Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Hur har du testat att placera dem ? Hur upplever du skillnaden i ljud? Har du mick och kan mäta eller kör du med guldöron ?
Okej så då har du två olika subbar . Och köpa verkar inte vara ett hinder för dig . Troligtvis inte sälja heller ? Jag menar om du nu ska fixa bra ljud i ditt rum borde väl den första frågan vara : Vilken / vilka subbar passar till mitt system X i mitt lyssningsrum. Tycker jag i alla fall.
Två mindre eller en fet stor? Fyra små 8 tummare? Osv osv.
I-or skrev:Ditt rum har mycket oregelbundna former, så simuleringsresultaten måste tas med några skopor salt. Det går ganska bra med basmodulerna placerade som i skissen (skillnaderna när man flyttar runt dem några dm hit eller dit är små och parallellförskjuter mest kurvorna). Med en av basmodulerna placerad i hörnet bakom soffan blir frekvensgången jämnare. Smartast är dock att placera basmodulerna ungefär som i skissen och ekvalisera.
I-or skrev:I de främre hörnen (två hyggligt kapabla basmoduler räcker i ett så litet rum), självklart i kombination med ekvalisering.
I-or skrev:I de främre hörnen (två hyggligt kapabla basmoduler räcker i ett så litet rum), självklart i kombination med ekvalisering.
paa skrev:Två fram och en i mittre, bakre hörnet skulle jag provat.
petersteindl skrev:paa skrev:Två fram och en i mittre, bakre hörnet skulle jag provat.
I vilken del av rummet ligger det mittre bakre hörnet?
goat76 skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Två fram och en i mittre, bakre hörnet skulle jag provat.
Om du tittar på skissen så finns det faktiskt ett mittre bakre hörn i rummet, det större problemet är att bara trolla fram en tredje subwoofer från ingenstans då trådskaparen endast har två stycken.
rigi skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:I vilken del av rummet ligger det mittre bakre hörnet?
Om du tittar på skissen så finns det faktiskt ett mittre bakre hörn i rummet, det större problemet är att bara trolla fram en tredje subwoofer från ingenstans då trådskaparen endast har två stycken.
Är det inte 2 hörn i mittre bakre;)
goat76 skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Två fram och en i mittre, bakre hörnet skulle jag provat.
paa skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:I vilken del av rummet ligger det mittre bakre hörnet?
Men man behöver inte trolla! Man letar bara upp en lämplig ny eller begagnad subwoofer och köper den.
Bjoernen skrev:Blev mycket lyftande av subwoofers i kvällJust nu provar jag med subbarna på utsidan av högtalarna!
Baffel skrev:Bjoernen skrev:Blev mycket lyftande av subwoofers i kvällJust nu provar jag med subbarna på utsidan av högtalarna!
Men vad tycker du att du saknar gällande bas? Du har inte ett så stort lyssningsrum och dina Hesselvall no 1 har väl bra bas?
OT Varför singel end och inte push pull rörförstärkare? Det är svårare att hitta lämpliga högtalare med singel end har jag märkt . Visst en singel end har väl renare ljud men å andra sidan äts ju det lätt upp av att man är tvungen att välja högtalare med hög känslighet och de har ju en tendens att ha höga distorsionsnivåer, mer orent ljud .
Bjoernen skrev:
Funderar på att köpa XTZ Room Analyzer II Pro! Är det nått att ha?
Bjoernen skrev:Baffel skrev:Bjoernen skrev:Blev mycket lyftande av subwoofers i kvällJust nu provar jag med subbarna på utsidan av högtalarna!
Men vad tycker du att du saknar gällande bas? Du har inte ett så stort lyssningsrum och dina Hesselvall no 1 har väl bra bas?
OT Varför singel end och inte push pull rörförstärkare? Det är svårare att hitta lämpliga högtalare med singel end har jag märkt . Visst en singel end har väl renare ljud men å andra sidan äts ju det lätt upp av att man är tvungen att välja högtalare med hög känslighet och de har ju en tendens att ha höga distorsionsnivåer, mer orent ljud .
Jag tyckte basen var lite för ”bumlig ” därav fundering på placering!
Jag har funderat på en kraftigare förstärkare men Audion låter fantastiskt bra men orkar inte riktigt när man vill spela jättehögt![]()
Baffel skrev:Som sagt bor du i Stockholm låna min röris och testa . Den har mer pulver än din 300b. Den är ej till salu men vill du pröva så.
.har även en ..ifall. https://audio-database.com/DENON-COLUMB ... 101-e.html
goat76 skrev:Bjoernen skrev:Baffel skrev:
Jag tyckte basen var lite för ”bumlig ” därav fundering på placering!
Jag har funderat på en kraftigare förstärkare men Audion låter fantastiskt bra men orkar inte riktigt när man vill spela jättehögt![]()
Testa att stänga av subbarna och lyssna efter om bumligheten kvarstår, om den gör det så bör du nog först kocentrera dig på placeringen av frontarnas avstånd från väggen. Avhjälper inte det problemet bör du nog åtgärda akustiken i rummet.
Enligt REL-principen ska deras subwoofers endast ta vid där fronthögtalarna inte längre når lägre, se till att crossovern inte överlappar frontarna för mycket, kanske är det det som skapar bumligheten?
MichaelG skrev:Mina erfarenheter stämmer inte med vad jag kan läsa ut av olika råd och förklaringar (men jag kanske läser fel/slarvigt). Mina första sub gav stora problem var jag än ställde den. Minst problem gav den mot högtalarväggen c:a 1/3 in från sidoväggen. Mätningarna visade då typ 17 dB dB i en smal peak vid 30 Hz, en bredare 6 dB dal vid 60 Hz och en 6 dB peak runt 90 Hz. Och dessutom oroligheter uppåt i registret. Och detta var bästa läge. Jag köpte fler subbar och experimenterade på olika sätt (de var allihopa portade 12or - så det blev en del styrketräning). Det jag hittade som blev bäst var 1) bredbandabsorbenter i framhörnen som jämnade ut peaken vid 90 Hz och uppåt, 2) subbar mot högtalarväggen c:a 1/4 in från vardera sidoväggen, 3) subbar på dessa (alltså byggde på höjden). Dessa åtgärder gav en i stort sett helt jämn baskurva förutom en smalbandig peak på c:a 10 dB vid 30 Hz. Denna peak EQar jag ner och då får jag även bieffekten att basen upplevs helt jämn vid lyssningsplats. Men inte bara det, utan den upplevs även relativt jämn även när jag går runt i rummet och in i angränsande rum. Innan jag byggde på höjden, kunde jag få det ganska jämnt vid lyssningsplats, men med stora avvikelser på andra ställen.
MichaelG skrev:Mina erfarenheter stämmer inte med vad jag kan läsa ut av olika råd och förklaringar (men jag kanske läser fel/slarvigt). Mina första sub gav stora problem var jag än ställde den. Minst problem gav den mot högtalarväggen c:a 1/3 in från sidoväggen. Mätningarna visade då typ 17 dB dB i en smal peak vid 30 Hz, en bredare 6 dB dal vid 60 Hz och en 6 dB peak runt 90 Hz. Och dessutom oroligheter uppåt i registret. Och detta var bästa läge. Jag köpte fler subbar och experimenterade på olika sätt (de var allihopa portade 12or - så det blev en del styrketräning). Det jag hittade som blev bäst var 1) bredbandabsorbenter i framhörnen som jämnade ut peaken vid 90 Hz och uppåt, 2) subbar mot högtalarväggen c:a 1/4 in från vardera sidoväggen, 3) subbar på dessa (alltså byggde på höjden). Dessa åtgärder gav en i stort sett helt jämn baskurva förutom en smalbandig peak på c:a 10 dB vid 30 Hz. Denna peak EQar jag ner och då får jag även bieffekten att basen upplevs helt jämn vid lyssningsplats. Men inte bara det, utan den upplevs även relativt jämn även när jag går runt i rummet och in i angränsande rum. Innan jag byggde på höjden, kunde jag få det ganska jämnt vid lyssningsplats, men med stora avvikelser på andra ställen.
Bjoernen skrev:Har flyttat runt i rummet i dag och bäst resultat i mitt rum blir när jag har en sub i mitten fram och en i hörnet bakom soffan!
Harryup skrev:"Mitt resultat efter mycket flyttande av både subar och satelliter är att det låter bäst med subarna stående under respektive satellit. "
Samma för mig. Förstår inte denna förkärlek för att jämna till frekvensgången med subbar bakom lyssningsplats och på alla möjliga ställen. Visst kan man få det jämnare men man fyller ju ut gropar med "gammalt ljud". Har testat en hel del med digitala filter med delayer sedan många år och kommer aldrig ställa några subbar på annat ställe än bredvid eller under framsystemen. Det blir något med ljudbild och luftförflyttning som inte känns neutralt om inte hela orkestern kommer ifrån samma ställe för min del. Annars så får man göra som Bosse Hansson som hade framsystemen på samma avstånd som längden på bashornen.
/Harry Up.
I-or skrev:I någorlunda normala rum kan man, förutsatt att de inte överstyrs, inte heller lokalisera basmodulerna om de placeras en eller ett par meter ifrån lyssningspositionen.
I-or skrev:Basmodulen behöver inte stå några meter bakom lyssningspositionen, bara på kanske 1,5 meters avstånd från lyssningspostionen. Antagligen fungerar det nedåt 1 meter också utan lokalisering eftersom man även har en modul framför sig. Något av hörnen bakom lyssningspositionen fungerar alltså i princip bra i alla rum.
Annars är det dock fiffigt med absorbenter, speciellt av helmholtz-typ.
DVD-ai skrev:Jag vill bara inflika att jag till dagens datum aldrig har upplevt placering av basmoduler bakom lyssnaren som något gångbart.
Både egna tester hemma i tre olika boenden och hos andra men även lyssning hos personer med basmoduler bakom eller tätt intill lyssnaren.
Då har det testats med bakre modulerna på allt mellan 0.5-2m bakom lyssnaren och på olika höjd i flera fall.
Det har inte blivit naturligt på något vis, främst i området kring delningen har det upplevts som om det blir svårt med övertygelsen i hjärnan att ljudet verkligen kommer framifrån.
Så det kan nog finnas sammanhang som gör det mindre lämpligt att ha basmoduler bakom/nära lyssnaren.
I-or skrev:0,5 meters avstånd betyder att man i princip alltid kommer att lokalisera basmodulen oavsett placering. Med en enda basmodul bör man se till att avståndet är minst 1,5 meter, 2 meter om man vill ha marginal. Om rummet är mycket stort eller extremt dämpat, framförallt med stor takhöjd, kan avståndet behöva ökas.
Sedan måste man vara säker på att basmodulen inte överstyrs och huvudhögtalarna måste förstås ha signal samtidigt (även med branta filter skickas så mycket signal till basmodulen att hörseln lätt lokaliserar vid högre frekvenser om dessa inte maskeras). Om dessa förutsättningar är uppfyllda fungerar det utmärkt med en placering bakom lyssnaren i ett någorlunda normalt rum. Med placering både framför och bakom lyssningspositionen blir det ännu svårare att lokalisera källorna och dessutom blir frekvensgången betydligt jämnare (priset man får betala för på detta sätt spridda källor är lägre verkningsgrad - om man ekvaliserar bör därför källorna placeras i de främre hörnen).
För låga frekvenser bygger hörseln upp lokaliseringsförmågan helt via ITD (Interaural Time Differencens) eftersom huvud och kropp är alldeles för små för att ge några nivåskillnader mellan öronen (ILD). Som jag har tjatat om tidigare behöver hörseln ca 1,4 cykler från signifikanta reflektioner ostörd analystid för att ge lokalisering vid låga frekvenser och detta villkor uppfylls inte i normala lyssningsrum om man inte placerar källan mycket nära lyssningspositionen. Bakom, framför eller vid sidan tappar här alltså betydelsen helt.
Det är alldeles för lätt att fastna vid det visuella intrycket som naturligtvis är märkligt och som kräver en viss avvänjning. Sedan har jag sett hårdragna argument om att lyssningsfåtöljen vibrerar olika beroende på infallsriktning framifrån/bakifrån och det kan den säkert göra i vissa fall. Frågan är dock hur man ska veta hur just favoritfåtöljen vibrerar om man inte gör en ordentlig utredning i frågan, det är inte direkt så att evolutionen har byggt våra rövar för detta ändamål.
DVD-ai skrev:Jag vill bara inflika att jag till dagens datum aldrig har upplevt placering av basmoduler bakom lyssnaren som något gångbart.
Både egna tester hemma i tre olika boenden och hos andra men även lyssning hos personer med basmoduler bakom eller tätt intill lyssnaren.
Då har det testats med bakre modulerna på allt mellan 0.5-2m bakom lyssnaren och på olika höjd i flera fall.
Det har inte blivit naturligt på något vis, främst i området kring delningen har det upplevts som om det blir svårt med övertygelsen i hjärnan att ljudet verkligen kommer framifrån.
Så det kan nog finnas sammanhang som gör det mindre lämpligt att ha basmoduler bakom/nära lyssnaren.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Jag vill bara inflika att jag till dagens datum aldrig har upplevt placering av basmoduler bakom lyssnaren som något gångbart.
Intressant! Har basarna bakom sittplats varit tidsjusterade, stått längre från lyssnarna än frambasarna, eller bara varit "drag and drop"?
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Jag vill bara inflika att jag till dagens datum aldrig har upplevt placering av basmoduler bakom lyssnaren som något gångbart.
Intressant! Har basarna bakom sittplats varit tidsjusterade, stått längre från lyssnarna än frambasarna, eller bara varit "drag and drop"?
Det har bland annat varit på samma avstånd som främre basarna och med en mängd olika placeringar.
smile skrev:Hur gör ni för att bestämma vilken fördröjning det behövs för kompensering av avstånd?
Måttband från element till lyssningsplats eller någon typ av mätning?
Om man har basar i någon form av pipa/horn, mäter man då avstånd ifrån element eller honmynning, (om man nu mäter fysiskt med hjälp av tex. måttband)
Eller hur gör ni?
smile skrev:Hur gör ni för att bestämma vilken fördröjning det behövs för kompensering av avstånd?
Om man har basar i någon form av pipa/horn, mäter man då avstånd ifrån element eller honmynning, (om man nu mäter fysiskt med hjälp av tex. måttband)
Eller hur gör ni?
Eller hur gör ni?
steveo1234 skrev:smile skrev:Hur gör ni för att bestämma vilken fördröjning det behövs för kompensering av avstånd?
Eller hur gör ni?
Enklast är att låta bioreceivern mäta ljudet. De brukar vara ganska bra på att mäta avstånd iaf. Kom ihåg att det kan vara ganska stor skillnad mellan fysikt avstånd och akustiskt (eller iaf elektriskt) avstånd.
Kraniet skrev:steveo1234 skrev:smile skrev:Hur gör ni för att bestämma vilken fördröjning det behövs för kompensering av avstånd?
Eller hur gör ni?
Enklast är att låta bioreceivern mäta ljudet. De brukar vara ganska bra på att mäta avstånd iaf. Kom ihåg att det kan vara ganska stor skillnad mellan fysikt avstånd och akustiskt (eller iaf elektriskt) avstånd.
Håller med.
Jag kör reciverns mätmetod för att kontrollera frekvensgång och få avstånd. Sen finjusterar jag utifrån det. Man behöver ju inte använda inställningen som apparaten kommer fram till, men det är ju en bra utgångspunkt tycker jag.
rajapruk skrev:
(2st 15” i varje hörn)
I-or skrev:[...]
2. Med ekvalisering: bästa möjliga basåtergivning uppnås via maximal verkningsgrad i kombination med elektronisk korrektion. Detta kräver hörnplacerade basmoduler, så nära varandra som möjligt (om uppställningen är symmetrisk i breddled så blir det akustiskt sett samma sak att placera basmodulerna i vänster och höger hörn).
[...]
Zappa skrev:Isidor var ett bättre namn. I-or får mig att tänka på en åsna.
Morello skrev:Å var kommer pseudonymen "isidor" från?
MichaelG skrev:
När jag gjorde så (EQade subbar i vardera framhörn), fick jag ganska bra vid lyssningsplats men väldigt ojämn basåtergivning både på andra ställen i rummet och i angränsande rum. När jag i stället placerade basarna mot högtalarväggen dels c:a 1/4 in från vardera sidovägg och dels på höjden (2 stycken basreflex på varann i två "torn") fick jag bättre vid lyssningsplats (en dipp runt 60 Hz som var borta) och en jämnare basåtergivning i såväl rummet som i angränsande rum. EQ av en topp vid c:a 30 Hz gjorde jag i båda fallen, även om toppen var mycket värre vid hörnplaceringen.
I-or skrev:Zappa skrev:Isidor var ett bättre namn. I-or får mig att tänka på en åsna.
I-or, envis som en åsna.
I-or skrev:
![]()
Då skulle jag bli C-is med ovanstående logik.
I-or skrev:En basfälla på 13 m3? En efterklangstid om dryga 100 ms? 8 st 18"-element? Faktisktianer är inte riktigt kloka.
I-or skrev:Varför inte ekvalisera även i28:orna? Det är mycket svårt att selektivt dämpa frekvensområdet runt 100 Hz inom givna begränsningar.
I-or skrev:Det man skulle kunna prova är att flytta ut basmodulerna från sidoväggarna mot mitten av rummet och därigenom skapa en stor reflekterande yta direkt bakom/innanför de mycket invinklade i28:orna i kombination med ett öppet hörn bakom dem. Möjligen kan man få till en hygglig reduktion runt 100 Hz på detta sätt. Annars återstår bara avstämda Helmholtzresonatorer, lämpligt placerade.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster