Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Kanalseparation har inget med ballat resp. oballat per se att göra. Det du noterat är bara en konsekvens av hur man praktiskt har implementerat ingångarna.
Morello skrev:Slutsatsen gäller bara den apparat du testat. Det kunde lika gärna ha varit tvärtom.Varför det läcker går inte att veta utan att se schemat samt layout.
Kanalseparation har inget med ballat resp. oballat per se att göra. Det du noterat är bara en konsekvens av hur man praktiskt har implementerat ingångarna.
markih skrev:Erik!
Jag tror att det är sällan som störningarna induceras symmetriskt internt i förstärkaren. Det skulle i sådana (ideala) fall kräva ett oändligt litet kretskort.
rhenrics skrev:T ex så får man ju alltid överhöring från linjeutgångarna med vanliga RCA kontakter.
rhenrics skrev:Att det sedan kan vara bra eller dålig kanalseparation i själva uppbyggnaden av förstärkaren är ju givetvis en annan sak, med allt vad det heter av dual-mono etc, men att balanserat ger fördelar avseende just denna typ överhöring.
rhenrics skrev:markih skrev:Erik!
Jag tror att det är sällan som störningarna induceras symmetriskt internt i förstärkaren. Det skulle i sådana (ideala) fall kräva ett oändligt litet kretskort.
I många förstärkare sitter ett antal RCA-ingångar uppradade parallellt med varandra. De har sedan sina resp ledare längs med kretskortet till en vanlig mekanisk omkopplare som helt enkelt kopplar till och från vilken signal som ska få komma fram till förstärkaren. Om en "aktiv" ingång är bortkopplad med denna omkopplare så är den elektriskt död för övriga förstärkarkretsen, men dess signal läcker ändå över till övriga ingångar. Kan det förklaras med något annat än elektromagnetisk induktion?
Dahlqvist skrev:rhenrics skrev:T ex så får man ju alltid överhöring från linjeutgångarna med vanliga RCA kontakter.
Jag förutsätter att du endast menar din egen förstärkare alt. de förstärkare du själv provat överhörningen på.rhenrics skrev:Att det sedan kan vara bra eller dålig kanalseparation i själva uppbyggnaden av förstärkaren är ju givetvis en annan sak, med allt vad det heter av dual-mono etc, men att balanserat ger fördelar avseende just denna typ överhöring.
Det är nog faktiskt här du bör leta snarare än i själva konstruktionen av kontakten: hur jord är dragen, eventuellt läck i switchar och relän. Sedan får man ju i sitt stilla sinne hoppas att inte förstärkarkonstruktören låter signalen ligga "balanserad" genom hela förstärkaren: den balanserade kopplingen har ju bara betydelse vid överföring mellan apparaterna.
/D
Bäst borde väl vara att ha en konstruktion som är ballad rakt igenom, högtalare fungerar ju då som ett slags diffsteg.markih skrev:rhenrics skrev:markih skrev:Erik!
I många förstärkare sitter ett antal RCA-ingångar uppradade parallellt med varandra. De har sedan sina resp ledare längs med kretskortet till en vanlig mekanisk omkopplare som helt enkelt kopplar till och från vilken signal som ska få komma fram till förstärkaren. Om en "aktiv" ingång är bortkopplad med denna omkopplare så är den elektriskt död för övriga förstärkarkretsen, men dess signal läcker ändå över till övriga ingångar. Kan det förklaras med något annat än elektromagnetisk induktion?
Vad jag menade är att balanserad uppbyggnad internt förstärkaren inte botar problemet!
Ditt exempel vet jag inte förklaringen på.
markih skrev:rhenrics skrev:markih skrev:Erik!
Vad jag menade är att balanserad uppbyggnad internt förstärkaren inte botar problemet!
Ditt exempel vet jag inte förklaringen på.
rhenrics skrev:Jag tror mig ha testat tillräckligt många olika förstärkare i varierande prisnivåer för att våga uttala mig i generella ordalag. Fanns det någon metod att komma tillrätta med "problemet", så borde den rimligen implementerats åtminstone i riktigt dyra förstärkare. Dock syftade jag inte med denna tråd att framställa vetenskapligt oantastliga bevis för saken, så vi kan ju låta den delen av resonemanget bero.
Ang implementeringen av balanserade förstärkare så är väl poängen med en äkta balanserad konstruktion att förstärkning sker balanserat genom hela förstärkaren och inte bara i överföringen. Detta trodde åtminstone jag var självklart. Vad är det för konstruktioner du talar om?
rhenrics skrev:Är vi överens om att en balanserad konstruktion internt i apparaten förbättrar den del av kanalseparationsprestandan som härrör från rent elektromagnetiskt inducerade överhörningar mellan kontakter o dyl?
Johan_Lindroos skrev:Syftet med balanserad överföring är just att överföringen sker balanserat. I mottagaränden har man en differentialförstärkare. På det sätter släcker men ut likfasiga störkomponenter. Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.
Johan_Lindroos skrev:Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.
Rydberg skrev:Är kanske så de som har gjort ballat rakt igenom har tänkt??Johan_Lindroos skrev:Jo, det skulle man kunna säga.
markih skrev:Dessutom kräver 'helballat rakt igenom' en mycket högre symmetri mellan de båda förstärkarhalvorna. Man gör hela förstärkaren inblandad i den balanserade uppbyggnaden och skjuter störningseliminering ända ut till högtalarutgången, vilket gör den känsligare och kräver snävare toleranser, vilket i mina ögon borde fördyra och försvåra konstruktionen.
Erik skrev:Sker överhörningen medelst elektromagnetiska vagor?
Om detta är fallet är vaaglängden vid 30kHz ca 10 km. Om den heta och kalla delen i förstärkaren är separerade 1m (grov överskattning) skulle detta innebära en fasförskjutning med en tiotusendels period mellan de störningar som induceras i het och kall.
Att slanga vidare skräpet i en balancerad konstruktion är väl knappast värre än i en icke bal. Symmetriska störningar bör väl fasas ut i högtalaren.
rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.
Bladelius och Krell är alltså exempel på tillverkare som har missförstått?
Vi talar inte om LF utan om HF, alltså typ MHz o uppåt.
Johan_Lindroos skrev:Erik skrev:Sker överhörningen medelst elektromagnetiska vagor?
Om detta är fallet är vaaglängden vid 30kHz ca 10 km. Om den heta och kalla delen i förstärkaren är separerade 1m (grov överskattning) skulle detta innebära en fasförskjutning med en tiotusendels period mellan de störningar som induceras i het och kall.
Att slanga vidare skräpet i en balancerad konstruktion är väl knappast värre än i en icke bal. Symmetriska störningar bör väl fasas ut i högtalaren.
Vi talar inte om LF utan om HF, alltså typ MHz o uppåt.
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.
Retorisk fråga! Formulera gärna om den.![]()
Du har klippt ut saker ur sitt sammanhang, snälla gör inte det. Jag har faktiskt redan förklarat att det ibland kan vara motiverat att ha balanserad lösning av diverse olika skäl.
Erik skrev:Vi talar inte om LF utan om HF, alltså typ MHz o uppåt.
Spelar det naagon roll?
Vaaglängden för 30 MHz är 10 m. Ett mer rimligt avstaand mellan het och kall är 1 cm. En tusendels period fasförskjutning.
F. ö. filtrerar jag bort hf i mina ingaangar.
Om överhörningen är hf, varför hörs den daa?
Det är relativt små spänningar och fältstyrkor som det handlar om, varför ett avstånd om 1 cm eller 1 mm eventuellt kan göra (avsevärd) skillnad. Eftersom kretskortet, som jag nämnde,, inte är oändligt litet, kommer fältstyrkorna att variera för olika positioner och olika spänningar att induceras på olika platser. Allt efter position och relation till övriga komponenter och ledningar.
rhenrics skrev:Ang implementeringen av balanserade förstärkare så är väl poängen med en äkta balanserad konstruktion att förstärkning sker balanserat genom hela förstärkaren och inte bara i överföringen. Detta trodde åtminstone jag var självklart.
Erik skrev:Vi talar inte om LF utan om HF, alltså typ MHz o uppåt.
Spelar det naagon roll?
Vaaglängden för 30 MHz är 10 m. Ett mer rimligt avstaand mellan het och kall är 1 cm. En tusendels period fasförskjutning.
F. ö. filtrerar jag bort hf i mina ingaangar.
Om överhörningen är hf, varför hörs den daa?
rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.
Du har klippt ut saker ur sitt sammanhang, snälla gör inte det. Jag har faktiskt redan förklarat att det ibland kan vara motiverat att ha balanserad lösning av diverse olika skäl.
Det enda skälet du angav var att "Ibland kan det dock vara en god idé om man har slutsteg som man vill få mycket effekt ur genom att driva dubbla slutsteg per kanal (som bryggkoppling alltså).". Jag vågar påstå att detta inte är syftet i vare sig Bladelius eller Krells balanserade konstruktioner, åtminstone inte i deras integrerade förstärkare. Mig veterligen så är det bara i Advantage S250 mono-blocken som man använder sig av bryggkopplade slutsteg, möjligen att man gör så hos Krell också. Men bryggkoppling och balanserad konstruktion är ju två helt olika saker. Man designar inte en balanserad konstruktion för att kunna använda möjligheten till att bryggkoppla.
Omformulering: anser du att t ex Bladelius och Krell missförstått syftet med balanserade konstruktioner, enär deras konstruktioner är helbalanserade?
Erik skrev:Ja visst är ett fullt balancerat steg bryggkopplat.
Johan:
Störningar förstärks i ett fullt balancerat steg, precis som i ett icke bal. Därför bör den hörbara paverkan pa elektroniken bli densamma. Lika stora eller smaa problem. Vilket väl knappast talar emot en fullt balancerad lösning. (Inte heller för) I slutändan faas dock en viss utfasning av störningar i en balancerad lösning, vilket talar för.
Jag tycker det är lite fel att säga att den fullt balancerade principen inte har naagra fördelar. Hurvida dessa fördelar uppväger kostnaden och den extra komplexiteten med att ha dubbla uppsättningar av alla komponenter kan man naturligtvis ha olika aasikter om.
Erik skrev:Jag tycker det är lite fel att säga att den fullt balancerade principen inte har naagra fördelar. Hurvida dessa fördelar uppväger kostnaden och den extra komplexiteten med att ha dubbla uppsättningar av alla komponenter kan man naturligtvis ha olika aasikter om.
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.
Det enda skälet du angav var att "Ibland kan det dock vara en god idé om man har slutsteg som man vill få mycket effekt ur genom att driva dubbla slutsteg per kanal (som bryggkoppling alltså).". Jag vågar påstå att detta inte är syftet i vare sig Bladelius eller Krells balanserade konstruktioner, åtminstone inte i deras integrerade förstärkare. Mig veterligen så är det bara i Advantage S250 mono-blocken som man använder sig av bryggkopplade slutsteg, möjligen att man gör så hos Krell också. Men bryggkoppling och balanserad konstruktion är ju två helt olika saker. Man designar inte en balanserad konstruktion för att kunna använda möjligheten till att bryggkoppla.
Omformulering: anser du att t ex Bladelius och Krell missförstått syftet med balanserade konstruktioner, enär deras konstruktioner är helbalanserade?
Om du påstår att jag har fel så tycker jag att du bör ta dig en titt på hur Krell KAV-400Xi är designad innan du uttalar dig. Jag tycker att du kör med en jobbig stil när du självsäkert vill påskina att du har rätt och jag fel. Du generaliserar för mycket utan att ha tilläcklig koll på läget. Du får gärna berätta för alla läsare vad det är som är så stor skillnad mellan ett bryggkopplat steg och ett "fullbalanserat" (eller vad man nu ska kalla det) utgångssteg. Likheterna är större än olikheterna nämligen. Jag skulle vilja påstå att enda skillnaden är att i det bryggkopplade så sitter det en inverterare för den ena kanalen, medans den fullbalanserade bara har en XLR där den ena fasen går till ena steget och urfassignalen går till det andra steget . Jo och en stor skillnad är förstås att det är fyra förstärkare i en "fullbalanserad" förstärkare, och bara två i en vanlig stereoförstärkare, och så lite skillnad på anslutningen av högtalarkontakterna som ju är trivialt. Men du får gärna berätta att jag har helt fel, men då får du faktiskt förklara väldigt noggrant exakt vad det är som är så stor skillnad.
Din omformulering av frågan tänker jag ej svara på, eftersom du frågar samma sak igen.
rhenrics skrev:Generaliseringar är du också rätt duktig på, Johan. Jag ser inte direkt några kretsscheman som du redovisar för att backa upp dina påståenden, mest personangrepp faktiskt.
Du har fortfarande inte svarat på vilka tillverkare det är du menar har missförstått poängen med helbalanserad konstruktion. Jag har nämnt två som använder sig av denna princip i sina konstruktioner, och formulerat frågan på två olika sätt men du vägrar ändå att svara på om du anser att dessa två tillverkare hör till dem som missförstått eller ej. Hur vill du egentligen att jag ska formulera frågan?
rhenrics skrev:...
Generaliseringar är du också rätt duktig på, Johan. Jag ser inte direkt några kretsscheman som du redovisar för att backa upp dina påståenden, mest personangrepp faktiskt.
Du har fortfarande inte svarat på vilka tillverkare det är du menar har missförstått poängen med helbalanserad konstruktion. Jag har nämnt två som använder sig av denna princip i sina konstruktioner, och formulerat frågan på två olika sätt men du vägrar ändå att svara på om du anser att dessa två tillverkare hör till dem som missförstått eller ej. Hur vill du egentligen att jag ska formulera frågan?
Den balanserade koppling har ju tagits fram för att lösa ett viss specifikt problem (likfasiga störningar). Har man inte detta problem finns ju bara nackdelar jämfört med obalanserat. Jag undrar varför det är så svårt att acceptera detta.
Andra stycket:
Precis, det håller jag med om. Det har jag ju även skrivit tidigare, eller hur?
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:...
Generaliseringar är du också rätt duktig på, Johan. Jag ser inte direkt några kretsscheman som du redovisar för att backa upp dina påståenden, mest personangrepp faktiskt.
Henrics, du har för lite kunskap för att jag själv ska få ut någon glädje av att diskutera med dig. Jag rekommenderar dig att skaffa bättre koll på läget innan du börjar påstå en massa saker som är felaktiga. Tänk på att det var DU som började att skriva om Krell och Bladelius, inte jag. När du senare häver ur dig felaktigheter vad gäller Krells integrerade visar det bara att du inte vet vad du snackar om. Sedan börjar du pladdra om att jag ska komma och visa upp kopplingsscheman och annat vilket jag anser vara rent nonsens, för det första är det väldigt svårt att få tag på, för det andra är det förbjudet utan tillverkarens godkännande. Jag har själv undersökt KAV-400Xi och konstaterade att den har ett bryggkopplat utgångssteg (alltså 4 st utgångssteg totalt), räcker inte det som bevis för dig? Du får gärna försöka motbevisa mig, men då är det DU som får komma dragandes med ett kopplingsschema, inte jag.
Jag tänker inte svara på din fråga. Jag anser att jag redan beskrivit att det inte är en självklarhet att det ena eller andra ä bäst i alla lägen genom det jag skrev på sidan 1: "Ibland kan det dock vara en god idé om man har slutsteg som man vill få mycket effekt ur genom att driva dubbla slutsteg per kanal (som bryggkoppling alltså). Så det finns egentligen inget enkelt svar att det ena eller andra "är bäst" eftersom det beror lite på vad man har för behov."
Jag tycker att du bör ta dig en funderare över varför det är just du som ofta hamnar i dessa besvärliga diskussioner. Jag har diskuterat med många förut, även meningsmotståndare, men det är först med dig som jag upplevt det vara omöjligt att nå konsensus till slut. Något måste det ju bero på. Vi kanske är för olika personligheter, vad vet jag?
adagio skrev:Som man ropar får man svar eller snarare där man ropar får man svar. Du skulle få olika svar på samma fråga på olika forum där olika personer är tongivande.
Här är ballat är givetvis skräp, speciellt när det gäller dyra lurendrejeri produkter, liksom dyra kablar mm.
adagio skrev:Som man ropar får man svar eller snarare där man ropar får man svar. Du skulle få olika svar på samma fråga på olika forum där olika personer är tongivande.
Här är ballat är givetvis skräp, speciellt när det gäller dyra lurendrejeri produkter, liksom dyra kablar mm.
rhenrics skrev:adagio skrev:Som man ropar får man svar eller snarare där man ropar får man svar. Du skulle få olika svar på samma fråga på olika forum där olika personer är tongivande.
Ja, man får väl be om ursäkt för att man drog igång denna diskussion baserad på en egen erfarenhet man gjort. Jag har bara fått en massa allmänna teoretiska resonemang om hur värdelöst det är med balanserade konstruktioner slagna i huvet här, men ingen verkar kunna förklara den erfarenhet jag gjort. Alltså, teori möter verklighet, någon? Eller är det helt ointressant kanske?
Morello skrev:rhenrics skrev:adagio skrev:Som man ropar får man svar eller snarare där man ropar får man svar. Du skulle få olika svar på samma fråga på olika forum där olika personer är tongivande.
Ja, man får väl be om ursäkt för att man drog igång denna diskussion baserad på en egen erfarenhet man gjort. Jag har bara fått en massa allmänna teoretiska resonemang om hur värdelöst det är med balanserade konstruktioner slagna i huvet här, men ingen verkar kunna förklara den erfarenhet jag gjort. Alltså, teori möter verklighet, någon? Eller är det helt ointressant kanske?
Du har fått svar faktiskt. Det kan bero på tafflig PCB-layout tex. Föresten, tillsåg att den icke anslutna RCA-ingången var kortsluten?
rhenrics skrev:Tafflig PCB layout på en förstärkare för ca 70000 kr låter inte särskilt troligt.
Tafflig PCB layout på en förstärkare för ca 70000 kr låter inte särskilt troligt.
Max_Headroom skrev:Genom att bygga en förstärkare helt balanserad så ökar kostanden för tillverkning, men inte så mycket.
rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:...
Henrics, du har för lite kunskap för att jag själv ska få ut någon glädje av att diskutera med dig. Jag rekommenderar dig att skaffa bättre koll på läget innan du börjar påstå en massa saker som är felaktiga. Tänk på att det var DU som började att skriva om Krell och Bladelius, inte jag. När du senare häver ur dig felaktigheter vad gäller Krells integrerade visar det bara att du inte vet vad du snackar om. Sedan börjar du pladdra om att jag ska komma och visa upp kopplingsscheman och annat vilket jag anser vara rent nonsens, för det första är det väldigt svårt att få tag på, för det andra är det förbjudet utan tillverkarens godkännande. Jag har själv undersökt KAV-400Xi och konstaterade att den har ett bryggkopplat utgångssteg (alltså 4 st utgångssteg totalt), räcker inte det som bevis för dig? Du får gärna försöka motbevisa mig, men då är det DU som får komma dragandes med ett kopplingsschema, inte jag.
Jag tänker inte svara på din fråga. Jag anser att jag redan beskrivit att det inte är en självklarhet att det ena eller andra ä bäst i alla lägen genom det jag skrev på sidan 1: "Ibland kan det dock vara en god idé om man har slutsteg som man vill få mycket effekt ur genom att driva dubbla slutsteg per kanal (som bryggkoppling alltså). Så det finns egentligen inget enkelt svar att det ena eller andra "är bäst" eftersom det beror lite på vad man har för behov."
Jag tycker att du bör ta dig en funderare över varför det är just du som ofta hamnar i dessa besvärliga diskussioner. Jag har diskuterat med många förut, även meningsmotståndare, men det är först med dig som jag upplevt det vara omöjligt att nå konsensus till slut. Något måste det ju bero på. Vi kanske är för olika personligheter, vad vet jag?
Du verkar lite hetsig av dig om jag får säga så. Jag har inte angripit din sakkunskap om det är så du uppfattat det. Det enda jag skrev var att man inte behöver designa balanserat för att kunna bryggkoppla ett stereoslutsteg. Även om det i båda fallen är två förstärkarsteg som samverkar på en och samma kanal så är det ändå olika designfilosofier. Rent tekniskt är de snarlika, men designmässigt olika. Enligt min uppfattning. Varför har du ett sådant behov av att göra detta till någon slags barnslig kunskapsmatch om vem som vet bäst av dig och mig? Medan jag funderar över varför det alltid blir bråk i diskussioner mellan oss, tycker jag du kan ta och läsa igenom mina inlägg i denna tråd och fundera över vad exakt det är som gjort dig så upprörd.
Exakt vad är det jag har påstått om Krells integrerade som är felaktigt och visar att jag inte har koll på vad jag snackar om? Är den inte helbalanserad i konstruktionen? Är inte Krells designfilosofi överlag att designa helbalanserat? Dito för Bladelius. Jag har inte påstått något annat. Om det sedan sker medelst bryggkopplad det ena eller det andra är jag faktiskt inte så intresserad av. Det var DU som påståd att helbalanserade konstruktioner är helt onödiga och att de alls existerar oftats beror på missförstånd hos tillverkaren. VILKA TILLVERKARE undrar jag. Sedan avkräver du mig en teoretisk avhandling för att du påstår att jag hävdat att du har fel om det ena med det tredje. Om det handlar om vem så har rätt på den teoretiska delen, be my guest, inför alla läsare här som du uttryckte det så får du för min del ha full poäng på allt du sagt, om det är beröm och bekräftelse du är ute efter. Men jag undrar fortfarande vilka tillverkare det är som enligt dig inte fattat det som du uppenbarligen har fattat.
Dahlquist: bara för att en tillverkare har konstruktioner som inte är helbalanserade så är det fortfarande intressant att ta reda på varför de konstruktioner som är helbalanserade hos samma tillverkare är just helbalanserade och inget annat, eller? Enligt Maestro Lindroos så är det bara befogat av en orsak, då man vill få extra kräm ur ett slutsteg. Är det din uppfattning också?
Jag vågar påstå att detta inte är syftet i vare sig Bladelius eller Krells balanserade konstruktioner, åtminstone inte i deras integrerade förstärkare. Mig veterligen så är det bara i Advantage S250 mono-blocken som man använder sig av bryggkopplade slutsteg, möjligen att man gör så hos Krell också.
Style skrev: Någon konflikt mellan teori och praktik föreligger icke i detta fallet.
Rydberg skrev:Hifi är även en förkortning på High Fidelity, inte på Hiskeliga Fiskar
Johan_Lindroos skrev:Nu vart mitt användarnamn lite fel ovan. Fjodor ovan = mig, Johan Lindroos. Annars är Fjodor min flickväns användarnamn. Jag kom nämligen hem alldeles nyss, och tydligen har hon loggat in sig i min dator med sitt användarnamn och inte loggat ut, vilket jag missade.
Max_Headroom skrev:Style skrev: Någon konflikt mellan teori och praktik föreligger icke i detta fallet.
Max säger:
.....HiFi är fysik, inte mystik!
Birger skrev:Jag är inte något teknikfreak men har fått förklarat för mig att det egentligen inte spelar någon roll för ljudkvaliteten om det är ballat eller inte.
markih skrev:Birger skrev:Jag är inte något teknikfreak men har fått förklarat för mig att det egentligen inte spelar någon roll för ljudkvaliteten om det är ballat eller inte.
Som princip spelar det föga roll. Men det praktiska resultatet kan ju naturligtvis variera från en konstruktion till en annan. Därför är man ute på VÄLDIGT hal is om man drar slutsatser om balanserat resp ickebalanserat baserat på lyssningstester av några olika förstärkare (dessutom ofta utan referens och med ej på något vis minsta lilla verifikation verkar det som).
Läs noga! Sammanblandingar som denna har gett upphov till många missuppfattningar inom HiFi. Inte minst denna tråd är delvis ett exempel på detta.
rhenrics skrev: Dahlqvist: bara för att en tillverkare har konstruktioner som inte är helbalanserade så är det fortfarande intressant att ta reda på varför de konstruktioner som är helbalanserade hos samma tillverkare är just helbalanserade och inget annat, eller? Enligt Maestro Lindroos så är det bara befogat av en orsak, då man vill få extra kräm ur ett slutsteg. Är det din uppfattning också?
Undertryckningen av likfasiga signaler är som störst vid låga frekvenser och avtar mot högre frekvenser med 20 dB/dekad.
Erik skrev:Undertryckningen av likfasiga signaler är som störst vid låga frekvenser och avtar mot högre frekvenser med 20 dB/dekad.
Utan att ifraagasätta korrektheten i ditt uttalande undrar jag varför?
Dahlqvist skrev:Erik skrev:Undertryckningen av likfasiga signaler är som störst vid låga frekvenser och avtar mot högre frekvenser med 20 dB/dekad.
På grund av begränsad bandbredd i kretsarna så att kvoten differential gain/common mode gain minskar med frekvens. Kanske lite av ett ickesvar men nästa steg är att gå in på olika specifika kretslösningar och räkna på och förklara förstärkningen för skillnadssignaler och likfasiga signaler relativt frekvens. Det är tyvärr bortom min förmåga, för att inte tala om ork. Det verkar dock finnas en del på nätet för den som vill söka.
/D
Trimming av CMR sker typiskt vid 50 eller 60 Hz
Undertryckningen av likfasiga signaler är som störst vid låga frekvenser och avtar mot högre frekvenser med 20 dB/dekad.
Jag tycker dessutom att det skulle vara värt åtminstone en kanelbulle om någon kunde hitta en komponent avsedd för professionellt bruk där man låter likfasiga störningar på ingång obehindrat passera till utgången.
Lennart skrev:Smyger in en fråga som ni balanceringsexperter kanske kan svara på?
Kan jag tex. använda ett försteg som endast har balancerade in och utgång tillsammans med tex. cd och slutsteg som bara har "konventionella" in och utgångar dvs. obalancerat utförande?
Om i såfall, hur kopplar man signal och jord i XLR-kontakten?
/Lennart
Morello skrev:Känner till ett mikrofonförsteg av denna typ, men jag är förhindrad av avslöja vilket fabrikat det rör sig om.
Callisto skrev:Kan bara tillägga till debatten att på mitt FPB200 är det ytterst stor skillnad mellan ballat() och oballat (
).
NoMoreMrRegistryMan skrev:Dahlqvist skrev:Erik skrev:Undertryckningen av likfasiga signaler är som störst vid låga frekvenser och avtar mot högre frekvenser med 20 dB/dekad.
På grund av begränsad bandbredd i kretsarna så att kvoten differential gain/common mode gain minskar med frekvens. Kanske lite av ett ickesvar men nästa steg är att gå in på olika specifika kretslösningar och räkna på och förklara förstärkningen för skillnadssignaler och likfasiga signaler relativt frekvens. Det är tyvärr bortom min förmåga, för att inte tala om ork. Det verkar dock finnas en del på nätet för den som vill söka.
/D
För brumundertryckning behövs bara balanserat i mottagaränden plus
balanserade impedanser i drivande ände.
Så de så!
Morello skrev:Dahlqvist,Undertryckningen av likfasiga signaler är som störst vid låga frekvenser och avtar mot högre frekvenser med 20 dB/dekad.
NjaSå behöver det inte vara.
Morello skrev:Jag tycker dessutom att det skulle vara värt åtminstone en kanelbulle om någon kunde hitta en komponent avsedd för professionellt bruk där man låter likfasiga störningar på ingång obehindrat passera till utgången.
Känner till ett mikrofonförsteg av denna typ, men jag är förhindrad av avslöja vilket fabrikat det rör sig om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster