Kringutrustning blir i första hand:
Mark Levinson No 39 CD Processor
Ino Audio piP
/Gr.
Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:Klarar det verkligen av att driva piP?
Larsho skrev:Gromit
Du skulle ha ett par saftiga Infinity högtalare till steget, de passar perfekt ihop
Nagrania skrev:Gromit jag ser på din lilla gubbe att du är väldigt lycklig nu. Men du, att du inte köper två likadana slutsteg, sedan kan du kanske köpa ett aktivt filter från Behringer som du säkert kan få loss för en dryg tusing. Om du kör aktivt så är jag ganska säker på att du inte får några problem med att driva dina piP utan dom kommer att fullkomligt vråla ut musik.
EngelholmAudio skrev:Trevlig Gromit! Kan du ta med steget till mig i en pappkasse hem till mig också för lite test?
Kappa 9 är felkonstruerad.Rydberg skrev:Jag säger bara: Kappa 9Larsho skrev:Rydberg
Där har du helt fel![]()
![]()
Du kanske syftar på Sigma eller Epsilon?
EngelholmAudio skrev:Kappa 9 är felkonstruerad.Rydberg skrev:Jag säger bara: Kappa 9Larsho skrev:Rydberg
Där har du helt fel![]()
![]()
Din retoriska fråga kan jag inte svara på men säg priset på Kappa 9 så kan jag ge dig ett antal alternativ som är bättre konstruerade.paa skrev:EngelholmAudio skrev:Kappa 9 är felkonstruerad.Rydberg skrev:Jag säger bara: Kappa 9Larsho skrev:Rydberg
Där har du helt fel![]()
![]()
Nämn en högtalare som är 100% rätt konstruerad.
Just Renaissance ska väl ha samma idiotiska impedanskurva! Men som du säger, de passar till Krell, allt annat går ju sönder när det kopplas till dylika missfosterLarsho skrev:Ja inte menade jag Kappa 9
Sigma, Epsilon samt Renaissance
David_A skrev:Jag har använt FPB-300 med Pip och det fungerade utmärkt! Faktum är att just Krellen passade bättre än Grendel till just Pip, så det kommer säkerligen att fungera finfint.
Margaux skrev:Skulle du vilja säga att detta steg är bättre eller sämre än Pass X-250?
Den är felkonstruerad så tillvida att förstärkare som kopplas till dem inte håller (undantaget Krell). Snackade med en kille som hade var intresserad av vårt Pass X350 och som hade Kappa 9, han hade testat med Grendel men det hade tydligen börjar ryka ur det. När ett så pass kapabelt steg som Grendel går sönder kan man knappast hävda att högtalarna är riktig bra konstruerad imho.Sanoj skrev:Kappa 9 är felkonstruerad.
Hur kan du säga detDen kanske låter helt enligt vad konstruktören ville...är den då fortfarande felkonstruerad
![]()
mvh Jonas
Callisto skrev:FPB 200C är identiskt med mitt FPB200 förutom att du har möjlighet att använda CAST vilket du varit inne på. Enda nackdelen är att du måste ha andra Krell apparater för att kunna uttnytta CAST tekniken. Har du inte tänkt använda CAST tekniken kunde du lika gärna köpt en vanlig FPB och kanske sparat några kronor. Fast det är klart det är ju även en ny design på C modellen.
Vad kan man säga ljudmässigt.....mycket svårslaget anser jag. Mitt FPB lär stanna lååååång tid. Passar som handen i handsken med ML.
Björn Wiman skrev:Att påstå att det inte ljudmässigt är någon skillnad mellan ursprungsversionerna och "C" generationen är rent felaktigt. Förutom tillkomsten av Cast-kretsar gjordes även förändringar på den balanserade ingångskretslösningen och detta resulterade i en något mjukare återgivning samtidigt som detaljrikedommen ökade, ( För den intresserade kan jag rekommendera en läsning av Martin Colloms test av FPB 400cx i Augusti-numret 2002 av Hifi-News, där han även tar upp den ljudmässiga skillnaden mellan FPB 300 och FPB 300c).
EngelholmAudio skrev:Blir det joint venture hos Rydberg snart? INO frontar + basmoduler aktiv delning drivet med Krell och Pass?![]()
Ha kaffet redo så kommer jag på besök!
Nagrania skrev:Det är väl klart att det går att driva oballat men varför skulle man göra det om förstärkare och slutsteg är ballade.
DU vet väl att jag har jävligt svårt att förstågromit skrev:Men Rydberg, vilket i nedanstående citat är svårt att förstå?! Släpp det!gromit skrev:Infinity-diskussionen kan ni ta i en annan tråd eller per pm. Inte här tack!![]()
/Gr.
Pass Labs rekommenderar balanserad drivning och Krell-steget har inte ens rca-ingångar.
Margaux skrev:Pass Labs rekommenderar balanserad drivning och Krell-steget har inte ens rca-ingångar.
Om jag har förstått det rätt så är det bara senaste Pass Labs med .5 beteckningen som har RCA in?
Frågan är om dom har byggt någon kretslösning som gör att steget inte kommer tillkorta på samma sätt som dom påstår att det gör om man bara kör med en vanlig RCA till XLR kabel?
Hur bra eller dåligt är det att köra RCA till XLR kabel på Krellen?
Su-Sy is an approach that takes advantage of balanced operation like no other design, and requires a balanced input to retain the precisely matched behaviour. You can drive one input alone, and the circuit will amplify reasonably well, but it will not exhibit the very low distortion character of fully balanced operation.
Margaux skrev:Det betyder alltså att om man som jag har en RCA utgång från förstärkaren så skall man lägga tankarna på Krell och Pass Labs på hyllan
gromit skrev:
Ja, jag tror det. Bryston eller Audionet kanske istället?
Max_Headroom skrev:DP är kanske inte tillräckligt fint?
gromit skrev:Max_Headroom skrev:DP är kanske inte tillräckligt fint?
Tillräckligt fint?![]()
![]()
Jo, Dynamic Precision hade nog säkert varit en mycket bra kandidat också om det hade varit helbalanserat... DP A1 har inte rca-ingångar.
/Gr.
Max_Headroom skrev:I sin manual beskriver DP hur man kör slutsteget från en försteg med RCA-utgång. Inga problem.
The benefit of a totally balanced system is that any noise superimposed on the signal paths will be cancelled on the input. On the other hand, when using an unbalanced system there is no control of the noise in the system. This may cause a high level of out-band, high frequency signals to be applied on the input terminals. Such high-frequency signals could cause the amplifier to be loaded by high output currents that may increase the intermodulation and result in an audible reduction of the overall sound quality.
DP är kanske inte tillräckligt fint?
Margaux skrev:Mitt 250W steg skall driva mina basmoduler så jag är på jakt efter en lösning för att driva frontarna. Det vore synd att inte åtminstona prova ett "klassiskt" klass A steg. Verar dock vara dåligt med sådana om man inte vill/kan köra balanserat.
Bryston 7SST är nog den hetaste kandidaten just nu (fast Krell och Pass är snyggare)
Vore det inte billigare om du köpte eAR-1001:or till basen ??? Ca 12 kkr, och ca 500w vid 8 ohm - perfekt som basslutsteg, och dom blir inte ens varma
Margaux skrev:Frågan är om mina slutsteg idag (Tag 2X 250W) är i samma klass som tex Krell klass A, Pass X serie och Brystons top of the line?
Rydberg skrev:Margaux> Ett Bryston 4B-SST (2*300w@8 ohm) borde räcka till Y-modulerna. Funderar själv på ett 14B-SST och ett 4B-SST.
Jo den har jag kollat på ett par gånger, för högt pris imhoBamsefar skrev:Rydberg skrev:Margaux> Ett Bryston 4B-SST (2*300w@8 ohm) borde räcka till Y-modulerna. Funderar själv på ett 14B-SST och ett 4B-SST.
Du har sett den här annonsen eller hur ???
http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?ampstran&1112859116
Margaux skrev:En som uppgraderade från Tags 100x5 till Tags 250 till Bryston 7 SST sade att den ljudmässiga förbättringen var lika stor vid båda uppgraderingarna. Därav min tvekan att behålla Tags 250 w till frontarna idag.
Rydberg skrev:Jo den har jag kollat på ett par gånger, för högt pris imhoBamsefar skrev:Rydberg skrev:Margaux> Ett Bryston 4B-SST (2*300w@8 ohm) borde räcka till Y-modulerna. Funderar själv på ett 14B-SST och ett 4B-SST.
Du har sett den här annonsen eller hur ???
http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?ampstran&1112859116
En högtalare som bara kan drivas av extremförstärkare a la Krell kan väl ingen med vettet i behåll kalla för god konstruktion??
Good point! Men i detta fallet är den så ickegod att den är fel, dvs felkonstruerad. Det är ju ett par missfoster de där högtalarnaSanoj skrev:En högtalare som bara kan drivas av extremförstärkare a la Krell kan väl ingen med vettet i behåll kalla för god konstruktion??
"Inte kalla för god konstruktion" till "felkonstruerad" känns dock som ett stort hopp.
Sanoj skrev:Ferraris F1-bil är felkonstruerad !! En person med normala yttermått kommer inte ner i sittbrunnen...hmmm..
Rydberg skrev:Det är ett läckert steg!!![]()
Margaux skrev:Det ska jag göra! Du får komma till Linköping och lyssna på det också!
Tackar. Kul!
Har för mig att Krell FPB200c kom ut före 1090 så det är nog tvärom i så fall.mikke_musik skrev:Nämen, det är ju en kopia på Rotel RB-1090! Låter den lika bra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster