Moderator: Redaktörer
WhereNextColumbus skrev:Jag är inte suuuperbra på det här med sampling och så vidare. Men jag tycker att jag börjar få med mig lite här och lite där... Och för mig låter det som att han snackar lite i nattmössan stundvis?
hcl skrev:Ännu en med åsikter i samma riktning som många andra med stor erfarenhet och en kritisk inställning. Inte heller han är inte helt överens med vad många här hävdar, men många andra vittnar om att det ligger till på detta vis - i realiteten (!), inte vad man kan tro baserat på simpla teoretiska grunder.
RogerJoensson skrev:Du verkar gilla att "spekulera" och klistra den "svepande" (citat hcl) etiketten på folk, som har faktiska argument som inte stämmer med din (auktoritets)tro. Du gör det uppenbarligen även på dem som baserar sin uppfattning på resultat från praktiska lyssningstester (där även blindtester ingår), men undviker att bemöta med sakliga argument.
26:10 in i översta länken ovan (video) påstår Sides att han aldrig lyckats få en digital kopia av en Cd att låta lika bra som originalet. Kopian låter alltid värre.
Nattmössa på! -Där orkade jag inte lyssna längre..
hcl skrev:...lika ignorant som då medeltida "auktoriteter" avdärdade argument för att jorden är rund.
RogerJoensson skrev:Sides säger att han inte klarar att skapa en kopia som låter lika bra som originalet trots att det digitala innehållet är exakt det samma i kopian.
Han klarar tydligen inte skapa två likadana CD-skivor trots all sin kompetens och utrustning. -Eller så kan han det, men förstår det inte själv. Med lite intresse och kunskap skulle han kunnat ringa in var problemet uppstår. Men icke.
Ansträng dig och tänk till lite:
Kopia har alltså exakt samma information som originalet i sig (det säger han). -OK?
Om nu kopieringsutrutningen skulle göra att cd-spelaren får problem att spela upp kopian ("8% sämre"), så uppstår problemet vid uppspelning i cd-spelaren. Den digitala informationen är ju exakt densamma. -OK?
Om man nu vill göra en kopia som är exakt som originalet, för att den där CD-spelaren har problem (eller att något annat odefinierat, spejsigt händer), då kan man läsa av CD-kopian ner till samma typ av digital fil som användes för att bränna den första CD:n. Man får då en fil som är identisk med ursprungsfilen. OK?
Sedan skapar man en ny CD av denna nya fil i exakt samma utrustning, med samma inställningar som användes när den första CD:n skapades.
Finns det skäl att tro att den nya CD:n skulle skilja sig från den Första?
Inser du verkligen inte hålet i resonemanget?
Menar du att man inte heller kan kopiera en digital ljudfil utan att den kommer att låta sämre?
hcl skrev:ter sig för mig lika ignorant som då medeltida "auktoriteter" avdärdade argument för att jorden är rund.
hcl skrev:RogerJoensson skrev:Menar du att man inte heller kan kopiera en digital ljudfil utan att den kommer att låta sämre?
Om det är så att den analoga representationen av digital information kan påverka hur A/D-omvandlingen presterar så inser man att det också är viktigt att även hur digitala musikdata lagras och överförs kommer spela roll. Det känns lite avigt till en början, men är egentligen lika naturligt som överföring av analoga signaler. Skillnaden är att felen uttrar sig på helt andra sätt än generationsfel på analoga signaler samt att det går att reparera digtalt lagrad information - givet att den digitala informationen fortfarande är tolkningsbar med korrekt resultat. Beroende av hur bra den analoga ursprungsrepresentationen av den digitala strömmen är, så kan det vara möjligt att t.o.m. förbättra den analoga representationen. Om man startar från den bästa representationen som går uppnå så är det sannolikt inte lika lätt att rekonstruera den analoga representationen riktigt till den nivån.
T.ex. kan man koda om en dåligt lagrad FLAC-fil och få den att renderas i ett bättre resultat. Är filen bra från början så ger inte om-FLAC:ningen något alls, i bästa fall. Det kan t.o.m. bli sämre.
Detta är min erfarenhet utfyllt med div. kommentarer.
RogerJoensson skrev:hcl skrev:RogerJoensson skrev:Menar du att man inte heller kan kopiera en digital ljudfil utan att den kommer att låta sämre?
Javisst är frågan dum!
Vad är det då som gör att experten Sides inte kan skapa ett nytt CD-original från en CD-kopia som har alla ettor och nolla intakta?
Han kan ju återskapa ursprungsfilen exakt bit för bit från den felfria kopian och sedan skapa den fysiska CD-skivan med samma utrustning som skapade originalet. Varenda grop blir ju densamma som originalet.Om det är så att den analoga representationen av digital information kan påverka hur A/D-omvandlingen presterar så inser man att det också är viktigt att även hur digitala musikdata lagras och överförs kommer spela roll. Det känns lite avigt till en början, men är egentligen lika naturligt som överföring av analoga signaler. Skillnaden är att felen uttrar sig på helt andra sätt än generationsfel på analoga signaler samt att det går att reparera digtalt lagrad information - givet att den digitala informationen fortfarande är tolkningsbar med korrekt resultat. Beroende av hur bra den analoga ursprungsrepresentationen av den digitala strömmen är, så kan det vara möjligt att t.o.m. förbättra den analoga representationen. Om man startar från den bästa representationen som går uppnå så är det sannolikt inte lika lätt att rekonstruera den analoga representationen riktigt till den nivån.
T.ex. kan man koda om en dåligt lagrad FLAC-fil och få den att renderas i ett bättre resultat. Är filen bra från början så ger inte om-FLAC:ningen något alls, i bästa fall. Det kan t.o.m. bli sämre.
Detta är min erfarenhet utfyllt med div. kommentarer.
Alltså, om du får en reell förbättring genom att lagra om en FLAC-fil utan att manipulera data, då har du en uppspelare med grava problem. Vad är det för skit du lyssnar igenom egentligen?
Mats skrev:Jag begriper inte denna vilja hos några att hellre förneka upplevelser då tillgängliga förklaringsmodeller inte räcker till, hellre än att försöka förklara upplevelserna och om det senare inte är möjligt faktiskt hålla öppet för att befintliga förklaringsmodeller kanske faktiskt inte räcker till...

hcl skrev:Det är många som vittnar om att digitala kopior inte resulterar i samma resultat som med originalet och lika många som avfärdar det, på teoretiska grunder.
Almen skrev:hcl skrev:...lika ignorant som då medeltida "auktoriteter" avdärdade argument för att jorden är rund.
Man trodde inte att jorden var rund på medeltiden.
Almen skrev:Argh. Man trodde inte att jorden inte var rund på medeltiden.
Max_Headroom skrev:Mats skrev:Jag begriper inte denna vilja hos några att hellre förneka upplevelser då tillgängliga förklaringsmodeller inte räcker till, hellre än att försöka förklara upplevelserna och om det senare inte är möjligt faktiskt hålla öppet för att befintliga förklaringsmodeller kanske faktiskt inte räcker till...
Vilka förklaringsmodeller är det som inte räcker till?
Max_Headroom skrev:Mats skrev:Jag begriper inte denna vilja hos några att hellre förneka upplevelser då tillgängliga förklaringsmodeller inte räcker till, hellre än att försöka förklara upplevelserna och om det senare inte är möjligt faktiskt hålla öppet för att befintliga förklaringsmodeller kanske faktiskt inte räcker till...
Vilka förklaringsmodeller är det som inte räcker till?
RogerJoensson skrev:Almen skrev:Argh. Man trodde inte att jorden inte var rund på medeltiden.
Den där missen såg jag inte ens. Budskapet gick fram ändå. Märkligt nog.
hcl skrev:Max_Headroom skrev:Vilka förklaringsmodeller är det som inte räcker till?
Tja, även jag finner RogerJönssons otillräcklig.
Suomela skrev:Råkade för övrigt på denna partsinlaga i frågan om tillverkning (pressing) och duplicering (burning) av CD.
Groovehouse skrev:You probably spent a good deal of time, money and energy in recording and mastering your tracks, and chances are you’ll want the finished discs to sound as close to your master as possible. This is where replication really shines – especially ones manufactured using the GrooveHouse TrueSound™ process. A replicated disc will always sound taller, wider and more musical than a duplicated disc. [Min fetning.] Your mastering engineer will tell you that this is the absolute best way to create a CD. It’s really the only way if you want to make a money by selling your CDs.
hcl skrev:Mycket uppfriskande!
Ännu en med åsikter i samma riktning som många andra med stor erfarenhet och en kritisk inställning. Inte heller han är inte helt överens med vad många här hävdar, men många andra vittnar om att det ligger till på detta vis - i realiteten (!), inte vad man kan tro baserat på simpla teoretiska grunder.
Suomela skrev:Allen Sides säger väl inte att han försökt kopiera en CD som han själv tillverkat?
/Suomela
Suomela skrev:Allen Sides säger väl inte att han försökt kopiera en CD som han själv tillverkat? En 'första generations' kommersiell CD tillverkas vad jag förstår maskinellt (CD master > glass master > stamper > pressing > >) från den master som lämnas in för CD-tillverkningen. Tillverkningen ser f ö ut att vara en mycket avancerad process och jag tror inte att Allen Sides själv sitter med en sådan fabrik.
Menar man att en kopia av en sådan tillverkad/pressad CD, och som skrivs på en CD-R genom en CD-brännare, inte kan uppfattas låta annorlunda vid uppspelning genom en CD-spelare?
Råkade för övrigt på denna partsinlaga i frågan om tillverkning (pressing) och duplicering (burning) av CD.
/Suomela
IngOehman skrev:hcl skrev:Mycket uppfriskande!
Ännu en med åsikter i samma riktning som många andra med stor erfarenhet och en kritisk inställning. Inte heller han är inte helt överens med vad många här hävdar, men många andra vittnar om att det ligger till på detta vis - i realiteten (!), inte vad man kan tro baserat på simpla teoretiska grunder.
Jag vet inte om du har något annat syfte överhuvudtaget med det där inlägget än att förolämpa folk.
Men - om du har något konkret att komma med, något som kan vara av värde för diskussionen så tycker
jag det är bättre om du bidrar med det. Visst, du tror på auktoriteter (Allen) och på majoriteter (många
andra vittnar...) och ingen kan hindra dig att göra det, men det enda du säger med ett sådant där inlägg
är ju att du intagit en religiös hållning till saken (du berättar vad du tror att att du tror så utan konkreta
skäl) och att du inte har några egna åsikter som står på konkret grund.
Du uttrycker även ett förakt för teorietiska förklaringar, du kallar dem för simpla. Men om du anser att
du vet något om den saken (och vi kan förmoda att du förstår att praktiken överensstämmer med teorin
när teorin är ackurat) så är det rätt trist att se dig uttrycka förakt för de förklaringar du sett, men inte
lyfta ett finger för att berättad VAD det är du invänder emot.
hcl skrev:Huruvida detta faktum också ger hörbara fel har jag inte undersökt vetenskapligt
RogerJoensson skrev:Det du pratar om är apparater som inte kan hantera en lätt instabil digital signal utan att ge negativa effekter. Dåliga apparater helt enkelt. Nog borde en expert som har all utrustning i världen kunna spela upp en cd med minimalt avvikande prägling i mönstret (innehållande 100% korrekt data) utan hörbara fel. Vad är det förresten som säger att original cd-n i varje fall måste vara mer lättläst än en kopia. Det är ju ett rent nonsenresonemang hela vägen.hcl skrev:Huruvida detta faktum också ger hörbara fel har jag inte undersökt vetenskapligt
Precis. Och inte den där Sides heller uppenbarligen, för då skulle han kunnat hitta en mindre känslig uppspelare ( alternativt upptäckt att det var hans förutfattade mening som spelade honom ett spratt) och saken hade varit ur världen. Vi som har gjort blindtester vet hur små eller obefintliga fel/skillnader det rör sig om, åtminstone när utrustningen fungerar som den borde.
hcl skrev:Den här diskussionen är helt meningslös. Du hävdar att 256 kbit MP3 är nära nog oskiljbar från CD kvalitet
hcl skrev:och jag har skiljt högupplöst inspelning från motsvarande nedsamplad till CD kvalitet i blindtest.
hcl skrev:Jag håller dörren öppen för att det kan finnas skillnader, som t.ex. Mr Sides pekar på medan du avfärdar det som strunt.
Om du inte lägger fram några argument i frågan som diskuterades (cd vs kopia), så kanske det är lika bra. Jag fortsätter dock gärna, om du lägger fram argument (baserat på annat än tro) i frågan om hörbarhetsskillnader mellan två cd-skivor med samma data och möjligheten att spela upp dem utan att kopian alltid låter sämre.hcl skrev:Nu är det nog min tur att ge upp.
RogerJoensson skrev:Suomela skrev:Allen Sides säger väl inte att han försökt kopiera en CD som han själv tillverkat?
/Suomela
Kontentan i resonemanget är att det inte går, eftersom man behöver utgå från en mer högupplöstfil för att få optimalt resultat. Att kopiera en cd duger inte. Inte ens om alla ettor och nollor blir de samma.
hcl skrev:IngOehman skrev:hcl skrev:Mycket uppfriskande!
Jag vet inte om du har något annat syfte överhuvudtaget med det där inlägget än att förolämpa folk.
Men - om du har något konkret att komma med, något som kan vara av värde för diskussionen så tycker
jag det är bättre om du bidrar med det. Visst, du tror på auktoriteter (Allen) och på majoriteter (många
andra vittnar...) och ingen kan hindra dig att göra det, men det enda du säger med ett sådant där inlägg
är ju att du intagit en religiös hållning till saken (du berättar vad du tror att att du tror så utan konkreta
skäl) och att du inte har några egna åsikter som står på konkret grund.
Du uttrycker även ett förakt för teorietiska förklaringar, du kallar dem för simpla. Men om du anser att
du vet något om den saken (och vi kan förmoda att du förstår att praktiken överensstämmer med teorin
när teorin är ackurat) så är det rätt trist att se dig uttrycka förakt för de förklaringar du sett, men inte
lyfta ett finger för att berättad VAD det är du invänder emot.
Vad jag tror framgår inte uttryckligen i det jag skrev. Det enda jag skrev var att det inte saknas stöd för åtskilliga alternativa och av flera på detta forum (som jag upplever det) hånade åsikter om innehållet i det Allen Sides talar om.
hcl skrev:Jag uttrycker dessutom inget förakt för teoretiska förklaringar, men otillräckliga (eller som jag skrev simpla) teoretiska förklaringar stör mig.
hcl skrev:En förstockad uppfattning gällande digitala signaler är att dom skulle vara identiska så länge som de går att tolka korrekt.
hcl skrev:Det är givetvis så att det beroende av kvaliteten på den analoga representation kan vara olika svårt (t.ex. ta olika lång tid) att göra rätt tolkning. Digital information är diskret (när den tolkats till sin diskreta informationsrymd), men varje analog representation av digital information är det inte och varje representation av digital information skiljer sig från varje annan representation av SAMMA digitala information (d.v.s. annan i betydelsen inte densamma, t.ex. en kopia med SAMMA digitala informationsinnehåll - alltså där representationen utan svårigheter kan tolkas som informationsmässigt SAMMA).
hcl skrev:Eftersom en D/A omvandlare förhåller sig till en representation av den digitala informationen och inte till själva den digitala informationen så kommer det D/A-omvandlade resultatet skilja mellan två försök att genomföra avkodningen (från analog representation av den digitala informationen till den analoga kurvform som den digitala informationen beskriver). Det finns m.a.o. teoretiskt stöd för att det finns en möjlighet att olika representation av digital information kommer rendera olika utsignaler. Även givet att alla andra inblandade oegentligheter (olinjäriteter, jitter, brus, etc) skulle råka vara ideala (vilket de dessutom inte är).
hcl skrev:Huruvida detta faktum också ger hörbara fel har jag inte undersökt vetenskapligt, men att bortse från möjligheten genom att avfärda möjligheten tycker jag verkar trångsynt. I synnerhet som flera vittnar om att man hör skillnader även mellan just olika analoga representationer av SAMMA digitala information.
IngOehman skrev:...
Ja just det, du skrev att det finns stöd för alternativa åsikter, men du påstår detta utan att
berätta vad det skulle vara för stöd. Det du hänvisar till är bara ditt auktoritetstroende ("stor
erfarenhet") och ditt majoritetstroende ("flera vittnar om").
Jag skulle tycka att det vore mycket intressantare om du hade lust att berätta VAD det är
som du anser stödja åsikterna ifråga. Du berättar vad du tror när du säger att det finns stöd,
så vad du tror framgår visst. Du tror att det finns stöd.
Men vad jag skulle vilja se vore att du redogör för vad stödet är (om det är något annat än
att du tror på auktoriteter och majoriteten) - alltså de verkliga skälen som du anser stödjer
påståendena.
Och då menar jag alltså något annat än att du tror på den ena eller andra auktoriteten eller
på någonting för att du anser att de är flera som tror det ena eller andra. Ursäkta att jag upp-
repar mig, men jag har ju skrivit det även i förra inlägget och ändå berättar du inte vad det
är som gör att du anser att det finns stöd för (och här kommer alltså centralfrågan...) att en
kopia av en CD alltid låter sämre.
Ok?
Jag är mera intresserad av vad som ger stöd för tron.
- - -
Att folk tror olika saker även i fall då det de tror inte är någonting faktiskt (sant) är ju väldigt
väldokumenterat, så - att hitta vittnesmål som säger ljudkvaliteten blir sämre när man kopierar,
är lika lätt som att hitta vittnesmål som säger att kopiorna låter bättre.
Det om något visar att vittnesmål inte är rätt väg att gå om man vill veta hur någonting är, på
riktigt. Men behöver undersöka saken vetenskapligt.
