OA52.P

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Hjalmar_Branting

OA52.P

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-01-31 22:52

Finns det något intresse av att följa mitt PurifireringsProjekt av ett par OA52?
Verkar vara svalt intresse i min medlemstråd men om jag skapar en egen tråd för just detta,är det något ni följa,bidra och vara bollplank till?

Har kommit en liten bit på väg men erfarna tankar och idéer hade uppskattats.

Lägger till en bild med smakprov :D
Bilagor
Skärmavbild 2024-01-31 kl. 21.50.09.png
Skärmavbild 2024-01-31 kl. 21.50.09.png (1.79 MiB) Visad 6304 gånger

Användarvisningsbild
Fostex

Re: OA52.P

Inläggav Fostex » 2024-01-31 22:54

Vad roligt med ett Purifi-projekt, fint att du delar med dig. Följer med spänning :)
Mycket kul - lite tid

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-01-31 23:00

Klart du ska göra en tråd om ditt coola projekt.

Ja ska inte avslöja några detaljer då ja har lite insider info 8)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-01-31 23:17

Det är klart det är intressant. Om det är i en separat tråd eller i medlemstråden spelar ingen roll.
De som inte är intresserade behöver inte läsa. Så enkelt är det.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-31 23:36

Fostex skrev:Vad roligt med ett Purifi-projekt, fint att du delar med dig. Följer med spänning :)

+1 och speciellt OA52

Båda elementen har lite lägre känslighet och kan passa ihop rätt bra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-02-01 00:46

Kul!

Är det den långslagiga 4 Ohmsvarianten på Purifi?

Det är ju synd att du inte får plats med den diskant som basen förtjänar ;) Bliesma T34A eller B.
En kompis kör Purifibasen (+ en extra i basstativ) ihop med Bliesma T25B och det låter riktigt bra.
Jag har köpt hem 4 st Bliesma T25A som jag skall testa lite.
Jag kan gissa att den är ett steg upp från SB diskanten och det är ju i så fall inga problem att få plats.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-01 01:00

De e 4 Ohm m lång slaglängd.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-01 09:31

Setup enl följande;

Purifi PTTX6.5X04-NFA-01B
SB Acoustics SB26-CDC-C000-4

Övrig utrustning;
Macbook Pro
REW
U-mik 1
MiniDSP 2x4HD som agerar DAC
NAD C-298 Effektsteg med Purifi Eigentakt kretsar.

Info om låda,filter och mätningar kommer senare.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-02-01 14:40

Hjalmar_Branting skrev:Finns det något intresse av att följa mitt PurifireringsProjekt av ett par OA52?
Verkar vara svalt intresse i min medlemstråd men om jag skapar en egen tråd för just detta,är det något ni följa,bidra och vara bollplank till?

Har kommit en liten bit på väg men erfarna tankar och idéer hade uppskattats.

Lägger till en bild med smakprov :D

Jag är väldigt intresserad men har det lite ovanliga problemet att ca 6-7 OA i olika stadier måste färdigställas och avyttras så att jag får lite plats för nya experiment, men i hyllorna ligger en ansenlig mängd element och bara väntar.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-01 15:18

Fyller på så smått med info.

Jag ville ha åtkomst till basreflexport och Rockwool dämpningen i nedre lådutrymmet.
Funderade ett tag på att kapa ur botten för att sen sätta ett lock över,som ett extra bottenstycke helt enkelt.
Lösningen blev att jag knackade loss hela bottenstycket,släppte ganska lätt,ett par övertygande slag med regel+handslägga så flög botten ut.

Lådan är nu fylld med ull från HiFi-kit,inte packad utan bara fylld.
300-350gr i varje.Hittade info om mängden ull och påverkan,lite omräkning gav att den mängden ger maximal effekt enl testet jag hittade.
Möjligheten finns att minska eller öka mängden ull.
Tornet bakom basen,en remsa med ull ligger som ett U på hyllan,öppet ner till lådan under.
Viso i basta!Där anger jag 40% dämpmaterial.Blir inte riktigt klok på vad 40% motsvarar i faktisk mängd men jag ser att avstämning och impedans flyttas på kurvan.

I botten har jag limmat+skruvat ekstavar som fungerar som skruvfästen för bottenstycket.På så vis blir bottenstycket lätt avtagbart vid ev justering.

Purifi har lite mindre monteringshål än Scan Speak.
En god vän fräste ut 5mm ringar i MDF som är limmade och trådspikade på 6 punkter,går att knacka loss om man vill återställa.

Höger högtalare gjordes det ett experiment på efter tips av en forumsmedlem.
Kanten på den undre baffelskivan för basen täcker en del av hålet mer i lådan.
Den kanten har slipats och rundats mellan kl16 och 20 ungefär,så nu ser man hela hålet ner och en jämnare kant.

Vill passa på att tacka Blomman,Juanth och Kermit för support och tips.
Bilagor
IMG_2920.jpeg
IMG_2920.jpeg (124.7 KiB) Visad 6136 gånger
IMG_2901.jpeg
IMG_2901.jpeg (107.53 KiB) Visad 6136 gånger
IMG_2894.jpeg
IMG_2894.jpeg (146.18 KiB) Visad 6136 gånger
IMG_2904.jpeg
IMG_2904.jpeg (142.4 KiB) Visad 6136 gånger
IMG_2869.jpeg
IMG_2869.jpeg (143.47 KiB) Visad 6136 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-01 21:07

Kul m bilder!

Ja väntar fortfarande på mina Purifi så här spelas de på Satori så länge.
De låter åxå bra.
Men de stor skillnad t Purifi's fördel.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-01 22:01

Hjalmar_Branting skrev:Fyller på så smått med info.

Jag ville ha åtkomst till basreflexport och Rockwool dämpningen i nedre lådutrymmet.
Funderade ett tag på att kapa ur botten för att sen sätta ett lock över,som ett extra bottenstycke helt enkelt.
Lösningen blev att jag knackade loss hela bottenstycket,släppte ganska lätt,ett par övertygande slag med regel+handslägga så flög botten ut.

Lådan är nu fylld med ull från HiFi-kit,inte packad utan bara fylld.
300-350gr i varje.Hittade info om mängden ull och påverkan,lite omräkning gav att den mängden ger maximal effekt enl testet jag hittade.
Möjligheten finns att minska eller öka mängden ull.
Tornet bakom basen,en remsa med ull ligger som ett U på hyllan,öppet ner till lådan under.
Viso i basta!Där anger jag 40% dämpmaterial.Blir inte riktigt klok på vad 40% motsvarar i faktisk mängd men jag ser att avstämning och impedans flyttas på kurvan.

I botten har jag limmat+skruvat ekstavar som fungerar som skruvfästen för bottenstycket.På så vis blir bottenstycket lätt avtagbart vid ev justering.

Purifi har lite mindre monteringshål än Scan Speak.
En god vän fräste ut 5mm ringar i MDF som är limmade och trådspikade på 6 punkter,går att knacka loss om man vill återställa.

Höger högtalare gjordes det ett experiment på efter tips av en forumsmedlem.
Kanten på den undre baffelskivan för basen täcker en del av hålet mer i lådan.
Den kanten har slipats och rundats mellan kl16 och 20 ungefär,så nu ser man hela hålet ner och en jämnare kant.

Vill passa på att tacka Blomman,Juanth och Kermit för support och tips.

Vad är det för ull?

Är skruvhålen på samma radie som originalelementet? Eller är radien för skruvarna också mindre?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-01 22:27

Purifi har 2,5mm mindre radie på bultcirkeln än 8545.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-01 22:42

Jag frågar därför att utrymmet mellan låda och element blir lite som en luft"cylinder" med en luftväggstjocklek som ljudet skall passera i och genom. Det var för Stig en viktig detalj att hålla koll på. Därför sökte Stig under lång tid d v s mer än 1 år efter korrekt fårull för just denna detalj i konstruktionen, nämligen att ha en synnerligen specifik fårull i denna luft"cylinder".

Om Purifi har mindre mått överlag, så kan man tänka att denna luftväggstjocklek blir tjockare d v s med större tvärsnittsarea.

Då är det inte säkert att det är en fördel att minska tvärsnittyta mellan membran och godstjockleken i baffel i lådan.

Sedan är ullen i lådan väsentligt för ljudet. Därför frågar jag vad det är för ull.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-01 23:21

Ullen är en blandning mellan fårull och syntetull.
https://www.hifikit.se/dampmateriel-farull.html
Den är mer luftig än Stigs filt,HiFi-kits är 25mm tjock och Stigs filt är 10mm.
Tog den smala remsan av Stigs filt,klippte till samma storlek av den nya ullen,Stigs vägde 21gram och den nya 22gram,så lika det kan bli på en digital köksvåg.
Skruvhålen hamnar farligt nära hålet,det var av den anledningen mdf-ringen sattes dit.
Skiljer 13mm på minsta håldiametern mellan SS8545 och Purifi.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-01 23:33

Av lite olika anledningar så blev det en 0,39mH foliespole i filtret.
Har testat lite olika varianter men har landat i detta,som nu läget är ser filter ut enl bilder.
Avstämningen i lådan hamnar på 27Hz med 40% Viso och 300mm basreflexrör,har inte ändrat basreflexröret.

Har simulerat ytterligare ett filterexempel till i Basta! Som ser bättre ut men jag mellanlandar lite i det befintliga.

Har idag satt ihop bägge filterna och mätt&lyssnat.
Redovisar mer om det imorgon.
Behöver nog lite tips och råd hur man ska tänka och mäta på just OA52 och inte minst tolka mätresultaten.
Bilagor
IMG_2962.jpeg
Filter
IMG_2962.jpeg (186.74 KiB) Visad 6003 gånger
IMG_2965.jpeg
Simulering Basta!
IMG_2965.jpeg (129.21 KiB) Visad 6003 gånger
IMG_2966.jpeg
Filterskiss
IMG_2966.jpeg (107.57 KiB) Visad 6003 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-02 00:05

petersteindl skrev:Jag frågar därför att utrymmet mellan låda och element blir lite som en luft"cylinder" med en luftväggstjocklek som ljudet skall passera i och genom. Det var för Stig en viktig detalj att hålla koll på. Därför sökte Stig under lång tid d v s mer än 1 år efter korrekt fårull för just denna detalj i konstruktionen, nämligen att ha en synnerligen specifik fårull i denna luft"cylinder".

Om Purifi har mindre mått överlag, så kan man tänka att denna luftväggstjocklek blir tjockare d v s med större tvärsnittsarea.

Då är det inte säkert att det är en fördel att minska tvärsnittyta mellan membran och godstjockleken i baffel i lådan.

Sedan är ullen i lådan väsentligt för ljudet. Därför frågar jag vad det är för ull.

De här va intressant!
Berätta gärna mera :)

När OA-52 blir t OA-62 så används Hifikit's halvsyntetiska vita vadd.
Å då läggs ett lager över hålet ner i lådan bakom elementet.
De e helt tvärt om vad Stig kom fram till.
Ja har märkt att de blir väldigt stor skillnad i ljudet m olika dämp.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-02 00:58

Jag har tidigare skrivit angående dämpmaterial i högtalarlådor.

petersteindl skrev:
galder skrev:Jo jag noterade din feltolkning. Man skall inte behöva tolka ett inlägg, vilket tyder på att jag var otydlig i mitt ordval, och beskrivning.
Jo det stämmer att ljudvågen inte skall reflekteras i tyget eller absorbenten. Testade tygers resultat tyder på att så har skett, oavsett tygets "porösa" täthet, vilket har gått från ett mer tätt till ett öppnare sådant. Läste någonstans att t.ex. bomullsfiber äter diskant, jämfört med syntetiska material. Det sista tyget var just ett bomullstyg, om än riktigt glest.
Absorbenten är av en fårulls-syntetblandning så den är väldigt fluffig. Därav att jag tagit fram "ramar" som stöd för den sladdriga absorbenten.
Jag nämnde ovan att jag funderade på att testa med en bit absorbent med den öppna änden mot diskanten, vilken inte är lika tät som yttersidorna är, vilka nu vetter utåt. Som bakre dämppanel använder jag nu 5st skivor, 4cm tjocka, "något" komprinerade. Ekefantörat har 2st lager a' 4cm/st. Kom fram till detta genom att testa olika antal lager, redovisat i ett tidigare inlägg. Jag har normalt ett litet spel mellan högtalarnas baksida och väggen p.g.a golvlisterna, så detta utnyttjas för det tjocka lagret absorbent.
Kan ju vara värt då att också testa ett grövre bomullstyg också som Peter Steindl nämnde.

Ett tyg beter sig lite annorlunda då ett fastare medium istället för luft är direkt på ena sidan tyget. Man får en akustisk impedans som kanske inte är helt uppenbar hur den blir för infallande ljudvåg. Det kan även bli så att fasläget vid reflektion ändras vid vissa frekvenser och inte andra. Detta gäller även då en ljudvåg går runt ett klot. Det blir frekvensberoende egenskaper som kan vara svåra att förutse.

De mätningar som lilltroll och jag gjort på fårulls-syntetblandning visar på att det inte fungerar tillnärmelsevis så bra som ren fårull. Jag fick slänga en hel rulle på 100 kg som visade sig vara oanvändbart för mitt ändamål d v s att absorbera frekvenser över 1 kHz. Ren fårull gjorde jobbet helt perfekt. 70/30 fårull/syntet gjorde ingen skillnad med eller utan.

Med vänlig hälsning
Peter

petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:
lemmts skrev:Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara? Gäller det inte att dämpa så mycket som möjligt inne i lådan, för att ta bort så mycket resonanser som möjligt? I så fall trodde jag att mineralull är en bättre absorbent än fårull.

Är förklaringen helt enkelt att absorptionen i lådan är olika stor? I så fall borde man få samma resultat genom att ändra mängden mineralull.

Undrar Lasse

Vad som ger utslag i just ditt fall är ju svårt att säga med mindre än att man gör en noggrann undersökning. Däremot kan man väl säga, rent generellt, att fårull är mycket bra på att dämpa (genom strömningsförluster) men sämre på att "isotermisera" (fibrerna isolerar sig själva så att säga och är inte så bra på att ta upp respektive lämna ifrån sig värme). Fårull är dessutom lätt att packa/glesa ut och har liksom ingen tydlig "default" volym så att man vet om man överpackar eller underpackar materialet. Därför tänker jag mig att resultaten kan varierar mer när man använder fårull. Placering i lådan kan också påverka.

/DQ-20

Det finns det man kallar för nålad ull. Jag jobbar helst med nålad långhårig fårull. Det betyder att det är maskiner med stora nåldynor som gör en form av rörelse i den oorienterade ullen. Efter 70 meter och efter några 100 000 nålningar så blir ullen som en matta och ganska jämn i sin densitet. Den kan också fås med en ditsatt tejp på baksidan så att man kan skära ut exakta bitar och enkelt fästa dessa i högtalare. Man kan själv bestämma densitet och tjocklek. Slutresultatet ges av hastigheten på bandet som drar ullen och periodiciteten på nålarna d v s antalet nålningar i minuten. Jag har tänkt använda detta material i mina ägghögtalare. Kruxet är en minimumkvantitet på 70 meter nålad matta, vilket motsvarar åtskilliga kubikmeter nålad fårull :lol: Det blir lull-lull för många högtalare 8) Jag väljer 4 cm tjocklek med hög densitet vilket visar sig är den högsta densitet de kan åstadkomma med 4 cm. Ursprunget på tjockleken är 1,5 meter och det är max vad maskinerna kan ta.

MvH
Peter

petersteindl skrev:
Ton skrev:
KarlXII skrev:Jaså? Synd att du inte sa till - jag har rätt mycket fårull hemma.
Du hittar ju nu så om du vill kan du komma förbi och hämta till dina sl. :)

Tack för erbjudandet men jag brukar bara Merino till mina högtalare. Det ger dem ett alldeles särskilt mjukt & behagligt ljud. Dämpat, men ändå klart.
-Lite som en skogspromenad då det precis fallit 10 cm nysnö 8)

App, app, app, nu får du ta å skärpa dig. Det skall vara escorial för att den rätta himmelska klangen på rösterna skall infinna sig. Allt annat är tabu.

Escorial is a unique Australasian fibre from miniature sheep descended from a North African flock kept in the 16th century by King Philip II of Spain at El Escorial monastery near Madrid. The bloodline died out in Europe but survived in 100 sheep exported to Tasmania in 1828. Escorial wool is used by Italian fashion houses such as Brioni, who have an exclusive licence for suits, and by Chanel and Louis Vuitton and by Naqref in his killer speakers.
8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-02-02 01:09

Hör av dig på PM om du är intresserad av annan lösning på delningsfilter...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-02 09:15

@petersteindl.
Mkt intressant info,tack för den.
Det du skrivit om ull tidigare har jag läst och försökt ta in.
Tolkar jag dig rätt om din ull du har är rätt lik Stigs filt?

Finns det möjlighet att köpa ull av dig så provar jag gärna det och jämför mot HiFi-kits?

Vad är rimligast att börja med,fokusera på dämpningen i nedre lådan eller uppe i själva utrymmet runt basen?
Vill ogärna ändra flera parametrar samtidigt då jag känner att man tappar kontroll på resultatet.

Att montera Purifin i orört hål på 52 ger att skruvarna hamnar närmare kanten än jag skulle känna mig bekväm med,risken är stor att man spräcker MDFen när man skruvar så nära.Jag var lite försiktig av mig och förborrade hålen så mkt jag vågade så det inte skulle bli så mkt sidokraft ut från skruvhålen.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-02 14:25

Tackar för info Peter :)
Deltidare på Hifikit.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-02 14:54

Ja har köpt nålits matta i fårull frå Gotland.
De va vettigt pris på en 2cm tjock bit som e 1x1,6m för 279:- inkl frakt.
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-02 21:10

Imperial-Blomman skrev:Ja har köpt nålits matta i fårull frå Gotland.
De va vettigt pris på en 2cm tjock bit som e 1x1,6m för 279:- inkl frakt.

Funderar på om man skulle köpt sig några egna får och fixat HiFi ull :mrgreen:

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-02 21:33

Fredag!

Fyller på med mer info och lägger upp mätningar.

Mätningar gjorda i lyssningsvinkel dvs vinkel från lyssnisgspostion till resp högtalare.
Avstånd 50cm,mätt från basens botten i konen och kalotten på diskanten.
Mikrofonstativ och hållare för mick är den som följer med U-mik 1.
Fönstrat till 2,5m höger och 1ms vänster.
1/3 Glättning
En mätning på resp element och en average på alla fyra mätresultaten.
Mätt helt utan aktiva punkter i PEQ,allt nollat.

Är nöjd med hur det mäter med tanke på stadiet i projektet.
Det som bekymrar mig är svackan strax under 1kHz,den är djupare på vänster sida men bägge sidor har den.Här kan jag behöva hjälp med att försöka förstå vad som är orsak.
Även allmän tolkning av mätningen mottages varmt.Jag missar säkert något uppenbart som ett erfaret öga ser direkt.

Som nämnt som har jag ett annat uppslag till filter för basen och har fått tips av AVR7000 på filter och det är jag mkt tacksam för.

För tillfället så ska det få vara så här ett tag,ska justera lite i PEQ för de brister och rumsbidraget.

Ha en bra fredagkväll.
Bilagor
422776613_1425236458292848_5535944683868874468_n.jpg
422776613_1425236458292848_5535944683868874468_n.jpg (17.68 KiB) Visad 5813 gånger
Senast redigerad av Hjalmar_Branting 2024-02-02 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-02-02 21:36

Du skriver om nålad ull. Sådana nålar brukar kallas tovningsnålar, och resultatet brukar kallas tovad ull eller filtad ull.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-02-07 21:15

Hej

Har ingen aning om det är tillämpligt i ditt fall eller om minnet är helt korrekt eftersom det gått något år sen mätningarna gjordes på storebror, men jag vill minnas att johan kikade på responskurvan och hittade vart direkt vs reflekterat uppstod och efter att ha kompenserat fönstringen så visade det sig att skillnaden mellan utstrålningspunkten för diskanten skiljde sig en hel del mellan SB och de äldre diskanterna vilket ledde till att SB diskanten behövde komma fram någon cm jämfört med orginalplaceringen för att få till en bättre timing så att linjäriteten på fas blev snyggare.

Summa summarum så försvann det mesta av buset som uppstod vid 850-1000Hz, Johan kanske har en ännu tydligare minnesbild för det var lite trixande innan vi kunde isolera vad det var som orsakade det så Johan körde Rew och LTAS om vart annat, ville minnas att eftersom det hade med tidiga reflexer att göra så var det väldigt avståndsberoende när man mätte, ibland hade man en svacka ibland en lite puckel.

Chris

Hjalmar_Branting skrev:Fredag!

Fyller på med mer info och lägger upp mätningar.

Mätningar gjorda i lyssningsvinkel dvs vinkel från lyssnisgspostion till resp högtalare.
Avstånd 50cm,mätt från basens botten i konen och kalotten på diskanten.
Mikrofonstativ och hållare för mick är den som följer med U-mik 1.
Fönstrat till 2,5m höger och 1ms vänster.
1/3 Glättning
En mätning på resp element och en average på alla fyra mätresultaten.
Mätt helt utan aktiva punkter i PEQ,allt nollat.

Är nöjd med hur det mäter med tanke på stadiet i projektet.
Det som bekymrar mig är svackan strax under 1kHz,den är djupare på vänster sida men bägge sidor har den.Här kan jag behöva hjälp med att försöka förstå vad som är orsak.
Även allmän tolkning av mätningen mottages varmt.Jag missar säkert något uppenbart som ett erfaret öga ser direkt.

Som nämnt som har jag ett annat uppslag till filter för basen och har fått tips av AVR7000 på filter och det är jag mkt tacksam för.

För tillfället så ska det få vara så här ett tag,ska justera lite i PEQ för de brister och rumsbidraget.

Ha en bra fredagkväll.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-07 22:59

paa skrev:Du skriver om nålad ull. Sådana nålar brukar kallas tovningsnålar, och resultatet brukar kallas tovad ull eller filtad ull.

Här e den filten ja köpte.
Ja kan inget om nålning :?

https://svenskull.se/produkt/nalfilt-av ... tlandsull/
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-08 01:26

Imperial-Blomman skrev:
paa skrev:Du skriver om nålad ull. Sådana nålar brukar kallas tovningsnålar, och resultatet brukar kallas tovad ull eller filtad ull.

Här e den filten ja köpte.
Ja kan inget om nålning :?

https://svenskull.se/produkt/nalfilt-av ... tlandsull/

Den ullen skulle jag tro funkar alldeles utmärkt. Speciellt nära elementet. Längre ifrån elementet kan man nog ha högre densitet d v s packa ullen lite hårdare.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-08 11:40

Kanoners!

Ja tyckte den såg bra ut åsså e den svensk åxå :) :)
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-08 19:46

@Chris71,tack för info om diskanten.
Svackan vid 1kHz,har idag mätt med 4cm mickavstånd,den är fortfarande kvar även då,lite mindre förvisso men kvar.
Så mätavstånd på 50cm och 4cm visar på liknande resultat,mätte även den andra högtalaren för att utsesluta att det var något isolerat bara i höger vänster sida.
Vänster och höger visar på samma svacka vilket är både bra och dåligt,det betyder att något i konstruktionen felar.
Provade snygga till svackan med peq,hörs mindre skillnad än jag förväntade mig men det kan räcka med att man vet att den är där.

Hur mkt skavanker på mätt kurva kan man leva med egentligen?
Tycker det låter riktigt bra redan men de uppmätta kurvorna sätter igång hjärnspökena tyvärr.

Det där med ullen är spännande,jag tänkte låta mitt vara som det är för stunden och foka på filter&delning,sen tänkte jag testa lite olika ullvarianter och se vad skillnaden blir.
@Peter,kunde man köpa ull av dig?Den nålade varianten du nämnde tidigare?

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-08 20:29

Ja får vänta lite till på mina Purifi.
Jantzen har slutat sälja Purifi å dom har inte
ens sagt nåt trots att de ligger en order på dom.

Me andra ord så har inte Hifikit dom i sitt sortiment heller längre.
Lite trist tycker jag.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-02-08 20:54

Imperial-Blomman skrev:Ja får vänta lite till på mina Purifi.
Jantzen har slutat sälja Purifi å dom har inte
ens sagt nåt trots att de ligger en order på dom.

Me andra ord så har inte Hifikit dom i sitt sortiment heller längre.
Lite trist tycker jag.

Här handlar jag det Hifikit inte har/inte har till vettiga priser.
https://www.soundimports.eu/en/brands/p ... erm=Purifi
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-08 20:59

Tackar för länken.
Har mejlat direkt t Purifi idag när ja fick reda på eländet.
Deltidare på Hifikit.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-09 15:57

Leverans tid 6-8veckor :(
Deltidare på Hifikit.

Double A

Inläggav Double A » 2024-02-11 12:06

Hej Imperial-Bloman!
Jag hänger inte så ofta här, men fick ett tips av Solveit att du sökte Purifi element.
Jag har 4 st spelade 6,5” om du (eller någon annan) är intresserad.

Du hittar mig på. anders@dadesign.se

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-11 12:14

Double A skrev:Hej Imperial-Bloman!
Jag hänger inte så ofta här, men fick ett tips av Solveit att du sökte Purifi element.

Om Blomman inte är intresserad så är jag det.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-11 18:40

Double A skrev:Hej Imperial-Bloman!

Tjenare!
Tackar för frågan.
Ja e lite fattig just nu så ja passar.
Deltidare på Hifikit.

Solveit

Inläggav Solveit » 2024-02-11 19:24

Jag har köpt mina av Anders och det var en väldigt smidig och seriös affär vi gjorde.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-11 19:44

Jag hämtar de 4 elementen hos Anders i veckan,så får vi se var de landar sen men de stannar inom forumet :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-02-11 22:26

Hjalmar_Branting skrev:Jag hämtar de 4 elementen hos Anders i veckan,så får vi se var de landar sen men de stannar inom forumet :D

Skönt att se att samarbetet flyter. Ser fram mot att få höra både Satori o Purifi i OA52 så småningom.
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-13 21:42

Mer Purifi åt folket!!!

En blast from the past hämtades upp från en vän,Denon AVC-A1 med 5x140W kommer funka fint för att labba lite med aktiv delning.
Även för att kunna mäta utomhus vid behov.
Bilagor
IMG_3033.jpeg
IMG_3033.jpeg (109.21 KiB) Visad 1857 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-14 21:32

Hjalmar_Branting skrev:Mer Purifi åt folket!!!

En blast from the past hämtades upp från en vän,Denon AVC-A1 med 5x140W kommer funka fint för att labba lite med aktiv delning.
Även för att kunna mäta utomhus vid behov.

Ja mer Purifi e bra 8)
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-14 21:57

Denon AVC-A1 funkar utmärkt som flerkanalsförstärkare,den har en trevlig funktion som tillåter att 5 separata insignaler passerar helt utanför försteget och direkt till slustegen som ger 5x140W 8ohm.
Det räcker för att driva alla fyra elementen på separata slutsteg via MiniDsp.
Lekt lite med de aktiva filterna ikväll,gjort lite jämförande mätningar mot mina passiva filter.
Mätt med REW med samma förhållanden som jag mätt med de passiva filterna.Varje element för sig på 0,5m avstånd i lyssningsvinkel.
Mätt med LTAS på 1,8m kvartssfär ,rakt ut från högtalaren och 90grader mot centrumpos.
Mätt i lyssningspos krypandes bakom fotöljen,vivat med micken runt lyssningspos,både med bara en högtalare och med bägge samtidigt,ingen större skillnad i resultat.

Delning just nu,
Bas 26050Hz Butterworth 12db/oktav
Diskant 2150Hz Butterworth 18db/oktav

2db höjning 1kHz Q3,5

Det blir lite lägre nivå i området från ca 300Hz och neråt aktivt delat som det blir passivt,de passiva komponenterna tillför något där som det aktiva filtret inte gör.Det som är lite märkligt är att jag inte upplever att det spelar tunnare i det området,inte vad jag kan minnas,kanske jag som lurar mig själv?

Så här ser LTAS ut nu med bägge högtalarna från lyssningsposition.
Bilagor
IMG_3039.jpeg
IMG_3039.jpeg (77.39 KiB) Visad 1770 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-14 22:14

De där ser bra ut.
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-14 22:30

Imperial-Blomman skrev:De där ser bra ut.

Det börjar likna nått nu,lite i sänder.Det är ju trail and error så det tar lite tid.
Ångrar att jag inte började med aktiv delning först :oops: Det underlättar rätt mkt att med några knapptryck testa olika brantheter och delningspunkter.

Men kurvan är rätt lik den jag har med mina passiva filter,inte mycket som skiljer,i mina ögon förstås.
Det är turbobooosten i basen som måste tyglas med passiv delning,ska labba lite med avstämningen i lådan.

Det låter väldans trevligt också,önskar att någon insatt erfaren person fanns närmare som kunde komma hit och lyssna för att sen bolla idéer.
Livet på landet i södern har sina nackdelar :cry:

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-15 01:07

När det gäller LTAS, eller för den delen andra typer av mätning så är det en högtalare som du bör mäta. Mikrofonen fungerar annorlunda är vår hörsel och det blir missvisande vid mätningar i stereo.

Oavsett så ser det rätt bra ut. Kanske sänka någon eller två dB på diskanten?

När du skriver 2,6 kHz & 2,15 kHz så antar jag att det är vad du får skriva in i MiniDSP?
Vad blir delningen akustiskt? Alltså, var korsar de?

Nu är det LTAS som kan vara lite otydligt men det ser ut som om du får en lite svacka vid delningen samtidigt som diskanten ligger något högre än basen.

Är diskanten så benägen att dyka efter 10 kHz när du mäter en högtalare?
Mvh Johan

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-15 09:07

juanth skrev:När det gäller LTAS, eller för den delen andra typer av mätning så är det en högtalare som du bör mäta. Mikrofonen fungerar annorlunda är vår hörsel och det blir missvisande vid mätningar i stereo.

Oavsett så ser det rätt bra ut. Kanske sänka någon eller två dB på diskanten?

När du skriver 2,6 kHz & 2,15 kHz så antar jag att det är vad du får skriva in i MiniDSP?
Vad blir delningen akustiskt? Alltså, var korsar de?

Nu är det LTAS som kan vara lite otydligt men det ser ut som om du får en lite svacka vid delningen samtidigt som diskanten ligger något högre än basen.

Är diskanten så benägen att dyka efter 10 kHz när du mäter en högtalare?

Att mäta bara en högtalare är det jag gör vanligtvis,saken är den att jag mätte bara vänster först(Den stackaren får ta mkt mer stryk än högern) och sen för nyfikenhetens skull så mätte jag bägge efteråt.
Kurvorna ser identiska ut i trenden sas,skillnaden är att med bägge så blir den tätare än med bara en,mätt vid lyssningspos alltså.
Den blir tätare precis som när du mäter på närmare avstånd,mer samlad eller hur jag ska beskriva det i ord.
Mätningen i kvartssfär på 1,8m blev tyvärr inte sparad,den där rapportutskriften funkar inte alltid hundra...men på den så viker inte diskanten lika tvärt.På 1,8m syns även Kermits puckel dvs höjningen runt 5-6kHz.
Korningspunkterna då?Mätte med REW på 0,5m avstånd och elementvis som jag gjort så många ggr förr så jag har bra referenser.
Efter den mätningen blev det LTAS och en smärre korrigering av delningen av basen men med den korrigeringen så borde korsningen ligga på 2,6kHz,inte bekräftat men kvalificerad gissning.
Måste börja skriva en byggdagbok för att hålla isär alla mätningar och ändringar,man lurar bara sig själv om man tror att man ska kunna komma ihåg alla detaljer :lol:

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-17 23:04

Arbetet fortskrider.En massa arbete läggs ner utan uppdateringar här.
Med assistans från Area 51 så verkar vi fått till ett lovande 6db/12db filter.
Lyssnade på det igår fast aktivt delat,lite skruvande här o var så var det mkt trevligt ljud som kom ur burkarna.
Det blir inte så tillbakadraget ljud som 18/18db delning,svårt att sätta ord på det men det låter mer öppet,skimrande för att använda lite floskel adjektiv.

