Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Lite CJG vibb , men låt gå. Du menar att man inte tänker på att det finns pryttlar som producerar återgivningen? Jag har skräp i min lilla sommarstuga , men efter ett tag när jag lyssnat så tänker jag inte på pryttlarna utan lyssnar på musik. Fortfarande är anläggningn skräp men är det vad du menar inte höra högtalarna?
Perfector skrev:Baffel skrev:Lite CJG vibb , men låt gå. Du menar att man inte tänker på att det finns pryttlar som producerar återgivningen? Jag har skräp i min lilla sommarstuga , men efter ett tag när jag lyssnat så tänker jag inte på pryttlarna utan lyssnar på musik. Fortfarande är anläggningn skräp men är det vad du menar inte höra högtalarna?
Att uppleva att musikerna spelar i mitt rum för bara mig, då känner jag att det är musik.
Se'n brukar jag gärna höja lite och gå omkring i huset och tex. diska och med bra ljud så låter det fortfarande som om dom stod i mitt vardagsrum och spelade.
Vet inte om det är en duglig förklaring, men så känner jag.
Tangband skrev:+1 på perfektors första inlägg. Att det inte är ”högtalarljud”.
En illusion ska finns där, det där att ljudet ”släpper ” från högtalarna och det blir en illusion av 3-D med riktiga instrument i ljudet.
Det måste finnas en närvarokänsla i ljudet.
Sen vill jag själv absolut ha en superartikulerad basåtergivning, jag står inte ut många minuter om det blir otydliga basgångar i musiken.
Jag gillar att lyssna aktivt, dvs inte läsa en bok eller diska samtidigt, nej, lyssningen måste ske i sweetspot och man sitter i mitten framför högtalarna.
Personligen anser jag att om jag lyssnar passivt, dvs om jag diskar eller läser samtidigt som jag lyssnar, kräver en mycket enklare anläggning, här duger min nyinköpta ikea eneby 20 gott och väl![]()
Jag skulle däremot aldrig stå ut med eneby 20 eller 30 vid aktiv lyssning. Ljudet involverar inte tillräckligt.
Baffel skrev:Tangband skrev:+1 på perfektors första inlägg. Att det inte är ”högtalarljud”.
En illusion ska finns där, det där att ljudet ”släpper ” från högtalarna och det blir en illusion av 3-D med riktiga instrument i ljudet.
Det måste finnas en närvarokänsla i ljudet.
Sen vill jag själv absolut ha en superartikulerad basåtergivning, jag står inte ut många minuter om det blir otydliga basgångar i musiken.
Jag gillar att lyssna aktivt, dvs inte läsa en bok eller diska samtidigt, nej, lyssningen måste ske i sweetspot och man sitter i mitten framför högtalarna.
Personligen anser jag att om jag lyssnar passivt, dvs om jag diskar eller läser samtidigt som jag lyssnar, kräver en mycket enklare anläggning, här duger min nyinköpta ikea eneby 20 gott och väl![]()
Jag skulle däremot aldrig stå ut med eneby 20 eller 30 vid aktiv lyssning. Ljudet involverar inte tillräckligt.
När du säger aktiv lyssning så låter det som att du har dina sinnen på helspänn. Kan du koppla av och vara i mellanting mellan slö och extremt aktiv lyssning ?
Detta gamla tjat om : man kan lyssna i timmar utan att bli trött på ljudet. Är inte det. vad det nu är, en definition av bra ljudåtergivning? Jag bara kastar ut lite nu.
Kraniet skrev:Det finns ju en subjektiv dimension och en objektiv dimension.
Subjektivt kan ju allt möjligt låta "bra". Det är ju personbundet och kanske situationsbundet. Förutfattade meningar och grupptryck/märkesfixering osv kan ju också påverka detta.
Men vill man prata mer objektivt så bör det ju handla om återgivning. Där kommer ju saker som hänsyn till linjäritet, frånvaro av distorsion, psykoakustik, rumsakustik etc med i bilden.
Kräver förmodligen blinda eller dubbelblinda tester för att det ska vara möjligt att avgöra.
Det har ju visat sig i alla möjliga tester av sådan karaktär att det sällan är så att personer föredrar det som de föredrar på subjektiv nivå när de testar blint. Det gäller ju vinprovningar, bilmärken osv utöver HiFi.
I blinda tester är det ju så att saker som pris, storlek, märke, materialval, "knogtest" osv inte alls är någon bra indikator på hur "bra" det låter. Däremot finns det ett jättestort samband mellan olika typer av mätvärden (som frekvensgång, distorsion osv) och hur "bra" det låter.
Så antingen nöjer man sig med att "låter det bra så är det bra" eller så går man mer grundligt tillväga. Det beror ju kanske lite på vad ens mål med HiFi är.
Kraniet skrev:Det finns ju en subjektiv dimension och en objektiv dimension.
Subjektivt kan ju allt möjligt låta "bra". Det är ju personbundet och kanske situationsbundet. Förutfattade meningar och grupptryck/märkesfixering osv kan ju också påverka detta.
Men vill man prata mer objektivt så bör det ju handla om återgivning. Där kommer ju saker som hänsyn till linjäritet, frånvaro av distorsion, psykoakustik, rumsakustik etc med i bilden.
Kräver förmodligen blinda eller dubbelblinda tester för att det ska vara möjligt att avgöra.
Det har ju visat sig i alla möjliga tester av sådan karaktär att det sällan är så att personer föredrar det som de föredrar på subjektiv nivå när de testar blint. Det gäller ju vinprovningar, bilmärken osv utöver HiFi.
I blinda tester är det ju så att saker som pris, storlek, märke, materialval, "knogtest" osv inte alls är någon bra indikator på hur "bra" det låter. Däremot finns det ett jättestort samband mellan olika typer av mätvärden (som frekvensgång, distorsion osv) och hur "bra" det låter.
Så antingen nöjer man sig med att "låter det bra så är det bra" eller så går man mer grundligt tillväga. Det beror ju kanske lite på vad ens mål med HiFi är.
Tangband skrev:
Det verkar dock vara så att de flesta föredrar en rak återgivning 1 meter ifrån högtalarna mellan 200-15000 Hz , helst inom +-2 db mätt i lyssningrummet, med de första 10 ms inräknade.
Baffel skrev:Kraniet skrev:Det finns ju en subjektiv dimension och en objektiv dimension.
Men det är just poängen med denna tråd. Inte tala om objektiva mätbara fakta. Jag vet det blir då en flummig tråd om hur man ska beskriva bra ljudåtergivning.
En person som har absolut noll koll på det du tar upp ovan kan höra skillnad mellan ett urkasst system och top of the top system. Det kan ALLA. De/man hör en skillnad . Men vad är det de hör? Inte beskrivet i tekniska termer.
Baffel skrev:Tangband skrev:
Det verkar dock vara så att de flesta föredrar en rak återgivning 1 meter ifrån högtalarna mellan 200-15000 Hz , helst inom +-2 db mätt i lyssningrummet, med de första 10 ms inräknade.
För det låter hur?
Tangband skrev:Baffel skrev:Tangband skrev:
För det låter hur?
Klangligt ofärgat ( med vissa förbehåll )
Klangen är dock bara en beståndsdel i återgiven musik.
Musikens instrument spelar inte sinustoner eller pulser- som de som man använder för att mäta frekvensgången 1 meter från en högtalare.
Ett instrument spelar alla frekvenser vid varje ton- en elbas som har sin lägsta grundton nånstans vid 41 Hz har vid varje spelad ton övertoner upp över 8 KHz. Övertonerna sätter karaktären på instrumenten. Tar man bort alla övertoner för en cello blir det omöjligt att höra vad det är för instrument som spelar.
Baffel skrev:
Men det är just poängen med denna tråd. Inte tala om objektiva mätbara fakta. Jag vet det blir då en flummig tråd om hur man ska beskriva bra ljudåtergivning.
En person som har absolut noll koll på det du tar upp ovan kan höra skillnad mellan ett urkasst system och top of the top system. Det kan ALLA. De/man hör en skillnad . Men vad är det de hör? Inte beskrivet i tekniska termer.
Kraniet skrev:
Jo fast det är en enorm distans mellan ett urkasst system och top of the top.
Men jag håller inte ens med dig där. En hel del personer sitter nöjd med en liten burkig BT-högtalare. Jag har presenterat en del personer för mitt system och de rycker bara på axlarna. De sitter nöjd oavsett. De är tom nöjda med att lyssna på radio med dålig mottagning och reflekterar inte ens över att det skulle låta dåligt på något vis.
Men i övrigt skulle säga att loudness-kurva/hängmatteljud är nog något de allra flesta gillar.
Men om det låter "som på riktigt" osv verkar det vara få som bryr sig om. Huvudsaken det låter och att det är musik de tycker om.
Baffel skrev:Kraniet skrev:
Men jag håller inte ens med dig där. En hel del personer sitter nöjd med en liten burkig BT-högtalare. Jag har presenterat en del personer för mitt system och de rycker bara på axlarna. De sitter nöjd oavsett. De är tom nöjda med att lyssna på radio med dålig mottagning och reflekterar inte ens över att det skulle låta dåligt på något vis.
Men i övrigt skulle säga att loudness-kurva/hängmatteljud är nog något de allra flesta gillar.
Men om det låter "som på riktigt" osv verkar det vara få som bryr sig om. Huvudsaken det låter och att det är musik de tycker om.
Om vi tar ut $ i ekvationen. Du vet vad de skulle välja.
Perfector skrev:Att uppleva att musikerna spelar i mitt rum för bara mig, då känner jag att det är musik.
Se'n brukar jag gärna höja lite och gå omkring i huset och tex. diska och med bra ljud så låter det fortfarande som om dom stod i mitt vardagsrum och spelade.
Vet inte om det är en duglig förklaring, men så känner jag.
Tangband skrev:Det finns många sk. ”topp of the line ” system som inte låter bra, men med det sagt: alla har en inre referens hur en röst ska låta i verkligheten. De flesta har hört en akustisk gitarr i verkligheten.
Om en flöjt låter som en flöjt, en gitarr som en gitarr och en röst som en riktig röst så är återgivningen ganska bra tror jag. Det behövs ingen utbildning för att uppskatta att det låter verklighetstroget.
DVD-ai skrev:Baffel skrev:Kraniet skrev:
Om vi tar ut $ i ekvationen. Du vet vad de skulle välja.
Nja.. Jag håller med kraniet, många vill ha just sin lillaskräniga BT högtalare
lennartj skrev:Bra ljudåtergivning av bra musiker gör att jag inte kan fortsätta diska, eller bibehålla koncentrationen på något annat som jag håller på med.
Jag dras obönhörligt till sweetspot för att inte gå miste om någonting.
Återgivning som man lyssna på hur länge som helst utan lyssningströtthet är för mesig.
Man bör bli drabbad av "information overload" och någon form av lyssningströtthet och behöva en paus senast efter ett par timmar.
Det finns soft och tillrättalagd musik som är avsedd att gå i bakgrunden, men då hade jag förstås inte lämnat disken.
goat76 skrev:Tangband skrev:Det finns många sk. ”topp of the line ” system som inte låter bra, men med det sagt: alla har en inre referens hur en röst ska låta i verkligheten. De flesta har hört en akustisk gitarr i verkligheten.
Om en flöjt låter som en flöjt, en gitarr som en gitarr och en röst som en riktig röst så är återgivningen ganska bra tror jag. Det behövs ingen utbildning för att uppskatta att det låter verklighetstroget.
Det där är en väldigt märklig beskrivning med väldigt låga krav på återgivningen.
Har du någonsin hört en så dålig anläggning så att du inte hört om det var en flöjt eller en gitarr som spelades?
Tycker du en akustisk gitarr alltid låter likadant på alla inspelningar oavsett om den är liten, stor, nylonsträngad, stålsträngad, 6 strängad, 12 strängad, en Taylor, en Landola, olika träslag, spelad med plektrum eller med fingrarna/naglarna och musikerns specifika spelstil?
Sen har vi även hela inspelningskedjan att ta hänsyn till. Mikrofontyper, dessas avstånd och upptagningsteknik, mikrofonförstärkare och inspelningskonsollens/ljudkortets diverse färgning...
Hur låter en akustisk gitarr???
Tangband skrev:Och jag påstår att de flesta anläggningar inte kan återge en gitarr utan att det blir liiite åt mandolinhållet.
Det är självklart att olika gitarrer av olika slag låter olika i verkligheten. Tyvärr genererar alla anläggningar oavsett klass, och inspelningar, en smula sameness till återgivningen.
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Det finns många sk. ”topp of the line ” system som inte låter bra, men med det sagt: alla har en inre referens hur en röst ska låta i verkligheten. De flesta har hört en akustisk gitarr i verkligheten.
Det där är en väldigt märklig beskrivning med väldigt låga krav på återgivningen.
Har du någonsin hört en så dålig anläggning så att du inte hört om det var en flöjt eller en gitarr som spelades?
Tycker du en akustisk gitarr alltid låter likadant på alla inspelningar oavsett om den är liten, stor, nylonsträngad, stålsträngad, 6 strängad, 12 strängad, en Taylor, en Landola, olika träslag, spelad med plektrum eller med fingrarna/naglarna och musikerns specifika spelstil?
Sen har vi även hela inspelningskedjan att ta hänsyn till. Mikrofontyper, dessas avstånd och upptagningsteknik, mikrofonförstärkare och inspelningskonsollens/ljudkortets diverse färgning...
Hur låter en akustisk gitarr???
Och jag påstår att de flesta anläggningar inte kan återge en gitarr utan att det blir liiite åt mandolinhållet.
Det är självklart att olika gitarrer av olika slag låter olika i verkligheten. Tyvärr genererar alla anläggningar oavsett klass, och inspelningar, en smula sameness till återgivningen.
Fönster in i inspelningen vs. livehärmning.
Neutralisterna och illusionisterna.
Lite kul det där med bordsradion. Ett ljud som vi står ut med timme efter timme, oftast utan att ta notis om vad för musik som spelas.
Eftersom 100% neutralt är en utopi så måste man väl välja nån slags färgning? Frågan är bara vilken?
RogerGustavsson skrev:Finns en massa skrivet genom åren på detta forum:Fönster in i inspelningen vs. livehärmning.
Lite kul det där med bordsradion. Ett ljud som vi står ut med timme efter timme, oftast utan att ta notis om vad för musik som spelas.
Eftersom 100% neutralt är en utopi så måste man väl välja nån slags färgning? Frågan är bara vilken?
Vad är då bra återgivning? Återgivning av vad? Något som verkligen spelats av en grupp eller en ensklid solist eller en mix/kollage av något som egentligen inte ens finns/fanns?
Vi har alla preferenser av något slag. Själv tenderar jag att tycka om musik som kan framföras utan överdrivet bruk av PA. Det finns en övertro på att det ska låta starkt och överrösta en bullrande åhörarskara. Är det ett bra framförande brukar folk tystna och lyssna. Det händer förstås knappast på ställen där folk festar och skränar... Jag tror jag räknas till gruppen "livehärmning/illusionister".
PJo skrev:Känslan att vara "där"!
Precis som så många andra skrivit.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Finns en massa skrivet genom åren på detta forum:Fönster in i inspelningen vs. livehärmning.
Vad är då bra återgivning? Återgivning av vad? Något som verkligen spelats av en grupp eller en ensklid solist eller en mix/kollage av något som egentligen inte ens finns/fanns?
Vi har alla preferenser av något slag. Själv tenderar jag att tycka om musik som kan framföras utan överdrivet bruk av PA. Det finns en övertro på att det ska låta starkt och överrösta en bullrande åhörarskara. Är det ett bra framförande brukar folk tystna och lyssna. Det händer förstås knappast på ställen där folk festar och skränar... Jag tror jag räknas till gruppen "livehärmning/illusionister".
All musik kan framföras utan PA och all musik har ett för instrumentet naturligt ursprung. Ett naturligt ursprung betyder inte att instrumentet absolut måste vara av akustiskt slag. En elgitarr har även den ett naturligt ursprungsljud och det ljudet kommer inte från en PA-anläggning, det kommer från gitarrförstärkaren eller högtalaren i det tillhörande kabinettet.
Att ljudet från en elgitarr inte kommer direkt från själva instrumentet är inte konstigt för utan en förstärkare är inte det instrumentet komplett, förstärkaren ÄR en del av det instrumentet och det är först när detta ljud kablas vidare till ett PA-ljudsystem som det inte längre har ett naturligt ursprung. Det skiljer sig i detta läget alltså inte från en akustisk gitarr som vid en större spelning också behöver ett PA-system för att höras.
En mindre rock-spelning utan behov av en PA-anläggning har ett lika naturligt ursprung som ett ensamt framförande av en pianist spelandes på en flygel utan mikrofon-upptagning.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Finns en massa skrivet genom åren på detta forum:
All musik kan framföras utan PA och all musik har ett för instrumentet naturligt ursprung. Ett naturligt ursprung betyder inte att instrumentet absolut måste vara av akustiskt slag. En elgitarr har även den ett naturligt ursprungsljud och det ljudet kommer inte från en PA-anläggning, det kommer från gitarrförstärkaren eller högtalaren i det tillhörande kabinettet.
Att ljudet från en elgitarr inte kommer direkt från själva instrumentet är inte konstigt för utan en förstärkare är inte det instrumentet komplett, förstärkaren ÄR en del av det instrumentet och det är först när detta ljud kablas vidare till ett PA-ljudsystem som det inte längre har ett naturligt ursprung. Det skiljer sig i detta läget alltså inte från en akustisk gitarr som vid en större spelning också behöver ett PA-system för att höras.
En mindre rock-spelning utan behov av en PA-anläggning har ett lika naturligt ursprung som ett ensamt framförande av en pianist spelandes på en flygel utan mikrofon-upptagning.
Fast jag har inte uteslutit några icke-akustiska instrument. Precis som du skriver är en mindre spelning där PA inte används fullt möjlig och jag har ofta lyssnat på sådant i verkligheten. Låter långt trevligare än när någon rattat ett PA åt skogen.
mx skrev:PJo skrev:Känslan att vara "där"!
Fast många gånger är ju inspelningarna så undermåliga att man aldrig "är på plats", det är en omöjlighet. Till exempel med Iron Maidens många skivor.
Hur gör man då?
JB skrev:mx skrev:PJo skrev:Känslan att vara "där"!
Fast många gånger är ju inspelningarna så undermåliga att man aldrig "är på plats", det är en omöjlighet. Till exempel med Iron Maidens många skivor.
Hur gör man då?
Ett bra första steg är att acceptera att nästan ingen musiker/ljudtekniker har som mål att försöka skapa en verklighetstrogen ljudbild utan snarare vill få fram ett sound man tycker passar musiken, sedan är det ju såklart inte alltid man håller med om att det soundet dom valt att ha på skivan låter speciellt bra.
Baffel skrev:Okej, bra återgiven musik kännetecknas av att man lyssnar på musiken utan att tänka på vad som återger den , man lever sig in. Man är ett med musiken osv. Eftersom det är subjektivt kan den som köper dem billigaste av billigaste uppleva detta medan en person som lyssnat på det mesta av olika system anse att en lösning för 100 000 kr låter kattskit. Lite Platon grottan över det hela
Ignorance is bliss. Och detta fall bra mycket billigare.
RogerGustavsson skrev:Det här är rätt trevlig musik i mina öron, https://tidal.com/album/77696960
mx skrev:PJo skrev:Känslan att vara "där"!
Hur gör man då?
Morello skrev:Nad 3020 är ju en förstärkare!
nigthdreamerssky skrev:Morello skrev:Nad 3020 är ju en förstärkare!
Jaha..!? Vadå då.. en förstärkare kan påverka väldigt mycket för ett par högtalare hur de återger musik.. nämligen från miserabelt till riktigt bra och däremellan förlåtande så som Nad 3020 gör, så jag förstår inte riktigt vad du menar?
Cortado skrev:nigthdreamerssky skrev:Morello skrev:Nad 3020 är ju en förstärkare!
Jaha..!? Vadå då.. en förstärkare kan påverka väldigt mycket för ett par högtalare hur de återger musik.. nämligen från miserabelt till riktigt bra och däremellan förlåtande så som Nad 3020 gör, så jag förstår inte riktigt vad du menar?
Gissar att det som menas är att förstärkaren inte färgar så mycket att man kan säga så mycket om hur den låter, vilket härikrokarna är bra snarare en dåligt. Rent generellt är "stilen" här mer att går det att "höra förstärkaren" så färgar den och då passar den inte i en anläggning som är tänkt att vara transparent.
Dock är man helt fri att ha en annan uppfattning/åsikt och det är helt OK om man tycker att man hör stora skillnader på vad andra upplever sakna skillnad. Dock får man vara beredd att bli ifrågasatt om det är så att man uttrycker sina åsikter som sanningar när det inte kan motiveras vetenskapligt.
jonaz81a skrev:En oönskad "ugly duckling" som denna pjäs samt en billig CD/DVD-spelare och ett par piP känns som ett väl avvägt system för bra ljudåtergivning.
Så här tror jag på fullt allvar att det är rimligt att spendera 5000kr om man vill få bäst ljudåtergivning för pengarna.
Högtalare: Alla pengarna.
Resten: Pengarna som eventuellt blev över. Om inga pengar blev över det du hittar i soprummet eller på återvinningscentralen.
nigthdreamerssky skrev:Du kanske inte känner till det, men just Nad 3020 slog världen med häpnad när den kom och slog större och dyrare förstärkare på fingrarna med sin återgivning!
Bill50x skrev:nigthdreamerssky skrev:Du kanske inte känner till det, men just Nad 3020 slog världen med häpnad när den kom och slog större och dyrare förstärkare på fingrarna med sin återgivning!
Att 3020 blev så känd berodde nog mer på att den lät ganska bra för sina pengar, en nivå som de flesta hifi-intresserade inte ens tittade på. Jag var i slutet på 2010 i en situation "mellan två förstärkare" och köpte en begagnad 3020 bara för att ha något som lät. Det gjorde det iofs men inte speciellt bra. Senare skaffade jag mig en Musical Fidelity Tempest som är i samma prisklass och storlek som NAD'en och denna lät betydligt bättre. Ett helt annat driv och med en fasthet i basen som NAD'en saknade. Så hur bra 3020 än var när den kom, det finns idag förstärkare som är långt bättre.
/ B
Bill50x skrev:nigthdreamerssky skrev:Du kanske inte känner till det, men just Nad 3020 slog världen med häpnad när den kom och slog större och dyrare förstärkare på fingrarna med sin återgivning!
Att 3020 blev så känd berodde nog mer på att den lät ganska bra för sina pengar, en nivå som de flesta hifi-intresserade inte ens tittade på. Jag var i slutet på 2010 i en situation "mellan två förstärkare" och köpte en begagnad 3020 bara för att ha något som lät. Det gjorde det iofs men inte speciellt bra. Senare skaffade jag mig en Musical Fidelity Tempest som är i samma prisklass och storlek som NAD'en och denna lät betydligt bättre. Ett helt annat driv och med en fasthet i basen som NAD'en saknade. Så hur bra 3020 än var när den kom, det finns idag förstärkare som är långt bättre.
/ B
nigthdreamerssky skrev:Morello skrev:Nad 3020 är ju en förstärkare!
Morello skrev:En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.
lennartj skrev:Morello skrev:En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.
Förvisso inte, men en dålig förstärkare kan "blurra till" återgivningen på grund av oförmåga att förmedla mikrodynamik och tajming från goda inspelningar av duktiga musiker.
Kan det vara detta som en del kallar bristande musikalitet?
Morello skrev:En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.
Bill50x skrev:Morello skrev:En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.
Absolut - inte.
Men den kan förmedla den musikalitet som finns på fonogrammet.
Och det är något alla bokstavstroende ingenjörer kanske behöver ta till sig. När man skriver att en apparat/högtalare är "musikalisk" så menar man att denna kan förmedla musikalitet. Det är verkligen inte alla anläggningar som kan just detta. Jag har hört enkla ghetto-blasters som låtit roligare än svindyra sk high-end anläggningar i miljonklassen. Och bespara mig snacket om att den dyra anläggningen är så bra att den avslöjar hur dålig inspelning/musik det var som avlyssnades. Det är bara en ursäkt för dem som lagt multum på sin anläggning som bara klarar av lågmäld mäss-jazz.
/ B
Cortado skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.
Absolut - inte.
Men den kan förmedla den musikalitet som finns på fonogrammet.
Och det är något alla bokstavstroende ingenjörer kanske behöver ta till sig. När man skriver att en apparat/högtalare är "musikalisk" så menar man att denna kan förmedla musikalitet. Det är verkligen inte alla anläggningar som kan just detta. Jag har hört enkla ghetto-blasters som låtit roligare än svindyra sk high-end anläggningar i miljonklassen. Och bespara mig snacket om att den dyra anläggningen är så bra att den avslöjar hur dålig inspelning/musik det var som avlyssnades. Det är bara en ursäkt för dem som lagt multum på sin anläggning som bara klarar av lågmäld mäss-jazz.
Jag tycker inte att prisaspekten framgår nånstans än. Dock håller jag med om att en pryl är inte bra eller musikalisk för att den har ett högt pris. En pryl är bra för att den är bra.
Det jag tycker vore intressant är att se om den där musikaliteten eller vilken subjektiv beskrivning som helst går att länka ihop med något tekniskt och objektivt. Går det som lyssnare att peka ut olika förstärkare som musikaliska och andra omusikaliska konsekvent så bör man också kunna hitta någon objektiv förklaring till det. Lyckas man ta reda på vad det är som gör skillnaden så kan man ju sluta tillverka förstärkare för musiklyssning som är omusikaliska.
Tangband skrev:Jag vågar påstå, efter allt jag provat , att det är förvånansvärt små skillnader mellan olika förstärkare om man spelar under klippgränsen, använder normala högtalare och förstärkaren har låg utimpedans, rak frekvensgång, låg dist, hög dämpfaktor och inte oscillerar.
Det är en annan sak att bli påverkad i en lyssningssituation i en butik, än att verkligen jämföra hemmavid i lugn och ro.
Suggessionseffekten påverkar mycket.
Tangband skrev:Jag har nog blivit lite luttrad då jag märker att många gånger så kan dynamikbegränsning misstas för ”musikalitet” på det sättet att det kan låta ganska snällt och vänligt om tex rörförstärkare används. Jag kallar det istället för otydligt och komprimerat. Lite som då mindre lyckade passiva filter används i en högtalare.
Jag tycker det är en öronöppnare att få lyssna till ett dsp-baserat aktivt system där alla elementen är individuellt korrigerade med fas och frekvensåtergivning . Typ Exakt systemet. Jag tror de flesta som skulle lyssna och uppleva ett sådant rätt intunat system, efter den upplevelsen skulle se annorlunda på vad som krävs för en god återgivning.
Tangband skrev:Jag vågar påstå, efter allt jag provat , att det är förvånansvärt små skillnader mellan olika förstärkare om man spelar under klippgränsen, använder normala högtalare och förstärkaren har låg utimpedans, rak frekvensgång, låg dist, hög dämpfaktor och inte oscillerar.
Tangband skrev:Goat 76- du silar mygg och sväljer kameler - läs gärna denna länk![]()
https://www.tnt-audio.com/casse/active_ ... ro2_e.html
”Despite Naim's admonitions to the contrary, two modest NAP110 power-amps (horizontally split), were compared against a NAP250 (chrome bumper). Frequency response in-room was the same. While I could hear the greater authority of the Naim NAP250, the whole active set-up was so much clearer and more musical, that there was no contest. At that time the pair of used NAP110 cost much less than one used NAP250.
The two NAP110 were tried bi-amped through the passive crossovers. This was a significant improvement over the single NAP110. The NAP250 into the passive crossover was the best of the passive crossover arrangements, but not as good as the active crossover pair of NAP110. This was so much better than any of these that I wished to try a pair of NAP250 with the active filters, but I could not borrow a second NAP250.2
goat76 skrev:Tangband skrev:Goat 76- du silar mygg och sväljer kameler - läs gärna denna länk![]()
”Despite Naim's admonitions to the contrary, two modest NAP110 power-amps (horizontally split), were compared against a NAP250 (chrome bumper). Frequency response in-room was the same. While I could hear the greater authority of the Naim NAP250, the whole active set-up was so much clearer and more musical, that there was no contest. At that time the pair of used NAP110 cost much less than one used NAP250.
The two NAP110 were tried bi-amped through the passive crossovers. This was a significant improvement over the single NAP110. The NAP250 into the passive crossover was the best of the passive crossover arrangements, but not as good as the active crossover pair of NAP110. This was so much better than any of these that I wished to try a pair of NAP250 with the active filters, but I could not borrow a second NAP250.2
Är det här ens ett svar på det jag kommenterade, varför börjar du prata passivt VS aktivt nu, och vilka mygg är det jag silar och vilka kameler menar du att jag sväljer?
Det jag beskrev och svarade på var att jag upplever stora och tydliga skillnader mellan de förstärkarna jag nämde, jag har således endast pratat om kameler.
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Goat 76- du silar mygg och sväljer kameler - läs gärna denna länk![]()
Är det här ens ett svar på det jag kommenterade, varför börjar du prata passivt VS aktivt nu, och vilka mygg är det jag silar och vilka kameler menar du att jag sväljer?
Det jag beskrev och svarade på var att jag upplever stora och tydliga skillnader mellan de förstärkarna jag nämde, jag har således endast pratat om kameler.
Jag är helt säker på att du skulle uppleva en stor förbättring med aktiva exaktfilter med enklare slutsteg än du har nu.
Precis som beskrivs i länken. Sedan är jag inte alls förvånad att musical fidelity-stärkaren är bättre än den inbyggda i en hemmabioreceiver![]()
Det jag menade med mygg och elefanter var att köpa dyrare steg och fortfarande välja att köra passivt - det är lite som att elda för kråkorna. Men var och en får förstås göra som man vill
Bill50x skrev:Tangband skrev:Jag vågar påstå, efter allt jag provat , att det är förvånansvärt små skillnader mellan olika förstärkare om man spelar under klippgränsen, använder normala högtalare och förstärkaren har låg utimpedans, rak frekvensgång, låg dist, hög dämpfaktor och inte oscillerar.
Det är just detta som är problematiskt. Här på Faktiskt syns det ofta kommentarer som just detta - "en perfekt konstruerad förförstärkare låter inte, den har ingen signatur".
Och det stämmer säkert. Men finns det några sådana?
Vad är normal högtalare? Var ligger klippgränsen och hur är den mätt? Hur många förstärkare har låg utimpedans? Rak frekvensgång? Låg dist? Hög dämpfaktor? Och låter bli att oscillera? (Har iofs inte upplevt en oscillerande förstärkare, tror jag. Hur låter en sådan?) Jag menar, är det vanligt att en förstärkare uppfyller dessa krav eller är det bara några få?
Alltså, i en perfekt värld är ingenting fel, men finns denna värld?
/ B
Morello skrev:nigthdreamerssky skrev:Morello skrev:Nad 3020 är ju en förstärkare!
En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.
nigthdreamerssky skrev:Är du någon slags bokstavstroende gosse..!?
sprudel skrev:Apparater kan ses som musikinstrument, mer eller mindre lämpade att reproducera inspelat material så att det spelar, musik!
Så är det om vissa skribenter i tråden tillåter sig att tänka efter själva istället för att ge uttryck för en allmänt korrekt inställning under rådande kontext. Finns ett passande epitet under samma kontext för det beteendet.
Tangband skrev:sprudel skrev:Apparater kan ses som musikinstrument, mer eller mindre lämpade att reproducera inspelat material så att det spelar, musik!
Så är det om vissa skribenter i tråden tillåter sig att tänka efter själva istället för att ge uttryck för en allmänt korrekt inställning under rådande kontext. Finns ett passande epitet under samma kontext för det beteendet.
Jag ser mera inspelningarna och apparaterna som fönster mot verkligheten . Pga 2- kanalskompromisserna kan en anläggning på sin höjd ge en illusion av hur det lät på inspelningen.
Ett fönster kan som bekant bara försämra sikten. Är fönstret smutsigt så blir allting mer otydligt. Jag tycker det är precis det som sker med en sämre och en bättre förstärkare . Den bättre förstärkaren spelar tydligare och den sämre spelar musiken otydligare. De flesta förstärkare / fönster är ganska rena i sammanhanget .
goat76 skrev:Tangband skrev:sprudel skrev:Apparater kan ses som musikinstrument, mer eller mindre lämpade att reproducera inspelat material så att det spelar, musik!
Jag ser mera inspelningarna och apparaterna som fönster mot verkligheten . Pga 2- kanalskompromisserna kan en anläggning på sin höjd ge en illusion av hur det lät på inspelningen.
Ett fönster kan som bekant bara försämra sikten. Är fönstret smutsigt så blir allting mer otydligt. Jag tycker det är precis det som sker med en sämre och en bättre förstärkare . Den bättre förstärkaren spelar tydligare och den sämre spelar musiken otydligare. De flesta förstärkare / fönster är ganska rena i sammanhanget .
Jag tror du råkade skriva lite fel där jag fetmarkerade?
Inspelningen är ju redan 2-kanalig, så om man råkar ha precis likadana prylar vad gäller apparatur och högtalare och får till en snarlik akustik som i studions kontrollrum så blir det inte mycket av en kompromiss eller illusion, det kan låta så nära på helt identiskt.
Tangband skrev:sprudel skrev:Apparater kan ses som musikinstrument, mer eller mindre lämpade att reproducera inspelat material så att det spelar, musik!
Jag ser mera inspelningarna och apparaterna som fönster mot verkligheten . Pga 2- kanalskompromisserna kan en anläggning på sin höjd ge en illusion av hur det lät på inspelningen. Man får verkligen sig en tankeställare om man tex spelar in en flygel. För att få ett bra resultat ställer man miken alldeles bredvid eller inne i flygeln. Absolut inte på den bästa lyssningsplatsen 10 meter ifrån instrumentet. Spelar man upp materialet med två kanaler hemmavid så inser man att det är en illusion man hör. Och den illusionen blir bättre med en tjock matta på golvet.
sprudel skrev:Apparater kan ses som musikinstrument, mer eller mindre lämpade att reproducera inspelat material så att det spelar, musik!
Bill50x skrev:sprudel skrev:Apparater kan ses som musikinstrument, mer eller mindre lämpade att reproducera inspelat material så att det spelar, musik!
Är det kulturnissarna på TV2 som startade användningen av ordet kontext? Vad är det för fel på det vanliga ordet sammanhang? För övrigt är min anläggning särdeles musikalisk, jag njuter varje dag
/ B
Tangband skrev:Ett fönster kan som bekant bara försämra sikten. Är fönstret smutsigt så blir allting mer otydligt. Jag tycker det är precis det som sker med en sämre och en bättre förstärkare . Den bättre förstärkaren spelar tydligare och den sämre spelar musiken otydligare. De flesta förstärkare / fönster är ganska rena i sammanhanget .
Bill50x skrev:Tangband skrev:Ett fönster kan som bekant bara försämra sikten. Är fönstret smutsigt så blir allting mer otydligt. Jag tycker det är precis det som sker med en sämre och en bättre förstärkare . Den bättre förstärkaren spelar tydligare och den sämre spelar musiken otydligare. De flesta förstärkare / fönster är ganska rena i sammanhanget .
Liknelsen med ett fönster må vara betagande, men är inte helt korrekt. Det finns anläggningar som verkar vara helt transparenta men ändå förrycker musiken. Jag har ganska nyligen jämfört två cd-spelare som rent ljudmässigt lät väldigt lika. Hade man lyssnat på dem en och en så hade man inte tyckt det var någon skillnad alls om man tänkte i "fönster-banorna". Men, när vi spelade ett för mig obekant gammalt jazz-stycke så upplevde jag ordning och reda i den ena spelaren och närmast kaos i den andra.
/ B
Tangband skrev:Tangband skrev:sprudel skrev:Apparater kan ses som musikinstrument, mer eller mindre lämpade att reproducera inspelat material så att det spelar, musik!
Jag ser mera inspelningarna och apparaterna som fönster mot verkligheten . Pga 2- kanalskompromisserna kan en anläggning på sin höjd ge en illusion av hur det lät på inspelningen. Man får verkligen sig en tankeställare om man tex spelar in en flygel. För att få ett bra resultat ställer man miken alldeles bredvid eller inne i flygeln. Absolut inte på den bästa lyssningsplatsen 10 meter ifrån instrumentet. Spelar man upp materialet med två kanaler hemmavid så inser man att det är en illusion man hör. Och den illusionen blir bättre med en tjock matta på golvet.
Eftersom Goat 76 klippt bort en massa från mitt inlägg så blir det svårt att se sammanhanget som jag menade.
Såhär skrev jag .
Cortado skrev:lennartj skrev:Morello skrev:En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.
Förvisso inte, men en dålig förstärkare kan "blurra till" återgivningen på grund av oförmåga att förmedla mikrodynamik och tajming från goda inspelningar av duktiga musiker.
Kan det vara detta som en del kallar bristande musikalitet?
Har du exempel på en förstärkare som gör det du beskriver?
DVD-ai skrev:Bill50x skrev:Tangband skrev:Ett fönster kan som bekant bara försämra sikten. Är fönstret smutsigt så blir allting mer otydligt. Jag tycker det är precis det som sker med en sämre och en bättre förstärkare . Den bättre förstärkaren spelar tydligare och den sämre spelar musiken otydligare. De flesta förstärkare / fönster är ganska rena i sammanhanget .
Liknelsen med ett fönster må vara betagande, men är inte helt korrekt. Det finns anläggningar som verkar vara helt transparenta men ändå förrycker musiken. Jag har ganska nyligen jämfört två cd-spelare som rent ljudmässigt lät väldigt lika. Hade man lyssnat på dem en och en så hade man inte tyckt det var någon skillnad alls om man tänkte i "fönster-banorna". Men, när vi spelade ett för mig obekant gammalt jazz-stycke så upplevde jag ordning och reda i den ena spelaren och närmast kaos i den andra.
/ B
Men något som på riktigt ÄR transparent/utan påverkan kan, ju ej påverka... Då var minst en av dessa spelare alltså ej transparent...
jansch skrev:PERSONLIGEN tycker jag att "musikalisk" är ett helt felaktigt begrepp att nyttja för att beskriva goda egenskaper inom hifi. Om man inte ska göra våld på betydelsen "musikalisk" borde det vara ett mycket negativt begrepp inom hifi
Bill50x skrev:Även om det är tekniskt korrekt så är det ofta lättare att berätta "Det låter som om Sir Paul har snuva."
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Även om det är tekniskt korrekt så är det ofta lättare att berätta "Det låter som om Sir Paul har snuva."
Och om han faktiskt hade det och det är första gången du hör det - vad är bäst då?
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Även om det är tekniskt korrekt så är det ofta lättare att berätta "Det låter som om Sir Paul har snuva."
Och om han faktiskt hade det och det är första gången du hör det - vad är bäst då?
En svår filosofisk fråga. Men jag förutsätter att om han hade snuva så låg han hemma och sippade på en helande malt istället för att vara i studion och underprestera.
/ B
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Och om han faktiskt hade det och det är första gången du hör det - vad är bäst då?
En svår filosofisk fråga. Men jag förutsätter att om han hade snuva så låg han hemma och sippade på en helande malt istället för att vara i studion och underprestera.
Fast nu var det inte till att du skulle hypotetisera över om han hade gjort det eller ej. Jag "påstår" att det (hypotetiska fallet) går att belägga historiskt - så... vad hade du föredragit?
Bill50x skrev:Ljudet vare exakt detsamma men med den nyare drivningen var det lättare att uppfatta Sir Pauls basspel på en gammal skiva. Så här i efterhand vet jag inte om skillnaden var direkt prisvärd, jag hade nog kunnat leva med den gamla nätdelen.
Men hur tycker du att man skulle beskriva skillnaden rent tekniskt? Jag hörde faktiskt ingen direkt ljudskillnad, bara hur jag uppfattade Palles basspel.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Ljudet vare exakt detsamma men med den nyare drivningen var det lättare att uppfatta Sir Pauls basspel på en gammal skiva. Så här i efterhand vet jag inte om skillnaden var direkt prisvärd, jag hade nog kunnat leva med den gamla nätdelen.
Men hur tycker du att man skulle beskriva skillnaden rent tekniskt? Jag hörde faktiskt ingen direkt ljudskillnad, bara hur jag uppfattade Palles basspel.
Till att börja med skulle jag inte säga att ljudet var detsamma om jag uppfattade en skillnad. För att en skillnad skall finnas måste ljudet vara olika.
Vinylspelare kan jag inget om.... så om den var stabilare i hur den levererade ström, hade bättre kapacitet på något sätt kontra den gamla så den hade mer grepp om motorn eller det var något så fult som att skivan faktiskt snurrade aningen fortare - sånt har en tendens att påverka uppfattningen om rytm nämligen. Förekommer CD-spelare som går för fort också(!).
Bill50x skrev:Som glad amatör skiljer jag på ljud och musik
Bill50x skrev:Alltså, rent ljudmässigt (frekvensgång, dist och liknande) kan det låta exakt lika men ändå upplever jag en skillnad i hur man uppfattar musiken. En skillnad inte alla hör, speciellt inte dem som snöat in på detaljer. Man kan gräva ner sig i hur en triangel låter och väljer därefter ett rörsteg med en ensam 300B men missar helt hur kaotisk en Stones-skiva låtar och skyller detta på den taskiga inspelningen...
Så för min egen del skiljer jag på ljudet och den musikaliska presentationen - även om det egentligen handlar om samma sak, dvs den fysikaliska skillnaden mellan två apparater. Men som jag skrivit annorstädes, hur beskriver man rent tekniskt en upplevd skillnad?
Nattlorden skrev:Eventuellt köper man det boken som Peter Steindl rekommenderade och läser ( inte hunnit själv ) så kanske man får tips på hur man beskriver det på ett mer konsekvent sätt.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Eventuellt köper man det boken som Peter Steindl rekommenderade och läser ( inte hunnit själv ) så kanske man får tips på hur man beskriver det på ett mer konsekvent sätt.
Vilken bok?
/ B
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Eventuellt köper man det boken som Peter Steindl rekommenderade och läser ( inte hunnit själv ) så kanske man får tips på hur man beskriver det på ett mer konsekvent sätt.
Vilken bok?
"Aspects of tone sensation" av Reinier Plomp. Academic Press, 1976.
lennartj skrev:Praktiskt taget alla jag hört från Electrokompaniet och de flesta hembioreceivrar.
Tajmingen är nog viktigast, t.ex. i Family Spirit med Womack&Womack där det förekommer en massa rytminstrument i nästan alla frekvensområden som kan låta som ett obegripligt sammelsurium eller jättetight med gôtt sväng.
Exempel på motsatsen är Lavardin, bl.a. och ganska många rörförstärkare i ren klass-A.
Emellertid har högtalare och CD-spelare större inverkan än förstärkare.
Ett annat exempel är en bekant som konstruerar och själv bygger både förstärkare och högtalare och skulle dema sitt senaste slutsteg som var en försiktig vidareutveckling av det förra som vi först fick lyssna på och därefter det nya som nog lät en aning bättre ock sluligen det bästa - biampat, enligt honom. Visst lät det annorlunda, men i mina öron var homogeniteten klart försämrad, vilket jag påpekade efter en stund. Efter att han något motvilligt kopplat bort det gamla och fullregister via det nya.
Förändringar som i teorin ska innebära en förbättring, behöver inte vara det.
PS. jag glömde trycka på skicka i går kväll.
music4ever skrev:lennartj skrev:Praktiskt taget alla jag hört från Electrokompaniet och de flesta hembioreceivrar.
Tajmingen är nog viktigast, t.ex. i Family Spirit med Womack&Womack där det förekommer en massa rytminstrument i nästan alla frekvensområden som kan låta som ett obegripligt sammelsurium eller jättetight med gôtt sväng.
Exempel på motsatsen är Lavardin, bl.a. och ganska många rörförstärkare i ren klass-A.
Emellertid har högtalare och CD-spelare större inverkan än förstärkare.
Ett annat exempel är en bekant som konstruerar och själv bygger både förstärkare och högtalare och skulle dema sitt senaste slutsteg som var en försiktig vidareutveckling av det förra som vi först fick lyssna på och därefter det nya som nog lät en aning bättre ock sluligen det bästa - biampat, enligt honom. Visst lät det annorlunda, men i mina öron var homogeniteten klart försämrad, vilket jag påpekade efter en stund. Efter att han något motvilligt kopplat bort det gamla och fullregister via det nya.
Förändringar som i teorin ska innebära en förbättring, behöver inte vara det.
PS. jag glömde trycka på skicka i går kväll.
Och detta hör du även under blindtester?
petersteindl skrev:Vad är ljud? Vet man inte vad ljud är, hur skall man kunna definiera ljudåtergivning?
Sedan måste man definiera ordet ”bra”.![]()
Mvh
Peter
Baffel skrev:Pust. Peter måste läsa igenom det en gång till. Intressant.
Sen bara för att krångla till det. Vi skippar alla fysiska instrument. Hur de låter IRL. Och tar :
https://youtu.be/FYH8DsU2WCk
Hur ska det låta bra återgivet med dagens utrustning? Som originalet , som det det då lät med dåtidens osv osv
Baffel skrev:Hum , så förstärkare ingen större skillnad tydligen (om inte högtalaren verkligen kräver det). Ett par IKEA Eneby kopplade i stereo . En förstärkare för några tusingar. Lite fibbel med DAC tex , sen om man slänger in en sub. Tja då har man ett paket för en 5000 kr som kan matcha vad? Är det utöver det bara små gradskillnader?
Jag kan känna skillnad mellan Coca Cola och Pepsi i ett blindtest. Sen gillar jag smakerna i de båda lika mycket.
Baffel skrev:Vad är det egentligen? Om vi bortser från objektiva mätvärden. Vad är det som skiljer dem billigaste sk hifi- anläggningen från valfri storkedja från den bästa ljud du hört. Hur beskriver man det? Går det ens att beskriva ,med subjektiva termer,Utan tekniska termer går det att beskriva ?
JM skrev:Baffel skrev:Vad är det egentligen? Om vi bortser från objektiva mätvärden. Vad är det som skiljer dem billigaste sk hifi- anläggningen från valfri storkedja från den bästa ljud du hört. Hur beskriver man det? Går det ens att beskriva ,med subjektiva termer,Utan tekniska termer går det att beskriva ?
Bra fråga. Du är tydlig med att frågan gäller upplevelsen av bra ljud. Alla upplevelser är psykologiska.
Den psykologiska upplevelsen är alltid beroende av kontexten.
Alla upplevelser är individuella. Det du upplever som bra behöver jag inte uppleva som bra ljud utan att någon har fel.
Går det i större populationer att att få en uppfattning vad vissa grupper tycker är bra ljud?
Ja men det är jobbigt. Det krävs stora grupper och strikt vetenskapligt tänkande för att skapa reliabla och valida resultat.
Det finns antydningar till detta. Vissa psykologiska variabler är bättre än andra på beskriva vad som är bra ljud. Om jag hinner återkommer jag till ämnet.
JM
JM skrev:Baffel skrev:Vad är det egentligen? Om vi bortser från objektiva mätvärden. Vad är det som skiljer dem billigaste sk hifi- anläggningen från valfri storkedja från den bästa ljud du hört. Hur beskriver man det? Går det ens att beskriva ,med subjektiva termer,Utan tekniska termer går det att beskriva ?
Bra fråga. Du är tydlig med att frågan gäller upplevelsen av bra ljud. Alla upplevelser är psykologiska.
Den psykologiska upplevelsen är alltid beroende av kontexten.
Alla upplevelser är individuella. Det du upplever som bra behöver jag inte uppleva som bra ljud utan att någon har fel.
Går det i större populationer att att få en uppfattning vad vissa grupper tycker är bra ljud?
Ja men det är jobbigt. Det krävs stora grupper och strikt vetenskapligt tänkande för att skapa reliabla och valida resultat.
Det finns antydningar till detta. Vissa psykologiska variabler är bättre än andra på beskriva vad som är bra ljud. Om jag hinner återkommer jag till ämnet.
JM
Cortado skrev:nigthdreamerssky skrev:Är du någon slags bokstavstroende gosse..!?
Vet inte om jag förstår vad du menar med det där men det ser inte ut som något man ska förvänta sig att hitta i en saklig diskussion. Om jag missförstått det hela så är du såklart välkommen att förklara vad du menar.
Åter till ämnet!
nigthdreamerssky skrev:Som vissa påpekar, så är ju hur det låter bra en rent subjektiv upplevelse och hur man trivs med ljudet som sådant..
För vissa är bra ljud när det är neutralt och transparent utan färgning..
För vissa andra är det just när det ingår färgning av något slag som gör att ljudet är bra..
För åter andra är det bas och djupbas som gäller för att det skall låta bra och ren sådan givetvis..
För andra åter igen så låter det bra när akustiosk musik och röster är fullkomligt verklighetstrogna..
Listan kan fortsättas göras i ett oändligt antal variationer..
petersteindl skrev:nigthdreamerssky skrev:Som vissa påpekar, så är ju hur det låter bra en rent subjektiv upplevelse och hur man trivs med ljudet som sådant..
För vissa andra är det just när det ingår färgning av något slag som gör att ljudet är bra..
För åter andra är det bas och djupbas som gäller för att det skall låta bra och ren sådan givetvis..
För andra åter igen så låter det bra när akustiosk musik och röster är fullkomligt verklighetstrogna..
Det som du skriver är väl ok, men du skriver angående ljud. Frågeställningen gäller dock inte ljud. Frågeställningen gäller Ljudåtergivning. Det ser jag som två skilda fenomen.
Jag byter ut ordet ljud mot ordet ljudåtergivning i ditt exempel nummer 2. Då blir det så här: För vissa andra är det just när det ingår färgning av något slag som gör att ljudåtergivningen är bra.
Detta rimmar lite dåligt med mitt sätt att se på saken.
Med vänlig hälsning
Peter
nigthdreamerssky skrev:petersteindl skrev:nigthdreamerssky skrev:Som vissa påpekar, så är ju hur det låter bra en rent subjektiv upplevelse och hur man trivs med ljudet som sådant..
Det som du skriver är väl ok, men du skriver angående ljud. Frågeställningen gäller dock inte ljud. Frågeställningen gäller Ljudåtergivning. Det ser jag som två skilda fenomen.
Jag byter ut ordet ljud mot ordet ljudåtergivning i ditt exempel nummer 2. Då blir det så här: För vissa andra är det just när det ingår färgning av något slag som gör att ljudåtergivningen är bra.
Med vänlig hälsning
Peter
Okej, om man vill vara petig så..
Bra ljudåtergivning är när man hör saker i musiken tydligt som när det gnuggas närgånget på gitarrsträngar, man hör porslinsklirret i studion eller hör ljudet ute i korridoren som ett litet viskande i bakgrunden i den stillsammare stunden utav pianotangenter där man kan höra exakt hur de trycks ner och man nästintill hör vilket material det består utav.. börjar beskrivningen bli bättre nu då?
mvh John-Erik
nigthdreamerssky skrev:Jag håller på och läser gamla upplagda artiklar, bland annat om dåliga högtalare enligt rubrik; där olika aktörer fick uttala sig om branschen.. en grej var att en av dem menade på hur stor inverkan uppväxt miljön var.. om man var van vid en gammal mellanvågsradio t,ex eller en god hifi anläggning man hörde som barn, exempel som ofta genererar till den framtida betingelsen när det gäller val utav lyssningsapparatur..
Så, jo, det är väl klart att uppväxt hemma eller annan betingad miljö inverkar generellt sett till vad man tycker är bra ljud senare i livet, om man inte bemöts med nya betingelser under tillräckligt lång tid som kan göra att man växlar spår helt enkelt..
En annan kul grej jag hittade var bråket om Pink Triangel skivspelaren respektive Linn skivspelaren och att high fidelity butikens ägare ville få ljudbutikens ägare att skriva på ett kontrakt där denne skulle sluta importera Pink Triangle om det visade sig att Linn spelade takten bättre.. om man tittar i backspegeln om kriget som drevs mellan de mindre aktörerna som sålde hifi, så tycker jag att det var rent löjligt av High Fidelity´s ägare att ställa sådana konstiga anspråk..
Det där med att stampa takten, att musiken skulle ge rätt takt med rätt stämda instrument och utefter det ge en lyssningsupplevelse; skulle det räcka med det liksom.. själv tycker jag det är kul när jag hör lite mer än att instrumenten låter rätt beroende hur väl det låter sig göras tack vare inspelningen i studion, vilken tyvärr med viss musik ej låter sig göras.. men det räckte väl så enligt High Fidelity´s filosofi.. och de kom på filosofin först på 80-talet tack vare en skotte; tyvärr luktar det mer affärsfilosofi inriktad på att sälja än att ge konsumenten det denne önskar sig tycker jag..
Däremellan innan jag hittade ovanstående, så hittade jag äggen, vilka jag i stort sett lyckats missa.. praktiskt att kunna sätta upp dem på väggen som prydnader..
Kognitivt perspektiv. Begreppet kognition kan förklaras som våra mentala processer eller vårt tänkande. Det hela handlar om den information som finns i vårt inre, vår kunskap och livserfarenhet
Wiki skrev:Kognition är en psykologisk term och kan kort förklaras som en samlingsterm för de mentala processer, normalt viljestyrda, som handlar om kunskap, tänkande och information. I klassisk psykologi talas det om kognition, emotion och volition, alltså tänkande, känsla och vilja som de tre begrepp som styr psyket.
Kognition och perception, det vill säga de psykologiska processer som är aktiva då vi tolkar sinnesintryck, är inte två helt skilda områden utan överlappar varandra något. Inom området kognition ryms studier av hjärnans olika funktioner såsom tänkande, uppmärksamhet, minne, inlärning, medvetande, språk samt beslutsfattande och problemlösning.
Eftersom sinnesuppfattningen och tolkningen av dem beror på kunskaper och erfarenheter, ingår en del av dessa i kognitionen (andra i perceptionen som handlar om sinnesintryck). En del andra processer, såsom viljestyrd motorik, språk, verklighetsuppfattning, är helt eller delvis inlärda, hör också till kognitionen.
nigthdreamerssky skrev:Bra ljudåtergivning är när man hör saker i musiken tydligt som när det gnuggas närgånget på gitarrsträngar, man hör porslinsklirret i studion eller hör ljudet ute i korridoren som ett litet viskande i bakgrunden i den stillsammare stunden utav pianotangenter där man kan höra exakt hur de trycks ner och man nästintill hör vilket material det består utav.. börjar beskrivningen bli bättre nu då?
Zeeall skrev:Bra ljudåtergivning är när man hör mer än bara ytan.
I de flesta blåtandshögtalare, datorhögtalare, micro hifi etc så kommer man inte in på djupet.
Det är som att se en målning i en textbok i skolan och sedan se målningen på riktigt och inse att den är 3 meter bred och med fantastiska penseldrag.
Baffel skrev:Vad är det egentligen? Om vi bortser från objektiva mätvärden. Vad är det som skiljer dem billigaste sk hifi- anläggningen från valfri storkedja från den bästa ljud du hört. Hur beskriver man det? Går det ens att beskriva ,med subjektiva termer, eller blir det bara Carl Jan Granqvist vinrecensioner av det hela?
Alla och då menar jag ALLA , även de som inte är intresserade av HiFi hör en skillnad mellan bottenskrapet och det i toppen. Men vad är det i det som man tycker man hör som låter det bättre? I ljudet i sig dvs. Utan tekniska termer går det att beskriva ?
dewpo skrev:..................Men som verkar strunta helt i stereobildenJag vill kunna höra om en flygel står på tvären eller längsmed scenen,...........
Nattlorden skrev:nigthdreamerssky skrev:Bra ljudåtergivning är när man hör saker i musiken tydligt som när det gnuggas närgånget på gitarrsträngar, man hör porslinsklirret i studion eller hör ljudet ute i korridoren som ett litet viskande i bakgrunden i den stillsammare stunden utav pianotangenter där man kan höra exakt hur de trycks ner och man nästintill hör vilket material det består utav.. börjar beskrivningen bli bättre nu då?
Låter som typiska effekter av för ljus återgivning kombinerat med svag till måttlig kompression. Exempelvis om man ligger för nära effekttaket på svaga rörförstärkare ihop med lite ljusa högtalare.
Vissa saker är inte menat att de skall höras så tydligt, så att de gör det behöver verkligen inte vara ett tecken på god återgivning, utan på defekter i återgivningen. Sen kan man förvisso uppskatta dem, men man bör sära på äpplen och päron.
Baffel skrev:Vad det egentligen handlar om är illusion av verkligheten. Denna illusion är ju subjektiv.
På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för fölk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
petersteindl skrev:nigthdreamerssky skrev:Jag håller på och läser gamla upplagda artiklar, bland annat om dåliga högtalare enligt rubrik; där olika aktörer fick uttala sig om branschen.. en grej var att en av dem menade på hur stor inverkan uppväxt miljön var.. om man var van vid en gammal mellanvågsradio t,ex eller en god hifi anläggning man hörde som barn, exempel som ofta genererar till den framtida betingelsen när det gäller val utav lyssningsapparatur..
Så, jo, det är väl klart att uppväxt hemma eller annan betingad miljö inverkar generellt sett till vad man tycker är bra ljud senare i livet, om man inte bemöts med nya betingelser under tillräckligt lång tid som kan göra att man växlar spår helt enkelt..
En annan kul grej jag hittade var bråket om Pink Triangel skivspelaren respektive Linn skivspelaren och att high fidelity butikens ägare ville få ljudbutikens ägare att skriva på ett kontrakt där denne skulle sluta importera Pink Triangle om det visade sig att Linn spelade takten bättre.. om man tittar i backspegeln om kriget som drevs mellan de mindre aktörerna som sålde hifi, så tycker jag att det var rent löjligt av High Fidelity´s ägare att ställa sådana konstiga anspråk..
Det där med att stampa takten, att musiken skulle ge rätt takt med rätt stämda instrument och utefter det ge en lyssningsupplevelse; skulle det räcka med det liksom.. själv tycker jag det är kul när jag hör lite mer än att instrumenten låter rätt beroende hur väl det låter sig göras tack vare inspelningen i studion, vilken tyvärr med viss musik ej låter sig göras.. men det räckte väl så enligt High Fidelity´s filosofi.. och de kom på filosofin först på 80-talet tack vare en skotte; tyvärr luktar det mer affärsfilosofi inriktad på att sälja än att ge konsumenten det denne önskar sig tycker jag..
Däremellan innan jag hittade ovanstående, så hittade jag äggen, vilka jag i stort sett lyckats missa.. praktiskt att kunna sätta upp dem på väggen som prydnader..
Jag vill kortfattat ge ett svar. I hjärnan finns en hel del kognitiva processer.Kognitivt perspektiv. Begreppet kognition kan förklaras som våra mentala processer eller vårt tänkande. Det hela handlar om den information som finns i vårt inre, vår kunskap och livserfarenhetWiki skrev:Kognition är en psykologisk term och kan kort förklaras som en samlingsterm för de mentala processer, normalt viljestyrda, som handlar om kunskap, tänkande och information. I klassisk psykologi talas det om kognition, emotion och volition, alltså tänkande, känsla och vilja som de tre begrepp som styr psyket.
Kognition och perception, det vill säga de psykologiska processer som är aktiva då vi tolkar sinnesintryck, är inte två helt skilda områden utan överlappar varandra något. Inom området kognition ryms studier av hjärnans olika funktioner såsom tänkande, uppmärksamhet, minne, inlärning, medvetande, språk samt beslutsfattande och problemlösning.
Eftersom sinnesuppfattningen och tolkningen av dem beror på kunskaper och erfarenheter, ingår en del av dessa i kognitionen (andra i perceptionen som handlar om sinnesintryck). En del andra processer, såsom viljestyrd motorik, språk, verklighetsuppfattning, är helt eller delvis inlärda, hör också till kognitionen.
Så fort man behandlar kognitiva processer så är den absolut viktigaste faktorn vårt minne och hur minnesprocesserna fungerar. Utan minne existerar inte inlärning eller prägling eller adaption d v s adaptiva processer.
Med den kunskapen som grund, som i sig kräver minne och är del av vår kognitiva process, så kan man om möjligt söka förstå hörselns kognitiva processer.
Men, accepterar man att det existerar kognitiva processer med hörseln som perception så får det till följd att det inte är så att det som finns på trumhinnorna är det man hör. Skillnaden är att det som kommer från trumhinnorna och går via hårcellerna och uppåt i hjärnan kallas Bottom up medans kognitiva processer går åt motsatt håll och kallas Top down. Finns Top down processer så ändras vår varseblivning av ljud på vägen från trumhinnorna till varseblivning.
Och det är tillräckligt säkerställt att det finns Top down processer i hjärna och det centrala nervsystemet.
Stampa takten är inte så dumt. Problemet var att då man spelade 2-takt d v s marschmusik så fungerade Linn, men då man spelade musik som hade komplicerat takt så fallerade Linn, medans Pink excellerade. T.ex. musik som växlade mellan 5 åttondelar och 7 åttondelar och andra takter. Marschtakt finns exempelvis i de 7 dvärgarnas sång: Hej hå hej hå vi hem till Snövit gå . . .![]()
Bra låt för övrigt. Speciellt i filmen.
Takt och rytm är ingredienser i musik, förutom melodi. Dessutom finns harmoni och klangfärg som byggstenar i musik. Det är alltså byggstenar som man bygger musik på. Det finns även fler byggstenar som musik bygger på. Här får man sätta definitionen på musik. Vad är musik? Svaren är rätt subjektiva. Än så länge finns inget entydigt objektivt svar som det råder konsensus på.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:nigthdreamerssky skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Okej, om man vill vara petig så..
Bra ljudåtergivning är när man hör saker i musiken tydligt som när det gnuggas närgånget på gitarrsträngar, man hör porslinsklirret i studion eller hör ljudet ute i korridoren som ett litet viskande i bakgrunden i den stillsammare stunden utav pianotangenter där man kan höra exakt hur de trycks ner och man nästintill hör vilket material det består utav.. börjar beskrivningen bli bättre nu då?
mvh John-Erik
Du kallar det för att vara petig. Jag kallar det för att vara analytisk i samband med logisk. Dina ord är din beskrivning av ljudåtergivning som du värdesätter som god. Det är bara du och ingen annan än du som kan verifiera din inre måttstock gällande ljudåtergivning och vad som du anser vara bra. Jag respekterar det. Varje människa har sin integritet.
Jag har dock en annan beskrivning med den måttstock jag använder vid min värdering av ljudåtergivning. Så småningom kanske jag redogör för den. Men dessförinnan måste beskrivningen av fenomenet Ljud framstå tydligare annars går fenomenet ljudåtergivning inte att förstå, anser jag. I beskrivningen måste det ingå skillnaden mellan toner och brus. Exempel: Ett musikinstrument som spelar melodi frambringar toner med viss tonhöjd. Själva alstrandes av tonen i form av tillförd energi är snarast att betraktas som brus d v s har egentligen ingen tonhöjd. Blåsljud från munnen då flöjt spelas. Hartsljud från stråken då violin spelas osv. Dessa transienta onset-ljud sätter transienter och insvängningsförlopp hos instrument och röst och präglar musikinstrumentens olika karaktärer som gör skillnaden mellan trumpet, violin, flöjt, piano eller oboe eller annat musikinstrument. En annan karaktärsskillnad hos musikinstrument ges av instrumentens riktningskarakteristik.
I din beskrivning finns varken något ord om musik eller någon term som har musikalisk anknytning och ingenting som en professionell orkestermusiker skulle använda, åtminstone ingen musiker jag känner eller har träffat och språkat med.
För mig är alltså din beskrivning irrelevant för det jag värdesätter då jag lyssnar på musik. Det finns all anledning för mig att återkomma till det. Jag har tidigare börjat nämna det som kallas tonhöjd. Pitch på engelska. Det är ett neurologiskt fenomen som är direkt knutet till hur nervsystemet fungerar med dess tonotopiska uppbyggnad där hårcellerna i organet corti ingår i processen och basilarmembranet med dess mycket speciella uppbyggnad. Spelar man flera toner med olika tonhöjd skapas melodi. I en symfoniorkester kan flera olika stämmor spela helt egna och olika melodier samtidigt, allt enligt partituret. De flesta lyssnare hör dock endast en melodi och då den dominanta och tänker inte på att det spelas fler melodier samtidigt.
En annan sak är det man ofta kallar ljudbild. Det har jag också för avsikt att återkomma till.
Mvh
Peter
Zeeall skrev:Bra ljudåtergivning är när man hör mer än bara ytan.
I de flesta blåtandshögtalare, datorhögtalare, micro hifi etc så kommer man inte in på djupet.
Det är som att se en målning i en textbok i skolan och sedan se målningen på riktigt och inse att den är 3 meter bred och med fantastiska penseldrag.
hifikg skrev:Baffel skrev:Vad det egentligen handlar om är illusion av verkligheten. Denna illusion är ju subjektiv.
På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för fölk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
Komplettera med valfritt antal B2-xx från Audio Pro så löser sig allt
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Vad det egentligen handlar om är illusion av verkligheten. Denna illusion är ju subjektiv.
Skulle inte tro det. Men som illusion kan det väl vara något.
Baffel skrev:På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för folk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
Bill50x skrev:Baffel skrev:På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för folk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
Vart man strävar och vad som är möjligt att uppnå är två olika saker. Jag skulle våga påstå att det är fullständigt omöjligt att uppnå exakt high-fidelity hemma. Att tro att ett par högtalare med typ 6,5" baselement drivna av en bioreceiver skulle kunna komma i närheten av verkligheten är ju bara en önskedröm. Därmed inte sagt att man inte kan vara nöjd med återgivningen och att man accepterar de begränsningar som finns. Det är helt enkelt så att den återgivning man kan skapa hemma är långt ifrån verkligen men att man kan vara nöjd ändå. Att köra racerbil i ett spel är ju inte ens i närheten av verkligheten men man kan ju gilla spelet ändå, eller hur?
/ B
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Vad det egentligen handlar om är illusion av verkligheten. Denna illusion är ju subjektiv.
Skulle inte tro det. Men som illusion kan det väl vara något.
Tangband skrev:Smaken är ju olika.
Man måste nog gilla väggplacerade högtalare om man ska gilla Carlsson.
Gillar man däremot den sorts illusion som kan fås med stativhögtalare eller golvare som står en bit från bakväggen ( som undertecknad ) så kanske man inte blir så imponerad av Carlssonljudet.
Om man mäter på en Carlsson -högtalare med LTAS metoden på lyssningsplats så blir tonkurvan ganska rak. Nyare rön från Toole visar att tonkurvan en meter från högtalaren bör vara rak och att kurvan vid lyssningsplats bör vara svagt sluttande mot diskanten.
Vad som är rätt eller fel är upp till var och en att avgöra
Alla inspelningar för 2-kanalsåtergivning är bara en illusion av verkligheten.
Med avseende baskapacitet så är det väl så att 6,5 tum inte räcker långt- man behöver nog minst två basmoduler som spelar från 80 Hz och nedåt för att spela kyrkorgel som det var tänkt.
Tangband skrev:...
Gillar man däremot den sorts illusion som kan fås med stativhögtalare eller golvare som står en bit från bakväggen ( som undertecknad ) så kanske man inte blir så imponerad av Carlssonljudet. ...
hifikg skrev:Tangband skrev:...
Gillar man däremot den sorts illusion som kan fås med stativhögtalare eller golvare som står en bit från bakväggen ( som undertecknad ) så kanske man inte blir så imponerad av Carlssonljudet. ...
Riktigt, riktigt bra stativare kan ge Carlsson en match, lyssnar rätt ofta på ett par MBL t ex, där har man kommit nära.
Att ha högtalarna på stativ mitt i rummet har så klart sina fördelar när de ska putsas på baksidan t ex, det var längesen jag gjorde med mina OA52
Tangband skrev:Bill50x skrev:Baffel skrev:På detta forum älskar alla Carlssonhögtalare. Nu mycket snack om 51 n och 61 . Mycket bra högtalare , men en högtalare 18 liter volym kan inte , hur man än bygger dem kan inte låta som orgel i en kyrka. I dagsläget är det omöjligt. Det går inte. Man kan komma lite i närheten , men inte mycket mer än så. Därmed hur ska man göra för folk som hemma vill lyssna på orgelmusik hemma ? Hur approximera?
Vart man strävar och vad som är möjligt att uppnå är två olika saker. Jag skulle våga påstå att det är fullständigt omöjligt att uppnå exakt high-fidelity hemma. Att tro att ett par högtalare med typ 6,5" baselement drivna av en bioreceiver skulle kunna komma i närheten av verkligheten är ju bara en önskedröm. Därmed inte sagt att man inte kan vara nöjd med återgivningen och att man accepterar de begränsningar som finns. Det är helt enkelt så att den återgivning man kan skapa hemma är långt ifrån verkligen men att man kan vara nöjd ändå. Att köra racerbil i ett spel är ju inte ens i närheten av verkligheten men man kan ju gilla spelet ändå, eller hur?
/ B
Smaken är ju olika.
Gillar man däremot den sorts illusion som kan fås med stativhögtalare eller golvare som står en bit från bakväggen ( som undertecknad ) så kanske man inte blir så imponerad av Carlssonljudet.
Om man mäter på en Carlsson -högtalare med LTAS metoden på lyssningsplats så blir tonkurvan ganska rak. Nyare rön från Toole visar att tonkurvan en meter från högtalaren bör vara rak och att kurvan vid lyssningsplats bör vara svagt sluttande mot diskanten.
Med avseende baskapacitet så är det väl så att 6,5 tum inte räcker långt- man behöver nog minst två basmoduler som spelar från 80 Hz och nedåt för att spela kyrkorgel som det var tänkt.
Tangband skrev:Håller med rogerjohansson och en kommentar av ditt inlägg:
Ibland får man också känslan att moderna ljudtekniker har sina monitorer som referens- det borde vara verkligheten, åtminstone vid akustiska inspelningar.
Tangband skrev:Sedan det här med illusionen.... man kan ju lyssna på en fantastisk inspelning av en pianist och flygel inspelad i en konsertsal och tycka att akustiken låter förträfflig i hemmastereon - det låter som att man sitter 8 meter ifrån på bästa lyssningsplats.
Det man inte visste var att själva inspelningsmikrofonerna satt nästan inne i flygeln vid inspelningstillfället.
Tangband skrev:Med fristående stativare eller golvare får du en annan sort illusion än med väggplacerade högtalare. En illusion av djup i ljudet, som till dels kommer från väggen bakom högtalarna. Tycke och smak vad som egentligen maskerar stereosystemfelen på bästa sätt.....
Tangband skrev:hifikg skrev:Tangband skrev:...
Riktigt, riktigt bra stativare kan ge Carlsson en match, lyssnar rätt ofta på ett par MBL t ex, där har man kommit nära.
Att ha högtalarna på stativ mitt i rummet har så klart sina fördelar när de ska putsas på baksidan t ex, det var längesen jag gjorde med mina OA52
Med fristående stativare eller golvare får du en annan sort illusion än med väggplacerade högtalare. En illusion av djup i ljudet, som till dels kommer från väggen bakom högtalarna. Tycke och smak vad som egentligen maskerar stereosystemfelen på bästa sätt.....
JM skrev:Tangband skrev:Bill50x skrev:Vart man strävar och vad som är möjligt att uppnå är två olika saker. Jag skulle våga påstå att det är fullständigt omöjligt att uppnå exakt high-fidelity hemma. Att tro att ett par högtalare med typ 6,5" baselement drivna av en bioreceiver skulle kunna komma i närheten av verkligheten är ju bara en önskedröm. Därmed inte sagt att man inte kan vara nöjd med återgivningen och att man accepterar de begränsningar som finns. Det är helt enkelt så att den återgivning man kan skapa hemma är långt ifrån verkligen men att man kan vara nöjd ändå. Att köra racerbil i ett spel är ju inte ens i närheten av verkligheten men man kan ju gilla spelet ändå, eller hur?
/ B
Smaken är ju olika.
Objektivt maskerar ffa väggnära högtalare det hörbara direktljudet i hög grad. Mätmässigt i den tekniska dimensionen kan kurvan se ok ut.
Det är inte som Peters S brukar framhäva att dessa tidiga reflexer integreras i det hörbara direktljudet. Det finns inga studier som stödjer Peters påståenden. I mina tidigare inlägg finns multipla studier vilka tydligt visar entydigt tidiga reflexer har skadlig inverkan på hörbara direktljudet.
Harmans mätningar sker i relativt stort rum. Tools DI kurvor går inte att överföra till våra relativt små lyssningsrum. Toole har bättre koll på när reflexljudet inte maskerar direktljudet. Dvs hörbara ljudet i Tools tester är bättre än vad vi får fram i våra små rum även om kurvorna ser lika ut. DI-kurvor fungrar bättre i PA-världen.
LTAS mätningar är värdelösa i små rum. Ingen koll på reflexernas relativa ljudstyrka eller när reflexerna ankommer till öronen relativt direktljudet.
Dvs Carlsson och liknande högtalare ger mätmässigt i tekniska världen bra kurvor men utifrån hur vi hör är ljudet suboptimalt.
JM
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Med fristående stativare eller golvare får du en annan sort illusion än med väggplacerade högtalare. En illusion av djup i ljudet, som till dels kommer från väggen bakom högtalarna. Tycke och smak vad som egentligen maskerar stereosystemfelen på bästa sätt.....
Det är min erfarenhet att den illusionen får du även med väggnära placerade högtalare om den bakomvarande väggen är dämpad på ett lämpligt sätt.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Med fristående stativare eller golvare får du en annan sort illusion än med väggplacerade högtalare. En illusion av djup i ljudet, som till dels kommer från väggen bakom högtalarna. Tycke och smak vad som egentligen maskerar stereosystemfelen på bästa sätt.....
Det är min erfarenhet att den illusionen får du även med väggnära placerade högtalare om den bakomvarande väggen är dämpad på ett lämpligt sätt.
Inte på samma sätt tycker jag.
JM skrev:Det är inte som Peters S brukar framhäva att dessa tidiga reflexer integreras i det hörbara direktljudet. Det finns inga studier som stödjer Peters påståenden. I mina tidigare inlägg finns multipla studier vilka tydligt visar entydigt tidiga reflexer har skadlig inverkan på hörbara direktljudet.
JM
Tangband skrev:Jag har bara hört OA 52 och då lät det fint. Den stod placerad mot en vägg. Jag rankar nog ljudet från dessa kanske en 7:a jämfört med det bästa jag hört- om det bästa är en 10:a. Alltså väldigt bra men det finns några högtalare som gett mig större upplevelse, bla Linn exakt akudorik och magnepan 3.6 * samt Dynaudio confidence 3,4 , barefoot micromain 27 mfl ,kanske ett tiotal till.
Kanske orättvisa jämförelser eftersom samtliga uppräknade högtalare kostar mer än dubbelt eller 10-dubbelt mot oa52.
*De två förstnämnda stod uppställda en rejäl bit från bakvägg ( mer än 1,2 meter.)
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Jag har bara hört OA 52 och då lät det fint. Den stod placerad mot en vägg. Jag rankar nog ljudet från dessa kanske en 7:a jämfört med det bästa jag hört- om det bästa är en 10:a. Alltså väldigt bra men det finns några högtalare som gett mig större upplevelse, bla Linn exakt akudorik och magnepan 3.6 * samt Dynaudio confidence 3,4 , barefoot micromain 27 mfl ,kanske ett tiotal till.
Kanske orättvisa jämförelser eftersom samtliga uppräknade högtalare kostar mer än dubbelt eller 10-dubbelt mot oa52.
*De två förstnämnda stod uppställda en rejäl bit från bakvägg ( mer än 1,2 meter.)
Nu är det ju inte bara beroende på var högtalarna står. Lyssningsplatsen och rummet i sig går inte att bortse ifrån. Har faktiskt en av högtalarna du räknar upp... Ska inte Linn stå dikt an mot vägg utan invinkling? Var väl så tidigare?
petersteindl skrev:JM skrev:Det är inte som Peters S brukar framhäva att dessa tidiga reflexer integreras i det hörbara direktljudet. Det finns inga studier som stödjer Peters påståenden. I mina tidigare inlägg finns multipla studier vilka tydligt visar entydigt tidiga reflexer har skadlig inverkan på hörbara direktljudet.
JM
Det där har du fått helt om bakfoten. Du har inte förstått det jag skriver, eller så har du inte förstått hur de akustiska förloppen fungerar eller båda delarna.
Varje högtalare har en baffel. Om du gör baffeln 50cm hög och 20 cm bred och ställer den 0,5 - 1 meter från rummets väggar kontra om du gör baffeln 600 cm bred och 250 hög och ersätter denna högtalarbaffel med rummets vägg så är det entydigt så att högtalaren i denna väggbaffel ger ett betydligt rakare direktljud än högtalaren med baffeln 50cm hög och 20 cm bred med 0,5 - 1 meter från rummets väggar. Det är alltså en vanlig enkel baffelpåverkan på högtalarens spridning och på den akustiska impedansen mot membranet samt den destruktiva interferens som ges av avståndet från högtalarelement till rumsväggen.
Detta är vanlig självklar akustik som står i varje lärobok om akustik och kan simuleras i varje akustikprogram.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Alla andra reflexer kommer tidigt i våra små lyssningsrum och kommer att påverka direktljudet negativt genom bla maskering.
Nattlorden skrev:JM skrev:Alla andra reflexer kommer tidigt i våra små lyssningsrum och kommer att påverka direktljudet negativt genom bla maskering.
Vad har du belägg för det? Länk?
Tangband skrev:Är det magnepan 3,6 du har ?
JM skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Alla andra reflexer kommer tidigt i våra små lyssningsrum och kommer att påverka direktljudet negativt genom bla maskering.
Problemet i små rum är att Damaske-effekten samt tids/ljudtrycks maskerings-effkter oftast dominerar över den önskvärda spatial främjande precedence-effekten.
Då reflexerna inte är frekvenslika med direktljudet uppfattas reflexerna som ett nytt främmande störande ljud av hjärnan. När reflexerna till direktljudet uppfattas av hjärnan som ett separat ljud erhålls en störande effekt på direktljudet - en form av maskering.
Således måste laterala absorbanter dämpa icke frekvenslika reflexer minst 23 dB för att undvika maskering.
Direktljud utan optimala reflexer och utan precedence-effekt saknar spatial upplevelse.
It has been observed many times that a dominant sound directly in front of a listener can mask an uncorrelated sound, such as noise, if it appears to come from the same frontal direction. However, if the uncorrelated sound is heard from another direction, particularly from the sides, it will be much more apparent to the listener. Damaske (1967) made the measurements shown in Figure 2-10. Here, the secondary uncorrelated sound is successively moved around the listener, and its level is adjusted so that it is just masked by the primary sound, which is stationary at the front.
When the secondary sound is presented from a bearing angle of 90°, it must be about 23 dB lower in level in order to be masked by the frontal signal.
We can normally detect clearly the direction of any sound radiating from a single point. However, if two separated sources radiate the same signal, we will likely hear the sound as arriving only from the source that reaches our ears first. This is the so-called law of the first wavefront” and has been described in detail by Haas (1956).
At delays beyond about 25 msec the listener will begin to hear two separate sound sources, one as a slight echo after the other.
This phenomenon is often called the Haas effect, or more generally the precedence effect, and is of great value in both music and speech reinforcement. Through this effect, we can apply digital delay to sounds arriving from a nearer loudspeaker and thus “fool” the listener into localizing the apparent sound source in another direction. We will discuss this technique in more detail in later chapters dealing with specific applications.
Binaural Masking Thresholds – The Damaske effect
The implications for stereo reinforcement are important: if stereo music is mixed down for presentation in mono, some important details which may be readily apparent in stereo presentation may be masked. System mixing engineers must be aware of this and prepared to make adjustments in the levels of individual secondary program components if music reinforcement is simultaneously done in surround sound, stereo, and mono.
http://proaudioencyclopedia.com/audio-e ... w-we-hear/
Blauert och Damaske berör Damaske-effketen i olika artiklar jag inte för stunden inte har tillgängliga.
Barron visar i sin smarta men delvis felaktiga artikel 1971 att för tidiga ( < ca 10 ms) och för starka (> -6dB) reflexer stör och maskerar direktljudet (image shift).
Barron, M. (1971). “The Subjective Effects of First Reflections in Concert Halls—The Need for Lateral Reflections,” J. Sound Vib., 15, pp. 475–494.
viewtopic.php?f=10&t=61146&p=1763150&hilit=barron#p1763150
JM
JM skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Alla andra reflexer kommer tidigt i våra små lyssningsrum och kommer att påverka direktljudet negativt genom bla maskering.
Problemet i små rum är att Damaske-effekten samt tids/ljudtrycks maskerings-effkter oftast dominerar över den önskvärda spatial främjande precedence-effekten.
Då reflexerna inte är frekvenslika med direktljudet uppfattas reflexerna som ett nytt främmande störande ljud av hjärnan. När reflexerna till direktljudet uppfattas av hjärnan som ett separat ljud erhålls en störande effekt på direktljudet - en form av maskering.
Således måste laterala absorbanter dämpa icke frekvenslika reflexer minst 23 dB för att undvika maskering.
Direktljud utan optimala reflexer och utan precedence-effekt saknar spatial upplevelse.
It has been observed many times that a dominant sound directly in front of a listener can mask an uncorrelated sound, such as noise, if it appears to come from the same frontal direction. However, if the uncorrelated sound is heard from another direction, particularly from the sides, it will be much more apparent to the listener. Damaske (1967) made the measurements shown in Figure 2-10. Here, the secondary uncorrelated sound is successively moved around the listener, and its level is adjusted so that it is just masked by the primary sound, which is stationary at the front.
When the secondary sound is presented from a bearing angle of 90°, it must be about 23 dB lower in level in order to be masked by the frontal signal.
We can normally detect clearly the direction of any sound radiating from a single point. However, if two separated sources radiate the same signal, we will likely hear the sound as arriving only from the source that reaches our ears first. This is the so-called law of the first wavefront” and has been described in detail by Haas (1956).
At delays beyond about 25 msec the listener will begin to hear two separate sound sources, one as a slight echo after the other.
This phenomenon is often called the Haas effect, or more generally the precedence effect, and is of great value in both music and speech reinforcement. Through this effect, we can apply digital delay to sounds arriving from a nearer loudspeaker and thus “fool” the listener into localizing the apparent sound source in another direction. We will discuss this technique in more detail in later chapters dealing with specific applications.
Binaural Masking Thresholds – The Damaske effect
The implications for stereo reinforcement are important: if stereo music is mixed down for presentation in mono, some important details which may be readily apparent in stereo presentation may be masked. System mixing engineers must be aware of this and prepared to make adjustments in the levels of individual secondary program components if music reinforcement is simultaneously done in surround sound, stereo, and mono.
http://proaudioencyclopedia.com/audio-e ... w-we-hear/
Blauert och Damaske berör Damaske-effketen i olika artiklar jag inte för stunden inte har tillgängliga.
Barron visar i sin smarta men delvis felaktiga artikel 1971 att för tidiga ( < ca 10 ms) och för starka (> -6dB) reflexer stör och maskerar direktljudet (image shift).
Barron, M. (1971). “The Subjective Effects of First Reflections in Concert Halls—The Need for Lateral Reflections,” J. Sound Vib., 15, pp. 475–494.
viewtopic.php?f=10&t=61146&p=1763150&hilit=barron#p1763150
JM
Objektivt maskerar ffa väggnära högtalare det hörbara direktljudet i hög grad. Mätmässigt i den tekniska dimensionen kan kurvan se ok ut.
Det är inte som Peters S brukar framhäva att dessa tidiga reflexer integreras i det hörbara direktljudet. Det finns inga studier som stödjer Peters påståenden. I mina tidigare inlägg finns multipla studier vilka tydligt visar entydigt tidiga reflexer har skadlig inverkan på hörbara direktljudet.
Dessa reflexer integreras i hörbara direktljudet. Alla andra reflexer kommer tidigt i våra små lyssningsrum och kommer att påverka direktljudet negativt genom bla maskering.
Thomas_A skrev:Och här kommer frågan. Hur relaterar en okorellerad ljudkälla till ex 20 okorellerade ljudkällor som var och en stör varandra i förhållande till det direktljud som uppfattas?
JM skrev:[quote=" ... snip
[i]It has been observed many times that a dominant sound directly in front of a listener can mask an uncorrelated sound, such as noise, if it appears to come from the same frontal direction. However, if the uncorrelated sound is heard from another direction, particularly from the sides, it will be much more apparent to the listener. Damaske (1967) made the measurements shown in Figure 2-10. Here, the secondary uncorrelated sound is successively moved around the listener, and its level is adjusted so that it is just masked by the primary sound, which is stationary at the front.
We can normally detect clearly the direction of any sound radiating from a single point. However, if two separated sources radiate the same signal, we will likely hear the sound as arriving only from the source that reaches our ears first. This is the so-called law of the first wavefront” and has been described in detail by Haas (1956). ... snip
JM
Baffel skrev:En fråga. Vad tror ni. En mindre orkester i ett vardagsrum. Som spelar eller en inspelning av exakt samma stycke. Täck ögonen för den som ska lyssna. Blindtest.
Jag gissar att i princip alla oavsett erfarenhet kan skilja det inspelade , uppspelade jmf med live. Oavsett inspelningsteknik och hur bra uppspelningsutrustning som används. Har jag fel,,,,,,
Perfector skrev:Baffel skrev:En fråga. Vad tror ni. En mindre orkester i ett vardagsrum. Som spelar eller en inspelning av exakt samma stycke. Täck ögonen för den som ska lyssna. Blindtest.
Jag gissar att i princip alla oavsett erfarenhet kan skilja det inspelade , uppspelade jmf med live. Oavsett inspelningsteknik och hur bra uppspelningsutrustning som används. Har jag fel,,,,,,
Om man utgår ifrån en inspelning från samma rum som man spelar upp i så borde det vara väldigt svårt att avgöra skillnaden om ljudet är tillräckligt naturligt i normala fall, dvs när man lyssnar som jag skrev i mitt första inlägg.
Perfector skrev:rummet är nog begränsningen här.
Kanske avsiktligt för att ge klanger mer utrymme på bekostnad av kvalitet.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Och här kommer frågan. Hur relaterar en okorellerad ljudkälla till ex 20 okorellerade ljudkällor som var och en stör varandra i förhållande till det direktljud som uppfattas?
Undersökningar som gjorts gällande detta är undersökningar som gäller ett fenomen som kallas cocktailpartyeffekten. Googla! Men här sätter kognitiva processer in och huruvida man kan extrapolera detta till att gälla direktljud kontra reflexer har jag svårt att se.
En annan sak som man också bör beakta är sen efterklang i stora rum d v s i kyrkor. Där är det inte tidiga reflexer som spökar utan de sena som ger upphov till eko.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Tänker skriva lite om maskering och korrelerade ljud.
Maskeringseffekten för korrelerade ljud ligger mellan -8 dB till -18 dB, beroende på tidsdifferensen mellan signalerna och där tidsdifferensen i detta fall spänner sig från 0 ms till 1,5 ms.
För den som undrar över detta kan jag säga att det jag skrivit är helt enkelt kodning för stereofoni.Det är sådant som inspelningstekniker känner till eller åtminstone bör känna till.
Exempel, om man gör en inspelning som har ekvivalensstereofoni d v s där löptidsstereofoni och intensitetsstereofoni förhåller sig som 50/50 %, så kommer instrumentet/ljudkällan att panoreras helt och hållet i den ena kanalen om InterChannel Level Difference ICLD är ungefär 8 dB. Det betyder att om inspelningsteknikern uppnår en kanaldifferens på 8 dB ICLD och ICTD InterChannel Time Difference på ungefär 0,4 ms så hamnar ljudkällan helt i ena kanalen. Om inspelningsteknikern därifrån ökar kanaldifferensen till exempelvis 10 dB eller 12 dB eller 15 dB eller 18 dB så ändras inte ljudobjektets positionering i ljudbilden utan kommer låta som helt i ena kanalen. Det betyder att den svagare kanalen helt maskeras då dess intensitet ligger under -8 dB i jämförelse med den starkare kanalen och är 0,4 ms efter.
Om tidsdifferensen är noll mellan kanalerna d v s vid intensitetsstereofoni så blir maskeringseffekten vid -18 dB. Det betyder att -24 dB inte ger någon ytterligare skillnad. Maskering har således inträffat vid -18 dB.
Det krävs en del förkunskaper för att dels sätta sig in i vad siffrorna betyder, dels att förstå de underliggande konsekvenserna.
Det jag redogjort för är det som Bertil Alving använder sig av i hans inspelningar, men även Sengpiel har exakt samma värden i sina artiklar där han utgår från kliniska tester som gjorts från olika forskare på området. Även Gunther Theile som inte är en duvunge precis, som har skrivit många synnerligen intressanta och tänkvärda artiklar. https://www.hauptmikrofon.de/home-e/theile/61-theile-cv
Sedan blir resultaten lite olika beroende på hur signalen ser ut. Det blir skillnad på klickljud kontra tal & musik. Då det gäller inspelningstekniker så sysslar de nästan uteslutande med inspelning av tal och sång & musik.
Att överföra detta med fantomprojicering till reflexer irl gällande konsertlokaler eller irl gällande ljudåtergivning i små rum låter sig inte göras så lätt.
Därför finns det diagram för direktljud kontra reflexer som sträcker sig från 0 ms till 100 ms eller strax däröver.
I de diagrammen finns det olika områden som egentligen beskriver lite olika fenomen hos hörseln. Det finns summationsprincipen som gäller området från 0 ms till 1 ms. Det är det tidsintervall som gäller tidsdifferensen mellan öronen. Det kallas för ITD d v s Interaural Time Difference.
Så, här gäller det att se upp gällande olika typer av tidsdifferenser.
Det finns tidsdifferens mellan öronen som kallas ITD = Interaural Time Difference. Denna tidsdifferens går från 0 till ungefär 0,75 ms. Man sätter det tidsintervallet ibland till 1 ms.
Det finns tidsdifferens mellan kanalerna i stereofoni som kallas Inter-Channel Time Difference = ICTD. Denna tidsdifferens varierar från 0 till ungefär 1,5 ms vid löptidsstereofoni eller ekvivalensstereofoni. Vid intensitetsstereofoni är Inter-Channel Time Difference = ICTD alltid = 0.
Det finns tidsdifferens mellan direktljud och tidiga reflexer i konserthus. Denna tidsdifferens varierar från några ms till ungefär 50 ms.
Det finns tidsdifferens mellan direktljud och tidiga reflexer i små rum d v s lyssningsrum. Denna tidsdifferens varierar från kanske 0,2 ms till ungefär 10 ms.
Eftersom de flesta kliniska tester på hörseln görs via hörlurar så blir det ett slags flytande/extrapolerat försök mellan olika tidsdifferenser som egentligen inte går att extrapolera mellan varandra. Därför måsta man noggrant lusläsa hela artiklarna och förstå vad som egentligen undersöks och vilka betingelser som gäller.
Med den information som jag i detta inlägg förmedlar följer en hel del underliggande speciella konsekvenser och det gäller speciellt skillnaden mellan direktljud och tidig reflex och det är inte bara skillnad i tid ms, utan infallsvinkeln mot lyssnaren är högst väsentlig. För de extremt insatta i ämnet så kanske vissa saker kan skönjas då man lägger ihop ett och annat. Jag har dock tänkt att återkomma till detta.
För er som är vetgiriga finns det en hel del matnyttigt på denna site. https://www.hauptmikrofon.de/
Med vänlig hälsning
Peter
hifikg skrev:Hur ofta hittar man programmaterial som är optimerat för en viss högtalartyp? Och hur får man veta det? Idag får man vara glad om man hittar ett vax som inte är förstört i tillverkningen
Allt det som JM skriver ser väldigt vederhäftigt ut, med alla referenser till vetenskap osv, men hur värderar man praktisk erfarenhet och vana att lyssna i olika rum och på olika konstruktioner? Går det, utifrån vetenskapliga principer, att bygga "världens bästa högtalare"? Går det att bygga högtalare överhuvudtaget utan att känna till de vetenskapliga principerna? Kan man bygga bra högtalare enbart på gehör? Enbart på vetenskap? Om det sista fungerar borde en hyfsad dator kunna plocka fram den optimala högtalaren. Tror den ser ut som en liten fåtölj med utrymme för en trött katt, golvstående mot vägg.
Tangband skrev:hifikg skrev:Hur ofta hittar man programmaterial som är optimerat för en viss högtalartyp? Och hur får man veta det? Idag får man vara glad om man hittar ett vax som inte är förstört i tillverkningen
Allt det som JM skriver ser väldigt vederhäftigt ut, med alla referenser till vetenskap osv, men hur värderar man praktisk erfarenhet och vana att lyssna i olika rum och på olika konstruktioner? Går det, utifrån vetenskapliga principer, att bygga "världens bästa högtalare"? Går det att bygga högtalare överhuvudtaget utan att känna till de vetenskapliga principerna? Kan man bygga bra högtalare enbart på gehör? Enbart på vetenskap? Om det sista fungerar borde en hyfsad dator kunna plocka fram den optimala högtalaren. Tror den ser ut som en liten fåtölj med utrymme för en trött katt, golvstående mot vägg.
Att en rejäl golvmatta behövs märker man om man provat att spela in en flygel själv i en konsertsal med stengolv. Dubbla golv ( om lyssningsgolvet hemma är odämpat ) låter inte verklighetstroget.
Detta har tex Toole missat helt- tyvärr. JM fortsätter hävda att det inte behövs någon matta i lyssningsrummet. Jag råder honom att prova spela in ett akustiskt instrument i en konsertlokal och sedan spela upp det hemmavid.
För att svara på din fundering- jag tror det går att konstruera en högtalare som passar bäst i ett specifikt rum. Det är alltförmycket som påverkar med köpe-högtalare, tex baffelstegskompensationens storlek. Denna kan sättas exakt om man konstruerar specifikt efter rummet ’, högtalarnas placering och lyssningsplatsen.
2-kanals återgivning är bara en illusion av en akustisk händelse, det kanske man borde komma ihåg.
Tangband skrev:hifikg skrev:Hur ofta hittar man programmaterial som är optimerat för en viss högtalartyp? Och hur får man veta det? Idag får man vara glad om man hittar ett vax som inte är förstört i tillverkningen
Att en rejäl golvmatta behövs märker man om man provat att spela in en flygel själv i en konsertsal med stengolv. Dubbla golv ( om lyssningsgolvet hemma är odämpat ) låter inte verklighetstroget.
Detta har tex Toole missat helt- tyvärr. JM fortsätter hävda att det inte behövs någon matta i lyssningsrummet. Jag råder honom att prova spela in ett akustiskt instrument i en konsertlokal och sedan spela upp det hemmavid.
JM skrev:Peter nu får du skärpa dig. Kom med riktiga referenser och försök att strukturera dig. Ditt inlägg är bara ett ostrukturerat sammelsurium. Du skiljer inte på teknisk och psykologisk värld. Försök att fokusera på en sak i taget.
Thomas_A skrev:Jag funderar på vad detta rörand reflexer och maskering betyder i praktiken. Jag brukar jämföra rum/högtalare med hörlurar och ibland kan man höra mer detaljer med hörlurar. Jag antar att detta är något som skulle vara resultat av maskering och reflexer. Detta gäller ffa basområdet. Det finns för övrigt inget som stör avsende att jag upplever att ljud kommer från sidan utom när det är Q-sound mastrat. Inte heller är det enkelt att höra att ljud kommer från två högtalare.
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Jag funderar på vad detta rörand reflexer och maskering betyder i praktiken. Jag brukar jämföra rum/högtalare med hörlurar och ibland kan man höra mer detaljer med hörlurar. Jag antar att detta är något som skulle vara resultat av maskering och reflexer. Detta gäller ffa basområdet. Det finns för övrigt inget som stör avsende att jag upplever att ljud kommer från sidan utom när det är Q-sound mastrat. Inte heller är det enkelt att höra att ljud kommer från två högtalare.
Det där med mer detaljer i hörlurar kanske inte bara har att göra med frånvaron av reflexer, kanske påverkas det även av att ljudet kommer från så extremt nära håll från små rappa membran (eller vad det nu heter i hörlurar)?
Thomas_A skrev:goat76 skrev:Thomas_A skrev:Jag funderar på vad detta rörand reflexer och maskering betyder i praktiken. Jag brukar jämföra rum/högtalare med hörlurar och ibland kan man höra mer detaljer med hörlurar. Jag antar att detta är något som skulle vara resultat av maskering och reflexer. Detta gäller ffa basområdet. Det finns för övrigt inget som stör avsende att jag upplever att ljud kommer från sidan utom när det är Q-sound mastrat. Inte heller är det enkelt att höra att ljud kommer från två högtalare.
Det där med mer detaljer i hörlurar kanske inte bara har att göra med frånvaron av reflexer, kanske påverkas det även av att ljudet kommer från så extremt nära håll från små rappa membran (eller vad det nu heter i hörlurar)?
Jag skulle nog tro ändå att det mesta handlar om reflexer som maskerar detaljer. Utan att veta dock. Min huvudfråga är mer vad det är som skiljer, och med de experiment jag gjort med dämpning på väggen bakom högtalarna så blir ljudet mer artikulerat och dynamiskt ("tyst" när det ska vara tyst), och mer detaljer hörs. Har dock inte hört särskilt mycket effekter av dämpning på sidoväggar eller vägg bakom mig, annat att det kan låta sämre i vissa fall. Får studiokänsla, men i fel del för lyssning, dvs den delen som är "dead" och inte "live".
JM skrev:Följande fakta är utifrån hur vi hör delvis ledstjärnan till bättre ljudupplevelse.
Idealt upplevda ljudet erhålls när en ej hörselskadad individ lyssnar på en en manlig talare 3,5 m framför och vänd mot dig mitt på en rak skogsväg med täta, tjocka o höga trädstammar ca 3 m på var sida. Ljudet har inga störande av maskerande reflexer. Reflexerna förhöjer upplevelsen av direktljudet genom maximalt bidrag av bla precedence-effekten.
Tas sidoreflexerna bort blir det som att lyssna på talaren på ett öppet fält. Direktljudet har ingen störande maskering men det finns inga nyttiga reflexer vilka ger den önskvärda spatiala upplevelsen via bla precedence effekten.
Smalnar skogsvägen av så de täta träden står 0,2 m invid talaren/lyssnaren på bägge sidor blir ljudet likt ljudet i en smal grotta med rikligt med reflexer som dränker direktljudet. Uttalad maskering av direktljudet. Ingen precedence effekt.
Slutar den 3,5 m breda skogsvägen med täta trädstammar i en brant lodrät bergvägg och en manlig talare står invid bergväggen kommer reflexerna från berget att maskera direktljudet till viss del. Suboptimal precedence effekt. Detta gäller även vid bergvägg alldeles bakom lyssnaren och/eller vid tänkt oändlig bergvägg 2 m ovan talaren och lyssnaren.
Ovan gäller ffa gles musik och tal. Klickljud och tät musik ger ekoljud resp mindre upplevd maskering i första exemplet. Även lättare hörselskador förändrar upplevelsen ffa genom att reflexerna delvis förlorar sin precedence effekt och maskeringen ökar. Typ cocktail-effekten. Gäller många hifi-nördar.
Utifrån ovan beskrivna vetenskapliga reproducerade fakta om hur vi hör kan var och en extrapolera fynden till respektive lyssningsrum.
Multipla referenser finns i mina tidigare inlägg. Moore, Barron o Toole har också flera av dessa referenser.
JM
Baffel skrev:Kan inte låta bli att ta upp detta igen :
https://youtu.be/_lmXi1y1fzs
System som säkerligen kostar multum $ . Leverar inte alls. Jag är fortfarande helt paff hur kass det låter. Är det så illa kan jag lika gärna knata ned till varfri hifibutik och köpa ett system för 10 000 pix. System för för mljonen är ju ändå så långt ifrån verkligheten.
Kanske hörlurar? Ska man satsa på det? Eller?
goat76 skrev:Baffel skrev:Kan inte låta bli att ta upp detta igen :
System som säkerligen kostar multum $ . Leverar inte alls. Jag är fortfarande helt paff hur kass det låter. Är det så illa kan jag lika gärna knata ned till varfri hifibutik och köpa ett system för 10 000 pix. System för för mljonen är ju ändå så långt ifrån verkligheten.
Men vad är det egentligen för jämnförelse vi hör, har slaginstrumenten närmickats och är det den inspelningen vi först får höra från våra högtalare, alltså själva inspelningen?
Sen har den inspelningen spelats upp i det där ljudsystemet och spelats in på nytt, men hur då, jag ser inga nära mikrofoner som tagit upp ljudet från de högtalarna uppe på scenen?
Det här är uppenbart ett test som gjordes för en live-publik och om de först hörde live-framträdandet utan något PA-ljud så är jag ganska säker på att det på plats från dessa högtalare visade sig låta väldigt likt själva live-framträdande. Det hade nog framgått tydligt och klart om den första delen i videon bestod utav samma ljudupptagning som vi i den andra hälften av videon fick höra på.
goat76 skrev:Baffel skrev:Kan inte låta bli att ta upp detta igen :
Men vad är det egentligen för jämnförelse vi hör, har slaginstrumenten närmickats och är det den inspelningen vi först får höra från våra högtalare, alltså själva inspelningen?
Sen har den inspelningen spelats upp i det där ljudsystemet och spelats in på nytt, men hur då, jag ser inga nära mikrofoner som tagit upp ljudet från de högtalarna uppe på scenen?
Det här är uppenbart ett test som gjordes för en live-publik och om de först hörde live-framträdandet utan något PA-ljud så är jag ganska säker på att det på plats från dessa högtalare visade sig låta väldigt likt själva live-framträdande. Det hade nog framgått tydligt och klart om den första delen i videon bestod utav samma ljudupptagning som vi i den andra hälften av videon fick höra på.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Baffel skrev:Kan inte låta bli att ta upp detta igen :
Låten finns utgiven på en CD-skiva och det låter precis som att det är den som spelas. Sedan gissar jag att det är samma band som spelar låten live, fast i första halvan alltså.
Baffel skrev:Det är i så fall väldigt fascinerad. Vi levererar detta higend system. Vi kan allt visa att vi låter som live. Aha ni spelar in med Kalle Anka mickar och tafflighet över lag. Spelar ingen roll kör på...... Mysko.
JM skrev:Tyvärr är våra vanliga lyssningsrum för små med för många bergväggar och saknar träd på rätt plats.
Många gör vissa ingrepp, med absorbenter, för att minska maskeringen men där vissa trädens positiva effekter försvinner.
Att ta bort reflexer bakom högtalarna och lyssnaren är alltid bra! Men kanske inte den viktigaste åtgärden. Tak-reflexen finns inte i naturen men är enligt vissa studier den minst störande reflexen efter golvreflexen.
Ingreppen invid sidoväggarna minskar problem/maskering av för hög ljudstyrka på laterala reflexerna men framhäver andra maskerings effekter med bla med frekvens olika reflexer och för tidiga reflexer. Ingreppen är som att lägga höbalar invid träden som står för nära talaren och lyssnaren. Ingreppen minskar känslan av att lyssna i en smal kal korridor men ljudupplevelsen är fortfarande suboptimal.
Personligen är alla dessa tillkortakommanden av maskeringseffekter i ljudupplevelsen klart störande vid tex lyssning på senaste hifi-mässan i Stockholm. Endast MBL och till viss del någon dipol högtalare gav hyfsad ljudupplevelse.
Jag är bortskämd med få maskeringsproblem med mina Quad dipoler i mitt stora lyssningsrum. Rummet är inte perfekt men möjligen något bättre än vad MBL presterade på senaste mässan.
Hur gör vi då?
JM
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:
Låten finns utgiven på en CD-skiva och det låter precis som att det är den som spelas. Sedan gissar jag att det är samma band som spelar låten live, fast i första halvan alltså.
Men visst förstår du problematiken jag beskrev med att göra jämnförelsen genom att bara se det där videoklippet?
Har du inte sett sånna där videoklipp som någon audiofil lagt upp där de försöker visa hur bra deras ljudsystem låter genom att spela in det från soffan, det blir ju aldrig bra och det blir samma problem här.
Live-spelningen med artisterna och uppspelningen från högtalarna lät nog jämnbördiga för alla de som var på plats, men för oss som ser videon så är ju problemet med hur ljudet av högtalarna spelades in och det är det ljudet vi får höra som endast ser jämnförelsen i videoklippet.
Baffel skrev:Kan inte låta bli att ta upp detta igen :
System som säkerligen kostar multum $ . Leverar inte alls. Jag är fortfarande helt paff hur kass det låter. Är det så illa kan jag lika gärna knata ned till varfri hifibutik och köpa ett system för 10 000 pix. System för mljonen är ju ändå så långt ifrån verkligheten. De tillför väl lite bättre ljud men inte så mycket.
Men visst förstår du problematiken jag beskrev med att göra jämnförelsen genom att bara se det där videoklippet?
Har du inte sett sånna där videoklipp som någon audiofil lagt upp där de försöker visa hur bra deras ljudsystem låter genom att spela in det från soffan, det blir ju aldrig bra och det blir samma problem här.
Live-spelningen med artisterna och uppspelningen från högtalarna lät nog jämnbördiga för alla de som var på plats, men för oss som ser videon så är ju problemet med hur ljudet av högtalarna spelades in och det är det ljudet vi får höra som endast ser jämnförelsen i videoklippet.
goat76 skrev:Ska vi dra slutsatsen att KEF R300 är en sjukt dålig högtalare eller ska vi konstatera att ljud-inspelningen av den är kass och inte optimal?
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:
Njae, jag tyckte mig se felaktigheter i ditt resonemang eftersom instrumenten inte var uppmickade. Då är det ju inte min förståelse av problematiken det handlar om, utan din förståelse av hur det hela gick till, om du förstår vad jag menar.
Jag tror inte som du tror att det vara några särskilda svårigheter för publiken på plats att höra vad som var vad.
Eller så har är det något annat du vill framföra som jag inte riktigt förstår.
Min uppfattning är att musikerna försökte spela så lika som möjligt som den CD-skiva de redan spelat in tidigare (som de alltså spelade upp i andra halvan av klippet),
goat76 skrev:Här har ni en likadan jämnförelse.
Låtens spår:[ YouTube ]
KEF R300:[ YouTube ]
Ska vi dra slutsatsen att KEF R300 är en sjukt dålig högtalare eller ska vi konstatera att ljud-inspelningen av den är kass och inte optimal?
Njae, jag tyckte mig se felaktigheter i ditt resonemang eftersom instrumenten inte var uppmickade. Då är det ju inte min förståelse av problematiken det handlar om, utan din förståelse av hur det hela gick till, om du förstår vad jag menar.
Jag tror inte som du tror att det vara några särskilda svårigheter för publiken på plats att höra vad som var vad.
Eller så har är det något annat du vill framföra som jag inte riktigt förstår.
Min uppfattning är att musikerna försökte spela så lika som möjligt som den CD-skiva de redan spelat in tidigare (som de alltså spelade upp i andra halvan av klippet),
Vadå instrumenten inte uppmickade?
Jag ser mikrofoner överallt, killen som står i mitten av scenen har sitt instruments ljud panorerat långt ut till höger i ljudbilden, hur hamnade det ljudet där?![]()
I första halvan av videon spelar bandet och detta spelas in av mikrofoner.
Denna inspelning får vi höra i våra egna högtalare, panorerat och klart.
I andra hälften av videon spelas denna inspelning upp från högtalarna på scen.
Hur spelas detta ljud in menar du?
Om det ska bli en jämnbördig inspelning så måste man spela in högtalarnas ljud med mikrofoner närmare ljudkällan vilket i det här fallet då är högtalarna, annars får man rum på rum i inspelningen samt massa andra mikrofon-specifika problem. Där har du problematiken.
Jag tror inte de i publiken tyckte det lät exakt identiskt men det var garanterat mindre skillnad på plats.
Baffel skrev:goat76 skrev:Här har ni en likadan jämnförelse.
Ska vi dra slutsatsen att KEF R300 är en sjukt dålig högtalare eller ska vi konstatera att ljud-inspelningen av den är kass och inte optimal?
Självklart kass inspelning. Men varför skulle dessa highend i mitt klipp acceptera en dålig inspelning? De visste vad som stod på spel.
P.s såg du senaste klipp från mig ?
Thomas_A skrev:OM man spelar upp skivan via högtalarna där den spelades in, får man inte två reflexer, en från inspelningen och en gång till från högtalarna? Om högtalarna ska återge reflexerna från inspelningen (live) bör väl högtalarna ha en dämpvägg bakom sig?
Thomas_A skrev:JM skrev:Tyvärr är våra vanliga lyssningsrum för små med för många bergväggar och saknar träd på rätt plats.
Många gör vissa ingrepp, med absorbenter, för att minska maskeringen men där vissa trädens positiva effekter försvinner.
Att ta bort reflexer bakom högtalarna och lyssnaren är alltid bra! Men kanske inte den viktigaste åtgärden. Tak-reflexen finns inte i naturen men är enligt vissa studier den minst störande reflexen efter golvreflexen.
Ingreppen invid sidoväggarna minskar problem/maskering av för hög ljudstyrka på laterala reflexerna men framhäver andra maskerings effekter med bla med frekvens olika reflexer och för tidiga reflexer. Ingreppen är som att lägga höbalar invid träden som står för nära talaren och lyssnaren. Ingreppen minskar känslan av att lyssna i en smal kal korridor men ljudupplevelsen är fortfarande suboptimal.
Personligen är alla dessa tillkortakommanden av maskeringseffekter i ljudupplevelsen klart störande vid tex lyssning på senaste hifi-mässan i Stockholm. Endast MBL och till viss del någon dipol högtalare gav hyfsad ljudupplevelse.
Jag är bortskämd med få maskeringsproblem med mina Quad dipoler i mitt stora lyssningsrum. Rummet är inte perfekt men möjligen något bättre än vad MBL presterade på senaste mässan.
Hur gör vi då?
JM
Fast återigen vad är det som försvinner i ett rum där sidoväggarna 2 meter från lyssnaren i jämförelse med en monokälla rakt framifrån? Jag har inga problem med taluppfattning via högtalarna i mitt suboptimala rum.
Thomas_A skrev:Utgå från ditt trädexempel med träden 2 meter ifrån, men placera oregelbundna hårda väggdekorationer på träden lite högre upp, samt en mjuk porös soffa på var sida mot träden.
Max_Headroom skrev:Mycket snack om reflexer här. Särskilt tidiga sådana. Jag har inte lusläst allt, men har inte sett någon som tar upp konceptet att frekvenspåverkan i reflexerna påverkar hur stereoperspektivet (även, kanske i synnerhet, i höjdled) påverkas. Eller så har kag missat det.
Kan vi få in lite kommentarer på det?
Max_Headroom skrev:Mycket snack om reflexer här. Särskilt tidiga sådana. Jag har inte lusläst allt, men har inte sett någon som tar upp konceptet att frekvenspåverkan i reflexerna påverkar hur stereoperspektivet (även, kanske i synnerhet, i höjdled) påverkas. Eller så har kag missat det.
JM skrev:Thomas_A skrev:Utgå från ditt trädexempel med träden 2 meter ifrån, men placera oregelbundna hårda väggdekorationer på träden lite högre upp, samt en mjuk porös soffa på var sida mot träden.
Du är lite snål med fakta vilket öppnar för mig att lägga in lite passande fakta.
Antag att lyssningsplatsen är 1 m från en punktformig omnipol och avståndet till sidoväggarna är 2 m. Antag att sidoväggarna är oändligt långa betongväggar/tät skog och att ingen vägg finns bakom högtalaren eller lyssnings platsen. Även taket är borta.
Direktljudet går 1 m.
Första reflexljudet går ca 4 m och är ca 6 dB svagare än direktljudet samt anländer ca 9 ms efter direktljudet.
Reflexljudet på ena sida går ca 4 m från omnipolen innan det når lyssningsplatsen. Enligt basal fysik för sfäriska ljudvågor sjunker ljudtrycket med 6 dB vid varje fördubbling av avståndet. Första reflexljudet från ena sidoväggen blir då ca -12 dB svagare relativt direktljudet. http://www.sengpielaudio.com/calculator-distance.htm
Bägge väggarnas första reflexer ger ett summerat ljudtryck på ca -6 dB i lyssningsplatsen relativt direktljudet. Återigen ger basal fysik att 2 koherenta ljudkällor ger en ljudtrycksökning på 6 dB. http://www.sengpielaudio.com/calculator ... ources.htm
Första reflexen når lyssningspositionen ca 9 ms efter direktljudet då ljudet går ca 1 m på 3 ms. http://www.sengpielaudio.com/calculator-speedsound.htm
Bra gränsvärden att känna till för bästa ljud upplevelse:
Är totala reflexljudet i lyssningspositionen mer än 12 dB starkare än direktljudet upphör hörbarheten för tal men viss behållning av tät musik finns. Totala reflexljudet bör vara svagare än - 5 dB relativt direkt ljudet för att undvika störande maskerings effekter.
Precedence effekten ger bästa spatial upplevelse och minimalt störande maskerings effekter vid försening av första reflexen till ca 15 - 25 ms. Avvikande tidsfördröjningar från 15-25 ms ger suboptimal ljudupplevelse/maskering. Tät musik tolererar längre fördröjning.
Din lyssningsposition är sannolikt längre bort än 1 m och du får då lite för starka första reflexer med vissa maskeringseffekter men får en bättre fördröjning och därmed mindre maskering på tidsaxeln. Har du möbler/tavlor eller liknande utmed väggarna får du sannolikt reflexer med avvikande tonkurva relativt direktljudet. Hjärnan kommer då att uppfatta reflexerna med ökande förvrängd ljudkurva som ett allt mer främmande ljud. Precedence effekten avtar och maskeringen av direktljudet ökar.
Utifrån ovan går det sannolikt att med simpel matematik och måttband skatta verkliga värden i era lyssningsrum genom att addera olika reflexers relativa bidrag för jämförelse med direktljudet. Börja med att minimera reflexer bakom högtalarna och lyssningspositionen.
Referenser finns som vanligt finns hos Tool, Barron, Moore, Griesinger, Lokki mfl. Ej hunnit kolla inlägget.
JM
petersteindl skrev:Max, jag vill påpeka att detta mitt inlägg inte gäller dig i första hand. Däremot finns det tendenser och ursprung till tendenser.Max_Headroom skrev:Mycket snack om reflexer här. Särskilt tidiga sådana. Jag har inte lusläst allt, men har inte sett någon som tar upp konceptet att frekvenspåverkan i reflexerna påverkar hur stereoperspektivet (även, kanske i synnerhet, i höjdled) påverkas. Eller så har kag missat det.
Vad är frekvenspåverkan? Är det då frekvensen påverkas? Vad är frekvenslik? Är det då två toner har lika frekvenser?
Så länge totalt fel nomenklatur används för vissa begrepp/företeelser så kommer i vart fall inte jag ge något svar. Jag har sett att det är flera som börjat använda totalt uppåt väggarna felaktig och dessutom korkad nomenklatur. Vad jag sett är upprinnelsen det som JM skriver då JM använder ordet frekvenslik; frekvenslik ljudutstrålning, frekvenslik tonkurva, Redan Svante klagade på detta och ville egentligen inte gå i klinch d v s nedlåta sig till resonemang med användandet av sådana tokigheter.
Tar man 4 toner varav ton nr 1 har frekvensen 1000 Hz, ton nr 2 har frekvensen 1001 Hz, ton nr 3 har frekvensen 1020 Hz och ton nr 4 har frekvensen 1000 Hz så har ton 1 och ton 4 samma frekvens och kan måhända sägas vara frekvenslika.
Ton nr 2 har inte samma frekvens som ton nr 1 och ton nr 4. Ton nr 2 kan måhända sägas vara frekvensolik gentemot övriga 3 toner. Ton nr 4 är också frekvensolik gentemot övriga 3 toner.
Ton nr 2 är dock mer frekvenslik ton nr 1 och ton nr 4 än vad ton nr 3 är.
Påverkas frekvensen hos tonen så ändras frekvensen och frekvens har enheten Hz. Vill man bibehålla tonens frekvens och istället prata om tonens amplitud så mäts amplituden i dB och om amplituden varierar med frekvens i frekvensplanet så är inte tonkurvan/frekvenskurvan rak.
Det hänger samman med överföringsfunktionen hos en process eller mätobjekt där utgående signal skiljer sig från ingången. Resultatet på mätobjektets utgång är Insignal multiplicerat med mätobjektets överföringsfunktion.
Om överföringsfunktionen i mätobjektet har en potens, exempelvis kvadratisk d v s exponenten = 2 så inträffar fenomenet att om ton 1 påföres mätobjektets input så fås ton 1 = 1000 Hz + överton 2000 Hz på mätobjektets utgång. Signalen på utgången/output blir i enlighet med mätobjektets överföringsfunktion med IM + annat samt input.
Överföringsfunktionen hos en reflex har ingen potens och därmed är reflexer i sin natur alltid frekvenslika inkommande signal. Däremot kan tonkurvan påverkas så att inkommande akustisk ljudvåg tonkurvemässigt påverkas vid reflektion mot fast föremål.
Vi förutsätter att mediet som den akustiska ljudvågen färdas i, d v s propagerar i, inte ändrar sina parametrar så att den akustiska ljudvågens hastighet ändras. Sådant kan inträffa då temperaturen i mediet varierar, under förutsättning att den akustiska ljudvågen inte är forcerad. Jag har tidigare skrivit angående forcerade akustiska ljudvågor kontra fria akustiska ljudvågor.
Så, om ni på forumet menar att tonkurvan har förändrats mellan Akustisk ljudvåg 1 och akustisk ljudvåg 2, som i det här fallet är en reflex av akustisk ljudvåg 1, så använd korrekt nomenklatur d v s tonkurveolik eller frekvenskurveolik istället för frekvensolik, eller ännu hellre inte samma tonkurva/frekvenskurva.
Använd inte heller frekvenspåverkan då frekvenskurvepåverkan eller tonkurvepåverkan avses.
Alltså, det här forumet har totalt sjangserat efter det att först Svante kastat in handduken och nu även IngOehman gällande teknik/akustikdiskussioner och även i övrigt. IÖ har totalt lackat ut på detta forum. Jag har pratat med Ingvar och det framgår med önskvärd tydlighet att Ingvar faktiskt inte längre har något intresse av detta forum. Personligen anser jag att forumet lika gärna kan byta namn till whateverbullshit.io. Jag menar det. Forumets karaktär idag med så mycket nonsens och faktafel går helt stick i stäv mot ursprunget och mot det som Naq en gång ville upprätthålla och även de andra tidiga admin/moderatorer och medlemmar.
Jag vet att även Gopnik och DQ-20 tappat intresset för forumet med dess nuvarande karaktär. Hur är det med Almen och övriga som besitter kunskaper i ämnet?
Om det skall vara meningsfullt att föra fysikaliska eller tekniska eller psykoakustiska eller andra vetenskapliga resonemang så bör åtminstone vederbörligt vedertagen nomenklatur användas för fysikaliska fenomen. Det anser jag som sedan en tid också funderar på att avsluta min verksamhet på detta forum.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Max, jag vill påpeka att detta mitt inlägg inte gäller dig i första hand. Däremot finns det tendenser och ursprung till tendenser.Max_Headroom skrev:Mycket snack om reflexer här. Särskilt tidiga sådana. Jag har inte lusläst allt, men har inte sett någon som tar upp konceptet att frekvenspåverkan i reflexerna påverkar hur stereoperspektivet (även, kanske i synnerhet, i höjdled) påverkas. Eller så har kag missat det.
Vad är frekvenspåverkan? Är det då frekvensen påverkas?
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Max, jag vill påpeka att detta mitt inlägg inte gäller dig i första hand. Däremot finns det tendenser och ursprung till tendenser.Max_Headroom skrev:Mycket snack om reflexer här. Särskilt tidiga sådana. Jag har inte lusläst allt, men har inte sett någon som tar upp konceptet att frekvenspåverkan i reflexerna påverkar hur stereoperspektivet (även, kanske i synnerhet, i höjdled) påverkas. Eller så har kag missat det.
Vad är frekvenspåverkan? Är det då frekvensen påverkas?
A'pezis! Det jag menar är att man har en vågform som man fjongar in i en vägg, och får en reflexsion. Vågformen som kommer i retur är inte likadan som den man hade från början, och avvikelserna är frekvensrelaterade. Alltså att reflexionen fungerar som något slags filter, Högpass, bandpass, multi-bandpass eller så. Det borde jag förståss ha kunnat skriva. Men gjorde inte det.
Johan_Lindroos skrev:Jag tänkte skriva något i stil med Peter Steindls inlägg, men han hann före. Så det var ju bra att jag slapp, annars hade jag låtit väldigt gnällig. Så det får bli medhåll på hans inlägg istället, med ett tillägg: Ryck upp nivån för fan!
Thomas_A skrev:Så åter till frågan om Harmans target curve i rum av Toole, Olive. Är den fel?
Har du möbler/tavlor eller liknande utmed väggarna får du sannolikt reflexer med avvikande tonkurva relativt direktljudet. Hjärnan kommer då att uppfatta reflexerna med ökande förvrängd ljudkurva som ett allt mer främmande ljud. Precedence effekten avtar och maskeringen av direktljudet ökar.
Thomas_A skrev:JM skrev:Thomas_A skrev:Utgå från ditt trädexempel med träden 2 meter ifrån, men placera oregelbundna hårda väggdekorationer på träden lite högre upp, samt en mjuk porös soffa på var sida mot träden.
Du är lite snål med fakta vilket öppnar för mig att lägga in lite passande fakta.
Antag att lyssningsplatsen är 1 m från en punktformig omnipol och avståndet till sidoväggarna är 2 m. Antag att sidoväggarna är oändligt långa betongväggar/tät skog och att ingen vägg finns bakom högtalaren eller lyssnings platsen. Även taket är borta.
Direktljudet går 1 m.
Första reflexljudet går ca 4 m och är ca 6 dB svagare än direktljudet samt anländer ca 9 ms efter direktljudet.
Reflexljudet på ena sida går ca 4 m från omnipolen innan det når lyssningsplatsen. Enligt basal fysik för sfäriska ljudvågor sjunker ljudtrycket med 6 dB vid varje fördubbling av avståndet. Första reflexljudet från ena sidoväggen blir då ca -12 dB svagare relativt direktljudet. http://www.sengpielaudio.com/calculator-distance.htm
Bägge väggarnas första reflexer ger ett summerat ljudtryck på ca -6 dB i lyssningsplatsen relativt direktljudet. Återigen ger basal fysik att 2 koherenta ljudkällor ger en ljudtrycksökning på 6 dB. http://www.sengpielaudio.com/calculator ... ources.htm
Första reflexen når lyssningspositionen ca 9 ms efter direktljudet då ljudet går ca 1 m på 3 ms. http://www.sengpielaudio.com/calculator-speedsound.htm
Bra gränsvärden att känna till för bästa ljud upplevelse:
Är totala reflexljudet i lyssningspositionen mer än 12 dB starkare än direktljudet upphör hörbarheten för tal men viss behållning av tät musik finns. Totala reflexljudet bör vara svagare än - 5 dB relativt direkt ljudet för att undvika störande maskerings effekter.
Precedence effekten ger bästa spatial upplevelse och minimalt störande maskerings effekter vid försening av första reflexen till ca 15 - 25 ms. Avvikande tidsfördröjningar från 15-25 ms ger suboptimal ljudupplevelse/maskering. Tät musik tolererar längre fördröjning.
Din lyssningsposition är sannolikt längre bort än 1 m och du får då lite för starka första reflexer med vissa maskeringseffekter men får en bättre fördröjning och därmed mindre maskering på tidsaxeln. Har du möbler/tavlor eller liknande utmed väggarna får du sannolikt reflexer med avvikande tonkurva relativt direktljudet. Hjärnan kommer då att uppfatta reflexerna med ökande förvrängd ljudkurva som ett allt mer främmande ljud. Precedence effekten avtar och maskeringen av direktljudet ökar.
Utifrån ovan går det sannolikt att med simpel matematik och måttband skatta verkliga värden i era lyssningsrum genom att addera olika reflexers relativa bidrag för jämförelse med direktljudet. Börja med att minimera reflexer bakom högtalarna och lyssningspositionen.
Referenser finns som vanligt finns hos Tool, Barron, Moore, Griesinger, Lokki mfl. Ej hunnit kolla inlägget.
JM
Och hur påverkar vinkeln på reflexljudet och att ett total energi i rummet föredras sluttande med ca 1 dB/oktav då i ett rum som är slutet är som det är? Och om det finns tavlor, dekorationer som bryter upp och låter första reflexen studsa i olika vinklar där man får flera reflexer mot örat med lite olika nivå och tidsföröjning? Att räkna på en första lateral reflex låter sig väl göras, men i verklighetens rum med en massa saker i rummet och på väggarna, högtalarens invinkling och spridningskarkatär, så är ekvationen betydligt mer komplex. Och något problem med uppfattning av tal har jag inte från högtalarna. En viss maskering har jag visst då vissa detaljer kan vara svårare att höra och maskeras av resonanser i rummet om man jämför med ex hörlurslyssning. I min synvinkel är det inte bra om man har alldeles för få och starka reflexer i rummet utan de måste brytas upp och dämpas i lagom mängd för att få ett mer randomiserat diffusfält snarare än enskilda starka reflexer.
Thomas_A skrev:Så hur översätter du Barron på smårumsakustik? Fortsatt är targetkurvan i rummet olik direkttonkurvan och är så även i ett mindre normalmäblerat rum.
Edit: nomenklatur
JM skrev:Thomas_A skrev:Så hur översätter du Barron på smårumsakustik? Fortsatt är targetkurvan i rummet olik direkttonkurvan och är så även i ett mindre normalmäblerat rum.
Det är samma hjärna, ljudupplevelse och psykologi oberoende av rummets storlek. Det är felaktig uppfattning som sprids på bla faktisk.io att upplevelsen av ljud är olika i större rum pga att tekniska akustiken är annorlunda. Samt kolla hans studie. Den är gjord huvudsakligen i små rum och extrapolerats till större konsertsal.
Glöm targetkurvan det är något som tagits fram ffa för PA. Alla JBLs PA högtalre her dessa kurvor och där är det ok. I USA har de vanligen mycket mer dämpade och större rum och kurvan är rätt ok då.
JM
Baffel skrev:Av ren nyfikenhet. Nu står detta med reflexer som spön i väggen. Rumsakustik. Ingen verkar har kommit en mm framåt. Förslag. Välj en tes, hypotes och bevisa den. Strunta i att ha hela kakan och äta den samtidigt. Kallas för induktion. Den tristaste varianten av vetenskap men alla kan inte vara Einstein och se det stora och vara deduktiva mästare (några fåtal varje sekel fixar detta ).
Snälla välj något konkret och kör det i botten helt och hållet. Nu är det bara så svajigt och vagt tyckande . Konkretisera vad ni vill bevisa. Definiera begrepp. Smack exakt och sedan med referenser som styrker hypotesen.
Visst vet i fan om vi ska applicera vetenskapliga metoder här fullt ut, men nu är det bara för flummigt och alla tycker som de vill.
JM skrev:Thomas_A skrev:Så hur översätter du Barron på smårumsakustik? Fortsatt är targetkurvan i rummet olik direkttonkurvan och är så även i ett mindre normalmäblerat rum.
Det är samma hjärna, ljudupplevelse och psykologi oberoende av rummets storlek. Det är felaktig uppfattning som sprids på bla faktisk.io att upplevelsen av ljud är olika i större rum pga att tekniska akustiken är annorlunda. Samt kolla hans studie. Den är gjord huvudsakligen i små rum och extrapolerats till större konsertsal.
Glöm targetkurvan det är något som tagits fram ffa för PA. Alla JBLs PA högtalre her dessa kurvor och där är det ok. I USA har de vanligen mycket mer dämpade och större rum och kurvan är rätt ok då.
JM
Tangband skrev:JM skrev:Thomas_A skrev:Så hur översätter du Barron på smårumsakustik? Fortsatt är targetkurvan i rummet olik direkttonkurvan och är så även i ett mindre normalmäblerat rum.
JM
JM- Det finns inget skrivet i Tooles undersökningar eller Harmans tester om att targetkurvan endast skulle passa PA, eller att den tagits fram för PA bruk. Var har du läst det ?
Däremot har du rätt i att amerikanarna har betydligt större rum och högre takhöjd generellt.
Baffel skrev:Okej. Är ändå nyfiken. Tar detta klipp igen:
Vi hör att live låter bättre än high end systemet. Men det vi hör live är ju inspelad musik . Det är den inspelning som körs i systemet. Vad jag fattar är att man måste micka upp på ett annat sätt för att få fram bättre ljud om det sedan ska spelas upp. Men det spelas ju för tusan upp , inspelat när man lyssnar på Youtube, så? Hade de som spelade in mickat upp för maximal ljudåtergivning hade det då vi hört , av live orkestern , på Youtube låtit ännu bättre? Hade higend systemet kommit ikapp? Fast det är kanske som det gamla problemet man hade som tonåring. Man kan inte kopiera VHS kassetter allt för många gånger innan det blir fullständigt skräp. Highend systemet spelar upp en inspelning som sedan spelas in igen för att spelas upp. Gör det 4 ggr till och vet i tusan vad man skulle höra. Kan det vara en förklaring? Inget som ni vet bättre tagit upp, så det lär väl inte vara en förklaring.
[
Säg att det är full åskstorm ute. Det brakar på utav helvete eller du står vid Tjurpannan i full storm. Hur spelar man in det? Hur nära verkligheten kommer man i dagsläget gällande sådan ljudåtergivning tycker ni?
goat76 skrev:Thomas_A skrev:OM man spelar upp skivan via högtalarna där den spelades in, får man inte två reflexer, en från inspelningen och en gång till från högtalarna? Om högtalarna ska återge reflexerna från inspelningen (live) bör väl högtalarna ha en dämpvägg bakom sig?
Jag medger att det kanske inte är så avgörande om det blir två reflexer.
Men oavsett om det som spelas upp i högtalarna är den inspelning som på scenen precis framförts eller om det är från original-inspelningen så kvittar det. Det stora problemet för oss som bara hör ljudet i videon när högtalarna spelar, är att den inspelningen inte är gjord optimalt, antagligen för att det inte var tänkt för en jämnförelsevideo utan hur det lät i jämnförelsen mellan framförandet och uppspelningen just där och då.
goat76 skrev:Här har ni en likadan jämnförelse.
Tangband skrev:goat76 skrev:Thomas_A skrev:OM man spelar upp skivan via högtalarna där den spelades in, får man inte två reflexer, en från inspelningen och en gång till från högtalarna? Om högtalarna ska återge reflexerna från inspelningen (live) bör väl högtalarna ha en dämpvägg bakom sig?
Men oavsett om det som spelas upp i högtalarna är den inspelning som på scenen precis framförts eller om det är från original-inspelningen så kvittar det. Det stora problemet för oss som bara hör ljudet i videon när högtalarna spelar, är att den inspelningen inte är gjord optimalt, antagligen för att det inte var tänkt för en jämnförelsevideo utan hur det lät i jämnförelsen mellan framförandet och uppspelningen just där och då.
Bra inlägg goat76![]()
Jag tror de som gjorde jämförelsen totalt saknar insikt om hur man bör spela in en högtalare med mikrofoner. Precis som du beskriver så behöver Kef-högtalarna mickas upp max 50cm - 1 meter eller mindre ifrån.
Den bästa lyssningspositionen för en människa är garanterat inte detsamma som för mikrofonen, människan selekterar ljud , väljer bort eller väljer vissa riktningar. En mikrofon skiter fullständigt i HAAS-effekten.
Och precis som du beskriver i ditt senaste inlägg så är det däremot troligt att ljudet från Kef-högtalaren i lokalen UPPFATTADES som likt livebandet av de människor som lyssnade, en bit ifrån.
Kort sagt- mikrofoner och människor fungerar helt olika.
Och det är här Tooles/Olives forskning fallerar- de undersöker inte hur inspelningen och mikrofoner fungerar utan kollar bara upp det senare skeendet - återgivningen från högtalarna.
petersteindl skrev:
Vad är frekvenslik?
Forumets karaktär idag med så mycket nonsens och faktafel går helt stick i stäv mot ursprunget och mot det som Naq en gång ville upprätthålla och även de andra tidiga admin/moderatorer och medlemmar.
Om det skall vara meningsfullt att föra fysikaliska eller tekniska eller psykoakustiska eller andra vetenskapliga resonemang så bör åtminstone vederbörligt vedertagen nomenklatur användas för fysikaliska fenomen.
Med vänlig hälsning
Peter
hcl skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:
Bra inlägg goat76![]()
Jag tror de som gjorde jämförelsen totalt saknar insikt om hur man bör spela in en högtalare med mikrofoner. Precis som du beskriver så behöver Kef-högtalarna mickas upp max 50cm - 1 meter eller mindre ifrån.
Den bästa lyssningspositionen för en människa är garanterat inte detsamma som för mikrofonen, människan selekterar ljud , väljer bort eller väljer vissa riktningar. En mikrofon skiter fullständigt i HAAS-effekten.
Och precis som du beskriver i ditt senaste inlägg så är det däremot troligt att ljudet från Kef-högtalaren i lokalen UPPFATTADES som likt livebandet av de människor som lyssnade, en bit ifrån.
Och det är här Tooles/Olives forskning fallerar- de undersöker inte hur inspelningen och mikrofoner fungerar utan kollar bara upp det senare skeendet - återgivningen från högtalarna.
Tänker du att de (Toole/Olive) även borde tagit med hur (närmickat med minimal rumsklang, med artificiella effekter, rreverb etc, samt mer distansmickade konfigurationer så som Decca träd etc.) den musik som avlyssnats är inspelad som en parameter?
Tangband skrev:hcl skrev:Tangband skrev:Jag tror de som gjorde jämförelsen totalt saknar insikt om hur man bör spela in en högtalare med mikrofoner. Precis som du beskriver så behöver Kef-högtalarna mickas upp max 50cm - 1 meter eller mindre ifrån.
Tänker du att de (Toole/Olive) även borde tagit med hur (närmickat med minimal rumsklang, med artificiella effekter, rreverb etc, samt mer distansmickade konfigurationer så som Decca träd etc.) den musik som avlyssnats är inspelad som en parameter?
En direkt felaktighet och konsekvens av att de saknar insikt om hur inspelningar går till och hur mikrofoner fungerar är tex avsaknaden av tjock matta framför högtalarna i lyssningsrummet. De tycker inte att en sådan behövs . Och det är ju helt fel.
Dubbla golv ( en från inspelningen av stengolvet i konsertsalen , och en från golvet i lyssningsrummet om ingen matta finns ) låter inte bra eller verklighetstroget .
....................................I den psykologiska verkligheten upplever hjärnan reflexerna som frekvenslika med direktljudet när precedence effekten/första vågfronts effeten gör att vi bara hör ett ljud dvs direktljudet men inte reflexerna. Upplevelsen är helt subjektiv och individuell. Helt korrekt nomenklatur inom neuropsykologin.
Jag hoppas att du stannar kvar. Du är viktig med dina kunskaper och erfarenheter. Du behövs för att höja kompetensen och därmed locka ny och äldre kompetens till faktiskt.io.
Hoppas på mer inkluderande stämning på faktiskt.io. Vi måste alla våga ha fel och att det är ingen katastrof. Att ha fel är som jag ser det ett sätta att utvecklas och berikas med nya kunskaper.
De nya moderaterna har gjort skillnad. Bra fokus på kärnuppdraget.
JM
JM skrev:petersteindl skrev:
Vad är frekvenslik?
Forumets karaktär idag med så mycket nonsens och faktafel går helt stick i stäv mot ursprunget och mot det som Naq en gång ville upprätthålla och även de andra tidiga admin/moderatorer och medlemmar.
Om det skall vara meningsfullt att föra fysikaliska eller tekniska eller psykoakustiska eller andra vetenskapliga resonemang så bör åtminstone vederbörligt vedertagen nomenklatur användas för fysikaliska fenomen.
Med vänlig hälsning
Peter
Peter du förvånar mig. Du uttrycker ofta intresse för neuropsykologiska och neurofysiologiska begrepp samt fenomen inom vetenskapen hur vi hör. Med detta kommer ny nomenklatur och nytt tänkande. Kunskapsbasen ökas och det blir svårare att vara korrekt beroende på vilken verklighet som avses.
Vi måste hjälpas åt att vara mer stringenta utan att vara fördömande. Jag personligen skulle uppskatta om om negativa uttryck typ "du har fel" undviks.
Det finns mindre fördömande sätt att uttrycka samma sak och samtidigt inbjuda till vidare diskussion.
I den psykologiska verkligheten upplever hjärnan reflexerna som frekvenslika med direktljudet när precedence effekten/första vågfronts effeten gör att vi bara hör ett ljud dvs direktljudet men inte reflexerna. Upplevelsen är helt subjektiv och individuell. Helt korrekt nomenklatur inom neuropsykologin.
Jag hoppas att du stannar kvar. Du är viktig med dina kunskaper och erfarenheter. Du behövs för att höja kompetensen och därmed locka ny och äldre kompetens till faktiskt.io.
Hoppas på mer inkluderande stämning på faktiskt.io. Vi måste alla våga ha fel och att det är ingen katastrof. Att ha fel är som jag ser det ett sätta att utvecklas och berikas med nya kunskaper.
De nya moderaterna har gjort skillnad. Bra fokus på kärnuppdraget.
JM
goat76 skrev:Baffel skrev:Okej. Är ändå nyfiken. Tar detta klipp igen:
Vi hör att live låter bättre än high end systemet. Men det vi hör live är ju inspelad musik . Det är den inspelning som körs i systemet. Vad jag fattar är att man måste micka upp på ett annat sätt för att få fram bättre ljud om det sedan ska spelas upp. Men det spelas ju för tusan upp , inspelat när man lyssnar på Youtube, så? Hade de som spelade in mickat upp för maximal ljudåtergivning hade det då vi hört , av live orkestern , på Youtube låtit ännu bättre? Hade higend systemet kommit ikapp? Fast det är kanske som det gamla problemet man hade som tonåring. Man kan inte kopiera VHS kassetter allt för många gånger innan det blir fullständigt skräp. Highend systemet spelar upp en inspelning som sedan spelas in igen för att spelas upp. Gör det 4 ggr till och vet i tusan vad man skulle höra. Kan det vara en förklaring? Inget som ni vet bättre tagit upp, så det lär väl inte vara en förklaring.
[
Säg att det är full åskstorm ute. Det brakar på utav helvete eller du står vid Tjurpannan i full storm. Hur spelar man in det? Hur nära verkligheten kommer man i dagsläget gällande sådan ljudåtergivning tycker ni?
Baffel, det här är inte ett mysterium, jag har ju i tidigare inlägg berättat precis varför jämnförelsen inte fungerar om man inte var på plats i lokalen där det spelades upp.
Lyssnade du inte på de två videoklippen jag postade där man i första videon fick höra låten "While I Look At You" med artisten Evie Sands, och i andra videon fick man höra samma låt men där den spelades upp på ett par högtalare från KEF, hör du hur mycket sämre musiken låter i den videon?
Den jämnförelsen är helt och hållet jämnförbar med den video du postade:
I första delen hör du bandet spela och det är uppmickat likt en vanlig studio-inspelning och allt är panorerat ganska precis som på en färdig inspelning. Denna inspelning får vi som ser videon uppleva "direkt" i våra egna högtalare, alltså fullt jämnförbart med att köpa original-skivan på CD och spela upp det i vårat ljudsystem.
I andra delen hör vi en inspelning från lokalen där högtalarna på scenen spelar upp låten.
Det finns ingen optimal ljudupptagning för det ljudet dessa högtalare spelar upp, annars hade vi sett mikrofoner uppriggade nära och rakt framför dessa högtalare uppe på scenen.
Därför dras denna jämnförelse med precis samma problem som den i videon med högtalarna från KEF.
OM vi istället för att bara se videoklippet däremot hade varit på plats så hade vi inte hört en icke optimal ljudupptagning av det ljud högtalarna spelade upp, vi hade hört det riktiga icke inspelade ljudet från högtalarna.
Förstår du nu?
Baffel skrev:Jovisst, men samtidigt. Här har du nog hifidårar i dess esse. Systemet ser ju för tusan ut att kosta multum. Skulle dessa, representanter, för detta system bara hux flux säga : det där med mickar och sådant ähä skit i det. Vilket de antagligen sagt. Det är ju korkat så klockorna stannar , när de vet temat för inspelningen. Kan sk professionella verkligen vara så korkade?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster