Moderator: Redaktörer
Mats skrev:Spotify med CD-kvalitet på gång. Verkligen på tiden...
https://techcrunch.com/2021/02/22/spotify-to-launch-a-new-high-end-subscription-spotify-hifi/
Morello skrev:Annars har vi haft CD-kvalitet sedan 1981 i form av kompaktskivor.
RogerGustavsson skrev:Det är väl inte första gången detta ryktas? Vi får väl vänta och se om det sjösätts?
Kalejdokom skrev:Sist dom grävde av min fiber tog dom även kraftmatningen till huset. Svårt att spela CD med bara stearinljus som bränsle...
Men kul med Spotify Hifi. Nu slipper vi kanske fler gnälltrådar om komprimering.
E skrev:Är det för mycket begärt med välljudande originalutgåvor? Detta borde väl vara högst upp på listan om man vill sälja något extra till konnässörer!
Vad är det för vits med förlustfritt när utgåvorna är söndermastrade? Drar ju mest bara onödig datatrafik.
Mvh E*
Strmbrg skrev:Fysiska CD är lite knicksigt när det kommer an på ”klassisk musik”.
Det vimlar av inspelningar av ett och samma verk. Somliga är tilltalande, andra inte.
Hur säkerställer jag att jag skaffar de CD som tilltalar mig?
Hur skiljer jag agnarna från vetet?
Hur skaffar jag mig överblicken?
För mig som klassisk-lyssnare är strömningstjänster med oförstörd kvalitet utmärkt.
Komprimering och annat sabotage tycks för övrigt inte föreligga i genren.
nuffe skrev:Komprimering/nivå maximering förekommer även på klassisk musik, både CD och framförallt på strömnings tjänster.
Strmbrg skrev:I de fall jag kunnat och idats jämföra egen CD med Tidal hifi, så har jag inte noterat någon skillnad.
Det är möjligt att det finns skillnader, men så länge jag inte märker dem eller störs av kvaliteten så är frågan ointressant.
PS Jag syftar såklart på en ytterligare komprimering utöver den som föreligger i CD-formatet.
Bill50x skrev:nuffe skrev:Komprimering/nivå maximering förekommer även på klassisk musik, både CD och framförallt på strömnings tjänster.
Klassisk musik utan komprimering är nästan omöjligt att spela upp i hemmiljö. De svagare partierna hörs inte och de starka knäcker högtalarna...
/ B
Baffel skrev:Strmbrg skrev:I de fall jag kunnat och idats jämföra egen CD med Tidal hifi, så har jag inte noterat någon skillnad.
Det är möjligt att det finns skillnader, men så länge jag inte märker dem eller störs av kvaliteten så är frågan ointressant.
PS Jag syftar såklart på en ytterligare komprimering utöver den som föreligger i CD-formatet.
Det är inte så lätt att göra den jämförelsen. Helt säker på att det är samma inspelning , samma master från studion, CDn vs Tidal?
Bill50x skrev:nuffe skrev:Komprimering/nivå maximering förekommer även på klassisk musik, både CD och framförallt på strömnings tjänster.
Klassisk musik utan komprimering är nästan omöjligt att spela upp i hemmiljö. De svagare partierna hörs inte och de starka knäcker högtalarna...
/ B
Strmbrg skrev:Skillnader som jag inte noterar är oväsentliga i praktiken.
Är man intresserad av skillnader som sådana så kan de såklart vara intressanta.
För övrigt är mitt fokus inte skillnader utan braighet. Braighet i syfte att eliminera distraktioner när jag lyssnar på musik. Är det inte tillräckligt bra, så spelar inte skillnader någon roll utan det är endast att få det tillräckligt bra som spelar roll.
Många här verkar hoppa över att definiera syftet och fastnar i diverse osorterade fokus.
Strmbrg skrev:
Många här verkar hoppa över att definiera syftet och fastnar i diverse osorterade fokus.
juanth skrev:Även om nu Spotify kommer erbjuda hifi-abonnemang så misstänker jag starkt att de inte kommer att ändra sin usla normalisering. Fortsatt sminkad gris i så fall.
Mats skrev:juanth skrev:Även om nu Spotify kommer erbjuda hifi-abonnemang så misstänker jag starkt att de inte kommer att ändra sin usla normalisering. Fortsatt sminkad gris i så fall.
Om det är volymnormalisering du avser, går inte den att stänga av?
Baffel skrev:Men det står ju inte, vad jag kan se, exakt vad Spotify kommer att erbjuda med denna nya tjänst. Faktum är väl att de enbart säger att nu blir det bättre ljudkvalitet. Vad nu det innebär?...och vad det kommer kosta?
Än så länge bara ett marknadsföringstrix för att kunna behålla lyssnare / prenumeranter samt locka till sig nya.
Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
https://gaffa.se/nyhet/147410/spotify-s ... -tillstand
Som hämtat ur en DDR-dokumentär.
Morello skrev:Strmbrg skrev:
Å andra fastnar i festliga strömaggregat och dylikt - med oklara syften.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Strmbrg skrev:
Icke så. SYFTET är mycket konkret, METODEN däremot möjligen mer tveksam.
Baffel skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:
Icke så. SYFTET är mycket konkret, METODEN däremot möjligen mer tveksam.
Och RESULTATET ?
PerStromgren skrev:Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
Jag gissar att du inte använder Spotify själv. Använder du något annat i den vägen?
Strmbrg skrev:Baffel skrev:Strmbrg skrev:Icke så. SYFTET är mycket konkret, METODEN däremot möjligen mer tveksam.
Och RESULTATET ?
Resultatet i dagsläget är rätt gott tycker jag.
Vilket resultat då? kanske någon frågar sig.
Jo, resultatet i strävandena att åstadkomma en lyssningssituation med låga distraktionsnivåer.
Huruvida specifikt strömmakapären skall tillskrivas ett positivt bidrag till det resultatet kan jag inte uttala mig om.
LarsF skrev:Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
är inte det lite "konspirationsvarning" på det. Spotify på min telefon har inte begärt tillgång till micken iaf....
Baffel skrev:Aha , begränsning med strömrenaren? Det finns säkert någon uppgradering som du kan göra med den .
hifikg skrev:Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
KulDet har hänt att jag pratat med någon, ofta frugan då, om någon ny pryl till hemmet o plötsligt är det såna som poppar upp i annonsflödet i hennes padda mm, det är lite weird, men kanske sitter Siri o lyssnar på mig? Mina hörlurar lär vara ständigt på hugget, för så snart jag säger "Hej Siri" är de redo att lyda minsta vink... Vi tar själva in en massa röststyrda grunkor o blir förvånade över att de lyssnar på oss.
Baffel skrev:Va , måste kolla närmare . Det enda jag kan se är detta : “CD-quality, lossless audio format.
Har en gammal transistorradio i någon garderob den levererar ju ett ljud som är bra som CD-quality, lossless audio format....typ....
Eller finns det någon standard , definition på vad CD-quality, lossless audio format är?
Baffel skrev:Eller finns det någon standard , definition på vad CD-quality, lossless audio format är?
goat76 skrev:Baffel skrev:Va , måste kolla närmare . Det enda jag kan se är detta : “CD-quality, lossless audio format.
Har en gammal transistorradio i någon garderob den levererar ju ett ljud som är bra som CD-quality, lossless audio format....typ....
Eller finns det någon standard , definition på vad CD-quality, lossless audio format är?
CD-quality = 44.1 KHz/16 bit 1,411 kbps
Lossless = Förlustfri
LarsF skrev:Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
är inte det lite "konspirationsvarning" på det. Spotify på min telefon har inte begärt tillgång till micken iaf....
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
Jag gissar att du inte använder Spotify själv. Använder du något annat i den vägen?
Vad menas med "i den vägen"?
Morello skrev:LarsF skrev:Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
Finns inget konspiratoriskt alls - det är fakta att Spotify ansökt om patent för tekniken. Huruvida tekniken implementeras eller ej får framtiden utvisa.
E skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
KulDet har hänt att jag pratat med någon, ofta frugan då, om någon ny pryl till hemmet o plötsligt är det såna som poppar upp i annonsflödet i hennes padda mm, det är lite weird, men kanske sitter Siri o lyssnar på mig? Mina hörlurar lär vara ständigt på hugget, för så snart jag säger "Hej Siri" är de redo att lyda minsta vink... Vi tar själva in en massa röststyrda grunkor o blir förvånade över att de lyssnar på oss.
Det är ju för väl att det är så få som är välkomna på fika hos dig.![]()
Annonsflödet kan du väl hursomhelst stänga av samtidigt som du slänger ut läckande mikrofoner.
Mvh E*
PerStromgren skrev:Morello skrev:PerStromgren skrev:
Vad menas med "i den vägen"?
”liknande”.
petersteindl skrev:Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
Jättebra, de visar verkligen att de bryr sig om sina kunder. Visar på stor empati och kärlek.
Morello skrev:...Smart-telefonen är paradiset för övervakningsbolag och folk sitter naivt på läktaren och tycker det hela är helfestligt.
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
Jättebra, de visar verkligen att de bryr sig om sina kunder. Visar på stor empati och kärlek.
Apropå DDR, visste ni att det finns över 200 programvaror (så kallade appar), vilka nyttjar så kallade smart-telefonernas mikrofon för att lyssna på information i ultraljusregistret? Informationen kan tex sändas med TV-reklam eller från en sändare i en galleria. Allt i syfte att samla information. Programvaran vet var man är, vad man tittar på etc och kan skicka informationen vidare eller visa "lämplig" reklam i "telefonen".
Smart-telefonen är paradiset för övervakningsbolag och folk sitter naivt på läktaren och tycker det hela är helfestligt.
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Kanske dax att påminna om vad Spotify står för idag:
Apropå DDR, visste ni att det finns över 200 programvaror (så kallade appar), vilka nyttjar så kallade smart-telefonernas mikrofon för att lyssna på information i ultraljusregistret? Informationen kan tex sändas med TV-reklam eller från en sändare i en galleria. Allt i syfte att samla information. Programvaran vet var man är, vad man tittar på etc och kan skicka informationen vidare eller visa "lämplig" reklam i "telefonen".
Smart-telefonen är paradiset för övervakningsbolag och folk sitter naivt på läktaren och tycker det hela är helfestligt.
Morello skrev:Samt givetvis inte installera några så kallade appar, alltid slå av blåtandsradion samt trådlöst nätverk. Givetvis bör också mobilt data stängas av då funktionen inte nyttjas.
JonasB skrev:Härlig nyhet! Ingen som har mer info om tidsplan och kvalitet?
Harryup skrev:Kommer skiten låta tydligare med högre upplösning? Eller kommer även spotify bemöda sig om att ha bättre mastringar då?
Tycker inte problemet är enskilda låtars ljudkvalité om man jämför de bäst låtande mellan de olika leverantörerna utan hur de genomsnittliga låter eller sämsta låter. Det är där jag tappar intresset för spotify om man spelar ett tag.
RSG skrev:Morello skrev:Samt givetvis inte installera några så kallade appar, alltid slå av blåtandsradion samt trådlöst nätverk. Givetvis bör också mobilt data stängas av då funktionen inte nyttjas.
/Johan
Conan skrev:Harryup skrev:Kommer skiten låta tydligare med högre upplösning? Eller kommer även spotify bemöda sig om att ha bättre mastringar då?
Tycker inte problemet är enskilda låtars ljudkvalité om man jämför de bäst låtande mellan de olika leverantörerna utan hur de genomsnittliga låter eller sämsta låter. Det är där jag tappar intresset för spotify om man spelar ett tag.
Det kanske börjar dra åt rätt håll, och om man ska vara ärlig så är det ju inte primärt Spotify som ska "bemöda" sig om bättre mastringar av musiken, utan skivbolagen. Om Spotify (och Tidal, Qobuz etc) jobbar med bättre kvalitet på strömningstjänsterna och en normalisering som inte gynnar loudness war, så kanske polletten till slut trillar ner i inspelningsstudior och på skivbolagens kontor.
Vad skulle man utöver "HiFi-versioner" av strömningstjänsten kunna tänka sig för att snabba upp tokmastringens död:
- En visning direkt i spelaren av "Dynamic Range"? ("Lady Gaga hade ju 10DR på sin senaste låt - varför har jag bara 5?" (valfri listpop-artist))
- Ett sätt för ljudintresserade att poängsätta låtens/albumets upplevda ljudkvalitet, och visa detta i form av medelnivån av "guldöron" i spelaren?
- Ett bättre sätt att volymbegränsa utnivån från mobiltelefoner till hörlurar, som baseras på medelnivån och inte toppnivån. Då kunde normalisering "Tyst" vara standard i spelaren.
Harryup skrev:Conan skrev:Harryup skrev:Kommer skiten låta tydligare med högre upplösning? Eller kommer även spotify bemöda sig om att ha bättre mastringar då?
Det kanske börjar dra åt rätt håll, och om man ska vara ärlig så är det ju inte primärt Spotify som ska "bemöda" sig om bättre mastringar av musiken, utan skivbolagen. Om Spotify (och Tidal, Qobuz etc) jobbar med bättre kvalitet på strömningstjänsterna och en normalisering som inte gynnar loudness war, så kanske polletten till slut trillar ner i inspelningsstudior och på skivbolagens kontor.
Vad skulle man utöver "HiFi-versioner" av strömningstjänsten kunna tänka sig för att snabba upp tokmastringens död:
- En visning direkt i spelaren av "Dynamic Range"? ("Lady Gaga hade ju 10DR på sin senaste låt - varför har jag bara 5?" (valfri listpop-artist))
- Ett sätt för ljudintresserade att poängsätta låtens/albumets upplevda ljudkvalitet, och visa detta i form av medelnivån av "guldöron" i spelaren?
- Ett bättre sätt att volymbegränsa utnivån från mobiltelefoner till hörlurar, som baseras på medelnivån och inte toppnivån. Då kunde normalisering "Tyst" vara standard i spelaren.
Om Spotify verkligen ville så skulle man ju kunna ha ett hörlursläge i sin app och hemmaläge att använda när man spelar i anläggningen.
Mirage skrev:På de flesta enheter med Spotify Connect så funkar det som en "Web player", man får således max 256 kbit/s (AAC).
...
music4ever skrev:I vilket format levererar skivbolag musiken? Finns det äldre musik som har låg bitrate som kräver nya filer?
goat76 skrev:Tyvärr finns det ju några fåtal skivbolag som innerst inne inte bryr sig om ljudkvalitet så länge man inte köper musiken direkt från dem själva, exempel på sånna gamla gamar är skivbolaget Telarc som fortfarande envisas med att bara tillhandahålla Tidal m.fl med musikfiler av extremt låg kvalitet, endast Mp3/AAC 96kbps.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Tyvärr finns det ju några fåtal skivbolag som innerst inne inte bryr sig om ljudkvalitet så länge man inte köper musiken direkt från dem själva, exempel på sånna gamla gamar är skivbolaget Telarc som fortfarande envisas med att bara tillhandahålla Tidal m.fl med musikfiler av extremt låg kvalitet, endast Mp3/AAC 96kbps.
Ja, det är lite märkligt då flera av de albumen inte ens finns att köpa längre. Sheffield ställer heller inte sina bästa utgåvor till buds.
STDI skrev:Mirage skrev:På de flesta enheter med Spotify Connect så funkar det som en "Web player", man får således max 256 kbit/s (AAC).
...
Härifrån: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870
Enligt ovan så får man oftast inte full kvalitet med Spotify Connect. Men det gäller visst inte alla/alltid.
What HiFi skrev:To ensure the best quality possible, Spotify Connect always streams in 320kbps, which is the highest bitrate Spotify currently offers.
Conan skrev:STDI skrev:Mirage skrev:På de flesta enheter med Spotify Connect så funkar det som en "Web player", man får således max 256 kbit/s (AAC).
...
Härifrån: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870
Enligt ovan så får man oftast inte full kvalitet med Spotify Connect. Men det gäller visst inte alla/alltid.What HiFi skrev:To ensure the best quality possible, Spotify Connect always streams in 320kbps, which is the highest bitrate Spotify currently offers.
https://www.whathifi.com/advice/spotify ... you-get-it
thiel skrev:Min gissning är att Spotify siktar på 16-bit/44.1kHz och en höjning av 49kr/månad
STDI skrev:thiel skrev:Min gissning är att Spotify siktar på 16-bit/44.1kHz och en höjning av 49kr/månad
Det tror inte jag. Dvs att det blir en höjning på 49 kr/månad. 109+49=158 kr/mån. Det måste ju sluta på en 9:a.
Baffel skrev:Då får vi se vad Tidal kontrar med.
goat76 skrev:music4ever skrev:I vilket format levererar skivbolag musiken? Finns det äldre musik som har låg bitrate som kräver nya filer?
Det mest sannolika är att de flesta skivbolag levererar musiken i wav, eller möjligtvis FLAC/ALAC om det krävs att metadatan ska finnas med i själva musikfilerna. Sedan har streamingtjänsterna Spotify, Tidal m.fl själva fått konvertera dessa filer till det format de själva önskat. Spotify har knappast kunnat kräva att alla skivbolag och enskilda musiker ska leverera sin musik i Ogg Vorbis då detta format inte har blivit en speciellt stor standard.
Spotify har nog hela tiden haft tillgång till det mesta material i den upplösning de aktuella albumen ursprungligen släpptes i, vilket i de flesta fall är CD-kvalitet 16-bit/44.1kHz 1411kbps. Tidal har dock utöver den normala CD-kvaliten i många fall fått tillgång till musikfilerna i ännu högre kvalitet, i de fallen de har "Studio Masters" har de antagligen fått filerna levererade i 24-bit som de sedan själva fått konvertera till det valda formatet MQA.
Kanske finns det album vars Spotify ursprungligen bara fick levererade i lägre upplösning, tänker då på de första åren då streaming i något mer högupplöst format än Mp3 inte var tänkbart, p.g.a den medelsnittligt lägre uppkopplingshastigheterna till internet.
Tyvärr finns det ju några fåtal skivbolag som innerst inne inte bryr sig om ljudkvalitet så länge man inte köper musiken direkt från dem själva, exempel på sånna gamla gamar är skivbolaget Telarc som fortfarande envisas med att bara tillhandahålla Tidal m.fl med musikfiler av extremt låg kvalitet, endast Mp3/AAC 96kbps.
STDI skrev:thiel skrev:Min gissning är att Spotify siktar på 16-bit/44.1kHz och en höjning av 49kr/månad
Det tror inte jag. Dvs att det blir en höjning på 49 kr/månad. 109+49=158 kr/mån. Det måste ju sluta på en 9:a.
Conan skrev:goat76 skrev:music4ever skrev:I vilket format levererar skivbolag musiken? Finns det äldre musik som har låg bitrate som kräver nya filer?
Det mest sannolika är att de flesta skivbolag levererar musiken i wav, eller möjligtvis FLAC/ALAC om det krävs att metadatan ska finnas med i själva musikfilerna. Sedan har streamingtjänsterna Spotify, Tidal m.fl själva fått konvertera dessa filer till det format de själva önskat. Spotify har knappast kunnat kräva att alla skivbolag och enskilda musiker ska leverera sin musik i Ogg Vorbis då detta format inte har blivit en speciellt stor standard.
Spotify har nog hela tiden haft tillgång till det mesta material i den upplösning de aktuella albumen ursprungligen släpptes i, vilket i de flesta fall är CD-kvalitet 16-bit/44.1kHz 1411kbps. Tidal har dock utöver den normala CD-kvaliten i många fall fått tillgång till musikfilerna i ännu högre kvalitet, i de fallen de har "Studio Masters" har de antagligen fått filerna levererade i 24-bit som de sedan själva fått konvertera till det valda formatet MQA.
Kanske finns det album vars Spotify ursprungligen bara fick levererade i lägre upplösning, tänker då på de första åren då streaming i något mer högupplöst format än Mp3 inte var tänkbart, p.g.a den medelsnittligt lägre uppkopplingshastigheterna till internet.
Tyvärr finns det ju några fåtal skivbolag som innerst inne inte bryr sig om ljudkvalitet så länge man inte köper musiken direkt från dem själva, exempel på sånna gamla gamar är skivbolaget Telarc som fortfarande envisas med att bara tillhandahålla Tidal m.fl med musikfiler av extremt låg kvalitet, endast Mp3/AAC 96kbps.
Sen var det ju ett debacle om vattenmärkning på musik som skivbolagen skickade till Spotify. T.ex. denna tråd:
https://community.spotify.com/t5/Conten ... -p/1300815
Skulle vara intressant att veta i dag hur mycket musik på Spotify och andra strömningstjänster som är vattenmärkt med hörbara artefakter?
Skivbolagen vet inte sitt eget bästa verkar det som. Vill dom hellre ha tillbaka situationen med fultankning och totalt vikande intäkter?
Spotify HiFi will deliver music in CD-quality, lossless audio format to your device and Spotify Connect-enabled speakers
pLudio skrev:Det är glasklart vad Spotify menar.
CODY skrev:pLudio skrev:Det är glasklart vad Spotify menar.
Red book överfört utan förluster?
Tangband skrev:STDI skrev:thiel skrev:Min gissning är att Spotify siktar på 16-bit/44.1kHz och en höjning av 49kr/månad
Det vore ju trevligt om det blev så.
Tyvärr tror jag priset blir exakt samma som TIDAL. Det är för liten konkurrens för att marknadskrafterna ska fungera. Det blir som Coop och Ica. Samma.
Med samma pris vinner ändå Spotify med större utbud framförallt inom den klassiska genren.
Baffel skrev:Det är smidigt att remotestyra Spotify . Det är väl fortfarande knepigare att få ihop en sådan fungerande lösning med Tidal?
Så det finns ju fler aspekter att väga in i konkurrensen. Om nu ändå Spotify ser över kvalitén på ljudet så varför inte erbjuda vassa EQ möjligheter ? Om efterfrågan finns (utanför detta forum , i den stora världen ) ? Fler smarta funktioner vad det gäller handhavande och inställningar .
Harryup skrev:Att upplösningen är hög gör ju inte automatiskt att materialet håller hög kvalité. Jag är skeptisk.
goat76 skrev:Tangband skrev:STDI skrev:Det tror inte jag. Dvs att det blir en höjning på 49 kr/månad. 109+49=158 kr/mån. Det måste ju sluta på en 9:a.
Det vore ju trevligt om det blev så.
Tyvärr tror jag priset blir exakt samma som TIDAL. Det är för liten konkurrens för att marknadskrafterna ska fungera. Det blir som Coop och Ica. Samma.
Med samma pris vinner ändå Spotify med större utbud framförallt inom den klassiska genren.
Jag har sett dig upprepa det där många gånger att Spotify har ett större utbud av klassisk musik, men kan du bevisa att så verkligen är fallet för jag tycker Tidal har precis allt det brukar tipsas om i den genren. Det Tidal har är däremot en riktigt dålig sökmotor, men bara man skriver rätt/letar ett tag så finns det mesta.
Har du någon länk till någon jämförelse mellan utbuden?
goat76 skrev:Jag undrar om det där med vattenmärkning verkligen är ett utbrett problem, är det vissa skivbolag som själva vattenmärker sina album eller är det en standardiserad "kontrakts-grej" som utförs av streamingtjänsterna?
Baffel skrev:Det är smidigt att remotestyra Spotify . Det är väl fortfarande knepigare att få ihop en sådan fungerande lösning med Tidal?
Så det finns ju fler aspekter att väga in i konkurrensen. Om nu ändå Spotify ser över kvalitén på ljudet så varför inte erbjuda vassa EQ möjligheter ? Om efterfrågan finns (utanför detta forum , i den stora världen ) ? Fler smarta funktioner vad det gäller handhavande och inställningar .
Harryup skrev:Baffel skrev:Det är smidigt att remotestyra Spotify . Det är väl fortfarande knepigare att få ihop en sådan fungerande lösning med Tidal?
Varför skall man EQ:a enbart en källa? Känns ju helt meningslöst.
E skrev:Repris (typ): man kanske vill ekvalisera fonogram individuellt. Alla lider inte av samma fel.
Mvh E*
Harryup skrev:Fast nu menade jag inte ens per skiva utan per källa. Varför skulle man vilja eq:a spotify men inte ens CD? Eller kanske spotify men inte skivspelaren?
goat76 skrev:E skrev:Repris (typ): man kanske vill ekvalisera fonogram individuellt. Alla lider inte av samma fel.
Mvh E*
Brukar du själv använda EQ för individuella album eller spår?
För eget bruk får man såklart göra som man vill, men inom studiovärlden vet de flesta att man aldrig bör göra speciellt omfattande EQ-justeringar av själva stereospåret, då det förvränger hela ljudmixen. Vid mixning där man har möjlighet att justera individuella instrument i mixen är det en annan femma, för då påverkas inte alla de andra ljudinslagen som råkar befinna sig i det aktuella frekvensområdet.
Även de som arbetar med mastring brukar vara ytterst försiktiga och gör ofta inte större justeringar än bara någon enstaka dB, just för att inte ”förvrida” 2-kanalsspåret alltför mycket.
Men som sagt, vill ni sitta och göra individuella EQ-justeringar på enskilda album eller låtar för eget bruk, så är det väl bara att göra det. Men hur mycket tid har ni då kvar för att njuta av själva musiklyssnandet, för det kommer för många leda till ett ständigt pillrande istället för att njuta av musiken.
Själv kan jag ibland tycka att ett visst album exempelvis låter en smula tunt, men om musiken är tillräckligt bra så tar det inte speciellt många minuter innan min hörsel har kalibrerat sig för det nya ljudet.
Mitt tips är att man anpassar sitt ljudsystem till att låta välbalanserat för de välbalanserade albumen, att några album sedan faller åt antingen det ena eller det andra hållet från den utgångspunkten brukar hörseln kallibrera sig för efter en relativt kort stund och fokus hamnar mer på de musikaliska inslagen.
Men kör på, vill man hellre leka sina egen mastringingenjör så kör på det.
I-or skrev:goat76 skrev:E skrev:Repris (typ): man kanske vill ekvalisera fonogram individuellt. Alla lider inte av samma fel.
Mvh E*
Brukar du själv använda EQ för individuella album eller spår?
För eget bruk får man såklart göra som man vill, men inom studiovärlden vet de flesta att man aldrig bör göra speciellt omfattande EQ-justeringar av själva stereospåret, då det förvränger hela ljudmixen. Vid mixning där man har möjlighet att justera individuella instrument i mixen är det en annan femma, för då påverkas inte alla de andra ljudinslagen som råkar befinna sig i det aktuella frekvensområdet.
Även de som arbetar med mastring brukar vara ytterst försiktiga och gör ofta inte större justeringar än bara någon enstaka dB, just för att inte ”förvrida” 2-kanalsspåret alltför mycket.
Men som sagt, vill ni sitta och göra individuella EQ-justeringar på enskilda album eller låtar för eget bruk, så är det väl bara att göra det. Men hur mycket tid har ni då kvar för att njuta av själva musiklyssnandet, för det kommer för många leda till ett ständigt pillrande istället för att njuta av musiken.
Själv kan jag ibland tycka att ett visst album exempelvis låter en smula tunt, men om musiken är tillräckligt bra så tar det inte speciellt många minuter innan min hörsel har kalibrerat sig för det nya ljudet.
Mitt tips är att man anpassar sitt ljudsystem till att låta välbalanserat för de välbalanserade albumen, att några album sedan faller åt antingen det ena eller det andra hållet från den utgångspunkten brukar hörseln kallibrera sig för efter en relativt kort stund och fokus hamnar mer på de musikaliska inslagen.
Men kör på, vill man hellre leka sina egen mastringingenjör så kör på det.
En full ekvalisering per låt brukar jag bara utföra för musik som förtjänar det. Naturligtvis kan man bara åtgärda de värsta bristerna via stereomixen, men detta behöver man knappast nämna. Bredbandiga justeringar om 1 dB ger en mycket stor påverkan på de ljudande resultaten (12 % för att vara exakt, någonting att tänka på när man diskuterar skillnader för THD om kanske 0,1 %). Vissa inspelningar kan dock behöva justeringar som handlar om åtskilliga dB relativt bredbandigt.
I en annan tråd kommenterade jag angående en i övrigt god klassisk inspelning som behövde korrigeras med +15 dB vid 30 Hz.![]()
Rekordet för studiopopulärmusikinspelningar (ej liveinspelningar som kan vara ännu mer katastrofala) innehas nog av Jamiroquai med Travelling Without Moving som kräver en berg-och-dalbana om ca +/- 3 dB för att bli lyssningsbar. Ser man enbart till basen krävs inte sällan +10 dB vid 30 Hz för tunna, överdrivet högpassfiltrerade, populärmusikinspelningar.
Vad folk "vet" inom studiovärlden ger jag inte så mycket för med tanke på de resultat av deras arbete som jag ofta behöver genomlida. Jag har besökt tillräckligt många inspelningsstudior för att veta vilka brister utrustningen och rutinerna ger upphov till.
Vissa album är helt uppenbart mixade med en totalt felaktig frekvensgång vid lyssningen och dessutom kan man ibland se att arbetet har utförts i två eller tre olika studior eftersom man har lika många grupper av låtar med en unik signatur när det gäller klangliga avvikelser.
Det finns alldeles för mycket bra musik som inkompetent studiofolk har gjort sitt bästa för att förstöra för att man bara stillatigande ska se på. Självklart är jag fullt medveten om att alla inte är intresserade av att utföra den här sortens insatser, men man ska vara väldigt medveten om att skillnaderna i de ljudande resultaten kan vara gigantiska.
Morello skrev:Jag har bara bemödat mig att ekvalisera ett album: Smashing pumpkins "siamese dream". Det är charlatanen Butch Wig som producerat detta album, vilket har en grotesk överbetoning av presensregistret. Gör man motsvarande sänkning blir det helt plötsligt lyssningsbart även om det finns andra groteska problem. För övrigt har inte Smashing pumpkins tekniker och producenter lyckats åstadkomma ett enda album under 30 års tid som håller rimlig standard. Detsamma gäller trummisens egete jazzrockband "Jimmy chamberlin complex". Frågan är om inte detta är den bästa inspelning jag hört med Chamberlin. Att killen är en trumslagare av världsklass går knappast att förneka efter denna uppvisning av teknik, uttryck och sväng:
https://www.youtube.com/watch?v=901EyWSjtVM
music4ever skrev:Finns det någon vettig EQ som man kan använda "live" när man spelar LP-skivor som har generella fel? T ex som man kanske kan t o m spara EQ sättningen om man spelar skivan igen.
Ogjort skrev:Jag kör ofta strömmningstjänsters musik via min DAW.
Då är det enkelt att spara olika "presets".
Bra blir det ju inte - men mindre dåligt, minst sagt.
Har ofta undrat varför just mellanregister-ratten på förstärkare försvann?
Det är ofta där som justeringar ändrar från gräsligt till uthärdligt.
/Anders O.
/Anders O.
Baffel skrev:Ogjort skrev:Jag kör ofta strömmningstjänsters musik via min DAW.
/Anders O.
Varför inte köpa en gammal hederlig EQ? Om det just är mellanregister-ratten på förstärkaren som du saknar.
Bill50x skrev:music4ever skrev:Finns det någon vettig EQ som man kan använda "live" när man spelar LP-skivor som har generella fel? T ex som man kanske kan t o m spara EQ sättningen om man spelar skivan igen.
Den tanken hade jag redan på tidigt 70-tal. Hade då en förstärkare med bas, mellan o diskantkontroll, dessutom med valbara brytpunkter (Sansui AU999). Ett tag försökte jag mig på att ställa in kontrollerna för varje LP och antecknade inställningarna så jag kunde ta dem nästa gång jag spelade samma skiva. Problemet var bara att nästa gång föredrog jag ofta en annan inställning! Så istället ställde jag tonkontrollerna efter rum och högtalare och lät dem vara. Bara vid några enstaka tillfällen nyttjades kontrollerna till att korrigera någon riktigt usel skiva. Jag märkte dock att det var mer efter humör och situation (party eller läggdags, typ) som kontrollerna användes. Därefter har jag faktiskt inte brytt mig om tonkontroller alls, bättre att välja utrustning som passar smak och rum och njuta av musiken istället.
/ B
/Anders O.
Baffel skrev:Ogjort skrev:Jag kör ofta strömmningstjänsters musik via min DAW.
/Anders O.
Varför inte köpa en gammal hederlig EQ? Om det just är mellanregister-ratten på förstärkaren som du saknar.
Baffel skrev:Men säg tja att det fanns möjligheter via Spotify att ställa in skräddarsydd inställningar , EQat, låt för låt. Det sker automatiskt. Fram med mick , på med låtlistan och allt registreras . Sen finns det där även för kommande lyssningar. Antagligen inget som majoriteten av Spotifys prenumeranter är intresserade av . Kanske , men inte ens då tror jag , om det gick att lösa mick via mobil/padda.
Eller någon annan utveckling av funktionaliteten med Spotify.Vi får väl se vad som händer framöver.
Conan skrev:Tänk om man skulle behöva sitta och justera sin TV för olika filmer och serier; en "EQ" för Wanda Vision och sen en helt annan för På Spåret och en tredje inställning som gör Avatar tittningsbar. Folk skulle ju aldrig acceptera att det visuella skulle hanteras lika jävligt uselt som musik. Har man en bra och väl injusterad TV så ser det mesta bra ut - har du en bra och välljudande ljudanläggning låter fortfarande det mesta som skit!
Det där får du ju m h a Roon och Qobuz (ev. Tidal).E skrev:En version för audiofiler skulle givetvis behöva innehålla såväl parametrisk EQ som korskoppling, samt som tidigare påpekats: tillgång till välljudande originalutgåvor och katalognummer m m.
Mvh E*
jockewe skrev:Conan skrev:Tänk om man skulle behöva sitta och justera sin TV för olika filmer och serier; en "EQ" för Wanda Vision och sen en helt annan för På Spåret och en tredje inställning som gör Avatar tittningsbar. Folk skulle ju aldrig acceptera att det visuella skulle hanteras lika jävligt uselt som musik. Har man en bra och väl injusterad TV så ser det mesta bra ut - har du en bra och välljudande ljudanläggning låter fortfarande det mesta som skit!
Jag tittade på Star Trek "Discovery" serien på Netflix .. Den har ett USELT ljud som inte liknar något annat som jag hört/sett på Netflix. Eftersom jag inte läst någon annan klaga på det så antar jag att det helt enkelt har blivit något fel på den versionen som ligger i Sverige. Jag fick trixa mycket innan den blev möjlig att lyssna på, det lät som all dialog viskades i en plåtburk. "Folk" accepterar vad som helst.
E skrev:En version för audiofiler skulle givetvis behöva innehålla såväl parametrisk EQ som korskoppling, samt som tidigare påpekats: tillgång till välljudande originalutgåvor och katalognummer m m.
Mvh E*
Bill50x skrev:music4ever skrev:Finns det någon vettig EQ som man kan använda "live" när man spelar LP-skivor som har generella fel? T ex som man kanske kan t o m spara EQ sättningen om man spelar skivan igen.
Den tanken hade jag redan på tidigt 70-tal. Hade då en förstärkare med bas, mellan o diskantkontroll, dessutom med valbara brytpunkter (Sansui AU999). Ett tag försökte jag mig på att ställa in kontrollerna för varje LP och antecknade inställningarna så jag kunde ta dem nästa gång jag spelade samma skiva. Problemet var bara att nästa gång föredrog jag ofta en annan inställning! Så istället ställde jag tonkontrollerna efter rum och högtalare och lät dem vara. Bara vid några enstaka tillfällen nyttjades kontrollerna till att korrigera någon riktigt usel skiva. Jag märkte dock att det var mer efter humör och situation (party eller läggdags, typ) som kontrollerna användes. Därefter har jag faktiskt inte brytt mig om tonkontroller alls, bättre att välja utrustning som passar smak och rum och njuta av musiken istället.
/ B
Conan skrev:Tänk om man skulle behöva sitta och justera sin TV för olika filmer och serier; en "EQ" för Wanda Vision och sen en helt annan för På Spåret och en tredje inställning som gör Avatar tittningsbar. Folk skulle ju aldrig acceptera att det visuella skulle hanteras lika jävligt uselt som musik. Har man en bra och väl injusterad TV så ser det mesta bra ut - har du en bra och välljudande ljudanläggning låter fortfarande det mesta som skit!
Baffel skrev:Jag vet inte . Jag bara spånar på. Något annat i så fall .Något automatiserat, förenklat, mer kompatibelt med, utökade funktioner av...osv.
Rent teoretiskt , varför kan man inte stycka upp vare bit av en låt i x milli/ microsekunder och sedan utifrån varje frekvens utifrån för varje tidsenhet, ställa in , EQa? Det inställda ligger sedan som lagrat och körs igång när man lirar just den låten? Det är väl mest en fråga om datorkraft / minne, eller? Sen om det skulle ge så mycket vet jag inte.
Baffel skrev:Så...EQa lite är bra , för mycket är dåligt?
Nja själva EQn i sig kan inte avgöra vad som låter bra. Det får vi människor , än så länge , avgöra.. Du vet, ser till att EQn jobbar på enligt önskemål. Typ jämn frekvensgång .. Det automatiska i sig skulle ju bara syfta till att när sedan samma EQade låt spelades igen så aktiverades just de inställningarna för den låten. Det kan väl inte vara så svårt att få ihop. Om det skulle vara något vettigt att ha dvs.
Baffel skrev:Tja, EQar man inte för att få ett musikverk att låta bra?
Tex I-or En full ekvalisering per låt brukar jag bara utföra för musik som förtjänar det
Är det då inte smidigt att ha en lösning som underlättar genomförandet av det? Som sparar inställningarna man gjort för respektive låt .
Kan man EQa för mycket?
Du sätter dig inte i en bil och låter bilen köra dig den vill men du kan sätta dig i en bil och ta dig dit du vill på ett bekvämt sätt om låt säga körningen underlättats av , tex automatisk växellåda. Bra med antisladd osv osv. Du sätter inte på din musikanläggning och.......
Baffel skrev:Låt säga så här . EQ för bättre musikåtergivning. Är inte det bra? Kan Spotify vässa sin tjänst gällande det? Inte svårare än så. Exakt hur och vad de gör beror ju såklart på vad som är gångbart på marknaden.
Jo jag kopplar ihop EQ med musik. Gör inte du det? Vad kopplar du ihop EQ med?
Hur man vill EQa får man avgöra själv.
Men som sagt jag tror nog Spotify utvecklar detta med Tinder , eller liknande plattformar, istället för att de förbättrar/ utvecklar sin EQ. Vi får väl se.
Baffel skrev:Jaha var det det du hakade upp dig på . Tja spelar väl väl ingen roll. Man får väl EQa som man vill. Inte rak frekvensgång då .
Det ska ju svänga om musiken. Röra lite på sigSom det är tänkt att låta, eller låta bättre med än utan EQ. Eller som man vill att det ska låta.
Du vet shyssta prylar för musik får det att att låta bättre än mindre shyssta prylar . Är väl shysst om Spotify fixar något shysst.
hifikg skrev:EQ? varför det? Jag hade en JVC equalizer på 80-talet, med tio band. Wow... den var rolig den. I tio dagar. Blev glad när jag lyckades sälja den o knappt förlorade några pengarSedan dess har jag inte ens haft tonkontroller. Fast EQ kanske är något helt annat? Nu ska jag ut i solen. Hade tänkt mig till Uppsala, men det skjuter jag till nästa vecka. Kanske.
Baffel skrev:Ok. Var ju det jag sa . Utgå ifrån något annat då. Utgå ifrån det som du gillar. Skulle inte det var bra om Spotify underlättade för just det?
Jag vet ju inte hur du vill att det ska låta.
Spikrak frekvensgång vid mätning , sinuston, sen utifrån varje låt den inställning du vill ha . Generera och extrahera de inställningarna för tex viss typ av låtar . Går väl att mixtra hur mycket som helst om man har data på det.
hifikg skrev:Vad kostar och var hittar man en tocken sak? Som är hyfsat bra. Kanske vore kul att testa ihop med rören.
RogerGustavsson skrev:BSS FDS 366T verkar vara nedlagd och någon efterföljare hittade jag inte på Harman's hemsida.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], ottovonkopp, Trassel och 31 gäster