Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Min mediaspelare/streamer är en Audiolab 6000N Play som ansluter till nätverket trådat. Spotify spelas med Spotify Connect. Musik från NAS och internetradio spelas med DTS Play-Fi från en iPad.
Ljudmässiga skillnader vet jag inte. Tycker DTS-appen är allmänt yxig med långa tider mellan spårbyten och ingen "gapless" avspelning. Känns allmänt segt och jag skulle gärna haft nåt smidigare på laptopen istället. Jag testade med Roon men fick det inte att lira. Verkar som Audiolab-spelaren inte funkar med Roon.
Spotify Connect funkar däremot fläckfritt. Styrs på en Windows laptop.
hcl skrev:Antar att du syftar specifikt på datorbaserad och inte räknar NAS+streamer till den kategorin?
För det mesta använder jag Reaper (på Mac), men även iZotope RX8, för testlyssning på ”färdig” mix. Det är dock inget egentligt uppspelningsårogram så det räknas kanske inte heller. Det följde med ett annat paket och jag råkade bara testa. På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?
Linns streamerlösning är en ren befrielse jämfört med allt datorbaserat. Bara att spela och njuta. Apropå gapless play, har funkat sedan dag ett.
Tangband skrev:Hur tycker ni som kör Windows att det fungerar ? Är ni nöjd med ljudet och handhavandet ?
Ted_B skrev:Tangband, vad styr du wxc med, Yamahas musiccast app?
Den appen var ju helkass att styra Tidal med, tyckte jag när jag hade en wxc.
solhaga skrev:Tangband skrev:Hur tycker ni som kör Windows att det fungerar ? Är ni nöjd med ljudet och handhavandet ?
Jag upplever inga problem med uppdateringar.
Smidigt att kunna ha mätsystem (REW), bläddrare mm i samma system.
Jag kör Roon och JRiver.
JRiver för rippandet och för att jag är van vid att leta där. Med JRiver har jag också möjlighet att lyssna på min musik via telefonen. JRiver vägrar dock att integrera Qobuz mm.
Roon för Qobuz. Jag börjar att vänja mig, "Focus" är ju bra för letandet. Roons DSP med convolution för signalbehandling.
Jag är supernöjd med ljudet. DAC:ens elektriska gränssnitt är USB, men exaSound har properitära drivare.
Jag är supernöjd med handhavandet; Roon med Qobuz öppnar musikvärlden både vad det gäller utbud, kvalité samt metadata såsom artistinformation och låttexter.
Funderar på en större skärm bara, sitter nu med en 24-tummare.
hcl skrev:På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?
thiel skrev:Foobar
pLudio skrev:hcl skrev:På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?
Skydda lyssnaren? WASAPI Exclusive mode är det som gäller (eller ASIO). Alla moderna uppspelare har stöd för det.
federico skrev:Jag valde iTunes även om Apple sedan länge slutat med iTunes. Numera heter deras musikapp just Musik o används inte för något annat än musik (lagrad o streamad). Tidigare hanterade den såväl ljudböcker som poddar o t o m film. Fungerar utomordentligt bra. Påverkar, så klart, inte ljudet. Har jämfört med en uppsjö specialprogram utan att notera annat än kosmetiska skillnader.
hcl skrev:pLudio skrev:hcl skrev:På PC blir det oftast Media Monkey som jag nog inte har någon åsikt om annat än att Windows är en mardröm att få att låta bra nu för tiden. Funktionerna som är tänkta att skydda lyssnaren verkar inte gå stänga av helt hur man än gör?
Skydda lyssnaren? WASAPI Exclusive mode är det som gäller (eller ASIO). Alla moderna uppspelare har stöd för det.
Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.
pLudio skrev:hcl skrev:pLudio skrev:Skydda lyssnaren? WASAPI Exclusive mode är det som gäller (eller ASIO). Alla moderna uppspelare har stöd för det.
Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.
Det svarade ju inte på min fråga.
hcl skrev:pLudio skrev:hcl skrev:Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.
Syftar du på vad jag menade med ”skydda lyssnaren”?
När man lyssnar med lurar så verkar Windows lägga näsan i blöt och dra ner volymen (komprimera), helt på eget initiativ. Jag har roddat trint i alla inställningar jag kan hitta och inte lyckats komma runt problemet. Lite störande om man använder trögdrivna lurar. Windows har ju alltid varit rörigt när det gäller inställningar, men de senaste versionerna är obegripligt röriga. Liknande inställningar finns utspritt på alla möjliga ställen.
hcl skrev:pLudio skrev:hcl skrev:Tja, PC använder jag inte för att lyssna på musik. Ser ingen anledning helt enkelt.
Syftar du på vad jag menade med ”skydda lyssnaren”?
När man lyssnar med lurar så verkar Windows lägga näsan i blöt och dra ner volymen (komprimera), helt på eget initiativ. Jag har roddat trint i alla inställningar jag kan hitta och inte lyckats komma runt problemet. Lite störande om man använder trögdrivna lurar. Windows har ju alltid varit rörigt när det gäller inställningar, men de senaste versionerna är obegripligt röriga. Liknande inställningar finns utspritt på alla möjliga ställen.
Tell skrev:Foobar såklart, bara för det har bra handhavande, nå ljudskillnader mellan ting finns väl dock inte. Mitt Windows låter perfekt också efter att ha avinstallerat Dolby Atmos-möget som följde med Windows-installationen. När ska den där seglivade myten om dåligt ljud i Windows försvinna? Eller finns det nån som har nån riktig data att styrka den där myten med?
Lassej skrev:Körde JRiver på egenbyggd HTPC för att sedan gå över till Roon när det kom. Bytte då även till mac mini. Idag ligger Roon Core på en NUC och jag har en endpoint i form av en SOtM-200 Ultra Neo. Kan inte påstå att det är någon skillnad i ljudkvalitet men Roon är suveränt att använda. Egenrippade filer på NAS och Qobuz via Roon. Har fått tips om mycket bra musik via Roon.
Tangband skrev:Lassej skrev:Körde JRiver på egenbyggd HTPC för att sedan gå över till Roon när det kom. Bytte då även till mac mini. Idag ligger Roon Core på en NUC och jag har en endpoint i form av en SOtM-200 Ultra Neo. Kan inte påstå att det är någon skillnad i ljudkvalitet men Roon är suveränt att använda. Egenrippade filer på NAS och Qobuz via Roon. Har fått tips om mycket bra musik via Roon.
Jo ROON verkar bra .
Fråga / kan man justera ljudnivån med ROON via den digitala USB- utgången ?
Jag frågar , eftersom det inte verkar alldeles lätt att ha datorn som en digital preamp med volymreglering för Mac .
Genom hörlursutgången självklart , men vill man köra USB till en högtalare med digitala ingångar behövs det ofta något program. Annars blir det fast volym digitalt ut .
Jag antar dock att tex vcl fixar detta ?
Jag har hittat ett intressant program som kan sätta digital volymkontroll på nästan vilken spelare som helst : Soundsource .
https://rogueamoeba.com/soundsource/
Nästan 400:- för digital mjukvara för volymreglering är väl sådär.
Billigt förstås ur ett hifiperspektiv .
Rydberg skrev:Musiken kan spelas från en NAS men jag har min på en internet monterad 2TB SSD.
solhaga skrev:Rydberg skrev:Musiken kan spelas från en NAS men jag har min på en internet monterad 2TB SSD.
Ursäkta en dum fråga, men vad är det för skillnad mellan en NAS och en internetmonterad 2TB SSD?
solhaga skrev:internet -> internt?
Rydberg skrev:Ja NAS är ju en egen låda med vanliga hårddiskar i, musiken kommer då via nätverket till mediaspelaren. Det finns även en möjlighet att montera en hårddisk direkt i spelaren, det har jag gjort (valet föll på en SSD då den är snabb och vibrationsfri).
[ Bild ]
hcl skrev:Rydberg skrev:Ja NAS är ju en egen låda med vanliga hårddiskar i, musiken kommer då via nätverket till mediaspelaren. Det finns även en möjlighet att montera en hårddisk direkt i spelaren, det har jag gjort (valet föll på en SSD då den är snabb och vibrationsfri).
[ Bild ]
Inget vidare imponerande bygge. Ser rätt hemsnickrat ut. Jag hade högre förväntningar på Bryston.
RogerGustavsson skrev:Bryston som visas ovan verkar baserade på moderkort man hittar i PC.
hcl skrev:Kanske man är fördärvad av de byggen vi gör på jobbet. Jag Googlade runt lite och de är få apparater som inte ser mer eller mindre hemsnickrade ut. Det är nästan så att de billigaste ser mest städade ut, men då oftast med enkla chassin.
Dessa var nog bland de snyggare byggena i den prisklassen:
[ Bild ]
[ Bild ]
Här börjar det likna något. Väl skärmat, minsta möjliga lösa kablar etc.
[ Bild ]
Tell skrev:När ska den där seglivade myten om dåligt ljud i Windows försvinna? Eller finns det nån som har nån riktig data att styrka den där myten med?
pLudio skrev:Tell skrev:När ska den där seglivade myten om dåligt ljud i Windows försvinna? Eller finns det nån som har nån riktig data att styrka den där myten med?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/
RogerGustavsson skrev:I-or kör väl Windows? Han kanske kan tala om hur han gör?
hcl skrev:RogerGustavsson skrev:I-or kör väl Windows? Han kanske kan tala om hur han gör?
Bara det faktum att det är så otydligt är skäl nog för mig att undvika Windows eller datorer ö.h.t. för musiklyssning. Det räcker ju med en ”uppdatering” så är man tillbaka till ruta ett. Studioutrustning och f.f.a. med Mac som central dator funkar dock bra, om än inte riktigt lika bra som bra streamer-lösningar.
Conan skrev:- Varför funkar fortfarande Windows-volymkontrollen? När jag ansluter hip-dac så åker visserligen Windows-volymen automatiskt upp till 100% men jag kan fortfarande använda den för att sänka.
Conan skrev:- Varför 44.1 kHz som utgående samplingsfrekvens? Jag spelar på Spotify och den ska med "Mycket Hög" leverera Ogg/Vorbis -q9 som inte är begränsad till 44.1 samplingsfrekvens. Testar nåt från Reference Recordings som med Vorbis borde komma högre än 44.1 men icke. Är det möget Spotify HiFi med lossless CDDA som har infesterat systemet?
Baffel skrev:Finns det inte någon programvara , eller vilken programvara finns det, där det "bara" är att plugga in i datorn och därmed få ut bättre ljud. Plug- and- play. Som inte krånglar allt för mycket och som fungerar. Dataprogram ( ett sådant)
extern DAC= Resultat: Optimalt kanonljud (förutsatt bra DAC såklart).
Scenario två datorer ( ej Windows det verkar ju hopplöst, padda/ mobil) + Spotify ( två datorer / enheter för att styra Spotify server ej aktuellt).
Denna verkar ju lovande, ibland i alla fall.
viewtopic.php?f=9&t=72072
Eller finns det inga genvägar? Obs enkelt och funktionellt. Jag kan kompromissa lite på ljudkvalitén så länge det fungerar och inte strular.
Edit, ej sk smidig lösning typ någon Linn- streamer plug and play för en halv miljard , eller vad den nu kostade.
RogerGustavsson skrev:Det är säkert en fördel med en grunka som inte samtidigt gör en massa annat oavsett operativsystem. Ett krux är väl att alla paddor/surfplattor/datorer är uppkopplade till att göra annat än just spela upp ljud? Nu är väl även streamers uppkopplade på sätt vis? Hur mycket sker där i bakgrunden utan att vi vet vid användandet? Poppar det upp meddelanden om uppdateringar även där?
pLudio skrev:Conan skrev:- Varför funkar fortfarande Windows-volymkontrollen? När jag ansluter hip-dac så åker visserligen Windows-volymen automatiskt upp till 100% men jag kan fortfarande använda den för att sänka.
För att du går genom Windows mixer. Använd WASAPI Exclusive Mode istället.Conan skrev:- Varför 44.1 kHz som utgående samplingsfrekvens? Jag spelar på Spotify och den ska med "Mycket Hög" leverera Ogg/Vorbis -q9 som inte är begränsad till 44.1 samplingsfrekvens. Testar nåt från Reference Recordings som med Vorbis borde komma högre än 44.1 men icke. Är det möget Spotify HiFi med lossless CDDA som har infesterat systemet?
För att det kodade materialets samplingsfrekvens är 44,1 kHz.
Conan skrev:1. Det är väl det (WASAPI) inte Spotify inte har stöd för? Därav den där ASIO Bridge.
Conan skrev:2. Ja då har jag väl fått "Spotify HiFi" då. Förb...
pLudio skrev:Conan skrev:1. Det är väl det (WASAPI) inte Spotify inte har stöd för? Därav den där ASIO Bridge.
Spotify har inte stöd för ASIO heller och ljudet går uppenbarligen genom mixern. Prova https://theqwertiest.github.io/foo_spotify/?
Men om du ställer in 24 bits / 44,1 kHz i Windows så kommer mixern i alla fall inte sampla om ljudet från Spotify och du har ju redan stängt av de ljudförsämrande APO:na.Conan skrev:2. Ja då har jag väl fått "Spotify HiFi" då. Förb...
Det antagandet kan du inte göra baserat på samplingsfrekvensen allena. Jag skulle tro att allt musikmaterial där är 44,1 kHz oavsett om det är FLAC, AAC eller Vorbis.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster