Luxor igen... Briljant 6831 högtalare. Nu med Luxor 7100!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Luxor igen... Briljant 6831 högtalare. Nu med Luxor 7100!

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-15 11:58

lux1b.jpg
lux1b.jpg (82.23 KiB) Visad 9973 gånger
Precis när jag trodde jag var klar med Luxor (nyligen sålt mina 8071:or) snubblar jag över dessa 6831 Briljant på ett loppis för en tjugolapp (20€) Funderade på ett likadant par för många år sen men det blev inget den gången då priset var tresiffrigt + frakt.

Dessa ser helt originala o orörda ut med DIN kontakterna kvar. Vad är det för träslag på faneret i dessa? är det jakaranda el palisander, är så dålig på sånt :)

Har inte kollat ännu men utgår från att basarna måste kantas om... finns det vettiga ersättningselement till dessa? då jag aldrig kantat om några element själv och känner inte direkt motivation att göra det nu heller.
Bilagor
lux3.jpg
lux3.jpg (96.74 KiB) Visad 9973 gånger
lux2.jpg
lux2.jpg (241.62 KiB) Visad 9973 gånger
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-02-10 18:06, redigerad totalt 2 gånger.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Elektronror

Re: Luxor igen...suck

Inläggav Elektronror » 2014-10-15 16:42

Kanta om eller låt någon annan göra det. Byta ut är lätt men då förstör man hela högtalaren.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-15 16:54

Elektronror skrev:Kanta om eller låt någon annan göra det. Byta ut är lätt men då förstör man hela högtalaren.

håller med dig... och jag brukar gilla det som är original. Vore helt fel att byta elementen till något annat.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-10-15 17:25

Vilken maximal nedgradering! 8O :D

Jag tror att de här är "för gamla" för att ha skumgummikanter. Jag skulle gissa att det handlar om veckade papperskanter som riktigt gamla högtalare alltid har. I fall det är fallet borde det bara vara att köra på.

Varför står det Schweden men också märkeffekt på den? Helsjukt!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-10-15 19:20

De har faktiskt skumkanter.De lite äldre Luxor hade gummi.
En renovering av kanter finns på nätet:
http://lasuger.blogspot.se/

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-16 13:52

Den modellen hade skumkanter, i vart fall de jag renoverade. För sin storlek/ålder presterar de rätt OK men vet att jag var både tvungen att byta skumkanter och elektrolytkondingar i filtret för att de skulle låta vettigt. Sen tror jag i mitt fall att jag behöll dem mest för att jag ser dem som designobjekt.

Orenoverade så lät diskanten crap på mina. Gör inte som jag bara, tro att baselementet ska ur ovanifrån, jag slet loss gallret bara för att inse att basen är monterad inifrån så man ska ta ur den genom att skruva av botten och ta ur dämpmaterialet som om jag inte minns fel består i att hela lådan är fylld med skumgummiskivor.

Här är servicemanualen om du är nyfiken på data osv: http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/Parm%202/F%20Hogtalare/R2F-4%20Briljant%206831%20ser%201.pdf

Jag skulle tro att du har lådor som heter jakaranda (baserat på att valen enl. servicemanualen är jakaranda, vit, teak eller valnöt) :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-17 10:59

Tack alla ni som skriver o ger råd...

jag har nu öppnat upp en högtalare. Den var helt fylld med skummgummi dämpning o filtret låg löst mellan två skummgummibitar. Alltid intressant att öppna upp gamla orörda högtalare :D gillar stämpeln "Vimmerby" o dekalen som upplyser om att man absolut EJ får använda elementen utanför lådan.
Bilagor
lu1.jpg
lu1.jpg (86.49 KiB) Visad 9774 gånger
lu2.jpg
lu2.jpg (99.83 KiB) Visad 9774 gånger
lu3.jpg
lu3.jpg (246.03 KiB) Visad 9774 gånger
lu4.jpg
lu4.jpg (122.55 KiB) Visad 9774 gånger
lu5.jpg
lu5.jpg (128.06 KiB) Visad 9774 gånger
lu6.jpg
lu6.jpg (161.77 KiB) Visad 9774 gånger
lu7.jpg
lu7.jpg (112.35 KiB) Visad 9774 gånger
lu8.jpg
lu8.jpg (92.94 KiB) Visad 9774 gånger
lu9.jpg
lu9.jpg (112.07 KiB) Visad 9774 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-17 19:28

Kul!

Sidospår: Vad fyller vecken i pappkonen för funktion?

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-10-17 21:05

Det ser inte så bra ut där i mitten på baselementet. Är dammkåpan paj eller vad är det för smuts där? Ser ut som korrosion. Skrapar talspolen när man trycker ner den (stabilt)?

Intressant hur Luxor-prylar alltid är fulla med Marcom-kondensatorer och Audax-diskanter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-17 21:50

AlNiCo skrev:Det ser inte så bra ut där i mitten på baselementet. Är dammkåpan paj eller vad är det för smuts där? Ser ut som korrosion. Skrapar talspolen när man trycker ner den (stabilt)?

Intressant hur Luxor-prylar alltid är fulla med Marcom-kondensatorer och Audax-diskanter.

Är det inte krafs från skumkanten där på dammkåpan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-18 10:06

AlNiCo skrev:Det ser inte så bra ut där i mitten på baselementet. Är dammkåpan paj eller vad är det för smuts där? Ser ut som korrosion. Skrapar talspolen när man trycker ner den (stabilt)?

jo det är rester av skumkanten som ligger i mitten på baselementet. Talspolen skrapar nog när man trycker ner konen men inte så mycket när man hittar mittläget och jag antar att det är det här mittläget man måste fixera när man kantar om (?) föreställer mig också att det är just den biten jag skulle få problem med ifall jag skulle prova o kanta om själv... limmet hugger fast i kanterna när konen inte är helt centrerad o jag tappar nerverna :twisted: :twisted:

Zapanasta ifall du läser detta... har du några såna här 8 tummare (färdigt omkantade) i ditt Luxor förråd som du vill sälja? :)

Har fattat lite tycke för de här lådorna nu även om jag ännu inte vet hur de låter. Tvättade o polerade upp ena högtalarlådan o den blev riktigt fin med lyster i faneret. Lyckligtvis är gallren inte heller inbucklade behöver bara lite ny svart färg. Lådorna verkar också välgjorda innuti med täta limfogar.

Nu borde man ju hitta en matchande Luxor Dirigent receiver med likadant fanerhölje :mrgreen:

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-10-18 14:14

Att kanta om utan att det skrapar efteråt är jätteenkelt. Bara att ta loss dammkåpan med lite etanol eller liknande lösningsmedel, sen klippa en pappersbit som är blank och lite tjock, typ en tidnings fram/baksida, som man sedan rullar ihop och trycker ner i gapet. Det måste vara klippt så att det blir exakt lika stort som ringen. Då är konen perfekt centrerad. Bara att limma på kanten sen - kommer bli jättebra.

De här gamla högtalarna och en Luxor dirigent-receiver... låter som ett äkta low-fi-system. :P

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-18 15:38

okej tack för tipset, kanske man kan greja en omkantning trots allt...

low-fi kanske men det här handlar ju om nostalgi ljud och det är ju det som är välljud i det här fallet :wink:

kollade annars Ljudfokus webshop (som det indirekt länkades till innan) angående skumkanter. Deras köpvillkor för beställningar till utlandet är rätt märkliga:

Leverans till utlandet:
"...Bor du i Norge, Danmark eller Finland och vill beställa måste du hämta ut dina varor på ett postkontor i Sverige..."

då är det väl ingen utlandsbeställning ifall jag måste åka till Sverige för att hämta ut grejerna.

nåja förstås finns det andra ställen att köpa skumkanter ifrån...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-10-18 20:28

Hej,nu fick jag syn på tråden.Nä några såna element har jag inte,men kolla i mitt galleri vilket lim osv du ska använda..

googla bara (hemma hos Sollerön),så hittar du det direkt och sen finns det ett album som heter kanta om basar.Lycka till :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-18 21:03

zapanasta skrev:Hej,nu fick jag syn på tråden.Nä några såna element har jag inte,men kolla i mitt galleri vilket lim osv du ska använda..

googla bara (hemma hos Sollerön),så hittar du det direkt och sen finns det ett album som heter kanta om basar.Lycka till :)

Tack! skall kolla in det när det blir dags, måste först beställa skumkanter :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-18 21:06

MiaM skrev:Kul!

vecken i konen kanske finns där för att ge stabilitet :?:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-10-18 23:02

GrosvenorAudio skrev:
MiaM skrev:Kul!

vecken i konen kanske finns där för att ge stabilitet :?:

Nej dom är där för att elementet ska spela högre frekvenser (när elementet spelar höga frekvenser så vibrerar bara innersta delen men när det spelar låga frekvenser så vibrerar hela konen)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-19 14:50

Tack JB för förklaringen.

Beställde nu annars nya skumkanter från Grekland 8O då måtten stämde bra o priset var ok.

Får se hur det går sen med omkantningen :)

http://www.ebay.com/itm/301296230518?_trksid=p2060778.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Bilagor
skumkant.JPG
skumkant.JPG (82.77 KiB) Visad 9578 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Luxor igen... Briljant 6831 högtalare

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-23 16:47

Snabb leverans (4 dagar) då skumkanterna redan idag låg i postlådan. Satte en skumkant löst ovanpå högtalaren för att testa passformen, De ser ut att passa bra även om kanterna som skall limmas (skrynkliga på bilden) känns tunna fast det skall kanske va så...

Kan du Alnico tipsa om något bra lim för detta, något som finns att köpa här i våra trakter :)
Bilagor
kan2.jpg
kan2.jpg (168.79 KiB) Visad 9521 gånger
kan1.jpg
kan1.jpg (131.99 KiB) Visad 9521 gånger

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-10-24 08:28

Bra initsiativ skall själv genast försöka renovera mina gamla OA5 som katten pissat på genom gallret.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-10-24 22:12

Du kan limma med vattenlösligt kontaktlim. Lätt att jobba med. Gjort det på flera element. Även använt "karlsonsklister" - funkar det med...hoppas jag...
/Krister

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-24 22:44

Renobo skrev:Du kan limma med vattenlösligt kontaktlim. Lätt att jobba med. Gjort det på flera element. Även använt "karlsonsklister" - funkar det med...hoppas jag...
/Krister

Tack för det :) tänkte att det behöver vara ett lim som inte fäster direkt så man hinner justera kanterna.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-10-25 07:15

Jag föredrar Cascos universallim när jag kantar om men går med vanligt kontaktlim också. Träliga om man har kontaktlim som har lösningsmedel i sif är att kanten kan våga/krulla sig av lösningsmedlet. Många av de billigaste (typ öobs egna) vattenbaserade kontaktlim har en torktid på 30-45 minuter vilket är onödigt mycket så de försöker jag undvika :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-10-26 22:34

Jag har använt olika limtyp varje gång, bara tagit det som funnits tillgängligt för tillfället. Kontaktlim, trälim, papperslim... allt har funkar lika bra för mig. Har även i bland applicerat lite superlim på sina ställen för att få saker att fastna snabbt. Det viktigaste att tänka på är mängden. För lite och det blir dålig kontakt och "hål" mellan metall/kon och kant, för mycket så tar det skitlänge för det att torka, och det blir ett jättefult resultat. Jag är typ en perfektionist så jag accepterar inte att man kan se lim på konen när allt är färdigt. :P

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2014-10-27 11:39

Hoppas en dag jag kommer över ett par billiga element jag kan testa att kanta om. Men en fråga ang lim. Finns det någon som vet vilket lim som tål tidens tand? En vän till mig har ett par Mirage M1. Och de har en gång varit omkantade. Men limmet hade släppt efter ett par år. Slipper helst det känner jag.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-11-18 17:05

Hur går det med renoverandet?

Ska själv kanta om ett par JBL-basar inom kort. Smånervös. Känner mig inte helt 100% självsäker på den här grejen ännu, även om det gått bra hittills. :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-11-19 22:06

AlNiCo skrev:Hur går det med renoverandet?

Ska själv kanta om ett par JBL-basar inom kort. Smånervös. Känner mig inte helt 100% självsäker på den här grejen ännu, även om det gått bra hittills. :)

har inte gjort det ännu :) mycke annat på gång men förr eller senare blir det av och då uppdaterar jag tråden.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-12-30 10:41

Nu är det på gång :D ledig o lämpligt med lite nyårspyssel.

Tvättade rent kanterna på såväl kon som korg. Testade idag att limma fast innerkanten av den nya skumkanten på konen men det sk*t sig då jag provade med ett universallim som ännu efter en halvtimme vägrade att fästa (kanten bara bubblade upp tillbaka) tvättade bort limresterna och skall göra ett nytt försök med Bostik kontaktlim :evil:
Bilagor
lu3.jpg
lu3.jpg (28.5 KiB) Visad 8910 gånger
lu1.jpg
lu1.jpg (24.85 KiB) Visad 8910 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-12-30 12:10

ok var tydligen för blygsam skulle ha valt Bostik Contact på en gång. Nu blev det bra direkt och kanten sitter perfekt! satte lite papper under membranet för att höja upp konen så gick det lättare o limma skumkanten på plats. Ännu har jag kvar att limma ytterkanten i korgen. När jag tog bort pappret och konen sjönk ned så verkar den ha centrerat sig redan 8O är det möjligt? för det hörs inte det minsta skrap fast man "pumpar" konen nedåt.

Tänker nu köra en 50hz ton i elementet samtidigt som jag limmar ytterkanten och lyssna efter skrapljud...
Bilagor
lu5.jpg
lu5.jpg (31.49 KiB) Visad 8894 gånger
lu4.jpg
lu4.jpg (25.06 KiB) Visad 8894 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-12-30 14:59

:) hejja!

ps. var försiktig med volymen när du lägger på tonen så du inte knäcker steget eller skjuter elementet

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-12-30 15:24

Cicaro skrev::) hejja!

ps. var försiktig med volymen när du lägger på tonen så du inte knäcker steget eller skjuter elementet

jo :) fast nu har jag det problemet att jag inte har någon förstärkare hemma så får inte ut 50 hz tonen till elementet. Testade med datorhögtalarna 2.1 system tog ut signalen från ena satelitkanalen men där finns förstås inga så låga toner... låter ok i det ljudspektra som hörs men som sagt har inte möjlighet o testa mera än så just nu.

Sen skrev du Cicaro att du bytte elektrolytkondingar i dina 6831. Jag har aldrig gjort något sådant heller men antar att det är de där gråa filurerna som syns på filtret :) finns ju bara 1 st på varje kort så lite svårt o ta fel där även för en novis. Kanske skulle jag också klara av o byta dessa MEN vad skall jag köpa för kondingar? vilket värde skall dom ha o var hittar man såna?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-12-30 16:00

Rätt gissat, det är de gråa filurerna. Värdet står på dem. Borde stå någonting uF respektive någonting V (eller VW, eller VAC osv)

Om det är en vanlig 4 ohmshögtalare är det en 4uF 50V (iom. att diskanterna är seriekopplade och det är ett vanligt första ordningens filter med delningsfrekvens på 2500Hz).

Just exakt 4uF kan vara lite knivigt att få tag i idag (inget standardvärde) och i och med att värdet är såpass lågt skulle jag byta till en plastfilmskonding och inte sätta dit en ny elektrolyt.

Eftersom 4uF inte är så lätt att f åtag på har man egentligen två alternativ. Det ena är att ändra delningsfrekvensen något genom att ta en 3.9uF (flyttar delningsfrekvensen något uppåt men bör inte ge någon problem. (Ändra till 3.3uF eller 4.7uF skulle jag dock inte göra!) Ska man vara riktigt kinkig så ska det vara en kodning på 3.98uF för att få den delningsfrekvens som luxor specat. (Det ligger dock inom felmariginalen).

Är man slö och är beredd att chansa kan man beställa på ebay (ex de här som var i princip första sökträffen jag fick http://www.ebay.co.uk/itm/Hi-Fi-Crossov ... 1c342337e0), Tyvärr vet man då inte vad man får för något egentligen har själv köpt just plastfilmskondingar på ebay och ibland har man tur och ibland mindre tur.

Bor du i Stockholmstrakten brukar Hifikit ha hemma även om deras är av lite högre kvalitet och kostar desto mer. (http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... densatorer). Tror även elfa och mouser har 3.9uF plastfilmisar.

Det andra alternativet som är lite krångligare är att ersätta den ensamma kondningen med flera parallella om man har lättare att få tag på 2uF eller några andra värden som tillsammans blir 4 :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-31 00:09

3,9 + 0,1 µF förslagsvis.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-02 18:35

50Hz kan du få direkt från en nättrafo med låg utspänning, lämpligtvis i serie med något motstånd (t.ex. en lampa om du inte har något annat liggandes).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-06 11:24

Cicaro skrev:Rätt gissat, det är de gråa filurerna. Värdet står på dem. Borde stå någonting uF respektive någonting V (eller VW, eller VAC osv)

Om det är en vanlig 4 ohmshögtalare är det en 4uF 50V (iom. att diskanterna är seriekopplade och det är ett vanligt första ordningens filter med delningsfrekvens på 2500Hz).

Just exakt 4uF kan vara lite knivigt att få tag i idag (inget standardvärde) och i och med att värdet är såpass lågt skulle jag byta till en plastfilmskonding och inte sätta dit en ny elektrolyt.

Eftersom 4uF inte är så lätt att f åtag på har man egentligen två alternativ. Det ena är att ändra delningsfrekvensen något genom att ta en 3.9uF (flyttar delningsfrekvensen något uppåt men bör inte ge någon problem. (Ändra till 3.3uF eller 4.7uF skulle jag dock inte göra!) Ska man vara riktigt kinkig så ska det vara en kodning på 3.98uF för att få den delningsfrekvens som luxor specat. (Det ligger dock inom felmariginalen).

Är man slö och är beredd att chansa kan man beställa på ebay (ex de här som var i princip första sökträffen jag fick http://www.ebay.co.uk/itm/Hi-Fi-Crossov ... 1c342337e0), Tyvärr vet man då inte vad man får för något egentligen har själv köpt just plastfilmskondingar på ebay och ibland har man tur och ibland mindre tur.

Bor du i Stockholmstrakten brukar Hifikit ha hemma även om deras är av lite högre kvalitet och kostar desto mer. (http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... densatorer). Tror även elfa och mouser har 3.9uF plastfilmisar.

Det andra alternativet som är lite krångligare är att ersätta den ensamma kondningen med flera parallella om man har lättare att få tag på 2uF eller några andra värden som tillsammans blir 4 :)

Tack Cicaro för ditt omfattande svar. Uppskattar det! betydligt lättare för mig nu att veta vad jag skall köpa. Har nu kollat på elfas sida o tänkte beställa 2 sådana här (se länk) visst funkar det med dessa?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-481-92&toc=18844

sen undrar jag som novis ifall det är någon skillnad på upp o ner dvs när man löder fast den ? har en känsla av att det inte är någon skillnad vilken väg man vänder dom :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-06 14:34

Ingen fara :)

Den du länkade på elfa bör fungera alldeles utmärkt även om jag inte själv testat just det fabrikatet. Kanske lite overkill att den klarar 400VAC men databladet exemplifierar användning till högtalare så den ska fungera även till det.

Enda som kan vara är väl om den inte är samma storlek så det blir fel med hålen gentemot de gamla, men då får man trixa lite :)

Plastfilmskondingar är opolära så det spelar ingen roll hur du vänder den nya så länge som du kopplar in den där den gamla satt så du inte råkar förändra kopplingen i delningsfiltret. (Till skillnad från en elektrolytkonding som i de flesta fall är polära och kan explodera om man vänder dem fel eller kopplar in dem där det förekommer växelspänning. Fräser en hel del om man råkar göra det med en vanlig elektrolyt :oops: )

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-06 21:23

Cicaro skrev:..

enda som kan vara är väl om den inte är samma storlek så det blir fel med hålen gentemot de gamla, men då får man trixa lite :)...

jo de är inte lika långa/breda som de gamla men tänkte kanske man kan klippa av trådarna från de gamla kondingarna o alltså inte löda bort ledarna från kortet utan istället vira ihop med de nya kondningarnas ledare o sen löda på i skarven så att säga... eller låter det väldigt oseriöst? :)

i vilket fall så har jag nu lagt iväg en beställning på de här o sen blir det o plocka fram den gamla lödkolven :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-17 17:33

Kondingarna har kommit, oj va feta o stora dom var :D , och så impulsköpte jag en gammal Sansui R410L receiver bara för att ha något att få ut högtalarsignalen till elementen igenom så jag kan göra klart omkantningen.
Bilagor
fo.jpg
fo.jpg (32.02 KiB) Visad 6673 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-17 17:46

Wie! Jag skulle hellre löda loss de gamla kondingarna och sen få ner de nya kondingarna ben i hålen och, om det behövdes krympslanga benen på nya kondingarna. Desto färre skarvar desto färre lödningar som kan trilskas :)

Om alla lödningar är sjyssta funkar givetvis att löda på dem på de fd. Benen också och om de nya kondingarna ben är för korta har man inte så mycket val :twisted:

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-17 17:47

Men du, inte hade elfa sansuirecievers i lager?!?! :wink:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-18 20:05

gick nu så här... limmade fast ytterkanten i korgen lyssnade efter oljud och allt lät bra. Provspelade någon timme med elementet monterat i lådan o lådan öppen utan dämpning o hörde i något skede lite "skorrljud" men trodde det kom från dålig radiomottagning på nya receivern för ljudet försvann efter en stund och jag spelade bastung musik o allt lät bra. Även sedan jag monterat ihop högtalaren lät allt bra en stund men nu plötsligt skrapar elementet hela tiden... o förstås när jag satt allt på plats skruvar dit sockel o trodde den var klar :evil:

kondingen fick jag inte satt på rätt sida av kortet, trådarna på den nya grövre gick inte in i hålen hur jag än försökte då lödde jag fast den på baksidan o det verkar fungera.

ärligt talat tror jag inte att jag har motivation för att börja strula med elementet igen o försöka centrera mera så det gick ungefär som jag befarade från början, tyvärr.. dessutom har jag den andra högtalaren ogjord o motivationen att börja kanta om den nu är lika med 0. Högtalarna skall jag ha kvar men kommer troligen söka nya ersättningselement.

men hur kan skrapljudet vara borta ibland för att sen komma tillbaka plötsligt? borde det inte skrapa konstant om den är felcentrerad ??
Bilagor
lu3.jpg
lu3.jpg (57.98 KiB) Visad 6648 gånger
lu1.jpg
lu1.jpg (48.64 KiB) Visad 6648 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-18 20:27

Surt och Skumt. Det har jag bara varit med om en gång och då var det ett element som var nästan rätt centrerat som skratade när det satt i en vanlig fronthögtalare men inte när högtalaren låg ner på rygg. (Tyngdkraften)

Kommer nog någon snart som är bra på att dissikera element och kan ha idéer på vad som händer,

Jag skulle låta det vara någon dag eller två och sen centrera om elementet och se om det var felet.

Hade limmet torkat innan du började spela? Tänkte om den dragit snett och börjat skrata för att limmet torkat efteråt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-18 21:02

limmat hade nog torkat......... har precis skruvat isär högtalaren igen... elementet ute och jag har skurit loss dammkåpan (det jag inte vågade göra innan) har nu försökt centrera med en pappersbit som någon tipsade om innan och skall göra ett nytt o sista försök att limma igen. Fick loss den limmade yttekanten på skumkanten även om den blev lite skadad.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-01-18 21:19

Jag har råkat ut för skrapfenomenet när talspolen fått en liten knäck för att den varit ute ur magnetgapet och vänt - ibland så liten skada att den börja skrapa först när spolen blir varm.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-18 23:53

Goda nyheter. Nu har jag som sagt gjort om kantningen o centrerat med hjälp av en pappersbit och åtminstone för tillfället spelar högtalaren bra :D :D hoppas verkligen att det håller o även låter bra i morgon när limmet torkat helt. Blev förvånad när jag skar loss dammkåpan och det under den fanns massor med damm! inte bara löst damm utan även en beläggning av damm o smuts på talspolen kan väl ha att göra med att elementet ligger vertikalt o samlar damm lättare. Nu har jag dammsugit o gjort rent där i mitten.
Bilagor
cen.jpg
cen.jpg (68.46 KiB) Visad 6622 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-19 06:45

Håller tummarna!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-19 10:29

Det är ganska troligt att det var dammet som gjorde att talspolen skrapade. Speciellt med tanke på att det inte skrapade hela tiden, utan endast antagligen när dammet hade flyttat sig och hamnat där det inte borde. Jag har flera gånger upplevt att högtalare - i perfekt skick - skrapat, enbart p g a smuts.

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2015-01-19 14:25

Ja, damm eller "sot". Här en länk till en diskussion av jansch om "sotning": http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=38362&p=1004853&hilit=sotning#p1004853

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-19 19:57

AlNiCo skrev:Det är ganska troligt att det var dammet som gjorde att talspolen skrapade. Speciellt med tanke på att det inte skrapade hela tiden, utan endast antagligen när dammet hade flyttat sig och hamnat där det inte borde. Jag har flera gånger upplevt att högtalare - i perfekt skick - skrapat, enbart p g a smuts.

tror också på dammet nu... inga skrapljud idag! så nu börjar jag tro på högtalaren igen :) lättad o glad över detta idag att den spelar så fint o glad för att jag inte gav upp utan gjorde ett nytt försök med kantningen o upptäckte då dammet under kåpan. Nu hade jag ingen dammkåpa att sätta tillbaks (skar sönder den gamla) borde jag hitta någon ny kåpa o sätta dit? eller kan man klippa en rund tygbit o limma fast i brist på annat? eller bara lämna det som det är. Finns ju redan ett tyg under gallret på lådan.

Tycker högtalaren låter bäst på akustisk musik... basen är nästan obefintlig fast det var väl ganska väntat. Kan också bero på ljudet från Sansui receivern som jag upplever som kyligt o basfattigt (även med hörlurar) tror de här högtalarna skulle må bra av en annan förstärkare som levererar lite varmare ljud.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-19 21:45

Jag hade kört utan dammkåpa. Den som satt där gjorde ju ändå inte sitt jobb. ;)

Och en icke-tygbaserad kåpa kommer att agera negativt för ljudet.

Är lådan sluten och tät? Om inte så kommer du att tappa en hel del bas. För att upptäcka läckor kan du trycka ner baskonen och lyssna efter blåsljud. I en tät låda kommer dessutom konen ta tid på sig att komma tillbaka upp, eftersom det blir tryck i lådan när du trycker ner en tät kon.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-20 22:49

AlNiCo skrev:Jag hade kört utan dammkåpa. Den som satt där gjorde ju ändå inte sitt jobb. ;)

Och en icke-tygbaserad kåpa kommer att agera negativt för ljudet.

Är lådan sluten och tät? Om inte så kommer du att tappa en hel del bas. För att upptäcka läckor kan du trycka ner baskonen och lyssna efter blåsljud. I en tät låda kommer dessutom konen ta tid på sig att komma tillbaka upp, eftersom det blir tryck i lådan när du trycker ner en tät kon.

ja det får bli utan kåpa tycker också mellanregistret blev snäppet bättre (renare o tydligare) sedan jag fick bort dammet o kåpan.

Lådan verkar nog tät. Allt kändes väldigt packat o tät sedan man satte tillbaka alla plastskum skivor, 3 st som ju fyller upp hela innsidan. Skruvade fast underdelen + sockeln. Såklart hörs lite bas men den är väldigt torr o klen. Skall bli kul o testa med en annan stärkare för o se om basen förändras. Annars överlag så upplever jag högtalaren lite kylig o diskanten lite påträngande lite samma lyssningsintryck som jag fick med 8071, kanske typiskt "Luxor ljud" (?) vet inte... skall fixa till andra högtalaren inom de närmaste dagarna så sen kan jag höra båda två och i stereo :) för tillfället är det bara mono lyssning det handlar om.

Har också gett plåtgallren ett lager svart färg o det gjorde mycket för utseendet.

undrar nostalgiskt vem som i Luxorfabriken, tidigt sjuttiotal, skrev in siffrorna 272 med spritpenna :lol: någon annan som gillar sånt :?: :P
Bilagor
lu6.jpg
lu6.jpg (213.45 KiB) Visad 6531 gånger
lu4.jpg
lu4.jpg (83.76 KiB) Visad 6531 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-21 10:32

Att mellanregistret förbättras av att man tar bort dammkåpan är ingen ovanlighet. :) I synnerhet då det handlar om stora, hårda sådana. De tunna i tyg har mindre påverkan.

Det är svårt att avgöra hur basen blir när man bara har en högtalare. Tycker alltid att det brukar låta väldigt klent då.

Den där Sansui-receivern är specifierad för 40-20000 Hz. Det brukar vara 20-20000. När de "fuskar" så där brukar det innebära att de är mer eller mindre inkapabla att producera kraftfullt (eller bra, egentligen) ljud. ;) Jag har haft en mycket liknande Sansui - samma plastsidor på chassit och allt - som också hade liknande specifikationer. R-5 hette den. Inte nog med att den spelade dålig bas, diskanten var hemsk också. Massor med distorsion. Gjorde ganska ont att lyssna på den, och ljudet var otydligt. Och detta efter en fullständig renovering.

Jag hittade den på tippen tillsammans med en annan förstärkare - Luxman L-210 - och jag jämförde dem sida vid sida. Den senare var som honung för öronen efter att man plågats med Sansuin. ;) Den har dessutom sedan en rätt lång tid tillbaka fått en mer eller mindre permanent plats som huvudstereo. Liten, snygg, bra. Älskar den. Och den var gratis!

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-23 09:09

Jag skulle nog helst sätta dit en dammkåpa igen för att inte få in skräp igen i spolen men det är jag :)

Skönt att skrapet försvann och ännuenomkantning lyckades :) Nu blev jag ju sugen på att flytta högtalarkablarna från om71 till mina briljanter för att se hur de lät, det var länge sen de var igång.

Snyggt med nylackat galler, det har jag funderat på men inte lyckats ta loss dem så det har fått vara

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-23 22:02

AlNiCo skrev:Att mellanregistret förbättras av att man tar bort dammkåpan är ingen ovanlighet. :) I synnerhet då det handlar om stora, hårda sådana. De tunna i tyg har mindre påverkan.

Det är svårt att avgöra hur basen blir när man bara har en högtalare. Tycker alltid att det brukar låta väldigt klent då.

Den där Sansui-receivern är specifierad för 40-20000 Hz. Det brukar vara 20-20000. När de "fuskar" så där brukar det innebära att de är mer eller mindre inkapabla att producera kraftfullt (eller bra, egentligen) ljud. ;) Jag har haft en mycket liknande Sansui - samma plastsidor på chassit och allt - som också hade liknande specifikationer. R-5 hette den. Inte nog med att den spelade dålig bas, diskanten var hemsk också. Massor med distorsion. Gjorde ganska ont att lyssna på den, och ljudet var otydligt. Och detta efter en fullständig renovering.

Jag hittade den på tippen tillsammans med en annan förstärkare - Luxman L-210 - och jag jämförde dem sida vid sida. Den senare var som honung för öronen efter att man plågats med Sansuin. ;) Den har dessutom sedan en rätt lång tid tillbaka fått en mer eller mindre permanent plats som huvudstereo. Liten, snygg, bra. Älskar den. Och den var gratis!

Tror också högtalarna kommer låta bättre men en annan förstärkare. Jag brukar aldrig ha basreglaget i botten på förstärkare men med denna finns inget val. Det här är annars min första Sansui pryl någonsin :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-23 22:13

Cicaro skrev:Jag skulle nog helst sätta dit en dammkåpa igen för att inte få in skräp igen i spolen men det är jag :)

Skönt att skrapet försvann och ännuenomkantning lyckades :) Nu blev jag ju sugen på att flytta högtalarkablarna från om71 till mina briljanter för att se hur de lät, det var länge sen de var igång.

Snyggt med nylackat galler, det har jag funderat på men inte lyckats ta loss dem så det har fått vara

ja det borde man antagligen göra (får man köpa lösa dammkåpor någonstans?) men då måste högtalaren igen plockas isär och baselementet måste skruvas loss... fick redan göra nya skruvhål (när jag hade loss elementet andra gången) i den torra o porösa spånplattan eftersom originalhålen inte "drog" längre. Sen är det väldigt bökigt o få dit dämpningen pga av alla trådar till de fyra diskanterna. Men visst klart man orkar med det om man bestämmer sig :)

tycker absolut du skall plocka fram dina Briljanter Cicaro ! :D o kom med en recension o kanske någon bild också :)

som du ser på bilden med maskeringstejpen så hade jag inte loss mina galler utan maskerade med tejp och sprejade ett par lager färg från alla håll. Tror man skall undvika o ta bort gallren gissar att de lätt blir skeva o buckliga då.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-23 22:54

GrosvenorAudio skrev:ja det borde man antagligen göra (får man köpa lösa dammkåpor någonstans?)

...text bortklippt...

tycker absolut du skall plocka fram dina Briljanter Cicaro !

Lösa dammkåpor finns på bl.a ebay. Bara söka på "speaker dust cap" och sen hitta med lagom dimension.

Ja någon dag ska jag göra det, dock inte den här helgen för mycket annat. Mitt minne av dem är dock klena i djupbasen, skrikig diskant och avsaknad av mellanregister. Sen vet jag inte om jag någonsin lät dem spela in ordenltigt efter att jag kantade om dem eller om de blev stående för att jag fick några andra som passade bättre i inredningen...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-24 00:16

Cicaro skrev:... Mitt minne av dem är dock klena i djupbasen, skrikig diskant och avsaknad av mellanregister. ...

dessvärre tror jag att du beskriver högtalarna ganska bra där men ljudet är ju inte allt (åtminstone inte för mig) och jag har förhoppningar om att mitt par kommer o låta lite bättre men annan kringutrustning. Jag gillar designen på Briljant o det härliga äkta faneret och så har jag alltid haft en förkärlek för rundspridande högtalare. Lådorna smälter dessutom bra in i min nuvarande rumsinredning.
Bilagor
brille.jpg
brille.jpg (51.84 KiB) Visad 6454 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-24 10:08

Ännu ett exempel på att utseendet är viktigare än ljudet. ;)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-24 13:08

har öppnat upp andra högtalaren nu. Detta element är i sämre skick. Bakom dammkåpan fanns inte bara damm det är också korroderad o konen skrapar massor o tar fast när man trycker ner den... suck :( det är så tight där, troligen av all rost, att jag inte verkar få ner pappersremsan när jag skall centrera. Skall dammsuga mera o försöka igen
Bilagor
kor.jpg
kor.jpg (91.85 KiB) Visad 6424 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-24 16:49

Det där ser nog riktigt kört ut, tyvärr.

Nu kan du ju i stället satsa på ett fetare baselement. Finns ingen poäng med att ha dessa i original hur som helst, eftersom de ändå låter dåligt.

Jag hade letat upp någon lite nyare högtalare (70-80-tal) på loppis med tiotummare, och satt in dem i stället. Eftersom det handlar om slutna lådor så kan man sätta i typ vilket element som helst utan att det blir "fel".

Salora KS-330 ser man ju rätt ofta, t ex, och de har ju riiiiiktigt fina Seas-basar, gjorda för slutna kabinett dessutom. Dock lite synd att slakta högtalare som är så oerhört mycket bättre.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-24 18:19

Det är inte ett jätte jbb att ersätta dessa element med något annat och roligare :)

släng i ett par lämpliga element som gör sig bra i slutna lådor utan kompencering (högt Q) och med så bra spridning som möjligt, då borde det kunna bli klart bättre än med dessa element och inte behöver det blir dyrt heller.
Kan ju gå att hitta något för 300-500kr/st som kan göra jobbet med marginal bättre än dessa, TROR jag :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-24 18:40

AlNiCo skrev:Det där ser nog riktigt kört ut, tyvärr.

Nu kan du ju i stället satsa på ett fetare baselement. Finns ingen poäng med att ha dessa i original hur som helst, eftersom de ändå låter dåligt.

Jag hade letat upp någon lite nyare högtalare (70-80-tal) på loppis med tiotummare, och satt in dem i stället. Eftersom det handlar om slutna lådor så kan man sätta i typ vilket element som helst utan att det blir "fel".

Salora KS-330 ser man ju rätt ofta, t ex, och de har ju riiiiiktigt fina Seas-basar, gjorda för slutna kabinett dessutom. Dock lite synd att slakta högtalare som är så oerhört mycket bättre.

mot alla odds så är nu basen omkantad och spelar faktiskt helt ok :mrgreen: (åtminstone just nu) skall jag väl tillägga.) Jag har skrapat loss rost, löst upp rost, skrapat igen, pillat i glappet med pappersremsor, dammsugit o så om igen. Till slut släppte konen o började röra på sig. Kantade om o sen klippte jag till en rund tygbit av ett tyg som jag tidigare använt till högtalargaller. Limmade fast den runda tygbiten där dammkåpan suttit tidigare, det får duga så.

Skall prova högtalarna så här nu ett tag. Ifall basarna börjar skrapa o låta illa då blir det nya utbyteselement helt klart men jag skall ge dom en chans först :)

Salora KS 330 (och 340) är ett par högtalare som jag flera gånger varit så nära o köpa men aldrig blivit av, så många gånger att det nästan gått troll i det

Sen har jag också kvar Jamo högtalarna i lagret ifall det skulle bli veklig kris. Tro det eller ej men de är ännu otestade :oops:
Bilagor
mitt2.jpg
mitt2.jpg (54.93 KiB) Visad 7183 gånger
mitt.jpg
mitt.jpg (68.38 KiB) Visad 7183 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-25 09:28

Med nya gummiringar så behöver man väl spela in högtalarna ungefär som när de är nya - det kan kanske vara läge att poppa en del (med musik som ger mycket konutslag lämpligtvis) innan de döms ut helt.

(OBS, jag har aldrig lyssnat på denna modell utan spekulerar lite generellt här)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-29 15:22

Har nu lyssnat på högtalarna aktivt ett par dagar och nu med båda högtalarna samtidigt ännu bara med Sansui receivern eftersom jag inte hittat något annat i förstärkarväg o testa med. Det positiva med lyssningsintrycket är den fina stereo bilden hur mycket det sen har o göra med själva högtalarna, receivern o rummet vet jag inte antagligen en kombination av alltsammans. I vilket fall är det ett njutbart stereoljud på viss musik.

Någon som vet om de här Briljant högtalarna såldes tillsammans med någon speciell Dirigent modell? skulle vilja få tag på en Luxor 7100 har sökt en tid men det verkar inte vara helt lätt o hitta en sådan just nu.... eller om det finns andra receivrar som ser liknande ut (behöver inte va ambiofoni som 7100) skulle va trevligt o plocka ihop en hel Luxor anläggning (receiver, skivspelare o kassettdeck) med separata delar helst.
Bilagor
lul.jpg
en sådan vill jag ha tag på !
lul.jpg (28.03 KiB) Visad 7121 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-29 21:19

Ack ja. 5-poliga DIN-kontakter, loudness, ambiofoni. Nostalgin sköljer över en. Min första var en Dirigent 3000 från 1977...

Denna kanske du redan har sett (dock med skivspelare):
http://www.tradera.com/item/170607/2247 ... -renoverad

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-30 21:02

Kalejdokom skrev:Ack ja. 5-poliga DIN-kontakter, loudness, ambiofoni. Nostalgin sköljer över en. Min första var en Dirigent 3000 från 1977...

Denna kanske du redan har sett (dock med skivspelare):
http://www.tradera.com/item/170607/2247 ... -renoverad

jo visst är det nostalgi på hög nivå. Jo såg den annonsen på blocket fast jag har nu fått erbjudande att köpa en 7100 receiver men säljaren vil ha motsvarande 1000 kronor för den. Är man galen om man betalar ett sådant överpris:)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-30 22:00

Jag tycker nog att den är värd max 20 euro. Kanske 30.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-30 22:35

AlNiCo skrev:Jag tycker nog att den är värd max 20 euro. Kanske 30.

Precis. Har redan bjudit 50 euro men fick kalla handen... men du vet (kanske) det är ju så där här... folk har hört att vintage är hippt och de tror sig ha guld i skåpen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-31 19:06

Grattis till köpet (såg i Falkis tråd att det blev affär)! Jag skulle kunna betala 1000 spänn bara för att ha den stående framme, som prydnadspryl :) . Om den dessutom skulle fungera vore det ren bonus.

Grattis, som sagt. Hoppas att den funkar. Du behöver inte berätta om du lyckades pruta 8) .

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-31 19:08

fick ner priset en aning o har nu köpt denna Luxor 7100 :) ser ut att va samma mörka träfaner som på Briljanterna.

Spännande nu att invänta o se om jag kommer o bli nöjd med den här, aldrig sett eller hört en 7100 i verkligheten. Vet att en del signallampor e mörka o behöver bytas, var hittar man såna? (vill ha glaslampor inget led)

Säljaren postade en drös med bilder till mig...här kommer några...
Bilagor
7d.JPG
7d.JPG (51.67 KiB) Visad 7036 gånger
7c.JPG
7c.JPG (27.18 KiB) Visad 7036 gånger
7b.JPG
7b.JPG (43.38 KiB) Visad 7036 gånger
7a.JPG
7a.JPG (35.31 KiB) Visad 7036 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-31 19:44

:)

Håller tummarna att den fungerar som den ska. Ecotec i Motala kan ha lamporna. Annars kan man ofta hitta lampor som går att få dit lite här och där. Beror på vad det för amp och volt på dem :-)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-02-01 09:30

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-01 22:45

oh TACK! :) hittade åtminstone 2 st lampor där i servicelistan: 35 v och 10 v 50ma

förvånas alltid lite när jag ser de här skannade luxor bladen... hur noggrant och väldokumenterat allting verkar vara. Ofta med reservdelsnummer osv. Vet inte om alla tillverkare på den tiden var så ambitiösa

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-02-02 00:09

Det brukar vara sjukt svårt att hitta passande lampor till Luxor (och övriga europeiska) prylar. Alltid helgalet blandade (och dessutom udda) specifikationer, storlekar och monteringsmetoder. Absolut lättast är att bara sätta vita lysdioder i serie med passande motstånd där. Ofta sitter lamporna i Luxor-prylarna bakom färgade plastfönster, och då är det ändå omöjligt att se skillnaden mellan lampa och lysdiod.

För övrigt tror jag inte det ska vara några större problem med ljudkvaliteten på denna. Jag hade en Luxor 2200 som liknar denna, fast troligen betydligt billigare, och den var faktiskt riktigt bra som förstärkare.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-05 23:28

AlNiCo skrev:Det brukar vara sjukt svårt att hitta passande lampor till Luxor (och övriga europeiska) prylar. Alltid helgalet blandade (och dessutom udda) specifikationer, storlekar och monteringsmetoder. Absolut lättast är att bara sätta vita lysdioder i serie med passande motstånd där. Ofta sitter lamporna i Luxor-prylarna bakom färgade plastfönster, och då är det ändå omöjligt att se skillnaden mellan lampa och lysdiod.

För övrigt tror jag inte det ska vara några större problem med ljudkvaliteten på denna. Jag hade en Luxor 2200 som liknar denna, fast troligen betydligt billigare, och den var faktiskt riktigt bra som förstärkare.

trevligt om det är en förstärkare med fin ljudkvalite. Paketet finns nu på posten o väntar på mig :) hoppas jag hinner hämta ut det imorgon kväll lagom till helgen... spännande!
Bilagor
luxorsale.jpg
...på tiden det begav sig.
luxorsale.jpg (30.07 KiB) Visad 6935 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-06 19:08

han som sålde o paketerade var en äldre herreman och uttryckte oro över hur han skulle få Luxorn paketerad och skickad iväg. Nu förstår jag varför, blev minst sagt orolig när jag såg paketet på posten. Verkar bara vara ett lager wellpapp direkt utanpå receivern 8O alltså minimalt med emballage...återstår att se hur innehållet ser ut...
Bilagor
delivery.jpg
delivery.jpg (53.42 KiB) Visad 6904 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-10 18:02

receivern hade klarat transporten bra trots allt. Lyssnat lite på den nu och visst levererar den ett betydligt trevligare ljud än Sansuien. Ljudet släpper på ett annat sätt från högtalarna och är mera fylligt o varmt. Här är det inte tal om att dra tonkontrollerna i botten.. låter bra ändå och redan på "1" är volymen relativt hög. Fanns massor av damm inne i receivern som jag nu städat bort. Hittade bara 2 st kontrollampor en för power och andra för stereo indikering. Båda lampor en 10 volt + 35 v gick att beställa från Elfa så väntar på att få dom utbytta.
Bilagor
ins3.jpg
ins3.jpg (156.01 KiB) Visad 6881 gånger
ins2.jpg
ins2.jpg (126.61 KiB) Visad 6881 gånger
ins1.jpg
ins1.jpg (176.27 KiB) Visad 6881 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: Luxor igen... Briljant 6831 högtalare. Nu med Luxor 710

Inläggav AlNiCo » 2015-02-11 12:16

Vad hände egentligen med den första bilden? Den är helt grön och liten och bara jättekonstig. Aldrig sett något liknande.

De andra bilderna är spännande. Jag mår verkligen illa av europeisk gammal elektronik. Det ser så... primitivt ut. :P Jag får alltid känslan av att de som låg bakom prylarna inte var särskilt kunniga på den tiden, även om det säkert inte riktigt stämmer (helt).

Utsidan är dock rätt intressant. Jag såg faktiskt en Dirigent 7200 på loppis i går. Första gången. Den är ju helt galet stor. Mycket, mycket större än vad jag förväntat mig.

Kul att det låter bättre. Jag kan tänka mig att det skrapar en väldig massa i alla skjutreglage, eller?

PS: Beställ helst inte prylar från Elfa. Håll dig till Vekoy. Bättre urval och priser. Och betydligt billigare fraktkostnad (eller ingen, det är ju rätt lokalt). De har jättemycket lampor där faktiskt.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-02-11 16:41

Mikrofoningång med DIN-kontakt baktill!

Och tunern har "filter" för att slippa kunna höra reklamkanalerna, d.v.s. skalan går bara till 104MHz. Skönt :D

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-12 21:38

AlNiCo skrev:Vad hände egentligen med den första bilden? Den är helt grön och liten och bara jättekonstig. Aldrig sett något liknande.

De andra bilderna är spännande. Jag mår verkligen illa av europeisk gammal elektronik. Det ser så... primitivt ut. :P Jag får alltid känslan av att de som låg bakom prylarna inte var särskilt kunniga på den tiden, även om det säkert inte riktigt stämmer (helt).

Utsidan är dock rätt intressant. Jag såg faktiskt en Dirigent 7200 på loppis i går. Första gången. Den är ju helt galet stor. Mycket, mycket större än vad jag förväntat mig.

Kul att det låter bättre. Jag kan tänka mig att det skrapar en väldig massa i alla skjutreglage, eller?

PS: Beställ helst inte prylar från Elfa. Håll dig till Vekoy. Bättre urval och priser. Och betydligt billigare fraktkostnad (eller ingen, det är ju rätt lokalt). De har jättemycket lampor där faktiskt.

första bilden är tagen med en gammal mobil ute på cykelvägen i halvmörker 8)

kan inte bedöma insidan då jag inte är så tekniskt lagd men du har antagligen rätt ser ju nästan ut som dubbla transformatorer eller är det sk "two windings in one" ?

- du menar antagligen Dirigent 2200 (?) har inte heller sett någon sådan i verkligheten.

- skall kolla Vekoy nästa gång, tack för tipset.

håller annars på att skissa på en måttanpassad hylla till Luxor 7100 :) en stilren o enkel hylla/ställning som också skall rymma en skivspelare o toppmatat kassettdeck. Bilder kommer senare...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-17 23:52

såja... skivbitar beställda. Blir o snickra en Luxor hylla till helgen :mrgreen: måttanpassat för Luxor 7100 med två st hyllplan. Ett extra hyllplan ovanpå med plats för kommande skivspelare och toppmatat kassettdeck
Bilagor
stand.jpg
stand.jpg (44.44 KiB) Visad 6716 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-02-18 09:59

Varför så låg? Förstärkaren vill man ju ha på minst en meters höjd, så man slipper ligga på golvet när man ska ändra volym. 8)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-18 16:00

AlNiCo skrev:Varför så låg? Förstärkaren vill man ju ha på minst en meters höjd, så man slipper ligga på golvet när man ska ändra volym. 8)

det är nog för designens skull hyllan blir låg :D och så för att den inte skall bli så skrymmande å ta stor plats. Nu kommer första hyllplanet att ligga på ca 44 cm och det är samma höjd som Briljant högtalarna har. Tänker mig att det ser genomtänkt o enhetligt ut när receivern o högtalarna är på samma höjd. Sen blir ju andra hyllan ovanpå högre upp...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-02-18 23:44

GrosvenorAudio skrev:det är nog för designens skull hyllan blir låg :D och så för att den inte skall bli så skrymmande å ta stor plats. Nu kommer första hyllplanet att ligga på ca 44 cm och det är samma höjd som Briljant högtalarna har. Tänker mig att det ser genomtänkt o enhetligt ut när receivern o högtalarna är på samma höjd. Sen blir ju andra hyllan ovanpå högre upp...

Tror det där blir ruskigt snyggt. Vad har du tänkt dig för material i skivorna? Trä för att matcha luxorn eller lackade för att bryta av mot trähöljet?

Det enda jag funderar på i designen är hur mycket luft du har över recievern? och om du tänkt att täcka sidorna också? För om det är tight mot sidorna och toppen så är jag lite orolig för kylningen, är nog bra att ha minst 5-6 cm öppet ovanför recievern innan nästa hylla för ventilationens skull (även om just dirigenterna är tämligen stryktåliga är det ju dumt att värma för mycket)

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-02-19 22:12

Stereohyllor skall vara låga! Man ska sitta på kuddar på heltäckningsmattan och äta chips samtidigt som man spisar plattor. Sedan ligger man ner på golvet o hånglar med flickvännen. :wink:
/Krister

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-20 19:35

Cicaro skrev:
GrosvenorAudio skrev:det är nog för designens skull hyllan blir låg :D och så för att den inte skall bli så skrymmande å ta stor plats. Nu kommer första hyllplanet att ligga på ca 44 cm och det är samma höjd som Briljant högtalarna har. Tänker mig att det ser genomtänkt o enhetligt ut när receivern o högtalarna är på samma höjd. Sen blir ju andra hyllan ovanpå högre upp...

Tror det där blir ruskigt snyggt. Vad har du tänkt dig för material i skivorna? Trä för att matcha luxorn eller lackade för att bryta av mot trähöljet?

Det enda jag funderar på i designen är hur mycket luft du har över recievern? och om du tänkt att täcka sidorna också? För om det är tight mot sidorna och toppen så är jag lite orolig för kylningen, är nog bra att ha minst 5-6 cm öppet ovanför recievern innan nästa hylla för ventilationens skull (även om just dirigenterna är tämligen stryktåliga är det ju dumt att värma för mycket)

materialet blir 22mm spånskiva lackad med halmatt svart färg så att det blir lite diskret bakgrund mot de vackra trähöljena på Luxor delarna. blir öppna hyllplan utan kanter så borde inte bli problem med luftväxlingen. Få se nu när jag sätter igång om allt blir som jag tänkt...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-20 22:56

.
Bilagor
ty.jpg
ty.jpg (61.32 KiB) Visad 6571 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-21 13:41

såja nu är det på gång :D tror det blir bra det här...
Bilagor
luxorstand.jpg
luxorstand.jpg (73.65 KiB) Visad 6554 gånger

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-02-21 13:50

Oj, vad fint! :D

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-21 14:17

Falkis skrev:Oj, vad fint! :D

Tack för det. :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-22 16:26

Renobo skrev:Stereohyllor skall vara låga! Man ska sitta på kuddar på heltäckningsmattan och äta chips samtidigt som man spisar plattor. Sedan ligger man ner på golvet o hånglar med flickvännen. :wink:
/Krister

ja... något i denna typiska 70 tals stil då :wink:
Bilagor
1974.jpg
1974.jpg (77.06 KiB) Visad 6888 gånger

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-02-22 18:55

Det där är väl en Philips-spelare, typ 212/222 electronic.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-02-22 19:21

Maccis skrev:Det där är väl en Philips-spelare, typ 212/222 electronic.

Man får hångla med Philips också...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-22 20:59

Renobo skrev:
Maccis skrev:Det där är väl en Philips-spelare, typ 212/222 electronic.

Man får hångla med Philips också...

visst :) här kommer lite mer Philips porr :mrgreen: men det får bli det sista sen lovar jag hålla mig till ämnet.
Bilagor
philips_1973_fall_catalogue.jpg
philips_1973_fall_catalogue.jpg (71.03 KiB) Visad 6869 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-02-23 03:20

Vilken skruv har man lös om man ställer TV'n på golvet trots att man har ett bord strax invid? :mrgreen:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-02-23 14:20

Blir det kanske mer konsumentpornografiskt på så vis?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-23 16:47

skall väl symbolisera någon form av lättja o frigjord njutning. Telefonen är ju också på golvet där hon sitter o fikar. Tvn antagligen portabel (syns infällt handtag ovanpå) den tidens melodi att obundet "flyta omkring" i rummet liksom :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-02-24 22:41

lite fler byggbilder... det övre hyllplanet är inte lika djup som det nedre (där 7100 skall ligga) samt att den går längre i bakkant detta för att skapa lite spännande dimension i hyllan :) vill inte rada alla komponenter i fas ovanpå varann. Inser också att övre hyllan inte kommer att rymma både skivspelare och kasettdeck därför kommer kasettdecket att få husera längst ner så kommer att såga ur ett hål till i bakstycket för kablaget till kasettdecket.

och jo det blev även improviserat en liten sockel under själva hyllan. Den sockeln fanns inte med i originalritningen :)
Bilagor
tr2.jpg
tr2.jpg (56.08 KiB) Visad 6790 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-02-28 07:39

GrosvenorAudio skrev:lite fler byggbilder... det övre hyllplanet är inte lika djup som det nedre (där 7100 skall ligga) samt att den går längre i bakkant detta för att skapa lite spännande dimension i hyllan :) vill inte rada alla komponenter i fas ovanpå varann. Inser också att övre hyllan inte kommer att rymma både skivspelare och kasettdeck därför kommer kasettdecket att få husera längst ner så kommer att såga ur ett hål till i bakstycket för kablaget till kasettdecket.

och jo det blev även improviserat en liten sockel under själva hyllan. Den sockeln fanns inte med i originalritningen :)

Ser ju ut att bli riktigt bra! Ska bli spännande att se när det är lackerat och klart!

Om jag får komma med ett förslag så (tycker jag i vart fall) brukar det oftast bli snyggast kabelhål om man har en borr i tillräckligt stor diameter och istället för att såga ett fyrkantigt hål borrar ett runt dito på lämpligt ställe för kabeldragning. Dessutom kan det ibland vara mer ändamålsenligt att borra kabelhålet i hyllplanet ovanför än att göra det i bakstycket :)

Nu har ju du lyckats såga ett snyggt hål där förstärkaren är men att göra hål när allt är monterat och få det snyggt klarar i vart fall inte jag! (gissar att det hålet sågades innan du monterade ihop hyllan?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-03 20:53

Cicaro skrev:
GrosvenorAudio skrev:lite fler byggbilder... det övre hyllplanet är inte lika djup som det nedre (där 7100 skall ligga) samt att den går längre i bakkant detta för att skapa lite spännande dimension i hyllan :) vill inte rada alla komponenter i fas ovanpå varann. Inser också att övre hyllan inte kommer att rymma både skivspelare och kasettdeck därför kommer kasettdecket att få husera längst ner så kommer att såga ur ett hål till i bakstycket för kablaget till kasettdecket.

Ser ju ut att bli riktigt bra! Ska bli spännande att se när det är lackerat och klart!

Om jag får komma med ett förslag så (tycker jag i vart fall) brukar det oftast bli snyggast kabelhål om man har en borr i tillräckligt stor diameter och istället för att såga ett fyrkantigt hål borrar ett runt dito på lämpligt ställe för kabeldragning. Dessutom kan det ibland vara mer ändamålsenligt att borra kabelhålet i hyllplanet ovanför än att göra det i bakstycket :)

Nu har ju du lyckats såga ett snyggt hål där förstärkaren är men att göra hål när allt är monterat och få det snyggt klarar i vart fall inte jag! (gissar att det hålet sågades innan du monterade ihop hyllan?

Tack för tipsen. Hyllan är färdig och det kommer nya bilder inom kort :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-03 23:08

Jag tycker nog det är bättre med hål baktill än mellan hyllplanen. Om man inte fyller varje hyllplan "till tak" så kommer kablar synas om man har hål i hyllplanen. Har man hål bakåt så syns bara kablarna om man tittar bakom. Om det nu är så att man har möbeln ståendes så att man ser baksidan så kan man kanske t.ex. ha dubbla bakstycken eller liknande för att gömma kablar.

P.S. nu verkar det ju vara en stereomöbel men om det också ska tittas på TV så kunde man kanske kombinera med att baksidan fortsätter uppåt och får fästen som passar en TV? (Vintage i all ära men just TV-apparaten får gärna vara en modern platt sak).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-08 17:39

luxor1.jpg
luxor1.jpg (60.36 KiB) Visad 6644 gånger
lite bilder nu då på den färdiga hyllan (svårt o ta bra bilder i motljus av svarta saker med en halvdålig kamera)
Den uppmärksamme ser att hyllan nu är lägre o det stämmer jag tyckte övre hyllplanet blev på tok för högt :) så sänkte ner det med 7 cm. Återstår att se vilken vinylspelare jag får tag på helst vill jag så klart ha en Luxor men vi får se... bytte också lampor på receivern så nu lyser både den gröna power lampan + röd för stereo indikering men tycker nog att Luxor är rätt tråkiga när det gäller skalbelysningar finns många andra från samma era som är betydligt bättre på den punkten. T.ex. finns det ju inget lyse för radiofrekvenserna och VU mätarna :( annars ljudmässigt är jag riktigt nöjd med 7100 som tillsammans med Briljanterna levererar ett riktigt mysigt vintage ljud :) basen är rätt "torr o burkig" men på vissa inspelningar överraskar systemet positivt o även när det gäller basen får ibland såna där kickar "oj vad bra det låter nu"

som synes blev det undertill i hyllan plats för både kassetter och lite vinyl :) och där nere till vänster om kassetterna skall jag ha ett sådant där toppladdat Luxor (helst) kassettdeck.
Bilagor
luxor6.jpg
luxor6.jpg (68.86 KiB) Visad 6644 gånger
luxor5.jpg
luxor5.jpg (74.74 KiB) Visad 6644 gånger
luxor3.jpg
luxor3.jpg (61.18 KiB) Visad 6644 gånger
luxor2.jpg
luxor2.jpg (43.45 KiB) Visad 6644 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-03-08 17:42

Snyggt!

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-08 17:51

Cicaro skrev:Snyggt!

Tack Cicaro dina inlägg i början på tråden når jag renoverade Briljanterna gav mig hjälp o motivation att fullfölja högtalar renoveringen utan färdiga högtalare hade det nog inte blivit någon 7100 receiver och ej heller någon hylla :) och visst är det extra kul nu att kunna spela musik på egenrenoverade högtalare där jag för första gången i mitt liv kantat om och även bytt kondingar helt själv he he :mrgreen:

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-03-08 18:02

GrosvenorAudio skrev:
Cicaro skrev:Snyggt!

Tack Cicaro dina inlägg i början på tråden når jag renoverade Briljanterna gav mig hjälp o motivation att fullfölja högtalar renoveringen utan färdiga högtalare hade det nog inte blivit någon 7100 receiver och ej heller någon hylla :) och visst är det extra kul nu att kunna spela musik på egenrenoverade högtalare där jag för första gången i mitt liv kantat om och även bytt kondingar helt själv he he :mrgreen:

Glad om jag kan motivera någon, men det är du som gjort allt jobb. Jag kom bara med lite tillrop :-)

Visst är det en speciell känsla när man själv gjort en renovering?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-03-08 18:37

Jättefint! Sånt här blir man glad av! :D

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-03-08 18:46

Hm. Basen låter torr och tråkig? Låter som elementen inte är inspelade efter omkantningen. Tror det bara kommer låta bättre och bättre med tiden :-)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-03-08 19:12

Känns som man skulle få bättre eller lite annorlundare ljud om högtalarna vreds diagonalt, med ena hörnen mot väggen?

Du skulle kunna byta basarna till en bredbandare från Monacor, de låter jättefint, har såna i mina golvare. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-03-08 22:31

Ser ju kanonbra ut - riktig vintagekänsla där. Men, hörru - volymreglagen står på tok för långt åt vänster 8) !

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-10 17:08

Falkis skrev:Jättefint! Sånt här blir man glad av! :D

Tack för kommentaren. Hela den här Luxor grejen har också gett mig en del glada timmar :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-10 17:15

Kalejdokom skrev:Ser ju kanonbra ut - riktig vintagekänsla där. Men, hörru - volymreglagen står på tok för långt åt vänster 8) !

Tack. Jo här finns mycke vintagekänsla inte minst när man plockar fram kassettlådorna :) de där förvaringslådorna för kassetter köpte jag ca 1984.

Volymreglagen står så eftersom redan vid nr 1 på skalan så är volymen hög o tror det skulle låta illa ifall man drog längre än till 2-3 på skalan antar att detta är normalt på dessa apparater (?)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-10 17:18

Cicaro skrev:Hm. Basen låter torr och tråkig? Låter som elementen inte är inspelade efter omkantningen. Tror det bara kommer låta bättre och bättre med tiden :-)

Tror också det kommer låta bättre ju mer man spelar. Tycker mig redan ha märkt av en förbättring när jag jämför med de första dagarna jag spelade på de nykantade högtalarna.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-14 14:11

Riktigt snyggt!

Det är väl smaksak men jag skulle tro att stilpolisen inte sätter dig i fängelse ifall du skulle modda recievern så att det blir skalbelysning om det skulle gå att montera t.ex. lysdioder bakom skalorna och få ett bra sken utan att behöva modifiera/"karva" i vintagegrejerna. Seriekoppla lysdioderna med varandra och med ett lagom motstånd och mata med matningen som driver slutsteget - 20mA eller liknande extra last där är försumbart jämfört med vad slutsteget drar. Fast det känns kanske inte så "äkta"?

De där högtalarna är slutna, väl? Sådana ger ofta ett "torrt" ljud, i betydelsen att basen återges korrekt rätt långt ner i frekvens och utan nån "svullen" bas. Men visst, kanter måste absolut spelas in så ljudet ändras nog med tiden ett tag i början.

(Basreflexhögtalare har givetvis sina fördelar men jag måste erkänna att åtminstone bland äldre högtalare så tycker jag klart bättre om de slutna lådorna).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-17 14:22

MiaM skrev:Riktigt snyggt!

Det är väl smaksak men jag skulle tro att stilpolisen inte sätter dig i fängelse ifall du skulle modda recievern så att det blir skalbelysning om det skulle gå att montera t.ex. lysdioder bakom skalorna och få ett bra sken utan att behöva modifiera/"karva" i vintagegrejerna. Seriekoppla lysdioderna med varandra och med ett lagom motstånd och mata med matningen som driver slutsteget - 20mA eller liknande extra last där är försumbart jämfört med vad slutsteget drar. Fast det känns kanske inte så "äkta"?

De där högtalarna är slutna, väl? Sådana ger ofta ett "torrt" ljud, i betydelsen att basen återges korrekt rätt långt ner i frekvens och utan nån "svullen" bas. Men visst, kanter måste absolut spelas in så ljudet ändras nog med tiden ett tag i början.

(Basreflexhögtalare har givetvis sina fördelar men jag måste erkänna att åtminstone bland äldre högtalare så tycker jag klart bättre om de slutna lådorna).

jo tänkte också på det att man ev. kunde fixa lyse för radiodelen men vet inte...

för igår fick jag ett annat (viktigare) problem basen i den ena högtalaren började på nytt skorra o låta illa!!! :x troligtvis är det samma bas som det var problem med innan fast nu har jag inte längre koll på vilken högtalarlåda som är vilken. Nu måste jag få tag på en annan 8" Briljant bas eller så byta till nya element i båda lådorna. Känns surt just nu eftersom jag så gärna skulle ha velat köra med originalelementen.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-03-18 08:49

Prova Jamo-basarna. Borde bli en förbättring. De högtalarna var väl också slutna?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-18 22:11

AlNiCo skrev:Prova Jamo-basarna. Borde bli en förbättring. De högtalarna var väl också slutna?

jo de är slutna med det är ju tolvtummare så ryms nog inte i Briljant burkarna. Skall kanske prova med några (billiga) utbyteselement. Hittade dessa på Ebay, kan de funka tro? 4 ohm är de ju på åtminstone. Blir ca 30 euro för 2st med frakt inkluderat. http://www.ebay.de/itm/Dynavox-8-Bass-Lautsprecher-Chassis-Tieftoner-NEU-/291229933531?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item43cea81fdb

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-19 17:06

någon som har lust att tipsa om lämpliga utbyteselement till Briljanterna? det måste va 4 ohms element som går att löda fast direkt för vill inte börja modda filter o sånt. Element som bättrade på basen o mellanregistret på samma gång skulle ju va toppen, eller kanske man skulle testa ett bredbandselement

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2015-03-20 09:35

GrosvenorAudio skrev:någon som har lust att tipsa om lämpliga utbyteselement till Briljanterna? det måste va 4 ohms element som går att löda fast direkt för vill inte börja modda filter o sånt. Element som bättrade på basen o mellanregistret på samma gång skulle ju va toppen, eller kanske man skulle testa ett bredbandselement

En bra bredbandare som t ex Coral Beta 8.
Koppla dessutom bort originaldiskanterna.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-20 20:34

På vilket sätt skorrar det?

Det är väl rätt ovanligt men med extrem tur kan det kanske vara något skräp mellan talspole och magnet som kanske går att få bort med t.ex. dammsugare eller liknande.

Prova hur det låter om du vänder lådan så att baselementet pekar åt annat håll och se om felet påverkas!

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-20 21:30

Falkis skrev:http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&%24echoType=VL&%24echoCode=W10006&p=H

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&%24echoType=VL&%24echoCode=W10006&p=H

den där SPM-200X/4 ser ju lite intressant ut men basgången blir säker sämre än vad den är nu. Vet att jag verkligen gillade ett par Carlsson kloner med Philips 9710 element som jag en gång ägde därav kunde det vara lite kul att testa en bredbandare i dessa för att se om ljudet kunde bli snarlikt när jag nu tycks ha så otur med originalelementen.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-20 21:44

MiaM skrev:På vilket sätt skorrar det?

Det är väl rätt ovanligt men med extrem tur kan det kanske vara något skräp mellan talspole och magnet som kanske går att få bort med t.ex. dammsugare eller liknande.

Prova hur det låter om du vänder lådan så att baselementet pekar åt annat håll och se om felet påverkas!

hur det låter? oljudet beskrivs bäst som pruttljud :) o hörs strax basgången blir lite tyngre. Jag dammsög noga innan jag limmade dit de nygjorda dammskydden. Har prövat o vända högtalaren alla möjliga lägen med det hjälpte inte alls. Oljudet är konstant nu o hela tiden :(

dessutom är det här ju en väldigt bökig högtalare för att komma åt elementet som är underifrån monterat under det fasta gallret. Massor av kablage till de 4 diskanterna som klämms tight runt skummdämpningen. Varje gång man är inne där är man rädd att någon kabel skall lossna o ge mera problem. M.a.o inte en högtalare som är speciellt servicevänlig.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-03-20 22:32

Pruttljud? Jag förstår hur du menar..
Senast jag hörde det från en högtalare var det kanten som hade lossnat kanske 5 centimeter.Limmade tillbaka och allt var frid och fröjd.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-21 21:01

rolfzetterberg skrev:Pruttljud? Jag förstår hur du menar..
Senast jag hörde det från en högtalare var det kanten som hade lossnat kanske 5 centimeter.Limmade tillbaka och allt var frid och fröjd.

Tack Rolf. Har haft loss elementet nu men hittar ingen lös kant. Prutt o skrapljudet kommer nog från området kring talspolen.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-27 21:08

Skam den som ger sig. Vad gör man en trist fredagkväll? går på krogen? nejdå man kantar om en Briljantbas för tredje gången :)

jag skar loss kantringen ganska brutalt tänkte testa en sista grej innan jag kastar elementet. Fick dit en pappersremsa så kunde centrera riktigt bra. Stryker ett lager lim över skumkanten o runt kanten. Drar på ett varv med en (mjuk) eltejp. Stryker ett ytterligare lager lim över tejpen o alltsammans för att "laminera" liksom :) och vips nu har jag en bas som igen spelar utan störningar. Basen har nu spelat bastung musik ett par timmar utanför lådan utan problem. Låter det ok ännu imorgon så tänker jag göra ett nytt försök o montera in den i lådan igen.

Nu handlar det inte mera om prestige med en vacker o felfri omkantning nej nu är det mera "spela eller dö" för elementet och åtminstone ikväll spelar det.
Bilagor
bi3.jpg
bi3.jpg (39.01 KiB) Visad 2390 gånger
bi2.jpg
bi2.jpg (42.47 KiB) Visad 2390 gånger
b1.jpg
b1.jpg (40.5 KiB) Visad 2390 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-28 12:54

Så där nu spelar vi i stereo igen :) utan skrapljud. Allt ihopmonterat och det låter ok. Förhoppningsvis slipper jag plocka isär högtalaren på ett tag nu.

Vad hade hänt då ja jag vet inte riktigt mera än att det på nytt började skrapa efter ett par veckors felfritt spelande. Detta var annars det element som från början hade rostangrepp i talspolen.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-03-28 14:41

GrosvenorAudio skrev:Så där nu spelar vi i stereo igen :) utan skrapljud. Allt ihopmonterat och det låter ok. Förhoppningsvis slipper jag plocka isär högtalaren på ett tag nu.

Håller tummarna. :D

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-28 16:39

Har passerat en Luxor 7100 med tillhörande högtalare på loppis några gånger, blir sugen varje gång. Dom är väldigt fina. Högtalarna med.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-29 09:25

Cicaro skrev:
GrosvenorAudio skrev:Så där nu spelar vi i stereo igen :) utan skrapljud. Allt ihopmonterat och det låter ok. Förhoppningsvis slipper jag plocka isär högtalaren på ett tag nu.

Håller tummarna. :D

Tack. Ja detta har blivit något av en följetong hoppas läget stabiliserar sig nu.

Kom att tänka på när jag skickade andra uppsättningen av mina baselement till 8071 för omkantning till Luxorgurun Kjell Krantzberg. Jag frågade honom ifall han testar elementen efter omkantning, innan han returnerar dom, så man vet att de spelar ok. "... behövs inte, jag misslyckas aldrig med en omkantning..." svarade han :lol: önskar jag hade den självsäkerheten.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-29 19:18

RobotKeso skrev:Har passerat en Luxor 7100 med tillhörande högtalare på loppis några gånger, blir sugen varje gång. Dom är väldigt fina. Högtalarna med.

vilken högtalarmodell är det?

Återgå till Vintage-hifi