Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Det är bättre nu!
Då:
[ Bild ]
För övrigt så kan man konstatera hur många märken det var då som inte gör väsen av sig nu....
Nattlorden skrev:För övrigt så kan man konstatera hur många märken det var då som inte gör väsen av sig nu....
petersteindl skrev:Fast, med just den bilden och Patrik Caesar i högform så var det bättre då, även fast många andra fixar bättre ljud på mässorna nu än då.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Det är bättre nu!
Då:
[ Bild ]
För övrigt så kan man konstatera hur många märken det var då som inte gör väsen av sig nu....
Fast, med just den bilden och Patrik Caesar i högform så var det bättre då, även fast många andra fixar bättre ljud på mässorna nu än då.
Mvh
Peter
paa skrev:Hur länge sedan är det som det var hifi mässa i Ostermans Marmorhallar?
petersteindl skrev:paa skrev:Hur länge sedan är det som det var hifi mässa i Ostermans Marmorhallar?
Tippar att det var någon gång på 60-talet. Jag har inget minne att jag besökt hifi-mässa på Ostermans. Jag minns att det var en hifi-mässa på Wennergrens center.
Med vänlig hälsning
Peter
Goldfinger skrev:petersteindl skrev:Fast, med just den bilden och Patrik Caesar i högform så var det bättre då, även fast många andra fixar bättre ljud på mässorna nu än då.
Mvh
Peter
Helt enig!
Harryup skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Hur länge sedan är det som det var hifi mässa i Ostermans Marmorhallar?
Tippar att det var någon gång på 60-talet. Jag har inget minne att jag besökt hifi-mässa på Ostermans. Jag minns att det var en hifi-mässa på Wennergrens center.
Med vänlig hälsning
Peter
Men det har faktiskt jag vid ett tillfälle. Kan ha varit runt 64-66.
mvh/Harryup
bassman skrev:Själv saknar jag dansen i Linnbutikerna..! Dom är betydligt tråkigare att besöka numera.
Harryup skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Hur länge sedan är det som det var hifi mässa i Ostermans Marmorhallar?
Med vänlig hälsning
Peter
mvh/Harryup
Morello skrev:1964-1966?
paa skrev:Morello skrev:1964-1966?
Precis, en höjdpunkt i svensk hifihistoria med Carlsson och Stensson i sina glans dagar.
Hoppsan, var ni inte födda då?
Med vänlig hälsning
Peter
mvh/Harryup
Panelguy skrev:Harryup skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
mvh/Harryup
Gick du på HiFi-mässa redan som barn?....för så ålderstigen är du väl inte. Minns en mässa för länge sedan där du demade åt Häggis, tror det var på Wasagatan. Har för mig att det var ESS-högtalare på den tiden.
Harryup skrev:Första gången jag hörde stereo var med Herb Alpert Limbo Rock strax efter att den släpptes. Köpte den faktiskt för inte så länge sedan.
2-ch skrev:Min första hifi-mässa var i Älvsjö. Det var runt 1978-1980.
Någon som vet vilka år mässan hölls där?
Har ett minne av de där "hembyggda" stora pioneer-högtalarna, dom som i dagarna visas på Musikaliska här i Stockholm.
Har dock inget minne av att dom då gick under namnet TAD.
Men visst har det blivit bättre. Då var de flesta montrar öppna, några hade rum med papperstunna väggar.
Vilket oväsen![]()
Men oj vilka snygga prylar det fanns då.
petersteindl skrev:1977 var det hifimässa i Älvsjö. Då visade TEAC ett digitalt inspelnings/uppspelningssystem. Då fick man höra tåg och ånglok.Cerwin visade jordbävningshorn. JBL spelade 120 dB och man rekommenderades att hålla för öronen.
Mvh
Peter
2-ch skrev:petersteindl skrev:1977 var det hifimässa i Älvsjö. Då visade TEAC ett digitalt inspelnings/uppspelningssystem. Då fick man höra tåg och ånglok.Cerwin visade jordbävningshorn. JBL spelade 120 dB och man rekommenderades att hålla för öronen.
Mvh
Peter
Tack Peter du är en klippa![]()
Var det bara ett enda år på Älvsjömässan?
petersteindl skrev:Nej det var flera år, men inte årligen återkommande.
petersteindl skrev:1977 var det hifimässa i Älvsjö. Då visade TEAC ett digitalt inspelnings/uppspelningssystem. Då fick man höra tåg och ånglok.Cerwin visade jordbävningshorn. JBL spelade 120 dB och man rekommenderades att hålla för öronen.
Mvh
Peter
Harryup skrev:Nej, har aldrig jobbat åt Häggis.
/Harryup
paa skrev:Och Norra Latin och lärarhögskolan.
Dessutom har det visats fina grejor på Älvsjömässan flera gånger.
petersteindl skrev:2-ch skrev:petersteindl skrev:1977 var det hifimässa i Älvsjö. Då visade TEAC ett digitalt inspelnings/uppspelningssystem. Då fick man höra tåg och ånglok.Cerwin visade jordbävningshorn. JBL spelade 120 dB och man rekommenderades att hålla för öronen.
Mvh
Peter
Nej det var flera år, men inte årligen återkommande. Hifi visades det även på Star Hotel i Älvsjö. 1985 och 1986 var det mässor på Star, men även dessförinnan och möjligtvis efter. På Älvsjömässan var det även Ljudmässa runt 89/90.
Ofta har det varit hifibutiker i Stockholm som organiserat hifimässor. En var på Piperska muren. Flera mässor organiserades av Göran Rudling på High Fidelity, bl.a. Stugmässan. Kent Melin organiserade mässor några år bl.a. På Norra Latin. En var i KAK-huset. En mässa vid Bromma travbana. Det var Hifigruppen som ordnade den. Sedan var mässa på Lärarhögskolan och på Hotellet vid Slussen.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Första gången jag hörde stereo var med Herb Alpert Limbo Rock strax efter att den släpptes. Köpte den faktiskt för inte så länge sedan.
Letade upp den på Tidal. Stereo är det ju egentligen inte mera tvåkanalsmono. Låter helknasigt i hörlurar.
petersteindl skrev:2-ch skrev:petersteindl skrev:1977 var det hifimässa i Älvsjö. Då visade TEAC ett digitalt inspelnings/uppspelningssystem. Då fick man höra tåg och ånglok.Cerwin visade jordbävningshorn. JBL spelade 120 dB och man rekommenderades att hålla för öronen.
Mvh
Peter
Nej det var flera år, men inte årligen återkommande. Hifi visades det även på Star Hotel i Älvsjö. 1985 och 1986 var det mässor på Star, men även dessförinnan och möjligtvis efter. På Älvsjömässan var det även Ljudmässa runt 89/90.
Ofta har det varit hifibutiker i Stockholm som organiserat hifimässor. En var på Piperska muren. Flera mässor organiserades av Göran Rudling på High Fidelity, bl.a. Stugmässan. Kent Melin organiserade mässor några år bl.a. På Norra Latin. En var i KAK-huset. En mässa vid Bromma travbana. Det var Hifigruppen som ordnade den. Sedan var mässa på Lärarhögskolan och på Hotellet vid Slussen.
Mvh
Peter
Mvh
Peter
Mvh
Peter
Harryup skrev:petersteindl skrev:2-ch skrev:Tack Peter du är en klippa![]()
Mvh
Peter
Som jag minns det så tog jag initiativ till CD-mässan på Star hotell och den arrangerades till största delen av Urban Hagman med mig som sekundant. Stor framgång för byns mest kostsamma CD-spelare och som av en slump så var Ljudbutiken enda utställande butik. Var första mässan efter de misslyckade fritidshusmässorna. Borde varit runt 82-83 eller? Sen skötte Urban själv mässan i Malmö och Gbg efter det.
Harryup skrev:Piperska Muren sålde jag skivor åt Perka, kan ha varit runt 78 eller 79.
Nån som minns Hasselbacken? Var det inte där som Cerwin spelade sönder innertaket? Blev ingen mässa 2.0 av någon anledning.
/Harryup
petersteindl skrev:Harryup skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Som jag minns det så tog jag initiativ till CD-mässan på Star hotell och den arrangerades till största delen av Urban Hagman med mig som sekundant. Stor framgång för byns mest kostsamma CD-spelare och som av en slump så var Ljudbutiken enda utställande butik. Var första mässan efter de misslyckade fritidshusmässorna. Borde varit runt 82-83 eller? Sen skötte Urban själv mässan i Malmö och Gbg efter det.
Jag vet inte om vi tänker på samma mässa, men då Ljudbutiken ställde ut hade vi 2 rum om jag minns rätt. Jag stod i större rummet och demade Snell typ A med McIntosh förstärkare. McIntosh fick vi först efter flytt från Scheelegatan d v s 1984/85. I det mindre rummet spelades det med omväxlande högtalare om jag minns rätt. Vi hade de mindre Snellhögtalarna och JPW och jag undrar om vi inte också spelade på Quadelektrostaterna? Jag tror mässan var 1985. Den var troligtvis i september. Bertil Alving bjöd jag in och han hade sina inspelade LP/CD-skivor på sitt eget skivbolag Lyricon som han sålde på mässan. Efter jag sålde Ljudbutiken till Serner 1986 i så ställde SAX/Ljudbutiken ut på mässan på Star. Vad jag minns var det någon form av ombyggnad på hotellet i samma veva. Det kan ha varit 1986 eller 1987.
Med vänlig hälsning
Peter
Harryup skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:
Jag vet inte om vi tänker på samma mässa, men då Ljudbutiken ställde ut hade vi 2 rum om jag minns rätt. Jag stod i större rummet och demade Snell typ A med McIntosh förstärkare. McIntosh fick vi först efter flytt från Scheelegatan d v s 1984/85. I det mindre rummet spelades det med omväxlande högtalare om jag minns rätt. Vi hade de mindre Snellhögtalarna och JPW och jag undrar om vi inte också spelade på Quadelektrostaterna? Jag tror mässan var 1985. Den var troligtvis i september. Bertil Alving bjöd jag in och han hade sina inspelade LP/CD-skivor på sitt eget skivbolag Lyricon som han sålde på mässan. Efter jag sålde Ljudbutiken till Serner 1986 i så ställde SAX/Ljudbutiken ut på mässan på Star. Vad jag minns var det någon form av ombyggnad på hotellet i samma veva. Det kan ha varit 1986 eller 1987.
Med vänlig hälsning
Peter
Ja, MCD7000 var helt ny och då den gjordes tydligen 85-87 så det var nog 85. Serners mässa har jag inget minne av.
Med vänlig hälsning
Peter
Ja, MCD7000 var helt ny och då den gjordes tydligen 85-87 så det var nog 85. Serners mässa har jag inget minne av.
Har du minne av den mässa på Älvsjömässan där Serner ställde ut. Det var med McIntosh och alla prylar som Serner importerade? Jag har för mig att det var under namnet Ljudbutiken. Jag har för mig att Ljudbutiken då låg på Tulegatan. Jag minns inte om Fredrik var med i bilden då, men jag har en känsla av att han var det.
Med vänlig hälsning
Peter
Har du minne av den mässa på Älvsjömässan där Serner ställde ut. Det var med McIntosh och alla prylar som Serner importerade? Jag har för mig att det var under namnet Ljudbutiken. Jag har för mig att Ljudbutiken då låg på Tulegatan. Jag minns inte om Fredrik var med i bilden då, men jag har en känsla av att han var det.
Med vänlig hälsning
Peter
Nja, minns ett besök av Voyd och det måste ha varit då. Vi åt lunch då på Star. Tror att Ljudbutiken ställde ut som ensam utställare på Star för att kunna spela högt och för att kunna spara pengar. Men minns inte mässan inne på Älvsjömässan då jag inte tror att jag ens var där.
Harryup skrev:Tror det är olika år vi pratar om. Ena året minns jag det som att man endast var på StarHotel. Det andra året minns jag inte alls, just nu. Hade ifs i princip glömt bort Voyd-killen också men då jag tänkte på det så mindes jag mässan.
Man tog alldeles för få bilder på den tiden, typ inga alls.
/Harryup
Med vänlig hälsning
Peter
Nja, minns ett besök av Voyd och det måste ha varit då. Vi åt lunch då på Star. Tror att Ljudbutiken ställde ut som ensam utställare på Star för att kunna spela högt och för att kunna spara pengar. Men minns inte mässan inne på Älvsjömässan då jag inte tror att jag ens var där.
Ljudbutiken ställde ut på den stora Älvsjömässan och jag var mäkta förvånad över att de hade råd/mod att vara där. De gjorde dock en väldigt bra mässa. Det var väldigt mycket folk där och inte enbart hifimänniskor. Om jag minns rätt var nog andelen hifimänniskor mindre än 10 %. Det var en osedvanlig stor portion helt nya konsumenter som fick se att det existerade en Ljudbutik som heter duga och det blev som jag ser det startskottet på Ljudbutikens expansion. Det kan ha varit så att de hade rum på Star Hotel också, men jag tror inte jag var där. Att Serner sedan fick fnatt och inte kunde hålla i lådan är en annan historia.
Med vänlig hälsning
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:
Ljudbutiken ställde ut på den stora Älvsjömässan och jag var mäkta förvånad över att de hade råd/mod att vara där. De gjorde dock en väldigt bra mässa. Det var väldigt mycket folk där och inte enbart hifimänniskor. Om jag minns rätt var nog andelen hifimänniskor mindre än 10 %. Det var en osedvanlig stor portion helt nya konsumenter som fick se att det existerade en Ljudbutik som heter duga och det blev som jag ser det startskottet på Ljudbutikens expansion. Det kan ha varit så att de hade rum på Star Hotel också, men jag tror inte jag var där. Att Serner sedan fick fnatt och inte kunde hålla i lådan är en annan historia.
Med vänlig hälsning
Peter
"Hifimänniskor" är det någon fackterm som används i butikerna? *s* Vi som klämmer o känner o lyssnar för att sedan gå hem (oftast) utan att köpa något nytt? Eller tänker ni på branschfolk, kollegor, konkurrenter och leverantörer som ockuperar mässmontrar o tar en massa dyrbar tid i anspråk?
petersteindl skrev:paa skrev:Och Norra Latin och lärarhögskolan.
Fast. . .Det hade jag redan nämnt.
Med vänlig hälsning
Peter
paa skrev:Stockhomsmässan är ett registrerat varumärke som tillhör bolaget som driver mässanläggningen i Älvsjö, och det namnet bör inte användas för t.ex hifimässor eller andra mässor lite hur och var som helst i Stockholmsområdet.
Med vänlig hälsning
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Och Norra Latin och lärarhögskolan.
Med vänlig hälsning
Peter
Miss av mig.
Men har du nämnt Sollentuna, där var det väl ett par mässor?
ErikAndersson skrev:Under 1970 talet ordnade jag 2 mässor i Smedjebacken¨dels i ett möbelvaruhus dels i Folkets hus. Det drog tusentals intresserade från när och fjärran. Det till och med uppstod bilköer på riksvägen! Det var drag i branschen på den tiden! På dessa mässor var det ett flertal nu välkända märken som premiärvisades i Sverige.
ErikAndersson skrev:Bråket vid Esso motorhotell var 1977
petersteindl skrev:Harryup skrev:Tror det är olika år vi pratar om. Ena året minns jag det som att man endast var på StarHotel. Det andra året minns jag inte alls, just nu. Hade ifs i princip glömt bort Voyd-killen också men då jag tänkte på det så mindes jag mässan.
/Harryup
Jag vet att det är två helt olika år. Mässan på Star hotell minns jag en del av. Där var det en väldigt otrevlig stämning och många distributörer klagade, även på mig och jag har aldrig förstått varför. Jag hade sålt Ljudbutiken till Serner och Svenska importörer var på något sätt missnöjda. De agerade mycket konstigt på den mässan. Det var inte bara Serner som ställde ut. Wille var där och Allba och Betoma och övriga i gänget. Det kan ha varit så att Serner var ensam butik och att övriga inte gillade det och att deras agg delvis gick ut över mig? Hur som helst, jag var ju ute ur bilden och förstod inte vad grabbarna pratade om. Serner var inte så uppskattad av övriga distributörer. Det är så jag minns det.
Då Ljudbutiken med Serner ställde ut på själva Älvsjömässan var flera år senare och de kan ha haft ett rum på Star då. Jag minns dock inte.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Miss av mig.
Men har du nämnt Sollentuna, där var det väl ett par mässor?
Just det, Sollentuna. Det har jag förträngt. Jag minns inte så mycket från dessa, men jag besökte dessa. Har för mig att de var rätt slätstrukna.
Med vänlig hälsning
Peter
ErikAndersson skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:Tror det är olika år vi pratar om. Ena året minns jag det som att man endast var på StarHotel. Det andra året minns jag inte alls, just nu. Hade ifs i princip glömt bort Voyd-killen också men då jag tänkte på det så mindes jag mässan.
/Harryup
Jag vet att det är två helt olika år. Mässan på Star hotell minns jag en del av. Där var det en väldigt otrevlig stämning och många distributörer klagade, även på mig och jag har aldrig förstått varför. Jag hade sålt Ljudbutiken till Serner och Svenska importörer var på något sätt missnöjda. De agerade mycket konstigt på den mässan. Det var inte bara Serner som ställde ut. Wille var där och Allba och Betoma och övriga i gänget. Det kan ha varit så att Serner var ensam butik och att övriga inte gillade det och att deras agg delvis gick ut över mig? Hur som helst, jag var ju ute ur bilden och förstod inte vad grabbarna pratade om. Serner var inte så uppskattad av övriga distributörer. Det är så jag minns det.
Då Ljudbutiken med Serner ställde ut på själva Älvsjömässan var flera år senare och de kan ha haft ett rum på Star då. Jag minns dock inte.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag kommer ihåg en mässa på Star hotell då jag hjälpte Serner och ljudbutiken, vad jag minns så var bara Ljudbutiken och Häggis där. Stämningen var mycket låg bla med anledning att vi hade problem med direktionen på Star Hotell, som trots att vi blivit lovat inte fick sätta upp några plakat eller anvisningar om att det överhuvudtaget var en mässa på Star-hotell! Dåligt!Dåligt! Dessutom fick vi klagomål från Älvsjömässan att vår "smörgåsman" gick omkring vid pendeltågsstaionen och omkring där med en anvisning om att det fanns en paralellmässa på Star Hotell. Vad kan fråga vad de hade med det att göra? Efter det har jag vägrat besöka besöka dessa lokaler igen!![]()
![]()
![]()
ErikAndersson skrev:Under 1970 talet ordnade jag 2 mässor i Smedjebacken¨dels i ett möbelvaruhus dels i Folkets hus. Det drog tusentals intresserade från när och fjärran. Det till och med uppstod bilköer på riksvägen! Det var drag i branschen på den tiden! På dessa mässor var det ett flertal nu välkända märken som premiärvisades i Sverige.
ErikAndersson skrev:Nu för tiden besöks mässorna nästan enbart av väljudsintresserade, så var det inte alltid förr. Under 1940 0ch 50 talen var radiogrammofonen enväldig härskare, ofta med skivväxlare för 10 skivor åt gången. Under 60-talet blev stora bokhyllesystem som ofta täckte en hel vägg populära. Då åkte radiogrammofonen ut och ersattes med en till formatet mindre anläggning som fick plats i bokhyllan. Dessa anläggningar var ofta av kompakttyp med inbyggd skivspelare och radio. Under den tiden såldes även bandspelare i mängder. På 70 talet började intresset för bättre anläggningar komma och begreppet "stereo" fastnade i folks medvetande. Detta mycket tack vare Kjell Stenson på SR och Stig Carlsson med sina berömda högtalare. Det såldes HiFi som aldrig förr och varje ort med självaktning hade under denna tid en högtalarfabrikant. Dessutom importerades det högtalare i massor. Rörförstärkare förekom väldigt sparsamt på den tiden de betraktades som gammalt junk, nej transistorer skulle det vara! Det var då naturligt att även icke "audioflier" besökte mässorna då en hyfsad anläggning kunde kosta runt 5000 Kr vilket motsvarar c:a 25.000 Kr idag (enligt SCR).
Fortsättning följer om intresse finns.
petersteindl skrev:ErikAndersson skrev:Nu för tiden besöks mässorna nästan enbart av väljudsintresserade, så var det inte alltid förr. Under 1940 0ch 50 talen var radiogrammofonen enväldig härskare, ofta med skivväxlare för 10 skivor åt gången. Under 60-talet blev stora bokhyllesystem som ofta täckte en hel vägg populära. Då åkte radiogrammofonen ut och ersattes med en till formatet mindre anläggning som fick plats i bokhyllan. Dessa anläggningar var ofta av kompakttyp med inbyggd skivspelare och radio. Under den tiden såldes även bandspelare i mängder. På 70 talet började intresset för bättre anläggningar komma och begreppet "stereo" fastnade i folks medvetande. Detta mycket tack vare Kjell Stenson på SR och Stig Carlsson med sina berömda högtalare. Det såldes HiFi som aldrig förr och varje ort med självaktning hade under denna tid en högtalarfabrikant. Dessutom importerades det högtalare i massor. Rörförstärkare förekom väldigt sparsamt på den tiden de betraktades som gammalt junk, nej transistorer skulle det vara! Det var då naturligt att även icke "audioflier" besökte mässorna då en hyfsad anläggning kunde kosta runt 5000 Kr vilket motsvarar c:a 25.000 Kr idag (enligt SCR).
KanonHärmed meddelas intresse. Rören dog snabbt under 70-talet. Rör var ju till stor del förknippat med Dynaco, utom möjligtvis i England. Försteget i stereo hette Pas3x. ELFA var generalagent. De sista nya färdigbyggda Dynaco Pas3x i Svensk butik såldes av Söderbergs och jag köpte sista exemplaret. Det näst sista köptes av Ragnwald. Tror det var 1971 eller 1972. Inte ens ELFA hade någon kvar i lager då. Körde Sonab OA6 typ1 då. Det var ett helvete då transistorerna kom. Mycket ljud men ingen musik förmedlades.
Du får ta över rodret gällande de trisseburkar som bröt trenden. Jag minns dock Electrokompaniet, Electro Research och därefter kom den amerikanska 25 watt klass A som vi hörde hos Adib. Vad hette den? Jag minns inte. Den var svart, lät fantastiskt och blev stekhet. Gemensamt var att de var i någon form av klass A allihop.
Med vänlig hälsning
Peter
ErikAndersson skrev:Fortsättning följer om intresse finns.
petersteindl skrev:ErikAndersson skrev:Nu för tiden besöks mässorna nästan enbart av väljudsintresserade, så var det inte alltid förr. Under 1940 0ch 50 talen var radiogrammofonen enväldig härskare, ofta med skivväxlare för 10 skivor åt gången. Under 60-talet blev stora bokhyllesystem som ofta täckte en hel vägg populära. Då åkte radiogrammofonen ut och ersattes med en till formatet mindre anläggning som fick plats i bokhyllan. Dessa anläggningar var ofta av kompakttyp med inbyggd skivspelare och radio. Under den tiden såldes även bandspelare i mängder. På 70 talet började intresset för bättre anläggningar komma och begreppet "stereo" fastnade i folks medvetande. Detta mycket tack vare Kjell Stenson på SR och Stig Carlsson med sina berömda högtalare. Det såldes HiFi som aldrig förr och varje ort med självaktning hade under denna tid en högtalarfabrikant. Dessutom importerades det högtalare i massor. Rörförstärkare förekom väldigt sparsamt på den tiden de betraktades som gammalt junk, nej transistorer skulle det vara! Det var då naturligt att även icke "audioflier" besökte mässorna då en hyfsad anläggning kunde kosta runt 5000 Kr vilket motsvarar c:a 25.000 Kr idag (enligt SCR).
KanonHärmed meddelas intresse. Rören dog snabbt under 70-talet. Rör var ju till stor del förknippat med Dynaco, utom möjligtvis i England. Försteget i stereo hette Pas3x. ELFA var generalagent. De sista nya färdigbyggda Dynaco Pas3x i Svensk butik såldes av Söderbergs och jag köpte sista exemplaret. Det näst sista köptes av Ragnwald. Tror det var 1971 eller 1972. Inte ens ELFA hade någon kvar i lager då. Körde Sonab OA6 typ1 då. Det var ett helvete då transistorerna kom. Mycket ljud men ingen musik förmedlades.
Du får ta över rodret gällande de trisseburkar som bröt trenden. Jag minns dock Electrokompaniet, Electro Research och därefter kom den amerikanska 25 watt klass A som vi hörde hos Adib. Vad hette den? Jag minns inte. Den var svart, lät fantastiskt och blev stekhet. Gemensamt var att de var i någon form av klass A allihop.
Med vänlig hälsning
Peter
ErikAndersson skrev:Finns intresse finns för mina mässor med Audio Innovations och Audion i England?
ErikAndersson skrev:Finns intresse finns för mina mässor med Audio Innovations och Audion i England?
ErikAndersson skrev:På Las Vegas mässan 1980 var jag på plats med bla Systemdek, Deccapicuper. Där strålade jag samman med Tim de Paravicini vilken jag tidigare träffat i hans hem. Efter mässan följde han med mig till vår bostad i Long Beach där han stannade ett par dagar. Den mannen hade "myror i byxorna" kunde inte sitta stilla och skulle pilla på allt. Men när han fick för sig att modifiera brödrosten sa jag ifrån. Dessutom försökte han förgifta oss med sitt kedjerökande. Det var en lättnad för oss när jag slutligen körde honom till flyget. En mycket märklig man!
PeterAkemark skrev:Var det möjligen 1975 som Quad presenterade sitt nya slutsteg på Älvsjömässan. De stod mitt emot Radio & Televisions monter som visade horn och slutsteg. Hittar inte längre katalogen från den utställningen efter 46 år.
PeterAkemark skrev:Var det möjligen 1975 som Quad presenterade sitt nya slutsteg på Älvsjömässan. De stod mitt emot Radio & Televisions monter som visade horn och slutsteg. Hittar inte längre katalogen från den utställningen efter 46 år.
ErikAndersson skrev:PeterAkemark skrev:Var det möjligen 1975 som Quad presenterade sitt nya slutsteg på Älvsjömässan. De stod mitt emot Radio & Televisions monter som visade horn och slutsteg. Hittar inte längre katalogen från den utställningen efter 46 år.
Är det 405:an du menar. kan det stämma. Den mässan hade enligt vad jag hörde c:a åttiotusen besökare under mässdagarna, snacka om intresse!
PeterAkemark skrev:Det var som bara den... större än Hifi News & Record Review, synd att den inte finns mer![]()
. Det var bättre förr, bitvis.
petersteindl skrev:Ja, Radio & Television med Ulf Bertil Strange alias Mr. Strange var då en av Världens största tidskrift på området, dubbelt så stor upplaga som Hifi News & Record Review.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Ja, Radio & Television med Ulf Bertil Strange alias Mr. Strange var då en av Världens största tidskrift på området, dubbelt så stor upplaga som Hifi News & Record Review.
Det hade jag ingen aning om, att Radio & Televsion var så stor. Började läsa den 1970 och tror alla numren finns kvar ute i tidskriftsamlingen i garaget. Hifi News & Record Review har jag från ungefär 1977 till rätt långt fram. Tyska Audio, Stereoplay, franska och så Hifi-Answers finns det också i samlingarna. Stereo-Hifi/Hifi & Musik från tidigt 70-tal också. De danska High Fidelity inte att förglömma. Slutade köpa när tidskrifterna mera blev reklamblad för superdyra kablar och liknande. Blev ett rätt tydligt avsteg från de mera granskande artiklarna som t.ex. Stereoplay och Hifi News & Record Review hade tidigare där man gjorde blindtest på bl.a. kablar och passiva komponenter.
ErikAndersson skrev:Det blev lite tok i mitt senaste inlägg 1985 var mässan och inte 1975.
bassman skrev:Lyfter på hatten Erik. Vilka härliga anekdoter..
ErikAndersson skrev:Ytterst tveksamt om jag vill skriva något mer på detta forum. Sist blev jag förolämpad på det värsta sätt!
detta trots att jag endast framlade fakta! "HiFi" mässor besöker jag mycket sparsamt i nuförtiden. Jag
anser det vara mycket ljud men lite musik. De som tillverkar förstärkare och högtalare kör ofta sin sina
egna race med mer eller mindre statiska värderingar. Det är ofta en konst att få grejorna att
passa ihop, ibland sitter det bara där, men ibland blir resultatet mindre bra. En som var duktig
var Peter Bremen (Steindl) han hade rätta fingertoppskänslan för denna konst. I dag tycker jag
det är helt bortkastad tid att besöka ljud mässor, då går jag mycket hellre på konsert!
peterh skrev:Foruminlägg och deltagare är ibland väldigt oförskämda, detta görs ibland av människor som annars
är artiga och sociala men det är något med anonyma forum som ibland får oss att tappa
all empati.
Kom igen Erik, kommentera mer, bygg mer och framför allt delge oss dina erfarenheter !
ErikAndersson skrev:Kanske inte lätt att veta, jag har trots allt varit med några årtionden
Bill50x skrev:peterh skrev:Foruminlägg och deltagare är ibland väldigt oförskämda, detta görs ibland av människor som annars är artiga och sociala men det är något med anonyma forum som ibland får oss att tappa all empati.ErikAndersson skrev:Ytterst tveksamt om jag vill skriva något mer på detta forum. Sist blev jag förolämpad på det värsta sätt!
detta trots att jag endast framlade fakta!
Ja, det är ett intressant fenomen. Personer som IRL är hur trevliga och artiga som helst skriver oförskämdheter på forum. Det verkar inte alls handla om anonymitet, snarare oförstånd att skrift inte förmedlar samma sak som ett samtal.
ErikAndersson skrev:Ytterst tveksamt om jag vill skriva något mer på detta forum. Sist blev jag förolämpad på det värsta sätt!
detta trots att jag endast framlade fakta! "HiFi" mässor besöker jag mycket sparsamt i nuförtiden. Jag
anser det vara mycket ljud men lite musik. De som tillverkar förstärkare och högtalare kör ofta sin sina
egna race med mer eller mindre statiska värderingar. Det är ofta en konst att få grejorna att
passa ihop, ibland sitter det bara där, men ibland blir resultatet mindre bra. En som var duktig
var Peter Bremen (Steindl) han hade rätta fingertoppskänslan för denna konst. I dag tycker jag
det är helt bortkastad tid att besöka ljud mässor, då går jag mycket hellre på konsert!
hifikg skrev:ErikAndersson skrev:Ytterst tveksamt om jag vill skriva något mer på detta forum. Sist blev jag förolämpad på det värsta sätt!
Tråkigt att höra, men det behöver inte betyda så mycket, många kommentarer bottnar inte i någon djupare kunskap.
Almen skrev:Bill50x skrev:Ja, det är ett intressant fenomen. Personer som IRL är hur trevliga och artiga som helst skriver oförskämdheter på forum. Det verkar inte alls handla om anonymitet, snarare oförstånd att skrift inte förmedlar samma sak som ett samtal.
Spinn inte loss för mycket på detta nu.
Almen skrev:hifikg skrev:ErikAndersson skrev:Ytterst tveksamt om jag vill skriva något mer på detta forum. Sist blev jag förolämpad på det värsta sätt!
Tråkigt att höra, men det behöver inte betyda så mycket, många kommentarer bottnar inte i någon djupare kunskap.
Ja, eller så är det tvärtom. Som sagt, det finns väl ingen anledning att driva detta vidare i onödan, eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster