Moderator: Redaktörer

IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
Och då tänker jag på barn som skriker ohämmat överallt. I affären, på gatorna, på fester, på tåget ja tusan i mig överallt.
Idag är det dessutom FÅ föräldrar som säger till dom????? Grymt dåligt att föräldrar av idag inte uppfostrar barnen
JM skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
Och då tänker jag på barn som skriker ohämmat överallt. I affären, på gatorna, på fester, på tåget ja tusan i mig överallt.
Idag är det dessutom FÅ föräldrar som säger till dom????? Grymt dåligt att föräldrar av idag inte uppfostrar barnen
Så sa redan de gamla grekerna.
Misstänker att du och jag bor i liknande kvarter fast på olika platser. Här på östkusten finns alla grader av uppfostran. Ingen större skillnad mot för 30 år sedan.
Men det är inte riktigt som i Frankrike eller Italien.
JM
JM skrev:Du har fel Ingvar vissa ballonger kan vara farliga o kan ge permanenta hörselskador.
JM
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
IngOehman skrev: Hörlurslyssning, speciellt sedan maxnivåbegränsningar kom in och musik i så hög komprimeras som kompensation, är ett annat elände som skördar många offer.
Vad tänker du på här?IngOehman skrev:
Ljudnivåer och ljudkvaliteten i många offentliga musiksammanhang är ytterligare ett allvarligt problem.
Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
Ändå är det vääldigt långt till hörselskador vid normal dagisverksamhet. I motsats till vad en del verkar tro så skriker inte barn speciellt mycket på dagis. Det brukar finnas duktig personal där som tar hand om sånt. Den akustiska miljön spelar roll för bakgrundsbullret och den allmänna ljudnivån, men i de fall ungarna utsätts för höga nivåer är de oftast så nära källan att rumsakustiken är satt ur spel. Och den allmänna ljudnivån är typiskt inte så stark att den är hörselskadlig, men den kan påverka personalens röstbelastning.
JM skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
Så sa redan de gamla grekerna.
Misstänker att du och jag bor i liknande kvarter fast på olika platser. Här på östkusten finns alla grader av uppfostran. Ingen större skillnad mot för 30 år sedan.
Men det är inte riktigt som i Frankrike eller Italien.
JM
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja det är ett gissel.
Ändå är det vääldigt långt till hörselskador vid normal dagisverksamhet. I motsats till vad en del verkar tro så skriker inte barn speciellt mycket på dagis. Det brukar finnas duktig personal där som tar hand om sånt. Den akustiska miljön spelar roll för bakgrundsbullret och den allmänna ljudnivån, men i de fall ungarna utsätts för höga nivåer är de oftast så nära källan att rumsakustiken är satt ur spel. Och den allmänna ljudnivån är typiskt inte så stark att den är hörselskadlig, men den kan påverka personalens röstbelastning.
Har du barn själv Svante? Hur många olika dagis har du besökt? (du skulle kunna ha besökt något extraordinärt dagis...)
rikkitikkitavi skrev:Jag förstår inte, var har ni fått uppfattningen om att det är så hög bullernivå på dagis?
I Miljöhälsorapport 2005 från Socialstyrelsen kan vi läsa att
I nära hälften av undersökta danska daghem har ljudnivån uppmätts till över 80 dB. […] I tre förskolor i Holmsund/Obbola som följdes under längre tid uppmättes bullernivåer med personalburen dosimeter genomsnittligt till mellan 79 och 81 dB LAeq,5h. Vid alla förskolor förekom dock individuella exponeringsvärden på mellan 81 och 88 dB LAeq,5h, dvs. i närheten av eller över tillåten exponering för en hel arbetsdag. […] En kartläggning av 103 förskoleavdelningar i Lidköping och Skara visade att ljudnivåerna i en femtedel av förskolorna var 80 dB.
Undersökningen som utfördes av miljökontoret i Solna där man besökte 17 förskolor visade att:
Alla utom en förskola hade maxnivåer på över 100 dBA, den förskola som underskred detta värde hade endast 20 minuter registrerad mätning, vilket är för kort tid för att kunna dra några slutsatser i från. Hela 5 förskolor överskred 110 dBA som är riktvärdet för maximala ljudnivåer för barn vid vistelse på disko. Den förskola som hade högsta maximala ljudnivåerna låg på 120 dBA. Det överskrider även riktvärdet för vuxna, vilket miljökontoret anser är alarmerande.
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja det är ett gissel.
Har du barn själv Svante? Hur många olika dagis har du besökt? (du skulle kunna ha besökt något extraordinärt dagis...)
Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:
Ja, jag har faktiskt gjort mätningar och publicerat om det. Men jag har även minne som en guldfisk, så jag kom ihåg lite fel. Det är rätt långt till hörselskador för personalen, i en studie som jag var med på mättes 76 dBA Leq upp intill personalens öron, medelvärdesbildat över hela arbetsdagar. Normen för hörselskadligt buller tillåter 80 dBA Leq över 8 h och var tidigare 85 dBA om jag inte minns fel. Jag var även med på en annan studie där vi mätte på ungar också, och där var nivån högre (vilket jag hade glömt). Där blev nivån 83 dBA Leq. Mycket av bullret kom från den egna aktiviteten (dock ej egna rösten, den plockades bort), tex när de kastade klossar i lådor som det skramlade mycket om.
JM skrev:Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Har du barn själv Svante? Hur många olika dagis har du besökt? (du skulle kunna ha besökt något extraordinärt dagis...)
Ja, jag har faktiskt gjort mätningar och publicerat om det. Men jag har även minne som en guldfisk, så jag kom ihåg lite fel. Det är rätt långt till hörselskador för personalen, i en studie som jag var med på mättes 76 dBA Leq upp intill personalens öron, medelvärdesbildat över hela arbetsdagar. Normen för hörselskadligt buller tillåter 80 dBA Leq över 8 h och var tidigare 85 dBA om jag inte minns fel. Jag var även med på en annan studie där vi mätte på ungar också, och där var nivån högre (vilket jag hade glömt). Där blev nivån 83 dBA Leq. Mycket av bullret kom från den egna aktiviteten (dock ej egna rösten, den plockades bort), tex när de kastade klossar i lådor som det skramlade mycket om.
Vilka maxvärden uppmättes? Slå ihop kastullock invid ett barns öra ger nog höga toppvärden. Eller?
Ett större problem än buller i relation till barnen är mobiltelefonerna i händerna på föräldrar o vuxna.
JM
Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev: Barn skriker högre ju högre allmän ljudnivå det är, och dagis blir i allt högre grad byggda med hårda och "lättstädade ytor". Det är ett mycket stort problem. Det drabbar både barnen och de vuxna som jobbar i sådana miljöer.
Ja det är ett gissel.
IngOehman skrev:Fast toppnivåerna är rätt så ointressanta.
De blir maximala om man spelar så bredbandigt LP-filtrerade dirac-pulser som möjligt. Och det är extremt harmlösa signaler även om de har en bandbredd om säg 22 kHz (CD) och spelas med peaknivån 130 dB.
Problemet med peaknivåer är att de inte säger just någonting om exponeringen för hörseln, eftersom de kan innehålla nästan vad som helst frekvensmässigt. Det enda man kan säga säkert är att det hade varit ofantligt mycket värre med 3 kHz på samma ljudtrycksnivå.
Påståenden i böcker och rapporter om att transienta ljud är mycket farligare än statiska är legio, men är okunnigt nonsens. Troligen sprungar de ur det faktum att några av de farligare ljuden ÄR transienta, men det är en förmildrande omständighet, inte tvärtom. Att de är farliga beror inte på att de är transienta utan på att de är extremt starka och innehåller resonanta bidrag som är smalbandiga och alltså egentligen inte speciellt transienta.
IngOehman skrev:<snip>
Påståenden i böcker och rapporter om att transienta ljud är mycket farligare än statiska är legio, men är okunnigt nonsens. Troligen sprungar de ur det faktum att några av de farligare ljuden ÄR transienta, men det är en förmildrande omständighet, inte tvärtom. Att de är farliga beror inte på att de är transienta utan på att de är extremt starka och innehåller resonanta bidrag som är smalbandiga och alltså egentligen inte speciellt transienta.
Vh, iö
</snip>
IngOehman skrev:Problemet med peaknivåer är att de inte säger just någonting om exponeringen för hörseln, eftersom de kan innehålla nästan vad som helst frekvensmässigt. Det enda man kan säga säkert är att det hade varit ofantligt mycket värre med 3 kHz på samma ljudtrycksnivå.
Påståenden i böcker och rapporter om att transienta ljud är mycket farligare än statiska är legio, men är okunnigt nonsens.
Vh, iö

Svante skrev:Man ska komma ihåg i sammanhanget att vid toppnivåmätning med ljudnivåmätare förutsätts alltid C-vägning, det är den enda vägning som finns med i standarden. Det finns alltså ingen standardiserad Lpeak(A) eller Lpeak(Z).
Det gör att det görs en viss lågpassning av signalen och extremt korta impulser filtreras bort, typ.
JM skrev:Svante skrev:Man ska komma ihåg i sammanhanget att vid toppnivåmätning med ljudnivåmätare förutsätts alltid C-vägning, det är den enda vägning som finns med i standarden. Det finns alltså ingen standardiserad Lpeak(A) eller Lpeak(Z).
Det gör att det görs en viss lågpassning av signalen och extremt korta impulser filtreras bort, typ.
Innebär detta att ballonger i verkligheten utsätter barnen för ännu högre maxvärden än det som redovisas i studierna?
JM
IngOehman skrev:Men nej, typiskt ger C-vägning av ballongsmällar (speciellt på nära håll) HÖGRE värden än A-vägning.
IngOehman skrev:Det är transienta ljud som inkluderar starka smalbandiga ljud (i hörselkönsligt register) som är farliga för hörseln, inte bredbandiga ljud, som de en smälld ballong ger ifrån sig. Bredbandighet ger lite exponering per hörselhårsarea. Vh, iö

Svante skrev:Nu har jag skummat artikeln och jag reagerar över hur de, som så många andra slarvar med att ange avstånd. Iofs finns de där, men i den löpande texten pratar de om att en magnum har xxx dB utan att specificera avståndet. Det bör man göra varje gång man ger en siffra.
Mina tankar efter att ha läst är att ja, man ska nog inte trycka en ballong mot örat och smälla den. Det vore ungefär lika dumt som att skjuta med en Magnum på 0,5 m avstånd utan hörselskydd. Man ska heller inte trycka en ballong mot örat och smälla den flera gånger om dagen. Man kan nog skjuta med en Magnum både en och två gånger utan hörselskydd, men är man skytt så skjuter man ju många fler gånger än så. Ballonger smäller ganska sällan alldeles intill örat. Oftast sker det nog på lite större avstånd. Och det är ju inte så ofta man har ballongpangarorgier och smäller av 100 ballonger samma dag. Intill örat. Med en Magnum skjuter man nog 100 skott på en dag, dock.
Bredbandigheten är nog jämförbar med ett pistolskott, jag tycker de låter spektralt ganska lika.
JM skrev:Svante skrev:Nu har jag skummat artikeln och jag reagerar över hur de, som så många andra slarvar med att ange avstånd. Iofs finns de där, men i den löpande texten pratar de om att en magnum har xxx dB utan att specificera avståndet. Det bör man göra varje gång man ger en siffra.
Mina tankar efter att ha läst är att ja, man ska nog inte trycka en ballong mot örat och smälla den. Det vore ungefär lika dumt som att skjuta med en Magnum på 0,5 m avstånd utan hörselskydd. Man ska heller inte trycka en ballong mot örat och smälla den flera gånger om dagen. Man kan nog skjuta med en Magnum både en och två gånger utan hörselskydd, men är man skytt så skjuter man ju många fler gånger än så. Ballonger smäller ganska sällan alldeles intill örat. Oftast sker det nog på lite större avstånd. Och det är ju inte så ofta man har ballongpangarorgier och smäller av 100 ballonger samma dag. Intill örat. Med en Magnum skjuter man nog 100 skott på en dag, dock.
Bredbandigheten är nog jämförbar med ett pistolskott, jag tycker de låter spektralt ganska lika.
Om ett barn smäller en ballong, med bredbandigt spectrum o 168 dB enligt kurvorna ovan, 1 cm från örat på sin pappa och ett annat barn smäller av sin pappas revolver, med samma data som ovan, 1 cm från örat på pappan - blir ljudexponeringen väsentligen lika? Eller finns det någon väsentligen skillnad mellan ballongens och pistolens påverkan på yttre hörselgången? Om så - vad?
JM
Perfector skrev:Transienter är det som ger skador i första hand då den kraftiga stigningen från ingenting till pang bryter av flimmerhår i snäckan som ramlar till botten på snäckan och skapar oljud.
Jag har det sedan 20 år och det är störande.
Ljud som stiger långsamt till hög volym är inte lika farligt då flimmerhåren hinner med och böjer sig för trycket.
Dessutom minskar känsligheten vid långvarig utsatthet.
Svante skrev:Perfector skrev:Transienter är det som ger skador i första hand då den kraftiga stigningen från ingenting till pang bryter av flimmerhår i snäckan som ramlar till botten på snäckan och skapar oljud.
Ljud som stiger långsamt till hög volym är inte lika farligt då flimmerhåren hinner med och böjer sig för trycket.
Det där är bara fel.
Svante skrev:Det där är bara fel.
Svante skrev:Perfector skrev:Transienter är det som ger skador i första hand då den kraftiga stigningen från ingenting till pang bryter av flimmerhår i snäckan som ramlar till botten på snäckan och skapar oljud.
Det där är bara fel.
JM skrev:Svante skrev:Nu har jag skummat artikeln och jag reagerar över hur de, som så många andra slarvar med att ange avstånd. Iofs finns de där, men i den löpande texten pratar de om att en magnum har xxx dB utan att specificera avståndet. Det bör man göra varje gång man ger en siffra.
Om ett barn smäller en ballong, med bredbandigt spectrum o 168 dB enligt kurvorna ovan, 1 cm från örat på sin pappa och ett annat barn smäller av sin pappas revolver, med samma data som ovan, 1 cm från örat på pappan - blir ljudexponeringen väsentligen lika? Eller finns det någon väsentligen skillnad mellan ballongens och pistolens påverkan på yttre hörselgången? Om så - vad?
JM
Perfector skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Transienter är det som ger skador i första hand då den kraftiga stigningen från ingenting till pang bryter av flimmerhår i snäckan som ramlar till botten på snäckan och skapar oljud.
Det där är bara fel.
Då vet du bättre än audiologen som kollade mina öron och berättade det för mig.
Du bör söka jobb direkt och tjäna en förmögenhet.
KarlXII skrev:Svante skrev:Det där är bara fel.
Säker?
Svante skrev:Alltså, givetvis är ett transient ljud med toppnivå 150 dB farligare än ett kontinuerligt ljud med nivån 50 dB. Rimligen bör man tala om vilka nivåer man jämför om de är olika, och talar man inte om att de är olika är det väl lika rimligt att anta att nivån är lika?
Och är de lika är det väl ganska naturligt att det ljud som varar längst är skadligast.
Perfector skrev:Svante skrev:Alltså, givetvis är ett transient ljud med toppnivå 150 dB farligare än ett kontinuerligt ljud med nivån 50 dB. Rimligen bör man tala om vilka nivåer man jämför om de är olika, och talar man inte om att de är olika är det väl lika rimligt att anta att nivån är lika?
Och är de lika är det väl ganska naturligt att det ljud som varar längst är skadligast.
Jag är inte riktigt med dig där.
En kraftig transient från en smällare en liten bit från örat gör mer skada än en längre exponering av högt ljud eftersom den bryter av så många flimmerhår i snäckan.
Min dotter är ett levande bevis på det.
en kväll på disco ger inte samma skadeeffekt över en kväll som en rejäl knall.
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:Alltså, givetvis är ett transient ljud med toppnivå 150 dB farligare än ett kontinuerligt ljud med nivån 50 dB. Rimligen bör man tala om vilka nivåer man jämför om de är olika, och talar man inte om att de är olika är det väl lika rimligt att anta att nivån är lika?
Jag är inte riktigt med dig där.
En kraftig transient från en smällare en liten bit från örat gör mer skada än en längre exponering av högt ljud eftersom den bryter av så många flimmerhår i snäckan.
Hur vet du det? En medelnivå på 100 dBA på disco är hörselskadligt om man vistas i den mer än knappt fem minuter enligt bullernormerna. Ett impulsljud med toppvärdet 100 dB är rätt fjuttigt, det kan man ordna med en vanlig handklapp. En smällare på 0,3 m avstånd ger nog 140 dB toppvärde. (Jag frifräser lite med nivåerna nu, men även om de inte är helt rätt så förstår du kanske vad jag menar?)
Låt inte den här okunskapen göra att du ser lätt på dotterns discobesök*, se till att hon har proppar!
* Finns det diskotek fortfarande?
JM
Perfector skrev:En kraftig transient från en smällare en liten bit från örat gör mer skada än en längre exponering av högt ljud eftersom den bryter av så många flimmerhår i snäckan.
Svante skrev:En medelnivå på 100 dBA på disco är hörselskadligt om man vistas i den mer än knappt fem minuter enligt bullernormerna.
Perfector skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Jag är inte riktigt med dig där.
Hur vet du det? En medelnivå på 100 dBA på disco är hörselskadligt om man vistas i den mer än knappt fem minuter enligt bullernormerna. Ett impulsljud med toppvärdet 100 dB är rätt fjuttigt, det kan man ordna med en vanlig handklapp. En smällare på 0,3 m avstånd ger nog 140 dB toppvärde. (Jag frifräser lite med nivåerna nu, men även om de inte är helt rätt så förstår du kanske vad jag menar?)
Låt inte den här okunskapen göra att du ser lätt på dotterns discobesök*, se till att hon har proppar!
Ne, nu läser du vindögd.
Hon fick en smällare nära örat, jag var discofreak och jockey i min ungdom.
Visst har jag öronbrus av högspel. Men det kom av att kontrollyssna det jag byggde åt andra.
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:
Ne, nu läser du vindögd.
Visst har jag öronbrus av högspel. Men det kom av att kontrollyssna det jag byggde åt andra.
Aha, det var inte dottern som gick på disco. Jaja, men hursomhelst så är toppnivån från en smällare nära örat betydligt starkare i dB räknat än medelnivån på disco. Givetvis kan även transienta ljud ge hörselskador, och smällare vid örat är ett exempel på ett sådant. Men om man justerar avståndet till smällaren så att toppnivån på smällen blir bara 100 dB så är den betydligt mindre skadlig än om du har en helkväll på disco i 100 dB utan proppar. Det som gör smällaren farlig är att toppnivån är så hög, inte att den är kort.
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:
Det som gör smällaren farlig är att toppnivån är så hög, inte att den är kort.

JM skrev:Svante skrev:Perfector skrev:
[ Bild ]
Har du beaktat m stapedius och m tensor tympanis funktioner?
JM
Perfector skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Ne, nu läser du vindögd.
Aha, det var inte dottern som gick på disco. Jaja, men hursomhelst så är toppnivån från en smällare nära örat betydligt starkare i dB räknat än medelnivån på disco. Givetvis kan även transienta ljud ge hörselskador, och smällare vid örat är ett exempel på ett sådant. Men om man justerar avståndet till smällaren så att toppnivån på smällen blir bara 100 dB så är den betydligt mindre skadlig än om du har en helkväll på disco i 100 dB utan proppar. Det som gör smällaren farlig är att toppnivån är så hög, inte att den är kort.
Exakt.
Stigning och tid är det som jag menar är skadligt med transienten.
Min brus är ju av långvarig exponering vid provlyssning, så där är vi åxå överens.
Minsann om vi inte hamnade där vi började
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
[ Bild ]JM skrev:Har du beaktat m stapedius och m tensor tympanis funktioner?
Nej. Den effekten finns också med, men för de skillnader i storleksordning vi pratar om här (160 dB mot 100 dB) är effekten försumbar. Dessutom spelar det roll om vi är förberedda på knallen eller inte. Om vi inte är förberedda så hinner inte stapediusmuskeln dra, och ev skyddsverkan uteblir. Hinner den dra vinner man kanske 5-10 dB skyddsverkan. Alltså, impulsljudet blir mindre skadligt.
idea skrev:En aspekt som inte kommit fram i diskussionen är örats latenstid, dvs tiden det tar att uppfatta ljudets styrka. Den ligger på i storleksordningen 125 ms (läge "Fast" på en ljudnivåmätare). Har ljudet kortare varaktighet så uppfattas ljudet som svagare än ett motsvarande ljud som är kontinuerligt. Latenstiden för skada ligger dock på några ms vilket innebär att vid transienta ljud så kan vi utsättas för skadliga ljudnivåer utan att vi uppfattar det som särskilt höga nivåer. Därför ligger maxnivån för kontinuerliga ljud på LpAFmax 115 dB (A-vägd fast ljudtrycksnivå) och för impulser på LpCpeak 135 dB (C-vägd peak ljudtrycksnivå).
Det är detta som gör att man i audiologiska kretsar talar om att transientljud är farligare än kontinuerliga ljud. Som vanligt så behöver man dock hela bilden för att förstå skaderisken.
IngOehman skrev:idea skrev:En aspekt som inte kommit fram i diskussionen är örats latenstid, dvs tiden det tar att uppfatta ljudets styrka. Den ligger på i storleksordningen 125 ms (läge "Fast" på en ljudnivåmätare). Har ljudet kortare varaktighet så uppfattas ljudet som svagare än ett motsvarande ljud som är kontinuerligt. Latenstiden för skada ligger dock på några ms vilket innebär att vid transienta ljud så kan vi utsättas för skadliga ljudnivåer utan att vi uppfattar det som särskilt höga nivåer. Därför ligger maxnivån för kontinuerliga ljud på LpAFmax 115 dB (A-vägd fast ljudtrycksnivå) och för impulser på LpCpeak 135 dB (C-vägd peak ljudtrycksnivå).
Det är detta som gör att man i audiologiska kretsar talar om att transientljud är farligare än kontinuerliga ljud. Som vanligt så behöver man dock hela bilden för att förstå skaderisken.
Ditt resonemang, din presentation av slutsatser/val av gränsvärden och ditt försvar för dumheterna i audiologikretsar att kalla transientljud farliga, är illa motstridiga.
Som du skriver är gränsvärdena dels C-vägda men ligger dessutom 20 dB högre för transienta ljud.
DET BEROR PÅ ATT VI TÅL MYCKET MER AV DEM, inte på att vi tål dem sämre. Hur kan detta fortfarande vara oklart???
Vh, iö

idea skrev:IngOehman skrev:idea skrev:En aspekt som inte kommit fram i diskussionen är örats latenstid, dvs tiden det tar att uppfatta ljudets styrka. Den ligger på i storleksordningen 125 ms (läge "Fast" på en ljudnivåmätare). Har ljudet kortare varaktighet så uppfattas ljudet som svagare än ett motsvarande ljud som är kontinuerligt. Latenstiden för skada ligger dock på några ms vilket innebär att vid transienta ljud så kan vi utsättas för skadliga ljudnivåer utan att vi uppfattar det som särskilt höga nivåer. Därför ligger maxnivån för kontinuerliga ljud på LpAFmax 115 dB (A-vägd fast ljudtrycksnivå) och för impulser på LpCpeak 135 dB (C-vägd peak ljudtrycksnivå).
Ditt resonemang, din presentation av slutsatser/val av gränsvärden och ditt försvar för dumheterna i audiologikretsar att kalla transientljud farliga, är illa motstridiga.
Som du skriver är gränsvärdena dels C-vägda men ligger dessutom 20 dB högre för transienta ljud.
DET BEROR PÅ ATT VI TÅL MYCKET MER AV DEM, inte på att vi tål dem sämre. Hur kan detta fortfarande vara oklart???
Bäste ingenjörn sluta skrik och lär dig läsa ävan sånt som motsäger dina påståenden. Det är rent trams när DU kallar transientljud för ofarliga.
Idea skrev:Transienta ljud är förrädiska för vi uppfattar dem som mycket lägre än vad de verkligen är (ur skadesynpunkt). Det är därför många kan skjuta gevär utan hörselskydd trots att peak-nivåer på 170 dB inte är ovanligt medan smärttröskeln för kontinuerligt ljud ligger i härraden 140 dB.
Idea skrev:Och JA - gevärsskytte utan hörselskydd ger med tiden hörselskador, hos ett fåtal individer redan efter ett fåtal skott. Den individuella känsligheten har mycket stor variation men tyvärr vet man inte förrän för sent om man var känslig eller inte.
Idea skrev:Sen är min övergång till att beskriva gränsvärden lite olyckligt formulerad borde varit tydligare med att beskriva att gränsvärden för impulser är högre än gränsvärden för kontinuerliga ljud (med reservation för filterfunktionernas påverkan för A resp C-vägning).
JM skrev:[ Bild ]
Tråden handlar om att en ballongexplosion, 1 cm från örat, uppmätt enligt artiklar i tråden till 168 dB ger hörselskador. Energimässig är ballongexplosionen jämförbar med ett pistolskott.
Ett pistolskott invid örat, 1 cm, ger permanent hörselskada efter ett exponeringstillfälle enligt fig ovan.
Ingvar din desinformation ger intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga.
Det är snarast din desinformation som är farligast för hörseln i detta sammanhang.
JM
IngOehman skrev:Idea skrev:Och JA - gevärsskytte utan hörselskydd ger med tiden hörselskador, hos ett fåtal individer redan efter ett fåtal skott. Den individuella känsligheten har mycket stor variation men tyvärr vet man inte förrän för sent om man var känslig eller inte.
Ja, individuella känsligheten är stor (och det finns även tydliga mönster/samvarieranden) men typiska är det farligare att exponeras för 140 dB(A) under en utdragen tid än ett gevärsskott om 170 dB(C). Det säger något om farligheten som funktion av varaktigheten...
E skrev:Till sist är det tragiskt att ett någorlunda civiliserat samhälle skapar miljöer för både vuxna och barn, där vi måste höja rösten eller skrika, inte sällan nära någons öra, för att kunna kommunicera (barn som skriker kommunicerar också någonting). *
E skrev:Nu har jag läst tre sidor och orkar inte citera hit och dit. Men ett antal funderingar har jag. Skall försöka komma ihåg dem alla (man borde anteckna mera ...).
1. Finns det någon annan än JM som har fått, eller oroar sig för att andra skall få, så där tokiga "intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga"? Mitt intryck av samma inlägg som JM har läst, är att de båda kan vara farliga. Men att pistolskott dels är starkare, dels inte är perfekta, bredbandiga impulser och en smula resonanta, vilket alltihopa gör dem betydligt farligare (och då har jag inte räknat in att det skjuts mera pistol än det smälls ballonger). Att de (pistol, ballong) skulle vara ofarliga för att de båda är transienta kan väl ingen ha fått intrycket av, som har läst ordentligt? Att de är mindre farliga än kontinuerliga ljud på samma nivå, är ju en helt annan sak.
Mvh E*
JM skrev:Ingvar din desinformation ger intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga.
Det är snarast din desinformation som är farligast för hörseln i detta sammanhang.
E skrev:Har jag missförstått detta alltså?JM skrev:Ingvar din desinformation ger intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga.
Hur kan du eller andra få det intrycket utifrån vad Ingvar har skrivit?
Mvh E*
IngOehman skrev:Varför skulle de förbjudas?
Den som läser artikeln och är insatt i ämnet får ju snarast bekräftat att det inte är så värst hörselfarligt.
Visst, den som bara läser ingressen och saknar alla grundkunskaper kanske får ett tokigt intryck och tänker att ballonger är lika farliga för hörseln som att skjuta en Dirty Harry-pickadoll invid örat, men förhoppningsvis så är det inte en artikel som kommer att läsas av sådana imbesiller.
Speciellt om de smälls nära öronen, men de är som sagt inte stora hot mot hörseln, ...
Vh, iö
E skrev:Har jag missförstått detta alltså?JM skrev:Ingvar din desinformation ger intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga.
Hur kan du eller andra få det intrycket utifrån vad Ingvar har skrivit?
Mvh E*
JM skrev:Ballonger och pistoler kan båda ge bestående hörselskador.
Tyvärr har jag genom åren kommit kontakt med alltför många patienter med svåra hörselskador efter vapenexplosioner.
Jag har aldrig själv träffat någon med hörselskada efter ballong explosion.
JM skrev:Allt för ofta träffar läkare patienter med obotliga hörselskador pga patienter tycker att det är "matcho" att inte ha hörselskydd.
Svante skrev:Oavsett vem som har sagt vad, är vi alla överens om följande? :
1. Impulsljud och kontinuerliga ljud kan vara så svaga att de är ofarliga.
2. Impulsljud och kontinuerliga ljud kan vara så starka att de är farliga.
3. Impulsljud behöver vara starkare (dess toppnivå) än kontinuerliga ljud (dess medelnivå) för att vara lika farliga.
Det finns också en fjärde punkt som jag egentligen tycker är intressantare än allt vi har pratat om hittills och det är:
4. Ett impulsljud är aningen farligare än ett kontinuerligt ljud om de har samma ekvivalentnivå (Leq) och den spektrala fördelningen är lika.
Jag har iaf svårt att se att det skulle vara tvärtom med 4:an, men jag är inte säker.
Svante skrev:
Mina tankar efter att ha läst är att ja, man ska nog inte trycka en ballong mot örat och smälla den. Det vore ungefär lika dumt som att skjuta med en Magnum på 0,5 m avstånd utan hörselskydd.
IngOehman skrev:Punkt 1, 2 och 3 stämmer.
Punkt 4 går det inte att svara på. Det beror på för mycket olika saker.
Men ju "elakare" den spektrala fördelningen är, desto sannare tror jag det är rimligt att hävda att du skriver är (även om frågan egentligen är obesvarbar eftersom ljud kan ha negativ farlighet). Det vill säga när man jämför ett "kort tjut" vid öronfarlig frekvens, men ett väldigt långt tjut av samma sort, så kan det korta ljudet vägas för snällt.
Frågan är dock hur smalbandigt det kan vara om det skall vara rimligt att kalla det för en transient?
Vh, iö
JM skrev:Svante skrev:Oavsett vem som har sagt vad, är vi alla överens om följande? :
3. Impulsljud behöver vara starkare (dess toppnivå) än kontinuerliga ljud (dess medelnivå) för att vara lika farliga.
Det finns också en fjärde punkt som jag egentligen tycker är intressantare än allt vi har pratat om hittills och det är:
4. Ett impulsljud är aningen farligare än ett kontinuerligt ljud om de har samma ekvivalentnivå (Leq) och den spektrala fördelningen är lika.
Jag har iaf svårt att se att det skulle vara tvärtom med 4:an, men jag är inte säker.Svante skrev:
Mina tankar efter att ha läst är att ja, man ska nog inte trycka en ballong mot örat och smälla den. Det vore ungefär lika dumt som att skjuta med en Magnum på 0,5 m avstånd utan hörselskydd.
Forskarna i artikeln drar samma slutsats som Svante.
Att smälla en ballong invid örat är dumt och kan skada hörseln.
Återigen det är storleken på ballongen och fyllnadsgraden som avgör ljudstyrkan på ballongsmällen.
Att Ingvar återigen har en egen verklighet, byggd på alternativa fakta som inte delas an någon annan, är bara att beklaga.
JM
rikkitikkitavi skrev:Vi kan alltså tala om ljuddosen, tid*amplitud, dock i verkligheten mera olinjärt än så.
Svante skrev:IngOehman skrev:Punkt 1, 2 och 3 stämmer.
Punkt 4 går det inte att svara på. Det beror på för mycket olika saker.
Men ju "elakare" den spektrala fördelningen är, desto sannare tror jag det är rimligt att hävda att du skriver är (även om frågan egentligen är obesvarbar eftersom ljud kan ha negativ farlighet). Det vill säga när man jämför ett "kort tjut" vid öronfarlig frekvens, men ett väldigt långt tjut av samma sort, så kan det korta ljudet vägas för snällt.
Frågan är dock hur smalbandigt det kan vara om det skall vara rimligt att kalla det för en transient?
Vh, iö
Jag tänker snarast att (om man för ett ögonblick bortser från stapediusmuskelns verkan och från frekvensinnehållet) Leq-måttet talar om hur stor energi som drabbar örat, och som första approximation är det en ganska bra mätare på skada. Att nöta på något hälften så länge men med dubbel styrka borde bli samma liksom. Men om det starka är så starkt att man går över sträckgränsen på någon struktur hamnar man i någon sorts olinjäritet, och då funkar inte dosmåttet längre. Och antagligen är det där starka då värre än om man smetar ut dosen över lång tid.
Svante skrev:Det är min gissning i alla fall.
Svante skrev:Om man sedan ser till frekvensinnehåll borde det inte göra någon skillnad om man bara jämför starka/svaga ljud med samma spektrala innehåll.
Svante skrev:Och så stapediusmuskeln... Den hjälper ju om den drar, men den blir fort trött. Den borde hjälpa mer på impulsljud, om den bara kan användas, för då kan den verka under hela tiden som nivån är hög (dvs under transienten), men är man oförberedd på ballongsmällen så gör den ju ingen nytta.
Svante skrev:Så tänker jag, typ. Sen kan man ju fråga sig vad det gör för nytta på den detaljnivån på punkt 4. Jag menar, varför ska man lägga sig på gränsen, det verkar bättre att inte utsätta sig för risker alls eftersom personer är olika också. Och man vet ju inte riktigt förrän det är för sent hur pass känslig man var. Alltså man kan aldrig veta hur känslig man är, bara hur känslig man var...
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:Oavsett vem som har sagt vad, är vi alla överens om följande? :
Jag har iaf svårt att se att det skulle vara tvärtom med 4:an, men jag är inte säker.Svante skrev:
Forskarna i artikeln drar samma slutsats som Svante.
Att smälla en ballong invid örat är dumt och kan skada hörseln.
Återigen det är storleken på ballongen och fyllnadsgraden som avgör ljudstyrkan på ballongsmällen.
Att Ingvar återigen har en egen verklighet, byggd på alternativa fakta som inte delas an någon annan, är bara att beklaga.
JM
Fast inte har väl Ingvar sagt att det är ofarligt att smälla en ballong vid örat?
Svante skrev:Du (JM) har inte kommenterat mina synpunkter med avstånden, har du klart för dig sambandet mellan avstånd och ljudstyrka och att vapnen och ballongerna var uppmätta vid väldigt olika avstånd?
IngOehman skrev:Självklart inte. Du har rätt, något sådant har jag inte sagt. Råder alla att hålla för öronen om möjligheten ges, även när ballonger smäller på mera normala avstånd.
Dock delar jag JMs erfarenhet, eller rättare sagt brist på erfarenhet, av människor som blivit hörselskadade av ballonger.
Jag känner till NOLL fall av egen erfarenhet, och har tilllika hört talas om NOLL fall.
Därmed är en artikel som INTE studerat ballongskador kliniskt utan spekulerar över att det möjligen skulle kunna vara farligt, kanske mera av kuriöst intressant än en viktig varningssignal?
Svante skrev:IngOehman skrev:Självklart inte. Du har rätt, något sådant har jag inte sagt. Råder alla att hålla för öronen om möjligheten ges, även när ballonger smäller på mera normala avstånd.
Dock delar jag JMs erfarenhet, eller rättare sagt brist på erfarenhet, av människor som blivit hörselskadade av ballonger.
Jag känner till NOLL fall av egen erfarenhet, och har tilllika hört talas om NOLL fall.
Därmed är en artikel som INTE studerat ballongskador kliniskt utan spekulerar över att det möjligen skulle kunna vara farligt, kanske mera av kuriöst intressant än en viktig varningssignal?
Även om jag håller med i sak om farligheten har jag problem med tankekedjan där. Det faktum att vare sig du eller JM inte har hört talas om hörselskador av ballonger väger nog faktiskt ganska lätt mot artikelns fynd på 168 dB. Det är absolut en varningssignal att fundera över. Vilket är något de kunde ha gjort i artikeln på ett mer utvecklande sätt.
Det är nog framför allt att det är så ovanligt att ballonger smäller precis intill örat som gör att hörselskador av ballonger är så ovanliga. Den genomsnittliga dosen på populationen blir därmed låg och det blir inget stort samhällsproblem. Men de behöver ju inte vara så vanliga att ett slumpmässigt urval på två personer ska ha hört talas om sådana skador för att man ska undersöka frågan vidare. I de fall det ändå händer är 168 dB intill örat för mycket.
Som du säger.
E skrev:Till min lista över funderingar vill jag lägga en sak som jag glömde.
7. Poliser som måste använda sitt tjänstevapen är väl aldrig skyddade vad beträffar hörseln (annat än vid övning). Hur ser riskerna ut för dem?
(En annan fundering som jag tror att jag fått svar på redan var huruvida örats skyddsreflexer är verksamma för något mer än kortvariga ljud. Svaret verkar vara NEJ då dessa muskler snabbt blir trötta.)
Mvh E*
Svante skrev:E skrev:Till min lista över funderingar vill jag lägga en sak som jag glömde.
7. Poliser som måste använda sitt tjänstevapen är väl aldrig skyddade vad beträffar hörseln (annat än vid övning). Hur ser riskerna ut för dem?
(En annan fundering som jag tror att jag fått svar på redan var huruvida örats skyddsreflexer är verksamma för något mer än kortvariga ljud. Svaret verkar vara NEJ då dessa muskler snabbt blir trötta.)
Mvh E*
Man räknar nog med att antalet sådana skjutningar i en polis karriär är väldigt lågt. Dosen blir därmed inte särskilt hög.
Det blir väl ungefär som med krockkuddar. De är inte helt tysta heller.
Svante skrev:Jag kan meddela att en mig närstående person har fått permanent hörselskada av att krockkudden löste ut. Det var i en modern Volvo.
JM skrev:[ Bild ]
Tråden handlar om att en ballongexplosion, 1 cm från örat, uppmätt enligt artiklar i tråden till 168 dB ger hörselskador. Energimässig är ballongexplosionen jämförbar med ett pistolskott.
Ett pistolskott invid örat, 1 cm, ger permanent hörselskada efter ett exponeringstillfälle enligt fig ovan.
Ingvar din desinformation ger intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga.
JM
E skrev:<snip>
5. Bör man hålla för öronen när orkestern spelar forte fortissimo? Bara om de gör det mer än en halv minut? Jag håller nog endast i undantagsfall för öronen på sådana konserter (andra konserter kräver förstås hörselskydd). Det känns liksom fel att det skall behövas, även när det kortvarigt känns obehagligt. </snip>
Mvh E*
boom skrev:Skall köpa en ballong och testa vad det blir i db på 1cm i från miken.
IngOehman skrev:Mycket kloka ord där. Det du skriver stämmer utmärkt. Och som du ser om du läser tråden noga så har ingen skrivit att något är ofarligt. Tro inte den som påstått att någon annan påstått något sådant. Du har väldigt rätt i att både predisponering och dagsform betyder mycket. Därtill finns det även annat än ljud som kan ge hörselskador.
Dock vill jag bestämt hävda att den person som bråkat i tråden har stora kunskapsluckor och mycket lite att tillföra i sakfrågan. Jag delar din uppfattning om att bråket är beklagligt.
- - -boom skrev:Skall köpa en ballong och testa vad det blir i db på 1cm i från miken.
Du är väl medveten om att du inte kan använda en vanlig enkel ljudtrycksmätare va?
Det är peakljudtryck vi talar om här.
Oavsett vilket så skall du inte bry dig om vad JM påstår att jag hävdat. Han ljuger. Pistolskott på en centimeters avstånd från örat är MYCKET farligt. Så farligt att man nästan garanterat får en hörselskada an bara en enda exponering.
JM har även hävdat att ballong och pistol på 1 cm avständ från örat är på något sätt jämförbart. Det beror på att han inte har koll och heller inte begripit det som skrivits i tråden, trots upprepningar, nämligen att de ljudtrycken man kan få på någon cm avstånd från en ballong har man på någon meter från en pistol (det har nämnts en halv meter i tråden, men i verkligheten ligger en meter närmare sanningen om det är en högljudd pickadoll).
Vidare han JM ljugit vidare och hävdat att jag påstått att ballonger är helt ofarliga. Det har jag aldrig påstått, och det är de inte, men om man skall sätta saken i proportion så är hörselskador från ballongsmällar extremt ovanligt. Jag känner inte till något enda fall.
Men MIN rekommendation är att alltid skydda hörseln, även mot ballongsmällar som sker på meteravstånd. Det kan vara intressant att veta att till skillnad från från en pistol så minskar ljudtrycket med bara typ 20 dB när man ökar avståndet från 1 cm till 100 cm från en ballong. Samma avståndsökning från en pistol kan leda till 30-40 dB svagare ljud.
Så i närfältet för en pistolpipa har man (enligt de mätningar jag känner till liksom enligt vad man kan beräkna) mer än 190 dB. Det kan betyda både 200, 210... dB eller mera.
Så pistolens farlighet är extremt mycket större i närfältet. EXTREMT! På längre avstånd blir en ballong och en pistol mera lika farliga. På långt avstånd är skillnaden i förekommande fall bara typ 10-20 dB.
Vh, iö
boom skrev:Mäter upp till 180 dB så vad är problemet.
IngOehman skrev:
Vidare han JM ljugit vidare ..................
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:
Vidare han JM ljugit vidare ..................
Vh, iö
Efter upprepade medvetna personangrepp vill jag nu ha denna tråd stängd.
JM
Svante skrev:boom skrev:Mäter upp till 180 dB så vad är problemet.
Intressant, berätta mer om experimentet. Och vad har du för ljudnivåmätare som kan mäta så höga toppnivåer?
IngOehman skrev:Jag vet inte. Har ingen aning.
Jag säger bara att enkla ljudtrycksmätare inte duger för den sortens mätningar.
Det handlar inte om vilka ljudtryck de kan registrera utan om hur de mäter ljudtrycket. Vad har du för mätare och hur hade du tänkt dig att ställa in den för mätningen ifråga?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: data_foggen och 15 gäster