Moderator: Redaktörer
Knuttebaloa skrev:Vad har ni för tankar om/erfarenhet av detta att inte dela:
REL´s grundläggande principer
• Dela aldrig av Dina högtalare. De låter bäst när de får spela hela sitt register. Beskär man dem tappar man stereobas.
• Dela subben med ett flackt delningsfilter (12 dB/oktav) för jämnare övergång till högtalarna. För detta krävs det att man kan göra en låg delning. Notera att i REL´s modeller är lägsta brytpunkt mellan 20 och 30 Hz, beroende på serie! Ställs delningen på t.ex 30 Hz så har man full styrka där och nedåt (så långt subbasen orkar) och sedan finns information med högre upp men avtagande i styrka. Högtalare fungerar precis tvärtom och faller av nedåt i frekvens. Summan blir en perfekt integration när båda kurvorna möts!
• Koppla optimalt för musik via högnivå för bäst integration. Då får subbasen exakt samma information som högtalarna i timing samt får samma \"färgning\" från förstärkaren.
• Två subbasar ger bättre rumsspridning än en, men samtidigt kan man konstatera att en bra integrerad subbas gör ett mycket bra jobb!
Knuttebaloa skrev:Vad har ni för tankar om/erfarenhet av detta att inte dela:
REL´s grundläggande principer
• Dela aldrig av Dina högtalare. De låter bäst när de får spela hela sitt register. Beskär man dem tappar man stereobas.
• Dela subben med ett flackt delningsfilter (12 dB/oktav) för jämnare övergång till högtalarna. För detta krävs det att man kan göra en låg delning. Notera att i REL´s modeller är lägsta brytpunkt mellan 20 och 30 Hz, beroende på serie! Ställs delningen på t.ex 30 Hz så har man full styrka där och nedåt (så långt subbasen orkar) och sedan finns information med högre upp men avtagande i styrka. Högtalare fungerar precis tvärtom och faller av nedåt i frekvens. Summan blir en perfekt integration när båda kurvorna möts!
• Koppla optimalt för musik via högnivå för bäst integration. Då får subbasen exakt samma information som högtalarna i timing samt får samma \"färgning\" från förstärkaren.
• Två subbasar ger bättre rumsspridning än en, men samtidigt kan man konstatera att en bra integrerad subbas gör ett mycket bra jobb!
Bakgrunden till simultan-kopplingen
I slutet av 90-talet lanserade REL en smart koppling för att inte kompromissa för hembio. Detta innebär att man kör dubbelkkopplingen med hög- och lågnivåkabel samtidigt med olika volymer och delningsfrekvenser. Via högnivå fyller man på med basen som saknas i (front)högtalarna. Via bioförstärkarens subwoofer-utgång återges den speciella subbas-kanalen med en högre delning (ställs i bioförstärkaren). I 2-kanal har man ställt in att man ej har subbas, men då ligger subbasen ändå med via högnivå och fyller ut det som saknas. Resultatet är perfekt integration för både film och musik.
I-or skrev:Knuttebaloa skrev:Vad har ni för tankar om/erfarenhet av detta att inte dela:
REL´s grundläggande principer
• Dela aldrig av Dina högtalare. De låter bäst när de får spela hela sitt register. Beskär man dem tappar man stereobas.
• Dela subben med ett flackt delningsfilter (12 dB/oktav) för jämnare övergång till högtalarna. För detta krävs det att man kan göra en låg delning. Notera att i REL´s modeller är lägsta brytpunkt mellan 20 och 30 Hz, beroende på serie! Ställs delningen på t.ex 30 Hz så har man full styrka där och nedåt (så långt subbasen orkar) och sedan finns information med högre upp men avtagande i styrka. Högtalare fungerar precis tvärtom och faller av nedåt i frekvens. Summan blir en perfekt integration när båda kurvorna möts!
• Koppla optimalt för musik via högnivå för bäst integration. Då får subbasen exakt samma information som högtalarna i timing samt får samma \"färgning\" från förstärkaren.
• Två subbasar ger bättre rumsspridning än en, men samtidigt kan man konstatera att en bra integrerad subbas gör ett mycket bra jobb!
1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
3. Svammel, kommentarer överflödiga.
4. Om basmodulerna är asymmetriskt uppställda m.a.p. lyssningspositionen och begränsningsytorna är det fördelaktigt för frekvensgången, i annat fall får man "bara" dubbla ljudtryckskapaciteten.
jansch skrev:I-or skrev:Knuttebaloa skrev:Vad har ni för tankar om/erfarenhet av detta att inte dela:
REL´s grundläggande principer
• Dela aldrig av Dina högtalare. De låter bäst när de får spela hela sitt register. Beskär man dem tappar man stereobas.
• Dela subben med ett flackt delningsfilter (12 dB/oktav) för jämnare övergång till högtalarna. För detta krävs det att man kan göra en låg delning. Notera att i REL´s modeller är lägsta brytpunkt mellan 20 och 30 Hz, beroende på serie! Ställs delningen på t.ex 30 Hz så har man full styrka där och nedåt (så långt subbasen orkar) och sedan finns information med högre upp men avtagande i styrka. Högtalare fungerar precis tvärtom och faller av nedåt i frekvens. Summan blir en perfekt integration när båda kurvorna möts!
• Koppla optimalt för musik via högnivå för bäst integration. Då får subbasen exakt samma information som högtalarna i timing samt får samma \"färgning\" från förstärkaren.
• Två subbasar ger bättre rumsspridning än en, men samtidigt kan man konstatera att en bra integrerad subbas gör ett mycket bra jobb!
1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
3. Svammel, kommentarer överflödiga.
4. Om basmodulerna är asymmetriskt uppställda m.a.p. lyssningspositionen och begränsningsytorna är det fördelaktigt för frekvensgången, i annat fall får man "bara" dubbla ljudtryckskapaciteten.
Det där är en riktig myt på Faktiskt.io, att det finns stereobas alltså.
Vid nästan all musik kan man totalt glömma "stereobas" under 200Hz, oftast högre. Visserligen beror det på vad man menar med "bas". Först och främst, ytterllgt få naturliga ljud resulterar i att hörseln försöker bestämma riktning på frekvenser under 200Hz. Typiskt elbas, kontrabas, bastrumma etc. har så mycket övertoner att hörseln bestämmer riktning på dessa frekvenser - och har väl hörseln "låst riktning" är det svårt att få den att ändra sig. Man kan "veva runt" med grundtonen hej vilt i ett rum utan någon som helst påverkan på upplevd riktning.
Problemet är bara att distorsion och flacka filter gör att t.ex en subbas inte skär av tillräckligt. "Phonkurvan" (equal loudness curve) gör att t.ex 12dB:s filter i låga register och vid rimliga SPL i själva verket inte dämpar upplevt ljud. Trots detta - transienter styr.
Därutöver, i normala rum , hinner inte hörseln bygga upp hörselintrycket (uppfattad volym) före reflektioner och stående vågor är etablerade i rummet.
Att prova med sinustoner (enstaka toner) är "skojigt" men har inget med stereobild att göra i ett normalt rum, inte ens över 1kHz... men de är en annan sak på samma tema.
I-or skrev:2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
goat76 skrev:I-or skrev:2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
Tangband skrev:Håller inte med, på så sätt att många, troligen de flesta, moderna inspelningar av klassisk musik inte har någon speciell begränsning så det blir mono i basregistret. Det blir stereo, med stereoinformation även i basen på cd-skivan. Denna begränsning till mono härstammar nog mest långt tillbaka till vinylskivans tid.
Med populärmusik där man spelar in på annat sätt är det lite annorlunda, men jag tror de flesta som hört skillnaden att kunna köra stereobas med sina basmoduler här på faktiskt upplever det som bättre än mono.
Många moderna produktioner av populärmusik där man lägger till reverb har efterklangen i stereo, även i basregistret. Det kan höras.
Man kan inte heller säga att en brant delning alltid är bättre som ett LP filter till basmoduler. Det beror på, och det beror på mycket. Tex hur HP filtret akustiskt beter sig från topparna i systememet, vilken delningstopologi som används och hur väl summeringen sker mellan basmodul och topp.
Tangband skrev:
Håller inte med, på så sätt att många, troligen de flesta, moderna inspelningar av klassisk musik inte har någon speciell begränsning så det blir mono i basregistret. Det blir stereo, med stereoinformation även i basen på cd-skivan. Denna begränsning till mono härstammar nog mest långt tillbaka till vinylskivans tid.
Med populärmusik där man spelar in på annat sätt är det lite annorlunda, men jag tror de flesta som hört skillnaden att kunna köra stereobas med sina basmoduler här på faktiskt upplever det som bättre än mono.
Många moderna produktioner av populärmusik där man lägger till reverb har efterklangen i stereo, även i basregistret. Det kan höras.
Man kan inte heller säga att en brant delning alltid är bättre som ett LP filter till basmoduler. Det beror på, och det beror på mycket. Tex hur HP filtret akustiskt beter sig från topparna i systememet, vilken delningstopologi som används och hur väl summeringen sker mellan basmodul och topp.
goat76 skrev:I-or skrev:2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid först nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid först nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
Detta är förstås mycket avhängigt vilken delningsfrekvens man använder och man kan inte förutsätta att just REL:s basmoduler enbart skulle användas med så låg delningsfrekvens. Denna kan lika gärna vara 60 eller 80 Hz som 30 Hz och i de fallen är branta filter definitivt att föredra.
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid först nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
Detta är förstås mycket avhängigt vilken delningfrekvens man använder och man kan inte förutsätta att just REL:s basmoduler enbart skulle användas med så låg delningsfrekvens. Denna kan lika gärna vara 60 eller 80 Hz som 30 Hz och i de fallen är branta filter definitivt att föredra.
hcl skrev:I-or skrev:goat76 skrev:
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid först nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
Detta är förstås mycket avhängigt vilken delningsfrekvens man använder och man kan inte förutsätta att just REL:s basmoduler enbart skulle användas med så låg delningsfrekvens. Denna kan lika gärna vara 60 eller 80 Hz som 30 Hz och i de fallen är branta filter definitivt att föredra.
Oaktat behovet av en, två eller flera subbar så föreligger en aspekt på att använda mono eller stereo-sub som kan vara av intresse att reda ut. Koppling av både vänster och höger stereokanal till en sub kan vara problematiskt i.o.m. den jordslinga man skapar med en kopplingen (såvida man inte gör något åt det). Om man har möjlighet så kan det vara värt att prova, i varje fall om man delar subben något högre och/eller om man har en sub med flackt filter. Det man behöver göra i så fall är att bryta upp jorden på den ena kanalen och därmed undvika jordslingan. Det räcker alltså med att koppla ifrån jordanslutningen i den ena av de två kablarna mellan förstärkaren och subben (företrädesvis i en av kontakterna i änden närmast subben).
goat76 skrev:I-or skrev:goat76 skrev:
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid först nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
Detta är förstås mycket avhängigt vilken delningfrekvens man använder och man kan inte förutsätta att just REL:s basmoduler enbart skulle användas med så låg delningsfrekvens. Denna kan lika gärna vara 60 eller 80 Hz som 30 Hz och i de fallen är branta filter definitivt att föredra.
Här tycker jag det svenska ordvalet "delningsfrekvens" blir aningen missvisande, RELs Sub Bass System tar som tidigare påpekats vid där huvudhögtalarna naturligt viker av, det är ytterst få högtalare, såväl golvare som stativhögtalare som inte mäktar med att gå åtminstone ner till 50 Hz, och sen kommer lyssningsrummet och bidrar med ett visst basstöd på det. Jag skulle nog gissa att de flesta som har en REL kör crossovern på denna vid 40 Hz och nedåt då ingen delning i ordets rätta bemärkelse sker.
Tangband skrev:goat76 skrev:I-or skrev:
Detta är förstås mycket avhängigt vilken delningfrekvens man använder och man kan inte förutsätta att just REL:s basmoduler enbart skulle användas med så låg delningsfrekvens. Denna kan lika gärna vara 60 eller 80 Hz som 30 Hz och i de fallen är branta filter definitivt att föredra.
Här tycker jag det svenska ordvalet "delningsfrekvens" blir aningen missvisande, RELs Sub Bass System tar som tidigare påpekats vid där huvudhögtalarna naturligt viker av, det är ytterst få högtalare, såväl golvare som stativhögtalare som inte mäktar med att gå åtminstone ner till 50 Hz, och sen kommer lyssningsrummet och bidrar med ett visst basstöd på det. Jag skulle nog gissa att de flesta som har en REL kör crossovern på denna vid 40 Hz och nedåt då ingen delning i ordets rätta bemärkelse sker.
Både RELs och Linns fd subbar är inga renodlade subbasar utan de är basstöd, pga det flacka filtret. De spelar alltså MED topparna en bra bit över 80 Hz, oavsett delning. Det är antagligen en av anledningarna därför det blir så ofantligt mycket bättre med två subbar istället för en.
I-or skrev:Man kan självklart använda REL:s basmoduler på olika sätt, men samtliga verkar vara försedda med en ställbar delningsfrekvens om 30-120 Hz, 12 dB / oktav, vilket betyder att man använder ett relativt ordinärt LP-filter. De skiljer sig härvidlag inte på något avgörande sätt från majoriteten av konkurrerande konstruktioner på marknaden och inte heller från de LP-filterfunktioner som genereras i typiska hemmabioförstärkare.
Hela upplägget med "Sub Bass System" m.m. och diverse märkliga teorier om optimal samverkan med huvudhögtalarna verkar mest vara marknadsföringsspinn blandat med typisk hifi-voodoo.
goat76 skrev:
Oavsett vad du vill använda för nedvärderande ord om deras princip så fungerar det ypperligt, RELs subbar integrerar mycket väl med huvudhögtalarna och tar basen djupare utan att man märker av var/när den tar vid. Endast ifall man stänger av den så saknas den.
Johan_Lindroos skrev:Förutom att hembioförstärkare brukar ha ett lågpassfilter på basmodulutgången som är dubbelt så bra(nt)...
Edit: Kommentar till Isidors inlägg alltså. Goat hann slinka emellan.
I-or skrev:Johan_Lindroos skrev:Förutom att hembioförstärkare brukar ha ett lågpassfilter på basmodulutgången som är dubbelt så bra(nt)...
Edit: Kommentar till Isidors inlägg alltså. Goat hann slinka emellan.
Har de äntligen börjat att implementera filtrering med 24 dB / oktav överlag? Utmärkt, tidigare var det i normalfallet bara 12 dB / oktav.
I-or skrev:goat76 skrev:
Oavsett vad du vill använda för nedvärderande ord om deras princip så fungerar det ypperligt, RELs subbar integrerar mycket väl med huvudhögtalarna och tar basen djupare utan att man märker av var/när den tar vid. Endast ifall man stänger av den så saknas den.
Vilket alla konventionella uppställningar med någorlunda konstant frekvensgång också åstadkommer. I dessa fall också med signifikant lägre intermodulationsdistorsion för huvudhögtalarnas hela passband.
I-or skrev:Jo, det får man och möjligen skulle man med samma grupplöptid kunna närma sig gränsen till hörbarhet i hörlurar, men man kommer inte ens nära med högtalare i rum. Grupplöptid (eller fasgång, ur vilken man beräknar grupplöptiden) är en icke-fråga i praktiken. Frekvensgång och distorsion är det vi hör med basmoduler i rum.
Morgan skrev:Fast det går väl ganska lätt att skapa syntetiska signaler, t.ex ett synkront "klick" och ett "thump", som gör att det blir ganska lätt att höra grupplöptid när den lågfrekventa delen av signalen hamnar på efterkälken? Jag vill minnas att jag deltagit vid ett sådant experiment någon gång för ett par decennier sedan.
Kralle skrev:Morgan skrev:Fast det går väl ganska lätt att skapa syntetiska signaler, t.ex ett synkront "klick" och ett "thump", som gör att det blir ganska lätt att höra grupplöptid när den lågfrekventa delen av signalen hamnar på efterkälken? Jag vill minnas att jag deltagit vid ett sådant experiment någon gång för ett par decennier sedan.
Berätta gärna mer om detta.
Morgan skrev:Men här ska sägas att detta ägde rum i en akustikreglerad lokal och med ett mycket kompetent ljudsystem med ultralåg dist och bra inherent faskoherens. I ett bumligt betongvardagsrum av normal svensk lägenhetsstandard kan man glömma att det skulle vara detekterbart, eftersom det drunknar i relation till de enorma artikulationsbrister som rummet medför.
Morello skrev:Morgan skrev:Men här ska sägas att detta ägde rum i en akustikreglerad lokal och med ett mycket kompetent ljudsystem med ultralåg dist och bra inherent faskoherens. I ett bumligt betongvardagsrum av normal svensk lägenhetsstandard kan man glömma att det skulle vara detekterbart, eftersom det drunknar i relation till de enorma artikulationsbrister som rummet medför.
Syftar du på studio blå?
Morello skrev:Jag misstänkte det - skulle vara kul att veta hur låg distorsionen är vid låga frekvenser.
Var går din gräns för "ultra-låg" som funktion av frekvens?
Morello skrev:Morgan skrev:Men här ska sägas att detta ägde rum i en akustikreglerad lokal och med ett mycket kompetent ljudsystem med ultralåg dist och bra inherent faskoherens. I ett bumligt betongvardagsrum av normal svensk lägenhetsstandard kan man glömma att det skulle vara detekterbart, eftersom det drunknar i relation till de enorma artikulationsbrister som rummet medför.
Syftar du på studio blå?
I-or skrev:1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
Morgan skrev:Morello skrev:Jag misstänkte det - skulle vara kul att veta hur låg distorsionen är vid låga frekvenser.
Var går din gräns för "ultra-låg" som funktion av frekvens?
Jag har ingen aning. För att parafrasera scotus-domaren Potter Stewart: "I know it when I hear it". Vad ligger dina Morellosar på, vid säg 90 eller 100 dB nivå? Är de uppe på så mycket som ett par procent dist då? I basen, menar jag.
Nattlorden skrev:I-or skrev:1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
Anser du att en kanal med fasvänd LF och monofiering av densamma upplevs lika?
I-or skrev:Nattlorden skrev:I-or skrev:1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
Anser du att en kanal med fasvänd LF och monofiering av densamma upplevs lika?
??? Monofiering av en kanal lär nog låta ganska lika, oavsett vad man gör. Om du menar två kanaler med ett någorlunda bredbandigt 180 graders relativt fasläge i basen, så får du av naturliga skäl leta ett tag om du ska hitta detta på en musikinspelning.
Om vi gör ett tankeexperiment med total symmetri i rummet för vänster och höger kanal, så spelar det perceptionsmässigt ingen roll om signalen summeras elektriskt (d.v.s. monokopplad bas) eller akustiskt (d.v.s. stereokopplad bas). Om man uppfattar skillnader vid ett sådant experiment, så beror dessa på att den akustiska asymmetrin mellan kanalerna i rummet förstärks/försvagas via dekorrelation mellan ljudfälten (vilket jag tog upp ovan).
Vår hörsel fungerar i princip helt och hållet som en enda mätmikrofon för låga frekvenser och det är därför som skillnaderna mellan monokoppling och stereokoppling blir små med typiska uppställningar som vanligen är i hög grad symmetriska i breddled (frekvenssvaret för låga frekvenser blir ofta ganska lika för vänster och höger kanal).
I-or skrev:Nattlorden skrev:I-or skrev:1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
Anser du att en kanal med fasvänd LF och monofiering av densamma upplevs lika?
??? Monofiering av en kanal lär nog låta ganska lika, oavsett vad man gör. Om du menar två kanaler med ett någorlunda bredbandigt 180 graders relativt fasläge i basen, så får du av naturliga skäl leta ett tag om du ska hitta detta på en musikinspelning.
Om vi gör ett tankeexperiment med total symmetri i rummet för vänster och höger kanal, så spelar det perceptionsmässigt ingen roll om signalen summeras elektriskt (d.v.s. monokopplad bas) eller akustiskt (d.v.s. stereokopplad bas). Om man uppfattar skillnader vid ett sådant experiment, så beror dessa på att den akustiska asymmetrin mellan kanalerna i rummet förstärks/försvagas via dekorrelation mellan ljudfälten (vilket jag tog upp ovan).
Vår hörsel fungerar i princip helt och hållet som en enda mätmikrofon för låga frekvenser och det är därför som skillnaderna mellan monokoppling och stereokoppling blir små med typiska uppställningar som vanligen är i hög grad symmetriska i breddled (frekvenssvaret för låga frekvenser blir ofta ganska lika för vänster och höger kanal).
sprudel skrev:När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.
Jag föredrar därför att ha stereokonfiguration även i basregistret, det låter helt enkelt bättre än monokoppling.
I-or skrev:Återigen, eftersom vi lyssnar i rum kan vi inte höra om signalen spelas upp i vänster eller höger kanal vid låga frekvenser. Det enda vi hör är summan av alla ljudtrycksbidrag, vilka runt 100 Hz är i runda slängar 15 dB högre än direktbidraget i lyssningspositionen. Basinstrumentet du nämner spelar dock både grundtoner och övertoner med lokaliserbara frekvenser, vilka återges av huvudhögtalarna. Det är detta som gör att du kan höra om t.ex. en basviolin, elbas eller bastuba är placerad till vänster i inspelningen.
sprudel skrev:När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.
Jag föredrar därför att ha stereokonfiguration även i basregistret, det låter helt enkelt bättre än monokoppling.
I-or skrev:sprudel skrev:När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.
Jag föredrar därför att ha stereokonfiguration även i basregistret, det låter helt enkelt bättre än monokoppling.
När du börjar att få någon form av hygglig lokaliseringsförmåga (f > 200 Hz), kommer basmodulernas nivå att vara reducerad runt 30 dB med lågpassfiltrering om 80 Hz, 24 dB/oktav. Maskeringen från topphögtalarna gör då bidragen från basmodulerna ohörbara.
goat76 skrev:Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.
Det jag frågade var följande:
"Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?"
Jag gjorde ett litet snabbtest där en bas spelar i vänster fronthögtalare. I de första 7 sekunderna spelas basen i sin helhet i vänster högtalare, efter det har jag delat basen vid 100 Hz med en branthet på 24 dB där allt över delningsfrekvensen spelas i vänster fronthögtalare, och allt under delningsfrekvensen spelas i höger fronthögtalare.
Hör du en skillnad eller inte?
https://www.dropbox.com/s/grh23fekev3s0 ... z.wav?dl=0
Om du vill lyssna på testet med en renodlad subwoofer kan du koppla den till höger kanal. Sen kan du även testa skillnaden mellan att placera subwoofern långt åt höger eller nära intill vänster högtalare.
EDIT: Uppdaterade filen i dropbox-länken då jag upptäckte ett fel som hade smygit sig in. Nu har exemplen samma loudness.
I-or skrev:goat76 skrev:Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.
Det jag frågade var följande:
"Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?"
Jag gjorde ett litet snabbtest där en bas spelar i vänster fronthögtalare. I de första 7 sekunderna spelas basen i sin helhet i vänster högtalare, efter det har jag delat basen vid 100 Hz med en branthet på 24 dB där allt över delningsfrekvensen spelas i vänster fronthögtalare, och allt under delningsfrekvensen spelas i höger fronthögtalare.
Hör du en skillnad eller inte?
https://www.dropbox.com/s/grh23fekev3s0 ... z.wav?dl=0
Om du vill lyssna på testet med en renodlad subwoofer kan du koppla den till höger kanal. Sen kan du även testa skillnaden mellan att placera subwoofern långt åt höger eller nära intill vänster högtalare.
EDIT: Uppdaterade filen i dropbox-länken då jag upptäckte ett fel som hade smygit sig in. Nu har exemplen samma loudness.
Definiera "homogenitet" och "timing". Användning av rappakaljatermer är inget bra sätt att ställa frågor på. För korrekt implementerade basmoduler blir den enda skillnaden en djupare och mer kraftfull basåtergivning.
Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.
För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.
Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):
I-or skrev:goat76 skrev:Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.
Det jag frågade var följande:
"Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?"
Jag gjorde ett litet snabbtest där en bas spelar i vänster fronthögtalare. I de första 7 sekunderna spelas basen i sin helhet i vänster högtalare, efter det har jag delat basen vid 100 Hz med en branthet på 24 dB där allt över delningsfrekvensen spelas i vänster fronthögtalare, och allt under delningsfrekvensen spelas i höger fronthögtalare.
Hör du en skillnad eller inte?
https://www.dropbox.com/s/grh23fekev3s0 ... z.wav?dl=0
Om du vill lyssna på testet med en renodlad subwoofer kan du koppla den till höger kanal. Sen kan du även testa skillnaden mellan att placera subwoofern långt åt höger eller nära intill vänster högtalare.
EDIT: Uppdaterade filen i dropbox-länken då jag upptäckte ett fel som hade smygit sig in. Nu har exemplen samma loudness.
Definiera "homogenitet" och "timing". Användning av rappakaljatermer är inget bra sätt att ställa frågor på. För korrekt implementerade basmoduler blir den enda skillnaden en djupare och mer kraftfull basåtergivning.
I-or skrev:Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.
I-or skrev:För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.
I-or skrev:Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):
Morello skrev:Testade att spela 100 Hz-ton med en nivå om 2,8 V (rms). THD landar på cirka -50 dB (cirka 0,3%) med en andraton som dominerar. Jag tycker inte det låter helt rent faktiskt. Jag tycker mig även lätt kunna lokalisera vänster och höger. Problemet är givetvis att fönster etc avger misslud vid dessa nivåer. Flickvännen kom in i salongen och undrade vad jag höll på med. "Mäter THD - viktiga saker förstår du"
Ökar man nivån med 10 dB ser man att THD stiger till -45 dB.
Vid 1 kHz mäter THD in på -55 dB vid 2,8 V (rms)
goat76 skrev:I-or skrev:goat76 skrev:Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.
Det jag frågade var följande:
"Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?"
Jag gjorde ett litet snabbtest där en bas spelar i vänster fronthögtalare. I de första 7 sekunderna spelas basen i sin helhet i vänster högtalare, efter det har jag delat basen vid 100 Hz med en branthet på 24 dB där allt över delningsfrekvensen spelas i vänster fronthögtalare, och allt under delningsfrekvensen spelas i höger fronthögtalare.
Hör du en skillnad eller inte?
https://www.dropbox.com/s/grh23fekev3s0 ... z.wav?dl=0
Om du vill lyssna på testet med en renodlad subwoofer kan du koppla den till höger kanal. Sen kan du även testa skillnaden mellan att placera subwoofern långt åt höger eller nära intill vänster högtalare.
EDIT: Uppdaterade filen i dropbox-länken då jag upptäckte ett fel som hade smygit sig in. Nu har exemplen samma loudness.
Definiera "homogenitet" och "timing". Användning av rappakaljatermer är inget bra sätt att ställa frågor på. För korrekt implementerade basmoduler blir den enda skillnaden en djupare och mer kraftfull basåtergivning.
I mitt test som jag postade så är första halvan den odelade basinspelningen, den har ett homogent ljud och några förändringar vad gäller den hörbara fasen finns ej, alltså ingen tidsskillnad uppstår. I den andra delen så låter det inte längre som ett intakt homogent ljud, det låter tunnare p.g.a att ljudet inte längre når öronen i samma "fas-läge".I-or skrev:Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.
Nu är inte jag helt säker på vad du syftar på men...
Frekvensgången är oförändrad i ljudfilen, om du och alla andra hör skillnaden så innebär det att ingen här på forumet har koll på frekvensgången mellan deras två högtalare.
Men om du menar att filerna för höger och vänster kanal inte skulle ligga i exakt timing så gissar du fel, höger kanal är en kopia av vänster kanal.I-or skrev:För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.
Jag vet att man kan lokalisera ljud från circa 80 Hz och uppåt, det jag pratade om är normala instruments omfång och ungefär vilket frekvensomfång som främst bestämmer den riktning vars ljudet uppfattas komma ifrån.I-or skrev:Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):
Självklart blir inte summan av stereospåren konstant, de är ju olika!![]()
Den första delen är ett intakt monoljud i endast vänster högtalare, medans den andra delen av ljudspåret består av det delade versionen, delad vid 100 Hz och vars lägsta frekvenserna ligger i högra kanalen.
Vad är det som får dig att tro att de skulle se identiska ut?
Morello skrev:Det var länge sedan jag lyssnade på stationära sinustoner - jag brukar ju mest mäta och inte lyssna på teststimuli. Jag kan inte minnas att det var så lätt att höra även relativt sett låg THD, men jag har nog å andra sidan drabbats av kraftigare distorsionsallergi med åren.
Har de senaste dagarna lyssnat en del på en högtalare med ett 6.5"-element från SB. Jag stör mig oerhört av orenheten i basen trots att detta element inte alls är dåligt - tvärtom är det ett fint element.
goat76 skrev:I-or skrev:goat76 skrev:Jag frågade inte var jag kommer lokalisera att instrumentet befinner sig, det vet nog de flesta av oss att den biten handlar om området 4-6 kHz.
Det jag frågade var följande:
"Hur upplever vi då ett bas-starkt instrument vad gäller homogenitet och dess timing ifall detta instrument är tänkt att ligga långt ut mot vänster, men att en ensam subwoofer delad vid säg 100 Hz är placerad i hörnet bakom höger högtalare?"
Jag gjorde ett litet snabbtest där en bas spelar i vänster fronthögtalare. I de första 7 sekunderna spelas basen i sin helhet i vänster högtalare, efter det har jag delat basen vid 100 Hz med en branthet på 24 dB där allt över delningsfrekvensen spelas i vänster fronthögtalare, och allt under delningsfrekvensen spelas i höger fronthögtalare.
Hör du en skillnad eller inte?
https://www.dropbox.com/s/grh23fekev3s0 ... z.wav?dl=0
Om du vill lyssna på testet med en renodlad subwoofer kan du koppla den till höger kanal. Sen kan du även testa skillnaden mellan att placera subwoofern långt åt höger eller nära intill vänster högtalare.
EDIT: Uppdaterade filen i dropbox-länken då jag upptäckte ett fel som hade smygit sig in. Nu har exemplen samma loudness.
Definiera "homogenitet" och "timing". Användning av rappakaljatermer är inget bra sätt att ställa frågor på. För korrekt implementerade basmoduler blir den enda skillnaden en djupare och mer kraftfull basåtergivning.
I mitt test som jag postade så är första halvan den odelade basinspelningen, den har ett homogent ljud och några förändringar vad gäller den hörbara fasen finns ej, alltså ingen tidsskillnad uppstår. I den andra delen så låter det inte längre som ett intakt homogent ljud, det låter tunnare p.g.a att ljudet inte längre når öronen i samma "fas-läge".I-or skrev:Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.
Nu är inte jag helt säker på vad du syftar på men...
Frekvensgången är oförändrad i ljudfilen, om du och alla andra hör skillnaden så innebär det att ingen här på forumet har koll på frekvensgången mellan deras två högtalare.
Men om du menar att filerna för höger och vänster kanal inte skulle ligga i exakt timing så gissar du fel, höger kanal är en kopia av vänster kanal.I-or skrev:För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.
Jag vet att man kan lokalisera ljud från circa 80 Hz och uppåt, det jag pratade om är normala instruments omfång och ungefär vilket frekvensomfång som främst bestämmer den riktning vars ljudet uppfattas komma ifrån.I-or skrev:Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):
Självklart blir inte summan av stereospåren konstant, de är ju olika!![]()
Den första delen är ett intakt monoljud i endast vänster högtalare, medans den andra delen av ljudspåret består av det delade versionen, delad vid 100 Hz och vars lägsta frekvenserna ligger i högra kanalen.
Vad är det som får dig att tro att de skulle se identiska ut?
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:
Definiera "homogenitet" och "timing". Användning av rappakaljatermer är inget bra sätt att ställa frågor på. För korrekt implementerade basmoduler blir den enda skillnaden en djupare och mer kraftfull basåtergivning.
I mitt test som jag postade så är första halvan den odelade basinspelningen, den har ett homogent ljud och några förändringar vad gäller den hörbara fasen finns ej, alltså ingen tidsskillnad uppstår. I den andra delen så låter det inte längre som ett intakt homogent ljud, det låter tunnare p.g.a att ljudet inte längre når öronen i samma "fas-läge".I-or skrev:Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.
Nu är inte jag helt säker på vad du syftar på men...
Frekvensgången är oförändrad i ljudfilen, om du och alla andra hör skillnaden så innebär det att ingen här på forumet har koll på frekvensgången mellan deras två högtalare.
Men om du menar att filerna för höger och vänster kanal inte skulle ligga i exakt timing så gissar du fel, höger kanal är en kopia av vänster kanal.I-or skrev:För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.
Jag vet att man kan lokalisera ljud från circa 80 Hz och uppåt, det jag pratade om är normala instruments omfång och ungefär vilket frekvensomfång som främst bestämmer den riktning vars ljudet uppfattas komma ifrån.I-or skrev:Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):
Självklart blir inte summan av stereospåren konstant, de är ju olika!![]()
Den första delen är ett intakt monoljud i endast vänster högtalare, medans den andra delen av ljudspåret består av det delade versionen, delad vid 100 Hz och vars lägsta frekvenserna ligger i högra kanalen.
Vad är det som får dig att tro att de skulle se identiska ut?
Du har alltså i den andra halvan av filen delat upp signalen från den första halvan i två, den ena lågpassfiltrerad under 100 Hz och den andra högpassfiltrerad över 100 Hz och lagt dem i höger respektive vänster kanal? Om uppdelningen har utförts korrekt måste summan av kanalerna vara konstant över hela filens längd. Diagrammen ovan visar att det föreligger en skillnad i summan av kanalerna, vilket medför att man naturligtvis hör skillnad.
Detta handlar inte om tidsskillnader mellan kanalerna, men om en felaktig uppdelning av signalen. Har du kontrollerat att mjukvaran gör exakt det du tror att den gör? De filter som har använts summerar inte korrekt, vilket är en förutsättning för att experimentet ska vara användbart.
Summan av signalerna (vilket motsvarar vad vi hör i ett system med identisk frekvensgång för vänster och höger högtalare) måste alltså vara konstant när du genererar din testfil.
Slutligen tror jag att du behöver studera teorin bakom fasgången för olika överföringsfunktioner, det är inte alls bara konstanta tidsskillnader mellan signaler som leder till varierande fas.
I-or skrev:sprudel skrev:När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.
Jag föredrar därför att ha stereokonfiguration även i basregistret, det låter helt enkelt bättre än monokoppling.
När du börjar att få någon form av hygglig lokaliseringsförmåga (f > 200 Hz), kommer basmodulernas nivå att vara reducerad runt 30 dB med lågpassfiltrering om 80 Hz, 24 dB/oktav. Maskeringen från topphögtalarna gör då bidragen från basmodulerna ohörbara.
jansch skrev:goat76 skrev:I-or skrev:
Definiera "homogenitet" och "timing". Användning av rappakaljatermer är inget bra sätt att ställa frågor på. För korrekt implementerade basmoduler blir den enda skillnaden en djupare och mer kraftfull basåtergivning.
I mitt test som jag postade så är första halvan den odelade basinspelningen, den har ett homogent ljud och några förändringar vad gäller den hörbara fasen finns ej, alltså ingen tidsskillnad uppstår. I den andra delen så låter det inte längre som ett intakt homogent ljud, det låter tunnare p.g.a att ljudet inte längre når öronen i samma "fas-läge".I-or skrev:Som jag har varit inne på i alldeles för många inlägg ovan hör vi endast frekvensgång vid dessa frekvenser och huruvida man hör någon skillnad i ditt test kommer i det närmaste enbart att bero på just om frekvensgången är densamma i båda fallen. Om du inte har kontroll på frekvensgången kommer du självklart att höra skillnad. Den första regeln vid alla lyssningstest för att bestämma hörbarhet av diverse parametrar är just att frekvensgången hålls oförändrad. Dessutom måste man se till att THD är tillräckligt låg i båda fallen.
Nu är inte jag helt säker på vad du syftar på men...
Frekvensgången är oförändrad i ljudfilen, om du och alla andra hör skillnaden så innebär det att ingen här på forumet har koll på frekvensgången mellan deras två högtalare.
Men om du menar att filerna för höger och vänster kanal inte skulle ligga i exakt timing så gissar du fel, höger kanal är en kopia av vänster kanal.I-or skrev:För övrigt handlar lokalisering inte om "området 4-6 kHz". Utomhus kan vi lokalisera i hela det hörbara området och i normala lyssningsrum lokaliserar vi ganska bra från ca 200 Hz och uppåt. För frekvensområdet ca 20-1000 Hz utnyttjar hörseln huvudsakligen ITD (Interaural Time Difference) och för ca 1-20 kHz utnyttjas ILD (Interaural Level Difference), naturligtvis med en viss överlappning runt brytfrekvensen.
Jag vet att man kan lokalisera ljud från circa 80 Hz och uppåt, det jag pratade om är normala instruments omfång och ungefär vilket frekvensomfång som främst bestämmer den riktning vars ljudet uppfattas komma ifrån.I-or skrev:Vad gäller filen (uppdaterad) så låter den definitivt olika 0-7 s och 7-14 s, vilket inte är så konstigt eftersom summan av kanalerna inte är konstant (jag antar att det var vad du försökte åstadkomma?):
Självklart blir inte summan av stereospåren konstant, de är ju olika!![]()
Den första delen är ett intakt monoljud i endast vänster högtalare, medans den andra delen av ljudspåret består av det delade versionen, delad vid 100 Hz och vars lägsta frekvenserna ligger i högra kanalen.
Vad är det som får dig att tro att de skulle se identiska ut?
Ref. till det blåmarkerade
Det funkar inte så..... Det är fel slutsatser.
Ljudet låter inte tunnare för att hörseln (båda öronen) får olika fas. D v s om du menar att upplevd SPL blir lägre.
Olika fas uppfattas bara som en riktning, inget annat.
Fundera på om du uppfattar 180graders skillnad mellan öronen som total utsläckning i ett ekofritt rum eller i någon annan frifältsmiljö.
Eller vänd fasen 180grader på en sida av dina hörlurar och spela upp någon musik i mono - en nyttig övning för att verifiera hur fasen "påverkar" hörseln.
Det är ganska vanligt när man diskuterar med ljudintresserade att man blandar ihop superponering av vågor där tex utsläckning sker "i luften" och jämställer det med fasskilnad mellan öronen
Som sagt - prova med felfasade hörlurar
goat76 skrev:
Vi gör så här istället, DU tar och visar och berättar om ett låg- och högpass-filter som summerar den uppdelade signalen till en korrekt summering i stereospårets visualisering.
I-or skrev:goat76 skrev:
Vi gör så här istället, DU tar och visar och berättar om ett låg- och högpass-filter som summerar den uppdelade signalen till en korrekt summering i stereospårets visualisering.
Nä, detta var inte mitt experiment och eftersom jag inte ser meningen med det får det räcka med min signalanalytiska avbuggning här. Eventuella hörbara effekter av experimentet framgår redan alldeles för många gånger i mina inlägg ovan.
Den lärdom man möjligen kan dra är att man måste vara tvärsäker på att man inte har påverkat signalen på något sätt som man inte har avsett i sammanhang som detta.
I-or skrev:Detta är förhållandevis lätt att åstadkomma med Matlab, men det tar förstås lite tid och det får räcka nu av ovanstående skäl.
sprudel skrev:Så kan det vara, men jag upplever stereoperspektivet som bättre och basen som mer integrerad i ljudbilden. Med basarna i monokonfiguration kommer basen mer underifrån. I stereo upplevs hela väggen bakom högtalarna som en basgenerator.
Missförstå mig rätt nu.
Johan_Lindroos skrev:I-or skrev:Johan_Lindroos skrev:Förutom att hembioförstärkare brukar ha ett lågpassfilter på basmodulutgången som är dubbelt så bra(nt)...
Edit: Kommentar till Isidors inlägg alltså. Goat hann slinka emellan.
Har de äntligen börjat att implementera filtrering med 24 dB / oktav överlag? Utmärkt, tidigare var det i normalfallet bara 12 dB / oktav.
Hos de som jag studerat närmre har det mest vanligt förekommande varit just 24 dB/oktav hos lågpassfiltret, men 12 dB/oktav hos högpassfiltret.
sprudel skrev:I-or skrev:sprudel skrev:När jag stänger av slutsteget till topphögtalarna och endast spelar med basarna hör jag definitivt ljud med frekvenser högre än 80 Hz. Dessa (icke existerande) vill jag ska samverka med ljudet från topphögtalarna för återge en bra stereoupplevelse.
Jag föredrar därför att ha stereokonfiguration även i basregistret, det låter helt enkelt bättre än monokoppling.
När du börjar att få någon form av hygglig lokaliseringsförmåga (f > 200 Hz), kommer basmodulernas nivå att vara reducerad runt 30 dB med lågpassfiltrering om 80 Hz, 24 dB/oktav. Maskeringen från topphögtalarna gör då bidragen från basmodulerna ohörbara.
Så kan det vara, men jag upplever stereoperspektivet som bättre och basen som mer integrerad i ljudbilden. Med basarna i monokonfiguration kommer basen mer underifrån. I stereo upplevs hela väggen bakom högtalarna som en basgenerator.
Missförstå mig rätt nu.
goat76 skrev:
En delad signal i två olika spår kommer ALDRIG att summeras till att se identiskt ut med det ursprungliga mono-spåret.
Baffel skrev:Oj är det 40Hz idag. Spännande . Får vi se vad det blir imorgon när du övat upp dig på att detektera . 20 Hz kanske?
goat76 skrev:Nytt test. Denna gång endast den lågpass-filtrerade delen av basens ljud, fortfarande med filtret 24 dB/Oktav.
Vänster 80 Hz, 0-7 sekunder.
Höger 80 Hz 7-14 sekunder.
Vänster 60 Hz 14-21 sekunder.
Höger 60 Hz 21-28 sekunder.
Vänster 40 Hz 28-35 sekunder.
Höger 40 Hz 35-43 sekunder.
https://www.dropbox.com/s/y6xskb1y0i9ya ... z.wav?dl=0
Jag vet att testet är extremt då det inte finns andra ljud som maskerar det filtrerade ljudet, men det går att lokalisera ljudet ända nere vid 40 Hz. Det aktuella instrumentet i testet har dock inte mycket till ljudnivå kvar i de regionerna men elektronisk musik kan nog mycket väl ha mer energi där.
I-or skrev:Som nämnts flera gånger ovan lokaliserar man enkelt när det inte finns någon maskerande signal från huvudhögtalarna över basmodulernas delningsfrekvens, alltså motsvarande del 3 och 4 i signalen.
Ett lågpassfilter med en flankbranthet om 24 dB/oktav och en delningsfrekvens om 100 Hz har inte reducerat signalen mer än just 24 dB vid 200 Hz, där signalfrekvensinnehållet i det här fallet fortfarande har i princip full styrka. Spelar man grundtonerna under 100 Hz med en ljudtrycksnivå om runt 80 dB har man fortfarande knappa 55 dB strax under 200 Hz (se diagram ovan), vilket naturligtvis är tydligt hörbart i ett frekvensområde, där lokaliseringsförmågan är hygglig.
Antagligen kan man lokalisera även om man spelar upp del 3 och 4 genom lågpassfiltrerade basmoduler som skär bort ytterligare runt 30 dB vid 200 Hz, men detta har jag inte provat och det beror även till viss del på bakgrundsnivån i rummet.
I-or skrev:Med en delningsfrekvens om 80 Hz lokaliserar du genom de delar av signalen som ligger runt 150-200 Hz och som bara dämpas med runt 25-30 dB av delningsfiltret. Med en delningsfrekvens om 40 Hz lokaliserar du genom harmoniska distorsionsprodukter som ligger runt 30-50 dB under nyttosignalen. Ingenting av detta kan ge lokalisering med musiksignaler.
Maarten skrev:Är det rimligt att summera diskussionen och dra slutsatsen att det antingen är otillräcklig filtrering eller distorsion i basen man hör om man kan lokalisera basmoduler eller tycker att det är skillnad mellan mono och stereo i subbas? (Har inte läst hela tråden, så det kanske har stått i klartext innan).
I-or skrev:Maarten skrev:Är det rimligt att summera diskussionen och dra slutsatsen att det antingen är otillräcklig filtrering eller distorsion i basen man hör om man kan lokalisera basmoduler eller tycker att det är skillnad mellan mono och stereo i subbas? (Har inte läst hela tråden, så det kanske har stått i klartext innan).
Möjliga förklaringar till lokalisering av / stereofördel för basmoduler vid musiklyssning (alltså ej omaskerade signaler enligt ovan):
1. Mycket stort rum med hög dämpning kombinerat med kort avstånd till basmodulerna
2. Normalt rum med extremt kort avstånd till basmodulerna (< 1 m)
3. Överstyrning av basmodulerna (överlägset vanligaste förklaringen i praktiken)
4. Hög delningsfrekvens och/eller flackt lågpassfilter, eventuellt i kombination med en olycklig kombination av frekvensgång i lyssningspositionen för basmoduler/huvudhögtalare
5. En positiv inverkan på frekvensgången i lyssningspositionen från dekorrelation av ljudfälten för vänster och höger kanal (förutsätter inspelning med stereosignal i basen)
6. Placebo via det visuella intrycket
I-or skrev:Morello skrev:Det var länge sedan jag lyssnade på stationära sinustoner - jag brukar ju mest mäta och inte lyssna på teststimuli. Jag kan inte minnas att det var så lätt att höra även relativt sett låg THD, men jag har nog å andra sidan drabbats av kraftigare distorsionsallergi med åren.
Har de senaste dagarna lyssnat en del på en högtalare med ett 6.5"-element från SB. Jag stör mig oerhört av orenheten i basen trots att detta element inte alls är dåligt - tvärtom är det ett fint element.
Jag smittar på distans med ett R0 på 30! Snart är alla Faktiskt-medlemmar sjuka.
Morello skrev:I-or skrev:Morello skrev:Det var länge sedan jag lyssnade på stationära sinustoner - jag brukar ju mest mäta och inte lyssna på teststimuli. Jag kan inte minnas att det var så lätt att höra även relativt sett låg THD, men jag har nog å andra sidan drabbats av kraftigare distorsionsallergi med åren.
Har de senaste dagarna lyssnat en del på en högtalare med ett 6.5"-element från SB. Jag stör mig oerhört av orenheten i basen trots att detta element inte alls är dåligt - tvärtom är det ett fint element.
Jag smittar på distans med ett R0 på 30! Snart är alla Faktiskt-medlemmar sjuka.
Ännu så länge verkar immuniteten mot kompression och distorsion vara ganska utbredd bland forumets medlemmar.
petersteindl skrev:Mycket olika saker i tråden. Vad är det egentligen ni diskuterar i tråden?![]()
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Mycket olika saker i tråden. Vad är det egentligen ni diskuterar i tråden?![]()
1.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från ensam basmodul om basmodulen har elektronisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav?
2.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från basmodul om basmodulen har elektronisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav där även top högtalaren är ansluten? Förutsättning är att Top har elektronisk HP vid 100 Hz med 24 dB/oktav. I övrigt kan det vara hur som helst akustiskt.
3.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från basmodul om basmodulen har akustisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav och top högtalare är ansluten? Förutsättning är att Top har akustisk HP vid 100 Hz med 24 dB/oktav samt att basmodul och top integrerar fulländat perfekt.
4.) Eller något annat godtyckligt alternativ?
Mvh
Peter
goat76 skrev:Min summering av det som hittills framkommit i tråden är att subwoofers kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre, och att det verkar finnas fler fördelar än nackdelar. Vilka är egentligen nackdelarna, har det framkommit några alls?
”Det borde i de flesta fall inte göra skillnad” tycker jag inte är ett tillräckligt bra argument, inte för dem som strävar efter bästa möjliga musikåtergivning.
goat76 skrev:Min summering av det som hittills framkommit i tråden är att subwoofers kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre, och att det verkar finnas fler fördelar än nackdelar. Vilka är egentligen nackdelarna, har det framkommit några alls?
”Det borde i de flesta fall inte göra skillnad” tycker jag inte är ett tillräckligt bra argument, inte för dem som strävar efter bästa möjliga musikåtergivning.
Tangband skrev:Man skulle nog kunna säga att musik är ordnade frekvenser där återgivningen av dessa måste komma rätt i tid och amplitud ( nivå ). Basregistret är ej heller på något sätt frikopplat från övriga registret vad gällande återgivningen av dessa frekvenser då det handlar om musikåtergivning. En cello spelar alla frekvenser samtidigt. Återgivning av sinustoner är förstås något helt annorlunda.
Förutsättningen för en god återgivning är även högst beroende av schröderfrekvensen i ett rum, där bevekelsegrunderna för en god återgivning ovanför eller under denna gräns beter sig helt olika .
Av ovannämnda skäl och vid korrekt uppställning, är det därför lättare att höra cellons tonhöjd med stereokopplade subbasar än med en enda, monokopplad. Något som lätt kan demonstreras om man väljer att lyssna på VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar. Här duger ingen mätmikrofon.
I-or skrev:goat76 skrev:Min summering av det som hittills framkommit i tråden är att subwoofers kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre, och att det verkar finnas fler fördelar än nackdelar. Vilka är egentligen nackdelarna, har det framkommit några alls?
”Det borde i de flesta fall inte göra skillnad” tycker jag inte är ett tillräckligt bra argument, inte för dem som strävar efter bästa möjliga musikåtergivning.
+ Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)
- Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det sämre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)
- Basmoduler kopplade i stereo medför att ljudtryckskapaciteten sjunker vid stereokoppling (med stereobas i inspelningen)
Summan av för- och nackdelar är alltså negativ.
Tangband skrev:goat76 skrev:Min summering av det som hittills framkommit i tråden är att subwoofers kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre, och att det verkar finnas fler fördelar än nackdelar. Vilka är egentligen nackdelarna, har det framkommit några alls?
”Det borde i de flesta fall inte göra skillnad” tycker jag inte är ett tillräckligt bra argument, inte för dem som strävar efter bästa möjliga musikåtergivning.
Man skulle nog kunna säga att musik är ordnade frekvenser där återgivningen av dessa måste komma rätt i tid och amplitud ( nivå ). Basregistret är ej heller på något sätt frikopplat från övriga registret vad gällande återgivningen av dessa frekvenser då det handlar om musikåtergivning. En cello spelar alla frekvenser samtidigt. Återgivning av sinustoner är förstås något helt annorlunda.
Förutsättningen för en god återgivning är även högst beroende av schröderfrekvensen i ett rum, där bevekelsegrunderna för en god återgivning ovanför eller under denna gräns beter sig helt olika .
Av ovannämnda skäl och vid korrekt uppställning, är det därför lättare att höra cellons tonhöjd med stereokopplade subbasar än med en enda, monokopplad. Något som lätt kan demonstreras om man väljer att lyssna på VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar. Här duger ingen mätmikrofon.
I-or skrev:goat76 skrev:Min summering av det som hittills framkommit i tråden är att subwoofers kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre, och att det verkar finnas fler fördelar än nackdelar. Vilka är egentligen nackdelarna, har det framkommit några alls?
”Det borde i de flesta fall inte göra skillnad” tycker jag inte är ett tillräckligt bra argument, inte för dem som strävar efter bästa möjliga musikåtergivning.
+ Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)
- Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det sämre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)
- Basmoduler kopplade i stereo medför att ljudtryckskapaciteten sjunker vid stereokoppling (med stereobas i inspelningen)
Summan av för- och nackdelar är alltså negativ.
goat76 skrev:
Ja, just din lista är negativ.
goat76 skrev:I-or skrev:goat76 skrev:Min summering av det som hittills framkommit i tråden är att subwoofers kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre, och att det verkar finnas fler fördelar än nackdelar. Vilka är egentligen nackdelarna, har det framkommit några alls?
”Det borde i de flesta fall inte göra skillnad” tycker jag inte är ett tillräckligt bra argument, inte för dem som strävar efter bästa möjliga musikåtergivning.
+ Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)
- Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det sämre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)
- Basmoduler kopplade i stereo medför att ljudtryckskapaciteten sjunker vid stereokoppling (med stereobas i inspelningen)
Summan av för- och nackdelar är alltså negativ.
Ja, just din lista är negativ.
Harryup skrev:Först borde det ju testas om det går att repetera upplevelsen och därefter se vad det kan bero på om man konstaterar att skillnaden kan noteras i t.ex. blindtester.
/Harry
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:
+ Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det bättre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)
- Basmoduler kopplade i stereo kan göra skillnad till det sämre via påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen genom dekorrelation av ljudfälten (beror på rum och uppställning)
- Basmoduler kopplade i stereo medför att ljudtryckskapaciteten sjunker vid stereokoppling (med stereobas i inspelningen)
Summan av för- och nackdelar är alltså negativ.
Ja, just din lista är negativ.
Har du någon egen lista baserad på vedertagen vetenskap att erbjuda?
goat76 skrev:
Som du Tangband påpekar så spelar ett musikinstrument upp ett brett frekvensomfång vid varje ton som spelas, om delar av dessa toner är uppdelade och kommer från olika riktningar så kanske vi i de flesta fall inte kan detektera just riktningen för de lägsta frekvenserna, men jag tror nog vi kan höra att något inte riktigt stämmer längre, vilket möjligen faller bättre på plats vid stereokoppling av basar placerade nära huvudhögtalarna.
I-or skrev:Tangband skrev:Man skulle nog kunna säga att musik är ordnade frekvenser där återgivningen av dessa måste komma rätt i tid och amplitud ( nivå ). Basregistret är ej heller på något sätt frikopplat från övriga registret vad gällande återgivningen av dessa frekvenser då det handlar om musikåtergivning. En cello spelar alla frekvenser samtidigt. Återgivning av sinustoner är förstås något helt annorlunda.
Förutsättningen för en god återgivning är även högst beroende av schröderfrekvensen i ett rum, där bevekelsegrunderna för en god återgivning ovanför eller under denna gräns beter sig helt olika .
Av ovannämnda skäl och vid korrekt uppställning, är det därför lättare att höra cellons tonhöjd med stereokopplade subbasar än med en enda, monokopplad. Något som lätt kan demonstreras om man väljer att lyssna på VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar. Här duger ingen mätmikrofon.
Dina argument baseras på missförstånd och hififloskler.
1. Alla signaler kan byggas upp med en (möjligen) oändlig serie av sinusar och cosinusar (Jean Baptiste Fourier 1807) https://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_series
2. Schröderfrekvensen har absolut ingenting att göra med perception i frekvensområdet under 80 Hz i normala lyssningsrum https://en.wikipedia.org/wiki/Room_acoustics
goat76 skrev:
Det här blir ju bara löjligt, du kan ju inte på fullt allvar mena att jag ska skriva en egen liten lista med tre eller flera utvalda punkter, för att sedan konstatera att fördelarna minsann väger över till stereokopplade subwoofers.![]()
Du har tidigare i tråden tagit upp flertalet exempel på när stereokoppling KAN vara att föredra i vanliga lyssningsrum, allt beroende på omständigheterna för just vanliga lyssningsrum. De flesta i världen och även de flesta på detta forum sitter just i vanliga rum där många av dessa omständigheter råder, allt det kan du klistra in på den positiva delen av listan... om du vill.
Harryup skrev:petersteindl skrev:Mycket olika saker i tråden. Vad är det egentligen ni diskuterar i tråden?![]()
1.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från ensam basmodul om basmodulen har elektronisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav?
2.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från basmodul om basmodulen har elektronisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav där även top högtalaren är ansluten? Förutsättning är att Top har elektronisk HP vid 100 Hz med 24 dB/oktav. I övrigt kan det vara hur som helst akustiskt.
3.) Är det om det går att detektera riktning på ljud som kommer från basmodul om basmodulen har akustisk LP vid 100 Hz med 24 dB/oktav och top högtalare är ansluten? Förutsättning är att Top har akustisk HP vid 100 Hz med 24 dB/oktav samt att basmodul och top integrerar fulländat perfekt.
4.) Eller något annat godtyckligt alternativ?
Mvh
Peter
Vi diskuterar om en använd eller ett par använda subwoofers kan påverka musikåtergivningen när man spelar musik.
I-or skrev:goat76 skrev:
Det här blir ju bara löjligt, du kan ju inte på fullt allvar mena att jag ska skriva en egen liten lista med tre eller flera utvalda punkter, för att sedan konstatera att fördelarna minsann väger över till stereokopplade subwoofers.![]()
Du har tidigare i tråden tagit upp flertalet exempel på när stereokoppling KAN vara att föredra i vanliga lyssningsrum, allt beroende på omständigheterna för just vanliga lyssningsrum. De flesta i världen och även de flesta på detta forum sitter just i vanliga rum där många av dessa omständigheter råder, allt det kan du klistra in på den positiva delen av listan... om du vill.
Jag låter läsarna av tråden avgöra vad som är löjligt, det har förekommit en hel del ordentliga konstigheter tidigare i tråden.
Jag satte upp en lista med alla för- och nackdelar som jag känner till. Om du inte förmår tolka listan är det inte mer jag kan göra.
Kan är ett mycket svagt begrepp inom vetenskapen. Du får gärna formulera en lista baserad på vedertagen vetenskap som visar att fördelarna med stereokoppling typiskt överväger. Observera att den eventuella fördel som hänvisas till ovan är relativt svag och lika gärna kan vändas till en nackdel.
goat76 skrev:
Själv kör jag med en ensam subwoofer, men efter mina egna exprement är jag nu intresserad av att testa två i stereouppställning om jag hittar en passande andra subwoofer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster