Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Valde går ej att avgöra eftersom ”låter bäst” är så hopplöst subjektivt. Det varierar ju från person till person och från fonogram till fonogram (kanske till och med från tillfälle till tillfälle) beroende på ett flertal faktorer. Att CD-formatet i sig är tekniskt överlägset ur ett återgivningsperspektiv är ju däremot helt klarlagt.
Kronkan skrev:Jag har tidigare skrivit om en av de senare skivorna av Johnny Cash. Vinylen dänger cd i väggen. När du hör vinylen så framgår röstens djup. När du lyssnar på cd:n så låter det ok men du förstår saken när du lyssnar på vinylen. Musiker och tekniker har gjort ett mästerverk. Men mästerverket hörs bara på vinylen.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Jag har tidigare skrivit om en av de senare skivorna av Johnny Cash. Vinylen dänger cd i väggen. När du hör vinylen så framgår röstens djup. När du lyssnar på cd:n så låter det ok men du förstår saken när du lyssnar på vinylen. Musiker och tekniker har gjort ett mästerverk. Men mästerverket hörs bara på vinylen.
Låter nästan som att bolaget vill kränga vinyl istället för att folk ska streama. Jag tycker inte det står mellan vinyl och CD utan mellan vinyl och streaming.
Kronkan skrev:Var det inte i tråden någon som nämnde postmodernism.
Men att rösta om detta är ju värreän postmodernism.
man gör ett påstående utan ens närhettill källa vilket ju blir att man skall tycka till om lite allmänt tyckande.
Men säger inget om verkligheten om blir ett allmänt tyck så borde det vara.
Det blir ju bias.
petersteindl skrev:Så, efter lyssning är det bara att konstatera att LP låter magnituder ggr bättre än cd.
Vid stokastiskt urval av testobjekt så hamnade LPn Stravinsky Eldfågeln som urval och CDn blev Håkan Hellström. Det var bara att gilla läget. LPn med Stravinsky vann med magnituder. . . typ.
Kronkan skrev:petersteindl skrev:Så, efter lyssning är det bara att konstatera att LP låter magnituder ggr bättre än cd.
Vid stokastiskt urval av testobjekt så hamnade LPn Stravinsky Eldfågeln som urval och CDn blev Håkan Hellström. Det var bara att gilla läget. LPn med Stravinsky vann med magnituder. . . typ.
Äntligen en utsaga som det går att granska. Resultatet är det förväntade.
Hellstrom
https://dr.loudness-war.info/album/list ... rom&album=
Stravinsky
https://dr.loudness-war.info/album/list ... sky&album=
jansch skrev:Intressant med alla kommentarer...
Intressant också med frågeställningen : vilket format låter bäst.
D v s frågeställningen uppmanar till ett subjektivt, personligt val utan varesig t.ex tekniska eller ekonomiska aspekter.
JM skrev:Hade tillfrågade populationen varit hipsters på Söder hade nog, enligt mina fördomar, LPn dominerat.
pLudio skrev:JM skrev:Hade tillfrågade populationen varit hipsters på Söder hade nog, enligt mina fördomar, LPn dominerat.
Ja, och de vet inte vad RIAA-ekvalisering är. True story.
sprudel skrev:Har ingen vinylspelare, ingen CD-spelare, därför låter streamat bäst, inklusive rippade CD. Lyssnar jag på imaginära CD/LP hör jag enbart bakgrundsbrus, takfläkt, luftvärmepump och Skandiahamnen. Det låter sådär.
I-or skrev:sprudel skrev:Har ingen vinylspelare, ingen CD-spelare, därför låter streamat bäst, inklusive rippade CD. Lyssnar jag på imaginära CD/LP hör jag enbart bakgrundsbrus, takfläkt, luftvärmepump och Skandiahamnen. Det låter sådär.
Du har frågeledningens tillstånd att för de olika valen ersätta CD med strömning, eftersom denna utan större krumbukter i stort kan anses motsvara CD.
I-or skrev:
Om de kunde skulle de köra utan på samma sätt som för fastväxelcyklar (fixed gear), samtidigt som de skulle hävda att det låter myyycket bättre och mer naturligt.
Kronkan skrev:För mig har Madonna varit något viktigare som artist som ..
Men hennes utgåvor verkar inte förändras över tid. Det finns åtminstone exempel på detta. Det finns en mindre dynamisk utgåva men tidslinjen fungerar så att åtminstone dynamiken inte generellt försämras över tid.
Belker skrev:Frågan och omröstningen är formulerad kring vilket format som låter bäst. Inte vilket formats utgåvor som låter bäst.
Belker skrev:Ergo, det här är en meningslös övning, eftersom det finns för många parametrar. Folk röstar baserat på hur frågan tolkas.
Belker skrev:Frågan och omröstningen är formulerad kring vilket format som låter bäst. Inte vilket formats utgåvor som låter bäst. Analogt med ljus; föredrar du att läsa med stearinljus eller glödlampa som källa? Samma bok givetvis!
PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:För mig har Madonna varit något viktigare som artist som ..
Men hennes utgåvor verkar inte förändras över tid. Det finns åtminstone exempel på detta. Det finns en mindre dynamisk utgåva men tidslinjen fungerar så att åtminstone dynamiken inte generellt försämras över tid.
Madonnas produktion, som sträcker sig över nära fyra decennier, är ett skolboksexempel på att popproduktioner har tryckts ihop allt mer och på att ommastringar i allt väsentligt är dynamiskt och klangligt förvanskade versioner av originalutgåvorna. Exemplet du pekar på är inget undantag. Men frågan gällde alltså om man generellt föredrar vinyl eller kompaktskiva.
Med vänlig hälsning
Pekka
Om något låter "annorlunda" gör vi oftast ett val - bättre eller sämre. Om något låter sämre har vi gjort ett val.Kraniet skrev:Svårt att besvara frågan riktigt. Vad menas med "låter bättre"?
Kraniet, du verkar inte vara bekväm med att välja rent subjektivt vilket trådsrubriken uppmanar till?
Frågar man människor generellt så är det nog många som säger LP. Det har ju en viss ljudkaraktär som människor verkar uppskatta. Om denna "viss ljudkaraktär" gör att det totalt sett låter bättre för en lyssnare så är det ju så
Själv så har jag varit med om att jag inte känt igen CD-utgåvan eftersom det låtit så mycket annorlunda och sämre än LP-versionen.
Jag har än så länge inte hört någon inspelning under DR 10 som jag inte tröttnat på över tid. Det kan låta riktigt trevligt en låt eller två men sen börjar det bli jobbigt.jansch skrev:Om något låter "annorlunda" gör vi oftast ett val - bättre eller sämre. Om något låter sämre har vi gjort ett val.Kraniet skrev:Svårt att besvara frågan riktigt. Vad menas med "låter bättre"?
Kraniet, du verkar inte vara bekväm med att välja rent subjektivt vilket trådsrubriken uppmanar till?
Frågar man människor generellt så är det nog många som säger LP. Det har ju en viss ljudkaraktär som människor verkar uppskatta. Om denna "viss ljudkaraktär" gör att det totalt sett låter bättre för en lyssnare så är det ju så
Själv så har jag varit med om att jag inte känt igen CD-utgåvan eftersom det låtit så mycket annorlunda och sämre än LP-versionen.
Generellt (inte riktat till dej) verkar tråden till stor del handla om att stor dynamik i musiken är bra, lite dynamik är dåligt. Är det verkligen så? Är inte det en smaksak som eventuellt är utslagsgivande för det val man gör.
99% (eller mer!) av allt vi lyssnar på är komprimerat/limiterat, var går gränsen för bra och dålig kompression? Är det de färgade fälten på dr.loudness-war hemsidan som bestämmer det?
jansch skrev:Om något låter "annorlunda" gör vi oftast ett val - bättre eller sämre. Om något låter sämre har vi gjort ett val.Kraniet skrev:Svårt att besvara frågan riktigt. Vad menas med "låter bättre"?
Generellt (inte riktat till dej) verkar tråden till stor del handla om att stor dynamik i musiken är bra, lite dynamik är dåligt. Är det verkligen så? Är inte det en smaksak som eventuellt är utslagsgivande för det val man gör.
99% (eller mer!) av allt vi lyssnar på är komprimerat/limiterat, var går gränsen för bra och dålig kompression? Är det de färgade fälten på dr.loudness-war hemsidan som bestämmer det?
jansch skrev:Om något låter "annorlunda" gör vi oftast ett val - bättre eller sämre. Om något låter sämre har vi gjort ett val.Kraniet skrev:Svårt att besvara frågan riktigt. Vad menas med "låter bättre"?
Belker skrev:jansch skrev:Om något låter "annorlunda" gör vi oftast ett val - bättre eller sämre. Om något låter sämre har vi gjort ett val.Kraniet skrev:Svårt att besvara frågan riktigt. Vad menas med "låter bättre"?
DR verkar ha blivit nåt sorts kvalitetsmått. Olika dynamik på samma verk, ja ok, då kan man kanske tycka något. Men ofta slentriangnälls på DR, utan att det finns en referens. Kanske upphovspersonerna ville prioritera att alla ljud hörs bra än att det smäller högt?
I-or skrev:Vore det inte bra att få frågan avgjord?
Morello skrev:Jag har aldrig hört en LP låta bättre än en CD.
RogerGustavsson skrev:"Misshandeln" på några av Michael Jacksons utgivningar har t.o.m. varit rättssak i USA. Fick inte Quincy Jones rätt? Ändå är det de sämre utgåvorna som finns på streamingtjänsterna.
Kronkan skrev:RogerGustavsson skrev:"Misshandeln" på några av Michael Jacksons utgivningar har t.o.m. varit rättssak i USA. Fick inte Quincy Jones rätt? Ändå är det de sämre utgåvorna som finns på streamingtjänsterna.
Det vet jag intet om. Men här nedan en bild från när han blir hedersdoktor på Luleå Univeritet. Heder åt dem att de ärar en som kreativt och med stort hantverkskunnande kunde förena gott ljud med musik. Han uppgav också att tekniken var sekundärt i förhållande till känslan. Samt att man kan se att kompressionen är modest.
Vad har man lärt sig av dessa trådar här är väl att LTS skiter i saken så länge det är på cd. En stor del av forat verkar tycka likadant men kanske inte egentligen. Kanske?
[ Bild ]
Kronkan skrev:Vad har man lärt sig av dessa trådar här är väl att LTS skiter i saken så länge det är på cd.
Kronkan skrev:Det ärju en lätt missförstånd ( för att uttrycka mig polite).
Det ärlige lustigt. Min livskamrathar varitoch rensatpå sistauppdarget där hon är välkänd. Fikat lite med några efteråt. Jagbedömmer att detär absolut sista rycket på grund av ålder.
Det är ju afton så jag fixat lite skalldjurstallrik med bubbel. Efter en Budapestrulle. Hon älskar sådant.
Hon är ute med labbflickan och nu rullar Triller helt enligt plan.
Vi tittade på ABBA tidigare och det är väl på något sätt ok.
Precis nu börjar Billie Jean. Satan vad bra.
Knaster?
I-or skrev:Magnuz skrev:Valde går ej att avgöra eftersom ”låter bäst” är så hopplöst subjektivt. Det varierar ju från person till person och från fonogram till fonogram (kanske till och med från tillfälle till tillfälle) beroende på ett flertal faktorer. Att CD-formatet i sig är tekniskt överlägset ur ett återgivningsperspektiv är ju däremot helt klarlagt.
Jo, men "låter bäst" är medvetet valt eftersom hela frågeställningen handlar om subjektivitet. Den handlar alltså om vad just du tycker, alldeles oavsett tekniska prestanda.
PekkaJohansson skrev:.. gav till och med ut en skiva (Adolphson & Falk) för drygt tio år sedan för att visa att det finns intresse för nyutgåvor av riktigt god kvalitet.
PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?
music4ever skrev:PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?
Vilket säger allt om LTS. Att motverka ett format som många gillar.
jockewe skrev:Hahaa, om inte ljud TEKNISKA sällskapet ska värna om bästa ljudTEKNIK vilka ska då göra det? Renhållningssällskapet kanske ...
Skämt åsido så är det väl inte fråga om att motverka när det handlar om att bara vara tekniskt korrekt.
music4ever skrev:PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?
Kronkan skrev:En förening med äkta dold agenda som helt uppenbarligen blivit en bias. Det görs en enkät som förhoppningsvis inte skulle klarat grundkursen på universitetet i förhållande till frågeställningen.
Jag bor i en lägenhet högst upp och har tre ytterväggar och den fjärde är ju trapphuset. Grannen nedanför var inte hemma. Så vi tog och spelade Michell Jackson hyggligt högt.Det blev en liten uppvisning kring skillnader i kvalité.
Vår ”Thriller” är någon form av jubileumsutgåva över världens mest sålda album. Lite tjockare vinyl. Världsklass.. vilket dansgolv som helst skulle fyllas. Kraften dynamiken spänsten ljuden sången gör att man dras in. Vilken bas! Skivan annars inte 100 men det hörs inte. Spelar Bad men det var inte samma skärpa och inte världsklass. Antagligen lite mattare graverat?
Har han på cd också men vet inte exakt var den ligger just nu.
Det som utmärker (mitt ex av) Thriller är att ljudbilden är huggen i sten och att han visar upp ljud som han säger skall ge ståpäls. Han säger att en ljudtekniker för Pop måste ha en grund i att lyssna på musik i goda akustiska lokaler men att man också skall ha en frihet att medverka till att skapa ljud.
Om man nu lyssnar på vinyl eller något digitalt har ju mindre betydelse. Åtminstone för mig.
PekkaJohansson skrev:Att verka för ljudteknisk utveckling med högre återgivningskvalitet som mål utesluter, som jag ser det, nivåmaximering på cd och vinyl som medium. Det är för mig obegripligt att det kan uppfattas som kontroversiellt. Däremot finns det, vilket också har påpekats ett otal gånger, andra skäl att välja ett fonogram - cd eller vinyl. Det främsta är förstås att musiken inte står att finna på andra sätt. Andra är kulturhistoriska skäl och samlarvurm.
LTS har plats för alla intressen och inriktningar - vi har ägnat hela temanummer åt vinyl och jag hör själv till dem som fortfarande har vinylavspelning av god klass och spelar en vinylskiva då och då. Musiken står alltid i centrum! Det är också rimligt att sakernas faktiska tillstånd diskuteras - även på ett forum som Faktiskt. Det blev plötsligt väldigt lågt i tak varför jag tackar för mig i den här tråden.
Med vänlig hälsning
Pekka
Återigen, DR-värden på rippade vinyler är inte relevanta. Det kan ju skilja på hur man rippar och mellan olika anläggningar.Kronkan skrev:PekkaJohansson skrev:Att verka för ljudteknisk utveckling med högre återgivningskvalitet som mål utesluter, som jag ser det, nivåmaximering på cd och vinyl som medium. Det är för mig obegripligt att det kan uppfattas som kontroversiellt. Däremot finns det, vilket också har påpekats ett otal gånger, andra skäl att välja ett fonogram - cd eller vinyl. Det främsta är förstås att musiken inte står att finna på andra sätt. Andra är kulturhistoriska skäl och samlarvurm.
LTS har plats för alla intressen och inriktningar - vi har ägnat hela temanummer åt vinyl och jag hör själv till dem som fortfarande har vinylavspelning av god klass och spelar en vinylskiva då och då. Musiken står alltid i centrum! Det är också rimligt att sakernas faktiska tillstånd diskuteras - även på ett forum som Faktiskt. Det blev plötsligt väldigt lågt i tak varför jag tackar för mig i den här tråden.
Med vänlig hälsning
Pekka
Kära Pekka!
Jag tycker att takhöjden varit låg i denna och andra trådar. Nu kan jag förstå att ett gäng har som aktivt mål att motverka vinyl. Man gör detta på alla sätt vilket blir en omöjlighet att föra en öppen diskussion. Om en part drivs av en bias så blir det omöjligt med en dialog. Och nu när man sätter ord på saken så går den ena parten undan.
Jag hävdar aldrig att vinyl i något tekniskt avseende är superior jämfört med de tekniska förutsättningarna för cd. Jag har inte gjort det någonsin.
Det vore lögnaktigt att påstå detta. Samtidigt kan jag inte finna att vinyl utesluter välljud på bra nivå.
Men om vi dyker ner i förra årets utgivning av musik och tittar i Dynamic Range Database så blir det ju en bild av hur det här med välljud ser ut. Då finner man utgivning som i princip saknar dynamik. Givetvis får man ge ut sådant. Men det fortsätter så sida efter sida. Då med digitala utgivningar. Gå in och bläddra framåt. Sida eget sida med rött.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/1
Sedan mot slutet är det lite grönt och en hel del utgåvor på vinyl.
Kronkan skrev:Sanningen är ju att i princip all utgivning på cd 2021 verkar dynamiskt väl inom de begränsningar som finns på vinyl.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan skrev:Sanningen är ju att i princip all utgivning på cd 2021 verkar dynamiskt väl inom de begränsningar som finns på vinyl.
Kan du förklara lite mer vad du menar?
Kronkan skrev:Men om vi dyker ner i förra årets utgivning av musik och tittar i Dynamic Range Database så blir det ju en bild av hur det här med välljud ser ut. Då finner man utgivning som i princip saknar dynamik. Givetvis får man ge ut sådant. Men det fortsätter så sida efter sida. Då med digitala utgivningar. Gå in och bläddra framåt. Sida eget sida med rött.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/1
Sedan mot slutet är det lite grönt och en hel del utgåvor på vinyl. Sidan 9 är sista sidan. Den bästa utgivningen verkar rent generellt vara på vinyl samt sådan man laddar ner. Jag känner också att en del av det bättre är jazz.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/9
seem more dynamic because of the analog ripping process.
sportbilsentusiasten skrev:seem more dynamic because of the analog ripping process.
någon som kan utveckla detta?
Belker skrev:En enkel grej som påverkar är basen. Mainstream är basigare nuförtiden, så jag tror också det är därför modern musik ser så hemsk ut i masvis. Ta in en kompakt korv i Audacity och eq:a ned basen. Genast ser korven spretigare ut och DR förbättras. Vinyl har ju vanligtvis subsonic filter, vilket bör ge liknande resultat.
music4ever skrev:Detta säger ju nada, lika lite som jag ställer samma fråga på Steve Hoffmans forum och sen påstår det är fakta.
I-or skrev:music4ever skrev:Detta säger ju nada, lika lite som jag ställer samma fråga på Steve Hoffmans forum och sen påstår det är fakta.
Nu visade den antivetenskapliga postmodernismen sitt fula tryne igen. Vi har fått svar på vad i skrivande stund 54 faktisktianer anser om frågeställningen, naturligtvis inkluderande massor av tolkningsproblem, generaliseringar och statistiska svagheter, men icke desto mindre har vi mer kunskap i frågan än vi hade tidigare.
Varför inte ställa frågan på några andra fora och rapportera resultaten här så att vi erhåller ännu mer information? För egen del har jag inga som helst problem att ta del av vad vinylälskarna eller ens hipsterskäggen anser om det ena eller det andra. De tycker det de tycker, helt enkelt.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.
sprudel skrev:music4ever skrev:PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?
Det är den typen av uttalanden som gör att jag inte är medlem längre.
petersteindl skrev:Finns det någon med konstruktiv kritik som kan bidra till djupare förståelse? Varför jämförs det cd kontra vinyl då man vill jämföra digitalt kontra analogt? Redan på 80-talet förkastade jag denna jämförelse och jag ville gå till botten med problematiken istället. Då var den naturliga jämförelsen istället att jämföra direkt efter mikrofoner mellan specialombyggd Revox bandspelare kontra digital inspelningsutrustning som då var Sony F1. Sagt och gjort, Bertil Alving och jag gjorde den jämförelsen hos Bertil på hans utrustning och hans masterband där både digitalt och analogt tappades parallellt från samma mikrofonpar. Bertil hade även spelat in vid olika utstyrning d v s nivåer. En nivå var -60 dB. Detta för att kolla om det digitala distade mot låga nivåer. I början av varje tagning innan musikerna började spela talade Bertil in i mikrofonerna och sa exempelvis: ”Tagning ett”. Redan där hade jag en fantastiskt bra referens i Bertils röst. Det var helt enkelt solklart att det digitala var korrektare och det på alla nivåer inklusive på -60 dB, som i princip var alldeles för brusigt i det analoga systemet. Det var bara en massa brus som hördes där nyttoljuden trängde igenom.
Det var för mig startsignalen till att så småningom konstruera Licence/Forsell/Bremen DAC.
Sedan finns det mycket att säga om psykoakustik och psykofysik och om skillnaden mellan dessa två begrepp.
Alla glåpord som kastas åt höger och vänster på olika forum vittnar om total okunskap hos glåpordspridarna.
Finns det missförstånd eller okunskap så är det bästa att försöka reda ut dessa och tas det emot så är det ok.
Ibland krävs för mycket tid för att gå i klinch med ett till synes kort inlägg som tarvar ett långt svar. Man får försöka göra så gott man kan.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:
. . . Jag tyckte då att alla D/A och CD-spelare lät häxa. Jag började 1988/89 med att försöka analysera problemen med det CD. Tidigare hade jag ståndpunkten att det var det digitala som förstörde all musik. Men en dag då jag var hos Bertil Alving så kunde jag jämföra analogt mot digitalt. Det var alltså hans inspelningar med samma mikrofonpar där han dels spelade in på en SONY F1, dels på sin NAGRA, dels på sin ombyggda Revox. Ganska snabbt framgick det att den där digitala SONY F1 i princip var helt överlägsen det analoga. Jag kunde höra det direkt på Bertils röst då han sa "Tagning ett" i mikrofonerna innan musiken ens började. Omtumlande upplevelse.
Ok, men vid lägre nivåer då? Då är väl det digitala uselt. Sagt och gjort, Bertil hade sänkt nivåerna 60 dB vid inspelning och då fick jag jämföra![]()
Ja, den som gjort sådan jämförelse vet att det analoga kan slänga sig i väggen. Det bara brusar och låter allmänt illa medans det digitala låter helt ok. Det var inte vad jag hade tänkt.
Nåväl, nu visste jag att det som spelades in digitalt var helt ok. Musiken kunde leva vidare. Men de däringa CD-skivorna lät fortfarande hemskt i mina öron. Alltså måste det vara fel på CD-spelarna eller på överföring från inspelningsutrustning till CD-master eller båda delarna.
. . .
Med vänlig hälsning
Peter
FBK skrev:Vad är det som händerDet är uttalanden som jag aldrig trodde att jag skulle läsa
För att förtydliga, vad är det nu som LTS gjort så ni vänder föreningen ryggen...? är mycket trög i huvudet så jag förstår inget.
Belker skrev:Johan_Lindroos skrev:Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.
Rimligt. I eq-experimentet jag beskrev blir inte bara korven glesare, nya spetsar bildas även.
sportbilsentusiasten skrev:Johan_Lindroos skrev:Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.
Tack. Var i processen sker denna fasvridning?
Magnuz skrev:FBK skrev:Vad är det som händerDet är uttalanden som jag aldrig trodde att jag skulle läsa
För att förtydliga, vad är det nu som LTS gjort så ni vänder föreningen ryggen...? är mycket trög i huvudet så jag förstår inget.
Det var väl uttalandet om att motverka vinyl. Inte så kontroversiellt kan jag tycka (som tolkar det som att man vill motarbeta synen på vinyl som något särskilt fint audiofilformat och istället informera om de olika formatens faktiska egenskaper). Men ”motverka” kanske låter lite hårt - som om man skulle vilja anordna skivbål och bränna upp alla gamla vinyler eller nåt.
I-or skrev:Nu visade den antivetenskapliga postmodernismen sitt fula tryne igen.
petersteindl skrev:Efter den jämförelsen hos Bertil Alving har jag aldrig tvekat gällande bra digitalt kontra bra analogt. Det digitala hamnar på första plats.
music4ever skrev:I-or skrev:Nu visade den antivetenskapliga postmodernismen sitt fula tryne igen.
Det är inte antivetenskapligt eller postmodernism att säga att din sk "undersökning" är inte värd ett dugg.
Du hävdade, och jag citerar: "Jag utmanar inte direkt ödet när jag påstår att en bra bit över 90 % av alla inspelningar som givits ut både på CD och LP utfaller till CD:ns fördel. "
Det är inte ett "jag tycker att 90% låter bättre" uttalandet. Det är ett uttalande som påstår sig vara objektiv och generellt för alla utgåvor. Då krävs det att du också har mer än tyckandet från 54 nördar på ett forum. Det krävs att man har testat alla, och då menar jag alla, utgåvor som både finns på LP och CD. Det är många miljoner utgåvor som inte du eller någon annan har testat.
Så ditt påstående är klassiskt där du går från en generell objektiv genomgående påstående till ett "tyck och tänk från ett gäng från ett forum".
Kronkan skrev:Intressant!
Sprudel som ju enbart sysslar med digital stereo, som förövrigt låter i den hörgre sfären, har betydligt bättre ordning på bra versioner. Jag har ju mera vinyl oftast pressad i den tid den utkom.
Med betydligt mindre kunnande så har jag kommit fram till att den digitala tekniken har fördelar som vinyl inte har. Så det är inte detta jag diskuterar.
Men en fråga till de som inte vill ta i frågan om vad som hänt.
1972 såg utgivningen ut så här enligt det som registrerat i Databasen. Första sidan är de utgivningar som har svagast dynamik. Man kan bläddra bakåt för att se allt registrerat.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/1594
Här kommer 2001 års registreringar. Bläddra bakåt till 2 o s v. Lägst DR först.
Skillnaden beror på fasvridningar? Mindre matproblem? Amatörer som skojar?
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc
Kronkan skrev:Kronkan skrev:Intressant!
Sprudel som ju enbart sysslar med digital stereo, som förövrigt låter i den hörgre sfären, har betydligt bättre ordning på bra versioner. Jag har ju mera vinyl oftast pressad i den tid den utkom.
Med betydligt mindre kunnande så har jag kommit fram till att den digitala tekniken har fördelar som vinyl inte har. Så det är inte detta jag diskuterar.
1972 såg utgivningen ut så här enligt det som registrerat i Databasen. Första sidan är de utgivningar som har svagast dynamik. Man kan bläddra bakåt för att se allt registrerat.
Fortfarande får jag ingen enda kommenar gällande de källor som finns.
Manväljer att bolla med hittepå som man sen gör en marknadsundersökning på.
Manhar inget perspektiv på musikåtergivning.. Det är reducerat till den röda boken.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan skrev:Kronkan skrev:Intressant!
Manhar inget perspektiv på musikåtergivning.. Det är reducerat till den röda boken.
Du skriver nu om olika utgåvor under årens lopp, men i samma stycke kritiserar du det jag skrev om fasvridning. Här gör du fel som blandar ihop dessa saker. Helt olika skivor släppta olika år är en sak. Olika format (t ex LP eller CD) släppta utifrån en och samma master är en annan sak. Sedan kan det vara olika mastrar för respektive CD eller LP-släpp också och det också en annan sak. Försök åtminstone att håll reda på detta.
Av det du skrivit i tråden tror jag inte du är klar över vad fasvridning ger för konsekvenser.
Även andra har försökt att förklara för dig.
dewpo skrev:Problemet med frågeställningen i tråden är att det inte är för att folk tror att LP låter bättre än CD som gör att LP kommer tillbaka. Utan det beror på det "vacuum" som bildas när ljudet inte längre distribueras på ett fysiskt media. Detta "vacuum" fyller LP mycket bättre än CD på grund av många anledningar.
• LP är ett snyggare format än CD ✓
• LP sammanför historien med nutid på ett bättre sätt än CD ✓
• LP är analog likt ljudet självt ✓
• Att spela LP kräver lite mekande med utrustningen vilket gör lyssnandet till en ritual ✓
• LP i kombination med streaming blir det bästa av två värdar, digitalt och analogt ✓ men även fysiskt och medielöst ✓
CD formatet är ointressant när det kommer till ny pressningar, dessa tillför inget gentemot en strömmad eller nerladdad fil. Däremot kan det förstås vara intressant att leta olika utgivningar med olika ljudkarakteristika på andrahandsmarknaden. Och dessa lyssnas förstås bäst på genom att de överförs till hårddisk och avlyssnas därifrån
Kronkan skrev:Du svarar inte ens i närheten på frågan/frågorna. Jag är inte kritisk utan ställer frågor.
Du och andra söker förklara med fasvridning och annan teknik ett historiskt skeende där det finns en trend mot att den faktiskt utgivna musiken på cd blir mindre dynamisk. Gäller både helt ny musik och många återutgivningar. Gäller alltså själva utgivningar på digitalt format. Menar du att man graverar digitala format?
Kronkan skrev:Johan_Lindroos skrev:Kronkan skrev:
Du skriver nu om olika utgåvor under årens lopp, men i samma stycke kritiserar du det jag skrev om fasvridning. Här gör du fel som blandar ihop dessa saker. Helt olika skivor släppta olika år är en sak. Olika format (t ex LP eller CD) släppta utifrån en och samma master är en annan sak. Sedan kan det vara olika mastrar för respektive CD eller LP-släpp också och det också en annan sak. Försök åtminstone att håll reda på detta.
Av det du skrivit i tråden tror jag inte du är klar över vad fasvridning ger för konsekvenser.
Även andra har försökt att förklara för dig.
Du svarar inte ens i närheten på frågan/frågorna. Jag är inte kritisk utan ställer frågor.
Du och andra söker förklara med fasvridning och annan teknik ett historiskt skeende där det finns en trend mot att den faktiskt utgivna musiken på cd blir mindre dynamisk. Gäller både helt ny musik och många återutgivningar. Gäller alltså själva utgivningar på digitalt format. Menar du att man graverar digitala format?
Magnuz skrev:dewpo skrev:
CD formatet är ointressant när det kommer till ny pressningar, dessa tillför inget gentemot en strömmad eller nerladdad fil. Däremot kan det förstås vara intressant att leta olika utgivningar med olika ljudkarakteristika på andrahandsmarknaden. Och dessa lyssnas förstås bäst på genom att de överförs till hårddisk och avlyssnas därifrån
Där har du nog ett flertal poänger. Men jag har faktiskt hört om unga som vill ha vinyl för att de ”vet” att det ”låter bättre” (även om de spelar upp den via en classe-i-sjön-spelare för 500 spänn).
Kronkan skrev:ABBA kan vara intressant exempel. Så långt jag kan förstå har de full kontroll på sin musik. Rent soundmässigt är de oförändrade med sitt Wall of Sound. Jag kan inte hitta någon förändring i dynamik även om det inte finns tillräckligt med uppgifter i DR databas.
De är alltså inget exempel på minskande DR över tid
Kronkan skrev:Skillnaden mellan cd och vinyl är de senaste 10 åren så stor att det knappast kan förklaras av fasvridningar.
Tell skrev:Här har ni en ganska lång artikel angående hur o varför dynamikmätarna inte riktigt talar sanning om vinyler.
Tell skrev:Alltså för att summera. När man graverar en vinyl från exakt samma master som för CD så tenderar man nuförtiden att bandpassfiltrera allting, alltså plocka bort lite bas o diskant, detta för att minimera risken att nålen flyger av när musiken är så pass kompimerad som den är nuförtiden. Denna bandpassfiltrering kommer ge ökad DR på mätarna även fast det låter så gott som likadant.
Så alltså kan en sämre CD-master med denna bandpassfiltrering kanske ge samma DR som en gammal vinyl-master utan bandpassfiltreringen. Det kan alltså, men om så är fallet med den där ABBA-skivan har jag ingen aning.
Magnuz skrev:Betyder då allt detta att DR helt enkelt inte är något vidare mått? Kan det påvisa synliga men inte hörbara skillnader mellan vinylrippar och digitala original borde det väl kunna vara samma sak vid jämförelse mellan två digitala spår? Alltså att t.ex. bastung musik kan se sämre ut än vad den låter, så att säga.
Det kanske är som med BMI inom vården som är ett användbart mått statistiskt, applicerat på populationer, men problematiskt om man applicerar det på individer?
ottovonkopp skrev:Det enda DR-värdet gör är att visa hur dynamisk den digitala utgåvan är och därmed går det att jämföra olika digitala utgåvor.
Övrigt är inte relevant.
I-or skrev:Jag upprepar: varför inte ställa frågan på några andra fora och rapportera resultaten här så att vi erhåller ännu mer information?
Tell skrev:Angående det här med att vinyl är subjektivt trevligare pga ritualen så undrar jag varför inte CD också kan vara det?
I-or skrev:Det tycks som om många har svårt att ta till sig diverse information angående skillnaderna i s.k. DR (enligt Dynamic Range Meter foobar som utnyttjar integrated loudness enligt EBU r 128 och sedan verkar ha någon sorts godtyckligt valda steg för skalan). Vi har två distinkt olika situationer:
1. Mastern är identisk för CD- och LP-utgåvan. I många fall ser man här ändå ett högre DR-värde för LP-utgåvan. Detta beror på att vinylkedjan (läs graverhuvud och/eller pickup) har ändrat fasgång och frekvensgång vid återgivningen, vilket för en komprimerad inspelning kan öka DR ganska påtagligt. Detta kan bero på att fasgången har ändrats, men även på att diskanten har erhållit en högre nivå relativt basen (som för populärmusikinspelningar har en högre grad av kompression eller har en mer konstant nivå av musikaliska skäl). Simulerar man detta med några olika inspelningar finner man att med någorlunda rimliga antaganden kan skillnaden bli upp till ca 3 LUFS, d.v.s. ett par steg i DR. Denna skillnad leder ej till hörbart ökad dynamik.
2. Mastern är inte densamma. Detta är mycket vanligt förekommande dels av graveringstekniska skäl (graverhuvudet klarar inte fullimiterade signaler, vilka leder till höga accelerationer) och av speltids- och spårningsskäl (lågfrekventa signaler tar dels mycket plats i spåren och kan i mer extrema fall även ge spårningsproblem för pickupen). Här kan skillnaderna i DR bli mycket stora och ge subjektivt tydligt ökad dynamik.
(Vi har ovan bortsett från uppenbara störningar vid bestämning av DR-värdet som svårt knaster och sprak och utgår ifrån att vinylen är av normalgod klass.)
I båda fallen bör man även komma ihåg att graverteknikern hela tiden styr graverprocessen för att undvika problematiska delar i signalen, vilket innebär en hel del rattande och naturligtvis är oönskat ur ett återgivningsperspektiv.
En intressant iakttagelse är att i fallet ABBA - Voyage (som paa är inne på ovan), så kan man förvisso skönja den ca 4 dB högre dynamiken för LP-utgåvan eftersom mastern inte är densamma som i CD-utgåvan, men övriga svagheter i återgivningen gör ändå att presentationen framstår som alltför återhållen och uttryckslös eller t.o.m. subjektivt odynamisk. Om man lägger till inverkan av knaster på vissa ställen, så blir det nästan olyssningsbart. En fördel med LP-utgåvan är dock nedtoningen av s-ljuden för sångerskorna, vilket som vanligt är ett problem (s-ljud är p.g.a. sitt kraftiga högfrekvensinnehåll svåra att gravera och därför avessar man i princip alltid LP-mastern.) Hur som helst låter albumet illa även i den klart bättre CD-utgåvan.
Slutsatsen blir att inte sällan har de högre DR-värdena för LP-utgåvan ingenting med det ljudande resultatet att göra, men att det även förekommer att de högre DR-värdena faktiskt avspeglar en hörbart högre dynamik. I dessa fall bör man dock hålla i minnet att ett tydligt diskanttapp i innerspår kvarstår, liksom distorsion och knaster/brus, varför det inte alls är självklart att LP-utgåvan ger en totalt sett högre ljudkvalitet.
Ganska ofta tycks även LP-mastern medvetet vara klangbalanserad mot ett varmt ideal med nedtonad diskant, vilket inte har mycket att göra med hur det låter i studion. Dock kan det någon enstaka gång vara att föredra för inspelningar som är alldeles för överbetonade i presensområdet om man inte ekvaliserar själv, vilket är ett många gånger bättre alternativ.
Kronkan skrev:Det här ärju bara bias och ett döljande av det egentliga problemet.
Cd-utgåvorna har påfallande ofta betydligt lägre DR både gällande nuutgivningar av äldre musik och helt nyinspelad.
Detta kan ju inte förklaras av graveringen av vinyl.
.....
Sedan gör man en ”kundundersökning” på ettpåstående helt utan källa. Det är ju helt postmodernt.
Vi vet ju och kan mäta vad som händer cd-mediet. Vissa i forumet deltar glatt i detta och vittnar om att det är 25 år sedan man övergav vinylen. Ok, det är 40 år sedan jag köpte min första cd-spelaren. Men det har ju inget med hur cd-mediet senare utvecklas.
....
Jag såg en film igår om det postmoderna samhället där media gjorde indersökningar om vad folk trodde saker fungerar trots att det fanns helt godkända vetenskapliga belägg för hur det är. Tyck och tänket hade tagit över.
Kronkan skrev:Det här ärju bara bias och ett döljande av det egentliga problemet.
Cd-utgåvorna har påfallande ofta betydligt lägre DR både gällande nuutgivningar av äldre musik och helt nyinspelad.
Detta kan ju inte förklaras av graveringen av vinyl.
.....
Sedan gör man en ”kundundersökning” på ettpåstående helt utan källa. Det är ju helt postmodernt.
Vi vet ju och kan mäta vad som händer cd-mediet. Vissa i forumet deltar glatt i detta och vittnar om att det är 25 år sedan man övergav vinylen. Ok, det är 40 år sedan jag köpte min första cd-spelaren. Men det har ju inget med hur cd-mediet senare utvecklas.
....
Jag såg en film igår om det postmoderna samhället där media gjorde indersökningar om vad folk trodde saker fungerar trots att det fanns helt godkända vetenskapliga belägg för hur det är. Tyck och tänket hade tagit över.
music4ever skrev:Tell skrev:Angående det här med att vinyl är subjektivt trevligare pga ritualen så undrar jag varför inte CD också kan vara det?
Ytterst tveksamt. Chansen är väl lika stor att folk kommer sukta efter en Prius från 2003 lika mycket som de suktar efter en Mustang från 1969.
Tell skrev:music4ever skrev:Tell skrev:Angående det här med att vinyl är subjektivt trevligare pga ritualen så undrar jag varför inte CD också kan vara det?
Ytterst tveksamt. Chansen är väl lika stor att folk kommer sukta efter en Prius från 2003 lika mycket som de suktar efter en Mustang från 1969.
Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.
jansch skrev:Tell skrev:music4ever skrev:
Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.
Roligt med liknelser........ och framförallt bilar!
Man utmanar alla subjektiva tyckanden som att Mustang är snygg och Prius en skitbil. Tänk om man generellt kunde rangordna alla bilar i hur bra dom verkligen är/var!
Toyota Prius är ju ganska "outstanding" när det gäller lite fel (i europa) och Ford Mustang inte direkt världens tillförlitligaste bil.
Som vanligt väljer vi inte enbart med logik och ekonomi utan med KÄNSLOR och försöker sedan motivera valet inför andra med logik. Kanske likadant med vinyl contra CD.....
jansch skrev:Tell skrev:Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.
Man utmanar alla subjektiva tyckanden som att Mustang är snygg och Prius en skitbil. Tänk om man generellt kunde rangordna alla bilar i hur bra dom verkligen är/var!
Toyota Prius är ju ganska "outstanding" när det gäller lite fel (i europa) och Ford Mustang inte direkt världens tillförlitligaste bil.
Som vanligt väljer vi inte enbart med logik och ekonomi utan med KÄNSLOR och försöker sedan motivera valet inför andra med logik. Kanske likadant med vinyl contra CD.....
Tell skrev:jansch skrev:Tell skrev:Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.
Ja alltså jag älskar Audi o har gjort det sen barn, då farsan alltid haft en, o jag har själv haft en vit fin Audi Coupe. Men skulle jag köpa en bil idag så skulle jag faktiskt mer snegla på en Toyota, kanske en Prius tillomed.
Dock så försökte jag med min liknelse enbart gå på bilarnas utseende (likt skivomslaget på ett album), hur snabb o kraftfull den är (likt ljudkvalitet) o hur det känns att köra dom (ritualen med att spela upp dom). Alltså antagligen samma som music4ever som försökte hinta om att Mustangen är en snygg ascool gammal bil medans Priusen är en tråkig, ful o modern bil. Vi behöver inte krångla till det alltför mycket vettu
Tell skrev:Nja den liknelsen var rätt dålig eftersom Priusen är en klen skitbil. En bättre jämförelse vore en instegs-Mustang från -69, alltså väldigt snygg men inte jättestark, mot en modern Audi RS6 som kanske inte är riktigt lika stilig, men är betyydligt kraftigare o agilare än en gamla Mustangen.
Tell skrev:Dock så försökte jag med min liknelse enbart gå på bilarnas utseende (likt skivomslaget på ett album), hur snabb o kraftfull den är (likt ljudkvalitet) o hur det känns att köra dom (ritualen med att spela upp dom). Alltså antagligen samma som music4ever som försökte hinta om att Mustangen är en snygg ascool gammal bil medans Priusen är en tråkig, ful o modern bil. Vi behöver inte krångla till det alltför mycket vettu
Tell skrev:Som vanligt håller jag inte med dig. Finns ju folk här på Faktiskt o garanterat på andra ställen här i världen som fortfarande kör på CD för att dom gillar fysisk media, vill ha maximal ljudkvalitet o som säkert tycker det är väldigt trevligt att plocka fram ett CD-fodral ur hyllan, kolla på bilden, öppna fodralet, ta ut skivan, stoppa in i CD-spelaren o sjunka ner i fotöljen o lyssna på sin favoritmusik.
music4ever skrev:Det jag hävdar är att det finns inte i närheten av samma "känsla" och "romantiskt skimmer" över att spela en CD som att spela en LP. Därför så kommer inte CDn har en liknande ökning som LPn haft senaste 10-15 åren.
pLudio skrev:Är det någon skillnad på om bitströmmen kommer från en silvrig roterande magnetiskt ytbehandlad glasskiva eller en från en silvrig roterande reflekterande plastskiva för att det skall vara streaming från hemmabiblioteket?
goat76 skrev:Det var mycket lättare förr. Klubba ner kvinnan och dra hem henne till grottan, jaga något att äta eller bli jagad och bli uppäten. Trumma lite på skinntrumman.
nuffe skrev:music4ever skrev:Det jag hävdar är att det finns inte i närheten av samma "känsla" och "romantiskt skimmer" över att spela en CD som att spela en LP. Därför så kommer inte CDn har en liknande ökning som LPn haft senaste 10-15 åren.
I vart fall jag har under de senaste åren köpt många fler CD än jag någonsin köpt LP.
Henrik
Bill50x skrev:De som påstår att vinylformatet är otjänligt som musikmedia har uppenbarligen inte lyssnat på en bra uppspelning./ B
PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:De som påstår att vinylformatet är otjänligt som musikmedia har uppenbarligen inte lyssnat på en bra uppspelning./ B
Nej, det är just det som påpekas emellanåt i dessa diskussioner: den bristfälliga vinylavspelningen gör mediet mindre lämpat för den som söker högkvalitativ återgivning.
Med vänlig hälsning
Pekka
I-or skrev:Hundratusentals timmar av ingenjörsgnetande kan ofta fixa en stor del av teoretiskt nästan oöverstigliga problem. I
en parallell verklighet utan vinylformatet skulle jag ha skrattat högt om någon påstod att det var möjligt att åstadkomma en ganska hög grad av välljud från spår i en plastskiva med mekanisk avläsning.
matssvensson skrev:Objektivt är digital teknik fullständigt överlägsen vad som går att uppnå med den bästa vinyltekniken, givet samma signal in till lagrings/återgivningsformatet. Som många här redan förklarat. Sen kan jag tänka på flera anledningar till varför jag subjektivt ibland tycker mina vinylskivor låter bättre än motsvarande musik på digitalt format:
- olika signal/master in
- nostalgi
- stimulans av andra sinnen - visuellt, taktilt, doft
- begränsningar i vinyltekniken tillför distorsion som jag upplever positivt
Men objektivt är det ingen match.
music4ever skrev:Tror ingen här hävdar att vinylformatet är ett bättre format, snarare att det är rätt otroligt att det kan låta så bra som det kan göra från något så bisarrt. Rent objektivt så är CD-formatet klart bättre att återge originalkällan men att på albumnivå så kan LP Y återge originalet bättre än CD Y pga av mastering/källa/etc.
idea skrev:Sedan får man ju betänka vilken otrolig skillnad det är i tekniknivå mellan vinylavspelning och digitala varianter. I princip vem som helst kan få det att låta från en vinylskiva med mycket primitiva grejor (inte bra men få ljud från skivan) men digital avspelning kräver ett gigantiskt språng i teknik för att man skall få ljud ut apparaten. Nu tänker vi ju inte på detta eftersom alla har en uppspelare i fickan som enkelt kan ge ljud på HiFi-nivå med ett par bra hörlurar. Men så är det ju inom många områden, vi reflekterar sällan över hur fundamentalt den digitala revolutionen har förändrat samhället. Bara att jag kan skicka detta meddelande kräver ju en sådan enorm infrastruktur och sammanlänkade apparater att det svindlar när man börjar tänka på alla detaljer som måste till för att hela kedjan skall fungera samt hur många miljarder ingenjörstimmar det tagit att komma till denna nivå.
Belker skrev:Tjafstråd på faktiskt.io - skapelsens krona!
idea skrev:Sedan får man ju betänka vilken otrolig skillnad det är i tekniknivå mellan vinylavspelning och digitala varianter. I princip vem som helst kan få det att låta från en vinylskiva med mycket primitiva grejor (inte bra men få ljud från skivan) men digital avspelning kräver ett gigantiskt språng i teknik för att man skall få ljud ut apparaten. Nu tänker vi ju inte på detta eftersom alla har en uppspelare i fickan som enkelt kan ge ljud på HiFi-nivå med ett par bra hörlurar. Men så är det ju inom många områden, vi reflekterar sällan över hur fundamentalt den digitala revolutionen har förändrat samhället. Bara att jag kan skicka detta meddelande kräver ju en sådan enorm infrastruktur och sammanlänkade apparater att det svindlar när man börjar tänka på alla detaljer som måste till för att hela kedjan skall fungera samt hur många miljarder ingenjörstimmar det tagit att komma till denna nivå.
Belker skrev:idea skrev:Sedan får man ju betänka vilken otrolig skillnad det är i tekniknivå mellan vinylavspelning och digitala varianter. I princip vem som helst kan få det att låta från en vinylskiva med mycket primitiva grejor (inte bra men få ljud från skivan) men digital avspelning kräver ett gigantiskt språng i teknik för att man skall få ljud ut apparaten. Nu tänker vi ju inte på detta eftersom alla har en uppspelare i fickan som enkelt kan ge ljud på HiFi-nivå med ett par bra hörlurar. Men så är det ju inom många områden, vi reflekterar sällan över hur fundamentalt den digitala revolutionen har förändrat samhället. Bara att jag kan skicka detta meddelande kräver ju en sådan enorm infrastruktur och sammanlänkade apparater att det svindlar när man börjar tänka på alla detaljer som måste till för att hela kedjan skall fungera samt hur många miljarder ingenjörstimmar det tagit att komma till denna nivå.
Tjafstråd på faktiskt.io - skapelsens krona!
Belker skrev:Att det fantastiska du beskriver att mänskligheten åstadkommit används till oviktiga saker. Allmän sarkasm, inte mot dig.
jonasp skrev:Tack.
Ja, jag är en periodare.
PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:Vad har man lärt sig av dessa trådar här är väl att LTS skiter i saken så länge det är på cd.
Skärpning, Kronkan. LTS går de facto i bräschen för kritiken mot masteringhysterin. Ett av många exempel är en detaljstudie av just "Thriller" i åtta cd-utgåvor i en artikel i Musik & Ljudteknik som undertecknad skrev för ett antal år sedan. Föreningen har återkommande behandlat ämnet mastering - i betydelsen processering inkluderande dynamiska och klangliga fel som påförs musikproduktioner - i olika sammanhang och gav till och med ut en skiva (Adolphson & Falk) för drygt tio år sedan för att visa att det finns intresse för nyutgåvor av riktigt god kvalitet. Själv har jag ägnat de senaste femton åren åt att leta reda på de bästa cd-utgåvorna av varje enskilt musikstycke. Jag missar jag sällan ett tillfälle att klanka ned på misshandel i masteringledet av både gamla och nya musikproduktioner på cd.
Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?
Vänligen
Pekka
paa skrev:Om man letar efter en ABBA Visitors på CD, hur ska man veta att det inte är en remastrad återutgivning man köper?
Vilken märkning är det på skivan som anger att den är av första mastringen?
Om man letar efter en ABBA Visitors på CD, hur ska man veta att det inte är en remastrad återutgivning man köper?
Vinyl eller CD?
Svar: CD eller Spotify. Vinyl gör inte Carlssonhögtalare rättvisa.
Det är för det första helt uppenbart och många gånger påvisat att CD inte påverkar ljudkvaliteten negativt. En korrekt A-D-A kedja gör originalet omöligt att skilja från det digitaliserade och därefter åter analogiserade ljudet. CD-standarden 16bit/44,1kHz är fullgod. Det är däremot inte vinylformatet. Gravering/pressning och uppspelning på vinylspelare - hur god den är är - ger påtagliga brister. Förutom bruset och knastret fås avvikelser i tonkurva, en påtaglig distorsion och en annan stereobild till följd av överhörningen. En sämre skivspelare/pickup kan också ge svaj, vinkelfel mm.
Hur kan det då vara att vinylskivor spelas på High-end-mässor och sanna hifinördar har vinylspelare och fnyser åt CD/Spotify? Det är som så ofta ett mysterium och ytterligare en av hifivärldens paradoxer. Den som är intresserad av hur saker faktiskt förhåller sig kan läsa en intressant doktorsavhandling presenterad på 2015 ärs AES-kongress. Den bästa och mest genomarbetade forskning jag sett på olika ljudformat:
Ett stort antal lyssnare fick först lyssna blint på ett antal format (originalfiler, CD, MP3, vinyl, mm). Med olika tricks försvårades möjligheten att höra skillnad genom bruset och knastret från vinyl. Vinyl kom då med bred marginal på jumboplats, rent av långt efter MP3!
Därefter - det intressanta - fick samma lyssnare öppet jämföra, genom att faktiskt fysiskt hantera vinylskivor och CD-skivor och spela själva. Saken var dock att med oändlig möda hade vinylskivor tillverkats som INTE innehöll musiken, utan styrkoder som gjorde att de mycket illusoriskt i själva verket startade uppspelning av CD-ljud (WAV-filer) när man sänkte ner pickupen. Med inmixat brus och allt! Deltagarna trodde sig alltså spela LP kontra CD men lyssnade i själva verket på samma ljudfiler i båda fall.
Då inträffade det intressanta att ca 30% inte tyckte det var någon skillnad (korrekt, det var samma sak). Ca 20% tyckte CD lät bättre (inbillning) och hela 50% tyckte vinyl lät bättre (alltså också inbillning). Ännu märkligare var att de som nu föredrog vad de trodde var vinyl inte tillhörde det fåtal som i blind lyssning, mot majoriteten, faktiskt föredragit vinyl. Ingen av dem.
Lite komiskt är det också att läsa de stackars deltagarnas subjektiva omdömen. Man känner igen dem från snacket på forum och mässor. Vinylskivan sägs ge ett varmare ljud, närmare musiken, inte lika precist men mer behagligt, med en fastare bas, etc. Man får anta att de blev lite förgrymmade när de fick veta sanningen...
ottovonkopp skrev:Om man letar efter en ABBA Visitors på CD, hur ska man veta att det inte är en remastrad återutgivning man köper?
Detta ger en fingervisning på vilka år som har mest dynamik iaf. Ignorera värdena för vinyl, de stämmer ändå inte.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... %20visitor
goat76 skrev:ottovonkopp skrev:Om man letar efter en ABBA Visitors på CD, hur ska man veta att det inte är en remastrad återutgivning man köper?
Detta ger en fingervisning på vilka år som har mest dynamik iaf. Ignorera värdena för vinyl, de stämmer ändå inte.
Den version som har mest dynamik är inte nödvändigtvis den som låter bäst.
Det man kan göra är att med exempelvis MasVis säkerställa att de olika versionerna inte har dynamikreducerats vid mastringen, efter det är det främst med hjälp av lyssning som man kan avgöra vilken version som låter mest välbalanserad och bäst.
Almen skrev:goat76 skrev:ottovonkopp skrev:
Den version som har mest dynamik är inte nödvändigtvis den som låter bäst.
Nä, och förmodligen därav ottovonkopps brasklapp "iaf".Det man kan göra är att med exempelvis MasVis säkerställa att de olika versionerna inte har dynamikreducerats vid mastringen, efter det är det främst med hjälp av lyssning som man kan avgöra vilken version som låter mest välbalanserad och bäst.
Jo, men eventuell obalans som eventuellt skulle göra fonogrammet olyssningsbart kan väl i så fall åtgärdas med smakfullt applicerad EQ? Att köpa in alla utgåvor som finns kanske är lite väl ambitiöst för de flesta musikintresserade?
goat76 skrev:Jag ville väl egentligen bara påpeka att den versionen med tillsynes högst dynamik likväl kan vara den som låter klart sämst.
Harryup skrev:Har man väldigt väldämpat hemma så kan man uppleva att man måste spela ganska högt för anläggningen skall blomma ut och då kanske anläggningen inte låter så bra egentligen.
I-or skrev:Det hela är inte bara perceptuellt, utan har tydliga grundakustiska orsaker också. Eftersom man i princip alltid befinner sig i efterklangsfältet (huvudsakligen, det hela är frekvensberoende) när man lyssnar så blir ljudtrycket i lyssningspositionen för ett givet pådrag i stort sett proportionellt mot (kvadratroten ur) efterklangstiden.
Ett mycket odämpat rum av normal storlek har RT60 runt 0,6 s, medan ett hårt dämpat rum ligger nedåt 0,2 s, något som betyder att ljudtrycksnivån i lyssningspositionen är nästan 5 dB högre i det odämpade rummet. Annorlunda uttryckt går det åt nästan 3 ggr mer effekt för att uppnå en given ljudtrycksnivå i det dämpade rummet.
Utöver detta kommer naturligtvis det odämpade rummet att låta ganska simmigt och ojämnt i både frekvens- och tidsplan, varför man gärna sänker ännu lite mer.
Morello skrev:Med dagens inredningstrender är väldämpade rum knappast förekommande.
I-or skrev:Tygsoffor är dock bättre absorbenter än skinndito, men visst har inredningsmodet sedan länge nästan uteslutit korta efterklangstider.
Morello skrev:Rummet på bild skulle jag inte vilja lyssna på musik i och helst inte heller ägna mig åt social samkväm i.
Bill50x skrev:Alltför hårt dämpade rum är ingen trevlig miljö att vistas i överhuvudtaget. Och det låter inte speciellt bra heller. Vill man ha den sortens ljud är det enklare att lyssna i hörlurar.
Kronkan skrev: ”Wood on Wall”
Morello skrev:Svårt att tror det är samma rum - gissar att den första bilden är en svårt förvrängd (såväl geometri som färg) mäklarbild.
Morello skrev:Kronkan skrev: ”Wood on Wall”
Översättningsbyrån bistår:
Det heter att man boaserar - på svenska.
Kronkan skrev:Morello skrev:Svårt att tror det är samma rum - gissar att den första bilden är en svårt förvrängd (såväl geometri som färg) mäklarbild.
Golvet är slipat och fotografens bild är nog något överexponerad och min tvärtom. Fotografens bild med något kraftigare vidvinkel men inte drastiskt. Det drastiska är att det mesta är borta på mäklarbilden.
RogerGustavsson skrev:Mäklarbilden ger intryck av ett större rum, sådant säljer nog. Finns det länk till mäklaren? Det är väl i Göteborg?
Morello skrev:Rummet på bild skulle jag inte vilja lyssna på musik i och helst inte heller ägna mig åt social samkväm i.
Morello skrev:Kronkan skrev: ”Wood on Wall”
BellsnWhistles skrev:Morello skrev:Kronkan skrev: ”Wood on Wall”
Tack Morello, det var för mig nytt. Inte varje dag som jag lär mig ett nytt svenskt ord.
paa skrev:BellsnWhistles skrev:Morello skrev:
Tack Morello, det var för mig nytt. Inte varje dag som jag lär mig ett nytt svenskt ord.
Fast egentligen är det ju franska! Bois betyder trä på franska.
paa skrev:BellsnWhistles skrev:Morello skrev:
Fast egentligen är det ju franska! Bois betyder trä på franska.
I-or skrev:Denna person förklarar exakt varför mastering nästan alltid är en sådan katastrof även utöver generell komprimering/limitering. Han anser, liksom många andra inom branschen, att masteringteknikern ska accentuera det ljud som mixen redan har. Detta blir naturligtvis totalt haveri när man ytterligare framhäver en överdriven bas, presning, redan överkomprimerade gitarrer, märkligt processad sång o.s.v.
I-or skrev:För den som har hört studiomasters eller mastering med minimalt ingrepp är det mycket tydligt att mastering sällan eller aldrig får inspelningen att låta bättre ur ett audiofilperspektiv. För vanliga dödliga har, inom rimliga gränser, ljudkvalitet minimal betydelse och det spelar för dem definitivt ingen roll vad masteringteknikern hittar på. Nödvändigheten av mastering (utöver de grundläggande funktionerna som t.ex. att säkerställa graverbarhet) är bara en gigantisk branschmyt och naturligtvis ser man till att behålla sin födkrok.
I-or skrev:För övrigt presenterar han helt hemmagjorda förklaringar till det typiska vinylljudet och yrar om att alla format låter totalt olika och inte bör jämföras. Sammantaget är han en typisk representant för en bransch som egentligen aldrig har förstått grunderna och arbetat på ett rationellt sätt. Att på svaga grunder tycka lite hit och dit och sedan göra som man vill är sällan en bra utgångspunkt. Intervjun illustrerar med all önskvärd tydlighet att alldeles för många inom branschen ser sig som ljudskapare snarare än ljudförmedlare.
I-or skrev:Herr Betke säger uttryckligen att masteringteknikern bör förstärka vad han anser att intentionerna är för inspelningen. Jag har överhuvudtaget inte nämnt någonting om ljudkvaliteten för vinylinspelningar i inlägget ovan utan endast kommenterat de tekniskt felaktiga förklaringar angående det typiska vinylljudet som han bjuder på.
Nästan alla masteringtekniker uttrycker sig som han, d.v.s. "härtill är jag nödd och tvungen" när det kommer till komprimering/limitering, så i detta avseende är han heller inget föredöme.
Du får nog trots allt acceptera att alla ganska enkelt kan bilda sig sin egen uppfattning genom att titta på videon och inte behöver förlita sig på uttolkaren goat76. De behöver förstås inte förlita sig på mig heller även om jag som vanligt helt uppenbart har träffat mer rätt än du.
music4ever skrev:Mastering är nog största blåsningen inom hifi och musik. Utanför att gravera en LP så finns det inget behov att ha mastering.
VintageHiFi skrev:music4ever skrev:Mastering är nog största blåsningen inom hifi och musik. Utanför att gravera en LP så finns det inget behov att ha mastering.
Har aldrig förstått det här med mastring om det inte gäller vinyl, då man pga mediets begränsningar behövde anpassa graveringen så det fungerade.
Har ljudteknikern tillsammans med artisten gjort en mix dom är nöjd med varför ska då någon annan klåfingrig förstöra resultatet. Är man inte nöjd
så lämnar väl man som artist inte ifrån sig inspelningen innan man är det. Eller är det nått jag missar. Att det behöver göra en nivåanpassningen mellan
spåren på en skiva kan väl inte vara svårt för ljudteknikern / artisten innan den lämnas iväg.
Dagens mastring verkar ju endast uppnå en ljudkorv utan dynamik i musiken samt en massa överstyrnings distorsion tillsammans med artefakter från hårt jobbande kompressorer.
Conan skrev:Mastring skulle ju kunna vara nånting bra om det skulle vara en slags slutgiltig kvalitetskontroll av ljudet innan albumet går ut på marknaden. Bästa möjliga monitorlyssning, kompetenta och erfarna mastringstekniker och en finkänslighet och vurm för riktigt välljud som nog helt saknas i dag.
Ljudet från olika inspelningsstudios kan nog variera ganska avsevärt både vad gäller tycke och smak samt kvaliteten på utrustning och monitorlyssning som har använts. Mastringen skulle då försiktigt kunna "putsa till" det inspelade ljudet och få till nåt som låter riktigt bra ut på fonogrammet. I svårare fall kunde mastringsteknikern be om att få jobba med flerkanalstejpen eller t.o.m. begära att nåt spår tas om.
Sen på det; indexering, nivåanpassning och allmänt en snygg slutprodukt.
Undrar förresten hur dom gör i filmens värld. Hur behandlas filmfilen som regissören och klipparen (heter det så?) känner sig nöjda med inför:
1. Filmsläpp på bio
2. Filmen på Blu ray?
3. Filmen på streamingtjänsterna
Tror i alla fall inte det sitter en snubbe i nån källare och ska "förstärka filmens intentioner"...
hifikg skrev:Det kanske är "original soundtracks" man borde jaga för att få välljudande inspelningar. På CD då, eller som fil, för att koppla till trådämnet. LP går fetbort, även om jag snurrar några vinyler varje år.
goat76 skrev:hifikg skrev:Det kanske är "original soundtracks" man borde jaga för att få välljudande inspelningar. På CD då, eller som fil, för att koppla till trådämnet. LP går fetbort, även om jag snurrar några vinyler varje år.
Tycker du det mesta av den musik du konsumerar låter dåligt, oavsett format?
goat76 skrev:<snip>
Se videon, han har mycket matnyttigt att komma med, men för att hålla oss lite mer till trådens ämne vilket är CD vs Vinyl, så är det intressant att någon med så god insyn i formaten och full kunskap om vinyl-formatets tillkortakommanden ändå föredrar det formatet rent ljudmässigt för uppspelning av musik.[ YouTube ]
jockewe skrev:goat76 skrev:<snip>
Se videon, han har mycket matnyttigt att komma med, men för att hålla oss lite mer till trådens ämne vilket är CD vs Vinyl, så är det intressant att någon med så god insyn i formaten och full kunskap om vinyl-formatets tillkortakommanden ändå föredrar det formatet rent ljudmässigt för uppspelning av musik.[ YouTube ]
Tack för tipset, kul att se den! (kanske inte 100 håller med om din slutsats men typ)
jockewe skrev:Har någon haft det tvivelaktiga nöjet att lyssna på en klassisk cd med digital tystnad mellan satserna i ett verk? En lp är ju ALDRIG tyst, ens innan nålen hamnar på skivan utan man tycks redan föras in i lyssnandet för att sedan stanna i den miljön tills sidan är färdigspelad. Finns en hel del charm i artefakter faktiskt tycker jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster