Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:De verkar ha blandat ihop företagen Ino Audio och Guru.
Adhoc skrev:http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=10420&hl=
Undras om IÖ knoppar iväg till Biltema och hämtar med sig lite EKK inför Guru-demon hos Sladd ...?
Fjonkalicious skrev:Undrar vilka tider som gäller resp. dag? Det brukar vara intressant att veta?
robert293 skrev:Det vore mkt trevligt och önskvärt att de demar qm10 med transparent opus kablage/burmeister elektronik och sedan switchar över till denon 3310 & den berämda pioneer dvd:n och då gärna ekk kablage i samma veva![]()
_Fredrik_ skrev:Jag tror burmeister är bättre än denon.
_Fredrik_ skrev:Jag kommer också vara där, om jag inte är nånannanstans.
_Fredrik_ skrev:Jag kommer också vara där, om jag inte är nånannanstans.
_Fredrik_ skrev:Oj, bra fråga!Fjonkalicious skrev:_Fredrik_ skrev:Jag kommer också vara där, om jag inte är nånannanstans.
Var köper du dina höga kallingar någonstans?
Morgan
Skrivet: fre mar 08, 2013 3:44 am Ämne:
Roligt!
Jag ska nog ta och åka dit, för jag har inte hört Guru-sortimentet förut. Synd att inte "di store" ska demas.
Oresound skrev:_Fredrik_ skrev:Oj, bra fråga!Fjonkalicious skrev:_Fredrik_ skrev:Jag kommer också vara där, om jag inte är nånannanstans.
Kallinge?Morgan
Roligt!
Jag ska nog ta och åka dit, för jag har inte hört Guru-sortimentet förut. Synd att inte "di store" ska demas.
LTS Skåne fixar Provlyssning i Södra Sandby av dessa kopplat till Hegel!
Oresound skrev:_Fredrik_ skrev:Oj, bra fråga!Fjonkalicious skrev:_Fredrik_ skrev:Jag kommer också vara där, om jag inte är nånannanstans.
Kallinge?Morgan
Roligt!
Oresound skrev:
Oresound skrev:maila Leif.Hellstrom för mer info
faema skrev:Jag var där ifredags, mycket trevligt, fin demo och lite anekdoter (lite skryt mä) av IÖ,
faema skrev:allehanda bra musik. Lyssnade bara på Guro, fint ljud, inget som stack ut, lite "blöt" i basen men det har de flesta små högtalare som vill sträcka ut sig längre ner än de kanske kan.
Morgan skrev:Som vanligt när jag lyssnar på högtalare i butiks- eller mässmiljö tyckte jag att det mest intressanta var musiken. Ingvar, du spelade under fredagkvällen ett stycke med en tysk slagverksgrupp - Kan du möjligen delge oss gruppens namn, albumets titel och spelat låtnummer?
IngOehman skrev:Morgan skrev:Som vanligt när jag lyssnar på högtalare i butiks- eller mässmiljö tyckte jag att det mest intressanta var musiken. Ingvar, du spelade under fredagkvällen ett stycke med en tysk slagverksgrupp - Kan du möjligen delge oss gruppens namn, albumets titel och spelat låtnummer?
http://open.spotify.com/track/005KtYFhuOUJ8NAsyf77jb
Vh, iö
IngOehman skrev:Morgan skrev:Ingvar, du spelade under fredagkvällen ett stycke med en tysk slagverksgrupp - Kan du möjligen delge oss gruppens namn, albumets titel och spelat låtnummer?
Är tror inte att de är tyska, men CDn jag spelade är förvisso tysk.
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:Morgan skrev:Ingvar, du spelade under fredagkvällen ett stycke med en tysk slagverksgrupp - Kan du möjligen delge oss gruppens namn, albumets titel och spelat låtnummer?
Är tror inte att de är tyska, men CDn jag spelade är förvisso tysk.
Mera info om gruppen, http://www.discogs.com/O-Zone-Percussio ... ase/779591
IngOehman skrev:Lampan (dioden) är avsedd för proffsbruk och den blinkar långt innan de
flesta uppfattar några som helst problem, men i högtalaren finns en liten
krets som analyserar musiksignalen och bedömer hur svår den är för hög-
talaren att spela.
Och om den är så svår (både spektral balans, komplexitet och nivå påver-
kar och är "med i ekvationen") att jag inte känner att jag kan garantera
högtalaren såsom varande en sann monitor, alltså att den "talar sanning"
med avseende på att spela upp musiksignalen ackurat, så blinkar den.
faema skrev:Jag skrev lite skryt, på ett ganska roligt och underhållande sätt, t ex när du berättade om Lyngdorf och nån annan stereo profil (från Steroephile?)lyssnat på dina alster. Är väl inget att uppröras för att man skryter lite.......
MichaelG skrev:Som varande Partille-bo fanns ju ingen ursäkt att inte besöka HiFi-Consult idag. Jag hann lyssna ordentligt på Junior och musiken presenterades på ett synnerligen trevligt sätt. Det är precis så (ofärgat?) jag tycker att det ska låta från ett par högtalare.
MichaelG skrev:Dessvärre hann jag inte lyssna så mycket på QM10 eftersom grabben började bli trött och sugen på lunch. Men det lilla vi hörde lät också mycket bra, även om rummet bidrog med litet extra stuns i klangen.
MichaelG skrev:Skulle jag leta nya högtalare, skulle jag absolut överväga Guru.
Hälsn. Michael
IngOehman skrev:För övrigt spelades under de två dagarna mig veterligt ingen jojk över-
huvudtaget, och bara ett enda slagverksstycke.
Olika människor har självklart olika musiksmak, men jag försökte spela ett
rikt utbud av musik, inklusive musikinspelningar från både 60-, 50-, 40-
och 30-talet. Och långt ifrån allt jag spelade, faktiskt inget, var valt för att
"imponera", mera för att berätta.
Jag avskyr nästan all mässmusik som brukar höras på de förekommande
hifi-mässorna och spelar därför alltid bara "riktig musik".
Förvisso hade jag valt musik således att nog nästan hälften av det som
blev spelat var akustisk musik.
- - -
Och rätt så många inspelningar var mina egna.
Jag är medveten om att det är svårt att relatera till sådana på grundval
av att man tidigare hört dem, för det har ju nästan bara jag, men som jag
ser det är det ju ändå helt meningslöst att referera en upplevelse av en
inspelning till en annan upplevelse av samma inspelning.
Det är ju bara att jämföra apparater med varandra, och min ambition har
aldrig varit att skapa hifi-mojänger som låter som andra. Snarare tvärtom,
om något är det vad jag velat undvika. Det är ju just "hur det brukar låta"
som är skälet till att jag tyckt det varit mer än meningsfullt att erbjuda
ett alternativ. Ett bättre och ursprungstrognare sätt att spela upp musik.
Fast sannast är nog att säga att jag är helt ointresserad av hur det låter
från andra anläggningar, min ambition har alltid varit att återge musiken,
och då är det ursprungshändelsen man behöver relatera till, inte hur hifi-
anläggningar brukar låta.
- - -
Och jag vill nog påstå att ALLA människor som ägnat en större del av till
liv till att lyssna på akustisk musik live har en god inre referens, och kan
skilja en god återgivning från den dålig - utan att ha hört inspelningarna
förut. Snarare är det viktigt att inspelningen är god än att man hört den
förr.
Det räcker att ha hört akustisk musik live för att höra att de allra flesta
hifi-anläggningar inte alls spelar upp musiken således att kvaliteterna från
verkligheten får bli bevarade.
Vh, iö
andyman_se skrev:Jojken var väl två kvinnor som sjöng, varav en var kompositör och hade detta som sidoprojekt tror jag? Jojk kanske är fel ord men nån typ av tyrolerstuk var det ju
andyman_se skrev:Fördelen med mässmusik är ju att man kan jämföra, jag förstår tesen att man inte ska det men det är ju ofrånkommligt. Alla har ju nån typ av referenspunkt vare sig man vill eller inte. Både yttre och inre.
Jag har inte ägnat större delen av mitt liv till att lyssna till akustisk musik, iallafall inte i den meningen folk här oftast menar dvs. klassisk. Jag har dock jobbat med populärmusik både live och i studio i flera år.
RogerGustavsson skrev:andyman_se skrev:Jojken var väl två kvinnor som sjöng, varav en var kompositör och hade detta som sidoprojekt tror jag? Jojk kanske är fel ord men nån typ av tyrolerstuk var det ju
Man jojkar inte i Tyrolen. Det är möjligen inte joddla du menar?andyman_se skrev:Fördelen med mässmusik är ju att man kan jämföra, jag förstår tesen att man inte ska det men det är ju ofrånkommligt. Alla har ju nån typ av referenspunkt vare sig man vill eller inte. Både yttre och inre.
Jag har inte ägnat större delen av mitt liv till att lyssna till akustisk musik, iallafall inte i den meningen folk här oftast menar dvs. klassisk. Jag har dock jobbat med populärmusik både live och i studio i flera år.
Med mässmusik menas ofta slätstruken musik, ibland väldigt lågmäld. Det kan även vara extremt väl inspelad högdynamisk musik som kan vara svår att framföra i en störig demolokal. En del vill till varje pris köra gasen i botten och pina livet ur högtalare. Dessvärre är det heller ingen vidare värdemätare på fidelitét, mera på hur mycket ljud det går att skapa. Om man utgår från reproduktion av ett dokumenterad musikhändelse är man ju närmare begreppet fidelitét eller möjligen något som påminner om något som kan göras här och nu av goda musiker. En producerad multimono historia som det allra mesta är idag tycker jag ofta är sämre på att visa på de vanligaste bristerna hos återgivningen. Det är i varje fall svårare att skilja på om ev. brist på välljud finns i fonogrammet eller i anläggningen.

Max_Headroom skrev:Chris Jones har jag aldrig hört talats om. Är han en blandning av Chris Lowe och Steve Jones?
RogerGustavsson skrev:Jag lyssnar också på musik! Nils Lofgren och Chris Jones i all ära, känns lite uttjatat... Inte "Keith don't go" en gång till... Är också representanter för "producerad" musik och väl mycket mainstream. Sångare med röst i verkligheten låter sällan som i just "Keith don't go". Mycket av den musik vi hör idag finns ju inte utan högtalare. Jag föredrar att referera till verklig musik före musik producerad för högtalare. Avstämt efter det förstnämnda, går det sistnämnda också förvånansvärt bra. Tvärtom blir för mig ofta som något på anabola... Det är jag det!
Själv har jag fixat en egen demoskiva normaliserat till samma RMS-nivå.
andyman_se skrev:Det är lite min poäng, du har ju en demoskiva du spelar för att det är låtar du kan... du har ju inte med dig en skiva med låtar du aldrig hört förr?
Att Nils och Chris är uttjatade är ju lite av min definition av mässmusik... det ligger liksom i sakens natur och för mig har det varit tacksamt då det gjort det lätt för mig att jämföra högtalare med varann, något jag vet att inte alla tycker man ska göra.
eljulio skrev:Rydberg skrev:andyman_se skrev:eljulio skrev:Vad är skillnaden mellan QM10two och QM10?
basen tror jag?
....och diskanten
jaha, men på vilket sätt?
andyman_se skrev:IngOehman skrev:För övrigt spelades under de två dagarna mig veterligt ingen jojk över-
huvudtaget, och bara ett enda slagverksstycke.
Olika människor har självklart olika musiksmak, men jag försökte spela ett
rikt utbud av musik, inklusive musikinspelningar från både 60-, 50-, 40-
och 30-talet. Och långt ifrån allt jag spelade, faktiskt inget, var valt för att
"imponera", mera för att berätta.
Jag avskyr nästan all mässmusik som brukar höras på de förekommande
hifi-mässorna och spelar därför alltid bara "riktig musik".
- - -
av att man tidigare hört dem, för det har ju nästan bara jag, men som jag
ser det är det ju ändå helt meningslöst att referera en upplevelse av en
inspelning till en annan upplevelse av samma inspelning.
Det är ju bara att jämföra apparater med varandra, och min ambition har
aldrig varit att skapa hifi-mojänger som låter som andra. Snarare tvärtom,
om något är det vad jag velat undvika. Det är ju just "hur det brukar låta"
som är skälet till att jag tyckt det varit mer än meningsfullt att erbjuda
ett alternativ. Ett bättre och ursprungstrognare sätt att spela upp musik.
Fast sannast är nog att säga att jag är helt ointresserad av hur det låter
från andra anläggningar, min ambition har alltid varit att återge musiken,
och då är det ursprungshändelsen man behöver relatera till, inte hur hifi-
anläggningar brukar låta.
- - -
Och jag vill nog påstå att ALLA människor som ägnat en större del av till
liv till att lyssna på akustisk musik live har en god inre referens, och kan
skilja en god återgivning från den dålig - utan att ha hört inspelningarna
förut. Snarare är det viktigt att inspelningen är god än att man hört den
förr.
Vh, iö
Jojken var väl två kvinnor som sjöng, varav en var kompositör och hade detta som sidoprojekt tror jag? Jojk kanske är fel ord men nån typ av tyrolerstuk var det ju![]()
andyman_se skrev:Sen vet jag inte om man kan klassa 30-60tals musik som rikt utbud om man hoppar över dom senaste 50åren, dom 50 åren jag lyssnar på![]()
andyman_se skrev:Fördelen med mässmusik är ju att man kan jämföra, jag förstår tesen att man inte ska det men det är ju ofrånkommligt. Alla har ju nån typ av referenspunkt vare sig man vill eller inte. Både yttre och inre.
andyman_se skrev:Jag har inte ägnat större delen av mitt liv till att lyssna till akustisk musik, iallafall inte i den meningen folk här oftast menar dvs. klassisk. Jag har dock jobbat med populärmusik både live och i studio i flera år. Dock inte längre.
andyman_se skrev:Jag tyckte högtalarna lät bra, och som sagt lyckades vi spela lite "vanlig" musik när ni var i andra rummet och detta uppskattades av fler än mig. Du får naturligtvis bedriva dina demos hur du vill. Och du gör det med den äran men för mig och några till i min generation? så fanns det ett glapp i valet av musik.
andyman_se skrev:Hursomhelst så var det roligt att äntligen få höra dom!
Isaac skrev:Varför användes inte bladelius elektronik rakt igenom under guru demonstrationen?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Lampan (dioden) är avsedd för proffsbruk och den blinkar långt innan de
talaren att spela.
Hur är kretsen uppbyggd och hur fungerar den?
andyman_se skrev:Det är lite min poäng, du har ju en demoskiva du spelar för att det är låtar du kan... du har ju inte med dig en skiva med låtar du aldrig hört förr?
IngOehman skrev:Isaac skrev:Varför användes inte bladelius elektronik rakt igenom under guru demonstrationen?
Det får du fråga hifi-consult om.
Jag lade mig inte i vad för elektronik som användes överhuvudtaget
utan lät dem välja vad de ville att vi skulle spela via (det spelar ju
trots allt inte sådär jättestor roll även om det ju självklart har någon
betydelse).
Vh, iö
andyman_se skrev:
Iofs så var det nån vänlig själ som passade på att spela lite riktig musik på 10:rna när IÖ var i rummet med junior, tyckte dock den blå lampan började blinka lite tidigt... för det är nån indikation på att dom börjar få nog? hörde iofs ingen direkt skillnad på ljudet när lampan drog igång.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Lampan (dioden) är avsedd för proffsbruk och den blinkar långt innan de
talaren att spela.
IngOehman skrev:Det får du fråga hifi-consult om.
Jag lade mig inte i vad för elektronik som användes överhuvudtaget
utan lät dem välja vad de ville att vi skulle spela via (det spelar ju
trots allt inte sådär jättestor roll även om det ju självklart har någon
betydelse).
Vh, iö
Isaac skrev:
Tack för bra svar, anledningen till att jag frågar är för att en av säljarna där berättade att utrustningen, viken drev guru jr var speciellt utvald och optimerad för högtalarna..
IngOehman skrev:Ja, den är utvald för att trigga den skräckupplevelse som är associerad till
att se något blinka blått i backspegeln när man är ute och kör...
Skriver det lite på skoj, men blått är en bra alarm/varningsfärg helt enkelt.
Personligen tycker jag det är ett otyg med alla moderna hifi-apparater med
permanent lysande blått ljus. Rött är bästa färgen i biomörkret om målet är
att det inte skall störa. Näst bäst är gult och sen grönt. Jag tycker alla de
färgerna är okej. Fast allra bäst i just biomörkret är förstås inget ljus alls.
Men permanent lysande blåa dioder på hifi-apparater borde vara förbjudet!![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Säger en av de få tillverkarna i världen som faktiskt låter kunder få
välja annan färg än just blått, om de vill.
lech skrev:Håller allt att svänga om ??
IÖ skrev:Det räcker att ha hört akustisk musik live för att höra att de allra flesta
Vart tog trohet mot Phonogrammet vägen
Lech
IngOehman skrev:......
Genom att lyssna kan man avgöra om man gillar det man gör eller inte, och
kanske kan man även bedöma om något är illusoriskt eller inte (man kan
ofta avgöra om en återgivning är dålig). Men att gilla det man hör och kan-
ske rent av uppleva att det låter illusoriskt betyder inte att återgivningen
är god.
Det är därför båda två behöver finnas med i ekvationen, om målet är att
tillgodose även nyfikna lyssnare.
Och man behöver hålla isär att skapa och att utvärdera.
Det är två väldigt skilda saker.
Vh, iö
Men konstruktörens uppdrag är långt mycket mer än att bara utvärdera.
talaren att spela.
IngOehman skrev:...permanent lysande blåa dioder på hifi-apparater borde vara förbjudet!![]()
lech skrev:Jag tror inte . det får man göra i kyrkan.
IÖ skrevMen konstruktörens uppdrag är långt mycket mer än att bara utvärdera.
Ingvar du vet bättre än så.Men du måste ju ha "in stålar", du med.![]()
lech skrev:Ingvar:
Du behöver inte kommentera. Fortsätt med lysdioder som ligger så varmt om hjärtat här..![]()
Over and out.
Lech
torig skrev:Vilka kablar användes mellan stärkare och Junior resp QM10?
Var det EKK eller några av Consultens "dyrkablar"?
/mvh
Laila skrev:Själver så gissar jag på dä senare . . . hur skulle dä annars kunna låta bra . . . typer![]()
IngOehman skrev:
Olika människor har självklart olika musiksmak, men jag försökte spela ett rikt utbud av musik, inklusive musikinspelningar från både 60-, 50-, 40- och 30-talet. Och långt ifrån allt jag spelade, faktiskt inget, var valt för att "imponera", mera för att berätta.
Jag avskyr nästan all mässmusik som brukar höras på de förekommande hifi-mässorna och spelar därför alltid bara "riktig musik".
- - -
av att man tidigare hört dem, för det har ju nästan bara jag, men som jag ser det är det ju ändå helt meningslöst att referera en upplevelse av en inspelning till en annan upplevelse av samma inspelning.
...
- - -
...
hifi-anläggningar inte alls spelar upp musiken således att kvaliteterna från verkligheten får bli bevarade.
IngOehman skrev:...
- - -
Så för att komma åter till din ursprungliga kommentar:
Mitt råd till varje lyssnare är att utgå ifrån sin inre referens som den bästa metoden för att bilda sig uppfattningar om olika hifi-apparater, utan att för den sakens skulle vilja förenkla konstruktionsprocessen till att man skulle kunna "tycka sig fram" till vad som är en tillräckligt god fidelitet.
Min infallsvinklel som konstruktör är ju INTE att skapa apparater som någon som lyssnar på dem "gillar", subjektivt. Jag skapar apparater som är trogna mot sina insignaler (och det behöver inte ens vara musiksignaler) för att de tillsammans skall kunna bilda en kedja som i sin tur är trogen fonogrammet!
Och så gör jag för att det är vad jag vill ha ut av hifi-anläggningen. Och som sagt - jag råder varje lyssnare att konsultera sin inre referens för att avgöra om de gillar det resultat som det ger.
- - -
...
Fast det finns ju s.k. kablar med möss på, innehållande RC-kretsar. Dessa skall enligt sladd ge mycket fin trevlig klang, med lugnare ljud, vad nu det innebär. Dock såg jag inga möss anslutna under demodagen, men de kan ju varit gömda någonstans.IngOehman skrev:torig skrev:Vilka kablar användes mellan stärkare och Junior resp QM10?
Var det EKK eller några av Consultens "dyrkablar"?
/mvhLaila skrev:Själver så gissar jag på dä senare . . . hur skulle dä annars kunna låta bra . . . typer![]()
Jag vet faktiskt inte. Jag tittade inte så noga.
Jag är inte så intresserad. Det spelar så himla liten roll om inte kablarna är
något alldeles förfärligt dåliga. Vi talar ju inte om 100-tals meter kabel utan
bara några få. Nästan vad som helst med rimlig area koppar duger prima.
Högtalarna är om man skall vara noga konstruerade för att drivas via kablar
med en serieresistans om 0,1 ohm och en induktans om 2 uH. Men det är
inte så noga. Man kan sätta toleranser på +/- 100 % på båda måtten utan
att mer än nyanser påverkas.
Vh, iö
- - - - -
PS. Eftersom koppars resistivitet ligger på drygt 17 nΩm (nanoohmmeter) så
är det översättbart till att en en meter lång kabel (2 m t-o-r) med en area om
1 mm^2 ger en resistans om sisådär 0,0345 ohm.
Eller om man hellre ser det så här - en kabel med längden L som skall ha en
resistans om 0,1 ohm behöver ha en area i mm^2 som är:
A = 2*L*0,1724
När det gäller induktansen så blir den tillräckligt hög med långt mellan ledarna
om kabeln är kort och tätt mellan ledarna om den är lång. Men det är som sagt
inte så kritiskt.
prolinn skrev:Jag tycker ni krånglar till det hela!
Om man vill visa på en återgivning som är bra så är det väl viktigt att man spelar goda inspelningar av riktigt bra musiker/artister. Om det då låter som att de spelar bra så är det ju bra, men om inte så vet man i och för sig inte varför det inte är bra, men det spelar väl mindre roll i så fall?
prolinn skrev:Hur ljuden av musikinstrumenten/artisterna låter kan i och för sig vara kul eller intressant också, men det är väl ändå sekundärt? Det viktiga är väl att man hör vad musikerna spelar?
prolinn skrev:Anledningen till att använda inspelningar av akustiska instrument antar jag främst är för att kunna bilda sig en uppfattning om hur instrumenten "låter" alltså inte hur det musikaliska innehållet återges!?
prolinn skrev:Med tanke på den musik som spelades vid Guru-demon och hur det lät så tycker jag det verkar vara återgivning av ljud som var poängen med demonstrationen, kanske även med Guru. Inte för att det gick att bedöma utifrån hur det lät utan för att ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.
prolinn skrev:Att man valde att delvis spela inspelningar med amatörmusiker som verkligen spelade och sjöng - hellre än bra - är kanske symptomatiskt. Ljudmässigt imponerande, men musikaliskt - tvivelaktigt.
prolinn skrev:Den uppenbart musikaliskt skolade VD:n nämnde något om att de flesta inspelningar är dåliga och att det är orsaken till att det ofta låter dåligt. Något senare kommenterade han att "man kunde höra hur pianisten inte var riktigt inövad på stycket (Scheija tror jag det var). Att det inte lät som om pianisten spelade speciellt bra kunde man hålla med om, men att skylla på pianisten istället för på inspelningen/anläggningen är väl genomskinligt.
prolinn skrev:Varför i så fall inte välja en skiva där artisten spelar bra? Min erfarnehet är att det oftast är anläggningen som brister när det inte låter som att musikerna spelar som de brukar, inte att det är musikern som hade en dålig dag. Är inte musikern nöjd med sin prestation vid inspelnigstillfället så gör man väl om inspelningen eller att inte offentliggöra materialet?
prolinn skrev:I vilket fallt är det väl mer än en aning korkat att välja att demonstrera en hifi-anläggning med inspelningar där artistenrna spelar dåligt eller mycket sämre än normalt.
prolinn skrev:Jag tyckte det lät - ljudmässigt - bra, men musikaliskt alltså ganska mediokert. För de dryga 80 kKr som anläggningen kostade förväntar jag mig bättre resultat. Vad som var orsaken till att återgivningen inte kändes speciellt musikaliskt informativ vet jag givetvis inte då jag inte heller känner elektronik eller de som installerat prylarna. Jag har läst en del positivt om Moon dock. Vad nu det är värt?
Återgivningen hade ändå vissa framför allt ljudkaraktärsmässiga förtjänster så det skulle vara intressant att få höra Guru med elektronik vars prestanda man vet är bra för att få en uppfattning om högtalarna är bra eller inte.
prolinn skrev:Med tanke på hur imponerande högtalarna framstod rent ljudmässigt förefaller I.Ö. vara en sällsynt begåvad högtalarkonstruktör. Om målet med I.Ö:s konstruktioner kunde breddas för att även inkludera maximering av högtalarnas förmåga att förmedla musikaliska skeenden kanske I.Ö:s konstruktioner skulle kunna bli världsledande.
IngOehman skrev:... andra konsumenter kan ju dessutom ha andra (högre) krav än du på så vis att de bryr sig om även andra aspekter av återgivningen än hur bra de tycker musikerna spelar, eller hur?
Det är ju inte ens säkert att det är musik som en högtalare återger alla
gånger, så att reducera kraven man skall ställa på dem till att förmedla
ett musikaliskt budskap vill jag inte göra. De behöver klara mycket mera än så.
prolinn skrev:Hur ljuden av musikinstrumenten/artisterna låter kan i och för sig vara kul eller intressant också, men det är väl ändå sekundärt? Det viktiga är väl att man hör vad musikerna spelar?
Allt är exakt lika viktigt.
...
För mig är det just att förmedla det musikaliska budskapet som är det
viktigaste, jag kommer ju själv från musikvärlden, inte från hifi-världen.
Men att det är den viktigaste komponenten gör det inte automatiskt till
den svåraste. Det är bland det lättaste att åstadkomma faktiskt.
IngOehman skrev:prolinn skrev:Anledningen till att använda inspelningar av akustiska instrument antar jag främst är för att kunna bilda sig en uppfattning om hur instrumenten "låter" alltså inte hur det musikaliska innehållet återges!?
Du behöver inte göra en massa antaganden. Den där var dessutom på
gränsen till för fånig.
Din syn på vad musik är, är dessutom från min synvinkel väldigt, väldigt
inskränkt. För mig inkluderar den allt. Musiken är allt det som förmedlas, inte bara melodi och takt.
IngOehman skrev:prolinn skrev:Med tanke på den musik som spelades vid Guru-demon och hur det lät så tycker jag det verkar vara återgivning av ljud som var poängen med demonstrationen, kanske även med Guru. Inte för att det gick att bedöma utifrån hur det lät utan för att ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.
Nu är du bara pinsam.
Dels får du välja vilken fot du skall stå på. Du kan inte BÅDE påstå att
du förstod att inspelningarna var musikaliskt dåliga och att musiken
förmedlades dåligt. ...
prolinn skrev:IngOehman skrev:... andra konsumenter kan ju dessutom ha andra (högre) krav än du på så vis att de bryr sig om även andra aspekter av återgivningen än hur bra de tycker musikerna spelar, eller hur?
...
Här tycker vi alltså delvis lika och delvis olika. Jag tycker det verkar vara svårt att göra hifi som på ett "transparent" sätt kan förmedla vad musikerna spelar. Att inte tycka sig höra kan väl lika gärna antyda större tolerans för musikalisk oexakthet.
Dessutom tycker jag det är MYCKET viktigare att man hör musiken, alltså vad musikerna spelar än att man hör andra aspekter av ljudet. Fokus på musiken inte på ljudet. Det betyder inte att jag tycker att de övriga aspekterna är ointressanta. Det skrev jag dessutom också redan tidigare.IngOehman skrev:prolinn skrev:Anledningen till att använda inspelningar av akustiska instrument antar jag främst är för att kunna bilda sig en uppfattning om hur instrumenten "låter" alltså inte hur det musikaliska innehållet återges!?
gränsen till för fånig.
inskränkt. För mig inkluderar den allt. Musiken är allt det som förmedlas, inte bara melodi och takt.
Vad vet du om min syn på musik? Jag kanske har mycket högre krav än vad du ens kan föreställa dig. Det vet du inget om!
Till exempel så kanske jag till och med har högre krav på ljudåtergivningen än du och oändligt mycket högre krav på hur musiken återges. Det är inte säkert, men inte heller något du kan veta!IngOehman skrev:prolinn skrev:Med tanke på den musik som spelades vid Guru-demon och hur det lät så tycker jag det verkar vara återgivning av ljud som var poängen med demonstrationen, kanske även med Guru. Inte för att det gick att bedöma utifrån hur det lät utan för att ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.
Nu är du bara pinsam.
förmedlades dåligt. ...
Nu var det ju inte jag som påstod att musikerna/musiken var dålig det var faktiskt dom som stod för demonstrationen som sa detta!
Isaac skrev:Nu var det precis tvärtom, dvs Guru högtalarna var ganska bra på att återge just den musik som spelades under själva demonstrationen, däremot när annan musik skulle återges visade det sig att högtalarna varken var frekvensraka eller faslinjära.
prolinn skrev:IngOehman skrev:... andra konsumenter kan ju dessutom ha andra (högre) krav än du på så vis att de bryr sig om även andra aspekter av återgivningen än hur bra de tycker musikerna spelar, eller hur?
...
Här tycker vi alltså delvis lika och delvis olika. Jag tycker det verkar vara svårt att göra hifi som på ett "transparent" sätt kan förmedla vad musikerna spelar. Att inte tycka sig höra kan väl lika gärna antyda större tolerans för musikalisk oexakthet.
prolinn skrev:Dessutom tycker jag det är MYCKET viktigare att man hör musiken, alltså vad musikerna spelar än att man hör andra aspekter av ljudet. Fokus på musiken inte på ljudet. Det betyder inte att jag tycker att de övriga aspekterna är ointressanta. Det skrev jag dessutom också redan tidigare.
prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Anledningen till att använda inspelningar av akustiska instrument antar jag främst är för att kunna bilda sig en uppfattning om hur instrumenten "låter" alltså inte hur det musikaliska innehållet återges!?
gränsen till för fånig.
Vad vet du om min syn på musik?
prolinn skrev:Jag kanske har mycket högre krav än vad du ens kan föreställa dig. Det vet du inget om!
prolinn skrev:Till exempel så kanske jag till och med har högre krav på ljudåtergivningen än du och oändligt mycket högre krav på hur musiken återges. Det är inte säkert, men inte heller något du kan veta!
prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Med tanke på den musik som spelades vid Guru-demon och hur det lät så tycker jag det verkar vara återgivning av ljud som var poängen med demonstrationen, kanske även med Guru. Inte för att det gick att bedöma utifrån hur det lät utan för att ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.
Nu är du bara pinsam.
förmedlades dåligt. ...
Nu var det ju inte jag som påstod att musikerna/musiken var dålig det var faktiskt dom som stod för demonstrationen som sa detta!
IngOehman skrev:Jag tror Isaac har en grav vrångbild av hur utvecklingen av högtalarna
har gått till...
Av det han skriver verkar det som om man tror att de har givits egen-
skaper på helt subjektiv grund baserat på hur de låter när t ex de in-
spelningar som spelades under demon har avlyssnats.
Inget kunde vara längre från sanningen.
Jag har utformat högtalarna helt och hållet baserat på min uppfattning om de fysikaliska krav som behöver uppfyllas för att man skall nå en
ursprungstrogen signalbehandling, det vill säga återgivning.
Lyssning på musik är inte ens en del av utvecklingen förrän de är prak-
tiskt taget färdiga!
Och då använder jag det i princip bara för att det i förekommande fall
kan avslöja artefakter, som ger skäl att backa och börja lite grann från
början (back to the drawing board...). Men att ändra på högtalarna för
att de skall passa subjektivt för spelning av några få specifika inspel-
ningar är mig oändligt främmade!
Längre ifrån det sätt som jag arbetar kan man inte komma.
Högtalarna är utformade för att ge en så frekvensrak återgivning som
det är möjligt, med både stereosystemet, rumssamverkan och lyssnar-
nas egenskaper som prykoakustiska varelser med i ekvationen.
Och det finns INGEN subjektiv aspekt på det hela inkluderad. Jag bryr
mig inte på något sätt om vad för olika tänkbara sound som någon kan
tycka om subjektivt. I "någon" så inkluderar jag mig själv.
- - -
Valet av inspelningar som jag gör för demo av högtalarna, är som regel
baserade på många olika faktorer, men den "mest gemensamma näm-
naren" för de inspelningar som brukar visa framfötterna, är att det är
de som är de minst manipulerade!
Och det är även sådana skapligt oskruvade inspelningar som jag tycker
det är mest intressant att spela. Av många skäl. Ett är att det går mode
i hur man skall skruva, och jag är inte intresserad av att göra högtalare
som är anpassade för någon just nu rådande "sound-trend".
Att det är just de oskruvade inspelningarna som visar framfötterna är
för övrigt inte så konstigt givit receptet som användts under konstruk-
tionen - det är ju precis vad man kan vänta sig om receptet fungerar -
eftersom de dominerande färgningarna då blir de som ligger på fono-
grammen! Det vill säga de fonogram med minst skräp blir också de som
framstår som bäst!
- - -
Så precis tvärtom mot vad Isaac skriver så är både Guru QM10 och jr,
högtalare som har framtagits UTAN att utvecklingen har fått vila på
några subjektiva grunder. De spelar därför i hög grad alla inspelningar
"såsom inspelningarna är". Och att de väldigt enkla och i huvudsak
omanipularde inspelningarna då framstår som bäst/minst färgade är ju
inte rocket science direkt.
Men tack Isaac för att du uppmärksammade det!
Vh, iö
Du menar mera nära "verkligheten"? Mina referenser tillhör delvis hörlurar, QRS Callisto, Audiovector Ki1 och Si1, Martinlogan C, B&W 601, där B&W inte alls ger i närheten av rak frekvensgång. Har även tagit med inspelningen och lyssnat på olika högtalare från Dali, Dynaudio, var även inne på Mårten och lyssnade, blev inte imponerad, detsamma gäller resten av QRS sortimentet (förutom Jupiter då dom inte avlyssnats) etc etc.hevi skrev:Isaac skrev:Nu var det precis tvärtom, dvs Guru högtalarna var ganska bra på att återge just den musik som spelades under själva demonstrationen, däremot när annan musik skulle återges visade det sig att högtalarna varken var frekvensraka eller faslinjära.
Hur visade detta sig? Kan du utveckla bristen på faslinjäritet som du upplevde -hur uppenbarar det sig för en van lyssnare? Kan du ge exempel på högtalare i prisklassen som är "sant" faslinjära och frekvensraka mot inspelningar, så man har något att jämföra mot?
Isaac skrev:...inte alls ger i närheten av rak frekvensgång.
Det har du helt rätt uti. Ljud som avlyssnas i verkligheten, vid inspelning låter med nära identisk intensitet av dess frekvenser,vid uppspelning, helst mycket lite mer, eller mindre en så.RogerGustavsson skrev:Isaac skrev:...inte alls ger i närheten av rak frekvensgång.
Det verkar inte finnas någon enhetlig definition för rak frekvensgång genom en hel kedja av apparater, allra minst de i början och slutet, dvs. mikrofoner och högtalare. Båda har i regel allt annat än raka kurvor mer än i någon enstaka riktning. Placeringen av mikrofoner och högtalare har en stor påverkan på hur det kommer att låta. Därtill kommer både inspelnings- och uppspelningslokalens ljudkaraktär.
Ge gärna era definitioner på rak frekvensgång från källa till lyssnarens öron.
Högtalare som mäter spikrak på lyssningsplats är enligt min erfarenhet inget vidare som återgivare.
IngOehman skrev:Jag tror Isaac har en grav vrångbild ...prolinn skrev:IngOehman skrev:För mig är det just att förmedla det musikaliska budskapet som är det viktigaste, ... Men att det är den viktigaste komponenten gör det inte automatiskt till den svåraste. Det är bland det lättaste att åstadkomma faktiskt.
Ja, och det är ju dig själv du talar om.![]()
IngOehman skrev:Att inte höra är att inte höra, och det är du som rapporterar problem med den saken, samtidigt som du ju skriver även andra saker som får säger att du tror att alla musiker på alla inspelningar spelar perfekt.
Det räcker för mig, alltså för att jag inte skall tvivla det minsta på att du
är halvdöv för musikalisk oexakthet.
IngOehman skrev:Men behöver inte ha en särskilt utvecklad musikalitet för att höra att musiker så väl live och med avseende på vad de presterar till inspelningar, presterar med varierande kvalitet.
IngOehman skrev:prolinn skrev:Dessutom tycker jag det är MYCKET viktigare att man hör musiken, alltså vad musikerna spelar än att man hör andra aspekter av ljudet. Fokus på musiken inte på ljudet. Det betyder inte att jag tycker att de övriga aspekterna är ointressanta. Det skrev jag dessutom också redan tidigare.
"Fokus på musiken inte på ljudet", skriver du. Men jag vill höra musiken
som den är/var - inte skärpt. Mitt mål är inte att ändra på något, det
vill säga fokusera på en sak på bekostnad av något annat (som också
är musiken, även om du inte inser det).
IngOehman skrev:Det som behövs är inte att med avsikt välja ut något att skärpa (öka tydligheten på), utan det som jag vill ha är upplösning! DET är att bry sig om musiken, att se den som ALLT det den är - och att sedan respektera ALLA aspekter av den!prolinn skrev:IngOehman skrev:Din syn på vad musik är, är dessutom från min synvinkel väldigt, väldigt inskränkt. För mig inkluderar den allt. Musiken är allt det som förmedlas, inte bara melodi och takt.
Vad vet du om min syn på musik?
Allt det du skrivit om den, bland annat att du inte inser att den sträcker
sig över alla de domäner som ÄR det ljud, som är musiken. Du skiljer ut
en massa som du kallar "ljud" och tycker man skall fokusera på musiken
istället...
Det säger en del.
IngOehman skrev:För mig är musiken ALLT. Alltså ALLA de ljud som skapas när man spelar musik. Att kunna sjunga med och stampa taken är lekskolenivå. Musik är så oerhört mycket mera än så. Jag kan även värdera det outgrundliga och det oklara. Er kyrkas dogmer är för mig helt musikfrämmande.
Hela tanken på att försöka "mäta" musik och musikåtergivning med era
speciella lyssningsmetoder (tundem) ger mig nästan obehagsrysningar.
Är ni verkligen så kantiga? Ser ni inget mera i musik än så?
IngOehman skrev:prolinn skrev:Nu var det ju inte jag som påstod att musikerna/musiken var dålig det var faktiskt dom som stod för demonstrationen som sa detta!
Javisst, men du klagar på det, här i tråden. Jag tror alla andra hör skill-
nad på när musiker brister och när anläggning gör det. Och jag tror de
flesta även inser att få inspelningar, även när det gäller de fonogram
som man älskar allra mest, är musikaliskt perfekta.
Därför är det heller inget egenvärde att hitta "felfri musik". Felfrihet är
inget egenvärde. Rikedomen är inte bristen på fel, utan magin som är
förpackad, inte sällan i en ofulländad musikalisk skrud.
So what?
Det spelar inte så stor roll. Magin är tålig, och det är, igen, inte heller
spelfelen eller rättare sagt spelfelens frånvaro som betyder något - inte
för mig i varje fall, utan det som betyder något är (samtidigt som jag
skriver detta så har jag P2 på i bakgrunden, och det är så bra att jag
knappt klarar att skriva! Det är en liveinspelning av Holbergs Suite av
Grieg tror jag, magiskt!) det som förmedlas. Inte att det är så lätt som
möjligt att sjunga med eller att stampa takten.
Det skall, om jag får bestämma, vara precis så lätt som det är, att både
sjunga med och att stampa takten, inte varken svårare eller lättare!![]()
Isaac skrev:IngOehman skrev:Jag tror Isaac har en grav vrångbild av hur utvecklingen av högtalarna
har gått till...
Jag har utformat högtalarna helt och hållet baserat på min uppfattning
om de fysikaliska krav som behöver uppfyllas för att man skall nå en
tiskt taget färdiga!
- - -
framstår som bäst!
- - -
Vh, iö
Vi verkar ha precis samma syn vad målet med högtalare bör vara.
Isaac skrev:Dock är mina egna inspelningar helt orörda, helt enkelt inspelade rakt av och sedan utbrända på skiva.
Isaac skrev:Det jag jämfört med är främst ett dussin hörlurar, verkligheten, inkl mina qrs callisto hemma, dom står i samma rum som pianot spelats in. Jag jämför också med audiovector, som visserligen inte kan spelas lika högt, men bortsett att man blir tvungen att dämpa diskantregistret något, återger inspelningarna mycket frekvensrakt.
Isaac skrev:Tack själv för din uppmärksamhet, trevligt med konstruktörer som lyssnar.
_Fredrik_ skrev:Ang vad som används som referens så tycker jag att tal, inte sång, bara vanligt oprocessat tal inspelat med en bra mick är bra. Det förvånar mig att det inte avänds mer i dessa sammanhang eftersom vi är så otroligt vana att lyssna på röster. Eller vad säger ni?
_Fredrik_ skrev:Musik kan vara så medryckande och kan låta så jävla bra med en viss färgning, så man liksom kommer av sig i sitt ev bedömande.
IngOehman skrev:Du verkar inte ha förstått det jag skrev, men det är både okej och
väntat, linnförespråkare.
Vh, iö
IngOehman skrev:Isaac skrev:IngOehman skrev:Jag tror Isaac har en grav vrångbild av hur utvecklingen av högtalarna
har gått till...
tiskt taget färdiga!
- - -
framstår som bäst!
- - -
Vh, iö
Det gläder mig.
Jag tror nog det. Men jag är ändå inte helt säker på att våra bilder av
vad målet är innehåller exakt samma problemkomplex. Jag är inte ens
säker på att jag skulle komma fram till exakt samma sak om jag levde
mitt liv två gånger och blev högtalarkonstruktör båda gångerna.
Man kanske skulle likheterna bli rätt stora ändå? Ingen kan veta.Isaac skrev:Dock är mina egna inspelningar helt orörda, helt enkelt inspelade rakt av och sedan utbrända på skiva.
Nu är jag inte säker på att jag hänger med.
Vad är det för inspelningar du talar om?Isaac skrev:Det jag jämfört med är främst ett dussin hörlurar, verkligheten, inkl mina qrs callisto hemma, dom står i samma rum som pianot spelats in. Jag jämför också med audiovector, som visserligen inte kan spelas lika högt, men bortsett att man blir tvungen att dämpa diskantregistret något, återger inspelningarna mycket frekvensrakt.
I den fysikaliska verkligheten så är inte frekvensernas vägning entydig
eller oberoende av andra faktorer i det pågående musicerandet. Det är
heller inte likadant för olika lyssnare och i olika lyssningspositioner.
Att tala om att återge inspelningar "frekvensrakt" betyder därför bara
något om man spelar inspelningarna för en mätmikrofon i ett ekofritt
rum. Det gör jag aldrig, av flera skäl.
1. Mikrofonen är inte det minsta intresserad av musik.
2. Musik är ingen vidare bra testsignal om man ute efter att kartlägga
någon endimensionell egenskap hur högtalarna.
3. Jag är mera intresserad av hur ursprungslikt högtalaren återger den
musik som finns på inspelningarna. Och det får man inte veta genom
att förenkla informationsvägen från fonogram till trumhinnor (och i för-
längningen till förnimmelsen och medvetenandet) till att påstås mot-
svara en endimensionell frekvengång som man i sin tur kan påstå vara
frekvensrak.
En komplicerande faktor är att det finns en diskrepans mellan det per-
spektiv som mikrofonen har vid inspelningen och det som den defacto
registrerar på fonogrammet.
Det gör att man kan "kompatibilisera" inspelningar med avspelnings-
kedja X, Y eller Z*, både genom val av mikrofoner, deras placeringar
och avstånd, och mycket annat därpå.
Alla kombinationer blir kanske inte lika bra, men en inspelning som gjort
för att ljuda så klangligt neutralt som möjligt i högtalare A, kommer tro-
ligen inte att uppfattas lika bra i högtalare B - även om den senare kan-
ske är bättre. Alltså bättre i betydelsen "har bättre potential att skapa
en transparent kedja".
Det kanske verkar som om jag kritiserar det du skrivit nu och försöker
ursäkta mina egna dimensioneringsval, men jag hoppas inte du läser
det så, för egentligen är det ju motsatsen som jag försöker göra; alltså
säga att jag tror dig och att jag på intet sätt ifrågasätter dina upplev-
elser. Och jag försöker förklara på vilka grunder jag gjort alla dimensio-
neringsval.
Lit försöker jag väl också varna för risken att skapa pseudostandarder
genom att anpassa sina inspelningar så att de låter bra i den lyssning
man förfogar över. Kanske låter det ännu tokigare i mångas öron, än
det jag skrivit tidigare, men jag menar det på fullaste allvar, och om det
verkar tossigt så är det nog bara jag som är för dålig på att förklara.
Och nu skall jag skriva ännu en sak som riskerar att bli missförstådd:
Det är min uppfattning att det man hör i sina monitorer när man lyssnar
på en inspelning man just gjort, om allt är väl - i högre grad skall ses
som en lektion, än som något som bör leda till ändringar för just den
aktuella inspelningen.
Om man hör något som man inte hade förväntat sig så är det inte ett
tecken på att man skall flytta en mikrofon och lyssna igen, utan det är
ett tecken på att man inte visste tillräckligt. Och det i sin tur ser jag
som ett tecken på att jag bör göra många experiment för att lära mig
mera - det som behövs för att bli mindre överraskad nästa gång.
Det kanske låter fånigt självkritiskt och nästan uppgivet, men för mig är
det nästan tecken på motsatsen till uppgivenhet - en tro på att man
kan komma längre! Så, så gör jag, och så har jag alltid försökt att göra.Isaac skrev:Tack själv för din uppmärksamhet, trevligt med konstruktörer som lyssnar.
Jag försöker alltid göra det.
Vh, iö
Naqref skrev:Intressant marknadsföringsknep Guru har i Sverige - att offentligt låta konstruktören vara arrogant och knäppa potentiella kunder på näsan. Vem vet, det blir kanske nästa stora grej för marknadsföringskonsulter att göra reklam för?
IngOehman skrev:Du verkar inte ha förstått det jag skrev, men det är både okej och
väntat, linnförespråkare.
Även med avseende på att komma med personkommentarer såsom
att skylla den du talar med för arrogans istället för att tala om sak-
frågan så följer du mallen. Det vore enklare för dig om du bara hade
skrivit: "Standardkritiken".
Vi vet ju alla vad ni har skolats att klaga på hos andra anläggningar.
Det är ändå skrämmande är att ni gått på era egna placebobudksap,
så att ni tror och hör. Det är därför det är så svårt att avprogrammera
er. Ni tycker ju att ni hör det ni tror på.
Jag minns dock många intressanta studier jag gjorde på 80-talet då
många Linn-anhängare, så förvissade i sin tro, var orädda för blind-
tester. Det blev ibland rätt dråpliga resultat. Talar inte om utfallet då,
utan reaktionerna på det.
Vh, iö
prolinn skrev:single_malt skrev:Äh. man kan nog inte generalisera hur som helst om kundbemötandet i det här fallet.
Högtalarmakande liknar snarare konst där en konstnär som är excentrisk snarare höjer intresset för varan.
Exentrisk? Är det rätt epitet?
Isaac skrev:IngOehman skrev:Isaac skrev:IngOehman skrev:Jag tror Isaac har en grav vrångbild av hur utvecklingen av högtalarna
har gått till...
tiskt taget färdiga!
- - -
framstår som bäst!
- - -
Vh, iö
Det gläder mig.
Jag tror nog det. Men jag är ändå inte helt säker på att våra bilder av
vad målet är innehåller exakt samma problemkomplex. Jag är inte ens
säker på att jag skulle komma fram till exakt samma sak om jag levde
mitt liv två gånger och blev högtalarkonstruktör båda gångerna.
Man kanske skulle likheterna bli rätt stora ändå? Ingen kan veta.Isaac skrev:Dock är mina egna inspelningar helt orörda, helt enkelt inspelade rakt av och sedan utbrända på skiva.
Nu är jag inte säker på att jag hänger med.
Vad är det för inspelningar du talar om?Isaac skrev:Det jag jämfört med är främst ett dussin hörlurar, verkligheten, inkl mina qrs callisto hemma, dom står i samma rum som pianot spelats in. Jag jämför också med audiovector, som visserligen inte kan spelas lika högt, men bortsett att man blir tvungen att dämpa diskantregistret något, återger inspelningarna mycket frekvensrakt.
I den fysikaliska verkligheten så är inte frekvensernas vägning entydig
eller oberoende av andra faktorer i det pågående musicerandet. Det är
heller inte likadant för olika lyssnare och i olika lyssningspositioner.
Att tala om att återge inspelningar "frekvensrakt" betyder därför bara
något om man spelar inspelningarna för en mätmikrofon i ett ekofritt
rum. Det gör jag aldrig, av flera skäl.
1. Mikrofonen är inte det minsta intresserad av musik.
2. Musik är ingen vidare bra testsignal om man ute efter att kartlägga
någon endimensionell egenskap hur högtalarna.
3. Jag är mera intresserad av hur ursprungslikt högtalaren återger den
musik som finns på inspelningarna. Och det får man inte veta genom
att förenkla informationsvägen från fonogram till trumhinnor (och i för-
längningen till förnimmelsen och medvetenandet) till att påstås mot-
svara en endimensionell frekvengång som man i sin tur kan påstå vara
frekvensrak.
En komplicerande faktor är att det finns en diskrepans mellan det per-
spektiv som mikrofonen har vid inspelningen och det som den defacto
registrerar på fonogrammet.
Det gör att man kan "kompatibilisera" inspelningar med avspelnings-
kedja X, Y eller Z*, både genom val av mikrofoner, deras placeringar
och avstånd, och mycket annat därpå.
Alla kombinationer blir kanske inte lika bra, men en inspelning som gjort
för att ljuda så klangligt neutralt som möjligt i högtalare A, kommer tro-
ligen inte att uppfattas lika bra i högtalare B - även om den senare kan-
ske är bättre. Alltså bättre i betydelsen "har bättre potential att skapa
en transparent kedja".
Det kanske verkar som om jag kritiserar det du skrivit nu och försöker
ursäkta mina egna dimensioneringsval, men jag hoppas inte du läser
det så, för egentligen är det ju motsatsen som jag försöker göra; alltså
säga att jag tror dig och att jag på intet sätt ifrågasätter dina upplev-
elser. Och jag försöker förklara på vilka grunder jag gjort alla dimensio-
neringsval.
Lit försöker jag väl också varna för risken att skapa pseudostandarder
genom att anpassa sina inspelningar så att de låter bra i den lyssning
man förfogar över. Kanske låter det ännu tokigare i mångas öron, än
det jag skrivit tidigare, men jag menar det på fullaste allvar, och om det
verkar tossigt så är det nog bara jag som är för dålig på att förklara.
Och nu skall jag skriva ännu en sak som riskerar att bli missförstådd:
Det är min uppfattning att det man hör i sina monitorer när man lyssnar
på en inspelning man just gjort, om allt är väl - i högre grad skall ses
som en lektion, än som något som bör leda till ändringar för just den
aktuella inspelningen.
Om man hör något som man inte hade förväntat sig så är det inte ett
tecken på att man skall flytta en mikrofon och lyssna igen, utan det är
ett tecken på att man inte visste tillräckligt. Och det i sin tur ser jag
som ett tecken på att jag bör göra många experiment för att lära mig
mera - det som behövs för att bli mindre överraskad nästa gång.
Det kanske låter fånigt självkritiskt och nästan uppgivet, men för mig är
det nästan tecken på motsatsen till uppgivenhet - en tro på att man
kan komma längre! Så, så gör jag, och så har jag alltid försökt att göra.Isaac skrev:Tack själv för din uppmärksamhet, trevligt med konstruktörer som lyssnar.
Jag försöker alltid göra det.
Vh, iö
Instämmer med att det inte finns något "rätt eller "fel" i sammanhanget, vissa av mina egna monofoniska inspelningar är dock inte anpassade efter någon högtalare, manipulerade, eller mixade på något sätt, en mikrofon har placerats i öronhöjd, där öronen fått avgöra positionering.
Har sysslat med inspelningar sedan femårsåldern och det finns alltid något nytt att upptäcka varav lära sig, givetvis allt är relativt och jag är väl medveten om förhållandet, frekvens och intensitet i den tredimensionella rumtiden, dock har man en viss tendens att dela upp komponenter inom diskreta ramverk, vilket precis som dom flesta förenklingar kan ge kompromisser.
Då jag avlyssnade Guru provade jag givetvis att byta lyssningsavstånd, positionsvinklar, att driva endast en högtalare, omplacera högtalarna, etc, detta med många olika inspelningar, inte bara mina egna, även om mina egna givetvis är min främsta referens.
Jag är positiv till mätningar, även om jag anser en musiksignals komplexitet vida överstiga den av testsignaler, eller den av dagens lärdomvalitet, dessutom kan mätningar ofta överensstämma med observatörens tolkning, jävighet, eller egensinniga självslutsats om hur en mätning bör fortgå och tolkas, visavi gemene sedvänja, interferera med någon annan observatör att bilda sig en "verklighetstrogen", eller "korrekt" uppfattning av situationen.
Mvh.
Jag tror Isaac har en grav vrångbild ...
Det är ju så dumt så man kan bli stum för mindre.
Det är ändå skrämmande är att ni gått på era egna placebobudksap,
er. Ni tycker ju att ni hör det ni tror på.
gränsen till för fånig.
Det fattar du väl?
Nu är du bara pinsam.
Min enda rekommendation är att inte ge dig in i och försöka "vinna" den här typen av diskussion med IÖ.
Naqref skrev:att offentligt låta konstruktören vara arrogant
det där var nödvändigt?Almen skrev:Naqref skrev:att offentligt låta konstruktören vara arrogant
Ja, har Larsen och Holographic redan hoppat på det...?
prolinn skrev:
Jag tyckte det lät - ljudmässigt - bra, men musikaliskt alltså ganska mediokert. För de dryga 80 kKr som anläggningen kostade förväntar jag mig bättre resultat. Vad som var orsaken till att återgivningen inte kändes speciellt musikaliskt informativ vet jag givetvis inte.......
Om målet med I.Ö:s konstruktioner kunde breddas för att även inkludera maximering av högtalarnas förmåga att förmedla musikaliska skeenden kanske I.Ö:s konstruktioner skulle kunna bli världsledande.
Almen skrev:Naqref skrev:att offentligt låta konstruktören vara arrogant
Ja, har Larsen och Holographic redan hoppat på det...?
Isaac skrev:Dock är mina egna inspelningar helt orörda, helt enkelt inspelade rakt av och sedan utbrända på skiva.
Isaac skrev:Det jag jämfört med är främst ett dussin hörlurar, verkligheten, inkl mina qrs callisto hemma, dom står i samma rum som pianot spelats in. Jag jämför också med audiovector, som visserligen inte kan spelas lika högt, men bortsett att man blir tvungen att dämpa diskantregistret något, återger inspelningarna mycket frekvensrakt.
Isaac skrev:Instämmer med att det inte finns något "rätt eller "fel" i sammanhanget, vissa av mina egna monofoniska inspelningar är dock inte anpassade efter någon högtalare, manipulerade, eller mixade på något sätt, en mikrofon har placerats i öronhöjd, där öronen fått avgöra positionering.
sprudel skrev:prolinn skrev:
Jag tyckte det lät - ljudmässigt - bra, men musikaliskt alltså ganska mediokert. För de dryga 80 kKr som anläggningen kostade förväntar jag mig bättre resultat. Vad som var orsaken till att återgivningen inte kändes speciellt musikaliskt informativ vet jag givetvis inte.......
Om målet med I.Ö:s konstruktioner kunde breddas för att även inkludera maximering av högtalarnas förmåga att förmedla musikaliska skeenden kanske I.Ö:s konstruktioner skulle kunna bli världsledande.
Jag kan begripa att blir en aning pissed om man får den här typen av kommentarer:
Ljudmässigt bra, men musikaliskt mediokert!!!
Jag noterar mods anmärkning och avstår då från att lägga till vid vilken nivå jag egentligen egentligen skulle vilja lägga Prolinns kommentar.
Äh! F-n, det är en helpuckad kommentar!
![]()
sprudel skrev:prolinn skrev:
Jag kan begripa att blir en aning pissed om man får den här typen av kommentarer:
Jag noterar mods anmärkning och avstår då från att lägga till vid vilken nivå jag egentligen egentligen skulle vilja lägga Prolinns kommentar.
![]()
Martin skrev:sprudel skrev:prolinn skrev:
![]()
Hej Sprudel!
Du säger att det är en puckad kommentar. Berätta hur du tänker då? Jag kan personligen tycka att tankesättet är svårt att förstå och relatera till eftersom det musikaliska sitter i hur musikerna hanterar instrumenten vanligtvis. Är det ungefär så du menar?
Exakt! Då är det kanske mer rätt att säga att man inte håller med och berätta varför än att bara kalla det puckat.tvett skrev:Jag tror nog folk förstår vad stampa-takten-synsättet går ut på, men inte håller med.
Jag kan tycka att det är en sak att kalla en generell företeelse för en dumhet, men är det verkligen nödvändigt att ge sig på enskilda personer och kalla det de säger för dumheter? Vem är det man försöker övertyga genom att inte ha respekt för andra förummedlemmar? Det är väl dit jag vill komma.Morello skrev:Jomen alltså, alla dessa gamla Linn-dogmer är ju bara marnadsföringsprat och direkta dumheter. Vi behöver väl inte ansluta oss den "politiska korrekhet" som sabboterat hela den politiska scenen?
Morello skrev:Jomen alltså, alla dessa gamla Linn-dogmer är ju bara marnadsföringsprat och direkta dumheter. Vi behöver väl inte ansluta oss den "politiska korrekhet" som sabboterat hela den politiska scenen?
Martin skrev:sprudel skrev:prolinn skrev:
![]()
Hej Sprudel!
Du säger att det är en puckad kommentar. Berätta hur du tänker då? Jag kan personligen tycka att tankesättet är svårt att förstå och relatera till eftersom det musikaliska sitter i hur musikerna hanterar instrumenten vanligtvis. Är det ungefär så du menar?
FBK skrev:sprudel skrev:prolinn skrev:
![]()
Visst är det för jävligt att någon skriver ner sina upplevelser ifrån en butikslyssning, det har ju aldrig hänt förr i Faktiskt.se historia...![]()
Verkar vara ultrasvårt att inse att alla har inte samma syn på vad som är bra återgivning.
tvett skrev:Jag tror nog folk förstår vad stampa-takten-synsättet går ut på, men inte håller med.
Martin skrev:Jag kan tycka att det är en sak att kalla en generell företeelse för en dumhet, men är det verkligen nödvändigt att ge sig på enskilda personer och kalla det de säger för dumheter? Vem är det man försöker övertyga genom att inte ha respekt för andra förummedlemmar? Det är väl dit jag vill komma.Morello skrev:Jomen alltså, alla dessa gamla Linn-dogmer är ju bara marnadsföringsprat och direkta dumheter. Vi behöver väl inte ansluta oss den "politiska korrekhet" som sabboterat hela den politiska scenen?
Just det här när man klampar in på någon annans personliga egenskaper eller sfär och recenserar andras inlägg osv. Det är den företeelsen jag kallar för dumheter för den har vi sett varje gång att det inte leder till någon högre upplysningsnivå om någonting.
phloam skrev:Som konsument, lyssnare, hobbyist så har vi alla rätt att tro vad faen vi vill utan att nån ska få säga att man tillhör nån sekt eller är puckad eller komma med andra illa dolda personangrepp.
.
RogerGustavsson skrev:Isaac skrev:Dock är mina egna inspelningar helt orörda, helt enkelt inspelade rakt av och sedan utbrända på skiva.
Men någon form av anpassning görs i regel om man vill ha ett hyggligt resultat. Det behöver inte nödvändigtvis handla om elektrisk manipulering i form av EQ eller dynamik. Placering av musiker, mikrofoner och val mikrofoner innebär i sig en anpassning till något "ideal". Inte minst är mikrofoner allt annat än neutrala eller frekvensraka. Riktade mikrofoner har t.ex. en avståndsberoende frekvensgång och ljudets infallsvinkel ger också stor variation i frekvensgången.Isaac skrev:Det jag jämfört med är främst ett dussin hörlurar, verkligheten, inkl mina qrs callisto hemma, dom står i samma rum som pianot spelats in. Jag jämför också med audiovector, som visserligen inte kan spelas lika högt, men bortsett att man blir tvungen att dämpa diskantregistret något, återger inspelningarna mycket frekvensrakt.
Personligen är jag tveksam till att spela in och upp i samma rum. Tycker det ställs lite olika krav på rummet om det ska musiceras eller om det ska spelas upp via högtalare. Musiker föredrar ofta en längre efterklang än vad som är önskvärt vid reproduktion via högtalare. Dessutom krävs ofta ett betydligt större rum för musicerandet, inte minst om de är flera.Isaac skrev:Instämmer med att det inte finns något "rätt eller "fel" i sammanhanget, vissa av mina egna monofoniska inspelningar är dock inte anpassade efter någon högtalare, manipulerade, eller mixade på något sätt, en mikrofon har placerats i öronhöjd, där öronen fått avgöra positionering.
Jag har gjort dokumenterande inspelningar av live-framträdanden. I flera fall har jag bara slängt upp ett mikrofonpar på en höft strax innan föreställning. Normalt vill man kanske prova sig fram. Ett live-framträdande innebär inte bara kompromisser med mikrofonplaceringar utan även av musikerna. Många gånger hamnar de för långt framme på scen utan stöd från begränsningsytor. Det kan låta tunnt om det är akustiska instrument. Då krävs det EQ.
Vad menar du med "där öronen fått avgöra positionering"? Mikrofoner placeras vanigtvis inte där man helst sitter och lyssnar. Mikrofoner hör inte som våra öron.
Ser att du nämnt vilka mikrofoner du använder. Röde-micken har inte vidare rak frekvensgång ens i nollriktningen. Förmodligen är kurvan uppmätt på nära håll, 0.3 m är vanligt men ibland är det på 1 m. En del erkänt goda mikrofoner har korrigering av tonkurvan i mikrofonens elektronik eller så har man styrt kapselns egenskaper "mekaniskt" till en för ändamålet passande tonkurva. Rakt är nog ett undantag.
sprudel skrev:tvett skrev:Jag tror nog folk förstår vad stampa-takten-synsättet går ut på, men inte håller med.
För den personen är det väl då ljudmässigt bra, eller?
Harryup skrev:sprudel skrev:tvett skrev:Jag tror nog folk förstår vad stampa-takten-synsättet går ut på, men inte håller med.
För den personen är det väl då ljudmässigt bra, eller?
Fast jag undrar det faktiskt. Folk här har nog bara fått diverse gamla vanförställningar presenterade som moderna sanningar. Bättre att gå till en modern källa och få förklarat vad begreppet betyder och hur de används idag. Här ironiseras bara av hur det används.
Nu råkar jag inte ansluta mig så mycket till den tekniken men den är heller inte utan poänger. Jag skulle säga att det är bäst att skaffa sig en egen uppfattning genom att träffa en normal förespråkare.
I synnerhet bör inte en leverantör förkasta andra leverantörers produkter överhuvudtaget, det ser oerhört illa ut oavsett vilken det är.
mvh/Harryup
sprudel skrev:phloam skrev:Som konsument, lyssnare, hobbyist så har vi alla rätt att tro vad faen vi vill utan att nån ska få säga att man tillhör nån sekt eller är puckad eller komma med andra illa dolda personangrepp.
.
Hoppas du inte refererar till mitt inlägg, jag har inte kallat Prolinn för p. Kommentaren är p, inget annat.
phloam skrev:Men jag tror (hoppas verkligen) att IÖ inte riktigt greppar hur illa det han skriver tas emot. Tyvärr hörsammas inte tips om ändring av stil.
MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:Men jag tror (hoppas verkligen) att IÖ inte riktigt greppar hur illa det han skriver tas emot. Tyvärr hörsammas inte tips om ändring av stil.
Dags att lämna det spåret nu?
Du får gärna berätta vad som är roligt med mitt inlägg.single_malt skrev:MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:Men jag tror (hoppas verkligen) att IÖ inte riktigt greppar hur illa det han skriver tas emot. Tyvärr hörsammas inte tips om ändring av stil.
Dags att lämna det spåret nu?
Ja, det kanske förtjänar en egen tråd?shifts skrev:Jag tycker Isaac har intressanta synpunkter. Kul att du tog upp dem här, Isaac! Det är ju dessutom en fantastiskt mycket intressantare diskussion än den andra som pågår.
Vore intressant att gå mer till botten med den.
Försök inte, här ska det bråkas!shifts skrev:Jag tycker Isaac har intressanta synpunkter. Kul att du tog upp dem här, Isaac! Det är ju dessutom en fantastiskt mycket intressantare diskussion än den andra som pågår.
prolinn skrev:Jag tyckte det lät - ljudmässigt - bra, men musikaliskt alltså ganska mediokert. För de dryga 80 kKr som anläggningen kostade förväntar jag mig bättre resultat. Vad som var orsaken till att återgivningen inte kändes speciellt musikaliskt informativ vet jag givetvis inte...
PappaBas skrev:Mina två ören är att jag tycker man skall skilja sina intryck från sin förklaringsmodell.
Dvs jag tycker det är intressant att läsa människors lyssningsintryck beskrivna med helt egna ord. Sedan kan man efter man skrivit det komma med varför man tror att det är så.
Just lyssningsintrycken är givande för jag uppfattar att hörseln är väldigt känslig.
Den tror jag ofta är mer rätt än de tolkningar som görs senare varför man hörde det man hörde
sprudel skrev:Rimligare om man plockat fram de ljudmässiga bristerna som gör att musiken inte kommer fram! Men det görs inte. Då är det väl inte ljudmässigt bra?
sprudel skrev:FBK skrev:sprudel skrev:prolinn skrev:
![]()
Visst är det för jävligt att någon skriver ner sina upplevelser ifrån en butikslyssning, det har ju aldrig hänt förr i Faktiskt.se historia...![]()
Verkar vara ultrasvårt att inse att alla har inte samma syn på vad som är bra återgivning.
Har du lässvårigheter? Jag kritiserar inte på något sätt Prolinns smak på anläggningar! Jag blir överraskad/förvånad över hur paralogiskt han utttycker sig i en och samma mening. Men jag blir inte förvånad att IÖ blir upprörd på samma sätt som jag. Jag tror IÖ lätt kan ta att någon skriver att piP inte är hans cup of tea! Det har han gett uttryck för tidigare också.
Martin skrev:Jag tror Isaac har en grav vrångbild ...Det är ju så dumt så man kan bli stum för mindre.Det är ändå skrämmande är att ni gått på era egna placebobudksap,
er. Ni tycker ju att ni hör det ni tror på.Du behöver inte göra en massa antaganden. Den där var dessutom på
gränsen till för fånig.Det fattar du väl?Nu är du bara pinsam.Min enda rekommendation är att inte ge dig in i och försöka "vinna" den här typen av diskussion med IÖ.
Den här typen av övertramp. När man går över och kommenterar någon annans person i negativ bemärkelse, istället för att delge sin egen syn i sakfrågan, är något vi kommer att ha mycket mindre tolerans för i fortsättningen. Det är det största problemet vi har på det här forumet som gör att läsare tröttnar och bidraget blir allt mer ensidigt. Det inkluderar att kalla andra för lögnare, dumma, läsokunniga eller vad det nu må vara. Bättre respekt och diskussionsklimat efterfrågas för allas trevnad. /Martin
NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
(lixom väldigt många andra högtalare ) Måste man förklara sig bara för att man tycker så?
sportbilsentusiasten skrev:Det ÄR ok att tycka olika, det ÄR inte farligt. Den "andra sidan" behöver inte övertygas.
NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
(lixom väldigt många andra högtalare ) Måste man förklara sig bara för att man tycker så?
tvett skrev:prolinn, tonalt var det ok men inte rytmiskt?
MagnusÖstberg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Det ÄR ok att tycka olika, det ÄR inte farligt. Den "andra sidan" behöver inte övertygas.
tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.hifikg skrev:NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
Måste o måste, men nog låter det motsägelsefullt att högtalare låter "helt ok" samtidigt som du skriver "men dom lirar ingen musik". Jag begriper ingenting. Vore glad för en begriplig förklaring, m a o.
matså skrev:tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.hifikg skrev:NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
Måste o måste, men nog låter det motsägelsefullt att högtalare låter "helt ok" samtidigt som du skriver "men dom lirar ingen musik". Jag begriper ingenting. Vore glad för en begriplig förklaring, m a o.
matså skrev:tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.hifikg skrev:NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
NiklasF skrev:Ni har missat hela grejen, sånt här tar man över ett par öl och GT lite wirre osv, att göra sig förstådd på nätet är inte lätt.
Stereohiiiifiträffar gubbar, stereoooohiiifiiiträffar deeet är mysiga saker det
NiklasF skrev:Skitroliga burkar att spela högt med, förlåtande och jag förstår verkligen varför folk gillar dom.
NiklasF skrev:matså skrev:tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.hifikg skrev:NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
Nepp du är inte ens nära
Skitroliga burkar att spela högt med, förlåtande och jag förstår verkligen varför folk gillar dom.
prolinn skrev:tvett skrev:prolinn, tonalt var det ok men inte rytmiskt?
Jag kommer inte ihåg alla detaljer. Mest vad jag tyckte i stora drag. Jag skulle helst testa högtalarna med känd elektronik i ett mer bekant rum.
Edit:
Vid närmare eftertanke så är jag nog inte såvärst intresserad av att testa några Guru högtalare över huvud taget efter det bemötandet som I.Ö. visat i den här tråden. Det är ju inte direkt ont om högtalare i 20-tusen kronors klassen.
hej nu var det vad jag trodde han menade, har inte hört högisen. Nej vi har inget Norrland i oss. Nej min farfar Thure hette Nilsson. N vet jag inte om dt var han bytte, men jag tror det var han. Du förstår det bodde tre st Nilsson i samma trapp så farfar Thure fick ofta en annan Nilsson post. - nu vill jag inte ha den jävla Nilsson post mer nu bytar vi till Åström . Min släkt på pappas sida kommer ifrån Trelleborg. Mammas från Kiviksprudel skrev:matså skrev:tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.hifikg skrev:NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
Tjena Matså, du har ett fint efternamn.![]()
Håller inte med dig om Ino, jag tycker de kan låta hur som helst, beroende på vad man matar dem med. Det är därför jag gillar dem och hos mig får de varierande kost.![]()
Från en annan Åström! Har du Norrlandsbrå?
sprudel skrev:FBK skrev:sprudel skrev:prolinn skrev:
![]()
Har du lässvårigheter? Jag kritiserar inte på något sätt Prolinns smak på anläggningar! Jag blir överraskad/förvånad över hur paralogiskt han utttycker sig i en och samma mening. Men jag blir inte förvånad att IÖ blir upprörd på samma sätt som jag. Jag tror IÖ lätt kan ta att någon skriver att piP inte är hans cup of tea! Det har han gett uttryck för tidigare också.
Morello skrev:Martin skrev:sprudel skrev:prolinn skrev:
![]()
Hej Sprudel!
"Puckad" är ett rätt olämpligt ord, men prolinn har som många andra här svårt med mängdläran. Oändligt många tjafstrådar på detta forum beror på bristande förståelse för mängdlära.
I detta fall missar prolinn att återgivning av musik inte är något annat än återgivning av ljud, men samtidigt är inte alla ljud musik!
Isaac skrev:RogerGustavsson skrev:Isaac skrev:Dock är mina egna inspelningar helt orörda, helt enkelt inspelade rakt av och sedan utbrända på skiva.
Men någon form av anpassning görs i regel om man vill ha ett hyggligt resultat. Det behöver inte nödvändigtvis handla om elektrisk manipulering i form av EQ eller dynamik. Placering av musiker, mikrofoner och val mikrofoner innebär i sig en anpassning till något "ideal". Inte minst är mikrofoner allt annat än neutrala eller frekvensraka. Riktade mikrofoner har t.ex. en avståndsberoende frekvensgång och ljudets infallsvinkel ger också stor variation i frekvensgången.Isaac skrev:Det jag jämfört med är främst ett dussin hörlurar, verkligheten, inkl mina qrs callisto hemma, dom står i samma rum som pianot spelats in. Jag jämför också med audiovector, som visserligen inte kan spelas lika högt, men bortsett att man blir tvungen att dämpa diskantregistret något, återger inspelningarna mycket frekvensrakt.
Personligen är jag tveksam till att spela in och upp i samma rum. Tycker det ställs lite olika krav på rummet om det ska musiceras eller om det ska spelas upp via högtalare. Musiker föredrar ofta en längre efterklang än vad som är önskvärt vid reproduktion via högtalare. Dessutom krävs ofta ett betydligt större rum för musicerandet, inte minst om de är flera.Isaac skrev:Instämmer med att det inte finns något "rätt eller "fel" i sammanhanget, vissa av mina egna monofoniska inspelningar är dock inte anpassade efter någon högtalare, manipulerade, eller mixade på något sätt, en mikrofon har placerats i öronhöjd, där öronen fått avgöra positionering.
Jag har gjort dokumenterande inspelningar av live-framträdanden. I flera fall har jag bara slängt upp ett mikrofonpar på en höft strax innan föreställning. Normalt vill man kanske prova sig fram. Ett live-framträdande innebär inte bara kompromisser med mikrofonplaceringar utan även av musikerna. Många gånger hamnar de för långt framme på scen utan stöd från begränsningsytor. Det kan låta tunnt om det är akustiska instrument. Då krävs det EQ.
Vad menar du med "där öronen fått avgöra positionering"? Mikrofoner placeras vanigtvis inte där man helst sitter och lyssnar. Mikrofoner hör inte som våra öron.
Ser att du nämnt vilka mikrofoner du använder. Röde-micken har inte vidare rak frekvensgång ens i nollriktningen. Förmodligen är kurvan uppmätt på nära håll, 0.3 m är vanligt men ibland är det på 1 m. En del erkänt goda mikrofoner har korrigering av tonkurvan i mikrofonens elektronik eller så har man styrt kapselns egenskaper "mekaniskt" till en för ändamålet passande tonkurva. Rakt är nog ett undantag.
Röde mikrofonen råkar vara den mikrofon jag har för tillfället, men även DPA har använts, men då de är kostsamma så är det inget jag vill släpa med mig.
Jag håller med om att mikrofonplacering inkl placering av musiker, och rumval, instrumentval ingår i selektiveringen, omfattas av subjektivt smak som är en del av skapandet, det är vad jag avgör med hjälp av öronen.
Frågan är varför det har stämt så väl överens med verklighetsupplevelsen, hittills? Ofta även i dom fall Röde använts, oavsett då olika lurar och talare använts, givetvis finns det kanske andra mätningar som borde ha kompletterats, inkluderats med mikrofonen?
Mvh.
shifts skrev:Jag tycker Isaac har intressanta synpunkter. Kul att du tog upp dem här, Isaac! Det är ju dessutom en fantastiskt mycket intressantare diskussion än den andra som pågår.
Martin skrev:Ja, det kanske förtjänar en egen tråd?
IngOehman skrev:Jag tycker du ställer många bra frågor, och även om jag, för att inte i
onödan infektera denna tråd, avstår från att svara på dem här, så vill
jag ändå säga att jag gillar att du experimenterar, lyssnar, reflekterar
och undrar.
Kanske får jag tillfälle någon annan gång att utveckla några resone-
mang som berör just de frågor du ställer.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag har utformat högtalarna helt och hållet baserat på min uppfattning om de fysikaliska krav som behöver uppfyllas för att man skall nå en
IngOehman skrev:Lyssning på musik är inte ens en del av utvecklingen förrän de är prak-
tiskt taget färdiga!
början (back to the drawing board...).
hifikg skrev:NiklasF skrev:Ni har missat hela grejen, sånt här tar man över ett par öl och GT lite wirre osv, att göra sig förstådd på nätet är inte lätt.
Jag har svala öl (kalla för dem som vill det) i anslutning till lyssningsrummet, komsi komsi *s*
NiklasF skrev:hifikg skrev:NiklasF skrev:Ni har missat hela grejen, sånt här tar man över ett par öl och GT lite wirre osv, att göra sig förstådd på nätet är inte lätt.
Jag har svala öl (kalla för dem som vill det) i anslutning till lyssningsrummet, komsi komsi *s*
Dom där männen som vill bjuda mig på öl och bjuda in mig till deras speciella rum sa mamma att jag skulle akta mig för
WhereNextColumbus skrev:Försöker igen att göra mig hörd över allt bråkande här då; för mig är junioren jätteintressant. Hur skulle dessa må tillsammans med profundus p2 i ett 20m2 rum och kvalar man in sig till köp av inobasar trots att man "bara" har guru?
prolinn skrev:Jag tyckte det lät - ljudmässigt - bra, men musikaliskt alltså ganska mediokert.
Harryup skrev:Men jag ser inget skäl till att han skall "halshuggas" för att han inte gillade dom och jag ser inget skäl till gruppförsvar heller.
IngOehman skrev:... även berättar om en kommande Guru-produkt.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:... även berättar om en kommande Guru-produkt.
Vh, iö
Klassiskt sätt att av misstag helt döda intresset för nuvarande produktlinje. Nu kommer alla vänta in det nya
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:... även berättar om en kommande Guru-produkt.
Vh, iö
Klassiskt sätt att av misstag helt döda intresset för nuvarande produktlinje. Nu kommer alla vänta in det nya
Fast man kan ju tolka det som ha med basmodul eller basstöd att göra med tanke på vad frågan gällde, så kanske inte.
Dags för guru-profundus och guru-infra att erövra världen!
Transporten är snart klar:
18000 containrar basmoduler får hon plats med.
Komorok skrev:andyman_se skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns det ingen diskant i jojk?
nä, inte i tyrolerjojken...
Det är joddel.
Harryup skrev:Finns väl massor av orsaker till att folk tycker olika.
Alltifrån att de faktiskt tycker så jämt till att just denna uppställning gjorde att det kändes så. Till kanske att lyssningspositionen gjorde att det blev så.
Inget märkligt med det alls tycker jag.
Kanske att ProLinn skulle gilla högtalarna någon annanstans eller med annan elektronik. Eller kanske aldrig.
Men jag ser inget skäl till att han skall "halshuggas" för att han inte gillade dom och jag ser inget skäl till gruppförsvar heller.
Tänk om intrycken skulle bli mer blandade om det var blindtest av högtalare?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Ja, gruppfostran hur kritik skall framföras borde ju kanske inte gälla bara ett märke utan hela branschen. Finns ju ett antal leverantörer som inte tycker att klimatet här är så bra att de vill vara här. Ja, typ i princip "alla".
Finns ju bara IÖ, Steindel och BB som är här ganska regelbundet men annars så är det tunnsått med tillverkare, distributörer och butiker. Tyvärr.
mvh/Harryup
Rydberg skrev:Guru verkar vara särdeles populära bland NAIM-ägare har utomlands har jag sett
Naimforumet? Jag tror inte att alla skriver på forum dock, men en del har säkert gjort det. Vi har ställt ut på en hel del mässor tillsammans med Naim genom åren. Det är dock inte lika enkelt idag eftersom de gick samman med Focal. Men vi har ändå en bra relation med dem. Det finns i vilket fall en massa Gurus hos Naimägare, en hel del av dem är sålda av Tom Tom audio som ju även har haft distributionen i UK för Guru.sportbilsentusiasten skrev:Rydberg skrev:Guru verkar vara särdeles populära bland NAIM-ägare har utomlands har jag sett
Intressant, var kan man läsa vad de tycker?
sportbilsentusiasten skrev:Rydberg skrev:Guru verkar vara särdeles populära bland NAIM-ägare har utomlands har jag sett
Intressant, var kan man läsa vad de tycker?
nilsviktor skrev:Vi har ställt ut på en hel del mässor tillsammans med Naim genom åren. Det är dock inte lika enkelt idag eftersom de gick samman med Focal. Men vi har ändå en bra relation med dem. Det finns i vilket fall en massa Gurus hos Naimägare, en hel del av dem är sålda av Tom Tom audio som ju även har haft distributionen i UK för Guru.
Just replaced my Bower&Wilkins Pm1 with some Guru Qm10 two's. What can I say, compared to the Pm1 they extract rhythm out of a piece of music so well
Rydberg skrev:Om Guru QM10 mkII
What started out as sounding a bit bloated and sometimes messy when fresh out of the box has turned into much more punch and depth than the Mark Is ever managed. There’s way more texture to the music, so you still get the ‘big sound from little boxes’ thing still but there’s more depth and punch now. Much more. And so much music. The great thing about Naim bits of course is that they make music. The Gurus play that music.
Länk
Harryup skrev:Ja, gruppfostran hur kritik skall framföras borde ju kanske inte gälla bara ett märke utan hela branschen. Finns ju ett antal leverantörer som inte tycker att klimatet här är så bra att de vill vara här. Ja, typ i princip "alla".
Finns ju bara IÖ, Steindel och BB som är här ganska regelbundet men annars så är det tunnsått med tillverkare, distributörer och butiker. Tyvärr.
mvh/Harryup
Aerob skrev:Harryup skrev:Ja, gruppfostran hur kritik skall framföras borde ju kanske inte gälla bara ett märke utan hela branschen. Finns ju ett antal leverantörer som inte tycker att klimatet här är så bra att de vill vara här. Ja, typ i princip "alla".
mvh/Harryup
Känns som att Naqref blev helt bortglömd här?
MagnusÖstberg skrev:Jag tror ALLA håller med dig om det faktiskt, om du nu inte förstått det.
MagnusÖstberg skrev:Vad vill du säga?
Själv ror jag att alla forum skall vara glada för så många aktörer som möjligt, men ett forum som inte bygger på ryggdunk och kram utan som granskar kritiskt är självklart inte lika attraktivt.
Dessutom tillåts de inte delta anonymt här, vilket har både för- och nackdelar. När jag drivit projekt på amerikanska forum har många tunga aktörer varit delaktiga, men många har gjort det med sin identitet osynlig.
roggaro skrev:mycket OT men jag ska snart ta mig an ett styck lyssnare som jag inte känner, men har haft flygel (piano) i lägenheten och pysslat med diverse högtalarbyggen. ska bli spännande att sätta på carmina burmana och annat icke oävet
EDIT: har intet att göra med projektet ovan att göra alls
Isaac skrev:Angående on topic så har jag då lite funderingar gällande nedanstående:IngOehman skrev:Jag har utformat högtalarna helt och hållet baserat på min uppfattning om de fysikaliska krav som behöver uppfyllas för att man skall nå en
Är det mätningar som genomförts, berätta gärna mer om dessa? Hur frekvensrakt blir slutresultatet, dvs endast med hänsyn till mätmikrofonen, med en högtalare i ett ekofritt rum, före, respektive efter ovanstående parametrar är korrigerade för?
Isaac skrev:IngOehman skrev:Lyssning på musik är inte ens en del av utvecklingen förrän de är prak-
tiskt taget färdiga!
början (back to the drawing board...).
Låter som en bra ordning, vill du delge exempel på en artefakt?
Mvh/Isaac.
IngOehman skrev:Här kommer en massa sådana exempel från denna tråd, även om de inte alla utmynnade i bråk (troll och andra provokatörer lyckas ju inte alltid med sina provokationer):
...ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.[/i]
(Trist påståënde parat med en nedvärderande spekulation i värsta
fulretorikstil.)
IngOehman skrev:Att man valde att delvis spela inspelningar med amatörmusiker som verkligen spelade och sjöng - hellre än bra - är kanske symptomatiskt.
(Trist spekulation och oförskämd antydning.)
IngOehman skrev:Att det inte lät som om pianisten spelade speciellt bra kunde man hålla med om, men att skylla på pianisten istället för på inspelningen/anläggningen är väl genomskinligt.
(Behövs kommentarer? Om så: Den som berättade om pianisten var
själv med på inspelningen som gjordes tämligen orepeterat och live.)
IngOehman skrev:I vilket fallt är det väl mer än en aning korkat att välja att demonstrera en hifi-anläggning med inspelningar där artisterna spelar dåligt...
(personkommentar (han kallar valet korkat) och dessutom känner han
ju till omständigheterna: Det var dels en live-inspelning, det var en av
två skivor som fanns tillgängliga då alla andra medhavda CD ju var i
rummet där jr-demo pågick, och dessutom så spelar Erik själv på CDn
och tyckte därför att det var kul att spela den, och meningsfullt delvis
även eftersom han därför kunde berätta en massa instressanta saker
om den. Och de flesta på inspelningen spelar för övrigt utmärkt väl.)
IngOehman skrev:Om målet med I.Ö:s konstruktioner kunde breddas för att även inkludera maximering av högtalarnas förmåga att förmedla musikaliska skeenden...
(Skittrist, tarvlig spekulation om vad som är mitt mål, vilket han även
med kommentaren visar att han inte vet något om.)
prolinn skrev:IngOehman skrev:Här kommer en massa sådana exempel från denna tråd, även om de inte alla utmynnade i bråk (troll och andra provokatörer lyckas ju inte alltid med sina provokationer):
...ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.[/i]
(Trist påståënde parat med en nedvärderande spekulation i värsta
fulretorikstil.)
Är inte ordvalet "tycktes" nog för att ge dig eller er möjlighet att kommentera. Antingen höll ni med och kunde utveckla detta eller så tycker ni inte så och då är det ju er åsikt mot min. So what?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster