Nåväl, jag bytte ut mitt Rotel RB-1590 till ett Accuphase klass-A. Det senare specat till 20/40/80 Watt i 8/4/2 Ohm.
Högtalarna är fortsatt Magneplanar MG 3.7i.

Moderator: Redaktörer

AndersP skrev:Nä, inte alls.
Dom flesta spelar inte starkare än att topparna ryms inom 20 W. Spelar man tokhögt kan det börja låta hårt pga toppklippning, men då vet man ju att man behöver mer effekt.
Kl A är ett av flera sätt att minska distorsion. Det finns flera.
gopnik skrev:Problemet är att förvånansvärt få högtalare klarar av ens 20 W i praktiken.
Nattlorden skrev:gopnik skrev:Problemet är att förvånansvärt få högtalare klarar av ens 20 W i praktiken.
Om du blandar in något så irrelevant som kontinuerlig effekt, ja.
gopnik skrev:Nattlorden skrev:gopnik skrev:Problemet är att förvånansvärt få högtalare klarar av ens 20 W i praktiken.
Om du blandar in något så irrelevant som kontinuerlig effekt, ja.
Nej, jag pratade transienteffekt.
Som sagt, mycket få högtalare klarar ens 20 "åttaohmswatt" signal utan att själva överstyra. Till och med stora högtalare som pi60 klarar bara lite drygt det dubbla. Vad B&W skriver i diverse säljtexter är bara fria fantasier. Eller, man kan naturligtvis rekommendera lite vad som helst. Men den högtalaren klarar nästan med säkerhet inte 20 W i sitt svagaste register innan xmax är överskridet och mer därtill.
Strmbrg skrev:Kanske rent av obegripligt?
Nåväl, jag bytte ut mitt Rotel RB-1590 till ett Accuphase klass-A. Det senare specat till 20/40/80 Watt i 8/4/2 Ohm.
[ Bild ]
Strmbrg skrev:Kanske rent av obegripligt?
[ Bild ]
PerStromgren skrev:Vi behöver ju inte spekulera, det är bara att fråga hr Strmbrg om effekten räcker!
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Kanske rent av obegripligt?
[ Bild ]
...jag antar att du upplever en förbättring med den nya förstärkaren ? På vilket sätt blir ljudet bättre tycker du ?
Griff skrev:gopnik skrev:Som sagt, mycket få högtalare klarar ens 20 "åttaohmswatt" signal utan att själva överstyra. Till och med stora högtalare som pi60 klarar bara lite drygt det dubbla. Vad B&W skriver i diverse säljtexter är bara fria fantasier. Eller, man kan naturligtvis rekommendera lite vad som helst. Men den högtalaren klarar nästan med säkerhet inte 20 W i sitt svagaste register innan xmax är överskridet och mer därtill.
Det där skulle vara intressant om du utvecklade, orsak och verkan.
gopnik skrev:Griff skrev:gopnik skrev:Som sagt, mycket få högtalare klarar ens 20 "åttaohmswatt" signal utan att själva överstyra. Till och med stora högtalare som pi60 klarar bara lite drygt det dubbla. Vad B&W skriver i diverse säljtexter är bara fria fantasier. Eller, man kan naturligtvis rekommendera lite vad som helst. Men den högtalaren klarar nästan med säkerhet inte 20 W i sitt svagaste register innan xmax är överskridet och mer därtill.
Det där skulle vara intressant om du utvecklade, orsak och verkan.
Jag vet inte exakt vad du vill att jag utvecklar, men jag gör ett försök. Elementen i en högtalare har ett begränsat område inom vilket de kan röra sig någorlunda linjärt. Vid någon nivå av påförd spänning kommer konen röra sig ut utanför detta linjära område. Vid vilken nivå det inträffar varierar, men typiskt ligger det minst insignalståliga området någonstans strax ovanför avstämningsfrekvensen - för en basreflexhögtalare. För en sluten låda, dipoler eller lakan ligger det lägre - vid avstämningsfrekvensen.
I det området klarar nästan alla högtalare mycket mindre effekt än folk i allmänhet tror. En piP - som ändå kan spela ganska starkt jämfört med vad annat som spelar där ute i stugorna - klarar ca 10-15 "åttaohmswatt" innan slaglängden är slut. Någonstans mellan 40-60 hz, om jag ska gissa.
Perfector skrev:Jag kommer aldrig att förstå att slaglängden tar slut.
Då är ju högtalaren felbyggd så det skriker.
Om man belastar elementet genom basreflexkanalen så tål ju elementet mer effekt med mindre slaglängd och ändå bibehållen återgivning.
En liten sluten låda på runt 23 liter med 8" bas får en väldigt hård luftfjäder genom den begränsade innervolymen som bromsar upp elementrörelsen och tål då mer effekt än den är angiven till från fabrik.
Men jag har väl fel som vanligt, trots att det funkat utan anmärkning i mer än 25 som jag höll på.
Fostex skrev:Jag tror helt enkelt att du inte definierar djupbas så som många andra här på forumet.
RogerJoensson skrev:Stämmer möjligen om du väljer att stirra dig blind på en liten del av frekvensspektrat där just x-max kan utgöra begränsningen
RogerJoensson skrev:Många vanliga domediskanter klarar hundratals watt (i form av "högfrekventa" transienter) med låg distorsion (= långt från haveri).
RogerJoensson skrev:all musik är inte bastung och musik innehåller vanligen andra frekvenser också och ofta många samtidigt!
jansch skrev:Dina Magneplan är väl på 4ohm nominellt? Du får ut 40watt då.....
Skillnaden är ju då knappt 10dB(SPL) mellan förstärkarna.
Huvudräkning... blev det rätt?
Fostex skrev:Perfector skrev:Jag kommer aldrig att förstå att slaglängden tar slut.
Om man belastar elementet genom basreflexkanalen så tål ju elementet mer effekt med mindre slaglängd och ändå bibehållen återgivning.
En liten sluten låda på runt 23 liter med 8" bas får en väldigt hård luftfjäder genom den begränsade innervolymen som bromsar upp elementrörelsen och tål då mer effekt än den är angiven till från fabrik.
Men jag har väl fel som vanligt, trots att det funkat utan anmärkning i mer än 25 som jag höll på.
Jag tror helt enkelt att du inte definierar djupbas så som många andra här på forumet.
Perfector skrev:Jag kommer aldrig att förstå att slaglängden tar slut.

gopnik skrev:jansch skrev:Dina Magneplan är väl på 4ohm nominellt? Du får ut 40watt då.....
Skillnaden är ju då knappt 10dB(SPL) mellan förstärkarna.
Huvudräkning... blev det rätt?
Jag tror du glömde fyraohmsdubbla effekten även för Roteln. Det borde väl bli 13 dB skillnad på de två förstärkarna?
Strmbrg skrev:För egen del har jag inte så mycket fokus på hur anläggningen beter sig vid max- eller riktigt höga ljudtryck. Jag tycker att det är betydligt intressantare att fokusera på hur de riktigt små signalerna hanteras. De som bland annat avgör illusionen av rum och möjligheten att särskilja enskilda instrument från varanda.
Självklart är det ju ingen nackdel om jättehöga ljudtryck kan återges, men i praktiken så blir det en teoretisk fråga för min del eftersom jag inte utnyttjar sådana egenskaper. Detaljåtergivningen däremot är hela tiden viktig.
Perfector skrev:Fostex skrev:Perfector skrev:Jag kommer aldrig att förstå att slaglängden tar slut.
Jag tror helt enkelt att du inte definierar djupbas så som många andra här på forumet.
Att någon mår illa av trycket tvärs igenom huset eller att rutor spricker räcker alltså inte.
Eller att backspeglar i bilar lossnar trots att dom är rejält limmade i framrutan.
Nä, antagligen vet jag inget om bas.
philipbtz skrev:Snygg förstärkare! Trenden jag ser bland förstärkare är att man aldrig kan få allt. Vill man kan väldigt låg distorsion så lär man sällan hitta ett slutsteg som ger 1000W i 8 Ohm med väldigt låg dist. Någonstans runt 100-200W verkar vara gränsen för vad som går att producera som samtidigt ger ultralåg dist(ja det finns säkert superdyra steg jag inte har koll på som kanske ger mer samt bryggade varianter då). Jag har förstående för bytet, de där första watten är viktiga!
gopnik skrev:RogerJoensson skrev:Många vanliga domediskanter klarar hundratals watt (i form av "högfrekventa" transienter) med låg distorsion (= långt från haveri).
Diskanter är typiskt slaglängdsbegränsade de också. Du får precisera vad du menar med "högfrekventa" och varför du satt det inom citationstecken. Om vi inte talar fladdermusfrekvenser utan där de har som sämst kapacitet, alltså strax över delningen, så är även vanligt förekommande kalottdiskanter xmaxbegränsade i allra högsta grad! De brukar ha en millimeter p-p slaglängd eller så, +/- en halv, och med den lilla strålande ytan blir det inte mycket ljud vid 2000 hz.
Till och med för diskanter med viss hornladdning innebär det knappt 100 dB vid en meter. Med tanke på den typiskt mycket höga känsligheten blir det inte mer än en handfull åttaohmswatt.
Om vi tar 2606/920000 som ändå har ganska kraftig hornladdning, så klarar den ganska precis över 100 dB vid 2000 hz innan xmax är slut, vilket mosvarar en åttaohmseffekt på *trumvirvel* 21 W!
För motsvarande diskanter utan hornladdning blir det naturligtvis mycket mindre. Typiskt kanske hälften. Vilket i viss mån kompenseras av att de oftast är dämpade, så vi kan väl dubbla tillbaka det igen om vi ska tala systemeffekt.
Men det blir i varje fall långt ifrån några hundratals watt. Om inte musiken bara innehåller energi kring säg 10 khz, och mycket transientrik sådan.
gopnik skrev:RogerJoensson skrev:all musik är inte bastung och musik innehåller vanligen andra frekvenser också och ofta många samtidigt!
Den behöver inte vara bastung per se. Att den innehåller bas över huvud taget kommer innebära att det är xmax som är det totalt dominerande problemet, dimensioneringsmässigt.
De instrument du räknar upp, med undantag kanske av solotrumpet, har alla väsentlig energi i det område vi talar om nu. Lägsta tonen på ett modernt piano är enligt internet 27,5 hz.Det blir till och med under avstämningen det, för nästan alla högtalare. Det blir liknande problem, fast på andra sidan den ljudtryckskapabla puckeln, så att säga.
Strmbrg skrev:För egen del har jag inte så mycket fokus på hur anläggningen beter sig vid max- eller riktigt höga ljudtryck. Jag tycker att det är betydligt intressantare att fokusera på hur de riktigt små signalerna hanteras. De som bland annat avgör illusionen av rum och möjligheten att särskilja enskilda instrument från varanda.
Självklart är det ju ingen nackdel om jättehöga ljudtryck kan återges, men i praktiken så blir det en teoretisk fråga för min del eftersom jag inte utnyttjar sådana egenskaper. Detaljåtergivningen däremot är hela tiden viktig.
Perfector skrev:Var finns förstärkare som lämnar dubbel effekt i halva lasten?
Inertia som jag har ett varmt hjärta till lämnade 35 W i 8 Ohm men bara 44 vid 4 Ohm.
Så strömstarka slutsteg finns nog att dom dubblar effekten, men vad kostar sån't?
Perfector skrev:Hiraga visade vägen med 2 x 25 watt och 300 Ampere' stötström med rör.
Grattis till uppgraderingen.
Inertia som jag har ett varmt hjärta till lämnade 35 W i 8 Ohm men bara 44 vid 4 Ohm.
Så strömstarka slutsteg finns nog att dom dubblar effekten, men vad kostar sån't?
jansch skrev:Perfector skrev:Var finns förstärkare som lämnar dubbel effekt i halva lasten?
Vet inte om du kommenterar mitt inlägg där jag skriver: ".....får vi ut ca dubbelt så mycket effekt...."
Det är en designfråga, använder man stabiliserad nätdel är det enkelt. Dock tappar man alltid lite p g a restspänningen blir lite högre när halvledare lastas med högre ström bl.a. Därför skriver jag "ca".
Det är alltså inte en kvalitetsfråga (inom rimliga dimensioneringar) utan ett val man gör som konstruktör och det finns ingen anledning att överdriva.
Inertian, som du nämner ligger på den "svagare sidan" och har antingen en lite snålt tilltagen trafo eller liten kondensatorbank.
Som sagt pekar inte på kvalitet, kan vara så enkelt att större kondingar inte fick plats i tänkt chassie... bara ett exempel.....
Obs! ovanstående gäller primärt klass AB slutsteg, digitala slutsteg har svårare med "tung" last.
tordnilsson skrev:Perfector skrev:Hiraga visade vägen med 2 x 25 watt och 300 Ampere' stötström med rör.
Grattis till uppgraderingen.
Vilken modell var det ?
Låter intressant.
Morello skrev:Eftersom detta med "dubblering" har blivit en kvalitetsstämpel, så kan man som fabrikör specificera en förstärkare som lämnar t.ex. 150 W till 100 W i 8 ohm och helt plötsligt skryta med dubblering.
Dubblering av effekt är irrelevant och har alltid varit.
För övrigt medger 40 W momentan toppeffekt (20 W RMS) cirka 400 mW RMS om vi spelar transientrik kvalitetsmusik. Det i kombination med högtalare med en känslighet om 85-90 dB medger inte realistiskt ljudtryck vid t.ex. återgivning av jazz eller symfonisk musik.
Morello skrev:Menar du att den lämnar 25 W kontinuerligt och 720 kW (300^2*8) momentant?
Var kommer uppgifterna från - har du någon källa med mätdata?
Morello skrev:Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika (min kursivering).
Myterna inom hifi är gränslösa och tar aldrig slut.
Strmbrg skrev:Alltså, reslism - om vi undviker att låta det gå inflation i begreppet - finns bara i konsertsalen.
Hemma-stereo-lyssning handlar om att få en illusion av realism. Det är inte realistiskt i lyssningsfåtöljen, men det kan verka realistiskt.
För att denna verkan/illusion skall infinna sig krävs avsändare (fonogram, anläggning och rum) och mottagare (lyssnaren och vederbörandes ”fantasi”/föreställnings-/inlevelse-/toleransegenskaper.
Strmbrg@https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=59701&start=30#p2109960 skrev:Jag tillhör inte de som dissekerar och analyserar ljudet i minsta detalj. Ej heller brukar jag bedöma utifrån "bas, mellanregister och diskant" eller utifrån maxljudtryck.
En betydligt enklare och åtminstone för min del passande bedömningsmetod är att "mäta" hur fokuserad jag blir på musiken och hur länge det håller i sig. Där tror jag att jag dragit en "vinstlott".
Mätarna går att släcka med vredet på fronten. Med mätarna påslagna så splittras mitt fokus mellan "musik och teknik". Det vill jag inte, så de är oftast släckta.
Bill50x skrev:Morello skrev:Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika (min kursivering).
Nyckelmeningen är just den kursiverade. För allt är sällan lika. Hellre bra 20 watt än 300 dåliga kan man ju lika gärna skriva. det är lika sant det.
Morello skrev:philipbtz skrev:Snygg förstärkare! Trenden jag ser bland förstärkare är att man aldrig kan få allt. Vill man kan väldigt låg distorsion så lär man sällan hitta ett slutsteg som ger 1000W i 8 Ohm med väldigt låg dist. Någonstans runt 100-200W verkar vara gränsen för vad som går att producera som samtidigt ger ultralåg dist(ja det finns säkert superdyra steg jag inte har koll på som kanske ger mer samt bryggade varianter då). Jag har förstående för bytet, de där första watten är viktiga!
Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika. Det beror på att den stora förstärkaren behöver ett större utgångssteg som per automatik får högre transkonduktans och därmed en lägre intrinsikal utgångsimpedans, vilket medför lägre distorsion.
Bill50x skrev:Morello skrev:Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika (min kursivering).
Nyckelmeningen är just den kursiverade. För allt är sällan lika. Hellre bra 20 watt än 300 dåliga kan man ju lika gärna skriva. det är lika sant det.
/ B
philipbtz skrev:Morello skrev:philipbtz skrev:Snygg förstärkare! Trenden jag ser bland förstärkare är att man aldrig kan få allt. Vill man kan väldigt låg distorsion så lär man sällan hitta ett slutsteg som ger 1000W i 8 Ohm med väldigt låg dist. Någonstans runt 100-200W verkar vara gränsen för vad som går att producera som samtidigt ger ultralåg dist(ja det finns säkert superdyra steg jag inte har koll på som kanske ger mer samt bryggade varianter då). Jag har förstående för bytet, de där första watten är viktiga!
Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika. Det beror på att den stora förstärkaren behöver ett större utgångssteg som per automatik får högre transkonduktans och därmed en lägre intrinsikal utgångsimpedans, vilket medför lägre distorsion.
Myt och myt jag pratar om trender i mätningar jag ser. Riktigt bra steg så som Benchmark AHB2, Hypex Ncore nc400, Purifi osv. lämnar i runda slängar den typen av effekt. Finns även många andra exempel. Tipsa gärna om något som har betydligt mer effekt och mäter så bra.
Edit: du skriver lite smidigt allt annat lika..men det är ju aldrig det. Det är det jag menar, jag pratar inte teori utan vad som faktiskt går att köpa på marknaden. Jag är genuint intresserad av några exempel på sådana förstärkare som då mäter minst lika bra som AHB2 och lämnar mängder med mer effekt. Som sagt bryggat räknas inte som jag skrev i mitt första inlägg.
Strmbrg skrev:Visst! Hellre både och än antingen eller såklart!
För min - kanske lite märkliga men dock - del, så får jag en lite större illusion av realism med den nya veklingen än jag fick med den gamla bjässen.
Sedan skulle man kanske kunna tänka sig att det bleve än bättre med en kraftigare Accuphase klass-A (eller något liknande). Men, då hamnar jag på priser som jag inte är intresserad av att betala.
philipbtz skrev:Morello skrev:philipbtz skrev:Snygg förstärkare! Trenden jag ser bland förstärkare är att man aldrig kan få allt. Vill man kan väldigt låg distorsion så lär man sällan hitta ett slutsteg som ger 1000W i 8 Ohm med väldigt låg dist. Någonstans runt 100-200W verkar vara gränsen för vad som går att producera som samtidigt ger ultralåg dist(ja det finns säkert superdyra steg jag inte har koll på som kanske ger mer samt bryggade varianter då). Jag har förstående för bytet, de där första watten är viktiga!
Myt och myt jag pratar om trender i mätningar jag ser. Riktigt bra steg så som Benchmark AHB2, Hypex Ncore nc400, Purifi osv. lämnar i runda slängar den typen av effekt. Finns även många andra exempel. Tipsa gärna om något som har betydligt mer effekt och mäter så bra.
Edit: du skriver lite smidigt allt annat lika..men det är ju aldrig det. Det är det jag menar, jag pratar inte teori utan vad som faktiskt går att köpa på marknaden. Jag är genuint intresserad av några exempel på sådana förstärkare som då mäter minst lika bra som AHB2 och lämnar mängder med mer effekt. Som sagt bryggat räknas inte som jag skrev i mitt första inlägg.
RogerJoensson skrev:Det beror på var diskanterna är delade. De är ofta delade högre än 2KHz
RogerJoensson skrev:Det finns horndiskanter med hög känslighet, som ger långt över 100dB (on axis) vid 1w in och som klarar hantera väldigt mycket effekt inom det område de är tänkta att användas.
RogerJoensson skrev:Men hallå. Har du hört hur en flygel låter?
Inte heller en elgitarr brukar få byxbenen att fladdra, hur mycket man än drar på förstärkarna. Merparten av energin ligger vanligen andra frekvensregister än där x-max är den begränsande faktorn helt enkelt.
gopnik skrev:Jag har ingen flygel, men tyvärr fruns piano i lyssningsrummet, vilket också är vårt vardagsrum. Det är inte helt optimalt för att uttrycka det milt.![]()
Men! Med ett stadigt nedslag på de vänstraste av de där vita sakerna vill jag lova att det kommer ut väsentligt mer muller än vad som klaras av exempelvis de B&W 606 som var på tal i tråden.
gopnik skrev:Men det är ju över 30-40 hz vi talar om. Vid 30-40 är en normal högtalare väsentligt mer kapabel än 40-50-60-70 hz, där den typiskt är som svagast. Lite beroende på storlek och avstämning.
Och det är verkligen inte så att en förstärkare på ett par tiotal watt är särskilt klen. De flesta av oss där ute kan inte spela med mycket mer än så ändå, men den musik eller det filmljudspår de lyssnar på. Det fixar nämligen inte högtalarna.
RogerJoensson skrev:Det var du som snackade om 27,5Hz och det brukar ju vara främst under avstämningsfrekvensen som x-max skenar (vid basreflex).
RogerJoensson skrev:Jo, även små högtalare kan få ett lyft av en kraftfull förstärkare när man spelar starkt, som istället får att låta ansträngt öppnar upp och spelar luftigare ( bortsett från vissa frekvenser där högtalaren ev. sätter tydligt stopp, men på det stora hela).
Morello skrev:
Enligt Accuphase levererar ditt steg hela 50 W i 8 ohm!
Strmbrg skrev:Morello skrev:
Enligt Accuphase levererar ditt steg hela 50 W i 8 ohm!
Inte mycket attt hänga i julgr... förlåt, midsommarstången det heller förvisso.
Strmbrg skrev:Den musik ("klassisk orkestermusik") som jag lyssnar på är VÄLDIGT krävande avseende urkiljbarhet av de olika instrumenten och de toner, övertoner och rytmer de spelar.
Det är oftast en MYRIAD av olika ljud, PLUS att dessa ljud kommer från en MÄNGD olika platser på konsertlokalens scen, PLUS att alltsammans utsätts för MYRIADER av reflexer hit och dit i lokalen innan oväsendet når mikrofonerna. Det är en komplexitet av rent oöverskådliga dimensioner.
Allt det där skall sedan "packas upp" via två ynkans kanaler och två stackars högtalare i ett rum. Det senare med en massa hyss för sig avseende resonanser och reflexioner.
Realism blir det inte. Inte om vi undviker att tänja på det ordets faktiska innebörd.
Däremot kan det bli en tillfredsställande illusion av realism.
Eller en jävla ljudgröt...
gopnik skrev:...om man är en särling som lyssnar endast, och verkligen endast, på typ tjeckisk tiomanna skedorkester kan man lyssna på skedslamret med stora förstärkare och små högtalare. ...
PerStromgren skrev:Vi behöver ju inte spekulera, det är bara att fråga hr Strmbrg om effekten räcker!
goat76 skrev:
Tror du att vi andra som inte främst lyssnar på klassisk musik inte skulle vara intresserade av en detaljerad återgivning, det är väl inte viktigare för klassisk musik än någon annan form av musik spelad med manuella instrument?
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika (min kursivering).
/ B
Nyckeln till förståelsen är det du valde att klippa bort; varför gjorde du det?
sprudel skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Nyckelmeningen är just den kursiverade. För allt är sällan lika. Hellre bra 20 watt än 300 dåliga kan man ju lika gärna skriva. det är lika sant det.
/ B
Nyckeln till förståelsen är det du valde att klippa bort; varför gjorde du det?
Kan verkligen allt annat vara lika i två så olika stora steg?
Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Tror du att vi andra som inte främst lyssnar på klassisk musik inte skulle vara intresserade av en detaljerad återgivning, det är väl inte viktigare för klassisk musik än någon annan form av musik spelad med manuella instrument?
Både ja och nej. Med betoning på just TROR, Inte VET eller PÅSTÅR att.![]()
Nej, i så måtto att jag tror att intresset för detaljerad återgivning finns hos de flesta, oavsett musiksmak.
Ja, i så måtto att jag tror att komplexiteten hos storskalig "klassisk musik" är betydligt högre än hos den mesta annan musik. Och därmed svår att återskapa med rimlig trovärdighet.
Strmbrg skrev:PS
Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Eller bestämmer ni allesammans själva vad ni vill lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?
Nä, tänkte väl det.
hcl skrev:Jag gissar att de flesta begränsas av de inspelningar och anläggningar man lyssnar på och med. Orsaken att jag tror så är att jag noterat att kvaliteten som anläggningen förmår återge musiken på påverkar i vilken utsträckning man tar till sig musiken vilket tycks hänga ihop med om man musikintellektuellt förstått musiken. Den enklaste musiken är den man förstått ur ett strukturell perspektiv, t.ex. musik ur en specifik genre man tagit till (lärt) sig. Konsekvensen är att all musik man ännu inte fattat tycke för antingen helt enkelt är sådan man aldrig kommer ta till sig, ännu inte tagit till sig av personliga musikutvecklingsskäl eller inte förmår ta till sig just p.g.a. det du frågar. Den eller de anläggn8ngar man lyssnar med har inte förmått förmedla musiken på ett sådant sätt att man förmått ta den till sig och därmed har anläggningen/anläggningarna påverkat vårt val av den musik vi lyssnar på...
Nattlorden skrev:Helt klart så att genom att skaffa en mer återgivningskapabel anläggning så har min musiksmak breddats.
Morello skrev:Vad menar du tanken är?
Tar du en adekvat stor förstärkare och tittar på den "första watten" så är den spitzenklasse!
Då jobbar nämligen utgångssteget i dess mest linjära område och därtill i klass A. Det finns typiskt en svag tredjeton som drunknar i bruset.
Som jag försökt förklara - stora förstärkare beter sig oftast bättre vid små effekt än vad små förstärkare gör vid samma låga effekt.
Frisk skrev:philipbtz skrev:Morello skrev:
Detta tycks väl mäta rätt bra?
https://www.stereophile.com/content/bry ... asurements
Visserligen ingen kW utan "bara" 600W.
Även Sybarite Audio no1200 mäter rätt bra, visserligen även där en bit under 1 kW, men mer än 200W
Bilder och info taget från Morellos medlemstråd.
No1200 - THD vid 100 W i 8 ohm.
[ Bild ]
Sybarite Audio No1200, THD+N versus kontinuerlig uteffekt, 1 kHz och 8 ohms last.
[ Bild ]
Vad avser du med bryggade steg? Monoblock som är internt bryggade också? Eller bara stereosteg som bryggkopplas?
För att nämna två steg jag tittat in senaste tiden, ursäkta det blir lite ot!
steveo1234 skrev:Morello skrev:Vad menar du tanken är?
Tar du en adekvat stor förstärkare och tittar på den "första watten" så är den spitzenklasse!
Då jobbar nämligen utgångssteget i dess mest linjära område och därtill i klass A. Det finns typiskt en svag tredjeton som drunknar i bruset.
Som jag försökt förklara - stora förstärkare beter sig oftast bättre vid små effekt än vad små förstärkare gör vid samma låga effekt.
En fundering: Hör du skillnaden eller räcker det för dig att du vet att det är så när du lyssnar?
Morello skrev:Det kanske är värt att påminna om att sifferdebatten lätt blir av akademisk karaktär - det är väl ingen som på fullt allvar tror sig höra skillnad på 0,001% och 0,0001 eller 0,01% för den delen? (åter igen - allt annat lika.)
Almen skrev:steveo1234 skrev:Morello skrev:Vad menar du tanken är?
En fundering: Hör du skillnaden eller räcker det för dig att du vet att det är så när du lyssnar?
Jag vill inte svara för Morello (det brukar han klara galant själv), men vill bara flika in att jodå, skillnaden hörs. Om vi med "bete sig bättre" menar "inte hörbart förvränger insignalen med tonkurveförändring och distorsion".
Morello skrev:Det kanske är värt att påminna om att sifferdebatten lätt blir av akademisk karaktär - det är väl ingen som på fullt allvar tror sig höra skillnad på 0,001% och 0,0001 eller 0,01% för den delen? (åter igen - allt annat lika.)
philipbtz skrev:Morello skrev:Det kanske är värt att påminna om att sifferdebatten lätt blir av akademisk karaktär - det är väl ingen som på fullt allvar tror sig höra skillnad på 0,001% och 0,0001 eller 0,01% för den delen? (åter igen - allt annat lika.)
Huruvida det är hörbart är inte det som diskuteras utan bara vad stegen levererar. Min poäng var att vissa kanske väljer mindre steg för att de ligger på 0,0000001% eller vad det nu är bara för att dom gillar att veta med sig att det mäter så och ingen annan anledning. 0,01% kan man väl ganska lätt få i ett vanligt PA-steg så då blir det billigt och bra med.
Morello skrev:philipbtz skrev:Morello skrev:Det kanske är värt att påminna om att sifferdebatten lätt blir av akademisk karaktär - det är väl ingen som på fullt allvar tror sig höra skillnad på 0,001% och 0,0001 eller 0,01% för den delen? (åter igen - allt annat lika.)
Huruvida det är hörbart är inte det som diskuteras utan bara vad stegen levererar. Min poäng var att vissa kanske väljer mindre steg för att de ligger på 0,0000001% eller vad det nu är bara för att dom gillar att veta med sig att det mäter så och ingen annan anledning. 0,01% kan man väl ganska lätt få i ett vanligt PA-steg så då blir det billigt och bra med.
Vad jag försöker säga är att små steg typiskt sett har högre distorsion än större steg.
Belker skrev:Hör ni dist?
https://www.audiocheck.net/testtones_thd.php
Belker skrev:Hör ni dist?
https://www.audiocheck.net/testtones_thd.php
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster