Digitalt slutsteg ger tjut i basen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MorganM

Digitalt slutsteg ger tjut i basen

Inläggav MorganM » 2017-04-15 18:53

Har ett Digitalt slutsteg i bilen DLS cc-1000,som jag driver en st 10" bas 4ohm.Men det är ett högt lite lätt tjutande ljud ur basen hela tiden,som vandrar lite upp och ner.Men byter jag till en 8ohms bas så finns inte tjutet kvar,och byte jag till en 3ohms bas så blir det ytterligare lite mer tjut i basen.

Tjutet i basen kan beskrivas som ett högfrekvent tjut.Har pratat med DLS och haft in steget på test,men dom säger att steget är tyst och inget fel på?

Kan man använda något motstånd för att lura steget att lasten är lite mer?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Digitalt slutsteg ger tjut i basen

Inläggav Perfector » 2017-04-15 19:01

MorganM skrev:Har ett Digitalt slutsteg i bilen DLS cc-1000,som jag driver en st 10" bas 4ohm.Men det är ett högt lite lätt tjutande ljud ur basen hela tiden,som vandrar lite upp och ner.Men byter jag till en 8ohms bas så finns inte tjutet kvar,och byte jag till en 3ohms bas så blir det ytterligare lite mer tjut i basen.

Tjutet i basen kan beskrivas som ett högfrekvent tjut.Har pratat med DLS och haft in steget på test,men dom säger att steget är tyst och inget fel på?

Lite grand undrar jag om du har tillräckligt grov kabel från batteriet till slutsteget.
steget ska väl vara stabilt i 2 Ohms last?
Är kablaget för tunt så blir det spänningsfall när effekten strömförbrukningen ökar.
Ska du använda ett motstånd så blir det ju ett monster till motstånd som ska tåla effekten från steget.
3.9 Ohm och en hemskans effekttålighet så visst kan det funka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-15 19:17

MorganM skrev:Har ett Digitalt slutsteg i bilen DLS cc-1000,som jag driver en st 10" bas 4ohm.Men det är ett högt lite lätt tjutande ljud ur basen hela tiden,som vandrar lite upp och ner.Men byter jag till en 8ohms bas så finns inte tjutet kvar,och byte jag till en 3ohms bas så blir det ytterligare lite mer tjut i basen.

Det där ger mig vibbar från tiden när jag jobbade med att montera bilstereo. Det låter som generatorstörningar, man testar det enkelt genom att varva motorn lite och höra om ljudets tonhöjd ändras med varvtalet.

Det fanns två anledningar (detta var 80-tal) som kunde göra att det uppkom, antingen strålade det in direkt i apparaten, Ford Granada hade ett radiouttag som i vissa fall inte gick att använda. Den andra orsaken/lösningen var att hitta EN bra jordpunkt. Ofta kunde problemen försvinna när man drog ur antennen (som även ger jord) sedan fick man leta/prova om det fanns någonstans i bilens chassie som inte gav störningarna. Att ta minus direkt framme vid batteriet var en big nono, generatorns hela laddström flyter ju genom minusledaren vilket gör att man får ett spänningsfall över den. Kombinerat med en annan jordpunkt (antennen) blev börjar det gå generatorströmmar genom bilradions jordanslutning.

Nu minns jag en annan sak också (tack för att du ger en gammal man en massa minnen... :) ) det var en gång en Mazda tror jag det var som hade en instrumentbelysningsdimmer som störde. När man ändrade ljusstyrkan bytte ljudet karaktär. Jag tror att lösningen då var att sätta ett strömfilter (en drossel) på matningen till radion. Förr i världen hade många apparater just en sån hängande på plusmatningen, och det var inte helt ovanligt att folk som hade köpt "begagnat"* kom in och hade problem med störningar eftersom drosseln/filtret hade blivit kvar i förra bilen.

Så, experimentera med jordarna är mitt korta råd, om det nu är generatorstörningar. Eller filter på strömmatningen om det är nån elektronik som stör. Det faktum att de inte hittar något fel tyder ju på att det är en störning från bilen som går in.

Edit: en sak till jag skulle prova är att flytta på slutsteget fysiskt, det kan tänkas sitta nära någon kabelstam och idag är väl alla kablar proppade med elektroniska störningar. Slutsteget kan också tänkas få jord om man skruvar fast det i bilens chassie.

*Stölder av bilstereo var ett större problem förr tror jag. Vi hade massor med stöldskador och kontakter med försäkringsbolag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-04-15 21:38

Svante skrev:(detta var 80-tal) ... Ford Granada
---
(tack för att du ger en gammal man en massa minnen... :) )

Tack från mig också. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-15 22:30

På den tiden jag höll på med bilstereo så var ett sätt att lösa jordslingeproblemen att jorda slutsteget på samma ställe där bilstereon var jordad (inte sällan i chassiet nära bilstereon). Om slutsteget monterades i kofferten så drog man jordledaren dit (en tjock ledare för att förhindra stort spänningsfall, ofta 6mm2 eller mer). Vissa slutsteg fick man sedan montera så att dess chassi kom i kontakt med bilens chassi/plåt.
Även plusledarna kunde i vissa fall behöva anslutas i samma punkt som stereons plus, vilket ibland krävde att man drog fram en fet plusledare direkt från batteriet, om originalkablaget var för tunt och att man behövde en fetare säkring.

En sista åtgärd (eller varför inte en första) kan vara att montera en audiotransformator mellan stereon och slutsteget (eller delningsfiltret). Exempel på en vettigt prissatt sådan för lågnivå: https://www.monacor.com/en-us/monacor/p ... on/fga-40/
Om man har en sådant till hands är det bara att koppla in och prova och se om det löser problemet. Är man lat så vara köper man en och provar...
Jag använder en sådan i stugan (12V "hifi"/förstärkare) för att få bort switchingstörningar från TV:n (riktigt ruskig switchning från dess 12V ingång...). Även vissa vissa LED lampor switchar på hörbart (utan denna). Jag provade först feta avstörningsdrosslar och olika jordningsarrangemang, men det räckte inte. Med transformatorn blev det som först tyst på oljudet.

Jag förutsätter här att slutsteget+högtalaren är tyst om inget är anslutet till slutstegets ingång...
-På självvald "semester".

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-15 23:14

Jag hade hela anläggningen uppkopplad inomhus.

Följande delar:
Pioneer dex p99rs (cd spelare).
Slutsteg genesis dmx till seas lotus reference-2-vägs kitt.
slutsteg dls cc-1000 till Dls Nordica 10i/Anthem 10"/JL Audio 10w6v3-D4.

Batteri Optima yellow top 55amp max 1meter 33mm" till slutstegen.
batteriladdare Ctek XC 2500=25amp.

Har provat att jorda cd spelaren extra till batteriet,även provat att jorda extra till stegets chassie.

Har fått lite indikationer att klass D stegen har ett litet tjut hela tiden via elementen man ansluter.

Ps!Enda gången basen är helt tyst,är när jag kör JL Audio basen i 8ohm!
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-15 23:56

"jorda extra" betyder det dubbel jord från olika ställen? Det kan vara problematiskt...

Om du drar ur sladdarna till slutsteget (ev kortsluter ingångarna), är det tyst då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-16 00:10

MorganM skrev:Jag hade hela anläggningen uppkopplad inomhus.

Nu blir jag förvirrad. Sitter de inte i bilen alltså?

Vi behöver mer input tror jag om vi ska kunna hjälpa dig.

1. Sitter grejorna i en bil?
2. Kommer störningarna om motorn inte är igång?
3. Beror störningarna av motorvarvet?
4. Beror störningarna av något annat i bilen? (bromsljus, bakljus, instrumentbelysning etc?)
5. Exakt vad är inkopplat och hur får de olika delarna plus och jord?
6. Var i bilen sitter prylarna? (baklucka, radiouttag, handskfack?)

Om man kopplar in en 8 ohms högtalare i stället för en 2 ohms högtalare sjunker nivån med 12 dB och uteffelten till 1/4. Eftersom allt blir 12 dB tystare så minskar även störnivån med 12 dB. Jag skulle gissa att det är det som gör att du ser ett motstånd som en lösning, men det är egentligen bara att strypa systemet. Högtalarimpedansen är knappast heller orsaken till problemet såvida inte högtalarelementet är trasigt eller på något sätt har en jordförbindelse som knasar till det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-04-16 08:28

Om störningarna följer motorvarvtalet var det förr en universalmedicin att helt enkelt koppla slutstegsmatningen till jord via en liten konding.
Detta funkade, åtminstone på äldre bilar där avstörningen var lite sisådär.

Idag hade jag nog inte vågat mig på en sådan vildavästernlösning utan ordentlig analys av problemet.
.....

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-16 11:25

Jordslingor brukar man inte kunna lösa med en liten kondensator och med en stor så kan det bli ännu värre... Det skulle möjligen kunna hjälpa i något specialfall, med något slutsteg som har dåligt filtrerad spänningsmatning eller där det råkar hjälpa att i någon mån skyffla över en del av jordströmmen mot plusledaren (för att jorden då ansluter i en annan punkt/punkter). I sådana fall kan det även hjälpa med en tunnare jordledare, men om man har ett kraftigt slutsteg så vill man inte ha spänningsfall och då är man i dilemmat att problem kan bli större pga kraftigare ledare.
Oftast är största problemet jordpotentialen mellan strömförsörjning och ljudingångarna och även om man gjort strömförsörjningarrangemanget rätt, så kan det vara svårt att helt få bort jordslingeproblemet i ett 12V system där en massa kablage löper parallellt och man kan då behöva skilja spänningsmatningsjord och signaljord för att helt får bort eländet. Man kan tycka att lösa problemet med en lågnivåtransformator är vilda västern, men det är väldigt mycket bättre än att behöva sitta med olösta jordslingeproblem och hörbara störningar. Det finns även lösningar där man kör ljudet över en optokopplare och helt har skiljt jorden i audioområdet. Hade slutsteget haft balanserade ingångar, hade man troligen varit hjälpt av det (ofta är det lika effektivt som transformator). En del slutsteg hade (vad jag minns) någon form av aktiv balansering redan på 80-talet och dessa var ofta mindre känsliga för jordslingeproblem, men oftast var det inte så och jag har sett exempel även idag där jordarna bara verka vara ihopkopplade och problemen lätt uppstår. 12V system kan vara riktigt läbbiga när det gäller jordslingeproblem (pga gemensam jord för signal och strömförsörjning) och att det sitter switchande elektronik lite här var (och inte bara i slutstegen som förr) gör det ofta ännu värre. Här snackar vi dessutom klass D...
Ett raggarknep är att ställa ner slutstegets känslighet "gain" (det brukar sitta trimpottar för det). Om det räcker för att ta ner störningarna till rimligare nivåer och det ändå går att styra ut slutsteget till fullt, så kan man nöja sig med det. Man har visserligen inte löst jordslingeproblemen, men det kanske inte gör något i praktiken.

I det här fallet skulle ett foto där man ser kabeldragningen hjälpa, eller en skiss där man tydligt ser hur kablarna är dragna och var de är anslutna. Och kanske en lista på vad för apparater som kopplats ihop.
Om slutsteget är inkopplat med "högnivå" så är det inte lika lätt och billigt att skilja jordarna, men då är det lättare att hitta en framkomlig väg med kablage och jordpunkter.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-16 11:49

Följande delar:

Har provat att jorda cd spelaren extra till batteriet,även provat att jorda extra till stegets chassie.

Har fått lite indikationer att klass D stegen har ett litet tjut hela tiden via elementen man ansluter.

Prova en annan huvodenhet kan vara så att jorden i den har gått har själv varit ute för det på en pioner.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-16 13:06

RogerJoensson skrev:Jordslingor brukar man inte kunna lösa med en liten kondensator och med en stor så kan det bli ännu värre...

Det var min tanke också. Strömförsörjningen i en bil är väldigt lågimpediv och att parallellkoppla den med en kondensator i tron att spänningen ska bli stabilare funkar knappast. Att seriekoppla den med en drossel kan däremot hjälpa och det är nog lite standard att det sitter en sådan inuti eller utanför apparaten. Det brukar se ut som en svart plastkloss på plusledaren.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-16 13:56

Ja det var ett vanligt grepp på spelarsidan för att dämpa bort generatorstörningar (för egen del, när det begav sig). På (stora) slutstegsidan så blir det dock orimligt stora drosslar om man hålla rimligt låga förluster kombinerat med bra dämpning, så det var aldrig aktuellt.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-16 16:39

Svante skrev:

Nu blir jag förvirrad. Sitter de inte i bilen alltså?

Vi behöver mer input tror jag om vi ska kunna hjälpa dig.

1. Sitter grejorna i en bil?
2. Kommer störningarna om motorn inte är igång?
3. Beror störningarna av motorvarvet?
4. Beror störningarna av något annat i bilen? (bromsljus, bakljus, instrumentbelysning etc?)
5. Exakt vad är inkopplat och hur får de olika delarna plus och jord?
6. Var i bilen sitter prylarna? (baklucka, radiouttag, handskfack?)

Om man kopplar in en 8 ohms högtalare i stället för en 2 ohms högtalare sjunker nivån med 12 dB och uteffelten till 1/4. Eftersom allt blir 12 dB tystare så minskar även störnivån med 12 dB. Jag skulle gissa att det är det som gör att du ser ett motstånd som en lösning, men det är egentligen bara att strypa systemet. Högtalarimpedansen är knappast heller orsaken till problemet såvida inte högtalarelementet är trasigt eller på något sätt har en jordförbindelse som knasar till det.

Grejerna sitter ihopkopplade inomhus (ej bil).För tester som jag gjort på bilstereosaker.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-16 16:42

boom skrev:

Följande delar:

Prova en annan huvodenhet kan vara så att jorden i den har gått har själv varit ute för det på en pioner.

Har 2st nya Pionner dex p99rs.Har provat båda,och det är precis samma ljud ur basen (höfrekvent tjutande ljud).Tjutandet på verkas inte om jag ändrara volym upp eller ner.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-16 16:52

Plocka isär alltihop.
Koppla högtalarna till steget och lyssna om det piper eller om pipet kommer till när du kopplar in resten av enheterna.
Kanske en konstighet, men lägg en 4700 uF i serie med signalen till basen och se om det hjälper.
Annars en spole som delar ut 1000 Hz 4 Ohm och se om det är vad som behövs.
Sista biten, att bygga en filterbrygga mellan batteri och slutsteg.
1 st. 3300 uF mellan plus och minus
1 st. 330 uF mellan pluss och minus
1 st. 33 uF mellan plus och minus
1 st. 3.3 uF med samma koppling
1 st. 0.33 uF enligt ovan.

I bil med generator är det mycket effektivt att blockera störningar i olika varvregister från generatorn.
Men din laddare kanske är delaktig i problemuppkomsten.
Har du provat bara batteri utan laddare?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-16 16:52

RogerJoensson skrev:"jorda extra" betyder det dubbel jord från olika ställen? Det kan vara problematiskt...

Om du drar ur sladdarna till slutsteget (ev kortsluter ingångarna), är det tyst då?

Tackar för all hjälp :).Tyvärr har jag inget uppkopplat idag.Utan jag kom på att jag kunde kanske få lite hjälp här till nästa gång jag kopplar in allt igen för mer tester.

Så jag spar all info jag får,och använder det till nästa tillfälle jag tester saker igen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-16 19:19

Menar du att tjutet finns där även helt utan insignal?

I så fall är det möjligen en instabilitet, och det kan i så fall vara så att det är en zobel-länk du behöver.

Men det hela är väldigt underligt. Switchförstärkare (de flesta) bygger antingen på en kontrollerad instabilitet (som "tjuter" i ultraljudsområdet) eller på en triangelvpgskomparation (som också tjuter långt över 20 kHz).

Kan det vara så att det är något knas med förstärkaren, men att den inte är instabil uta tjuter av annat skäl, och oavsett element, men att det element du tycker fungerar har en jättelik svacka vid tjutfrekvensen?

Att du läser och känner till impedansen behöver inte betyda att den har något med saken att göra. Finns tjutet där hela tiden så kommer det sannolikt att höras mera ju lägre impedansen är, eftersom lägre impedans betyder högre känslighet om verkningsgraden är samma. Har det högohmigare elementet dessutom en svacka i tonkurvan vid tjutfrekvensen så kan skillnaden upplevas som stor, även om tjutet är precis likadant hela tiden.

Har du ett dubbelisolerat oscilliskop så du kan titta på utgången går det på ett kick att ta reda på hur det är. Det är bättre än att gissa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-17 14:52

Vad händer om du kopplar bort laddaren helt och hållet?
Och så som tipsats, testa köra utan några insignalkablar till slutsteget.

//Michael

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-17 22:14

Tackar för mer input :) .Jag har ju inte sakerna uppkopplade nu hemma (inne).Men ska vid senare tillfälle prova mig fram med den hjälpen jag fått,och se om jag kommer på vad det kan vara.

Steget är ju som sagt testat av Dls verkstad,där dom säger att steget är felfritt,dock tyckte han jag skulle jorda cd spelaren chassie med slutstegets chassie,har provat det,men ingen skillnad.

Jag ska prova det du srev Ingvar Ö,om att sen om det tjuter i basen även om jag inte har signal in i steget.

Jag återkommer hur det går,men det blir nog inte förrens framåt sommaren.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-17 22:16

Michael skrev:Vad händer om du kopplar bort laddaren helt och hållet?
Och så som tipsats, testa köra utan några insignalkablar till slutsteget.

//Michael

Har provat ytan laddare,låter likadant.

ska prova utan signal in i steget.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 10:35

Både utan signal och även helt utan sladd till ingången bör du prova.

Vh, iö

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-11 20:54

IngOehman skrev:Både utan signal och även helt utan sladd till ingången bör du prova.

Vh, iö

Nu har jag istallerat slutstget (klass D) i bilen.men trots att jag har urkopopplade rca kontakter,så tjuter det ur basen.
Är det konstruktionen att det är klass D som gör att detta uppstår.Är inget tjut alls om jag tar ett klass AB steg.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-11 21:06

IngOehman skrev:

Menar du att tjutet finns där även helt utan insignal?

I så fall är det möjligen en instabilitet, och det kan i så fall vara så att det är en zobel-länk du behöver.

Men det hela är väldigt underligt. Switchförstärkare (de flesta) bygger antingen på en kontrollerad instabilitet (som "tjuter" i ultraljudsområdet) eller på en triangelvpgskomparation (som också tjuter långt över 20 kHz).

Kan det vara så att det är något knas med förstärkaren, men att den inte är instabil uta tjuter av annat skäl, och oavsett element, men att det element du tycker fungerar har en jättelik svacka vid tjutfrekvensen?

Att du läser och känner till impedansen behöver inte betyda att den har något med saken att göra. Finns tjutet där hela tiden så kommer det sannolikt att höras mera ju lägre impedansen är, eftersom lägre impedans betyder högre känslighet om verkningsgraden är samma. Har det högohmigare elementet dessutom en svacka i tonkurvan vid tjutfrekvensen så kan skillnaden upplevas som stor, även om tjutet är precis likadant hela tiden.

Har du ett dubbelisolerat oscilliskop så du kan titta på utgången går det på ett kick att ta reda på hur det är. Det är bättre än att gissa.

Vh, iö

Vad är en Zobel-länk?
Hur bygger jag en sån,så den passar till mitt ändamål?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-11 21:15

MorganM skrev:
Vad är en Zobel-länk?
Hur bygger jag en sån,så den passar till mitt ändamål?

I högtalarsammanhang är det typiskt en kondensator i serie med ett motstånd som sitter parallellt med ett element för att kontrollera impedansen (som ibland stiger olämpligt mycket med frekvens, pga att talspolen är en spole). Typ.
Don’t just do something, sit there.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-11 21:25

Är en Zobel-länk samma sak som en rc-länk?

Hittade detta (kommer faktiskt ihåg att jag läst detta i en gammal Molt tidning) Länk:file:///C:/Users/Hemma/Documents/kabelbygg.pdf

Fast min ska helst vara gjord för 4ohms last,då förstäkaren är gjord för 4ohm.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-12 10:12

[quote="MorganM"]Är en Zobel-länk samma sak som en rc-länk?

Hittade detta (kommer faktiskt ihåg att jag läst detta i en gammal Molt tidning) Länk:file:///C:/Users/Hemma/Documents/kabelbygg.pdf

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-12 10:36

Vill bara tilägga att jag delar basen aktivt i cd spelaren (80hz-30db branthet).Alltså inget passivt filter,dock kanske passivt filter hade varit lösningen på tjut problemet?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-12 11:14

Visst då göms tjutet, bra eller dumt!

Det verkar vara ett dåligt steg, har du garanti så bör du kräva åtgärd eller pengar tillbaks.

Du kan ju testa med rc-länk. Behöver inte va 4 ohm, är nog bättre med minst 8 (tror jag som inte har en aning om va detta steg tycker om). Var vaksam på om motståndet blir varmt.

PS. Du känner inte någon med oscilloskop? Se dock upp med eventuell skyddsjord. Batteri drivet rekommenderas.

//Michael

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-13 15:57

Michael skrev:Visst då göms tjutet, bra eller dumt!

Det verkar vara ett dåligt steg, har du garanti så bör du kräva åtgärd eller pengar tillbaks.

Du kan ju testa med rc-länk. Behöver inte va 4 ohm, är nog bättre med minst 8 (tror jag som inte har en aning om va detta steg tycker om). Var vaksam på om motståndet blir varmt.

PS. Du känner inte någon med oscilloskop? Se dock upp med eventuell skyddsjord. Batteri drivet rekommenderas.

//Michael

Steget är inlämnat till DLS verkstad en gång,och dom säger att det inte är något fel på det 8O .Är garanti kvar,kommer lämna in det igen, om det inte är något man hittar något som gör att tjuteter.

8 ohm ska steget klara.

Nej,känner inget med oscilloskop,tyvärr.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-13 16:09

MorganM skrev:

//Michael

Steget är inlämnat till DLS verkstad en gång,och dom säger att det inte är något fel på det 8O .Är garanti kvar,kommer lämna in det igen, om det inte är något man hittar något som gör att tjuteter.

8 ohm ska steget klara.

har du möjlighet att kolla basen med ett annat slutsteg?
Om det inte tjuter då kan du ta med subban till verkstan och be dom koppla upp det så får dom höra, och om dom försöker komma undan med att det är högtalaren som låter kan du säga att NEJ det har jag provat med ett annat steg och då är det tyst.
GE DIG INTE!
Det är alldeles för vanligt att säljare försöker komma undan sitt ansvar.
Stå på dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-13 23:52

Undra om verkstan provade med en fullrange högtalare eller kanske bara motstånd. Du har bara en bas. Jag misstänker steget beter sig olika beroende på last. Testa gärna med RC-länk på utgången. Jag skulle räkna fram så den börjar redan i typ mellanregistret (anpassad till just din bas). Kanske 10 styck 100 ohms metallfilmsmotstånd, gärna några watt i effekttålighet. Finns nog risk för en hel del effekt, så kanske ännu mer.

//Michael

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-14 22:10

Perfector skrev:
MorganM skrev:

//Michael

8 ohm ska steget klara.

Om det inte tjuter då kan du ta med subban till verkstan och be dom koppla upp det så får dom höra, och om dom försöker komma undan med att det är högtalaren som låter kan du säga att NEJ det har jag provat med ett annat steg och då är det tyst.
GE DIG INTE!
Stå på dig.

Jag har testat basen med 2st andra steg,och då är basen helt tyst.
Ja,jag har pratat med återförsäljaren,han skickar en returfraktsedel,så ska dom prova den i butiken.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-14 23:53

MorganM skrev:
Perfector skrev:
MorganM skrev:

8 ohm ska steget klara.

GE DIG INTE!
Stå på dig.

Jag har testat basen med 2st andra steg,och då är basen helt tyst.
Ja,jag har pratat med återförsäljaren,han skickar en returfraktsedel,så ska dom prova den i butiken.

Egentligen skulle du skicka med basen åxå, så dom inte provar med nån annan bas som kanske är tyst av okänd orsak.
Under alla omständigheter ska du begära att få ett helt nytt steg som du kan vara säker på inte är din gamla

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-17 23:45

Har fått svar från en av konstruktörerna bakom steget.Tekniken med Klass d gör att det finns en risk att höfrekvent ljud går ut på högtalarterminalerna.Har man sedan känsliga subelement med aluminiumkon,så är risken ännu större.
Så det är alltså inget fel på steget,utan det är så här.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-17 23:57

"Inget fel, det ska vara trasigt" :wink:

Jaha, ska du försöka filtrera bort oljudet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-18 15:08

Ja, om du ska ha kvar slutsteget är nog enda utvägen ett passigt filter mellan slutsteg och högtalare. Vilket delningsfilter som helst duger nog att prova med åtminstone. Prova med en spole på 2 mH i serie och en kondensator på 33 µF parallellt med högtalaren. Det ger en brytfrekvens på någon kHz vilket är långt över de 80 Hz du har i ditt aktiva filter, så det borde inte påverka systemets tonkurva nämnvärt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-18 20:58

Signal/brus är specat till >92dBA. Borde ju inte höras så mycket... frekvensområde till 500Hz !! Då är kanske inte skräpet ovan denna frekvens med i S/N siffran.

Jag tycker du skall prova ansluta en fullrange högtalare och lyssna. Om det är tyst med den, då skulle jag faktiskt prova med en RC-länk som diskuterats.

Men det kan ju va så att detta oljud alltid är ut från steget och din bas råkar ha en topp (resonans) vid just denna frekvens, vilket gör att det hörs extra mycket.

//Michael

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-07-18 22:33

Michael skrev:Signal/brus är specat till >92dBA. Borde ju inte höras så mycket... frekvensområde till 500Hz !! Då är kanske inte skräpet ovan denna frekvens med i S/N siffran.

Jag tycker du skall prova ansluta en fullrange högtalare och lyssna. Om det är tyst med den, då skulle jag faktiskt prova med en RC-länk som diskuterats.

Men det kan ju va så att detta oljud alltid är ut från steget och din bas råkar ha en topp (resonans) vid just denna frekvens, vilket gör att det hörs extra mycket.

//Michael

Bara upp till 500Hz, det var inte mycket! Med en så låg övre gräns kanske stegets switchfrekvens också är låg, så att och att det helt enkelt är resterna av den som hörs.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-19 00:08

Eftersom signal/brusförhållandet anges vara A-vägt, innehåller den självklart de frekvenser som finns inom A-kurvans område med en viss frekvensvägning. Om det anges 92 dB(A) signal/brusförhållande så ska det vara det, inte så svårt. Enkelt att kolla. Om den inte klarar det den uppges ha, är det väl bara att skicka tillbaka, eller har du haft den längre än garantitiden? För övrigt verkar det vara en amatörmässig konstruktion, men är den gjord för att användas i bil, eller? Ifall den är det, är det möjligtvis inte så mycket att oja sig för. Men för bruk i hem skulle den verka behöva något utgångsfilter, t.ex. Svantes förslag kan ju provas. Men jag antar att den inte kostade många kronor, så varför använda billigt skit? Skaffa något som är bra istället är mitt förslag!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-19 08:03

Johan_Lindroos skrev:Men jag antar att den inte kostade många kronor, så varför använda billigt skit?

Verkar inte vara så billigt, från 2800 kr och upp till 600 €.

http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1116

Fina recensioner i test.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-19 10:40

Större spolar och bättre kondensatorer kan kosta en del, och så mödan också - du kanske hittar en bas som den trivs med istället...

Har du haft andra som lyssnat? Du kanske hör bättre än de flesta, vilket i sig ju är kul :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-19 11:04

MorganM skrev:Har fått svar från en av konstruktörerna bakom steget.Tekniken med Klass d gör att det finns en risk att höfrekvent ljud går ut på högtalarterminalerna.Har man sedan känsliga subelement med aluminiumkon,så är risken ännu större.
Så det är alltså inget fel på steget,utan det är så här.

Låter som ett väl valt fall för pengarna tillbaka då.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 12:53

Svante skrev:Ja, om du ska ha kvar slutsteget är nog enda utvägen ett passigt filter mellan slutsteg och högtalare. Vilket delningsfilter som helst duger nog att prova med åtminstone. Prova med en spole på 2 mH i serie och en kondensator på 33 µF parallellt med högtalaren. Det ger en brytfrekvens på någon kHz vilket är långt över de 80 Hz du har i ditt aktiva filter, så det borde inte påverka systemets tonkurva nämnvärt.

Ja,jag tänkte prova det.
Fungerar ett passivt filter från bs60? Har för mig att det delar vid 80hz,men med ett ganska flack delning så att den inte droppar av helt förrens vid 500hz,men det kanske räcker.

Annart provar jag det som du föreslog,

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 12:54

darkg skrev:"Inget fel, det ska vara trasigt" :wink:

Jaha, ska du försöka filtrera bort oljudet?

Ja,jag tänkte prova det.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 12:59

Michael skrev:Signal/brus är specat till >92dBA. Borde ju inte höras så mycket... frekvensområde till 500Hz !! Då är kanske inte skräpet ovan denna frekvens med i S/N siffran.

//Michael

Det här svaret fick Jag från Genesis (Gordon) han har varit med och konstruerat detta steg,dock bygger han mycket bättre steg själv.

Svar:
Hi Morgan,
it's not unusual to have some switching noise at the output of a Class D amp, it's an effect of how they work.

The differences you are noticing are likely the frequency response of the subwoofers to high frequency.

Well designed subs usually have a frequency response that rolls off above 500Hz or so, and the high frequency noise is therefore not played much. When the sub is mounted in the trunk then it's not audible at all.

Some subs particularly those using alu cones can have a much higher midrange output and therefore play the noise louder.

It's not a defect in your amps, just a side effect of using them with a mid price Class d amp.

If you have the sub front mounted in a competition system I'd use a CC2 in bridge mode to drive it, this will be silent.

Kind regards

Gordon
--------------------------------------------------------------------------------
Sen fick jag ett senare svar:

Hi Morgan,
There may be a new CC1000 coming with a better class d circuit, maybe try this when it comes out…

Bests

Gordon
-----------------------------------------------------------------------------
Så dom är ju medvetna om att det inte är riktigt ok.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:04

Johan_Lindroos skrev:Eftersom signal/brusförhållandet anges vara A-vägt, innehåller den självklart de frekvenser som finns inom A-kurvans område med en viss frekvensvägning. Om det anges 92 dB(A) signal/brusförhållande så ska det vara det, inte så svårt. Enkelt att kolla. Om den inte klarar det den uppges ha, är det väl bara att skicka tillbaka, eller har du haft den längre än garantitiden? För övrigt verkar det vara en amatörmässig konstruktion, men är den gjord för att användas i bil, eller? Ifall den är det, är det möjligtvis inte så mycket att oja sig för. Men för bruk i hem skulle den verka behöva något utgångsfilter, t.ex. Svantes förslag kan ju provas. Men jag antar att den inte kostade många kronor, så varför använda billigt skit? Skaffa något som är bra istället är mitt förslag!

Har garanti kvar.

Ja,konstruktinonen speglar väl priset.

Ja,det är ett slutsteg enbart för bilbruk.

Man har inte råd med allt man vill ha här i livet,man får lov att prioritera lite.Har haft Genesis monoblock "13000:-.Det var kanon,helt tyst,lät otroligt bra!

Men det får bli ett filter.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:07

RogerGustavsson skrev:
Johan_Lindroos skrev:Men jag antar att den inte kostade många kronor, så varför använda billigt skit?

Verkar inte vara så billigt, från 2800 kr och upp till 600 €.

http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1116

Fina recensioner i test.

Det ska väl anses som ett billigt steg tycker jag.Dock så låter det (basen) väldigt bra,förutom tjutet.Så fick man bara bort tjutet men med bibehållen kvalitè,så vore det toppen :).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-19 13:09

MorganM skrev:
Svante skrev:Ja, om du ska ha kvar slutsteget är nog enda utvägen ett passigt filter mellan slutsteg och högtalare. Vilket delningsfilter som helst duger nog att prova med åtminstone. Prova med en spole på 2 mH i serie och en kondensator på 33 µF parallellt med högtalaren. Det ger en brytfrekvens på någon kHz vilket är långt över de 80 Hz du har i ditt aktiva filter, så det borde inte påverka systemets tonkurva nämnvärt.

Ja,jag tänkte prova det.
Fungerar ett passivt filter från bs60? Har för mig att det delar vid 80hz,men med ett ganska flack delning så att den inte droppar av helt förrens vid 500hz,men det kanske räcker.

Annart provar jag det som du föreslog,

Det kan nog fungera bra. Det är liksom Svantes förslag ett andra ordningens lågpassfilter tror jag. Exakt brytfrekvens och branthet är väl inte så kritisk här (gissar lite); störningen ligger troligen bra högt upp och nyttosignalen tämligen lågt :-)

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:12

darkg skrev:Större spolar och bättre kondensatorer kan kosta en del, och så mödan också - du kanske hittar en bas som den trivs med istället...

Har du haft andra som lyssnat? Du kanske hör bättre än de flesta, vilket i sig ju är kul :-)

Problemet är att hitta basar som låter bra.Jag har leta i cirka 20år efter saker som låter bra (i både bil och hemma).Och just nu vet jag inget allternativ som kan leva upp till mina krav,förutom Anthem basen.Men om någon har en 8 ohms bas som låter bra i sluten låda på 20 liter,så vore jag tacksam för förslag.

Jag har nog bra hörsel,samt är extremt kräsen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-19 13:14

MorganM skrev:
darkg skrev:Större spolar och bättre kondensatorer kan kosta en del, och så mödan också - du kanske hittar en bas som den trivs med istället...

Problemet är att hitta basar som låter bra.Jag har leta i cirka 20år efter saker som låter bra (i både bil och hemma).Och just nu vet jag inget allternativ som kan leva upp till mina krav,förutom Anthem basen.Men om någon har en 8 ohms bas som låter bra i sluten låda på 20 liter,så vore jag tacksam för förslag.

Impedans i basen samt önskad delningsfrekvens, så kan jag räkna fram ett filter som kan passa bra, inklusive impedansjustering.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:18

Kan dessa komponenter fungera som Svante sa?

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... 08-mm-trad

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... elektrolyt

Spolen i serie med plusen till basen?
Kondingen efter spolen,sen fastlödd mellan - och + till basen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-19 13:29

MorganM skrev:Kan dessa komponenter fungera som Svante sa?

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... 08-mm-trad

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... elektrolyt

Spolen i serie med plusen till basen?
Kondingen efter spolen,sen fastlödd mellan - och + till basen?

iofs. Visst funkar dom, men jag skulle gå på tjockare tråd i spolen och gärna polyesterkondensator som branthet.
Gärna 1.4 mm tråd som inte bromsar ljudet så mycket.
Kopplingen du anger är rätt.
Vet jag var dom delar så kan jag få fram en impedansjustering som ger mer välljud.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:47

Perfector skrev:
MorganM skrev:

Impedans i basen samt önskad delningsfrekvens, så kan jag räkna fram ett filter som kan passa bra, inklusive impedansjustering.

Jag är inte alls så bra på det här med filter,så gärna klartext :oops: :) .

Här är en bild som jag precis tog på pappret jag har på basen:
Bild

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:48

Kostnaden har inte så stor betydelse,bara filtret släpper igenom välljud :) .

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:51

Hoppsan!..... :oops: Glömde skriva att jag vill ha ett passivt filter som delar vid 80Hz med 30db branthet,Så har jag inställt på aktiva filtret i bilen,eller borde jag använda 18db så jag har möjlighet kvar att labba med filtret i cd spelaren
+

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:54

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-19 13:57

Bilgrejor hemma? :?

Det brukar inte vara någon vidare ide.

Varför inte sälja förstärkaren och köpa något som är gjort för 230 volt?

Om du vill använda ett bilslutsteg men då behöver både fixa en nätdel (laddare plus bilbatteri, eller vad använder du?) och ett utgångsfilter så blir det en allt sämre ide, även ekonomiskt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-07-19 14:00, redigerad totalt 1 gång.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 13:59

IngOehman skrev:Bilgrejor hemma? :?

Det brukar inte vara någon vidare ide.

Varför inte sälja förstärkaren och köpa något som är gjort för 230 volt?

Vh, iö

Nej,det är bilstereogrejer som jag har i bilen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-19 14:04

Ah.. Bättre! :)

Det du behöver tänka på då är att den låga impedans som element för bilbruk har gör en eventuell seriespoles resistans viktigare än vanligt. Det kan vara en bra ide att testa en spole med järnkärna.

Då får du lägsta resistans per kron*millihenry.

Jag vet ju inte spektrum för störningarna, men är bandbredden 500 Hz så finns det skäl att tro att skräpet ligger i varje fall en bit över 1000 Hz. Inte heller vet jag hur mycket det behöver dämpas (hur hörbara störningarna är i dina öron) men ligger energimaximum vid t ex 2 kHz så ger inte det föreslagna filtret så mycket dämpning.

Kanske vore det bäst att du började med att ta reda på hur steget arbetar? Är det frisvängande eller triangelvågskomparerande? I sistnämnda fallet - vilket switchfrekvens? Och hur ser det LP-filter ut som redan sitter där? (Ja, typ alla KlassD-förstärkare har redan utgångsfilter, och att addera ett till ytterligare kan ge en helt annan överföringsfunktion än man tänkt sig.)

Ju mera man vet desto lättare är det att hitta bästa lösningen.

Vh, iö

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 14:18

IngOehman skrev:Ah.. Bättre! :)

Det du behöver tänka på då är att den låga impedans som element för bilbruk har gör en eventuell seriespoles resistans viktigare än vanligt. Det kan vara en bra ide att testa en spole med järnkärna.

Då får du lägsta resistans per kron*millihenry.

Jag vet ju inte spektrum för störningarna, men är bandbredden 500 Hz så finns det skäl att tro att skräpet ligger i varje fall en bit över 1000 Hz. Inte heller vet jag hur mycket det behöver dämpas (hur hörbara störningarna är i dina öron) men ligger energimaximum vid t ex 2 kHz så går inte det föreslagna filtret så mycket dämpning.

Kanske vore det bäst att du började med att ta reda på hur steget arbetar? Är det frisvängande eller triangelvågskomparerande? I sistnämnda fallet - vilket switchfrekvens? Och hur ser det LP-filter ut som redan sitter där? (Ja, typ alla KlassD-förstärkare har redan utgångsfilter, och att addera ett till ytterligare kan ge en helt annan överföringsfunktion än man tänkt sig.)

Ju mera man vet desto lättare är det att hitta bästa lösningen.

Ojdå!...............Börjar bli avancerat för mig :oops: .
Jag vet faktiskt inte alls vilken typ av filter som sitter i steget.
Det finns en knapp för att välja filtrer på steget,men den använder jag inte,utan delar aktivt i cd spelaren (80hz-30db).Nu verkar det som att det även finns ett filter i konstruktionen över det filter som jag kan använda själv med en knapp.men som sagt,det vet jag tyvärr ingenting om.

Vh, iö

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 14:31

Om man skulle använda sig av ett passivt filter (om man nu kommer fram till hur det ska vara),är det någon nackdel för ljudet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-19 14:58

MorganM skrev:Om man skulle använda sig av ett passivt filter (om man nu kommer fram till hur det ska vara),är det någon nackdel för ljudet?

Inte som jag ser det.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-19 15:04

Jag tror att du ska locka till dig / resa till någon med oscilloskop. När man ser var skrufset befinner sig vet man (dvs någon) tillräckligt.

Alternativet finns ju, om du har saker hemma (bs60-filtret?), att labba lite.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-19 15:10

MorganM skrev:Om man skulle använda sig av ett passivt filter (om man nu kommer fram till hur det ska vara),är det någon nackdel för ljudet?

Nej, se till bara att seriespolen har låg resistans.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-19 15:17

Svante skrev:

Nej, se till bara att seriespolen har låg resistans.

Ok!
Köper imorrn på hifikit.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-19 23:52

MorganM skrev:Hoppsan!..... :oops: Glömde skriva att jag vill ha ett passivt filter som delar vid 80Hz med 30db branthet,

Bara så det inte blir något missförstånd:
Det passiva filter du lägger till (som förslagits) är inte tänkt att ersätta det aktiva filter du nu kör med. Tanken är att det passiva inte skall påverka den aktiva delning (som är för ljudet skall bli rätt). Det extra passiva är tillför att ta bort det oönskade tjutet från slutsteget. Detta helst då utan att påverka ljudet.

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-19 23:58

Ja just det, det är tämligen knepigt och kostsamt att göra ett passivt filter som delar så lågt. Mitt förslag dämpar frekvenser över någon kHz för att tjutet ska bli svagare. Delningen är det klokt att ha kvar i det aktiva filtret.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 01:01

100 Hz i 4 Ohm blir enligt mitt filterschema 10 mH och 220 uF serie och parallell.
Länken om den ska användas blir 210 uF 5,6 Ohm i den ordningen mellan plus och minus på elementet.
Det blir inte billigt, den saken är klar.
För hemmabruk kan du användadelning upp till nästan 300 Hz utan att man kan höra varifrån ljudet kommer pga. våglängden.
80 Hz är ju bildelning som jag minns det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-20 07:27

Om man använder nedanstående formel blir det lite andra värden för den impedanskorrigrande länken parallellt med baselementet:

Bild

170 µF och 3.25 Ohm

Den länken ger alltså bättre förrutsättning för ett passivt filter. Antagligen blir den föga resistiva impedansen vid baslementets resonansfrekvens ett ännu större problem.

Nu är det väl ingen som gör ett passivt filter med den brytfrekvens och branthet som önskas av trådskaparen? Om man nu vill lägga till ett passivt filter för att reducera rester av switchfrekvensen är det väl tal om en förhållandevis hög frekvens? Alla switchade förstärkare brukar ha ett sådant. Är det så att just detta slutsteg är tänkt att användas endast tillsammans med högtalare som faller av tidigt naturligt vid högre frekvenser, typ ett baselement?

Delningsfrekvensen 80 Hz härstammar mera från bioljud. Det är en del av THX-standarden.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 09:07

RogerGustavsson skrev:Om man använder nedanstående formel blir det lite andra värden för den impedanskorrigrande länken parallellt med baselementet:

[ Bild ]

170 µF och 3.25 Ohm

Den länken ger alltså bättre förrutsättning för ett passivt filter. Antagligen blir den föga resistiva impedansen vid baslementets resonansfrekvens ett ännu större problem.

Nu är det väl ingen som gör ett passivt filter med den brytfrekvens och branthet som önskas av trådskaparen? Om man nu vill lägga till ett passivt filter för att reducera rester av switchfrekvensen är det väl tal om en förhållandevis hög frekvens? Alla switchade förstärkare brukar ha ett sådant. Är det så att just detta slutsteg är tänkt att användas endast tillsammans med högtalare som faller av tidigt naturligt vid högre frekvenser, typ ett baselement?

Delningsfrekvensen 80 Hz härstammar mera från bioljud. Det är en del av THX-standarden.

Intressant att se din länk där.
Det finns ju som jag vet 2 distinkta sätt att räkna.
1. dubbla impedansen och en kondensator för frekvensen där den dubblar. sedan ett motstånd.
Men den påverkar även ljudet på ett konstigt sätt.
2.
rdc x 1.5 x sig själv delat med induktansen i spolen (Visatons beräkningar) som även den lägger sig i ljudkurvan på ett för mig icke önskvärt sätt.
3.
Jag binder länken till delningen, därför blir värden helt annorlunda, men då lägger sig inte länken i ljudet utan enbart impedansförloppet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-20 09:12

Perfector skrev:100 Hz i 4 Ohm blir enligt mitt filterschema 10 mH och 220 uF serie och parallell.
Länken om den ska användas blir 210 uF 5,6 Ohm i den ordningen mellan plus och minus på elementet.

Efter Rogers inlägg läste jag om vad du hade skrivit och inser att jag inte alls är säker på hur du menar att man ska koppla. Kan du rita det och visa istället?

Perfector skrev:För hemmabruk kan du användadelning upp till nästan 300 Hz utan att man kan höra varifrån ljudet kommer pga. våglängden.

Nej, det du pratar om sker mycket lägre ner i frekvens.

Perfector skrev:80 Hz är ju bildelning som jag minns det.

Vill nog snarare minnas det som Roger skriver det, att det härstammar från THX. En snabb googling ledde mig tillbaks hit:

viewtopic.php?f=10&t=9015

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 09:14

Cortado skrev:
Perfector skrev:100 Hz i 4 Ohm blir enligt mitt filterschema 10 mH och 220 uF serie och parallell.

Efter Rogers inlägg läste jag om vad du hade skrivit och inser att jag inte alls är säker på hur du menar att man ska koppla. Kan du rita det och visa istället?

Perfector skrev:För hemmabruk kan du användadelning upp till nästan 300 Hz utan att man kan höra varifrån ljudet kommer pga. våglängden.

Nej, det du pratar om sker mycket lägre ner i frekvens.

Perfector skrev:80 Hz är ju bildelning som jag minns det.

Vill nog snarare minnas det som Roger skriver det, att det härstammar från THX. En snabb googling ledde mig tillbaks hit:

viewtopic.php?f=10&t=9015

Exakt som Roger visar i sin bild.
Jag kan då inte avgöra riktningen under 300 Hz, men mina öron har varit med i 65 år så dom kan ju ha fel.
Jo det kan nog vara thx, men för bil rekommenderar man 80 Hz för att bilen skramlar så in i vassen om man spelar högre på en bilsubba.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-20 09:43

Perfector skrev:Exakt som Roger visar i sin bild.

Den kopplingen är inte ett lågpassfilter, som trådskaparen fått råd om. Hur tänker du att den där kopplingen ska få bort högfrekvent "skräp" från elementet?

Perfector skrev:Jag kan då inte avgöra riktningen under 300 Hz, men mina öron har varit med i 65 år så dom kan ju ha fel.

Det låter som ett rätt allvarligt hörselproblem isåfall. Om du testar att spela upp 300Hz, gärna från en högtalare och sen går du runt i ett rum, vänd dig om några gånger och se om du märker att ljudet "byter riktning" i förhållande till hur du är vänd/positionerad i rummet.

Perfector skrev:Jo det kan nog vara thx, men för bil rekommenderar man 80 Hz för att bilen skramlar så in i vassen om man spelar högre på en bilsubba.

Vem är den där "man" ? :)

Om bilen skramlar eller om något i en bil skramlar, över eller under frekvensen 80Hz så gör det så oavsett vad det är för sorts högtalare som spelar frekvensen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 09:48

Cortado skrev:
Den kopplingen är inte ett lågpassfilter, som trådskaparen fått råd om. Hur tänker du att den där kopplingen ska få bort högfrekvent "skräp" från elementet?

det är en konjugatlänk, dvs en impedansanpassning, inte ett filter till ljudet.
Och visst har du rätt.
Oavsett element i bil så över 80 Hz så börjar bilen skramla av plåtresonanser.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-20 09:56

Perfector skrev:det är en konjugatlänk, dvs en impedansanpassning, inte ett filter till ljudet.
Och visst har du rätt.

Ok, så då kanske du också håller med om att kopplingen du föreslår inte alls är till någon hjälp för trådskaparen?

Perfector skrev:Oavsett element i bil så över 80 Hz så börjar bilen skramla av plåtresonanser.

Mja, om bilen har ett sådant problem så sker det oavsett vad det är som spelar ljudet. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 10:06

Cortado skrev:
Perfector skrev:det är en konjugatlänk, dvs en impedansanpassning, inte ett filter till ljudet.
Och visst har du rätt.

Ok, så då kanske du också håller med om att kopplingen du föreslår inte alls är till någon hjälp för trådskaparen?

Perfector skrev:Oavsett element i bil så över 80 Hz så börjar bilen skramla av plåtresonanser.

Mja, om bilen har ett sådant problem så sker det oavsett vad det är som spelar ljudet. :)

NJaäe, jag vet inte det.
Att korra impedansen är alltid av godo.
Se' var det Rogers schema som gav mig iden att skriva min del i inlägget.
Rogers schema visar delning och impedanskorrigering så det är den jag refererar till.
Och visst, jag skrev ju att det gäller alla subbasar i bil.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-20 10:51

Perfector skrev:NJaäe, jag vet inte det.

Att korrigera något är ju att rätta något som är fel, att korrigera något som är rätt borde vara fel.. typ?.. :)

Jag menar att "korrigera impedansen" inte alltid är av godo. För det mesta är inte impedansen ett problem som behöver korrigeras och då är det inte av godo. I det här fallet är inte impedansen ett problem, men din koppling kan faktiskt ge problem man inte hade innan. För att ge ett exempel:

Så här ser impedansen ut med en Seas L26-ROY (som är en 4ohms 10" bas):
Roy utan zobel.png
Roy utan zobel.png (20.13 KiB) Visad 5172 gånger

Så här ser samma element ut med din föreslagna koppling ut:
Roy med zobel.png
Roy med zobel.png (25.4 KiB) Visad 5172 gånger

Som du ser har du typ 0,3Ohm vid 107Hz. Spolen i simuleringen har en serieresistans om 350mR och kondensatorn 50mR, med en "finare" (lägre resistans) spole/kondensator så blir problemet bara värre.

Ser du problemet Perfector?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 10:53

Cortado skrev:

Att korrigera något är ju att rätta något som är fel, att korrigera något som är rätt borde vara fel.. typ?.. :)

Jag menar att "korrigera impedansen" inte alltid är av godo. För det mesta är inte impedansen ett problem som behöver korrigeras och då är det inte av godo. I det här fallet är inte impedansen ett problem, men din koppling kan faktiskt ge problem man inte hade innan. För att ge ett exempel:

Roy utan zobel.png

Roy med zobel.png

Som du ser har du typ 0,3Ohm vid 107Hz. Spolen i simuleringen har en serieresistans om 350mR och kondensatorn 50mR, med en "finare" (lägre resistans) spole/kondensator så blir problemet bara värre.

Nu läser du som fan läser bibeln.
Spole och konding är delning.
konding och motstånd är länk.
Kolla Rogers ritning så ser du.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-20 11:01

Michael skrev:
MorganM skrev:Hoppsan!..... :oops: Glömde skriva att jag vill ha ett passivt filter som delar vid 80Hz med 30db branthet,

Det passiva filter du lägger till (som förslagits) är inte tänkt att ersätta det aktiva filter du nu kör med. Tanken är att det passiva inte skall påverka den aktiva delning (som är för ljudet skall bli rätt). Det extra passiva är tillför att ta bort det oönskade tjutet från slutsteget. Detta helst då utan att påverka ljudet.

//Michael

Nej visst!
Skrev det någonstans.Jag kommer ju använda det aktiva filtret i cd spelaren.Och bara använda detta passiva filter som ett försök i att filtrera bort tjutet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 11:08

MorganM skrev:
Michael skrev:

//Michael

Nej visst!
Skrev det någonstans.Jag kommer ju använda det aktiva filtret i cd spelaren.Och bara använda detta passiva filter som ett försök i att filtrera bort tjutet.

Då tycker jag att du ska använda bara en spole av god kvalitet och se om det räcker med 6dB/Oct. i delningen.
8 mH blir bra för 100 Hz.
Prova att gå förbi filtret i cd-spelaren och se o m möjligen det är det som ger tjutet i högtalaren.
Onödigt att ta i för mycket om det kan lösas med enklare medel.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-20 11:34

Perfector skrev:Nu läser du som fan läser bibeln.
Spole och konding är delning.
konding och motstånd är länk.
Kolla Rogers ritning så ser du.

Jo, jag var nog lite förvirrad här. Iom att Rogers bild endast visade länken och du pratade om spolar och annat.

Hur som helst så bör man göra delningen högre upp och sen ser jag fortfarande inte någon fördel med konjugatlänken då impedansen sjunker. Re på elementet är redan 2.6Ohm.

Måste nog gå och lägga mig lite.. semester med rubbad dygnsrytm ger inte nödvändigtvis en bra påverkan när man ska skriva saker här.. :)

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-20 12:22

Perfector skrev:
MorganM skrev:
Michael skrev:Bara så det inte blir något missförstånd:

//Michael

Nej visst!

Då tycker jag att du ska använda bara en spole av god kvalitet och se om det räcker med 6dB/Oct. i delningen.
Prova att gå förbi filtret i cd-spelaren och se o m möjligen det är det som ger tjutet i högtalaren.

Jag har en 7 mH luftlindad spole från BS60,ska jag prova "bara" den i serie med plusen?

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-20 12:24

MorganM skrev:
Perfector skrev:
MorganM skrev:Nej visst!

Jag har en 7 mH luftlindad spole från BS60,ska jag prova "bara" den i serie med plusen?

Det är inte tjut från cd spelaren.
För det tjuter i basen även om jag har urkopplade rca kontakter i steget,så det är steget själv som ger ljudet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 12:44

MorganM skrev:
Perfector skrev:
MorganM skrev:Nej visst!

Börja där o ch se om det blir bättre.
Med lite "lottotur" så är du hemma på en gång.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-20 12:48

Perfector skrev:
MorganM skrev:
Perfector skrev:Då tycker jag att du ska använda bara en spole av god kvalitet och se om det räcker med 6dB/Oct. i delningen.

Börja där o ch se om det blir bättre.
Med lite "lottotur" så är du hemma på en gång.

Ok!
Jag provar det,spolen verkar gedigen (1.5mm tråd).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-20 13:29

Skrev ett inlägg och glömde klicka på skicka...

7 mH är väl ändå att ta i? Om vi tänker oss att baselementet är på 3 Ohm, blir det ju avskärning från 70 Hz, dock inte speciellt brant då elementets induktivitet minskar brantheten (det är därför man kan behöva ett impedanskorregerande led).

Själva slutsteget har alltså inget filter inbyggt? Det trodde jag alla switchade slutsteg hade för att bli av med högfrekvensstörningar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 18:06

Cortado skrev:

Roy utan zobel.png

Roy med zobel.png

Sent inlägg på den här.
du visar en impedanstopp som är enorm vid resonansen och en som stiger med frekvensen.
Dessa båda korras med en konjugat och ger då förstärkaren en bättre arbetsmiljö.
Den (förstärkaren) är trots allt uppmätt med ett resistivt motstånd för angiven effekt.
Länken är i första hand till för att förstärkaren ska kunna göra sitt jobb.
Utan länk får den stackars stärkaren tusen hjärtinfarkter per sekund som den förmodas överleva.
Det finns en mening med allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-20 19:34

Perfector skrev:
Cortado skrev:

Roy utan zobel.png

Roy med zobel.png

Sent inlägg på den här.
du visar en impedanstopp som är enorm vid resonansen och en som stiger med frekvensen.
Dessa båda korras med en konjugat och ger då förstärkaren en bättre arbetsmiljö.
Den (förstärkaren) är trots allt uppmätt med ett resistivt motstånd för angiven effekt.
Utan länk får den stackars stärkaren tusen hjärtinfarkter per sekund som den förmodas överleva.

Jag förstår inte hur du kan ha så fel om nästan allt du skriver.

Det du skriver gäller på sin höjd illa dimensionerade rörförstärkare. Annars är förstärkare förstås dimensionerade för att driva vanliga högtalare, och de har impedanskurvor som ser ut som den där, eller annorlunda. Problemet med kurvan som visades passerade dig dock helt, nämligen dippen till nästan 0 ohm vid drygt 100 Hz. DEN ger problem för förstärkaren. Höga impedanser är helt problemfria för alla väldimensionerade förstärkare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 19:39

Svante skrev:
Perfector skrev:
Cortado skrev:

Roy utan zobel.png

Roy med zobel.png

Sent inlägg på den här.

Jag förstår inte hur du kan ha så fel om nästan allt du skriver.

Det du skriver gäller på sin höjd illa dimensionerade rörförstärkare. Annars är förstärkare förstås dimensionerade för att driva vanliga högtalare, och de har impedanskurvor som ser ut som den där, eller annorlunda. Problemet med kurvan som visades passerade dig dock helt, nämligen dippen till nästan 0 ohm vid drygt 100 Hz. DEN ger problem för förstärkaren. Höga impedanser är helt problemfria för alla väldimensionerade förstärkare.

Du får ha den åsikten om du behagar, jag har fått medgivande av alla som jag arbetat med, inklusive Sveriges Ljudtomte Nummer ett. Bertil Hellsten som påstår att det låter påfallande likt musik.
Samt Min mentor Göran Kling som ritade många av länkarna till mig och bevisade med A/B tester att med länk ger ett bättre ljudmässigt resultat.
Sen är du lite tråkig som skriver att jag har fel om nästan allt jag skriver.
Det är DIN uppfattning och den har jag ingen bestämmanderätt över.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-20 19:46

Perfector skrev:... ljudmässigt resultat.

Men, du talade om förstärkarens arbetsmiljö och hjärtinfarkt. Som Cortado visar blir det ibland besvärligare för förstärkaren med zobel-länken. Rent hjärtinfarkt-besvärligt, tror jag. Det kan hända att han missförstod dig?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 20:00

darkg skrev:

Men, du talade om förstärkarens arbetsmiljö och hjärtinfarkt. Som Cortado visar blir det ibland besvärligare för förstärkaren med zobel-länken. Rent hjärtinfarkt-besvärligt, tror jag. Det kan hända att han missförstod dig?

Möjligt, men länkens primära uppgift är att dra ner höga impedanser, inte att dra upp låga eller skapa dom.
Se'n är det Farbror Svante som har en tråkig to n, inte Cortado, han är belevad i sällskapen

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-20 20:28

Perfector skrev:Se'n är det Farbror Svante som har en tråkig to n

Ja, den får jag väl be om ursäkt för.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-20 20:41

Perfector skrev:
darkg skrev:

Möjligt,

Om vi först överväger möjligheten att han inte gjorde det. Då ser det för ett otränat öga ut som att en länk av den beskaffenheten kan vara problematisk.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-20 20:57

Ja, impedanskurvorna jag visade kom ifrån ett felaktig koppling och det var helt mitt fel - hade hade alltså seriekopplat en kondensator och spole som sedan satt paralellt över elementet för att jag av någon anledning trodde att det var så Perfector hade menat att man skulle rätta till "läget". Det var ett missförstånd på min sida. Ber om ursäkt för det! :)

Men, det verkar som att Perfector ändå inte är överens med resten av Faktiskt om vilken av de två kurvorna som är bäst - även om de kom till från ett fel jag gjorde.

Perfector;

Impedanstoppen är fullt normal för alla element och är inte ett problem för en normal förstärkare. Jag påstår att en person med frisk hörsel inte kommer märka (höra) någon skillnad mellan ett par högtalare där den ena har korrigerad impedans för att göra högtalaren perfekt resistiv och den andra är okorrigerad men som i övrigt är identiska (tonkurvemässigt). Detta då under förutsättning att man har en frisk förstärkare, eller med andra ord inte en onormalt ofrisk förstärkare.

Konjugatlänkens fördel kan med gott samvete ses att finnas ENDAST då man har en dåligt dimensionerad rörförstärkare. Impedanstopparna gör varken till eller från med en vettig förstärkare. Nackdelen med länken är att impedansen blir lägre överallt, vilket gör att förstärkaren (oavsett sort eller grad av friskhet) får jobba MER eftersom den måste leverera MER ström. Där impedansen är som högst kommer förstärkaren faktistk jobba minst eftersom den inte behöver ge lika mycket ström för att driva spänningen genom högtalaren. ( Ohms lag, ju! :) )

Så, konjugatlänkar är faktiskt oftare av ondo än av godo. Tror du vi kan vara överens om det?

Om du inte köper min förklaring, kan du berätta om du av princip har något emot att låta dig själv övertygas om något som är nytt för dig?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 21:07

Cortado skrev:Ja, impedanskurvorna jag visade kom ifrån ett felaktig koppling och det var helt mitt fel - hade hade alltså seriekopplat en kondensator och spole som sedan satt paralellt över elementet för att jag av någon anledning trodde att det var så Perfector hade menat att man skulle rätta till "läget". Det var ett missförstånd på min sida. Ber om ursäkt för det! :)

Men, det verkar som att Perfector ändå inte är överens med resten av Faktiskt om vilken av de två kurvorna som är bäst - även om de kom till från ett fel jag gjorde.

Perfector;

Impedanstoppen är fullt normal för alla element och är inte ett problem för en normal förstärkare. Jag påstår att en person med frisk hörsel inte kommer märka (höra) någon skillnad mellan ett par högtalare där den ena har korrigerad impedans för att göra högtalaren perfekt resistiv och den andra är okorrigerad men som i övrigt är identiska (tonkurvemässigt). Detta då under förutsättning att man har en frisk förstärkare, eller med andra ord inte en onormalt ofrisk förstärkare.

Konjugatlänkens fördel kan med gott samvete ses att finnas ENDAST då man har en dåligt dimensionerad rörförstärkare. Impedanstopparna gör varken till eller från med en vettig förstärkare. Nackdelen med länken är att impedansen blir lägre överallt, vilket gör att förstärkaren (oavsett sort eller grad av friskhet) får jobba MER eftersom den måste leverera MER ström. Där impedansen är som högst kommer förstärkaren faktistk jobba minst eftersom den inte behöver ge lika mycket ström för att driva spänningen genom högtalaren. ( Ohms lag, ju! :) )

Så, konjugatlänkar är faktiskt oftare av ondo än av godo. Tror du vi kan vara överens om det?

Om du inte köper min förklaring, kan du berätta om du av princip har något emot att låta dig själv övertygas om något som är nytt för dig?

Nej vi är inte överens.
Mina högtalare med Gamma BBK-200 låter kattskit utan länken.
Alla högtalare jag byggt med länken för impedanskorrigering har låtit bättre än utan länk isamma låda med samma element.
Antingen har vi olika beräkningar eller så är det nå't annat som inte stämmer, men jag är filter och konjugatfantast och envisas med att det blir bättre med än utan.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-20 21:17

Perfector skrev:Nej vi är inte överens.

Ok, om du bortser från de ljudiska skillnaderna, är du överens om att en förstärkare jobbar hårdare med en lägre impedans?

Alltså att den får leverera mer ström för att "hålla spänningen uppe" när impedansen sjunker..

Perfector skrev:Mina högtalare med Gamma BBK-200 låter kattskit utan länken.
Alla högtalare jag byggt med länken för impedanskorrigering har låtit bättre än utan länk isamma låda med samma element.
Antingen har vi olika beräkningar eller så är det nå't annat som inte stämmer, men jag är filter och konjugatfantast och envisas med att det blir bättre med än utan.

Det där är åsikter som jag inte kan säga något om. Jag kan inte ens börja argumentera mot det och det gör att det du presenterar inte leder någonvart. Jag kan endast fråga frågor som "Hur såg förstärkarens utimpedans ut?" eller "Hur såg högtalarens impedans ut?", men jag tvivlar på att du har några utförliga svar på det, det är ju frågor man sällan har utförliga svar på.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-20 21:18

Perfector, pratar du om högtalare med passiva delningsfilter och att det blir bättre med konjugatlänk EFTER delningsfiltret? Där är det betydligt större chans/risk att det gör hörbar skillnad och då beror det inte på att förstärkaren får en problematisk last utan på att tonkurvan för filtret blir olika. Det går dock inte att säga generellt vad som händer, möjligen fungerar ett kokboksfilter mer som det är tänkt med konjugatlänk, men om man dimensionerar filtret själv så har man större möjligheter att hamna där man vill, och då kan det vara med eller utan konjugatlänk, det beror på förutsättningarna vad som är bäst.

Så det går inte att överförenkla så mycket att man kan säga att konjugatlänk alltid är bättre (eller sämre). Dyrare blir det dock alltid, speciellt om man ska döda baselementets resonanstopp.

Och skillnaderna beror enbart i undantagsfall på förstärkarens arbetsmiljö.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-20 21:30

Svante skrev:Perfector, pratar du om högtalare med passiva delningsfilter och att det blir bättre med konjugatlänk EFTER delningsfiltret? Där är det betydligt större chans/risk att det gör hörbar skillnad och då beror det inte på att förstärkaren får en problematisk last utan på att tonkurvan för filtret blir olika. Det går dock inte att säga generellt vad som händer, möjligen fungerar ett kokboksfilter mer som det är tänkt med konjugatlänk, men om man dimensionerar filtret själv så har man större möjligheter att hamna där man vill, och då kan det vara med eller utan konjugatlänk, det beror på förutsättningarna vad som är bäst.

Så det går inte att överförenkla så mycket att man kan säga att konjugatlänk alltid är bättre (eller sämre). Dyrare blir det dock alltid, speciellt om man ska döda baselementets resonanstopp.

Var lägger du konjugaten då?
Före filtret kanske?
Då binder du inte funktionen till det register den arbetar i
Länken är ju anpassad efter omfånget.
Du får gärna berätta hur dina länkar ser ut och var dom läggs i högtalaren.
Se'n är det märkligt att en gammal skola som visat sig funka kanonbra ska bli relegerad till en soptunna.
Jag fortsätter att strö salt i era sår med mina "apparta" ideer för att dom har funkat i över 25 år och det finns inget bäst-före-datum på dom heller.
Eller tror du och andra med dig att jag sitter och dricker hembränt och svamlar i garderoben?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-20 21:46

Perfector skrev:
Svante skrev:Perfector, pratar du om högtalare med passiva delningsfilter och att det blir bättre med konjugatlänk EFTER delningsfiltret? Där är det betydligt större chans/risk att det gör hörbar skillnad och då beror det inte på att förstärkaren får en problematisk last utan på att tonkurvan för filtret blir olika. Det går dock inte att säga generellt vad som händer, möjligen fungerar ett kokboksfilter mer som det är tänkt med konjugatlänk, men om man dimensionerar filtret själv så har man större möjligheter att hamna där man vill, och då kan det vara med eller utan konjugatlänk, det beror på förutsättningarna vad som är bäst.

Var lägger du konjugaten då?
Före filtret kanske?
Då binder du inte funktionen till det register den arbetar i
Länken är ju anpassad efter omfånget.
Du får gärna berätta hur dina länkar ser ut och var dom läggs i högtalaren.
Se'n är det märkligt att en gammal skola som visat sig funka kanonbra ska bli relegerad till en soptunna.
Jag fortsätter att strö salt i era sår med mina "apparta" ideer för att dom har funkat i över 25 år och det finns inget bäst-före-datum på dom heller.
Eller tror du och andra med dig att jag sitter och dricker hembränt och svamlar i garderoben?

Ja, jag lägger ju ogärna dit någon konjugatlänk alls, men i de fall jag har gjort det har det nog varit en RC-länk parallellt med baselementet för att filtret ska kunna fungera bättre.

Att lägga en konjugatlänk före filtret får enbart som effekt att göra lasten resistiv (rent resistiv om man går hela vägen ut) men det är kostsamt och är nog bara motiverat om man har en dålig rörförstärkare som driver högtalaren. Är det så du bygger?

Sår har jag inga, men salt är gott.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-20 23:40

Ordet konjugatlänk får mig ofelbart att tänka på nougat.. konjugatlänk -> nougat-tänk. Lite knasigt kanske, men kände för att dela med mig av det. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-21 00:30

Cortado skrev:Ordet konjugatlänk får mig ofelbart att tänka på nougat.. konjugatlänk -> nougat-tänk. Lite knasigt kanske, men kände för att dela med mig av det. :D

Fniss! :mrgreen: :mrgreen:
Kan ju tillägga att Visatons länkar var faskompenserade vilket inte är kattskit.
rDc * 1.5 * sig själv /induktans i talspolen
rDc * 1.5 ger motståndet i länken
Induktion räknas som mikrohenry.
Exempel
Dc resistans 6.8 Ohm
talspolen 1.2 millihenry = 1200 mikrohenry
6.8 * 1.5 = 10.2 Ohm
10.2 * 10.2 = 104.04
1200 / 104.04 = 11.53 uF
Länken blir då 12 uF 10 Ohm och skall enligt Visaton vara faskompenserad.
Jag har lånat den första biten med rDc * 1.5 för att få motståndet.
Sedan binder jag länken till delningen enligt Philips 6dB filterlista för att inte länken ska grotta in sig i ljudkurvan vilket nog skulle påverka ljudet så som ni beskriver det.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-21 00:40

Perfector skrev:
Cortado skrev:Ordet konjugatlänk får mig ofelbart att tänka på nougat.. konjugatlänk -> nougat-tänk. Lite knasigt kanske, men kände för att dela med mig av det. :D

Kan ju tillägga att Visatons länkar var faskompenserade vilket inte är kattskit.
Exempel
Dc resistans 6.8 Ohm
6.8 * 1.5 = 10.2 Ohm
10.2 * 10.2 = 104.04
1200 / 104.04 = 11.53 uF
Sedan binder jag länken till delningen enligt Philips 6dB filterlista för att inte länken ska grotta in sig i ljudkurvan vilket nog skulle påverka ljudet så som ni beskriver det.

Tycker nog det där låter lite stökigt. Kan inte säga att jag förstår dina uträkningar, men sen är jag inte något geni på matte heller. Vad är det mer exakt man försöker åstadkomma med den där uträkningen/kopplingen?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-21 00:49

Nougat med ett stänk konjak länk-tänk.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-21 01:46

Cortado skrev:
Perfector skrev:

Exempel
Dc resistans 6.8 Ohm
6.8 * 1.5 = 10.2 Ohm
10.2 * 10.2 = 104.04
1200 / 104.04 = 11.53 uF

Tycker nog det där låter lite stökigt. Kan inte säga att jag förstår dina uträkningar, men sen är jag inte något geni på matte heller. Vad är det mer exakt man försöker åstadkomma med den där uträkningen/kopplingen?

Faskompenserad impedansjustering för att förstärkaren skall ha en så resistiv last som möjligt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-21 01:57

Perfector skrev:Faskompenserad impedansjustering för att förstärkaren skall ha en så resistiv last som möjligt.

Jag är inte med på vad/varför faskompenseringen har med impedansjusteringen att göra riktigt. Kan du rita ett schema där man har faskompenseringen och en där man inte har det, så kan jag simulera det för att se vad "grejjen" är och även visa för de som deltar i tråden vad det handlar om.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-21 02:04

Cortado skrev:
Perfector skrev:Faskompenserad impedansjustering för att förstärkaren skall ha en så resistiv last som möjligt.

Jag är inte med på vad/varför faskompenseringen har med impedansjusteringen att göra riktigt. Kan du rita ett schema där man har faskompenseringen och en där man inte har det, så kan jag simulera det för att se vad "grejjen" är och även visa för de som deltar i tråden vad det handlar om.

Rogers bild högre upp visar ju både filterdelen med spole och kondensator samt impedansjusteringen efter delningen mellan + och - på högtalaren.
Alla komponenter påverkar ljudet så en kompensering för fasvridningen genom komponenterna är enligt Visaton bästa sättet att bibehålla det ursprungliga ljudet.
Min avräkning är ju lite egen men funkar klockrent.
Enda gången ingenting har stämt var med Gamma BBK-200 som krävde en halvtimmes mätning för att få rätt komponenter.
15 uF + 8.2 Ohm.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-21 02:27

Perfector skrev:
Cortado skrev:

Rogers bild högre upp visar ju både filterdelen med spole och kondensator samt impedansjusteringen efter delningen mellan + och - på högtalaren.
Alla komponenter påverkar ljudet så en kompensering för fasvridningen genom komponenterna är enligt Visaton bästa sättet att bibehålla det ursprungliga ljudet.
Min avräkning är ju lite egen men funkar klockrent.
Enda gången ingenting har stämt var med Gamma BBK-200 som krävde en halvtimmes mätning för att få rätt komponenter.
15 uF + 8.2 Ohm.

Rogers schema bestod av en kondensator och ett motstånd samt ett element, om jag inte missar nått igen. Det börjar driva av ämnet väldigt mycket nu, för ovanlighetens skull....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-21 02:42

Ni börjar i fel ände.

Ni tar ett recept och så ser ni vad det smakar. Försök förstå vad ingredienserna gör i stället så kan ni hitta på egna recept i stället.

Tanken med att sätta en RC-länk parallellt med ett högtalarelement är att elementet (bortsett från resonanstoppen konsekvenser av virvelströmmar i polstycket) beter sig som en spole i serie med ett motstånd. Man kan genom att välja R och C rätt få kretsen att bli helt resistiv, givet att elementet kan ersättas med R och L i serie.

Givet L= talspoleinduktannsen, C = konjugatlänkens C, R = konjugatlänkens R och Re = talspoleresistansen får man impedansen

Z=(R+1/sC)(Re+sL)/(R+1/sC)+(Re+sL)=(R*Re+sRL+Re/sC+L/C)/(R+Re+sL+1/sC)=Re*(R+sRL/Re+1/sC+L/(Re*C))/(R+Re+sL+1/sC)

Här kan man se att om man väljer R=Re blir uttrycket

Z=R*(R+sL+1/sC+L/RC)/(R+R+sL+1/sC)

Om man dessutom väljer R=L/RC

blir Z=R=Re, dvs rent resistiv med impedansen Z=Re och fasvinkeln noll (som alla resistanser, ström och spänning ligger i fas).

Man ska alltså välja R=Re och C=L/Re²

Om man har Re=6 ohm och Le=1 mH ska R=6 ohm och C=0,001/6²=0,000028=28 µF

I verkliga livet beter sig inte en talspoleinduktans riktigt som en ideell induktans, och då går det inte att kompensera exakt, men genom att pilla på värdena lite kan man komma nära inom något lämpligt frekvensområde.

Har man förstått detta kan man också förstå vad komponentvärdena gör och man är inte hänvisad till att hitta ett recept (=utantillkunskap) och prova lite när receptet inte smakar supert.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-21 03:29

Svante - Jag vet inte varför men jag förstod det där och för det ska du ha ett lagom stort tack! :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-21 04:22

Och anledningen till att man vill ha resistiv last är antingen att man har en rörförstärkare eller ett passivt delningsfilter som vill det. Right?

Men om det gäller att komma till rätta med ts problem kan det duga med en rc-länk som belastar förstärkaren vid en okänd hög frekvens, antingen för att få ned den i nivå (en del energi eldas upp i motståndet) eller för att hindra förstärkaren från att bli instabil - vi vet väl inte än vad roten är.

En rak impedans har i vilket fall inget egenvärde, här.

?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-21 07:31

En rak impedans har inget egenvärde. För många gör-det-självare är det mest för att få överenstämmelse mellan de förenklade formlerna för delningsfilterberälkning. Formlerna räknar med resistiva värden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-21 10:32

Jag tror att det vi diskuterar helt saknar värde för trådskaparens problem. Switchfrekvensen i ett klass D-steg läcker inte ut mer för att lastimpedansen inte är resistiv. Tanken att lasten spelar roll kommer ifrån att man experimenterar utan att förstå (igen). Tidigt i tråden kunde man läsa att det tjöt olika starkt med olika högtalarelement. Det beror med all sannolikhet på att elementen har olika känslighet vid tjutfrekvensen, inte att förstärkaren beter sig olika med olika last.

För att bli av med tjutet behöver man hindra det från att nå högtalaren (med ett filter), eller montera steget som det är tänkt - i en bil - där bakgrundsbullret dränker tjutet.

Eller så kan man gå den juridiska vägen genom att mäta upp störnivån elektriskt och visa att den är högre än de specade -92 dBA (var det så?) och lämna tillbaka steget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-21 10:45

Cortado skrev:
Perfector skrev:Nej vi är inte överens.

Ok, om du bortser från de ljudiska skillnaderna, är du överens om att en förstärkare jobbar hårdare med en lägre impedans?

Alltså att den får leverera mer ström för att "hålla spänningen uppe" när impedansen sjunker..

Perfector skrev:Mina högtalare med Gamma BBK-200 låter kattskit utan länken.

Det där är åsikter som jag inte kan säga något om. Jag kan inte ens börja argumentera mot det och det gör att det du presenterar inte leder någonvart. Jag kan endast fråga frågor som "Hur såg förstärkarens utimpedans ut?" eller "Hur såg högtalarens impedans ut?", men jag tvivlar på att du har några utförliga svar på det, det är ju frågor man sällan har utförliga svar på.

Jodå det kan jag berätta hur den mäter MED länken på plats, för det har testats i ljudtidskrift 1983.
Utan så den ingen kul ut alls, men det är några av de saker som försvann när jag flyttade från Hölö till Trosa.
Bilagor
Perfector Original.jpg
Perfector Original.jpg (94.69 KiB) Visad 4586 gånger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-21 11:01

Störnivån på 1 m avstånd, med en känslighet på 90 dB*, ett SNR på 92 dB och en maxeffekt på 400 W blir 10*log(400)+90-92=24 dB på 1 m avstånd i frirymd. Det är ganska tyst, men om omgivningen är tyst kan det nog vara rätt irriterande om tjutet ligger vid en jobbig frekvens.

*Siffran gripen ur luften, men här handlar det om förståelse. Känsligheten brukar också anges med 8-ohmswatt, dvs egentligen vid spänningen 2,83 V, här rör det sig nog om 4 ohmselement, vilket ger 3 dB för mycket.

Så frågan till trådskaparen blir; är "tjutet" så svagt som 21 dB? Det här med upplevd ljudstyrka är fruktansvärt svårt att förmedla i text, när jag läste "tjut" i trådstarten tänkte jag mig nog ett tjut i nivå med en tyst vissling, 21 dB är betydligt tystare än så.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 13:31

Svante skrev:Ni börjar i fel ände.

Ni tar ett recept och så ser ni vad det smakar. Försök förstå vad ingredienserna gör i stället så kan ni hitta på egna recept i stället.

Tanken med att sätta en RC-länk parallellt med ett högtalarelement är att elementet (bortsett från resonanstoppen konsekvenser av virvelströmmar i polstycket) beter sig som en spole i serie med ett motstånd. Man kan genom att välja R och C rätt få kretsen att bli helt resistiv, givet att elementet kan ersättas med R och L i serie.

Givet L= talspoleinduktannsen, C = konjugatlänkens C, R = konjugatlänkens R och Re = talspoleresistansen får man impedansen

Z=(R+1/sC)(Re+sL)/(R+1/sC)+(Re+sL)=(R*Re+sRL+Re/sC+L/C)/(R+Re+sL+1/sC)=Re*(R+sRL/Re+1/sC+L/(Re*C))/(R+Re+sL+1/sC)

blir Z=R=Re, dvs rent resistiv med impedansen Z=Re och fasvinkeln noll (som alla resistanser, ström och spänning ligger i fas).

I verkliga livet beter sig inte en talspoleinduktans riktigt som en ideell induktans, och då går det inte att kompensera exakt, men genom att pilla på värdena lite kan man komma nära inom något lämpligt frekvensområde.

Har man förstått detta kan man också förstå vad komponentvärdena gör och man är inte hänvisad till att hitta ett recept (=utantillkunskap) och prova lite när receptet inte smakar supert.

Eller för att sammanfatta:

1. Tumregler är utantill"kunskaper" och sådana suger.

2. Att lära sig på riktigt gör att man kan hantera annat än de specialfall som tumregeln försökt stämma för.

Du skriver påtagligt ofta saker som är kritik mot tumregler och som istället visar fördelarna med att lära sig på riktigt. Ändå vill du inte säga just det. Är det för att du inte vill framstå som en person som skriver samma sak som jag? Eller förresten, du behöver inte svara på den frågan.

- - -

När det gäller det som diskuterats i tråden så är det ju uppenbart att folk talar förbi varandra något alldeles häpnadsväckande. Delvis beror det på att inte alla uttrycker sig så stringent och fysikaliskt korrekt.

Men lite snabbt:

1. Om man inte kan räkna på filter och inte känner att man har kapacitet att lära sig på riktigt, så är det förstås frestande att försöka hitta tumregelmetoder istället. T ex tabeller från vilka man med utgångspunkt från en impedanssiffra får värden på filterkomponenter. Problemet är då att sådana "leksaksfilter" (skolboksfilter) inte fungerar så bra med riktiga högtalarelement :?, eftersom sådana har både impedanspåverkan genom talspolens induktans och i väldigt hög grad (oftast) även på grund av EMK från talspolens rörelser i magnetspalten...
Vad gör man då då? Jo man leter efter mera tumregler 8O som gör att man kan "konstruera" vidare utan att fortfarande ha behövt skaffa sig några riktiga kunskaper, och då kan man t ex titta på den dimensioneringsregel som Svante visade för konjugatlänkar - för att man vill skapa ett element vars impedans är mera lik en resistans, så leksaksfiltret skall fungera mindre dåligt. Svantes formel är riktig, men det är ju även det en leksaksdiensionering (skolboksdimensionering) som bara stämmer på en extremförenklad tumregelbild av ett högtalarelement utan EMK och utan tranformatorverkan med påtagliga virvelströmsförluster i poldelarna... (Vilket ju även framgår av det som Svante skriver)
Vad gör man då? Jo man letar förstås efter YTTERLIGARE tumregler :x som gör att man fortfarande skall slippa lära sig någonting! Exempelvis Visatons förslag på dimensionering av konjugatlänkar, som i själva verkat bara är en sneddimensionering för att kompensera för att ett högtalarelements impedans inte alls är summan av en resistor och en induktor. I själva verket är det inte alls ovanligt att ett element där tillverkaren anger Le till 1 mH har en induktans på en femtedel av det vid höga frekvenser(!), och har en flera gånger högre induktans vid låga frekvenser, det handar alltså inte om avvikelser om några procent hit eller dit utan hundratals procent! Det räcker ju inte på långa vägar om man skall beskriva ett elements impedans, för det finns ju olinjära effekter också, och dessa i flera olika domäner (både sådana som beror på talspoleströmmen, som beror på effekthistoriken och inte minst sådana som beror på talspolens läge och hastighet). Men det är nog överkurs just nu. Det räcker kanske med att säga att det är MYCKET mera komplicerat än att bara se till linjära fenomen. Hur som helst är Visaton-tumreglerna ett sätt att schablonmässigt kompensera för de resistiva förlusterna i själva induktansen (som förstås är en distribierad egenskap men en som kan approximeras skapligt väl genom att bygga upp den induktiva delen ned ett antal spolar och motstånd), vilket betyder att resistansen i konjugatlänken behöver vara högre än Re för att kompensera för de resistiva förlusterna i induktansmekanismen hos högtalarelementet.

Genom att iställer lära sig på riktigt hur högtalare och filter fungerar och lära sig att räkna på det kan man skapa filter som slipper vara skolboksfilter utan som istället kan göra ett optimalt arbete.

2. Diskussionen försvåras även och gör att folk talar förbi varandra, av att konstiga begrepp används och att underförstådda missförstånd framställs som sanningar. Att kalla den tumregeldimensionering som Perfector tydligen hittat hos Visaton för "faskompenserad" blir bara vilseledande. Vaddå faskompenserad? Visst kan resultatet bli en impedans med mindre fasvridning (strömmen hamnar mera i fas med spänningen) men samtidigt så ökar ju överföringsfunktionens (det vi hör) fasvridning av konjugatlänken när den introduceras t ex för ett element med första ordningens filter. Ordet "faskompenserad" som synonym till "gjord mera resistiv" är helt enkelt inte ett bra val. Inte i högtalarvärden.

Talar man om t ex saker som ansluts vårt 230 V elnät så kan det däremot vara vettigare att tala om faskompensation, eftersom leverantörerna av elkraft önskar slippa leverera en massa reaktiv effekt. Då är dock frekvensen fast och faskompenserade prylar t ex motorer, behöver inte en förlustkomponent utan kan faskompenseras med bara en kondensator, eftersom det saknar betydelse vilket frekvensgång impedansens fas får, det enda som betyder något är att lasten är resistiv vid 50 Hz.

3. När man dessutom presenterar bruk av konjugatlänk EFTER filtret, som något som finns till för förstärkarens skull 8O så blir allting pannkaka. Det är helt enkelt uppåt väggarna fel.
Är det förstärkaren man vill vara snäll mot så är det en helt annan sorts (ofta mycket mera komplicerade) konjugatlänkar som behövs - och som inte används så de påverkar överföringsfunktionen från högtalarens terminaler till dess utsignal. Den kan placeras i högtalaren och ansluts parallellt över ingången, eller den kan placeras i förstärkaränden!
Precis som Cortado skriver så får sådana länkar (som inte ingår med någon funktion i delningsfiltret utan bara finns där för att högtalaren som helhet skall få en impedans som påminner mera om en resistiv last) mycket liten hörbarhet tillsammans med normala förstärkare med låg utimpedans.
Däremot kan de betyda mycket (och göra nytta) tillsammans med lite mjukare rörförstärkare. När transistorförstärkare har en dämpfaktor på 80 eller högre (gäller nog >99% av alla transistorförstärkare) det kan handla om 1000 eller till om med 10 000 (tills man tar hänsyn även till högtalarkabeln ;)) så är det inte ovanligt att rörförstärkare hamnar i intervallet 2 - 20. Det finns dock rörförstärkare med hård motkoppling (sekundär) som när transistorliknande dämpfaktor, men också rörförstärkare som har dämpfaktor lägre än 0,2.

Sammanfattningsvis - ni pratar om varandra, tumregler suger och det ni talar om har nog nästan ingenting med topic att göra. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-21 14:12

IngOehman skrev:
Svante skrev:Ni börjar i fel ände.

Eller för att sammanfatta:

1. Tumregler är utantill"kunskaper" och sådana suger.

2. Att lära sig på riktigt gör att man kan hantera annat än de specialfall som tumregeln försökt stämma för.

Du skriver påtagligt ofta saker som är kritik mot tumregler och som istället visar fördelarna med att lära sig på riktigt. Ändå vill du inte säga just det. Är det för att du inte vill framstå som en person som skriver samma sak som jag? Eller förresten, du behöver inte svara på den frågan.

- - -

När det gäller det som diskuterats i tråden så är det ju uppenbart att folk talar förbi varandra något alldeles häpnadsväckande. Delvis beror det på att inte alla uttrycker sig så stringent och fysikaliskt korrekt.

Men lite snabbt:

1. Om man inte kan räkna på filter och inte känner att man har kapacitet att lära sig på riktigt, så är det förstås frestande att försöka hitta tumregelmetoder istället. T ex tabeller från vilka man med utgångspunkt från en impedanssiffra får värden på filterkomponenter. Problemet är då att sådana "leksaksfilter" (skolboksfilter) inte fungerar så bra med riktiga högtalarelement :?, eftersom sådana har både impedanspåverkan genom talspolens induktans och i väldigt hög grad (oftast) även på grund av EMK från talspolens rörelser i magnetspalten...
Vad gör man då då? Jo man leter efter mera tumregler 8O som gör att man kan "konstruera" vidare utan att fortfarande ha behövt skaffa sig några riktiga kunskaper, och då kan man t ex titta på den dimensioneringsregel som Svante visade för konjugatlänkar - för att man vill skapa ett element vars impedans är mera lik en resistans, så leksaksfiltret skall fungera mindre dåligt. Svantes formel är riktig, men det är ju även det en leksaksdiensionering (skolboksdimensionering) som bara stämmer på en extremförenklad tumregelbild av ett högtalarelement utan EMK och utan tranformatorverkan med påtagliga virvelströmsförluster i poldelarna... (Vilket ju även framgår av det som Svante skriver)
Vad gör man då? Jo man letar förstås efter YTTERLIGARE tumregler :x som gör att man fortfarande skall slippa lära sig någonting! Exempelvis Visatons förslag på dimensionering av konjugatlänkar, som i själva verkat bara är en sneddimensionering för att kompensera för att ett högtalarelements impedans inte alls är summan av en resistor och en induktor. I själva verket är det inte alls ovanligt att ett element där tillverkaren anger Le till 1 mH har en induktans på en femtedel av det vid höga frekvenser(!), och har en flera gånger högre induktans vid låga frekvenser, det handar alltså inte om avvikelser om några procent hit eller dit utan hundratals procent! Det räcker ju inte på långa vägar om man skall beskriva ett elements impedans, för det finns ju olinjära effekter också, och dessa i flera olika domäner (både sådana som beror på talspoleströmmen, som beror på effekthistoriken och inte minst sådana som beror på talspolens läge och hastighet). Men det är nog överkurs just nu. Det räcker kanske med att säga att det är MYCKET mera komplicerat än att bara se till linjära fenomen. Hur som helst är Visaton-tumreglerna ett sätt att schablonmässigt kompensera för de resistiva förlusterna i själva induktansen (som förstås är en distribierad egenskap men en som kan approximeras skapligt väl genom att bygga upp den induktiva delen ned ett antal spolar och motstånd), vilket betyder att resistansen i konjugatlänken behöver vara högre än Re för att kompensera för de resistiva förlusterna i induktansmekanismen hos högtalarelementet.

Genom att iställer lära sig på riktigt hur högtalare och filter fungerar och lära sig att räkna på det kan man skapa filter som slipper vara skolboksfilter utan som istället kan göra ett optimalt arbete.

2. Diskussionen försvåras även och gör att folk talar förbi varandra, av att konstiga begrepp används och att underförstådda missförstånd framställs som sanningar. Att kalla den tumregeldimensionering som Perfector tydligen hittat hos Visaton för "faskompenserad" blir bara vilseledande. Vaddå faskompenserad? Visst kan resultatet bli en impedans med mindre fasvridning (strömmen hamnar mera i fas med spänningen) men samtidigt så ökar ju överföringsfunktionens (det vi hör) fasvridning av konjugatlänken när den introduceras t ex för ett element med första ordningens filter. Ordet "faskompenserad" som synonym till "gjord mera resistiv" är helt enkelt inte ett bra val. Inte i högtalarvärden.

Talar man om t ex saker som ansluts vårt 230 V elnät så kan det däremot vara vettigare att tala om faskompensation, eftersom leverantörerna av elkraft önskar slippa leverera en massa reaktiv effekt. Då är dock frekvensen fast och faskompenserade prylar t ex motorer, behöver inte en förlustkomponent utan kan faskompenseras med bara en kondensator, eftersom det saknar betydelse vilket frekvensgång impedansens fas får, det enda som betyder något är att lasten är resistiv vid 50 Hz.

3. När man dessutom presenterar bruk av konjugatlänk EFTER filtret, som något som finns till för förstärkarens skull 8O så blir allting pannkaka. Det är helt enkelt uppåt väggarna fel.
Är det förstärkaren man vill vara snäll mot så är det en helt annan sorts (ofta mycket mera komplicerade) konjugatlänkar som behövs - och som inte används så de påverkar överföringsfunktionen från högtalarens terminaler till dess utsignal. Den kan placeras i högtalaren och ansluts parallellt över ingången, eller den kan placeras i förstärkaränden!
Precis som Cortado skriver så får sådana länkar (som inte ingår med någon funktion i delningsfiltret utan bara finns där för att högtalaren som helhet skall få en impedans som påminner mera om en resistiv last) mycket liten hörbarhet tillsammans med normala förstärkare med låg utimpedans.
Däremot kan de betyda mycket (och göra nytta) tillsammans med lite mjukare rörförstärkare. När transistorförstärkare har en dämpfaktor på 80 eller högre (gäller nog >99% av alla transistorförstärkare) det kan handla om 1000 eller till om med 10 000 (tills man tar hänsyn även till högtalarkabeln ;)) så är det inte ovanligt att rörförstärkare hamnar i intervallet 2 - 20. Det finns dock rörförstärkare med hård motkoppling (sekundär) som när transistorliknande dämpfaktor, men också rörförstärkare som har dämpfaktor lägre än 0,2.

Sammanfattningsvis - ni pratar om varandra, tumregler suger och det ni talar om har nog nästan ingenting med topic att göra. :)

Vh, iö

En liten kommentar.
Länken i filtret är för att filtret ska funka för den delning den har istället för att behöva räknas för varje element separat.
Det har funkat fint under alla år jag byggt så jag fortsätter med det
Dela, länka, dämpa fick jag lära mig av HiFi-Kit's killar Janne och Göran som senare startade HiFi-Connection i Mälarhöjden. Där fick jag även uppmätt många högtalare, samt både filter, länkar och även en komplett dämplista som jag fortfarande använder.
Det tom. mäter bra, vilket inte är så dumt.
För mig spelar det ingen roll hur det mäter om det låter bra.
(Mäter gör man om det låter illa eller inte alls)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-21 14:22

IngOehman skrev:Du skriver påtagligt ofta saker som är kritik mot tumregler och som istället visar fördelarna med att lära sig på riktigt. Ändå vill du inte säga just det. Är det för att du inte vill framstå som en person som skriver samma sak som jag? Eller förresten, du behöver inte svara på den frågan.

Nejdå, det är för att "tumregler suger" är en tumregel... Jag håller helt med I DETTA FALL om att tumreglerna som har använts är överförenklade och har lett fel, och att de har hindrat riktigt lärande. Hade de inblandade lagt samma tid på att lära sig mer i stället för att leta (flera) tumregler så hade slutresultatet blivit bättre.

Men.

Det säger inte att alla tumregler är dåliga. Det finns gott om tumregler som är funktionella såtillvida att tumregelanvändaren får att tillräckligt bra resultat. Därför stämmer jag inte in i ditt mantra att tumregler suger. Möjligen låter jag bli att kritisera tumregler extra mycket just för att jag tycker att du försöker pränta in att de är dåliga så fort du får chansen. Jag vill inte vara del i att förstärka något som i grunden är felaktigt, även om tumregelsökande KAN hindra lärande.

Ok?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-21 14:32

En liten kommenter till kommentaren:
Det framstår för mig som att du verkligen jobbar hårt på att slippa förstå.
Perfector skrev:En liten kommentar.
Länken i filtret är för att filtret ska funka för den delning den har istället för att behöva räknas för varje element separat.

Ok, och konjugatlänken då, den behöver du inte räkna om?
Perfector skrev:Det har funkat fint under alla år jag byggt så jag fortsätter med det

Funkar VitaePro också för dig? (Alltså: Så där säger man när man saknar underlag för det man påstår.)
Perfector skrev:Dela, länka, dämpa fick jag lära mig av HiFi-Kit's killar Janne och Göran som senare startade HiFi-Connection i Mälarhöjden. Där fick jag även uppmätt många högtalare, samt både filter, länkar och även en komplett dämplista som jag fortfarande använder.

Så du slipper förstå själv? Du måste tycka att det är fruktansvärt jobbigt att förstå.
Perfector skrev:Det tom. mäter bra, vilket inte är så dumt.

Ja, det är ju en förutsättning.
Perfector skrev:För mig spelar det ingen roll hur det mäter om det låter bra.

Tips: Låter det illa så syns det i rätt mätning. Att det låter bra är... svårtolkat. Jag har hört många säga att det låter bra om saker som låter apa.
Perfector skrev:(Mäter gör man om det låter illa eller inte alls)

...eller för att det ska låta ännu bättre. Det kräver träning för att höra hur något låter illa såpass bra att man kan fixa det. Påfallande många har också ett "högtalarfilter" i perceptionen som gör att man tillåter rätt groteska fel i sin upplevelse av vad "bra" är. Genom att kalibrera sina upplevelser mot mätningar blir man en bättre lyssnare (i betydelsen att höra anläggningens fel.)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-21 15:09

Svante skrev:En liten kommenter till kommentaren:
Det framstår för mig som att du verkligen jobbar hårt på att slippa förstå.
Perfector skrev:En liten kommentar.

Ok, och konjugatlänken då, den behöver du inte räkna om?
Perfector skrev:Det har funkat fint under alla år jag byggt så jag fortsätter med det

Funkar VitaePro också för dig? (Alltså: Så där säger man när man saknar underlag för det man påstår.)
Perfector skrev:Dela, länka, dämpa fick jag lära mig av HiFi-Kit's killar Janne och Göran som senare startade HiFi-Connection i Mälarhöjden. Där fick jag även uppmätt många högtalare, samt både filter, länkar och även en komplett dämplista som jag fortfarande använder.

Så du slipper förstå själv? Du måste tycka att det är fruktansvärt jobbigt att förstå.
Perfector skrev:Det tom. mäter bra, vilket inte är så dumt.

Ja, det är ju en förutsättning.
Perfector skrev:För mig spelar det ingen roll hur det mäter om det låter bra.

Tips: Låter det illa så syns det i rätt mätning. Att det låter bra är... svårtolkat. Jag har hört många säga att det låter bra om saker som låter apa.
Perfector skrev:(Mäter gör man om det låter illa eller inte alls)

...eller för att det ska låta ännu bättre. Det kräver träning för att höra hur något låter illa såpass bra att man kan fixa det. Påfallande många har också ett "högtalarfilter" i perceptionen som gör att man tillåter rätt groteska fel i sin upplevelse av vad "bra" är. Genom att kalibrera sina upplevelser mot mätningar blir man en bättre lyssnare (i betydelsen att höra anläggningens fel.)

1. konjugaten.
Den är räknat till punkten för delningen med en skolboksfilter som bla. Öhman tycker så illa om.
Alltså ändras värdena om delningen flyttas.
2. slipper förstå själv.
Jag har redan fått klart i handling att det stämmer och därför fortsätter jag på samma bana.
3. låta illa.
Jag har absolut gehör enligt min fiollärare som tom. stämde sin Stradivariuskopia efter min fiol för min stämde bättre än hans. Så jag har inte kardinalfelet att jag inbillar mig saker, utan där finns åxå kunder genom 25 år som tyckt samma sak. Allt från teknikerna på Sveriges radio till ljudtidskrifter som provat mina alster. Tom på Mässan i Stockholm fick jag MVG av fler oberoende konstruktörer och även Bertil Hellsten.
Därav kommer att jag inte vill "lära" eftersom det inte blir bättre än det är.
Men annars mår jag bra i solsken över Trosa denna dag och önskar alla en trevlig helg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 16:42

Svante skrev:
IngOehman skrev:Du skriver påtagligt ofta saker som är kritik mot tumregler och som istället visar fördelarna med att lära sig på riktigt. Ändå vill du inte säga just det. Är det för att du inte vill framstå som en person som skriver samma sak som jag? Eller förresten, du behöver inte svara på den frågan.

Nejdå, det är för att "tumregler suger" är en tumregel... Jag håller helt med I DETTA FALL om att tumreglerna som har använts är överförenklade och har lett fel, och att de har hindrat riktigt lärande. Hade de inblandade lagt samma tid på att lära sig mer i stället för att leta (flera) tumregler så hade slutresultatet blivit bättre.

Men.

Det säger inte att alla tumregler är dåliga. Det finns gott om tumregler som är funktionella såtillvida att tumregelanvändaren får att tillräckligt bra resultat. Därför stämmer jag inte in i ditt mantra att tumregler suger. Möjligen låter jag bli att kritisera tumregler extra mycket just för att jag tycker att du försöker pränta in att de är dåliga så fort du får chansen. Jag vill inte vara del i att förstärka något som i grunden är felaktigt, även om tumregelsökande KAN hindra lärande.

Ok?

Många ord för att skriva, "nejdå, det vill säga ja".

Måste vara jobbigt att känna sig som en med uppdraget att vara equalizer - att inte tala ärligt utan istället motverka det andra säger så medelvärdet skall bli rätt... Lite omyndigförklarande visavi läsarna kan jag dessutom tycka. :?

Jag skriver min ärliga mening och andra får skriva sin. Medelvärdet av vad alla skriver kommer inte någonsin att komma i närheten att vara sant så att varför bry sig med andra mål än att räta ut missförstånd? Att dra sanningen snett för kompensera det andra skriver, för att manipulera läsare som inte kan värdera olika skriva ords olika rimlighet, det är inte min melodi.

Dessutom verkar du inte ha förstått det jag skriver - sättet som tumregler suger på.

Det förvånar mig för jag brukar vara väldigt tydlig, och jag har aldrig förnekat att en tumregel kan råka ge ett rimligt svar ibland. Deras fel är inte att de alltid har fel, utan att man knte kan veta, och överger alternstivet - att lära sig, när man väljer tumregeln.

Och det är ett problem i flera led. På grund av tumreglernas popularitet finns ofta heller inte kunskap att enkelt finna. ALLA man frågar kan bara en tumregel! :(

När tumregler brer ut sig och okunskapen vinner mark så drabbas inte bara tumregelanvändaren själv utan också alla de människor som personen hade kunna hjälpa.

- - -

Tumregler, auktoriteter och majoriteten har en sak genensam - att tron på det de säger, baserat på tron på dem "bara för att", leder till förlust av potentiell riktig kunskap - förstånd (i betydelsen att förstå genom att ha insikt om de faktiska sambanden).

Så det som suger är förlitandet.

Jag brukar alltid tycka det är jobbigt när folk vill ha färdigförpackade svar av mig, istället för att lyssna på det jag säger om hur allt hänger samman och tänka på det tills de förstår det.

-Lite inte på det jag skriver - försök förstå det - ifrågasätt det gärna om det inte mejkar sens!

Ett konstruktivt ifrågasättande (inte "det tror jag inte på", utan "jag förstår inte på grund av att jag inte för ihop...") är ett av de bästa sätten att visa vad som är oklart.

Gör man så, lyssnar försöker förstå, frågar om det dom är oklart och förklarar hur, så har man en chans att utvecklas så man av egen kraft kan förstå även nästa liknande frågeställning som dyker upp.

Att tro på tumregler, auktoriteter och majoriteten ger motsatt effekt: Man lär sig ingenting, utvecklas inte.

Tumregler och majoriteten är på många sätt oftast till och ned mera problematiska än auktoriteter som man har direktkontakt med, eftersom varken majoriteten eller en tumregel kan förtydiga sig. Samma problem gäller förstås en auktoritet som man är passiv läsare av.

Men lyssna kan man göra på alla tre.

Det är att tro på dem utan att förstå varför de säger det de säger, som blir dåligt nästan undantagslöst, och det gäller även om de inte ledde vilse beslutsmässigt. Förlusten är ju att man fyllt huvudet med dumheter som man kommer att behöva olära sig den stund man vill lära sig på riktigt. :(

Man kan tro att det är lätt, men det finns ju gott om exempel på hur det går när man bygger sin världsbild på tumregler istället för att lära sig på riktigt, t ex i den här tråden.

Hur ovillig du Svante än är att medge det. Men du är inte blind, jag vet att du ser förstår och känner viss förtvivlan. Till och med frustration. Det har du ju även tydligt visat i tråden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-21 17:13

IngOehman skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev: ..många ord..

Men varför säga samma sak som du säger om man inte tycker likadant? Det blir inte mer ärligt för det. En kommunikation helt utan "equalizer"-sensibilitet blir snabbt brutal.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 18:01

Jag kommenterade inte att säga något annat, jag kommenterade:

"Möjligen låter jag bli att kritisera tumregler extra mycket just för att jag tycker att du försöker pränta in att de är dåliga så fort du får chansen. Jag vill inte vara del i att förstärka något som i grunden är felaktigt, även om tumregelsökande KAN hindra lärande."

Och inte bara grejen att skriva något som är avsett att ge "rätt sammanlagda budskap" utan även påståenden om vad jag gör "så fort jag får chansen" förtjänar väl egentligen kommentarer. :?

Det ju inte alls sant.

Jag brukar avstå ifrån att komma med onödiga synpunkter på tumregler eftersom det kan bli rätt så tjatigt. Så jag skriver något om det BARA när det återigen (gång på gång, visst...) är uppenbart hur fel det blir när folk väljer tumregelvägen. Och det är ju inte mitt fel att det sker 100 gånger oftare än vad som vore rimligt!

Men varje gång det sker så är det ju uppenbart att jag påminner om problemet alldeles för sällan, inte för ofta.

Även Svante lider ju av att se precis samma sak, men han kan inte kalla saker vid sina sanna namn eftersom han då skulle hålla med mig. Det vill säga han gör det ju redan genom att peka på exakt samma problem, om och om igen, men undvika att säga "tumregel", för skulle han göra det så skulle han inte kunna förneka att han delar min syn på saken.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-21 19:17

Alltså, det är ju enkelt. Tumregeln "tumregler suger" är en av de sämre tumreglerna, för tumregler suger inte, generellt. Jag vill inte förstärka en sådan osanning.

Tumregler är vad de är, en genväg till att kunna göra något hyfsat bra utan att sätta sig i skolbänken. Att använda tumregler när man behöver lära sig något för att man vill ha något som är bättre än hyfsat bra är däremot dåligt, och det är en återvändsgränd att använda ytterligare tumregler för att göra den hyfsat baiga tumregeln en gnutta bättre.

Tumreglerna suger alltså inte, men visst användande, speciellt när det sätts i system suger.

Du har alltså fel när du säger att tumregler suger, det är min uppfattning. Varje gång du upprepar ditt mantra att tumregler suger vill jag skriva att nej tumregler suger inte, och ibland när du har rätt i fråga om att det som diskuterades inte var en sak som bör dimensioneras tumregelmässigt så vill jag hålla med om att det är fel sätt att göra det. Våra tumregeldiskussioner har dock varit så långrandiga att jag låter bli. Jag låter bli att kommentera tumregeldelen av dina påståenden och talar i stället om att det här måste man lära sig på riktigt.

Det är inte att agera equalizer, det är bara att låta bli att störa forumfriden genom att nämna ordet tumregel, för jag vet att det blir kilometerlånga inlägg ifrån dig när jag talar om att tumregeln "tumregler suger" suger.

Min syn på tumregler i korthet:
Tumregler suger inte, generellt.
Vissa tumregler är sämre/bättre än andra.
Tumregler är recept, inte kokkonst
Tumregler är effektiva om de används rätt
Det finns inte alltid en tumregellösning som fungerar tillräckligt bra

Slå upp den här listan nästa gång jag inte stämmer in i ditt tumregelmantra när någon har använt tumregler fel så förstår du nog varför.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-21 19:32

IngOehman skrev:Tumregler, auktoriteter och majoriteten har en sak genensam - att tron på det de säger, baserat på tron på dem "bara för att", leder till förlust av potentiell riktig kunskap - förstånd (i betydelsen att förstå genom att ha insikt om de faktiska sambanden).

Så det som suger är förlitandet.

Jag brukar alltid tycka det är jobbigt när folk vill ha färdigförpackade svar av mig, istället för att lyssna på det jag säger om hur allt hänger samman och tänka på det tills de förstår det.

-Lite inte på det jag skriver - försök förstå det - ifrågasätt det gärna om det inte mejkar sens!

Ett konstruktivt ifrågasättande (inte "det tror jag inte på", utan "jag förstår inte på grund av att jag inte för ihop...") är ett av de bästa sätten att visa vad som är oklart.

Gör man så, lyssnar försöker förstå, frågar om det dom är oklart och förklarar hur, så har man en chans att utvecklas så man av egen kraft kan förstå även nästa liknande frågeställning som dyker upp.

Att tro på tumregler, auktoriteter och majoriteten ger motsatt effekt: Man lär sig ingenting, utvecklas inte.

Tumregler och majoriteten är på många sätt oftast till och ned mera problematiska än auktoriteter som man har direktkontakt med, eftersom varken majoriteten eller en tumregel kan förtydiga sig. Samma problem gäller förstås en auktoritet som man är passiv läsare av.

Men lyssna kan man göra på alla tre.

Det är att tro på dem utan att förstå varför de säger det de säger, som blir dåligt nästan undantagslöst, och det gäller även om de inte ledde vilse beslutsmässigt. Förlusten är ju att man fyllt huvudet med dumheter som man kommer att behöva olära sig den stund man vill lära sig på riktigt. :(

Man kan tro att det är lätt, men det finns ju gott om exempel på hur det går när man bygger sin världsbild på tumregler istället för att lära sig på riktigt, t ex i den här tråden.

Det där kan jag ändå i viss mån sympatisera med, för det är mer nyanserat. Det är ju allmänt känt att du inte gillar tumregler, auktoriteter och majoritetsåsikter. Men här ger du ändå uttryck för att man kan lyssna på dem och låta sig inspireras av dem. Och DET är ju ett vettigt användande av alla tre, eller hur. Alltså; ingen av de tre suger, men man kan använda dem fel genom att tro blint på dem.

Man kan också välja att göra så som någon av dem säger, blint, och se vad som händer. Det kanske inte gör så mycket om det blir fel, det beror ju på vad saken gäller. Man kan inte lära sig allt om allt. Men det är synd om man inte lär sig något om något. Som livsstil är alltså tumregelsökande, auktoritetstro och majoritetstro rätt torftigt, där är vi överens.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 19:33

Det du säger är "allmänt känt", om ogillande från min sida är inte ens sant. Jag ogillar inte auktoriteter, inte heller majoritetsåsikter. Auktoriteter är människor, varför skulle jag ogilla dem? Majoritetsåsikter är vad de är, varför skulle jag ha en generell åsikt om sådana? Ibland är majoritetens åsikt korkad, ibland är den förnuftig.

Det jag ogillar är konceptet att vila sin tillvaro på TRON på något.

Att tro att en sak är sann, vettig och användbar bara för att det finns en tumregel som påstår det, en auktoritet som påstår det, eller att det är något som majoriteten påstår (eller rättare sagt tror, för det mesta).

Tro på något för att andra tror det, påminner det dig om något?

Så tumregler suger PÅ GRUND av att just de som inte kan bedöma om de är riktiga är de som använder dem. De som kan bedöma om de är riktiga behöver dem inte, för de förstår ju utan dem. Tumreglernas sugande har med användbarheten att göra - de är inte jämförbara med matlagningsrecept, de är förenklingar och de uppstår när folk inte vill lära sig på riktigt.

Men igen: Självklart kan man lyssna på både tumregler, auktoriteter och majoriteten. Problemet är aldrig att lyssna utan att tro utan kunskap och förstånd. Och det är inget du sett mig hävda för första gången. Jag har skrivit det och liknande saker ofantligt många gånger.

Svante skrev:Alltså, det är ju enkelt. Tumregeln "tumregler suger" är en av de sämre tumreglerna, för tumregler suger inte, generellt. Jag vill inte förstärka en sådan osanning.

Tumregler är vad de är, en genväg till att kunna göra något hyfsat bra utan att sätta sig i skolbänken. Att använda tumregler när man behöver lära sig något för att man vill ha något som är bättre än hyfsat bra är däremot dåligt, och det är en återvändsgränd att använda ytterligare tumregler för att göra den hyfsat baiga tumregeln en gnutta bättre.

Tumreglerna suger alltså inte, men visst användande, speciellt när det sätts i system suger.

Du har alltså fel när du säger att tumregler suger, det är min uppfattning. Varje gång du upprepar ditt mantra att tumregler suger vill jag skriva att nej tumregler suger inte, och ibland när du har rätt i fråga om att det som diskuterades inte var en sak som bör dimensioneras tumregelmässigt så vill jag hålla med om att det är fel sätt att göra det. Våra tumregeldiskussioner har dock varit så långrandiga att jag låter bli. Jag låter bli att kommentera tumregeldelen av dina påståenden och talar i stället om att det här måste man lära sig på riktigt.

Det är inte att agera equalizer, det är bara att låta bli att störa forumfriden genom att nämna ordet tumregel, för jag vet att det blir kilometerlånga inlägg ifrån dig när jag talar om att tumregeln "tumregler suger" suger.

Min syn på tumregler i korthet:
Tumregler suger inte, generellt.
Vissa tumregler är sämre/bättre än andra.
Tumregler är recept, inte kokkonst
Tumregler är effektiva om de används rätt
Det finns inte alltid en tumregellösning som fungerar tillräckligt bra

Slå upp den här listan nästa gång jag inte stämmer in i ditt tumregelmantra när någon har använt tumregler fel så förstår du nog varför.

Jag förstår redan varför, och det är inte av det skäl du påstår.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-07-21 19:55, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-21 19:42

Så länge man är klar över att tumregler är förenklingar av en mera komplicerad verklighet, ser jag inget fel med tumregler. Alla sitter inte inne med välgrundad kunskap i alla olika ämnen. Nu finns det förstås några på ett forum som detta som vägrar inse att tumregler är just tumregler. Att några inte heller bryr sig om att det finns mera komplicerade sammanhang bakom tycker jag är lite trist men ingen katastrof så länge någon kan påtala bristen på insikt i det ämne som avhandlas.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-21 19:47

För att komma tillbaka lite till ämnet... :lol: .Ska jag prova med en spole bara i serie med plus till elementet?

Eller ska jag prova med det som Svante skrev: (spole i serie (2mH)med plus och efter det en konding (polyester)?på 33 qF parallelt mellan plus och minus efter spolen?

Jag är ju inte så hemma alls på detta,så jag har väldigt svårt att sätta mig in i hur allt fungerar.

IÖ:Tyvärr har jag svårt att få reda på hur steget jobbar,som du frågade om.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 20:19

Njae, för att passa för aktuellt element så skall kondensatorn nog snarare vara på över 100 uF, säg 120 eller 122 uF för att passa med 2 mH.

Vh, iö

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-21 21:34

IngOehman skrev:Njae, för att passa för aktuellt element så skall kondensatorn nog snarare vara på över 100 uF, säg 120 eller 122 uF för att passa med 2 mH.

Vh, iö

Ok!

Polyester?
Eller elektrolyt?

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-21 21:36

MorganM skrev:
IngOehman skrev:Njae, för att passa för aktuellt element så skall kondensatorn nog snarare vara på över 100 uF, säg 120 eller 122 uF för att passa med 2 mH.

Vh, iö

Ok!

Polypropylen?
http://www.hifikit.se/tillbehor/cross-c ... /cross-cap
Eller elektrolyt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-21 22:11

Spara slantarna och satsa på elektrolyt.

Vanliga plastfolie- och papperskondensatorer är alltid bipolära, men när det gäller elektrolyter så finns även polariserade kondensatorer som bara bör laddas i ena riktningen. För högtalarfilterbruk måste de dock vara bipolära, och ofta håller de längre om man väljer många mindre och parallellkopplar. Hittar man inte bipolära elektrolyter till vettigt pris kan man bygga själv.

Man kan t ex göra en bipolär 110 uF-kodensatorer genom att köpa två på 220 uF och koppla dem i serie med minuspol mot minuspol.

Vh, iö

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-22 07:47

IngOehman skrev:Spara slantarna och satsa på elektrolyt.

Vanliga plastfolie- och papperskondensatorer är alltid bipolära, men när det gäller elektrolyter så finns även polariserade kondensatorer som bara bör laddas i ena riktningen. För högtalarfilterbruk måste de dock vara bipolära, och ofta håller de längre om man väljer många mindre och parallellkopplar. Hittar man inte bipolära elektrolyter till vettigt pris kan man bygga själv.

Man kan t ex göra en bipolär 110 uF-kodensatorer genom att köpa två på 220 uF och koppla dem i serie med minuspol mot minuspol.

Vh, iö

Tack så mycket för hjälpen :).
Återkommer hur det blev.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-22 09:33

Nu har jag varit ner till garaget och kopplat in spolen från det passiva filtret som satt i Bs 60.Spolen är på 7 mH 1.5mm tråd.Nu är tjutet borta! :D .Dock tycker jag att jag förlorade lite av basens kontur,förmåga att ta fram alla detaljer i basområdet.Är det så att spolen kan ta bort lite av välljudet i basen?Nu är det små skillnader,måste prova att köra med och utan spole några gånger på samma låtstycke för att avgöra exakt.
Om det nu är så att spolen har inverkan på ljudkvalitèn,kan det vra idè att byta till mindre spole?Bara spolen klarar av att filtrera bort tjutet från steget.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-22 11:00

Ja, 7 mH är alldeles för stort för din applikation. Runt 2 mH är lagom.

Vh, iö

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-22 12:17

IngOehman skrev:Ja, 7 mH är alldeles för stort för din applikation. Runt 2 mH är lagom.

Vh, iö

Ok!
Då ska jag inhandla en sån,med minst 1.4mm tråd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-22 12:26

Det kan vara värt att nämnas att basen faktiskt kan visa sig påverkas mindre när både spole och kondensator är på plats.

Tror att jag kan ha en massa 25uF-polyesterkondensatorer liggande. Fyra-fem sådan gör nog susen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-22 13:41

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-22 18:03

IngOehman skrev:Det kan vara värt att nämnas att basen faktiskt kan visa sig påverkas mindre när både spole och kondensator är på plats.

Tror att jag kan ha en massa 25uF-polyesterkondensatorer liggande. Fyra-fem sådan gör nog susen.

Vh, iö

Tänkte att jag skulle fråga om det,men känner mig lite tjatig,vad bra,då ska jag prova bägge (bara spole)/(spole+kondingar).Och höra vilket som låter bäst.

Jag har lite långt till dig annars kunde jag köpt av dig.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-22 18:04

Ja,jag har faktiskt tittat där,även försökt gått in på Elfa,men deras sida ligger nere.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-23 13:39

MorganM skrev:
IngOehman skrev:Det kan vara värt att nämnas att basen faktiskt kan visa sig påverkas mindre när både spole och kondensator är på plats.

Vh, iö

Tänkte att jag skulle fråga om det,men känner mig lite tjatig,vad bra,då ska jag prova bägge (bara spole)/(spole+kondingar).Och höra vilket som låter bäst.

Jag har lite långt till dig annars kunde jag köpt av dig.

Det tar väl typ <15 minuter enligt Ghostrider. :)

Vh, iö

Återgå till Teknikforum