Magnuz skrev:"Det är förävrigt ett oomtvistligt faktum att den vetenskapliga synen gjorde att många fick det mycket sämre."
Det är det knappast. För det första: sämre än vad då? Man vet ju inte hur de hade fått det utan "den vetenskapliga synen". För det andra: vad är bättre och sämre?
uindrar om IÖ hade trott att hans fråga skulle leda till allt detta
angående det du säger Magnuz..
ja jag borde kanske akta mig för att slänga ur mig sådana saker utan att specifiera mera..
Ok innan 1800-talet så var religionen fortfarande väldigt dominant. det fanns en hel del idéer om den "osjälviske samariten" i religionen och man tog hand om de som var mindre lyckligt lottade.
efter den vetenskapliga uppgången så ändrades synen på människor. istället för människors värde som "andliga varelser" så tyckte man att det var tankarna/medvetandet/intelligensen som var det viktiga. Detta är inte så konstigt eftersom det ända sedan den industriella revolutionen skett massvis med framsteg inom naturvetenskapen och tekniken. Man såg hur vi människor kunda påverka och styra naturen och allt gjordes med våra hjärnor.
Men samtidigt som denna upphöjande av tankar blev det också så att de som var mindre intelligenta fick mindre värde. Speciellt de gamla senila och dementa och spykiskt sjuka människor blev sämre ansedda. Kombinerat med en växande tanke om socialdarwinism så blev den almänna uppfattningen att dessa människor var sämre lämpade att leva och därför inte lika värda.
Så från att förut blivit omhändertagna av familjer eller kyrkliga instutitioner blev dessa mindre lyckade människor samlade som djur i stora hospital (speciellt i frankrike byggdes enorma inrättninger) där psykiskt sjuka av allehanda varianter blandades med gamla och hjärnskadade.
Kyrkans instutioner (sjukhusliknande inrättningar) försvann också eftersom det nu var upp till samhället att se till att medborgarna hade det bra.
Så jo det skedde en rejäl nedgång i hur människor som inte har samma förutsättningar som "vi andra" behandlades.
Därmed inte sagt att det inte fans hemska tider innan dess. Heller inte sagt att kyrkan skulle vara nåt helgon men situationen just innan och strax efter denna tid under 1800talet är helt säkert så som jag sa.
Sen hur det är idag.. ja.. jag vet inte vad man ska svara på det.. är det verkligen så bra idag? vi har 10% av jordens befolkning som lever av 90% av tillgångarna (ja jag vet inte dom "officiella siffrorna..). det dör en människa var 4e sekund vilket innebär att medan jag skrev detta meddelande har dog det 20 personer! Dessa dödsfall är också en effekt av vi i europa, en kvarleva från kolonialtiden. Så tja jag vet inte.. kanske har det inte ändrats nåt men jag tror nog att det dör fler idag än vad det gjorde för 500 år sen. Men i relativt till antalet människor lever kanske det är lika många som dog förr som nu vad vet jag.
Ett är då säkert att all denna avancerade teknik och vetenskap vi har idag har knappast gjort förhållandena bättre för majoriteten av världens befolkning.
Men nu är vi inne på politik så jag slutar där.. Låt oss hålla oss till huruvida matematik är "äkta" eller ej.