Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Vilka är de fysikaliska parametrarna för en klassisk 0,75 kvmm lampsladd på 3 meter (svart)? Kör Naim med Larsen och NAC A5 funkar ju inte att klämma in mellan högtalare och vägg i detta fallet?
Flint skrev:Objektivisten skrev:Vilka är de fysikaliska parametrarna för en klassisk 0,75 kvmm lampsladd på 3 meter (svart)? Kör Naim med Larsen och NAC A5 funkar ju inte att klämma in mellan högtalare och vägg i detta fallet?
Jag ska mäta upp de elektriska parametrarna för lampsladd så snart jag hinner. Ber att få återkomma.
darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ.
Objektivisten skrev:darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ.
Okidoki, det har säkert med grovleken att göra, tror att kapacitansen/induktansen är mest avgörande i detta fall, om Naimen ska spela ut.
darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ (tur och retur då, 6m.)
Flint skrev:darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ (tur och retur då, 6m.)
Härlig neandrtalberäkning.
darkg skrev:Flint skrev:darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ (tur och retur då, 6m.)
Härlig neandrtalberäkning.
Oj då! Vad var förhistoriskt i min kalkyl?
Flint skrev:Objektivisten skrev:darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ.
Okidoki, det har säkert med grovleken att göra, tror att kapacitansen/induktansen är mest avgörande i detta fall, om Naimen ska spela ut.
Resistansen är ganska ointressant som jag ser det (inom rimliga gränser). Impedansen är mer intressant .
Objektivisten skrev:Flint skrev:Objektivisten skrev:
Resistansen är ganska ointressant som jag ser det (inom rimliga gränser). Impedansen är mer intressant .
"NACA5 specifications are as follows:
Capacitance: 16pF per metre
Resistance: 9 milliohms per metre
Inductance: 1uH per metre
Minimum length: 3.5 metres per channel
Maximum length: 20 metres per channel (note that longer lengths can be used up to around 25 m but then some small signal loss must be expected)"
Harryup skrev:Fick en Linn högtalarkabel för evigheter sedan, typ 83 eller nått. Minns att när jag testade den på nån förstärkare så självsvängde den. Minns dock inte vad det var förstärkare som inte gillade Linnsladden. Vit, runt 3m, med ledarna separerade runt 2cm.
Var enda sladden som jag stött på som definitivt inte funkat med en "normal" förstärkare.
/Harryup
Laila skrev:Har inte du någon modell av Naim Nait ? Om så är fallet så duger såvitt jag vet
vanlig lampsladd. Det är de större modellerna som av någon anledning saknar en
induktans på utgången å därför måste ha induktansen i högiskabeln för att förhindra
självsvängning. Smart sätt att sälja sin egen överprissatta kabel . . . typ.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Fick en Linn högtalarkabel för evigheter sedan, typ 83 eller nått. Minns att när jag testade den på nån förstärkare så självsvängde den. Minns dock inte vad det var förstärkare som inte gillade Linnsladden. Vit, runt 3m, med ledarna separerade runt 2cm.
Var enda sladden som jag stött på som definitivt inte funkat med en "normal" förstärkare.
/Harryup
Minns du Cobra Cable?![]()
petersteindl skrev:Harryup skrev:Fick en Linn högtalarkabel för evigheter sedan, typ 83 eller nått. Minns att när jag testade den på nån förstärkare så självsvängde den. Minns dock inte vad det var förstärkare som inte gillade Linnsladden. Vit, runt 3m, med ledarna separerade runt 2cm.
/Harryup
Minns du Cobra Cable?![]()
Laila skrev:Har hört att just Kjelles vita skava optimalt, din lelle drygpotta . . . typ.
Flint skrev:Lampsladd
115 pF/m
663 nH/m
Dvs Impedans 76 ohm
PerStromgren skrev:Flint skrev:Lampsladd
115 pF/m
663 nH/m
Dvs Impedans 76 ohm
Hur räknade du ut det?
Flint skrev:PerStromgren skrev:Flint skrev:Lampsladd
115 pF/m
663 nH/m
Dvs Impedans 76 ohm
Hur räknade du ut det?
Z = Roten ur induktansen genom kapacitansen (Ohm, Henry och Farad).
PerStromgren skrev:Flint skrev:PerStromgren skrev:
Hur räknade du ut det?
Så står det inte riktigt här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Charact ... _impedance
Gjorde du en medveten förenkling? Eller är jag inte tillräckligt upplyst?
PerStromgren skrev:Flint skrev:PerStromgren skrev:
Hur räknade du ut det?
Så står det inte riktigt här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Charact ... _impedance
Morello skrev:PerStromgren skrev:Flint skrev:
Om man försummar R och konduktansen mellan ledarna, så förenklas uttrycket till precis vad Fint skrev.
PerStromgren skrev:Morello skrev:PerStromgren skrev:
Om man försummar R och konduktansen mellan ledarna, så förenklas uttrycket till precis vad Fint skrev.
Jo, det var ju det jag insåg, men är de försumbara? Jag kan för litet om storleken på parametrarna.
Flint skrev:Lampsladd
115 pF/m
663 nH/m
Dvs Impedans 76 ohm
MagnusÖstberg skrev:Trodde trådskaparen hade tillräckligt goda öron för att lyssna sig till om det var optimalt.
Flint skrev:I det här fallet tror jag det. Om resultatet ändrar sig +/- ett par ohm tror jag inte spelar så stor roll. Både L och C ändrar sig olinjärt så resultatet blir beroende på var på frekvensskalan jag tittar som är det hörbara området på det sätt jag mäter det här. Jag har inte möjlighete att mäta vid säg 10MHz. Jag ska mäta om och visa lite bilder på vad jag menar.
Objektivisten skrev:Vilka är de fysikaliska parametrarna för en klassisk 0,75 kvmm lampsladd på 3 meter (svart)? Kör Naim med Larsen och NAC A5 funkar ju inte att klämma in mellan högtalare och vägg i detta fallet?
DQ-20 skrev:Objektivisten skrev:Vilka är de fysikaliska parametrarna för en klassisk 0,75 kvmm lampsladd på 3 meter (svart)? Kör Naim med Larsen och NAC A5 funkar ju inte att klämma in mellan högtalare och vägg i detta fallet?
DNM har två olika solid-core med separerade ledare som se plattare ut. De är dock ganska dyra men de har fyra ledare och kan delas i två separata längder. Men det blir i alla fall ca 150 kr/m för den grövre varianten om man delar. NAIM har ju varit kända för att vara lite känsliga med kablar eftersom de inte är villkorslöst stabila och de scheman jag tittat på saknar spole på utgången. Själva kabeln får därför gärna ha lite högre induktans/lägre kapacitans än "vanliga" kablar. Det gör man, som på NAIMs egna och äldre Linn, genom att separera ledarna lite mer än vanligt. Kanske du kan göra en fulösning (estetisk) och köra med NAIM-kabeln och sedan löda på något framme vid/under högtalare, typ EKUA?
/DQ-20
DQ-20 skrev:Objektivisten skrev:Vilka är de fysikaliska parametrarna för en klassisk 0,75 kvmm lampsladd på 3 meter (svart)? Kör Naim med Larsen och NAC A5 funkar ju inte att klämma in mellan högtalare och vägg i detta fallet?
DNM har två olika solid-core med separerade ledare som se plattare ut. De är dock ganska dyra men de har fyra ledare och kan delas i två separata längder. Men det blir i alla fall ca 150 kr/m för den grövre varianten om man delar. NAIM har ju varit kända för att vara lite känsliga med kablar eftersom de inte är villkorslöst stabila och de scheman jag tittat på saknar spole på utgången. Själva kabeln får därför gärna ha lite högre induktans/lägre kapacitans än "vanliga" kablar. Det gör man, som på NAIMs egna och äldre Linn, genom att separera ledarna lite mer än vanligt. Kanske du kan göra en fulösning (estetisk) och köra med NAIM-kabeln och sedan löda på något framme vid/under högtalare, typ EKUA?
/DQ-20
Jo, det var ju det jag insåg, men är de försumbara? Jag kan för litet om storleken på parametrarna.
mrGaskill skrev:Det samma.
Laila skrev:Endera har du inte läst hela tråden, eller åsså har du mig på ignore . . . skärpning tack .. . typ.
Objektivisten skrev:Skarva kabel känns så där (Hifi-Neurosa)
DQ-20 skrev:Laila skrev:Endera har du inte läst hela tråden, eller åsså har du mig på ignore . . . skärpning tack .. . typ.
Men Laila, då! Du vet ju att jag gillar att lägga ut texten. Och nu är ju det du skrev dubbel så sant. Dessutom verkar ju nyare NAIT vara mindre känsliga än klassiska NAIM, så det är väl bara att göra som du säger. Att köra med lampsladd alltså.
/DQ-20
Laila skrev:mrGaskill skrev:Det samma.
Hoppas att du inte tog det för allvarligt bara . . . typ
Objektivisten skrev:Flint skrev:Lampsladd
115 pF/m
663 nH/m
Dvs Impedans 76 ohm
Gött mos!Men jösses vilken skillnad.
Flint skrev:Flint skrev:I det här fallet tror jag det. Om resultatet ändrar sig +/- ett par ohm tror jag inte spelar så stor roll. Både L och C ändrar sig olinjärt så resultatet blir beroende på var på frekvensskalan jag tittar som är det hörbara området på det sätt jag mäter det här. Jag har inte möjlighete att mäta vid säg 10MHz. Jag ska mäta om och visa lite bilder på vad jag menar.
Jag måste rätta mig själv. Kapacitansen ligger ganska stadigt men induktansen ändrar sig beroende på frekvens.
Mätte upp 10 meter RG62.
Kapacitans 44 pF/m
Induktans 419 nH/m vid 47kHz
Impedans 97.3 ohm. Inte så långt från det uppgivna värdet 93 ohm. Skillnaden tror jag beror på att jag mäter vid så låg frekvens för induktansen börjar falla där och Ri ökar som den här bilden visar. Om induktansen fortsätter sjunka med högre frekvens till säg 380nH så hamnar impedansen på 93 ohm
Varför heter bilden RG63 om du har mätt på en RG62?
Vad är det som gör att induktansen varierar så pass mycket vid olika frekvenser?
paa skrev:Aha, mätkortet kan inte hantera en sådan mätning av induktansen vid låga frekvenser, det är kanske troligt.
Flint skrev:Jag måste rätta mig själv, igen. Lampsladdens kapacitans ändrar sig betydligt mer än RG62s som låg ganska konstant. Här är värdet i pF för hela längden 20.6 meter som jag mätte upp.
paa skrev:Svårt kanske att diskutera om det är placebo eller inte, om mätningarna visar konstiga fenomen.
Men tack för att du gör dessa mätningar, jag tycker det i alla fall är intressant, och att det visar på en del nya saker som jag inte sett förut.
paa skrev:Flint skrev:Jag måste rätta mig själv, igen. Lampsladdens kapacitans ändrar sig betydligt mer än RG62s som låg ganska konstant. Här är värdet i pF för hela längden 20.6 meter som jag mätte upp.
Vad kan det vara som gör att kapacitansen sjunker mot ökad frekvens för lampsladden?
Kan det vara dielektrikat som inte är perfekt? RG 62 är ju luftisolerad.
Har du någon högtalarkabel som inte är PVC-isolerad, t.ex någon Supra halogenfri som du kan mäta på, det är väl PP eller PE i den, vilket kanske ger en annan kurva?
paa skrev:Dom vanliga Supra-kablarna är PVC-isolerade, men visst, kul att se om det skiljer från lampsladd i alla fall.
Dom halogenfria ska heta /H på slutet av beteckningen, t.ex som denna:
http://www.ljudfokus.se/produkt/supra-c ... abel/2253/
Harryup skrev:Är dom inspelade?
mvh/Harryup
Flint skrev:Harryup skrev:Är dom inspelade?
mvh/Harryup
Troligen, borde vara efter 30-35 år. Tiden går fort när man har kul.
Flint skrev:Suprakablarna har åldrats väldigt värdigt. Inget klet och kladd eller ärgad koppar. Egentligen har dom inte spelat så många timmar heller utan mest legat och skräpat medan t.ex. EKK fick jobba. Plockade fram EKKn nyss för att mäta lite på den också och fann att isoleringen ramlar av nästan av sig själv och den är nog bara runt tio år.
petersteindl skrev:Flint skrev:Harryup skrev:Är dom inspelade?
mvh/Harryup
Troligen, borde vara efter 30-35 år. Tiden går fort när man har kul.
lAMPSLADD BEHÖVER 90-110 ÅRS INSPELNING. Då har isoleringen trillat av och det blir luftisolering med renare kapacitans. Violinerna blir då mer musikaliska på t.ex. Brahms violinkonsert.![]()
Lampsladd är ett typiskt arvegods.
Chaconne skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Troligen, borde vara efter 30-35 år. Tiden går fort när man har kul.
lAMPSLADD BEHÖVER 90-110 ÅRS INSPELNING. Då har isoleringen trillat av och det blir luftisolering med renare kapacitans. Violinerna blir då mer musikaliska på t.ex. Brahms violinkonsert.![]()
Ja, och om vi skall digga Bach måste det vara NOS koppar minst 300 år gammal....
Mvh
DQ-20 skrev:Flint skrev:Suprakablarna har åldrats väldigt värdigt. Inget klet och kladd eller ärgad koppar. Egentligen har dom inte spelat så många timmar heller utan mest legat och skräpat medan t.ex. EKK fick jobba. Plockade fram EKKn nyss för att mäta lite på den också och fann att isoleringen ramlar av nästan av sig själv och den är nog bara runt tio år.
"Fyllnadsmaterialet" mellan ledarna brukar vara det mest problematiska med EKK. En del fabrikat "geggar" efter 10-20 år och gör den besvärligt att skala och allmänt trist. Själva isoleringen brukar dock vara lika intakt som all annan strömkabel.
/DQ-20
Laila skrev:Chaconne skrev:petersteindl skrev:
Ja, och om vi skall digga Bach måste det vara NOS koppar minst 300 år gammal....
Mvh
Berätta gärna var man kan hitta koppar som är likamä eller yngre än 300 år . . . typ ?
Flint skrev:[ Bild ] Formeln förklaras en bit ner på sidan.
Jax skrev:Flint skrev:[ Bild ] Formeln förklaras en bit ner på sidan.
Nja. Förenklingen gäller endast vid höga frekvenser där induktiva reaktansen dominerar över resistansen. Vid låga frekvenser dominerar resistansen och karakteristiska impedansen stiger med fallande frekvens. Brytpunkten ligger för de flesta kablar runt 100KHz.
Impedansen är rätt meningslös ändå för kablar under en kvarts våglängd.
Flint skrev:Jax skrev:Flint skrev:[ Bild ] Formeln förklaras en bit ner på sidan.
Nja. Förenklingen gäller endast vid höga frekvenser där induktiva reaktansen dominerar över resistansen. Vid låga frekvenser dominerar resistansen och karakteristiska impedansen stiger med fallande frekvens. Brytpunkten ligger för de flesta kablar runt 100KHz.
Varför omnämns den som formel då i många (alla?) formelsamlingar.
Flint skrev:Ja, verkan av impedans och missanpassning visar sig vid höga frekvenser, det har jag sagt hela tiden. Men att resultatet troligen/kanske kan märkas även inom det hörbara området. För högt.kabel beror missanpassningen på hur induktiv högtalaren är vid höga frekvenser. Högre impedans ger större missanpassning och därmed också tydligare kortslutning av vissa frekvenser, som förstärkaren ser det. Här lampsladd avslutad med Öhmans f/e-last igen som ett exempel.
Jag märker att budskapet/hypotesen inte trillar på plats och har inget större lust att tjata om det här igen utan väntar tills tiden är mogen. Om den blir det?
-
Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.
( Digitalkabel däremot.... )
petersteindl skrev:Flint skrev:Ja, verkan av impedans och missanpassning visar sig vid höga frekvenser, det har jag sagt hela tiden. Men att resultatet troligen/kanske kan märkas även inom det hörbara området. För högt.kabel beror missanpassningen på hur induktiv högtalaren är vid höga frekvenser. Högre impedans ger större missanpassning och därmed också tydligare kortslutning av vissa frekvenser, som förstärkaren ser det. Här lampsladd avslutad med Öhmans f/e-last igen som ett exempel.
Jag märker att budskapet/hypotesen inte trillar på plats och har inget större lust att tjata om det här igen utan väntar tills tiden är mogen. Om den blir det?
-
På vilket sätt märker du att budskapet/hypotesen inte trillar på plats? Det finns i alla fall inget i det jag skriver som motsäger det du skriver, gällande detta.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Jag vill bara inflika att Heaviside villkor för en transmissionsledning saknar all rimlig relevans då vi talar om längder i meter-klassen - inte överföring över atlanten.
På den gamla goda tiden kompenserade man långa (nu talar vi om många tusentals meter) kablar för audiofrekvensöverföring genom att införa serieinduktanser.
I musikanläggningar är det ingen svårighet att åstadkomma en kabel med försumbar åverkan på frekvensgången (och därmed också fasen) - alltså finns inget behov av kablar som uppfyller Heaviside villkor.
Flint skrev:Morello skrev:Jag vill bara inflika att Heaviside villkor för en transmissionsledning saknar all rimlig relevans då vi talar om längder i meter-klassen - inte överföring över atlanten.
På den gamla goda tiden kompenserade man långa (nu talar vi om många tusentals meter) kablar för audiofrekvensöverföring genom att införa serieinduktanser.
I musikanläggningar är det ingen svårighet att åstadkomma en kabel med försumbar åverkan på frekvensgången (och därmed också fasen) - alltså finns inget behov av kablar som uppfyller Heaviside villkor.
Hur många meter är det över Atlanten?
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Jag vill bara inflika att Heaviside villkor för en transmissionsledning saknar all rimlig relevans då vi talar om längder i meter-klassen - inte överföring över atlanten.
Hur många meter är det över Atlanten?
Avsevärt fler än mellan ditt slutsteg och dina högtalare.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.
Jag håller med, men området är för lite utforskat för att åtminstone jag ska avfärda det. Filter är en möjlighet som du säger och jag tippar att olika apparater fugerar som filter både mot kabeltok och andra apparaters egenskaper. Man hör alltså kombinationen och inte bara enstaka enheters egenskaper. Det kan vara förklaringen till varför vissa anser att det är stor skillnad på olika kablar. Det kanske finns skillnad med just deras setup, utöver placebo då förstås som troligen är den största felkällan. Men visst finns det skillnad på olika kablar rent elektriskt och då framför allt i MHz området. Jag vill alltså inte hävda att jag har rätt i sak men jag letar efter mätbara förklaringar till det som normalt brukar avfärdas som inbillning. Om inte annat för att kunna konstatera att det var bara inbillning, hela kabelköret. Men då undrar jag om inte alla EKK-ägare borde byta kabel för så kul är den ju inte att baxa med, om allt ändå låter lika.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.
Jag håller med, men området är för lite utforskat för att åtminstone jag ska avfärda det. Filter är en möjlighet som du säger och jag tippar att olika apparater fugerar som filter både mot kabeltok och andra apparaters egenskaper. Man hör alltså kombinationen och inte bara enstaka enheters egenskaper. Det kan vara förklaringen till varför vissa anser att det är stor skillnad på olika kablar. Det kanske finns skillnad med just deras setup, utöver placebo då förstås som troligen är den största felkällan. Men visst finns det skillnad på olika kablar rent elektriskt och då framför allt i MHz området. Jag vill alltså inte hävda att jag har rätt i sak men jag letar efter mätbara förklaringar till det som normalt brukar avfärdas som inbillning. Om inte annat för att kunna konstatera att det var bara inbillning, hela kabelköret. Men då undrar jag om inte alla EKK-ägare borde byta kabel för så kul är den ju inte att baxa med, om allt ändå låter lika.
Flint skrev: Vad rekommenderar du för äggledare till dina burkar, och på vilka grunder?
Morello skrev:Peter, fasdistorsion i audiofrekvensområdet för längder om några meter är försumbar. Det finns helt enkelt inget problem att lösa i detta avseende.
Jag mätte på skoj på en läng suprakabel om cirka 2,5 meter . Den relativa fasen är cirka 0,22 grader oaktat frekvens i registret 20-20k, dvs sannolikt mätutrustningens konstanta fel.
Så länge fasen är noll eller förhåller sig linjärt med avseende på frekvens uppstår som bekant inte någon fasdistrsion.
Vad är det som får dig att se fasdistorsion i audiokablar som ett problem?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.
LTS-kabeln borde då vara en rimlig ersättare.
Morello skrev:
Den bygger väl också på den hanteringsmässigt olämpliga EKK-snoken?
UrSv skrev:Nä, den består till större delen av EKKX och endast sluttampen (!) är EKK.
petersteindl skrev:Morello skrev:Peter, fasdistorsion i audiofrekvensområdet för längder om några meter är försumbar. Det finns helt enkelt inget problem att lösa i detta avseende.
Jag mätte på skoj på en läng suprakabel om cirka 2,5 meter . Den relativa fasen är cirka 0,22 grader oaktat frekvens i registret 20-20k, dvs sannolikt mätutrustningens konstanta fel.
Så länge fasen är noll eller förhåller sig linjärt med avseende på frekvens uppstår som bekant inte någon fasdistrsion.
Vad är det som får dig att tro att jag pratar om fasdistorsion?
Med vänlig hälsning
Peter
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.
LTS-kabeln borde då vara en rimlig ersättare.
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Peter, fasdistorsion i audiofrekvensområdet för längder om några meter är försumbar. Det finns helt enkelt inget problem att lösa i detta avseende.
Med vänlig hälsning
Peter
Därför att du pratar om Heaviside villkor för en transmissionsledning.
Hela poängen med Heaviside villkor är att tillse en konstant fashastighet/fasderivata, dvs att fasen är en linjär funktion av frekvens, dvs fas=konstant*w.
Om fasderivatan tillåts vara icke-konstant kommer vågformen att få dispersion i tiden eftersom olika delar av spektrat anländer vid olika tidpunkter. Detta är emellertid helt försumbar vid audiofrekvenser i samband med meter-längder av kabel, varför något behov av att uppfylla Heaviside villkor inte föreligger.
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Peter, fasdistorsion i audiofrekvensområdet för längder om några meter är försumbar. Det finns helt enkelt inget problem att lösa i detta avseende.
Med vänlig hälsning
Peter
Hela poängen med Heaviside villkor är att tillse en konstant fashastighet/fasderivata, dvs att fasen är en linjär funktion av frekvens, dvs fas=konstant*w.
Om fasderivatan tillåts vara icke-konstant kommer vågformen att få dispersion i tiden eftersom olika delar av spektrat anländer vid olika tidpunkter. Detta är emellertid helt försumbar vid audiofrekvenser i samband med meter-längder av kabel, varför något behov av att uppfylla Heaviside villkor inte föreligger.
Flint skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Vilket inte är kärnan i min hypotes. Läser du inte inläggen innan du svarar.
Flint skrev:Japp, förutsatt att man avslutar den med konjugatlänken som också beskrivs. Simulerar väldigt fint. Även EKK bör avslutas med en konjugatlänk för att hålla missanpassningen pga för hög impedans i skinnet.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:
Vilket inte är kärnan i min hypotes. Läser du inte inläggen innan du svarar.
Jösses vad du skall käfta om allt - mitt svar var över huvud taget inte adresserat till dig, utan till vår forumkamrat Peter Steindl!
DQ-20 skrev:Flint skrev:Japp, förutsatt att man avslutar den med konjugatlänken som också beskrivs. Simulerar väldigt fint. Även EKK bör avslutas med en konjugatlänk för att hålla missanpassningen pga för hög impedans i skinnet.
Ja, jag vet att IÖ i något nummer av Musik och Ljudteknik (jag minns inte om det var i samband med EKK eller LTS-kabeln) att man med fördel skulle kunna ha en generell terminering på ca 100 ohm på högtalarens terminaler även för "vanliga" högtalarkablar. Det blir inte exakt men hindrar de värsta excesserna.
/DQ-20
Flint skrev:DQ-20 skrev:Flint skrev:Japp, förutsatt att man avslutar den med konjugatlänken som också beskrivs. Simulerar väldigt fint. Även EKK bör avslutas med en konjugatlänk för att hålla missanpassningen pga för hög impedans i skinnet.
Ja, jag vet att IÖ i något nummer av Musik och Ljudteknik (jag minns inte om det var i samband med EKK eller LTS-kabeln) att man med fördel skulle kunna ha en generell terminering på ca 100 ohm på högtalarens terminaler även för "vanliga" högtalarkablar. Det blir inte exakt men hindrar de värsta excesserna.
/DQ-20
Det blir tillräckligt rätt och det är tillräckligt bra.
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:Vilket inte är kärnan i min hypotes. Läser du inte inläggen innan du svarar.
Jösses vad du skall käfta om allt - mitt svar var över huvud taget inte adresserat till dig, utan till vår forumkamrat Peter Steindl!
Nej, men ditt svar till petersteindl bygger på det jag skrev tidigare som du misstolkade och hävde ur dig dina förutfattade meningar om och därmed anser jag mig ha rätt att rätta dig. Det får du tåla.
Nej, men ditt svar till petersteindl bygger på det jag skrev tidigare som du misstolkade och hävde ur dig dina förutfattade meningar om och därmed anser jag mig ha rätt att rätta dig. Det får du tåla.
Sluta tjafsa är du bussig.
Morello skrev:UrSv skrev:Nä, den består till större delen av EKKX och endast sluttampen (!) är EKK.
Enligt PAA's länkar finns det två varianter - en med EKK och en med EKKX.
DQ-20 skrev:Morello skrev:UrSv skrev:Nä, den består till större delen av EKKX och endast sluttampen (!) är EKK.
Enligt PAA's länkar finns det två varianter - en med EKK och en med EKKX.
Nej.
Den med EKKX är den som kallas "LTS-kabeln". Den som handlar om EKK är endast en DIY-artikel som publicerades i MoLt. LTS-kablen beskrevs i flera artiklar - både teoretiskt och praktiskt.
EKK är IÖ:s idé helt och hållet och kommer sig av hans rekommendationer för att få rätt kabelimpedans till hans Ino-högtalare oberoende av kabellängd. Tipset om EKK gavs redan på 90-talet (liksom för RG62 och EKUA). LTS-kabeln är ju en specialkabel för de som vill ha så direkt koppling som möjligt till diskantelementet.
/DQ-20
Morello skrev:Jag kan inte upphöra att förvånas över hur många som valt EKK'n trots att egentlig evidens till dess påstådda fördel saknas.
paa skrev:Vad skiljer den gruppen från andra grupper? Alla människor är har väl den egenheten att man reagerar på placebo, men det är väl det du menar, eller hur?
Morello skrev:Dock saknas analytisk härledning jämte mätningar av den så omtalade "tvärimpedansmodulationen", vilket är det enda argument som anförts för att välja en så pass styv kabel som den entrådiga EKK'n de facto är.
Jag kan inte upphöra att förvånas över hur många som valt EKK'n trots att egentlig evidens till dess påstådda fördel saknas.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Fasderivata? Det är väl det som kallas grupplöptid. Jag har för mig att det var mer problem än så. Jag har mina gamla papper som jag kopierat från Halléns Elektricitetslära någonstans. Jag skall gräva fram dessa. Det var så länge sedan jag höll på med detta.
Med vänlig hälsning
Peter
Lazyworm skrev:Morello skrev:Dock saknas analytisk härledning jämte mätningar av den så omtalade "tvärimpedansmodulationen", vilket är det enda argument som anförts för att välja en så pass styv kabel som den entrådiga EKK'n de facto är.
Jag kan inte upphöra att förvånas över hur många som valt EKK'n trots att egentlig evidens till dess påstådda fördel saknas.
Jag tillverkade ju ett par LTS kablage någon dag när jag hade lite att göra 2005 och jag måste säga att man behöver upp i rätt grova EKK kablar innan de blir styvare än EKKX med 40st ledare, så man bygger inte LTS kablagen för att få en lätthanterlig kabel iaf.
Morello skrev:Nja, kabelimpedans har ju ingenting att göra med det faktum att EKK är entrådig. Rekommendationen av EKK brukar följas av diverse hänvisningar till "tvärimpedansmodulation" i flertrådig kabel.
Morello skrev:Lazyworm skrev:Morello skrev:Dock saknas analytisk härledning jämte mätningar av den så omtalade "tvärimpedansmodulationen", vilket är det enda argument som anförts för att välja en så pass styv kabel som den entrådiga EKK'n de facto är.
Jag tillverkade ju ett par LTS kablage någon dag när jag hade lite att göra 2005 och jag måste säga att man behöver upp i rätt grova EKK kablar innan de blir styvare än EKKX med 40st ledare, så man bygger inte LTS kablagen för att få en lätthanterlig kabel iaf.
Nej, det är två enligt mitt ringa förmenande pyramidalt knasiga kablar att använda mellan slutsteg och högtalare.
DQ-20 skrev:Hörbarheten av "tvärimpedansmodulation" kan man ifrågasätta - jag ser mer de enkardeliga kablarna som ett sätt att slippa fundera på det.
DQ-20 skrev:Morello skrev:Hörbarheten av "tvärimpedansmodulation" kan man ifrågasätta - jag ser mer de enkardeliga kablarna som ett sätt att slippa fundera på det.
/DQ-20
Nattlorden skrev:Den stannar bra på plats när den spikats fast.
Svante skrev:DQ-20 skrev:Hörbarheten av "tvärimpedansmodulation" kan man ifrågasätta - jag ser mer de enkardeliga kablarna som ett sätt att slippa fundera på det.
...fast samma tänkesätt kan ju användas på shaktistenar, kabellyftare och grönritade CD-skivor. Alltså, det är nog bättre att gå i terapi, så att man kan sluta oroa sig för såna där tokigheter. Tror man på tomtar så blir det inte bättre av att bli vän med tomtarna, för då börjar man snart oroa sig för trollen. Det är inte tomtarna och trollen det är fel på, utan att man tror på dem. Och det är märkligt att ingen har lyckats visa att den där modulationen kan höras, det är väl 20 år sedan som Ingvar väckte misstanken.
Annars tycker jag att hela idén med att använda en så mekaniskt styv kabel som EKK är befängd. Förutom att det blir svårt att städa så riskerar man att bryta av kontakterna på förstärkare och högtalare.
Det enda sympatiska med EKK-febern är att kabeln iaf inte kostar så himla mycket pengar, det finns betydligt dyrare saker att snöa in på.
Chaconne skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:Hörbarheten av "tvärimpedansmodulation" kan man ifrågasätta - jag ser mer de enkardeliga kablarna som ett sätt att slippa fundera på det.
...fast samma tänkesätt kan ju användas på shaktistenar, kabellyftare och grönritade CD-skivor. Alltså, det är nog bättre att gå i terapi, så att man kan sluta oroa sig för såna där tokigheter. Tror man på tomtar så blir det inte bättre av att bli vän med tomtarna, för då börjar man snart oroa sig för trollen. Det är inte tomtarna och trollen det är fel på, utan att man tror på dem. Och det är märkligt att ingen har lyckats visa att den där modulationen kan höras, det är väl 20 år sedan som Ingvar väckte misstanken.
Annars tycker jag att hela idén med att använda en så mekaniskt styv kabel som EKK är befängd. Förutom att det blir svårt att städa så riskerar man att bryta av kontakterna på förstärkare och högtalare.
Det enda sympatiska med EKK-febern är att kabeln iaf inte kostar så himla mycket pengar, det finns betydligt dyrare saker att snöa in på.
Om nu EKK är så befängd, kan du rekommendera en mångkardelig kabel som har liknande egenskaper, jag tror många ino ägare skulle uppskatta det.
Mvh
Svante skrev:DQ-20 skrev:Hörbarheten av "tvärimpedansmodulation" kan man ifrågasätta - jag ser mer de enkardeliga kablarna som ett sätt att slippa fundera på det.
Morello skrev:Återigen, diskussionen om EKK handlar inte om resistans eller indukatns, utan den torgförs med argumentet att den saknar "tvärimpedansmodulation" i kraft av att den är entrådig.
Detta argument saknar evidens.
UrSv skrev:Sen beror det ju lite på vilken EKK det gäller och jag som använder EKK 2x1.5 sen typ 15+ år tycker det är en utmärkt kabel och har aldrig haft problem med att den skulle vara för styv och har inte upplevt minsta antydan till att den skulle bryta kontakter varken på förstärkare eller högtalare.
Svante skrev:Chaconne skrev:Svante skrev:
Om nu EKK är så befängd, kan du rekommendera en mångkardelig kabel som har liknande egenskaper, jag tror många ino ägare skulle uppskatta det.
Mvh
Lampsladd? Alltså, enligt mig är valet tämligen okritiskt, det finns i princip tre saker som kan göra en högtalarkabel hörbar och det är 1. för stor serieresistans (Ingvar har ett börvärde på det >0 ohm) 2. Induktansen och 3. om den får (en dålig) förstärkare att självsvänga. Inget av detta har med enkardeligheten att göra, så väljer man en flerkardelig kabel med i övrigt lika egenskaper som en enkardelig kan man förvänta sig en smidigare kabel, hela förstärkar- och högtalarkontakter och ingen skillnad i ljud.
Svante skrev:Chaconne skrev:Svante skrev:
Mvh
Lampsladd? Alltså, enligt mig är valet tämligen okritiskt, det finns i princip tre saker som kan göra en högtalarkabel hörbar och det är 1. för stor serieresistans (Ingvar har ett börvärde på det >0 ohm) 2. Induktansen och 3. om den får (en dålig) förstärkare att självsvänga. Inget av detta har med enkardeligheten att göra, så väljer man en flerkardelig kabel med i övrigt lika egenskaper som en enkardelig kan man förvänta sig en smidigare kabel, hela förstärkar- och högtalarkontakter och ingen skillnad i ljud.
sprudel skrev:Fräsiga kablar, mångtrådiga alltså, hör tom morsan även om hon befinner sig i en annan värld.
Morello skrev:Återigen, diskussionen om EKK handlar inte om resistans eller indukatns, utan den torgförs med argumentet att den saknar "tvärimpedansmodulation" i kraft av att den är.
Detta argument saknar evidens.
Goldfinger skrev:sprudel skrev:Fräsiga kablar, mångtrådiga alltså, hör tom morsan även om hon befinner sig i en annan värld.
Du menar att alla flerkardelskablar uppför sig likadant oavsett uppbyggnad och går att via lyssning spåra omedelbart mot valfri enkardel?
Nog har jag provat en hel del kablar men den kopplingen har jag aldrig gjort.
sprudel skrev:Goldfinger skrev:sprudel skrev:Fräsiga kablar, mångtrådiga alltså, hör tom morsan även om hon befinner sig i en annan värld.
Du menar att alla flerkardelskablar uppför sig likadant oavsett uppbyggnad och går att via lyssning spåra omedelbart mot valfri enkardel?
Har ett antal slattar av no name, även Supra, flertrådiga. Alla har samma tendens.
Morello skrev:sprudel skrev:Goldfinger skrev:
Har ett antal slattar av no name, även Supra, flertrådiga. Alla har samma tendens.
Det faktum att olika högtalarkablar inte uppvisar någon mätbar distorsion ens med analysatorer som mäter tiopotenser under våra öron är inget som besvärar dig eller får dig att tro att alltsammans kanske rentav är suggestion?
Morello skrev:sprudel skrev:Goldfinger skrev:
Det faktum att olika högtalarkablar inte uppvisar någon mätbar distorsion ens med analysatorer som mäter tiopotenser under våra öron är inget som besvärar dig eller får dig att tro att alltsammans kanske rentav är suggestion?
petersteindl skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
Menar du THD?
Flint skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
Visa mätvärden från den typ av mätning du antyder. I annat fall kan ditt påstående bara betraktas som ett antagande och bludder bludder.
Visa mätvärden från den typ av mätning du antyder. I annat fall kan ditt påstående bara betraktas som ett antagande och bludder bludder.
Eftersom jag vet att du bara är ute efter att mucka, så borde jag inte svara, men din fråga är så pyramidalt korkad, så jag svarar med en fråga:
Om kabelns distorsion med marginal underskrider mätapparaturens undre gräns - hur skall jag då kunna redovisa några siffror?
KarlXII skrev:Kablar.
Att ni bara orkar. Väx upp för helvete.
Morello skrev:Jo, det har jag. Många gånger dessutom. Senast för två dagar sedan.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Jo, det har jag. Många gånger dessutom. Senast för två dagar sedan.
Då är det ju enkelt att redovisa dessa. Att mäta är att veta, heter det ju, men bara för dem som ser resultatet.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Jo, det har jag. Många gånger dessutom. Senast för två dagar sedan.
Då är det ju enkelt att redovisa dessa. Att mäta är att veta, heter det ju, men bara för dem som ser resultatet.
Läste du mitt svar till din bundsförvant Flint?
(samma svar gäller er båda då du väljer att upprepa Flints tämligen ogenomtänkta fråga)
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Jo, det har jag. Många gånger dessutom. Senast för två dagar sedan.
(samma svar gäller er båda då du väljer att upprepa Flints tämligen ogenomtänkta fråga)
Menar att din redovisning bestpr av det svepande "under mätapparatens egen distorsion" tycker jag inte det är att redovisa.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:
Menar att din redovisning bestpr av det svepande "under mätapparatens egen distorsion" tycker jag inte det är att redovisa.
Svepande? Den mätappartur jag förfogar över har en undre gräns om cirka -110 dB till -120dB. Kablar ov olika slag gör ingen skillnad, varför några siffror inte finns att redovisa.
Vad är oklart?
PerStromgren skrev:Inget. Nu. Varför kunde du inte berättat detta genast?
Flint skrev:Det är inget fel att göra antaganden i det man säger/skriver bara man gör klart att det är just antaganden.
darkg skrev:Flint skrev:Det är inget fel att göra antaganden i det man säger/skriver bara man gör klart att det är just antaganden.
Det håller jag med om. Men inte andemeningen. Morello påstår något, utan att redogöra så noga för bakgrunden. Det är inte detsamma som att göra ett antagande. Man kan ifrågasätta om det verkligen ligger till så, men det blir varken mer eller mindre ett antagande för att ett underlag presenteras.
Flint skrev:Det är inget fel att göra antaganden i det man säger/skriver bara man gör klart att det är just antaganden.
Morello skrev:Flint skrev:Det är inget fel att göra antaganden i det man säger/skriver bara man gör klart att det är just antaganden.
Vad är det för antaganden du syftar på?
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:Det är inget fel att göra antaganden i det man säger/skriver bara man gör klart att det är just antaganden.
Bl.a dina. .
Bl.a dina. .
Vilket eller vilka antagande/antaganden syftar du på?
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:Bl.a dina. .
Vilket eller vilka antagande/antaganden syftar du på?
Det finns många men det är bättre att du själv försöker förstå. Ja, det är ett svepande svar men att uttrycka sig svepande verkar ju vara ok för dig så då borde det ju vara ok även för mig.
Flint skrev:I annat fall kan ditt påstående bara betraktas som ett antagande och bludder bludder.
MichaelG skrev:Flint skrev:I annat fall kan ditt påstående bara betraktas som ett antagande och bludder bludder.
Heter det inte "bludder bladder"?
Flint skrev:MichaelG skrev:Flint skrev:I annat fall kan ditt påstående bara betraktas som ett antagande och bludder bludder.
Jo det kanske det gör. Jag medger att jag inte slog upp det.
DQ-20 skrev:Flint skrev:MichaelG skrev:
Jo det kanske det gör. Jag medger att jag inte slog upp det.
Det korrekta begreppet måste väl vara "Bludder bladder" och betyder Bludders urinblåsa. Jag har ingen aning vad de har med vare sig tjafs eller lampsladdar att göra. Det är på det hela taget ett mycket konstigt uttryck och ingen, förutom faktiskt.se, verkar vara intresserad av Bludder blåsa. Kanske är det en ovanlig åkomma. De enda Bludders av rang är far och son Thomas Bludder och jag hittar inga intressanta noteringar om deras medicinska åkommor. Kanske någon kan göra en sökning på PubMed för att få klarhet?
/DQ-20
darkg skrev:Vågar jag likna bludder vid ett ovanligt tungt fladder? Av läppar eller annat.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster