Sommarpyssel OA51.N-bygge

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Fytrius

Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav Fytrius » 2023-06-29 22:27

Hej!

Har fått för mig att bygga en par OA51.N-kloner från scratch. Var och lyssnade på högtalare hos Kalejdokom (tack igen Kalejdokom för vänlig gästfrihet!) för några veckor sedan. Primärt på hans senaste dipoler som verkligen var mäktiga och mycket välljudande men som känns lite som ett projekt på sikt kanske då det är ett betydligt större åtagande både arbetsmässigt men främst inköpsmässigt (om man inte har några element, minidsp:er och extraförstärkare för den aktiva delningen.

...men jag fick också höra hans OA50-byggen lite kort och det gav mersmak. Har själv bara haft ett par överlåtna OA5 typ II tidigare och de var inte jätteroliga enligt min smak. Gav bort dem här på forumet för några år sedan...

Men nu är det alltså OA51.N som gäller. Valet av just OA51.N är baserat på.......hörsägen..... :D- Ett lagom intrikat projekt..med gerade kanter :oops: då de sannolikt ska målas.

Fråga till de initierade: Finns det någon som helst anledning till att INTE fräsa ner/försänka diskantelementet när man bygger nya lådor? Förutom då att de inte ÄR nedfrästa på original vad jag förstår? Varför? Förlorar man något som diffraktionen åstadkommer om man låter dem ligga plant med baffeln? Fasförskjutning mot basen går väl att justera med lite lägre distansring bara? (Jag har försökt söka på detta men har bara sett att frågan ställts men aldrig att någon har svarat)

Jag tänkte mig också att låta diskanten sitta 0,5-1 cm närmare basen för att undvika att diskanten sticker upp lite ovanför högtalaren (Innebär även en anings kortare avstånd mellan baselement/distansring och nederkanterna). Först tänkte jag slipa diskantplattan rak i ovankant men jag är inte säker på att det blir lika snyggt...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge

Inläggav paa » 2023-06-29 22:51

Det var väl så att i den första generationen OA51 satt det Peerless diskant KO10DT med rektangulär frontplatta, vilken inte skapar samma problem med diffraktion som runda frontplattor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-06-29 23:02

.ahaa...eftersom kantavståndet till konen ändras hela tiden med en rektangulär platta så blir det ingen enhetlig diffraktionsfrekvens..

Tack....jag börjar förstå litegrann. Här ska alltså fräsas!

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 00:50

En skiva MDF 16 mm. Varav 20% kommer att bli äckligt trädamm?

OA51N_1.jpg
OA51N_1.jpg (163.46 KiB) Visad 3719 gånger

Mina framställningsmetoder kan nog diskuteras. Men så här har jag gjort iallafall:

Rektangulära bitar sågades först ut med med rätt mått med hjälp av det vanliga anhållet. Slädesjig fick sedan tillverkas eftersom det vanliga anhållet inte är till mycket nytta för resten. Sedan sågades rätt "2D-form" ut. Efter detta vinklades slutligen klingan (till en massa udda vinklar för respektive del) för de gerade vinklarna.

OA51N_12.jpg
OA51N_12.jpg (233.76 KiB) Visad 3719 gånger

Sedan frästes falsar för bottenplatta, bakstycken och slutligen även för mellanväggen i topp och botten. Tänker inte ha 15x15-list där det är falsat utan jag tänker att det blir tillräckligt starkt ändå.

OA51N_4.jpg
OA51N_4.jpg (234.71 KiB) Visad 3719 gånger

Sedan byggdes en ram att provmontera i medan jag håller på med delarna och för limningen när det är dags. Ovärderlig i detta fall.

Lådor börjar ta form. Baffeln fick vänta till sist för att den var beroende av hur det övriga delarna slutligen passar samman.

OA51N_8.jpg
OA51N_8.jpg (220.92 KiB) Visad 3719 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-07-02 02:20

Fytrius skrev:En skiva MDF 16 mm. Varav 20% kommer att bli äckligt trädamm?

OA51N_1.jpg

Mina framställningsmetoder kan nog diskuteras. Men så här har jag gjort iallafall:

Rektangulära bitar sågades först ut med med rätt mått med hjälp av det vanliga anhållet. Slädesjig fick sedan tillverkas eftersom det vanliga anhållet inte är till mycket nytta för resten. Sedan sågades rätt "2D-form" ut. Efter detta vinklades slutligen klingan (till en massa udda vinklar för respektive del) för de gerade vinklarna.

OA51N_12.jpg

Sedan frästes falsar för bottenplatta, bakstycken och slutligen även för mellanväggen i topp och botten. Tänker inte ha 15x15-list där det är falsat utan jag tänker att det blir tillräckligt starkt ändå.

OA51N_8.jpg

Sedan byggdes en ram att provmontera i medan jag håller på med delarna och för limningen när det är dags. Ovärderlig i detta fall.

Lådor börjar ta form. Baffeln fick vänta till sist för att den var beroende av hur det övriga delarna slutligen passar samman.

OA51N_4.jpg

Tjusigt jobbat och raskt marscherat, blir spännande att följa fortsättningen

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2023-07-02 07:54

Intressant, då jag funderat på ett liknande bygge.
Jag undrar var du fått alla mått ifrån?

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 08:56

Johannesk här på forumet har lagt upp fantastiska sketchupmodeller av Carlssonhögtalare! Tråden heter "3d-ritningar Carlsson + Mupps". Saxat ur denna:

johannesk skrev:3D-ritningar av Carlssonhögtalare och släktingar. De flesta är gjorda efter foton på nätet. Vissa är mer färdiga än andra. Kommer att försöka uppdatera när jag gör ändringar. Tacksam för feedback när det gäller fel i mått och vinklar. Länk finns från Carlsson bildtråden.

[ Bild ] http://user.faktiskt.io/johannesk/oa51.skp

Jag skulle inte klara det johannesk åstadkommit med mina nuvarande sketchupkunskaper men jag kan tillräckligt för att kunna ta ut mått och vinklar. Har använt det mesta utom elementmått/placering samt att jag valt att inte gera bottenplattan och bakstyckena pga att undertill blir det enklare att bygga med falsar och det gör inget om skarvarna mellan MDF:en börjar synas lite med tiden. Bakåt ville jag ha delad baksida med ena halvan borttagbar och där syns inga skarvar heller med högtalaren mot väggen.....

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2023-07-02 10:06

Jag har sett den, men bara i en wiewer.
Den verkar bra men hur får man ut måtten för hur elementhålen ska placeras?

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 11:39

Mitt tips (iallafall till mig själv :) ) var att inte ta upp hål före ihopmontering av lådorna pga att det är krångligt att få dit den sneda baffeln och det är kritiskt med elementplaceringen i just detta fall då kanterna på elementen ligger mycket nära hörnen på baffeln.

Jag tillverkade distansringen (182 mm ytterdiameter) och placerade ut den på baffeln och markerade ringen med blyerts, c:a 5 mm:s marginal till de sneda nederkanterna. Dvs lite kortare avstånd än "normalt" för att kunna få ned diskanten - se ovan. Sedan märkte/mätte jag ut centrum för baselementet på baffeln utifrån ringens markering. En vinkelhake läggs därefter på/mot överkanten av baffeln så att att den går igenom centrumpunkten på baselementet - då får man också centrumlinjen för diskantelement. Centrumlinjens skärning mot överkanten av baffeln ligger ca 165 mm från närmaste hörn på lådan. (Det finns en felaktig äldre bild med mått på forumet där centrumlinjen på elementen också går genom spetsen på baffeln där nere men det är INTE rätt).

När centrumlinjen är etablerad märkte jag ut diskantelementets center och diameter (100 mm) så att överkanten hamnade ca 5 mm under överkanten på baffeln. Då har jag c:a 4 mm kvar mellan diskantelementets frontplatta till hålet för baslementet (160 mm). Distansringen kommer ju som tidigare sedan att ligga över diskantelementets frontplatta, men det är ju inget nytt.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2023-07-02 13:21

Stort TACK för den beskrivningen!
Jag har funderat länge på hur man ska få till placeringen på hålen.
Som du också konstaterat finns det en hel del "ritningar" som inte stämmer.
Min plan är att försöka såga de gerade bitarna med en sänksåg, återstår att se om det funkar.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 14:04

Dags för ihoplimning av allt utom baffeln. Bakstycket som senare ska delas är helt fortfarande för att staga upp vid ihoplimningen men bakstycket limmas alltså inte än. Tejpas därför vid skarvar för att inte fastna vid limningen. Bottenplattan får lite silvertejp under för att komma upp lite så att sidstycken "kommer ner" ordentligt så att säga.

OA51N_9.jpg
OA51N_9.jpg (224.03 KiB) Visad 3623 gånger

Har ingen bild på själva limningen. Sedan är det dags att slutsåga bafflarna och passa in. Nedre hörnet på bottenplattan måste fixas till:

OA51N_10.jpg
OA51N_10.jpg (203.59 KiB) Visad 3623 gånger

Kan säga att första baffeln inte blev helt bra. En 2 mm:s glipa i ena kanten. Funderade på att göra om men beslöt att limma dit en 2 mm remsa MDF istället. Hoppas att inga skarvar syns sedan - vilket är ju hela vitsen med att gera. Men det är ju precis i hörnet så att jag chansar. Det blev iallafall lådor med rätt ok passning (förutom 2 millimetersremsa då på den ena då. Samt att det glipar något på insidan av lådan. mer om detta senare.

OA51N_13.jpg
OA51N_13.jpg (238.09 KiB) Visad 3623 gånger

Glipor på insidan av baffeln alltså...Jag använde nog lite för stor vinkel vid geringen. Tanken var att hellre såga med något för stor vinkel (=glipa på insidan) än för liten vinkel (=glipa på utsidan). Skulle jag få göra ett andra par skulle det sannolikt bli bättre - man lär sig på det första exemplaren. I vilket fall gjorde jag "gegga"/spackel av MDF-damm och trälim och fyllde i på insidan. Dessutom lite "extra" som förstärker. Här finns ju inga lister sedan....

OA51N_14.jpg
OA51N_14.jpg (239.49 KiB) Visad 3623 gånger

Sedan elementhål och nedfräsning av diskantelement efter att ha fått svar på min fråga om detta tidigare i tråden.

OA51N_16.jpg
OA51N_16.jpg (229.62 KiB) Visad 3623 gånger

OA51N_18.jpg
OA51N_18.jpg (225.99 KiB) Visad 3623 gånger

Sedan tillkom lister på några väl valda ställen. Samt ett lager vattenbaserad polyuretanlack på hela insidan för att minska risk för fuktinträngning.

OA51N_17.jpg
OA51N_17.jpg (220.94 KiB) Visad 3623 gånger

Så har vi då det faktum att man nästan alltid klantar sig på några sätt. Man tänker t ex inte igenom alla moment. Det visade sig att det nästan höll på att skita sig med att få dit basreflexröret. Det var nätt och jämt jag kunde pressa in det förbi hörnet.

OA51N_21.jpg
OA51N_21.jpg (222.43 KiB) Visad 3623 gånger

Och sedan då det här med infästning mot sidan. Jag vet att det ska var basreflexrör med innerdiameter 60 mm. Det var inte så lätt att hitta och jag trodde inte det gick alls först. Jag hittade dock till slut papprör med diametern 60 mm men som jag TRODDE/ANTOG var den angivna ytterdiametern och beställde dessa - skulle innebära något kortare rör bara. Jag förmådde dock inte vänta tiils de kom utan började bygga lådan före detta. Man kan se att jag fräst på insidan av basreflexrörsöppningen på tidigare bild. Så kom då då rören. Och de var exakt som de ska vara (!) - dvs innerdiameter 60 mm. Men då blev det frästa hålet/fästet för litet. Och nu när lådan var limmad blev det hela plöstligt mycket knivigare att åtgärda. Men jag hade som tur är ett frässtål som klarade det hela från utsidan efter lite meck.

OA51N_20.jpg
OA51N_20.jpg (248.9 KiB) Visad 3623 gånger

Rör på plats och med inre platta tillfälligt ditmonterad med skruv.

OA51N_15.jpg
OA51N_15.jpg (220.99 KiB) Visad 3623 gånger

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 15:05

Conny skrev:Stort TACK för den beskrivningen!
Jag har funderat länge på hur man ska få till placeringen på hålen.
Som du också konstaterat finns det en hel del "ritningar" som inte stämmer.
Min plan är att försöka såga de gerade bitarna med en sänksåg, återstår att se om det funkar.

Det borde gå bra med en sänksåg också. Bara att vara noggrann med skenan....

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-07-02 15:38

Stiligt.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-02 19:04

Tack! Vi får se...

Nu börjar vi närma oss realtid, dvs jag har legat någon/några dagar före med byggandet jämfört med postandet. Lådorna håller på att grundmålas men kommer väl sedan att få vila/sätta sig några veckor innan lacken kommer på. Vilket ser ut att bli matt off-white just nu....

Har inte beställt filterdelar från Hifikit än. Funderar lite på vad det är jag ska ha; dvs i vilken kvalitet/prisklass - värdena vet jag. Lutar åt att bygga billigt och välja standardkomponenter, men jag vet inte riktigt än, Jag är i viss mån påverkbar :)

Sedan är det terminaler också.....svåra val....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-02 23:22

IMPONERANDE!
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-02 23:27

Jag skulle kört foliespolar och några bättre kondingar.....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-02 23:27

Kondingen för diskanten alltså

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-07-03 10:55

avr7000 skrev:Jag skulle kört foliespolar och några bättre kondingar.....

Vad är teorin som visar att foliespolar är bättre?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-07-03 11:04

Man måste definiera "bättre" - foliedrosslar har något annorlunda egenskaper.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-07-03 12:29

paa skrev:

Det intressanta ser man vid simulering eller mätning då man har impedans på Y-axeln och frekvens på X-axeln. En foliespole kan ha resonansfrekvensen mellan induktans och kapacitans 5-10 ggr högre i frekvens än spole lindad med koppartråd.

Man kan ha speciell lindningsteknik med koppartråd. Heter det banklindning? Jag minns inte. Jag har inte sett vanliga drosslar lindade på det sättet, men däremot transformatorer och utgångstransformatorer för rörslutsteg.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-03 13:38

Jag har nu bestämt mig för att satsa på standardkomponenter i första skedet i alla fall - dvs trådlindade spolar och vanliga Jantzen Cross Caps. Jag lutade starkt åt detta redan från början pga att jag inte riktigt vet vad jag bygger :D . Jag sa ju att jag valt modell efter hörsägen och det verkar finnas en betydligt större konsensus gällande att OA51.N låter mycket bra, men en något mindre att det är värt att lägga en massa extra tusenlappar på filtret. Jag säger inte att det inte skulle kunna ske i framtiden dock. :?

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-03 14:13

Basreflexinfästning på insidan korrigerad och röret är limmat. "Strömningsoptimering" (?) på utsidan. Finns även på inre "plattan". Inre delen av basreflexröret bara inpressat i sitt fäste med några varv eltejp för passningen (nedre bilden) - för ev längdjustering av röret senare.

OA51N_23.jpg
OA51N_23.jpg (170.46 KiB) Visad 3406 gånger

Då så. Nutid. Grundmålade lådor väntar på beställda filterdelar. Ev tar jag upp öppning för egentillverkad högtalarterminal. Har gamla polskruvar som kan användas. Frångå att det "ska" vara (?) isolerade labhylsor på Carlsson.... :)

OA51N_22.jpg
OA51N_22.jpg (191.5 KiB) Visad 3406 gånger

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-03 15:08

Passar på att fråga:

Hur kritiskt anses det vara med djupjusteringen av baselementet i förhållande till diskantelementet? Mina distansringar är nu 16 mm (togs ut av befintlig MDF-skiva) och det är möjligen kanske för mycket men det är inte så svårt att ställa dessa på högkant i bordssågen för att justera ned detta mått sedan. Jag har ju fräst ner diskanterna så baselementet borde väl också sitta lite lägre då?

Är det värt att börja mäta med mikrofon och REW sedan när allt är monterat, eller är det försumbart om det skiljer några millimeter hit eller dit? Jag vet inte alls hur man skulle göra just denna mätning för övrigt - men det går väl att hitta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-07-03 16:26

Fytrius skrev:Passar på att fråga:

Hur kritiskt anses det vara med djupjusteringen av baselementet i förhållande till diskantelementet? Mina distansringar är nu 16 mm (togs ut av befintlig MDF-skiva) och det är möjligen kanske för mycket men det är inte så svårt att ställa dessa på högkant i bordssågen för att justera ned detta mått sedan. Jag har ju fräst ner diskanterna så baselementet borde väl också sitta lite lägre då?

Är det värt att börja mäta med mikrofon och REW sedan när allt är monterat, eller är det försumbart om det skiljer några millimeter hit eller dit? Jag vet inte alls hur man skulle göra just denna mätning för övrigt - men det går väl att hitta.

Stig var petig gällande detta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-03 17:41

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Tack, då får jag försöka söka på detta för jag antar att det inte är något som beskrivs enkelt med 20 ord...Man undrar ju t ex var mikrofonen ska placeras. Vinkelrätt mot baffeln precis mellan elementen eller kanske istället på en tänkt linje mot lyssningsplats? Det känns som det blir lite speciellt just med denna högtalare med den vinklade baffeln....eh, jo det är ju just det det är med OA51. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-07-03 17:42

Även här måste "bättre" definieras; vilken som helst plastfoliekonding medför i sammanhanget försumbar distorsion.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-07-04 07:17

Fytrius skrev:Jag har nu bestämt mig för att satsa på standardkomponenter i första skedet i alla fall - dvs trådlindade spolar och vanliga Jantzen Cross Caps. Jag lutade starkt åt detta redan från början pga att jag inte riktigt vet vad jag bygger :D . Jag sa ju att jag valt modell efter hörsägen och det verkar finnas en betydligt större konsensus gällande att OA51.N låter mycket bra, men en något mindre att det är värt att lägga en massa extra tusenlappar på filtret. Jag säger inte att det inte skulle kunna ske i framtiden dock. :?

Jag påstår att de låter förbannat bra på ren Svenska och du kommer bli förvånad över hur bra högtalare du byggt när det blir lyssning :D När det gäller filter så tycker jag att Cross Caps verkar sunt. Men jag hade valt tråd till diskant och band till bas, på ren magkänsla. Och vill du sticka ut och ha de snyggaste OA51.N i Sverige, så lacka dem hos en billackerare. Och sätt dit snygga högtalarkontakter... 8) som finns hos HifiKit.
Hoppas på bilder när du är klar. :) :P :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-04 11:17

FBK skrev:
Fytrius skrev:Jag har nu bestämt mig för att satsa på standardkomponenter i första skedet i alla fall - dvs trådlindade spolar och vanliga Jantzen Cross Caps. Jag lutade starkt åt detta redan från början pga att jag inte riktigt vet vad jag bygger :D . Jag sa ju att jag valt modell efter hörsägen och det verkar finnas en betydligt större konsensus gällande att OA51.N låter mycket bra, men en något mindre att det är värt att lägga en massa extra tusenlappar på filtret. Jag säger inte att det inte skulle kunna ske i framtiden dock. :?

Jag påstår att de låter förbannat bra på ren Svenska och du kommer bli förvånad över hur bra högtalare du byggt när det blir lyssning :D När det gäller filter så tycker jag att Cross Caps verkar sunt. Men jag hade valt tråd till diskant och band till bas, på ren magkänsla. Och vill du sticka ut och ha de snyggaste OA51.N i Sverige, så lacka dem hos en billackerare. Och sätt dit snygga högtalarkontakter... 8) som finns hos HifiKit.

Haha...din kraftfulla rena svenska låter som musik i mina öron... :wink:

Jag har beställt filterdelarna så att foliespolarna får komma senare om jag skulle komma på sådana tankar. Det finns ju andra saker att lägga tusenlappar på också, som.... eh.....*host*....basstöd t ex...

Lackningen hos billackerare? Ja, det är ju en idé. Kan man få en viss brytkulör hos en lackerare utan att det kostar skjortan? Jag menar; off white känns inte som en vanlig kulör på bilar om man säger så...

Bilder kommer när det det finns något att visa. Har man sagt A får man säga B......

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-07-04 14:23

Basstöd!?!
Är Du månne från Trollhättan? :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-07-04 15:00

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Kan det kanske bli problem med plats för baselementets magnet i värsta fall?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Sommarpyssel OA51.N-bygge > färg

Inläggav paa » 2023-07-04 15:10

Den (off)vita färg, Carlssonvit, även kallad Stockholmsvit, som användes på Carlssonhögtalarna när det begav sig, har jag kommenterat sålunda i nån gammal tråd:

Jag var hos en Jotun-handlare, och fick reda på att det skiljer en aning mellan den moderna S0502-Y (Stockholmsvit) och den äldre varianten 0502-Y. Den nya S-varianten (NSC "S" för second edition) är bruten med svart och rent gul brytfärg, och den äldre utan "S" är bruten med svart och gulockra.
"S"-Second edition kom 1995.
I praktiken är det säkert väldigt svårt (läs: omöjligt) att se någon skillnad.

Och där har vi i alla fall ett färgrecept!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-07-04 15:13

petersteindl skrev:
paa skrev:

Det intressanta ser man vid simulering eller mätning då man har impedans på Y-axeln och frekvens på X-axeln. En foliespole kan ha resonansfrekvensen mellan induktans och kapacitans 5-10 ggr högre i frekvens än spole lindad med koppartråd.

Man kan ha speciell lindningsteknik med koppartråd. Heter det banklindning? Jag minns inte. Jag har inte sett vanliga drosslar lindade på det sättet, men däremot transformatorer och utgångstransformatorer för rörslutsteg.

Finns det publicerat sådana mätningar, kanske t.o.m på Faktiskt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-04 17:51

Kermit116 skrev:Basstöd!?!
Är Du månne från Trollhättan? :-)

Näeee.......Gbg....Men utvandrad Sthlm:are ursprungligen så jag har det i blodet (tänker på IÖ:s basstöd). Och det är ju inte jättelångt till Trollhättan härifrån även om Gbg väl inte räknas till "area 51".....

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-04 17:54

paa skrev:
Kan det kanske bli problem med plats för baselementets magnet i värsta fall?

Nej, det finns några mm tillgodo till basreflexröret även UTAN distansringen så med distansring är det inga problem alls.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-04 18:01

paa skrev:Den (off)vita färg, Carlssonvit, även kallad Stockholmsvit, som användes på Carlssonhögtalarna när det begav sig, har jag kommenterat sålunda i nån gammal tråd:

Jag var hos en Jotun-handlare, och fick reda på att det skiljer en aning mellan den moderna S0502-Y (Stockholmsvit) och den äldre varianten 0502-Y. Den nya S-varianten (NSC "S" för second edition) är bruten med svart och rent gul brytfärg, och den äldre utan "S" är bruten med svart och gulockra.

Tack paa... jag har redan färgen S0502-Y i en påbörjad burk som jag använt till kökslucka. Jag får se bara hur länge jag ids vänta med att låta lådorna torka. Sen var det det här med förslaget om billackerare.....men spontant så tänker jag..."kan (inte) själv". Nej det blir inte en helt perfekt slät yta med roller men frågan är om jag inte blir nöjd i alla fall. Det går ju att lacka professionellt sedan i vilket fall om det inte skulle duga....

...fast gällande kulören är det inte 100% bestämt än heller för den delen.....
Senast redigerad av Fytrius 2023-07-04 18:37, redigerad totalt 1 gång.

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-04 18:36

Fytrius skrev:
paa skrev:Den (off)vita färg, Carlssonvit, även kallad Stockholmsvit, som användes på Carlssonhögtalarna när det begav sig, har jag kommenterat sålunda i nån gammal tråd:

Tack paa... jag har redan färgen S0502-Y i en påbörjad burk som jag använt till kökslucka. Jag får se bara hur länge jag ids vänta med att låta lådorna torka. Sen var det det här med förslaget om billackerare.....men spontant så tänker jag..."kan (inte) själv". Nej det blir inte en helt perfekt slät yta med roller men frågan är om jag inte blir nöjd i alla fall. Det går ju att lacka professionellt sedan i vilket fall om det inte skulle duga....

Om du använder roller funkar alkydfärger bäst, något förtunnad. Lådorna "förprepareras" genom en trasa och lacknafta, så att ytan ser "fet" ut. Då slipper du apelsinskals-yta.
Vattenbaserade färger ("plastfärger") flyter inte ut lika bra.
Billigaste sprutlackare är dom som sprutar köksluckor och då får du rätt färgtyp (sidenmatt 30). Bilfärger är jätedyra och en billackare vill nog inte ha möbellacker i sina färgsprutor.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-04 18:45

jansch skrev:
Om du använder roller funkar alkydfärger bäst, något förtunnad. Lådorna "förprepareras" genom en trasa och lacknafta, så att ytan ser "fet" ut. Då slipper du apelsinskals-yta.
Vattenbaserade färger ("plastfärger") flyter inte ut lika bra.
Billigaste sprutlackare är dom som sprutar köksluckor och då får du rätt färgtyp (sidenmatt 30). Bilfärger är jätedyra och en billackare vill nog inte ha möbellacker i sina färgsprutor.

Ja, det är ett elände att alkydfärger fortfarande ger ett bättre resultat. Den färgen jag har är ju polyuretanförstärkt akrylat...tror jag..

Tack för bra tips med att "prima" ytan med lacknafta...om det nu blir alkydfärg. Kände inte till detta,,,,

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-07-05 22:19

Fytrius skrev:Basreflexinfästning på insidan korrigerad och röret är limmat. "Strömningsoptimering" (?) på utsidan. Finns även på inre "plattan". Inre delen av basreflexröret bara inpressat i sitt fäste med några varv eltejp för passningen (nedre bilden) - för ev längdjustering av röret senare.

OA51N_23.jpg

Då så. Nutid. Grundmålade lådor väntar på beställda filterdelar. Ev tar jag upp öppning för egentillverkad högtalarterminal. Har gamla polskruvar som kan användas. Frångå att det "ska" vara (?) isolerade labhylsor på Carlsson.... :)

OA51N_22.jpg

Ähh, det duger inte. Bara att kasta på tippen och börja om. :mrgreen: :wink:

Finfint resultat.. :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-07-06 13:41

Så snyggt - och ambitiöst! Tack för senast - det var trevligt att träffas och tjöta lite och lyssna tillsammans.
Jag lackade mina förra dipolbasar hos BRA-lack i Hindås (eller ABC-lack?), (som lackar köksluckor precis som jansch skrev). Det blev helt perfekt och professionell yta. Dom bryter i önskad NCS-kulör:
viewtopic.php?f=3&t=59348&hilit=dipol&start=622

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-06 21:56

Kalejdokom skrev:Så snyggt - och ambitiöst! Tack för senast - det var trevligt att träffas och tjöta lite och lyssna tillsammans.
Jag lackade mina förra dipolbasar hos BRA-lack i Hindås (eller ABC-lack?), (som lackar köksluckor precis som jansch skrev). Det blev helt perfekt och professionell yta. Dom bryter i önskad NCS-kulör:
viewtopic.php?f=3&t=59348&hilit=dipol&start=622

Ser ju väldigt bra ut! Men sju lager.....det blir några tusenlappar även 2016 för de lådorna antar jag?

Ja, en märklig vändning att jag plötsligt börjar bygga Carlsson-kloner så där....det hade jag ju inte väntat mig. Men dina OA50 med lyssningsplats från bakre väggen var väl det som gjorde det! :D

Som sagt; dipoler är fortfarande intressanta. Man kan ju tycka att det här också är en ganska stor arbetsinsats, men det jag menade tidigare med detta förut är jobbet att mäta upp och kalibrera mm som du har gjort med dina. Har nog inte riktgt kunskaperna för detta riktigt tyvärr....Dessa är ju "bara" att bygga även om det ju innebär en hel del funderande och klurande...hur man ska lösa olika problem....osv...Men det räcker för mig för stunden...

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-06 23:46

Jaha, och vad är nu detta? Stuprörsmynning? Periskopöverdel? Och varför skymtar det MDF i vänsterkanten? Hade jag inte limmat ihop mina lådor redan?

OA51N_24.jpg
OA51N_24.jpg (226.44 KiB) Visad 3726 gånger

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-09 16:56

En bas för högtalarna att stå på...i form av lådor....Ganska stora; 20 liter

OA51N_26.jpg
OA51N_26.jpg (322.93 KiB) Visad 3636 gånger

...med innehåll....Mellanväggar som kan skjutas och ändra effektiv innervolym mellan 15-20 liter. Här ska nog experimenteras lite.... :).

OA51N_27.jpg
OA51N_27.jpg (326.55 KiB) Visad 3636 gånger

Samtidigt i en annan del av universum: Högtalare provspelas...med rudimentär kabledragning och tveksam kontaktering... :?

OA51N_25.jpg
OA51N_25.jpg (186.31 KiB) Visad 3636 gånger

Men det låter mycket, mycket lovande!

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-09 18:25

Fytrius skrev:
FBK skrev:

Jag har beställt filterdelarna så att foliespolarna får komma senare om jag skulle komma på sådana tankar. Det finns ju andra saker att lägga tusenlappar på också, som.... eh.....*host*....basstöd t ex...

Lackningen hos billackerare? Ja, det är ju en idé. Kan man få en viss brytkulör hos en lackerare utan att det kostar skjortan? Jag menar; off white känns inte som en vanlig kulör på bilar om man säger så...

Bilder kommer när det det finns något att visa. Har man sagt A får man säga B......

Billackare är ingen riktigt bra ide' - som jag skrev härom dagen i en tråd. Dels är billacker svindyra utan någon fördel för möbellackering, dels vill man inte ta någon annan färgtyp i sprutorna än billack, man måste göra rent oerhört noggrannt vid byte av lacktyp.
Har man en billackerarkompis som inte tar betalt för ställtid och färg (arbetsgivaren står för kostnaden!) är det ju helt ok.
Bästa "köpelösningen" är en köksluckelackare som då arbetar med rätt färgtyp för möbellackering. klart billigast och bäst. Dom är också vana vid att jobba med sidenmatt (glans 30).

Underarbete, slipning etc. är dock den dyraste kostnaden. Gör man det själv sparar man mycket pengar. En lack döljer inga ofullkomligheter, tvärt om även om sidenmatt är lite förlåtande jämfört med högglans. Trärent är inget underlag för perfekt finish, primer och slipning krävs alltid.

Att bryta färger gör alla lackare varje dag. "Vitt" finns i massor av kulörer, så även för "svart"....

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-10 14:30

Ja, jag vet inte vad jag tänkte riktigt när jag undrade om de bröt färger - det är klart att de gör. Det var hela konceptet; att komma och vilja ha sidenmatt i en kulör som en Volvo Amazon på 60-talet. Men jag har förstått nu att det är köksluckelackerare som gäller om man vill ha det professionellt utfört.

Det har kommit till ett läge då det spelas rätt ordentligt:

OA51N_28.jpg
OA51N_28.jpg (208.49 KiB) Visad 3562 gånger

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-07-10 16:05

Riktigt snyggt! Wavecor även i basstöden?

För att citera Grafpro/carlssonkult: "... Kopplingslist (sockerbitar) är världens bästa högtalarterminaler och kostar ett par kronor. Guldpläterade superdyra specialare är obetydligt sämre."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-07-10 18:50

jansch skrev:
Fytrius skrev:
FBK skrev:Jag påstår att de låter förbannat bra på ren Svenska och du kommer bli förvånad över hur bra högtalare du byggt när det blir lyssning :D När det gäller filter så tycker jag att Cross Caps verkar sunt. Men jag hade valt tråd till diskant och band till bas, på ren magkänsla. Och vill du sticka ut och ha de snyggaste OA51.N i Sverige, så lacka dem hos en billackerare. Och sätt dit snygga högtalarkontakter... 8) som finns hos HifiKit.

Billackare är ingen riktigt bra ide'

Billackerare är en bra ide' om man vill ha dem riktigt snygga. Flera som lackerade pi60 en gång i tiden, med ruggigt bra resultat.

momotom

Inläggav momotom » 2023-07-10 19:28

Ser jättefina ut. Vanlig syrahärdande 2k är ju ett enkelt och billigt förfarande, och 0500 alt 0502 finns ju alltid i pumparna hos de som lackar luckor. Tar de sig an ytterdörrar, så har de ofta också PU-färg att tillgå. Den kan man bygga upp ett tjockt skikt med likt Tidal gör på sina högtalare. Den är också polerbar likt billack, och har man byggt nga varv är det bara att polera utan rädsla för att gå igenom på kanter etc.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-10 22:00

Kermit116 skrev:Riktigt snyggt! Wavecor även i basstöden?

För att citera Grafpro/carlssonkult: "... Kopplingslist (sockerbitar) är världens bästa högtalarterminaler och kostar ett par kronor. Guldpläterade superdyra specialare är obetydligt sämre."

Tack! Ja, Wavecor både uppe och nere enligt information/instruktion jag erhållit.

Det kommer att monteras redan befintliga guldpläterade terminaler (enklare typ) så småningom...Hoppas att de inte förstör alltför mycket.... :oops:

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-12 22:09

Mycket lyssning nu... Måste säga att OA51.N låter fantastiskt bra! Även utan basstöd klarar de sig galant. Och ljudbilden liknar det som jag hörde på OA50..."öppet"...musikerna är långt inne i betongväggen och spelar!

Nu behöver jag lite hjälp; är en aning ambivalent inför basstöden. Det känns lite olika vid olika tillfällen. Det lite mer kropp åt det lägsta registret men möjligtvis lite på på bekostnad av ...fokus (?). Jag vet inte riktigt, det är svårt att beskriva. Det är alltså enligt mig inga jätteskillnader det är frågan om för er som inte hört kombinationen....men visst hörs det.

Jag undrar vad ni som byggt kombinationen har fastnat för gällande värdet för kapacitansen på basstödet? Jag läste i forumet och köpte initialt 270 µF elektrolyt plus 47 µF MKP som jag nu har bägge monterade. För lite?

EDIT: eh....600 µF ser jag på ett annat ställe...?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-13 20:24

600 kör vi...

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-13 22:13

Tack! Jag blandade ihop det med när du svarade dansken om basstöden. Men det var ju andra element det gällde då i OA51.2. "Tänkte inte på det".....Inte konstigt att jag inte var/är helt nöjd då....

Är det ok med 47 µF i MKP-varianten och bygga på resten med elektrolyter eller ska det vara bättre kondingar än elektrolyter i så hög omfattning som möjligt av de 600 µF?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-07-13 22:20

elektrolyter i ett Carlsson filter..... 8O

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-13 23:48

Fytrius skrev:Tack! Jag blandade ihop det med när du svarade dansken om basstöden. Men det var ju andra element det gällde då i OA51.2. "Tänkte inte på det".....Inte konstigt att jag inte var/är helt nöjd då....

Är det ok med 47 µF i MKP-varianten och bygga på resten med elektrolyter eller ska det vara bättre kondingar än elektrolyter i så hög omfattning som möjligt av de 600 µF?

Jag kör just nu 1 st, 100 µF Jantzen Audio Crosscap
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... s-cap.html

5 t 100µF Jantzen Audio eleCap
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... cap-5.html

1 st,1µF Jantzen Audio Standard Z-Cap
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... z-cap.html

1 st, 0,22 µF Jantzen Audio Superior Z-Cap
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... z-cap.html

Allt "fin-ljud" åker naturligtvis genom de dyra kondingarna

1800 kr föör två filter....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-07-14 15:33

Man kan tänka på att en dålig kondensator kan "förstöra" ljudet likväl parallell som seriekopplad, i båda fallen distar den signalen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-15 09:02

Jag försöker lite förtvivlat greppa vad det är som händer med kondensatorerna i basstödskretsen och speciellt detta med olika µF-värden och kondensatorkvalitéer för att släppa fram "finljudet".

DISCLAIMER: Jag har extremt grundläggande kunskaper om komponenter och är inte alls insatt i filterkonstruktioner mm som många av er andra på detta forum är.

Så:
De parallellkopplade kondensatorerna i basstöden är ju både parallellt kopplade (till basstödselementet) och seriekopplade (till OA51:s baselement). En kondensator är alltså om jag förstått det rätt ett högpassfilter i seriekoppling? Och jag har försökt läsa mig till att Z (=impedansen) är omvänt proportionell mot kapacitans och frekvens?

Det jag inte förstår då är att om man sätter dit en "finkondensator" med lågt värde som sitter parallellkopplad med "fulkondensatorer" med högre kapacitansvärde så borde väl signalen vid varje enskilt given frekvens välja att gå genom fulkondensatorn eftersom det är lägre motstånd genom denna? Och följden av detta skulle vara att det är meningslöst att sätta dit en finare kondensator i kopplingar där den måste "tävla" med en/flera parallelkopplade kondensatorer som har högre kapacitans?

Eller har jag inte fattat alls vad som händer? Kan någon förklara vad finkondensatorn gör?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-07-15 10:39

Elektrolytkondensatorer har väl en högre impedans vid högre frekvenser än en filmkondensator? Om en filmkondensator parallellkopplas med elektrolyten sänks impedansen för högre frekvenser. Nu ska man förmodligen inte överdriva elektrolytens eventuella inverkan så länge som den inte används vid högre frekvenser. Elektrolyterna har en sämre livslängd men om det är ett problem vet jag inte.Kanske först om tiotalet år? Filmkondensatorer på 600 µF blir ju rätt dyrt och stort (tar upp volym inuti en låda). Hur ser schemat för delningsfiltret ut?

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-15 11:10

RogerGustavsson skrev:Elektrolytkondensatorer har väl en högre impedans vid högre frekvenser än en filmkondensator? Om en filmkondensator parallellkopplas med elektrolyten sänks impedansen för högre frekvenser. Nu ska man förmodligen inte överdriva elektrolytens eventuella inverkan så länge som den inte används vid högre frekvenser. Elektrolyterna har en sämre livslängd men om det är ett problem vet jag inte.Kanske först om tiotalet år? Filmkondensatorer på 600 µF blir ju rätt dyrt och stort (tar upp volym inuti en låda). Hur ser schemat för delningsfiltret ut?

Så mycket högre impedans kan väl elektrolyterna inte ha så att motsvarar skillnaden mellan enstaka µF och 100 µF som avr7000 skriver om?

Jag kan inte dela huvudschemat av respekt till Naqref och avr7000 (ska sättas in minnesgåva för Naqref för detta) men det spelar nog egentligen ingen roll. Det som avr7000 gått ut med publikt är att basstöden är inkopplade i serie med baselementet i OA51:s filter med 600 µF parallellt kopplade över basstödselementet. Vad jag förstår är finkondensatorns syfte att skicka igenom signalerna från OA51:s element i de register över det att basstödselementet har rullat av.

Men jag förstår som sagt inte hur det går till....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-07-15 11:48

Fytrius skrev:Så mycket högre impedans kan väl elektrolyterna inte ha så att motsvarar skillnaden mellan enstaka µF och 100 µF som avr7000 skriver om?

Nja, men impedansen för elektrolyter stiger mot högre frekvenser. En viss induktans blir det även för filmkondensatorer, några undviker det genom att ha speciella lindningar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-15 11:57

Allt ljud till den övre basen som återger mellanregister etc. går genom denna 600 mF konding när frekvens är tillräckligt hög så att den har "släppt på" så att säga.
Inget ljud vill då längre gå genom det undre seriekopplade baselementet för där är det ju 4 Ohms motstånd.

Av denna anledning vill man ju ha typ plastfilmskondingar av bättre kvalité för denna "bypass" kondensator.
Det har man typ "inte råd med" och man kanske då blandar kondingar som jag skrev ovan.

Det är alltså till viss del en feelgood grej att blanda in lite dyrare kondingar (och hoppas på att finljudet/välljudet väljer den dyra kondingen :) ;) )

I vissa applikationer (högre frekvenser än ljud) kan det säkert bli nåt problem med resonanser eler dylikt om man blandar kondingar på detta sätt... Inte inom ljud dock.

Allt detta är en lite udda lösning som bara är relevant (och faktiskt "nödvändig") när man gör en 2.5-vägshögtalare som är väggplacerad med halvsfär utstrålning genom hela frekvensområdet.

Stefan

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-15 12:48

avr7000 skrev:
Det är alltså till viss del en feelgood grej att blanda in lite dyrare kondingar (och hoppas på att finljudet/välljudet väljer den dyra kondingen :) ;) )

Stefan

Det är just ordet "hoppas" jag skulle vilja få lite mer på kött på benen gällande. :wink: Vilken teknisk aspekt av signalen består finljudet av?

Så här: Om vi tar de värden du angav ovan och tar en godtycklig frekvens som den övre basen spelar, säg 2000 Hz. Då ska den i basstödsfiltret passera uppdelat mellan 500 µF elektrolyter och 101,22 µF av MKP eller bättre typ. Då tänker jag att det förenklat blir ett 5:1 förhållande vilken väg signalen tar och att ev försämring som elektrolyterna tillför vida överträffar väljudet från de bättre kondensatorerna....?

Förlåt, jag försöker lära mig något på kuppen med detta bygge. :oops:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-15 12:58

Fytrius skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Det är just ordet "hoppas" jag skulle vilja få lite mer på kött på benen gällande. :wink: Vilken teknisk aspekt av signalen består finljudet av?

Så här: Om vi tar de värden du angav ovan och tar en godtycklig frekvens som den övre basen spelar, säg 2000 Hz. Då ska den i basstödsfiltret passera uppdelat mellan 500 µF elektrolyter och 101,22 µF av MKP eller bättre typ. Då tänker jag att det förenklat blir ett 5:1 förhållande vilken väg signalen tar och att ev försämring som elektrolyterna tillför vida överträffar väljudet från de bättre kondensatorerna....?

Förlåt, jag försöker lära mig något på kuppen med detta bygge. :oops:

Som Roger skriver stiger impedansen mot högre frekvens i elektrolyter....

Men utan att lusläsa datablad för kondensatorer och sedan räkna på det för att få exakta beräkningar på hur fördelning mellan elektrolyt och plastfilm ser ut får man mest hoppas ;)

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-18 10:27

Jag förstår fortfarande inte men det gör ju inget :D Hittade även detta som uttrycker vad jag tänkte. Kan dock inte säga något om tillförlitligheten förstås...

IMO, most of the conventional wisdom about small bypass caps across other caps, is wrong. The explanation in terms of the smaller cap providing a low impedance path as the inductance of the larger cap rises, makes perfect sense... until you start measuring things. The fallacy is that larger caps have some large inductance at high (audio) frequencies and don't pass the signal correctly. Sure, the dissipation factor rises (or ESR, if you want to work with that awkward construct), but we're still talking milliohms total impedance for larger electrolytics. Even at the self resonant frequency the impedance may not get very high. A nice polyester 0.47 uF film cap will have an impedance of 33 ohms at 10 kHz. Hard to improve something down in the milliohm or even couple ohm range by putting 33 ohms in parallel. To put it in even simpler terms, it's like trying to improve a short circuit by putting a resistor across it.

Jag får ju helt enkelt prova med några 0,1 µF filmkondensatorer jag redan hade...

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-20 23:11

Har nu spelat med 600 µF i basstöden under kvällen. Jag säger.....njaeeeee....hmmm....få se nu här.....

Jag tycker nog preliminärt att.....magin.. som infinner sig med OA51.N ensamma försvinner en hel del. Det blir lite fylligare....en aning mer botten....Men det låter lite mer högtalare om det hela. Det stora imaginära rummet bakom högtalarna försvinner till viss del.

Nu är det här ju första intryck....och jag har kanske inte spelat så starkt. Men iallafall...lite oroväckande...

Forts följer så småningom...

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-07-20 23:41

Fytrius skrev:Har nu spelat med 600 µF i basstöden under kvällen. Jag säger.....njaeeeee....hmmm....få se nu här.....

Jag tycker nog preliminärt att.....magin.. som infinner sig med OA51.N ensamma försvinner en hel del. Det blir lite fylligare....en aning mer botten....Men det låter lite mer högtalare om det hela. Det stora imaginära rummet bakom högtalarna försvinner till viss del.

Nu är det här ju första intryck....och jag har kanske inte spelat så starkt. Men iallafall...lite oroväckande...

Forts följer så småningom...

Jag kan bära vittne att shuntfiltreringen fungerar väldigt bra irl, men då den har sitt ursprung hos någon som absolut gillar att spela starkt så skall jag inte säga att det är allas kopp te.
Personligen gillade jag SB17 bestyckningen för att de helt enkelt lät förbaskat rent, men det var ju absolut lätt anorektiskt i de lägre registren nu har jag en SS 30W bestyckad sub som fyller på ganska bra, men efter att ha stoppat i Purifi 6,5 NAA element i OA51 lådorna så skulle jag nästan kunna stänga ner subben för vardagslyssning.

Utan att vara någon expert på området så krävs det lite tur och en hel del knåpande för att hitta ett basstöd till OA konstruktioner som låter originalen behålla sin karaktär.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-21 11:53

Chris71 skrev:Jag kan bära vittne att shuntfiltreringen fungerar väldigt bra irl, men då den har sitt ursprung hos någon som absolut gillar att spela starkt så skall jag inte säga att det är allas kopp te.
Personligen gillade jag SB17 bestyckningen för att de helt enkelt lät förbaskat rent, men det var ju absolut lätt anorektiskt i de lägre registren nu har jag en SS 30W bestyckad sub som fyller på ganska bra, men efter att ha stoppat i Purifi 6,5 NAA element i OA51 lådorna så skulle jag nästan kunna stänga ner subben för vardagslyssning.

Utan att vara någon expert på området så krävs det lite tur och en hel del knåpande för att hitta ett basstöd till OA konstruktioner som låter originalen behålla sin karaktär.

Jag kanske har misslyckats på något sätt med bastillsatserna....men jag tror inte det. Har provat nu på förmiddagen och testat olika positioner på basstödet. Tycker att det låter lite bättre med basstödselementen riktade framåt istället för mot sidan (har alltså vridit hela basstödet under huvudhögtalarna). Och alltså...... det låter ju inte dåligt alls. Men slutsatsen f n ändå att jag föredrar OA51N ensamma.

Så här mäter de med och utan basstöd. Mätt med Line Audio CM3 (cardioid) som är det jag har. Frekvensgången är därför avrullad med början strax över 100 Hz (enligt specen). Men det intressanta i detta fall är väl jämförelsen kurvorna sinsemellan...(jag är inte så van mätare heller men om något ser konstigt ut så säg till....)

Mätning OA51N.jpg
Mätning OA51N.jpg (159.64 KiB) Visad 2655 gånger

Det är väl inga jätteskillnader direkt. Jag tänker att det är det faktumet att baselementen delar på jobbet upp till några hundra Hz och strålar från olika punkter som gör att jag tycker att man förlorar lite av "rymden" ? Kommentarer?

Funderar på att testa att ta bort bastödsfiltret och koppla in bastillsatsen med aktiv delning via datorn och köra den som en basmodul istället. Hur skulle det kunna låta tro?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-07-21 13:22

Fytrius skrev:
Chris71 skrev:Jag kan bära vittne att shuntfiltreringen fungerar väldigt bra irl, men då den har sitt ursprung hos någon som absolut gillar att spela starkt så skall jag inte säga att det är allas kopp te.

Jag kanske har misslyckats på något sätt med bastillsatserna....men jag tror inte det. Har provat nu på förmiddagen och testat olika positioner på basstödet. Tycker att det låter lite bättre med basstödselementen riktade framåt istället för mot sidan (har alltså vridit hela basstödet under huvudhögtalarna). Och alltså...... det låter ju inte dåligt alls. Men slutsatsen f n ändå att jag föredrar OA51N ensamma.

Så här mäter de med och utan basstöd. Mätt med Line Audio CM3 (cardioid) som är det jag har. Frekvensgången är därför avrullad med början strax över 100 Hz (enligt specen). Men det intressanta i detta fall är väl jämförelsen kurvorna sinsemellan...(jag är inte så van mätare heller men om något ser konstigt ut så säg till....)

Mätning OA51N.jpg

Det är väl inga jätteskillnader direkt. Jag tänker att det är det faktumet att baselementen delar på jobbet upp till några hundra Hz och strålar från olika punkter som gör att jag tycker att man förlorar lite av "rymden" ? Kommentarer?

Funderar på att testa att ta bort bastödsfiltret och koppla in bastillsatsen med aktiv delning via datorn och köra den som en basmodul istället. Hur skulle det kunna låta tro?

Är inte mätproffs själv utan mer vild kreatör som brukar få uppsöka hjälp, nu vet jag inte om det är en missuppfattning men mäter du på bägge högtalarna i stereo i alla mätningar eller bara i denna?
Bruka vara lite svårt att få svar på vad som händer på högtalarnivå om avståndet är lyssningsposition och bägge är inkopplade då du får mycket av rummet med vilket är helt korrekt ut perspektivet av hur det låter men svårare att analysera utifrån.
Jag brukar personligen utgå från närfält sedan gå vidare till 1m och lite off-axis mätningar innan mikrofonen hamnar på lyssnings plats. Då har jag ju se tidigare mätningar ganska god koll på vart rummet stökar och kan bortse från dessa konstigheter och fokusera på högtalaren, men du kanske redan har gjort dessa mätningar bara att jag har missat det.

Nu har jag själv kört aktiv delning på de OA projekt jag mätt på, flera varianter av OA51 med olika bestyckningar och "storebror" som är en dopad OA50 med ett rejält basstöd integrerat under lådan. I storebror har vi gått ner till 5.25" SB element och delar lite högre så det blir mer traditionell bas+topp därför att delningen lät bäst eller minst runt 300.
På OA51 lådorna som jag testar så är det mer traditionellt, lådan faller runt 30Hz och basen får hjälpa till upp till 60-80 det har varit lite olika med SB vs Purifi.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-07-21 14:14

Fytrius skrev:

Mätning OA51N.jpg

Ja, du ska nog nöja dig med att mäta H & V separat.
I min värld så är hela grejen med en extra bas dessa:
Max spl ökar/dist sänks
300hz problemet mitigeras, men då måste basen komma så nära väggen det bara går. Mätte alla permutationer för att få det så bra som möjligt och det är den placeringen som gäller. (Trodde initialt att den lägre framåt och den övre åt sidan skulle vara vinnaren men icke)
golvreflexen minskar

Hur har du kopplat in extrabasen? bas+(konding//bas) l?
Se till att brytfrekvensen ligger kring/över 300hz för att maximera nyttan med extrabasen.

Rymd som du säger försvinner låter som diskant

Jag gjorde om mina oa51 till trevägare istället för basstöd
Så om du tittar på bilden så ser du att basarna är så nära bakkant som jag vågade sätta dem.
Men någon ändring av ljudet förutom en mindre avvikelse (mindre än +1db någonstans under 800hz,har glömt, pga impedans & tonkurvor som gjorde det lite knixigt att få ihop passivt som jag inte kan säga påverkar min upplevelse negativt) så kan man njuta av lägre dist upp till diskanten, lägre -3db och betydligt högre max SPL och en upplevd mer fysisk/direkt bas.

Varning för jättebild
Spoiler:
Visa
Bild

Hoppas det hjälper dig något iaf :)

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-21 20:28

Chris71 skrev:
Är inte mätproffs själv utan mer vild kreatör som brukar få uppsöka hjälp, nu vet jag inte om det är en missuppfattning men mäter du på bägge högtalarna i stereo i alla mätningar eller bara i denna?
Bruka vara lite svårt att få svar på vad som händer på högtalarnivå om avståndet är lyssningsposition och bägge är inkopplade då du får mycket av rummet med vilket är helt korrekt ut perspektivet av hur det låter men svårare att analysera utifrån.
Jag brukar personligen utgå från närfält sedan gå vidare till 1m och lite off-axis mätningar innan mikrofonen hamnar på lyssnings plats. Då har jag ju se tidigare mätningar ganska god koll på vart rummet stökar och kan bortse från dessa konstigheter och fokusera på högtalaren, men du kanske redan har gjort dessa mätningar bara att jag har missat det.

Nu har jag själv kört aktiv delning på de OA projekt jag mätt på, flera varianter av OA51 med olika bestyckningar och "storebror" som är en dopad OA50 med ett rejält basstöd integrerat under lådan. I storebror har vi gått ner till 5.25" SB element och delar lite högre så det blir mer traditionell bas+topp därför att delningen lät bäst eller minst runt 300.
På OA51 lådorna som jag testar så är det mer traditionellt, lådan faller runt 30Hz och basen får hjälpa till upp till 60-80 det har varit lite olika med SB vs Purifi.

"Alla mätningar"? Hehe....så många mätningar har jag inte gjort i mina dagar. Men ja, det jag mätt hitintills har varit i lyssningsposition. Så här ser det ut från 1 meter på vänster högtalare. Mera närfält än så är väl inte meningsfullt när det gäller att utvärdera basstödet - det är ju inkopplat i serie med baselementet på OA51N så det går ju inte att lyssna på enskilt (?).

Mätning vänster 1 meter.jpg
Mätning vänster 1 meter.jpg (134.88 KiB) Visad 2591 gånger

Ser ju lite annorlunda ut....

Har även testat lite aktiv delning nu. Betydligt bättre ljudbild - ingen degradering. Provade nu idag bara att lägga till lite under 100 hz i basstödet utan att röra huvudhögtalarens filter. Problemet nu istället är att jag känner att jag knappt kan lägga till något i lågbasen heller utan att förstöra - ljudbalansen den här gången. Tycker helt enkelt att OA51N spelar enastående själva ner till ca 30 Hz. Men jag är nog ingen basjunkie.....Men tycker att akustisk musik...orgel mm....låter superbt....

schmutziger skrev:
Hur har du kopplat in extrabasen? bas+(konding//bas) l?
Se till att brytfrekvensen ligger kring/över 300hz för att maximera nyttan med extrabasen.

Rymd som du säger försvinner låter som diskant

Jag gjorde om mina oa51 till trevägare istället för basstöd
Så om du tittar på bilden så ser du att basarna är så nära bakkant som jag vågade sätta dem.
Men någon ändring av ljudet förutom en mindre avvikelse (mindre än +1db någonstans under 800hz,har glömt, pga impedans & tonkurvor som gjorde det lite knixigt att få ihop passivt som jag inte kan säga påverkar min upplevelse negativt) så kan man njuta av lägre dist upp till diskanten, lägre -3db och betydligt högre max SPL och en upplevd mer fysisk/direkt bas.

Hoppas det hjälper dig något iaf :)

Ja, tack! Jag suger åt mig allt som går. Hur jag sedan gör är en annan sak. Varför rymden minskar vet jag inte. Diskantkretsen rörs ju inte på något sätt i och med inkopplingen av basstödet. Men baselementets övre register passerar ju kondensatorer/baselement i basstödet. Och ja, jag HAR testat med en 0,1 µF i tillägg i basstödet också - det gjorde ingen skillnad, Nu var det inte en "superfin" kondensator men en av filmtyp iallafall.

Så här ser kopplingen ut (OA51N:s filter borttaget enligt tidigare info):

Skärmbild 2023-07-21 150235.jpg
Skärmbild 2023-07-21 150235.jpg (18 KiB) Visad 2591 gånger

Och så här ser basstödet ut nu. Tyvärr kanske jag har gjort ett misstag och målat lådan redan. Tänk om jag inte ska ha kvar basstöden??? 8O Kanske bygger jag ett par till OA51N istället....

OA51N_29.jpg
OA51N_29.jpg (166.66 KiB) Visad 2591 gånger

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-21 20:51

Din filterskiss förvirrar mig...

Från OA51,N filter för baselement skall + ut från filter anslutas till + på 51 bas, från - på 51 bas skall det gå direkt till + på bas i stativ, - på bas i stativ ansluts till - på filter.
parallellt över bas i stativ sitter 600 µF kondensator.

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-21 20:53

Är basstativets låda 16 liter och avstämd till 30 Hz?

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-21 21:14

avr7000 skrev:Din filterskiss förvirrar mig...

Från OA51,N filter för baselement skall + ut från filter anslutas till + på 51 bas, från - på 51 bas skall det gå direkt till + på bas i stativ, - på bas i stativ ansluts till - på filter.
parallellt över bas i stativ sitter 600 µF kondensator.

Stefan

Är det inte så jag har gjort? Dvs minus på basen i 51:an går till basstödets + och bastödets minus går till minus på filtret? Kondingarna sitter parallellt över basen i basstödet. Jag hoppas ju att jag gjort fel men jag ser inte var....

EDIT: ok jag ser att min bild är förvirrande. Kopplingen från minus på 51ans bas till filtret finns ju inte. Tänk bort....

avr7000 skrev:Är basstativets låda 16 liter och avstämd till 30 Hz?

Jag gjorde en 20 liters låda med några extra mellanväggar för att kunna ändra lite om jag fick för mig det (se tidigare bild). Men jo, innervolymen ska vara 16 liter i effektiv volym nu. Och dämpat på samma sätt...

Så långt som till avstämning har jag inte kommit,,,, :oops:
Senast redigerad av Fytrius 2023-07-21 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-21 21:37

Vänta nu....stopp......STOPP....STOPP

Missförstod igen...Jag har kopplat basstödets element och kondensatorer i serie med HELA basdelens filter i 51:an!!!! Det är därför du tyckte det såg konstigt ut. Det VAR fel. Men basstödet ska alltså in direkt till minus på baslementet i 51 som du skriver....?

*bygga om....fort*

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-07-21 23:05

Fytrius skrev:Vänta nu....stopp......STOPP....STOPP

Missförstod igen...Jag har kopplat basstödets element och kondensatorer i serie med HELA basdelens filter i 51:an!!!! Det är därför du tyckte det såg konstigt ut. Det VAR fel. Men basstödet ska alltså in direkt till minus på baslementet i 51 som du skriver....?

*bygga om....fort*

Du är ett föredöme för hur lärandet med högtalarbyggeri går till, man kopplar och lyssnar, när det inte låter som man förväntar sig så kopplar man om.....:)

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-22 10:44

Chris71 skrev:
Fytrius skrev:Vänta nu....stopp......STOPP....STOPP

*bygga om....fort*

Du är ett föredöme för hur lärandet med högtalarbyggeri går till, man kopplar och lyssnar, när det inte låter som man förväntar sig så kopplar man om.....:)

:P Men kanske inte ett föredöme i att ha ett öppet sinnelag? Att på egen hand överväga om man kanske har gjort fel när det inte riktigt låter som man hoppats? :oops: Jag var ju iaf i tanken nästan på väg att dumpa basstödsidén...Fast det var väl det att det lät inte tillräckligt dåligt för att jag skulle misstänka felkoppling. Tur att ni på forumet med gemensamma krafter kunde leda mig in mig på den rätta (filter)vägen igen. :D

Nu ska vi dock inte ropa hej än....Har byggt om filtren nu men hann inte lyssna igår. Det får bli idag detta utvärderas. Fortfarande är det så att OA51N låter så bra ensamma att det är lite svårt att förstå vad som kan förbättras - om man inte har böjelse för att spela jordbävningar. Men det är klart - lite högre ljudtrycksförmåga med bibehållen ljudkvalitet kan ju inte skada även om jag inte saknat sådan än. Men jag bor i lägenhet så det finns en gräns för hur högt jag med gott samvete kan dra på.

...och så tydligen något problem vid 300 Hz som kan förbättras.....

Som jag sagt förut; fortsättning följer.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-22 14:44

Hurra! NU börjar jag förstå vad basstöden ska vara till för! Luftigheten och rymden är kvar. Kanske lite lugnare och mera grepp om basen utan att egentligen förändra klangbilden påtagligt - vilket ju var precis det som jag ville undvika.

Nu kommer det här med korrekt avstämning också.

OA51 verkar ligga vid 31,6 (vä) Hz och 32,6 (hö), basstöden på 29,3 (vä) och 30,0 Hz (hö). Är detta tillräckligt ok? Eller var ska man hamna idealt sett?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 15:23

Gött! :)

Om du vill testa lite, så är det att sätta den sammanlagda induktansen i basfiltret i serie med andra basen och låt shunt kondingen bara vara 100uF, sen kan du lägga på en konding åt gången tills du hittar ditt optimum,
tex
100
147
182
200
247
270

Eller halva induktansen och 200-270uF på shunten

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-22 18:23

schmutziger skrev:Gött! :)

Om du vill testa lite, så är det att sätta den sammanlagda induktansen i basfiltret i serie med andra basen och låt shunt kondingen bara vara 100uF, sen kan du lägga på en konding åt gången tills du hittar ditt optimum,
tex
100
147
182
200
247
270

Hmm...nu ska vi se om jag hänger med här...

Du menar alltså att sätta ett LP-filter med liknande överföringsfunktion som i basdelen av huvudhögtalaren på själva basstödselementet och sedan shunta allt detta som tidigare, fast med mycket lägre värde på kapacitansen? Och följden av detta skulle då bli att basstödselementet spelar med mycket högre i frekvens men utan att störa diskantelementet?

Har jag fattat rätt? Vad är isåfall vinsten med detta?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 20:07

Mitigera 300hz grejen och sänka dist över 90hz som inte nuvarande lösning gör.
Och för att det ska fungera upp till 3-400hz behöver man induktansen

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-22 20:56

tex
100
147
182
200
247
270

Kan du rita hur du menar?

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 21:05

avr7000 skrev:

tex
100
147
182
200
247
270

Mvh
Stefan

Tänk basfilter 3:e ord L1C1L2, addera ihop L1+L2=L3 (Jag antar att det är ett LCL filter i oa51.n men vet inte borde inte spela någon roll)
sätt L3 i serie med bas nr2 shunta L3 och bas.
jag har även antagit 8ohms bas, kanske är fel?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-22 21:06

Fytrius skrev:Hurra! NU börjar jag förstå vad basstöden ska vara till för! Luftigheten och rymden är kvar. Kanske lite lugnare och mera grepp om basen utan att egentligen förändra klangbilden påtagligt - vilket ju var precis det som jag ville undvika.

Nu kommer det här med korrekt avstämning också.

OA51 verkar ligga vid 31,6 (vä) Hz och 32,6 (hö), basstöden på 29,3 (vä) och 30,0 Hz (hö). Är detta tillräckligt ok? Eller var ska man hamna idealt sett?

Avstämningarna är ju helt i sin ordning...

Basstöden skall ge (vid lite starkare ljudvolymer) en mer naturlig kropp i ljudet och lägre dist (om du spelar starkt).

Koppla in dem o lyssna starkt... ett flertal låtar...
Koppla ur dem och kör samma låtar på samma volym men OA51.N ensamma.
Koppla sedan tillbaka igen och kör om allt med basstöden.

Min upplevelse är att det låter mer "kropp", naturligt och "på riktigt" med basstöden inkopplade.
Kopplar du ur dem och växlar till detta tycker jag att det plötsligt låter "högtalare" om OA51.N...
Tillbaka igen och det ovan bekräftas.

Detta ovan är ju väldigt tydligt med Larsen 6 och Larsen 8 vilka ju är konstruerade på samma sätt.

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-22 21:08

schmutziger skrev:
avr7000 skrev:

tex
100
147
182
200
247
270

Mvh
Stefan

Tänk basfilter 3:e ord L1C1L2, addera ihop L1+L2=L3 (Jag antar att det är ett LCL filter i oa51.n men vet inte borde inte spela någon roll)

Funkar inte riktigt då det är ett första ordningens filter i OA51.N, bara en spole... (Dock tillsammans med en sugkrets vid 5 kHz)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 21:14

avr7000 skrev:
schmutziger skrev:
avr7000 skrev:

Mvh
Stefan

Funkar inte riktigt då det är ett första ordningens filter i OA51.N, bara en spole... (Dock tillsammans med en sugkrets vid 5 kHz)

Fast då är det ju ännu mer mening att göra som jag skriver.
Om du simulerar detta så ser du att du får en ökning om ca 1dB mellan 100-500hz om du inte har samma induktans. med induktans försvinner denna ökning helt.
Då kommer du även se att det finns en anledning till att jag skrev att man ska prova med många olika värden på kondensatorvärdet :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-22 21:25

Skiss please

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 21:46

basstöd krets.png
basstöd krets.png (7.78 KiB) Visad 2374 gånger

basstöd freq.png
basstöd freq.png (51.9 KiB) Visad 2374 gånger

Mindre än 200uF med min lösning måste man nog mäta på riktigt med o lyssna, man ser vad som händer vid 500hz o uppåt redan, det blir bara mer om kondingen blir mindre.
rak 4ohm impedans, rak tonkurva vid simuler

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-22 22:13

Ser inte skillnaden ?
Bilagor
1_300.PNG
1_300.PNG (45.07 KiB) Visad 2371 gånger
1_1_300.PNG
1_1_300.PNG (46.08 KiB) Visad 2371 gånger

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-07-22 22:28

Du har upp till 2dB mer ut med din lösning än vad oa51 har ensam, bredbandigt. särskilt om man simulerar med en icke ideal snörrak 4ohms impedans
Med min exakt samma
basstöd 2.png
basstöd 2.png (32.01 KiB) Visad 2362 gånger

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-07-23 11:06

Sen behöver det ju inte bli sämre, eller ens lika mycket "på riktigt" som i simuleringarna men det hade varit intressant att mäta!

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-23 13:52

Varför lägger man inte basarna parallellt med spole i serie med sub:en? Alltså låter orginalfiltret i högtalarlådan vara, lägger sub:en direkt på förstärkarutgången med spole och eq:ar ner så att vettig frekvensgång uppnås. Då avlastas ju högtalarens bas automatiskt.

Man tappar ju så mycket effekt med seriekoppling av basarna i lägre registret. 3-4ohm impedans i basen tål väl förstärkaren? Förutsättningarna blir då så mycket bättre att eq:a ner ojämnheter i frekvensgången när bra effekt då finns tillgänglig.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-07-24 10:45

jansch skrev:Varför lägger man inte basarna parallellt med spole i serie med sub:en? Alltså låter orginalfiltret i högtalarlådan vara, lägger sub:en direkt på förstärkarutgången med spole och eq:ar ner så att vettig frekvensgång uppnås. Då avlastas ju högtalarens bas automatiskt.

Man tappar ju så mycket effekt med seriekoppling av basarna i lägre registret. 3-4ohm impedans i basen tål väl förstärkaren? Förutsättningarna blir då så mycket bättre att eq:a ner ojämnheter i frekvensgången när bra effekt då finns tillgänglig.

Det blir väl nedåt 2 ohm eftersom det är 4-ohmselement? Sen är väl tanken att ha en helt passiv högtalare och slippa eq för att få det att fungera. Plus att det kanske finns andra orsaker...? Spolen blir väl typ ....många mH...?

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-07-24 12:53

Mina Ino OS52 basstöd har 9ohms element och parallellkopplas över OA52,för att inte komma ner för lågt i impedans.
De har egna filter och spolen är modell större,7mH.
Har för mig att basarna heter W104x.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-24 13:14

Hjalmar_Branting skrev:Mina Ino OS52 basstöd har 9ohms element och parallellkopplas över OA52,för att inte komma ner för lågt i impedans.

Men då behöver du oxå en Ino controlbox mellan för och slutsteg som anpassar nivån...

OA51.N med basstativ, OA51.P med basstativ, Larsen 8 och Larsen 9 är konstruerade som fullregisterhögtalare som bara behöver anslutas till en stereoförstärkare som vilken högtalare som helst.

Stefan

jansch

Inläggav jansch » 2023-07-24 16:49

Fytrius skrev:
jansch skrev:Varför lägger man inte basarna parallellt med spole i serie med sub:en? Alltså låter orginalfiltret i högtalarlådan vara, lägger sub:en direkt på förstärkarutgången med spole och eq:ar ner så att vettig frekvensgång uppnås. Då avlastas ju högtalarens bas automatiskt.

Det blir väl nedåt 2 ohm eftersom det är 4-ohmselement? Sen är väl tanken att ha en helt passiv högtalare och slippa eq för att få det att fungera. Plus att det kanske finns andra orsaker...? Spolen blir väl typ ....många mH...?

Jaha..... det var ju inte så lätt då....
Dock, lägger man ett högpassfilter på högtalarlådan, vilket i sig kräver stor konding, kan man ju bättra på impedanskurvan. Det är inte helt galet att nyttja spole/drossel med järnkärna vid så låga frekvenser, vi hör harmonisk dist väldigt dålig under 100-150 Hz och dessutom kommer högtalarelementet att dista väsentligt mer.

Vad jag tycker är synd är att seriekoppla två element när man egentligen vill höja uteffekten - det blir lite bakvänt.

Vad jag förstår är du ute efter att avlasta baselementet = minska konamplituden = minskad dist i mellanregister och samtidigt få mer/lägre bas. Konamplituden skall alltså hålla nere.
Då konamplituden minskas till en fjärdedel med dubblad frekvens (sluten låda) vinner man väldigt mycket på att avlasta det "vanliga" bas/mellanregisterelementet till förmån för ett renare mellanregister*.
I ditt fall bör man ta hänsyn till basreflexlösningen där konamplituden nästan är noll vid resonans och får hjälp av porten upp till sådär dubbla frekvensen.

Jag skulle då gissa på att det bara är basregistret under resonansfrekvens som verkligen behöver stöd (alternativt bör "rensas bort" för att undvika onödiga konamplituder). Visserligen stiger inte dessa med kvadraten (inversen) men är ändå påtagliga.
Kör du skivspelare kan du se hur mycket av konamplituden som går till spillo p g a rumble - trots att ljudtrycket från detta är ohörbart.

Bara lite allmänna åsikter......

*Det där är lite komplext men förenklat kan man se det som att mellanregistret är överlagrat på bastonerna. Detta medför att mellanregistret produceras till stor del vid stora konutslag. Förutom dopplereffekt, kompression, mm.
Ett högtalarelement mätt med sinussvep kan ha låg dist i mellanregistret mätmässigt men överlagras mellanregistret på bastoner ökar disten avsevärt i verkligheten vid stora konutslag.
Det är alltså väldigt svårt att via distkurvor få ett begrepp om dist i mellanregistret då det mesta handlar om hur stora konutslag högtalarkonstruktionen medför i basen samtiigt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-07-24 18:49

jansch skrev:
Vad jag tycker är synd är att seriekoppla två element när man egentligen vill höja uteffekten - det blir lite bakvänt.

Vill inte höja uteffekten på det sätt man normalt gör i en 2 1/2 vägshögtalare då det inte funkar/inte behövs i en högtalare som spelar med typ "halvsfär utstrålning" i hela frekvensområdet. (OA)
Man vill bara sänka dist m h a mer konarea som delar på jobbet.

jansch skrev:Jag skulle då gissa på att det bara är basregistret under resonansfrekvens som verkligen behöver stöd (alternativt bör "rensas bort" för att undvika onödiga konamplituder). Visserligen stiger inte dessa med kvadraten (inversen) men är ändå påtagliga.

Avstämningen är på 30 Hz så det är inte mycket kvar att bekymra sig om där.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-07-24 22:38

avr7000 skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Mina Ino OS52 basstöd har 9ohms element och parallellkopplas över OA52,för att inte komma ner för lågt i impedans.

Men då behöver du oxå en Ino controlbox mellan för och slutsteg som anpassar nivån...

OA51.N med basstativ, OA51.P med basstativ, Larsen 8 och Larsen 9 är konstruerade som fullregisterhögtalare som bara behöver anslutas till en stereoförstärkare som vilken högtalare som helst.

Stefan

Det har du rätt i,tänkte inte på det.
En sådan kan man nog köpa från Ino eller bättre upp,MiniDsp så är man i land.
Inoboxen är inget svårt att löda ihop själv precis,komponenter för en hundring kanske,skisser finns att hitta på forat om man söker.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-07-24 22:51

avr7000 skrev:

Stefan

Bara på faktisk kan man få mängder på förslag hur en enkel och fungerande lösning kan göras lika bra men bara lite mer tekniskt komplicerad :)

Ångrar inte en sekund att jag monterat ett par 6.5 NAA i OA51 burkarna men skulle behöva lite mer tid att spela in dem innan jag bestämmer mig om det duger med en singel Sub eller om jag skall göra en repurpose på 2st BS22 som jag snubblat på länge nog.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-08 22:44

Det kom lite arbetsveckor emellan så jag kunde inte hålla mitt vansinnestempo jag gick ut med. Och sedan var det nog bra att lådorna fick "vila" lite för målningen som jag nämnde förut. Men nu har jag vågat mig på ett försök själv....med roller.... 8O Resultat kommer någon av följande dagar. Det blev inte 0502Y som det pratades om förut. Men nästan.....

Först något som måste göras. Spraylackning av skruvar. Jo, det är många skruvar...förklaring kommer sen.

OA51N_30.jpg
OA51N_30.jpg (188.65 KiB) Visad 2397 gånger

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-09 19:16

Så;

Jag hade S0502Y men tyckte det blev lite för...gult...Så jag hällde helt enkelt själv i lite...rött från en annan färgburk. 10 ml i en kvarts burk kanske. Så slutresultatet blev väl något åt 0502 Y10R kan jag tänka. Skillnaden är ju inte monumental, men lite gör det. Så rollades det trots allt, 3 lager. ..Med akrylatfärg.....Trots råd.... Mot bättre vetande.... Obstinat... 8).

Nej, det är inte som sprutmålat. Men det är om man tittar i motljus eller stryker över ytan som det märks. Jag tror att jag står ut så här. I allafall tillsvidare:

OA51N_34.jpg
OA51N_34.jpg (133.28 KiB) Visad 2339 gånger

Så montering. In med stenullen igen:

OA51N_31.jpg
OA51N_31.jpg (201.36 KiB) Visad 2339 gånger

...och ullfilt. Har kanske inte hittat rätt kvalitet, men köpte det tjockaste tygaffären hade. Inte sytt något utan klippte ut "trattar"
och la två i varje högtalare.

OA51N_32.jpg
OA51N_32.jpg (233.27 KiB) Visad 2339 gånger

Element, distansring och...."grej" monteras:

OA51N_33.jpg
OA51N_33.jpg (189.41 KiB) Visad 2339 gånger

Baksidan med öppningsbar lucka. Alla luckor har förstås tätningslist under:

OA51N_35.jpg
OA51N_35.jpg (170.21 KiB) Visad 2339 gånger

Så ska basstöden också få sitt:

OA51N_36.jpg
OA51N_36.jpg (242.58 KiB) Visad 2339 gånger

Jag gjorde luckor både uppe och nere på basstöden. Varför? Jag vet inte. Jo, jag tänkte som sagts tidigare kanske experimentera med innervolym/avstämning, men just det har jag nog lagt ned. Luckorna får vara kvar i vilket fall - det är kanske är bra att kunna komma åt innan allt är totalt färdigt. 10 skruvar till alla luckorna plus huvudhögtalarnas baksidor förklarar de många skruvarna i förra inlägget. Fråga däremot INTE varför skruvarna i basstöden måste vara svarta när de ändå inte syns. Det rör sig väl i häraden "feel good" om något.... :D

OA51N_37.jpg
OA51N_37.jpg (198.67 KiB) Visad 2339 gånger

Anslutningsterminalerna. Jag hade redan dessa förutom ett par som jag fick inhandla. Saknas fortfarande bananpluggar till basstöden plus att det är extra sladdar just nu då basstödsfiltren fortfarande är externa innan jag provat ut allt:

OA51N_38.jpg
OA51N_38.jpg (174.97 KiB) Visad 2339 gånger

Så blev det då högtalare till slut. I stort sett färdiga. (Stativen har färgen S8502Y):

OA51N_40.jpg
OA51N_40.jpg (179.56 KiB) Visad 2339 gånger
Bilagor
OA51N_39.jpg
OA51N_39.jpg (185.5 KiB) Visad 2339 gånger
Senast redigerad av Fytrius 2023-08-09 19:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-09 19:24

OA51N med basstöd spelar....

(Cambridge StreamMagic v1, Rotel RC995 och egenihoptotat Purifi Eigentakt - för närvarande inhyst i någon slags datorchassie jag hittade i föreningens soprum...)

Det låter.....bra! Tack för all input! Jag är ännu inte helt klar med hur jag ska göra med basstödsfiltret med tanke vad som sagts tidigare i tråden. Plus dämpfötter ska införskaffas....

OA51N_41.jpg
OA51N_41.jpg (240.53 KiB) Visad 2338 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-08-09 21:20

Va fina dom blev.

Den lilla biten som sitter på baffeln mellan elementena heter övergångs detalj.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-09 21:49

Imperial-Blomman skrev:Va fina dom blev.

Tack Imperial-Blomman!

Ja, just det. Övergångsdetalj ja :lol: Det är ju självklart egentligen - lite konstigt att jag inte kom på det själv...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-08-09 22:17

Fytrius skrev:
Imperial-Blomman skrev:Va fina dom blev.

Tack Imperial-Blomman!

Ja, just det. Övergångsdetalj ja :lol: Det är ju självklart egentligen - lite konstigt att jag inte kom på det själv...

Dina "detaljer" är fina....
Jag har orginal över om du skulle vara intresserad av sådana

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-08-09 22:27

Fytrius skrev:OA51N med basstöd spelar....

(Cambridge StreamMagic v1, Rotel RC995 och egenihoptotat Purifi Eigentakt - för närvarande inhyst i någon slags datorchassie jag hittade i föreningens soprum...)

Det låter.....bra! Tack för all input! Jag är ännu inte helt klar med hur jag ska göra med basstödsfiltret med tanke vad som sagts tidigare i tråden. Plus dämpfötter ska införskaffas....

OA51N_41.jpg

Det är så vackert så man vill gråta!
Sitt nu ned och njut. Jag minns än idag när jag riggade upp mina 51.N första gången och lyssnade, tror det var något med Orphei Drängar, ståpäls under alla omständigheter. Njut!

(Att det sedan låter ännu bättre med helig filt från Skillingaryd säger jag mest bara för att retas. :-) )

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-09 22:54

avr7000 skrev:
Dina "detaljer" är fina....
Jag har orginal över om du skulle vara intresserad av sådana

Tack men jag tror att jag får behålla dessa av flera orsaker. Dels tror jag att risken är stor att att jag får fila ganska mycket på originalet:

1: Höjden kanske inte blir rätt. Min distansring sågade jag ner till 14 mm tror jag att det blev till slut.
2: Mitt diskantelement sitter ju lite närmare woofern av anledning jag berättat om (att inte sticka upp) och då känns det som om originalövergångsdetaljen (härligt ord!) ganska sannolikt skulle sticka upp i waveguiden på diskantelementet....eller?

Sedan en sak jag alltid (=läs de veckor jag spanat in OA51 lite extra) undrat över på originalet: Varför urtagningar på övergångsdetaljen för att komma åt diskantelementets skruvar??? Förstår inte detta alls....det är väl bara att skruva bort den de få gånger man ev kan vilja skruva ut diskantelementet? Jag känner att det måste finnas en annan förklaring här...?

Däremot ser jag på bilderna att mina övergångsdetaljer kanske ska få en lätt slipning på framsidan och ett lager färg till...
Senast redigerad av Fytrius 2023-08-09 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-09 23:02

Kermit116 skrev:
Fytrius skrev:OA51N med basstöd spelar....

OA51N_41.jpg

Det är så vackert så man vill gråta!
Sitt nu ned och njut. Jag minns än idag när jag riggade upp mina 51.N första gången och lyssnade, tror det var något med Orphei Drängar, ståpäls under alla omständigheter. Njut!

(Att det sedan låter ännu bättre med helig filt från Skillingaryd säger jag mest bara för att retas. :-) )

Tack Kermit116!

Helig filt? Jo, man får tacka! (pun intended..). Esoteriskt. Jag hade en gång 1 cm:s kokad ullfilt från Tesserakt i Hägersten. Men jag visste inte att det är Skillingaryd man ska vända sig till nu.... :)

Det är ju inte första gången jag hör dem eftersom jag lyssnat även före målningen under produktionsstadiet och jag minns faktiskt inte vad jag lyssnade på först. Men jag minns att jag tänkte: f-n vad bra det låter! :) Men just när du skriver detta lyssnar jag på orgel; Messiaen på skivan Bengt Berg - Fåglarna och källorna...Inspelat av Alving förstås....Och JA, jag njuter...

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2023-08-10 09:20

Jag får gratulera till ett fantastiskt fint bygge.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2023-08-10 09:35

Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-08-10 14:39

Grattis och beklagar, nu är du biten och snart står det travar med OA projekt i varenda ledigt hörn :)

Kul att det blev önskat resultat trots några potthål på vägen, du har dessutom inspirerat mig att ta mig an uppgiften att komplettera samlingen med minst 1 par .N oxå.
Har lyckats hitta element tror jag, men tänkte ändå se om du hade något tips då inflationen har fått priserna att rasa iväg ganska rejält.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-10 17:45

Eri skrev:Jag får gratulera till ett fantastiskt fint bygge.

Tack Eri!

oa51 skrev:Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.

Tack oa51! Luckor är ju alltid potentiella läckageställen men jag hatar att mecka i trånga utrymmen. Att löda dit anslutningsterminalerna på insidan, plocka i och ur filter mm som man gör om allt inte är "superfastställt" från början. Angående luckorna så fick de fick fräsas ner ungefär två mm i en fals på insidan för att jag inte hade tänkt på tätningslistens tjocklek. Det byggde för mycket när jag först skull skruva dit luckorna. Detta kan man ju dock tänka på redan från början så slipper man fräsa luckor. Men allt ska ju inte gå smidigt i ett sådant här bygge. :o. 15x15-listerna i öppningen känns nödvändiga för att ha något att skruva i.

Chris71 skrev:Grattis och beklagar, nu är du biten och snart står det travar med OA projekt i varenda ledigt hörn :)

Kul att det blev önskat resultat trots några potthål på vägen, du har dessutom inspirerat mig att ta mig an uppgiften att komplettera samlingen med minst 1 par .N oxå.
Har lyckats hitta element tror jag, men tänkte ändå se om du hade något tips då inflationen har fått priserna att rasa iväg ganska rejält.

Tack Chris71! Jag är inte så bevandrad i Carlsson förutom det jag nämnt (OA5 typ II och kort lyssning på Kalejdokoms OA50-byggen). Jag tror inte det blir mer Carlsson just nu. Inte för att jag inte rekommenderar dem starkt utan för att det finns vissa saker på bucketlistan. Det som står på tur är Open Baffle-experiment och också att ytskiktsrenovera mina pi60 från -87 som ser anskrämliga ut jämfört med de här nya. Men jag var några och 20 då jag byggde dessa och kunde inte bättre. Sedan har tiden bara gått....). Tänkte du angående bygget med "tips"? Om jag kan bidra med något så gör jag gärna det...

momotom

Inläggav momotom » 2023-08-10 18:26

Kul att det blev bra! Ska börja på mina under helgen hoppas jag, väntar på elementen som enl postnord ska komma i "drrr-trumvirvel-pchiing" imorgon!

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-10 19:56

momotom skrev:Kul att det blev bra! Ska börja på mina under helgen hoppas jag, väntar på elementen som enl postnord ska komma i "drrr-trumvirvel-pchiing" imorgon!

Gott! Jag ångrar mig inte...!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-08-10 20:15

Fytrius skrev:

Tack Eri!

oa51 skrev:Snyggt! Smart med luckorna, det ska jag använda då jag bygger framöver.

Tack oa51! Luckor är ju alltid potentiella läckageställen men jag hatar att mecka i trånga utrymmen. Att löda dit anslutningsterminalerna på insidan, plocka i och ur filter mm som man gör om allt inte är "superfastställt" från början. Angående luckorna så fick de fick fräsas ner ungefär två mm i en fals på insidan för att jag inte hade tänkt på tätningslistens tjocklek. Det byggde för mycket när jag först skull skruva dit luckorna. Detta kan man ju dock tänka på redan från början så slipper man fräsa luckor. Men allt ska ju inte gå smidigt i ett sådant här bygge. :o. 15x15-listerna i öppningen känns nödvändiga för att ha något att skruva i.

Chris71 skrev:Grattis och beklagar, nu är du biten och snart står det travar med OA projekt i varenda ledigt hörn :)

Tack Chris71! Jag är inte så bevandrad i Carlsson förutom det jag nämnt (OA5 typ II och kort lyssning på Kalejdokoms OA50-byggen). Jag tror inte det blir mer Carlsson just nu. Inte för att jag inte rekommenderar dem starkt utan för att det finns vissa saker på bucketlistan. Det som står på tur är Open Baffle-experiment och också att ytskiktsrenovera mina pi60 från -87 som ser anskrämliga ut jämfört med de här nya. Men jag var några och 20 då jag byggde dessa och kunde inte bättre. Sedan har tiden bara gått....). Tänkte du angående bygget med "tips"? Om jag kan bidra med något så gör jag gärna det...

tänkte närmast på vad elementen betingade och vart de kom ifrån, detta var ju inte en jättedyr uppgradering förr, men nu har jag sett priser på typ 230 euro/st på wavecor

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-10 20:20

Fast innervolymen blir något mindre med lister för luckorna.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-10 20:36

RogerGustavsson skrev:

Fast innervolymen blir något mindre med lister för luckorna.

2 dl extra lister för luckan på OA51N. Men å andra sidan satte jag inte lister på alla ställen det enligt informationen finns lister i fabrikstillverkade OA51 (eftersom jag tyckte att det räckte med falsningar för styrkan. Så kanske 0,5-1 dl extra....Det blir väl ungefär samma felmarginal om man gör lådan 429 mm istället för 430 mm....
Senast redigerad av Fytrius 2023-08-10 21:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-10 21:14

Chris71 skrev:
Fytrius skrev:

Tack Eri!

tänkte närmast på vad elementen betingade och vart de kom ifrån, detta var ju inte en jättedyr uppgradering förr, men nu har jag sett priser på typ 230 euro/st på wavecor

Jag köpte element och filter på Hifikit. Jag jämförde lite lamt i början med t ex Soundimports men kom fram till att det skulle bli ungefär samma pris och då känns det lite bra att gynna en svensk firma om de sköter sig bra och det har de gjort. Men jag är ju inte sådan att jag betalar vad som helst för att handla svenskt om det är väldigt mycket billigare någon annanstans.

Wavecor kostade knappt 1700:- och diskantelementen ca 500:- Grovt uppskattad c:a-kostad för hela bygget inklusive basstöd, trä,färg, minnesgåva för Naqref etc blir 12500-13000----

Jag såg att Wavecor 4 ohm inte fanns längre på Hifikit. Det är kanske för att jag köpte upp lagret med fyra st. F'låt :cry: ........Eller så har jag inspirerat till en OA51N-våg.... :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-08-10 22:57

37 personer (minst) har byggt OA51.N...

Jag antar att Anders ler i "himlen" åt att hans förslag på baselement slog väl ut...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-08-10 23:00

Om 60 % av dessa har köpt sina grejer på HiFi Kit så har detta genererat en försäljning på 120000 kr.

Mycket bra! Vi får vara rädda om den sista Svenska utposten i DIY högtalarsvängen.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-10 23:13

avr7000 skrev:37 personer (minst) har byggt OA51.N...

Jag antar att Anders ler i "himlen" åt att hans förslag på baselement slog väl ut...

Tack för ert jobb med detta och att du/ni tillhandahåller denna möjlighet! Kostnaden med minnesgåvan känns väldigt rimlig men det är ju inget som kommer dig till del. Men kanske Anders leende är nog...

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-08-11 01:52

Fytrius skrev:
Chris71 skrev:
Fytrius skrev:
Tack Eri!

Jag köpte element och filter på Hifikit. Jag jämförde lite lamt i början med t ex Soundimports men kom fram till att det skulle bli ungefär samma pris och då känns det lite bra att gynna en svensk firma om de sköter sig bra och det har de gjort. Men jag är ju inte sådan att jag betalar vad som helst för att handla svenskt om det är väldigt mycket billigare någon annanstans.

Wavecor kostade knappt 1700:- och diskantelementen ca 500:- Grovt uppskattad c:a-kostad för hela bygget inklusive basstöd, trä,färg, minnesgåva för Naqref etc blir 12500-13000----

Jag såg att Wavecor 4 ohm inte fanns längre på Hifikit. Det är kanske för att jag köpte upp lagret med fyra st. F'låt :cry: ........Eller så har jag inspirerat till en OA51N-våg.... :D

Tyvärr så ligger det nog en hel del i det, jag skulle oxå gärna fortsatt att gynna HiFi-Kit men det har visat sig att än så länge har jag inte lyckats hitta mer än 2 återförsäljare som har 4ohms modellen i lager, så antingen har jag världens sämsta timing eller så är det något i produktionen som påverkat tillgången.
Hade jag kunnat köpa dem för 1695 på HifiKit så hade de redan legat hemma, även om de kostat 2000. men nu är 2000 det absolut lägsta pris jag kan hitta dem för i lager vilket är lite trist.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-11 11:19

Chris71 skrev:
Tyvärr så ligger det nog en hel del i det, jag skulle oxå gärna fortsatt att gynna HiFi-Kit men det har visat sig att än så länge har jag inte lyckats hitta mer än 2 återförsäljare som har 4ohms modellen i lager, så antingen har jag världens sämsta timing eller så är det något i produktionen som påverkat tillgången.
Hade jag kunnat köpa dem för 1695 på HifiKit så hade de redan legat hemma, även om de kostat 2000. men nu är 2000 det absolut lägsta pris jag kan hitta dem för i lager vilket är lite trist.

Ja, jättesurt när man varit på gång att köpa något och så går priserna upp innan man kommer till skott, Hoppas du hittar något bra alternativ...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-08-14 21:35

Kul att det blev så bra och riktigt fina lådor! PS det finns svarta skruv att köpa. :D Eller om vi vetat då så kunde du fått med en påse hem från mitt garage... :wink:

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2023-08-14 23:09

Kalejdokom skrev:Kul att det blev så bra och riktigt fina lådor! PS det finns svarta skruv att köpa. :D Eller om vi vetat då så kunde du fått med en påse hem från mitt garage... :wink:

Tack! Tack för inspirationen! Hade inte blivit något om jag inte besökt dig och lyssnat på OA50.....Open baffle som koncept mal fortfarande runt i huvudet men inte som semesterprojekt som detta i vilket fall...förutom då vissa saker man kan testa om man hittar en subwoofer i soprummet... :D

Svarta skruvar....Jo, jag vet. Men jag kilade in på fd Tools och plockade lite. Det kändes enklare med lite olika dimensioner som jag har använt mig av....

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-08-16 21:54

avr7000 skrev:37 personer (minst) har byggt OA51.N...

Inte det minsta konstiga då resultat låter magiskt bra. :) Det borde vara ännu fler...

Återgå till Carlsson Illuminati