I verkligheten kan det bli på båda vis (inte bara när man frågar folk om vad de tror efter att ha
lyssnat på en massa saker oblindt, utan även i blindtest) och det beror på läsbarhetsskillnader
och på de därmed följande analoga felen som uppstår från läsfel och från illa rekonstruerade
klockor (jitter).
Detta är välkända saker - och i varje fall sedan 1990 (eller om det var 1991) har man kunna läsa
om det i hifi-tidskrifter (då skrev jag om fenomenen i MoLt). Det är typ 24 år sedan.
Men det som sägs i den där intervjun är ju delvis rappakalja. Det hoppas jag du håller med om.
Inget att uppröras av, rappakalja stöter man på här och där, och det är ju inte Allens sak att vara
tekniskt kunnig i frågan, han är inte lärare (hoppas jag) i ämnet. Och åsikter eller en tro måste
han ju rimligen få ha också. Tycker för övrigt att han säger en del riktigt bra saker också. Det
förtjänar att nämnas tycker jag.
Men i ett ämne så känsligt för psykologiska mekanismer som audio är det ingenting märkligt att
en tro sprids - som påverkar många att uppleva samma sak, som sedan ger stöd till än fler att tro
samma sak - eftersom folk har en tendens att tro på auktoriteter och majoriteten!...
Och det sorgliga är väl just kombinationen av att cirkeln är sluten (vilket gör tron självuppfyl-
lande) OCH att så få reflekterar över just det problemet.hcl skrev:Jag uttrycker dessutom inget förakt för teoretiska förklaringar, men otillräckliga (eller som jag skrev simpla) teoretiska förklaringar stör mig.
Du skyller folk för att leva i tron av sådana. Men du undviker att bli ens mikroskopiskt konkret.
Du skyller folk för att tro på något som DU inte vill berätta vad det är. Så kom igen - berätta vad
det är som du anser är felaktigt, som folk tror på?
Jag tror mig har läst skapligt många av de diskussioner om just detta ämne som förekommit här
på faktiskt.se de senaste 11 åren, och varje gång som frågan har kommit upp så har saken gåtts
igenom rätt så uttömmande.
Även om det har funnits någon som lite okunnigt har skrivit saker i stil med "en etta är en etta
och en nolla är en nolla" (och antytt att inga skillnader kan finnas om den digitala koden blir läst
rätt) så har sådana saker alltid kommenterats och det har förklarats varför det visst kan uppstå
en analog distorsion på signalen efter DACen.
Och att folk kommer med konkret och tekniskt rättfärdigad kritik av några av de påståenden som
förekommer i intervjun, kan inte rimligen ursäkta dina spydiga kommentarer. Om du menar att
de som kommit med konkret kritik har fel, så låt höra dina konkreta invändningar och inte hänvis-
ningar till DIN uppfattning om någons autoritära ställning genom en "stor erfarenhet och en kritisk
inställning". Det är inte en sakinvändning. Låt oss höra vad du VET om hur det är.
Jag är i varje fall inte så jätteintresserad av vad du tror på baserat på att du uppfattar någon som
en person med kritisk inställning och med stor erfarenhet.hcl skrev:En förstockad uppfattning gällande digitala signaler är att dom skulle vara identiska så länge som de går att tolka korrekt.
Mnjae... Fast som du valde orden nu så är de ju det.![]()
Digitala signaler ÄR ju identiska om de går att tolka korrekt, i varje fall sedda ur ett informations-
teoretiskt perspektiv. Det betyder inte att man kommer att DA-omvandla dem till identiska analoga
signalen i ett enskilt fall dock, men det betyder, faktiskt, att man KAN göra det.
Och jag kan försäkra att man kan få det motsatta utfallet mot vad som påstås i intervjun - alltså att
en kopia kan låta bättre än originalet. Det beror på, och det beror på mycket.hcl skrev:Det är givetvis så att det beroende av kvaliteten på den analoga representation kan vara olika svårt (t.ex. ta olika lång tid) att göra rätt tolkning. Digital information är diskret (när den tolkats till sin diskreta informationsrymd), men varje analog representation av digital information är det inte och varje representation av digital information skiljer sig från varje annan representation av SAMMA digitala information (d.v.s. annan i betydelsen inte densamma, t.ex. en kopia med SAMMA digitala informationsinnehåll - alltså där representationen utan svårigheter kan tolkas som informationsmässigt SAMMA).
Jag förmodar att det finns något skäl till att du upprepade gånger skriver SAMMA istället för samma.
Annars vet jag inte hur jag skall kommentera det du skriver, men kanske känns det rimligt att nämna
att CD-avspelning bara är en pseudo-realtidsprocess. Vet inte om du vet om detta, men det man spelar
är inte de avlästa ettorna och nollorna från disken. Utan man spelar från ett minne.
Med det vill jag inte säga att signalen behöver bli identisk om alla ettor och nollor är riktigt avlästa, bara
att det är helt andra processer som kan ställa till det än de flesta tror. Exempelvis kan jitter genereras
från nätdelsstörningar som i sin tur härstammar från rotationen av CDn... Men det ger inga enkla samband
som säger att en CD alltid låter "bättre" (eller låt oss säga mäter bättre, så kanske vi kan undvika den
för diskussionen potentiellt lite olyckliga subjektiva osäkerheten där bättre ju faktiskt kan vara mindre
ursprungstroget, men frågan är komplex nog som det är så låt oss ) än en kopia av samma CD!
Ett sådant påstående är tumregelmässigt och, ursäkta franskan, dumheter.
Och det är ju detta påstående som har kritiserats. Eller har jag missförstått något?hcl skrev:Eftersom en D/A omvandlare förhåller sig till en representation av den digitala informationen och inte till själva den digitala informationen så kommer det D/A-omvandlade resultatet skilja mellan två försök att genomföra avkodningen (från analog representation av den digitala informationen till den analoga kurvform som den digitala informationen beskriver). Det finns m.a.o. teoretiskt stöd för att det finns en möjlighet att olika representation av digital information kommer rendera olika utsignaler. Även givet att alla andra inblandade oegentligheter (olinjäriteter, jitter, brus, etc) skulle råka vara ideala (vilket de dessutom inte är).
Fast slåss du inte mot en halmgubbe nu?
Allt det där är ju självklarheter.
Finns det något som du potentiellt förolämpat med ditt inledande inlägg, som du tror INTE känner
till allt detta?hcl skrev:Huruvida detta faktum också ger hörbara fel har jag inte undersökt vetenskapligt, men att bortse från möjligheten genom att avfärda möjligheten tycker jag verkar trångsynt. I synnerhet som flera vittnar om att man hör skillnader även mellan just olika analoga representationer av SAMMA digitala information.
Men vem är det som du påstår är trångsynt???
De synpunkter som kommit om det som sägs i intervjun säger ju inte att skillnader inte kan finnas,
bara att påståendet om att det alltid blir på ett viss vis, är nonsens.
Kan det vara så att dina utfall bara beror på att du missförstått det som har skrivits?
Vh, iö
hcl skrev:För att komplettera diskussionen så har jag erfarit att man faktiskt, genom omkodning (t.ex. kodning FLAC->WAV->FLAC) kan förbättra en representation av en musikfil så att avspelning av kopian ger ett hörbart bättre resultat än avspelning av originalet. Detta har jag dock bara gjort med framgång på "dåliga" filer. Bra filer går, enlig min erfarenhet bara göra sämre... Inget konstigt med det heller. Notera att själva det informationsmässiga innehållet (ettorna och nållorna som representerar musikinformationen) varit identiska i dessa fall.
Harryup skrev:Har ju vid några tillfällen grottat ner mig/oss i firmwares och annat i spelare och serverprogramvaror.
Det är inte självklart att något bara skall fungera har vi märkt. Av någon anledning så kan det mesta påverka och man skall komma ihåg att processorkraften i uppspelarna är långt ifrån oändlig. Jag skulle inte resonera så enkelt som att det går att läsa och förstå att det är "bara att" när det gäller detta unga uppspelningssätt.
mvh/Harryup
mangrove skrev:Visserligen ett sidospår, men. Fragmentering kan inte påverka en dataström med följden "kvalitetsförlust", om det inte är en realtidsström konstruerad för att just sänka kvaliteten vid tex sämre bandbredd (men vid stora "hack" kommer den förstås påverkas ändå).
hcl skrev:Som ni ser så skriver jag inte så mycket om vad jag vet utan min poäng var att peka på att det finns s.k. auktoriteter som noterat att återuppspelning av digitalt kodad musik inte är riktigt så enkel som vissa vill hävda. Syftet med mina inlägg var att få forumets medlemmar att reflektera en stund över ämnet och vad som faktiskt sägs i intervjun. I och med ditt senaste inlägg tycker jag mig ha uppnått detta och bortsett från div. nedvärderande inlägg så håller jag med om det mesta av det som du skriver. Tack för det!
För att komplettera diskussionen så har jag erfarit att man faktiskt, genom omkodning (t.ex. kodning FLAC->WAV->FLAC) kan förbättra en representation av en musikfil så att avspelning av kopian ger ett hörbart bättre resultat än avspelning av originalet. Detta har jag dock bara gjort med framgång på "dåliga" filer. Bra filer går, enlig min erfarenhet bara göra sämre... Inget konstigt med det heller. Notera att själva det informationsmässiga innehållet (ettorna och nållorna som representerar musikinformationen) varit identiska i dessa fall.
N.B. Mr Sides hänvisning till att kopiorna av CD alltid är sämre, tror jag skall nog tolkas som en generell anmärkning. Inte som att det är omöjligt att göra en perfekt identisk kopia, t.ex. genom att göra om hela originalprocessen, men med utgångspunkt från t.ex. en omkodad variant av CD-kopian.
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Har ju vid några tillfällen grottat ner mig/oss i firmwares och annat i spelare och serverprogramvaror.
Det är inte självklart att något bara skall fungera har vi märkt. Av någon anledning så kan det mesta påverka och man skall komma ihåg att processorkraften i uppspelarna är långt ifrån oändlig. Jag skulle inte resonera så enkelt som att det går att läsa och förstå att det är "bara att" när det gäller detta unga uppspelningssätt.
mvh/Harryup
Men det är ändå uppspelaren som är problemet och som inte klarar uppgiften!
Om de är så dåliga som du säger, är det väl bättre att köra med en dator och hyfsat ljudkort eller digitalt kopplad till en bra förstärkare.
Johan_Lindroos skrev:En liten sidokommentar till det här med att den pressade CD:n kan låta annorlunda än den master man levererar till CD-presseriet kommer här. Det kan göra att både du och Roger Jönsson kan ha "rätt", och kanske inkludera även Allen Sides, även om han kanske inte själv är medveten om det (än?) i sin interju.
Allen Sides prtar ju om att CD-presseriet körde sin glasmaster i dubbel hastighet, vilket kan vara mindre bra idé som han säger, t ex om utrustningen i slutänden skapar en svårläst pressad CD.
MEN, det jag nu vill tillägga är en ytterligare grej som man som produktionsbolag bör ha kontroll på är att nogsamt tillse att CD-presseriet inte gör någon ytterligare ljudprocess med den master man lämnar till presseriet.
Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Jag ser inte omvärlden så svart-vitt. Sen kan skillnader i uppspelning vara så små att man inte vet vilket alternativ som är "rätt" men olika kan det låta.
Att spela upp genom dator ger ingen garanti alls för konstant ljudåtergivning.
Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Jag ser inte omvärlden så svart-vitt.
mangrove skrev:
En relaterad fråga är: åldras datorprogram?
Almen skrev:Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Jo, det där är ett väldigt svartvitt sätt att se världen. Att du inte kan föreställa dig en sak är inget bra argument emot något. Det brukar kallas för Argument from incredulity.
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Jo, det där är ett väldigt svartvitt sätt att se världen. Att du inte kan föreställa dig en sak är inget bra argument emot något. Det brukar kallas för Argument from incredulity.
Eftersom jag testat en hel del har jag aldrig upplevt oavsett operativsystem att saker är konstanta.
Harryup skrev:mangrove skrev:
Absolut, i förhållande till att annat uppgraderas i datorn. Jag vet ingen dator som beter sig exakt lika år efter år.
mangrove skrev:förutsatt samma kringutrustning
mangrove skrev:Harryup skrev:mangrove skrev:
Absolut, i förhållande till att annat uppgraderas i datorn. Jag vet ingen dator som beter sig exakt lika år efter år.
Ehrmm:mangrove skrev:förutsatt samma kringutrustning
Almen skrev:Harryup skrev:Almen skrev:Jo, det där är ett väldigt svartvitt sätt att se världen. Att du inte kan föreställa dig en sak är inget bra argument emot något. Det brukar kallas för Argument from incredulity.
Eftersom jag testat en hel del har jag aldrig upplevt oavsett operativsystem att saker är konstanta.
Nä, gör man aldrig ordentliga blindtester så riskerar man nog att det alltid låter olika.
Harryup skrev:Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
Almen skrev:Harryup skrev:Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
Hur kom jag fram till det?![]()
![]()
Hur kom du fram till att jag kom fram till det?
![]()
För dig verkar saker vara "alltid" eller "aldrig", eller? Så fort man säger "det kan ibland vara så" så kommer du med ditt "jaså du säger att det alltid är så?" eller "jaså du säger att det aldrig är si?" På tal om svartvit världsbild. Vi har hamnat i den här återvändsgränden tidigare, och jag vet inte vad jag skall göra för att få dig att förstå i alla fall grunderna i logik.
Harryup skrev:mangrove skrev:förutsatt samma kringutrustning
Kringutrustningen kan absolut vara densamma hårdvarumässigt men programvaror kan behöva nyinstalleras, uppdateras osv.
Almen skrev:Harryup skrev:Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
![]()
![]()
För dig verkar saker vara "alltid" eller "aldrig", eller? Så fort man säger "det kan ibland vara så" så kommer du med ditt "jaså du säger att det alltid är så?" eller "jaså du säger att det aldrig är si?" På tal om svartvit världsbild. Vi har hamnat i den här återvändsgränden tidigare, och jag vet inte vad jag skall göra för att få dig att förstå i alla fall grunderna i logik.
mangrove skrev:Harryup skrev:mangrove skrev:förutsatt samma kringutrustning
Kringutrustningen kan absolut vara densamma hårdvarumässigt men programvaror kan behöva nyinstalleras, uppdateras osv.
Men det är inte alls min fråga.
Ta en dator och ställ den på vinden. Ta fram den tio år senare, koppla inte in den till internet, slå bara på den, kopiera ett program tio gånger fram och tillbaka och kör det sedan. Har programmet förändrats?
Vi förutsätter givetvis att inte hårdvaran gått sönder.
mangrove skrev:Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Jag ser inte omvärlden så svart-vitt. Sen kan skillnader i uppspelning vara så små att man inte vet vilket alternativ som är "rätt" men olika kan det låta.
Det beror förstås på om det finns analogsteg. Med en heldigital kedja sker ingen signalförändring. Det kan inte ske, om det är en korrekt konstruerad kedja. Att det FINNS icke-optimala kedjor är en annan sak, men då är de ju skillnaderna också ganska enkelt mät- och spårbara, som du också skriver.
Förändring ska enbart kunna ske i slutledet, även i ett totaldigitalt system (klass D) och då tex genom att glättningskondensatorer på output åldras. Men likafullt är en totalt digital kedja något som inte åldras, inte kan åldras, och aldrig ger olika resultat -- om det ger det minsta annorlunda resultat är det nämligen helt trasigt.
hcl skrev:En analog representation av de digitala data kommer aldrig se lika dana ut från tid till tid. Även om den digitala informationen är identisk.
hcl skrev:RogerJoensson skrev:Det du pratar om är apparater som inte kan hantera en lätt instabil digital signal utan att ge negativa effekter. Dåliga apparater helt enkelt. Nog borde en expert som har all utrustning i världen kunna spela upp en cd med minimalt avvikande prägling i mönstret (innehållande 100% korrekt data) utan hörbara fel. Vad är det förresten som säger att original cd-n i varje fall måste vara mer lättläst än en kopia. Det är ju ett rent nonsenresonemang hela vägen.hcl skrev:Huruvida detta faktum också ger hörbara fel har jag inte undersökt vetenskapligt
Precis. Och inte den där Sides heller uppenbarligen, för då skulle han kunnat hitta en mindre känslig uppspelare ( alternativt upptäckt att det var hans förutfattade mening som spelade honom ett spratt) och saken hade varit ur världen. Vi som har gjort blindtester vet hur små eller obefintliga fel/skillnader det rör sig om, åtminstone när utrustningen fungerar som den borde.
Den här diskussionen är helt meningslös. Du hävdar att 256 kbit MP3 är nära nog oskiljbar från CD kvalitet och jag har skiljt högupplöst inspelning från motsvarande nedsamplad till CD kvalitet i blindtest.
hcl skrev:Jag håller dörren öppen för att det kan finnas skillnader, som t.ex. Mr Sides pekar på medan du avfärdar det som strunt. Nu är det nog min tur att ge upp.
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Vad har du för erfarenheter som kanske talar för att tiden står still?
IngOehman skrev:Jamen Roger har ju rätt. Så är det. Jag har själv arrangerat lyssningstest med ett femtiotal deltagare för en massa år sedan, och ingen lyckades skilja MP3 från CD. Två personer (en Peter Pettersson och undertecknad)
lyckades dock skilja dem åt i en separat lyssning. Ett 100-tal ytterligare gjorde liknande separata lyssningar
och ingen av dem kunde skilja dem åt. MP3-kodningen gjordes av SR med en hårdvarukodare, och tyvärr är
dagens kodare ofta sämre. Jag tror det beror på att de optimerats för att bli bättre på lägre bit rate.
Jämför man svårigheten att skilja mellan MP3 och CD respektive HD och CD behöver det inte vara så att det
är svårare att klara det sistnämnda. Vet man vad det är som man testar så kan man anpassa testen för det,
och att skilja de två sistnämnda från varandra är t ex väldigt enkelt om man spelar väldigt svaga signaler
väldigt starkt.hcl skrev:Jag håller dörren öppen för att det kan finnas skillnader, som t.ex. Mr Sides pekar på medan du avfärdar det som strunt. Nu är det nog min tur att ge upp.
Du borde inte ha börjat. Det fanns ingenting av ödmjuk öppenhet i ditt förstainlägg, men gott om raljerande
spydighet.
Och INGEN har så vitt jag sett stängt dörren för att det kan bli skillnader. Så du slåss mot en halmgubbe, men
då du i dina inlägg ju antyder att din halmgubbe representerar någon eller många som skrivit i tråden och på
faktiskt.se även generellt, så blir dina inlägg bara en trist provokation.
Att Roger, och alla andra som har god kunskapsgrund, avfärdar något som strunt (vet inte om de har användt
det ordet dock) beror på att det som de avfärdat ÄR strunt. Det är inte samma sak som att det inte kan bli
skillnader mellan några olika avspelningar, du får läsa noggrannare vad de som kommit med kritik defacto har
kritiserat.
Kritiken har handlat om vad han sagt, inte att det behöver vara fel att det kan bli hörbara skillnader. Och den
kritik som har funnits gäller dessutom specifika saker som han sade, inte allting. Så om du har invändningar
mot den kritik som framförts så kan du väl formulera denna KONKRET:
Berätta vad som något har skrivit som du inte håller med om, och på vilka grunder du inte gör det. Som det
varit hittills i tråden så provocerar du bara och förstör möjligheten för varje fruktbar diskussion att uppstå.
Vh, iö
hcl skrev:En analog representation av de digitala data kommer aldrig se lika dana ut från tid till tid. Även om den digitala informationen är identisk.
RogerJoensson skrev:Snälla, kom med sakargument. Det är så trist att se långa citat utan en enda kommentar i sak.
Repris:hcl skrev:En analog representation av de digitala data kommer aldrig se lika dana ut från tid till tid. Även om den digitala informationen är identisk.
Hur menar du och vad baserar du det på? Pratar du om ett hörbart problem?
---
Du förstår att man kan låta D/A-omvandlarens precisionsklocka styra hela processen, så att hela flödet blir exakt lika varje gång? Att varje värde flyttas från digitalsidan hela vägen till filtret exakt likadant gång efter gång. Men ett sådant tillvägagångsätt är det väldigt svårt att förstå att det aldrig skulle kunna bli hörbart lika varje gång.
Förklara och visa på varför det jag kommit fram till är fel.
Om just denna effekt är hörbar vet jag inte helt säkert, eftersom denna del av problelemet inte varit isolerad, vid de prov jag gjprt. Mina och andras tester på temat ger dock indikationer på att det finns sådana hörbara effekter.
hcl skrev: ...vid de prov jag gjprt. Mina och andras tester på temat ger dock indikationer på att det finns sådana hörbara effekter.
hcl skrev:IngOehman skrev:Jamen Roger har ju rätt. Så är det. Jag har själv arrangerat lyssningstest med ett femtiotal deltagare för en massa år sedan, och ingen lyckades skilja MP3 från CD. Två personer (en Peter Pettersson och undertecknad)
lyckades dock skilja dem åt i en separat lyssning. Ett 100-tal ytterligare gjorde liknande separata lyssningar
och ingen av dem kunde skilja dem åt. MP3-kodningen gjordes av SR med en hårdvarukodare, och tyvärr är
dagens kodare ofta sämre. Jag tror det beror på att de optimerats för att bli bättre på lägre bit rate.
Jämför man svårigheten att skilja mellan MP3 och CD respektive HD och CD behöver det inte vara så att det
är svårare att klara det sistnämnda. Vet man vad det är som man testar så kan man anpassa testen för det,
och att skilja de två sistnämnda från varandra är t ex väldigt enkelt om man spelar väldigt svaga signaler
väldigt starkt.hcl skrev:Jag håller dörren öppen för att det kan finnas skillnader, som t.ex. Mr Sides pekar på medan du avfärdar det som strunt. Nu är det nog min tur att ge upp.
Du borde inte ha börjat. Det fanns ingenting av ödmjuk öppenhet i ditt förstainlägg, men gott om raljerande
spydighet.
Och INGEN har så vitt jag sett stängt dörren för att det kan bli skillnader. Så du slåss mot en halmgubbe, men
då du i dina inlägg ju antyder att din halmgubbe representerar någon eller många som skrivit i tråden och på
faktiskt.se även generellt, så blir dina inlägg bara en trist provokation.
Att Roger, och alla andra som har god kunskapsgrund, avfärdar något som strunt (vet inte om de har användt
det ordet dock) beror på att det som de avfärdat ÄR strunt. Det är inte samma sak som att det inte kan bli
skillnader mellan några olika avspelningar, du får läsa noggrannare vad de som kommit med kritik defacto har
kritiserat.
Kritiken har handlat om vad han sagt, inte att det behöver vara fel att det kan bli hörbara skillnader. Och den
kritik som har funnits gäller dessutom specifika saker som han sade, inte allting. Så om du har invändningar
mot den kritik som framförts så kan du väl formulera denna KONKRET:
Berätta vad som något har skrivit som du inte håller med om, och på vilka grunder du inte gör det. Som det
varit hittills i tråden så provocerar du bara och förstör möjligheten för varje fruktbar diskussion att uppstå.
Vh, iö
Ett inlägg med logiska hål och trist attityd. Under din värdighet enligt min mening.
hcl skrev:Jag har inte tid nog för att ge en grundlig, pedagogisk genomgång av fortsättningskurs i referenssignalgenereringsteori.
Isaac skrev:Vad är det för ADC han använder som inte implementerar något LP-filter vid sample rate av 192kHz? Man har ju hört om möjligheten att applicera mjukare filter vilket är ovanligt men inget filter alls?
Almen skrev:Jo, det där är ett väldigt svartvitt sätt att se världen. Att du inte kan föreställa dig en sak är inget bra argument emot något. Det brukar kallas för Argument from incredulity.
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Eftersom jag testat en hel del har jag aldrig upplevt oavsett operativsystem att saker är konstanta.
Nä, gör man aldrig ordentliga blindtester så riskerar man nog att det alltid låter olika.
Vem är man som aldrig gör ordentliga blindtester? Men bara om man inte gör ordentliga tester så riskerar man att det alltid låter olika.
Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
Egna tester som du kanske vill berätta om?
Almen skrev:Jo, det där är ett väldigt svartvitt sätt att se världen. Att du inte kan föreställa dig en sak är inget bra argument emot något. Det brukar kallas för Argument from incredulity.
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Eftersom jag testat en hel del har jag aldrig upplevt oavsett operativsystem att saker är konstanta.
Vem är man som aldrig gör ordentliga blindtester?
Harryup skrev:Men bara om man inte gör ordentliga tester så riskerar man att det alltid låter olika.
Harryup skrev:Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares?
Harryup skrev:Hur kom du fram till det?
Harryup skrev:Egna tester som du kanske vill berätta om?
IngOehman skrev:Vi kan ta den här också:
Påstående 1: Ingen katt har två svansar.
Påstående 2: En katt har en svans mer än ingen katt.
Slutsats: En katt har tre svansar eftersom 2+1=3.
Var ligger den logiska vurpan?
Vh, iö
IngOehman skrev:Påstående 2: En katt har en svans mer än ingen katt.
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Vi kan ta den här också:
Vh, iö
Slutsatsen är fel.
Om påstående 1 och 2 stämmer (vilket dom gör) så kan vi dra slutsatsen (den korrekta alltså), att en katt har minst en svans, dock aldrig 2.
Max_Headroom skrev:Påståendena är inte tillräckliga för att kunna dra slutsatser om andra antal kattsvansar än 1 och fler än 2.
IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Vi kan ta den här också:
Vh, iö
Slutsatsen är fel.
Om påstående 1 och 2 stämmer (vilket dom gör) så kan vi dra slutsatsen (den korrekta alltså), att en katt har minst en svans, dock aldrig 2.
Men varför inte tre?Max_Headroom skrev:Påståendena är inte tillräckliga för att kunna dra slutsatser om andra antal kattsvansar än 1 och fler än 2.
Frågan kvarstår obesvarad - vad ligger den logiska vurpan?
Ledtråd: Det är en språklig fint det handlar om.
Vh, iö
IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Vi kan ta den här också:
Vh, iö
Slutsatsen är fel.
Men varför inte tre?
KarlXII skrev:Var vänlig förklara den logiska kopplingen till den intressanta intervjun med Allen Sides.
KarlXII skrev:Var vänlig förklara den logiska kopplingen till den intressanta intervjun med Allen Sides.
Max_Headroom skrev:KarlXII skrev:Var vänlig förklara den logiska kopplingen till den intressanta intervjun med Allen Sides.
Som jag har förstått det så menar somliga att Allen Sides säger en massa konstigheter. Precis som katt-gåtan ovan. Så det är ju en koppling. Ganska bra, tycker jag. Lite flummig, filosofisk sådär.
Harryup skrev:Ganska ofta i diskussioner på faktiskt utgår man ifrån ett teoretiskt perfekt stadium t.ex. bit-perfect och sedan finns det inga skillnader. Fast rent praktiskt kan mycket skilja mellan olika uppställningar vara sig det är medvetet eller omedvetet som det påverkar resultatet utan att saker behöver vara trasiga.
IngOehman skrev:Min kommentar tog fasta på den bristande logiken i ditt inlägg och de av detta följande påhoppen
mot Almen. Inte på dig personligen. Med det sagt skulle du nog vinna på att läsa lite logik. Att tro
eller försöka få det att verka som om Almen menat det du skrev är ju inte direkt konstruktivt för
diskussionen.![]()
Vh, iö
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:
Vem är man som aldrig gör ordentliga blindtester? Men bara om man inte gör ordentliga tester så riskerar man att det alltid låter olika.
Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
Almen skrev:Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Har ju vid några tillfällen grottat ner mig/oss i firmwares och annat i spelare och serverprogramvaror.
mvh/Harryup
Om de är så dåliga som du säger, är det väl bättre att köra med en dator och hyfsat ljudkort eller digitalt kopplad till en bra förstärkare.
Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
mvh/Harryup
![]()
![]()
KarlXII skrev:Var snälla mot varandra istället.
Harryup skrev:Ganska ofta i diskussioner på faktiskt utgår man ifrån ett teoretiskt perfekt stadium t.ex. bit-perfect och sedan finns det inga skillnader.
Bill50x skrev:Hur ofta har vi inte läst att "i en korrekt konstruerad... är det ingen skillnad"?
Allen Sides skrev:Well, I've never been able to make a copy of a CD, from a CD to a CD, ever, that sounds like the original CD. About 15% of the sonics goes away, for me.
RogerJoensson skrev:Precis. Dåliga apparater kan göra vad för ko-ko som helst med en perfekt digital kod och vill man t e x veta om det finns hörbara skillnader mellan ett cd-original och en kopia så måste man först röja apparater med funktionsproblem ur vägen. Apparater som alltså inte klarar uppgiften de är till för. Alla verkar inte förstår detta och av den anledningen och för att undanröja missförstånd så känns det meningsfullt att understryka med något liknande som det satte citationstecken kring, för att budskapet ska få en bättre chans att gå fram och för att man ska undgå en sidodiskussion om något annat än det man diskuterade.Bill50x skrev:Hur ofta har vi inte läst att "i en korrekt konstruerad... är det ingen skillnad"?
Och att skillnaderna oftast är mycket mindre hos uppspelningsapparater som bygger på uppspelning från digitalt lagrad musik.Bill50x skrev:Alltså, det är precis samma sak med digitala som med analoga apparater. En del fungerar som de ska, majoriteten gör det inte. Skillnaden är på vilket sätt det låter fel.
Digital försämring ligger (ofta) på ett annat plan, det låter snarare stumt, omusikaliskt och allmänt avslaget.
Men många tror att bara för att man inte hör något brus, svaj eller frekvensgångskillnader så är ljudet perfekt. Långt ifrån så, dock.
Strauss skrev:Säga vad man vill, men anläggningen dom riggat upp på CES för några år sedan är nog det bästa jag hört.
Rullband från 70-talet
Almen skrev:Ja, på förekommen anledning, om nu någon blev förolämpad av något jag skrev.
Att jag påpekade att man riskerar Typ I-fel vid öppen lyssning och att harryup inte tillhör de trägna blindtestarna trodde jag inte skulle få någon att harmas, men det är möjligt att jag kunde ha varit tydligare. Jag tänkte mig att det var uppenbart att jag syftade på att harryup inte hade blindtestat, och anledningen till att jag använde "man" var för att jag ville betona det generella i det, inte att det är bara när harryup testar som det kan bli så.
Jag har även tidigare påpekat (flera gånger till och med, kanske?) för harryup att jag tycker att hans ovana att tillvita andra personer saker som de inte sagt genom att förbise logikens lagar möjligen inte är en så fruktbar debatteknik.
Jag vet inte om det tillförde något, men...
Bernt skrev:Storbandsjazz från masterband var i stort sett som live, inklusive dynamiken.
RogerJoensson skrev:Bernt skrev:Storbandsjazz från masterband var i stort sett som live, inklusive dynamiken.
De gånger jag hört storbandsjazz live har det alltid varit åtminstone delvis kört genom (PA)ljudanläggningar (70-taket och framåt) och det har inte låtit vad jag skulle kalla naturligt. Hur det låter live utan PA, har jag hört lite grann av vid en repetition, så någon liten referens har jag. Det flesta har aldrig hört hur det låter rent akustiskt.
Många inspelningar låter bättre än live, pga av att PA-ljud är svårt/omöjligt att göra optimalt. Dynamikresurserna i ett stort PA-system är ofta oöverträffat mindre hifihögtalare och att spela upp bra storbandsinspelningar i ett bra PA på nära håll, ger ofta en imponerande dynamikupplevelse. Bättre än när samma anläggning används live och ska hantera ljudet från mikrofonerna på samma gång i en stor lokal, där kanske inte allt blir optimalt. Högtalarna på bilden liknar ett PA-system och är säkert kapabla. Jag skulle gärna vilja lyssna på dem för att se hur de står sig i andra aspekter än imponerande ljudtrycksresurser/dynamik.
petersteindl skrev:App, app, app, Bill. Det enda som räknas är kanalseparationen![]()
![]()
Bill50x skrev:petersteindl skrev:App, app, app, Bill. Det enda som räknas är kanalseparationen![]()
![]()
Och jag som trodde det var frekvensgången...![]()
/ B
Bernt skrev:Jag har inte PA-återgivning som referens, absolut inte. Jag har också flertalet gånger hört storband utan PA, jag snackar helt enkelt om en naturtrogen återgivning utan något som helst trams.
RogerJoensson skrev:Bernt skrev:Jag har inte PA-återgivning som referens, absolut inte. Jag har också flertalet gånger hört storband utan PA, jag snackar helt enkelt om en naturtrogen återgivning utan något som helst trams.
Trams?
Jag trodde inte (knappt) att det fanns några storband i nutid som inte använder högtalarförstärkning åtminstone till en del (till solister, piano, gitarr, bas etc). Det borde i så fall annonsera ut det!
-Även om de finns fördelar med högtalarförstärkning i livesammanhang, som att man för vissa instrument får bättre spridning eller räckvidd så att de hörs på alla lyssnarplatser. Sådant som man inte behöver balansera med i inspelningssammanhang, utan kan koncentrera sig på att få perfekt ljud där mikrofonerna sitter.
petersteindl skrev:Görs det rätt, blir det bra.
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Görs det rätt, blir det bra.
Ja, utan tvekan, men det är sällsynt.
En sak som brukar vara störande på nästan alla platser, även när ljudet genom högtalarna låter bra, är att inte mycket verkar låta från där musikerna sitter/står.
petersteindl skrev:Ja, sådana system är värdelösa. Det behöver inte alls bli så om det görs rätt och då behövs fler högtalare i lokalen och rätt inställning på tidsfördröjning på varje enskild högtalare.
Men att göra det i praktiken, på plats i en vanlig lokal? Jag förstår inte hur man samtidigt kan hålla ner fasutsläckningarna i skarvarna i kanterna på sektionerna (mellan högtalarna som blandas) och hur det samtidigt på alla platser kan låta som om det kom från scen, utan att hela ljudbilden blir väldigt diffus och på så sätt onaturlig. Kanske funkar det i en lokal som i sig ska ha mycket akustik. Ingen aning. Kanske får man höra det en dag. Undrar vad man tycker om det.Görs det rätt så uppnås att preceedenceeffekten från högtalarna helt försvinner. Effekten kallas av vissa akustiker för off-the-cliff. Den försvinner helt och hållet och det sker tvärt då ett specifikt förhållande mellan direktljud och reflekterat ljud uppnås för varje lyssnarsektion.
RogerJoensson skrev:Men ändå, är det trevlig att lyssna utan förstärkning. -Om man får en bra lyssnarplats.
Bill50x skrev:Totalkatastrof ljudmässigt om ni frågar mig.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Min kommentar tog fasta på den bristande logiken i ditt inlägg och de av detta följande påhoppen
mot Almen. Inte på dig personligen. Med det sagt skulle du nog vinna på att läsa lite logik. Att tro
eller försöka få det att verka som om Almen menat det du skrev är ju inte direkt konstruktivt för
diskussionen.![]()
Vh, iö
Om du läser Harryups inlägg igen så ser du att Harryup ställer frågor till Almen.
petersteindl skrev:Jag tycker inte Harryups frågor är oberättigade. Eftersom Harryup skriver i jag-form och Almen svarar i man-form så ser jag Harryups fråga till Almen angående vem "man" är som berättigad.
petersteindl skrev:Harryup vill ha ett förtydligande om Almen menar Harryup eller om Almens svar gäller andra förrutom Harryup.
petersteindl skrev:Dock vore det i sammanhanget ologiskt att Almen skulle menat någon annan än just Harryup.
petersteindl skrev:Jag kan dock se att eftersom en fråga av Harryup i Harryups inlägg baseras på en föregående fråga av Harryup så borde Harryup istället formulerat sin efterföljande fråga så här: "Hur i så fall kom du fram till det? Då lämnar Harryup dörren öppen för att Almen skulle menat något annat.
petersteindl skrev:Almen använder två extremt starka ord i sitt inlägg som faktiskt försvagar hans kommentar, nämligen orden aldrig och alltid. Egentligen är det ord som inte bör användas i hypotetiska sammanhang.
petersteindl skrev:Som jag ser det är det dessa ord som Harryup hakar upp sig på och det med rätta. Även om Almen använder orden "riskerar nog" för att mjuka upp sin kommentar så blir Almens påstående fortfarande svagt.
petersteindl skrev:Almen skulle kunnat formulera sig så här istället: "Nä, gör du Harryup aldrig ordentliga blindtester så riskerar du nog att det alltid låter olika."
petersteindl skrev:Men i sammanhanget, eftersom Almen inte ställt någon fråga så är det ett påstående av Almen, skulle det i så fall snarast stå så här: "Nä, eftersom du Harryup aldrig gör ordentliga blindtester så riskerar du nog att det alltid låter olika." Då skulle Almen få ett rakare budskap istället för att skriva tveeggat såsom Almen gjorde. Och om Almen inte menade just det som jag skrev så faller Almens kommentarer mot Harryup. Så ser jag på saken.
petersteindl skrev:Detta inlägg är det första i tråden som är mellan Almen och Harryup.Almen skrev:Harryup skrev:Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
petersteindl skrev:Det som Almen reagerar på är från detta inlägg:
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Har ju vid några tillfällen grottat ner mig/oss i firmwares och annat i spelare och serverprogramvaror.
mvh/Harryup
Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Då kan man se att Harryup redan har skrivit att han lagt ner en del tid på att testa firmwares och annat i spelare och serverprogramvaror. Utifrån denna erfarenhet som Harryup har skriver så Harryup: "Jag kan inte tänka mig att något digitalt uppgraderingsbart avspelningsmedium typ. datorbaserat i någon form kommer låta konstant över tiden inklusive dator och ljudkort."
Jag ser inget märkligt med detta som Harryup skriver. Han drar en slutsats med stöd av sina egna erfarenheter. Almen verkar reta sig på detta och går i polemik mot Harryup genom att kalla detta för Argument from incredulity. Men eftersom Harryup baserar sina slutsatser på sina egna erfarenheter och undersökningar så kan jag inte se att Harryups kommentar är något Argument from incredulity. Däremot vore det så om Harryup inte hade någon aning om saken och utifrån det påstått det Harryup gjorde. Jag tror Harryup har betydligt mer erfarenhet än Almen i detta ämne som Harryup skriver om.
petersteindl skrev:Sedan svarar Almen så här:Almen skrev:Harryup skrev:Så om jag gör en ordentlig blindtest en gång så kommer det sen alltid låta lika oavsett vad jag har för programvaruversioner och firmwares? Hur kom du fram till det?
![]()
![]()
Men, det är ju faktiskt Almen själv som använt orden "alltid" och "aldrig" i sin tidigare kommentar mot Harryup.
Man kan utifrån att göra en resumé fråga sig vem som hoppar på vem och vem.
Mvh
Peter
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Men ändå, är det trevlig att lyssna utan förstärkning. -Om man får en bra lyssnarplats.
För väldigt länge sedan (typ tidigt 80-tal) lyssnade jag på The Dubliners i Göteborgs Konserthus. De hade den dåliga smaken, att i denna fina lokal, köra med förstärkta instrument och mik'ar till rösterna. Totalkatastrof ljudmässigt om ni frågar mig.
/ B
IngOehman skrev:Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Men ändå, är det trevlig att lyssna utan förstärkning. -Om man får en bra lyssnarplats.
För väldigt länge sedan (typ tidigt 80-tal) lyssnade jag på The Dubliners i Göteborgs Konserthus. De hade den dåliga smaken, att i denna fina lokal, köra med förstärkta instrument och mik'ar till rösterna. Totalkatastrof ljudmässigt om ni frågar mig.
Jag tror dig.
Men frågan är om det inte är ett nästan omöjligt uppdrag att få det att fungera.
Göteborgs Konserthus passar verkligen väldigt, väldigt dåliga för sådana nummer.
De passar mycket bättre i väldigt mycket torrare lokaler.
Snabbt framsjungen irländs text i en lokal med sådan efterklang är kört. Och på
detta kommer att The Dubliners har en sättning som är helt beroende av att man
mickar rösterna. Inte för att de nödvändigtvis behöva förstärkas, utan för att det
skall gå att klara den inre balansen mellan instrumenten.
RogerJoensson skrev:-Alla som tycker att det är omöjligt att göra en kopia på en cd utan att det blir 8-15% sämre, trots att innehållet blir identiskt på kopian, räcker upp en hand och förklarar varför.
RogerJoensson skrev: ------
-Alla som tycker att det är omöjligt att göra en kopia på en cd utan att det blir 8-15% sämre, trots att innehållet blir identiskt på kopian, räcker upp en hand och förklarar varför.
IngOehman skrev:...Statistiskt tror jag att det varit vanligare att kopian låtit bättre. Det beror dock på hur kopian har gjorts. De bästa resultaten med avseende på kopians kvalitet får man ofta när man gjort den i en dator och har användt
program av typen EAC.
Ett stort försprång med den typen av kopiering är att den till stor del är befriad från de lässvårigheter som kan
drabba försöken att spela ett slitet orignal (läs repig CD). EAC kopierar nämligen inte i realtid utan är kapabelt
att läsa om och om igen om det behövs.
IngOehman skrev:Du "kommer faktiskt inte ihåg vilka delar (om några) du blindtestat under välkontrollerade förhållanden"?
Låt mig gissa: Inga.
Att du skriver "om några" talar ett rätt så tydligt språk. Jag tror nog du hade mints rätt väl om du hade gjort
ett seriöst blindtest.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vaddå och?
Jag ville bara peka på att du inte gjort några blinda tester (inget
fel med det) och du bekräftade just detta. Tack.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det du själv skrev.
Du skrev att du faktiskt inte kommer ihåg vilka delar (om några) du blindtestat under välkontrollerade
förhållanden.
Och vad jag säger att att ditt "om några" nog är ett rätt starkt indicium om att svaret på vilka delar som
du blindtestat under välkontrollerade förhållanden är inga (om jag har fel i detta så säg för tusan ifrån).
Jag tänker såhär; om du hade gjort några sådana blindtester så hade du nog kommit ihåg det, eller hur?
Och om så är fallet att du inte blindtestat någonting så är det bra att de som diskuterar med dig vet det.
Så låt mig fråga dig rakt och väldigt konkret: VET du att du blindtestat något av dessa delar under välkon-
trollerade förhållanden?
Vh, iö
hcl skrev:IngOehman skrev:...Statistiskt tror jag att det varit vanligare att kopian låtit bättre. Det beror dock på hur kopian har gjorts. De bästa resultaten med avseende på kopians kvalitet får man ofta när man gjort den i en dator och har användt
program av typen EAC.
Ett stort försprång med den typen av kopiering är att den till stor del är befriad från de lässvårigheter som kan
drabba försöken att spela ett slitet orignal (läs repig CD). EAC kopierar nämligen inte i realtid utan är kapabelt
Det var evightere sedan jag gjorde någon kopia av en CD eller jämförde kopia mot original, så när det gäller just denna detalj har jag inget att tillägga, men när det gäller kvalitet på rip så är EAC det program som givit klart bäst resultat. DBpoweramp är också bra, men inte riktigt lika bra. En rip med EAC om-FLAC:ad med dBpoweramp brukar bli något sämre än originalet. Som sagt, varför vet jag inte, men det är mitt intryck. Filer som kopierats åtskilliga gånger, rippats med okända rip-program etc kan ofta vinna på (låter bättre) om man FLAC:ar om med dBpoweramp. Detta är min erfarenhet. Jag kommer faktiskt inte ihåg vilka delar (om några) jag blindtestat under välkontrollerade förhållanden. Skillnaderna brukar isällan vara monumental, men kan vara gamska väsentlig ändå ibland.
Detta är som sagt mina intryck på temat rippning av CD-skivor, alltså inte kopiering i.o.m. jag inte gjort någon CD därefter.
IngOehman skrev:Är i så fall nyfiken på vilka krav du ställer på ett utfall för att anse att det entydigt går att "peka på ett
säkert utfall", som du ju utryckte dig.
Jag frågar bara på grund av att det som regel är mycket svårt att skrapa ihop tillräckligt statistiskt under-
lag - utan att den som lyssnar blir väldigt väl medveten om att det pågår ett lyssningstest.
Med det sagt vill jag även klargöra att den sortens tester som du nämner ofta är av stort värde för dem
som "utsätts" för dem, men inte genom att ge svar på hur några apparater låter, utan på så vis att man av
dem brukar lära sig en sak av dem - att man inte kan lita på de intryck man får ifrån öppna lyssningar.
Vh, iö
sprudel skrev:hcl skrev:IngOehman skrev:...Statistiskt tror jag att det varit vanligare att kopian låtit bättre. Det beror dock på hur kopian har gjorts. De bästa resultaten med avseende på kopians kvalitet får man ofta när man gjort den i en dator och har användt
program av typen EAC.
Det var evightere sedan jag gjorde någon kopia av en CD eller jämförde kopia mot original, så när det gäller just denna detalj har jag inget att tillägga, men när det gäller kvalitet på rip så är EAC det program som givit klart bäst resultat. DBpoweramp är också bra, men inte riktigt lika bra. En rip med EAC om-FLAC:ad med dBpoweramp brukar bli något sämre än originalet. Som sagt, varför vet jag inte, men det är mitt intryck. Filer som kopierats åtskilliga gånger, rippats med okända rip-program etc kan ofta vinna på (låter bättre) om man FLAC:ar om med dBpoweramp. Detta är min erfarenhet. Jag kommer faktiskt inte ihåg vilka delar (om några) jag blindtestat under välkontrollerade förhållanden. Skillnaderna brukar isällan vara monumental, men kan vara gamska väsentlig ändå ibland.
Detta är som sagt mina intryck på temat rippning av CD-skivor, alltså inte kopiering i.o.m. jag inte gjort någon CD därefter.
Hoppas du inte tar alltför illa upp men det här var nog det snurrigaste jag läst på länge. Kanske borde köras genom dBpoweramp, som jag tycker sköter sin uppgift exemplariskt.
BAMBAM skrev:Det är lite lustigt att det bara blir bitfel om man kopierar music CD, inte när man kopierar CD skivor som innehåller Bilder , spel, dokument eller annan information som läses/användes som ren binär "data" baserad information.
joakimfors skrev:Bit som bit. Man får ju anta att CD-spelartillverkarna är så pass smarta att de inte skippar buffertminnet så då matas DACen med en jämn ström ettor och nollor.
hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring. Ja, förutom att buffertminnet gör att omvandlingen blir mer oberoende av tidsaspekterna vid skivläsningen.
hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring. Ja, förutom att buffertminnet gör att omvandlingen blir mer oberoende av tidsaspekterna vid skivläsningen.
RogerJoensson skrev:hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring. Ja, förutom att buffertminnet gör att omvandlingen blir mer oberoende av tidsaspekterna vid skivläsningen.
Går det ens att få en cd-spelare att fungera utan bufferminne!? Kan du ge ett exempel på en fungerande cd-spelare som saknar bufferminne?
Och varför skulle ett bufferminne alltid försämra ljudet om inströmmen är jämn? Var har du fått det ifrån? Tomtarna på loftet?
RogerJoensson skrev:hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring. Ja, förutom att buffertminnet gör att omvandlingen blir mer oberoende av tidsaspekterna vid skivläsningen.
Jag var trött i går när jag läste din obegripliga kommentar. Dessvärre missade jag "skulle mycket väl kunna vara" vilket ju betyder att du inte påstår något alls, utan bara spekulerar lite löst utifrån vad-vet-jag. Därmed fanns ju egentligen inget värt att kommentera, så jag ångrar att jag gjorde just det.
hcl skrev:Mellanlagring av data måste göras oberoende av system och jag tror inte att det alltid behöver innebära en försämring av signalens utseende, men om signalen är verklogt bra före en buffert så lär det krävas mycket för att denna signal inte skall försämras.CD-spelare verkar komma viist långt och bra nätverksspelare ett bra snäpp längre.
hcl skrev:För alla andra här skriver utifrån vetande?
hcl skrev:Att digitala kretsar inte är speciellt bra på att förmedla signaler med intakt signalutseende är kanske inte så överaskande, då det normalt sett inte är nödvändigt, så länge som det går att avkoda den digitala informationen (med rimlig ansträngning).
RogerJoensson skrev:BAMBAM skrev:Det är lite lustigt att det bara blir bitfel om man kopierar music CD, inte när man kopierar CD skivor som innehåller Bilder , spel, dokument eller annan information som läses/användes som ren binär "data" baserad information.
Det verkar inte vara bitfel som är problemet. Det är något annat oförklarligt som händer och som gör att generationförluster alltid uppstår. Det behöver alltså inte vara någon som helst skillnad i datan!
Tro't den som vill...
Går det ens att få en cd-spelare att fungera utan bufferminne!? Kan du ge ett exempel på en fungerande cd-spelare som saknar bufferminne?
Och varför skulle ett bufferminne alltid försämra ljudet om inströmmen är jämn? Var har du fått det ifrån? Tomtarna på loftet?
hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring.
IngOehman skrev:Det existerar inga CD-spelare där man spelar från CDn. Det är fysiskt omöjligt att spela direkt från CDn om det inte skall låta fruktansvärt illa.
Med direkt från CDn menar jag en hypotetisk spelare där ettorna och nollorna från CDn skulle realtidskonverteras och lyssnas på.
Bill50x skrev:Jo, det är lätt att se fel på orsakerna till att något blir knas. Minns när jag höll på och matchade pu och riaa för länge, länge sedan. Bytte pickup och helt plötsligt knastrade det mycket grövre. Provade allt möjligt med avspelningsvinklar, göra ren skivan osv men problemet kvarstod. Tänkte att då är det väl nålslipningen som är det avgörande och valde bort den typen av slipning. Senare upptäckte jag att det var pickupens högre utnivå som fick riaa't att klippa vid kraftiga transienter.
/ B
Bill50x skrev:Men hur är det med nätverksspelare, buffrar de också?
Bill50x skrev:Måste de buffra?
Bill50x skrev:Min SB Classic gör så men är det nödvändigt?
Almen skrev:hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring.
Problemet skulle mycket väl kunna vara det, att en del har inte någon koll alls, och i stället för att sätta sig in i teknikens teori och praktik så hittar man på en massa grejor.
hcl skrev:Jag skulle tro att det är värre än så. Ingen har fullständig koll och det stora flertalet (även konstruktörer etc) har mer eller mindre dåli koll och stora luckor. Mycket tyder på det.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Det existerar inga CD-spelare där man spelar från CDn. Det är fysiskt omöjligt att spela direkt från CDn om det inte skall låta fruktansvärt illa.
Med direkt från CDn menar jag en hypotetisk spelare där ettorna och nollorna från CDn skulle realtidskonverteras och lyssnas på.
Men hur är det med nätverksspelare, buffrar de också? Måste de buffra? Min SB Classic gör så men är det nödvändigt?
/ B
hcl skrev:Almen skrev:hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring.
Problemet skulle mycket väl kunna vara det, att en del har inte någon koll alls, och i stället för att sätta sig in i teknikens teori och praktik så hittar man på en massa grejor.
Jag skulle tro att det är värre än så. Ingen har fullständig koll och det stora flertalet (även konstruktörer etc) har mer eller mindre dåli koll och stora luckor. Mycket tyder på det.
IngOehman skrev:..., samtidigt som du kommer med kommentarer som visar att du inte är insatt ens in fundamenta
med avseende på hur sådana där system är uppbyggda.
BAMBAM skrev:Lite relevant info som ser ut att vara skriven av ett kunnigt team, med lite utdrag från websidan. Läs gärna på:
http://web.ncf.ca/aa571/daefaq.htm
Harryup skrev:Att allt inte är perfekt runt nätverksspelare är väl kanske det faktum att de inte låter exakt lika ett bevis för.
Sen är jag lite osäker på vad det har med Allen Sides att göra.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Att allt inte är perfekt runt nätverksspelare är väl kanske det faktum att de inte låter exakt lika ett bevis för.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Att allt inte är perfekt runt nätverksspelare är väl kanske det faktum att de inte låter exakt lika ett bevis för.
Allting som innehåller AD- eller DA-omvandling kan väl påverka ljudet gissar jag. Förutom då att analoga störningar kan smyga sig in i digitala kretsar och att digitala kretsar i sig kan vara mindre bra utförda. Kort sagt, allt kan hända även om det i en ideal värld inte gör så
/ B
Laila skrev:Å fan, nu blev ja intresserad, va varä för pupp å vicket RIAA-steg vare . . . typ.?"
Bill50x skrev:Laila skrev:Å fan, nu blev ja intresserad, va varä för pupp å vicket RIAA-steg vare . . . typ.?"
På 80-talet kära du, tror du mitt minne sträcker sig så långt?
....
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster