Moderator: Redaktörer
zartok skrev:
vad fick du betala för dom? hann bara skumma igenom första två sidorna?
zartok skrev:2000 för papp? Kollar nog lordens länk istället. Får säkert trä för det priset
zartok skrev:Då har jag kollat alternativen och funderar på att låta ett företag såga upp en massa stavar mdf i bredden 120 och längd på mellan 4 och 16 cm. Då blir det jämna bitar på en skiva så att säga. Därefter så fräser jag av kanterna på samtliga så att dom blir lite rundade och limmar ihop dom i tjog.
Det kommer enligt mina skrattretande beräkningar att diffusera ner mot kanske 150hz svagt och ha en peak i mellanregister. Ska dock skriva att där vid 150 hz så är det väl den där 0.1 som är det som kan mätas upp
Adhoc skrev:Zartok, i tråden som Nattlorden länkade till lade jag in en post med vidarelänk om teorin för en diffusor liknande "IÖ-diffusorerna". Byggnationsmässigt behöver dom inte vara särskilt svåra. viewtopic.php?p=1428728#p1428728
zartok skrev: Jag hade gärna haft bilder på iö - diffusorerna.

zartok skrev:Jag hade gärna haft bilder på iö - diffusorerna.

sprudel skrev:zartok skrev:2000 för papp? Kollar nog lordens länk istället. Får säkert trä för det priset
Nope! Acryl, s-vingar kallas de. Papp! What the fuck!!!
Nattlorden skrev:zartok skrev:Jag hade gärna haft bilder på iö - diffusorerna.
Ofullbordad under bygge:
Du kan skönja på bågformen var det var planerat främre raden plankor.
NiklasF skrev:En sånhär skall man väl ändå inte sitta nära, tycker det blir lite knasigt att rekommendera byggen som inte blir vidare bra.
paa skrev:zartok skrev: Jag hade gärna haft bilder på iö - diffusorerna.
Så här ser de ut:
Den övre tror jag är kombinerad med basfälla, den nedre har basfälla i podiet under sofforna.
NiklasF skrev:Man skall inte sitta dikt an någon diffusor, varför och hela den biten kan någon som kan den biten förklara mycket bättre än mig.
Så att jag skall ge förslag på andra varianter blir lite svårt
Nattlorden skrev:NiklasF skrev:Man skall inte sitta dikt an någon diffusor, varför och hela den biten kan någon som kan den biten förklara mycket bättre än mig.
Så att jag skall ge förslag på andra varianter blir lite svårt
Men då är vi inne i området där vi inte pratar "bra", utan om "minst dåligt". Är det sämre att sitta strax framför en diffusor, eller strax framför en bar vägg?
NiklasF skrev:Kanske blir, är det jävligare att trampa i en liten kattskit än en stor hundskit?
Jag rekommenderar ingen att trampa i bajs alls![]()
Nattlorden skrev:NiklasF skrev:Kanske blir, är det jävligare att trampa i en liten kattskit än en stor hundskit?
Jag rekommenderar ingen att trampa i bajs alls![]()
Aha.... han skall riva väggen alltså!
NiklasF skrev:Vända på rummet är inget alternativ?
zartok skrev:men det finns ju många andra lösningar också. http://www.emusic.se/product/22757/Vico ... Wood-Svart såg ut att fungera extremt bra och dom absorperar lite granna också, vilket kanske skulle vara bra att använda.
zartok skrev:Tusan. Finns det bilder på dessa bad-diffurorer? Kan någon ohändig människa bygga dessa eller är det köp som gäller? Komoroks hade kunnat göras bakom frontarna kanske. Det lär ju bli bra för dipoler?
Jag tar emot allt. Bygger gärna diffusor bakom högtalaren.

Adhoc skrev:zartok skrev:men det finns ju många andra lösningar också. http://www.emusic.se/product/22757/Vico ... Wood-Svart såg ut att fungera extremt bra och dom absorperar lite granna också, vilket kanske skulle vara bra att använda.
Eh, vadå? Jag ser den som extremt dyr, kass och värdelös. Diagrammet visar absorbtion, hålmönstret är helt symmetriskt och djupet är ynka 5 cm. Jag skulle inte förvänta mig stordåd från den.
sprudel skrev:Adhoc skrev:zartok skrev:men det finns ju många andra lösningar också. http://www.emusic.se/product/22757/Vico ... Wood-Svart såg ut att fungera extremt bra och dom absorperar lite granna också, vilket kanske skulle vara bra att använda.
Eh, vadå? Jag ser den som extremt dyr, kass och värdelös. Diagrammet visar absorbtion, hålmönstret är helt symmetriskt och djupet är ynka 5 cm. Jag skulle inte förvänta mig stordåd från den.
Ska vi mäta lite på söndag? Är hemma i helgen så det skulle kunna ge oss tillräckligt med tid.
sprudel skrev:Adhoc skrev:Zartok, i tråden som Nattlorden länkade till lade jag in en post med vidarelänk om teorin för en diffusor liknande "IÖ-diffusorerna". Byggnationsmässigt behöver dom inte vara särskilt svåra. viewtopic.php?p=1428728#p1428728
Soffan står rakt mot bakväggen, tror du det fungerar att ha diffusorn så nära huvudet?
Kronkan skrev:Många studs torde äta diskanten mer än de lägre registren. Vilket blir nackdelen med många lager.
Yttre panelen lite böjda brädor för att öka spridningen.
Samt några väl valda djup på olika bräder som sätts upp i någon form av beräkning. Detta mot bakväggen Sådana beräkningar kan jag inte göra.
Även ett begränsat djup torde på en sådan panel ge en bättre effekt neråt regionerna. Jmf med vanlig panel som bara arbetar med tidsförkortningar. Detta eftersom de inre studsen förlänger gångvägen.
Lycka till
zartok skrev:dags att ta fram alternativen för tanten. hon verkade igår dock vara mest inne på sockerbitarna där, och inte en mer intressant diy. däremot så får jag nog ha vad jag vill bakom högtalarna
zartok skrev:Bak vid högtalaren funderar jag på en polyuretan. Om det är det frigolit heter.
zartok skrev:Vad är det för material som man använder när man gör dom där böjda diffusorerna? Dom verkar vara rätt effektiva. Bak vid högtalaren funderar jag på en polyuretan. Om det är det frigolit heter. Göra såna där shattering rader och spraya dom svarta.
Bak på soffan så ligger vi i förhandlingar just nu. Det jag mest vill veta är om vad som helst blir bättre än naken väg, eller om det kan screwas upp där med. Jag tror att det finns en risk att vetorätten dyker upp. Samtidigt vill jag göra något av det känner jag.
Om det blir frigolit får jag ta det. Blir det rader eller kuber får jag ta det. Blir det såna där böjda fällor och diffusorer får jag ta det. Men bara om det inte kan bli sämre
mangs skrev:Jag gillar denna och de länkade trådarna mycket då jag blir sugen på att fixa mer med akustiken. Jag har så här långt jobbat mest med Absorbering då det dels får ned efterklangen och dels gör direktljudet tydligare och jag får en betydligt bättre stereobild. Det som jag möjligtvis kan ge som kritik är just att det blir lite tråkigare och mindre levande jämfört med om jag kör kala väggar.
Jag sitter relativt nära bakväggen i båda mina lyssningsrum 30 resp 60cm från bakvägg och har i nuläget satt upp relativt bredbandiga absorbenter bakom huvudet. Skulle vilja testa att byta ut dessa eller bara en av dessa mot någon form av diffusor då jag troligtvis kommer få ett mer levande ljud, låter detta vettigt?
Rum 1: 2-kanals Hifi
Jag spelar på kortändan i ett rum som är 3,5 *10m och har ca 4m i takhöjd. jag har dipoler placerade ca 60 cm från högtalarväggen och just nu spelar de utan något bakom dessa, jag har tidigare laborerat med både diffusorer och absorbenter och gillade då absorbenten bäst. Nu kör jag tomt men har istället tre stora 120*60 och 12cm djupa absorbenter direkt bakom soffan. En bakom sweets pot och en til lpå varje sida med ca 20cms mellanrum. Frågan är om jag skall testa att ersätta en eller alla av dessa med diffusorer och flytta fram 1 av dessa bakom varje högtalare?
Rum2: Hemmabio/studio
Rummet är 3,8*3m och bestyckat med tjock heltäckningsmatta och en stor soffa ca 60cm från bakvägg. Här jag har satt upp 6 st absorbentskivor i storleken 60*40*12cm för att täcka första/andra sidoreflexen och sedan har jag även två på bakväggen bakom mitt huvud för att minska reflektionen där. Det är väl främst dessa två som jag funderar på att byta mot något diffuserande då de övriga gör ett mycket bra jobb för att "städa upp". kan tillägga att bakväggen utöver dessa två absorbenter består av ett hyllsystem med Blurays och DVDs placerade lite diffusormässigt.
Några förslag med tanke på att jag sitter så nära bakväggen i båda dessa rum?
mangs skrev:Jag gillar denna och de länkade trådarna mycket då jag blir sugen på att fixa mer med akustiken. Jag har så här långt jobbat mest med Absorbering då det dels får ned efterklangen och dels gör direktljudet tydligare och jag får en betydligt bättre stereobild. Det som jag möjligtvis kan ge som kritik är just att det blir lite tråkigare och mindre levande jämfört med om jag kör kala väggar.
Jag sitter relativt nära bakväggen i båda mina lyssningsrum 30 resp 60cm från bakvägg och har i nuläget satt upp relativt bredbandiga absorbenter bakom huvudet. Skulle vilja testa att byta ut dessa eller bara en av dessa mot någon form av diffusor då jag troligtvis kommer få ett mer levande ljud, låter detta vettigt?
Rum 1: 2-kanals Hifi
Jag spelar på kortändan i ett rum som är 3,5 *10m och har ca 4m i takhöjd. jag har dipoler placerade ca 60 cm från högtalarväggen och just nu spelar de utan något bakom dessa, jag har tidigare laborerat med både diffusorer och absorbenter och gillade då absorbenten bäst. Nu kör jag tomt men har istället tre stora 120*60 och 12cm djupa absorbenter direkt bakom soffan. En bakom sweets pot och en til lpå varje sida med ca 20cms mellanrum. Frågan är om jag skall testa att ersätta en eller alla av dessa med diffusorer och flytta fram 1 av dessa bakom varje högtalare?
Rum2: Hemmabio/studio
Rummet är 3,8*3m och bestyckat med tjock heltäckningsmatta och en stor soffa ca 60cm från bakvägg. Här jag har satt upp 6 st absorbentskivor i storleken 60*40*12cm för att täcka första/andra sidoreflexen och sedan har jag även två på bakväggen bakom mitt huvud för att minska reflektionen där. Det är väl främst dessa två som jag funderar på att byta mot något diffuserande då de övriga gör ett mycket bra jobb för att "städa upp". kan tillägga att bakväggen utöver dessa två absorbenter består av ett hyllsystem med Blurays och DVDs placerade lite diffusormässigt.
Några förslag med tanke på att jag sitter så nära bakväggen i båda dessa rum?
Kronkan skrev:Här en länk där bl a två svenska tillverkare av akustiskt material försöker diskutera dipoler och diffusion. Inte helt enkelt.
https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... akers.html
När det gäller Johans inlägg så blir det för mig för mycket av en tumregel såsom det framförs. Inte lätt att hitta den länk som han pekar på.
För mig så blir det inte så enkelt. SJälv har jag nog omkring 15 - 20 % absortion på väggen bakom lyssningspositionen. Även en mindre andel absortion även på väggen bakom högtalarna. Andelen rena diffusorer högre. Finns också en andel bar vägg bakom och ovanför högtalarna. Diffusionen mest wingar men också andra typer finns. Även bokhyllor med böcker fungerar som diffusorer även om effekten inte kan bli så bra som med framräknade sådana.
Absortionen relativt sprid på väggen bakom lyssningspositionen. Detta eftersom absorbenterna är placerade bakom böckerna. Detta går att åstadkomma genom att bokhyllan är 40 cm djup. Ett mindre område är dock helt fyllt. Jag har försökt att lyssna om det skulle låta bättre i mellanregister och diskant om jag bytte ut den den lilla absorbenten som fyller ett område direkt bakom lyssningspositionen. Kan så säga inte höra något som blir bättre jämfört med ren absortion. Nu sitter jag rejält ut från bakväggen.
Personligen försöker jag undvika rena väggar. Inget som brukar leda till det jag önskar. Min anläggning är dock alltid en kompromiss som uppstår på grund av att det är ett vardagsrum trots allt.
Rent subjektivt ,vad det nu kan vara värt, har jag en erfarenhet. Desto mera diffusion desto mera av efterklang tål man i ett rum. Om det kan förstås. En kraftig förenkling. Det beror ju på en stor mängd andra variabler såsom högtalarnas spridning, vilka väggar är behandlade, fördelningen av tidiga och sena reflexer m m. För man väl säga så att det inte blir en simpel tumregel.
För trådens utveckling vore det ju bra om någon kunde länka till de länkar som Johan föreslår till läsning.
Kronkan skrev:...
När det gäller Johans inlägg så blir det för mig för mycket av en tumregel såsom det framförs. Inte lätt att hitta den länk som han pekar på.
För mig så blir det inte så enkelt.
...
Johan_Lindroos skrev:Som motpol till det stora antal förslag att absorbera bakom lyssnaren, vill jag bara poängtera att man i studioakustiksammanhang för 2-kanalsmonitorering ALDRIG gör så. Diffusering är greppet man brukar ta till. I hemmet går det bra att åstadkomma diffusering medelst en bokhylla. Alternativt ser man till att inte befinna sig alltför nära bakomvarande vägg. Det passar mycket bättre ihop med hur vår hörsel interagerar med ljudfält som skapas av enbart två högtalare. Meningen är ju att "luras" och tro att vi upplever en verklig musikupplevelse från bara två ljudkanaler. Genom att absorbera precis bakom huvudet skapas en "lock-i-huvudet-känsla" som är obehaglig och inte är vad man normalt upplever i verkligheten annat än i ekofria rum. Ungefär som att 2 pi steradianer (en halvsfär) av ljudfältet är helt borta. Genom att diffusera den tydliga reflexen bakom huvudet jämnar man ut reflexen över tiden, och den stör inte längre, men man kan fortfrarande förnimma väggen bakom som en naturlig del av det rum man befinner sig i.
Dessa angivna rekommendationer passar lika bra för hemlyssning som i studiosammanhang.
I multikanalssammanhnag kan man dock tänka sig att absorbera mer runt om, eftersom då inspelningarna ofta har ett ljudfält av rumsklang som återges från högtalare.
Det finns även andra metoder att göra illusionen mer verklighetslik, såsom ambiofoni. Men då funkar vissa inspelningar sämre och vissa bättre, så det är inte alltid det blir bra.
Jag förstår inte varför dessa frågor väldigt ofta tycks besvaras med att absorbering bakom lyssnaren föreslås mer än något annat. Kanske är en anledning att folk provat att absorbera bakom och upplevt att det blev en väldigt stor skillnad mot innan? Att man upplever en skillnad behöver inte nödvändigtvis betyda att det är så man tycker det är bäst att lyssna så i längden. Fråga även vilken studiorumsakustiker som helst och de kommer förmodligen att ge samma svar. Själv blev jag nästan lite yr i huvudet då jag för skojs skull experimenterade för tio år sedan. Inget som jag vill rekommendra alltså.
Johan_Lindroos skrev:Kan hålla med om att man hör effekter av väggen bakom huvudet om den är nära, men kanske inte graden av obehaglighet. Det är också en mycket tydlig effekt (främst frekvensmässig, ej i tiden eftersom den kommer så tätt inpå) som jag tror att vår hörsel har mycket enklare att sortera ut vid lyssning, eftersom den är så markant och likadan hela tiden om man sitter still, samt att den kommer från en halt annan riktning än det frontalt infallande ljudet.Morgan skrev:Min erfarenhet: Stenhård vägg omedelbart bakom lyssnaren (inom 30 cm eller så) ger en ganska obehaglig effekt vid musiklyssning - främst i diskantregistret.Hellre då döddämpat.
Nä, usch och blä.En strålningsrymd av 2 pi steradianer av totalabsorberande bakom lyssnaren är inte en behaglig upplevelse när man synintrycksmässigt vet om att man befinner sig i ett rum, men hörmässigt upplever sig sitta i ett halvt rum av väggar där alla väggar bakom en har försvunnit. Man kan ju nästan få svindel och tro att man kan trilla ut genom lägenheten baklänges...
Men då man skall till att prata med varandra får man en ganska otrevlig "lock i öronen"-känsla av att i ett väldämpat rum ha en helt död vägg bakom lyssnaren.
Ja just det. Fast jag anser det är besvärligt för alla sorters ljud, både från tal och musikanläggningar.
Diffusion har jag inte experimenterat med i denna position (så nära lyssnaren).
Gör det!
Johan_Lindroos skrev:Ok, Merkurius då förstår jag IÖ:s tänk.
Som jag ser det så har han sett till en helhet som ska bli så bra som möjligt med hänsyn taget till enkla medel, vilket är bra förutsatt att man inte vill gå på "extremiteter". Du har åstadkommit en billig lösning som funkar nästan bra. Det som du skulle kunna förbättre är att införa lokal reflektion bakom lyssningsplats, alltså kanske bara någon meter runt där du har huvudet. Du skulle kunna göra det på olika vis, kanske placera en bokhylla bakom soffan (fult! & låg "WAF"!) eller kanske förse tyget med en plastfolie eller att man skulle kunna lacka den el.likn. Om man ökar reflektionerna bakifrån så minskar man effekten av att man tycker sig "sitta utomhus och lyssna, som att man har tystnad bakom huvudet". Det har man ju aldrig i en konsertliknande situation inomhus eftersom man alltid nås av reflexer bakifrån i halvsfären bakom lyssnaren. Det blir alltid en mer naturlik upplevelse att lyssna på musik hemma om man nås av vissa ljud (reflexer, gärna diffuserade) bakifrån.
Om man har en full 5.1-7.1-lösning med många surroundhögtalare som är ämnade att via högtalarna skicka ut efterklangsljud (rumsliknande ljud) så kommer dessa från högtalarna och man har inte alls samma behov av att ha vissa reflektion bakifrån. Då är det snarare en fördel med absorption runt om eftersom det flesta högtalare fungererar bättre i en lätt högfrekvensabsorberande närmiljö. Vissa högtalare är dock gjorda för väggmontage (fast många är gjorda för väggmontage utan att vara akustiskt lämpligt utföormade ändå, tyvärr). Fast jag vet nog ingen som enbart lyssnar på multikanalljud. De flesta lyssnar ju ändå på tvåkanaliga inspelningar den mesta tiden, vilket gör att behovet av ett sådant rum kanske man mest finner för dedikerade hembioinstallationer.
Johan_Lindroos skrev:Pabo, tidiga reflexer från sidoväggarna brukar vara betydligt bättre att absorbera. Diffusering passar bättre att göra t.ex bakom lyssnaren.
Man kan säga att en diffusor är som en absorbent också i akustiskt hänseende, fast det är en dålig absorbent.
Johan_Lindroos skrev:Hej Hotspur!
Man bör ej dämpa precis bakom lyssningsplats. Psykoakustiskt får man då "en halvsfär av tystnad" vilket ju aldig någonsin uppträder i verkligheten då man lyssnar på musik.
Som du har soffan väldigt nära väggen bakom dig är lite olyckligt. Du bör helst ha soffan en bit ut från väggen. Då kan det t.om. vara acceptabelt att inte göra något med bakväggen.
Här kommer då förslaget på den bästa lösningen: Att diffusera!
Man kan göra det medelst en bokhylla med böcker eller CD-skivor eller andra objekt som står med oregelbundet djup. Eller så kan man köpa någon av de otal olika varianter av diffusorer som finns att köpa på marknaden. T.ex. har Svanå Miljöteknik olika varianter. Jag rekommenderar en som har ett djup på minst 10 cm. En diffusor fungerar på lite annorlunda sätt än en absorbent, den sprider infallande ljudet åt olika riktningar istället, vilket gör att du kommer att slippa den tydliga väggreflexen, men samtidigt får du inte den obehagliga "lock-i-huvudet-känslan". Man kan prova att lyssna hur en diffusor fungerar genom att prata med den! Sedan jämför man att prata mot en kal vägg med samma avstånd. Man kan även prova att prata med en absorbent. Man märker då att med en diffusor får man inte samma "hårda" reflex, men samtidigt blir det inte den oönskade tystnaden som en absorbent orsakar.
Jag har själv designat några varianter av diffusorer med inbyggda basabsorbenter. De var utrymmeskrävande och sitter nu i ett hembiorum längs hela väggen bakom lyssnarna och ungefär halva sidoväggen snett bakom lyssnarna. Man kan förstås göra mindre som bara är någon meter bred och halvmeter hög och 10 cm tjock. Eftersom du ska sitta så pass nära så behöver den inte vara så stor.
Frågan om att absorbera bakom huvudet brukar dyka upp då och då och det förvånar mig lite att det ofta anses vara en bra metod. Det finns t.ex. inga (bra) studio som man bygger så. På Hififorum har jag skrivit en hel del om detta då jag hette Knoppen där. Även här på Faktiskt kan man nog hitta en del i arkivet.
Kronkan skrev:Här en länk där bl a två svenska tillverkare av akustiskt material försöker diskutera dipoler och diffusion. Inte helt enkelt.
https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... akers.html
För mig så blir det inte så enkelt. SJälv har jag nog omkring 15 - 20 % absortion på väggen bakom lyssningspositionen. Även en mindre andel absortion även på väggen bakom högtalarna. Andelen rena diffusorer högre. Finns också en andel bar vägg bakom och ovanför högtalarna. Diffusionen mest wingar men också andra typer finns. Även bokhyllor med böcker fungerar som diffusorer även om effekten inte kan bli så bra som med framräknade sådana.
Absortionen relativt sprid på väggen bakom lyssningspositionen. Detta eftersom absorbenterna är placerade bakom böckerna. Detta går att åstadkomma genom att bokhyllan är 40 cm djup. Ett mindre område är dock helt fyllt. Jag har försökt att lyssna om det skulle låta bättre i mellanregister och diskant om jag bytte ut den den lilla absorbenten som fyller ett område direkt bakom lyssningspositionen. Kan så säga inte höra något som blir bättre jämfört med ren absortion. Nu sitter jag rejält ut från bakväggen.
Personligen försöker jag undvika rena väggar. Inget som brukar leda till det jag önskar. Min anläggning är dock alltid en kompromiss som uppstår på grund av att det är ett vardagsrum trots allt.
Rent subjektivt ,vad det nu kan vara värt, har jag en erfarenhet. Desto mera diffusion desto mera av efterklang tål man i ett rum. Om det kan förstås. En kraftig förenkling. Det beror ju på en stor mängd andra variabler såsom högtalarnas spridning, vilka väggar är behandlade m m. För man väl säga så att det inte blir en simpel tumregel.
För trådens utveckling vore det ju bra om någon kunde länka till de länkar som Johan föreslår till läsning.
Johan_Lindroos skrev:Tack Sebalth!
Tack till dig också, bootstrap!
Kronkan skrev:Nu var jag ju inte kritisk mot Johan och hans kunskaper utan den våldsamt generella utsagan vilket ju inte innebär att den är helt fel i något avseende men kanske inte heller är helt rätt heller. Ingen motivation eller vidarelänk vilket gör att det är svårt att kunna förhålla sig till en sådan utsaga.
Trådfrågan handlar om mycket tidiga och första reflektioner från vägg bakom lyssningspositionen. Själv har jag föreslagit i första hand olika typer av diffusering som leder till att en viss försening i reflexen uppstår. Detta går definitivt inte emot vad som skrevs. Inte alls.
Men för mig är någon länk, gärna lite funderingar och analyser från Johan högst välkomna.
zartok skrev:Något som håller i tråden. Generatorn kommer väl med nypor att bara klämma fast i tråden?

zartok skrev:Kan jag ta en figursåg, spänna fast tråden och sätta en nypa i varje ände av tråden?
Eller två spikar, spänna tråd mellan och sen sätta en i varje
zartok skrev:Två spikar i en bräda?![]()
Jag tänker mig att bara köpa en sak med en plusklämma och en minusklämma, och spänna fast det i spikarna och tråden. Då isoleras spikarna.
zartok skrev:Bra reservlösning om jag inte finner tråden. Vilket jag inte verkar göra. Någon speciell sträng?
zartok skrev:det finns väl bara två typer av strängar? den genomskinliga och den ej genomskinliga?
NiklasF skrev:Varför inte bara såga upp frigoliten med en fintandad såg?
zartok skrev:då vart det kört. fast jag kanske kan fråga den som säljer mina strängar?
massiva måste vara mer hållbara, så det blir nog såna.
Adhoc skrev:Köp en fungerande gammal brödrost på loppis o slakta. Många meter glödtråd och ratt att vrida på för effekten.
Nattlorden skrev:Adhoc skrev:Köp en fungerande gammal brödrost på loppis o slakta. Många meter glödtråd och ratt att vrida på för effekten.
snyggt outside-the-box-tänkande!
paa skrev:Nattlorden skrev:Adhoc skrev:Köp en fungerande gammal brödrost på loppis o slakta. Många meter glödtråd och ratt att vrida på för effekten.
snyggt outside-the-box-tänkande!
230V fritt exponerat?
Adhoc skrev:Köp en fungerande gammal brödrost på loppis o slakta. Många meter glödtråd och ratt att vrida på för effekten.
zartok skrev:Tack för ert engagemang, allihopa! Jag har köpt tre st strängar på stan idag,ska det om det fungerar. Om inte har jag en brödrost hemma som nog ingen skulle sakna...
Köpte även en labgenerator eller vad dom nu hette, men en som var lite starkare än dom lorden föreslog. Kändes att det är lika att köpa lite rejälare för säkerhetsskull. Det börjar bli redo!
Nattlorden skrev:Han skall väl kapa frigolit, inte fingrar? Går att sätta den med en egen jordfelsbrytare. Stötar har man väl fått massor av gånger, inget mer med det. (Man måste ju inte kapa på diskbänken och stå och hålla i den med andra handen precis...)
zartok skrev:Tack för varningen, men jag ska inte röra tråden. Har råkat ta i en koppartråd som kom fel mellan två bilbatterier och det sved rätt länge efteråt. Huden var väckdet misstaget gör jag inte om. Vi hade inga startkablar btw
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44421
Det var detta labbaggregat som jag köpte. Det bör räcka. Baserat jag på att det är kraftigare än lordens första rekommendation
zartok skrev:Ja pallar den inte så blir det väl att ge sig på brödrosten misstänker jag. Dom trådarna blir varmahittade 20mm slät tråd som jag hoppas fungerar.
zartok skrev:Jag menade att tråden var 0.20 mm
zartok skrev:vi håller tummarnajag ska nog göra det imorgon, får se vad som händer då. håller tummarna stenhårt. hoppas på att köra igång idag eller imorgon. fungerar det bra så lär jag ha ett par diffusorer bakom frontarna rätt tidigt. ja, dom måste målas också, men jag får höra hur det fungerar. bakom högtalarna ska jag bara diffusera rätt kort har jag tänkt, men vi får se vad det blir. bakom soffan vill jag gärna ha lite större skiftning iaf. ska testa. får se vad som händer
zartok skrev:vi håller tummarnajag ska nog göra det imorgon, får se vad som händer då. håller tummarna stenhårt. hoppas på att köra igång idag eller imorgon. fungerar det bra så lär jag ha ett par diffusorer bakom frontarna rätt tidigt. ja, dom måste målas också, men jag får höra hur det fungerar. bakom högtalarna ska jag bara diffusera rätt kort har jag tänkt, men vi får se vad det blir. bakom soffan vill jag gärna ha lite större skiftning iaf. ska testa. får se vad som händer
Kronkan skrev:Tänk på att om du målar dem så kommer absortionen minska. Hittar inte länken där det finns beskrivit. Men vill minnas att sådant materiel som du skall arbeta med absorberar något mindre målade. Bara upplysningsvis.
Sedan tänk också på ångorna.
RogerGustavsson skrev:Frigolit/cellplast brukar väl gulna i solljus?
zartok skrev:Mailat vibrations om vad dom tar för svanå golden horn nyss. Dom verkar vara enda stället jag hittar som säljer svanå.
Har fått rekommendationer om vinnarna igen, även fast dom är av papp. Svanå direkt misstänker jag. Funderar på hur många jag ska ha bara. Bakom dipolerna skulle dom väl också göra sig bra?
zartok skrev:Tyvärr gick det inte att skära rakt, så det blev inga diffusorer här hemma.
Nattlorden skrev:zartok skrev:Tyvärr gick det inte att skära rakt, så det blev inga diffusorer här hemma.
Du monterade väl tråden i fix höjd och knuffade frigoliten på ett underlag? För på frihand blir det säkert inte bra.
zartok skrev:Kommer bild och video när det är uppladdat. Tog ett jädrans tag att ladda upp bara. Skärningen är vid en prototypsåg har jag för mig, jag gjorde tre olika där alla tre fungerade olika. Men det gick inte att komma ifrån att det inte gick att spänna linan nog hårt.
darkg skrev:
Det krävs någon slags fjäderspänning om tråden utvidgar sig som motståndstråd brukar.
zartok skrev:ja, det är väldigt viktigt med väggen bak både vid högtalarna och vid sittplatsen. jag sitter ju tyvärr rätt nära en stenhård bakvägg, och det är det som jag nu inser inte går att göra något åt. måste fixas. Jag har fått ett svar från Matts nu och det verkar som att det finns vingar på lager. Jag hoppas verkligen att dom går att skicka, jag har ingen vidare lust alls att åka ner till stockholm för att hämta vingar. Brukar vara väldigt ont om tid för mig med mitt skol och arbetsschema, så två dagar har jag aldrig tid att bara försvinna från Umeå. En dag blir tungt att köra ensam dessutom
zartok skrev:Transporten gick att lösa, och dom kommer i framtiden göra det lättare att köpa från dom har jag fått höra. Dock vill jag inte säga hur![]()
Tack för det. Jag hoppas absolut på att det kommer att bli bra det här. Både jag och sambon har enats om hur det ska se ut, så det blir sex svarta vingar hit.
Jag är som vanligt skeptisk till hur mycket det kommer göra, men det kommer bara kunna bli bättre, det är det viktiga
zartok skrev:Väntar fortfarande på att få höra om mina vingar finns på lager. Har mailat igen och frågat om det igår. Vad är det här?
zartok skrev:Samtidigt så är jag inte en person som känner att jag vill ligga på, så han får svara när han känner för det
zartok » ons 8 okt, 2014 14:34
Har mailat igen och frågat om det igår. Vad är det här?
---------------------------------------------------
zartok » tor 9 okt, 2014 10:51
Börjar bli otålig
NiklasF skrev:Vafasiken, om dom inte svarar inom skälig till så gör en avbokning och vik till ett par själv.
2lök/st för lite papp
Eller ne, 2K/st var för dom små och hämtpris på mässa va? minnet är bra men kort.
NiklasF skrev:Är det dom riktiga vingarna eller dom i papp?
Hade vart intressant att se mätningar mellan dessa då jag har fått till mig att det är väldigt viktigt att för att få bra effekt så är det ett måste att få det 100% tätt, och det kan aldrig en vinge i papp bli.
zartok skrev:formpressad thermoplast? t-fuzers som skulle köpas?
fan, tänk om vi här inne skulle starta en sån där insamling för att låta ett företag trycka upp såna åt oss? efter att tryckpressen är igång så hade dom ju kostat oss typ en krona styck. då hade vi nog fått fylla samtliga väggar vi har hemma för en rätt beskedlig summa om vi var många
zartok skrev:formpressad thermoplast? t-fuzers som skulle köpas?
fan, tänk om vi här inne skulle starta en sån där insamling för att låta ett företag trycka upp såna åt oss? efter att tryckpressen är igång så hade dom ju kostat oss typ en krona styck. då hade vi nog fått fylla samtliga väggar vi har hemma för en rätt beskedlig summa om vi var många
nu vet jag inte hur pappen är konstruerad, men om jag tänker mig att det bara är småglipor högst upp och längst ner så ser jag inte att det skulle vara så farligt. then again så känner jag inte till hur såna där saker fungerar
blixten_no1 skrev:Hur ser dom ut?
Jobbar med papp
NiklasF skrev:Snabba svar ifrån firman.
( Skriver ifrån mobilen )
Hej Vi är ett par killar på ett hififorum som har lite funderingar på akustikprodukter, vi klurar på att ev ta fram en egen diffusor och vill då höra runt vad det skulle bli för kostnader för att göra en sådan. Exempel på en sådan kan se ut såhär. Närbild. http://www.minhembio.com/bilder/bild/in ... =94837.jpg Här är två stycken monterade ovanpå varandra. http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=94825.jpg Varje diffusor är 55x55cm Antar att det är startkostnaden som blir en slant och sen blir varje 55x55cm panel billigare vart som? Ser fram emot att höra av er och vad det kan tänkas kosta.
Hejsan,
Vi är legotillverkare av plastprodukter, vilket innebär att kunderna äger verktygen som behövs medan vi har formsprutorna för att tillverka detaljerna.
Att börja tillverka en detalj av 550mm * 550mm * Xmm kommer ha en ganska stor kostnad förknippad med att köpa verktyget, 300 000kr till 450 000kr skulle jag gissa på, vi behöver kompletta 3D underlag för att kunna lämna en skarp offert på verktyg och körning.
Körning: Styckespriset utgörs till störst del av 3 faktorer, manuell hantering, material och cykeltid i maskinen. Skulle gissa att de kommer kosta omkring 9 till 15kr styck, lite beroende på vad man väljer i de olika kategorierna.
Sen finns en ställkostnad som kommer vara omkring 1200kr per produktionstillfälle (uppsättning av verktyg, start maskin, nertagning av verktyg och
rengöring av sprutenhet).
Vad skulle kostnaden bli för ett verktyg om man krymper den till runt 10x10cm och limmar ihop bitarna själv till lämplig storlek?
Hej igen,
Osäkert vi skulle behöva 3D filer eller kompletta 2D underlag för att kunna offerera skarpt på det.
Allt från omkring 80 000 till 150 000kr är troligt. Styckespriset skulle sjunka antagligen till 3-6kr styck och ställkostnaden till omkring 900kr/produktions tillfälle.
Tror dock att de släppvinklar som behövs för att man skall kunna avforma detaljen skulle kunna ställa till det vid en sådan lösning.
sprudel skrev: Lätt som en plätt ju.
Sälj kåken, köp verktygen, bli stämd av några advokater på hela insatsen o en hel del till. Bättre att bygga nytt kök!

zartok skrev:http://www.malarplast.se/produktion/
Rent instinktivt lät det här företaget billigare. Egna verktygstillverkare och allt
zartok skrev:vafan? förstår inte hur fasen ett verktyg, typ en form eller något, vad det nu än är kan kosta så jäkla mycket pengar. undrar vad det skulle kosta om man bara gjorde en smal skiva med olika höjningar och sen limmade dom spegelvänt mot varandra varje rad? då kan det ju inte behövas några svindyra verktyg, det är ju en fett enkel sak. skulle vem som helst kunna göra hemma med en 3d-skrivare
zartok skrev:http://www.vakuumplast.com/metoden
Här är bra bajs för ett eventuellt projekt!
zartok skrev:Utifall det inte blir något av vaccumplasten så funderar jag på att bygga en egen vinge med färdigkapade delar. Jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra då principen bakom bygget skulle vara exakt den som svanå använder. Jag lär ju inte bli stämd om jag gör något liknande för privat bruk så att säga.
Dock så skulle jag behöva lite hjälp med materialvalet. Finns det någon form av väldigt tunt trä man kan använda? Jag funderar på ca 3 mm. Jag tänkte att det skulle gå att låta någon firma kapa upp en massa bitar som jag sen kan forma till vingar med samma princip som svanå, inkl något tunt upptill och nertill. Det finns ett par olika diffusorer på marknaden som använder sig av tunna skiljeväggar och det är typ det jag tänkt mig.
Då, vad finns det för material som jag kan använda mig av och hur får jag tag i det? Ogärna vanlig plywood, såvida det inte finns prywood som inte sticks
zartok skrev:Jag kan beskriva grundtanken bakom att göra egna diffusorer så att ingen tror att jag ska kopiera svanås rakt av (om svaret dröjer).
Om det går att få formad plast så tänkte jag sätta ungefär som ett par u i rad med uppfångande u bakom. Typ två u och ett W bakom, som passar in i u'na. Det blir endel bågar med andra ord. I grunden påminner det betydligt mer om mina ursprungliga tankar om bambu, då jag skulle ha använt halva bamburör i u-konstruktioner.
Jag är dock osäker om just välvda runda pinnar är rätt väg att gå, men det går nog att hitta simuleringar som visar det hela.
PVC har jag funderat på, men det finns inte rör med rätt storlek för det hela.
Om det inte blir u med plast så var tanken att höra det med smala paneler och bygga upp u och W på plattor. Om jag har ett ritprogram på plattan kan jag kasta ut en prototyp över mina tankegångar.
Just det, en sak till som jag tänkt är att ha ett u med öppningen vänd mot ljudet och extra bitar i u-et. Det är svårt att förklara, men lättare att rita
zartok skrev:Boken där fanns tydligen på pdf, så jag ska börja kolla lite i den innan jag lånar den på måndag. Som jag ser det finns det ca 5-6 huvudtyper av difusion.
Vingar som förlänger ljudvägen
Sockerbitar som splittar massvis
Paneler med skivor och olika djup
Badpaneler
Taggar eller pyramider
Vågor
Något sånt.
zartok skrev:Hur går plastglas att böja? Det som slog mig var hur sjukt lär det skulle gå att göra "snygga" badendiffusorer genom att bara ta och borra hål i skivor och sen böja dom.
zartok skrev:Ja... Det har jag inte ens tänkt på. Jag har ett stentak, men det skulle absolut fungera att studsa ljudet uppåt. Jag har aldrig hört talas om en sån lösning, men varför inte?
Det har får bilden av är att man vill höra diffuserat ljud. Dämpning bak är det flera som inte rekommenderar och jag upplever själv att dämpning bak kan upplevas som överdämpning i ett rum. Skulle en takstuds inte innebära att det skulle riskera att låta överdämpat, eller tar sig ex vis diskant igenom även skivor som är ämnade att rikta bort ljud?
Konstruktionen låter iaf enkel. Fyra stolpar och några skivor som riktas snett mot taket
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster