Moderator: Redaktörer
Wolfie skrev:i64s och Profundus Infra Y-12 förstås!![]()
eller i32s... De är kapabla de också.
i28 räcker långt de med i och försig...![]()
Skulle jag gjort om mitt köp av Ino högtalare hade det blivit i32s och Infra
Y-6 (eller Y-8) fast då hade jag förstås behövt mer pengar än jag hade
när jag köpte i28 och X-4...
Kaffekoppen skrev:om budgetten medgav det..
Strauss skrev:Kaffekoppen skrev:om budgetten medgav det..
Om man ser till vilka saker som John brukar ha ute på hifimagasinet så tror jag att pengar är av sekundär betydelse...
perstromgren skrev:Vore det inte i så fall klokast att börja med att köpa några timmar IÖ för att inreda rummet och få tips om lämpliga högtalare på köpet?
Strauss skrev:perstromgren skrev:Vore det inte i så fall klokast att börja med att köpa några timmar IÖ för att inreda rummet och få tips om lämpliga högtalare på köpet?
Fick uppfattningen att så redan var fallet?
dvs att han ska konsulta Öhman ytterligare.
Strauss skrev:perstromgren skrev:Tråden berättar inte det, men du kanske har annan information?
Nåja, hur som helst verkar det som om det kan lösa sig galant.
Det står ju i första inlägget att han ska rådgöra mer med Öhman!?
jawen1 skrev:!PS Sen är jag absolut inte tät, jag är en vanlig byggnadsarbetare som har investerat/förvaltat allt jag kunnat sparat i dyrare hifi, då hifi är mitt allt vad gäller hobby och välmående.
alla övertidstimmar och sparade ören har jag petat ner i hifi, för aktier o sånt har jag ingen kunskap om, och det verkar så osäkert.
Strauss:
Jag vill inte öppna F.B.I kartongen, då den inte blir "helt ny" längre, annars hade du gärna fått förvara och smekt den ,-)
jawen1 skrev:"bygga in alltihopa ! Alltså cc-pc2 eller cc-pc4 tillsammans med antingen pY eller cc-pY. "
?????, dessa modeller har jag aldrig hört talas om, vad är dessa för något ?
jawen1 skrev:Sedan missade ni att jag redan har 6 stycken helt nya baselement ( 4 stycken Peerlees XXLS 12:or + 2 stycken JBL 15" av bättre kvalité) dom har jag tänkt mura in i fundamentet med runt 100 liter per styck.MvH John
Wolfie skrev:Kan bara tänka mig vad trevligt det måste vara hemma hos Bamsefar nu med ett par i64s spelandes
IÖ skall väl själv lira på ett par 32:or... De är ju nästan omänskligt konstruerade...Wolfie skrev:Skulle jag fundera på i56 så skulle jag nog även ta mig en funderare på i32s... Klart kapablare element i signatur-serien (där det verkligen inte har sparats på krutet) har jag fått för mig.
Kaffekoppen skrev:IÖ skall väl själv lira på ett par 32:or... De är ju nästan omänskligt konstruerade...Wolfie skrev:Skulle jag fundera på i56 så skulle jag nog även ta mig en funderare på i32s... Klart kapablare element i signatur-serien (där det verkligen inte har sparats på krutet) har jag fått för mig.
Jag tycker du gjorde rätt som valde i28:or!
jawen1 skrev:"bygga in alltihopa ! Alltså cc-pc2 eller cc-pc4 tillsammans med antingen pY eller cc-pY. "
?????, dessa modeller har jag aldrig hört talas om, vad är dessa för något ?
jawen1 skrev:Tycker i56 förövrigt är mycket vackra, har sett bilden på dom svartlackade, och den tilltalar mig på många plan, så eftersom många av er rekomenderar just den modellen, så lutar det nog mot just i56.
i64...är den mycket större ?, jag ser att den är dyrare men har inte riktigt klart för mig vad skillnaden är.
BACH skrev:Det blir kanske svårt, jag har aldrig sett några bilder på dom faktiskt.
Har någon annan gjort det?
NNord skrev:John tycker faktiskt om att spela starkt på sin hifianläggning, o de e inge skämt
MMTMM konfiguration om man gör det på rätt sätt (vilket få gör) får en loob som blir mindre påverkad av golv och tak. På stora lyssningsavstånd har det sina fördelar.jawen1 skrev:"mer begränsade spridningen hos i56-orna" ??, vad menar du ?Mvh John
12 välbyggda 15"are för 20 papp?? Vi bara måste ha olika definition på vad som mesas med ett välbyggt högtalarelement...steveo1234 skrev:Vilka fördelar har de rekommenderade Y och Z modulerna jämfört med exempelvis en IB med 12 eller 16 stycken välbyggda 15/18-tummare? Priset för det sistnämnda torde ligga strax under 20k SEK.
steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.
steveo1234 skrev:Tänktvärt är att ett element med låg dist mycket väl kan ha kraftigt mycket mer dist än element med hög dist. Om förutsättningen är en stor skillnad i antalet element och dessutom en stark lyssningsvolym.
Självklart, men då är ju jämförelsen gjord med element som spelar över sin förmåga som jag ser det. Och det skall man ju aldrig göra.steveo1234 skrev:Tänktvärt är att ett element med låg dist mycket väl kan ha kraftigt mycket mer dist än element med hög dist. Om förutsättningen är en stor skillnad i antalet element och dessutom en stark lyssningsvolym.
De har samma vertikala spridning, det är bara den horisontella som skiljer.jawen1 skrev:Tack för förklaringen Kaffekoppen, vart lite orolig ang spridningen där.
Har i56 en väldigt liten/smal "sweetspot" är en fråga jag kom att tänka på ?.
Är i28/r32/i64z bättre på den punkten ?, eller är samtliga konstruerade likvärdigt ?.MvH John
steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.
Kaffekoppen skrev:steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.
Y-2 128db
Y-4 134db
Z-2 134db
Z-4 140db
Z-modulerna kan alltså leverera 6db mer vid samma antal som Y-modulerna. Y-4 har samma prestanda som Z-2.
Kan tillägga att det är vansinniga siffror som jag inte vill verifiera i verkligheten, åtminstone inte Z-4 prestandagräns....
jawen1 skrev:Tack för förklaringen Kaffekoppen, vart lite orolig ang spridningen där.
Har i56 en väldigt liten/smal "sweetspot" är en fråga jag kom att tänka på ?.
Är i28/r32/i64z bättre på den punkten ?, eller är samtliga konstruerade likvärdigt ?.
steveo1234 skrev:Bamsefar: Har du någon mätning på de siffrorna? När så extrema värde uppges bör de kanske åtföljas av någon form av mätningar.
steveo1234 skrev:Notera att jag INTE säger att ino audios element är skräpelement eller kan liknas vid skräpelement, och att du ens stoppar de orden i min mun är för mig duktigt irriterande.
Kaffekoppen skrev:Jag kan rimmligen inte säga att alla andra anser att IB är att föredra. Vad har du för grund i det?
jag tycker de flesta professionella anser att resultatet är viktigare än metoden.
Vad gäller Inos siffror så är det väl bättre att du ser till att mäta upp det själv om du misstror tillverkarens siffror. Det brukar jag göra om jag är intresserad av det.
Bamsefar skrev:steveo1234 skrev:Bamsefar: Har du någon mätning på de siffrorna? När så extrema värde uppges bör de kanske åtföljas av någon form av mätningar.
Varför skall jag bevisa det, när du inte ens bevisat att du har något som är bättre ?steveo1234 skrev:Notera att jag INTE säger att ino audios element är skräpelement eller kan liknas vid skräpelement, och att du ens stoppar de orden i min mun är för mig duktigt irriterande.
Det står inte att du anser att Ino Audio är skräpelementSå innan du blir irriterad, läs vad det står. Gör om, gör rätt !!
steveo1234 skrev:Kaffekoppen skrev:steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.
Y-2 128db
Y-4 134db
Z-2 134db
Z-4 140db
Z-modulerna kan alltså leverera 6db mer vid samma antal som Y-modulerna. Y-4 har samma prestanda som Z-2.
Kan tillägga att det är vansinniga siffror som jag inte vill verifiera i verkligheten, åtminstone inte Z-4 prestandagräns....
Spännande siffror. Har du tillgång till vilken frekvens de ljudtrycken levererades? Och varför adderar du till 6db per dubbling? Den ökningen är väl i bästa fall teoretisk? Hur ser elementbestyckningen ut på ex Y-2 ?
Edit: Är det månne så att T/S parametrarna är kända för de elementen? Hade varit kul att jämföra lite alternativ i WinISD.
Jag kan inte hitta dem billigare, men kvalité kostar.BengtO skrev:steveo1234 skrev:.
* Soundsplinter RL-s15
* Fi audio Q15/Q18
* TC audio LMS-4000
Men nu är du väl ändå inne på element som ligger relativt högt i pris ändå va? Är det nåt av de där som går att hitta under 5.000 spänn styck?
Kaffekoppen skrev:Jag tror inte alls du har problem med vem som än gör de bästa baselementen
Ta dig tid att lyssna på i28 och lite basmoduler. Man blir liksom lycklig av det
Mycket bra skrivet!jawen1 skrev:Information ger kunskap, kunskap ska man dela och att ha kunskap är underbart. MvH john
Kaffekoppen skrev:i28 är den snyggaste prydnaden. Lyckliga den som numera huserar med Bamsefars ultraläckra mattsvarta i28:or!!
Merkurius skrev:i56 är snyggare än i28
Fan, vad underbart att kunna lägga all energi och pengar på musikinstrument, konserter och fonogram...jawen1 skrev:tänk om jag får det så bra att jag inte kan förbättra något efteråt
jawen1 skrev:Merkurius:
Självklart så ska jag konsultera IÖ, men huset's stomme och byggnation är lika självklart ett måste att följa, så jag bygger det till ett rum, sen är det IÖ's tur att komma in i bilden om han har tid.
Perfekta utgångspunkter! En bredd överstigande 4,5m ger STORA fördelarjawen1 skrev:Så kort o gott, har jag 10 X 5,1 meter att utnyttja, med max 2,6 meter i takhöjd. John
Med en basabsorbentvägg i bortändan minskas ju just det måttet och kan anpassas till perfektion! På samma sätt kan takhöjden anpassas likaledes.guldfisk skrev:Fast att ha dubbla bredden på längden låter som risk för en gemensam resonans (vid 34 Hz för 10*5 m). Resonanserna vill man ha någorlunda jämnt fördelade så vissa måttförhållanden (x:y:z) är mer gynnsamma än andra.
jawen1 skrev:Ha,ha Nicke din gamla bov, klart jag inte sålt Von Schweikert grejerna, vad skulle jag spela på då ???, i.o.f.s har ju mini-revel och dom där förbannade 115 volt's Infinity MTS Prelude, som jag inte skaffat stepp-down till, men jag tänker inte överge V S ännu
Klart som skorvspad jag kommer till Nacka " when the eagle has landed"
Hur va demo'n?, satt du bak uppe på "podiet" i basfällan, eller hamnade du på första parkett
![]()
MvH john
Merkurius skrev:i28 ser ju ut som en knubbig heffaklump!
NICKE skrev:R56H......? vad är det för något,Monitor modellen R vet jag,men H=?
Vad är det du intresserad av, då? Skillnaderna mellan i56/i64s/i68es är som sagt ganska små. En högtalare i 300k-klassen lär vara svårt att få se i verkligheten oavsett tillverkare.jawen1 skrev:Jag är inte så intresserad av massor med teknisk data, då jag ändå inte kan tillgodogöra denna information.
En högtalare i 300k-klassen lär vara svårt att få se i verkligheten oavsett tillverkare.
Det håller jag inte med om, jag har kunnat sett Sonus farber Stratavari, Usher D2, Revel Salon, Krell LAT 1, Wilson Watt Grand Slam/watt Puppy 7, JM Labs Utopia och Meridian DSP 8000 när jag tänker efter lite snabbt, och jag har säkert missat någon.
Och högtalare i 100k-klassen finns det massor att se.
Och när jag pratade med IÖ förra året så var bara 2 par i64z sålda, och inget av paren i Sverige, så kul att 3 par till har landat i Sverige.
MvH John
Sedan vet jag i och för sig inte exakt hur mycket "foten är större", men...Manifestet skrev:i56: 30*155*33 / 50 kg
i64s: 30,4*159*38,4 (foten är större)
Strauss skrev:hehe ja det var otäckt fult faktiskt, har alltid trott att det var någon nödlösning att ställa högtalaren på när jag sett det där kortet
David_A skrev:Tack Nattlorden, nu kan jag sova gott i natt också![]()
Fast i ärlighetens namn så ser dom ganska "konstiga" ut jämfört med tex Ultima GEM, om vi nu ska jämföra stativare.
David_A skrev::cry:mina fina r28s...
Tack Nattlorden, nu kan jag sova gott i natt också![]()
Fast i ärlighetens namn så ser dom ganska "konstiga" ut jämfört med tex Ultima GEM, om vi nu ska jämföra stativare.
Nattlorden skrev:Haakan - jag postade en bild på en heffaklump... på vilket sätt finner du likhet? *väldigt undrande*
[/i]
Nattlorden skrev:Haakan - jag postade en bild på en heffaklump... på vilket sätt finner du likhet? *väldigt undrande*
jawen1 skrev:En sak till som jag måste fråga....Kan man bi-ampa i56 ?
Bamsefar skrev:
Det är troligen billigare i Tyskland, men jag hittar inte länken.
RogerGustavsson skrev:Bamsefar skrev:
Det är troligen billigare i Tyskland, men jag hittar inte länken.
Den tyska agenturen finns på http://www.bryston.de
Almen skrev:Tillagt: Sedan är jag inte så säker på vad man har för nytta av att ange toppvärdet, egentligen.
Almen skrev:Jag ser det mer som skillnaden mellan effektivvärde och toppvärde, alltså roten ur 2 för spänningen och en faktor 2 för effekten.
Teoretiskt sätt blir toppeffekten dubbelt så stor som (3 dB mer än) angivna märkeffekten på stärkaren. Praktiskt blir den säkert något annat, med seriösa märken som Bryston och Rotel kan den siffran säkert bli större.
Ljudtrycksmässigt lägger man väl till 6 dB för toppvärdet, eftersom man i bästa fallet får anta att högtalarna spelar i fas.
Tillagt: Sedan är jag inte så säker på vad man har för nytta av att ange toppvärdet, egentligen.
Nicke skrev:John,om du lugnar dig lite så får du höra I56 med mina krellsteg,inga värstingar men ändock.
Ingen som provat I56 med rörsteg : )
Mvh Nicke
Almen skrev:Jag kanske har tänkt fel: gäller roten ur två endast för en ensam sinus?
Jag har tänkt att eftersom man kan fourierutveckla vilken signal som helst till en summa av sinus så gäller faktor 2 för vilken signal som helst som förhållandet mellan effektiv- och toppvärde av effekten.
Almen skrev:Jo, Rydberg, det gäller att hålla tungan i rätt rottecken.
Det var så länge sedan man läste det här, bara... Men jag har tänkt så här:
En fiktiv förstärkare har angiven effekt 2x250 W. Om den gäller för en sinusspänning vid 1 kHz i 8 ohm, så är motsvarande dynamiska toppeffekt 2x500 W.
Vid uppmätning (sinus 1 kHz i 8 ohm) kommer man fram till ett effektivvärde på 2x280 W, och motsvarande toppeffekt blir 2x560 W - fortfarnande i 8 ohm.
Men, nu byter vi till en godtycklig signal, och en högtalarliknande last. Vad händer då med effektivvärde och toppvärde?
Nej, inte i56, men däremot pi60 körde jag ett tag med Sonic Frontiers Power 2. Gick alldeles utmärkt, jättemysigt med rörglöd.Nicke skrev:Ingen som provat I56 med rörsteg : )
Almen skrev:Jaa, det var väl ungefär min fråga.
Kondensatorerna ändrar inte matningsspänningen, och det är den som begränsar den teoretiska effekten som kan ges. Att man inte kan ge kontinuerligt maxeffekt mer än en längre tid ut trodde jag var mer en sak som man härleder till den begränsade effektdissipationen hos utgångstrissorna. Kondensatorbanken tänkte jag var mera till för dippar i belastningen - han kunna dubbla effekten till halva belastningen.
Man bör väl skilja på hög uteffekt på grund av hög utspänning och hög uteffekt på grund av hög belastning?
Men nu är jag säkert ute och cyklar. Moreeeello! Ööööhhman!
DVD-ai skrev:Just min tanke när jag hör storleken 50kvm, Ino i64s skulle sitta som handen i handsken där![]()
Jawen1: Grattis till att äntligen vara i hamn efter 10år av blod, svett och tårar.
Livet tar ibland knepiga vägar och saker har en tendens till att klumpa ihop sig...![]()
Men nu är det förbi och du har det du arbetet för så åter igen grattis och hoppas att du ska hitta det du söker i återgivning och kapacitet till detta rum.
NonMorales skrev:DVD-ai skrev:Just min tanke när jag hör storleken 50kvm, Ino i64s skulle sitta som handen i handsken där![]()
Jawen1: Grattis till att äntligen vara i hamn efter 10år av blod, svett och tårar.
Livet tar ibland knepiga vägar och saker har en tendens till att klumpa ihop sig...![]()
Men nu är det förbi och du har det du arbetet för så åter igen grattis och hoppas att du ska hitta det du söker i återgivning och kapacitet till detta rum.
Det hade passat ännu bättre med ett par Von Schweikert i ditt rum DVD-ai.
Belker skrev:Tror det är en optisk illusion pga olika färger bakom brädorna.
jawen1 skrev:Förresten är det någon som känner till om det finns någon "snickare" med dyrare sågverk i Sthlm-Uppsala trakten, som man kan beställa baslådor av ?...alltså själva fin-sågningen av MDF ?
MvH/John
jawen1 skrev:music4ever : rummet är 5,1 X 10 M
Nej jag har inte kommit så långt än....Och eftersom jag inte än "sitter med" dom högtalare som blir slutgiltiga, så får jag avvakta tills dess.
Rummet upplevs som mycket bra, och det är ju lyx att kunna ha högtalarna toe-in långt ifrån långvägg så man slipper massa "reflexer" från mellan/top.
Och har bara upplevt lite förstärkning runt 33-34 dB, som troligtvis har med rummets längd att göra ( 10 m ), möjligtvis har Albert Von Schweikert också "eftersträvat" detta 2001/2002 när dessa uppgraderades ? ....För jag uppskattar det.
Jaaaa...Rummet skulle troligen va mums med Ino's i64s !!....Modellen man dregglat på redan för ca 17 år sedan!
Men jag har så svårt att få intryck/uppgifter/provlyssning av största Ino modellerna då dom knappt "finns" i Sverige att titta på !
Och vad kostar ett par "lackade och klara" ?...hittar inga nyare uppgifter & har bara manifestet från 2006 !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster