Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Men hur röstar dom som anser att en exakt återgivning av fonogrammet ger största möjliga musikupplevelse över tid?
adzer skrev:3.
En kombination av alternativ1 och alternativ1 2.
Målet är alternativ2 men vägen dit ges av alternativ1.
bensnake skrev:adzer skrev:3.
Det är ta mig fan helt otroligt! Förstår du inte frågan? Hur kan den bli tydligare?
MagnusÖstberg skrev:Men hur röstar dom som anser att en exakt återgivning av fonogrammet ger största möjliga musikupplevelse över tid?
Jodå, sjukt vinklad fråga. Oerhört intressant.bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Men hur röstar dom som anser att en exakt återgivning av fonogrammet ger största möjliga musikupplevelse över tid?
Är inte du heller med?
adzer skrev:bensnake skrev:adzer skrev:3.
Det är ta mig fan helt otroligt! Förstår du inte frågan? Hur kan den bli tydligare?
Jo visst gör jag det, men du är ju bara intresserad av de svar som stödjer din agenda så jag förstår att du inte uppskattar svaren du får.
Mitt svar är ett ärligt svar på frågan. Varken alternativ1 eller 2 stämmer på mig. Nu gav du ju möjligheten att svara alternativ3 och då gjorde jag det.
MagnusÖstberg skrev:Jodå, sjukt vinklad fråga. Oerhört intressant.bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Men hur röstar dom som anser att en exakt återgivning av fonogrammet ger största möjliga musikupplevelse över tid?
Är inte du heller med?
bensnake skrev:Vet du inte varför du lyssnar på musik?8O
PerStromgren skrev:3. Annat
Intelektuell stimulans och välbefinnade.
Strmbrg skrev:Mitt mål, eller låt mig istället säga mitt syfte är:
Att få en illusorisk upplevelse.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:3. Annat
Det tolkar ju jag som en klockren tvåa..
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Mitt mål, eller låt mig istället säga mitt syfte är:
Med Magneplanarer får man en illusorisk upplevelse....och det är väl även vad jag eftersträvar.
bensnake skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Mitt mål, eller låt mig istället säga mitt syfte är:
Med Magneplanarer får man en illusorisk upplevelse....och det är väl även vad jag eftersträvar.
2, alltså?
Panelguy skrev:Ja det är väl vad som stämmer bäst även om det krävs en del av nummer 1 också. Man vill ju inte att en flygel skall låta som ett spikpiano
bensnake skrev:I två trådar har jag tangerat topic utan att faktiskt.se bli riktigt klok över utfallet.
<snip>
Jag är i stället intresserad av vilket mål medlemmarna här har med sin musiklyssning samt undersöka huruvida transparens ses som ett MÅL eller ett MEDEL.
Svante skrev:bensnake skrev:I två trådar har jag tangerat topic utan att faktiskt.se bli riktigt klok över utfallet.
<snip>
Jag är i stället intresserad av vilket mål medlemmarna här har med sin musiklyssning samt undersöka huruvida transparens ses som ett MÅL eller ett MEDEL.
Jag tror du blir klokare om du accepterar att man kan ha FLERA mål. Jag har sagt det flera gånger nu, men hoppas fåfängt att det tar denna gång.
Alltså, jag har flera mål med min musiklyssning.
Ibland behöver jag musiken för att få energi till annat, som idag när jag satt och rättade tentor.
Ibland lever jag mig in i en händelse (konsert) som spelades in för länge sedan.
Ibland tycker jag själva musiken är läcker. Varför låter vissa sekvenser av toner så magiskt?
Ibland fascineras jag över vissa inspelningars förmåga att visa mig precis var instrumenten står.
Ibland förfasas jag över masteringseländet.
Ibland lyssnar jag för att testa utrustning.
Ibland lyssnar jag för att jag producerar mina egna amatörmässiga alster.
Jag har helt enkelt flera mål. Och inget av dem är primärt, eller viktigast, alla är viktiga och det finns ingen anledning att ställa dem emot varandra. De är olika helt enkelt och kan men måste inte finnas samtidigt.
bensnake skrev:Komorok skrev:+1
Och alternativ 1 får sin första röst...
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Men hur röstar dom som anser att en exakt återgivning av fonogrammet ger största möjliga musikupplevelse över tid?
På nummer 2.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:3. Annat
Det tolkar ju jag som en klockren tvåa..
Då blir det ju cirkelresonemang! Jag vill åt min musik för att få det jag angav i svaret. Musikupplevelesen som sådan är inte målet.
MagnusÖstberg skrev:bensnake skrev:Komorok skrev:+1
Och alternativ 1 får sin första röst...bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Men hur röstar dom som anser att en exakt återgivning av fonogrammet ger största möjliga musikupplevelse över tid?
På nummer 2.
Intressant att du får Komorok till nummer 1 och mig till nummer två när vi resonerar exakt likadant.
Men det är dina bedömningar, du får härja fritt.
MagnusÖstberg skrev:Placera min röst där det passar bäst.
Själv ser jag inget direkt motsatsförhållande mellan dina alternativ, men du får göra bedömningen.
bensnake skrev:Panelguy skrev:Ja det är väl vad som stämmer bäst även om det krävs en del av nummer 1 också. Man vill ju inte att en flygel skall låta som ett spikpiano
Du ser alltså alt. 1 som ett medel och inte som ett mål i sig?
Panelguy skrev:bensnake skrev:Panelguy skrev:Ja det är väl vad som stämmer bäst även om det krävs en del av nummer 1 också. Man vill ju inte att en flygel skall låta som ett spikpiano
Du ser alltså alt. 1 som ett medel och inte som ett mål i sig?
Räkna mig som en tvåa du
bensnake skrev:Jocke skrev:Verkar som om några har för lite att göra... fullt upp här nu!
Bra tid nu... Annars går det i skov för min del.
Vilket är ditt mål med musiklyssning?

bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Placera min röst där det passar bäst.
Själv ser jag inget direkt motsatsförhållande mellan dina alternativ, men du får göra bedömningen.
Förstår du skillnaden mellan målet med anläggningen och målet med musiklyssning?
MagnusÖstberg skrev:Du frågar mig om jag förstår skillnaden mellan målet med anläggningen och målet med musiklyssningen?
sprudel skrev:Att njuta musik jag gillar så bra förmedlad som möjligt, alltså få en maxad upplevelse av fånet. En kombination av musikintresse och prylarna som förmedlar har blivit till en ljuvlig hobby och många fina medkamrater under vägen. En förbaskat trevlig resa som jag hoppas fortsätter länge.
bensnake skrev:sprudel skrev:Att njuta musik jag gillar så bra förmedlad som möjligt, alltså få en maxad upplevelse av fånet. En kombination av musikintresse och prylarna som förmedlar har blivit till en ljuvlig hobby och många fina medkamrater under vägen. En förbaskat trevlig resa som jag hoppas fortsätter länge.
Är du säker på att det inte bara är en fas du befinner dig i och att du så småningom mognar och ändrar inställning?
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Du frågar mig om jag förstår skillnaden mellan målet med anläggningen och målet med musiklyssningen?
Japp! Var det en svår fråga? Du har väl inte utvärderat din anläggning med endast ett ackord?
MagnusÖstberg skrev:Du ställer upp en fråga i trådrubriken, sedan gör du två alternativ som man skall välja mellan vilket normalt är två motpoler - men i det här fallet är det inte så utan det ena är ett medel för att nå det andra. Klart det blir svårt då.
MagnusÖstberg skrev:Ja, så kan det se ut.
Och för en del är därför alternativ 1 en del av vägen för att nå alternativ 2
MagnusÖstberg skrev:Kan vara medlet, det råder ingen som helst enighet i den frågan.
Strmbrg skrev:Att ernå högre / eller ännu högre transparens KAN ju exempelvis handla om att man gillar utmaningen i sig.
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan vara medlet, det råder ingen som helst enighet i den frågan.
Kan du ge något konkret exempel på när strävan mot transparens är ett (självända)MÅL och inte ett MEDEL för att nå ett uppsatt mål, t.ex. större behållning av musiken?
Att det kan vara ett mål med ANLÄGGNINGEN (för att man vet/tror att transparens kommer innebära att man erhåller t.ex. större behållning av musiken) vet jag men det är inte det denna tråd handlar om.
MagnusÖstberg skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan vara medlet, det råder ingen som helst enighet i den frågan.
Kan du ge något konkret exempel på när strävan mot transparens är ett (självända)MÅL och inte ett MEDEL för att nå ett uppsatt mål, t.ex. större behållning av musiken?
Att det kan vara ett mål med ANLÄGGNINGEN (för att man vet/tror att transparens kommer innebära att man erhåller t.ex. större behållning av musiken) vet jag men det är inte det denna tråd handlar om.
Du får nog börja med att definera vilken transparens du pratar om.
Det råder ingen enighet om att slaviskt korrekt återgivning av fonogrammets innehåll har något med transparens mot ursprungsuppspelningen av verket.
Att du skriver med versaler visar bara att du har en övertygelse om något, men du verkar inte gjort din bakgrundsanalys särskilt noggrannt.
IngOehman skrev:3. Att få höra musik, för jag tycker om ju musik. Bra musik.
Varför frågar du inte om vad man vill åstadkomma med sin anläggning istället?
Det ser ut som om det är det du vill ha svar på, men frågan som du ställde är
ju en helt annan.
Det ser ut som om du med en underligt ledande frågekonstruktion försöker
skapa en illusion av att man måste polarisera mellan att återge ackurat och att
få behållning av resultatet.
Det är ju rena snurren.
Det får mig mest att undra vilka dogmer och myter det är som du har matats
med egentligen, och tydligen gått på också.![]()
Vh, iö
bensnake skrev:Kan du förresten ge mig något konkret exempel på när strävan mot transparens kan vara ett mål i sig och inte endast ett medel för att erhålla någon av ovanstående "reaktioner"?
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Kan du förresten ge mig något konkret exempel på när strävan mot transparens kan vara ett mål i sig och inte endast ett medel för att erhålla någon av ovanstående "reaktioner"?
Teknisk och intellektuell utmaning?
bensnake skrev:Nu tänkte jag iofs på musikrelaterade mål. Som topic avser.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Nu tänkte jag iofs på musikrelaterade mål. Som topic avser.
Varför skulle inte det vara möjligt som musikrelaterat?
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan vara medlet, det råder ingen som helst enighet i den frågan.
Du får nog börja med att definera vilken transparens du pratar om.
Det råder ingen enighet om att slaviskt korrekt återgivning av fonogrammets innehåll har något med transparens mot ursprungsuppspelningen av verket.
Att du skriver med versaler visar bara att du har en övertygelse om något, men du verkar inte gjort din bakgrundsanalys särskilt noggrannt.
Med transparens avses ursprungstrohet mot fonogrammet. Eller, om du så vill, trohet mot ursprungshändelsen (även om denna om möjligt är ännu svårare att verifiera än den förstnämnda definitionen). Eller någon annan definition, om du har någon egen du vill dela med dig av.
Vill du vara snäll och ge mig ett konkret exempel på när strävan mot transparens, oavsett definition, är ett mål och inte ett medel (se där, nu har jag gjort erforderlig bakgrundsanalys...).
MagnusÖstberg skrev:Varför skulle det inte finnas utrymme för sådana tankar?
MagnusÖstberg skrev:Så vad tjatar du då om?
bensnake skrev:Jag trodde att du i ditt exempel avsåg att själva målet var att få teknisk och intellektuell utmaning (och därmed känna ett välbefinnande av detta, får man förmoda) av själva strävan/fixandet/pulandet och inte att erhålla någon form av behållning av musiklyssning.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Jag trodde att du i ditt exempel avsåg att själva målet var att få teknisk och intellektuell utmaning (och därmed känna ett välbefinnande av detta, får man förmoda) av själva strävan/fixandet/pulandet och inte att erhålla någon form av behållning av musiklyssning.
Att inte erhålla är inte en motsats. Det kan man väl visst göra som bieffekt även om det inte är det som är MÅLet ?
bensnake skrev:Visst. Det finns uppenbarligen de som ser det på detta sätt också. Behållningen av musik som en trevlig "bieffekt", alltså.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Visst. Det finns uppenbarligen de som ser det på detta sätt också. Behållningen av musik som en trevlig "bieffekt", alltså.
Det vet jag inte. Det är en hypotes.
bensnake skrev:Jag fick tidigare i tråden uppfattningen att även du tyckte att frågan med tillhörande omröstningsalternativ inte borde innebära några större problem att förstå/ta ställning i.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Jag fick tidigare i tråden uppfattningen att även du tyckte att frågan med tillhörande omröstningsalternativ inte borde innebära några större problem att förstå/ta ställning i.
Den inställningen borde du hålla kvar vid. Men det hindrar ju inte att man kan diskuttera frågan teorestiskt ur andra perspektiv än sitt eget, eller hur? Det var ju en fråga du ställde till IÖ som jag gav ett möjligt svar på, så det har ju väldigt lite med mig att göra - jag har svarat på frågan för länge sedan.
bensnake skrev:Med transparens avses ursprungstrohet mot fonogrammet. Eller, om du så vill, trohet mot ursprungshändelsen (även om denna om möjligt är ännu svårare att verifiera än den förstnämnda definitionen). Eller någon annan definition, om du har någon egen du vill dela med dig av.
till nattlorden bensnake skrev:Jag fick tidigare i tråden uppfattningen att även du tyckte att frågan med tillhörande omröstningsalternativ inte borde innebära några större problem att förstå/ta ställning i.
bensnake skrev:adzer skrev:3.
IngOehman skrev:till nattlorden bensnake skrev:Jag fick tidigare i tråden uppfattningen att även du tyckte att frågan med tillhörande omröstningsalternativ inte borde innebära några större problem att förstå/ta ställning i.
Fast problemet är väl att många som förstått, tagit ställning till alternativen
och röstat, fick dig att gå i taket av deras röster!
Här t ex:bensnake skrev:adzer skrev:3.
Varför reagerade du så?
Din fråga var: "Vilket är ditt mål med musiklyssning?"
Även mitt svar gick du i taket över:IngOehman skrev:3. Att få höra musik, för jag tycker om ju musik. Bra musik.
Kanske är det så att du är frustrerad över att så få röstar 1 eller 2, och om
så är fallet så kanske du skall fundera på varför så få ser något av dina två
skrivna alternativ som röstvärdiga istället för att ge dig på dem som "röstar
fel" enligt dig.
De alternativ du erbjuder färdigskrivna är ju inga svar på frågan. Det är två
tänkbara svar på vad man vill att ens anläggning skall göra, men du frågade
ju något helt annat.
Jag rekommenderar dig, i bästa välmening, att tänka på detta, med målet att
förstå varför folk har röstat på ett sätt som du kanske inte ville att de skulle.
Vh, iö
Varför frågar du inte om vad man vill åstadkomma med sin anläggning istället?
Det ser ut som om det är det du vill ha svar på, men frågan som du ställde är
ju en helt annan.
Det ser ut som om du med en underligt ledande frågekonstruktion försöker
skapa en illusion av att man måste polarisera mellan att återge ackurat och att
få behållning av resultatet.
Det är ju rena snurren.
Det får mig mest att undra vilka dogmer och myter det är som du har matats
med egentligen, och tydligen gått på också.![]()
bensnake skrev:Jag ställde frågan som jag gjorde därför att den för mig är mer intressant att få svar på än frågan gällande målet med anläggningen. Vem är du att ifrågasätta mina frågeställningar?
För övrigt är frågeställningen inte på något sätt underligt formulerad. Ej heller försöker jag skapa någon illusion om att man måste polarisera. Det torde stå glasklart för var och en med förståndet och tankeförmågan i någorlunda behåll. Om man läser det jag skriver och inte tolkar in annat. Den senare meningen borde väl du, om någon, vara en ivrig förespråkare för?
Varför tycker du om musik? Ger den dig någon form av behållning/reaktion?
Glädje? Distraktion? Lugn? Entusiasm? Mental urladdning? Intellektuell stimulans? Allmänt välbefinnande? Något annat?
Är det för att uppnå något av ovanstående som du lyssnar på musik? Är så att säga din/-a anläggning/-ar ett medel för att nå någon/några/alla ovanstående abstrakta substantiv? Eller är den/de ett mål i sig? Alltså ett självändamål? Eller rent av ett självmål?
Kan du förresten ge mig något konkret exempel på när strävan mot transparens kan vara ett mål i sig och inte endast ett medel för att erhålla någon av ovanstående "reaktioner"?
Kan du också förklara för mig vad du menar när du anklagar mig för att ha matats med/"gått på" dogmer och myter samt vilka dogmer och myter du avser?
bensnake skrev:Du skriver "Jag trodde emellertid, när frågan var så tydligt ställd (och, detta bör påpekas, jag jobbade verkligen med den samt mitt "inledningsanförande" för att inga missförstånd skulle uppstå) att de flesta skulle svara 2 eller 3."
Du ältade just.Flint skrev:Mitt svar på trådens fråga är självklar; att jag vill gilla det jag hör, både ljudmässigt och musikaliskt. Om det sen stämmer med någon form av originaltrohet skiter jag högtidligt i. Sånt får de rädda neurotikerna älta i evighet.
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Så vad tjatar du då om?
För att det, fram till dess att du postade ditt inlägg, inte varit någon som givit uttryck för att man kan ha transparent återgivning som ett mål med sin musiklyssning.
bensnake skrev:Jag ville bara utröna om fenomenet förekom.
Jag ska inte tjata mer på dig.
IngOehman skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Så vad tjatar du då om?
För att det, fram till dess att du postade ditt inlägg, inte varit någon som givit uttryck för att man kan ha transparent återgivning som ett mål med sin musiklyssning.MagnusÖstberg skrev:Det är fortfarande ingen som rapporterat att deras mål med att lyssna på
musik är att återge fonogram transparent. Det Magnus skrev vara bara
att det borde få finnas utrymme för sådana tankar, inte att han hade dem.
Och det är dessutom ett helt absurt svar eftersom det ju indikerar att det
saknar betydelse vad det är för musik på fonogrammet, eller ens att det är
musik som fångats på det.
Igen: Det är som om du frågat varför någon gillar att spana in tjejer, och
det ger dem svarsalternativet att målet är en korrekt färgåtergivning på TVn.
Vaddå för TV??? Yxskaft.bensnake skrev:Jag ville bara utröna om fenomenet förekom.
Jag ska inte tjata mer på dig.
Men inser du fortfarande inte hur tokigt du ställt frågan?
Transparens mot fonogrammet är ju ett tänkbart mål med anläggningen,
och det behöver inte ens ha något med musik att göra! Det gäller väl för
vilka ljud som helst, inklusive soundtracket till talfilm där kanske inte en
ton spelas.
Så varför blandar du inte ett svar på vad vill att en anläggning skall göra
med ett fonogram? (Om man nu har det målet.)
Och varför reducerar du musik till en funktion som drog?
Dina svarsalternativ är helt orimliga.
- - -
Tänker mig någon som frågar om vad man målet med att andas är, och
bara erbjuder svarsalternativen:
1. Att luften skall ha rätt förhållande mellan kväve, syre, koldioxid och
ädelgaser.
2. Att få största möjliga andningsupplevelse över tid.
3. Annat.
Jag hade röstat 3.
Att få luft, för jag tycker om att få luft. Helst bra luft.
Jag behöver luft för att leva. För mig är frånvaron av luft inget jag skulle
uppskatta. Musik har liknande funktion. Fast beroendet av den är mindre,
som tur är.
Vh, iö
IngOehman skrev:Tänker mig någon som frågar om vad man målet med att andas är, och bara erbjuder svarsalternativen:
1. Att luften skall ha rätt förhållande mellan kväve, syre, koldioxid och
ädelgaser.
2. Att få största möjliga andningsupplevelse över tid.
3. Annat.
Jag hade röstat 3.
Att få luft, för jag tycker om att få luft. Helst bra luft.
Jag behöver luft för att leva. För mig är frånvaron av luft inget jag skulle
uppskatta. Musik har liknande funktion. Fast beroendet av den är mindre, som tur är.
IngOehman skrev:Då har jag ett råd till dig - dyk aldrig under vattenytan!
Objektivisten skrev:Nu är ju andning en del av det autonoma nervsystemet och inget man kan påverka själv.
Svante skrev:Objektivisten skrev:Nu är ju andning en del av det autonoma nervsystemet och inget man kan påverka själv.
Jo... Jag kan iaf hålla andan. Jag kanske har fel, men andningen brukar man väl inte säga att den styrs av autonoma nervsystemet? Den är ju i högsta grad möjlig att kontrollera med viljan, till skillnad från tex hjärtats slag.
IngOehman skrev:Andningen är delvis autonom men överridningsbar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster