Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Vem ska dit. Räcker upp en hand.
http://highendmassan.se/category/2017/
hifikg skrev:Noterade att ett par av mässans största högtalare, Wilson någonting, hade tilldelats ett av mässans minsta rum. Det blev trångt och det blev varmt.
hifikg skrev:Ska det bli bra på en mässa ska man välja bra musik. Det gjorde Vivid och det blev bra. För övrigt tycker jag att det var ovanligt många som lyckats ovanligt bra den här mässan. Det fanns små högtalare från t ex Buchardt Audio som fungerade riktigt fint när jag var där (då höll killen i rummet på att fixa för han var missnöjd med någon baspuckel, så det kanske inte låtit okej tidigare under dagen) och stora från t ex MBL som lirade gudomligt och för en gångs skull fungerade, äntligen, Marten riktigt, riktigt bra, det var glädjande. Jag gillar när svenska högtalare levererar. Focal imponerade med halvstora byggen och Martin Logans senaste skulle jag kunna ha som andrahögtalare alla dagar i veckan. De få som lät illa har jag redan glömt, men någon kanske kommer att påminna mig.
FBK skrev:Ska bli intressant att se bilderna som dyker upp ifrån mässan och se hur många utställare som vågat sig på att inte rigga dyrare än dyrare som det nuförtiden är det vanliga. Mässorna mer åren har gått i den riktningen, något som jag tycker är synd och inte får breda massan att förstå att det inte behöver kosta massor för att få bra ljud. Men det kommer väl branschen på när det kundunderlaget bara minskar med åren. Men den utvecklingen så måste de tar mer betalt för produkterna för att överleva och det har man ju bla sett på hur mycket High End högtalare kostar jämfört emot förr utan att låta direkt bättre. Men skit samma egentligen nu när ingenting varken får ta plats eller synas,utan det viktigaste nuförtiden är ju tillgänglighet och inte kvalite.
RogerGustavsson skrev:Inte många rapporter/biler på faktisk.se Finns det någon annanstans?
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Inte många rapporter/biler på faktisk.se Finns det någon annanstans?
Det börjar komma upp en del bilder på Euphonia. Förutom det jag nämnt tyckte jag Kef Blade med Hegel lät väldigt imponerande. Har hört högtalaren tidigare och tyckt den låtit instängd men här lät det väldigt bra när jag lyssnade. JBL´s K2 hade en fantastiskt bra bas i det lilla rum de spelade i. Demades tillsammans med Mark Levinson. Septon, som tagit över agenturen för ARC och Sf, visade upp nya Tradition; Guerneri och Serafino tillsammans med ARC REF6/250SE. Tyckte nästan stativaren lät bättre då golvarna hade lite större problem med rummet. QRS nya Sky High lät bra tyckte jag.
Det som förvånade mig lite var att det var så pass stora problem i basen i många rum. Visst, det är mässa men de flesta rummen är stora med möjlighet till fri placering av högtalarna och en del använde sig också av basabsobenter. Några rum var kvadratiska (exempelvis Audionord´s) och det spelar ju naturligtvis in.
hifikg skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Inte många rapporter/biler på faktisk.se Finns det någon annanstans?
Det börjar komma upp en del bilder på Euphonia. Förutom det jag nämnt tyckte jag Kef Blade med Hegel lät väldigt imponerande. Har hört högtalaren tidigare och tyckt den låtit instängd men här lät det väldigt bra när jag lyssnade. JBL´s K2 hade en fantastiskt bra bas i det lilla rum de spelade i. Demades tillsammans med Mark Levinson. Septon, som tagit över agenturen för ARC och Sf, visade upp nya Tradition; Guerneri och Serafino tillsammans med ARC REF6/250SE. Tyckte nästan stativaren lät bättre då golvarna hade lite större problem med rummet. QRS nya Sky High lät bra tyckte jag.
Det som förvånade mig lite var att det var så pass stora problem i basen i många rum. Visst, det är mässa men de flesta rummen är stora med möjlighet till fri placering av högtalarna och en del använde sig också av basabsobenter. Några rum var kvadratiska (exempelvis Audionord´s) och det spelar ju naturligtvis in.
Ja, Hegel gjorde ett bra intryck den här gången.
hifikg skrev:Det bör väl ha funnits någon med kamera på mässan? Kikar ni nooooga så ser ni att det här är MBL´s uppsättning. Välljudet berodde säkert på Stromtanken... eller kanske inte.
hifikg skrev:Hifi-consult och Sladd förfogade över ett av de större rummen. De fyllde det med skön musik av olika slag. Klart godkänt. Kanske berodde det på de sanslöst dyra kabelhärvorna?
Panelguy skrev:FBK skrev:Ska bli intressant att se bilderna som dyker upp ifrån mässan och se hur många utställare som vågat sig på att inte rigga dyrare än dyrare som det nuförtiden är det vanliga. Mässorna mer åren har gått i den riktningen, något som jag tycker är synd och inte får breda massan att förstå att det inte behöver kosta massor för att få bra ljud. Men det kommer väl branschen på när det kundunderlaget bara minskar med åren. Men den utvecklingen så måste de tar mer betalt för produkterna för att överleva och det har man ju bla sett på hur mycket High End högtalare kostar jämfört emot förr utan att låta direkt bättre. Men skit samma egentligen nu när ingenting varken får ta plats eller synas,utan det viktigaste nuförtiden är ju tillgänglighet och inte kvalite.
Jag skulle nog säga att det mestadels var dyrare riggar, högtalare för 400-tusen och uppåt i flera fall och de som kostade runt tvåhundra var i sammanhanget "billiga". Ja nog känns det i alla fall som om "high-end" kostar betydligt mer än förr, eller?...
hifikg skrev:Marten lirade jazz och levererade ljud av toppklass. Om det berodde på akustikfixet eller de dyra jormakablarna kan jag inte bedöma. Ett ljud som jag hade kunnat leva med länge, om jag inte känt till Carlsson alltså.
Panelguy skrev:hifikg skrev:Marten lirade jazz och levererade ljud av toppklass. Om det berodde på akustikfixet eller de dyra jormakablarna kan jag inte bedöma. Ett ljud som jag hade kunnat leva med länge, om jag inte känt till Carlsson alltså.
download/file.php?id=7997
Vad har du siktat in dig på här, inte gubbarna i förgrunden väl
hifikg skrev:I väntan på riktiga bilder så lägger jag även ut den här. Annorlunda formade högtalare, snygga rör, men ljudet lämnade inget bestående minne efter sig. Kanske valde de bara fel musik.
Panelguy skrev:Är det verkligen inga andra som kan bidra med lite lyssningsintryck? Intresset för mässor tycks inte vara på topp här på faktiskt, nästan så man får intryck av att mässor är något fult...nästan skamligt
Bill50x skrev:Panelguy skrev:Är det verkligen inga andra som kan bidra med lite lyssningsintryck? Intresset för mässor tycks inte vara på topp här på faktiskt, nästan så man får intryck av att mässor är något fult...nästan skamligt
Missade årets mässa. Men generellt ger det sällan några aha-upplevelser. I bästa fall låter sådant som man vet brukar låta bra nästan lika bra som man minns det. Ofta låter anläggningar i miljonklassen riktigt dåligt. Så egentligen, varför slösa tid och pengar på sådant?
/ B
Panelguy skrev:Är det verkligen inga andra som kan bidra med lite lyssningsintryck? Intresset för mässor tycks inte vara på topp här på faktiskt, nästan så man får intryck av att mässor är något fult...nästan skamligt
paa skrev:Adam ställde ut på senaste LLB mässan i Stockholm där jag lyssnade lite på dom, och jag vill påstå att dom med framgång borde kunna konkurrera med Genelec för hifi bruk.
Panelguy skrev:hifikg skrev:I
Är det verkligen inga andra som kan bidra med lite lyssningsintryck? Intresset för mässor tycks inte vara på topp här på faktiskt, nästan så man får intryck av att mässor är något fult...nästan skamligt
Panelguy skrev:hifikg skrev:I
Är det verkligen inga andra som kan bidra med lite lyssningsintryck? Intresset för mässor tycks inte vara på topp här på faktiskt, nästan så man får intryck av att mässor är något fult...nästan skamligt
gopnik skrev:Panelguy skrev:Är det verkligen inga andra som kan bidra med lite lyssningsintryck? Intresset för mässor tycks inte vara på topp här på faktiskt, nästan så man får intryck av att mässor är något fult...nästan skamligt
Det mesta låter väldigt tunt och slamrigt.
Panelguy skrev:, tyckte snarare mycket lät för tjockt och bumligt i basen.
gopnik skrev:Panelguy skrev:, tyckte snarare mycket lät för tjockt och bumligt i basen.
Ja, det gjorde det ibland. Också. Men jag upplevde att det generellt saknades värme och kropp. Alltså inte discobasen, utan 200-500 hz-ish. Det finns i de flesta rum ett muller längst ner, någonting väldigt framåt, slamrigt och påträngande högst upp - och ett hål däremellan. När det dessutom spricker upp i ett ljudbildsbrett fräsande varje gång det kommer det kommer en hård konsonant så är det inte skoj alls.
gopnik skrev:Panelguy skrev:, tyckte snarare mycket lät för tjockt och bumligt i basen.
Ja, det gjorde det ibland. Också. Men jag upplevde att det generellt saknades värme och kropp. Alltså inte discobasen, utan 200-500 hz-ish. Det finns i de flesta rum ett muller längst ner, någonting väldigt framåt, slamrigt och påträngande högst upp - och ett hål däremellan. När det dessutom spricker upp i ett ljudbildsbrett fräsande varje gång det kommer det kommer en hård konsonant så är det inte skoj alls.
Johan_Lindroos skrev:gopnik skrev:Panelguy skrev:, tyckte snarare mycket lät för tjockt och bumligt i basen.
En god iakttagelse. Typiskt blir det så på grund av... ... att högtalare placeras i ett rum (med avstånd skiljt från noll till närliggande ytor)!![]()
Orsaken är destruktiv interferens från närliggande ytor.
Panelguy skrev:Menar du att högtalarna felaktigt skulle stå alltför nära väggar eller andra närliggande ytor?
hifikg skrev:Jag tog inte med kameran för att det känns som att det blir samma bilder år efter år. Det händer inte så mycket nytt i den här branschen. I år fick jag inte ens med mig någon ny musik hem. Eller ens musiktips. Hoppades ett tag på live-musik men det blev det inget med. Förutom hos Lasse då, som bjöd på levande cello
Frisk skrev:hifikg skrev:Jag tog inte med kameran för att det känns som att det blir samma bilder år efter år. Det händer inte så mycket nytt i den här branschen. I år fick jag inte ens med mig någon ny musik hem. Eller ens musiktips. Hoppades ett tag på live-musik men det blev det inget med. Förutom hos Lasse då, som bjöd på levande cello
Samma här, lämnade för ovanlighetens skull kameran hemma, tror kanske det gav lite bättre fokus på mässan dock, tyckte nog myket lät bättre än tidigare år. Jag tyckte myket lät acceptabelt, men fick nog ingen aha-upplevelse eller kände att jag ville ta med något system hem, men kände väl att jag nog kunnat leva med många av de.
Fick nog två "musiktips" dock, i alla fall lite spännande, inte bestämt mig för om det är något som håller i längden, George Benson - the other side of Abbey road, helt andra låtar men man helt känner igen sig i, och Youn Sun Nah där My Favorite Things spelades, intressant låt, får se hur albumet står sig i längden.
hifikg skrev:George Benson har jag några album med, bl a ett där han lirar ihop med Al Jarreau. Guitar Man är ett annat tips!
Tell skrev:Så på dessa mässor så lirar dom typ jazz o liknande instrumenal musik på apdyra anläggningar som oftast låter rätt mediokert? Verkar som jag gjorde rätt i att stanna hemma o lyssna på vettig (imho) musik i min egna anläggning istället
bootstrap skrev:Bäst på mässan var nog Dynaudio Contour 20.
RogerGustavsson skrev:bootstrap skrev:Bäst på mässan var nog Dynaudio Contour 20.
De imponerade även på Göteborgsmässan i höstas. Då spelades i ett stort rum 9x12 m och ändå lät det bra.
Strmbrg skrev:Jag tycks sällan få ut särskilt mycket av mässbesök. Egentligen oavsett vad mässan handlar om.
Sist jag var på hifimässa morsade jag på Peter Steindl och Bosse Bengtsson. Det var trevligt!
I det stora hela intresserar jag mig inte för produkterna, då det allra mesta är "samma-lika". Musiken är till 99% trist. Får lite känsla av bilstereo-tävling fast utan bilar i många rum.
Ber man att få höra lite orkestermusik, så brukar det i 101 fall av 100 inte leda någon vart.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Jag tycks sällan få ut särskilt mycket av mässbesök. Egentligen oavsett vad mässan handlar om.
Sist jag var på hifimässa morsade jag på Peter Steindl och Bosse Bengtsson. Det var trevligt!
I det stora hela intresserar jag mig inte för produkterna, då det allra mesta är "samma-lika". Musiken är till 99% trist. Får lite känsla av bilstereo-tävling fast utan bilar i många rum.
Ber man att få höra lite orkestermusik, så brukar det i 101 fall av 100 inte leda någon vart.
Om du träffade Bosse på din senaste HiFi-mässa så var det nog ett tag sedan skulle jag tro. Det du och någon annan beskriver känner jag inte alls igen. Musiken var väldigt varierad i de flesta rum jag var i och det gick ofta att få höra det man ville. Det förekom t.o.m större orkesterverk. Kanske dags att masa sig dit och finna att allt inte är som man hör eller tror att det är.
IngOehman skrev:Vivid.
Jag är så dålig på namn men jag var där då snubben med Jazz-skägget spelade musik (ingen Jazz!). Jag vet ju precis vem han är men suger på att komma ihåg vad folk heter.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Vivid.
Jag är så dålig på namn men jag var där då snubben med Jazz-skägget spelade musik (ingen Jazz!). Jag vet ju precis vem han är men suger på att komma ihåg vad folk heter.![]()
Vh, iö
genstruktur skrev:Heco Direkt, hur lät det? Varit sugen på att hör dem ett tag.
paa skrev:genstruktur skrev:Heco Direkt, hur lät det? Varit sugen på att hör dem ett tag.
Jag hörde på håll att dom spelade Sofia Karlsson från det rummet, och det verkade låta bra, men när man kom in i rummet så lät det allt annat än bra. Jag har varit med om den besynnerligheten nån gång förr när man spelat kapabla system i små rum. Men jag kan inte dra några logiska slutsatser av detta, det fattas för många pusselbitar.
Panelguy skrev:IngOehman skrev:Vivid.
Vh, iö
Är det möjligtvis Ludwig Swanberg som är "jazzskägget"? Han brukar spela varierad och bra musik och jag hörde att han på en tidigare mässa t.o.m. demat med en "Hemma hos" platta
AndreasArvidsson skrev:...Över till Devalitet med något av mässans mer udda kreationer. I dessa små plastleksaker har de visst tryckt in 4500w och de kunde enligt säljaren spela ned till 14Hz. Med tanke på att de små plastmembranen slog frenetiskt även till popmusik utan en tillstymmelse av infra så hade det förmodligen vart väldigt skoj att se dessa försöka spela infra. De varken lät bra eller såg bra ut i min mening.
AndreasArvidsson skrev:Gato audio lät inte alls dumt, men det spelades också inte jättestarkt i detta rum.
AndreasArvidsson skrev:
Gato audio lät inte alls dumt, men det spelades också inte jättestarkt i detta rum
Focal låter lika trevligt som de ser ut
paa skrev:Annars tyckte jag Marten fått till bra ljud i år, dom hade väl ett av dom bättre rummen plus att dom tagit med extra mycket akustikfix.
Det är väl det rummet, på bottenvåningen, som man demat TAD Referenca One i några gånger under tidigare år, och det har ju också funkat bra där.
Vadå Göteborg?
Marten var på Sheraton i Stockholm!
Panelguy skrev:paa skrev:Annars tyckte jag Marten fått till bra ljud i år, dom hade väl ett av dom bättre rummen plus att dom tagit med extra mycket akustikfix.
Det är väl det rummet, på bottenvåningen, som man demat TAD Referenca One i några gånger under tidigare år, och det har ju också funkat bra där.
Visst lät det bra i Martens rum men jag tyckte att det trots allt akustikfix ändå förekom en hel del basbummel när det spelades ståbas. Det visar väl om inte annat hur svårt det är att få till en ren och tight bas samtidigt som den är djup och kraftfull.
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:paa skrev:Annars tyckte jag Marten fått till bra ljud i år, dom hade väl ett av dom bättre rummen plus att dom tagit med extra mycket akustikfix.
Visst lät det bra i Martens rum men jag tyckte att det trots allt akustikfix ändå förekom en hel del basbummel när det spelades ståbas. Det visar väl om inte annat hur svårt det är att få till en ren och tight bas samtidigt som den är djup och kraftfull.
Diffusorerna på bilden är väl verksamma i ett register ovanför basen? Fanns det något annat ingrepp som inte syns i bilden?
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:paa skrev:Annars tyckte jag Marten fått till bra ljud i år, dom hade väl ett av dom bättre rummen plus att dom tagit med extra mycket akustikfix.
Diffusorerna på bilden är väl verksamma i ett register ovanför basen? Fanns det något annat ingrepp som inte syns i bilden?
Panelguy skrev:Visst lät det bra i Martens rum men jag tyckte att det trots allt akustikfix ändå förekom en hel del basbummel när det spelades ståbas. Det visar väl om inte annat hur svårt det är att få till en ren och tight bas samtidigt som den är djup och kraftfull.
gopnik skrev:Panelguy skrev:Visst lät det bra i Martens rum men jag tyckte att det trots allt akustikfix ändå förekom en hel del basbummel när det spelades ståbas. Det visar väl om inte annat hur svårt det är att få till en ren och tight bas samtidigt som den är djup och kraftfull.
Spelades vinyl vid tillfället? Jag tror att man hade rätt stora problem med återkoppling, nämligen. De har visserligen galler för basarna så det syntes kanske inte så tydligt, men högra högtalaren stod perfekt placerad under en lampa så att basarnas upphängning kastade en skugga på baffeln. Den fladdrade många centimeter, fullt synligt från lyssningsplats. Mycket riktigt kunde man se membranen förflytta sig vad som måste varit hela sitt Xmax och lite till om man gick närmre. Trots snällt musikval och måttlig volym.
Jag tror inte basartikulationen bara ska tillskrivas rummet. Det var nog lika mycket vinylriggens och överstyrande högtalares fel.
RogerGustavsson skrev:Diffusorerna på bilden är väl verksamma i ett register ovanför basen? Fanns det något annat ingrepp som inte syns i bilden?
shaft skrev:Devialets Phantom har en kompis köpt och det är en intressant produkt helt klart. Basen är sanslös för storleken och den fungerar inte riktigt som ett vanligt högtalarelement utan mer som en "motor". Vad som däremot inte framgår i marknadsföringen är att ju starkare högtalaren spelar så minskar basen djup i frekvens. Alltså inte på samma sätt som en vanlig Förstärkare och högtalarkombination. Så Ni har rätt i att det inte spelas någon infrabas på 105db t.ex. Då skulle man få ändra fysikens lagar om jag förstår saken rätt.
Nu är det ju en imponerande bas hursomhelst och högtalaren appelerar säkert till många, men påståenden att det skulle vara "världens bästa högtalare" etc. är i min mening högst överdriven.
Fast precis det där borde du hitta i Guru QM60, som snillrikt bildar ett mottryck när luftrörelsen i porten blir för hög och hindrar överstyrning - de växlar mot ett mer slutet beteende och offrar några Hz mot en renare återgivning.sportbilsentusiasten skrev:Vad som däremot inte framgår i marknadsföringen är att ju starkare högtalaren spelar så minskar basen djup i frekvens. Alltså inte på samma sätt som en vanlig Förstärkare och högtalarkombination.
MagnusÖstberg skrev:Fast precis det där borde du hitta i Guru QM60, som snillrikt bildar ett mottryck när luftrörelsen i porten blir för hög och hindrar överstyrning - de växlar mot ett mer slutet beteende och offrar några Hz mot en renare återgivning.sportbilsentusiasten skrev:Vad som däremot inte framgår i marknadsföringen är att ju starkare högtalaren spelar så minskar basen djup i frekvens. Alltså inte på samma sätt som en vanlig Förstärkare och högtalarkombination.
HK430 skrev:Vad krävs egentligen för att man ska få ställa ut på en sådan mässa? kostnad? inbjudan? tillåtelse från företagen vars produkter man tänkt använda givetvis
Leker med tanken att ta med sig några ramar med snyggt paketerad isolering, nå aco och typ i14 och x-4 parat med HA elektronik. Eller ännu roligare med guru, hemmabyggen med typ 26w och no name elektronik.
Får man ett rum som är tillräckligt brett och långt behövs kanske inte så mycket jobb med sido och bakvägg
Detta har jag själv upplevt att HA har gjort men vore kul att arrangera och prova själv. Vad jag skulle sälja? ja kanske sälja in guru, min musik och vikten av akustikreglering.
HK430 skrev:Vad krävs egentligen för att man ska få ställa ut på en sådan mässa? kostnad? inbjudan? tillåtelse från företagen vars produkter man tänkt använda givetvis
Leker med tanken att ta med sig några ramar med snyggt paketerad isolering, nå aco och typ i14 och x-4 parat med HA elektronik. Eller ännu roligare med guru, hemmabyggen med typ 26w och no name elektronik.
Får man ett rum som är tillräckligt brett och långt behövs kanske inte så mycket jobb med sido och bakvägg
Detta har jag själv upplevt att HA har gjort men vore kul att arrangera och prova själv. Vad jag skulle sälja? ja kanske sälja in guru, min musik och vikten av akustikreglering.
RogerGustavsson skrev:Om någon är sugen att göra ett notalgirum på Sweetspot, kan jag meddela att det är långt billigare... Säg att vi raggar upp några äldre högtalare som Sonab, Carlsson, JBL, Acoustic Research eller Quad ESL och tidsmässig kringutrustning sisådär 35-50 år gammal. Det skulle vara kul.
petersteindl skrev:Det vore roligare med ett par gamla Klipschorn och en Audo-Research D-150, Eller ett par LEAK TL12.
1 par OA6-typ 1 i bra skick är väl också ok.
hifikg skrev:petersteindl skrev:Det vore roligare med ett par gamla Klipschorn och en Audo-Research D-150, Eller ett par LEAK TL12.
Finns det inte en risk att något av det nya låter bättre?
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Det vore roligare med ett par gamla Klipschorn och en Audo-Research D-150, Eller ett par LEAK TL12.
Finns det inte en risk att något av det nya låter bättre?
Nånting bör väl ha hänt på de senaste 74 åren.
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Finns det inte en risk att något av det nya låter bättre?
Det har det. Så vi kanske får begränsa oss till de senaste 40...
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Det har det. Så vi kanske får begränsa oss till de senaste 40...
Hur vet du att det har det? Jag tror inget modernt kan mäta sig med Paul W Klipsch gamla hemanläggning som han spelade på 1943.![]()
Dessutom körde han med centerkanal. 3 högtalare alltså. Ingen annan körde mer än 1 högtalare.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 23 gäster