Jag hoppas att även andra kan tycka det är kul och att tråden bygger på..
Jag startar:

Moderator: Redaktörer
BPM skrev:Ser ut som en skön plats att lyssna på musik, Martin! Gillar hur du alltid sätter en personlig touch på grejerna du bygger.
Rummet verkar inte jättestort. Går nog trycka på rätt rejält därinne med den arsenalen..
Nattlorden skrev:Något lite intressantare är väl vardagsrummet... Och som alltid så gör jag inte fotostädning....
AndreasArvidsson skrev:Jag har ingen helt ny bild, men ungefär så här ser det fortfarande ut:
[ Bild ]
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag har ingen helt ny bild, men ungefär så här ser det fortfarande ut:
[ Bild ]
Inte rädd att någon sätter en fot i basarna? Så låg placering och utan galler känns lite riskabelt.
BPM skrev:Sköna rum ni har!
Uffe: Fan va kul.. Man ser ju ALDRIG 3-vägarna ens på bild..och här har vi helt plötsligt två par i samma tråd.. Gillar mina skarpt? Är du lika nöjd som jag
BPM skrev:Per: Aahh.. 989.. Jag har lyssnat en del på dem men de har några nackdelar som gör att jag förmodligen aldrig kommer att äga ett par. Pengar, pengar, pengar, plats, plats och damsällskap. Men låter fint gör de..
PerStromgren skrev:Jo, fast det är faktiskt ett generationer nya är 989, nämligen 2912.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Något lite intressantare är väl vardagsrummet... Och som alltid så gör jag inte fotostädning....
Nej, inte jag heller!
Doofus skrev:Jag sitter ju o lyssnar jag med, trevligt alla har det.. men vad lyssnar ni på då ?
[ Bild ]
Just nu spelas: Ochre - Napolese (like dust of the balance albumet).
BPM skrev:PerStromgren skrev:Jo, fast det är faktiskt ett generationer nya är 989, nämligen 2912.
Ah, nu när jag tittar närmare ser jag ju att det inte är 989. Hade bara för mig att du hade dem och drog en förhastad slutsats.
Ännu bättre då (troligen) än 989..
BPM skrev:Doofus skrev:Jag sitter ju o lyssnar jag med, trevligt alla har det.. men vad lyssnar ni på då ?
[ Bild ]
Just nu spelas: Ochre - Napolese (like dust of the balance albumet).
HAD?
Lyssnar just nu på Gregory Porter: No love dying here från Liquid Spirit-plattan (den nya är bra den med..) i en fin 24/96..men känner mig mer och mer sugen på lite Blacknuss..
Rydberg skrev:Bild tagen för ett par minuter sedan, ser smalare ut än vad det är, högtalarna står 46 grad isär, rummet är ca 5 meter brett.
[ Bild ]
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag har ingen helt ny bild, men ungefär så här ser det fortfarande ut:
[ Bild ]
Inte rädd att någon sätter en fot i basarna? Så låg placering och utan galler känns lite riskabelt.
Ingen fara. Bänken ovanför sticker ut ca 10cm så jag har aldrig vart nära basarna ens och elementen går ju inte hela vägen ned mot golvet. Dessutom så kommer folk med skor inte in här
Rydberg skrev:Bild tagen för ett par minuter sedan, ser smalare ut än vad det är, högtalarna står 46 grad isär, rummet är ca 5 meter brett.
[ Bild ]
Morello skrev:Tänkte mer lätt påstrukna gäster som dansar lite eller så.
Morello skrev:Jag tycker Pers och Rydbergs rum ser trevliga ut - där vill man sitta och spisa över ett glas vin tex.
BPM skrev:Nattlord.. Hmm.. Jag vet ju att den där bion rymmer en del rätt spännande prylar.. Men keeping the audience waiting for more är ju ett välbeprövat, fungerande koncept.
De gröna basarna tyckte jag var hemska första gången jag såg dem..men fan vet om de inte växer på en. Kan inte sträcka mig till att jag tycker de är speciellt snygga..men sjuuukt coola.
PerStromgren skrev:Va' kul att se en massa möblerade rum i stället för biorum! Ett tag trodde jag att jag var ensam om att högtalarna i vardagsrummet...
Trevligt! Sprudel, din snygghörna gillar jag extra mycket!
Morello skrev:PerStromgren skrev:Va' kul att se en massa möblerade rum i stället för biorum! Ett tag trodde jag att jag var ensam om att högtalarna i vardagsrummet...
Jag gillar skarpt att du inte har någon TV-djävul eller projektionsduk i ditt rum!
Morello skrev:Jo, jag vet att du har en TV-djävul, men inte i QUAD-rummet väl?
PerStromgren skrev:Va' kul att se en massa möblerade rum i stället för biorum! Ett tag trodde jag att jag var ensam om att högtalarna i vardagsrummet...
Morello skrev:Tången har man i labbet - ordnung muss sein!
lennartj skrev:
... snip
Tips på något annat 10 cm högt och stabilt att lägga under mottas tacksamt,
men det ska vettigt ut med invinklingen på bilden.
PerStromgren skrev:Ingen invinkling, Roger?
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Ingen invinkling, Roger?
Bilden ljuger, det är invinklat rätt mycket, ca 30 grader per högtalare och de står brett isär. Diskanternas huvudaxlar korsar framför lyssningsplats. Avståndet till bakomvarande vägg, 90-120 cm. Ser ut som du har rätt litet avstånd mellan dina Quad.
jonaz81a skrev:Vardagsrummets anläggning är för tillfället inte ens inkopplad så min "lek/test-anläggning" i datorrummet är den jag använder mest. Jag har även en mer permanent anläggning i samma rum till vänster ur bild, den tar hand om "datorljudet".
Här är i alla fall en ögonblicksbild på hur anläggningen jag lyssnar med just nu ser ut men högtalare och förstärkare byts ofta ut. Heco-högtalarna hör egentligen hemma i vardagsrummet men används för tillfället för A/B-tester.
På bild: Heco Mythos 700, Proson "party lådor", en gammal Pioneer "Pro Logic"-receiver, en JVC-XL-M306 CD-spelare och en Dual CS-455-1 skivspelare.
[ Bild ]
bakerman22 skrev:Jag som trodde att det var ett par IS för 79.900...
Laila skrev:En av de appsolut stiligaste hitintills, men släng gärna in en matta på golvet
som pricken över i . . . typ.
Morello skrev:NU börjar vi prata vinylhörna.
PerStromgren skrev:Morello skrev:NU börjar vi prata vinylhörna.
Med tanke på signaturen "Vinylcalle" bör vi väl inte vara förvånade.
