Ladda och lyssna!
Det odistade originalet
1% jämna övertoner
1% udda övertoner
Så här ser fördelningen ut.
Jämna övertoner.
Och udda.
Synpunkter på hur det låter önskas.
Moderator: Redaktörer
Halleluja. Instämmer och applåderar.Flint skrev:Vad menar du med budskap? Att jag vill bevisa något? Nej, jag vill bara diskutera teknik och lära mig mer. Alla snackar så förb*nnat. Lite handling skadar inte.
Flint skrev:Vad menar du med budskap? Att jag vill bevisa något? Nej, jag vill bara diskutera teknik och lära mig mer. Alla snackar så förb*nnat. Lite handling skadar inte.
Flint skrev:Svante.
Tack för att du tog dig tid. Jag håller med du men tycker att jag kan inbilla mig viss skilnad när jag skiftar mellan 2 och 3 men bara när jag lyssnar med lurar.
Hmm, mellan 2 och 3, men inte mellan original och 3?
Martin skrev:Hej,
Jag kan sammanfatta lyssningsintrycken som att det inte hördes skillnad mellan filerna. Kan bero på att det är en ganska "luftig", "krispig" inspelning med mycket övertoner men jag har aldrig lyckats höra dist runt 1% strecket innan heller, så det bekräftar kanske att graden av hörbarhet praktiskt sett inte är så stor för min del.
Alltid tråkigt när man inte hör skillnad. Man kommer liksom i underläge i diskussionen vad man än tycker.![]()
/Martin
Laddade hem ABX-komparator till foobar
AndersJ skrev:Har testat Original och Tredje1 med ABX och resultatet är väl att jag inte med säkerhet kan peka ut vilken som är vilken. Nu har jag lyssnat på jazz så det räcker för hela året![]()
Kanske hade det blivit annat resultat om jag hade lyssnat på något som jag brukar lyssna på
Hoppas att du inte blev Jazzskadad och får men för livet bara.
Flint skrev:Thomas_A
Japp, dom får ligga uppe tills jag märker att intresset är borta.
Jag ser fram mot utvärderingen.
Flint skrev:Svante
Självklart har jag inget emot det. Tvärt om. Det är bara bra. Det ger möjlighet till test med även andra värden. Men det är ju bara tre filer. De två sista går bort.
Jag lyssnar inte heller till den här typen av musik utan betraktar den enbart som demomusik och den har aldrig sagt mig något rent musikaliskt. Jag valde den för att den är ren och tydlig och jag tänkte att disten skulle grumla till det. Tät och grötig musik tror jag tål mer dist än gles och tydlig. Kanske har jag fel. Vi får se. Jag har ju möjlighet att prova.
Jag hör absolut ingen skillnad mellan filerna, eller kanske jag hör skillnad men jag kan inte säga att den ena låter sämre eller bättre.
Pabo skrev:Flint
Suveränt experiment. Svante suveränt tänk!
Jag hör absolut ingen skillnad mellan filerna, eller kanske jag hör skillnad men jag kan inte säga att den ena låter sämre eller bättre. Svantes filer på skillnaden är ju bara helhäftiga, man hör ju klart och tydligt att uddatonsdist låter värre än jämntonsdist men nivån är ju så låg att man får vrida upp nästan till max innan man ens hör den.
Detta experiment gjorde mig lycklig eftersom jag har kämpat med att få ner distorsionen vid höga frekvenser i min klassd-topologi till 0,01% men har bara lyckats kommer ner till 0,05% vid hög uteffekt fast faktiskt 0,01% vid låga effekter. Vid 1W/1kHz är jag nere och snuddar vid 0,0008% vilket då borde vara ganska försumbart![]()
Tack för ert initiativ som förgyllde min dag, nu kan jag ärligt säga att vår klassd-teknik är helt transparent!
Svante skrev:Så, nu är jag snäll igen...
Flint skrev: Mätprogrammet mäter även intermodulation. Är vi redo för det nu?
mattepatte skrev:Försöker du bräcka OT guden, Naqref ?
DET lyckade jag höra iaf!!!Svante skrev:EA: Ja, de två sista som jag knåpade ihop innehåller bara skillnaden mellan original och distad fil. Alltså bara distorsionen. De ska inte ingå i nåt A/B-test utan är bara till för att utbilda sig med.
Edit: såg du histogrammen på förra sidan? Jag hatar när ett inlägg kommer sist på sidan, då är det ingen som ser det...
AndersJ skrev:SvanteJag tror att det är anledningen till att 1% dist (eller tom 10% som det verkade vara i Tredje, stundtals) inte hörs så där hemskt lätt.
Upp mot 10% och jag som inte lyckades höra skillnad, är det dags att köpa revaxör
Morello skrev:Om vi antar att "pluggen" avbildar signalen genom att addera en kvadratisk resp. kubisk term
och dessutom verkar udda-filen ha mer dist mot låga nivåer.
Flint skrev:Svanteoch dessutom verkar udda-filen ha mer dist mot låga nivåer.
Njaee, är det inte jämna som är fetare i basen? Första jämna övertonen kommer ju tidigare (närmare grundtonen) än första udda. Första jämna på 30Hz är ju 60Hz och första udda är 90Hz. Det är klart (tror jag) att det ger tunnare basdist i uddatonsfallet.
Flint skrev:matson
Tack. Jag tror att man kan se ett mönster här. Den gamla tesen om jämna och udda övertoner verkar stämma. Eller är det för tidigt att säga så?
Flint: Kan du mäta med en svagare sinus, säg 10-20 dB lägre?
AndersJ
Kan det vara så att när man har lärt sig vad man ska leta efter så hittar man det lättare eller blir det tvärs om mot vad du nyss sa.

Svante skrev:Morello skrev:Om vi antar att "pluggen" avbildar signalen genom att addera en kvadratisk resp. kubisk term
Skulle inte tro det, då skulle vi få bara andra resp tredje delton. Flints spektra innehåller jämna resp udda deltoner, och dessutom verkar udda-filen ha mer dist mot låga nivåer.
Min bästa gissning hittills är att jämna-filen har en likriktad version adderad till sig, medan udda-filen verkar ha något "dödband" eller minskad förstärkning kring nollan.
Dags att ändra på vanorna då!AndersJ skrev:Om inte Svante har något emot det kanske han kan lägga upp de allternativa filerna Flint gjorde åt mig? Det är kanske flera som inte är så vana jazzlyssnare?
Flint skrev:Förklara under tiden på ett vrålpedagogiskt sätt hur ditt histogram fungerar. Ge oss en bruksanvisning.
Flint skrev:Ny vända. 1000Hz sinuston -15dB toppvärde före dist.
Flint skrev:Svante.
-30dB och samma plugg udda 0.92% blev 0.79%.
Fann mig ingen tid eller ro. Sorry Flint.EngelholmAudio skrev:Skall lägga lite mer tid ikväll på detta intressanta test. Lite synd att låtsnuttarna är längre. Hade jag viljat. Gitarrens klang skiljer sig litet men det är ju bara några toner...
Igår upplevde jag en skillnad i ljudbilden också. Skall se (/höra) om jag kan verifiera den ikväll.
Flint skrev:Distad sinusdimcre i retur
Svante skrev:Jag tror jag är det på spåren, skillnadssignalen innehåller en hel del av grundtonen. Det är mao inte bara dist som lagts till utan även lite grundton. Detta syns inte i THD-mätningen, men väl i skillnadsmätningen. Ska rota lite till i morgon, nu väntar sängen.
Då har jag några frågor.
Hur många procent uddaton anser du att trdjetonsfilen innehåller?
Hur kan tillskottet av grundton uppfattas som orenhet?
Har du något förslag på att ta fram uddatonsdist som är bättre?
Jag kan inte svara på hur det kan uppfattas som orenhet. Det är möjligt att det är disten som hörs, och då är det ju rätt enkelt. Det kan också vara så att nivåskillnaden uppfattas som orenhet.
Flint skrev: Jag uppskattar att du kritiskt granskar det här och jag är heligt trött på allt ovetenskapligt subjektivt forumtyckande i rena faktafrågor.
Flint skrev:Mitt mål var och är att förutsättningslöst improvisera och se vart det leder.
Flint skrev:Jag är mycket nöjd med resultatet och hoppas att vi kan gå vidare och bena ut klurigheterna.
Flint skrev:Om du har rätt om disten i uddatonsfallet, vilket du troligen har, så är det ju ytterligare förödande eftersom uddatonsfilen kanske innehåller betydligt fler procent skräp gentemot originalfilen än vad vi har trott och ändå kan vi knappt upptäcka den.
Flint skrev:Skulle det vara till nytta om du fick filerna en gång till behandlade på samma sätt men utan normaliseringen efteråt. Du skulle kunna kolla vad som har hänt med nivåerna då.
Skämt åsido, tycker det här är en tråd som är tio, nej hundra, nej tusen gånger intressantare än t ex svamlet om kabellyftare!
jonasp skrev:Skämt åsido, tycker det här är en tråd som är tio, nej hundra, nej tusen gånger intressantare än t ex svamlet om kabellyftare!
Svante skrev:
Sådär 60 dB intressantare då?
jonasp skrev:Svante skrev:
Sådär 60 dB intressantare då?
Hehe! Jupps! Eller 30 dB om det är effektsökeri vi talar om!![]()
AndersJ skrev:jonaspSkämt åsido, tycker det här är en tråd som är tio, nej hundra, nej tusen gånger intressantare än t ex svamlet om kabellyftare!
Håller med, men man får ju förmoda att de som lätt hör skillnad på en kable som är lyft från marken eller en som ligger på golvet lätt fixar ABX på Flints filer med 100/100
jonasp skrev:Flint skrev: Jag uppskattar att du kritiskt granskar det här och jag är heligt trött på allt ovetenskapligt subjektivt forumtyckande i rena faktafrågor.
Har Flint månne blivit besatt av någon alien!?![]()
![]()
Skämt åsido, tycker det här är en tråd som är tio, nej hundra, nej tusen gånger intressantare än t ex svamlet om kabellyftare!
Grattis, du var en hävert på hörsel. Dig får man passa sig för när man snackar ljud.
Är det någon som lyckats höra skillnad genom högtalare än då? Känns som att det vore svårare med alla störningar som rummet etc. bidrar med.

Thomas_A skrev:Flint,
kolla också IM-dist, de brukar vara högre. Spela 10+9 kHz samtidigt och mät restprodukter.
T

Isidor skrev:För mätändamål är det bara upplösningen i ADC-delen som räknas och det är ovanligt med ett praktiskt S/N på mer än ca 96 dB, d.v.s. ca 16 bitars upplösning, i konsumentljudkort här. Det räcker gott och väl för att mäta distorsionsnivåer omkring -60 dB (0.1 %) eller t.o.m. -80 dB (0.01 %) hur som helst.
Jag tolkar ditt svar som att jag för nyttomätning inte har nytta av kort som klarar 24bitar/96kHz. Stämmer det? Är den högre tekniken bara till för lek ock spel?
Gav du upp när du inte kunde hitta något amatörmässigt forskningsfel eller fastnade du med foten i resterna av en grundton?
Trots allt tror jag att jag hänger med i din förklaring. I en verklig situation förekommer det ju dessutom inte enbart jämna eller udda övertonsprodukter utan alltid en blandning. Testet gav dock en tankeställare om hur mycket man ändå tål av % utan att svimma. Sen kom den levande distbryggan Isidor och prickade rätt. Efter det är det nog ingen som vågar säga att dom inte hör någon skillnad.
Edit: Skäms du sååå mycket?
Det är en riktig mätning, eller kallar man det sampling, efter SE-steget. Inget simulerat steg utan ett brusande, brummande, distande, helkasst helt levande helv*te.
Svante skrev:Ja, jag rev för ordningens skull av ett lyssningstest jag också, vetandes om att jag kunde lyssna efter ett diskantfall. 7/7 i rask följd, i högtalare, inga problem alls.
Flint skrev:Svante skrev:Ja, jag rev för ordningens skull av ett lyssningstest jag också, vetandes om att jag kunde lyssna efter ett diskantfall. 7/7 i rask följd, i högtalare, inga problem alls.
Jo det är lättare här när flera fel eller skillnader kommer in men hur uppfattade du den SE-behandlade filen rent musikaliskt.
Är jag den första som har lyckats lura dig att lyssna på rör Single End? I så fall borde jag f*n i mig vinna en T-shirt. Jag tar en medium aningen utsvängd runt kaggen.
Isidor skrev:Sedan måste jag erkänna att jag just upptäckte misstag n:r 2. Nivåskillnaderna i plotten ovan är överdrivna eftersom jag i hastigheten oavsiktligen skrev 20log(PSD) istället för 10log(PSD). Du lovar väl att inte skvallra, Svante.![]()
Hur som helst, snart fixat.
Flint skrev:Hehe, nejdå, men jag tyckte nog att du hade lite mer än 0,6 dB skillnad i din graf. Men jag säger inget.
Kan det vara så att Isidor tillämpade mätvärldens motsvarighet till "friserad bokföring"?
iffe skrev:Flint: Jag förstår inte riktigt hur du fått fram filen med "Krall samplad efter SE-steget". Förklara gärna.
Flint skrev:Du har fått till disten snyggt. Hur har du gjort?
Jaha du programerar i ett dataspråk. Kör du den samplade filen
i det programmet och behandlar varje sampling på det sättet?
Är 100% andratonsdist detsamma som total helvågslikriktning?
Helvågslikriktning av en sinus ger total utsläckning av grundtonen, så distorsionen blir oändlig då.

Flint skrev:Aha...
Flint skrev:Å du, glöm inte att putsa glasögonen ibland. Det verkar dimmigt.
Flint skrev:Jag såg fö det där med transparens.
Tordes inte låta det stå kvar. Tänkte att du kanske blev förb.
Flint skrev:Jasså den tog lite i sidan i alla fall?![]()
Isidor, jag förväntar mig att du klarar 0,1%!
Resultatet är förstås bara en fingervisning om vad som går att höra, men det låter sunt att sträva mot någon tiopotens lägre än vad vi lyckats med här av olika orsaker, men ändå vetandes att om det inte går så gör det kanske inte så hemskt mycket ändå.
Isidor skrev:Flint,
Det är en bra utgångspunkt, speciellt om man också har lågdistande högtalare. Hörtröskeln för THD brukar ofta påstås ligga omkring 0.1 % (-60 dB) för rena toner (mellan tummen och pekfingret, bl.a. har vi en högre känslighet för komponenter av högre ordningar och är mindre känsliga för dist i basområdet) och med musik går tröskeln snarare uppåt än nedåt. Om man har riktigt lågdistande högtalare så bör man också ta med i beräkningarna att samtliga led i kedjan adderar distorsion, men i normalfallet är högtalarna totalt dominerande (om man inte använder rörförstärkare förstås).
Jag vågar påstå att alla på marknaden förekommande ljudkort över sådär 500-700 kr är mer än tillräckligt bra för att mäta distorsion på den här nivån. Själv har jag ett Terratec Aureon Sky som har ADC:er som inte skäms för sig, även om jag aldrig använt det för mätändamål.
Flint skrev:Svante skrev:Ja, det här var en rolig tråd, kul att den poppade upp!
Bra att du sparade ljudfilerna.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster