Sitter just nu med ett stort flin i ansiktet och lyssnar på den färdiga versionen av OA52.P med helt passiv delning och Nad C-298 inkopplat igen.
Filtret är V1.1 just för att smärre justeringar kan ske framöver och då främst med tanke på smak&tycke.
Filtret har liknande tänk som Stig valde för OA52.2 bla,flack delning för bas och snäppet brantare för diskanten.
Recept är enl följande:
Purifi PTTX6.5X04NFA-01B med 5mm distansring lätt limmad i hålet.
SB Acoustics SB26CDC-C000-4
1a ord filter för bas 0,56mH spole
2a ord filter för diskant 0,39mH och 10uF kondensator,fasvänd polaritet.
Lpad för att dämpa diskant,R serie 1,1ohm,R parallel 10ohm
Avstämningen är orörd,300mm,50mm basreflex,29Hz
Rockwool i de 3 kammarna som man inte når utan att lossa bottenstycket.
Ull i 4e kammaren under tornet,4skivor 25mm ull
Ullremsa på hyllan bakom basen.
Detta är alltså framtaget så att man kan göra ombyggnaden utan att göra åverkan på lådan
Jag själv kommer själv att gå vidare med att byta till ull i de andra 3 kammarna och labba vidare då jag provat och mätt på olika dämpningar.
Hur det låter är jag inte rätt människa att beskriva men i mitt tycke är det riktigt j..la bra!
Purifi-basen är fullkomligt briljant och SB26CDC är mkt prisvärd,570kr för en så pass välljudande diskant är ett kap.
Det har varit intensivt sen nyår,massor med tid framför Basta!,webplöjande,sammanställa tidigare filterlösningar,filterfix och sjukt många mätningar,gör jag fler tonsvep eller vitt brus så tror jag det blir skilsmässa här hemma
Har av olika anledningar foliespolar i både bas(Mundorf) och diskantdel(Jantzen) men det funkar säkert bra med trådspolar också,om det är skillnad kan jag inte svara på men någon anna kanske kan?
Lägger upp bilder på de senaste mätningarna också.