Morello skrev:Kul att se hur forumkamraterna har det hemma i stugan - vi har uppenbarligen hela spektrumet från mysigt till sterilt och från pedantiskt städat till kaos :)
Morello skrev:Jag tittar knappt på TV eller film, men jag tycker att många TV-apparater sitter väldigt högt upp - är jag ute och cyklar?
Det ser ut som att TV'n på många bilder sitter med centrum över 100 cm från golvet, vilket betyder att blicken måste riktas snett uppåt.
RogerGustavsson skrev:TV-hörna har vi på andra våningen.
Ungefär 60 cm från golvet är TV;n monterad.
[ Bild ]
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:TV-hörna har vi på andra våningen.
Ungefär 60 cm från golvet är TV;n monterad.
[ Bild ]
Prydligt, men det stör mitt sinne något att skoarna inte står i samma riktning.
Kolla Flints bild så ser du vad jag menar.
Morello skrev:NU börjar vi prata vinylhörna. Till vänster en Luxman? Till höger har vi en vadå?
Ranefjord skrev:Vinylcalle: Vad bra det har blivit!Riktigt ombonat och trevligt.
darkg skrev:Rydberg skrev:Bild tagen för ett par minuter sedan, ser smalare ut än vad det är, högtalarna står 46 grad isär, rummet är ca 5 meter brett.
[ Bild ]
Vad är gråa skummet? AixFoam?
mrGaskill skrev:pi60(s?) gör sig väldigt bra i vitt tycker jag.Om det inte är vitt så är det snyggt på bilden oavsett vad.
Morello skrev:Ranefjord skrev:Vinylcalle: Vad bra det har blivit!Riktigt ombonat och trevligt.
Verkligen. Bara cigarr-röken som saknas.
Ranefjord skrev:Vinylcalle: Vad bra det har blivit!Riktigt ombonat och trevligt.
Conan skrev:mrGaskill skrev:pi60(s?) gör sig väldigt bra i vitt tycker jag.Om det inte är vitt så är det snyggt på bilden oavsett vad.
Jodå det är pi60s och färgen är vit typ dvs Porsche Pearl - fint ska det va´...
Vinylcalle skrev:Ranefjord skrev:Vinylcalle: Vad bra det har blivit!Riktigt ombonat och trevligt.
Tack. Jo jag är väldigt nöjd. Det är lite trångt här hemma men det påverkar inte ljudet när man är ensam. Gillar dessutom att sitta ganska nära.
Ska bara få hem mitt stora Accuphase steg ifrån lite allmän översyn, köra lite ny optimering av frekvenskorrigeringen för basen sen tänkte jag bjuda hem folk som vill. Kommer gärna och lyssnar hos dig när du fått ordning på ditt nya rum.
MvH Carl
Perfector skrev:
Jag är fortfarande vettlöst impad av pelarna.
Så lika mina 2 meters med 20 st. 3" i varje, men du hade väl fler i dina?
mrGaskill skrev:Coolt. Får Clockwork Orange-vibbar, på ett bra sätt.Ingen picknick-player direkt.
mrGaskill skrev:Jag kan tänka mig att de ser väldigt bra ut på riktigt. Jag har för mig att jag läst att de kostade väldigt mycket i någon annan tråd. Har du något minne av hur mycket ytbehandlingen kostade extra?
Morello skrev:Vinylcalle skrev:Ranefjord skrev:Vinylcalle: Vad bra det har blivit!Riktigt ombonat och trevligt.
Tack. Jo jag är väldigt nöjd. Det är lite trångt här hemma men det påverkar inte ljudet när man är ensam. Gillar dessutom att sitta ganska nära.
Ska bara få hem mitt stora Accuphase steg ifrån lite allmän översyn, köra lite ny optimering av frekvenskorrigeringen för basen sen tänkte jag bjuda hem folk som vill. Kommer gärna och lyssnar hos dig när du fått ordning på ditt nya rum.
MvH Carl
Vad är det för slutsteg man ser på bilden?
Vågar inte gissa; det blev ju fel förra gången.
Thomas_A skrev:
Stiligt, nästan som ett konstverk, kolorerat svartvitt foto.
Med anledning av tidigare kommentarer, här sitter väl TV ganska högt upp på vägg?
jonaz81a skrev:Fina vardags/lyssnings/bio-rum!
Det kanske bäst jag postar en till ögonblicksfärsk bonnig bild på min "lek-setup" i datorrummet så andra med mindre fina lyssningsrum vågar posta lite bilder!
Inte mycket ser ut som igår förutom "party-lådorna", här är det som sagt snabba ryck! Jag har orkat släpa ut Heco-högtalarna till vardagsrummet igen, bild kommer senare när jag kopplat in allt.
[ Bild ]
Morello skrev:jonaz81a skrev:Fina vardags/lyssnings/bio-rum!
Det kanske bäst jag postar en till ögonblicksfärsk bonnig bild på min "lek-setup" i datorrummet så andra med mindre fina lyssningsrum vågar posta lite bilder!
Inte mycket ser ut som igår förutom "party-lådorna", här är det som sagt snabba ryck! Jag har orkat släpa ut Heco-högtalarna till vardagsrummet igen, bild kommer senare när jag kopplat in allt.
[ Bild ]
Har du ett moderkortsmuseum på väggen?
Adhoc skrev:Länk som tål att upprepas mer än en gång, läge att rådfråga dom här nissarna (?): https://youtu.be/dSINO6MKtco
jonaz81a skrev:Morello skrev:jonaz81a skrev:Fina vardags/lyssnings/bio-rum!
[ Bild ]
Vi kan kalla dem för diffuser...
.
Morello skrev:jonaz81a skrev:Morello skrev:
Vi kan kalla dem för diffuser...
.
Jag tycker att vi kallar det för diffusor.
Laila skrev:Snyggt, själv så kör jag med sytråd å BluTac=går att få till AS exakt efter önskemål . . . typ.Du har även en SG ser jag.
Morello skrev:Vad har du för grammofonsteg och försteg till detta?
matssvensson skrev:Det enda som stör är TV:n.
RogerGustavsson skrev:lite oroande att många ställer vinylspelarna så nära högtalarna, det är att bjuda in till störningar.
RogerGustavsson skrev:lite oroande att många ställer vinylspelarna så nära högtalarna, det är att bjuda in till störningar.
Morello skrev:Samt i förekommande fall lite för låg resonansfrekvens; vad har du för pickup och arm på spelaren?
-Palle- skrev:Är det bilden som luras eller är rummet skevt?
AndreasArvidsson skrev:Jag vet inte hur det är med er, men jag vill ha bra ljudkvalité när jag ser på film och jag har då inga planer på att skaffa två stycken lika bra anläggningar. I min värld är därför musik och film-tittande något som måste ske på samma plats och det har jag inte något emot direkt.
Morello skrev:Vad jag menade är att med bra fonogram/musik behövs varken film eller TV
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Vad jag menade är att med bra fonogram/musik behövs varken film eller TV
Det håller jag inte med om. Jag ser väldigt mycket på film och som tur var så är film och musik inget man behöver välja mellan.
Morello skrev:Inspelad tidigt 10960-tal och faktiskt med riktigt hygglig ljudkvalitet.
Morello skrev:Trevligt rum Kasper - och härligt befriande att inte se en stor TV!
kasper skrev:Morello skrev:Trevligt rum Kasper - och härligt befriande att inte se en stor TV!
Tack!
Ledsen om jag gör dig besviken, men så här kan det också se ut om man så önskar. Helt bildfritt är det mao inte.
[ Bild ]-Palle- skrev:Är det bilden som luras eller är rummet skevt?
Ha ha! Nja, det kanske vore läge att omförhandla hyran. Det är bara jag som inte fotar särskilt bra. Dock är takhöjden ca 70 cm i högra hörnet än det vänstra...
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Vad jag menade är att med bra fonogram/musik behövs varken film eller TV
Det håller jag inte med om. Jag ser väldigt mycket på film och som tur var så är film och musik inget man behöver välja mellan.
+1
Jag har nog fler filmer än jag har skivor i dagsläget....
Nattlorden skrev:Favoritfilmerna har jag säkert sett ett tjugotal gånger. Andra får det gå så lång tid mellan att man glömt storyn.
AndreasArvidsson skrev:Jag vet inte hur det är med er, men jag vill ha bra ljudkvalité när jag ser på film och jag har då inga planer på att skaffa två stycken lika bra anläggningar. I min värld är därför musik och film-tittande något som måste ske på samma plats och det har jag inte något emot direkt.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Inspelad tidigt 10960-tal och faktiskt med riktigt hygglig ljudkvalitet.
Kan jag få låna din tidsmaskin någon gång?
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Inspelad tidigt 10960-tal och faktiskt med riktigt hygglig ljudkvalitet.
Varning du skulle inte trivas. Alla nad208 hade för länge sedan falerat bortom all möjlig reparation
sportbilsentusiasten skrev:Kul tråd!
Kan jag ladda upp en bild till inlägget från min iphone, hur?
Har läst FAQ o testat lite, utan lycka
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Inspelad tidigt 10960-tal och faktiskt med riktigt hygglig ljudkvalitet.
Varning du skulle inte trivas. Alla nad208 hade för länge sedan falerat bortom all möjlig reparation
Morello skrev:Varför inte resa tillbaka till Oscar Petersen, vinylspelare och rörslutsteg?
Nattlorden skrev:Morello skrev:Varför inte resa tillbaka till Oscar Petersen, vinylspelare och rörslutsteg?
För att jag aldrig hört talas om nämnda person?
Morello skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Varför inte resa tillbaka till Oscar Petersen, vinylspelare och rörslutsteg?
För att jag aldrig hört talas om nämnda person?
Hoppsan, Peterson skall det stå.
lennartj skrev:@adhoc:
Ditt rum verkar ju färdigt.
Så kan du väl inte ha det?
Vad ska du hitta på härnäst?![]()
Jo, jag tackar för erbjudandet om förhöjningsklossar till mina Bowers&Wilkins DM4.
Bottenytan på dem är exakt 10" x 10".
Jag har provat satsen med SD-fötter anpassade för OA52s ojämna viktfördelning, men
föredrar 3 gamla bruna med 35 mm diameter och 10 mm höjd.
De nya har jag förlagt någonstans, och kommer inte på var.
De gamla kan nog duga till DM4 också, två i framkant och en bak.
Eftersom jag vill ha dem så långt från bakväggen som möjligt och dessutom kraftigt
invinklade måste SD-fötterna placeras mellan högtalana och klossarnas ovansida,
gärna i försänkningar med ca 40 mm diameter och 6-8 mm djup och centrum 40 mm
från ytterkanterna.
Bild kommer.
Morello skrev:Spara bilden på datorn och bifoga med inlägget.
sportbilsentusiasten skrev:Det funkade hyfsat här är bilder.
TV'n står tillfälligt på golvet. När stativet (hemmabygge av kompis) blir klart till subben ska jag fixa till TV'n som normalt sitter på väggen.
Det lila är en hemmabyggd NAS. Med nätdelen uppe-på som inte fick plats.
sportbilsentusiasten skrev:Anpassar forumet storleken automatiskt eller kan man välja hur stor den postade bilden blir på webben?
Eller får man editera bilden INNAN man laddar upp den?
BurkeShelley skrev:Min lilla grotta från båda håll. Jäkligt bra med döbattanger och draperi som gör rummet tyst som musen. Och att det där med tapetsera om inte är aktuellt.
/Burke
BurkeShelley skrev:Min lilla grotta från båda håll. Jäkligt bra med döbattanger och draperi som gör rummet tyst som musen. Och att det där med tapetsera om inte är aktuellt.
/Burke
shifts skrev:Ja, där har vi min vinnare. Fantastiskt rum.
Morello skrev:shifts skrev:Ja, där har vi min vinnare. Fantastiskt rum.
Om det inte vore för tv-djäveln så är det en vinnare!
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:shifts skrev:Ja, där har vi min vinnare. Fantastiskt rum.
Om det inte vore för tv-djäveln så är det en vinnare!
Du skall inte klaga på hans Mac också?
/Burke
matssvensson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Det funkade hyfsat här är bilder.
TV'n står tillfälligt på golvet. När stativet (hemmabygge av kompis) blir klart till subben ska jag fixa till TV'n som normalt sitter på väggen.
Det lila är en hemmabyggd NAS. Med nätdelen uppe-på som inte fick plats.
Tjusigt. Precis lagom mycket konst på väggarna och sovplats förberedd för maratondiggande. De där JBL:arna ser kaxiga ut - börjar liknar det man är van vid på bilder från japanska audiofilhem med inbaxade teaterhorn som knappt får plats i rummet.
/mats
/Burke
BurkeShelley skrev:Min lilla grotta från båda håll.
---
/Burke
lennartj skrev:Du har sannerligen en grymt imponerande skivsamling. Det är ju så den måste se ut för att ha något värde!
Vad är ett antal terabyte *.wav eller *.flac filer på en NAS eller motsvarande värda?
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Du har sannerligen en grymt imponerande skivsamling. Det är ju så den måste se ut för att ha något värde!
Vad är ett antal terabyte *.wav eller *.flac filer på en NAS eller motsvarande värda?
Nja, det har ju varit några stora vinylsamling till salu som visat sig vara svårsålda. Hur gick det med den där stora samlingen i Värmland? I USA fanns en jättesamling som ingen verkade vilja köpa. Hur många vinylskivor hinner man ta in under en livstid och samtidigt ha ett "normalt" liv? Hur många timmar per dygn kan man lägga på musiklyssning i hemmet?
Mirage skrev:Kul med bilder från många olika rum här! Inte snabbast att vara med här, men jag får skylla på tjänsteresa...
Så här ser själva lyssningsplatsen ut.
Sätter man sig mitt i soffan ser man det här.
Mjukvara förvaras i första hand i andra rum, det som står här är mest som prydnad. Vinyl har jag inte mer än det som syns här, digitalt lagrad film och musik är det mesta numera rippat till server i annat rum.
Det är inte städat för bilderna!Jag har långt från perfekt ordning i huset, men här inne vill jag har ordning och reda; inte en massa saker som ligger framme.
Morello skrev:Maffig, DENON-spelare, Mirage! Tummen upp!
sprudel skrev:Ordning och reda, prydligt som jag gillar
roggaro skrev:Hej Jansson gamle smaulänning ang. platsbeskrivning är min lyssningsplats någonstans mellan höronen. tro't eller ej så nynnas det oftast hej vilt (i skallen) utan särskild yttre anläggning/påverkanmånde kan vara att det är det musikaliska minnet som spökar
Morello skrev:Jansson, härlig vinylspelare!
MagnusÖstberg skrev:Jansson - det var inget lätt rum att leka i!
MagnusÖstberg skrev:Jansson - det var inget lätt rum att leka i!
blixten_no1 skrev:MagnusÖstberg skrev:Jansson - det var inget lätt rum att leka i!
Vilken tur att låter bättre än MÅNGA andra rum
shifts skrev:Kul att få se bilder från nya boendet Jansson, bra skivspisarhörna!
Laila skrev:Urtjusigt Jansson, min eloge . . . typ.
Jansson skrev:shifts skrev:Kul att få se bilder från nya boendet Jansson, bra skivspisarhörna!
Länge sen vi sågs sist.
Hör av dig om du är i Stockholm, vore kul att ses!
dawelito skrev:bakerman22 skrev:[ Bild ]
Jäklar schysst! Vad är det för basar? ser ut som "bilbasar"
Fredzz0rs skrev:Längtar tills jag kan få ett dedikerat hifi-rumNuvarande setupen är full av kompromisser.
Tex så vägrar min fru låta mig ha en matta framför tv-bänken
Thomas_A skrev:
Den är för härlig den där spelaren!
Fråga, har du någon lämplig pryl för att damma av den? Förmodar att du inte har något dammskydd till den, eller?
Flint skrev:Det är kul att se hur dagens HiFi-trend ser ut. Vad som är rätt och vad som är inne.
bootstrap skrev:Kan bara hålla med trådskapare, det är kul att se era bilder. Här kommer mitt vardagsrum, kan inte lika häftigt och fint som er andra men det är mitt
[ Bild ]
Nattlorden skrev:bootstrap skrev:Kan bara hålla med trådskapare, det är kul att se era bilder. Här kommer mitt vardagsrum, kan inte lika häftigt och fint som er andra men det är mitt
[ Bild ]
Det var väl en häftig center?
Morello skrev:Hämtar en beg möbel ikväll: Soundstyle XS310. Blir fint att kunna ha två vinylspelare uppepå om andan faller på.
Morello skrev:Hämtar en beg möbel ikväll: Soundstyle XS310. Blir fint att kunna ha två vinylspelare uppepå om andan faller på.
PerStromgren skrev:Morellos bänk har en fin feature: den står så nära en lyssningsplats att en fjärr inte behövs! Det gillar jag. Och Quad-tunern, förstås. På den varianten som såldes i Storbritannien stod det BBC1, BBC2, etc på snabbvalsknapparna.
Vinylcalle skrev:Gillar Copland (förutom TEAC mekaniken i CD-spelarna) och QUAD FM4 är en bra och trevlig radiodel. Försteget gissar jag är något eget?
MvH Carl
RogerGustavsson skrev:Att bänken står nära lyssningsplats är smutt. Det brukar ibland varnas för att ha skivspelare på långbänk eftersom det kan ge en låg resonansfrekvens för underlaget. Skivspelare med mjukt upphängt innerchassi är ofta känsliga för sånt. Nu har Morello en Rega och det kanske fungerar?
Morello skrev:Försteget (inkl RIAA) är en prototyp som inte har fått någon ytbehandling. Fronten kommer direkt från CNC-fräsen.
xeizo skrev:Quad-tunern är löjligt snygg, Gillar!
Morello skrev:xeizo skrev:Quad-tunern är löjligt snygg, Gillar!
Ja, det är formgivning på hög nivå.![]()
Från radion går oskarvad antennkabel hela vägen till en skorstensmonterad antenn jag fick av "phon" här på forumet; mottagningen är spitzeklasse! Kanske den bästa FM-mottagning jag hört.
Grannen såg lite förundrad ut när jag med stor entusiasm berättade (ståendes på skorstenen) att det var en FM-antenn jag monterade.![]()
![]()
![]()
PerStromgren skrev:Morellos bänk har en fin feature: den står så nära en lyssningsplats att en fjärr inte behövs! Det gillar jag. Och Quad-tunern, förstås. På den varianten som såldes i Storbritannien stod det BBC1, BBC2, etc på snabbvalsknapparna.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morellos bänk har en fin feature: den står så nära en lyssningsplats att en fjärr inte behövs! Det gillar jag. Och Quad-tunern, förstås. På den varianten som såldes i Storbritannien stod det BBC1, BBC2, etc på snabbvalsknapparna.
Japecis, det tycker jag är självklart - att man kan ratta systemet utan att resa sig upp. Jag sitter oftast precis till vänster om bänken.
BPM skrev:Det där var ett riktigt trivsamt rum, tobm!
tobm skrev:Vallejos, här är hörlursriggen. Lyssnas på sittandes i den gamla Jetsonfåtöljen som skymtar ovan (superskön!). Lyssnar oftast med ett par AKG K501, finns även ett par Sennheiser HD650. Lyssnar i stort sett bara via Holographic Audio-stärkaren, de två från Musical Fidelity är mest dammsamlare...
[ Bild ]
BPM skrev:
Den där musiken är right up my alley...men...vad är det?
Vallejos skrev:Herregud, jag vet inte om jag vågar visa min lyssningsplats då alla ser ut att leva i glassiga inredningsmagasin![]()
Men jag kör en chansning och hoppas ni inte dömer hunden efter håren som man säger hahaha![]()
![]()
[ Bild ]
sportbilsentusiasten skrev:Mina 3677 är moddade, nya internkablar och utflyttat filter (sitter i vinlådan av trä)
4645-subben kommer bli moddad den med vad det lider.
Öhmans akustikplattor med hemmabyggda ramar bak/sida om grejjerna.
Morello skrev:Grannen såg lite förundrad ut när jag med stor entusiasm berättade (ståendes på skorstenen) att det var en FM-antenn jag monterade.![]()
![]()
![]()
rajapruk skrev:sportbilsentusiasten skrev:Mina 3677 är moddade, nya internkablar och utflyttat filter (sitter i vinlådan av trä)
Inte funderat på att modda delningsfiltren med "charge coupling"?
Hade varit kul att följa ett sådant projekt
När du flyttar ut filtren ur högtalaren så ändrar du den interna volymen och avstämningen i lådan. Något som märkts?
Vad ska du modda på 4645? Trycka i 2269h?!
sportbilsentusiasten skrev:rajapruk skrev:sportbilsentusiasten skrev:Mina 3677 är moddade, nya internkablar och utflyttat filter (sitter i vinlådan av trä)
När du flyttar ut filtren ur högtalaren så ändrar du den interna volymen och avstämningen i lådan. Något som märkts?
Vad är "charge coupling" lite snabbt på svenska och vad skulle fördelarna vara?
Har inte tid just nu att grotta ned mig i dessa textmassor
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... sover.html
http://www.enjoythemusic.com/diy/0911/c ... sovers.htm
Dock ÄR planen att modda filtren. Delar har levererats till en kompis med samma talare.
Filtren är små = tror inte man hör skillnad.
I 4645C ska jag byta internt kablage, kasta bort alla snabbkopplingar (=löda allt) och stoppa in riktiga banananslutningar till högtalarkablarna.
Dvs som på 3677.
Conan skrev:BPM skrev:
Vanessa Fernandez
rajapruk skrev:sportbilsentusiasten skrev:rajapruk skrev:
Vad är "charge coupling" lite snabbt på svenska och vad skulle fördelarna vara?
Dock ÄR planen att modda filtren. Delar har levererats till en kompis med samma talare.
I 4645C ska jag byta internt kablage, kasta bort alla snabbkopplingar (=löda allt) och stoppa in riktiga banananslutningar till högtalarkablarna.
Dvs som på 3677.
Charge coupling minskar distorsionen i delningsfiltrets kondensatorer. Man använder ett batteri för bias av kondensatorernas dialektrum, och dubbelt av varje kondensator parallellkopllat, vilket minskar övergångsdistorsion. JBL har kört det på sina finaste serier sedan slutet på 80-talet.
Ska du modda filtren tycker jag absolut det är något att titta på. Det ger "significant improvement in sonic performance" enligt Greg Timbers.
sportbilsentusiasten skrev:rajapruk skrev:sportbilsentusiasten skrev:Vad är "charge coupling" lite snabbt på svenska och vad skulle fördelarna vara?
Dvs som på 3677.
Charge coupling minskar distorsionen i delningsfiltrets kondensatorer. Man använder ett batteri för bias av kondensatorernas dialektrum, och dubbelt av varje kondensator parallellkopllat, vilket minskar övergångsdistorsion. JBL har kört det på sina finaste serier sedan slutet på 80-talet.
Ska du modda filtren tycker jag absolut det är något att titta på. Det ger "significant improvement in sonic performance" enligt Greg Timbers.
Ok är med!
Vilket batteri? 1,5V eller vad...
lennartj skrev:Vallejos skrev:Herregud, jag vet inte om jag vågar visa min lyssningsplats då alla ser ut att leva i glassiga inredningsmagasin![]()
Men jag kör en chansning och hoppas ni inte dömer hunden efter håren som man säger hahaha![]()
![]()
[ Bild ]
Det var väl ingen fara, min ovana att plocka undan en massa saker så att de hamnar utanför bild gör bara mitt "kaos" värre på sikt.
Intressant "tuner" uppe till vänster, en sådan är du nog helt ensam om i det här gänget.
Är det en Eddystone?
Ingen stereo där, i så fall, inte ens FM om jag inte tagit fel.
Intressant att blanda äkta hifi med lo-fi , det ställer stora krav på ett välartikulerat mellanregister för hörbarheten.
"Oäkta" hifi med överdriven bas och diskant, men otydligt mellanregister gör 78-varvs och AM-lyssning helt onjutbar.
BPM skrev:Conan skrev:BPM skrev:
Vanessa Fernandez
Lyssnar nu..och damn.. Skivan där hon gör gamla hårdrockscovers är ju magisk!
Conan skrev:BPM skrev:Conan skrev:
Vanessa Fernandez
Lyssnar nu..och damn.. Skivan där hon gör gamla hårdrockscovers är ju magisk!
Ja men visst är det bra!? Har "Use Me" och "When the Levee Breaks" på SACD och det är bra musik med bra ljudkvalitet rakt igenom.
rajapruk skrev:Litet 9V batteri verkar vara det vanligaste. Det ska i princip inte dra någon ström, så batteriet räcker hela sin lagringstid, sägs det.
Morello skrev:Var köper man hennes album till rimlgit pris? 329 SEK på CDON känns som bondfångeri.
Morello skrev:Har albumen ifråga även CD-lager för oss som inte har SACD-maskin?
Conan skrev:Morello skrev:Var köper man hennes album till rimlgit pris? 329 SEK på CDON känns som bondfångeri.
Jag handlade på amazon.co.uk. Vart ju inte helt gratis ändå med lite drygt 60 Pund för både Use Me och When the Levee Breaks. Fördelen var ju att skivorna faktiskt kom efter en vecka eller så. Handlar man på CDON "beställningsskivor" är det inte ovanligt att det tar 1½ månad innan tillslut info kommer att skivan inte gick att köpa...Morello skrev:Har albumen ifråga även CD-lager för oss som inte har SACD-maskin?
Båda skivorna är listade som "Hybrid SACD" och det sitter dessutom CDDA-loggan (compact disc digital audio) tryckt på baksidan av båda konvoluten. Det borde funka.
Morello skrev:Det finns kanske bara på SACD-hybrid?
Vilken butik säljer så billigt? jag brukar nog få betala mellan 10 och 30 SEK pro stück för beg. CD.
Vilket medför att det handlas rätt friskt.
Morello skrev:Någon som kan förklra varför dessa album kostar 300 Sek pro stück?
Jag köper mer än gärna riktiga skivor, men detta är ju larviga priser.
music4ever skrev:Morello skrev:Någon som kan förklra varför dessa album kostar 300 Sek pro stück?
Tur du inte är vinylkonnässör. 3xLP versionen är inte billig. https://www.discogs.com/Vanessa-Fernandez-When-The-Levee-Breaks/release/8529606
petersteindl skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Någon som kan förklra varför dessa album kostar 300 Sek pro stück?
Tur du inte är vinylkonnässör. 3xLP versionen är inte billig. https://www.discogs.com/Vanessa-Fernandez-When-The-Levee-Breaks/release/8529606
Vad är det där för larv?
Så här skall det se ut. https://www.discogs.com/Monks-Black-Monk-Time/release/873116 Jag hade den på den gamla goda tiden då det begav sig.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Någon som kan förklra varför dessa album kostar 300 Sek pro stück?
Vad är det där för larv?
Så här skall det se ut. https://www.discogs.com/Monks-Black-Monk-Time/release/873116 Jag hade den på den gamla goda tiden då det begav sig.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:music4ever skrev:Tur du inte är vinylkonnässör. 3xLP versionen är inte billig. https://www.discogs.com/Vanessa-Fernandez-When-The-Levee-Breaks/release/8529606
Vad är det där för larv?
Med vänlig hälsning
Peter
Oj, det var billigt!
Di Weekend skrev:Sveriges antagligen dyraste singel, som finns på marknaden för närvarande, är ett exemplar av ”She loves you”, signerad av alla fyra medlemmar i The Beatles. Den finns på Nostalgipalatset och kostar 120 000 kronor.
Den dyraste begagnade lp-skiva som har sålts i världen är Ringo Starrs eget exemplar av The Beatles ”The white album”. Det exemplaret var det första som trycktes och har serienumret 0000001. Skivan såldes på auktion i december med utropspriset 40 000–60 000 dollar, en budnivå som snabbt passerades. Vinylplattan klubbades för 790 000 dollar, motsvarande 6,75 miljoner kronor.
CODY skrev:
Bra argument för att införa värnplikt igen
Conan skrev:Min första LP tror jag var "Forever Young" med Alphaville
Kevin_Mitnick skrev:Ämnet var väl din lyssningsplats.. Chilla med allmänt pladder
BPM skrev:Trodde aldrig jag skulle nå dit igen men börjar bli sugen på vinyl.
BPM skrev:Varför görs det ingen kombinerad svarv-försteg-dac-streamer?
Conan skrev: Inget man klumpar ihop till en multifunktionsapparat m.a.o...
BPM skrev:Conan skrev: Inget man klumpar ihop till en multifunktionsapparat m.a.o...
Jodå! Det är ju bara att göra rätt..
..om man vill ha prestanda och inte charm..
Misstänker dock att en dylik maskin vore ganska kostsam, och en hel del av charmen går förlorad. Jag har inte hört så mycket vinyler de senaste åren och i dessa Tidal-tider så handlar mycket med vinyl för mig om just nostalgi.. Charm. Känslan av att lägga en skiva på plattan och sänka nålen. En maskin lik den jag nämner ovan vore nog rätt o-charmig.
Blev dock förvånad hos eljulio för ett par veckor sedan. Han la på en vinyl..och jag riktigt kände hur det måste upplevts..och inget knaster eller sprak. Bara musik. Ingenting som vid en snabb lyssning avslöjade att det handlade om ett så gammalt format.
Direkt efteråt blev det iofs spotify ifrån telefonen och det lät bra det med..
Har backvis med gamla vinyler sparade som jag inte kunnat lyssna till på 25 år.. "Min" maskin finns ju inte (och hade inte haft råd att köpa den om den gjort det..) så får väl börja med en spelare för ett par tusen och ett riaa för lika mycket.. Musiken finns ju att hitta på spottan/tidal men en spelare vore rätt snygg i rummet och en hylla med vinyler är ju snudd på kult..
Och känslan av att lägga en på plattan och sänka nålen..
BPM skrev:Har backvis med gamla vinyler sparade som jag inte kunnat lyssna till på 25 år.. "Min" maskin finns ju inte (och hade inte haft råd att köpa den om den gjort det..) så får väl börja med en spelare för ett par tusen och ett riaa för lika mycket..
lennartj skrev:Det bästa med gamla vinylskivor är att de knappast utsatts för dynamikförstörande (re)mastering, tycker jag.
Vet man egenligen vilken version som levereras via strömningstjänsterna?
robert293 skrev:Sitter just nu i sena timman o njuter musik efter att ha jobbat sen kväll.
music4ever skrev:Körde några livespelningar med The Kills igår kväll.
jonaz81a skrev:CD-skivor köpes med fördel hos återvinningsbutiker!
Här kostar CD-skivor 5kr styck i den billigaste butiken med ett utbud på ca 1000 skivor som fylls på allt eftersom skivor säljs. De "dyra" butikerna tar 10kr men sänker till 5kr när det är REA. Erikshjäpen har jag inte koll på eftersom jag bojkottar det skitstället.![]()
Nu har visserligen den billigaste butiken börjat med ofoget att försöka ta 20kr för vissa nyutställda CD-skivor men av dessa verkar de inte sälja en enda så de hamnar snart där de hör hemma, d.v.s bland de andra 5kr-skivorna.
Varför man ska betala 300kr för en "högupplöst" skiva när man kan få en CD som låter precis lika bra (eller dåligt) för en bråkdel av kostnaden är något jag troligtvis aldrig kommer att förstå. Visserligen tar det ett par år innan nya skivor dyker upp hos återvinningsbutikerna men jag har sällan bråttom.
Jag har säkert nämt det förut men här kommer det igen! Jag är ganska snål.
music4ever skrev:Körde några livespelningar med The Kills igår kväll...
hifikg skrev:
Dubbla tvättmaskiner i sovrummet tänkte jag... men så förstår jag att det ena förstås är en torktumlare
Morello skrev:Var köper man hennes album till rimlgit pris? 329 SEK på CDON känns som bondfångeri.
Chopha skrev:Stiligt och det ser ut att vara mysig belysning i rummet!
Vad är det för märke på de fyra armaturerna/lampskärmarna du har hängandes på sidorna?
adagio skrev:Tack! Målet har varit att integrera ganska "tung" hifi på ett naturligt sätt. Där rummen ska fungera även för andra ändamål. Även om mitt fokus legat kring musik, ska rummen vara trivsamma och även inbjuda till andra umgängesformer.
Väldigt bra med möjligheten att stänga dörrar när någon vill vara ifred, se på tv, spela musik eller läsa en bok. Eller umgås tillsammans mm. Här finns alla möjligheter.
Komorok skrev:Vilken skön kontrast det är mellan mitt och Adagios rum. Kul att vi gillar olika stil, grejor och sysselsättningar.
adagio skrev:Komorok ska det faktiskt stå. iPhone på tåget är väl inte det perfekta tangentbordet. Och nu kan jag inte redigera.....sorry
NADifierad skrev:Coolt rum.
Jag gillar lamporna och Lenintavlan.
avr7000 skrev:[ Bild ]
lennartj skrev:avr7000 skrev:[ Bild ]
Är det jag som varit ouppmärksam?
Hux flux från noll till två skivpelare i anläggningen?
Är det en Systendek II med Helius Scorpio-arm till vänster?
Vad har du till höger, kan det vara någon Luxman?
Vad är syftet med de båda?
Jag har ju min Hot-Roddade Garrard SP25 Mk.II för schellack och
Systemdek IIS för vinyl.På den bytte jag nyss ut min gamla Helius
Standard Arm mot en Jelco SA-750D som ger kraftfullare dynamik
och solidare perspektivåtergivning trots utbytbara pickup-skal med
Ortofon/SME standardfattning. Jag hade sett fram emot att försöka
hitta en London Decca Super Gold pickup med van den Hul-nål
men upptäckte till min förfäran att nålen på min Lyra Dorian pickup
inte längre såg ut som den borde i ett USB-mikroskop.Så Deccan
får vänta.
Den befinner sig nu hos van den Hul för att förses med en nålarm
av bor och en nål med hans slipning.
Så när som den här Lyra-pickupen har jag uteslutande spelat vinyl
med med van den Hul-nålar sedan 1981.
Dina OA51 har verkligen fått rejäl mid-och sub-bas komplettering.
galder skrev:AVR7000 med sina OA51 tycker jag nästan synd om, högtalarna alltså. De ser förhållandevis lite små ut. Får nog kämpa på med den äran.
RogerGustavsson skrev:galder skrev:AVR7000 med sina OA51 tycker jag nästan synd om, högtalarna alltså. De ser förhållandevis lite små ut. Får nog kämpa på med den äran.
Nja, de är i varje fall rejält avlastade. Behöver väl inte spela någon bas alls?
philipbtz skrev:Riktigt härlig stil Komorok. Helt i min smak.
ostmaccan skrev:Vilken tjusig klocka!
2-ch skrev:Min lyssningsplats är väldigt mörk, precis som jag vill ha det.
Mysfaktorn är (för mig) hög. Men den sänktes betänkligt sen frugan bestämde att rummet behövde en tv-djävel.
Framför kameran är ett soffbord, till höger en öppen spis och längst fram i bild ett par NHT 3.3 med SVS basar till.
Skivsamlingen syns inte i bild.
[ Bild ]
Ja ni får väl anstränga fantasin lite
hifikg skrev:Har du snott min bild?? Jag har faktiskt upphovsrätt på alla bilder med bara svarta pixlarMen det kanske finns en liten mörkgrå längst ner där?
Komorok skrev:philipbtz skrev:Riktigt härlig stil Komorok. Helt i min smak.
Tack, du får komma förbi igen när du ids. Men nu har du ju en egen källare, så behovet finns väl inte längre
?
UrSv skrev:Jag tycker din uppställning verkar lite konstig. Kommer takreflexen från fel håll?
Andersh74 skrev:UrSv skrev:Jag tycker din uppställning verkar lite konstig. Kommer takreflexen från fel håll?
Od11orna spelar inte. Annars tycker jag att mitt lyssningsrum är bland de bättre. Mycket böcker och mycket möbler, så som Stig utvecklade sina högtalare för om det stämmer. Och nu låter det lite bättre, ett glas vin, en knuten slips och en vänlig granne senare.
/A
ostmaccan skrev:Det där är en riktig rumsavdelare. Eller är det bilden som ljuger på något sätt?
Emanuelgbg skrev:Gott att se att du har en egen rullvagn för fjärrisarna!
Stranne skrev:Emanuelgbg skrev:Gott att se att du har en egen rullvagn för fjärrisarna!
Det är vad krävs om man ska använda så många fjärrkontroller... Har du hört talas om nåt som kallas "multifjärr" Stefan?
adagio skrev:music4ever> Sjukt läcker televis!!!! Förlåt min okunskap, Vad är det?
petersteindl skrev:Den här serien är rolig.
För den som av någon outgrundlig anledning inte orkar titta igenom alla avsnitt så kan man ju gå rakt på sista avsnittet.
Med vänlig hälsning
Peter
avr7000 skrev:Bytt soffa...
NJackkuddarna på G
Stefan
genstruktur skrev:avr7000 skrev:Bytt soffa...
NJackkuddarna på G
Stefan
Mäktigt många basar. Snyggt med, ser ut att kunna låta bra också!
smile skrev:Hej!
Om det är högtalarna du syftar på så är det gamla ryska biografhögtalare, Lomo 4-A32, 12" som är byggda i en kvartsvågspipa.
De små subbarna är vanliga sls10 som jag bytte till mig mot en platta mariestads med en snäll Forum medlem.
2-ch skrev:Kul.
Jag ser tydliga indikationer på småbarn. De är sällan kompatibla med element utan skydd.
sprudel skrev:[ Bild ]
Chdani skrev:...men å andra sidan låter allt annat mycket bättre nu.
Adhoc skrev:Att downsiza högtalarens volym, det görs givetvis för att fler högtalare ska få plats.
NADifierad skrev:
Så här skumt ser det oftast ut när jag lyssnar.
lennartj skrev:Supersnyggt sideboard.
Her du behövt renovera och/eller bygga om det?
Skymtar jag ett par Sonab OD11 på näst översta hyllan?
dannybrascoe skrev:lennartj skrev:Supersnyggt sideboard.
Her du behövt renovera och/eller bygga om det?
Skymtar jag ett par Sonab OD11 på näst översta hyllan?
Det är faktiskt nyproduktion:
https://www.rge.se/sv/Varor/Forvaring/S ... d=409129EB
Och det är kanske inte optimalt som enda "mediamöbel". Men man måste ju anpassa och kompromissa ibland.
Och att det är ett par OD-11or är rätt skymtat.
jbass skrev:Min lyssningsplats!
Låter finfint efter att väggen bakom högtalarna kom på plats (Ino aco + mineralull). Nästa projekt blir att bygga bort hifi-altaret, men hittar ingen bänk tillräckligt stor för att svälja slutstegen. Finns det förslag på kommersiellt tillgänglig, luftig möbel?
(Ber så mycket om ursäkt för de ”operationsskynkefärgade”, skrynkliga gardinerna. Blev en miss när jag gav mig på att färga om dessa.)
genstruktur skrev:jbass skrev:Min lyssningsplats!
Låter finfint efter att väggen bakom högtalarna kom på plats (Ino aco + mineralull). Nästa projekt blir att bygga bort hifi-altaret, men hittar ingen bänk tillräckligt stor för att svälja slutstegen. Finns det förslag på kommersiellt tillgänglig, luftig möbel?
(Ber så mycket om ursäkt för de ”operationsskynkefärgade”, skrynkliga gardinerna. Blev en miss när jag gav mig på att färga om dessa.)
Fint! Ljust, luftigt och fin utsikt med ser det ut som?
Är hela väggen bakom frontarna Ino Aco+mineralull, både bakom det grå och gröna? Är det absorbenter även mellan fönstren? De fyra vita rektanglarna?
jansch skrev:Jbass - Skönt lyssningsrum du har!
jansch skrev:Tack Juanth!
Rummet verkar ju inte helt lätt ur akustiskt perspektiv!
Vad du inte ser är ca 1/3 del av rummet, eller rättare sagt rummet har ju inga dörrar utan går ihop med kök, 2 hallar och ett "loft" som är ca 40kvm. Fördelen är att jag har rumsresonanser från huvudväggar 12 meter respektive 18 meter kombinerat med delvis avgränsningar på 10meter resp 8,5meter och sedan då 7,5meter i snedtaks nock. i kök/köksö del är takhöjden dock ca 2,6m.
Jag har alltså "stående vågor" från under 20Hz och ganska jämnt fördelade. Överallt dubbelgips och isolerade mellanväggar samt betongplatta, det är inget som "svänger med". Konstigt nog gillar jag stereoperspektivet från högtalarna, borde vara "luddigt" men är inte det. T.ex. trumpet blir väldigt "punktformigt".
Som sagt lååång efterklang men jämnt utbredda resonanser.
Helt annorlunda att lyssna i hobbyrummet (kommer inte exakt ihåg men ca 11 kvm). Där lyssnar jag med Sonab OA6 (typ1) och ibland typ2. Mycket "torrare" ljud men väldigt luftigt ändå!
just nu är OA6typ1 "undanskuffade" då jag håller på att mäta på OA6typ2:orna. Och ett vinglas på arbetsbordet i denna stund.....dvs nu!
jbass skrev:Min lyssningsplats!
Morello skrev:jansch skrev:Jbass - Skönt lyssningsrum du har!
Instämmer - ett rum som inbjuder till såväl samkväm som musiklyssning.
Det enda jag kan anmärka på är TV'n - släng ut böset.
Stereoperspektivet är utmärkt, även så här snett lyssnat, så länge det rör sig inspelningar som inte är panorerad mono.
PerStromgren skrev:så länge det rör sig inspelningar som inte är panorerad mono.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:så länge det rör sig inspelningar som inte är panorerad mono.
Dvs nästan inga?
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:så länge det rör sig inspelningar som inte är panorerad mono.
Dvs nästan inga?
Fullt så illa är det inte i de genrer jag lyssnar mest till, konstmusik och jazz. Men visst, det kunde gärna vara fler.
jonasp skrev:Blev det inte en negering för mycket där någonstans?
PerStromgren skrev:jonasp skrev:Blev det inte en negering för mycket där någonstans?
Nej, det tror jag inte. Nattis "nästan inga" kan tolkas som 7% av alla inspelningar. Jag skriver "Fullt så illa är det inte" och skule väl kunna tolkas som bättre än 7%, dvs sisådär 19%. Eller?
jonasp skrev:Nu fattar jag också. Seså, nu kan ni diskutera lyssningsplats igen!![]()
jonasp skrev:Nu fattar jag också. Seså, nu kan ni diskutera lyssningsplats igen!![]()
jonasp skrev:Här sitter jag. Gärna så jag når "försteget" (Denon 2808). Fluffiga ryamattor, gott om bokhyllor i rummet. Blandning av skivor, böcker, och leksaker till en fyraåring i bokhyllorna. De röda böckerna är nordisk familjebok - över 100 år gammal.![]()
Tengil skrev:Jag lägger min ostädade vy över min lyssningsplats även i denna tråd.
[ Bild ] DSC_4357 by christer liliegren, on Flickr
Vh Christer
jonasp skrev:Här sitter jag. Gärna så jag når "försteget" (Denon 2808). Fluffiga ryamattor, gott om bokhyllor i rummet. Blandning av skivor, böcker, och leksaker till en fyraåring i bokhyllorna. De röda böckerna är nordisk familjebok - över 100 år gammal.![]()
Tengil skrev:Jag lägger min ostädade vy över min lyssningsplats även i denna tråd.
[ Bild ] DSC_4357 by christer liliegren, on Flickr
Vh Christer
NADifierad skrev:Tråden där Tengil bygger sitt ljud är bra läsning.
Har tyvärr ingen länk...
genstruktur skrev:jonasp skrev:Här sitter jag. Gärna så jag når "försteget" (Denon 2808). Fluffiga ryamattor, gott om bokhyllor i rummet. Blandning av skivor, böcker, och leksaker till en fyraåring i bokhyllorna. De röda böckerna är nordisk familjebok - över 100 år gammal.![]()
Ser trevligt ut!![]()
Verkar kunna se ut över trädgården med från sweetspot?
shifts skrev:Ser två stora högtalare och fyra sombreros.
FBK skrev:Inte att jag tycker något negativt om du nu trodde det, utan mina smilys betyder maffigt.
krellmaster skrev:Jaha, dags för det årliga inlägget då. Såhär ser det ut nu från lyssningsfåtöljen.
Lofi-Rabiat skrev:Ser fantastiskt stilrent ut, synd på brusig bild bara.
rajapruk skrev:Lofi-Rabiat skrev:Ser fantastiskt stilrent ut, synd på brusig bild bara.
Ville göra den lite ”arty” med lite dramatisk feeling och flytta fokus från tekniken till upplevelsen. Här är utan effekter. Brusig den med iofs. iPhone 6s, panorama.
rajapruk skrev:Strax före julpynt. Höstrusk. Musikmys.
RogerGustavsson skrev:Snyggt är det! Stör inte reflektioner från högtalarnas närmaste omgivning?
rajapruk skrev:RogerGustavsson skrev:Snyggt är det! Stör inte reflektioner från högtalarnas närmaste omgivning?
Jo lite. Det blir en utsläckning av hörnet runt 250Hz någonting.
Här är skillnaden i reflexer med/utan massa dämpning runt om högtalaren (en mickposition). Det röda är det som dämpas bort. Mycket mindre reflexer från närliggande ytor än vad jag trodde det skulle vara. Hornet och den breda baffelns riktverkan hjälper väl till.
Tangband skrev:hur upplevde du ljudet med mer dämpning ? Blev det bättre ?
rajapruk skrev:Jag lyssnade inte på det. Mätte bara.
PerStromgren skrev:rajapruk skrev:Jag lyssnade inte på det. Mätte bara.
Det är riktiga faktiskt-takter, det!
FBK skrev:PerStromgren skrev:rajapruk skrev:Jag lyssnade inte på det. Mätte bara.
Och urbota tråkigt.
Perfector skrev:FBK skrev:PerStromgren skrev:
Och urbota tråkigt.
Amen
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster