Moderator: Redaktörer
JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
Finns det vetenskapliga belägg för att göra så? Har jag missat något?
Hittar inga övertygande artiklar i etablerade vetenskapliga tidskrifter att korrekt filtrerade subbasar bör placeras invid fronthögtalarna.
Nästan alla artiklarna och min egen erfarenhet är att det är vanligen bättre att sprida subbasarna i rummet.
JM
JM skrev:En subbas går ej att riktningsbestämma. Dvs brant lågpassfilter vid ca 80 Hz. Frågan handlar inte om stereobasar.
Jag vill se fakta på att subbasar invid fronthögtalarna är vetenskapligt förankrat.
JM
rajapruk skrev:Det hade varit väldigt kul att få kunna experimentera med sådant här själv. Förhoppningsvis ges chansen någon gång i livet.
Max_Headroom skrev:Det finns en hel del att gräva ned sig i för den som är intresserad. Bara att titta på hur trycket/vågen (beroende på frekvens, ju lägre frekvens, desto mer kommer trykkegenskaper istället för vågegenskaper att dominera) breder ut sig. Sedan är det ju upp till var och en att bedömma det passar med dom egna idéerna om det är bra att ha basarna ute i rummet. Jag själv tycker inte det, men det är ju jag det. Jag prioriterar så homogen tryckfördelning som det går att få och då hamnar basarna längs väggen bakom frontarna.
JM skrev:Max_Headroom skrev:Det finns en hel del att gräva ned sig i för den som är intresserad. Bara att titta på hur trycket/vågen (beroende på frekvens, ju lägre frekvens, desto mer kommer trykkegenskaper istället för vågegenskaper att dominera) breder ut sig. Sedan är det ju upp till var och en att bedömma det passar med dom egna idéerna om det är bra att ha basarna ute i rummet. Jag själv tycker inte det, men det är ju jag det. Jag prioriterar så homogen tryckfördelning som det går att få och då hamnar basarna längs väggen bakom frontarna.
Källa?
JM
Max_Headroom skrev:JM skrev:Max_Headroom skrev:Det finns en hel del att gräva ned sig i för den som är intresserad. Bara att titta på hur trycket/vågen (beroende på frekvens, ju lägre frekvens, desto mer kommer trykkegenskaper istället för vågegenskaper att dominera) breder ut sig. Sedan är det ju upp till var och en att bedömma det passar med dom egna idéerna om det är bra att ha basarna ute i rummet. Jag själv tycker inte det, men det är ju jag det. Jag prioriterar så homogen tryckfördelning som det går att få och då hamnar basarna längs väggen bakom frontarna.
Källa?
JM
Hur menar du? Källa på vad?
JM skrev:Max_Headroom skrev:JM skrev:Källa?
JM
Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
https://www.harman.com/sites/default/fi ... subs_0.pdf
Kolla referenslistan.
JM
JM
Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
Kolla referenslistan.
JM
JM
Kolla referenslistan.
JM
JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
Hittar inga övertygande artiklar i etablerade vetenskapliga tidskrifter att korrekt filtrerade subbasar bör placeras invid fronthögtalarna.
Nästan alla artiklarna och min egen erfarenhet är att det är vanligen bättre att sprida subbasarna i rummet.
JM
rajapruk skrev:Det hade varit väldigt kul att få kunna experimentera med sådant här själv. Förhoppningsvis ges chansen någon gång i livet.
Kraniet skrev:JM skrev:Max_Headroom skrev:
Kolla referenslistan.
JM
Det Harman utforskat är det jag ovan kallar den rumsakustiska vinkeln. De verkar inte ta någon hänsyn till (eller värdera väldigt lågt) eventuella psykoakustiska fenomen som kan påverka "känslan" i återgivningen. Alltså relation till det jag skulle kalla ursprungstrogenhet. Jag vet inte om det finns sådana mekanismer men jag håller det öppet.
Pratar vi om verkliga/naturliga ljud så har de mer eller mindre alltid en riktningskomponent. Att lyssna på bas som homogent trycksätter ett rum känns som en relativt ovanlig lyssningssituation i verkliga livet.
Ta tex en konsertsal där musikerna är längs fram på scen. I en konsertsal har man inte utspridda baskällor för att motverka stående vågor och homogent trycksätta rummet. Varför ska det då eftersträvas i lyssningsrummet?
JM
Max_Headroom skrev:rajapruk skrev:Det hade varit väldigt kul att få kunna experimentera med sådant här själv. Förhoppningsvis ges chansen någon gång i livet.
Det kan du. Du kan räkna på det, göra simuleringar etc. Redan nu. Helt gratis. Man kan skaffa massor av kunnskap om saken, om man vill. Fast man får ju mer motion av att baxa runt bashögtalare och provlyssna förståss.
Harryup skrev:Min åsikt är att jag vill ha stereobasar fram och fysiskt nära övre register. Hur nära har jag inte undersökt men väldigt när.
Utspridda basar eller basar som inte är tidskompenserade är jag inte intresserad av.
/Harryup
petersteindl skrev:Kraniet skrev:JM skrev:Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Kolla referenslistan.
JM
Det Harman utforskat är det jag ovan kallar den rumsakustiska vinkeln. De verkar inte ta någon hänsyn till (eller värdera väldigt lågt) eventuella psykoakustiska fenomen som kan påverka "känslan" i återgivningen. Alltså relation till det jag skulle kalla ursprungstrogenhet. Jag vet inte om det finns sådana mekanismer men jag håller det öppet.
Pratar vi om verkliga/naturliga ljud så har de mer eller mindre alltid en riktningskomponent. Att lyssna på bas som homogent trycksätter ett rum känns som en relativt ovanlig lyssningssituation i verkliga livet.
Ta tex en konsertsal där musikerna är längs fram på scen. I en konsertsal har man inte utspridda baskällor för att motverka stående vågor och homogent trycksätta rummet. Varför ska det då eftersträvas i lyssningsrummet?
I en konsertsal behövs inte utspridda ljudkällor eftersom konsertsalar är tillräckligt stora. Schröderfrekvensen hamnar under instrumentens låga frekvenser. Säg att efterklangstiden i en konsertsal för musik är 2 sekunder. Volymen är ungefär 5000 kubikmeter eller snart något mer. Då hamnar Schröderfrekvensen på ungefär 40 Hz. Att jämföras med vanliga bostadsrum vars Schröderfrekvens är kring 150 - 300 Hz. De bör inte jämföras i sammanhanget.
Med vänlig hälsning
Peter
Harryup skrev:JM skrev:Max_Headroom skrev:
Kolla referenslistan.
JM
Skriver man något om tidkorrigeringar av Harman? Av de Harmanföretag som jobbar med digitala filter typ BSS och JBL så använder båda alltid tidskorrigering av basar. Här på faktiskt finns det ju inget lika med att tidskorrigera basar när man använder flera.
/Harryup
JM skrev:Harryup skrev:JM skrev:Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Kolla referenslistan.
JM
Skriver man något om tidkorrigeringar av Harman? Av de Harmanföretag som jobbar med digitala filter typ BSS och JBL så använder båda alltid tidskorrigering av basar. Här på faktiskt finns det ju inget lika med att tidskorrigera basar när man använder flera.
/Harryup
Harman och flera andra tillverkare säljer system med tidskorrigering mm för ännu bättre subbas optimering i en större lyssningsarea.
Fyra korrekt delade identiska subbasar i fas utan tisdskorrigering i förslagsvis i hörnen har i studier verifierats till skillnad från subbasar invid fronthögtalarna ge en lika bra subbas som tidskorrigerade i lyssningspositionen/ mindre lyssningsarera.
Trots att det inte finns några vetenskapliga stöd för att placera subbasar invid fronthögtalarna väljer de flesta? på faktiskt.io att placera sina subbbasar på detta sätt.
Är det ointuitivt att sprida ut subbasarna?
Är det okritiskt följande av upplevd auktoritets ovetenskapliga förslag?
JM
JM skrev:Trots att det inte finns några vetenskapliga stöd för att placera subbasar invid fronthögtalarna väljer de flesta? på faktiskt.io att placera sina subbbasar på detta sätt.
JM skrev:Harryup skrev:JM skrev:Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Kolla referenslistan.
JM
/Harryup
Harman och flera andra tillverkare säljer system med tidskorrigering mm för ännu bättre subbas optimering i en större lyssningsarea.
Fyra korrekt delade identiska subbasar i fas utan tisdskorrigering i förslagsvis i hörnen har i studier verifierats till skillnad från subbasar invid fronthögtalarna ge en lika bra subbas som tidskorrigerade i lyssningspositionen/ mindre lyssningsarera.
Trots att det inte finns några vetenskapliga stöd för att placera subbasar invid fronthögtalarna väljer de flesta? på faktiskt.io att placera sina subbbasar på detta sätt.
JM
AndersP skrev:JM skrev:Harryup skrev:
/Harryup
JM
Det finns inget bra vetenskapligt stöd för nånting inom det här fältet.
Kalejdokom skrev:Innan vi stänger tråden vill jag bara komplettera med en aspekt som de flesta av oss tvingas beakta i varierad omfattning; möblering. Livet är fullt av kompromisser och många av oss har ju faktiskt våra anläggningar i normalt möblerade vardagsrum som skall fungera för allehanda aktiviteter. För mig innebär det rimliga begränsningar i storlek och placering av högtalare inkl subbar. Jag har inte forskat så särskilt mycket kring den optimala placeringen utan mer fokuserat på optimal möblering - och därifrån försökt få till så bra ljud som möjligt. I stort är jag jättenöjd men filar förstås på förändringar som kanske kan leda till än bättre ljud.
Glömde jag skriva att jag har basarna samlade i och bakom fronthögtalarna...?
Kraniet skrev:Jag ser det såhär
Jag antar att de flesta vill ha en riktning på ljudet. Dvs oftast har man musiker framför sig. Det finns ju en del lustiga musikvideos där instrumenten dyker upp i surroundhögtalarna osv men det upplevs väldigt underligt då man samtidigt ser musikern framför sig.
Om det nu är så att man vill att ljudet i huvudsak ska komma framifrån (vid filmtittning är nästan all information där framme) så finns det kanske några frågeställningar
Bör anläggningen producera ljudet från den riktningen?
Hur säkerställer man att ljudet upplevs komma från den riktningen?
Är det skillnad på basfrekvenser och högre frekvenser?
Vid vilken/vilka frekvenser finns denna skillnad?
Spelar rummets storlek någon roll (på vilket sätt)?
Finns säkert fler frågor.
Jag tänker att även om basvågor är långa i förhållande till rummet så är det ju elementet som är ljudets källa. Tryckvågen har ju sin början i elementets rörelser, ingen annanstans. Kan denna ursprungspunkt helt ignoreras bara för att våglängden är stor i förhållande till rummet?
JM
Kolla referenslistan.
JM
Jo, det gör det. Och inte lite heller.
Det är klassisk mekanik vi talar om, inga konstigheter. Det går fin-fint att räkna på och kan/vill man inte räkna så kan man helt enkelt resonera sig fram till hur det hela fungerar, men man får ju liksom inte siffror på det då, men man kan kan förstå hur det fungerar och se trendriktningar och så alltså.
Kraniet skrev:Jag hör ingen skillnad mellan mono eller stereo (delning 80 hz). Men mina basar står väldigt nära frontarna.
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Jag hör ingen skillnad mellan mono eller stereo (delning 80 hz). Men mina basar står väldigt nära frontarna.
Främsta anledningen är väl trots allt att det oftast är mono på skivorna. Så det är ju ingen jättestor anledning. Men om man skulle svepa med lågbasen i någon obskyr elektronika så skulle skillnaden vara hörbar (oavsett om man kan riktningsbestämma eller inte).
JM skrev:Jag har en solitär subbbas bakom höger högtalare i hörnet!
Jag använder bara en lyssningsposition i mitt stora lyssningsrum.
I lyssningspositionen finns varken tryckmaximum eller tryckminimum - bara bra subbas.
Resten av rummet har inga bra lyssningspositioner.
JM
AndersP skrev:Jo, det gör det. Och inte lite heller.
Det är klassisk mekanik vi talar om, inga konstigheter. Det går fin-fint att räkna på och kan/vill man inte räkna så kan man helt enkelt resonera sig fram till hur det hela fungerar, men man får ju liksom inte siffror på det då, men man kan kan förstå hur det fungerar och se trendriktningar och så alltså.
Harmans studie, den bästa av dom jag sett, handlar om frekvensgång i rum, antal och placering av baslådor. Det var dom tre parametrarna man jobbade med. Det jag vänder mig emot är förhållandet klassisk mekanik som du säger vs. upplevd ljudkvalitet. Dom sakerna rimmar inte alltid. Att göra vetenskap på hur saker som man med lite möda kan räkna sig fram till hur dom fungerar är kanske inte speciellt meningsfullt och det är där Harmans undersökning haltar. Hade man fixat lite med tex eq och/eller gångtidskompensation i den undersökningen hade resultaten blivit annorlunda.
Undersökningar med testpanel som bedömer riktning, fas, timing och allt vad det kan vara är det jag syftar på. Alltså upplevelsen. Och resultat av undersökningarna visas med siffror. Man måste mäta.
paa skrev:AndersP skrev:Jo, det gör det. Och inte lite heller.
Harmans studie, den bästa av dom jag sett, handlar om frekvensgång i rum, antal och placering av baslådor. Det var dom tre parametrarna man jobbade med. Det jag vänder mig emot är förhållandet klassisk mekanik som du säger vs. upplevd ljudkvalitet. Dom sakerna rimmar inte alltid. Att göra vetenskap på hur saker som man med lite möda kan räkna sig fram till hur dom fungerar är kanske inte speciellt meningsfullt och det är där Harmans undersökning haltar. Hade man fixat lite med tex eq och/eller gångtidskompensation i den undersökningen hade resultaten blivit annorlunda.
Undersökningar med testpanel som bedömer riktning, fas, timing och allt vad det kan vara är det jag syftar på. Alltså upplevelsen. Och resultat av undersökningarna visas med siffror. Man måste mäta.
Harmans studie av subwooferplacering var väl en datasimuleringsövning?
Och det man simulerade var hur en mätmikrofon skulle reagera på olika placering av subwoofers.
Detta är inte samma sak som hur en människas hörselsinne skulle uppfatta situationen.
Tangband skrev:paa skrev:AndersP skrev:
Och det man simulerade var hur en mätmikrofon skulle reagera på olika placering av subwoofers.
Detta är inte samma sak som hur en människas hörselsinne skulle uppfatta situationen.
Var det så illa så är undersökningen inget att ta hänsyn till.
Max_Headroom skrev:Tangband skrev:paa skrev:Harmans studie av subwooferplacering var väl en datasimuleringsövning?
Har du några idéer om hur man skall bestämma hur man skall ha sina basburkar (antal och placering) som är bättre? Hur då i så fall? Gärna utan att behöva köpa burkarna (måste ju då köpa några extra eftersom man inte inann vet hur många som behvös för önskat resultat) och gärna utan att baxa omkring X antal baslådor model magnum (jag har 15" element i mina, väger bly och är hopplösa att flytta på).
Någon annan som har förslag på alternativa metoder?
Själv tycker jag att Harmans metod är en väldigt bra utgångspunkt. Men det är ju jag det.
Tangband skrev:paa skrev:AndersP skrev:
https://www.harman.com/sites/default/files/multsubs_0.pdf skrev:Due to the complexity of room modal response and the
desire to investigate a large number of subwoofer/room
configurations, an accurate room model is needed.
Fortunately, modeling a rectangular room is relatively
straightforward. A room modeling program was written
using Matlab to model various configurations. This is
based on the well-known closed form solution of the wave
equation in a rectangular enclosure
Harryup skrev:Ok, så man har kört basarna för sig. Då skulle jag inte rätta mig efter detta alls. Ser det inte ens som en undersökning utan mera ett infall.
petersteindl skrev:Det finns flera olika timing att ta hänsyn till. Det ena är timing mellan LF och HF i ett delningsfilter som kan ställas in för direktljudet. Då påverkas även de loober som ger reflexer. Tyvärr påverkas deras timing annorlunda än direktljudets. Med horn blir det ofta märkbart. Det beror på att i den akustiska domänen blir problemet 3-dimensionellt medans i den elektriska domänen är det endimensionellt. Jag pratar här angående rumsdimensioner x,y,z.
Sedan finns den timing som rummet ställer till med och det är timing som ligger efter det att direktljudet nått lyssnaren. Rumsresonanser innebär totalt förstörd timing. Det gäller under Schröderfrekvensen i rummet. Båda världarnas timingproblem går att fixa, men enkom med distribuerad bas och då från olika platser och med olika nivå, men där direktljudet inte påverkas av den distribuerande basen. Varje reflex från motstående väggar golv och tak som kommer senare än direktljudet är ju som om det vore från distribuerade virtuella ljudkällor. Då kan man använda sig av detta fenomen och påverka det distribuerade ljudet i rummet med tillägg av reella ljudkällor och om möjligt så att man med de reella ljudkällorna lyckas undvika rumsresonanser, men bibehåller efterklangstiden som frekvensmässigt finns strax över och under frekvensen hos rumsresonanserna.
Dessa två olika timingbegrepp är två separata fenomen som inte bör förväxlas. Det ena gäller direktljudet och det andra gäller reflexerna.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Det finns flera olika timing att ta hänsyn till. Det ena är timing mellan LF och HF i ett delningsfilter som kan ställas in för direktljudet. Då påverkas även de loober som ger reflexer. Tyvärr påverkas deras timing annorlunda än direktljudets. Med horn blir det ofta märkbart. Det beror på att i den akustiska domänen blir problemet 3-dimensionellt medans i den elektriska domänen är det endimensionellt. Jag pratar här angående rumsdimensioner x,y,z.
Sedan finns den timing som rummet ställer till med och det är timing som ligger efter det att direktljudet nått lyssnaren. Rumsresonanser innebär totalt förstörd timing. Det gäller under Schröderfrekvensen i rummet. Båda världarnas timingproblem går att fixa, men enkom med distribuerad bas och då från olika platser och med olika nivå, men där direktljudet inte påverkas av den distribuerande basen. Varje reflex från motstående väggar golv och tak som kommer senare än direktljudet är ju som om det vore från distribuerade virtuella ljudkällor. Då kan man använda sig av detta fenomen och påverka det distribuerade ljudet i rummet med tillägg av reella ljudkällor och om möjligt så att man med de reella ljudkällorna lyckas undvika rumsresonanser, men bibehåller efterklangstiden som frekvensmässigt finns strax över och under frekvensen hos rumsresonanserna.
Dessa två olika timingbegrepp är två separata fenomen som inte bör förväxlas. Det ena gäller direktljudet och det andra gäller reflexerna.
Med vänlig hälsning
Peter
Tråden handlar om subbasar korrekt filtrerade i litet rum och hur är det med timingen/filter där och hur tar det sig uttryck? Egentliga lober finns väl bara i ekofrittrum. Borde inte lilltroll kunna räkna och visa hur rummet trycksätts utan upplevd riktning med alla resonanser under 80 Hz. Ett praktiskt exempel på hur ett vanligt lyssningsrum trycksätts vore kalas.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:Det finns flera olika timing att ta hänsyn till. Det ena är timing mellan LF och HF i ett delningsfilter som kan ställas in för direktljudet. Då påverkas även de loober som ger reflexer. Tyvärr påverkas deras timing annorlunda än direktljudets. Med horn blir det ofta märkbart. Det beror på att i den akustiska domänen blir problemet 3-dimensionellt medans i den elektriska domänen är det endimensionellt. Jag pratar här angående rumsdimensioner x,y,z.
Med vänlig hälsning
Peter
Tråden handlar om subbasar korrekt filtrerade i litet rum och hur är det med timingen/filter där och hur tar det sig uttryck? Egentliga lober finns väl bara i ekofrittrum. Borde inte lilltroll kunna räkna och visa hur rummet trycksätts utan upplevd riktning med alla resonanser under 80 Hz. Ett praktiskt exempel på hur ett vanligt lyssningsrum trycksätts vore kalas.
JM
Loberna jag skriver om är lober hos utstrålad effekt från ljudkälla d v s oberoende av rum. Rummet i sin tur genom parallella motstående begränsningsytor har Room modes.
rajapruk skrev:Harryup skrev:Ok, så man har kört basarna för sig. Då skulle jag inte rätta mig efter detta alls. Ser det inte ens som en undersökning utan mera ett infall.
Hela den studien handlar om att få ett helt rum att låta bra, flera säten. Att få så låg säte-till-säte-variation som möjligt. Därför kul att skruvstäds-JM lägger så stor vikt vid den.
Du tänker dig en optimering för 1 plats va, harryup?
AndersP skrev:Pettter Persson byggde såvitt jag minns 8 basar som han flyttade runt i flera konfigurationer och mätte på. Det var mycket intressant att ta del av hans erfarenheter. Han är ju erkänt kunnig och dessutom mästerbyggare. Han lyckades hitta en konfiguration som utnyttjade rumsförstärkningen så till den milda grad att ingen eq behövdes alls med dom slutna lådorna.
Var det på detta forum jag läste beskrivningen?
Tangband skrev:Det talas mycket om timing i tråden.
Om man inte dämpar väldigt mycket i rummet kan man använda en dsp under 200 Hz och ta bort de peakar som man hittar med mikrofonen i lyssningsposition- vid örats position.
Resultatet blir bättre med timingen om man sitter på just det stället men sämre vid alla andra punkter.
Men ett enkelt experiment med mätningar kan man se att de resonanser som ett rum visar med mikrofon på lyssningsplats inte bara beror på lyssningsplatsens placering, utan även på placeringen av högtalarna. Jag gjorde nyss några mätningar. viewtopic.php?f=16&t=66614&start=150
1.Placeras ena högtalaren/subwoofern 40 cm åt sidan så blir det helt andra resonanser som behöver korrigeras med dsp:n .
2.Flyttar man lyssningspositionen 40 cm åt sidan så ändras likaså resonansernas frekvens och kräver helt andra korrigeringar.
3. Slutsats 1- det är vettigast och ger troligen bäst resultat med ett rum som är perfekt dämpat och där man inte behöver dsp- korrigering under schröderfrekvensen. Då blir även lyssningsplatsens sweetspot med god timing betydligt större.
4. Slutsats 2- I en vanlig lägenhet där man inte kan/får bygga om rummet för perfekt dämpning är dspkorrigering under schröderfrekvensen kanske en lösning- men ger bara bättre ljud med huvudet i ett skruvstäd och högtalarna stående på en viss position.
Vid alla andra positioner än sweetspot vid lyssningen blir det däremot sämre med en dsp under schröder.
JM skrev:Tangband skrev:Det talas mycket om timing i tråden.
Om man inte dämpar väldigt mycket i rummet kan man använda en dsp under 200 Hz och ta bort de peakar som man hittar med mikrofonen i lyssningsposition- vid örats position.
Resultatet blir bättre med timingen om man sitter på just det stället men sämre vid alla andra punkter.
Men ett enkelt experiment med mätningar kan man se att de resonanser som ett rum visar med mikrofon på lyssningsplats inte bara beror på lyssningsplatsens placering, utan även på placeringen av högtalarna. Jag gjorde nyss några mätningar. viewtopic.php?f=16&t=66614&start=150
1.Placeras ena högtalaren/subwoofern 40 cm åt sidan så blir det helt andra resonanser som behöver korrigeras med dsp:n .
2.Flyttar man lyssningspositionen 40 cm åt sidan så ändras likaså resonansernas frekvens och kräver helt andra korrigeringar.
3. Slutsats 1- det är vettigast och ger troligen bäst resultat med ett rum som är perfekt dämpat och där man inte behöver dsp- korrigering under schröderfrekvensen. Då blir även lyssningsplatsens sweetspot med god timing betydligt större.
4. Slutsats 2- I en vanlig lägenhet där man inte kan/får bygga om rummet för perfekt dämpning är dspkorrigering under schröderfrekvensen kanske en lösning- men ger bara bättre ljud med huvudet i ett skruvstäd och högtalarna stående på en viss position.
Vid alla andra positioner än sweetspot vid lyssningen blir det däremot sämre med en dsp under schröder.
Över 80 Hz påverkar du direktljudet med en DSP - absolut förbjudet att med DSP korrigera rumsresonanser där det finns upplevd ljudriktning!. Om det är klart att det är rumsresonanser som stör i lyssningspositionen är det enklast att flytta lyssningspositionen dit inga rumsresonanser 80 - 300 Hz stör. Under 80 Hz ok att med DSP korrigera toppar o dalar då det inte finns någon riktningskänslighet och inget egentligt direktljud.
JM
Tangband skrev:rajapruk skrev:Harryup skrev:Ok, så man har kört basarna för sig. Då skulle jag inte rätta mig efter detta alls. Ser det inte ens som en undersökning utan mera ett infall.
Hela den studien handlar om att få ett helt rum att låta bra, flera säten. Att få så låg säte-till-säte-variation som möjligt. Därför kul att skruvstäds-JM lägger så stor vikt vid den.
Du tänker dig en optimering för 1 plats va, harryup?
Nu är jag inte Harryup, men jag skulle tro att optimering för en lyssningsplats där det låter jättebra är mycket mer intressant än att det ska låta halvbra i hela rummet. Så tycker jag iallafall.
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Tråden handlar om subbasar korrekt filtrerade i litet rum och hur är det med timingen/filter där och hur tar det sig uttryck? Egentliga lober finns väl bara i ekofrittrum. Borde inte lilltroll kunna räkna och visa hur rummet trycksätts utan upplevd riktning med alla resonanser under 80 Hz. Ett praktiskt exempel på hur ett vanligt lyssningsrum trycksätts vore kalas.
JM
Loberna jag skriver om är lober hos utstrålad effekt från ljudkälla d v s oberoende av rum. Rummet i sin tur genom parallella motstående begränsningsytor har Room modes.
Finns lober i ett rum finns även riktning på ljudet?
JM
Tangband skrev:JM skrev:Tangband skrev:Det talas mycket om timing i tråden.
Över 80 Hz påverkar du direktljudet med en DSP - absolut förbjudet att med DSP korrigera rumsresonanser där det finns upplevd ljudriktning!. Om det är klart att det är rumsresonanser som stör i lyssningspositionen är det enklast att flytta lyssningspositionen dit inga rumsresonanser 80 - 300 Hz stör. Under 80 Hz ok att med DSP korrigera toppar o dalar då det inte finns någon riktningskänslighet och inget egentligt direktljud.
JM
Hmm... låter rimligt.
Men jag undrar om frekvensgränsen verkligen är korrekt för vad som är tillåtet med en dsp ? 80 Hz låter lågt.
Hur mycket direktljud kan vi tex höra vid 120 Hz om man dämpar en smalbandig peak på 6 db med en dsp ?
Edit: - då Linn space optimisation räknar själv är gränsen 100 hz, manuellt kan man gå in högre.
Tangband skrev:JM skrev:Tangband skrev:Det talas mycket om timing i tråden.
JM
Hmm... låter rimligt.
Men jag undrar om frekvensgränsen verkligen är korrekt för vad som är tillåtet med en dsp ? 80 Hz låter lågt.
Hur mycket direktljud kan vi tex höra vid 120 Hz om man dämpar en smalbandig peak på 6 db med en dsp ?
Edit: - då Linn space optimisation räknar själv är gränsen 100 hz, manuellt kan man gå in högre.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:JM skrev:
JM
Hmm... låter rimligt.
JM:s påstående är en grov överförenkling så det kan du ta med en nypa grovsalt.
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:
Hmm... låter rimligt.
Det jag skriver är utifrån hur vi hör - dvs det som är viktigt i rummet. Du antyder att det jag skriver är överförenklat - tacksam för utveckling av ditt påstående.
Utifrån psykologisk/medicinsk verklighet hur vi hör finns inga fel i mina påståenden.
JM
Kolla referenslistan.
JM
sprudel skrev:Jag har 4 basstöd, Ino px4, placerade längs högtalarväggen. De är inte helt i linje längs väggen med element o portar för att få mer lika avstånd till sweetspot. Driver jag dem mono upplevs basen spela mer för sig själv på en lägre nivå i horisontalplanet.
I stereo får jag en helt annan integration i ljudbilden. Altså till något mycket bättre.
Tangband skrev:JM skrev:Max_Headroom skrev:
Kolla referenslistan.
JM
Hela studien verkar använda en mono-signal i basområdet och då faller hela studien för mig, tyvärr.
Nattlorden skrev:JM skrev:Johan_Lindroos skrev:
Det jag skriver är utifrån hur vi hör - dvs det som är viktigt i rummet. Du antyder att det jag skriver är överförenklat - tacksam för utveckling av ditt påstående.
Utifrån psykologisk/medicinsk verklighet hur vi hör finns inga fel i mina påståenden.
Har själv bevittnat en bekant peka ut var en dold subwoofer skuren med tredje ordningens filter vid 50Hz stod... och den stod inte värst gissningsbart... Dessutom var det inte något planerat test utan bara något han själv sade efter han kom in i rummet, på en minut eller två. Jag påstår därför med emfas att du har fel på vid vilken frekvens man (/vissa individer) kan höra riktning. Men det behövs ju bara en som kan för att ett "inte" inte längre gäller.
paa skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Det jag skriver är utifrån hur vi hör - dvs det som är viktigt i rummet. Du antyder att det jag skriver är överförenklat - tacksam för utveckling av ditt påstående.
Har själv bevittnat en bekant peka ut var en dold subwoofer skuren med tredje ordningens filter vid 50Hz stod... och den stod inte värst gissningsbart... Dessutom var det inte något planerat test utan bara något han själv sade efter han kom in i rummet, på en minut eller två. Jag påstår därför med emfas att du har fel på vid vilken frekvens man (/vissa individer) kan höra riktning. Men det behövs ju bara en som kan för att ett "inte" inte längre gäller.
Om subwoofern hhar en port som ger missljud eller om den distar i elementet så kan man säkrt höra detta, så att dra några generella slutsatser är nog svårt. Men visst visar det på svårigheten. Själv har jag erfarit att jag behövt ställa subwoofern i alla fall mellan fronthögtalarna för att den inte skulle höras, även om det inte behövde vara precis i mitten.
petersteindl skrev:Tangband skrev:JM skrev:Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Kolla referenslistan.
JM
Hela studien verkar använda en mono-signal i basområdet och då faller hela studien för mig, tyvärr.
Förklara gärna varför du anser att studien skulle falla. Vad anser du skillnaden mellan mono och stereo vara och hur menar du att denna skillnad skulle påverka resultatet?
Mvh
Peter
Tangband skrev:...- en elbas har sin grundton vid lägsta strängen i subbasområdet men har övertoner upp mot 8 kHz. Verkliga instrument låter i hela registret. ...
STDI skrev:Tangband skrev:...- en elbas har sin grundton vid lägsta strängen i subbasområdet men har övertoner upp mot 8 kHz. Verkliga instrument låter i hela registret. ...
Det här är inget ifrågasättande av någons påstående eller inlägg utan en fråga från min sida:
Övertonerna spelas väl då av topparna. Eller hur? Det är väl inte annorlunda mot t ex en vanlig trevägare där basens grundtoner kanske spelas av baselementen men övertonerna av mellanregistren eller t o m av diskanterna?
Tangband skrev:petersteindl skrev:Tangband skrev:
Förklara gärna varför du anser att studien skulle falla. Vad anser du skillnaden mellan mono och stereo vara och hur menar du att denna skillnad skulle påverka resultatet?
Mvh
Peter
1. Många moderna inspelningar med klassisk musik har äkta stereo i basområdet.
2. Jag anser att man inte bör se specifika register (bas, mellan, diskant ) i hur musik fungerar- en elbas har sin grundton vid lägsta strängen i subbasområdet men har övertoner upp mot 8 kHz. Verkliga instrument låter ju som du vet i hela registret. Timingen i de olika registrena är därför oerhört viktig. Sker det knas vid delningen subbasar i mono till topparna i stereo hörs det direkt på instrumentkaraktärer enligt min erfarenhet. Det blir en suddighet i brist på beskrivande ord. Jag har dock inte testat allt.
3. Jag lutar mig mot linkwitz studie eftersom jag tycker den stämmer med avseende på våglängder och avstånd samt delningar- jag kan inte matematiskt förklara för dig varför, men det verkar stämma efter min erfarenhet vid lyssning på musik. Nu har jag inte provat alla möjligheter själv så jag håller öppet att jag skulle kunna ha fel. Min erfarenhet säger att hittills har det alltid låtit bättre med stereokopplade subbasar.
4. Schröderfrekvensen är ju inte en abrupt frekvens som börjar vid tex 300 Hz i ett rum utan den sker stegvis.
5. Delningar i subbasar och toppar är inte heller perfekta, inte oändligt branta, likaså är det hög dist från baselement- sällan under 1 % ofta upp mot 10 %. Detta kan ju ske även i frekvensområdet ovanför delningen.
Sammantaget ställer detta till det hela onödigt mycket vid delningen monosubbar till toppar. Mycket kan bli fel om inspelningen från början innehåller stereoinformation.
6. Testerna hos en kompis som har akudorik exakt där han ett kort tag hade 4 subwoofers av hög kvalitet ( men av olika fabrikat, 2 Linn och 2 dyra Rel ) samt 2 subbasexakt basfilter visade att två subbasar nära akudorik på vardera sida i stereo lät bäst. Mono med samma subbar på samma plats lät sämre. De spelade mer för sig lät det som. 4 subbasar kopplade i mono eller stereo blev än sämre vilket förvånade en aning. Vi får komma ihåg att i subbas exakt boxarna kan alla parametrar vid olika konstellationer knappas in i dsp:n. Så gjordes det- ändå blev 4 subbasar sämre än två. Kanske berodde det på subbasarnas olika konstruktion ? ( omän de var optimerade var för sig i subbasexakt-boxarna ). Kanske hade Linn inte lagt ned tillräckligt med resurser för att göra 4-kanalsåtergivningen bättre ?
Eller så hörde vi helt enkelt rätt, och att linkwitz teori stämmer om delningar vid exempelvis 100 Hz 24 dB/okt bör ha ett avstånd till boomern på endast 60 cm eller mindre- vilket i praktiken omöjliggör subbasar i hörnen om man inte delar nånstans vid 50 Hz 24 dB/okt eller lägre .
7. Om det skulle visa sig att 4 subbasar i hörnen i rummet monokopplade i framtiden skulle låta bättre än två subwoofers i stereo placerade invid höger och vänster högtalare , då skulle min åsikt om detta ändras. Det har dock inte skett än. Att bara följa teorier för att de ”borde stämma” har jag passerat för länge sedan utan lyssningen får avgöra.
Nattlorden skrev:Det är väl bara att svara "Ja" och lämna det som övning till JM att leta upp det. Så brukade man ju göra på teknis...
JM
IngOehman skrev:Eller för att greppa tag i trådfrågan:JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
JM
Nej, det är ingen myt att det finns folk som placerar sina basar nära topparna. Det finns sådana fall. Många till och med.
Det är heller ingen myt att det finns folk som placerar sina basar på annat sätt. Det finns till och med människor som inte har separata basar utan använder fullregisterhögtalare.![]()
![]()
Tänka sig!
Inte nog nog det - det finns dom som ned till runt 80 Hz spelar på sina fullregisterhögtalare, och under det spelar på bara EN bashögtalare!![]()
Det sistnämnda är nästan (men inte helt undantagslöst) alltid en dålig idé, även om det förstås finns fall där man kan försvara det med hjälp av inblandning av andra perspektiv. T ex när utsträckning och distorsion (god/låg) är så mycket bättre än utan bassystemet. Då kan det kanske, för någon, vara värt att offra något för att vinna något? Det är upp till var och en. Jag förespråkar multipla basar och driver dem gärna i stereo dessutom, om det finns kapacitet nog för att det inte skall vara en åtgärd som minskar marginalen nedåt noll.
- - -
Bortsett ifrån det då, vad är en vettig lösning med basmoduler?
Först och främst kan man glömma alla tumregelsvar på vad som är ”rätt” som erbjuds så generöst av dem som saknar koll. Vad som är bäst beror på, och det beror på mycket!
Om man har ett lyssningsrum med i det närmaste perfekt absorption av lågfrekvensregistret i rummets bakre halva så ÄR det rimligt med alla basmoduler i linje/på yta i rummets främre halva. De representerar ju en ”öppning till inspelningsvärlden”. De skall återgenerera den ljudvåg på väg från musikerna, som fångades vid inspelningen. Om delningsfrekvensen är 80 Hz så når man en perfekt ointerfererad ljudalstring med så lite som fyra basmoduler (om de är optimalt placerade). Av ljudtrycksskäl kan man dock självklart välja att använda fler.
I ett lyssningsrum med större problem i basregistret i fram/bak-dimensionen kan basmoduler sprdda även i djupdimensionen användas för att stävja de ”onaturliga” djupledsresonanserns. Onaturliga i betydelsen att de inte hade existerat om öppningen till inspelningsvärlden hade varit verklig/fysikalisk.
Experiment med runt 40 lyssnare har visat att mätresultat och upplevelser är i konflikt med varandra om de som betraktar den tolkar mätnkngarna okunnigt. Det är t ex lätt att visa att basmoduler symmetrisk spritt i rummet kan åstadkomma en väldigt placeringsoberoende och jämn tonkurva. Det kan okunniga tolka som ”bra”.
Men problemen är legio.
Ett av problemen är att även NIVÅN blir placeringsoberoende, det vill säga det blir lika mycket ljud i rummets bakre som i dess främre halva. När man befinner sig på olika avstånd från huvudhögtalarna (vars ljudtryck följer avståndslagen, någon av dem...) så blir ljudet som återges olika starkt. En meter från högtalarna blir nivån en viss, på två meters avstånd blir det 6 dB svagare, på 3,16 meters avstånd blir det 10 dB svagare, på fem meters avstånd blir ljudet 14 dB svagare...
Men basljuden, om man använder många symmetriskt spridda basar, blir samma överallt...
Nu hör det även till saken att basnivån BÖR öka med ett tilltagande avstånd, eftersom reflexer från rummets bakre halva kommer allt mera i fas med direktljudet när frekvensen sjunker. Men med helt jämnt spridda högtalare blir balansen fel.
Tittar man vidare på saken ur ett upplevelseperspektiv så upplever lyssnare som regel basen ”i huvudet” snarare än sprungande från sin position i ljudbilden, när man placerar bassystem jämnt spridda i rummet. Ett annat problem avser de taktila effekterna. Redan som det är blir vår förnimmelse av taktila (kännnbara) rörelser i t ex golv och framförallt sittmöbler undertryckta i alla normala lyssingsrum, vilket har sin orsak i att begränsningsytorna ökar den akustiska impedansen i runmet för låga frekvenser, det vill säga luftrörelserna i förhållande till ljudtrycket tenderar att bli för små, vilket får t ex sittmöbler att röra sig mindre.![]()
Och med jämnt utspridda bassystem så blir dessa rörelser (de som är skapade av möbeln som ivägenvarande objekt) noll!
När djupledsresonanser blir störande och det daknas möjlighet att bekämpa rumsresonanserna med akustiska åtgärder, kan man förvisso låta bassystemen få finnas i både rummetsbakre och främre halva. Men alla de studier jag har gjort visar att det i normalfallet bara är en fungerande lösning upp till en balans där hälften så många basar spelar bakifrån som framifrån. Större andel bakifrån verkar inte gå att få att fungera utan att känslan av att basen spelar i huvudet uppstår. Det är inte en naturlag eller absolut sanning, bara en rapport om det statistiska utfallet från de studier jag gjort. Det har även varit uppebart att det är bra om de bakre basarna sitter så högt som möjligt. Det viss säga, på vissa sätt. Blir för omfattande att gå mera på djupet med detta, så jag lämnar det där.
Man kan även experimentera med att istället för att sätta basar längst bak i rummet för att undertrycka odämpbara (av någon orsak) resonanser, sätta bassysten på sidoväggarna, typ på deras mitt. I det fallet ställer de inte till på samma vis med avseende på att få det att spela i huvudet, men i gengäld undertrycks djupledsresonansen mindre. Hur som helst - den svagare tendensen att få det att spela i huvudet, gör att man kan ösa på med större kvot. I förekommande fall kan man låta hälften av basarna spela på sidoväggens mitt, men det beror på (ja, mycket!). Ju bredare rummet är, desto bättre brukar lösningen med sidoväggsbasar vara. I kvadratiska rum brukar det bli väldigt bra, men redan vid ett djup sisådär 20 peocent större än bredden, kan det vara värt att prova det.
- - -
En intressant faktor som kan vara värd att kontemplera är systemkänsligheten. Inte bara för att den bestämmer hur maxstarkt systemet kan spela, utan även för att det så kraftigt påverkar disktorsionen. I det resonemanget kan det även vara klokt att skilja mellan nyttoljudskänsligheten och den allmänna kändligheten.
Skillnaden viktig. Den förstnämnda är nivån på nyttoljuden som når lyssnarna, i förhållande till systemets insignalnivå. Den är den som berättar om peakstyrkan i transientåtergivningen. Den allmänna känsligheten inkluderar allt ljud man hör. Den ökar mer och mer ju flera repetitioner av enskilda transienter man få, även när dessa repetitioner inte inträffar inom transientens längd.
En transient i basområdet som t ex har en ifasig varaktighet om 1/166 sekund = 6 ms (=de flesta under 80 Hz) kommer att summeras av alla bassysten och väggreflexer som anländer inom 3 ms, vilket översatt till sträcka är ungefär en meter. Så om alla bassystem är någon halvmeter från sina närmaste angränsningsytor, och därtill spelar ljud som når lyssnarna inom 3 ms (är lika långt ifrån lyssnarna +/- 1 meter, så ökar det nyttoljudskänsligheten drastiskt! Då kan man spela starkare och med låg distorsion!![]()
Om man däremot sprider bassystemen över rummet vildt, så kommer de båda att hjälpa och stjälpa varandra, och även om totalmängden av känsligheten inte drabbas lika illa som nyttoljudskänsligheten så får man ett system ned förstörd transientåtergivning och ett system som behöver påfrestas mycket mera för att leverera ett visst ljudtryck, men ökad distorsion som följd...
Maximal känslighet allt sammantaget, får man om man placerar alla basar i ett hörn och så nära varandra som möjligt. Men det ger inte en större nyttoljudsskänslighet än med spridda basar som samverkar mot lyssnarna.
Något att tänka på kanske?
- - -
Sammanfattning: läs det jag skriver, tänk på det, men tro bara det ni förstår av egen kraft eller kan verifiera med egna experiment!
Jag försöker inte presentera något idiotiskt tumregelrecept för ”hur man skall göra”. Det är olika från fall till fall. Men kanske kan mina rader vara till nytta för den som vill fundera och testa själv? Jag hoppas det.
Har även skrivit åtskilliga gånger tidigare om mera avancerade lösningar, inklusive aktiva metoder för att befria rum från okynnespåverkan utan att ta ifrån dem deras viktiga roll som integrator mellan inspelningsvärlden och lyssnkngsrumsvärlden. Alltså deras roll för att skapa en akustisk förankring mellan de båda världarna.
På de flesta sätt handar det mera om egenskaperna vid högre frekvenser, men inget register bör ignoreras. Allt är med i ekvationen... Även basregistret, definitivt till och med.
Vh, iö
rajapruk skrev:
Fantastiskt bra inlägg tycker jag. Tack för den julklappen.
Jag har ofta känslan av att du, av någon anledning, beskriver saker här på forumet så svårförståeligt och diffust som möjligt. Men ibland, som nu, släpper på handbromsen och talar klarspråk. Ligger det något i det, eller är jag ute och cyklar? Typ att du vill visa hur mycket du vet (samtidigt som du inte avslöjar vad du vet) i marknadsföringssyfte.
IngOehman skrev:Därför har jag senaste året hållit ett antal föreläsningar om dessa saker, men det är ämnen som helt enkelt inte lämpar sig för faktiskt.se. Man behöver få direktåterkoppling av dem som inte hänger med. Föreläsningsformen är lämplig.
Harryup skrev:Ja, IÖ det var ett intressant inlägg.
Ett par frågor;
Du skriver om antalet basar och beskriver att 4 kan vara ett bra antal. Är det oavsett fabrikat och konstruktion?
Harryup skrev:De exempel som du beskriver med avstånd och placeringar är dom framtagna med tanke på analoga delningsfilter utan möjlighet till fördröjningar typ som finns i alla hembioreceivers?
mvh och tack/ Harryup
paa skrev:Varför har du fördröjd signalen till basarna, dom står ju längre bort, det är väl frontarna som borde fördröjas så deras placering motsvarar samma avstånd som till basarna?
Rille skrev:Jag har haft basmoduler under mer än 15 år som stått vid främre väggen bakom mina höger och vänster kanal-högtalare/huvudparet.. det har fungerat utmärkt. förut hade jag 2st som stod i rummets främre hörn. Nu har jag 4st som jag placerat bakom huvudparet, på 1/4dels måttet av både bred och höjd av rummet. det fungerar också utmärkt! i mitt rum.. för mig har 4st basmoduler fungerat bättre än 2st basmoduler. jag har en fördröjning av bassignalen akustiskt ca 10ms vid 80hz mot huvudparet, mätt vid lyssningsplats, vilket jag inte finner störande. ej heller har mina ljudintresserade kamrater funnit mina basmodulers placering eller fördröjningen störande utan snarare uppskattat ljudet för dess artikulation och minimalt med störande pikar i tonkurvan. Eftersom alla rum är olika så tänker jag inte säga att det fungerar i alla rum, men hos mig har det fungerat över förväntan.
IngOehman skrev: Grupplöptid är synonymt med fasens derivata.
Rille skrev:Japp.
Ok.
Tack!
Mvh Rick
rajapruk skrev:Hur är delningen mellan toppar och basar? 80Hz LR24?
JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.
Bättre är att som samstämmig forskning visar är att placera subbasarna i hörnen i fas om du vill ha en rakare tonkurva under 80 Hz, undvika elektroniska fix samt kunna välja flera´ olika lyssningspositioner.
JM
sprudel skrev:rajapruk skrev:Hur är delningen mellan toppar och basar? 80Hz LR24?
Ino cr80es, 80 Hz.
JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.
Bättre är att som samstämmig forskning visar är att placera subbasarna i hörnen i fas om du vill ha en rakare tonkurva under 80 Hz, undvika elektroniska fix samt kunna välja flera´ olika lyssningspositioner.
JM
Tangband skrev:JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
JM
Ser du inte ett problem med att det blir för långt till topparna med avseende på fördröjning subbasar -toppar med din förordade placering ? ( läs Linkwitz undersökning ) .
En delning vid 100 hz 24 db okt bör ha mindre än 60 cm från subbas-boomer.
En delning vid 50 hz 24 db okt behöver mindre än 120 cm.
Konsekvensen av detta blir : stereosubbar behövs. De behöver även i praktiken placeras nära topparna om du inte delar väldigt lågt i frekvens.
rajapruk skrev:IngOehman skrev: Grupplöptid är synonymt med fasens derivata.
Vad tillför det att prata om grupplöptid egentligen (istället om fasen)? Grupplöptid är ju bara en annan presentationsform / vy av fasen liksom.
Det är när jag inte förstår sådant som jag får känslan av att folk vill krångla till saker i onödan (textmässigt).
JM
matssvensson skrev:JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
JM
Jag föreslår att du läser igenom vad andra redovisar för erfarenheter om detta i tråden, exempelvis iö:s bidrag https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=68435&start=90#p2025384. Innan du återigen hänvisar till samma studie som vanligt av Toole. Jag har också läst den och tyckt den verkade ha ett vettigt anslag, men jag har inte experimenterat själv med basmoduler. Det iö och andra skriver i tråden har fått mig att börja fundera igen, på vad som är viktigt att tänka på vid placering av basmoduler den dagen jag får lust att experimentera själv. Berikande.
mvh, mats
JM skrev:Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.
JM skrev:Tangband skrev:JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
JM
Ser du inte ett problem med att det blir för långt till topparna med avseende på fördröjning subbasar -toppar med din förordade placering ? ( läs Linkwitz undersökning ) .
En delning vid 100 hz 24 db okt bör ha mindre än 60 cm från subbas-boomer.
En delning vid 50 hz 24 db okt behöver mindre än 120 cm.
Konsekvensen av detta blir : stereosubbar behövs. De behöver även i praktiken placeras nära topparna om du inte delar väldigt lågt i frekvens.
Exakt vilken publikation tänker du på?
Befinner mig 1000 mil från Sverige med dåligt internet.
JM
Nattlorden skrev:
På vilket sätt skulle att man placerar subbasarna i hörnen stå i motsats mot att ha dem invid fronthögtalarna? Så har jag det...
[ Bild ]
(ej nuvarande uppsättning elektronik/tv, men principiellt detsamma)
sprudel skrev:Så här har jag gjort efter en intressant diskussion på en krog i Göteborg efter HiFi-mässan med Pekka, Adhoc, Johan Lindroos, Alexi mfl och ett antal servettskisser senare. På morgonen efter frukost hjälptes vi åt att montera isär setupen och justera basarna efter ritningen nedan, Johan mätte noggrannt och Alexi kontrollerade med precision.![]()
Resultatet blev onekligen bra och det teoretiska resonemanget överensstämmer med det upplevda resultatet.
Jag överlåter åt var och en att fundera varför vi gjort som vi gjort, det lär man sig mer av än ett färdigt svar. Viss vägledning finns i bilden.
Topphögtalarna i16s är placerade (akustiskt centrum) i linje med basarna och 75 cm från väggen. Basarna, profundus x är konfigurerade i stereo.
Max_Headroom skrev:Nattlorden skrev:
På vilket sätt skulle att man placerar subbasarna i hörnen stå i motsats mot att ha dem invid fronthögtalarna? Så har jag det...
[ Bild ]
Vilka små frontar/toppar. Jag antar att du siktar på att köpa något som passar till basarna, senare.
Harryup skrev:Ett annat problem är ju att det inte enbart gäller film utan även vid spelade av musik också.
Så LFE eller inte beror ju på källan.
/Harryup
Harryup skrev:Finns väl inget LFE vid musik.
JM skrev:matssvensson skrev:JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
JM
Jag föreslår att du läser igenom vad andra redovisar för erfarenheter om detta i tråden, exempelvis iö:s bidrag https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=68435&start=90#p2025384. Innan du återigen hänvisar till samma studie som vanligt av Toole. Jag har också läst den och tyckt den verkade ha ett vettigt anslag, men jag har inte experimenterat själv med basmoduler. Det iö och andra skriver i tråden har fått mig att börja fundera igen, på vad som är viktigt att tänka på vid placering av basmoduler den dagen jag får lust att experimentera själv. Berikande.
mvh, mats
Var konkret i sak - vad är problemet?
JM
Kraniet skrev:Ett problem med stereobas är hur man får till det med lfe-kanalen. Det verkar nämligen vara så att ända sättet att säkert veta att lfe funkar korrekt är att använda den. Dvs lfe+main verkar inte alltid mixa ut lfe i v/h fram.
Enda rätta verkar då vara som med ino cr80 att mixa in lfe i h/v men jag vet inget annat filter som klarar det?
Kraniet skrev:Harryup skrev:Ett annat problem är ju att det inte enbart gäller film utan även vid spelade av musik också.
/Harryup
Nej precis lfe+main ger mer bas vid musik, samtidigt så ska lfe finnas vid film.
Att mixa in det externt är kanske det enda riktiga om man samtidigt vill ha stereobas
Kraniet skrev:sprudel skrev:Så här har jag gjort efter en intressant diskussion på en krog i Göteborg efter HiFi-mässan med Pekka, Adhoc, Johan Lindroos, Alexi mfl och ett antal servettskisser senare. På morgonen efter frukost hjälptes vi åt att montera isär setupen och justera basarna efter ritningen nedan, Johan mätte noggrannt och Alexi kontrollerade med precision.![]()
Resultatet blev onekligen bra och det teoretiska resonemanget överensstämmer med det upplevda resultatet.
Jag överlåter åt var och en att fundera varför vi gjort som vi gjort, det lär man sig mer av än ett färdigt svar. Viss vägledning finns i bilden.
Topphögtalarna i16s är placerade (akustiskt centrum) i linje med basarna och 75 cm från väggen. Basarna, profundus x är konfigurerade i stereo.
Intressant. Det ser ut som att det blir så att rummet kan ses som halverat och ger höjd frekvens på grundmod. Sen hamnar alla fyra basar på 1/4 av bredden av de "halvorna" vilket ger lagom igångsättning av basmoderna.
Att variera vilket håll som är upp borde också hjälpa till att jämna ut det hela(lite skillnad på höjd). Men vilken roll gör det vilka av mitten/yttre som är upp/ner?
Skulle det bli ännu bättre om ena paret (de yttre?) höjdes till 1/4 av takhöjd? Kanske svårt att fixa estetiskt dock..
Nattlorden skrev:Max_Headroom skrev:Nattlorden skrev:
[ Bild ]
Vilka små frontar/toppar. Jag antar att du siktar på att köpa något som passar till basarna, senare.
Små? De väger nästan lika mycket som bastornen... Halvt ton högtaleri det där...
sprudel skrev:Kraniet skrev:sprudel skrev:Så här har jag gjort efter en intressant diskussion på en krog i Göteborg efter HiFi-mässan med Pekka, Adhoc, Johan Lindroos, Alexi mfl och ett antal servettskisser senare. På morgonen efter frukost hjälptes vi åt att montera isär setupen och justera basarna efter ritningen nedan, Johan mätte noggrannt och Alexi kontrollerade med precision.![]()
Intressant. Det ser ut som att det blir så att rummet kan ses som halverat och ger höjd frekvens på grundmod. Sen hamnar alla fyra basar på 1/4 av bredden av de "halvorna" vilket ger lagom igångsättning av basmoderna.
Att variera vilket håll som är upp borde också hjälpa till att jämna ut det hela(lite skillnad på höjd). Men vilken roll gör det vilka av mitten/yttre som är upp/ner?
Skulle det bli ännu bättre om ena paret (de yttre?) höjdes till 1/4 av takhöjd? Kanske svårt att fixa estetiskt dock..
Jo, det skulle sannolikt bli ännu bättre om jag höjde upp de yttre, men det är ogörligt. Det jag har nu är en liten ansats till ”glad mun” i två dimensioner, i horisontalled är det optimalt, men i vertikalled är ditt förslag bättre.
Jag har ju rätt tjockt dämp så man skulle kunna tänka sig en tunn basmodul på väggen i rätt höjd men på bekostnad av just den ytans absorption.
Kraniet skrev:Harryup skrev:Finns väl inget LFE vid musik.
Nej precis. Men kör man lfe+main verkar det bli mer bas på vissa recievers.
Bas management på recievers är hyffsat förvirrat och det är inte enkelt att veta exakt vad som händer.
Säkraste är att använda lfe-kanalen, men då får man leva med monobas från lfe.
Att sätta sub till off och front large verkar inte alltid ge korrekt hantering av lfe.
Med min marantz 1608 blir det iaf skillnad i ljud om jag anväder lfe jämfört med front large sub off (och delning externt)
En annan grej med stereobas är ju om det finns motfasljud som inte hör hemma där. Hanterar cr80 detta också?
Harryup skrev:Kraniet skrev:Harryup skrev:Finns väl inget LFE vid musik.
Bas management på recievers är hyffsat förvirrat och det är inte enkelt att veta exakt vad som händer.
Att sätta sub till off och front large verkar inte alltid ge korrekt hantering av lfe.
Med min marantz 1608 blir det iaf skillnad i ljud om jag anväder lfe jämfört med front large sub off (och delning externt)
En annan grej med stereobas är ju om det finns motfasljud som inte hör hemma där. Hanterar cr80 detta också?
Säkrast är väl att bara använda en hembioreceiver enbart för film då om den inte ens gör rätt i stereo.
/Harryup
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Kraniet skrev:Nej precis. Men kör man lfe+main verkar det bli mer bas på vissa recievers.
Säkrast är väl att bara använda en hembioreceiver enbart för film då om den inte ens gör rätt i stereo.
/Harryup
Därför man vill ha ett stereo-försteg med läge för unity-gain/ht-pass-through.... så man kan ta möjlighet till hemmabio VIA stereon om man så önskar....
Harryup skrev: Egentligen har ju alla försteg det, är ju bara att mäta då det är 1:1 på utgången.
JM skrev:Var konkret i sak - vad är problemet?
Tangband skrev:Kraniet skrev:Harryup skrev:Ett annat problem är ju att det inte enbart gäller film utan även vid spelade av musik också.
/Harryup
Nej precis lfe+main ger mer bas vid musik, samtidigt så ska lfe finnas vid film.
Att mixa in det externt är kanske det enda riktiga om man samtidigt vill ha stereobas
Min erfarenhet är att vid 2-kanalig musiklyssning bör man inte använda lfe utgången alls. Ställ istället din marantz på pure direct och se till att försteget sänder ut en ofiltrerad signal i stereo. Ska subbasar i stereo användas med frontarna så är ett separat aktivt delningsfilter med både högpass/lågpass i stereo det bästa. En minidsp som den du redan har, kan användas, om den inte försämrar i onödan det övriga frekvensregistret.
På den tiden jag körde med bioreceivrar och ville ha bra ljud vid 2-kanalslyssning så försökte jag få lfe utgången att fungera hjälpligt men för mig blev det alltid bäst med frontarna ställda på Large och pure direct intryckt.
Nattlorden skrev:JM skrev:Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.
[ Bild ]
Ingvar skrev:Svår kognitiv distorsion uppstår.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Kraniet skrev:Nej precis lfe+main ger mer bas vid musik, samtidigt så ska lfe finnas vid film.
Min erfarenhet är att vid 2-kanalig musiklyssning bör man inte använda lfe utgången alls. Ställ istället din marantz på pure direct och se till att försteget sänder ut en ofiltrerad signal i stereo. Ska subbasar i stereo användas med frontarna så är ett separat aktivt delningsfilter med både högpass/lågpass i stereo det bästa. En minidsp som den du redan har, kan användas, om den inte försämrar i onödan det övriga frekvensregistret.
På den tiden jag körde med bioreceivrar och ville ha bra ljud vid 2-kanalslyssning så försökte jag få lfe utgången att fungera hjälpligt men för mig blev det alltid bäst med frontarna ställda på Large och pure direct intryckt.
![]()
Jag förstår ju vad du menar med det jag markerat i blått ovan, men kanske är det så att andra läsare blir lite förvirrade. Det är det att den utgång som finns brukar benämnas "Subwoofer", den kallas inte "LFE-utgång". Subwooferutgången kan antingen innehålla LFE-signalen enbart eller en summa av både LFE-signalen och den lågpassfiltrerade signalen av alla andra Front/Center/Surround-kanaler (när de ställs på "Små"). Det är bara om man har ställt in alla andra högtalare (än subwoofern) som "Stora" som det enbart kommer ut LFE-signalen ut ur subwooferutgången. Det beror alltså på hur man har konfigurerat sin hembioreceiver vad som kommer ut ur subwooferutgången(arna).
Annars håller jag väl med dig om att separat aktivt delningsfilter kan göra ett bättre jobb än inbyggda delningsfilter i hembioreceivrar. Däremot gillar jag inte Mini-DSP så jättemycket. Å tredje sidan börjar senare generationers hembioreceivrar bli bättre i detta avseende, vilket kan vara bra för en medelsvensson som inte har de högsta anspråken. Vem vet, kanske stereosubb-ut kan bli en av kommande sales-point för hembioreceivrar?
DVD-ai skrev:Jag slänger in en liten upplevelse som jag har:
I alla rum där jag testat detta (alltså inte bara hemma hos mig) så har det varit ganska tydligt att jag föredrar placering av basmodulerna i höjdled.
Hela presentationen upplevs som mer naturlig och min hjäna är lättare att övertyga om att ljuden kommer framifrån, och dessutom i från den punkt där ljudbilden vill försöka få min hjärna att tro att instrumentet är.
1: Är det så att problem mellan golv/tak av någon orsak är störigare för min hjärna än om dessa är mellan sidoväggarna ?
2: Och en till tanke, är de så att moduler på höjden (blir ju linjer) passar bättre ihop med topparnas utstrålning och att detta påverkar upplevd homogenitet ?
Max_Headroom skrev:DVD-ai skrev:Jag slänger in en liten upplevelse som jag har:
I alla rum där jag testat detta (alltså inte bara hemma hos mig) så har det varit ganska tydligt att jag föredrar placering av basmodulerna i höjdled.
Hela presentationen upplevs som mer naturlig och min hjäna är lättare att övertyga om att ljuden kommer framifrån, och dessutom i från den punkt där ljudbilden vill försöka få min hjärna att tro att instrumentet är.
1: Är det så att problem mellan golv/tak av någon orsak är störigare för min hjärna än om dessa är mellan sidoväggarna ?
2: Och en till tanke, är de så att moduler på höjden (blir ju linjer) passar bättre ihop med topparnas utstrålning och att detta påverkar upplevd homogenitet ?
Mellan golv och tak har du väl ca 2,4 meter och mellan sidoväggarna 4-5 meter. Kanske mer? Golvytan och takytan är också större. Så, frekvensen där avståndet mellan sidoväggarna kan ställa till problem hamnar mycket lägre. Så lågt att den kanske inte ens finns med på många skivor i någon större omfattning.
Moduler på höjden, tänkte du som Nattlorden kör dårå? 2 linjer, en på varje sida? Det hänger inte ihop med spridningen på topparna, spridningen vid dom frekvenser det är tal om här är att betrakta som rundstrålande, typ. Det är snarare så att basar i en line array passar bättre ihop med rummet (ger homogenare tryckfördelning).
Kraniet skrev:Ett problem med stereobas är hur man får till det med lfe-kanalen. Det verkar nämligen vara så att ända sättet att säkert veta att lfe funkar korrekt är att använda den. Dvs lfe+main verkar inte alltid mixa ut lfe i v/h fram.
Enda rätta verkar då vara som med ino cr80 att mixa in lfe i h/v men jag vet inget annat filter som klarar det?
Kraniet skrev:Harryup skrev:Ett annat problem är ju att det inte enbart gäller film utan även vid spelade av musik också.
/Harryup
IngOehman skrev:Mats: Absolut! Så är det.
En absolut rät tonkurva i ett rum som på alla sätt kommunicerar sina bakhalve-egenskaper till oss (och hur rummet därför borde påverka tonkurvan) är extremt onaturligt. Resultatet blir att vi upplever att ljudet låter som om det skapas i huvudet istället för framme i ljudbilden, där alla andra ledtrådar säger att ljudhändelsen äger rum (om anläggningen i övrigt är god).
Svår kognitiv distorsion uppstår. Inom ett och samma sinne till och med - hörseln.
Att förvränga ljudet/ljudalstringen så att en rak tonkurva för direktljudet PLUS alla reflekterade ljud erhålls, är lika huvudlöst som att argumentera att alla instrument även i en orkester har ”fel tonkurva” i livefallet.
Och att de för varje tänkbar lyssningsplats i konserthuset dessutom bör ges OLIKA eq...
Totalt feltänkt helt enkelt.
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:Kraniet skrev:Ett problem med stereobas är hur man får till det med lfe-kanalen. Det verkar nämligen vara så att ända sättet att säkert veta att lfe funkar korrekt är att använda den. Dvs lfe+main verkar inte alltid mixa ut lfe i v/h fram.
Det verkar som om du missuppfattat hur bass managament brukar fungera. Om du vill att LFE-kanalen ska mixas ihop med frontkanalerna ska du ställa in så att du har "Subwoofer = No" alltså att du inte använder någon subwoofer.
Av din text att döma är jag ganska säker på att du använder Denon eller Marantz hembioreciever. Jag misstänker att du inte är helt på det klara över hur inställningarna fungerar. Så här är det:
Subwooferinställning "LFE + Main":
Detta betyder att Subwooferutgången innehåller både signal från LFE-kanalen (om sådan finns i ljudmaterialet) OCH en lågpassfiltrerad version av ljudmaterialet som finns alla andra ljudkanaler, oavsett om de är ställda som stora eller små högtalare.
Detta beskriver INTE på vilket sätt som LFE-kanalen mixas ned till frontkanalerna vid läget "Subwooer = Nej". Obs! Subwooferinställningarna "LFE+Main" eller "LFE" kan bara väljas om man har valt "Subwoofer = Ja" (1 eller 2 st).
Subwooferinställning "LFE":
Detta betyder att Subwooferutgången innehåller både signal från LFE-kanalen (om sådan finns i ljudmaterialet) OCH en lågpassfiltrerad version av ljudmaterialet som finns från enbart de ljudkanaler (tillhörande högtalarpositioner) som är ställda som "Små".
Tyvärr är detta inte så bra förklarat i manualerna, men egentligen stämmer det som står i manualen, bara det att det inte förklaras så noga, det är lite fåordigt.
![]()
![]()
![]()
Av ovanstående brukar jag avråda från att använda "LFE+Main", därför att det gör att basinformation spelas från flera ljudkällor där man inte vet om de spelar i fas eller inte med varandra. Oavsett så blir det fel; antingen får man för mycket bas om de spelar i fas, eller en annan villervalla om de inte spelar i fas (betäk även att bass management-filter lägger till extra fasvridningar). Om man vill använda de inbyggda bass managementfiltren i en hembioreceiver rekommenderar jag att använda subwooferinställningen "LFE" (om man har Denon eller Marantz).
![]()
![]()
/Harryup
Behövs ej, använd istället "Subbwoofer = Nej".
Precis, det blir i allmänhet "mer bas" med läge "LFE+Main", fel alltså!
Att du upplever skillnader i ljudet beroende på om du valt "Subwoofer = Nej" och andra externa delningsfilter bedömer jag som att det som hänt är olika grader av felkalibreringar av nivåer, avstånd fas, med mera. Det är mer troligt att det blir korrekt inmixning av LFE-kanalen i "Front = Stora" än med.
Å andra sidan är det fritt fram för egna experiment och att skruva upp nivån på basmodulerna kan man ju göra om man önskar ha ljudet lite phetare av tycke och smak.![]()
Förstår du vad jag menar, eller är det på något sätt jag har misstolkat dig?
AndreasArvidsson skrev:Vad är egentligen rätt nivå att mixa in LFE i frontarna med? Att LFE kanalen är kodad 10dB lägre än de andra kanalerna är givet, men iom att man skickar ljudet ifrån 1 kanal till 2st kanaler så dubblerar man ju antalet ljudkällor som spelar signalen. Bör man inte således dämpa denna för att kompensera för detta precis som man gör med fantomcenter?
AndreasArvidsson skrev:Vad är egentligen rätt nivå att mixa in LFE i frontarna med? Att LFE kanalen är kodad 10dB lägre än de andra kanalerna är givet, men iom att man skickar ljudet ifrån 1 kanal till 2st kanaler så dubblerar man ju antalet ljudkällor som spelar signalen. Bör man inte således dämpa denna för att kompensera för detta precis som man gör med fantomcenter?
IngOehman skrev:
Downmix-standarden till L och R säger således +4 dB och inte + 10 dB.
rajapruk skrev:IngOehman skrev:
Downmix-standarden till L och R säger således +4 dB och inte + 10 dB.
Denna standard har jag letat efter länge. Har du någon länk till den?
Jag mixar in centerkanalen -3dB i L och R just nu. Men borde vara -6dB då i enlighet med detta?
Tangband skrev:Lite mer intressant.
Tangband skrev:
I början förklaras det att musik fungerar helt annorlunda än sinustoner- mycket klargörande och bra![]()
Föreläsaren förklarar även att ”de gamla” föreställningen om att man inte kan höra riktning under 200 Hz och nedåt är helt felaktigt. Knappast några nyheter för de flesta kanske.
philipbtz skrev:Är det denna studie från Harman det pratas om(som verkar vara baserat på Tooles böcker)? https://www.harman.com/sites/default/fi ... ltsubs.pdf
Läser man i deras slutsats så skriver de detta:
[ Bild ]
Vilket jag tolkar som att de främst ville undersöka hur många basar som "behövs" och hur de då borde placeras för jämnast tryck i rummet men att de inte undersökt hur detta upplevs för lyssnaren.
De drog väl också slutsatsen att två basar kan ge bra ljud men att fyra inte skadar samt att fler än fyra antagligen inte behövs. Jag har inte sett något plublicerat om det de skriver om i bilden ovan. Dvs. ifall dessa placeringar är optimala i förhållande till hur vi upplever ljudet sedan.
Jag har lekt runt med dessa idéer samt Ingvars idéer i flera år. I mitt förra rum så fungerade inte Tooles sätt att se på det på något vis alls. Det lät totalt apa. Men det är nog också för att det antar att man har ett rektangulärt rum där man spelar på kortsidan. Jag var tvungen att spela på långsidan i det rummet.
I nuvarande rum så spelar jag på kortsidan och kan dessutom sitta en bit in i rummet. I detta rum har jag också testat alla de mest optimala placeringar enlingt studien ovan. Ingen av dom fungerade helt bra. Samtidigt fungerade det inte att ha alla mina fyra basar på rad längst fram, eller staplade längst fram...testade väldigt många konfigurationer..
Det som fungerade till slut var att ha två basar vid 1/4 punkterna längst fram och två staplade på varandra vid mittpunkten där bak. Dock fick jag sänka nivån på basarna där bak ganska kraftigt i förhållande till de där framme. Jag tror att om jag hade byggt en dämpvägg där bak så hade jag nog kunnat ha alla basar där fram istället. Så jag tror så här att om man inte har ett akustikreglerat rum så kan man exprimentera lite men i min erfarenhet så har de bästa rummen jag hört haft alla basar där fram. Men då skall man inte glömma att alla de rummen har varit helt akustikreglerade.
JM skrev:
De två nedersta kurvorna visar principiellt vad som händer med fler korrekt filtrerade subbasar utspridda i rummet (ej bara invid fronthögtalarna) => tonkurvan blir rakare i allt fler positioner.
[b]Primära målet under 80 Hz är likadant som över 80 Hz - en "rak" tonkurva i lyssningspositionen.[/b] Under 80 Hz gäller det att bla minimera rumsartefakterna.
Möjligen finns inga studier pga att det är intuitivt att vid de långa våglängder som är aktuella under 80 Hz agerar alla högtalarna i princip tillsammans och skapar en plan vågfront. Dvs den heterogenitet i ljudtrycket som är önskvärd för att minimera rumsartefakterna kan inte skapas.
Vågfronten accentuerar snarare än minimerar upplevda rumsartefakter.
JM
sprudel skrev:Enbart baserat på att det redovisade exemplet är producerat i bokform säger inget om dess vetenskaplighet, inget!
Inom vårdsektorn pratar man om vetenskap och beprövad erfarenhet, allt med målet att få friskare patienter, eller behandla sjukdomar korrekt, välj själv.
Samma princip kan gott råda inom HiFi, beprövad erfarenhet är inte att förakta alls.
JM skrev:En subbas går ej att riktningsbestämma. Dvs brant lågpassfilter vid ca 80 Hz. Frågan handlar inte om stereobasar.
Jag vill se fakta på att subbasar invid fronthögtalarna är vetenskapligt förankrat.
JM
JM skrev:
De två nedersta kurvorna visar principiellt vad som händer med fler korrekt filtrerade subbasar utspridda i rummet (ej bara invid fronthögtalarna) => tonkurvan blir rakare i allt fler positioner. Sannolikheten för upplevda rumsinterferensersartefakter med påverkan på direktljudet minskar med subbasar enligt nedre figuren.
(1)Primära målet under 80 Hz är likadant som över 80 Hz - en "rak" tonkurva i lyssningspositionen. (2)Under 80 Hz gäller det att bla minimera rumsartefakterna.
Fortfarande inga vetenskapliga studier som visar att multipla subbasar invid fronthögtalarna ger bättre ljud.
...
JM
JM skrev:
De två nedersta kurvorna visar principiellt vad som händer med fler korrekt filtrerade subbasar utspridda i rummet (ej bara invid fronthögtalarna) => tonkurvan blir rakare i allt fler positioner. Sannolikheten för upplevda rumsinterferensersartefakter med påverkan på direktljudet minskar med subbasar enligt nedre figuren.
Primära målet under 80 Hz är likadant som över 80 Hz - en "rak" tonkurva i lyssningspositionen. Under 80 Hz gäller det att bla minimera rumsartefakterna.
Fortfarande inga vetenskapliga studier som visar att multipla subbasar invid fronthögtalarna ger bättre ljud.
Möjligen finns inga studier pga att det är intuitivt att vid de långa våglängder som är aktuella under 80 Hz agerar alla högtalarna i princip tillsammans och skapar en plan vågfront. Dvs den heterogenitet i ljudtrycket som är önskvärd för att minimera rumsartefakterna kan inte skapas. Vågfronten accentuerar snarare än minimerar upplevda rumsartefakter.
JM
IngOehman skrev:Jag kommenterar inte sådana där trollinlägg, som bara är avsedda att polarisera och skapa bråk.
Det jag skrev var sakligt. Har du någon invändning mot det jag skrev, någon SAKLIG?
Bill50x skrev:IÖ, du får helt enkelt tro på vad jag skriver. Jag trollar inte.
Bill50x skrev:Jag tycker helt enkelt illa om när man skriver elakheter om andra.
Bill50x skrev:Du skriver att många har mycket att lära, men av någon anledning verkar du inte tro att DU har något att lära, det gäller bara andra.
Bill50x skrev:För att diskutera på ett forum krävs nämligen inte bara kunskap i själva ämnet, vilket du har så det räcker och blir över. Det krävs dessutom att man fungerar i ett socialt sammanhang (internet i det här fallet) som är mycket knepigare på många sätt än vad det är IRL. IRL behärskar du ju till fulländning.
I denna tråd hade du helt enkelt kunnat låta bli att skriva om JM såsom du gjorde. Det handlar inte om du anser dig ha rätt eller inte, det handlar inte om du de facto har rätt eller inte - det handlar om umgängeston och smidighet oss forummedlemmar emellan.
Men låt oss inte fastna här, jag följer diskussionen med intresse och så tänker jag göra så länge sakfrågan diskuteras.
IngOehman skrev:Fast... om JM inte använder sin anläggning till att lyssna på musik i, utan målet (singularis, bestämd form) enligt honom är att ha anläggningen till att tillsammans med ett mätinstrument, skapa så räta linjer som möjligt på ett papper, så har han ju en så annorlunda målbild än vanliga människor, och det blir svårt att diskutera saken med honom.
Hans skiva har fastnat på repeat.
En annan sak som gör diskussionen om inte svår så meningslös, är att det JM upprepar om och om igen ju redan är självklarheter för alla som begriper hur fysikens lagar fungerar. Det vill säga hur resultatet mätmässigt blir med olika möbleringar.
Kort sagt - det verkar inte gå att passera det stadium där JM om och om igen pekar på saker som är självklara (som om han var leverantör av ett för andra okänt evangelium) och gå vidare till den meningsfullare diskussionen om hur vi människor upplever ljud, och varför, som funktion av stereosystemet, rummet och hörselns/hjärnans sätt att fungera.
Vh, iö
Laila skrev:Willkommen, herzlich willkommen tebaks . . . typ.
Laila skrev:Willkommen, herzlich willkommen tebaks . . . typ.
paa skrev:Det är inte känsligt för mig i vilket fall, men jag anser i vilket fall inte att Harmans utredning visar vad som låter bäst för hörseln, utan endast vad som mäter bäst med en mätmikrofon. Dessutom har iö förklarat övertygande här i tråden att ljudet inte integrerar på rätt sätt vid olika lyssningsplatser när man har basarna utspridda.
JM skrev:Jag undrar varför det är så känsligt att faktiskt påvisa att flera subbasar invid framhögtalarna saknar stöd av publicerade vetenskapliga studier och att flera publicerade studier visar med samma antal subbasar utspridda i rummet enligt flera förslag/flera författare ger en jämn tonkurva i flera positioner utan behov av basfällor och andra större rumskorrigeringar.
För mig är det viktigaste att få fram ett bra ljud till så många som möjligt och till lägsta kostnad utan onödiga rumsförstörande ingrepp.
Slutligen finns det andra viktiga fakta vilka jag inte beaktat.
JM
Tarzan skrev:JM skrev:
(1)Primära målet under 80 Hz är likadant som över 80 Hz - en "rak" tonkurva i lyssningspositionen. (2)Under 80 Hz gäller det att bla minimera rumsartefakterna.
...
JM
Vad har du för källor på dessa påståenden? Hur definierar du rumsartefakter? och vilken tonkurva är det som ska vara rak enligt dig?
paa skrev:Det är inte känsligt för mig i vilket fall, men jag anser i vilket fall inte att Harmans utredning visar vad som låter bäst för hörseln, utan endast vad som mäter bäst med en mätmikrofon. Dessutom har iö förklarat övertygande här i tråden att ljudet inte integrerar på rätt sätt vid olika lyssningsplatser när man har basarna utspridda.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Jag tycker helt enkelt illa om när man skriver elakheter om andra.
Sluta göra det då!
JM skrev:Jag undrar varför det är så känsligt att faktiskt påvisa att flera subbasar invid framhögtalarna saknar stöd av publicerade vetenskapliga studier och att flera publicerade studier visar med samma antal subbasar utspridda i rummet enligt flera förslag/flera författare ger en jämn tonkurva i flera positioner utan behov av basfällor och andra större rumskorrigeringar.
För mig är det viktigaste att få fram ett bra ljud till så många som möjligt och till lägsta kostnad utan onödiga rumsförstörande ingrepp.
Slutligen finns det andra viktiga fakta vilka jag inte beaktat.
JM
JM skrev:Jag undrar varför det är så känsligt att faktiskt påvisa att flera subbasar invid framhögtalarna saknar stöd av publicerade vetenskapliga studier...
JM skrev:...och att flera publicerade studier visar med samma antal subbasar utspridda i rummet enligt flera förslag/flera författare ger en jämn tonkurva i flera positioner utan behov av basfällor och andra större rumskorrigeringar.
JM skrev:För mig är det viktigaste att få fram ett bra ljud till så många som möjligt och till lägsta kostnad utan onödiga rumsförstörande ingrepp.
JM skrev:Slutligen finns det andra viktiga fakta vilka jag inte beaktat.
_Fredrik_ skrev:IngOehman skrev:Fast... om JM inte använder sin anläggning till att lyssna på musik i, utan målet (singularis, bestämd form) enligt honom är att ha anläggningen till att tillsammans med ett mätinstrument, skapa så räta linjer som möjligt på ett papper, så har han ju en så annorlunda målbild än vanliga människor, och det blir svårt att diskutera saken med honom.
Hans skiva har fastnat på repeat.
En annan sak som gör diskussionen om inte svår så meningslös, är att det JM upprepar om och om igen ju redan är självklarheter för alla som begriper hur fysikens lagar fungerar. Det vill säga hur resultatet mätmässigt blir med olika möbleringar.
Kort sagt - det verkar inte gå att passera det stadium där JM om och om igen pekar på saker som är självklara (som om han var leverantör av ett för andra okänt evangelium) och gå vidare till den meningsfullare diskussionen om hur vi människor upplever ljud, och varför, som funktion av stereosystemet, rummet och hörselns/hjärnans sätt att fungera.
Vh, iö
Å din skiva snurrar på bra eller?
music4ever skrev:Hela diskussionen påminner om en på jobbet för en massa år sedan. Vi hade en väldigt beläst kille som jobbade extra under semesterperioden. Han hamna i en våldsam dispyt med två kvinnliga operatörer. Anledningen var att han visste hur det gick till när man föder barn då han hade läst det i någon bok. De två kvinnliga operatörerna, som hade 5 ungar tillsammans, blev helt tokig på hur han ignorerade deras egna erfarenheter som talade helt emot det han påstod.![]()
Kunskap är bra, men alla kunskap är inte "rätt" kunskap. Bäst kunskap är (nog) den som även innefattar egen erfarenhet.
IngOehman skrev:Fråga ett är, lär man sig lättare genom att läsa i en bok, eller lär man sig lättare genom att prova? Hands on?
…
Fråga två är, får man delta i en diskussion om något man inte upplevt själv?
…
Vh, iö
IngOehman skrev:Fråga två är, får man delta i en diskussion om något man inte upplevt själv?
Min uppfattning är att ALLA alltid bör vara välkomna i diskussioner om de agerar rationellt och med målet att diskussionen skall komma framåt. Menar också att ett ämne nästan alltid har en bredd. Så även om t ex en man inte har fött ett barn och kan berätta hur det kändes från egen erfarenhet, så kan han ha annat att bidra med. Tror ingen ifrågasätter att en förlossningsläkare t ex kan bidra med information som få mödrar har, t ex att ha varit med om flera 1000 födslar. För förlossningsläkaren kan det, även om det är en man, vara möjligt att t ex bidra med statistiska kunskaper, även med avseende på typiska reaktioner hos nyblivna mödrar.
Laila skrev:Enklast ä välan att inhandla exakter 32 st subbar å testa sig framer . . . typer, eller ?
petersteindl skrev:Laila skrev:Enklast ä välan att inhandla exakter 32 st subbar å testa sig framer . . . typer, eller ?
Gärna. Vem skall jag fakturera?
Laila skrev:Enklast ä välan att inhandla exakter 32 st subbar å testa sig framer . . . typer, eller ?
Nattlorden skrev:Om du tänkte ställa ut dem och testa alla olika kompinationer inkopplade, så tänk på att du om du inte lyfter dem ur rummet när de inte spelar bör täcka över element/port så de inte agerar basfällor.
jansch skrev:Efter det har jag ofta funderat på hur mycket högtalare "stör" varann i t.ex. en HIFi butik.
IngOehman skrev:ALLTING i ett rum påverkar om vi talar om objekt som är tyngre och/eller styvare än luft.
Mest påverkan har en vägg - en som det INTE står något framför. Och ju tyngre och styvare väggen är, desto mera påverkar väggen.
Så att tro på tumregeln att man minskar ljudpåverkan genom att bära ut saker är sällsynt huvudlöst/okunnigt. Motsatsen är minst lika trolig. Statistiskt är det avsevärt troligare! Bär man ut allt (utom anläggningen) så har man en lyssningsmiljö som är bedrövlig (ett tomt rum).
Det finns för övrigt ingen naturlag som säger att ett objekt som har något som kallas membran (som t ex en högtalare) skulle påverka ljudet på ett specifikt sätt, som skiljer sig signifikant från t ex ett skåp eller en soffa. Många objekt har ytor med extra mobilitet i något frekvensband och om ytorna kallas för membran eller något helt annat påverkar inte deras fysikaliska egenskaper.
Vh, iö
Bill50x skrev:jansch skrev:Efter det har jag ofta funderat på hur mycket högtalare "stör" varann i t.ex. en HIFi butik.
Ett välkänt företag från Skottland har länge förordat "Single speaker demonstration" och dom är väl inte ensamma om den åsikten.
/ B
IngOehman skrev:Det som gjorde butiken High Fidelity unik var att det framfördes som främsta argument från Rudligt m fl INTE var att högtalare ställdes ooptimalt och kördes genom högtalarväxel i andra butiker, utan att det fanns andra högtalare i rummet (vars membran var gjorda för att skapa ljud och därför påverkade ljud på ett dåligt sätt (”gav rytmförvirring och gjorde att det spelade falskt” och annat liknande nonsens)).
Vh, iö
Laila skrev:GR eller SM upplyste mig om att man lyckats få SR att använda en Linn LP-12:a vid
vinylavspelning på P2 under ett par veckor . . . varvid växeln på SR skulle ha blivit
"nerringd" av lyckliga lyssnare som undrade vad som var orsaken till detta plötsliga
välljud. Är/var detta helt eller delvis sant eller bara en "hittepå-grej" . . . typ ?
Laila skrev:GR eller SM upplyste mig om att man lyckats få SR att använda en Linn LP-12:a vid
vinylavspelning på P2 under ett par veckor . . . varvid växeln på SR skulle ha blivit
"nerringd" av lyckliga lyssnare som undrade vad som var orsaken till detta plötsliga
välljud. Är/var detta helt eller delvis sant eller bara en "hittepå-grej" . . . typ ?
Bill50x skrev:Ett välkänt företag från Skottland har länge förordat "Single speaker demonstration" och dom är väl inte ensamma om den åsikten.
dali skrev:Bill50x skrev:Ett välkänt företag från Skottland har länge förordat "Single speaker demonstration" och dom är väl inte ensamma om den åsikten.
Ivor själv kunde inte höra skillnad i ett blindtest. Måste ändå ge honom kredit för att han var villig att testa tesen i verkligheten.
dali skrev:Bill50x skrev:Ett välkänt företag från Skottland har länge förordat "Single speaker demonstration" och dom är väl inte ensamma om den åsikten.
Ivor själv kunde inte höra skillnad i ett blindtest. Måste ändå ge honom kredit för att han var villig att testa tesen i verkligheten.
Bill50x skrev:jansch skrev:Efter det har jag ofta funderat på hur mycket högtalare "stör" varann i t.ex. en HIFi butik.
Ett välkänt företag från Skottland har länge förordat "Single speaker demonstration" och dom är väl inte ensamma om den åsikten.
/ B
IngOehman skrev:..........Och OM det är så att de är avsedda att göra det, vad är meningen med det om mikrofonernas själva existens vid inspelningstillfället förstör musiken?
Vh, iö
IngOehman skrev:Allt behöver perspektiv.
Självklart påverkar mikrofonerna i ett stereopar varandra. Det märker man med önskvärd tydlighet om man mäter mikrofoner med kompressionsteknik. Vid en normal A-B-upptagning eller en X/Y-upptagning så kan påverkan vara klart synlig om man t ex studerar den med ett oscilloskop. Lite mindre påverkan man ändå klart mätbar, får man från en vanlig mikrofonhållare. En elastisk upphängning för en mikrofon ger som regel en STOR påverkan större ön en dB.
Men hur betydelsefullt är det?
Och kan man jämföra en mikrofons förmåga att uppfatta en annan mikrofon strax bredvid med en lyssnares förmånga att höra påverkan från en mikrofon många meter bort?
Och är det membranet eller mikrofonkroppen som påverkar?
Jag tar frågorna baklänges:
Mikrofonkroppen har mångfaldigt större påverkan än membranet.
En lyssnare som kan höra en akustisk inverkan från en mikrofon många meter bort har jag aldrig träffat på. De skarpaste lyssnarna (oftast blinda med maximal ekolokalisationsträning) har stora svårigheter att detektera en trampcykel några meter bort. En buske eller en lyktstolpe går bättre. En vägg är nästan omöjlig att missa, även för seende människor helt utan träning, med bindel för ögonen.
Negativa betydelsefullheten från mikrofoners närvaro vid ett livetillfälle tangerar noll, och även negativa betydelsen för inspelningen (då talar vi förstås om den korsvisa närvaron) är minimal. I ett ekofritt rum kan man faktiskt höra om man rör en mikrofon vid sidan av den som spelar in (t ex ett rosa brus) men i ett rum med reflexfält är det mycket svårt eftersom reflexer kommer från många olika riktningar och varje bildad kamfiltereffekt ser annorlunda ut - och summan blir att effekterna nästan helt släcker ut varandra.
Vh, iö
Bagaget skrev:Efter två Manhattan - men är inte lyssningssituationen att det sitter någon på lyssningsplatsen?
IngOehman skrev:En mätmikrofon som är så stor att den stör ljudfältet (=de flesta) i diskantområdet, ger typiskt inte en oroligare tonkurva utan en jämnare, förutsatt att den siktar på ljudkällan vill säga.
Interferenserna från rumsljud blir svagare.
I ett ekofritt rum blir skillnaden typ noll (om eq stämmer för använd riktning). Trots att mikrofonen stör ljudfältet så är det en störning vars fasförskjutning är väsentligt mindre än en våglängd inom audioområdet. Så inga kamfiltereffekter från störningen av ljudfältet uppstår (såsom från t ex mikrofonhållare).
Vh, iö
petersteindl skrev:Tänkte vrida bilderna rätt.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
jansch skrev:petersteindl skrev:Tänkte vrida bilderna rätt.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
tack Peter!
upptäckte inte att de var felvända när jag skrev inlägget. Det konstiga är att de ligger rätt i datorn men "nåt" händer på vägen.
hur gör man för att vrida bilden i Faktiskt.io? Provade nu att vrida i datorn men det påverkar inte hur Faktiskt.io hanterar bilden.......
Såg nu också ett (syftnings?) fel i mitt inlägg.
Det står att en tryckfältsmikrofon är en del av kaviteten. Det är ju inte rätt! Mikrofonen är en del av de AVGRÄNSNINGYTOR som OMSLUTER en kavitet.
Kanske också behöver tillägga att våglängden skall vara väsentligt större än största måttet på kaviteten......
jansch skrev:petersteindl skrev:Tänkte vrida bilderna rätt.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
tack Peter!
upptäckte inte att de var felvända när jag skrev inlägget. Det konstiga är att de ligger rätt i datorn men "nåt" händer på vägen.
hur gör man för att vrida bilden i Faktiskt.io? Provade nu att vrida i datorn men det påverkar inte hur Faktiskt.io hanterar bilden.......
Såg nu också ett (syftnings?) fel i mitt inlägg.
Det står att en tryckfältsmikrofon är en del av kaviteten. Det är ju inte rätt! Mikrofonen är en del av de AVGRÄNSNINGYTOR som OMSLUTER en kavitet.
Kanske också behöver tillägga att våglängden skall vara väsentligt större än största måttet på kaviteten......
jansch skrev:IngOehman skrev:En mätmikrofon som är så stor att den stör ljudfältet (=de flesta) i diskantområdet, ger typiskt inte en oroligare tonkurva utan en jämnare, förutsatt att den siktar på ljudkällan vill säga.
Interferenserna från rumsljud blir svagare.
I ett ekofritt rum blir skillnaden typ noll (om eq stämmer för använd riktning). Trots att mikrofonen stör ljudfältet så är det en störning vars fasförskjutning är väsentligt mindre än en våglängd inom audioområdet. Så inga kamfiltereffekter från störningen av ljudfältet uppstår (såsom från t ex mikrofonhållare).
Vh, iö
Jo.
Kurvan blir oroligare i diskanten.
IÖ, jag kommer göra en lite djupare beskrivning av vad som händer när ”mikrofoner stör sig själva”, (kanske lite fel ordval). Jag gör inte detta för att ”skriva dej på näsan” med basal mikrofonteori utan för att kanske flera på Faktiskt.io vill fördjupa sig ”mätmikrofonteori”. Ett ganska udda ämne där det inte är helt lätt att hitta djupinformation på nätet. Ett ämne som har engagerat mej i över 40 år.
Jag förklarar nedan varför, lite förenklat varför diskanten blir ”orolig”.
Jag kan faktiskt inte tänka mej att någon av de etablerade tillverkaren uppvisar något annat. Jag har visserligen bara erfarenhet av GRAS och Bruel&Kjaer när det gäller kalibrerade mikrofoners frekvensgång.
Jag har totalt 7st kalibrerade B&K frifälts mikrofoner (1st 1tum, 4st 1/2tum och 2st 1/4tum av olika typer). Alla är ”spikraka” förutom i diskanten.
För att det skall bli begripligt blir det lite ”basic” här och var. Om det blir större diskussion om detta kommer jag skapa ny tråd då det börjar bli of topic.
Förutsättningarna är:
• Frifältsmikrofon
• Infallande ljud ”on axis”, plan vågfront
• Frifältsmiljö
”Störningarna” kommer sig av reflektion och diffraktion när våglängden blir lika eller blir mindre än diametern. Jag anser inte det är en form av kamfiltereffekt.
Man måste först och främst skilja på 2 huvudtyper av mikrofoner:
- Frifältsmikrofoner. Används primärt för att mäta direktljud, t.ex. i ett ”ekofritt” rum. Ett ”ekofritt” rum simulerar frifält, alltså som om inga begränsningsytor fanns och inget ljud kan reflekteras. Jag föredrar att kalla det för frifältsrum då det inte har mycket att göra med eko.
- Tryckfältsmikrofoner. Mätning i små kaviteter eller ”ljudtrycket” på plana ytor. Mikrofonen är då en del av kavitetens begränsningsytor/ytan
- Man brukar också tala om en 3:e variant ”diffusfältsmikrofoner” men detta är egentligen en frifältsmikrofon med bra rundtagningskarakteristik (omni).
Mätmikrofoner för högtalare och rumsakustik är nästan undantagslöst av typ frifältsmikrofoner. Möjligen har man på senare tid (sådär senaste 5-8 åren) börjat nyttja ”diffusfältsmikrofoner” för rumsakustik.
Följande gäller då för frifältsmikrofoner
Lite förenklat.
Hela iden och principen för en frifältsmikrofon är att den skall mäta utan att störa ljudfältet.
Tyvärr har mikrofonen en viss diameter och när våglängden börjar bli mindre än mikrofonens diameter kommer inte ljudet att kunna ”smita förbi” mikrofonen längre utan diffraktion och reflektion uppstår som helt naturligt då ger ett högre ljudtryck mot membranet än det verkliga ljudtrycket. Mikrofonen får en ökad känslighet i diskanten.
Viktigt! Mikrofonen skall ju mäta ljudtrycket som om den inte fanns men helt plötsligt blir mikrofonen ”för stor”, som en fördämning i ett vattenfall. (Dålig liknelse - i brist på fantasi)
Detta kompenseras genom att konstruera mikrofonen så att frekvenskurvan faller i motsvarande grad.
Se första bilden på hur mikrofonmembranets uppfattade ljudtryck ökar beroende på diameter. Notera att dessa kurvor inte är ”ungefär” utan specifika och gäller för alla Bruel&Kjaers mikrofoner om dom följer ISO/IEC standarder för diametern.
För att kompensera för denna ”diskantstegring” gör man bl.a. följande:
- dämpar mikrofonen (membranresonansen) hårt. Resonansfrekvensen ligger nästan alltid över det användbara området eller åtminstone i kanten av övre registret. (Se t.ex. mikrofon B&K4191 nedan).
- Skapar en kavitet mellan membran och mikrofongaller (grid:en)
- Utformar mikrofongallret så att dämpning sker. Gallret ser banalt ut men är väldigt sofistikerat.
- Som en ”bonus” får man samtidigt från gallret att mikrofonens omnipolära egenskaper normalt förbättras.
Nu kommer en liten ”avvikelse” som är viktig för förståelsen.
När man KALIBRERAR mätmikrofoner använder man en ACTUATOR. D v s ett galler i en hylsa som placeras nära mikrofonmembranet och tillsammans med mikrofonmembranet bildar en kondensator. Man lägger på en signalspänning på gallret, sveper över frekvensbandet och registrerar mikrofonens output.
Nu kommer grejen!!
Man registrerar/mäter alltså mikrofonens elektriska och mekaniska egenskaper MEN INTE DE AKUSTISKA EGENSKAPERNA som beror på mikrofonens fysiska mått, gallrets och kavitetens utformning etc!
Jag vet att många TROR att man måste rigga upp speciella högtalare, referensmikrofoner, kompressorer och annat skräp i ett frifältsrum för at kunna kalibrera en mätmikrofon.(men det gör man inte)
Det enda man måste göra är att sätta sig vid kontorsbordet, trycka på en actuator på mic:en, prata på som vanligt (men inte för högt) och mäta under knappt 10 sekunder!.
Den där mätningen i frifältsrum gör man i princip EN GÅNG för mikrofontypen och den är extremt jobbig och kräver manveckor för en ny mikrofontyp och en extrem noggrannhet.
RESULTATET, av denna enda mätning, som man är ute efter är SKILLNADEN mellan actuatormätningen och frifältsrumskalibreringen. Denna skillnad används sedan för att få fram alla mikrofonens verkliga frekvensgång av just den typen.
Alltså man mäter actuatorresponsen och adderar till den uppmätta skillnaden som en kompensering och erhåller frekvenskurvan med en noggrannhet på +/- 0,1 dB.
Hur kan det bli någon större noggrannhet om man gör på det sättet? Jo, om toleransen på de fysiska måtten är höga inom varje mikrofontyp kommer kompensationskurvan gälla för ALLA mikrofoner av den typ som tillverkas. Och – Bruel&Kjaer är ruggigt bra på att mäta/tillverka med 1/10.000 dels millimeters precision.
Titta nu på bilden med mitt bifogade kalibreringsunderlag för B&K 4191 och B&K 4190. Dessa 2 mikrofontyper är ”standard” världen över för bl.a. högtalartillverkare.
Ni ser actuatormätningen som faller i diskanten och ni ser den riktiga frekvensgången ”on axis”. Skillnaden mellan dessa är det som en gång, med stor möda, mättes upp i Bruel&kjaers frifältsrum (ekofria rum).
Ni kan också då konstatera att det är det är mikrofonens i huvudsak ”akustiska” egenskaper/fysiska mått som skapar den lite oroliga frekvensgången i diskanten.
Actuatorn, som endast mäter elektriska/mekaniska egenskaperna har en lite lugnare frekvensgång.
Det går att läsa ut mer av dessa kurvor men det kan vi ta vid senare tillfälle.
En liten ”kul grej” – när man mäter frekvensgång på en mätmikrofon med ljud använder man ibland en mikrofon som ljudkälla! Man kör alltså en mikrofon ”baklänges” och då måste man kompensera för den stigande frekvensgången – man matar ju ljudkällan (mikrofonen) med frekvenser UNDER resonansfrekvensen.
SLUTSATS
Mätmikrofoner för frifält har en extremt rak frekvensgång tills mikrofonen börjar ”störa” ljudfältet och man måste kompensera för ”störningarna”. När man börjar kompensera akustiskt är det inte ens lätt för världens mest meriterade mätmikrofontillverkare att få en helt ”lugn” diskantkurva.
Kommentarer
Jag nämner tryckfältsmikrofoner i början av mitt inlägg och då kan man ju undra varför när resten handlar om frifältsmikrofoner…
Jo, tryckfältmikrofoner har inte samma problembild som frifältsmikrofoner som egentligen inte borde finnas i mätpunkten! Alltså vara så små att dom inte ”stör”.
En tryckfältsmikrofons membran skall ju vara en del av den kavitet man mäter i. Detta medför att den enda ”störning” som akustiskt kan ske är membranets eftergivlighet.
Som konsekvens av detta är uppmätt actuatorkurva i princip samma som mikrofonens frekvensgång för en tryckfältsmikrofon.
Nödvändig kompensation är liten och kan ofta bortses ifrån.
Till sist ett intressant konstaterande – 1/4tum tryckfältsmikrofoner kan ofta användas för frifältsmätningar också utan någon större onoggrannhet för mätningar inom audio. Varför kan man fråga sig…..
IngOehman skrev:Att den akustiska impedansen för ett cirkulärt objekt har en icke-ren-knäig övergång från reaktiv till reell belastning är ju trivialt
rajapruk skrev:IngOehman skrev:Att den akustiska impedansen för ett cirkulärt objekt har en icke-ren-knäig övergång från reaktiv till reell belastning är ju trivialt
Detta är humor! Funderar på att skaffa detta citat som tatuering eller väggord.
IngOehman skrev:Oj vad du missförstod det jag skrev.
Du verkar dels ha missat min mycket tydliga reservation: ”om eq stämmer för använd riktning”.
Att den akustiska impedansen för ett cirkulärt objekt har en icke-ren-knäig övergång från reaktiv till reell belastning är ju trivialt, men det betyder bara att eq behöver vara lite mera avancerad (om rak nollgraderskurva är målet).
Dessutom verkar du ha missat att den tonkurveojämnhet jag talade om var i-rumkurvan, från en totalljudsmätningen alltså.Jag skrev nycket tydligt: ”Interferenserna från rumsljud blir svagare”.
Högre direktivitet för en mikrofon riktad mot ljudkällan, betyder svagare interferenser. Jag har läst det jag skrev flera gånger och tycker inte att det borde kunna missförstås. Fast jag borde kanske ha skrivit specifikt och med stora feta bokstäver att jag talade om totalljudsmätningar. De blir falskt jämna och diskansvaga jämfört med verkligheten om man mäter med en frifältsmikrofon.
Men allt det du skriver stämmer.
Vh, iö
jansch skrev:Det finns ju en annan intressant "sak" också och det är ju att utsläckning (fas) inte sker MELLAN våra öron. Detta är ju något som inte går att efterlikna med mikrofoner - att mellan/diskantområdet då låter ljusare än vad mikrofonen visar.
Tangband skrev:Det är för mig nu ganska uppenbart att Toole har rätt i mycket, men inte i allt.
Toole är inte Jesus.
1. Tjocka mattor framför högtalarna genererar bättre återgivning, punkt !
Det är troligen den största förbättringen de flesta hifi-freaks kan göra- nästan gratis.
Adhoc skrev:Tangband skrev:Det är för mig nu ganska uppenbart att Toole har rätt i mycket, men inte i allt.
Toole är inte Jesus.
Det är troligen den största förbättringen de flesta hifi-freaks kan göra- nästan gratis.
Att Toole inte är Jesus stämmer. Jag har tex aldrig hört om att Toole skulle kunna gå på vatten eller utfodra en by med 5 firrar och några brödbitar, han kan dock ha rätt i mycket.
"Tjocka mattor framför högtalarna genererar bättre återgivning, punkt !" Mja, mattors vara eller inte vara finns det olika bestämda uppfattningar om och det ena är inte nödvändigtvis det enda rätta. Själv har jag heltäckningsmatta för att inte frysa om fossingarna plus en stor tjock ullmatta framför mig (ca 2x3 m x 25 mm). Jag kan ändå konstatera att för att dämpa golvreflexen duger inte en matta särskilt långt. En bit om ca 60x60x10 cm isolering eller dunkudde på rätt plats sänker den till ca -17 dB från ca -10 dB. Men, jag kan lika gärna använda en lika stor träskiva uppvinklad ca 5-10 cm mot högtalaren, då styrs reflexen ned mot fot/knähöjd, istf att jag får reflexen mitt i näsan. Alternativt: Samma träskiva uppvinklad 5-10 cm mot soffan styr reflexen upp i taket in i en stor absorbent som har jag där. Alla 3 varianterna funkar där mattan ensam inte duger och man undviker / lindrar en dipp i frekvenskurvan pga SBIR från golvreflexen. (Ett soffbord hamnar för mig fel och ger dessutom en tidig reflex från bordsytan.)
Nattlorden skrev:jansch skrev:Det finns ju en annan intressant "sak" också och det är ju att utsläckning (fas) inte sker MELLAN våra öron. Detta är ju något som inte går att efterlikna med mikrofoner - att mellan/diskantområdet då låter ljusare än vad mikrofonen visar.
Om du menar mikrofon som en fysisk avkännare så har du ju rätt, men det är ej heller vår trumhinna som gör det, utan processeringen efter... Så om vi klarar det, så borde ett konsthuvud + efterföljande processering kunna göra det också.
Att det sedan skulle vara någon möjlighet att göra något vettigt denna informationen är en helt annan fråga... Vi kommer inte undan vårt eget processerande i ett senare läge oavsett.
DVD-ai skrev:Super spännande, nu blir man ju sugen på att testa det där... Är dock ej ägare av några lirar som jag känner för att slakta för detta syfte..
Griff skrev:DVD-ai skrev:Super spännande, nu blir man ju sugen på att testa det där... Är dock ej ägare av några lirar som jag känner för att slakta för detta syfte..
Jag har testat.
Istället för att ”slakta”några lurar gjorde jag om en förlängningssladd istället. Då kan man dessutom testa med olika lurar.
DVD-ai skrev:Super spännande, nu blir man ju sugen på att testa det där... Är dock ej ägare av några lirar som jag känner för att slakta för detta syfte..
Adhoc skrev:Tangband skrev:Det är för mig nu ganska uppenbart att Toole har rätt i mycket, men inte i allt.
Toole är inte Jesus.
Att Toole inte är Jesus stämmer. Jag har tex aldrig hört om att Toole skulle kunna gå på vatten eller utfodra en by med 5 firrar och några brödbitar, han kan dock ha rätt i mycket.
"Tjocka mattor framför högtalarna genererar bättre återgivning, punkt !" Mja, mattors vara eller inte vara finns det olika bestämda uppfattningar om och det ena är inte nödvändigtvis det enda rätta. Själv har jag heltäckningsmatta för att inte frysa om fossingarna plus en stor tjock ullmatta framför mig (ca 2x3 m x 25 mm). Jag kan ändå konstatera att för att dämpa golvreflexen duger inte en matta särskilt långt. En bit om ca 60x60x10 cm isolering eller dunkudde på rätt plats sänker den till ca -17 dB från ca -10 dB. Men, jag kan lika gärna använda en lika stor träskiva uppvinklad ca 5-10 cm mot högtalaren, då styrs reflexen ned mot fot/knähöjd, istf att jag får reflexen mitt i näsan. Alternativt: Samma träskiva uppvinklad 5-10 cm mot soffan styr reflexen upp i taket in i en stor absorbent som har jag där. Alla 3 varianterna funkar där mattan ensam inte duger och man undviker / lindrar en dipp i frekvenskurvan pga SBIR från golvreflexen. (Ett soffbord hamnar för mig fel och ger dessutom en tidig reflex från bordsytan.)
jansch skrev:Griff skrev:DVD-ai skrev:Super spännande, nu blir man ju sugen på att testa det där... Är dock ej ägare av några lirar som jag känner för att slakta för detta syfte..
Jag har testat.
Istället för att ”slakta”några lurar gjorde jag om en förlängningssladd istället. Då kan man dessutom testa med olika lurar.
Oj..... Det är ovanligt!
De flesta hörlurar har ju 6,3mm eller 3,5mm stereoplugg med gemensam jord (gemensam "minus") och då är det ju inte lätt att göra det med förlängningskabel.....
Men om man har 2 phonopluggar går det ju.....
IngOehman skrev:Adhoc skrev:snip ...
När man förenklar för att få ett enkelt svar så blir svaret falskt. Tumregelmässigt: Kort sagt - matta plus soffbord eller matta plus skärmvägg - är vad som behövs!
En tjock heltäckningsmatta dämpar signifikant över 2 kHz, när den kompletteras med en ännu tjockare matta så kan rimlig absorption sträcka sig nedåt 500-1000 Hz. Vilket behov som finns av dämpning under det beror på... Olika högtalare interfererar på olika sätt med golvet, faktorer som baselementhöjd och spridning (basystemets utsträckning höjdledes) spelar stor roll.
När det gäller lyssnarpreferenser vill jag även bekräfta det som Tangband skriver om - när stora grupper av lyssnare får chans att jämföra med och utan dämpning på golvet föredras dämpning med överväldigande majoritet och oftast (läs; från många) även kompletterat med uttryck av stor upplevd förbättring.
Vh, iö
Kraniet skrev:Vad kommer vi fram till då?
Givet samma ljudtryck och frekvensomfång är då:
Två baslådor bättre än en?
Fyra bättre än två?
Åtta bättre än fyra?
Sexton bättre än åtta?
Dvs om de placeras väl.
Men är fyra lådor fortfarande att föredra även om de tillsammans ger lägre ljudtryck än två större lådor?
Kan systemnyttan av multipla lådor uppväga lägre ljudtrycksförmåga(högre dist)?
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:Vad kommer vi fram till då?
Givet samma ljudtryck och frekvensomfång är då:
Två baslådor bättre än en?
Fyra bättre än två?
Åtta bättre än fyra?
Sexton bättre än åtta?
Dvs om de placeras väl.
Men är fyra lådor fortfarande att föredra även om de tillsammans ger lägre ljudtryck än två större lådor?
Kan systemnyttan av multipla lådor uppväga lägre ljudtrycksförmåga(högre dist)?
Det beror på. Vad vill du uppnå? Vill du ha ett visst ljudtryck så är det bästa det som ger det ljudtryck du vill ha. Annars uppfylls ju inte målet.
Vill du ha en viss distorsionsnivå vid ett visst ljudtryck så får du välja något som ger det resultatet.
Olika lösningar uppfyller olika kravbilder olika bra. Så man väljer lämpligen något som uppfyller kravbilden på bästa sätt (och bästa sätt i sin är beroende av en massa saker som ekonomi, möjlighet att möblera etc).
Edit: Det går inte att säga att t.ex 4 är bättre än 2, genrellt. Det går utmärkt att placera dom 4 burkarna dåligt, så man hade fått bättre resultat med 2 välplacerade burkar.
JM skrev:I tråden finns fortfarande inga inlägg med publicerade studier i etablerade publikationer där flera subbasar (korrekt delade utan möjlighet till lokalisation) invid fronthögtalarna är att föredra framför placering i de 4 hörnen. Flera publicerade studier visar oförändrat att placering i de fyra hörnen vanligen är bättre än placering invid fronthögtalarna.
JM skrev:I tråden finns fortfarande inga inlägg med publicerade studier i etablerade publikationer där flera subbasar (korrekt delade utan möjlighet till lokalisation) invid fronthögtalarna är att föredra framför placering i de 4 hörnen. Flera publicerade studier visar oförändrat att placering i de fyra hörnen vanligen är bättre än placering invid fronthögtalarna.
JM
JM
JM
matssvensson skrev:JM skrev:I tråden finns fortfarande inga inlägg med publicerade studier i etablerade publikationer där flera subbasar (korrekt delade utan möjlighet till lokalisation) invid fronthögtalarna är att föredra framför placering i de 4 hörnen. Flera publicerade studier visar oförändrat att placering i de fyra hörnen vanligen är bättre än placering invid fronthögtalarna.
JM
Jag tänker att om du nu förstår fysiken bakom dessa frågeställningar och behärskar matematiken som kan behövas för att analysera uppställda scenarier som du har skrivit, borde det vara en enkel match att du faktiskt själv visar varför den ena placeringen borde vara att föredra framför en annan och varför. Bry dig inte om att försöka formulera dig så att även någon utan erfoderlig kunskap möjligen kan hänga med, utan för fram dina bevis precis som de behövs för att visa det du vill visa.
Vore inte det mer konstruktivt än att fortsätta väga antal publikationer mot andras erfarenheter? Att försöka bidra med din egen kunskap och erfarenhet istället för att ifrågasätta andras.
Skivan har hakat upp sig tycker jag.
mvh, mats
matssvensson skrev:JM skrev:I tråden finns fortfarande inga inlägg med publicerade studier i etablerade publikationer där flera subbasar (korrekt delade utan möjlighet till lokalisation) invid fronthögtalarna är att föredra framför placering i de 4 hörnen. Flera publicerade studier visar oförändrat att placering i de fyra hörnen vanligen är bättre än placering invid fronthögtalarna.
JM
Jag tänker att om du nu förstår fysiken bakom dessa frågeställningar och behärskar matematiken som kan behövas för att analysera uppställda scenarier som du har skrivit, borde det vara en enkel match att du faktiskt själv visar varför den ena placeringen borde vara att föredra framför en annan och varför.
Bry dig inte om att försöka formulera dig så att även någon utan erfoderlig kunskap möjligen kan hänga med, utan för fram dina bevis precis som de behövs för att visa det du vill visa...
mvh, mats
JM skrev:matssvensson skrev:JM skrev:I tråden finns fortfarande inga inlägg med publicerade studier i etablerade publikationer där flera subbasar (korrekt delade utan möjlighet till lokalisation) invid fronthögtalarna är att föredra framför placering i de 4 hörnen. Flera publicerade studier visar oförändrat att placering i de fyra hörnen vanligen är bättre än placering invid fronthögtalarna.
JM
Jag tänker att om du nu förstår fysiken bakom dessa frågeställningar och behärskar matematiken som kan behövas för att analysera uppställda scenarier som du har skrivit, borde det vara en enkel match att du faktiskt själv visar varför den ena placeringen borde vara att föredra framför en annan och varför. Bry dig inte om att försöka formulera dig så att även någon utan erfoderlig kunskap möjligen kan hänga med, utan för fram dina bevis precis som de behövs för att visa det du vill visa.
Vore inte det mer konstruktivt än att fortsätta väga antal publikationer mot andras erfarenheter? Att försöka bidra med din egen kunskap och erfarenhet istället för att ifrågasätta andras.
Skivan har hakat upp sig tycker jag.
mvh, mats
Skivan har hakat upp sig.
Sanningar inom audio är det ont om. Mina och andras okontrollerade erfarenheter i frågan hur subbasar skall placeras är i detta sammanhang ointressant!
Meningslösa erfarenheter utan förankring i verkligheten från vissa självutnämnda auktoriteter upphöjs till sanning om de upprepas tillräckligt ofta och har en pseudovetenskaplig knorr. Jag är förbluffad att så många duperas och uppenbarligen tror på pseudosanningarna. Någon jämförde fenomenet med virus.
Fenomenet har stora likheter med krängandet av audio kablar. Till råga på eländet betalas stora summor pengar, likt för kablar, för lösningar som inte är förankrade i seriös forskning. Betalar verksamheten skatt? Lösningarna med multipla subbasar framtill är så dåliga att hela rummet måste byggas om för ta bort skapade artefakter. Det finns namn på sådan verksamhet.
Har man betalat stora pengar och dessutom byggt om stora delar av rummet är det psykologiskt normalt att försvara sina beslut. Typ kejsarens nya kläder.
Jag har lyssnat på flera av dessa rum. I slutändan är resultatet bra map subbas men till onödig kostnad och onödig ombyggnad.
Lösningar mha välkontrollerade studier psykologiskt och tekniskt, nämnda tidigare i tråden, kostar mindre, skapar inte nya artefakter och kräver inte ombyggnad av rummet samt ger en bättre subbas i flera lyssningspositioner.
JM
JM skrev:
Skivan har hakat upp sig.
Sanningar inom audio är det ont om.
JM skrev:Meningslösa erfarenheter utan förankring i verkligheten från vissa självutnämnda auktoriteter upphöjs till sanning om de upprepas tillräckligt ofta och har en pseudovetenskaplig knorr.
IngOehman skrev:Jag kan inte lova detta, men jag tror min artikel om multipla basmoduler placerade i rummets hörn som jag skrev på 1900-talet, var en av de första.
Jag var då jag skrev den mindre kritisk till de problem som den sortens möblering ställer till med, eftersom jag hade erfarenhet av den sortens möblering i för få rum. Och stirrar man sig blind på mätningar och inte varken gör vettiga lyssningstester eller kontemplerar själva återgivningsuppgiften, är det lätt att bli förförd av siffror och kurvor på ett papper.
Men det är aldrig för sent att lära sig.
music4ever skrev:JM skrev:I tråden finns fortfarande inga inlägg med publicerade studier i etablerade publikationer där flera subbasar (korrekt delade utan möjlighet till lokalisation) invid fronthögtalarna är att föredra framför placering i de 4 hörnen. Flera publicerade studier visar oförändrat att placering i de fyra hörnen vanligen är bättre än placering invid fronthögtalarna.
JM
Vart kan man lyssna på ett rum med basarna i varsinna hörn?
IngOehman skrev:Inte en siffra rätt där!
IngOehman skrev:Du triggar INGEN fundamental resonans på det viset i två dimensioner. Bara sekundära (delvåg) och dubbla, trippla.. av dem. Med åtta basar så triggar man ingen fundamentalresonans i någon dimension, men fortfarande högre ordningens.
Vill du trigga många resonanser så placerar du bara EN bas i ett hörn (där alla resonanser är representerade som tryck).
Och precis som du antyder så hävdade/trodde många högtalarkonstruktörer (före sekelskiftet) att det skulle ge en utjämnande effekt och skapa ett välartikulerat ljud (Ken Kantor var häpnadsväxkande nog en av dem).
Men det är snaraste den sämsta placering av en subwoofer som går att åstadkomma, eftersom det ger en extremt oartikulerad basåtergivning. Maximalt höng i basen.
Man skall ha många basar för att INTE trigga basresonanser. Och låter man dem samarbeta med lämpligt byggda och placerade basabsorbenter så kan det bli fantastiskt bra både enligt en mätmikrofon och enligt öronen.
Vh, iö
matssvensson skrev:JM skrev:Meningslösa erfarenheter utan förankring i verkligheten från vissa självutnämnda auktoriteter upphöjs till sanning om de upprepas tillräckligt ofta och har en pseudovetenskaplig knorr.
JM, är detta en beskrivning på vad du försöker åstadkomma med att återkommande hänvisa till samma studier och källor i denna och andra trådar?![]()
Tråden som helhet har gett i alla fall mig nya insikter om vad som kan vara viktigt att beakta för att få till bra subbas återgivning i ett rum, så tack för att du startat den JM. Och tack alla ni andra som bidrar med egen kunskap och erfarenheter om vad som funkar och inte funkar hemma hos er och i era egna analyser av trådämnet.IngOehman skrev:Jag kan inte lova detta, men jag tror min artikel om multipla basmoduler placerade i rummets hörn som jag skrev på 1900-talet, var en av de första.
Jag var då jag skrev den mindre kritisk till de problem som den sortens möblering ställer till med, eftersom jag hade erfarenhet av den sortens möblering i för få rum. Och stirrar man sig blind på mätningar och inte varken gör vettiga lyssningstester eller kontemplerar själva återgivningsuppgiften, är det lätt att bli förförd av siffror och kurvor på ett papper.
Men det är aldrig för sent att lära sig.
Uppfriskande reflektion om värdet att hela tiden söka ny kunskap och aldrig bli mätt på nya erfarenheter.
mvh, mats
rajapruk skrev:IÖ, om jag har 4 basar i hörnen fram (2 i vänster hörn och 2 i höger hörn), placerade på 1/4 och 3/4 av rummet höjdmässigt. Vilka rumsresonanser har jag maximerat, och vilka har jag undertryckt?
Resonans mellan golv och tak är då kancellerad, men övriga maximerade?
Teoretiskt alltså.
Morello skrev:Man brukar ha 50 dB vertikalt och inte 90! Ser ju ut att gå riktigt djupt i basen.
Kraniet skrev:Coolt. Mätningen ser ju riktigt fin ut.
Inte för att sätta griller i huvudet på dig men det skulle eventuellt kunna bli något bättre om de inre basarna bytte plats så att strålningskällorna blev mer utspridda längst väggen.
Tangband skrev:
snip
...övergången från subwoofer till boomer- avståndet bör understiga 1/4 av våglängden vid delningen vilket innebär max 60 cm avstånd vid en delning 24 db/okt vid 100 Hz. Naturligtvis kopplat i stereo.
snip
solhaga skrev:Morello skrev:Man brukar ha 50 dB vertikalt och inte 90!
Inte om man vill kunna se distorsionen
solhaga skrev:
Woofers och AMT:er är fördröjda 1 ms.
Harryup skrev:solhaga skrev:
Woofers och AMT:er är fördröjda 1 ms.
Hej, hur kom du framtill att du skall försena Woofers 1ms?
/Harryup
Morello skrev:Problemet med en Linkwitz-Riley-funktion (två sektioner av ordning två med Q1=Q2=rt(2)/2) av ordning fyra är att fasen, vid delningen, retarderas 180 grader, vilket medför att de tvenne elementen interfererar destruktivt. Jag skulle nog hitta på en annan lösning, tex en seriedrossel och sedan en LCR-shunt som griper in vid litet högre frekvens.
paa skrev:Morello skrev:Problemet med en Linkwitz-Riley-funktion (två sektioner av ordning två med Q1=Q2=rt(2)/2) av ordning fyra är att fasen, vid delningen, retarderas 180 grader, vilket medför att de tvenne elementen interfererar destruktivt. Jag skulle nog hitta på en annan lösning, tex en seriedrossel och sedan en LCR-shunt som griper in vid litet högre frekvens.
Men det är väl så att både högpass och lågpass får samma fasvridning med ett tvåvägs fjärde ordningens LR-filter?
Det är vid flrevägsfilter som man får lite olika fasvridning mellan elementen som delas med fjärde ordningens LR-filter.
Duelunds synchronfilter har dock en lösning på detta.
IngOehman skrev:paa skrev:Morello skrev:Problemet med en Linkwitz-Riley-funktion (två sektioner av ordning två med Q1=Q2=rt(2)/2) av ordning fyra är att fasen, vid delningen, retarderas 180 grader, vilket medför att de tvenne elementen interfererar destruktivt. Jag skulle nog hitta på en annan lösning, tex en seriedrossel och sedan en LCR-shunt som griper in vid litet högre frekvens.
Men det är väl så att både högpass och lågpass får samma fasvridning med ett tvåvägs fjärde ordningens LR-filter?
Det är vid flrevägsfilter som man får lite olika fasvridning mellan elementen som delas med fjärde ordningens LR-filter.
Duelunds synchronfilter har dock en lösning på detta.
Tror du missade det kritiska inlägget i tråden - det handlar är INTE om en delning utan om ett bredbandigt system till vilket det adderas ett bassystem som är LP-filtrerat. Då är faslöptiden för det LP-filtrerade systemet värt att kontempleras och kompenseras för, om möjligheten finns.
Vh, iö
IngOehman skrev:Så.... subwoofrarna arbetar alltså tillsammans med woofrarna under 240 Hz?
Och LP-filtret för subwoofrarna är fjärde ordningens?
Okej, då skall jag försöka reda ut det hela (utan att veta att jag träffar rätt, detta är bara resonemang) genom att gå igenom faktorerna var för sig:
1. Båda systemhalvorna arbetar alltså förbi det område så bakre väggens reflex hamnar i motfas med respektive högtalare. Det betyder att det är bra att de står på olika avstånd från bakre väggen. Det gör interferenserna mindre våldsamma.
2. Avståndet till BÅDA systemen kan approximeras som avståndet till väggen bakom dem! Skälet till det är att man hör både högtalarna och högtalarens spegelbild från väggen bakom dem. Och medelavståndet sammanfaller med väggens position.
3. Ett LP-filter av fjärde ordningen som skär av över 240 Hz genererar en signifikant grupplöptid. Skall det samarbeta perfekt med ett annat bassystem som inte är LP-filtrerat i samma register (utan betydligt högre upp) kan topparna behöva fördröjas så det motsvarar grupplöptiden från basarnas LP-filter. Nu är den dösenare delayen förvisso frekvensberoende över Fc (om filtret är L-R), men under är den ganska konstant, så vad utgår man ifrån då? Svaret är att man kan utgå framförallt från delayen under delningen, eftersom registret över har fallande nivå och därför allt mindre betydelse ju högre upp i frekvens man går. Men man måste ta hänsyn till båda, villet betyder att man bör fördröja bassystemet mindre en grupplöptiden i dess passband indikerar. Hur mycket är då lagom? Well... storleksordningen blir 3 ms.
Men det finns MÅNGA faktorer som kan komma in ytterligare. Jag kan inte säga något specifikt utan att ha satt mig in i systemet via mätnkngar. Men att ”rätt delay” skulle vara det som motsvarar skillnaden mellan de mätbara avstånden till lyssnaren, FÖR att detta den avståndsskillnaden råder, är inte troligt. Däremot kan optimal delay råka sammanfalla med det måttet. Konstiga saker händer!
Men mest av allt skulle en övergång till ett Besselfilter (om du inte redan använder det) för 240 Hz-lågpassfunktionen kunna vara ett bra experiment för att se om det kan signifikant förbättra samarbetet. Detta är dock ett problem med MÅNGA okända variabler, såsom t ex vilka HP-funktioner de olika högtalardelarna har.
Vh, iö
rajapruk skrev:Det enkla svaret för att hitta rätt delay är såhär:
Fasvänd subbarna och prova sedan fram den delay som ger mest utsläckning när du spelar en testton mitt i det frekvensregistret som subbar+frontar spelar tillsammans.
Börja på 1ms delay och steppa fram mot 3ms och lyssna med örat när det blir tystast.
Jag röstar också på Bessel, och att använda lägre ordningar, för denna typen av överlappning. För fasens skull.
rajapruk skrev:Solhaga har tillgång till delay per element digtalt.
Morello skrev:Vill man maximera kvaliteten med avseende på integration, distorsion och kapacitet så måste man nästan ha såväl HP- som LP-filter - som givetvis måste anpassas till systemet i övrigt.
Nu driver du ju u panelerna i det register de fungerar sämst (med avseende på distorsion och kapacitet), dvs i basen - jag tror du har massor att vinna med ett lämpligt delningsfilter.
Tangband skrev:Med udda ordningens filter blir det lättare att få till rak tonkurva på både direktljudet och energikurvan.
IngOehman skrev:Akustisk delning är per definition summan av delningsfiltrets och högtalarnas överföringsfunktion (eller rättare sagt produkt).
Och det han skriver är (om han med filter avser den akustiska delningen, alltså alltings sammanlagda filterfuktioner) helt riktigt.
Med odda ordningens delning (Butterworth) så blir blir både direktljudet (samma avstånd till basmodul och topp) och medelvärdet av alla andra utstrålningsvinklar, en rak tonkurva.
Vh, iö
Tangband skrev:Det du skriver om REL stämmer på så vis att deras inbyggda filter ( om de inte ändrat nyss ) är 12 dB/okt och därmed kan fungera hjälpligt med ett par slutna högtalare utan elektriskt filter som rullar av akustiskt vid lägre frekvenser.
Har topp-högtalarna tex en naturlig akustisk avrullning vid 55 Hz med 12 dB okt så går det rätt bra att koppla in en rel-sub med 12 dB okt filter vid ungefär samma frekvens. Det rel missar ( de skriver inget om det ) är att ett av registren måste inverteras för att summeras korrekt. Endera topparna eller subbasen.
Subbasar med ett flackt 12 dB filter upplevs mer som en ”Bass reinforcement speaker” som spelar en bra bit upp i lägre mellanregistret, än som en renodlad subbas.
Det innebär att relsubbarna bör stå rätt nära topphögtalarna, gärna stereokopplade med två basmoduler.
IngOehman skrev:Är av i princip motsatt uppfattning. Ju längre ned i frekvens man delar, desto längre är våglängden, och därmed ökar risken för att systemhalvorn skall motarbeta varandra i alla ustrålnkngsriktningar.
Delar man högre upp i frekvens och har lite avstånd mellan systemhalvorna, så sker en utjämning och det kan bli något mindre kritiskt, möjligen. Men bättre är alltid bättre än sämre.
Men delar man vid säg 25 Hz så är våglängden knappt 14 meter och fasförhållandena blir lika kritiska som för en delning mellan t e x ett baselement och ett mellanregisterelement. De fasfel som finns påverkar lätt alla strålningsriktningar.
Vh, iö
goat76 skrev:På trådfrågan så skulle jag iallafall vilja tro att subbasar i de allra flesta lägen bör vara lättare att integrera i ljudsystemet om de befinner sig i närheten av fronthögtalarna spelandes i samma fas och i någorlunda samma riktning.
Tangband skrev:Goat 76- har du testat att plugga och invertera dina majik 140 ? Alltså kasta om -och + .
Kan bli bättre- testa
IngOehman skrev:Kan även bli sämre - testa!
Morello skrev:Eller ingen/liten skillnad om dom råkar lira 90 ur fas idag - testa.
adagio skrev:Nej jag låter panelerna jobba på fullrange. I mitt stora rum med den volym det har krävs dock extra bas. Jag vet att det är två olika vägar att gå men jag vill ha en mycket smooth, överlappande karaktär. Så det inte blir så tydligt när de aktiva subbasarna spelar vs panelerna.
Morello skrev:Vill man maximera kvaliteten med avseende på integration, distorsion och kapacitet så måste man nästan ha såväl HP- som LP-filter - som givetvis måste anpassas till systemet i övrigt.
Nu driver du ju u panelerna i det register de fungerar sämst (med avseende på distorsion och kapacitet), dvs i basen - jag tror du har massor att vinna med ett lämpligt delningsfilter.
goat76 skrev:Hur kan systemhalvorna motarbeta varandra då de inte spelar samma frekvenser, oavsett var delningen sker och förutsatt då att crossovern inte är väldigt slarvigt utförd med tydlig överlappning?
På trådfrågan så skulle jag iallafall vilja tro att subbasar i de allra flesta lägen bör vara lättare att integrera i ljudsystemet om de befinner sig i närheten av fronthögtalarna spelandes i samma fas och i någorlunda samma riktning.
Morello skrev:Fasligt intressant.
Tangband skrev:...
De (många ) experiment jag gjort med min betydligt prisbilligare dsp-anläggning visar att mina stereokopplade subbasar låter bättre än monokoppling- oavsett hur delningen ser ut. Det beror troligen på att inga subbasar är perfekta trots att filtreringen är brant med tex 48 db okt elektroniskt. Baselementet skickar ut dist i övertoner vilket kan höras och avgöra riktningen- dvs störa återgivningen.
Återigen- med väldigt goda låg- distorderande element borde monokoppling inte vara sämre om delningen sker tillräckligt brant. Men i praktiken bör man nog testa och lyssna på olika kopplingsalternativ. Tumregler suger ju.
Prat skrev:Ser ut som Floyd Toole inte gillar subwoofers: https://www.thescreeningroomav.com/sing ... ening-Room
Väldigt påkostat, men dock inga subbar. Lät det skit när han testade?
Alexi skrev:Prat skrev:Ser ut som Floyd Toole inte gillar subwoofers: https://www.thescreeningroomav.com/sing ... ening-Room
På ritningen så står det sub 1 i vänster hörn och sub 2 i höger.
JM
Niclas57 skrev:Alexi skrev:Prat skrev:Ser ut som Floyd Toole inte gillar subwoofers: https://www.thescreeningroomav.com/sing ... ening-Room
På ritningen så står det sub 1 i vänster hörn och sub 2 i höger.
Och sub3 & 4 i de bakre hörnen..
JM skrev:JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
JM
Nå - var säger fakta?
JM
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 115 gäster