Har idag försökt få till samma sak fast passivt,har tyvärr inte spolar i det induktansområdet som krävdes.
En tur till stan bredvid och ett besök hos Anders på Double A-design så fick jag med mig ett par spolar,de var inte heller riktigt rätt men närmare.
Med gårdagens aktiva baskurva som mall så lyckades jag kopiera frekvensgången för bas med ett lowshelf filter och några db plus.

Diskanten är passivt delad men nivån är justerad i Minidspen,provat ett gäng olika inställningar tills jag var ganska nöjd.

Ska pilla ihop ett likadant filter till imorgon så kan man provlyssna,har huset för mig själv några timmar imorgon så då passar vi på.

Stay tuned!
Bilagor
IMG_3049.jpeg
IMG_3049.jpeg (43.52 KiB) Visad 1639 gånger
IMG_3051.jpeg
IMG_3051.jpeg (68.76 KiB) Visad 1639 gånger

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-02-18 12:34

Vällovligt med stöd Du får från dom som förstår bättre än jag. Som bekant så lider jag inte av den ibland framhållna låga ljudbild som 52orna anses kunna ge. Kan man förfina dom med modernare o lågdistorterande element så är det en mycket god sak.

Keep up the good work.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-19 00:30

De va ett intessant skatbo t filter :)
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-19 01:58

LTAS-kurvan börjar se riktigt bra ut. :)
Mvh Johan

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-19 10:33

Kermit116 skrev:Vällovligt med stöd Du får från dom som förstår bättre än jag. Som bekant så lider jag inte av den ibland framhållna låga ljudbild som 52orna anses kunna ge. Kan man förfina dom med modernare o lågdistorterande element så är det en mycket god sak.

Keep up the good work.

Man undrar hur det skulle bli om man bygger ett basstöd med en Purifi6,5" i låda under,flytta upp 52 ca 250mm :wink:

Imperial-Blomman skrev:De va ett intessant skatbo t filter :)

Slaktade filter och skatbo visar på fibril aktivitet på labbandet :lol:

juanth skrev:LTAS-kurvan börjar se riktigt bra ut. :)

Det börjar ta sig ordentligt som mordbrännaren sa :D
Jag hade nog aldrig förespått den mätkurvan med tanke på hur simuleringen ser ut i Basta! :oops:

Kommer vara borta från hemmet ett tag nu så labbandet tar en paus,ska beställa lite nya spolar under tiden,blir lite chansning på värden men jag tror jag vet ganska bra var basspolen hamnar.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-02-19 12:03

Hjalmar_Branting skrev:
Kermit116 skrev:Vällovligt med stöd Du får från dom som förstår bättre än jag. Som bekant så lider jag inte av den ibland framhållna låga ljudbild som 52orna anses kunna ge. Kan man förfina dom med modernare o lågdistorterande element så är det en mycket god sak.

Keep up the good work.

Man undrar hur det skulle bli om man bygger ett basstöd med en Purifi6,5" i låda under,flytta upp 52 ca 250mm :wink:

Om detta är lösningen på problemen varför då inte labba med ett par Larsen 8 istället för ett par oa-52? :-)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-19 12:36

Att lyfta upp OA-52 250mm från golvet kommer å ändra återgivningen
å framförallt golvreflexen.
Lennatj hade sina 52 ovanpå lådor m Bremen basar i å de diskuterades
hur mycket detta påverkade ljudet.

Flytta upp dom 250mm behöver inte bli sämre men de blir annolunda.
Ja har inte själv labbat m olika höder på 52 så ja vet inte hur
en baslåda under 52 påverkar ljudet.

Men prova å ställ 52 på en låda som har likn höjd å se va som händer
å lyssna hur det låter.
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-19 15:49

Kermit116 skrev:
Hjalmar_Branting skrev:

Keep up the good work.

Om detta är lösningen på problemen varför då inte labba med ett par Larsen 8 istället för ett par oa-52? :-)

Det är inte lösningen men kan vara ett intressant experiment om man skulle få tråkigt framöver.
Imperial-Blomman skrev:Att lyfta upp OA-52 250mm från golvet kommer å ändra återgivningen
å framförallt golvreflexen.
Lennatj hade sina 52 ovanpå lådor m Bremen basar i å de diskuterades
hur mycket detta påverkade ljudet.

Flytta upp dom 250mm behöver inte bli sämre men de blir annolunda.
Ja har inte själv labbat m olika höder på 52 så ja vet inte hur
en baslåda under 52 påverkar ljudet.

Men prova å ställ 52 på en låda som har likn höjd å se va som händer
å lyssna hur det låter.

Självklart ändrar det ljudet med en annan lyssningsvinkel och ett minskat golvstöd,en låda för ett 6,5" element kan man hålla låg,har lite tankar kring detta men det får bli en separat tråd om det blir verklighet.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-02-19 22:45

Hjalmar_Branting skrev:...
Med assistans från Area 51 så verkar vi fått till ett lovande 6db/12db filter.
...

H_B, vill Du att vi i denna tråd kör vadslagningen i vad mån avr7000 återigen kommer att skaffa sig ett par 52:or eller ska vi skapa separat tråd för det?

(Jag slår vad om en god middag med spagetti o hemlagad köttfärssås att han kommer att skaffa sig ett par 52:or! Någon emot?)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-02-19 23:09

Jag

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-02-19 23:20

Haha, skämtare där!

Du har många 50-minuters sessioner kvar i samtalsstolen innan Du kommit i kontakt med alla Dina innersta tankar! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-19 23:45

:lol: :lol: :lol: :lol:

Bättre väst fokuserar på 51 bilket de har gjort med bravur så fokuserar sydöst på 52.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-20 00:31

avr7000 skrev:Jag

Jag satsar emot, emot. :mrgreen:
Dyker det upp ett par till bra pris så är du förlorad, igen.
Mvh Johan

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-20 11:47

:D :D :D
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-20 22:27

Sitter just nu med ett stort flin i ansiktet och lyssnar på den färdiga versionen av OA52.P med helt passiv delning och Nad C-298 inkopplat igen.
Filtret är V1.1 just för att smärre justeringar kan ske framöver och då främst med tanke på smak&tycke.
Filtret har liknande tänk som Stig valde för OA52.2 bla,flack delning för bas och snäppet brantare för diskanten.

Recept är enl följande:
Purifi PTTX6.5X04NFA-01B med 5mm distansring lätt limmad i hålet.
SB Acoustics SB26CDC-C000-4
1a ord filter för bas 0,56mH spole
2a ord filter för diskant 0,39mH och 10uF kondensator,fasvänd polaritet.
Lpad för att dämpa diskant,R serie 1,1ohm,R parallel 10ohm
Avstämningen är orörd,300mm,50mm basreflex,29Hz
Rockwool i de 3 kammarna som man inte når utan att lossa bottenstycket.
Ull i 4e kammaren under tornet,4skivor 25mm ull
Ullremsa på hyllan bakom basen.

Detta är alltså framtaget så att man kan göra ombyggnaden utan att göra åverkan på lådan :D
Jag själv kommer själv att gå vidare med att byta till ull i de andra 3 kammarna och labba vidare då jag provat och mätt på olika dämpningar.

Hur det låter är jag inte rätt människa att beskriva men i mitt tycke är det riktigt j..la bra!
Purifi-basen är fullkomligt briljant och SB26CDC är mkt prisvärd,570kr för en så pass välljudande diskant är ett kap.
Det har varit intensivt sen nyår,massor med tid framför Basta!,webplöjande,sammanställa tidigare filterlösningar,filterfix och sjukt många mätningar,gör jag fler tonsvep eller vitt brus så tror jag det blir skilsmässa här hemma :mrgreen:

Har av olika anledningar foliespolar i både bas(Mundorf) och diskantdel(Jantzen) men det funkar säkert bra med trådspolar också,om det är skillnad kan jag inte svara på men någon anna kanske kan?

Lägger upp bilder på de senaste mätningarna också.
Bilagor
IMG_3079.jpeg
Filter 6db/12db
IMG_3079.jpeg (119.8 KiB) Visad 1943 gånger
IMG_3075.jpeg
LTAS mätt vid lyssningsposition och strax framför.
IMG_3075.jpeg (79.27 KiB) Visad 1943 gånger
IMG_3080.jpeg
Mätt på 40mm avstånd i rät vinkel.
Average gjord på kurvorna
IMG_3080.jpeg (183 KiB) Visad 1943 gånger
Senast redigerad av Hjalmar_Branting 2024-02-20 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-02-20 23:00

Det där skall du vara nöjd med ser ju strålande ut och att det är med ett väldigt Carlssonskt passivt filter gör det ju extra kul.
Passa på att njuta lite musik nu och låt lödkolven vila en stund.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-21 08:52

Chris71 skrev:Det där skall du vara nöjd med ser ju strålande ut och att det är med ett väldigt Carlssonskt passivt filter gör det ju extra kul.
Passa på att njuta lite musik nu och låt lödkolven vila en stund.

Nu kommer lödkolven och mätmicken få vila,någon vecka åtminstone :lol:
Satt och lyssnade på musik 1 timme igår och det spelar verkligen bra,det mest påtagliga är basen och mellanregister,riktigt lyft jämfört med SS8545.
Min fru som är ganska ointressead av musik och återgivning fick också sitta och lyssna,hennes betyg var kort och koncist "Bättre än innan" :lol: :lol:

Den uppmärksamme ser att basen stökar till det vid 8,5kHz men även runt ca 5kHz finns lite stök,även om det inte syns på just denna mätningen med 1/3 glättning så finns den där.
Man skulle kunna lägga till några kretsar i filtret för att dämpa dessa stökpartier men just i detta filtret vill jag hålla det så Carlssonskt som möjligt med så få komponenter som möjligt.

Kommer fila vidare på ett filter till med All inclusive :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-21 10:22

Behåll delningsfilterfunktionen och inför en krets till Purifi som ger en dip vid 8,5 kHz och möjligtvis även vid 5 kHz.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-21 11:07

Det är en god idé att ta hand om Purifi:s små men ändå uppbrytningar med lcr-kretsar.
Varför inte som de själva föreslår här:

https://purifi-audio.com/blog/app-notes ... x04-naa-11

LTAS är väldigt lik OA51.N nu. Se bild.
51.N är den något mörkare som tappar lite mer i översta diskanten och även har något lägre nivå i vissa delar av midbasen.
52.P har pyttelite lägre nivå mellan 2-3 kHz men som sagt mer energi i översta diskanten (beror nog på mer on-axis än i vägghängda 51.
IMG_4741.jpeg
IMG_4741.jpeg (831.89 KiB) Visad 1872 gånger

IMG_4740.png
IMG_4740.png (614.91 KiB) Visad 1870 gånger
Mvh Johan

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-21 11:51

Ja de där ser mycket bra ut.

Stig gick över t folie spolar så nåt gör dom ju rätt.

Vi får tacka din familj för mätningarna :D
De hade ju inte blivit nåt om du blivit utslängd på gatan 8O :) :)
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-02-22 18:26

Hjalmar_Branting skrev:...men det funkar säkert bra med trådspolar också,om det är skillnad kan jag inte svara på men någon anna kanske kan?

Skillnad? Ja-a, foliespolarna brukar vara mycket dyrare :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-22 18:35

Calleberg skrev:
Hjalmar_Branting skrev:...men det funkar säkert bra med trådspolar också,om det är skillnad kan jag inte svara på men någon anna kanske kan?

. . . och mycket bättre. :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-22 18:56

Calleberg skrev:

Absolut,Mundorfs foliespolar är inte gratis precis men gjorde ett bra köp och stöttade samtidigt en lokal högtalarbyggare.
Har man kostat på ett par gamla Carlson OA52 lådor nya element för 11k och har pengar över så tycker åtminstone jag att man inte ska snåla in på basens spolar.
Men valet är fritt så klart,är övertygad om att även med trådspolar så är Purifi helt enastående.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-02-22 19:09

petersteindl skrev:
Calleberg skrev:

Intressant, på vilka parametrar överglänser de en traditionell trådspole?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-22 19:27

Calleberg skrev:
petersteindl skrev:
Calleberg skrev:

Induktansen är linjärare mer än 1 dekad högre i frekvens d v s resonansfrekvensen i spolen är mer än 1 dekad högre upp i frekvens. Mätningarna gjordes på Bofors på 90-talet på de spolar jag köpte från USA.

Man kan uppnå betydligt större induktansvärden med låg resistans om man t.ex. inte vill ha för stor diameter på tråden. Dock blir spolarna betydligt större och tyngre d v s med mer koppar. Exempelvis: 40 mm bred och 0,2 mm tjock film ger 8 mm^2.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-02-22 22:41

Calleberg skrev:
petersteindl skrev:
Calleberg skrev:

Ljudkvalité

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-02-22 23:35

petersteindl skrev:
Calleberg skrev:
petersteindl skrev:

Induktansen är linjärare mer än 1 dekad högre i frekvens d v s resonansfrekvensen i spolen är mer än 1 dekad högre upp i frekvens. Mätningarna gjordes på Bofors på 90-talet på de spolar jag köpte från USA.

Man kan uppnå betydligt större induktansvärden med låg resistans om man t.ex. inte vill ha för stor diameter på tråden. Dock blir spolarna betydligt större och tyngre d v s med mer koppar. Exempelvis: 40 mm bred och 0,2 mm tjock film ger 8 mm^2.

Fortsatt intresserat :) Men väcker nya frågor. När behöver man beakta spolens egenresonans för att undvika problem i/med ett passivt högtalarfilter? Och vad skulle anledningen vara att man inte vill ha för tjock tråd i sin filterspole?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-23 08:06

Calleberg skrev:
petersteindl skrev:
Calleberg skrev:

Fortsatt intresserat :) Men väcker nya frågor. När behöver man beakta spolens egenresonans för att undvika problem i/med ett passivt högtalarfilter? Och vad skulle anledningen vara att man inte vill ha för tjock tråd i sin filterspole?

Det man kallar skineffekt börjar inverka vid 20 kHz då trådtjockleken är 0.8 mm. Vill man att spolen skall vara en ren induktans till 20 kHz och därmed ha en fasvinkel om 90 grader mellan ström och spänning som syns i impedanskurvan, så ligger foliespolen närmare idealet. Sedan är det upp till var och en att bedöma hörbarheten vid given applikation.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-02-23 08:35

Okej, skineffekt japp, den är jag mycket bekant med.

Sen var det det där med spolens egenresonans. Hur kan den ställa till det för en stackars ovetande filterkonstruktör?

Den ligger minst en dekad högre än motsvarande trådspole säger du, men är det kanske mest av akademisk betydelse?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-23 11:13

Calleberg skrev:Okej, skineffekt japp, den är jag mycket bekant med.

Sen var det det där med spolens egenresonans. Hur kan den ställa till det för en stackars ovetande filterkonstruktör?

Den ligger minst en dekad högre än motsvarande trådspole säger du, men är det kanske mest av akademisk betydelse?

Spolar kan ha sin resonans under 20 kHz där foliespolens resonans hamnar kring 400 kHz.

Själv gillar jag inte resonanser. Det innebär lagringseffekter av energi som frigörs senare i tiden.

Resonans bör ha Q-värde = 0,5 som är ett kritiskt dämpat system. Så vill jag helst dimensionera.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-02-23 16:35

Tack för bra svar Peter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-23 16:57

Vad sitter det för spolar i äggen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-02-23 17:08

RogerGustavsson skrev:Vad sitter det för spolar i äggen?

Det sitter trådlindade spolar i äggen varav den till basen är speciell genom att ha 4 uttag.

Det får inte plats med foliespolar i lådan.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-23 18:41

https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... svara.html

Hur ere m dom här spolarna?
Vax pratas de om lite här å var.
E dessa bättre än icke Vax spolar?
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-02-23 21:20

Imperial-Blomman skrev:https://www.hifikit.se/komponenter/filterkomponenter/spolar-bestallningssortiment/wax-coil-12-awg-bestallningsvara.html

Hur ere m dom här spolarna?
Vax pratas de om lite här å var.
E dessa bättre än icke Vax spolar?

Förmodligen marginell eller liten verkan.
I en elgitarr har man har man en spole runt 6 st stavmagneter och så får strängens rörelse/vibration över respektive magnet inducera en signal i spole....
Om en gitarrmick inte har vaxad spole kan spolen vibrera själv i magnetfältet och inducera den tjutande rundgång som man känner igen från elgitarrer...

I ett högtalarfilter inne i en högtalarlåda kan säkert spolen fås att vibrera lite i takt med musik etc. men det finns ju ingen magnet och magnetfält som skapar signal på samma sätt som i elgitarren.

Vaxade högtalarspolar är säkert en idé som är ett derivat av behovet av vaxade spolar i en elgitarr och liknande applikationer...

Stefan

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-23 22:24

De va en bra jämförelse.

Ja har inte själv provat vaxade spolar ännu.
De ja jämfört än så länge e band vs tråd spole.
Band e bra, men ja e inte helt övertygad.
Kör m bandspolar nu å saknar inget direkt.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-02-24 16:03

Hittade lite mätningar på spolar...
Här kan man tydligt se hur stor inverkan skineffekt och egenresonanser har på just dessa spolar.
En av spolarna är en foliespole.
https://hificompass.com/en/projects/exp ... -inductors

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-24 18:07

Nu har ja äntligen blivit m Purifi igen.
De känns som å komma hem liksom.
SB MW19p e inte dåliga.
Men Purifi e bättre.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Low-Fidelity

Inläggav Low-Fidelity » 2024-02-24 18:12

Hjalmar_Branting:

Hur tycker du att OA-52.2 och OA-52.P skiljer sig åt ljudmässigt? Spelar Purifi-varianten bättre i mellanregistret? Eller spelar den mest djupare?
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-02-24 18:34

Low-Fidelity skrev:Hjalmar_Branting:

Hur tycker du att OA-52.2 och OA-52.P skiljer sig åt ljudmässigt? Spelar Purifi-varianten bättre i mellanregistret? Eller spelar den mest djupare?

Hold my beer... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-02-24 20:52

Imperial-Blomman skrev:Nu har ja äntligen blivit m Purifi igen.
SB MW19p e inte dåliga.
Men Purifi e bättre.

Innebär det att det finns pass ringar som är anpassade för MW19 över?

Var förbi jobbet ditt och hämtade ett par SS 2608 så att jag kan komplettera paketet från HB till en riktig OA51 killer så snart jag pillat ihop ett filter.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-24 20:52

avr7000 skrev:

Hold my beer... :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen:

Jag har bara lyssnat på .2 under en kväll men då lyssnade vi jämsides med .LE,de är väldigt lika i ljudet men med sina egna egenheter,båda är riktigt bra.
Har inte lyssnat jämförande på .LE och .P men däremot har jag spelat ganska mkt på mina .LE och de känner jag ganska väl.
Det som är mest särskiljande och klart bättre med .P är lågbas och mellanregister.
.P spelar djupare och renare bas,mellanregistret är väldigt ”rent”
Diskanten i .LE låter kanske lite mjukare än .CDC i .P,tycker man att den är för analytisk kan man sätta i ADC diskanten från .N istället,smaksak.
Svårt att sätta ord på det men jag upplever det som väldigt bra.
Många fick haksläpp när OA51.P hade premiär och jag vågar tro att det är samma för OA52.P
Man bör lyssna och avgöra själv,jag är mer än nöjd iallafall.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-24 21:58

Ska tillägga att jag har inte hunnit lyssna så mkt på min färdiga version,mer labbande än lyssnning har det blivit.
Just nu befinner jag mig på Shetland och med lite flyt så är jag hemma nästa helg igen,då ska det spelas!

Solveit

Inläggav Solveit » 2024-02-29 15:32

Imperial-Blomman skrev:Nu har ja äntligen blivit m Purifi igen.
SB MW19p e inte dåliga.
Men Purifi e bättre.

Gott!
Jo dom är fantastiska!
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-02-29 22:57

Ja å nu när ja kurera 47Hz peaken så låter de ännu bättre.
5dB ner vid 47Hz gjorde susen.
Å ja gör vågen :D :D :D
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-02-29 23:26

Imperial-Blomman skrev:Ja å nu när ja kurera 47Hz peaken så låter de ännu bättre.

Jag håller med, det var välgörande. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Low-Fidelity

Inläggav Low-Fidelity » 2024-03-01 11:45

Imperial-Blomman skrev:Ja å nu när ja kurera 47Hz peaken så låter de ännu bättre.

Har du lust att dela med dig av en skiss på hur filtret ser ut om du har löst det med ett passivt filter?
Säljes:
2st SS 8545-00
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

Sökes:
OA-51.N element

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-01 19:30

Ja eq'ar i datorn.

Men basstöden har ett lågpass filter på 12dB vid 400Hz.
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-03 16:00

Fint väder här nere i Blekinge,dags för frifältmäting!
Masade ut förstärkare,miniDSP,mick och vänster OA52.P

Mätte med högtalaren mot vägg och golv,minst 8m till närmaste refelektionsyta i sid och längsled.
Micken plaverad i rät vinkel mot baffel,dvs 0 grader i sidledsvinkel.
1,8m avstånd,85cm från mark.
Testade även lyssningsvinkel,ca 20-25grader men gav likartade resultat.

1/12 glättning,20-4kHz

Grön kurva är OA52.P och orange OA52.LE

Gjorde en jämförande mätning även på .LE med samma setup.viss skillnad men trendmässigt likt.

Jag har aldrig gjort någon sådan här mätning och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig eller läsa ut,vad säger de erfarna här?
Kan man dra några slutsatser av detta?
Bilagor
Frifält 240303.jpg
Frifält 240303.jpg (110.07 KiB) Visad 2000 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-03 16:15

De va intressant att dom dyker så pass vid 200-400Hz.

De dippen e ju inte lika låg när man mäter i ett rum.
Men en snabb slutsas e att Stig säkert hade kunna köra m Purifi åxå.
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-03 16:21

Det var dipparna som gjorde att jag tog fram .LE för att jämföra.
.LE dippar tom lite mer vid 200Hz,ingen aning vad det beror på men hoppas någon kan komma med ett bra svar.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-03-03 16:31

Jag har inga svar men däremot ett par frågor.
Har du dragit isär kurvorna eller är det samma innivå så att :P har så mycket högre känslighet än .LE?
Varför bara upp till 4 kHz?

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-03 17:06

Samma nivå på förstärkaren,.P har lägre impedans än .LE.
Är ju bara intresserad äv de lägre frekvenserna,de som är lite knepiga att mäta inomhus.
Hade tom räckt med upp till 1kHz.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-03 17:30

Ja nöjjer mej m å mäta innomhus.
De e inte ovanligt at högtalare ha en kraftig dipp runt 200-300Hz.
Här har du två dippar å de e mätt i en miljö som inte motsvarar ett normalt rum.
Ja skulle inte bry mej så mycket om utomhusmätning på OA-52.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-03-03 18:39

Hjalmar_Branting skrev:Samma nivå på förstärkaren,.P har lägre impedans än .LE.
Är ju bara intresserad äv de lägre frekvenserna,de som är lite knepiga att mäta inomhus.
Hade tom räckt med upp till 1kHz.

Tack för svaren.
KolonP skulle varit punktP. Då hade det blivit .P istället för :P.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-03 19:05

Var mest nyfiken Blomman,vill se frekvensgång utan störande reflektion mått på avstånd.
STDI,Purifi ger ju ett sånt ansiktsuttryck så det var en bra lösning :mrgreen:

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-03 20:45

Ja e på båten nunså ja kan inte mäta OA-52psb just nu.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Low-Fidelity

Inläggav Low-Fidelity » 2024-03-04 12:21

Skicka över ett par OA-52.P till grafpro så att ha kan mäta OA-52.P på exakt samma vis som han har mätt på övriga modeller av OA-52.

OA-52.LE är ingen bra referens för mig för de tycker jag låter lite snuviga på grund av svackan i diskanten mellan 2-4 kHz.
Säljes:
2st SS 8545-00
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

Sökes:
OA-51.N element

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-04 12:26

Vi mäter bra här.
Grafpro e duktig men han vill ha betalt för mätningar.
Dessutom så e Purifi en smal nish i Carlsson världen.
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-04 12:45

Low-Fidelity skrev:Skicka över ett par OA-52.P till grafpro så att ha kan mäta OA-52.P på exakt samma vis som han har mätt på övriga modeller av OA-52.

OA-52.LE är ingen bra referens för mig för de tycker jag låter lite snuviga på grund av svackan i diskanten mellan 2-4 kHz.

Vi har spelat .Le bredvid .2 och jag vet inte om någon i sällskapet märkte av den svackan nämnvärt.Vid flertalet tillfällen så var det osäkert vilka det var som spelade,man fick gå fram och kontrolllyssna för att vara säker.

Nöjer mig med att mäta och lyssna här hemma och som Blomman skriver,Purifi är en smal nisch.
Kostnaden gör nog att många går på andra alternativ.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-03-04 13:20

Imperial-Blomman skrev:Vi mäter bra här.
Grafpro e duktig men han vill ha betalt för mätningar.
Dessutom så e Purifi en smal nish i Carlsson världen.

Jaså, vill han ha betalt?
De mätningar av OA52.2 och OA52.LE som finns på carlssonkult.se är av mina par som han gärna ville mäta för att kunna visa på sidan.
(OA52.LE sålde jag sedermera till hjalmar_branting. De var då svarta. Sen flyttades innehållet till vita lådor. Så det är väl dessa, åtminstone innehållet som det talas om i denna tråd.)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-04 13:36

Ja e inte så insatt i Grafpro's bissnez.
Han har väl mätt gratis på olika Sonab/Carlsson burkar.
Men han har nämt att han gjort mätningar å ombyggnationer på beställning.
Tyvvär så sluta han å skriva här efter kritiken på OA-50 mod
me SB Acoustics ringdome.
De va synd tycker jag.
Deltidare på Hifikit.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-04 14:21

HB's mätningar ser ja som väldigt talande här.
Han har jämfört 52p å 52LE å de e basen vi vill mäta här.
Diskanten i detta fallet e SB så den delen ska vi inte tänka på
nu när de mäts på Purifi.
Själv kör ja m SB TW29DN-B-8 å e väldigt nöjd m den.
Har nu 4 Ohm långslagig 6,5" Purifi m pappersmembran.
Ja e väldigt nöjd m den kombon i mina 52'or.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Low-Fidelity

Inläggav Low-Fidelity » 2024-03-06 02:30

Han är säkert intresserad av att jämföra OA-52.P med alla andra versioner mätmässigt.

När det gäller mätningarna presenterade i den här tråden så ser i alla fall jag ingen vits med att utelämna övre registret. Folk vill ju veta hur högtalaren mäter och låter totalt sett i samspelet mellan bas- och diskantelement.
Säljes:
2st SS 8545-00
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

Sökes:
OA-51.N element

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-06 08:01

Low-Fidelity skrev:Han är säkert intresserad av att jämföra OA-52.P med alla andra versioner mätmässigt.

När det gäller mätningarna presenterade i den här tråden så ser i alla fall jag ingen vits med att utelämna övre registret. Folk vill ju veta hur högtalaren mäter och låter totalt sett i samspelet mellan bas- och diskantelement.

Varför skulle jag köra upp med dem till Grafpro?Har ju gjort LTAS-mätning och lagt upp här i tråden,samma typ av mätning som Grafpro gör.

Har inget intresse eller tid av att köra i mitt fall 80mil ToR för att göra en mätning som troligen resulterar i samma/liknanade resultatet som jag själv gjort.
Vill någon bygga och låta Grafpro mäta så bara kör!

Har lagt upp flertalet mätningar på samspel,delning,frekvensgång på bas och diskant i tråden så jag förstår inte vad du menar med att jag utelämnar hela frekvensgången i just den mätningen?
Som jag beskrev så är det en
Frifältsmätning utomhus för att försöka få en bättre uppfattning av området under 500Hz utan rumsbidrag,ens inte Grafpro gör det utan han redovisar en simulerad kurva och förutsätter att så mäter den också.

Så titta i tråden bakåt och har du missat så ta en titt på LTAS-mätningen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-03-06 11:04

Det är en naturlig dipp pga avtåndet till väggen, dämpningen ("elefantörat") påverkar den dippen något.

Mina vägghängda högtalare designade jag tillsammans med en 60x120 cm dämpskiva som är 10cm tjock. Den snyggar till det ganska mycket.
Mvh
Magnus

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-06 11:44

Kraniet skrev:Det är en naturlig dipp pga avtåndet till väggen, dämpningen ("elefantörat") påverkar den dippen något.

Mina vägghängda högtalare designade jag tillsammans med en 60x120 cm dämpskiva som är 10cm tjock. Den snyggar till det ganska mycket.

Så en utökad absorbent liknande elefantörat till OA51?
Mkt intressant info,den tackar vi för.
Har snedtak vid 120cm över golv i mitt lyssningsrum,tanken har slagit mig någon gång att man kanske skulle labbat med absorbent upp till den höjden åtminstone,för det estetiska så upp till brytvinkel.
AVR7000 kom ju med förslaget på diffusion istället för absorbent,finns nog mkt att vinna på att testa en kombo av utökad absorbent och diffusion

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-06 11:52

Själv har ja fem olika mattor på golvet å en Rya matta på väggen bakom soffan.
Ja har tunna fleece filtar på väggen bakom OA52p.
Å vanlig möblering i övrigt här i lyssningsrummet.
De funkar bra.
Deltidare på Hifikit.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-03-06 13:57

Carlsson va väl av åsikten att om man skulle ha dämpning i ett rum skulle man ha det under öronhöjd och diffuserande ovanför.

Men när det kommer till snedtak blir det ju lite speciellt. OA52 är väl tänkta att sitta på en "normal" vägg. Vet inte vad som blir bäst för att få "rätt" AO-egenskaper. Peter kanske har ett svar på det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-03-06 21:21

Imperial-Blomman skrev:HB's mätningar ser ja som väldigt talande här.
Han har jämfört 52p å 52LE å de e basen vi vill mäta här.
Diskanten i detta fallet e SB så den delen ska vi inte tänka på
nu när de mäts på Purifi.
Själv kör ja m SB TW29DN-B-8 å e väldigt nöjd m den.
Har nu 4 Ohm långslagig 6,5" Purifi m pappersmembran.
Ja e väldigt nöjd m den kombon i mina 52'or.

Den diskanten är säkert jättebra i applikationen.
Speciellt i kraft av sin höga känslighet!
Den får glida runt på typ tomgång även vid ganska starka ljudtryck då basens känslighet är på 86-87 eller nåt.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-06 21:33

Jo ja trivs me den.
De finns nog bättre men de får bli senare i så fall.

Ja sitter nöjd just nu :)
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-08 12:52

Håller på att löda ihop filterna,de ska sen in i lådorna.
Nu snurrar det fler idéer i huvudet :lol:
Har ett par OA52.LE ståendes som skulle kunna bli lämpliga mottagre av en 52.P transplantation,min version kräver ingen åverkan på lådan så det är bara ett par distanringar som saknas.
Isfl betyder det att labb-råttorna är tomma och det ligger ett par Purifi 6,52 till i förrådet som skulle kunna hoppa in där ihop med någon trevlig diskant :wink:

Efter att ha lyssnat uteslutande på 52.P så kopplade jag in OA2212 igen,det skulle jag aldrig gjort :lol: :lol:
Det spelade inte alls lika bra nu som jag mindes att det gjorde....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-03-08 17:23

Once you go P you never go back :) ;)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-08 18:07

avr7000 skrev:Once you go P you never go back :) ;)

Man kan nästan tro att vi är betalda av Purifi för att lobba men så bra är dem helt enkelt.
Hur säker är du på att T34B inte får plats i en 52 förresten? :roll: 8)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-08 18:14

+1
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-03-08 18:19

Hjalmar_Branting skrev:

Man kan nästan tro att vi är betalda av Purifi för att lobba men så bra är dem helt enkelt.

Om du är beredd att såga lite så går den i

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-08 18:24

Labb-råttorna är redo för allt man kan tänka sig,bring it on skriker dem!!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-08 18:48

Vajjert'!
Sikta rätt bara.
Deltidare på Hifikit.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-08 18:51

Finns de nån banddiskant som skulle passa i 52?
Deltidare på Hifikit.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-03-08 22:39

avr7000 skrev:
Hjalmar_Branting skrev:

Om du är beredd att såga lite så går den i

Finns där inte en mindre Bliesma för oss som är för fega för motorsåg?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-03-08 23:05

Imperial-Blomman skrev:Finns de nån banddiskant som skulle passa i 52?

Japp, finns en AMT som mäter rakt som en spik men vet inte hur spridningen lirar, men för säkerhets skull så ligger det ett par i en låda :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-08 23:10

Bliesma T25 är mindre och passar nog utan finputs med motorsåg.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-03-08 23:16

Imperial-Blomman skrev:Finns de nån banddiskant som skulle passa i 52?

Då får du nog ha två banddiskanter som pekar lite åt varsitt håll. Bygga en extra baffel. Spridningen brukar inte vara så värst.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-03-08 23:21

Hjalmar_Branting skrev:Bliesma T25 är mindre och passar nog utan finputs med motorsåg.

Blir lite pest eller kolera läge där, om hålet bara är lite för litet typ 70-75mm så kommer hela diskanten trilla ner i Stigs mage, 34an vill ha minst 78mm 25an försvinner ner i ett hål på 68mm

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-08 23:44

Man kan sätta T25 i en monteringsplåt.
Den är nog lite för liten.
Intressanta alternativ helt klart.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-12 15:58

Ere nån här som vet varför Purifi har inverterad dome
på elementena som har pappkon å vanlig dome
på elementena m alu kon?
Deltidare på Hifikit.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-03-12 18:07

Imperial-Blomman skrev:Ere nån här som vet varför Purifi har inverterad dome
på elementena m alu kon?

Jag antar det är för att få pappkonen tillräckligt styv. Kan också va så att pappkalotten hade frekvensmässiga otyg för sig.

Vissa element med papperskon har en mittkalott i dopat tyg och en inverterad pappkon bakom denna. Om tygkalotten i det fallet faktiskt gör nåt annat än kosmetiskt vet jag dock inte.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-03-13 21:23

Kraniet skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ere nån här som vet varför Purifi har inverterad dome
på elementena m alu kon?

Jag antar det är för att få pappkonen tillräckligt styv. Kan också va så att pappkalotten hade frekvensmässiga otyg för sig.

Vissa element med papperskon har en mittkalott i dopat tyg och en inverterad pappkon bakom denna. Om tygkalotten i det fallet faktiskt gör nåt annat än kosmetiskt vet jag dock inte.

Jag vet att när Dynaudio gick från inverterad till riktig kalott så sade man att det hade positiva effekter i mellanregistret

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-13 21:35

Återstår bara en sak å göra.
Skära loss skiten å vända på den 8)

Nu har ja fått låna ett par Purifi 6,5" m alu kon av en trevlig Faktistian.
Dom e på g in i lådorna nu snart.
Ja får pausa skrivandet å koka mer kaffe :)
Deltidare på Hifikit.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-13 23:57

Nja!

Purifi m alu kon gav ingen riktig whow uplevelse.

Grundklangen i elementet e lite annolunda än m pappers kon.
Alu har trevlig övre mid.
Där e pappers konen inte lika briljant.
Så bägge elementen har sina sidor.

To be continued...
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-03-14 00:26

Imperial-Blomman skrev:Nja!

Purifi m alu kon gav ingen riktig whow uplevelse.

Grundklangen i elementet e lite annolunda än m pappers kon.
Alu har trevlig övre mid.
Där e pappers konen inte lika briljant.
Så bägge elementen har sina sidor.

To be continued...

Jaså, du är en papperskille? :D
Mvh Johan

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-14 00:33

De finns papper å de finns papper.
I högtalar koner gillar ja papper.
Men de som kommer m fönster kuvert brukar ja oftast inte gilla :lol: :lol:
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-14 10:29

Bra jobbat,Blomman.

Försök få igång LTAS men också,alltid spännande att jämföra upplevd vs uppmätt data.

Här blir det lite ändringar i konceptet eller kanske mer rätttvist att kalla det V1.2
Stay tuned!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-14 11:35

Ja har aldrig kört LTAS.
Så de måste ja lära mej.

Ja kolla lite på t/s parametrarna för alu vs papper.
Pappers varianten har lite mer fördelaktiga värden
för OA-52 än alu varianten.
De e inga stora skillnader men ändå.
Deltidare på Hifikit.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-16 00:24

Har surrat m Area51 ang alu varianten.
Man måste gå den hårda vägen å notcha dom.
Annars kommer de å va svårt att få till det.

Ja e inte hemma i helgen så de får vänta lite.

T be .....
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-03-16 10:48

Ja man kan inte bara byta mellan pappelementet och aluminiumelementet i en given applikation.

Aluminiumelementet behöver knådas en smula i filter.
https://purifi-audio.com/blog/app-notes ... x04-naa-11

Stefan

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-03-16 11:57

Imperial-Blomman skrev:Har surrat m Area51 ang alu varianten.
Man måste gå den hårda vägen å notcha dom.
Annars kommer de å va svårt att få till det.

Ja e inte hemma i helgen så de får vänta lite.

T be .....

Kan det ha varit så att den där vänlige postmannen som lämnade över paketet hade lagt en liten verbal brasklapp längst ner i paketet som sa, OBS ganska råa element och tänk på att kolla in vart du har notchar för de kommer behövas, men nån satte igång i ultrarapid och spela för allt vad hyreskontraktet höll för :)

Ser fram emot del 2

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-16 13:10

Eh!
Jo :?
Så var det :) :)
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-17 17:54

Så gott folk!
Min version av OA52.P är nu helt klar.
Filterna ihoplödda på kort och instoppade i lådorna.
Mina OA52.LE fick offra innandömmet och ge plats för .P
Sista detaljen på plats också,en 3D-printad mellanbit under diskanten,tycker det blev pricken över i :D

Vad händer nu då?
Har beställt nya diskanter som ska testas ihop med Purifi i mina labbråttor(lådorna med utslagen botten),har ett par Purifi till så det finns möjlighet att testa de sida vid sida framöver.
Mer info om det kommer.
Tack för glada tillrop,stöttning och tips,ingen nämnd ingen glömd :)
Bilagor
IMG_3252.jpeg
IMG_3252.jpeg (102.04 KiB) Visad 1825 gånger
IMG_3250.jpeg
IMG_3250.jpeg (115.5 KiB) Visad 1825 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-03-17 21:18

Klar och OA i samma mening, jag tror att vi får all anledning till att komma tillbaks till det vid ett annat tillfälle men tills vidare så önskar jag trevlig lyssning.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-17 21:33

Chris71 skrev:Klar och OA i samma mening, jag tror att vi får all anledning till att komma tillbaks till det vid ett annat tillfälle men tills vidare så önskar jag trevlig lyssning.

Haha,just denna versionen är klar men nu börjar ju nästa projekt med .P 8)

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-03-18 10:26

Hjalmar_Branting skrev:Fint väder här nere i Blekinge,dags för frifältmäting!
Masade ut förstärkare,miniDSP,mick och vänster OA52.P

Mätte med högtalaren mot vägg och golv,minst 8m till närmaste refelektionsyta i sid och längsled.
Micken plaverad i rät vinkel mot baffel,dvs 0 grader i sidledsvinkel.
1,8m avstånd,85cm från mark.
Testade även lyssningsvinkel,ca 20-25grader men gav likartade resultat.

1/12 glättning,20-4kHz

Grön kurva är OA52.P och orange OA52.LE

Gjorde en jämförande mätning även på .LE med samma setup.viss skillnad men trendmässigt likt.

Jag har aldrig gjort någon sådan här mätning och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig eller läsa ut,vad säger de erfarna här?
Kan man dra några slutsatser av detta?

Mycket intressant, tack för den mätningen! Gissningsvis är dippen runt 230 Hz från högtalarväggen och den vid ca 370 Hz från golvreflexen. Beroende på geometrier förstås, vilka jag inte känner till. Högre upp i frekvens antar jag att dämpmaterial liksom baffel minskar dessa interferenser.

Jag har länge velat göra bättre mätningar på Carlsson och de du har gjort är ett stort steg i rätt riktning (fast gärna då hela 20-2000 Hz och i även olika riktningar). Hade ett erbjudande av Grodan för 1,5 år sen att mäta upp ett par OA50 men då var jag så trött på att mäta.

Not;
I-or skrev:*De alldeles för vanligt förekommande ofönstrade mätresultaten (LTAS) är tyvärr i stort sett värdelösa för noggrann klangbedömning.

Lägg till att om man använder Grafpro's metod; 'veva med mikrofonen', jämnar ut responsen, så är de närmast att likställa med utjämnad Predicted In-Room repsonse (Floyd Toole m.fl.) plus rummet och det är inte riktigt representativt för den man hör.

Bild
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-18 13:57

Tack för ett intressant svar Maarten,mkt uppskattat.

Jag är novis på att mäta och försöker snappa upp så mkt nyttigt jag kan,att mäta är ensak men att förstå vad man egentligen mäter är en helt annan femma.
Jag kan erbjuda samma sak som Grodan,vi kan mäta på OA52.P i det utförandet som i tråden och inom en snar framtid kommer det även finnas ett par OA52.P med bättre diskant från Stanislav :wink:
Jag bor mitt i Blekinge och kan förflytta mig om det skulle behövas.
Ställer mer än gärna upp med mina 52or för en mätning om du vill,ser det som ett bra tillfälle att lära mig mer om just förståelsen av mätresultat.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-03-24 14:37

Goddagens!

Då ser vi om vi kan få till något, beroende på synkning av tider men också väder (det är en del som ska klaffa och det får inte regna eller blåsa mer än typ 5m/s, så vi får se hur det går och när det kan bli av).

Att förbereda men också något att testa själv och en minnesanteckning för framtiden:
1: Fungerande utrustning (laptop, REW, mikrofon, ev ljudkort, kablar, minst 3 m)
2: Mikrofonstativ
3: Högtalare såklart och högtalarkablar (gärna +3m)
4: Förstärkare (jag har en enkel Denon).
5: Måttband

Multimeter har jag (gammal Fluke 85 TRMS, professionellt kalibrerad för 20 år sen... tror den håller bra) och vill ni ta med er egen för att jämföra nivåer, går det snabbt att göra.

Föreslår att vi testar följande upplägg, som ni och andra här gärna får ha synpunkter på:
Baserat på Floyd T m.fl och det I-or har förmedlat, - att 1) Frekvensgång (direktljud), 2) spridning och 3) distorsion är det som ger de totala ljudintrycken (i kombination med rum förstås), utgår vi från dessa typer av mätningar utomhus (för att minimera reflexer) men med högtalarna placerade mot mark och vägg (för att de är Carlsson).
Mätavstånd 1-2 m. Baserat på lyssningsavstånd om 3,5 m och att öronen är 70 cm högre än elementen, blir direktljudet i VER+10 (vertikalt uppåt 10 grader).

Skillnaden mot full Spinorama (utöver påverkan från golv och högtalarvägg):
Vi mäter +-80 grader horisontellt och om möjligt (får höja högtalaren någon m) -30+60 vertikalt (där alltså HOR0 och VER+10 är direktljudet, vilket endast har betydelse för namnsättning av filer).
Om tid finnes kanske vi testar GP ('Ground plane' för bas) och distorsion vid 30 cm.

Så här blir skillnaderna med ovan metod (exkl golv och vägg) jämfört mot full Spinorama.

Jmf_SPIN_Carlsson_test.png
Jmf_SPIN_Carlsson_test.png (120.48 KiB) Visad 2319 gånger

Tankar?

Inget av ovan är svårt, det handlar bara om att mäta i olika riktningar och minimera reflexer för att få tillräcklig upplösning och få bort störningar som inte har med högtalaren att göra. När allt är riggat går mätningarna på mindre än 10 min.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-03-24 17:11

Det här låter ju superkul och spännande. Var ungefär i landet kan detta tillfälle äga rum? :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-03-24 17:16

eljulio skrev:Det här låter ju superkul och spännande. Var ungefär i landet kan detta tillfälle äga rum? :)

Typ Bräkne-Hoby kanske?
Håller med dig! Vi får hoppas på fotoreportage!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-03-24 17:16

Det fiffiga med denna typ av högtalare, där baffeln kan anses vara förlängd via högtalarvägg och golv, är att det går alldeles utmärkt att mäta inomhus. Det är alltså bara övriga väggar och tak som inte anses höra till högtalaren.

Ställ upp högtalaren mitt på en lämplig långvägg och mät fönstrat runt högtalaren på ett avstånd om ca 1 m. Man bör med normal takhöjd kunna få till ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 5 ms, vilket ger en frekvensupplösning om fullt tillräckliga ca 200 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-03-24 18:23

I-or skrev:Det fiffiga med denna typ av högtalare, där baffeln kan anses vara förlängd via högtalarvägg och golv, är att det går alldeles utmärkt att mäta inomhus. Det är alltså bara övriga väggar och tak som inte anses höra till högtalaren.

Ställ upp högtalaren mitt på en lämplig långvägg och mät fönstrat runt högtalaren på ett avstånd om ca 1 m. Man bör med normal takhöjd kunna få till ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 5 ms, vilket ger en frekvensupplösning om fullt tillräckliga ca 200 Hz.

Som äggen också alltså.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-03-24 20:06

eljulio skrev:
I-or skrev:Det fiffiga med denna typ av högtalare, där baffeln kan anses vara förlängd via högtalarvägg och golv, är att det går alldeles utmärkt att mäta inomhus. Det är alltså bara övriga väggar och tak som inte anses höra till högtalaren.

Som äggen också alltså.

OA52 har ett akustiskt avstånd till tak på ung 2,3 meter. Äggen har ungefär 1,6 meter till tak.
Om mikrofonen är 1 meter ovanför golv och 1 meter till högtalaren, så får man minska tidsdifferensen d v s tidsfönstret och med äggen får man även ta hänsyn till golvreflexen. Våra mätningar på äggen med väggplacering hemma hos lilltroll sträcker sig ner till 250-300 Hz.

Vi mäter i 90 mätpunkter på ena halvan av äggets utstrålning d v s π, eftersom ägget är symmetriskt på horisontalplan.
Det motsvarar 165 mätpunkter i 2π och 300 mätpunkter i 4π. Dock mäter vi basen för sig utan delningsfilter och diskanterna för sig utan delningsfilter. Det ger 900 mätpunkter i 4π. Varje mätpunkt för mikrofonkapseln hålls konstant enligt ett givet mätmönster.
Varje mätpunkt har därefter sin uträknade specifika yta på denna mätsfär med radien = mikrofonavståndet. Här måste man räkna noggrant eftersom det är mindre mikrofonplaceringar vertikalt ovanför sfärens ekvator än runt dess ekvator.
Tänk jordglob och vektoriellt från sfärens mitt som är mitt emellan bas och diskanter. Respektive vektor kan ses som en tryckgradient som operator som går vinkelrätt igenom sfärens tangentialplan i varje punkt.

Sedan har lilltroll skrivit ett program där summering kan ske hursomhelst mellan samtliga mätpunkter, allt efter vad vi vill analysera. Vi kan i mjukvaran implementera delningsfilter allt efter behag och importera uppmätta impedanskurvor hos respektive element samt beräkna elektriska och akustiska frekvenskurvor för varje mätpunkt/riktning med valda värden på delningsfilterkomponenter. Vi får även impedansen med delningsfilter uträknat för varje given delningsfilterkomponentlista.

Programmet kan själv optimera för rakast frekvensgång på direktljudet i den riktning vi bestämmer samt för minst reaktiva impedans.

Programmet kan beräkna frekvensgången i riktningen som gäller för takreflexen och riktning för golvreflexen.
Programmet kan beräkna summan av golvreflexen och takreflexen och direktljudet samt jämföra med bara direktljudet.

Vi kan även införa 10 olika vägda kurvor som ger t.ex totalt utstrålad energi eller vägda summerade kurvor där vi väljer vilka riktningar vi vill ha med i varje vägd frekvensgång.

Vi kan även se fas och grupplöptid i varje enskild riktning.

Basen under 400 Hz har vi mätt i olika riktningar i semi-ekofritt rum hos Scan Speak d v s ekofritt med 1 vägg som högtalaren placeras på.

Äggen skulle kunna mätas liggandes på golv i en gymnastiksal. Även om efterklangen är lång, så skulle man kunna ha 3 meters mikrofonavstånd och en fönstring på 30 ms.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-24 23:00

Bräkne-Hoby åker man inte till om man verkligen inte måste :mrgreen:

Varken plats ellr tid är hundra spikad men planer finns.

Det kommer bli superintressant och lärorikt,rentav så kanske fler än jag har nått att lära.

Om allt går som det ska så kommer det en lev från Bliesma och om jag hinner så plockar jag ihop ett par OA52.PB som vi kan mäta på också.
Isfl med aktiv delning då tid inte finns att pyssla ihop en passiv delning.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-25 15:47

Spännande :) :)
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-27 09:50

Lev igår så började provmontera.
Rostfri 1mm plåt tillklippt som täcker hela diskantbaffeln,polerad men kräver lite finish till.
Diskanten sitter på samma centrummått som standard OA52.
Ny mellanbit ska printas,anpassad efter T25B

Förhoppningsvis kan jag ha något lyssningsbart färdigt i dagarna,aktivt delat.
Namnet får bli OA52.PB
Bilagor
IMG_3299.jpeg
IMG_3299.jpeg (132.56 KiB) Visad 2113 gånger
IMG_3300.jpeg
IMG_3300.jpeg (93.65 KiB) Visad 2113 gånger

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-03-27 10:40

En annan fördel ang mätning av dylika högtalare är att det dessutom är enkelt att mäta utomhus. Bara lägga högtalaren på marken på en stor öppen yta och man kan mäta med väldigt långa fönster.
Är man på en gräsmatta vill man kanske ha en träskiva av något slag under.
Vill man få med takreflexen kan man lägga högtalaren på rätt avstånd från en husvägg osv
Mvh
Magnus

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-27 10:51

Förvisso!

Men OA-52 är gjorda för att ta stöd av bakväggen så en frifältsmätning blir missvisande.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-03-27 11:51

Imperial-Blomman skrev:Förvisso!

Men OA-52 är gjorda för att ta stöd av bakväggen så en frifältsmätning blir missvisande.

Man lägger högtalaren ned så att marken blir som närstående vägg, tror jag kraniet menar.

Då är det bättre att ställa högtalaren utomhus mot en vägg. Då fås både golv och vägg d v s 2 stycken begränsningsytor som INGÅR i högtalarens ljudutstrålning.

Detta är också en frifältsmätning, fast med 2 begränsningsytor. Då kan man faktiskt dela in processen gällande ljudets vågutbredning i olika avdelningar/principer.

Så länge det inte uppstår destruktiv interferens från begränsningsytorna så kan man se vågutbredningen som frifält, d v s En högtalare med stor baffel.
Vid första destruktiva interferens är det en reflex från begränsningsyta som eliminerar frifältsegenskaperna. Ovanför denna sker konstruktiv och destruktiv interferens beroende på våglängd/frekvens och då är det inte frifält i akustisk mening, som jag ser det.

Så mätte Stig Carlsson sina högtalare. Han hade egentligen 3 skilda mätmetoder för sina 80-tals högtalare gällande frekvensgång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-03-27 14:14

Ja exakt som peter skriver.
Allt beroende på vilka begränsningsytor man vill ha med som beskrivet.

Vägghängda/väggnära högtalare är ju lite speciella på det viset att olika begränsningsytor är en del av högtalaren

Designar man en sånhär högtalare måste man ta med två väggar och ett golv i mätningen :D
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-03-27 15:13

Jäklar vilket stiligt rum!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-03-27 17:26

Kul med Bliesma! Jag har t25a och den är fantastiskt trevlig! Blir nog super med aktiv delning, får du till det med passiv?

Har nog åkt förbi Bräkne-Hoby +200ggr o aldrig stannat där så du har nog rätt där hjalmar!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-27 17:35

schmutziger skrev:Kul med Bliesma! Jag har t25a och den är fantastiskt trevlig! Blir nog super med aktiv delning, får du till det med passiv?

Har nog åkt förbi Bräkne-Hoby +200ggr o aldrig stannat där så du har nog rätt där hjalmar!

I Hoby finns mkt konstigt banjospelande folk :lol:
Målsättningen är att labba/justera med aktiv delning för att sen överföra resultaten till passivt filter.
Denna gången blir det inte ett filter i Carlssonanda med flack dämpning för bas,ser ett 12/12-18db framför mig.
Nästa gång du ska passera Hoby så sväng bort någon mil väster ut för kaffe och musik.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-03-27 19:44

Hjalmar_Branting skrev:
schmutziger skrev:Kul med Bliesma! Jag har t25a och den är fantastiskt trevlig! Blir nog super med aktiv delning, får du till det med passiv?

I Hoby finns mkt konstigt banjospelande folk :lol:
Målsättningen är att labba/justera med aktiv delning för att sen överföra resultaten till passivt filter.
Denna gången blir det inte ett filter i Carlssonanda med flack dämpning för bas,ser ett 12/12-18db framför mig.
Nästa gång du ska passera Hoby så sväng bort någon mil väster ut för kaffe och musik.

Tror att du nog får närma dig 4:e ordningens för att verkligen få diskanten att göra all sin magi, men prata lite med Juanth han gjorde att fantastiskt mät och filter jobb på mina 51or när vi höll på och labbade.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-03-27 21:46

Kul Hjalmar att du fått diskanten!

Bra poäng! Dock vill jag gärna ha så god upplösning som möjligt (för att se vad element och baffel har för sig) och även kunna mäta ner till 100 Hz (reflexer kommer efter 10 ms), varför jag föredrar utomhusmätningar. Men om inte det går pga väder, kan vi köra inne. Helst dock inte i den Skånelänga (låg takhöjd) som var en av de möjliga mätplatserna, utan då får vi försöka omlokalisera.

Ja, så som Peter/kraniet beskriver (en vägg och golv) var tanken att vi skulle mäta. Ev möjligt att vi slipper fönstra.

Ja, det var ett stiligt rum!

Edit, ang Chris71 kommentar, jag föredrar branta filter för att minimera interferenser. Men de kräver väl ofta lite mer jobb
sb17nbac till alla!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-27 22:37

Kraniet skrev:Ja exakt som peter skriver.

Vägghängda/väggnära högtalare är ju lite speciella på det viset att olika begränsningsytor är en del av högtalaren

Designar man en sånhär högtalare måste man ta med två väggar och ett golv i mätningen :D
[ Bild ]

Aha!
Då e ja me på hur du menar.

Klipschorn e kul.
Ja byggde mina egna hörnhorn när de begav sej.
Ja hade inte råd å köpa färdiga horn men fick tag i alla element å AA filter t dom.

Dom funkade kalas i den gamla lyan m plank väggar å treetexboard i väggarna
å akustiktak å en Hartley 24" som sub.
När ja flytta t betong lya så va de inge kul så då sålde ja den setupen å byggde Imperial istället.
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-28 22:04

Nu är OA52.PB ihopsatta och inkopplade inne.
Höftar lite delning och dämpar diskanten rätt rejält.
Lyssnar på låg volym och allt verkar funka.
Mer lyssning och mäta lite nivåer i morgon.
Blev tjusigt med den rostfria plåten,den syns fint genom gallret.
Bilagor
IMG_3314.jpeg
IMG_3314.jpeg (150.31 KiB) Visad 1870 gånger
IMG_3313.jpeg
IMG_3313.jpeg (140.26 KiB) Visad 1870 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-28 22:13

Stiligt!
Skulle vara kul å höra :)
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-28 22:52

Imperial-Blomman skrev:Stiligt!
Skulle vara kul å höra :)

Värm igång tändkulan,kasta loss och ta kurs mot Karlskrona så syns vi imorgon eller nått :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-03-28 23:01

Kraniet skrev:Ja exakt som peter skriver.

[ Bild ]

Ser ut som ett rum för musikälskare. Somliga rum ser mer ut som laboratorier :)
Nu återgår jag till lugna torsdag och skön musik.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-03-30 11:23

Bräkne-Hoby är ju närmast nästgårds. När skulle detta evenemang äga rum? Är det publikt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-03-30 12:12

eljulio skrev:Bräkne-Hoby är ju närmast nästgårds. När skulle detta evenemang äga rum? Är det publikt?

Skulle nästan vara inom räckhåll härifrån också.... fast vill man veta hur bra de låter? :mrgreen:

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-03-30 13:21

Nattlorden skrev:
eljulio skrev:Bräkne-Hoby är ju närmast nästgårds. När skulle detta evenemang äga rum? Är det publikt?

Skulle nästan vara inom räckhåll härifrån också.... fast vill man veta hur bra de låter? :mrgreen:

Ska ni hem till hjalmar_branting så blir det några mil kortare för eljulio och lika mycket längre för Nattlorden.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-03-30 13:52

Jag bor strax utanför Ronneby mot Karlskrona till.
Så vi ni lyssna här hemma hos mig så är ni välkomna.
Mätseansen kommer troligen äga rum i Kivik med fokus på just mäta inte lyssna.
Min kalender är rätt full med jobbresor hela våren men jag är hemma lite då och då.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-04-01 19:36

eljulio skrev:..Är det publikt?

Inget hemligt eller privat men det kommer att vara fokuserade mätningar under några timmar, dvs fokus på att lära sig mäta 'någorlunda rätt' vilket inte är svårt, man behöver bara ha koll på några saker) och att samla in data för att sen kunna simulera filter och för att den forna statsministern Branting ska få en utstakad röd matta att rulla vidare på. Den som är intresserad av detta tema och kanske tom har något objekt att mäta på, är välkommen under ett antal timmar på lördagen (ej ännu bestämt när vi startar och slutar men säg från förmiddag till eftermiddag med avbrott för sen lunch.

Nu kunde nog inte Grodan på lördag men om det inte blåser mer än prognosen säger, gör vi ett försök. Aprilväder är dock lurigt, så vi får hoppas att det slår åt rätt håll.
Kanske får jag ändå med en oa51 också. Och som Grodan skrev i annat sammanhang, så är 52'an klart intressant (vilket Hifikungen redan vet).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-04-02 14:22

Låter trevligt med mätparty :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-04-02 20:26

Vilken lördag pratar vi om?

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-04-02 20:41

Denna lördagen som kommer.
Kommer ta med OA52.P men lämna OA52.PB hemma,förhoppningen är att kunna omsätta de nyförkovrade kunskaperna till handling hemma på just .PB.
Om det inte blir av på lördag så ser det mörkt ut framöver i vår för min del,jobbkalendern är tjock.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-03 23:21

Då va 8 Ohm varianten av Purifi monterat i mina OA-52.
De första som slår mej e att ljudbilden har ökat lite i både bredd å djup å e mer balanserad
m 8 Ohm än m 4 Ohm variante trots att elementena e råa.

De e små skillnader å ja misstänker att de e bättre matchning m 8 Ohm t mina rörslutsteg.

Purifi verkar inte behöva nån nämvärd inspelning heller.
Dom förra elementena lät ja stå i två veckor m tongenerator å fs ändrade sej bara 1,5Hz på den tiden.

Nu ere bara å lyssna å njuta.
Sitter nöjd.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-04-06 11:59

Ni verkar ju få tur med vädret! Hoppas det går bra!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-06 12:27

Blir spännande å se va mät maffian kommer fram till.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-04-06 15:22

Följer andlöst... medan jag lyssnar på ett par nya vax som landade idag.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-04-06 17:17

:D
Skapar ny tråd enligt Grodans förslag, "Carlsson på mätparty i äppelriket"?

Post kommer strax, mest mätningar på oa51.N men också lite på Oa52.p. Kan säga att jag gillar hur ren och fin basen i oa52.P är under ca 250 Hz.
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-04-12 21:25

Har haft en svacka runt 8-10kHz med T25B diskanten,exakt samma på bägge diskanterna.
Blev väldigt förbryllad då det inte fanns tendens till detta med SB26CDC som sitter i OA52.P

Började misstänka mätfel eller fel på min Umik-1.
Så när jag skulle till äppelriket för mätseans med Maarten så tog jag med en OA52.PB,mest för att jag ville att han skulle mäta med sin utrustning för att se om han fick samma avvikelse.
Vi mätte var sitt svep med repektive utrustning och nog fasen var det identiska resultat!
Lite idéer diskuterades och slutsatsen var att T25x har en rätt så hög monteringsring så det blir ett steg på ca 8mm mellan baffel och ringen.

Hem och plocka fram modellera.
Gjorde ett snabbt test med lera att jämna ut kanten och kurvan talar för sig själv!
Där har vi anledningen,åtgärden jag tänker mig är att göra en avfasad kant från diskant ner till baffel,vill inte försänka den utan då blir att bygga uppåt istället.
När man ändå gör det så tänker jag testa med att täppa utrymmet mellan diskantbaffel och absorbenten,blir en liten ficka där nämligen.
Bilagor
IMG_3374.jpeg
Mätt på ca 40mm avstånd i rät vinkel.
IMG_3374.jpeg (160.65 KiB) Visad 4631 gånger
IMG_3376.jpeg
IMG_3376.jpeg (101.12 KiB) Visad 4631 gånger

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-04-12 21:49

Hjalmar_Branting skrev:...
Hem och plocka fram modellera.
...
... , åtgärden jag tänker mig är att göra en avfasad kant från diskant ner till baffel,vill inte försänka den utan då blir att bygga uppåt istället.
När man ändå gör det så tänker jag testa med att täppa utrymmet mellan diskantbaffel och absorbenten,blir en liten ficka där nämligen.

Ja, HB, vad som helst utom den modelleran! :-)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-12 22:42

Ha ha!
Gillar du inte färgen grodan :D :D

De ser ju lite kul ut.
De mäter ju bättre åxå.
Ja gissar på att leran blir kvar ett tag :)
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-04-12 23:12

Leran fyller sitt syfte oavsett kulör :mrgreen:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-04-13 03:05

Lägg på lite rosa lera över hela högtalaren...

Bild

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-04-13 09:01

avr7000 skrev:Lägg på lite rosa lera över hela högtalaren...

[ Bild ]

Vi 70-talister är inte främmande för lösningar inspirerade från Urcellen Ellen eller Barbapappa :D

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-13 12:49

Man får passa sej så man inte går vilse i pankakan bara.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-04-13 13:08

Imperial-Blomman skrev:Man får passa sej så man inte går vilse i pankakan bara.

Usch och fy!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-04-13 16:00

Imperial-Blomman skrev:Man får passa sej så man inte går vilse i pankakan bara.

:lol: :lol: :lol:

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-05-01 21:03

Var det någon som sa basstöd :mrgreen:
Bilagor
IMG_3488.jpeg
IMG_3488.jpeg (111.51 KiB) Visad 4322 gånger
IMG_3487.jpeg
IMG_3487.jpeg (104.42 KiB) Visad 4322 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-05-01 21:33

En 10 tums Purifi det var det värsta.
Trodde inte du ville ha basstöd :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-05-01 22:17

Hjalmar_Branting skrev:Var det någon som sa basstöd :mrgreen:

Nu snackar vi, grattis

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-05-02 09:18

Nej precis,jag vill inte (för stunden) ha basstöd och grattis säger vi till slutkunden som köpt denna :mrgreen:
Anders som fått hem element till ett projekt men onekligen såg de lockande ut.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-05-17 21:16

Kan tänka mig att skilja mig från mina OA52.P för att fokusera på 52.PB istället.
Bestyckning och all info finns i tråden.
Allt sitter i mina lådor som tidigare var .LE,bra skick!
Även komplett setup för .LE finns om intresse finns även för den.
Vid seriöst intresse hör av er,jag och högtalarna finns mitt i Blekinge

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-26 21:13

Bra. Sälj så länge det finns intresse för Putify. Hypen går över förr eller senare. :mrgreen:

:wink:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-05-26 22:28

distad skrev:Bra. Sälj så länge det finns intresse för Putify. Hypen går över förr eller senare. :mrgreen:

Alla hypar går över men Purifi är inte en hype :mrgreen:
Kom ner till Blekinge så får du och lyssna själv.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-27 00:12

Hjalmar_Branting skrev:
distad skrev:Bra. Sälj så länge det finns intresse för Putify. Hypen går över förr eller senare. :mrgreen:

Alla hypar går över men Purifi är inte en hype :mrgreen:
Kom ner till Blekinge så får du och lyssna själv.

Har redan hört eländet i Stockholm :o , som tur är. :mrgreen: :wink: Jag ska inte avslöja några detaljer, men jag funderar för fullt över ett projekt som jag ska delta i utan Putify. Och det projektet får mig att tänka på "nästa" projekt som "jag" vill konstruera längre fram i tiden och det är inga "Putify" (egen stavning =hur det låter) inblandat. Men båda kommer låta bra i "mina öron" och jag har visst inte samma öron som övriga Carlsson maffian. :) Jag gillar nog mer "dist" då jag tycker mycket mer om andra basar.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-05-27 08:12

Ja men då är det solklart,gillar man dist ska man inte ha med Purifi i projekt,finns massor,eller tom oändligt många andra alternativ.
Varför du gillar Wavecor mer än Purifi såg vi på distorsionsmätningen nere i Kivik.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-05-27 12:23

Hjalmar_Branting skrev:Ja men då är det solklart,gillar man dist ska man inte ha med Purifi i projekt,finns massor,eller tom oändligt många andra alternativ.
Varför du gillar Wavecor mer än Purifi såg vi på distorsionsmätningen nere i Kivik.

dist är som bomull för en del öron. :mrgreen:

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-06-17 12:07

Igår hade jag besök av forummedlem,provlyssning av OA52.P var på schemat.
Utfallet verkade vara till belåtenhet då besökaren var så nöjd så han bestämde sig för att köpa dem.
Så nu vandrar de vidare och jag kommer fortsätta med OA52.PB när tid ges.
Köparen får själv välja om han vill gå ut med vem han är och hans uppfattning av OA52.P

Tack alla för ett roligt och lärorikt projekt.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-06-17 15:49

Kul.

Purifi klanen växer 8) :lol:
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-06-18 06:59

Imperial-Blomman skrev:Kul.

Purifi klanen växer 8) :lol:

Den växer av sig själv :D

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-06-20 15:58

Hjalmar_Branting skrev:Igår hade jag besök av forummedlem,provlyssning av OA52.P var på schemat.
Utfallet verkade vara till belåtenhet då besökaren var så nöjd så han bestämde sig för att köpa dem.
Så nu vandrar de vidare och jag kommer fortsätta med OA52.PB när tid ges.
Köparen får själv välja om han vill gå ut med vem han är och hans uppfattning av OA52.P

Tack alla för ett roligt och lärorikt projekt.

Mjo, det var ju jag som var där. Utfallet var definitivt till belåtenhet! Baspotenta som mycket större högtalare och en detaljrikedom som det inte fanns något att klaga på. Tyvärr var det inte möjligt att även provlyssna på OA-52.PB. Det hade varit intressant att få uppleva hur stor skillnad de diskanterna gör. Nu kostar de elementen väldigt mycket mer, så jag kommer att vara tillräckligt nöjd och glad med OA-52.P.
Tack för en god affär, herr Branting!
OA-52.P, OA-51.N, OA-58.Satori och en helt hemmagjord variant av Larsen 6 SC.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-06-20 19:14

Dagen efter duvar här så kom mitt andra C-298 så nu spelas det på OA52.PB med aktiv delning,du vet vad du har att vänta dig när du kommer :D

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-06-20 21:05

Hjalmar_Branting skrev:Dagen efter du var här så kom mitt andra C-298 så nu spelas det på OA52.PB med aktiv delning,du vet vad du har att vänta dig när du kommer :D

:D :lol:

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-07-02 00:39

Sådärja! Nu OA-52.P inkopplade här hemma och jag är fantastiskt nöjd! Det första och mest uppenbara som läggs märke till är hur djup och fast basen är. Subwoofern känns numera överflödig. Men det stannar inte där. De spelar väldigt rent i hela registret och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt än vad jag gjort med andra högtalare. I Pink Floyds Time kan jag peka ut exakt var i rummet varje trumslag slås. Tyvärr är inte mina OA-51.N klara ännu och jag kan inte jämföra, men jag har svårt att tänka mig att de låter lika bra. Det enda tråkiga är att de är väldigt avslöjande när det gäller platta och tråkiga inspelningar. Vissa skivor är inte lika roliga att lyssna på längre.
20240628_171218.jpg
20240628_171218.jpg (1.02 MiB) Visad 3798 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-07-02 03:49

steglund skrev:Det enda tråkiga är att de är väldigt avslöjande när det gäller platta och tråkiga inspelningar. Vissa skivor är inte lika roliga att lyssna på längre.

Grattis till välljudet! Alltid trevligt när man "kommit hem".

Köper dock inte resonemanget att högtalare (eller förstärkare/front-end) är så avslöjande att vissa skivor låter sämre än förr. I bättre högtalare låter allt bättre, om än inte lika mycket bättre. Annars är det helt enkelt så att de skivor som låter sämre är mer krävande. Att locka välljud ur en 60-tals Stonesskiva är ingen lätt sak, det är betydligt enklare ur en ska audiofilskiva som ju egentligen låter bra på exakt alla apparater.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-02 04:32

steglund skrev:Sådärja! Nu OA-52.P inkopplade här hemma och jag är fantastiskt nöjd! Det första och mest uppenbara som läggs märke till är hur djup och fast basen är. Subwoofern känns numera överflödig. Men det stannar inte där. De spelar väldigt rent i hela registret och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt än vad jag gjort med andra högtalare. I Pink Floyds Time kan jag peka ut exakt var i rummet varje trumslag slås. Tyvärr är inte mina OA-51.N klara ännu och jag kan inte jämföra, men jag har svårt att tänka mig att de låter lika bra. Det enda tråkiga är att de är väldigt avslöjande när det gäller platta och tråkiga inspelningar. Vissa skivor är inte lika roliga att lyssna på längre.
20240628_171218.jpg

Det blir bättre och roligare när du får klart 51.N paret. Det kan jag lova.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-07-02 08:29

steglund skrev:Sådärja! Nu OA-52.P inkopplade här hemma och jag är fantastiskt nöjd! Det första och mest uppenbara som läggs märke till är hur djup och fast basen är. Subwoofern känns numera överflödig. Men det stannar inte där. De spelar väldigt rent i hela registret och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt än vad jag gjort med andra högtalare. I Pink Floyds Time kan jag peka ut exakt var i rummet varje trumslag slås. Tyvärr är inte mina OA-51.N klara ännu och jag kan inte jämföra, men jag har svårt att tänka mig att de låter lika bra. Det enda tråkiga är att de är väldigt avslöjande när det gäller platta och tråkiga inspelningar. Vissa skivor är inte lika roliga att lyssna på längre.
20240628_171218.jpg

Det kan bero på ett "fel" i frekvensgång/spridning som ger energiproblem.

Om du har tillgång till EQ så kan du testa att sänka området kring 2500-4500 Hz med 1 dB eller så. Det brukar kunna ge en "lugnare" återgivning som inte är lika ansträngande.
Att luta hela frekvensgången med någon dB från 150/200 Hz till 20 kHz kan också vara nåt att testa.

Eftersom elementen du har nu har väldigt mycket lägre dist så borde det låta bättre än originalhögtalarna om energin från högtalarna är lika.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-07-02 08:55

Bill50x skrev:Köper dock inte resonemanget att högtalare (eller förstärkare/front-end) är så avslöjande att vissa skivor låter sämre än förr. I bättre högtalare låter allt bättre, om än inte lika mycket bättre. Annars är det helt enkelt så att de skivor som låter sämre är mer krävande. Att locka välljud ur en 60-tals Stonesskiva är ingen lätt sak, det är betydligt enklare ur en ska audiofilskiva som ju egentligen låter bra på exakt alla apparater.

Ja, alltså, egentligen har du helt rätt. Allt låter bättre. Men vissa inspelningar låter inte lika mycket bättre och då blir de relativt sett en besvikelse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-07-02 09:00

steglund skrev:
Bill50x skrev:Köper dock inte resonemanget att högtalare (eller förstärkare/front-end) är så avslöjande att vissa skivor låter sämre än förr. I bättre högtalare låter allt bättre, om än inte lika mycket bättre. Annars är det helt enkelt så att de skivor som låter sämre är mer krävande. Att locka välljud ur en 60-tals Stonesskiva är ingen lätt sak, det är betydligt enklare ur en ska audiofilskiva som ju egentligen låter bra på exakt alla apparater.

Ja, alltså, egentligen har du helt rätt. Allt låter bättre. Men vissa inspelningar låter inte lika mycket bättre och då blir de relativt sett en besvikelse.

Ett exempel är om en dålig anläggning distar sönder allt på högre volymer.... då skuldbelägger man ingen enskild inspelning. På en bättre anläggning så spelar viss musik bra högre, medan andra blir besvärande på ex. pålagd kompression. Blev de sämre? Självklart inte. Blev de mer olyssningsbara? Högst möjligt.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-07-02 09:32

Till saken hör att jag tycker att OA-52 rent estetiskt är en ikonisk skapelse, olik allt annat på högtalarmarknaden. Om de sedan anses vara vackra eller eleganta, det är en smaksak. Jag gillar dem, i alla fall. Har ännu inte bestämt mig för om jag tycker bäst om utseendet på OA-52 eller OA-51. Hustrun dömde ut OA-51. "Den är fortfarande en kantig låda och jag gillar inte svart och vitt." Det tycker jag nästan var ett övertramp. :roll:
Senast redigerad av steglund 2024-07-02 09:44, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-07-02 09:34

steglund skrev:Har ännu inte bestämt mig för om jag tycker bäst om utseendet på OA-52 eller OA-51.

Man måste inte välja. Kolboxen var en fantastisk design också.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-07-02 09:44

Nattlorden skrev:
steglund skrev:Har ännu inte bestämt mig för om jag tycker bäst om utseendet på OA-52 eller OA-51.

Man måste inte välja. Kolboxen var en fantastisk design också.

Kolboxen är mer än ikonisk! 8)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-07-02 10:46

OA52.P har fått ett bra hem verkar det som,lyssna och njut.
Kan hålla med i resonemangen ovan,en skiva med platt,tråkigt ljud kan upplevas som ännu plattare på bra högtalare.
Då utan att bli sämre egentligen men upplevelsen blir lite av en besvikelse och då kan man tycka det är sämre.
Kanske lite luddigt men jag hoppas ni förstår :lol:
@Distad,time will tell men jag tror mig veta vad utfallet blir 8)

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-07-02 15:06

distad skrev:Det blir bättre och roligare när du får klart 51.N paret. Det kan jag lova.

8) Jag får återkomma med min dom när OA-51.N är färdiga. Tyvärr lär det dröja ett tag. Wavecor-elementen som jag fick var defekta och det är osäkert hur lång tid det tar innan de kan leverera nya.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-02 19:30

steglund skrev:
distad skrev:Det blir bättre och roligare när du får klart 51.N paret. Det kan jag lova.

8) Jag får återkomma med min dom när OA-51.N är färdiga. Tyvärr lär det dröja ett tag. Wavecor-elementen som jag fick var defekta och det är osäkert hur lång tid det tar innan de kan leverera nya.

Defekta ? Testar de inte, innan de hamnar på hyllan... :? Och varför så lång tid att leverera... :? Och jag hoppas att du får de till slut och din "dom kommer" låter illa... :mrgreen: Bara skämtar. Huvudsaken är att ni är nöjda sedan få knäppgöken distad gilla Wavecor och inte Purifi.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-07-02 22:40

distad skrev:Defekta ? Testar de inte, innan de hamnar på hyllan... :?

Det spekulerades tydligen kring att elementen skadats efter att lastpallen fallit från hög höjd under transporten från fabriken, men jag vet inget säkert. Det har också talats om att det var problem med limmet till chassit.
distad skrev:Och varför så lång tid att leverera... :?

Jag antar att det är kö i fabriken i Kina. Elementet hade tydligen varit restnoterat i ett halvår innan den senaste leveransen och nu får de börja om från början, dessutom med extra noggrann kvalitetskontroll (hoppas jag). Förr eller senare, men jag klarar mig med OA-52.P så länge...
distad skrev:Huvudsaken är att ni är nöjda sedan få knäppgöken distad gilla Wavecor och inte Purifi.

När det gäller ljud hävdar jag att det inte finns något absolut rätt eller fel. Det finns några objektiva parametrar som går att mäta, men att bedöma helhetstesultatet är en fråga om tycke och smak. Om du tycker att Wavecor låter bättre än Purifi, då är det rätt för dig.

Nu kanske vi har hamnat lite off topic... :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-07-03 20:22

Kraniet skrev:
Bilagan 20240628_171218.jpg finns inte längre

Om du har tillgång till EQ så kan du testa att sänka området kring 2500-4500 Hz med 1 dB eller så. Det brukar kunna ge en "lugnare" återgivning som inte är lika ansträngande.
Att luta hela frekvensgången med någon dB från 150/200 Hz till 20 kHz kan också vara nåt att testa.

Eftersom elementen du har nu har väldigt mycket lägre dist så borde det låta bättre än originalhögtalarna om energin från högtalarna är lika.

Om filtret är detsamma som Hjalles oa52.p uppmätt här, så påminner de en del om oa51.N. Utifrån olika mätningar (Carlssonkult och mina) lär de båda (oa51.N och oa52.p) ha en mer sluttande respons än andra filtervarianter för Carlsson uppmätta på Carlssonkult men samtidigt också jämnare och förmodligen lite mer korrekt.
oa52.p har förstås klart lägre distorsion än oa51.N.

Edit, så här lika mäter de vägd respons hor +40-+40 grader placerad som tänkt mot frontvägg och golv:

oa52.p_oa51.N_power-40-+40-grader.png
oa52.p_oa51.N_power-40-+40-grader.png (17.09 KiB) Visad 3528 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-07-03 21:10

Maarten skrev:
Kraniet skrev:
20240628_171218.jpg

Om filtret är detsamma som Hjalles oa52.p uppmätt här, så påminner de en del om oa51.N. Utifrån olika mätningar (Carlssonkult och mina) lär de båda (oa51.N och oa52.p) ha en mer sluttande respons än andra filtervarianter för Carlsson uppmätta på Carlssonkult men samtidigt också jämnare och förmodligen lite mer korrekt.

Edit, så här lika mäter de vägd respons hor +40-+40 grader placerad som tänkt mot frontvägg och golv:

Det är just "Hjalles" OA-52.P som jag har övertagit. Han går vidare och satsar på OA-52.PB. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-07-03 21:39

Maarten skrev:
Kraniet skrev:
20240628_171218.jpg

De har medvetet (och delvis av nödvändighet) en lite sluttande respons.
Jag vill ha lite mera must i högtalaren jämfört med klassiska Carlssonkonstruktioner och sedan är det ju så att känsligheten i OA51.diskant bara precis räckte upp i "korrekt" nivå med den aningen mustigare återgivningen.

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-07-03 23:07

Maarten skrev:
Kraniet skrev:
20240628_171218.jpg

Filtren i OA51.N och dessa OA52.P är nog väldigt lika i sin konstruktion och tanke....

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-07-03 23:22

Det är mina OA52.P som Steglund köpt.
Mkt riktigt så är det inga stora skillnader i filter mellan de och OA51.N,enkelt sagt så är skillnaden i paritet med skillnader som man kan se mellan 51/52 i alla versioner.
Det som skiljer kanske är att i .P är det foliespolar både till bas och diskant.
Mer info om filter finns i tidigare inlägg.

Jag spelar och labbar med aktiv delning på OA52.PB,kör med dubbla NAD C-298 nu.
Bliesma T25B är en ruskigt bra diskant och tester pågår med olika branthet och delningsfrekvenser.
Lutar åt lite brantare delning för både bas och diskant men inget bestämt än.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-07-04 10:11

AVR7000 skrev:Jag vill ha lite mera must i högtalaren jämfört med klassiska Carlssonkonstruktioner och sedan är det ju så att känsligheten i OA51.diskant bara precis räckte upp i "korrekt" nivå med den aningen mustigare återgivningen.

Förstår! Har själv erfarit att sb26 är något låga i nivå för vissa applikationer. Och mer 'must' kan ibland vara bra med tanke på att inspelningar inte sällan har blivit stympade i basen och dessutom ofta är orena (vilket blir påfrestande i övre oktaver).

Hjalle skrev:Mkt riktigt så är det inga stora skillnader i filter mellan de och OA51.N,enkelt sagt så är skillnaden i paritet med skillnader som man kan se mellan 51/52 i alla versioner.

Mja, det varierar kraftigt skulle jag vilja påstå .Nedan sammanställning är förvisso med mätningar under två olika omständigheter men tendenserna är tydliga och dina oa52.p liknar oa51.N (och oa51.le2) mer en de övriga:

Jmf_oa51-52-LTAS.png
Jmf_oa51-52-LTAS.png (52.88 KiB) Visad 3387 gånger

Det är inga små skillnader som framkommer i ovan mätningar (ffa då Carlssonkults mätningar är kraftigt utjämnade mha 'rörlig mikrofon-LTAS') och de bör vara tydligt hörbara. Utöver balansen mellan register verkar flera varianter (ej oa51.N) lida av problem med integration mellan elementen, något som Carlssonkult också påpekar.
Carlssonkult skrev:... är konsekvens både av elementens tonkurvor och av filtrets låga ordning som ger en ganska stor överlappning mellan elementen och därmed lober i olika höjdriktningar som inte riktigt summerar..
...Den breda svackan i mitten är onödig och ger en färgad klang. ...
... Här blir man förvånad. Filtret är helt enkelt ganska misslyckat. Jämfört med version 3 får man inget annat än en påtagligt sämre tonkurva. Möjligen är här fasförhållandet mellan elementen kring delningen optimerad, jag vet inte, men det sker på grov bekostnad av tonkurvan.

Hjalle skrev:Bliesma T25B är en ruskigt bra diskant och tester pågår med olika branthet och delningsfrekvenser.

Intressant att se vad du landar i. Lite brantare filter ger flera fördelar men ställer nog också lite större krav på designen. Om man vill bör det finnas rätt mycket man kan göra för dessa varianter av högtalare med bra mätningar och därmed möjlighet till noggrann filterkonstruktion.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-07-04 15:01

Maarten skrev:
Hjalle skrev:Bliesma T25B är en ruskigt bra diskant och tester pågår med olika branthet och delningsfrekvenser.

Intressant att se vad du landar i. Lite brantare filter ger flera fördelar men ställer nog också lite större krav på designen. Om man vill bör det finnas rätt mycket man kan göra för dessa varianter av högtalare med bra mätningar och därmed möjlighet till noggrann filterkonstruktion.

Samtida med utvecklingen av OA51.N med sitt passiva filter körde jag aktiva digitalt delade OA51 hemma med ScanSpeak Illuniator-basar och ScanSpeak diskanter.
Filter var om jag inte minns fel 12 dB/oktav till bas och 18 dB/oktav diskant med tidskorrigerat i lyssningsriktning etc. etc. Det lät väldigt korrekt och "bra".
När vi började få till ett gött Carlssonljud i OA51.N blev jag nyfiken och gick hem och fixade ett filter i DBX Venue360 för mina aktiva OA51 som motsvarade det "enklare" filter vi gjort passivt i OA51.N.
Döm om min förvåning då högtalarna plötsligt lät "goare"/"trevligare" och mer "Carlsson"....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-07-04 15:08

Maarten skrev:
Hjalle skrev:Mkt riktigt så är det inga stora skillnader i filter mellan de och OA51.N,enkelt sagt så är skillnaden i paritet med skillnader som man kan se mellan 51/52 i alla versioner.

Mja, det varierar kraftigt skulle jag vilja påstå .Nedan sammanställning är förvisso med mätningar under två olika omständigheter men tendenserna är tydliga och dina oa52.p liknar oa51.N (och oa51.le2) mer en de övriga:

Jmf_oa51-52-LTAS.png

Det jag tror Hjalle menar här är att skillnaden i konstruktion/typ av filter mellan OA51.N och OA52.P är väääldigt liten och utgörs mest av den skillnad som finns mellan OA51 och OA52 (orginal) m a p komponentvärden kopplat till väggstöd vs. vägg och golvstöd...

Stefan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-07-04 16:25

Aha!

avr7000 skrev:Samtida med utvecklingen av OA51.N med sitt passiva filter körde jag aktiva digitalt delade OA51 hemma med ScanSpeak Illuniator-basar och ScanSpeak diskanter.
Filter var om jag inte minns fel 12 dB/oktav till bas och 18 dB/oktav diskant med tidskorrigerat i lyssningsriktning etc. etc. Det lät väldigt korrekt och "bra".
När vi började få till ett gött Carlssonljud i OA51.N blev jag nyfiken och gick hem och fixade ett filter i DBX Venue360 för mina aktiva OA51 som motsvarade det "enklare" filter vi gjort passivt i OA51.N.
Döm om min förvåning då högtalarna plötsligt lät "goare"/"trevligare" och mer "Carlsson"....

Intressant och ni har säkert lyssnat mycket och provat många varianter! Och Carlsson verkar ju traditionellt ha haft ganska 'enkla' filter som kan ge en igenkänningsfaktor.

(Dock vill jag mena att det är svårt att dra slutsatser kring påverkan från filterordning om de olika varianterna inte mäter mycket lika, dvs har samma frekvensgång och horisontell spridning, vilket i sin tur kräver exakta mätningar. Överlapp och ojämnheter i den vertikala spridningen kommer dock alltid att skilja sig med olika branthet i filter, - högre branthet ger mindre avvikelser. Det förefaller mig lite långsökt att djupare dalar och ojämnheter i vertikal spridning skulle vara att föredra framför mindre sådana annat än möjligen under speciella och ovanliga omständigheter).
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-07-04 23:42

avr7000 skrev:
Maarten skrev:

Jmf_oa51-52-LTAS.png

Det jag tror Hjalle menar här är att skillnaden i konstruktion/typ av filter mellan OA51.N och OA52.P är väääldigt liten och utgörs mest av den skillnad som finns mellan OA51 och OA52 (orginal) m a p komponentvärden kopplat till väggstöd vs. vägg och golvstöd...

Stefan

Precis så!
Inte generellt mellan alla modeller/varianter,det är inte jämförbart riktigt på samma vis då några tex .LE har brantare filter än de ursprungliga OA.
OA52.P har 6/12db i filtret,helt i linje med Carlssonitiskt tänk.Enda tillägget är en Lpad för att dämpa diskanten lite.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-07-05 00:30

avr7000 skrev:
Maarten skrev:

Samtida med utvecklingen av OA51.N med sitt passiva filter körde jag aktiva digitalt delade OA51 hemma med ScanSpeak Illuniator-basar och ScanSpeak diskanter.

Är faktist inte ett dugg förvånad, det finns en god anledning till att vi tragglar på med ganska enkla men komplicerade passiva filter i OA derivaten, det går att göra betydligt snyggare med en kompetent DSP och nya element, men något går förlorat på vägen.

Mitt senaste försöka att klona en 51a med en 61a ger vid handen precis samma upplevelse, de nya 8542 elementen från 61 tillsammans med SS 913000 och lite roligare filter låter, förbannat bra och städat, precis på gränsen till för städat.

Så måste ta med dem till HiFi huset och spela lite mer och mäta ute för att förstå vilket våld jag begått på Carlsson anden eller om de bara behöver mer speltid för att lossna ordentligt.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-07-05 10:14

Maarten skrev:Aha!

avr7000 skrev:Samtida med utvecklingen av OA51.N med sitt passiva filter körde jag aktiva digitalt delade OA51 hemma med ScanSpeak Illuniator-basar och ScanSpeak diskanter.

Intressant och ni har säkert lyssnat mycket och provat många varianter! Och Carlsson verkar ju traditionellt ha haft ganska 'enkla' filter som kan ge en igenkänningsfaktor.

(Dock vill jag mena att det är svårt att dra slutsatser kring påverkan från filterordning om de olika varianterna inte mäter mycket lika, dvs har samma frekvensgång och horisontell spridning, vilket i sin tur kräver exakta mätningar. Överlapp och ojämnheter i den vertikala spridningen kommer dock alltid att skilja sig med olika branthet i filter, - högre branthet ger mindre avvikelser. Det förefaller mig lite långsökt att djupare dalar och ojämnheter i vertikal spridning skulle vara att föredra framför mindre sådana annat än möjligen under speciella och ovanliga omständigheter).

En alternativ förklaring till (om man tillsett samma frekvensgång för de olika filtren man jämför) skulle kunna vara att Carlsson, som har en huvudlob riktad snett uppåt taket, behöver ett bredare vertikalt område utan utsläckningar, varför elementen ska sitta så tätt ihop det bara går och att man använder låga ordningstal för filter med låg fasvridning. Eller inte, i nedan bilder är det svårt att se tydliga fördelar med låga ordningstal, - det blir faktiskt fler utsläckningar:

Första ordningen, c-c-avstånd = 150 mm idealiska punktkällor 25 mm i nästan oändlig baffel
Bild

Andra ordningen, c-c-avstånd = 150 mm idealiska punktkällor 25 mm i nästan oändlig baffel
Bild

Fjärde ordningen L-R, c-c-avstånd = 150 mm idealiska punktkällor 25 mm i nästan oändlig baffel
Bild

Om vi tittar på verkliga mätningar:

Andra ordningen?, c-c-avstånd = ?? mm, oa51.N
Här kan man tydligt se att loben (som avsett) är riktad ca 30 grader uppåt. En kraftig förstärkning syns vertikalt uppåt i området 30-60 grader i mellan 700-6000 Hz, men också ganska rak frekvensgång i nollgradersriktningen (här 3 grader uppåt jämfört mot vanlig högtalare). En utsläckning syns 10-15 grader uppåt mellan 2000-3000 Hz

Bild

Fjärde ordningen L-R, c-c-avstånd = 180 mm, Räv-L
Här ser man de typiska "påfågelögonen' från LR4 vertikalt +-20 grader vid delningen 2000-2500 Hz, samt en jämn huvudlob rakt framåt och relativt kontrollerad spridning.

Bild

Ytterligare en förklaring är förstås Circle of confusion. Jag har själv råkat ut för att jag spontant tyckt att en ofiltrerad sb17nbac lät 'levande' på viss musik. Trots eller tack vare de stora uppbrytningarna, som just för detta element inte ger ökad distorsion men höga toppar i frekvensgången:

Bild

Men som sagt, för att kunna göra en rättvis jämförelse behöver frekvensgången i de olika varianterna vara mycket lika.
Ja ja, nog om detta kanske.
Senast redigerad av Maarten 2024-07-05 11:01, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-07-05 11:00

Intressant att du gilla nbac ofiltrerad.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-07-05 13:52

Tack Maarten intressanta frågeställningar och insikter som vanligt, kanske skall kidnappa dig och en mikrofon när Inferno är klara och se vad omdömet blir.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-07-05 16:50

Selvfølgelig Chris skal de måles op :) (Allting låter bättre på annat språk än svenska).

Blomman, jag vart själv förvånad över hur bra sb17cac/nbac lät färska rakt ur lådan och utan kryddning. Men såklart handlar intryck i hög grad även om inspelningarna, som så ofta brister. Och det som låter bra med en inspelning och högtalare, låter ibland inte bra med annan kombination. Ibland adderas felen och ibland tar de ut varandra. Optimalt ska ju inga fel finnas med i någon del i kedjan. Inspelningarna kan man sällan göra något åt (om man inte gör som I-or, - ekvaliserar dem) och då får man hitta en bra kompromiss som adderar i snitt så lite fel som möjligt. Tänker jag men här kan man ju tänka olika.
Denna bild är intressant, även om I-or har invänt lite mot benämningarna:

Bild
sb17nbac till alla!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-07-05 23:23

De v en lattjo kurva.
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-09-27 18:31

Hösten räddad :D
P+B+P=?
Bilagor
IMG_4169.jpeg
IMG_4169.jpeg (33.5 KiB) Visad 2645 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-09-27 19:04

=Purifi bas/mellan Belisma diskant o Purifi basstöd kanske :)

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-09-27 20:08

Precis så Sammel :D
Kan komma någon fråga om slitsport till dig efterhand :wink:

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-09-29 18:56

Hjalmar_Branting skrev:Hösten räddad :D
P+B+P=?

Kul att du skall cykla det klassiska randonneur loppet Paris-Brest-Paris, har du någon drömtid i sikte?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2024-09-29 18:58

Chris71 skrev:
P+B+P=?

Kul att du skall cykla det klassiska randonneur loppet Paris-Brest-Paris, har du någon drömtid i sikte?

:lol: :lol:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-09-29 18:58

:D :D
Deltidare på Hifikit.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-09-29 19:15

Chris71 skrev:
P+B+P=?

De verkar inte tillåta eMtb så jag får stanna hemma :cry:

Får såga och limma lådor istället :D

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2024-09-29 19:44

Chris71 skrev:
P+B+P=?

Cykla?

https://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:P ... G_0875.JPG

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-09-29 20:13

Chris71 undrade om jag skulle cykla :lol:
Gäller det att äta så får cykeln vila eller äta i flera cyklar,vad vet jag...

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-14 16:27

Nu spelas det på den här konfigurationen, Purifi och T34B.
Flack delning, 6/12dB
Kommer bli bra det här :mrgreen:
Bilagor
IMG_4952.jpeg
IMG_4952.jpeg (78.76 KiB) Visad 769 gånger

Återgå till Carlsson Illuminati