Moderator: Redaktörer
The subjective results of this test are meant to give you a basic idea of the sonic differences between capacitors when used in loudspeaker filters.
---
The evaluation consists of listening with just one pair of capacitors (so no switching) over a longer period of time. This is then repeated with a different capacitor. This way I get a good idea of what each capacitor does and doesn't do.
Almen skrev:The subjective results of this test are meant to give you a basic idea of the sonic differences between capacitors when used in loudspeaker filters.
---
The evaluation consists of listening with just one pair of capacitors (so no switching) over a longer period of time. This is then repeated with a different capacitor. This way I get a good idea of what each capacitor does and doesn't do.
Detta säger väl allt? Subjektiva intryck som inte säger någonting alls.
Bill50x skrev:Almen skrev:The subjective results of this test are meant to give you a basic idea of the sonic differences between capacitors when used in loudspeaker filters.
---
Detta säger väl allt? Subjektiva intryck som inte säger någonting alls.
Jodå, det gör det visst. Men bara i den konstruktionen man lyssnat på.
---
Varför anses subjektivt så negativt?
Bill50x skrev:Almen skrev:Subjektiva intryck som inte säger någonting alls.
Jodå, det gör det visst. Men bara i den konstruktionen man lyssnat på.
shifts skrev:Jag kan i princip noll om detta, men det vore kul att se svar från någon som kan det bättre. Hur som helst kan jag inte logiskt se hur olika typer av kondensatorer skulle få en filterlösning att låta annorlunda så tillvida att de håller samma värden konstant. Hur skulle det vara möjligt?
Bill50x skrev:Vi vet egentligen alldeles för lite om testen. Jo, att det inte var blind.
Morello skrev:Har man någon som helst kunskap inom ämnet inses att alltsammans är ren gallimathias!
Komorok skrev:Att lyssna och tycka när det gäller sådana här jämförelser är inte att skaffa sig kunskap. Det är att låta placeoeffekten härja fritt.
Bill50x skrev:Inte alls. Jag har lärt mig mycket genom att lyssna. Bland annat genom att lyssna på andras erfarenheter.
/ B
chrisss skrev:Jag hörde ingen skillnad mellan de svarta Audyn och ELFAs vad dom nu heter som rekomenderats här på forumet.
RogerJoensson skrev:Även när det som här inte finns något indikerar att det som påstås finns på riktigt (annat än i tron)? Vad lär du dig av det?Bill50x skrev:Inte alls. Jag har lärt mig mycket genom att lyssna. Bland annat genom att lyssna på andras erfarenheter.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Även när det som här inte finns något indikerar att det som påstås finns på riktigt (annat än i tron)? Vad lär du dig av det?Bill50x skrev:Inte alls. Jag har lärt mig mycket genom att lyssna. Bland annat genom att lyssna på andras erfarenheter.
Jag lär mig att det finns olika åsikter, att det finns olika "angreppspunkter" och att ingen erfarenhet finns för evigt. Jag har varit intresserad av musik och hifi sedan mitten på 60-talet och jag har sett många "sanningar" såväl bestå som blivit pulvriserade. Inte bara inom HiFi förresten.
/ B
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Även när det som här inte finns något indikerar att det som påstås finns på riktigt (annat än i tron)? Vad lär du dig av det?Bill50x skrev:Inte alls. Jag har lärt mig mycket genom att lyssna. Bland annat genom att lyssna på andras erfarenheter.
Jag lär mig att det finns olika åsikter, att det finns olika "angreppspunkter" och att ingen erfarenhet finns för evigt. Jag har varit intresserad av musik och hifi sedan mitten på 60-talet och jag har sett många "sanningar" såväl bestå som blivit pulvriserade. Inte bara inom HiFi förresten.
/ B
Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte. Vi som tvivlar oavsett på hur goda eller lösa grunder har ett bevisproblem.
Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte.
Perfector skrev:dom lät instängt och glanslöst.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:dom lät instängt och glanslöst.
Och det betyder i begripliga termer (frekvensgång/dist/nivå/brus)?
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Perfector skrev:dom lät instängt och glanslöst.
Och det betyder i begripliga termer (frekvensgång/dist/nivå/brus)?
Precis som jag skrev.
Perfector skrev:ok, ordet instängd refererar till hur det låter genom en stängd dörr.
Glanslös är en tråkig upplevelse som dom flesta förstår.
Mer än så gitter jag inte förklara.
Bill50x skrev:shifts skrev:Jag kan i princip noll om detta, men det vore kul att se svar från någon som kan det bättre. Hur som helst kan jag inte logiskt se hur olika typer av kondensatorer skulle få en filterlösning att låta annorlunda så tillvida att de håller samma värden konstant. Hur skulle det vara möjligt?
Precis som en 16-bitars digital inspelning kan låta olika. Eller menar du att en kondings "ljud" enbart består i värdet på densamma? OBS, detta är inte en retorisk fråga, jag håller själv på och restaurerar mina delningsfilter och är genuint intresserad av alla synpunkter, subjektiva som objektiva.
Vi vet egentligen alldeles för lite om testen. Jo, att det inte var blind. Men vet vi att värdena var helt matchade och att man inte bara gick på värdet som stod på kondingen? Typ en 16 uF +/- 5 % kan ju vara allt från 14,4 till 16,8 uf och om man hör skillnad på Fabrikat A med 14,4 och Fabrikat B med 16,8 - hur vet man vad som gör skillnaden?
/ B
/ B
IngOehman skrev:Det finns slutligen ett sätt, det bästa, om målet är att kunna skilja på kondensatorerna från varandra - man släpper dem i golvet upprepade gånger! De låter förstås lite olika beroende på hur de landar, men släpper man varje kondensator tillräckligt många gånger så får man klart för sig hur den låter. Man kan även släppa dem i en skål med vatten, men det ger inte alls samma goda möjlighet att skilja dem åt baserat på den akustiska signaturen.
Vh, iö
Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte. Vi som tvivlar oavsett på hur goda eller lösa grunder har ett bevisproblem.
DQ-20 skrev:Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte. Vi som tvivlar oavsett på hur goda eller lösa grunder har ett bevisproblem.
Nej, det har "vi" inte. Det är den som vill bevisa att en effekt föreligger som har bevisbördan, inte den som misstror närvaron av en effekt. Det måste vara så, eftersom motsatsen är logiskt omöjlig.
/DQ-20
IngOehman skrev:Jag ser ju hur du fastnar på sådan här saker om och om igen, år efter år. Men det behöver du inte göra. Allt du behöver veta för att kunna värdera sådana där saker rationellt finns i trådarna här på faktiskt, i överflöd.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jag ser ju hur du fastnar på sådan här saker om och om igen, år efter år. Men det behöver du inte göra. Allt du behöver veta för att kunna värdera sådana där saker rationellt finns i trådarna här på faktiskt, i överflöd.
Du får tycka vad du vill.
Bill50x skrev:Jag har ett öppet sinne och vägrar inte att lyssna på annat än det som mätmässigt är "vedertaget".
Bill50x skrev:OM det nu är så att många hör skillnader mellan olika kondensatorer/försteg/tonarmar eller vad det månde vara - då är det väl bättre att leta efter en förklaring istället för att säga "det där har jag undersökt och det är ingen skillnad". Eller hur?
Bill50x skrev:Menar du att mikrofoni inte existerar bland kondensatorer?
Bill50x skrev:Menar du att kapacitansen är den enda avgörande faktorn?
Bill50x skrev:Eller vad är det du vill ha sagt?
[/quote]Bill50x skrev:Kanske det rentav är så att dina egna konstruktioner inte är tillräckligt högupplösande för att detektera skillnader på kondensatorer?
Martin skrev:DQ-20 skrev:Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte. Vi som tvivlar oavsett på hur goda eller lösa grunder har ett bevisproblem.
Nej, det har "vi" inte. Det är den som vill bevisa att en effekt föreligger som har bevisbördan, inte den som misstror närvaron av en effekt. Det måste vara så, eftersom motsatsen är logiskt omöjlig.
/DQ-20
Nej, det är de som hävdar att skillnaderna inte finns som har ett bevisproblem eftersom deras påstående inte kan bevisas.
För de som är övertygade att skillnader finns är det ju inte ens en diskussion om ifall de finns eller inte. De försöker inte bevisa något och har alltså inget bevisproblem.
Så problemet ligger alltså hos oss skeptiker åter igen eftersom tesen vi driver inte går att bevisa vilket är det jag försöker förklara. Om man vill förstå debatten och varför den är så svår så är det här kärnan i den ligger.
Martin skrev:DQ-20 skrev:Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte. Vi som tvivlar oavsett på hur goda eller lösa grunder har ett bevisproblem.
/DQ-20
Nej, det är de som hävdar att skillnaderna inte finns som har ett bevisproblem eftersom deras påstående inte kan bevisas.
Bill50x skrev:Du får tycka vad du vill. Jag har ett öppet sinne och vägrar inte att lyssna på annat än det som mätmässigt är "vedertaget". OM det nu är så att många hör skillnader mellan olika kondensatorer/försteg/tonarmar eller vad det månde vara - då är det väl bättre att leta efter en förklaring ..."
Strmbrg skrev:Hurrni, får jag fråga: Vad kan det komma sig, att intresset är så stort för de där riktigt små skillnaderna.
Vad är syftet med att fastna i sådant som är såpass smått att det inte ens råder enighet om huruvida det ens FÖRELIGGER någon skillnad?
Vad är syftet EGENTLIGEN, alltså?
Jag kan själv komma på några mer eller mindre tänkbara skäl till stort engagemang i små saker:
1 Självfokus - i detta sammanhang, intresset för sina egna perceptiva prestanda. Vad klarar jag av att detektera?
2 Nyfikenhetsfokus - skojigt att undersöka saker.
3 Debattfokus - skojigt - eller på annat sätt givande - att debattera.
4 Antagonistfokus - att attraheras till åsikter och eller personer man inte tilltalas av.
5 O-fokus - att sakna eller ha svårt med förmågan att sortera saker ur ett väsentlighetsperspektiv.
För egen del har jag kommit fram till att jag under årens lopp har fokuserat på och engagerat mig i och lagt resurser på saker som har på sin höjd marginell betydelse - SAMTIDIGT som jag mer eller mindre FULLSTÄNDIGT har bortsett från sådant som har riktigt stor betydelse. Jag tror att det kallas suboptimering.
Förvirring kan det nog också kallas.![]()
Allteftersom jag närmar mig lifvets slutstation, eh, så har jag mer och mer börjat tänka i banor av "vad vill jag åstadkomma, vad vill jag uppnå, vad är liksom syftet?"
För min del så har det när det gäller hifi, utkristalliserats att jag vill kunna tillägna mig den musik jag vill lyssna på utan att distraheras av hur det låter.
Jag har faktiskt släppt de flesta andra aspekterna man kan ha på hifi. Och jag distraheras inte av hur det låter numera.
Lyssningen distraheras fortfarande. Men nu av andra saker, som sittmöblers bekvämlighet, rumsklimat, mitt sinnestillstånd etc.
Strmbrg skrev:Hurrni, får jag fråga: Vad kan det komma sig, att intresset är så stort för de där riktigt små skillnaderna.
Vad är syftet med att fastna i sådant som är såpass smått att det inte ens råder enighet om huruvida det ens FÖRELIGGER någon skillnad?
Vad är syftet EGENTLIGEN, alltså?
Strmbrg skrev:
För egen del har jag kommit fram till att jag under årens lopp har fokuserat på och engagerat mig i och lagt resurser på saker som har på sin höjd marginell betydelse - SAMTIDIGT som jag mer eller mindre FULLSTÄNDIGT har bortsett från sådant som har riktigt stor betydelse. Jag tror att det kallas suboptimering.
Förvirring kan det nog också kallas.![]()
Allteftersom jag närmar mig lifvets slutstation, eh, så har jag mer och mer börjat tänka i banor av "vad vill jag åstadkomma, vad vill jag uppnå, vad är liksom syftet?"
För min del så har det när det gäller hifi, utkristalliserats att jag vill kunna tillägna mig den musik jag vill lyssna på utan att distraheras av hur det låter.
Jag har faktiskt släppt de flesta andra aspekterna man kan ha på hifi. Och jag distraheras inte av hur det låter numera.
Lyssningen distraheras fortfarande. Men nu av andra saker, som sittmöblers bekvämlighet, rumsklimat, mitt sinnestillstånd etc.
BPM skrev:Jag var bara tvungen att ta mig an denna vetenskapliga utmaning. Fram åkte en 1200uF elektrolyt, en 47uF Jantzen CrossCap och en 6.8uF Bennic.
Från 1m höjd ner i plastmattan på köksgolvet fick jag en klar favorit. Elektrolyten gav ett överlägset ljud. Dovt, kraftfullt, där de andra lät tunnare och utan riktig kropp. Jantzen var dock synnerligen mesig i klangen och får ta sistaplatsen.
Ifrån en halvmeter ner i en rostfri serveringsbricka blev dock utfallet ett annat. Elektolyten lär här ekande ihålig, den lilla Bennic-kondensatorn gick en gyllene medelväg men Jantzen.. My god! Överlägsen! En kort, ren ton utan ringningar och där man fick en helt annan substans i värmeområdet.
Liggandes bredvid varandra i handen var de alla knäpptysta. Oavgjort.
Lärdom? Jodå, om man vill anpassa sitt testande lite är det klar skillnad mellan kondensatorer. Implementeringen, dvs om man söker optimal prestanda då man släpper dem på köksgolv eller serveringsbrickor, är avgörande. Är man osäker får ju ändå alla samma betyg i slutändan: Med 3p för seger, 2p för en andraplats och 1p för tredjeplats blir resultatet följande: Elektrolyt 3p + 1p = 4p. Jantzen 1p + 3p = 4p och Bennic 2p + 2p = 4p.
Så det verkar stämma. Det blir samma resultat i slutändan oavsett vilken kondensator man väljer.
Perfector skrev:Liten fundering.
Det är nog lättare att se skillnad med mätning än genom lyssning av en kondensator.
Många gamla uvar sitter ju och matchar kondingar för att få ett jämnt par så det ska låta lika i 2 högtalare
Kan nog vara så om man bygger ett slutsteg för hand åxå
Strmbrg skrev:Ingvar: De punkter jag räknade upp som möjliga orsaker till småsaksengagemang var sådant som JAG kunde komma på.
Det betyder inte att jag menar att de punkterna är ALLA orsaker. Du presenterade ju en till.
IngOehman skrev:Tänker just nu att det kanske är dags att specificera vad tråden egentligen frågar om, närmare bestämt om den handlar om olika sorter eller olika värden på kondensatorer. Jag skriver det eftersom jag håller med det Roger skriver härovan, i minsta detalj, samtidigt som jag trodde att tråden handlade om huruvida man hör skillnad baserat på sort.
Strmbrg skrev:Varför finns det olika kondensatortyper?
Finns det andra egenskaper som skiljer sorterna åt som alltså INTE renderar i hörbara skillnader. Typ stabilitet över tid/åldringshastighet.
aisopos skrev:Strmbrg skrev:Varför finns det olika kondensatortyper?
Finns det andra egenskaper som skiljer sorterna åt som alltså INTE renderar i hörbara skillnader. Typ stabilitet över tid/åldringshastighet.
Menar du "typer" nu, med frågan?
Trådämnet handlar inte så speciellt mycket om olika typer utan mer om olika fabrikat.
Strmbrg skrev:aisopos skrev:Strmbrg skrev:Varför finns det olika kondensatortyper?
Menar du "typer" nu, med frågan?
Trådämnet handlar inte så speciellt mycket om olika typer utan mer om olika fabrikat.
Åfan! Ja, jag hajade inte att det handlade om fabrikat...
Men i så fall tar jag tillbaks frågan, ty varför det finns olika fabrikat kanske inte är särskilt konstigt.

adagio skrev: Löjligt stor skilnad faktiskt ...
adagio skrev:Med löjligt menar jag betydligt större än jag trodde. Större än det borde göra. Men jag visste ju att jag skulle ifrågasättas här.
adagio skrev:Jag vet inte om jag bör skriva detta men jag tycker/upplever stor skillnad mellan vissa typer av kondensatorer.
Jag bygde om/klonade filtret till mina magnepan 1,6 qr till en början endast kondensatorerna i serie med diskanten.
Med PIO kopparfolie upplevde jag tydligt bättre svärta, samtidigt mer tyngd och naturligare ljud. Sen gick jag vidare med kralliga kopparfolie/papper/wax-mineraloljaimpregnerade-spolar. O sedan vidare med PIOs hela vägen.
Nedan ses de gamla komponenterna (de små) samt det nya filtret halvfärdigt. dvs innan full-PIO
Jag bytte även kondensatorer på min Cary V-12r från orginal Hovland till Jensen PIOcu igen. En mod som Cary utför i USA.
Löjligt stor skilnad faktiskt. Så man får nog vara tondöv om man inte hör skilnad mellan olika kondingar, men det är klart att det finns olika stora skillnader mellan olika märken. Det finns ju flera som använder samma OEM fast med sin logga på, då kan det nog vara svårt att höra.
adagio skrev:Nu är det väl så att endast kapacitansen var den samma, effekttåligheten ökade jag från 100 o 600 till 1000. Så visst var det inte identiska värden. Vidare ser finns det ju en hel del mätningar på nätet som visar olika förvrängningar/ripplar mm med olika kondensatorer. Men det som mäter bra låter ju inte alltid bra och tvärtom, det som låter bra mäter inte alltid bra och det som låter bra är bra medan det som låter dåligt faktiskt är dåligt. Enl mig
Perfector skrev:och effekttåligheten
Eftersom spänningen ökar med effekten så har han helt rätt.
själv byggde jag alltid med 250vAc eller tom 400vAc för att få filter som kunde hantera höga effekter utan att gå sönder.
adagio skrev:Alla kondensatorer är uppmätta och matchade på decimalnivå för nå exakt rätt spec. Orginalfiltret hade väl +-5% per komponent vilket skulle kunna valsa iväg rätt mycket.
Mina filter mäter exakt och är kloner till orginalfiltret.
Perfector skrev:... själv byggde jag alltid med 250vAc eller tom 400vAc för att få filter som kunde hantera höga effekter utan att gå sönder.
RogerJoensson skrev:-Men varifrån fick du värdet som du matchade kondensatorerna mot?
adagio skrev:Det står ju i klartext på orginalfiltrets kondensatorer.

adagio skrev:Det köper jag, min upplevelse är inget bevis eller motbevis, inget är skrivet i sten. Jag tror att magnepan helt klart beräknat sitt filter perfekt och använt komponenter som budgeten tillåter samt får plats. Jag menar att originalet är fullt tillräckligt för att högtalaren ska konkurrera med högtalare i samma prisklass. Om de komponenter jag använder skulle användas skulle prislappen bli en helt annan. Jag upplever och hör därmed att en redan bra högtalare blev klasser bättre.
Det i sig är inget bevis, men frågan löd " hör man tydliga skillnader på kondensatorer?" Och mitt korta svar är -Ja det gör iaf jag. Är det inte ens någon annan som bemödat sig att lyssna på olika kondensatorer? I så fall kan man väl inte uttala sig annat än teoretiskt och hypotetiskt?
Perfector skrev:Jag gör direkt
Är jag onormal?
adagio skrev:Det i sig är inget bevis, men frågan löd " hör man tydliga skillnader på kondensatorer?" Och mitt korta svar är -Ja det gör iaf jag. Är det inte ens någon annan som bemödat sig att lyssna på olika kondensatorer?
Perfector skrev:Tänker mer på klangen i det man hör.
Frako hade "grå" kondingar som liksom la en hand över diskanten.
Att den delar lite olika har mindre betydelse då kondingen är avsedd att dela vid den punkt fabriken anger.
PappaBas skrev:När man micklar med filter fram och tillbaks för högtalarprojekt har jag både hört skillnader som inte funnits(trott jag ändrat på någon inställning men inte gjort det) och missat enorma riktiga skillnader bara för att jag inte är medveten om att någon koppling faktiskt ändrats (t.ex fasat fel, någon sladd i filtret som lossnat)![]()
Vid musik kan man vara märkligt hör-blind eller vad man skulle säga.
Det är lärorikt och jag tror många med mig upplevt samma fenomen.
Hörseln är otroligt upplöst och väldigt förlåtande och påverkbar på en och samma gång.
Perfector skrev:Eller sitter jag och önsketänker här?
adagio skrev:Det är ju inte någon procents skilnad i uF som utgör den stora skillnaden. Det finns hur mycket mätningar och bilder på jämförelser mellan olika typer av kondensatorer som helst. Det är skilnad. Skillnaden hörs i klang mm. Ni får väl googla om ni vill.
Perfector skrev:https://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/speakers/delningsfilter/
adagio skrev:Jo, dubbla slutsteg kostar betydligt mer än filterkomponenter, iaf om man vill ha lite kvalisort.
Spolen har exakt samma mH och resistans. Alla kondensatorer är uppmätta och matchade på decimalnivå för nå exakt rätt spec. Orginalfiltret hade väl +-5% per komponent vilket skulle kunna valsa iväg rätt mycket.
Jag vet inte om impedanskurvan och den flacka 1a ordningens filter påverkats alls? Det låter bättre helt enkelt. Jag har ju orginalfiltret kvar så jag ska montera det i egen låda med speakON så man kan byta snabbt utan att stänga av, när jag får tid o lust. Sen ska jag verkligen lyssna både blint oc öppet. Jag vet av erfarenhet att blinda test är skitsvåra, det enda man bevisar är hur svårt det är!
adagio skrev:http://jimmyauw.com/2010/04/24/observing-inner-and-outer-foil-of-some-popular-capacitors/#more-1402
adagio skrev:Någon som tagit sig tid att lyssna
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
adagio skrev:http://conradhoffman.com/cap_measurements_100606.html
Perfector skrev:Tråden säger: HÖR man skillnad.
Ändå vill alla se mätningar på eländet.
Ge er nu
Perfector skrev:Det är en subjektiv bedömning om vad olika kondingar har för ljudliga egenskaper.
Kondingar låter olika enligt mig men jag kan inte bevisa eller göra en mätning eftersom mina öron inte har den funktionen att skriva ut vad dom hör.
Perfector skrev:Jag tror det faller under begreppet att låta var och en bli salig efter sin egen fason.
adagio skrev:Jag kan aldrig bevisa något
IngOehman skrev:adagio skrev:Det är ju inte någon procents skilnad i uF som utgör den stora skillnaden. Det finns hur mycket mätningar och bilder på jämförelser mellan olika typer av kondensatorer som helst. Det är skilnad. Skillnaden hörs i klang mm. Ni får väl googla om ni vill.
Istället för att lägga en massa tid på att googla efter vad andra än du har mätt, tycker eller tror på, så är jag nyfiken på vad det är som gör att DU anser att det är skillnader. Skillnader som HÖRS. Det var ju du som skrev det i tråden.
För du baserar det väl inte på att du läst att det är så eller att mätningar har gjorts som bevisar att man hör skillnad, antar jag?
Vh, iö
IngOehman skrev:adagio skrev:Jo, dubbla slutsteg kostar betydligt mer än filterkomponenter, iaf om man vill ha lite kvalisort.
Spolen har exakt samma mH och resistans. Alla kondensatorer är uppmätta och matchade på decimalnivå för nå exakt rätt spec. Orginalfiltret hade väl +-5% per komponent vilket skulle kunna valsa iväg rätt mycket.
Jag vet inte om impedanskurvan och den flacka 1a ordningens filter påverkats alls? Det låter bättre helt enkelt. Jag har ju orginalfiltret kvar så jag ska montera det i egen låda med speakON så man kan byta snabbt utan att stänga av, när jag får tid o lust. Sen ska jag verkligen lyssna både blint oc öppet. Jag vet av erfarenhet att blinda test är skitsvåra, det enda man bevisar är hur svårt det är!
Har du någon fundering på vad det kan bero på att du tycker att det är svårare att höra skillnad när du inte har facit på vad som är vad tillgängligt, utan är hänvisad till dina öron och måste lita på dem endast? Alltså när du lyssnar blindt.
Nyfiken på hur du tänker om det.
Vh, iö
adagio skrev:Oh ja att tro kan vara farligt, att veta hur saker är är ju så mycket bättre?
DQ-20 skrev:....
Det handlar om gradskillnader och för MIG är det direkt omoraliskt att sälja och köpa högtalarkablar för 50000 kr paret. Men det är min gräns.
/DQ-20
adagio skrev:Roger>Då åligger det dig att bevisa att jag inte hör skillnad, bevisbördan ligger inte på mig....
RogerJoensson skrev:adagio skrev:Roger>Då åligger det dig att bevisa att jag inte hör skillnad, bevisbördan ligger inte på mig....![]()
![]()
adagio skrev:http://conradhoffman.com/cap_measurements_100606.html
Men, jag vet inte hur om jag ska bry mig mer. Jag och många andra upplever klara skilnader...
adagio skrev:...sen finns den grupp människor som hävdar att jag hör fel/inbillar mig och denna grupp hävdar att dom har ensamrätt för att det inte går att mäta, skulle det nu finnas skilnader så är de ju för små i förhållande till alla andra fel.
adagio skrev:Vår hörsel och hjärnas förmåga är betydligt känsligare än vad många vill tillstå. Men att argumentera mer är lönlöst, varför inte bara acceptera sin medmänniskas syn, upplever alla världen helt olika och ingen har rätt att kräva att alla ska anamma deras verklighet.
adagio skrev:Vi kan lägga fram våra synsätt, ibland kan man ta till sig nya sätt att se på sin omvärld, ibland kan man inte det pga av både oförmåga eller ovilja och det är något som gäller i båda riktningar.
adagio skrev:Återigen ,det finns ingen absolut sanning, allt är i ständig förändring.
adagio skrev:Min verklighet, din verklighet. Om jag säger att jag upplever att olika kondensatorer låter olika så är det verkligt för mig, du har hittils inte motbevisat det, bara fastslagit din verklighet att "så här är det, du bara inbillar dig" med klapp på huvet.
adagio skrev:Ang Öhmans fråga så har jag bara blindtestet strömkablar och det som öppet var jättetydligt var i blindtestet jättesvårt.
adagio skrev:De resultat vi fick fram då , var att när vi analyserade det vi hörde blev resultatet som att singla slant. Gick man bara på sin känsla och försökte känna in musiken blev resultatet mer tydligt. Dock var det väldigt svårt som sagt.
adagio skrev:Det är mitt enda blindtest, en hel kväll till spillo enl mig. Det är verkligen inte så jag lyssnar på musik, det gör jag på känslobasis och med musik jag vill lyssna på.
adagio skrev:Så det är min ståndpunkt. Blindtest-överlåter jag till folk som tycker det är kul. Och det var verkligen inte vad denna topic handlade om? Det var väl om det var hörbara skilnader på olika kondensatorer.
adagio skrev:Det blir ju en filosofisk fråga, frågan borde vara "hör du skillnad på olika kondensatorer?"
Eftersom det inte finns någon som varken kan bevisa eller motbevisa om skillnaden är hörbar.
adagio skrev:För tekniska skilnader finns beviserligen på olika konstruktioner, dessa är mer eller mindre känsliga för div störningar, av både mekanisk såväl elektrisk art.
adagio skrev:Ang Öhmans fråga så har jag bara blindtestet strömkablar och det som öppet var jättetydligt var i blindtestet jättesvårt.
adagio skrev:http://conradhoffman.com/Low_Level_ICs.htm inte kondensatorer men ett annat "hett" ämne som inte heller går att mäta. Eller?
...
Morello skrev:adagio skrev:Ang Öhmans fråga så har jag bara blindtestet strömkablar och det som öppet var jättetydligt var i blindtestet jättesvårt.
Varför vi kan sluta oss till att alltsammans var inbillnig, vilket är helt i samklang med vedertagen naturvetenskap.
IngOehman skrev:Morello skrev:adagio skrev:Ang Öhmans fråga så har jag bara blindtestet strömkablar och det som öppet var jättetydligt var i blindtestet jättesvårt.
Varför vi kan sluta oss till att alltsammans var inbillnig, vilket är helt i samklang med vedertagen naturvetenskap.
Nej, där har du fel.
Vad vi kan sluta oss till är att det KAN ha varit inbillning och att ingenting har framförts som visar att det inte var det.
Det är INTE synonymt med att det var inbillning.
Vh, iö
Laila skrev:DQ-20 skrev:....
Det handlar om gradskillnader och för MIG är det direkt omoraliskt att sälja och köpa högtalarkablar för 50000 kr paret. Men det är min gräns.
/DQ-20
Men att sälja och köpa högtalarkablar för säg 49000 kr paret låter sig göras(utan moraliska betänkligheter) . . . typer ?
DQ-20 skrev:Laila skrev:DQ-20 skrev:....
/DQ-20
Men att sälja och köpa högtalarkablar för säg 49000 kr paret låter sig göras(utan moraliska betänkligheter) . . . typer ?
Nej. Det är gradskillnader i helvetet men det finns en särskild krets för kabelnasare.
Här är en tabell som kan hjälpa den rådville att hitta rätt i etiken.
> 50000 kr => Omoraliskt (Obs! Gäller det Transparent gäller direkt till Helvetet)
> 5000 kr => Förkastligt
> 2000 kr => Högst tveksamt
Gäller för kabellängder understigande 10 m
DQ-20
Bokhållare, Helvetes Förgårdar AB
Morello skrev:DQ-20 skrev:Nej. Det är gradskillnader i helvetet men det finns en särskild krets för kabelnasare.
Här är en tabell som kan hjälpa den rådville att hitta rätt i etiken.
> 50000 kr => Omoraliskt (Obs! Gäller det Transparent gäller direkt till Helvetet)
> 5000 kr => Förkastligt
> 2000 kr => Högst tveksamt
Gäller för kabellängder understigande 10 m
DQ-20
Bokhållare, Helvetes Förgårdar AB
För mig handlar det inte om pengar, utan det omoralsika och i vissa fall direkt kriminella, börjar när ormoljan markandsförs med direkta osanningar.
adagio skrev:Jag bytte även kondensatorer på min Cary V-12r från orginal Hovland till Jensen PIOcu igen. En mod som Cary utför i USA.
Löjligt stor skilnad faktiskt. Så man får nog vara tondöv om man inte hör skilnad mellan olika kondingar, men det är klart att det finns olika stora skillnader mellan olika märken. Det finns ju flera som använder samma OEM fast med sin logga på, då kan det nog vara svårt att höra.
adagio skrev:Jag tycker Skilnaden var löjligt stor, sug på den!
Morello skrev:Alltså, man kan inte häva ur sig vad som helst och sedan tro att folk ska helt okritiskt svälja det.
RogerJoensson skrev:Mätningarna där gäller elektrolyter och (felspecade kinesiska) keramiska kondensatorer (de som var märkta NPO var det inte). Jag brukar inte använda elektrolyter i delningsfilter och jag tror inte heller några sådana var med på hemsidan som den här tråden startades kring. Elektrolyter kan orsaka en viss distorsion och är inte alltid helt säkra kort över tid, så jag brukar undvika dem där det är känsligt av just denna anledningen, men så stora distvärden som mätningen anger har jag nog inte sett någon gång med friska komponenter. Med stora menar jag förhållandevis. Det som mätningarna visar är verkligen inte mycket hörbarthetmässigt. Polyester, polypropylen osv. distar ju typiskt ännu mindre. Får man STORA skillnader, så som nämnts i denna diskussion, då är det något skumt på gång.
adagio skrev:Jag tänker inte gå i klinch mer, det handlar inte om prestige, eller vem som kan överbevisa vem. Jag orkar inte hålla på med debatt. Jag trodde man kunde få ha och dela med sig av en upplevelse ang kondensatorer men ack nej.
Jag svalde betet med krok, lina och hela djävla spöt.
Det är tyvärr vad mycket verkar gå ut på. Få folk att dela med sig av åsikter eller upplevelser och sedan få dom att försöka bevisa detta. Göra det hela till en tävling i retorik och sedan se till att jag måste bevisa det jag i all välmening delar med mig, väldigt underligt beteende. Varför? Jag har delat mina upplevelser och dumt nog försökt att hitta några bevis för att det skulle kunna finnas skilnader ljud mellan olika konstruktioner, att jag var så dum. För mycket energi till ingen glädje eller nytta, ungefär som blindtest.
petersteindl skrev:Texas Instruments har gjort en hel del blindtester på olika kondensatorer.![]()
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Texas Instruments har gjort en hel del blindtester på olika kondensatorer.![]()
petersteindl skrev:... och de fann till sin förvåning att det var lätt att höra kondensatorers inverkan på ljudet.
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Texas Instruments har gjort en hel del blindtester på olika kondensatorer.
petersteindl skrev:... och de fann till sin förvåning att det var lätt att höra kondensatorers inverkan på ljudet.
-Det är tur att kondensatorer finns.
DQ-20 skrev:RogerJoensson skrev:Mätningarna där gäller elektrolyter och (felspecade kinesiska) keramiska kondensatorer (de som var märkta NPO var det inte). Jag brukar inte använda elektrolyter i delningsfilter och jag tror inte heller några sådana var med på hemsidan som den här tråden startades kring. Elektrolyter kan orsaka en viss distorsion och är inte alltid helt säkra kort över tid, så jag brukar undvika dem där det är känsligt av just denna anledningen, men så stora distvärden som mätningen anger har jag nog inte sett någon gång med friska komponenter. Med stora menar jag förhållandevis. Det som mätningarna visar är verkligen inte mycket hörbarthetmässigt. Polyester, polypropylen osv. distar ju typiskt ännu mindre. Får man STORA skillnader, så som nämnts i denna diskussion, då är det något skumt på gång.
Distorsionen kommer ju först när det ligger spänning över kondensatorn. Det gör det inte om reaktansen är tillräckligt stor i förhållande till kretsimpedansen.
DQ-20 skrev:Elektrolyter har inget att göra i filter i småsignalsammanhang som du skriver men med tillräckligt stora värden fungerar de ju utmärkt för att blockera DC. Och då talar vi om vanliga jäkla våtelelektrolyter. Livslängden beror till stor del på värmen. Med long-life och specade för höga temperaturer räknar man livslängd i årtionden, även på shelf-life. Vill man dra till ordentligt finns t.ex. Kemet/Rifa PEG124. Men ellytar bör inte ingå i kretsar där dimensioneringen är kritisk. Har jag hört...
/DQ-20
berma skrev:Morello skrev:Alltså, man kan inte häva ur sig vad som helst och sedan tro att folk ska helt okritiskt svälja det.
Här är en som kollat lite...
Länk till : Duglas Self:s åsikter
mvh
IngOehman skrev:DQ-20 skrev:Distorsionen kommer ju först när det ligger spänning över kondensatorn. Det gör det inte om reaktansen är tillräckligt stor i förhållande till kretsimpedansen.
Eftersom jag tror du talar om DC-avskiljande kopplingskondensatorer (det framgår nedan) så menar du tillräckligt liten (= lågohmig) i förhållande till kretsimpedansen, eller hur? Tillräckligt stora kondensatorer ger tillräckligt låg reaktans, inte hög.
IngOehman skrev:Någon dag eller så att rätta fel som kan missleda någon, borde varje inläggare ha.
Vh, iö
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:DQ-20 skrev:Distorsionen kommer ju först när det ligger spänning över kondensatorn. Det gör det inte om reaktansen är tillräckligt stor i förhållande till kretsimpedansen.
Eftersom jag tror du talar om DC-avskiljande kopplingskondensatorer (det framgår nedan) så menar du tillräckligt liten (= lågohmig) i förhållande till kretsimpedansen, eller hur? Tillräckligt stora kondensatorer ger tillräckligt låg reaktans, inte hög.
Ja, det är då själva fan ibland. Jag skrev fel i hastigheten. HÖG kapacitans ger LÅG reaktans. Förstås. Det vet till och med en amatör som jag. Faktiskt. Och inte går det att ändra - mitt misstag kommer att vara sökbart i evärdeliga tider. Oh, the horror...
/DQ-20
Morello skrev:Inte riktigt - läs båda inläggen igen.
Morello skrev:Ikväll jobbar jag med elektronik.
Var pecis nere i källaren och klippte av cirka 10 st 1N4148 från en rulle om 10 000 st.
Morello skrev:från en rulle om 10 000 st.
Morello skrev:Ikväll jobbar jag med elektronik.
Var pecis nere i källaren och klippte av cirka 10 st 1N4148 från en rulle om 10 000 st.
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Ikväll jobbar jag med elektronik.
Klippte av? Hålmonterat?? -Är du en så'n där (vintage)hipster eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster