Har fått för mig att bygga en par OA51.N-kloner från scratch. Var och lyssnade på högtalare hos Kalejdokom (tack igen Kalejdokom för vänlig gästfrihet!) för några veckor sedan. Primärt på hans senaste dipoler som verkligen var mäktiga och mycket välljudande men som känns lite som ett projekt på sikt kanske då det är ett betydligt större åtagande både arbetsmässigt men främst inköpsmässigt (om man inte har några element, minidsp:er och extraförstärkare för den aktiva delningen.
...men jag fick också höra hans OA50-byggen lite kort och det gav mersmak. Har själv bara haft ett par överlåtna OA5 typ II tidigare och de var inte jätteroliga enligt min smak. Gav bort dem här på forumet för några år sedan...
Men nu är det alltså OA51.N som gäller. Valet av just OA51.N är baserat på.......hörsägen.....

Fråga till de initierade: Finns det någon som helst anledning till att INTE fräsa ner/försänka diskantelementet när man bygger nya lådor? Förutom då att de inte ÄR nedfrästa på original vad jag förstår? Varför? Förlorar man något som diffraktionen åstadkommer om man låter dem ligga plant med baffeln? Fasförskjutning mot basen går väl att justera med lite lägre distansring bara? (Jag har försökt söka på detta men har bara sett att frågan ställts men aldrig att någon har svarat)
Jag tänkte mig också att låta diskanten sitta 0,5-1 cm närmare basen för att undvika att diskanten sticker upp lite ovanför högtalaren (Innebär även en anings kortare avstånd mellan baselement/distansring och nederkanterna). Först tänkte jag slipa diskantplattan rak i ovankant men jag är inte säker på att det blir lika snyggt...