Den första meningen av det han citerade var det jag som skrev.
- - -
philip skrev:IngOehman skrev:Ja, jag missade att du användt en kompressor, men det ser som sagt ut som en är använd.
När det gäller texten du citerar (som jag inte skrivit men ändå kan försöka försvara) så får jag intrycket att du av något skäl bortser ifrån väldigt viktiga delar av texten, t ex "För det mesta" och "typiskt".
Det är väldigt viktigt att man inte hoppar över dom delarna av texten om man vill veta vilka tolkningar som är tillåtna och inte minst hur försiktig man måste vara med tolkningarna.
Vh, iö
Jo, men det jag vände mig mot, i den förra tråden jag och Svante diskuterade i (Missade du den så är det den låsta hårdrockstråden under skivor), är att Masvis används som bevis för dålig mastering (eller kvalitet i allmänhet) när programmet inte säger något om detta. Av flera skäl.
Jag har inte läst den tråden, men det du skriver förbryllar mig mycket. Dels känns det väldigt oSvantigt att ha skrivit något i stil med "graferna som visas av MasVis bevisar att programmaterialet har mastrats dåligt".
Har han skrivit något sådant? Jag ifrågasätter det inte (i betydelse säger att det måste vara fel), men jag vill ställa frågan. Har han så har han, men det förvånar mig i så fall mycket. Det låter inte som Svantes stil, alls.
Att påstå att programmet inte säger något om detta (som du gör) tycker jag också är lite tveksamt.
Programmet gör en massa mätningar och dessa kan (läs; behöver!) man tolka. Ju mera kunskap man har att vila mot, desto bättre (vilket faktiskt kan betyda försiktigare!) tolkning kan man göra.
Men visst - "ljud" kan se ut hur som helst, en kompositör (han heter Fyrk Antanen) kan t ex komponera en låt i form av en 82,4 Hz fyrkantvåg som ljuder i t ex 3 minuter. Det kan tyckas vara ett extremt exempel, men det backar upp din test, så jag hoppas du är okej med exemplet.
Kör man MasVis på den låten så kommer den att visa en helt platt korv och en påtagligt avvikande allpassgraf, och det beror (som du säger) INTE på att den tokmastrats.
Det går i själva verket inte att skilja på den där fyrkantvågslåten, och en annan låt som hans kompis (Sin Usinen) skrivit, som består av en sinuston på 82,4 Hz, som limmats tillvansinne, så den blivit en fyrkantvåg.
Men alla exempel är ju inte sådana, och oftast så kan man få MASSOR av värdefulla ledtrådar till vad en produktion utsatts för i mastringsled, speciellt i ett fall (som är det enda fallet som jag skulle rekommendera konsumenter att ha MasVis till) nämligen när man jämför utgåvor!
Men även då måste man ha tillfyllest grundkunskap för att inte tolka graferna fel, exempelvis är det bra att förstå att inte crestfaktor är synonymt med dynamik. Det är inget unikt med just MasVis - de flesta tolkningar kräver grundkunskaper.
philip skrev:1. Allpass-grafen korrelerar inte med verkligheten på ett sådant sätt att man kan göra några analyser av inspelnings/mix/masteringprocessen.
Njae, inget kan påstås med absolut säkerhet, det har du såklart rätt i, och INGEN bör någonsin använda MasVis till att utvärdera (döma) en utgåva, utan att varken ha en annan att jämföra med eller (hemska tanke) utan att ens lyssna på musiken. Att göra det är väldigt okunnigt, men det förekommer säkert, folk i gemen är okunniga, och det måste man respektera. Alla kan inte vara experter på allt.
Men den det sagt finns det massor av exempel på att MasVis är till stor nytta då man t ex jämför utgåvor. Kanske inte för alla, och för vissa kan det till och med vara vilseledande information, men igen - bara för att information kräver grundkunskaper för att inte misstolkas så behöver den inte vara dålig och bör stoppas.
philip skrev:2. Om man ändå beaktar allpass-grafen så säger Masvis inget om vem eller vilket verktyg som i så fall bearbetat masterbussen. Är det artisten/mixaren eller mastraren? Är det en mjuk kompression, en bandspelare, en brickwall-limiter eller något annat?
Åjo, något kan den allt säga.
Du måste väl t ex hålla med om att det i MasVis-grafen du visade var rätt tydligt att du inte hårdlimiterat materialet?
MasVis-graferna visar även att programmaterialet innehåller vågformer som är "platta", även om man inte kan säga varför de är platta. Ju mera man vill kunna utläsa desto mera kompletterande information behöver man, t ex genom att lyssna på låten!

Om man hör att det är körmusik så kan man t ex med absolut säkerhet säga att det ÄR (av tekniska artefakter) tillplattade vågformer. Om man hör att det är bleckblås så ä det mycket svårare att dra några tydliga slutsatser (eftersom bleckblås kan ha väldigt "ickerandom-fasinnehåll"). Har man inte hört musiken alls (och heller inte vet något om den av andra skäl) så finns det inget skäl att dra några slutsatser alls, det går nämligen inte att göra det.
Men det är ju självklart för den som förstår hur allt detta fungerar, så jag har svårt att se att det är ett argument mot MasVis. Hur skulle det kunna vara på något annat sätt? Inga mätinstrument visar något annat än det de visar.
philip skrev:3. Låter det ens dåligt? Man får såklart tycka vad man vill men utgångsläget måste ändå vara att det låter som det är avsett att låta. Att klanka ner på artister och producenter får man göra men att använda Masvis som något sorts bevis på sin egna goda smak är inte ok.
Självklart - det som är subjektivt är just subjektivt.
Men du invänder väl inte emot att någon (t ex jag) som just köpt en skiva som är en gammal återutgivning, som personen har några tidigare versioner av, enligt sitt alldeles egna omdöme mera välljudande, använder MasVis för att skaffa sig ledtrådar till varför de olika utgåvorna låter olika och vad som kan ha gjorts med masterbandet sedan föregående utgåvor?
Det är ju liksom det som är poängen med alla mätinstrument - att man får mera information från dem, än man hade.
Men självklart behöver man fortfarande tolka informationen, och det kräver grundkunskaper.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).