var har ni hört det bästa ljud någonsin ni hört?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

var har ni hört det bästa ljud någonsin ni hört?

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-16 22:31

Ja.. var har ni hört er absoluta reference. Samt vad bestog den av.
Försök ge så mycket info om delarna som var med o lirade..

Och igen. INGEN bråktråd snälla. Är enbart nyfiken på rea referencer här på forumet...

Och vill börja tala hifi.Så jag börjar med att söka en "bild" av era referencer så bilden blir klarare...

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-01-16 22:43

Hmmmm.. jag är inte så säkert men i förhållande till storlek är det nog Totem modell 1 signatur som imonerat på mej. Hörde dom på HifiArt och blev mest förbluffad hur den lilla högtalaren kunde spela så bra.
Kanske inte va det bästa jag hört men det kändes så bara för att den lät så bra och ändå var så liten.
Annars så är det nog Carlsson i 50-serien som imponerat mest, dock inte Oa58 som jag inte riktigt blivit kompis med riktigt.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 22:57

Det ljud som gjort det mest bestående intrycket på mig (vilket iofs inte riktigt var frågan) hörde jag i början på 80-talet i en HiFi-butik i Malmö. Quad elektrostater och förstärkeri, minns inte spelare/pickup men tror det var Thorens/SME/Ortofon, och Sheffield Lab-LP:n "I've got the music in me" med "Thelma Houston & Pressure Cooker". Fullständigt fantastiskt tyckte jag då.

Snarare HiFi-minne än referens, men ändå.

Mvh

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-01-16 23:05

Mitt första riktiga hifi minne är nog thiel 1,6(tror jag de hette) som jag lyssnade på vid 14 års ålder. Det tillsammans med McCormack elektronik var jättebra.
Annars håller jag IÖ's källare högt men måste även säga att jag var himla lycklig när jag knåpat ihop mina egna pi60 och lyssnade de första timmarna hemma hos mina päron. Rummet (hos mina föräldrar) var klart mycket bättre än det jag själv har tillgång till med 4,5m i nock och 36m2 golvyta. Lät verkligen kanon 8) .
Carlsson oa51.2 har jag hört (ägt oa51) och det var mycket övertygande.
Även ett helt Meridian-system för 1,3mille gjorde mig mållös

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-16 23:09

IÖ:s källare so far (har inte varit hos Knoppen). "Ulfs" dåvarande system med Jeff Rowland får se sig rejält distanserad av IÖ:s källare. Skulle va kul att höra den igen med Krell-power 8)
Class only looks like arrogance from below.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-16 23:17

Hos Preben
En kille i trakten av Stenungsund
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37399
Högtalare byggda efter Bo Hanssons ideer.
Och även samma dag
Hos Åke (reportage kanske kommer). Åkes idespruta är Lars Clausen (LC Audio)
Allt diy.
(Tack Bernt!)

Varken Preben eller Åke spiller tid på medlemskap i hififora.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-16 23:17

Jag skulle vilja ge flera referenser; förutsättningar har ändrats, komponenter har bytts och man har utvecklats.

Rumsreferensen

Min gamla studentlya på 28,8 kvm är min rumsreferens. Carlsson oa51 med 8545-midbasar uppställda på längre vägg nära en burspråksliknande fransk balkong (dvs galler direkt utanför nästan golv-till-tak-dörrar). Cirka 1,5 meter vägg var paralell med en motstående väg, dock båda försedda med billy-bokhyllor; båda korpulent överfulla. Det var en hörnlägenhet med vägg mot två grannar, ganska korta, var av betong, resten av gips och masonit. Betonggolv med plastmatta. Kringutrustning Harman Kardon pm640, pioneer dv444, biltema rosa och cat5 nätverkskabel som högtalarkabel. Även om högtalarna hade de gamla filtren och diskanterna så känner jag än inte till ngt som låtit bättre. Detta är helt rummets förtjänst, det kunde bara ha blivit ännu bättre också, med tanke på vad jag äger nu. Nu låter det maskinellt mkt nära "målet", men rummet suger ordentligt.

Högtalarreferenserna:

Den ena är hos Knoppen, aka Lindroos. Helt underbart. Tyvärr så har han en jobbig granne, så man kunde inte krana på ordentligt på volymen; så där finns ett litet frågetecken om hur bra det kunnat låta. Kaffet är ett stort plus i kanten; nog så viktigt.

Bild

Andra referensen är hemma hos EAR i Ystad, på Quad ESL63:or, och ett par saftiga rörmonoblock. Man skulle kunna ha åsikter om basresurserna som kanske inte fanns, men de är små med tanke på helhetsintrycket.

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2006-01-17 00:03

IÖ:s källare. Helt utan konkurrens. Var på en lyssningsturne' en hektisk dag i somras och lyssnade hos några olika butiker och till sist åkte vi till IÖ. Vi var 3 st som åkte på denna turne'.

2 av oss förväntade oss en god återgivning hos IÖ men person3 var helt säker på att IÖ var en bluff som inte visste vad han talade om: "Klart att ingen från Sverige kan konstruera riktigt bra högtalare" var ungefär hans inställning innan besöket. (Person3 är för övrigt en person som anser sig höra stora skillnader mellan olika högtalarkablar, ngt som inte person1 & person2 anser sig kunna göra (höra stora skillnader mellan olika högtalarkablar alltså))

Under/efter det att 1:a låten spelades ändrade sig dock person3 diamentralt... 8) Ljudåtergivningen lät mer som den verklighet jag känner än ngt annat återgivet jag lyssnat på. En fantastik upplevelse. :D Trevligt var det också.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-01-17 00:22

Glömde skriva med att en del B&W modeller också imponerat en hel del på mej..

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2006-01-17 03:07

IÖ:s källare ligger mycket bra till. Det gör även Johan Lindroos och Studio Blue:s grejor. Ljudet hos IÖ gillar jag nog bäst (men har lyssnat för kort stund på de andra kandidaterna för att kunna göra en riktig bedömning). Utan tvivel är dock att Ino Audio har gett mig de största ljudupplevelserna.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-17 06:27

IÖs källare, utan konkurrens.

Både vad det gäller musik och filmljud är det det absolut bästa jag hört.
Sedan så tillför Ingvar själv en extra dimension till demonstrationen, dels för att han kan svara på ALLA ens frågor, dels för att han har en imponerande samling bra inspelningar.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-17 10:38

Hos en kompis i mitten på 90-talet. Quad ESL63, gradientbasar och classeförstärkare samt en fransk skivspelare jag ej vet namnet på. Till detta vintageport och mögelostar. Kan det bli bättre, en god vän, gott att äta och dricka samt massor av bra musik 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2006-01-17 11:31

NU kan inte jag säga att jag lyssnat seriöst på så himla många anläggingar, men Ole Klifoth's egen demo av sina Audiovector S6 Avantgarde Arreté vid hifimässan på Sheraton 2003 är iallafall det klart *häftigaste* jag hört..... någonsin :P

Jag minns att jag o mina polare som just lyssnat färdigt på S6:an och vred stolarna ett kvarts varv i rummet för att lyssna på Canton, (som demade i samma rum), efter 2 min tittade på varandra och sa:

"hmm..vi går vidare va?" ...... :wink:

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2006-01-17 11:40

Vet inte om jag kan kalla det referens men de system/uppställningar som imponerat mest på mig har varit:

Bild

Abbey Road Studios i London, omringad av B&W 801 direkt från master.

pi60s i Öhmans källare.

QLN Signature när jag som ännu icke hifi-intresserad slank in på Radiolagret och för första gången fick höra ett system med välljudsambitioner. Vilken ögonöppnare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-17 12:07

Det som imponerat mest på mig alla kategorier, kanske för att det var första riktigt stora hifi-upplevelsen, var en demo på Tesserakt där Anders E spelade på Hiragas sk monster och första versionen av Mini-audiofilen. Närvaron och 3D-känslan var ju så fullständigt överlägset allt annat jag hört.
Jag tror att rummet var ganska bra akustikreglerat, och det var nog en stor orsak till att det lät så bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-01-17 12:44

Hos IÖ. Pi 60s med surround. 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-17 13:00

2 referenser:

1) Hos Ljudprodukter i Malmö (gamla lokalen på Mariedalsvägen - väldiffuserad med en massa skrot)

Holfi (gamla toppmatade Xandra?)
Holfi eller Mark Levinson försteg
Mark Levinson slutsteg (även gammalt Radford rörsteg)
Von Schweikert VR-4 (originalversionen)

2) Ljudprodukter-demo på Arken i GBG

AudioNet CD-transport (rund toppmatad sak)
dCS upsampler & D/A
AudioNet's stora monoblock
Harmonic Tech Magic-line kablage
JM Labs Mezzo Utopia (originalversionen)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-17 13:21

DTH skrev:Det ljud som gjort det mest bestående intrycket på mig (vilket iofs inte riktigt var frågan) hörde jag i början på 80-talet i en HiFi-butik i Malmö. Quad elektrostater och förstärkeri, minns inte spelare/pickup men tror det var Thorens/SME/Ortofon, och Sheffield Lab-LP:n "I've got the music in me" med "Thelma Houston & Pressure Cooker". Fullständigt fantastiskt tyckte jag då.

Snarare HiFi-minne än referens, men ändå.

Mvh

Jag sitter och funderar på om det var anläggningen eller skivan du blev mest imponerad över.

Jag har också den skivan och den kan onekligen få många anläggningar att skina, givet att anläggningen kan prestera det erforderliga dynamikomfånget och klarar att hantera alla rappa transienter.
Elektrostater är ju inte direkt kända för att kunna prestera så mycket dynamikomfång.

När det gäller mina egna upplevelser, så finns det inget i HiFi väg, som har överglänst det jag själv har för närvarande, bestående av lite gammalt hopplock, varvat med några digitala delningsfilter och lite annat smått och gott.

OK, jag har visserligen inte varit hemma hos IÖ, men jag har ändå svårt att tänka mig att mina grejor skulle få stryk. :wink:

/Rolle

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-17 14:14

paradigm skrev:Jag sitter och funderar på om det var anläggningen eller skivan du blev mest imponerad över.

Det gör jag med. En väldans bra "demoskiva".

Lyckades alldeles nyss få tag på CD-utgåvan :) så det skall bli intressant att kolla när anläggningen, som f.n. ligger i bitar, hos lackaren, osv., kommit på plats.

Mvh

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-01-17 14:21

Det mest fantastiska ljud jag någonsin hört var utan tvekan på Studio Blue.
Högtalarna var studiomodellen av Ino Audios i56s - jag tror den betecknas r56s. Det som skiljer den från hemmabruksmodellen är att dess diskant har större frekvensomfång och membranet består av metall.
Dessa gigantiska monitorer kompletterades i botten av en uppsättning Profundus basmoduler i Z-serien. Jag tror det var Z-4, men rätta mig om jag har fel.

Högtalarna drevs av Rotel RB-1090, vill jag minnas? Eller var det NAD 208, kanske? Jag tror det var Rotel...

Rummets akustikkorrigerande åtgärder var många. Mest var det förstås gälarna på sidoväggarna som drog till sig min uppmärksamhet, men likaså de stora basabsorbenterna i rummets bakkant.

Ljudet behöver egentligen ingen närmare beskrivning. Jag har aldrig hört en annan anläggning låta så totalt öppet och ofärgat, med så skyhög upplösning. Jag har heller aldrig hört så totalt oansträngd återgivning, utan en tillstymmelse till kompression eller distorsion på så vansinnigt starka lyssningsnivåer som vi stundtals spelade med. Ljudet var precis likadant, vara sig man spelade med 70 eller 100 decibel medelljudtryck. Basförmågan var fullkomligt förbluffande bra. Alla hififloskler om djup utsträckning nedåt och transienter som sitter som yxhugg gäller här. Löjligt mycket bättre än det näst bästa jag hört. Löjligt mycket bättre. Ljudet var helt enkelt löjligt mycket bättre än allt annat jag hört på alla parametrar. Vackert så.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-17 17:50

DTH skrev:
paradigm skrev:Jag sitter och funderar på om det var anläggningen eller skivan du blev mest imponerad över.

Det gör jag med. En väldans bra "demoskiva".

Lyckades alldeles nyss få tag på CD-utgåvan :) så det skall bli intressant att kolla när anläggningen, som f.n. ligger i bitar, hos lackaren, osv., kommit på plats.

Mvh

Skulle ju vara skoj att jämföra CD-versionen med originalet.

Jag gjorde nåt liknande igår, där jag A-B testade en CD mot originalets vinyl version. Det var en låt med bassisten Ray Brown, "Just Friends", som finns på en gammal Concord skiva med samma namn och med LA4. Samma låt finns även på dubbel CD'n, med Ray Browns bästa från Concord tiden.

Skillnaden var emellertid ganska hårfin och inte heller helt jämförbar då inte nivåerna låg helt rätt, men jag måste ändå säga att jag föredrar den analoga versionen.

/Rolle

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-01-17 17:56

1.
pi60s i Öhmans källare.

2.
Tesserakt (som andra ovan) men på Onken, Le Dauphine-horn och Technics T5000 drivet med Lectron JH50, Monstret och Hiraga Le Classe A. Försteg var Kanedas byggsats av La Solstice och delningsfilter var nog Kaneda och delvis passiva. Källa var moddad Pioneer PD-91 och Verdier med Denon DL103 rund nål.

3.
The Force från Perfect8 med Museatex CD och slutsteg. Försteg och delningsfilter var DEQX 2.6P. Intressant.

4.
Hemma i min studentlägenhet på Rydsvägen 34. Le Petite Audiophile drivet av restaurerade Klangfilm 15-wattare från 1953 på moddad optisk ingång drivet av Kanedaförsteg och Pioneer PD-91.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-17 18:01

Det var nog då jag lyssnade på Timbres Stax-lurar för några år sedan...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-17 18:06

Detta var verkligen rolig läsning får man säga...Tack ni håller stilen här och delar med er av era referencer..
Härligt grabbar...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-17 18:26

Mayro skrev:var har ni hört det bästa ljud någonsin ni hört?

Svårt att rangordna. Ett av dem var utan tvekan Svante Henrysson i Borgenkyrkan i Tierp, som har en väldigt härlig akustik.

Hifiljud? Vet inte faktiskt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-01-17 19:27

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-17 19:42

Jag skulle gissa på spektakulärt snarare än bra och korrekt. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-17 19:55

Morello skrev:

Bra ≠ Korrekt. Bra ær ett subjektivt begrepp, korrekt ær det inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-17 19:58

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:

Bra ≠ Korrekt. Bra ær ett subjektivt begrepp, korrekt ær det inte.

Jag är helt säker på att du förstod vad jag menade. 8) Forumet heter "generellt om hifi" :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-17 20:17

Nästa intressanta fråga tycker jag är;
Vad är det näst bästa du har hört (samma märke är inte intressant)? 8)

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-01-17 20:38

Morello skrev:

Helt korrekt är det säkert inte men det är heller inget jag strävar efter, jag föredrar att ha roligt istället för att jaga korrekthet.

Mvh

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-17 20:39

Morello skrev:

Vad är det som får dig att göra antagandet att det inte kan vara både bra och korrekt och samtidigt spektakulärt?

Själv skulle jag säga att det just ÄR spektakulärt, när det blir bra och korrekt. :wink:

Själv satt jag igår och lyssnade på en direktgraverad skiva med Peter Appleyard, där man hade ett par JBL 4350 i studion och som "Laquer monitors" använde ett par 4343'or.

Att lyssna på den skivan ÄR spektakulärt och jag vågar säga att det är både bra och hyggligt korrekt återgivet, eftersom jag har en snarlik uppsättning högtalare.

Med det vill jag ha sagt, att det där med korrekthet, inte säger så mycket, såvida man inte har en avspelningsutrustning som motsvarar det ljudteknikern hörde i studion, eller har jag missat något.

/Rolle

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-17 21:06

paradigm skrev:Med det vill jag ha sagt, att det där med korrekthet, inte säger så mycket, såvida man inte har en avspelningsutrustning som motsvarar det ljudteknikern hörde i studion, eller har jag missat något.

Man kan ju vilja spela upp det man själv mixat på anläggningen. :wink: Vilket jag skall gå och göra nu.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-17 21:12

Nattlorden skrev:
paradigm skrev:Med det vill jag ha sagt, att det där med korrekthet, inte säger så mycket, såvida man inte har en avspelningsutrustning som motsvarar det ljudteknikern hörde i studion, eller har jag missat något.

Man kan ju vilja spela upp det man själv mixat på anläggningen. :wink: Vilket jag skall gå och göra nu.

Då blir det ju VÄLDIGT korrekt. :D

/Rolle

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-17 22:08

Om vad som är korrekt enligt den ena är det inte för den andre.. Så åter till topic tack... denna diskution är redan tagen i mängder...

Så åter till topic så är ni snälla.. :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-01-17 22:23

Hmm föga förvånande kanske på detta forum...

På första plats håller jag fortfarande Öhmans källare med pi60s.

På en väldigt väldigt nära andraplats måste det bli Respons Grand
drivet av Dynamic Precision slutsteg, Mark Levinson försteg och en gammal
Micromega BS2 DUO pro (den där CD-transporten med tjockt plexi-lock och
tillhörande DA).
Riktigt riktigt bra lät det.
Dock inte riktigt lika bra som hos Öhman :D
Att Öhmans anläggning bara kostar runt en 10-del av det andra systemet
gör ju heller inte plånboken besviken...

Men o andra sidan så har jag inte fått klart mitt eget lyssningsrum ännu...
Det finns ju stor chans att det blir att låta minst lika bra om i IÖ´s källare
till slut :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
mats31

Inläggav mats31 » 2006-01-17 23:57

Väldigt många som framhåller pi60s...eftersom jag inte lyssnat har jag ingen uppfattning ännu...kanske hög tid att få till en provlyssning. :-)

För c:a 1 år sedan hade jag nog velat framhålla B&W 802, som stod högt på inköpslistan efter ett flertal provlyssningar i olika miljöer, men blev såld på en aktiv DIY-lösning med högtalardipoler -- Linkwitz ORION, som nu spelar hemma hos mig.

Ödmjukt påstår jag att jag aldrig hört högtalare som spelar lika naturligt och rent som dessa (men har inte lyssnat på ngn kommersiellt tillgänglig högtalare över 100 K ska tilläggas (inte heller ORIONS "släktingar" Audio Artistry).

(Kringutrustning Mark Levinson 390S + equalizer/crossover+ Perreaux 6160 (6x160W))

/M

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 00:11

Mats31

Vad skoj att se en dipol med släktskap till min favorit... :D ...

Användarvisningsbild
mats31

Inläggav mats31 » 2006-01-18 00:22

Det är nog kanske första gången vi tycker lika om något, Mayro :o

Bara en iakttagelse i största välmening. :D :D

/M

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-18 00:24

:mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-01-18 00:38

Jormas system låter riktigt bra!

Wänner af Jorma :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 01:19

mats31 skrev:Det är nog kanske första gången vi tycker lika om något, Mayro :o

Bara en iakttagelse i största välmening. :D :D

/M

tror jag nog inte. fast saker här har en förmåga att försvinna i bruset av debatter som inte handlar om hifi tyvärr.

:(

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-01-18 01:30

Jag håller också en av Linkwitz konstruktioner (Phoenix) som något av det bästa jag hört. Dock inte riktigt lika bara som Ingvars system men i alla fall något jag skulle vara mycket nöjd med länge. Hoppas snart få höra ett par Orion med. Ska bli spännande.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 01:38

phonix är väl den utan basar i botten eller?

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-01-18 01:41

Phoenix har separata dipolsubar
Den här helt enkelt.

Bild
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
mats31

Inläggav mats31 » 2006-01-18 01:48

Jensevik, mycket intressant att höra en kommentar från ngn som lyssnat på både en Linkwitzkonstuktion och IÖ's system.

Om pi60s låter bättre än Linkwitz ORION har jag kanske satsat på fel häst (men en jäkligt bra häst är det.) Skulle vara spännande med en ordentlig jämförelse "sida vid sida" (båda ligger ju på ungefär samma DIY-pris --- litegrann beroende på hur man räknar kostnaderna för slutsteg (Linkwitz behöver ju 6-8 kanaler för ett stereopar).

En review, inte Stereophile, men det kanske inte gör den mindre trovärdig...

http://www.linkwitzlab.com/Orion-TSS-review.pdf

/M

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 02:02

dom är nog väldigt svåra att spela "sida vid sida" då dessa två högtalartyper ska ha helt olika omgivning att spela i för att komma till sin rätt. Så där får du det väldigt svårt med denna form av jämförelse tyvärr..

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-01-18 02:05

Tror inte du behöver vara orolig för att ha satsat fel. Jag är övertygad om att Orion är en jättebra högtalare. Jag har som sagt inte hört Orion än, bara Phoenix men Orion ska väl va snäppet bätre.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-01-18 13:21

Hemma hos Time.

Vad gäller basåtergivning så är Bo Hanssons källarhorn klar referens för mig nu. De är helt torra, helt utan imponatoreffekter men går hur djupt som helst verkar det. Dessutom är rummet och hornen utformade för varandra så man kan inte höra rummet.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-18 13:43

"Vad är det bästa du hört"

Ja då tar jag inte med min egen anläggning då :wink: Den låter ändå inge bra just nu :cry:

Jag har försökt göra någon sorts rangordning

1, Hemma hos the-boss på hififorum, jag gjorde ett tidningsreportage, och jag undrar om det inte är det bästa helhetsmässigt jag hört, fanns små saker jag velat ändra på, men i det hela stycket så var det väldigt bra. Detta var då ett par NHT 2.9 och ljudet var bra, lokalen var bra, städat, snyggt och trivsamt. Alltså ett helheltsintryck.

2, Cosmonova, det renaste och mest dynamiska ljud vid höga ljudtryck, jag någonsin hört. EQ:at till perfektion, utom i basen där man EQ:at mer för effektuella skäl, oerhört låga frekenser i mkt starkt ljudtryck.

3, pi60 hos Ingvar, ljudbilen är makalös. Som helhet, ljudmässigt är detta det mest korrekta jag hört. Även det bästa surroundljudet jag hört.

4, JBL hos Neriks, renheten i basen är ofattbar. Hade dock små problem med ljudbild.

5, En kompis inspelningsstudio, bra akustiska årgärder tillsammans med en vettig anpassnig av alla möjliga ingående komponenter. Dock lite surr från ett mixerbord som störs av någonting.

6, David A, snyggt rum, grymma bastorn. kan nog bli klart ännu bättre med lite fler akustikåtgärder.

7, Annan kompis inspelningsstudio här i sthlm

8, Harryup, hans JBL -horn och buttkickers efter senaste besöket
NN

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-01-19 08:31

Som jag minns det:

1. Quad ESL-57 med Quad-elektronik, Thorens 124 med Ortofon i ett bibliotek i Värmland.

2. Carlsson OA 52 med okänd elektronik hos en vän i Snekkersten

3. Totem Model One Signature med Naim-elektronik på HiFi Art

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-10 02:56

nästan alla verkar ju tycka att IÖ har det bästa ljudet, men finns det inga bilder så man kan se hur allt är uppställt och vad han använder för prylar för att driva och koppla ihop högtalarna?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 02:58

adzer skrev:nästan alla verkar ju tycka att IÖ har det bästa ljudet, men finns det inga bilder så man kan se hur allt är uppställt och vad han använder för prylar för att driva och koppla ihop högtalarna?

rätt enkelt....

668>2105>pip/pi60s högtalarkabel tänker jag inte ens nämna (vet iofs inte heller)

popedh

piP

Inläggav popedh » 2006-03-10 03:47

Jag blir aldrig inbjuden till IÖ´s källare så jag brukar få sitta å lyssna på Söderkällaren när jag e i Sthm;(

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2006-03-10 08:48

Ute hos Hifi Consult hörde jag en sanslöst bra uppställning.

Det var

Audio Research LS2B
Krell KSA 50s
Audio Research CD, minns inte vilken
Magnepan 3.6

Jag vill nog hålla detta som en riktig referens för mig hur bra ljudförmedling ska vara.

/B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 09:00

Popedh,

Man får bjuda in sig själv ;-)

Ring grabben!

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2006-03-10 10:18

Stax Lambda på någon Denon CD i början av nittiotalet, HiFiklubben i jönköping. Jag stod med öppen mun och bara glodde tills han mer eller mindre lyfte lurarna av mig...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 10:21

Material skrev:Stax Lambda

Det ljud som presenterades i Timbres Staxlurar är nog det bästa jag någonsin hört...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-10 10:26

Material skrev:Stax Lambda på någon Denon CD i början av nittiotalet, HiFiklubben i jönköping. Jag stod med öppen mun och bara glodde tills han mer eller mindre lyfte lurarna av mig...

Kan förstå känslan... har lyssnat på Sennheisser Orpheus en 2-3 ggr med liknande resultat. :P

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 10:29

Nattlorden skrev:Sennheiser Orpheus

...är chanslösa mot Stax Lambda! :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-10 10:30

Hetsporren skrev:
Nattlorden skrev:Sennheiser Orpheus

...är chanslösa mot Stax Lambda! :wink:

I won't believe it until I hear it.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-10 10:33

Hetsporren skrev:
Material skrev:Stax Lambda

Det ljud som presenterades i Timbres Staxlurar är nog det bästa jag någonsin hört...

Jag lyssnade igenom hela sortimentet som Hifi-klubben (numera Lefflers) hade i Linköping och inget var tillräckligt bra tyckte jag. Jag hade tänkta att skulle ha ett par lurar och lyssnade på några Denon som jag tyckte lät rätt illa så vi bytte, bytte och bytte tills jag tyckte att det lät ganska OK. Då visade det sig att det var Stax som skulle kosta en bra bit över 10.000. Jag avstod...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 10:39

UrSv skrev:Då visade det sig att det var Stax som skulle kosta en bra bit över 10.000.

Timbres hörlursanläggning hade en prislapp på ca en kvarts miljon, CD-drive och DAC inkluderat...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-10 13:16

Hetsporren skrev:
UrSv skrev:Då visade det sig att det var Stax som skulle kosta en bra bit över 10.000.

Timbres hörlursanläggning hade en prislapp på ca en kvarts miljon, CD-drive och DAC inkluderat...

Frågan är om det låtit annorlunda med en välvald CD/DVD-maskin för 10 000 kr tex? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-10 13:41

Morello skrev:
Hetsporren skrev:

Frågan är om det låtit annorlunda med en välvald CD/DVD-maskin för 10 000 kr tex? :)

Mycket troligt. Men det hænger ju på vad før DAC och drivverk Hr.Timbre anvænder. Det behøver ju inte vara skrutt bara før att det ær dyrt, æven om det ær fullt møjligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-10 14:00

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:
Hetsporren skrev:

Mycket troligt. Men det hænger ju på vad før DAC och drivverk Hr.Timbre anvænder. Det behøver ju inte vara skrutt bara før att det ær dyrt, æven om det ær fullt møjligt.

Tror knappast att han väljer skrutt. Snarare är det mer troligt att (felni) jag gör det :)

E vad säger mästararen? Jag skall det stå
Senast redigerad av matså 2006-03-10 14:25, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-10 14:13

i källaren (min) :-)

edit: har inte varit i "källaren"
Senast redigerad av Pinnick 2006-03-10 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
x-43

Inläggav x-43 » 2006-03-10 15:15

Det bästa ?!

Jag vill nog påstå att i den berömda källaren i Lahäll låter det förträffligt!

Men det gör det även i en viss lägenhet i Charlottenberg också!

Jag skulle dock vilja höra killen i charlottenbergs anläggning med bättre rumskorrigeringar samt vassare ljudkälla (läs mer välljudande)!
Då tror jag det kan bli riktigt enastående?!
För det var anläggningen som efterfrågades och inte kombinationen anläggning rum eller?

Men men där har ni min åsikt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-10 15:56

Det bästa jag hört är den hembiograf jag designat till ett mindre slott.

Hela rummet akustikreglerat. Ja, jag rankar det högre än Studio Blue, tacke vare följande:
- Avslappnad sittställning
- Större rum än Studio Blue (väl genomförd aksutikreglering funkar att sitta på fler platser)
- Surroundljud, vilket ännu inte finns på studio Blue
- Fronthögtalarna helt dolda bakom filmduken* (gör att man inte kan peka på var ljudet kommer ifrån)
- Mycket bra basabsorption. Jag kan nämna att det är måååånga kubikmeter som är dimensionerat för detta.
- Synintryuck som ej störs av apparater (helt mörkgrått rum med mörkröd matta, inga fönster)

Jag tycker det är trevligare att lyssna där trots ett stort övertag hos Studio Blue i ljudtrycksförmåga och lägre distorsion.

Sedan tycker jag det låter mycket bra i ett hus i Bromma också. (ett av de första paren i56s + prof. Z-2)

Först därefter tycker jag att min egen anläggning hamnar, mycket på grund av brister i ljudtrycksförmåga och distorsion i basregistret, samt min otrevliga granne som klagar så att jag inte kan vrida upp så som jag önskar. Grrrrr.

Bästa mässljudet jag hört var 1990 på HiFi Consults mässa som då var på hotell Opalen. Ljudet alstrades av Wilson Watt/Puppy i den då senaste versionen samt en platt subbwåffer mer med formen av ett soffbord. Det var Audio Research eller Krell som drev prylarna. Fast egentligen var nog Amphion Xenons ljud på Frankfurtmässan 1993(?) bättre. Fast att jämföra mässljud generellt med de anläggningar jag nämnt ovan går egentligen inte, det är inte en samma planhalva, typ olika världsdelar.

* som är 4,2 m bred och mikroperforerad
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-10 16:38

Det är en rolig tråd, detta!

Jag har inte hört så förfärligt många goda anläggningar, trots min aktningsvärda ålder, men några sticker ut:

1. Klipschorn drivna av en budgetförstärkare (AA-50?) i en kompis studentrum(!). Detta får räknas som det mest slående jag någonsin lyssnat till. Anno 1975

2. Sonab OA6 (typ 1) med Quad 33. Tidigt 70-tal.

3. Apogee Diva drivna av Krell KSA-50

4. Fylkingen; de fyra stora hornen drivna av gud vet vad. Också tidigt 70-tal?

5. Mina egna Stax Lambda är inte så tokiga, inte heller dito ESL/SW-63.

Jag har inte lyssnat i den så ofta refererade källaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-10 23:41

Johan_Lindroos skrev:Först därefter tycker jag att min egen anläggning hamnar, mycket på grund
av brister i ljudtrycksförmåga och distorsion i basregistret, samt min
otrevliga granne som klagar så att jag inte kan vrida upp så som jag
önskar. Grrrrr.

Får man fråga om du lider av ljudtryckskapacitetsbristen (puh) och om
disten i basen alls är hörbar på de ljudtryck du är tvungen att hålla dig till?

Du har väl LTS-basar har jag för mig.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-11 00:09

Ljudande apparater som jag i en viss stund har fascinerats av och velat ha absolut ha tror jag är;

Lowther PM4 i tractrixhorn
Tympani
Krell KSA100
JBL2441 med nått horn som jag har glömt vad det var
Leak TL12
Klangfilm 15" i kvartsvågshorn
AudioNote IO med ANS7 trafo
Tandberg 3001
AR SP3
Snell typ C

En del skaffade jag, en del svalnade intresset för. Men jag har aldrig hett velat haft en vanlig lådhögtalare. Och "bästa" ljudet har jag aldrig hört ifrån neutrala grejor. Alla har haft en viss del eller till och med tydlig färgning men det är ändå dom som har gett mest gåshud och gett största lyssningsupplevelsen.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-03-11 01:23

Bästa återgivna ljud av inspelad musik på skiva:

1. IÖs källare, pi60s (+ surround).
Här snackar vi tyst lyssningsrum, störnivån utifrån var obefintlig.
IÖ var mycket trevlig och hade mycket intressant att förtälja.
Dessutom lirande IÖ otroligt välljudande skivor och bjöd dessutom på en imponerande 5.1 demo med både musik-dvd och dvd-film.
Grym dynamik, grym!
I övrigt var ljudbild, klang, renhet och upplösning det bästa jag hört hittills.

2. Johan Lindroos system (ino r56, 4 basmoduler med NHT 1259 element, inos surroundhögtalare, NAD 208 slutsteg och lite annan finfin elektronik).

Egentligen har detta system säkerligen möjlighet att låta minst lika bra som det gör i IÖs källare men eftersom riktigt höga ljudnivåer inte kunde åtnjutas pga. Lindroos granne samtidigt som lyssningsmiljön ej är riktigt lika optimerad som i IÖs källare (kanske framförallt störnivån utifrån) får det bli en andraplats.
Men bra låter det (minst sagt!), ljudåtergivningen upplevs som fullständigt obesvärad. Renheten och dynamiken är verkligen superb, ingen tendens till vasst ljud överhuvudtaget, helt obesvärad återgivning som sagt. Hade varit sjukt nöjd om jag hade fått ha möjlighet att ha samma klass på musikåtergivningen i min egen lägenhet. Bör även tillägga att Lindroos också var en väldigt trevlig filur som även bjöd på mycket gott kaffe.

Systemet på Studio blue har jag aldrig hört men med tanke på vad som skrivits om det här vore det verkligen kul om man kunde få möjlighet att höra det någon gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-11 01:38

Mig själv sjungandes i duschen. Eller en konsert av Göteborgssymfonikerna, Göteborgs konserthus.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-11 09:17

Rätt Kaffekoppen.
Göteborgs konserthus har underbar akustik.
/Jonas

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-11 23:06

Vad gäller återgiven musik, antar jag tråden gällde, så:
Hemma hos mig i min tidigare bostad (grandios Östermalmsvåning). Rummet måste helt enkelt ha varit optimalt.

Flera goda leverantörer av godsaker har demat hemma hos mig, just för att det lät så gott ur min egen anläggning.

Jag har suttit nöjd i många år med smärre uppgraderingar, fast kostsamma.

Sen jag flyttade till villa, lät allt skit, har fått tänka om rejält.

Rummets betydelse är nu i mitt medvetande och håller som bäst på att bygga om detta och försöka hitta högtalare som spelar med mitt nya rum. Som audiofil bör man noga kontrollera att lämpligt lyssningsrum existerar i det hus man spekulerar på. :cry:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-11 23:15

hifirocker skrev:1. IÖs källare, pi60s (+ surround)

Tycker det var riktigt bra. När vi lyssnade på piP så tyckte jag att det bara lät bra men inte i närheten av pi60s , men med piP hemma så är jag helt såld på högtalarna.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-11 23:58

Ragnwald skrev:Vad gäller återgiven musik, antar jag tråden gällde, så:
Hemma hos mig i min tidigare bostad (grandios Östermalmsvåning). Rummet måste helt enkelt ha varit optimalt.

Flera goda leverantörer av godsaker har demat hemma hos mig, just för att det lät så gott ur min egen anläggning.

Jag har suttit nöjd i många år med smärre uppgraderingar, fast kostsamma.

Sen jag flyttade till villa, lät allt skit, har fått tänka om rejält.

Rummets betydelse är nu i mitt medvetande och håller som bäst på att bygga om detta och försöka hitta högtalare som spelar med mitt nya rum. Som audiofil bör man noga kontrollera att lämpligt lyssningsrum existerar i det hus man spekulerar på. :cry:

Nu blir jag nyfiken... Vad tror du det var, som gjorde rummet i lägenheten, så speciellt?

Storlek, form, mtrl? Kan du rita en skiss med ungefärliga mått?

/Rolle

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-12 00:40

paradigm skrev:Nu blir jag nyfiken... Vad tror du det var, som gjorde rummet i lägenheten, så speciellt?

/Rolle

Faktiskt är mina rent rumsakustiska kunskaper lika med 0.
Har tack vare detta eminenta forum just fått upp ögonen på att fenomenet går att överblicka med hjälp av vissa uträkningar.
Fråga mig igen om ett år, så kan jag förmodligen svara dig.

Rummet var ca L:6m B:5,5m H:3,5m och mycket tjocka tegelväggar.
Jo i ett hörn stod en kakelugn, på ena kortväggen två fönster med tjocka sammetsgardiner ända upp i taket, tre takhöga, fullproppade bokyllor utplacerade längs väggarna, mycket konst med tjocka ramar överallt, stor persisk matta på golvet (träbjälklag) och avslutningsvis en grandios lyssnarsoffa. Och så anläggningen förstås. :roll:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-03-12 01:49

nl1970 skrev:
Tycker det var riktigt bra. När vi lyssnade på piP så tyckte jag att det bara lät bra men inte i närheten av pi60s , men med piP hemma så är jag helt såld på högtalarna.

Ja piP är helt klart en ruskigt bra högtalare (inte minst med priset i beaktande). I min lilla lägenhet är piP verkligen den perfekta högtalaren. Men framförallt vid återgivning av vissa inspelningar (med mycket lågbas och mycket dynamik) vid höga ljudtryck så tillför pi60s helt klart ytterligare en dimension i musikåtergivningen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-12 03:22

Bästa ljud? Det måste vara något i verkligheten det, någon konsert, eller varför inte tystnaden på landet med nysnö runtikring. Det är fint det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-12 09:43

Ragnwald skrev:
paradigm skrev:Nu blir jag nyfiken... Vad tror du det var, som gjorde rummet i lägenheten, så speciellt?

/Rolle

Faktiskt är mina rent rumsakustiska kunskaper lika med 0.
Har tack vare detta eminenta forum just fått upp ögonen på att fenomenet går att överblicka med hjälp av vissa uträkningar.
Fråga mig igen om ett år, så kan jag förmodligen svara dig.

Rummet var ca L:6m B:5,5m H:3,5m och mycket tjocka tegelväggar.
Jo i ett hörn stod en kakelugn, på ena kortväggen två fönster med tjocka sammetsgardiner ända upp i taket, tre takhöga, fullproppade bokyllor utplacerade längs väggarna, mycket konst med tjocka ramar överallt, stor persisk matta på golvet (träbjälklag) och avslutningsvis en grandios lyssnarsoffa. Och så anläggningen förstås. :roll:

OK, tack, hade du gardineroch kakelugn, bakom, eller framför högtalarna?
Bokhyllorna var på båda låndsidorna, för att ta hand om sidoreflexerna, eller!?
Var öppningarna till angränsande rum, med dörrar eller öppna valv?
Om det var dörrar, brukade dessa vara stängda när du spelade, eller spelade det ingen roll?

Klart så här långt, är ju att stora rum, ofta är bättre än små.
Sen är det detaljerna som gör det, på nåt sätt.:D

/Rolle

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-12 11:39

Högtalarna var placerade mot en fri vägg, utan dörr och fönster, fast med kakelugnen i hörnet till vänster om dem.
Samma vänstervägg hadde jättebokhylla.
Högerväggen satt fönstren med tjockgardinerna.
Bakom mig i lyssningsposition, tre jätte bokhyllor, delade av väggen i både absorberande och reflekterande ytor.
Högtalarväggen klädd med mycket konst och några smärre absorbenter i hörnen.
Hmm... blir ju lite snurrigt när man ska beskriva på detta vis. :wink:

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-12 23:40

Ragnwald skrev:Högtalarna var placerade mot en fri vägg, utan dörr och fönster, fast med kakelugnen i hörnet till vänster om dem.
Samma vänstervägg hadde jättebokhylla.
Högerväggen satt fönstren med tjockgardinerna.
Bakom mig i lyssningsposition, tre jätte bokhyllor, delade av väggen i både absorberande och reflekterande ytor.
Högtalarväggen klädd med mycket konst och några smärre absorbenter i hörnen.
Hmm... blir ju lite snurrigt när man ska beskriva på detta vis. :wink:

Det tycks ju tala för, att du hade ett typiskt s.k. "Live end, dead end" rum, med ordentligt med absorbtion/difussion på sidorna, såväl som bakom dig.

Skulle du säga att rummet var mer dämpat än "normalt"?
Gjorde du nå't "klapptest" nå'n gång? (Jag antar att det var stumt isf)
Hur stor del av golvet var täckt av mattan? ( En del hävdar ju att man ska ha heltäckningsmatta)
Var väggarna rundade mot taket?
Puts, vass och hönsnät, i väggar och tak?
Några synliga träbjälkar?

Förlåt att jag ställer en massa frågor så här, men jag tar tacksamt emot allt som kan göra det lättare för mig att förstå, vad som kan skilja bra rum från dåliga och du hade ju helt uppenbart ett bra rum och då blir iaf jag väldigt nyfiken på VAD som gjorde ditt rum så bra. Hoppas du inte misstycker och tycker att jag är tjatig. :)

/Rolle

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-13 00:58

He he, för all del, jag har inget att dölja.

Väggarna bestod av tapet på ett mycket tunt lager puts.
Taket putsat på vass, vill jag minnas och en kraftig gipsstukatur runt om.
Golvet var som sagt ett mycket kraftigt plankgolv (furu) på ett enormt bjälklag (kikade med ficklampa i en springa.
Dörr på sidovägg och bakvägg. Kunde inte höra någon skillnad om de var öppna, men sannolikt en viss skillnad.

Klapptestet gjorde jag innan två av bakbokhyllorna kom på plats och var anledningen att de kom dit. Det blev mycket bättre, men volymkontrollen blev mer uppvriden för lika ljudstyrka.

Mattan täckte ca 75% av golytan.

Jag är motståndare till att dämpa ut ett ljudrum helt, inte kul att lyssna då. Har provat.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-13 10:24

Ragnwald skrev:He he, för all del, jag har inget att dölja.

Väggarna bestod av tapet på ett mycket tunt lager puts.
Taket putsat på vass, vill jag minnas och en kraftig gipsstukatur runt om.
Golvet var som sagt ett mycket kraftigt plankgolv (furu) på ett enormt bjälklag (kikade med ficklampa i en springa.
Dörr på sidovägg och bakvägg. Kunde inte höra någon skillnad om de var öppna, men sannolikt en viss skillnad.

Klapptestet gjorde jag innan två av bakbokhyllorna kom på plats och var anledningen att de kom dit. Det blev mycket bättre, men volymkontrollen blev mer uppvriden för lika ljudstyrka.

Mattan täckte ca 75% av golytan.

Jag är motståndare till att dämpa ut ett ljudrum helt, inte kul att lyssna då. Har provat.

På mig låter det ändå som att rummet var mer dämpat, än vad de flesta lyssningsrum är, med reflekterande ytor, i huvudsak samlade bakom högtalarna, även om tavlorna säkert diffuserar en del även där, samt med ett golv som täcktes med mer matta än de flesta har på sina golv.

När du upplevde att återgivningen blev livlös, fanns det då inga reflekterande ytor kvar?
Var skulle du säga att gränsen går på ett ungefär, när musiken börjar kännas livlös och tråkig?

/Rolle

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-13 12:22

paradigm skrev:När du upplevde att återgivningen blev livlös, fanns det då inga reflekterande ytor kvar?
Var skulle du säga att gränsen går på ett ungefär, när musiken börjar kännas livlös och tråkig?

/Rolle

Livlöst blev det när bakväggen (bakom mig i lyssningsposition) bestod av ännu en jättebokhylla och de stod ihop.
Så efter att ha tagit bort en hylla och delat hyllorna med jämna luckor, blev det mycket bättre.
Men som du säger, kan hända att det var mycket i alla fall (gränsfall).
Inte helt lätt att få till en integrerad dämpning upp till 3,5 m höjd.

Har ju även provat att spela i rummet, helt utan möblering och fy tusan vad illa det lät, men makalöst hög ljudnivå var lätt att uppnå.
He he böcker är inte så tokiga varken för läsning eller lyssning. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-13 12:47

I ett tomt rum spelar anläggningens kvalité mindre roll :-)

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-13 14:21

Ragnwald skrev:
paradigm skrev:När du upplevde att återgivningen blev livlös, fanns det då inga reflekterande ytor kvar?

/Rolle

Livlöst blev det när bakväggen (bakom mig i lyssningsposition) bestod av ännu en jättebokhylla och de stod ihop.
Så efter att ha tagit bort en hylla och delat hyllorna med jämna luckor, blev det mycket bättre.
Men som du säger, kan hända att det var mycket i alla fall (gränsfall).
Inte helt lätt att få till en integrerad dämpning upp till 3,5 m höjd.

Har ju även provat att spela i rummet, helt utan möblering och fy tusan vad illa det lät, men makalöst hög ljudnivå var lätt att uppnå.
He he böcker är inte så tokiga varken för läsning eller lyssning. :wink:

VA, har inte IKEA några bokhyllor som täcker en 3,5 m hög vägg? 8O

Skämt åsido, tusen tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor.

De slutsatser jag tycker man kan dra, är att lyssningsrum mår bra av att vara på gränsen till övermöblerade. En gräns som ibland kan vara svår att hitta. För mitt ljudideal, tycks det rent av vara en förutsättning för välljud. Därmed inte sagt att andra kan ha andra preferenser, men dina erfarenheter stämmer iaf väl överens med vad jag själv har kommit fram till, även om jag aldrig haft 3,5 m i takhöjd.

/Rolle

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-13 17:51

:D Det bästa jag har hört är följande anläggning hos en kompis:

Allt Linn!

Högtalare: Espek.
3 st 5250 för aktiv drift.
Exotic försteg.
Lp 12:a med Adikt p.u. Samt Linns motorstyrning och RIIA-steg.
Ikemi cd-spelare.

Låter grymt bra med aktiv drivning! :lol:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-13 20:24

Hemma hos mig faktiskt.se :D (Esound CD-E5 + Esound E200 + Usher 6371)

Jag har ännu inte hört något som jag upplever som bättre. Fast det låter ju nästan aldrig bra på mässor eller i en butik.

Jag måste erkänna att jag är jäkligt nyfiken på Pi60 men mina Usher är i alla fall snyggare. Är det någon som gått irfån dyrare högtalare till Pi60 och är nöjd?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-14 01:14

paradigm skrev:VA, har inte IKEA några bokhyllor som täcker en 3,5 m hög vägg? 8O

/Rolle

Exaktemente Billy med dubbla överdelar var namnet. :D

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-14 13:31

Ragnwald skrev:
paradigm skrev:VA, har inte IKEA några bokhyllor som täcker en 3,5 m hög vägg? 8O

/Rolle

Exaktemente Billy med dubbla överdelar var namnet. :D

Ja men jag tänkte väl det. :lol:

/Rolle

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-14 17:43

Birger skrev:Hemma hos mig faktiskt.se :D (Esound CD-E5 + Esound E200 + Usher 6371)

Jag har ännu inte hört något som jag upplever som bättre. Fast det låter ju nästan aldrig bra på mässor eller i en butik.

Jag måste erkänna att jag är jäkligt nyfiken på Pi60 men mina Usher är i alla fall snyggare. Är det någon som gått irfån dyrare högtalare till Pi60 och är nöjd?

Jag känner en kille som gått från Wilson Watt/Puppy v.2(?) el 3(?) till pi60 signatur.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-14 17:47

Johan_Lindroos skrev:
Birger skrev:Hemma hos mig faktiskt.se :D (Esound CD-E5 + Esound E200 + Usher 6371)

Jag känner en kille som gått från Wilson Watt/Puppy v.2(?) el 3(?) till pi60 signatur.

davidA är väl också ett exempel...fast han bytte från revel till pr28s eller är det i28s med pr låda?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-15 08:41

Har inte hört hemma hos någon annan där det låter bättre än hemma. Visst har några utmärkt sig på ett eller annat sätt, men helheten har aldrig vart bättre.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-15 09:44

Callisto skrev:Har inte hört hemma hos någon annan där det låter bättre än hemma. Visst har några utmärkt sig på ett eller annat sätt, men helheten har aldrig vart bättre.

Hemmablind? :mrgreen:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 10:36

Callisto skrev:Har inte hört hemma hos någon annan där det låter bättre än hemma. Visst har några utmärkt sig på ett eller annat sätt, men helheten har aldrig vart bättre.
Det är nästan så man önskar att bli bjuden på etrt glas vin i favoritfotöljen hemma gos dig ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-15 10:41

Trevligt. Måste vara snudd på omöjligt att våga byta ut något då och borde inte behövas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 10:46

Det kan alltid bli bättre. Man skall vara ruskigt glad så länge man är nöjd.

Jag tror jag förstörde mycket av min flickväns världsbild när jag berättade för henne att stereoapparater som säger "Hallo" och "see ya" beroende på om man startar eller stänger av dem oftast inte brukar nämnas i Hifi relaterade sammanhang.

När hon fick höra på lite bättre anläggningar åkte hennes stereo ut....

Jag kan bara säga att Callisto är i en avundsvärd situation som bara är att grattulera :-)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-15 11:05

Nattlorden skrev:

Trevligt. Måste vara snudd på omöjligt att våga byta ut något då och borde inte behövas.

Jag har definitivt inte tänkt byta ut något framöver :) .
Det enda som ska kompletteras är en M.L. Depth för att få ur de sista Hz ner till de 20. På bra inspelningar är det inga problem, men man har ju även en hel del sunkiga och då kan subben vara trevlig att ha :) .

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-15 11:06

Jag håller Studio Blue som den bästa lyssningsmiljö jag vistats i hittills.

Jag blir naturligtvis nyfiken på hur Callisto har ordnat det hemma hos sig! Vill du berätta, Callisto? Eller har jag möjligen missat den informationen någon annanstans på forumet?

Med vänlig hälsning

Pekka, som också står ut med att vistas i sitt eget ljudrum
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-03-15 11:08, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-15 11:08

Hetsporren skrev:

Hemmablind? :mrgreen:

Kalla det vad du vill. Då måste även de som lyssnat hemma hos mig vara "hemmablinda" hos mig :mrgreen:

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-15 11:12

Jag tror att mitt hopplock, som mestadels består av gammalt surplus och en hel del DIY, står sig rätt väl mot mångdubbelt dyrare anläggningar och inte på någon av följande punkter, har jag hört någon annan anläggning vara bättre, :

*Dynamisk förmåga
*Transientsvar/attackvillighet
*Detaljrikedom/artikulation
*Närvarokänsla
*Ljudbild

Utom möjligen på en punkt och det var på en mässa på Hasselbacken, på sjuttiotalet, som jag själv jobbade på, åt dåvarande JBL representanten. Där hade vi en subb som fick allt annat att avstanna, när vi demade, fast den subben var ju inte avsedd för hemmabruk förstås. :D

Men bara för att jag sitter rätt nöjd, hindrar det mig naturligtvis inte från att ständigt fundera på nya förbättringar. Hmmm, en sån där subb, vore kanske inte helt fel...

/Rolle

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-15 11:36

Paradigm! Jag får nog komma hem tíll dig och lyssna om det verkligen är så som du säger. 8) Jag tar med mig säkerhetsbälte och sätter på mig livrem och hängslen så man inte blir av med brallorna. 8O :oops: :D
Ha de Rolle!

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-15 12:44

Nagrania skrev:Paradigm! Jag får nog komma hem tíll dig och lyssna om det verkligen är så som du säger. 8) Jag tar med mig säkerhetsbälte och sätter på mig livrem och hängslen så man inte blir av med brallorna. 8O :oops: :D
Ha de Rolle!

He,he, då ska du se, när jag fått till en extra subb. :twisted:

Har sett ut en 160L låda på Hifikit, som jag tror är gjord i 22mm plyfa och som jag vid tillfälle tänkte köpa och göra en bandpasslåda av och peta in en nykonad 2231'a jag har liggande.
Det borde ju bättra på den lägsta oktaven lite iaf... :D

Blir resultatet bra, tänkte jag klä lådan med 27mm massiv ek, så att den "designmässigt harmonierar" med det övriga hopplocket.
Det borde ju om inte annat göra lådan rätt stum.

Om jag har tur, kanske den rent av blir så stum att jag kan använda den som stereobänk och göra två flugor på smällen. :D

F'låt, nu blev det visst lite OT på slutet. :oops:

/Rolle

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-21 11:08

Haakan_W skrev:
adzer skrev:nästan alla verkar ju tycka att IÖ har det bästa ljudet, men finns det inga bilder så man kan se hur allt är uppställt och vad han använder för prylar för att driva och koppla ihop högtalarna?

rätt enkelt....

668>2105>pip/pi60s högtalarkabel tänker jag inte ens nämna (vet iofs inte heller)

kör han inte ett 208 eller nåt sånt me?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-21 15:37

han har väl ett men det används nog inte till pi60s demos

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-21 16:26

IÖ har 2st 208:0r hemma... oinkopplade...

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2006-03-25 20:42

Tittade in i en hifi-butik vid ett Oslo-besök i Maj förra året. De hade ett par förproduktionsex av Linn Artikulat 350A på demo (sex kanaler helaktiva med servostyrda åttor i basen).

Hela systemet:
8) Linn CD12+Klimax Kontrol+Artikulat 350A 8)

Bild

Spelar allt helt obesvärat och på ett sätt som mer påminner om Live än om bra återgiven väl inspelad musik. Helt annan presentation. Allt annat (verkligen allt) låter gråglåmigt i skuggan av detta supersystem och inte nog med det. Det är snyggt också; två små lådor + högtalarna (som i och för sig är rätt stora). kräver ju inga feta kablar eftersom hela slutstegsriggen sitter i högtalarna.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-25 22:58

hifi-skeptikern skrev:kräver ju inga feta kablar eftersom hela slutstegsriggen sitter i högtalarna.

Annars skulle förstås "feta kablar" krävas?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-25 23:14

Hetsporren skrev:
hifi-skeptikern skrev:kräver ju inga feta kablar eftersom hela slutstegsriggen sitter i högtalarna.

Javisst. :mrgreen: Transplanat heter dom.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-26 01:10

Kaffekoppen skrev:IÖ har 2st 208:0r hemma... oinkopplade...

oki, någon som vet varför dom inte används?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-26 11:11

adzer skrev:

Dom är borttappade! :mrgreen:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-26 12:04

Nefilim skrev:
adzer skrev:

Dom är borttappade! :mrgreen:

haha jo dom e lätta att tappa bort :wink:

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2006-03-26 18:16

Hetsporren skrev:

Tja, eftersom dom konstruerar sina filter för bästa prestanda då man kopplar en sladd per register/element så hade det ju blivit rätt många och dom flesta vill väl ha 2.5-4mm2 ledare => rätt mycket kablar totalt sett.

Återgå till Generellt om hifi