Vad tycker ni om elektrostater (inkls hybrider)?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snooker

Vad tycker ni om elektrostater (inkls hybrider)?

Inläggav snooker » 2005-05-06 23:13

Hej alla glada..

Detta är min första post så jag tänkte introducera mig lite snabbt också..

Mats Eriksson heter jag 32 år gammal. Min största hobby i livet är Snooker men hifi kommer på god andra plats :).

Har varit inne på denna sida och läst mycket (speciellt om Inos produkter som jag än inte fått glädjen att lyssna på men i framtiden ska det till om Ingvar tillåter :)..

Första tiden jag började läsa här var det mycket bråk och stök (vid 668 tråden) men efter att man har varit här ett tag så märker man att alla är glada och trevliga prickar :).

Ser fram emot era svar..

Mvh Mats

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-06 23:24

Quad ESL989. Helt fantastisk högtalare! :D En av mina absoluta favoriter. Mycket 'lätt' och rent ljud. Få högtalare spelar mellanregister som elektrostater.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-06 23:27

NN tycker

- charmigt ljud i elektrostater !
- Och snygga möbler i vissa fall !
NN

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-06 23:36

Har tyvärr aldrig fått höra elektrostater med vettiga förutsättningar. Har hört några ML, men det har mest låtit bedrövligt p.g.a. väldigt litet och dåligt rum (i butik).

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-06 23:49

Quad har jag aldrig hört men läst mycket gott om 989:orna.
Mina favoriter är ML Odyssey (stavning?) som jag hört hos Sontec..
Men dom kräver dyr elektronik tyvärr. Är Quadarna svårdrivna?.

Hur står sig PI60:s mellanregister mot en elektrostats tycker ni?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-06 23:53

Quad'arna är relativt svårdrivna har jag läst. 82db känslighet samt går ner mot 3ohm. Tillsammans med Quads rörkombi QC24 - II-40 blir det riktigt riktigt bra! :) Rega P9 som källa! :P

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 00:02

Jag läste nånstans (hifi choice kanske) ... att när ESL57 kom ut, var det flera konkurrerande högtalar-ingenjörer som slutade tvärt. :) De kände att det helt enkelt inte var lönt längre. :D

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-05-07 00:02

Blev inte så impad av ML Odyssey hos Sontec. Var tydligen för klent steg för tillfället . Jag och Slartibartfast här på forumet lyssnade på dom vid samma tillfälle och somsagt blev ingen av oss så jätteimpade.
Har hört de tidigare med annat steg och då gilade jag dom. Stor och luftig ljudbild men rätt trist bas minns jag från det tillfället.

Personligen tycker jag att pi60(samt signatur) har givit mig mycket trevligare lyssningsstunder. Signauren hos I.Ö är det bästa jag hört om jag jämför med vad Stockholms butiker hitils har demat för mig.

Mvh

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-07 00:15

"Jag läste nånstans (hifi choice kanske) ... att när ESL57 kom ut, var det flera konkurrerande högtalar-ingenjörer som slutade tvärt. :) De kände att det helt enkelt inte var lönt längre." 8O :D

Baltazar : Det var intressant r. Vad drev dom ML med vid det tillfället? Senaste gången jag var där så körde dom ML Ascent i källaren med nån Onkyo revecier och det blev inte bra alls. Då gick vi en trappa upp och lyssnade på Odyssey drivna av Audionet monoblock och vips vart det finfint (Dock var inte basen det bästa men man drunknar i mellanregistret)..

Intressant dock med din jämförelse med PI60 (det ska bli spännande att höra dom när det nu blir av)..

NN : kan inte annat än hålla med att det är snygga möbler. Det är något visst med att man kan se igenom högtalarna :)..

Magnuz : Vart lyssnade du på elektrostaterna och vad var det för modell?..

PS Det skulle vara skoj att höra vad Ingvar tycker om Elektrostatprincipen :wink:
/Mats

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-07 00:24

De demosar av nyare Quad elektrostater jag hört har låtit resonant (man skulle t.o.m kunna säga "burkigt"), och hybrider har inte gett bra rumsåtergivning på demos, kanske beroende på så olika spridningsegenskaper i olika frekvensregister.
Men man skall väl inte räkna det när det inte var optimalt uppställt och akustikåtgärdat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 00:29

(man skulle t.o.m kunna säga "burkigt")

:o

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-07 00:43

Så här har iö en gång svarat mig på frågor om lådljud och mikrodynamik hos dynamiska och elektrostathögtalare:

Att göra en panelhögtalare helt utan "lådljud" är dock påtagligt svårare - trots att den inte har någon låda! Den platta formen gör det nämligen besvärligt att åstadkomma den nödvändiga styvheten/dämpningen.

Vidare om mikrodynamik:

Jag vill dock protestera mot att det skulle vara ett axiom att elektrostathögtalare är speciellt bra på den punkten. Jag ser inte alls elektrostathögtalare som referenser vad gäller mikro-dynamik.

Man kan enkelt testa småsignalbeteendet hos en högtalare genom att spela musik så svagt att man knappt hör något ljud alls på lyssningsplats. Samtidigt spelar man in ljudet, mycket nära membranen med en extremt lågbrusig mikrofon. Lyssnar man sen på inspelningen förstärkt en massa gånger kan man ju till och med lyssna på hur högtalaren låter vid så mikroskåpiska signaler att de inte hade hörts alls vid vanlig lyssning!
Det finns exempel på högtalare som inte låter något vidare i sådana tester, grusigt och orent, eller till och med extremt distorderat. Men nästan aldrig vanliga dynamiska högtalare, om de inte är trasiga förstås.
Det finns många myter i branschen.

(Från http://www.sonicdesign.se/oeint16.html )
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 00:47

Faktum är att så gott som hela HiFi-pressen är lyriska över dem.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 00:50

Dom martin Logans jag ägt har varit tuffa att driva. Så dom kräva slutsteg av klass för att komma till sin rätt. Sequel samt sequel 2 b....

Sedan hörde jag senare modeller av sequel vad dom nu hette med Vt100. Och topppanelerna lät väl ok. Men att dom inte kan få en bas som spelar IHOP med skärmarna efter alla år är rent att betrakta såsom "ihållande konstruktionsfel" vilket får anses såsom rent slarv av konstruktörerna...

Men en del gillar ju dom ändå. För mig blir det helt fel då basarna spelar en annan melodi än panelerna... Som att lyssna på en slkags fyrkanalig stereo på nåt sätt...

Väldigt förvånande efter alla år som sagt. Men dom senaste kanske inte bär sig åt på så sätt. Men "ryktet" säger tiden inte ändrat nåt mer än att dom är lite lättare last samt lite mer "öppna"...Genom en bättre film osv...Men detta vet kanske nån annan mer om...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 00:52

Fick lyssna lite grann på de stora Martin Logans under Köpenhamnsmässan i år. Det lät lovande! :) Wiman hade fått till dem.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 00:57

Trevligt. Dom kanske har skärpt sig efter tio år med konstruktionsfel då :D

Vad drev han dom med?? Krell??

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-07 00:58

Mayro skrev:Dom martin Logans jag ägt har varit tuffa att driva. Så dom kräva slutsteg av klass för att komma till sin rätt. Sequel samt sequel 2 b....

Sedan hörde jag senare modeller av sequel vad dom nu hette med Vt100. Och topppanelerna lät väl ok. Men att dom inte kan få en bas som spelar IHOP med skärmarna efter alla år är rent att betrakta såsom "ihållande konstruktionsfel" vilket får anses såsom rent slarv av konstruktörerna...

Men en del gillar ju dom ändå. För mig blir det helt fel då basarna spelar en annan melodi än panelerna... Som att lyssna på en slkags fyrkanalig stereo på nåt sätt...

Väldigt förvånande efter alla år som sagt. Men dom senaste kanske inte bär sig åt på så sätt. Men "ryktet" säger tiden inte ändrat nåt mer än att dom är lite lättare last samt lite mer "öppna"...Genom en bättre film osv...Men detta vet kanske nån annan mer om...

MVH
Tobbe

Finska suben till Quad och Linkwitz subbar borde väl kunnat inspirera till smartare lösning av basproblemet...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 00:58

ESL989an ju grymm på start/stopp. Ingen som släpar efter där inte. Mikrodynamik! :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 01:00

Mayro: Jag minns inte, men jag har för mig att det spelades med Bladeliuselektronik. Kan det varit Grendel kanske? :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 01:07

Såsom Audio Artistrys impotör i Sverige en gång så kan man nog säga att dessa basar är "the best". Men kanske inte ändå så snabba som dom bör vara för att lira ihop ändå.

Min vän med Beethoven har numera en krell KSA300 på 85 kg som tänder högsta nivå enbart på att driva basarna till panelerna. Och detta redan vid rätt låga nivåer..

Så just denna bastyp kan nog bli fel ändå fast dom är grymma.. Det bör vara mycket snabbare basar men med lättdrivnare stil..

Man ska fasiken inte behöva en 85 kg krell för enbart basen ska arbeta...

Tror även gradienterna är vålsamma att få riktig fart på. Bas kommer ju lätt. Men kvalitetsbas kostar slutsteg....

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 01:10

Ranefjord skrev:Mayro: Jag minns inte, men jag har för mig att det spelades med Bladeliuselektronik. Kan det varit Grendel kanske? :)

Har inte hört dessa. Men bladdans grejor brukar ha bra "fart" ...
Sen om man gillar ljudtupen eller ej är en annan sak. Men kan tänka mig dom blir en fin synergi med elektrostaternas "lite" tröttare kling i toppen...

Menar INTE illa där. Utan enbart såsom elektrostater beter sig. Dom kan trivas kanon med äldre krellar typ KSA250 osv. Även om krellanra då var väldigt analytiska...

Så förstår man hur ja menar...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-05-07 01:11

Hörde ML hos Sontec för ett år sedan... blev väldigt besviken! Även min vän som var med blev det eftersom det var hans drömhögtalare just då..

Anledningen var den fjantiga förstärkaren (vad det var har jag förträngt, men någon sorts 7 kanalare var det bestämt) och när vi hämtade biträdet så kunde han bara hålla med om att det kanske inte var den ultimata uppställningen. Vi gick därifrån med ett alldagligt utseende istället för, vad jag hade hoppats på, ett fånigt leende.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-07 02:50

Tyvärr,
elektrostater låter bara vackert. Känslan av dynamik är tveksam, så om det är en känsla av live på all typ av musik som eftersträvas går dom bort. Har ägt Accustat, Audiostatic, Quad ESL63, Beveridge 5 och var då nöjd med dom, men idag har jag andra krav.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-07 10:29

"Man ska fasiken inte behöva en 85 kg krell för enbart basen ska arbeta..."

Det har väl att göra med att de är dipoler även i basen, de blir av naturen väldigt ineffektiva.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 11:05

Magnuz skrev:"Man ska fasiken inte behöva en 85 kg krell för enbart basen ska arbeta..."

Det har väl att göra med att de är dipoler även i basen, de blir av naturen väldigt ineffektiva.

Tyvärr kan jag inget tekniskt, så den delen får jag hoppa av. Men praktiskt så vet jag att det fungerar så, Men har man råd med att driva dipolbasar såsom Audio Artistrys consept så finns inte bättre enligt det jag hört.... Nu menar jag KVALITETSBAS... och inte spl osv...Fast även det finns. :)

Angående dynamik på elektrostatpaneler...

Jag tycker att då mina drevs med KSA250 så fanns fullt ok dynamik. Inte som en megatrend självklart.

Men fullt ok.. Så val av slutsteg verkar göra rätt mycket ..Enligt mina erfarenheter iofs.

Jag har hört underförstärkta ML. och som ovan skrivits så håller jag med till 100%. Då är dom inge roliga alls...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 11:20

Audio Artistry har jag hört mycket gott om. Skulle vara skoj att få lyssna på dem. :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-07 11:37

Som många påpekat tidigare så beror slutresultatet mycket på kringutrustningen och självklart rummets egenskaper.
Jag älskar mina "ML Ascent i", men det krävdes även ett Krell steg för att få fram allt. Basen spelar definitivt med panelen och djupt med en mycket god definition. Även dynamiken från panelerna är i denna sena modell från ML helt i klass med dagens konventionella högtalare. Detta var annars en stor hållhake på de gamla elektrostaterna vilket jag tycker förstörde mycket.
Transientegenskaperna är underbara, ljudet blir oerhört tight, snabbt, luftigt och med en oerhörd närvarokänsla. Precisionen i ljudbilden är klockren, varje musiker har sin plats.
Jag tycker de är underbara och mycket svårslagna i rätt kombination.
För den som är intresserad av hur det ska låta från ett par elektrostater får gärna komma över på en fika och lyssna :) .

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-05-07 11:40

Slarten: Läser du slarvigt eller? :wink:

Det stämmer att det var mina drömburkar då. Nu är det dock pi60s eller några av de grymma top-systemen från Ino som tagit dess plats.

Förresten är väl basen så dålig i ML just för att kabinetten främst är designade för "estetisk funktion"? Har för mig att jag läst det här på faktiskt.

Mvh

OT: Slarten-> Ska bli grymmt med Ed Rush ikväll 8) :twisted:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 11:46

Callisto skrev:Som många påpekat tidigare så beror slutresultatet mycket på kringutrustningen och självklart rummets egenskaper.
Jag älskar mina "ML Ascent i", men det krävdes även ett Krell steg för att få fram allt. Basen spelar definitivt med panelen och djupt med en mycket god definition. Även dynamiken från panelerna är i denna sena modell från ML helt i klass med dagens konventionella högtalare. Detta var annars en stor hållhake på de gamla elektrostaterna vilket jag tycker förstörde mycket.
Transientegenskaperna är underbara, ljudet blir oerhört tight, snabbt, luftigt och med en oerhörd närvarokänsla. Precisionen i ljudbilden är klockren, varje musiker har sin plats.
För den som är intresserad av hur det ska låta från ett par elektrostater får gärna komma över på en fika och lyssna :) .

Dina erfarenheter stämmer ihop med mina ser man... Det KRÄFA sitt slutsteg att få liv i dom. Men har man ekonomin att inhandla sig en Krell så...

Vad är problemet :?: :) :) Tyvärr tror jag dom flesta som hört ML som inte gillade läget har hört dom underförstärkta enbart...

Hoppas du får hem några besökare för lite vacker dipollyssning.. Tror man kommer byta fot rätt fort. Vad kör du för steg till dina Ml :?:

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-07 11:52

Första gången jag lyssnade på ML så var det en WOW upplevelse. Den gången tyckte jag inte att det saknades bas utan allt lät kanon. Nu med lite mera lyssningar så är det basen som saknas oftast (kanske är svår att få till bara). Med statement kan det ju inte vara nått problem dock :). Även om mellanregistret är magiskt så tror jag att man i långa loppet kommer att sakna bättre bas om man inte fått till den. Obs jag har dock bara hört dom i butik och mäss miljö så det funkar säkert bättre hemma hos dig Callisto.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 11:56

Ranefjord skrev:Audio Artistry har jag hört mycket gott om. Skulle vara skoj att få lyssna på dem. :)

Många har hört dessa. Få har gillat dom PGA underförstärkt. Då jag startade med importen av AA´s högtalare så var dom helt okända. Det var året innan Bethoven blev årets högtalare i USA..

Då hette det dom gick att driva med småstärkare. Vilket resulterade i flera byggen där det blev klart underförstärkt. Men vackert kling men med för lite värme i mellanreg... :cry:

Men nu har det visat sig över hela världen dom älskar tex aktiv drivning med 1000w ice ifrån Jeff Rowland osv...

Hos min gode vän i Sthlm så har allt bytts ut nu till Krell..

450w monoblock till panelerna. Nya.. Och ett KSA300 till basarna.

Och äntligen har det blivit liv i dessa härliga högtalare... Ska ju upp snart till Sthlm och fixa in det sista intrimmandet av systemet snart..

Ska bli rasande roligt...Du får väl ta o hänga på då....Sen vet du vad en Audio Artistry Bethooven kan göra.. Med kompetent hjälp av elektroniken...

Vi ska dessutom prova en av världens mest upphöjda dacar vid detta tillfälle.... Så vi sedan vet hur en äldre forsell kombo står sig idag. Och inför ev uppgradering om stora skillnader finnes...

Det är fantastiskt roligt att dom gamla kunderna ännu är ens vänner. Och att man ännu kan få rota runt ibland hifi i dessa nivåer... Så häng på vet jag...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 11:57

Även om mellanregistret är magiskt så tror jag att man i långa loppet kommer att sakna bättre bas om man inte fått till den.

Inte helt ovanligt att bra högtalare är svåra att få till. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 11:59

Mayro: Hör av dig när det är dags! :D Låter mycket trevligt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 12:08

Japp det ska jag....

Notis.
Problemet med basarna på Ml var det att dom hade stora problem mellan delningen.panel o sub.. Dom lirade helt ojämt där..

Men en STOR del av problemet var o är storleken på slutsteg...

Stora krellar fixar upp det till OK.. Inte helt. Men ok..Det krävs också att man lyssnar på olika musik för att direkt kunna som ny lyssnare höra det. Eller att man är mycket mycket lyssningserfaren av tyngre saker. För dom ÄR hög nivå då rätt elektronik lirar...

Fast dom som köper Martin Logan vet nog allt om detta oftast. :)

Baskvaliteten är kanon med stora krellar till dom...

Det är i alla fall mina erfarenheter av dom...

Men att njuta en välförstärkt Martin Logan är långt ifrån en tråkig upplevelse kan jag lova.....Och man behöver INTE gå ända till Statment för det ska bli trevligt....

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-07 12:12

Mayro skrev:
Callisto skrev:Som många påpekat tidigare så beror slutresultatet mycket på kringutrustningen och självklart rummets egenskaper.

Dina erfarenheter stämmer ihop med mina ser man... Det KRÄFA sitt slutsteg att få liv i dom. Men har man ekonomin att inhandla sig en Krell så...

Vad är problemet :?: :) :) Tyvärr tror jag dom flesta som hört ML som inte gillade läget har hört dom underförstärkta enbart...

Hoppas du får hem några besökare för lite vacker dipollyssning.. Tror man kommer byta fot rätt fort. Vad kör du för steg till dina Ml :?:

Hej Mayro,

Jag kör med ett FPB 200, funkar ypperligt.
Det behöver inte bli så dyrt, jag gjorde som Rydberg, importerade från USA och fick det billigt 2600$ (var då ca 19.000 kr).
Sålde min Gryphon Callisto för 24.000 kr så för mig gick det nästan rakt av efter tull osv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-07 12:26

Aldrig hört ett par elektrostater jag skulle vilja leva med. Martin Logan kanske hade låtit bättre om de inte alltid demats med fasansfulla Krellar.

Quad ESL-63 med gradientbasar lät väl bättre, men har inte hört dem med vettig elektronik i vettigt rum heller.

Magnetostater har jag däremot tyckt om tidigare, fast med de preferenser jag har idag så låter tyvärr mina egna backup-magnaplanar hopplöst färgade... kan vara kul ibland på vissa plattor dock.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 12:27

Ja där är väl det som krävs i stärkarväg...Just krell har väl visat sig passa väldigt bra till Ml högtalarna..

Synergin mellan dom är just synergi kan man säga :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 12:40

Nattlorden skrev:Aldrig hört ett par elektrostater jag skulle vilja leva med. Martin Logan kanske hade låtit bättre om de inte alltid demats med fasansfulla Krellar.

Quad ESL-63 med gradientbasar lät väl bättre, men har inte hört dem med vettig elektronik i vettigt rum heller.

Magnetostater har jag däremot tyckt om tidigare, fast med de preferenser jag har idag så låter tyvärr mina egna backup-magnaplanar hopplöst färgade... kan vara kul ibland på vissa plattor dock.

Om jag inte minns helt fel så dras denna kombo även dom med stora problem att få dipolbasarna att klara av kopplingen till dom snabba panelerna...Och det är rätt välkänt också tror jag...

Men som du säger så ÄR dipolbasarna klart bättre ÄVEN om dom inte spelar helt homogent. Vilket hjälper upp panelerna rätt klart...Så Quad kan nog uppfattas som bättre exakt som du säger.

Så som du säger blir det man uppfattar lättare "rätt" även om brister finns.. Dipolbasens härliga "släpp" är en härlig upplevelse...

Men jag är den första att erkänna att det är ett helvetiskt jobb att hitta genvägar med stora dipolsystem. Det har egna misstag klart påvisat. Tur att man hittade rätt hög nivå ändå så dom kunder man hade förstog det "fanns" nåt där.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-07 12:46

Mayro skrev:Då hette det dom gick att driva med småstärkare. Vilket resulterade i flera byggen där det blev klart underförstärkt. Men vackert kling men med för lite värme i mellanreg... :cry:

Har varit och lyssnat hos denna person (han lånade min Audio Aero ett par dagar) och just det du säger om mellanregistret stämmer, tyckte det lät får hårt hos honom med JR inkopplat (iaf för mina öron).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 12:55

Rydberg.

Du har 100%rätt... Jag var under time out ifrån hifi då dessa JRsteg inköptes. samt även bethovens införskaffande.. Sen efter tre års bortavaro så klev jag in i rummet hos ägaren..

Och mina första ord citeras exakt här nu.

"fy fan vad det låter illa"

ALL värme var som bortblåst... RENT.. och klart.men helt tommt ljud..

Idag börjar det bli helt annat ljud i skällan... Men detta beror inte på att JR stegen var dåliga. Utan enbart på det enorma behovet av KRAFT... Inte ens 450 monokrell är nog om man ska dra det till sin spetts.. Men det är i alla fall i nivå numera... Så en negress som sjuger låter inte som en scout i målbrottet... :)

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-07 14:48

När det gäller basen på ML så är det en liten skillnad mellan modellerna också. Ascenterna har en 10 tums bas men Odyssey har en 8 och en 10 med Forceforward tekniken (ska vara lättare att få till i mindre rum har jag hört)..

Mayro skulle inte du iväg att lyssna på I56 orna hos nån här på forumet?

Lite OT (det var ok frågade trådskaparen :)..
Spelare nån här Snooker?`

Mvh Mats

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 15:35

Jo.. Det ska ju bli i samband med intweekandet av dom nya slutstegen. Förhoppningsvis slutresultat också så man kan säga systemet spelar i rätt nivå nu...

Samt provet med dacen osv...
Men ekonomin... :cry: :cry: 6500kr i el på en månad.... 8)

Dom bytte mätare och vi fick en sk sluträkning. plus vanliga elräkningen.... Tufft....

Men att få höra ett stort Ino system med LTS tekniken ihopsatt som grund ska rent bli en dröm som går i uppfyllelse...

För att få HÖRA slutresultat är ju det som gäller. Inte vägen dit. Där har vi olika vägar som man lätt märker..

Det roliga är att resultaten OFTA är väldigt lika i slutet i alla fall. Självklart med avikelser hit o dit. Men i stora hela så :)

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-07 15:44

Jo det är inte skoj med kostsam el men vad gör vi inte för våran hobby:).. Låter som du har mycket att se ifram mot

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-05-07 20:48

Mayro
Du får väl komma ner till Ystad och höra på mina Quad 63òr
Jag kan nog lova att du blir överraskad eller vad säger du Ranis :lol:
Du får väl komma hit under Cruisingen i Ystad den 14

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-07 21:50

Jag tycker ML låter onaturligt. De färgar ljudet något alldeles, speciellt i övre registret. Tyvärr är det ingen trevlig färgning heller.

989 låter magnifikt. Dock har de alltid haft resonanser i basen i de uppställningar jag hört. Men i rätt rum kan jag tänka mig att dom är alldeles underbara. 989 låter faktiskt hyfsat neutral i mina öron.

Mina ESL57 har många svaga punkter. De kan inte spela högt, saknar tung bas och även den allra högsta toppen. Men mellanregistret är alldeles underbart. Färgat men en mikrodynamik som väldigt få högtalare har idag oavsett pris.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 21:58

Ear skrev:Mayro

Ja du vet ju redan det är resa ner dit På G ju.... Men Johan på Hf.nu har ju träff också den 14´de... Men det är ju inte så långt så man inte kan åka ändå ju...

Men Jag VET redan dessa låter bra..så lite att kasta sten genom öppet fönster är det ju :) . Så en resa att få det ytterligare bekräftat är ju bara skoj ju.... :) :)

Man ska enligt mig lyssna på så mycket man kan. Det är så man finner "fem fel" i sina egna grejor ju.... :lol:

Edit.
Tack Margaux!!! ser med spänning fram mot att få mäta lite!!!!!

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-05-07 22:21

Var står det om Johans Träff?
MVH/Mats

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-07 22:32

Hej alla!

Skall be att få börja med att hälsa Snooker hjärtligt välkommen till Faktiskt! :P

Eftersom jag är högtalarkonstruktör vore det väl olämpligt av mig att kritisera andra (specifika) högtalare, så det tänker jag inte göra. Jag kritiserar ju förresten aldrig några apparater (i produktion) nu när jag tänker efter. 8)

Jag tänker inte kritisera någon specifik högtalarprincip heller, för det handlar ju till syvende och sist om att en god hifi-apparatur kännetecknas av att förmå allt att arbeta i harmoni. (Mer om detta strax.)

Men eftersom jag citerats tidigare i tråden - med mina synpunkter på hur svårt det är att undvika att få panelhögtalare att låta "lådiga" på grund av att den vanligtivs ganska platta ytan lätt kommer i resonans (trots att de saknar låda kan det undslippa dem ett och annat resonansljud alltså :oops: ), så tänkte jag att jag skall sätta saker i balans genom att klargöra följande:

1. Den som känner till svårigheterna är alltid den som har bäst chans att övervinna dem. Det finns elektrostathögtalartillverkare som känner till svårigheterna - det finns flera exempel på panelhögtalare som är kompetent konstruerade och lider väldigt lite av paneresonanser.

2. Skulle jag utnämna "de fem bästa högtalarsystemen genom tiderna" (jag räknar förstås inte mina egna) så bleve 20% av dem elektrostater (nämligen ESL63* + gradient). Tvingade någon mig att stryka två av de fem vore nog fortfarande nämnd kombination med i spelet. Tror jag...

3. Elektrostathögtalare är - liksom alla andra högtalare - bara ett "halvt högtalarsystem". Rummet som utgör en (frekvens- och riktningsberoende) förlängning i alla dimensionern av högtalaren, utgör den andra halvan. För att göra ett elektrostatsystem (som ju typiskt är en dipolstrålare) rättvisa krävs ganska annorlunda egenskaper från rummet än vad som gäller för en dynamisk högtalare (som typiskt är rundstrålande vid de allra lägsta frekvenserna, för att successivt övergå till njurstålare vid ett par hundra Hz eller så).

Man kan alltså inte utgå ifrån ett givet rum och byta högtalare fram och åter för att rättvist bedöma systemen. Skall man göra dem rättvisa skall rummet ändras lika dramatiskt i sambad med högtalarbytet, som högtalartyperna skiljer sig strålningsmässigt.

Eftersom de flesta högtalare är dynamiska är oddsen emot elektrostathögtalarna om man testar dem efter att man har lagt en massa energi på att göra ett riktigt bra rum för "normala högtalare". Detta bör man ha i bakhuvudet innan man dömer elektrostater alltför hårt.

Vh, Ing. Öhman

*Kan tilläggas att jag i bedömningen inräknar att några små men viktiga modifikationer av ESL63 har utförts.
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-07 22:38, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 22:38

"Eftersom de flesta högtalare är dynamiska är oddsen emot elektrostathögtalarna om man testar dem efter att man har lagt en massa energi på att göra ett riktigt bra rum för "normala högtalare". Detta bör man ha i bakhuvudet innan man dömer elektrostater alltför hårt. "

Detta råkade vi ut för OMVÄNT i helgen då träffen var här. Mitt rum är ju gjort för dipoler med band..... Men katastrof för lådhögisarna sen.. Tänkte inte en tanke på detta ens..

Johans träff står ju om i klubbstugan på Hf.nu. Och dom tog in mig bland skåningarna genom att "köpa" jämshög och därigenom göra mig till en 08 inflyttad till Blekinge. Och numera via "inköp" en äkta skåning....

Ja dom kan dessa goa skåningar ju.... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-08 10:27

Ear: Ja, en tripp till Ystad kan nog omvända både den ena och den andra, både vad gäller rör och elektrostat. :)

Mycket tjaffsande blir det på forumen, men när man liksom skippar all teoretiskt smörja och bara lyssnar istället, så inser man hur jäkla bra elektrostaterna är. Samt, de har en hög fräckhetsfaktor! Vad mer kan man egentligen begära? :)

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-05-08 10:33

Håller med dig Jens :D
De har en väldigt hög beroendefaktor :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-08 10:34

Mycket! 8)

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-08 10:57

Tack för det varma välkomnadet Ingvar :)..

Rane ,Ear ni slår huvudet på spiken lite.. Det är något speciellt med Elektrostater. Jag har hittils bara lyssnat på ML och har inte mycket erfarenheter kring 40000 och uppåt klassen (när det gäller elektrostater samt Dynamiska..) Sen så har vi ju Ingvars modeller där PI60S samt I56 är mycket intressanta. Ingvar hur stort rum bör man ha för att I56 ska komma till sin rätt?

Kan man lyssna på den hos dig eller är det PI60S du har inkopplad?

mvh Mats

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-08 10:59

Margaux: Intressant att du tycker om Quad och inte ML..

Har inte lyssnat på Quad själv så det ska bli intressant att göra.

Hur e Quad i nedre regionerna om du jämför med ML?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-08 11:12

Margaux skrev:Jag tycker ML låter onaturligt. De färgar ljudet något alldeles, speciellt i övre registret. Tyvärr är det ingen trevlig färgning heller.

Vilken modell lyssnade du på och vad var det för kringutrustning och rum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-08 11:51

IngOehman skrev:
<......massor av trevlig text...>

Vh, Ing. Öhman

*Kan tilläggas att jag i bedömningen inräknar att några små men viktiga modifikationer av ESL63 har utförts.

Kan du beskriva dessa moddningar, lite löst i alla fall?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-08 11:52

Ranefjord skrev:Ear: Ja, en tripp till Ystad kan nog omvända både den ena och den andra, både vad gäller rör och elektrostat. :)

Mycket tjaffsande blir det på forumen, men när man liksom skippar all teoretiskt smörja och bara lyssnar istället, så inser man hur jäkla bra elektrostaterna är. Samt, de har en hög fräckhetsfaktor! Vad mer kan man egentligen begära? :)

Ser ju du inte bor sååå långt bort du heller....Och genom besök skapas kunskap.och vänskap... Vad sägs?? Det är väl 4 mil mellan oss tror jag. Kanske 5 max.....

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-08 11:53

Callisto,

jag har hört dem i ett antal olika setups.

Naturligtvis på Sontec flera ggr. Jag tror det var Lexicon slutsteg sist. Sen lyssnade jag på dem på senaste mässan i Stockholm (Hificonsult?) samt hemma hos två kompisar som har lite enklare varianter.

Missförstå mig rätt. Jag förstår att vissa älskar dessa högtalare. De har ett speciellt sound. Men i ärlighetens namn. Slut ögonen och lyssna på diskanten och jämför sedan med verkligheten som inte har så mycket energi. Antingen tycker man om det eller inte.

Quad 989 är väldigt annorlunda. De är nästan nedtonade i toppen. Precis som verkligheten :wink:

/Joachim

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-08 11:58

Mayro: När jag är förstärkarägare igen (snart hoppas jag, har beställt) så är du mycket välkommen att lyssna på lite 'near' eletrostatljud. --> Reference 3A Dulcet (delningsfilterfria minimonitorer)! :) Jag kör själv inte elektrostater (ibland frågar jag mig själv varför), men jag siktar efter att bli ESL989 ägare inom några år.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-08 12:02

Titta hit då och lyssna på en "mix" mellan Ml och Quad.. För så skulle man kunna beskriva mina. Inga problem i basen samt totalt fungerande uppåt...

Tror du skulle gilla dom...Och skulle dessuton visa upp min Denvermaskin här lite... Så blir den lie avdramatiserad också... :)

Du är hjärtligt välkommen .. Även andra självklart.. Jag har öppet hus för hifivänner...och kaffe finns alltid på...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-08 12:07

Margaux skrev:Callisto,

jag har hört dem i ett antal olika setups.

Naturligtvis på Sontec flera ggr. Jag tror det var Lexicon slutsteg sist. Sen lyssnade jag på dem på senaste mässan i Stockholm (Hificonsult?) samt hemma hos två kompisar som har lite enklare varianter.

Missförstå mig rätt. Jag förstår att vissa älskar dessa högtalare. De har ett speciellt sound. Men i ärlighetens namn. Slut ögonen och lyssna på diskanten och jämför sedan med verkligheten som inte har så mycket energi. Antingen tycker man om det eller inte.

Quad 989 är väldigt annorlunda. De är nästan nedtonade i toppen. Precis som verkligheten :wink:

Jag var bara lite intresserad eftersom kringutrustningen och rummet har så stor påverkan. På sontec har det aldrig låtit vidare bra eftersom de rummen är alldeles för små och uppe i butiken blir det aldrig bra.

Det som är mycket KONSTIGT och motsägande är att du tycker att diskanten har för mycket energi 8O . Det är nämligen helt fel, om du tittar på frekvensgången från ML:s högtalare så är de lite nedtonade i översta diskanten om man jämför med rak kurva.
I så fall måste du tycka att Ino högtalare är mycket jobbiga i diskanten eftersom de har mindre avvikelse från rak frekvensgång i diskanten 8) .

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-08 12:09

Det här måste vi ju givetvis planera in snart. :) Jag kanske kan erbjuda en fantastisk elektrostatlyssning i Kristianstad också, men vi väntar med den till hösten, då de spelar med en välmatchad förstärkare (Quad) istället för den där Audio Researchen (vsi55 eller vad den heter) som är inkopplad nu. Jag tycker inte det funkar speciellt bra ihop (även om andra gör det).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-08 12:30

Ranefjord skrev:Det här måste vi ju givetvis planera in snart. :) Jag kanske kan erbjuda en fantastisk elektrostatlyssning i Kristianstad också, men vi väntar med den till hösten, då de spelar med en välmatchad förstärkare (Quad) istället för den där Audio Researchen (vsi55 eller vad den heter) som är inkopplad nu. Jag tycker inte det funkar speciellt bra ihop (även om andra gör det).

Hos mig behövs inte så stor planering.. Har du inget att göra en dag, vilken som helst så är det bara att ta dig en kort biltur hit så lyssnar vi lite gamal infinity :) :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-08 12:34

Callisto skrev:Det som är mycket KONSTIGT och motsägande är att du tycker att diskanten har för mycket energi 8O . Det är nämligen helt fel, om du tittar på frekvensgången från ML:s högtalare så är de lite nedtonade i översta diskanten om man jämför med rak kurva.

Kan ju oxå bero på problemen man har när man mäter på en linjekälla (som ju ML är). Tror det avhandlas i en av trådarna som ligger i 'best of' stickyn.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-08 12:44

Har hört några elektrostater och håller vad en del säger om ML. Den enda gång jag har hört dessa låta bra var någon gång i början på 90-talet i en butik i Malmö (minns inte vad den hette). Det var då dessa:
Bild
spelande via någon rörförstärkare som jag inte minns.

De gånger jag har lyssnat på Audiostatic så har de faktiskt låtit än värre än när ML har låtit *ähurm* mindre bra. :?

ESL989 är ok men är lite för sömniga för min smak.

Ear's ESL63 kunde dock poppa på bra :)

Stax (står inget om att det enbart skulle vara högtalare ;) ) låter oxå ok men de jag har lyssnat på känns aningen anorektiska.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-08 12:52

Naqref™ skrev:
Callisto skrev:Det som är mycket KONSTIGT och motsägande är att du tycker att diskanten har för mycket energi 8O . Det är nämligen helt fel, om du tittar på frekvensgången från ML:s högtalare så är de lite nedtonade i översta diskanten om man jämför med rak kurva.

Kan ju oxå bero på problemen man har när man mäter på en linjekälla (som ju ML är). Tror det avhandlas i en av trådarna som ligger i 'best of' stickyn.

Funkar inte det ena argumentet så testar vi ett annat :wink: 8) .

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-08 13:06

ESL63 och ESL988 har samma i stort samma paneler. ESL988 har bättre stagning och modernare material.

Bild
Figur: ESL63

P Walker utvecklade en genialisk metod att få hela membranet att röra sig lika samtidigt genom att låta olika delar av membranet accelerara anpassat efter ytan.

ESL989 har ytterligare en panel för att få mer ljudtryck och bas.

Frågan är om man kan säga att ESL63 och ESL989 är linjekällor eller punktällor. Snarare "ytkällor" :?:

/Joachim

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-08 13:17

Margaux skrev:Frågan är om man kan säga att ESL63 och ESL989 är linjekällor eller punktällor. Snarare "ytkällor" :?:

De är ju gjorda så att man kopplar bort mer och mer av hf ju längre ut från centrum man går på membranetjust för att de ska sprida bättre. De alstrar då koncentriska vågor precis som punktkällor så man kan nog beskylla dem för att i praktiken vara ett mellanting mellan punkt- och ytkälla.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-08 13:20

Nagref. En 20 tums diskant alltså? :lol:

/Joachim

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-08 13:21

Margaux skrev:Nagref. En 20 tums diskant alltså? :lol:

Jepp, men säg inget till NN ;)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-08 13:25

Nagref, så ringarna är till för spridningen? I bristande kunskap om högtalarkonstruktion har jag alltid trott att det var för att undvika tidsfel i panelen. I alla fall är ESL57 extremt känsliga vad avser placering av lyssnaren.

/Joachim

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-08 13:33

Margaux skrev:Nagref, så ringarna är till för spridningen?

Jepp. Hala panelen spelar med i basen men för varje ring inåt centrum så låter man de få spela mer och mer uppåt i frekvens för att slutligen låta den innersta delen spela i hela frekvensområdet. Då får man jämn och fin spridning. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-08 13:39

ESL989 är ok men är lite för sömniga för min smak.

Det har mer att göra med omgivning än själva högtalaren. Jag har ju hört dem på några fler ställen än hos Nyström, även om det är hos honom de låter bäst - Rega P9 + Quad II-40. Hos Nisse rockar de på nästan lika bra som hos Ear ...som trots allt har ett försprång med sitt försteg och Ear 509-förstärkaren. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-08 17:07

Verkar som jag har fått delar av beskrivningen av hur ESL-h-talarna fungerar om bakfoten. Ska se om jag får tag på bättre info.

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-05-08 17:58

Tja Nagref
Lite fel är det.Quad har då patent på sin lösning vilket är de koncentriska ringarna som ligger med en viss fördröjning.
Mitten först och sen liten fördröjning utåt vilket gör att det blir som en punktkälla.
I praktiken upplevs det som ljudcentrum ligger en bit bakom högtalaren.
Därav att den försvinner i ljudbilden trots sin storlek

Hoppas ni tycker detta är OK annrs får ni plocka bort det
Saxat från deras hemsida

1-A perfect point source produces a spherical wave pattern. 2-The air particle movement at a plane some distance from the source.

3-An identical movement in the ESL membrane produces and identical wave front 4-The membrane carries a constant charge. The charge on the electrodes fluctuates according to the music signal.

5-The music signal is fed first to the centre section, then to each ring in turn via delay coils

Quad - The ESL Inside
The ESLs work in a very different way to conventional loudspeakers. For those who don’t know, here’s a brief explanation of the principle. Whilst most speakers work with a cone type drive unit, the ESLs use a very thin membrane, one-tenth the thickness of a human hair. This MYLAR diaphragm has a special conductive coating and is stretched between two electrode plates. Relative to earth, both electrode plates have a high positive charge (+5000v), but there is a slight difference between the charge on each electrode. It is this difference that causes the negatively charged membrane to be more attracted to one than another, thus causing the movement of the diaphragm.

The diaphragm is mounted on an open frame and is thus free of any coloration from a cabinet. Because the diaphragm acts as a full range driver, there is no need for a crossover. There are no discontinuities in the frequency response curve, so you get the full music spectrum, as it was recorded.

The ESLs do much more than reproduce the full range - and this is where all other electrostatic speakers stop. Acousticians have recognised for a long time that an ideal loudspeaker should be a point source from which sounds waves ripple like a pebble in a lake. Ordinarily, an electrostatic would fall at this hurdle, but not the QUAD ESLs.

By using a series of concentric anodes, rather than just two plates, the Quads are able to produce a spherical sound pressure pattern. A series of electrode rings are fed with delay lines, so each ring responds to the change in current a split second after the previous ring, creating movement in the diaphragm identical to the ‘ripple in the pond’. The 988s and 989s both use this principle, with the 989s having additional panels to give a robust bass performance.

The Quad ESL is the only speaker to use this method so if you want the finest, most accurate sound in existence - better choose QUAD. :lol: :lol: :D 8)

L-Series Dynamic Loudspeakers 99-Series Components ESL Electrostatic loudspeakers II-forty Valve Amplifiers

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-08 21:25

Ear skrev:5-The music signal is fed first to the centre section, then to each ring in turn via delay coils

Helt ok med att lägga in det även om en direktlänk i samband med citatet vore mer i enlighet med policyn. ;) Fast vi är inte så gnälliga mer än i vissa fall.

Ok i a f så visar ovanstående citat på att det rör sig om delay-kretsar som inte är allpassfilter (vilket jag fick info om på annat håll och som gjorde att jag la in den ovanstående brasklappen om funktionen) utan om vanliga lp-filter som inför en delay (tidskonstanten) men samtidigt inför en hp-filterfunktion. Jag hade m a o inte helt fel men det är inte det viktigaste... Det viktigaste är ju att det bildas koncentriska vågor vilket det hade gjort i vilket fall (enbart delay, eller delay med lp) fast det hade krävt olika optimeringar för samma resultat. :)

/ae

ps. Jevvlar vad sugen jag blev på ett par ESL63 efter besöket hos dig Ear.... i o f s så blev jag sugen på ett rörslutsteg baserat på 519 oxå... :)
ds.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-08 21:45

ESL-63 inte bara försvann ur ljudbilden hemma hos mig. Dom försvann ut ur huset också. Vackert, men avslaget.
Dom blir betydligt bättre om man "slaktar" dom eftersom det mekaniska skyddet mera liknar vindskyddet på en busshållplats.
Slitsarna går snett upp, så tar man av tyget så ser det inte ut som på Margauxs bild. Fast då blir dom riktigt svajiga så då behöver dom stagas.
Nä, kan inte riktigt klara av i alla lägen vackert spelade högtalare.

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-05-08 21:46

Trevligt att höra Nagref :wink:
Så trivs jag bra som jag har det också :lol: men det är kombinationen rum placering osv som gör helheten och pruttlar som passar ihop. Sen att det är ytterliggare bättre nu är en annan sak :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-08 21:53

Ear skrev: Sen att det är ytterliggare bättre nu är en annan sak :wink:

Bättre nu? *Argh* Avis :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-09 02:32

Snooker skrev:Tack för det varma välkomnadet Ingvar ..

Rane ,Ear ni slår huvudet på spiken lite.. Det är något speciellt med Elektrostater. Jag har hittils bara lyssnat på ML och har inte mycket erfarenheter kring 40000 och uppåt klassen (när det gäller elektrostater samt Dynamiska..)

Sen så har vi ju Ingvars modeller där PI60S samt I56 är mycket intressanta. Ingvar hur stort rum bör man ha för att I56 ska komma till sin rätt?

Kan man lyssna på den hos dig eller är det PI60S du har inkopplad?

mvh Mats

Nu bortser jag ifrån distorsion och ljudtryckskapacitet: Jag menar nog att i56s uppvisar föreräden framför pi60s på avstånd överstigande kanske 3,5 meter, men det beror delvis på programmaterial och preferenser. På 10 meters avstånd är skillnaden mycket påtaglig till i56s' fördel (har alla sagt som hört jämförelsen).

Jag har inte alltid samma saker uppkopplade i demorummet, men i56s är en sällsynt gäst. Rummet är lite för litet tycker jag. Dessutom är det jobbigt att ha för många högtalare demonstrerbara, eftersom det blir så mycket bärande fram och tillbaka. De är ju dessutom så nära släkt med varandra att skillnaderna är förhållandevis små. Det är rätt lätt att interpollera mellan modellerna, resp extrapolera utanför.

n3mmr skrev:
IngOehman skrev:<......massor av trevlig text...>

Vh, Ing. Öhman

Kan du beskriva dessa moddningar, lite löst i alla fall?

Det är de klassiska modifieringarna jag talar om främst, alltså bortplockande av skyddsgaller, och eventuellt av dammskyddet också.

Sen finns det ett antal överkursgrejjor man kan göra också, men de är ju just överkurs. Dessutom var det så länge sedan jag fipplade med några, att jag nog måste ha dem framför mig för att komma på allt. :oops:

En favvogrej jag hittade på var en energikurvekorrigerande ryggliggande enhet placerad oppanpå 63:orna. Den fick verkligen stil på den akustiska förankringen - som ju är en käpphäst för mig, och en av de grejjer som ju kan vara problematiskare att få stil på med just ESL 63.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-09 08:08

IngOehman skrev:
En favvogrej jag hittade på var en energikurvekorrigerande ryggliggande enhet placerad oppanpå 63:orna. Den fick verkligen stil på den akustiska förankringen - som ju är en käpphäst för mig, och en av de grejjer som ju kan vara problematiskare att få stil på med just ESL 63.

Vh, iö

Aha, funkar den ungfär som en Shatki sten? *duckar* :)

Sorry IÖ kunde inte hålla mig.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-09 09:56

Ok tack för Infon Ingvar..Har inte så stort lyssningsrum nu så vi får se hur framtiden blir.

/Mats

Användarvisningsbild
quad

ESL

Inläggav quad » 2005-05-09 12:41

Jag kör själv med ESL-63 samt driver dem för tillfället med Quad II Classic.
Inte mycket effekt men räcker mer än väl till, tycker jag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-09 13:11

Får korrigera mig igen! 8O

Fick info från MatsT på HF.nu som klargjorde det hela bättre. På hans hemsida så finns schemat till ESL63:
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio ... ematic.gif
Och
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio ... _schem.jpg

Där ser man att det inte bara sitter spolar utan även några väsentliga kondingar som bildar allpassfilter. Signalen matas till den innersta delen på membranet och sedan vidare till de yttre ringarna via dessa allpassfilter som fördröjer signalen. Det är bara till de två yttersta elementen det finns lp-filter till.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-09 13:19

Inte helt trivialt men stärker min beundran av P Walker än mer.

/Joachim

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-05-09 13:41

Får väl sälla mig till dem som gillar Quad-elektrostater men inte ML, men mina omdömen grundar sig på ytterst få lyssningstillfällen.

Jag hörde Quad ESL-57 sent 60-tal i ett bibliotek i de östra värmlandsskogarna, där jag högst tillfälligt råkade befinna mig. Det var en av mina stora HiFi-upplevelser, jag kan fortfarande återkalla minnet av hur musiken flödade fritt ur dessa skärmliknande tingestar som inte liknade något jag sett förr.

Dessutom har de en oemotståndlig 50-tals-design för dem som gillar sådan. Min fru gillar dem också, apropå en annan diskussion som pågår i ett annat forum. Hon hörde dem också för länge sen hemma hos en klasskamrat vars föräldrar var musikälskare. Ibland drömmer jag om att skaffa mig ett par sådana. Fanns i Braun-version också för den tyska marknaden i stilren typisk Braun-design, vistte ni det?

MartinLogan har jag hört rätt nyligen i en butik i Stockholm som säljer dem när jag var där för att kolla in Focal-JMlab, Chario och Swan (inget av detta föll heller på läppen, möjligen Swan). Det lät inte alls kul, lådigt och burkigt och skrikigt samtidigt. Men det kan ju ha berott på ogynnsamma yttre omständigheter i form av fel rum och förstärkare, vad vet jag.

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-05-09 13:57

"Inte helt trivialt men stärker min beundran av P Walker än mer."
Tar man sen med att han började utveckla dem 1963(därav namnet)och de släpptes 1981 alltså 18 års utveckling :lol:
så är det än mer imponerande :o

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-05-09 13:58

Så här såg Braun LE1 ut, om ni undrar.

Bild

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-05-09 15:01

mapem skrev:Så här såg Braun LE1 ut, om ni undrar.

Snygg! Ser lite ut som en stol tycker jag. Men vad är den där kvadratiska saken på stativ för någonting?!? :wink:

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-09 15:06

Lyssnade på ESL63 med Gradientsubbar vid ett tillfälle och det var riktigt bra.

Har vidare lyssnat på ML hos HifiArt, på Sontec samt på ett par mässor och det har aldrig berört mig. Visst, jag har hört nå´n kvalitet och potential men nej tack.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-09 15:37

När det gäller Braun LE1 så finns de numer att köpa, 6800 €/par. Mera information på www.quad-musik.de .

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-05-09 15:47

Dyrt, men dom är nog värda det. Fast jag skulle nog hellre köpa ett par renoverade ESL 57 som samma firma säljer för 1000 euro mindre. Snyggare böjd form och träfötter! Å andra sidan är tyget fult.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-09 18:16

Vad då tyget? Det är väl metallgaller på ESL 57? Gallret är fult tycker jag. Braun-versionen är mera i min smak. Skulle dock inte välja någon av dessa. En ESL 989 skulle nog vara mera i min smak om det ska vara Quad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-09 18:20

Renoverade elektroniken i ett par Braun en gång. Med tanke på åldern låter de rätt bra, men en högtalare med mer extrem riktverkan är svår att hitta. Nostalgi, men knappast något som kan konkurrera med dagens bättre högtalare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-09 18:53

Med tanke på åldern låter de rätt bra

Lite generösare kan vi väl vara. :wink:

Med tanke på åldern låter de fantastiskt bra. Jag håller dock med om att deras brister är för stora för att vara förstahögtalare.

/Joachim

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-09 19:10

60 000 var lite dyrt för nåt så gammalt tycker jag men så kan man väl iofs oxå sitta på dem när det behovet infaller :lol:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-09 19:15

Jag betalade 5000 för mina och de fungerar perfekt.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-10 00:46

Harryup skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Aha, funkar den ungfär som en Shatki sten? *duckar* :)

Sorry IÖ kunde inte hålla mig.

Mvh/Harryup

Nej, en Shaktisten påverkar så vitt jag vet inte energikurvan (eller något annat i väsentlig grad) överhuvudtaget.

Denna grunka var en liten väldigt platt låda som man lade ovanpå ELS63an, och som strålar ut ungefär det ljud som behövs för att "senare anlända ljud" skall vara klangligt balanserade oavsett frekvens. Som ESL63 "utan hjälp" är balanserad spridningsmässigt är så inte fallet, utan energikurvan sluttar signifikant mot högre frekvenser.

En specialsvårighet var att den där lilla extralådan inte fick dra så mycket ström, eftersom den belastade förstärkaren i det register där ESL63 redan från början drar mest ström. Dock skall minnas att ESL63 jämfört med praktiskt taget alla andra elektrostathögtalare är en häpnadsväckande vettigt konstruerad högtalare, och man slipper helt ifrån vansinnesimpedanser som dippar nedåt enstaka ohm eller lägre. Det var inte oöverstigligt svårt att få till en totalbelastning som var lätt drivbar av vilken normal förstärkare som helst.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-05-20 13:31

Precis tillbaka på jobbet efter att ha varit hemma hos en bekant och lyssnat på ett par ESL-57. Cool design, coolt ljud, mycket intressant!

De stöttades av ett par subbar i varsitt hörn, och basen lät inte riktigt homogen, inte heller i övre basregistret. Övre mellan och diskant lät fint, väldigt detaljrikt, även om inte jag upplevde dem som så extremt "placerande" av instrumenten i rummet.

Men som sagt, saknade en hel del i övre bas- och nedre mellanregistret.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-22 12:13

Ear skrev:Mayro

Jag väcker upp denna tråd lite eftersom jag tittade in hos "ear" och lyssnade en snabbis den 14´de.. Men tyvärr ingen cruising blev av. Men väl en träff för hifi i Trelleborg... Så då tog vi en fika o lyssnade lite på quadarna....

Hmm Det slående är hur lika dom spelar med mina Infinty... :). Inte i hela reg naturligtvis. Men måste ändå säga att det som spelades var stort "släktskap" ljudmässigt till mina infinity reference standard4,5...

Så en som spelar dessa quadar kan nog känna sig "hemma" i ljudtypen direkt vid lyssning hos mig...

Självklart finns där skillnader. Men dom är mer av karaktären "fyllighet" i tonerna då jag ändå har rätt klart mer bas. Och att dom fyller i röster samt toner "lite" mer med tonal färg...

Kanske är mitt system lite mer "kling" i.. Men "ear" har rörstärkare och jag kör ju Jeff Rowland. Vilka har lite olika tonal karaktär...

Men i stort sätt kan man ändå bara säga en sak.. STORT släktskap ljudmässigt.....

Sedan hur dom spelar vid höga ljudtryck osv har jag ingen aning om.. Tror ingen som spelar med quad ser SPL såsom det man söker direkt :) Där lyssnar man nog mer på musik bara...

Tack för jag fick titta in även om det enbart kunde bli helt kort...

Hoppas snart få ge en återbjudning med fika osv.... :)

Återgå till Generellt om hifi