Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
olaume skrev:Min bild av Linn-filosofin och dess anhängare är att de lägger våldsamt fokus på vad de kallar musikalisk linjäritet, att tonerna ska nå örat i absolut rätt ögonblick med minsta möjliga avvikelse, som det allena saliggörande.
olaume skrev:Carlsson-lyssnaren fokuserar istället mer på parametrar som tonkurva och rumslig upplevelse.
Tangband skrev:I nuvarande serie verkar de dyraste högtalarna med exaktteknik mäta ganska rakt, och de billigare passiva högtalarna ut majikserien väldigt krokigt.
Bill50x skrev:Tangband skrev:I nuvarande serie verkar de dyraste högtalarna med exaktteknik mäta ganska rakt, och de billigare passiva högtalarna ut majikserien väldigt krokigt.
Majik 140 har jag lyssnat på, dels i passivt utförande men även Exaktifierad med ett 8-kanals slutsteg för aktiv drivning. Kombon M140/Exakt kostar lite över 70.000 men jag skulle ändå vilja påstå att det är prisvärt jämfört med mycket annat. M140 är en i grunden ganska trist högtalare, knappt värd sina 20+ tusen den kostar. Men visst, med ett bra slutsteg och lite lämplig rumsbehandling kan man säkert få den att sjunga någorlunda. Exakt/M140 spelar i en helt annan liga och låter mycket bra för en i sammanhanget rimlig peng. När jag lyssnade på Linns aktiva exakthögtalare modell 530 så var den många klasser sämre, till ett pris av 128 tusen.
/ B
Fig.8 Linn Majik 140, spatially averaged, 1/6-octave response in JA's listening room.
Read more at https://www.stereophile.com/content/lin ... ZWX9vA0.99
Summing up the Linn Majik 140's measured performance is difficult. On the one hand, there are some definite problems: that lively cabinet, the sub-optimal drive-unit integration on axis. On the other hand, the problems seemed to step out of the way of the music much of the time. Some listeners will love this speaker for what it does right; others will not be so impressed because of what it does wrong. Bob Reina is definitely in the former camp.—John Atkinson
Read more at https://www.stereophile.com/content/lin ... ZWX9vA0.99
goat76 skrev:Och Larsen 8 mäter så här:
[ Bild ]
Kraniet, vilka slutsatser ska vi dra av dessa mätningar, är båda högtalarna värdelösa?
Du har väl en Linn-handlare i Umeå så du har säkert lyssnat på Majik 140 vid flertalet tillfällen, vilka direkta paralleller drar du mellan de där mätningarna och det du hört, har du hört felen och hur lät dom?
Kraniet skrev:goat76 skrev:Och Larsen 8 mäter så här:
[ Bild ]
Kraniet, vilka slutsatser ska vi dra av dessa mätningar, är båda högtalarna värdelösa?
Du har väl en Linn-handlare i Umeå så du har säkert lyssnat på Majik 140 vid flertalet tillfällen, vilka direkta paralleller drar du mellan de där mätningarna och det du hört, har du hört felen och hur lät dom?
Värdelösa är dom ju förstås inte eftersom det finns dom som verkar tycka om dom. Jag tycker inte att någon av dom är värda pengarna.
edit: nej det är längesen linnbutiken la ner. Och som jag beskrev tidigare så tyckte jag om "Linn-ljud" ett tag, men inte längre.
Varför skulle jag köpa en "olinjär" högtalare för mer pengar än vad en "linjär" kostar?
goat76 skrev:Kraniet skrev:goat76 skrev:Och Larsen 8 mäter så här:
[ Bild ]
Värdelösa är dom ju förstås inte eftersom det finns dom som verkar tycka om dom. Jag tycker inte att någon av dom är värda pengarna.
edit: nej det är längesen linnbutiken la ner. Och som jag beskrev tidigare så tyckte jag om "Linn-ljud" ett tag, men inte längre.
Varför skulle jag köpa en "olinjär" högtalare för mer pengar än vad en "linjär" kostar?
Nej det är klart, om du ska sitta och mäta på högtalaren och inte använda den för musiklyssning så är det naturligtvis onödigt att betala mer, men är linjär den mest avgörande aspekten för hur en högtalare låter när det kommer till användningsområdet musiklyssning?
Jag vill att du berättar om de lyssningintryck du personligen har av Majik 140 och hur denna olinjära kurva påverkade dina lyssningsintryck till det negativa av högtalaren vid musiklyssning?
När gillade du Linn-ljud och hur låter de?
Kraniet skrev:goat76 skrev:Kraniet skrev:
Nej det är klart, om du ska sitta och mäta på högtalaren och inte använda den för musiklyssning så är det naturligtvis onödigt att betala mer, men är linjär den mest avgörande aspekten för hur en högtalare låter när det kommer till användningsområdet musiklyssning?
Jag vill att du berättar om de lyssningintryck du personligen har av Majik 140 och hur denna olinjära kurva påverkade dina lyssningsintryck till det negativa av högtalaren vid musiklyssning?
Eftersom jag vill lyssna på musiken så som den är inspelad, utan att lägga till eller dra ifrån nåt så är linjäritet absolut en viktig egenskap för mig. Sen går det ju diskutera vad "linjär" betyder när vi lägger till rummets komplexitet osv. Men nån slags minsta gemensamma nämnare bör vi väl ändå enas om. Jag har tex diskuterat Harmangruppens forskning på annat ställe här på forumet. Min egen erfarenhet stämmer väldigt väl med det som de kommit fram till. Dvs att en mer linjär on-axis kurva med ett kontrollerat, jämnt och fallande off-axis beteende föredras av alla när de får chansen att jämföra.
Men det är ju bara en bas, djävulen ligger i detaljerna som det heter. Avvikelser från "absolut linjärt" är förmodligen nödvändigt för absolut bästa återgivning. Men det är inte frågan om 10-15 dB utan kanske 0,5-3 dB.
Förstå mig rätt. Jag är inte emot Linn på något sätt. Om de gjorde högtalare som möjliggjorde sann reproduktion av den inspelade händelsen så skulle jag kunna tänka mig dom.
Jag har inte lyssnat på Majik. Slutade intresserade mig för Linn då Komri kom. Det Linn-högtalare som jag upplevt låtit bäst var Keltik. Jag ägde Tukan under ett par år och var ganska nöjd. Ninka Har jag också levt med.
Tukan har de ju testat också, mäter såhär. Inte optimalt direkt, men väldigt mycket bättre skulle jag nog vilja påstå. Med väggnära placering ganska så balanserat ljud.
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements
Komri mäter såhär:
[ Bild ]
Ganska mycket bättre. Men inte riktigt vad jag förväntar mig för så mycket pengar.
Akurate 242 kan jag tänka mig låter bättre också
[ Bild ]
Majik 109 har en "BBC-dipp" vid 3 kHz vilket förmodligen gör den rätt så "snäll" på öronen, i övrigt ok jämfört med 140
[ Bild ]
Det knepiga är ju dock att de skiljer sig så mycket. Ser inte ut som att Linn har någon bestämd idé om hur det ska låta.
Min erfarenhet är att det faktiskt går att avgöra hur dåligt det kommer låta utifrån mätningar. Det är ingen magi involverad i HiFi, det är fysik. Öronen fungerar på ett sätt. Det är det som jag tycker är mest intressant med Harmangruppens resultat, människor är otroligt överens så fort all bias tas ur ekvationen.
Det är en observation jag ofta gör hemma hos folk också som har en "stereo". Tittar man på hur bas och diskant reglagen står, hur EQ-kurvan står, om loudness är intryckt eller inte så ser det nästan likadant ut hemma hos varenda en. Det är inte "subjektivt" vi tycker inte alls olika, tvärtom är vi överens så länge vi inte påverkas av olika bias.
Kraniet skrev:goat76 skrev:Och Larsen 8 mäter så här:
[ Bild ]
Notera att mätningen ovan är i rum, utjämnat över flera vinklar
Det "ekofria" on-axis mäter såhär. Att det kan anses vara en "välingenjörad" högtalare är ju skrattretande.
[ Bild ]
Dvs om syftet man har med hifi är att återskapa en inspelning.
Kraniet skrev:Fast återigen så måste vi skilja på
"Låta bra"
och
"vara korrekt"
Om vi har en dålig inspelning, ska den då "låta bra" när den spelas upp eller ska den låta så illa som den faktiskt är? En del är av åsikten att anläggningen ska göra så att det "låter bra" oavsett material. Jag är inte av den åsikten. Det är källmaterialet som ska avgöra hur det låter, inte anläggningen. Anläggningen ska bara så transparent som det bara går, återskapa det som finns på skivan. Det är frågan om nedkodning och avkodning av en ursprungshändelse, inget annat.
Det lustiga med diskussioner av den här sorten är att ingen förordar olinjära förstärkare, D/A-omvandlare osv. Väldigt få förordar att anläggningen ska stå i ett helkaklat rum ("men det blir ju så mycket mer rymd och klang i ljudet!"). Men när det kommer till högtalare är så är det som att allt det där ställs på huvudet. Högtalare kan tydligen få mäta precis hur som helst och fortfarande anses vara "bra återgivare". Hur kommer det sig?
Kraniet skrev:Så bara för att det "låter bra" behöver det inte betyda att det är "korrekt".
Bill50x skrev:Kraniet skrev:Så bara för att det "låter bra" behöver det inte betyda att det är "korrekt".
Att tro att en dålig inspelning låter extra dåligt i en bra högtalare är likaså det ett feltänk. En sk korrekt högtalare som låter underbart på plingplong mässjazz men brakar ihop på röjig rocksiva och bara låter skräningt och distat, det är ingen korrekt högtalare.
/ B
Tangband skrev:Bill50x skrev:Kraniet skrev:Så bara för att det "låter bra" behöver det inte betyda att det är "korrekt".
Att tro att en dålig inspelning låter extra dåligt i en bra högtalare är likaså det ett feltänk. En sk korrekt högtalare som låter underbart på plingplong mässjazz men brakar ihop på röjig rocksiva och bara låter skräningt och distat, det är ingen korrekt högtalare.
/ B
Detdär kan jag hålla med om- men jag håller inte med om att tonkurvan inroom en meter från högtalaren ska vara krokig.
Min erfarenhet är att bara vissa skivor kommer låta bra och andra inte med krokig tonkurva en meter från högtalaren mätt inroom.
Mer musik låter alltså bättre med rak tonkurva- något som Linn insett på deras dyrare högtalare. Allt annat är försäljningssnack eller religion.
sportbilsentusiasten skrev:Linn handlade inte om stampa takten och annat som skrivs om i tråden, det handlade om "musikalisk förståelse".
Motsatsen är "rörigt", där ljuden inte har mening och bidrar till helheten.
Linn har dock på senare år helt tappat greppet, då de först tog bort förstegen och ersatte med digitalt försteg i sina streamers. Musikaliteten blev klart sämre, blev stelt och digitalt tråkigt. Men renare. Fokus är uppenbarligen på detaljer numera.
När de sedan släppte Exakt försvann många av de kvarvarande entusiasterna. Nu låter Linn som allt annat, fokus på ljud inte musik. Detaljer instället för helhet.
När saker o ting inte kunde bli sämre stängde de ned sitt forum och alla extremt dedikerade linnister slutade hjälpa varandra och marknadsföra märkets produkter.
Har numera ingen Linnprodukt längre, vill inte förknippas med trist hifi-ljud, kör nu med Lejonklou och Naim.
RogerGustavsson skrev:En uppmätt rak frekvensgång behöver inte betyda att högtalaren har den kurvan uppställd i vilket lyssningsrum som helst. Hur kurvan mäts upp är också av stor betydelse, vad är det den ska ge besked om? Inte minst amerikanska audiofilpublikationer är rätt oförstående inför flera rumsanpassade högtalare som t.ex. Carlsson, Larsen, Guru och Ino. Bara det där att högtalarna inte ska stå en bra bit ute i rummet utan nära begränsningsytor (dämpade eller med dämppanel inbyggd) är udda i deras värd. Larsen fick frågor om vad de gjort med rummet vid demo i USA, det lät så mycket bättre än rummet intill med mastodontgrejor riggade. Larsen hade inte gjort något alls utan bara ställt in sina L8 mot vägg som de ska stå. Den som var på Göteborgs Hifi Show såg väl också en del högtalare som fungerade dåligt i "vanliga" rum, Magico och MBL stod placerade nästan mitt i resp. rum. Linn har också haft ett tänk vid uppställning av sina högtalare, dikt mot vägg och riktade rakt fram. Det brukar ge ett konstlat ljud, platt och med dålig ljudbild. Att väggen finns nära och stör tycker jag är tydligt. Carlsson-högtalarna (80-talsserien) har en rätt rak frekvensgång på huvudaxeln, den som mättes på under produktionen i Skillingaryd.
Kraniet skrev:Eftersom jag vill lyssna på musiken så som den är inspelad, utan att lägga till eller dra ifrån nåt så är linjäritet absolut en viktig egenskap för mig. Sen går det ju diskutera vad "linjär" betyder när vi lägger till rummets komplexitet osv. Men nån slags minsta gemensamma nämnare bör vi väl ändå enas om. Jag har tex diskuterat Harmangruppens forskning på annat ställe här på forumet. Min egen erfarenhet stämmer väldigt väl med det som de kommit fram till. Dvs att en mer linjär on-axis kurva med ett kontrollerat, jämnt och fallande off-axis beteende föredras av alla när de får chansen att jämföra.
Men det är ju bara en bas, djävulen ligger i detaljerna som det heter. Avvikelser från "absolut linjärt" är förmodligen nödvändigt för absolut bästa återgivning. Men det är inte frågan om 10-15 dB utan kanske 0,5-3 dB.
Förstå mig rätt. Jag är inte emot Linn på något sätt. Om de gjorde högtalare som möjliggjorde sann reproduktion av den inspelade händelsen så skulle jag kunna tänka mig dom.
Jag har inte lyssnat på Majik. Slutade intresserade mig för Linn då Komri kom. Det Linn-högtalare som jag upplevt låtit bäst var Keltik. Jag ägde Tukan under ett par år och var ganska nöjd. Ninka Har jag också levt med.
Tukan har de ju testat också, mäter såhär. Inte optimalt direkt, men väldigt mycket bättre skulle jag nog vilja påstå. Med väggnära placering ganska så balanserat ljud.
[ Bild ]
Komri mäter såhär:
[ Bild ]
Ganska mycket bättre. Men inte riktigt vad jag förväntar mig för så mycket pengar.
[ Bild ]
Majik 109 har en "BBC-dipp" vid 3 kHz vilket förmodligen gör den rätt så "snäll" på öronen, i övrigt ok jämfört med 140
[ Bild ]
Det knepiga är ju dock att de skiljer sig så mycket. Ser inte ut som att Linn har någon bestämd idé om hur det ska låta.
Min erfarenhet är att det faktiskt går att avgöra hur dåligt det kommer låta utifrån mätningar. Det är ingen magi involverad i HiFi, det är fysik. Öronen fungerar på ett sätt. Det är det som jag tycker är mest intressant med Harmangruppens resultat, människor är otroligt överens så fort all bias tas ur ekvationen.
Det är en observation jag ofta gör hemma hos folk också som har en "stereo". Tittar man på hur bas och diskant reglagen står, hur EQ-kurvan står, om loudness är intryckt eller inte så ser det nästan likadant ut hemma hos varenda en. Det är inte "subjektivt" vi tycker inte alls olika, tvärtom är vi överens så länge vi inte påverkas av olika bias.
RogerGustavsson skrev:Jag tycker högtalare dikt mot vägg låter platt om man inte dämpar väggen bakom. Det är därför Carlsson och Larsen fungerar så bra som de gör i och med den inbyggda dämpningen (som kan behöva göras större). För många andra krävs extern dämpning t.ex. Ino.
OA-51 mäter så här:
matssvensson skrev:Vad jag kan se från mätresultat presenterade i Stereophile samt vad jag själv mätt på några av dessa högtalare är att mätkurvorna skiljer sig mycket åt beroende på vilken vinkel du mäter i. Du får en betydligt jämnare tonkurva i andra vinklar än rakt framifrån på Linns array-högtalare. Jag tänker att de inte är designade för att lyssnas på i riktningen rakt framifrån, utan mer i den vinkel på 20-30 grader som uppstår vid normal placering i ett rum. Min gissning är att Linns array + urgröpning också kan vara ett försök från dem att medvetet skapa interferenser som ska bidra till att bredda sweetspot i lyssningsytan genom time intensity trading i tonkurvorna.
matssvensson skrev:Kraniet skrev:Eftersom jag vill lyssna på musiken så som den är inspelad, utan att lägga till eller dra ifrån nåt så är linjäritet absolut en viktig egenskap för mig. Sen går det ju diskutera vad "linjär" betyder när vi lägger till rummets komplexitet osv. Men nån slags minsta gemensamma nämnare bör vi väl ändå enas om. Jag har tex diskuterat Harmangruppens forskning på annat ställe här på forumet. Min egen erfarenhet stämmer väldigt väl med det som de kommit fram till. Dvs att en mer linjär on-axis kurva med ett kontrollerat, jämnt och fallande off-axis beteende föredras av alla när de får chansen att jämföra.
[ Bild ]
Komri mäter såhär:
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Ja, Linn har haft ett antal högtalarkonstruktörer genom åren och de har alla återspeglat sig i produktportföljen. Med Komri introducerade Linn sin integrerade dome array för mellanregister och diskant. Den tillsammans med den bakomliggande urgröpningen ger ett mycket komplext mätresultat på grund av alla interferenser den skålformade urgröpningen skapar, vilket är lätt att se på mätningarna (Tukan mäter mer linjärt än array högtalarna).
Vad jag kan se från mätresultat presenterade i Stereophile samt vad jag själv mätt på några av dessa högtalare är att mätkurvorna skiljer sig mycket åt beroende på vilken vinkel du mäter i. Du får en betydligt jämnare tonkurva i andra vinklar än rakt framifrån på Linns array-högtalare. Jag tänker att de inte är designade för att lyssnas på i riktningen rakt framifrån, utan mer i den vinkel på 20-30 grader som uppstår vid normal placering i ett rum. Min gissning är att Linns array + urgröpning också kan vara ett försök från dem att medvetet skapa interferenser som ska bidra till att bredda sweetspot i lyssningsytan genom time intensity trading i tonkurvorna.
Jag tror det kan bli väldigt knasigt att dra långtgående slutsatser från vad någon har mätt på något som någon annan har konstruerat. Jag tycker verkligen man ska låta den som konstruerat något försöka förklara vad man vill åstadkomma med sin konstruktion och hur den är tänkt att fungera. Utifrån det kan man sen skapa sig sin egen uppfattning om hur bra man tycker de lyckats med dessa intentioner. Och att lyssna till en ljudanläggning är oftast mycket mer effektivt än att försöka tolka någons mätresultat är min erfarenhet. Det har väl publicerats en del märkliga mätresultat även på Carlsson/Larson högtalare genom åren också vad jag minns.
Jag kan tycka att det är märkligt de som mäter inte verkar ha en dialog med konstruktörerna om hur det är tänkt att testobjekten ska uppföra sig/bli mätta på innan de sätter igång, utan kör sina vanliga standarduppställningar för alla produkter. Speciellt med högtalare, som är så beroende hur de interagerar med en akustisk miljö för att fungera som tänkt.
mvh, mats
RogerGustavsson skrev:Ingen aning men jag har sett kurvorna från produktionen och de ser väldigt fina ut. Då användes gating på 1 m och mätningen gjordes direkt i fabrikshallen. Danska High Fidelity gjorde också mätningar men på vilken axel de mätte kommer jag inte ihåg men det såg rätt diskantrikt ut. Har säkert kvar det testet någonstans, slänger inte mina gamla tidningar - till hustruns förtret.
goat76 skrev:matssvensson skrev:Vad jag kan se från mätresultat presenterade i Stereophile samt vad jag själv mätt på några av dessa högtalare är att mätkurvorna skiljer sig mycket åt beroende på vilken vinkel du mäter i. Du får en betydligt jämnare tonkurva i andra vinklar än rakt framifrån på Linns array-högtalare. Jag tänker att de inte är designade för att lyssnas på i riktningen rakt framifrån, utan mer i den vinkel på 20-30 grader som uppstår vid normal placering i ett rum. Min gissning är att Linns array + urgröpning också kan vara ett försök från dem att medvetet skapa interferenser som ska bidra till att bredda sweetspot i lyssningsytan genom time intensity trading i tonkurvorna.
Japp, Majik 140 och flertalet av Linns högtalare är byggda för att ha noll graders invinkling så det blir ganska konstigt att mäta on axis på dessa kan jag tycka.
M140 har en bredare spridning än andra högtalare jag testat och trots att de står i princip utan invinkling, tror jag har dom kanske 5 grader invinklade så upplevs inte ljudbilden diffus på något sätt och jag upplever inget tomrum i mitten av ljudbilden.
Hur upplevs Calrsson låta egentligen, jag har aldrig hört några eftersom jag inte har några ljudnördar som mig själv i min bekantskapskrets. Någon som vill göra en djupgående beskrivning?
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tycker högtalare dikt mot vägg låter platt om man inte dämpar väggen bakom. Det är därför Carlsson och Larsen fungerar så bra som de gör i och med den inbyggda dämpningen (som kan behöva göras större). För många andra krävs extern dämpning t.ex. Ino.
OA-51 mäter så här:
På vilket avstånd är den där mätningen gjord ?
petersteindl skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:
Direktljudets tonkurva: +/- 2 dB från 300 Hz till 17 kHz är specifikationen på OA51.
Med vänlig hälsning
Peter
Intressantnågra frågor. Direktljudets tonkurva: Är det med en enda högtalare och på vilket avstånd är det mätt ? Är det med rosa brus eller sinuskurva ?
Kan du specificera lite mer noggrant hur Carlsson gick tillväga för att mäta direktljudet ?
Har för mig att både du och IÖ mätt på OA51 en meter från högtalaren och upptäckte då att tonkurvan inte var speciellt rak ?
Det du refererar till var OA52.
Totalljudets tonkurva OA51 +/- 2 dB 40 Hz till 17 kHz Högtalaren placerad på vägg, långt från övriga rumsytor.
Totalljudets tonkurva OA52 +/- 2 dB 30 Hz till 17 kHz Högtalaren står på golv vid vägg, långt från sidoväggar.
Alla direktljudskurvor är uppmätta med svept sinuston. Mätning är med 1 högtalare.
Direktljudets tonkurva OA51 i strålriktningen 60 grader framåt relativt högtalarens baksida, och 0 grader uppåt relativt högtalarens undersida. Mikrofonen är 20 cm ovanför högtalarens botten och drygt 1 meter från högtalaren.
Direktljudets tonkurva OA52 i strålriktningen 60 grader framåt relativt högtalarens baksida, och 10 grader uppåt relativt högtalarens undersida. Mikrofon drygt 1 meter från högtalaren.
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:Är du säker på att det du skriver är korrekt angående majik 140 ? ( jag vet inte själv ) . Tror du att exakt versionen av majik 140 mäter likadant som den passiva versionen ? ( återigen- ingen aning från min sida ).
Det är ett faktum att Linn akudorik exakt mäter rakt inom +-2,5 db 500-20000Hz 1 meter on-axis inroom, medan majik 140 passivt inte gör det. Här diffar istället tonkurvan +- 6,5 db enligt stereophile. Vad beror det på tror du ?
Kanske har de misslyckats med det passiva delningsfiltret till majik 140 ? ( ingen aning )
Linn akudorik har också k-array.
Kraniet skrev:Återigen så motsätter jag inget av det som sagts.
Men det verkar som att konceptet med reproduktion inte är så lättförstått?
Att man kan ha en positiv upplevelse med all möjlig utrustning säger jag inget emot. Men för mig är det också intressant att veta att jag någotsånär lyssnar på det som faktiskt är inspelat.
goat76 skrev:Vilken kommersiell tillverkare av högtalare anser ni håller måttet över hela produktlinjen och som sällan trampar snett, Revel eller JBL som tillhör Harman-gruppen, eller kanske någon annan tillverkare ni har stor respekt för?
RogerGustavsson skrev:Fast Bremen har väl ingen produktlinje? Eller så har jag missat det...
Morello skrev:Är toppen vid 10 kHz hos OA51 något intrinsikalt beteende i diskantelementet?
goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Linn handlade inte om stampa takten och annat som skrivs om i tråden, det handlade om "musikalisk förståelse".
Linn har dock på senare år helt tappat greppet, då de först tog bort förstegen och ersatte med digitalt försteg i sina streamers. Musikaliteten blev klart sämre, blev stelt och digitalt tråkigt. Men renare. Fokus är uppenbarligen på detaljer numera.
När de sedan släppte Exakt försvann många av de kvarvarande entusiasterna. Nu låter Linn som allt annat, fokus på ljud inte musik. Detaljer instället för helhet.
När saker o ting inte kunde bli sämre stängde de ned sitt forum och alla extremt dedikerade linnister slutade hjälpa varandra och marknadsföra märkets produkter.
Har numera ingen Linnprodukt längre, vill inte förknippas med trist hifi-ljud, kör nu med Lejonklou och Naim.
Sportis, vad var det som stoppade dig från att inte bara köra vidare med de Linn-produkter du gillade och var nöjd med, var det av principiella skäl för att du inte gillar den nya inriktningen?
De som gillar Carlsson fortsätter ju med märket trots att det inte kommer något nytt, om man bortser från Larsen.
sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Linn handlade inte om stampa takten och annat som skrivs om i tråden, det handlade om "musikalisk förståelse".
Sportis, vad var det som stoppade dig från att inte bara köra vidare med de Linn-produkter du gillade och var nöjd med, var det av principiella skäl för att du inte gillar den nya inriktningen?
De som gillar Carlsson fortsätter ju med märket trots att det inte kommer något nytt, om man bortser från Larsen.
Lärde mig Tune Dem -85 och har sedan dess alltid köpt det som varit bäst då det utvärderas enl Tune Dem. Under åren har det ibland varit Naim, Bonnec men oftast Linn. Nu har Linn sedan några år helt tappat riktningen och släpper nya produkter som är sämre (enl utvärdering med Tune Dem)
matssvensson skrev:Tangband skrev:Är du säker på att det du skriver är korrekt angående majik 140 ? ( jag vet inte själv ) . Tror du att exakt versionen av majik 140 mäter likadant som den passiva versionen ? ( återigen- ingen aning från min sida ).
Det är ett faktum att Linn akudorik exakt mäter rakt inom +-2,5 db 500-20000Hz 1 meter on-axis inroom, medan majik 140 passivt inte gör det. Här diffar istället tonkurvan +- 6,5 db enligt stereophile. Vad beror det på tror du ?
Kanske har de misslyckats med det passiva delningsfiltret till majik 140 ? ( ingen aning )
Jag är inte säker på något av det jag skriver om någon högtalare som jag inte konstruerat själv. Jag har inte mätt eller lyssnat på Majik 140 under kontrollerade förhållanden. Den har den enklare 2k varianten av array men fortfarande med en urgröpning runt arrayen. Jag gissar att den uppför sig likartat med övriga Linns array-högtalare och det verkar ju vara så enligt publicerade mätningar.
Här är en bild på mätningar jag gjort på olika Linn och Carlsson högtalare genom åren. Alla kurvor är mätta med samma utrustning på likartat sätt - direktljudet frifält i huvudsaklig lyssningsriktning utan reflexer eller stöd från begränsningsytor. Överst är Akubarik analog (röd) och Exakt (vinröd) som förmodligen mest liknar Akudorik, under den har vi Kaber analog (ljusgrön) och Exakt (mörkgrön), i mitten finns Sara (brun), näst längst ner har vi OA50.3 (ljusblå) samt OA12 med T22 diskanter (mörkblå). Längst ner finns motsvarande kurva på mina egna högtalare (grå).
[ Bild ]
Alla dessa högtalare har gett mig starka musikupplevelser, trots att mätningarna uppvisar en hel del skillnader sinsemellan. Min erfarenhet är att man inte kan döma hur en högtalare låter genom en enskild mätgraf.
mvh, mats
goat76 skrev:Har du utvärderat Carlsson-högtalare med Tune Dem någongång och vad blev resultatet av det?
Kraniet skrev:matssvensson skrev:Tangband skrev:Är du säker på att det du skriver är korrekt angående majik 140 ? ( jag vet inte själv ) . Tror du att exakt versionen av majik 140 mäter likadant som den passiva versionen ? ( återigen- ingen aning från min sida ).
Jag är inte säker på något av det jag skriver om någon högtalare som jag inte konstruerat själv. Jag har inte mätt eller lyssnat på Majik 140 under kontrollerade förhållanden. Den har den enklare 2k varianten av array men fortfarande med en urgröpning runt arrayen. Jag gissar att den uppför sig likartat med övriga Linns array-högtalare och det verkar ju vara så enligt publicerade mätningar.
Här är en bild på mätningar jag gjort på olika Linn och Carlsson högtalare genom åren. Alla kurvor är mätta med samma utrustning på likartat sätt - direktljudet frifält i huvudsaklig lyssningsriktning utan reflexer eller stöd från begränsningsytor. Överst är Akubarik analog (röd) och Exakt (vinröd) som förmodligen mest liknar Akudorik, under den har vi Kaber analog (ljusgrön) och Exakt (mörkgrön), i mitten finns Sara (brun), näst längst ner har vi OA50.3 (ljusblå) samt OA12 med T22 diskanter (mörkblå). Längst ner finns motsvarande kurva på mina egna högtalare (grå).
[ Bild ]
Alla dessa högtalare har gett mig starka musikupplevelser, trots att mätningarna uppvisar en hel del skillnader sinsemellan. Min erfarenhet är att man inte kan döma hur en högtalare låter genom en enskild mätgraf.
mvh, mats
Finner det intressant att endast en av högtalarna avviker speciellt mycket. Konsekvent smak alltså. Väldigt mycket i linje med det som Harmangruppen kommit fram till, och min egen erfarenhet.
Utifrån detta så är jag ganska säker på att du utifrån en kurva, med ganska stor sannolikhet, kan plocka fram högtalare som du tycker låter bra.
sportbilsentusiasten skrev:Nej, men source first innebär att högtalare är det minst kritiska. ...
hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Nej, men source first innebär att högtalare är det minst kritiska. ...
Tror du verkligen fullt ut på det? Är verkligen slutsteget mer kritiskt än högtalarna t ex? Jag kan höra tydlig skillnad på t ex Wharfedale Diamond och ESL 63, men tusan vet om jag kan skilja min NAD 208 från mitt reservaggregat från HK, det tvivlar jag starkt på.
goat76 skrev:Sakta i backarna Kraniet, innan du kan dra sådana slutsatser så behöver du nog ta reda på om matssvensson anser att alla dessa högtalare återger musik på ett snarlikt sätt.
Jag skulle hålla det för ganska sannorlikt att han köpt olika högtalare just för att de presenterar musiken just olika, man går väl inte och köper en ny högtalare om man redan har en hemma som låter identiskt.
matssvensson skrev:goat76 skrev:Sakta i backarna Kraniet, innan du kan dra sådana slutsatser så behöver du nog ta reda på om matssvensson anser att alla dessa högtalare återger musik på ett snarlikt sätt.
Jag skulle hålla det för ganska sannorlikt att han köpt olika högtalare just för att de presenterar musiken just olika, man går väl inte och köper en ny högtalare om man redan har en hemma som låter identiskt.
Nej, jag tycker absolut inte de låter lika eller återger musiken på likartat sätt. De fyller och har fyllt olika syften för mig.
Min erfarenhet är att skillnaderna som dessa högtalare uppvisar i grafen här definitivt återspeglar sig i hur de återger musik. Tillsammans med en massa andra icke redovisade parametrar, vilket jag försökt hänvisa till i mina tidigare inlägg i tråden. En kurva berättar inte allt. Nästan ingenting alls skulle jag vilja säga, om du inte vet syftet med just den mätningen.
Kraniet skrev:Nej så är det ju![]()
LTAS mätningar är inte speciellt uttömmande mätning. Döljer ju väldigt mycket.
Nej att säga vad som är bra är ju inte så enkelt. Men vissa saker kan absolut tala om hur dåligt ljud man kan förvänta sig. Energitätningar runt 3kHz tex vet jag ger lyssningströtthet efter ett tag. Många Linn-högtalare jag hört har det problemet.
En för tunn bas är ju också en ganska tydlig sak. Rums och placeingsberoende förstås, men det går ju bara gör så mycket.
Kraftiga peakar kan man förvänta sig färgar ljudet påtagligt. Det behöver inte alltid låta dåligt för det, men det kan vara väldigt tydligt.
Men att jämföra något som är väldigt krokigt med något som "approximerar" en rak linje (on-axis) samt med lite koll på spridningsegenskaperna är en ganska smal sak. Den som approximerar en rak linje kommer alltid låta bättre. Det är min erfarenhet iaf. Med vetskapen att den är mer "linjär" gör det också att jag känner mig lite mer tillfreds med att det i alla fall gjorts ett försök till att skapa en reproducerande högtalare.
hifikg skrev:När jag skriver om Carlsson syftar jag alltid på 50-serien om jag inte skriver något annat. Har ägt och lyssnat en hel del på OD-11, och har positiva ljudminnen från ett par traditionella Carlsson som jag lyssnade på vid enstaka tillfällen. De lyssningarna fick mig intresserad av klassisk musik redan i tidiga tonåren, så helt omöjliga kan de inte ha varit
Kraniet skrev:Den kanske största fördelen med Carlsson är ju att de faktiskt är designade med rummet i åtanke. I den aspekten är dom ju bättre än de flesta andra högtalare.
Kraniet skrev:Den kanske största fördelen med Carlsson är ju att de faktiskt är designade med rummet i åtanke. I den aspekten är dom ju bättre än de flesta andra högtalare.
Tangband skrev:Vi kan väl ändå vara rätt så överens om att en tonkurva som diffar +-7,5 db både i rum och i dämpad kammare inte går att använda som en monitor i en studio ?
Almen skrev:Kraniet skrev:Den kanske största fördelen med Carlsson är ju att de faktiskt är designade med rummet i åtanke. I den aspekten är dom ju bättre än de flesta andra högtalare.
Fast hur många högtalare känner du till som inte på ett eller annat sätt är designade för att spela i ett rum?
Det där känns som att det är en gammal nidbild typ "alla andra högtalare är konstruerade för rak frekvenskurva i ett döddämpat ekofritt rum", och det stämmer ju helt enkelt inte.
hifikg skrev:De stack ut hakan mer på den gamla goda tiden, vem skulle våga annonsera så här idag?
Morello skrev:Stigs gamla slogan implicerar att hans konkurrenter inte beaktade rummet, vilket knappast är sant och därtill inget han med säkerhet kunde veta. Jag sorterar det som vanligt reklambludder utan betydande substans.
Morello skrev:Fick Ivor vetskap om annonsen om Pink Triangle? Han torde i så fall blivit höggradigt förbannad gissar jag.
Morello skrev:Samt ungefär några tusen modeller till sisådär.
Tangband skrev:Vi kan väl ändå vara rätt så överens om att en tonkurva som diffar +-7,5 db både i rum och i dämpad kammare inte går att använda som en monitor i en studio ?
Morello skrev:Att mätningarna är gjorda ekofritt betyder inte att högtalarna dimensionerats för att användas i ekofri miljö.
De allra flesta konstruktörer utvärderar högtalare bland annat med medelst lyssning i rum, dvs rummet ingår i konstruktionsarbetet och Stigs bludder var just ingenting annat än reklambludder.
Morello skrev:Stigs gamla slogan implicerar att hans konkurrenter inte beaktade rummet, vilket knappast är sant och därtill inget han med säkerhet kunde veta. Jag sorterar det som vanligt reklambludder utan betydande substans.
petersteindl skrev: Lite gamla anekdoter.
Morello skrev:Alltså, jag har inte uttalat mig om Carlsson-högtalarna per se, utan bara om den reklamslogan Stig använde i marknadsföringen.
Jag skulle dock tycka att OA5x-serien har för begränsad utsträckning i basen, för mycket distorsion och för liten kapacitet för att känna mig helt nöjd med dem som huvudhögtalare.
petersteindl skrev:
Från Stig var det ju 3-vägaren vi alla närmast sörjande väntade på då det begav sig.
Med vänlig hälsning
Peter
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Lite gamla anekdoter.
TACK!
Underbart, mer sådant.
Morello skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Lite gamla anekdoter.
TACK!
Underbart, mer sådant.
Instämmmer!
matssvensson skrev:Tangband skrev:Vi kan väl ändå vara rätt så överens om att en tonkurva som diffar +-7,5 db både i rum och i dämpad kammare inte går att använda som en monitor i en studio ?
Ehh, jag känner till ett flertal högtalare som diffar i den storleksordningen och ändå används brett som monitorer i studio (B&W, Auratone, Yamaha etc.). Men nej, jag skulle sannolikt inte välja sådana högtalare för att försöka producera musik om jag någonsin hamnade i den situationen.
mvh, mats
Tangband skrev:Morello skrev:sportbilsentusiasten skrev: TACK!
Underbart, mer sådant.
Instämmmer!
Ja mycket intressant.
Det där med inspelad röst verkar också intressant, jag tror jag ska prova detta faktiskt
petersteindl skrev:Morello skrev:Att mätningarna är gjorda ekofritt betyder inte att högtalarna dimensionerats för att användas i ekofri miljö.
De allra flesta konstruktörer utvärderar högtalare bland annat med medelst lyssning i rum, dvs rummet ingår i konstruktionsarbetet och Stigs bludder var just ingenting annat än reklambludder.
Alltså, det du skriver är ju just problemet. Mätningarna är gjorda ekofritt och högtalarna är dimensionerade enligt mätningarna. Vad skall du annars mäta för? Man har bör-värden som man vill uppnå. Sedan mäter man för att få är-värden. Du kan inte sätta ett bör-värde i bostadsrum och redovisa är-värden ekofritt. Så man sätter bör-värden ekofritt och mäter är-värden ekofritt. Då är dimensioneringen gjord för ekofri miljö.
Sedan sätts högtalarna in i hemmiljö och då är mätningarna inte representativa längre. Trist, men det är bara att gilla läget.
Att konstruktörer därefter lyssnar i bostadsrum innebär ju endast att deras mätningar inte är representativa för det de hör. Tror du verkligen inte att en högtalare påverkas av närliggande begränsningsytor?
Vad tror du Ingvar använder och rekommenderar all absorption kring vägg bakom högtalare och sidoväggar. Det är för att få till en vettig tonkurva i lyssningsrummet. Ingvar vet vad denna absorption tillför och kan därmed dimensionera högtalarna för optimum performance i rum med dessa dämppaneler.
Det är väldigt få, om ens någon som så konsekvent som Ingvar sätter in åtgärder för att uppnå önskat resultat d v s det resultat som Ingvar vill att hans högtalare skall prestera hos kund i deras lyssningsrum.
Sedan, vad gäller lyssning så ger jag inte mycket för det som utvärderingsmetod med dagens programmaterial, för det är det som normalt används. På den punkten har Floyd Tool en bra föreläsning och det är samma som Stig skrivit sedan urminnes tid. Vissa högtalartillverkare gör egna inspelningar av musik som framförs med akustiska instrument. Peter Snell hade en annan synnerligen kraftfull lyssningsmetod då han dimensionerade sina högtalare. Han stängde in sig med sin livskamrat och lyssnade på tal direkt från mikrofon. Mer utslagsgivande går troligtvis inte att få.
Jag gör likadant på äggen där jag först pratar och lilltroll lyssnar och små förändringar görs med mycket stor subjektiv förändring på röst. Lilltroll lyssnar på formanter och vet hur vokaler klingar och vilka frekvensområden som de olika vokalerna hamnar i. Det är en specialitet som just undervisningen på KTH hade. En gång hette institutionen talöverföring. På lilltrolls och Svantes tid hette det TMH, Tal, Musik, Hörsel.
Sedan talar Lilltroll i miken och jag lyssnar. Det blir faktiskt kusligt då det stämmer. Lilltroll står i rummet bakom högtalarna. Jag fibblar med delningsfiltret som ligger på golvet och har huvudet framåtböjt och lilltroll pratar/läser ur bok så att vi får samma ord och meningar och då det stämmer hoppar man till eftersom det låter exakt som lilltroll står i samma rum framför en, Då tittar man upp men ingen lilltroll. Det är en häftig upplevelse. Det är inte enbart tonkurva och timbre, det blir fokus. Lilltroll fick samma upplevelse då jag läste och han fibblade med filtret. Han skrek till. Han blev jätteförvånad.
Jag har anammat detta lyssningsförfarande på senare tid, men gjort det en gång hos en kompis år 2012/13. Med ena filtret sa hans hustru bara, det här är min man. Då valde jag det delningsfiltret. Det fina är att vi kan simulera filter från våra mätningar med ägget på vägg där det görs 90 mätningar ungefär så att vi har kontroll på alla riktningar. I halvsfär blir det 180 mätningar ungefär. Senaste tillfället gav simulering direkt bäst lyssningsresultat då vi lyssnade på varandras röster. Mikrofon är Earthworks mätmik. Skillnaden mätmässigt då vi lyssnar på olika värden på spole eller konding är mindre än ½ dB. Hörseln har en otrolig upplösning på röster som man känner igen. Det är lätt att höra 0,1 till 0,2 dB skillnad runt delningsfrekvensen om man delar i mellanregistret mellan 1 kHz - 3 kHz. Åtminstone med 2a, 3e och 4e ordningens filter.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Ha, Pink var helt överlägsen Linn LP12. Den körde kringlor kring Linn.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Ha, Pink var helt överlägsen Linn LP12. Den körde kringlor kring Linn.
Kanske det. Men säljs Pink Triangle idag? Har den utvecklats?
/ B
petersteindl skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Ha, Pink var helt överlägsen Linn LP12. Den körde kringlor kring Linn.
/ B
Jag vet inte. Det finns något som heter The Funk Firm. Jag har för mig att den har utvecklats. De gör även en uppgraderingssats till LP12 har jag för mig. Harryup vet nog mer.
Den frågeställning du glömt ställa är hur dagens Linn LP12 är i jämförelse med LP12 anno 1984. Vad är prisskillnaden?
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Den frågeställning du glömt ställa är hur dagens Linn LP12 är i jämförelse med LP12 anno 1984. Vad är prisskillnaden?
goat76 skrev:petersteindl skrev:Bill50x skrev:Kanske det. Men säljs Pink Triangle idag? Har den utvecklats?
/ B
Jag vet inte. Det finns något som heter The Funk Firm. Jag har för mig att den har utvecklats. De gör även en uppgraderingssats till LP12 har jag för mig. Harryup vet nog mer.
Den frågeställning du glömt ställa är hur dagens Linn LP12 är i jämförelse med LP12 anno 1984. Vad är prisskillnaden?
Med vänlig hälsning
Peter
Prisskillnaden är inte relevant när man pratar prestanda, det som är dyrt för dig är billigt för någon annan.
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Prisskillnaden är inte relevant när man pratar prestanda, det som är dyrt för dig är billigt för någon annan.
I beg to disagree. Prisskillnad mot prestanda är högst relevant. OBS! Jag har inte dragit in dyrt och billigt i resonemanget! Jag har enkom nämnt prisskillnad. Vad som sen räknas som dyrt eller billigt är en helt annan matematisk funktion.
Pris/prestanda eller prisskillnad/prestandaskillnad är parametrar som är högst väsentliga. Det kallas för mervärde kontra pris. Värderingsskalan är dock högst olika hos olika människor, men det man statistiskt kan se är att värderingsskalan följer en matematisk funktion som beräknas ur lagar inom sannolikhetsteori och matematisk statistik och det blir väldigt likt en binomialfördelning. Detta kan användas då man vill uppnå en viss mängd försäljning eller om man vill maximera vinst. Det ger helt olika resultat.
Var inte acryl-tallriken i lättaste laget? Jag har för mig att tonhöjden sackade när orgeln kom in i Saint-Saëns orgelsymfoni (åtminstone från Telarc-inspelningen). Det inträffade inte med den 4,75 kg tunga övertallriken på Dunlop Systemdek IIS som också såldes av Ljudbutiken, i mitten av 80-talet. Där köpte jag en IIS med Helius Standard Arm och Goldring Electro II+ med van den Hul nål 1984 och tycker att jag fick ett betydligt bättre balanserat paket för min budget på 8.000 kr. Hade jag fallit för Linn hade jag bara fått Basic pickup och arm inom budget och det hade knappast blivit bättre balanserat med Pink Triangle.petersteindl skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Ha, Pink var helt överlägsen Linn LP12. Den körde kringlor kring Linn.
/ B
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Alltså, jag har inte uttalat mig om Carlsson-högtalarna per se, utan bara om den reklamslogan Stig använde i marknadsföringen.
Jag skulle dock tycka att OA5x-serien har för begränsad utsträckning i basen, för mycket distorsion och för liten kapacitet för att känna mig helt nöjd med dem som huvudhögtalare.
Kraniet skrev:goat76 skrev:Kraniet skrev:
Eftersom jag vill lyssna på musiken så som den är inspelad, utan att lägga till eller dra ifrån nåt så är linjäritet absolut en viktig egenskap för mig. Sen går det ju diskutera vad "linjär" betyder när vi lägger till rummets komplexitet osv. Men nån slags minsta gemensamma nämnare bör vi väl ändå enas om. Jag har tex diskuterat Harmangruppens forskning på annat ställe här på forumet. Min egen erfarenhet stämmer väldigt väl med det som de kommit fram till. Dvs att en mer linjär on-axis kurva med ett kontrollerat, jämnt och fallande off-axis beteende föredras av alla när de får chansen att jämföra.
[ Bild ]
Komri mäter såhär:
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
mx skrev:Vill bara inflika här att Akurate 242 är en av mina absoluta favorithögtalare.
goat76 skrev:mx skrev:Vill bara inflika här att Akurate 242 är en av mina absoluta favorithögtalare.
Aha, kan du månne inflika hur de låter och vad det är som du tycker gör dem speciella?
hifikg skrev:Ljudbutikens uppföljare var rätt uppkäftig den med
Jag köpte min skivspelare där istället för en Linn, var ju lite pryltokig på den tiden och kunde inte motstå en skivspelare med luftlagerIdag hade jag hellre haft en simpel LP12:a, men då var bara det bästa gott nog.
sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:mx skrev:Vill bara inflika här att Akurate 242 är en av mina absoluta favorithögtalare.
Aha, kan du månne inflika hur de låter och vad det är som du tycker gör dem speciella?
Akurate är ett namn som beskriver dem bra.
Tydliga och exakta.
Inga basmonster men går djupt.
Neutrala.
Jag gillar rock så jag vill ha BAS-dunk hehe.
Många skulle anse att det är överdrivet a la loudness, men jag tokälskar dunka dunka
mx skrev:hifikg skrev:Ljudbutikens uppföljare var rätt uppkäftig den med
Jag köpte min skivspelare där istället för en Linn, var ju lite pryltokig på den tiden och kunde inte motstå en skivspelare med luftlagerIdag hade jag hellre haft en simpel LP12:a, men då var bara det bästa gott nog.
Ringde han från Gävle eller Abisko?
hifikg skrev:mx skrev:hifikg skrev:Ljudbutikens uppföljare var rätt uppkäftig den med
Ringde han från Gävle eller Abisko?
Nu är jag inte med?
mx skrev:hifikg skrev:mx skrev:Ringde han från Gävle eller Abisko?
Nu är jag inte med?
Norrland är ganska stort. Hade lika gärna kunnat stå "man från Sverige ringde".
mx skrev:Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?
Tangband skrev:mx skrev:Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?
mx skrev:Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?
sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?
Storleken begränsar vad som är möjligt
hifikg skrev:mx skrev:hifikg skrev:
Nu är jag inte med?
Norrland är ganska stort. Hade lika gärna kunnat stå "man från Sverige ringde".
Jag är fortfarande inte med, missar nog något jätteroligt här
Edit: Nu trillade polletten nerhan i annonsen menar du, ja det vet nog Peter
sportbilsentusiasten skrev:Ägt 242 under några år, bra helt klart.
Känsliga på insignalen, kräver BRA grejer framför.
Flyttar dock för lite luft för min smak.
Komri däremot = kärlek
Till att börja med utklassade IIS den tidigare lanserade III som fått dela med sig av alla godbitar, som den svagt konkava skivtallriken av MaZak zinklegering) och befriats från den mer resonansbenägna konventionella sockeln.
oa51 skrev:lennartj skrev:Till att börja med utklassade IIS den tidigare lanserade III som fått dela med sig av alla godbitar, som den svagt konkava skivtallriken av MaZak zinklegering) och befriats från den mer resonansbenägna konventionella sockeln.
Tycker du inte "utklassade" är lite starkt, Lennart?
Skriver en lycklig Systemdek III- ägare.........
goat76 skrev:Bristol HIFI show. “Best Sounding Hi-Fi Room’ – Linn
Hur är detta möjligt, det enda man läser här på faktiskt är hur dåligt det alltid låter hos Linn på mässorna, är det de svenska representanterna/utställarna som är dåliga och som alltid misslyckas, eller har de dålig smak i Bristol?
mx skrev:sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:Innebär det att man bygger "strypta" högtalare för att kunna sälja på kunden mer saker efteråt? Varför går den inte så djupt från början?
Storleken begränsar vad som är möjligt
Jag kan för lite om elektriska och passiva filter märker jag. Förstår inte varför det inte går att dela en högtalare på samma sätt passivt.
Varför är det i princip bara Linn som erbjuder olika versioner av samma högtalare på detta sätt? Borde inte fler tillverkare göra samma sak?
hifikg skrev:goat76 skrev:Bristol HIFI show. “Best Sounding Hi-Fi Room’ – Linn
Hur är detta möjligt, det enda man läser här på faktiskt är hur dåligt det alltid låter hos Linn på mässorna, är det de svenska representanterna/utställarna som är dåliga och som alltid misslyckas, eller har de dålig smak i Bristol?
De är lojala mot Drottningens Skottland
Skämt åsido så tror jag mer på att det varit taskiga rum/uppställningar på Sweetspot, annars hade Linn aldrig överlevt så länge som de gjort. De kanske har mer rutin på att rigga Linn i GB. Jag njöt av att lyssna på Linn på High-Fidelity på Karlavägen en gång i tiden, men då var det bara LP12 som kom från Linn.
sportbilsentusiasten skrev:Jag tycker Linn ÅF varit dåliga på att ställa upp grejerna på mässor i sverige.
Låter mycket bättre hos kunder där säljaren lagt tid på att installera.
sportbilsentusiasten skrev:Jag kan för lite om elektriska och passiva filter märker jag. Förstår inte varför det inte går att dela en högtalare på samma sätt passivt.
lennartj skrev:Egentligen kunde det räcka med 2 slutsteg efter det aktiva filtret ett för basen och det andra för övriga register som kan delas passivt efter det slutsteget.
lennartj skrev:sportbilsentusiasten skrev:Jag kan för lite om elektriska och passiva filter märker jag. Förstår inte varför det inte går att dela en högtalare på samma sätt passivt.
Om vi vänder på perspektivet, så är ett passivt filter just passivt (kan inte tillföra energi, bara dämpa eller skära bort) och sitter mellan slutsteget (ett och endast ett och samma) för alla register.
Harryup skrev:I den mån Carlsson eller Larsen inte låter bra så är ju i regel ljudet för ljust för min del..
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:I den mån Carlsson eller Larsen inte låter bra så är ju i regel ljudet för ljust för min del..
Jag tror det är många fan av de högtalarna som vill ha det så. När OA-51 presenterades tyckte många recensenter att de lät för ljust och det gjorde de. Carlsson själv skyllde på inspelningarna.
hifikg skrev:Jag upplever dem inte heller som "ljusa" på något negativt sätt, men det kan bero på avtagande lyssningskapacitet i de högre registren, vem vet
(Jag är lika ung nu som Stig var när han skapade OA-serien)
goat76 skrev:hifikg skrev:Jag upplever dem inte heller som "ljusa" på något negativt sätt, men det kan bero på avtagande lyssningskapacitet i de högre registren, vem vet
Anser du dem klara alla musiktyper eller är passar de bäst för lite luftigare musik, klarar de av tyngre rock utan ditt basstöd eller krävs det för att den genren ska fungera?
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:Jag upplever dem inte heller som "ljusa" på något negativt sätt, men det kan bero på avtagande lyssningskapacitet i de högre registren, vem vet
Anser du dem klara alla musiktyper eller är passar de bäst för lite luftigare musik, klarar de av tyngre rock utan ditt basstöd eller krävs det för att den genren ska fungera?
Definiera tyngre rock.
Jag kan lyssna på melodisk hårdrock och tycka om det och jag kan sitta o le åt de infekterade svamparna på hög volym, faktum är att jag t o m tycker att senaste fonogrammet med Dream Theater låter angenämt, skriver det här till tonerna av Out of Reach. Relativt hög volym, men inget som någon hårdrockare skulle imponeras av, men hela skivan lider av hög komprimering, så drar jag på ännu högre skiter det sig helt. Ja, faktiskt börjar det låta smått illa nu, bara för att de lirar starkare lite mitt i låten. Nu började Pale Blue Dot. Och inledningsvis är det roliga ljudeffekter och rymd i ljudet, men jag vet att de snart dundrar på och "förstör" musiken, men mycket mer lyssningsbart än Meshuggah. Ja, där drar de på med kulspruteliknande ljudeffekter... Fram till sången kom in i ljudbilden var det riktigt trevligt, men nu... njae... vad var frågan... utan basstöd... jomenvisst, jag hade inget behov av basstöd till Carlsson. De skaffades för att stötta ESL 63, men eftersom jag är en lat jäkel så lät jag dem hänga med när jag anslöt Carlsson och på den vägen är det. De gånger jag kopplat mig förbi B2-70:orna har jag inte saknat bas, men så är jag ingen infraknarkare. Använder ändå subborna för att inte riskera elementen i OA52, NAD 208 har kapacitet att skjuta dem flera gånger om, så det gäller att behärska sig när man kör dem fullrange. Nu är hela rummet fyllt av Dream Theater och jag gillar vad jag hör, trots att det säkert kunnat låta väldigt mycket bättre om ljudteknikerna behärskat sig en smula
Var det svar på frågan? Jag skriver utan att tänka nu, ha ha... är redan inne på Bonuslåten "Viper King" hur gick det till? Måste ha gått 20 minuter sen jag började skriva...
Edit: Lyssnar mest på "lite luftigare" musik för att det är det jag gillar och till det är OA52 gudomligt bra. Så klart.
Edit 2: Nu klingar musik av Vivaldi (inte årstiderna) i rummet och det är som balsam för själen efter DT
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:
Definiera tyngre rock.
Jag kan lyssna på melodisk hårdrock och tycka om det och jag kan sitta o le åt de infekterade svamparna på hög volym, faktum är att jag t o m tycker att senaste fonogrammet med Dream Theater låter angenämt, skriver det här till tonerna av Out of Reach. Relativt hög volym, men inget som någon hårdrockare skulle imponeras av, men hela skivan lider av hög komprimering, så drar jag på ännu högre skiter det sig helt. Ja, faktiskt börjar det låta smått illa nu, bara för att de lirar starkare lite mitt i låten. Nu började Pale Blue Dot. Och inledningsvis är det roliga ljudeffekter och rymd i ljudet, men jag vet att de snart dundrar på och "förstör" musiken, men mycket mer lyssningsbart än Meshuggah. Ja, där drar de på med kulspruteliknande ljudeffekter... Fram till sången kom in i ljudbilden var det riktigt trevligt, men nu... njae... vad var frågan... utan basstöd... jomenvisst, jag hade inget behov av basstöd till Carlsson. De skaffades för att stötta ESL 63, men eftersom jag är en lat jäkel så lät jag dem hänga med när jag anslöt Carlsson och på den vägen är det. De gånger jag kopplat mig förbi B2-70:orna har jag inte saknat bas, men så är jag ingen infraknarkare. Använder ändå subborna för att inte riskera elementen i OA52, NAD 208 har kapacitet att skjuta dem flera gånger om, så det gäller att behärska sig när man kör dem fullrange. Nu är hela rummet fyllt av Dream Theater och jag gillar vad jag hör, trots att det säkert kunnat låta väldigt mycket bättre om ljudteknikerna behärskat sig en smula
Var det svar på frågan? Jag skriver utan att tänka nu, ha ha... är redan inne på Bonuslåten "Viper King" hur gick det till? Måste ha gått 20 minuter sen jag började skriva...
Edit: Lyssnar mest på "lite luftigare" musik för att det är det jag gillar och till det är OA52 gudomligt bra. Så klart.
Edit 2: Nu klingar musik av Vivaldi (inte årstiderna) i rummet och det är som balsam för själen efter DT
Låter som det låter trevligt.![]()
Jag blev bara lite fundersam då flera verkar anse dem ha aningen ljus klang men kanske har det orsakats av övrig utrustning i kedjan. Jag får ändå en känsla av att jag skulle gilla Carlsson.
Tangband skrev:Jag tror detdär var en konsekvens av att Carlsson ville ha en rak tonkurva vid lyssningsplatsen, att de lät ljust alltså, jämfört med de flesta andra högtalare - och kanske ljusare än verkligheten ? Eller svor jag högt i kyrkan nu ?
Många rön har ju kommit fram sedan dess, bla Tooles studier.
Kanske lät inte högtalarna ljust i Carlssons eget lyssningsrum.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:I den mån Carlsson eller Larsen inte låter bra så är ju i regel ljudet för ljust för min del..
Jag tror det är många fan av de högtalarna som vill ha det så. När OA-51 presenterades tyckte många recensenter att de lät för ljust och det gjorde de. Carlsson själv skyllde på inspelningarna.
Jag tror detdär var en konsekvens av att Carlsson ville ha en rak tonkurva vid lyssningsplatsen, att de lät ljust alltså, jämfört med de flesta andra högtalare - och kanske ljusare än verkligheten ? Eller svor jag högt i kyrkan nu ?
Många rön har ju kommit fram sedan dess, bla Tooles studier.
Kanske lät inte högtalarna ljust i Carlssons eget lyssningsrum.
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Definiera tyngre rock.
Låter som det låter trevligt.![]()
Jag blev bara lite fundersam då flera verkar anse dem ha aningen ljus klang men kanske har det orsakats av övrig utrustning i kedjan. Jag får ändå en känsla av att jag skulle gilla Carlsson.
Du är välkommen att lyssna när du besöker Hallstahammar härnäst
mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.
Det lät så himla bra. Vet inte om jag hade kunnat leva med det i längden, eller om jag hade blivit lyssningstrött eller tröttnat rent allmänt på ljudet. För det var ett egenljud. Stereobilden var dålig. Ljudet släppte aldrig från högtalarna och jag fick ingen illusion av att högtalarna trollade bort sig själv likt jag får hemma i mitt ljudrum.
Men det var grymt bra. Låtar jag lyssnat på i hela mitt liv lät annorlunda.![]()
Mycket mellanbas, vissa delar av diskanten var hissad. Lät mycket plink och plonk och bonk och stonk. Djupbasen var inte riktigt där alls. Riggen var specad till 40 Hz och den spelade nog det. Kanske.
mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.
hifikg skrev:mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.
Det lät så himla bra. Vet inte om jag hade kunnat leva med det i längden, eller om jag hade blivit lyssningstrött eller tröttnat rent allmänt på ljudet. För det var ett egenljud. Stereobilden var dålig. Ljudet släppte aldrig från högtalarna och jag fick ingen illusion av att högtalarna trollade bort sig själv likt jag får hemma i mitt ljudrum.
Men det var grymt bra. Låtar jag lyssnat på i hela mitt liv lät annorlunda.![]()
Mycket mellanbas, vissa delar av diskanten var hissad. Lät mycket plink och plonk och bonk och stonk. Djupbasen var inte riktigt där alls. Riggen var specad till 40 Hz och den spelade nog det. Kanske.
Låter som en tveeggad upplevelse. Högtalare som inte "trollar bort sig själva" skulle vara störande. Blir inte ljudbilden ganska beskuren då? När det är som bäst här så lirar musikerna långt utanför väggarna och ibland t o m bakom mig (Lou Reed, Walk on the wild side, t ex)
Tangband skrev:...fast mx hade ju lyssnat på akurate 242, inte majik 140 ? Det är ju två olika högtalare som både mäter och låter helt olika. Majik 140 har 2karray.
Som jag skrivit tidigare tycker jag den nyare akudorik exakt ( som har nya 3karrayen ) är bland det bästa jag hört, även stereobilden är sanslöst bra. De är också sanslöst dyra.
Tangband skrev:...fast mx hade ju lyssnat på akurate 242, inte majik 140 ? Det är ju två olika högtalare som både mäter och låter helt olika. Majik 140 har 2karray.
Som jag skrivit tidigare tycker jag den nyare akudorik exakt ( som har nya 3karrayen ) är bland det bästa jag hört, även stereobilden är sanslöst bra. De är också sanslöst dyra.
Bill50x skrev:mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.
Just högtalarna 242 är jag tveksam till. I bästa fall, när de optimerats tillsammans med rummet så kan de låta hänförande bra. Men för priset är de inte tillräckligt bra. Då är Akubarik (för ungefär samma pengar)betydligt trevligare. Men det beror mycket på smak, Akubarik är lite rundare, basigare medan 242 mer exakt och kontrollerad.
/ B
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.
Just högtalarna 242 är jag tveksam till. I bästa fall, när de optimerats tillsammans med rummet så kan de låta hänförande bra. Men för priset är de inte tillräckligt bra. Då är Akubarik (för ungefär samma pengar)betydligt trevligare. Men det beror mycket på smak, Akubarik är lite rundare, basigare medan 242 mer exakt och kontrollerad.
/ B
Har sett Akubarik för 30k.
Håller med om din analys över deras ljudkaraktär.
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:mx skrev:Jag lyssnade igår på ett par Linn Akurate 242 tillsammans med en streamer från Linn som också hette något med Akurate och hade rumskorrigering. Slutstegen var också Akurate.
/ B
Har sett Akubarik för 30k.
sportbilsentusiasten skrev:Har sett Akubarik för 30k.
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Har sett Akubarik för 30k.
Tänkte mer på aktiva Akubarik. Men dom är väl ersatta av aktiva Exakt, mycket dyrare (343 tusen)
/ B
mx skrev:Jättedyrt blir det om man ska ha ett komplett Akurate Exakt-system.
Bill50x skrev:mx skrev:Jättedyrt blir det om man ska ha ett komplett Akurate Exakt-system.
För att inte tala om ett Klimax/Exakt-system... Linn har gått ifrån att tillverka prisvärda produkter till att tillverka skitdyra top-of-the-line produkter. Inget fel i detta, dom har gjort sitt val och ur företagets överlevnadssynpunkt har de valt rätt. Men det hjälper inte mig som inte önskar slanta av +100 ksek för en streamer. Naim har ju gjort en motsvarande resa, från respektabla prisvärda produkter till hårresande dyra.
/ B
goat76 skrev:Bill50x skrev:mx skrev:Jättedyrt blir det om man ska ha ett komplett Akurate Exakt-system.
För att inte tala om ett Klimax/Exakt-system... Linn har gått ifrån att tillverka prisvärda produkter till att tillverka skitdyra top-of-the-line produkter. Inget fel i detta, dom har gjort sitt val och ur företagets överlevnadssynpunkt har de valt rätt. Men det hjälper inte mig som inte önskar slanta av +100 ksek för en streamer. Naim har ju gjort en motsvarande resa, från respektabla prisvärda produkter till hårresande dyra.
/ B
Kanske speglar detta den allt mindre kundkretsen?
Jag menar inte att Naim eller Linn blivit mindre populära relativt alla andra aktörer i branschen, men nog har väl intresset för HIFI minskat rejält, så kanske är det ur ett marknadsperspektiv mer lönsamt att profilera sig som high-end tillvekare för att suga åt sig mer intäckter ur en allt mindre kundkrets?
Tangband skrev:Både naim och Linn tillverkas fortfarande i Skottland, en bedrift i sig.
petersteindl skrev:Naim är engelskt och har så varit.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster