, ty jag kan inte säga att jag föredrar ljudet från
högtalare som står på spikes.
OlA-68 skrev:iag har spikar på ett par av mina högisar... de som jag vann högtalarbyggartävlingen med... jag tyckerdelåter okmenjag lider fortfarande med bamsefars stortå... så jag känner mig lite kluven så att säga hurjag skall rösta men känner mig anmodad att rösta på alternativ 2
så jag gör såhär...3
mx skrev:Varför har inte Richard och resterande femtio användarna röstat än?
IngOehman skrev:Trådens syfte är bara att undersöka om Richards påstående i en annan tråd:
"de flesta upplever musiken som bättre med spikes under sina högtalare", är sant.
phloam skrev:En enskild medlem ska ju kunna skriva nåt ogenomtänkt utan att exakt vad denne skrivit lyfts fram i separat tråd.
Kan ju vara värt att ha i åtanke när det gäller denna typ av laddade frågor.
phloam skrev:Jo visst, men om det nu rör sig om en enskild persons starka övertygelse så borde det väl vara ännu lättare att ignorera för dem som stör sig på det?
För poll'en är väl inte till för att knäcka en enskild medlems personliga övertygelse, hoppas jag?
JanBanan skrev:phloam skrev:... såvida man inte har behov av att peka finger och säga "Du hade fel!".
Den mentaliteten existerar överhuvudtaget inte på faktiskt.se.
phloam skrev:Men då kan man ju ta upp frågan utan att blanda in namn, om det är av så stort intresse
Just att en viss person påstått att "jättemånga tycker si eller så" känns inte som en av hifi-historiens viktigaste frågor om man säger så, såvida man inte har behov av att peka finger och säga "Du hade fel!".
adzer skrev:phloam skrev:En enskild medlem ska ju kunna skriva nåt ogenomtänkt utan att exakt vad denne skrivit lyfts fram i separat tråd.
Kan ju vara värt att ha i åtanke när det gäller denna typ av laddade frågor.
Håller med, men när en specifik medlem propagerar för samma "sanning" i flertalet trådar med en nästan religös övertygelse så förstår jag varför folk gärna vill ifrågasätta denna "sanning" och bevisa den falsk.
Det beror helt på omständigheterna.
IngOehman skrev:Majoritetsargumentet är ju dumheter i vilket fall som helst.
JanBanan skrev:IngOehman skrev:Majoritetsargumentet är ju dumheter i vilket fall som helst.
Fast det är väl just det som används vid blindtester?
MagnusÖstberg skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Majoritetsargumentet är ju dumheter i vilket fall som helst.
Är det en fråga eller ett påstående?
MagnusÖstberg skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Majoritetsargumentet är ju dumheter i vilket fall som helst.
JanBanan skrev:MagnusÖstberg skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Majoritetsargumentet är ju dumheter i vilket fall som helst.
Både och.
Påstående: Blindtester utvärderas efter en majoritetsbedömning.
Fråga: Är blindtester dumheter?
JanBanan skrev:MagnusÖstberg skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Majoritetsargumentet är ju dumheter i vilket fall som helst.
Både och.
shifts skrev:Jag vet inte vad undersökningen egentligen visar för frågan i stort (alltså bortom Faktiskts gränser). Ställd på Euphonia hade nästan garanterat utfallet blivit ett annat. Säkert på Selleri likaså. På Faktiskt tycker iaf en tydlig majoritet att mjuka fötter får musiken klinga tydligare, men någon slutsats om vad en större majoritet tycker i frågan går så klart inte att dra. Uppenbart iofs.
Håller också med den personen som skrev att man bör ha provat både och och inte bara gå på känsla för förnuft eller hörsägen.
shifts skrev:På Faktiskt tycker iaf en tydlig majoritet att mjuka fötter får musiken klinga tydligare
JanBanan skrev:IngOehman skrev:Majoritetsargumentet är ju dumheter i vilket fall som helst.
IngOehman skrev:Auktoritetsargumentet är ett annat exempel på en dumhet i mångas före-
ställningsvärld. Det tillgrips när någon hävdar att det är rätt att tycka det
ena eller andra för att någon auktoritet tycker det.
Både och.
IngOehman skrev:Däremot har jag sett många extrema fall av auktoritetstro - kombinerat
med oerhörd okunskap här, och det är ju en skara som inte håller med om
i stort sett någonting som jag skriver.
Och det är väl inte så konstigt egentligen eftersom de ju söker (medvetet
eller omedvetet) auktoriteter som dikterar/ger enkla svar - inte besvärliga
människor som jag, som vill att alla skall försöka förstå. Jag är helt enkelt
alldeles för jobbig för dem.
IngOehman skrev:Jag är helt enkelt
alldeles för jobbig för dem.
Vh, iö
Jag skrev:Oftast är det nog du själv som är auktoriteten, vad du än tycker om det.
IngOehman skrev:För den som själv inte förstår något eller bara förstår väldigt lite och kan-
ske dessutom har missförstått mycket, kan det dock vara svårt att skilja
mellan människor som är överens på grund av att de delar en kunskap och
de som är överens på grund av att alla följer en (auktoritet).
IngOehman skrev:shifts skrev:På Faktiskt tycker iaf en tydlig majoritet att mjuka fötter får musiken klinga tydligare
Jasså? Hur vet man det? Det är så vitt jag vet ingenting som någon har
undersökt.
Frågan i den här tråden var att ta reda på om det är riktigt att "de flesta
upplever musiken som bättre med spikes under sina högtalare". För att ta
reda på om det stämde ställde jag frågan "-Upplevs musiken som bättre
med spikes under högtalarna?"
Att svaret "nej" dominerar kan inte rimligen översättas till att betyda att
majoriteten tycker att mjuka fötter får musiken att "klinga tydligare".
Jag svarade själv nej på frågan eftersom jag inte upplever musiken som
varande varken bättre eller sämre i någon anläggning. Jag upplever inte
att musiken blir annorlunda i olika anläggningar, bara att anläggningarna
är det.
tvett skrev:Jag tror nog att den stora majoriteten _tror_ att spikes gör ljudet bättre.
Det är ju ett _oftast_ dyrt tillbehör, klart det måste göra något bättre.
IngOehman skrev:Jag tror den stora majoriteten tror att spikfötter bevarar kvaliteter, men
att man utan sådana förlorar några.
Jag tror att man inte skall bry sig så mycket om vad de som inte vet just
något om en sak, tror. Det intressanta är ju hur det är, inte vad någon
majoritet tror om det
Vh, iö
tvett skrev:Jag tror nog att den stora majoriteten _tror_ att spikes gör ljudet bättre.
IngOehman skrev:Musiken på olika skivor låter olika.
Jag gillar det. Och jag ser inget större egenvärde i att ändra hur något
fonograms musik låter.
Vh, iö
shifts skrev:tvett skrev:Jag tror nog att den stora majoriteten _tror_ att spikes gör ljudet bättre.
Jag tror faktiskt inte det är den främsta anledningen. De gånger jag utanför forum talat med andra om det, så verkar det vara stadigheten vid en handpåläggning som gör att man intuitivt tycker spikes låter högtalaren stå mer stilla.
Richard skrev:shifts skrev:tvett skrev:Jag tror nog att den stora majoriteten _tror_ att spikes gör ljudet bättre.
Jag tror faktiskt inte det är den främsta anledningen. De gånger jag utanför forum talat med andra om det, så verkar det vara stadigheten vid en handpåläggning som gör att man intuitivt tycker spikes låter högtalaren stå mer stilla.
Den stora majoriteten HÖR att det låter bättre med spikes.
shifts skrev:tvett skrev:Jag tror nog att den stora majoriteten _tror_ att spikes gör ljudet bättre.
Richard skrev:Den stora majoriteten HÖR att det låter bättre med spikes.
Richard skrev:Den stora majoriteten HÖR att det låter bättre med spikes.
Annars skulle man väl plocka bort de otympliga spikarna ?
Richard skrev:shifts skrev:tvett skrev:Jag tror nog att den stora majoriteten _tror_ att spikes gör ljudet bättre.
Den stora majoriteten HÖR att det låter bättre med spikes.
Richard skrev:Annars skulle man väl plocka bort de otympliga spikarna ?
IngOehman skrev:Nej, det är inte det resultat jag fått i blindtester.
tvett skrev:...spikes... ett _oftast_ dyrt tillbehör...
Objektivisten skrev:tvett skrev:...spikes... ett _oftast_ dyrt tillbehör...
Nu brukar väl iof spikes följa med gratis i kartongen när man köper golvhögtalare, i 95% av fallen.
IngOehman skrev:Läs hela mitt inlägg så klarnar det nog.
phloam skrev:Jag tycker att det faktiskt borde få finas en del utrymme för "tro" - eftersom det är en hobby för flertalet här.
mx skrev:Väldigt hård stämning på forumet just nu.
FBK skrev:mx skrev:Väldigt hård stämning på forumet just nu.
Vill du inte ha denna stämning ibland så är detta forumet helt fel plats för din del, och vem är orsaken till det i detta fallet...?
Blir lätt så när det är okej att trycka dit motparten med allehanda medel (som ofta görs ifrån en del håll) och inte blir det bättre att det saknas total ödmjukhet och självinsikt.
FBK skrev:Blir lätt så när det är okej att trycka dit motparten med allehanda medel (som ofta görs ifrån en del håll) och inte blir det bättre att det saknas total ödmjukhet och självinsikt.
IngOehman skrev:Till det senare hör att man måste förstå att man måste låta öronen av-
göra om man vill ha svar på hur något låter. Det för man bara om man
testar blindt, när påverkanseffekten är så trots allt förhållandevis liten.
Vh, iö
ThePreTor1aN skrev:IngOehman skrev:Till det senare hör att man måste förstå att man måste låta öronen av-
Vh, iö
Jag tycker det är häpnadsväckande att det varnas för påverkanseffekten direkt när det gäller spikfötter, men inte mjukfötter???.
Här skulle ju självaste Randi skakat på huvudet då man skämmer faktiskt ut de testmetoder man försöker få någorlunda objektiva resultat ifrån.
Vad mer än ekonomiska intressen talar för mjukfötternas fördel egentligen?. Kan någon svara på det?
ThePreTor1aN skrev:Vad mer än ekonomiska intressen talar för mjukfötternas fördel egentligen?. Kan någon svara på det?
sebatlh skrev:ThePreTor1aN skrev:Vad mer än ekonomiska intressen talar för mjukfötternas fördel egentligen?. Kan någon svara på det?
SD-fötter, för att vara specifik, löser ett fysikaliskt problem på ett någorlunda elegant sätt. Det är allt. Och eftersom kvantifiering av skillnaden är bökig (blindtester) så är det lättast att bara köra på den teoretiskt bästa lösningen. Typ.
Det kan vara omtanke mot ens grannar också förstås
single_malt skrev:Skulle det vara extra svårt att blindtesta effekten av mjuka fötter? (Ja, det är det förstås..VÄLDIGT svårt)
tvett skrev:Märkligt att det efterfrågas blindtester, av samma människor som totalt sågar blindtester.
single_malt skrev:tvett skrev:Märkligt att det efterfrågas blindtester, av samma människor som totalt sågar blindtester.
Vem frågar efter blindtester? Så vitt jag ser är det mjukfotsförespråkarna som ömsom talar om hemmagjorda "blindtester", ömsom hävdar att det inte behövs blindtester för att bevisa dess förträfflighet efter som de löser imaginära fysikaliska problem..
single_malt skrev:sebatlh skrev:ThePreTor1aN skrev:Vad mer än ekonomiska intressen talar för mjukfötternas fördel egentligen?. Kan någon svara på det?
SD-fötter, för att vara specifik, löser ett fysikaliskt problem på ett någorlunda elegant sätt. Det är allt. Och eftersom kvantifiering av skillnaden är bökig (blindtester) så är det lättast att bara köra på den teoretiskt bästa lösningen. Typ.
Du har köpt argumenten med hull och hår. Om det funnits skillnad hade det givetvis gått att visa i blindtest som allt annat.
Skulle det vara extra svårt att blindtesta effekten av mjuka fötter? (Ja, det är det förstås..VÄLDIGT svårt)
single_malt skrev:tvett skrev:Vilka imaginära fysikaliska problem?
Problemen som mjukfötter påstås avhjälpa.
single_malt skrev:sebatlh skrev:ThePreTor1aN skrev:Vad mer än ekonomiska intressen talar för mjukfötternas fördel egentligen?. Kan någon svara på det?
Du har köpt argumenten med hull och hår. Om det funnits skillnad hade det givetvis gått att visa i blindtest som allt annat.
Skulle det vara extra svårt att blindtesta effekten av mjuka fötter? (Ja, det är det förstås..VÄLDIGT svårt)
ThePreTor1aN skrev:IngOehman skrev:Till det senare hör att man måste förstå att man måste låta öronen av-
Vh, iö
Jag tycker det är häpnadsväckande att det varnas för påverkanseffekten direkt när det gäller spikfötter, men inte mjukfötter???.
IngOehman skrev:Och kanske har du rätt - det är förvisso mycket svårt att påvisa några
påverkanseffekter från mjukfötter i studier på detta. Det är ju därför de
är så bra.
Vh, iö
ThePreTor1aN skrev:IngOehman skrev:Och kanske har du rätt - det är förvisso mycket svårt att påvisa några
är så bra.
Vh, iö
Vilka studier specifikt tänker du på?. Är det alltså mycket lätt att påvisa påverkanseffekter av andra typer av fötter?.
ThePreTor1aN skrev:IngOehman skrev:Och kanske har du rätt - det är förvisso mycket svårt att påvisa några
är så bra.
Vh, iö
Vilka studier specifikt tänker du på?. Är det alltså mycket lätt att påvisa påverkanseffekter av andra typer av fötter?.
MagnusÖstberg skrev:Rundgång, felaktiga påståenden om vad andra har för syfte.
Känns på något sätt helt naturligt att den här tråden lyftes strax efter att den andra låstes. Det handlar inte om intresse för trådinnehållet utan om ett intresse för trådutvecklingen och skribenternas bemötande mot varandra.
Forumet börjar så sakterliga torpederas sönder.
Harryup skrev:Idea;
Jag ser ett problem med att dela in fötter i grupper är att det är så stor skillnad inom gruppen och att en del fötter består av både hårda och mjuka delar. Mjuka fötter är inte bara SD och hårda fötter är inte bara spikar. Och underlaget är inte bara stabil parkett.
Harryup skrev:Många här ser bara till att man skall frikoppla ifrån ett skadligt svängade golv.
Men om man nu inte får något bidrag ifrån golvet med någon fot, Hur låter de olika fötterna då jämfört med varandra?
Harryup skrev:Och hur är relationen skadligt golvvibration kontra gungig högtalare?
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Rundgång, felaktiga påståenden om vad andra har för syfte.
Känns på något sätt helt naturligt att den här tråden lyftes strax efter att den andra låstes. Det handlar inte om intresse för trådinnehållet utan om ett intresse för trådutvecklingen och skribenternas bemötande mot varandra.
Forumet börjar så sakterliga torpederas sönder.
Om man håller debatten enbart SD kontra Spik så har nog allt sagts redan flera ggr om.
Om man undrar över om hur "slutresultatet" låter i olika kombinationer så har jag inte sett mycket skrivas, annat än skadliga spikfotsvibrationer och skadliga resonanser i golvet med just spikfötter.
Har det gjorts andra nyare tester under olika betingelser?
Om forumet torpederas beror det ju inte enbart på att samma typ av inlägg återkommer, beror ju också på en massa otrevliga dryga inlägg.
Man måste inte skriva i trådar som inte intresserar en och man måste inte bemöta alla inlägg som man tycker är ointressanta.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:
Där förklaringsmodeller och tekniska förklaringar inte räcker till och där påståenden rapas upp i all oänderlighet därför att upplevelsen inte upplevs eller förstås överstämma med fysik eller teknik. För man kan för lite.
Om mer tid las på kunskapsinhämtning istället för återupprepning skulle det kanske vara annat, men så är det inte och så kommer det aldrig bli. Det är bara att acceptera.
Dock har jag inte sett några tester utan man halkar tillbaka till hur illa spikar beter sig hela tiden.
Harryup skrev:Idea;
Jag ser ett problem med att dela in fötter i grupper är att det är så stor skillnad inom gruppen och att en del fötter består av både hårda och mjuka delar. Mjuka fötter är inte bara SD och hårda fötter är inte bara spikar. Och underlaget är inte bara stabil parkett.
Många här ser bara till att man skall frikoppla ifrån ett skadligt svängade golv.
Men om man nu inte får något bidrag ifrån golvet med någon fot, Hur låter de olika fötterna då jämfört med varandra?
Och hur är relationen skadligt golvvibration kontra gungig högtalare?
mvh/Harryup
idea skrev:Harryup skrev:Idea;
Många här ser bara till att man skall frikoppla ifrån ett skadligt svängade golv.
Och hur är relationen skadligt golvvibration kontra gungig högtalare?
mvh/Harryup
Man får skilja på att dela in fötter i grupper och att se på system från olika teoretiska aspekter. Jag beskriver bara hur två system kan kopplas till varandra (högtalare - golv) inte hur golvet eventuellt påverkar slutresultatet.
Kopplingen kan beskrivas på tre sätt men hur slutresultatet låter beror på så mycket mer.
Det jag försöker beskriva är att med isolerade system behöver konstruktören bara ta hänsyn till sin konstruktion och optimera denna. Med kopplade system blir det så mycket svårare att veta vad slutresultatet blir eftersom kopplingen beror på underlaget som man inte har kontroll över samt golvets utstrålning också är en okänd faktor.
I en enskild situation kan en kopplad struktur mycket väl låta "bäst" så hur man upplever slutresultatet är en helt annan diskussion.
Det kanske är det som är den springande punkten när några diskuterar teori och andra upplevelser.
IngOehman skrev:
"Ofärgat" är inte en sorts sound, det betyder att det man hör inte är påverkat.
Vh, iö
Spelar det någon jävla roll egentligen?Harryup skrev:Frågan är bara vid tillfällen när man subjektiv föredrar lyssningsresultatet som talar emot vad som "borde vara rätt" fysiskt, kan det då inte vara så att man faktiskt gör det för att föredrar ett mer ofärgat ljud?
mvh/Harryup
Harryup skrev:IngOehman skrev:
"Ofärgat" är inte en sorts sound, det betyder att det man hör inte är påverkat.
Vh, iö
För att få ett perspektiv på begreppet, skulle du säga att alla dina högtalare spelar ofärgat inom det område de klarar av men enda systemet som kan spela ofärgat är det största (om man nu förutsätter att det också skall vara det du anser vara det bästa när det gäller minimal färgning/ofärgat?
mvh/Harryup
IngOehman skrev:
Men jag förstår ju att du bara är ute efter att provocera. Förbaskat onödigt.
Vh, iö
aisopos skrev:Nu fick jag en ögonöppnare.
Spikes motverkar faktiskt resonansljud mellan högtalare och underlaget:
http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV ... -st-24170/
Bra, då var det utrett ...
bensnake skrev:aisopos skrev:Nu fick jag en ögonöppnare.
I annonsen kan läsas; "Levereras med dubbelhäftande tejp och underlag."
De levereras alltså med underlag. Parkett? Billigt som fan, isf...
Kenta skrev:bensnake skrev:aisopos skrev:Nu fick jag en ögonöppnare.
I annonsen kan läsas; "Levereras med dubbelhäftande tejp och underlag."
De levereras alltså med underlag. Parkett? Billigt som fan, isf...
Underlaget är väl ändå brickan som spikes´en kan placeras i?
Harryup skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Där kan jag garantera att du tolkar absolut helt fel. Frågan var definitivt uppriktigt ställd för att veta hur du definierar hur produkter påverkar och när.
Finns det enligt din uppfattning högtalare som är neutrala?
Om det nu gör det och man ifrån valfri tillverkare har en serie högtalare med växande kapacitet, kan man då anse att högtalare mindre än den största (om man nu förutsätter att den håller högsta kvalitén) är neutrala?
Varför tolkar du in vad jag är ute efter? Vad du har förstått med avsikten på denna fråga var helt fel. Ditt svar säger mer om din syn på mig än vad det säger om mig.
mvh/Harryup
phon skrev:Man kan beställa mönstertryckt textiltejp och linda runt sina mjukfötter.
Mönstret kan lämpligen vara en spike så ser mjukfötterna ut som spikes men dämpar som mjukfot.
Det bästa av två världar ... ?
Harryup skrev:Harryup skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Där kan jag garantera att du tolkar absolut helt fel. Frågan var definitivt uppriktigt ställd för att veta hur du definierar hur produkter påverkar och när.
Om det nu gör det och man ifrån valfri tillverkare har en serie högtalare med växande kapacitet, kan man då anse att högtalare mindre än den största (om man nu förutsätter att den håller högsta kvalitén) är neutrala?
Varför tolkar du in vad jag är ute efter? Vad du har förstått med avsikten på denna fråga var helt fel. Ditt svar säger mer om din syn på mig än vad det säger om mig.
mvh/Harryup
bump
IngOehman skrev:Harryup skrev:Harryup skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
mvh/Harryup
bump
Jag har matat trollet färdigt.
Du har ställt samma fråga väldigt många gångar förr, och jag har tålmodigt
svarat, om och om igen, men nu får det räcka.
Jag har redan in absurdum utrett möjligheterna att skapa en ackurat åter-
givning både med fler- och två kanaliga lösningar, och jag har redovisat de
studier jag gjort för dig, inte en utan flera gånger.
Du får inga flera svar.
- - -
Och som om inte det skulle räcka så handlar inte den här tråden om det du
frågar om, om, överhuvudtaget.
Om du frågar för att du vill ha ett svar att ta spjärn mot för att kunna säga
något som har med har med sakfrågan att göra så kan du nog berätta det
du vill ha sagt - utan att blanda in mig och mina uppfattningar om vad som
är möjligt att uppnå i musikåtergivningsväg.
Det vill säga utan att du frågar mig om samma sak som du frågat så många
gånger förr (och fått svar på) ännu en gång.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster