50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa mig ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jawen1

50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa mig ?

Inläggav jawen1 » 2007-01-21 01:24

Hej folket

Kämpar precis med en större utbyggnad av vårt gamla hus på 2 X 65 kvm, utbyggnaden blir 2 x 81 och i källaren tänkte jag bygga min dröm.

Min dröm består av ett avsatt rent ljudrum/biorum/mysrum/ljusrum så jag kan stilla min skäl när den behöver läka sig.

Frågan jag ställer mig efter att ha hört på IÖ modeller ( pip/pi60) i hans egen miljö, som jag vart mycket imponarad av är, vilken modell ska jag välja ?.

Säkert är att jag är en höglyssnare av sällan skådat slag, min lyssningsnivå är säkert runt 100 db konstant, med peakar på över 120 db, och att jag inte accepterar hörbar dist eller en "tappad" homogenitet, eller rättare sagt för stora kompromisser.

Jag vet att detta ljudtryck inte är att rekomendera, men min skäl säger "skruva upp" tills jag når runt denna ljudvolym, och min kropp fullständigt bombas av känslor och återigen fylls den med energin jag så behöver.

Jag måste lyssna fysiskt på musik för att uppskatta den totalt, känna både bas, mellanregister och ja, t.o.m diskanten i bland slå mot kroppen.

Jag har hyffsad kunskap om IÖ's varianter, men känner mig ändå klyven i mitt val, ska jag välja i28/r32 med bas-stöd eller måste jag välja i56 eller t.o.m i64z ??.

Min grund-tanke är att mura in 4 stycken Peerlees XXLS 12:or + 2 stycken JBL 15" av bättre kvalité i fundamentet, jag kommer självklart att rådgöra med IÖ innan så det får ultimat funktion, men eftersom rummet blir rätt stort, så undrar jag mycket vilken modell som är lämplig för en som mig, så jag fortfarande "känner" ljudet i kroppen ?.

MvH john

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-21 01:40

i56 kombinerat med Profundus Y-4 borde räcka till dina behov... och mer därtill :twisted:

Eller kanske Z-2 ... eller Z-4 så behöver du aldrig fundera

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-21 03:39

Strauss skrev:i56 kombinerat med Profundus Y-4 borde räcka till dina behov... och mer därtill :twisted:

Eller kanske Z-2 ... eller Z-4 så behöver du aldrig fundera

exakt det skulle jag också föreslå

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-01-21 06:17

Lyss du till Strauss kloka ord! :D

Meeen, pi60 med basstöd är nog kapabelt att ge dig vad du efterfrågar. Med råge...

Fetare prylar än så är perverst!

Fast lite småpervo är vi kanske allihopa 8) Varför spara på krutet när man kan låta bli :twisted:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-21 08:24

i64s och Profundus Infra Y-12 förstås! :)

eller i32s... De är kapabla de också.

i28 räcker långt de med i och försig... :)

Skulle jag gjort om mitt köp av Ino högtalare hade det blivit i32s och Infra
Y-6 (eller Y-8) fast då hade jag förstås behövt mer pengar än jag hade
när jag köpte i28 och X-4... :?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-21 16:55

När du ändå ska bygga nytt så skulle jag bygga in alltihopa! Alltså cc-pc2 eller cc-pc4 tillsammans med antingen pY eller cc-pY.

Lycka till.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-21 17:07

Wolfie skrev:i64s och Profundus Infra Y-12 förstås! :)

eller i32s... De är kapabla de också.

i28 räcker långt de med i och försig... :)

Skulle jag gjort om mitt köp av Ino högtalare hade det blivit i32s och Infra
Y-6 (eller Y-8) fast då hade jag förstås behövt mer pengar än jag hade
när jag köpte i28 och X-4... :?

varför i32s ? i56 är ju mycket mer kapabla när det kommer till ljudtryck och på 50kvm får man ju rätt lyssningsavstånd också?

jag tror dessutom att över i56 finns det knappats nån anledning att gå om inte rummet är 100% perfekt....i56 är nog den gyllene medelvägen om man inte vill spendera hur mycket pengar som helst :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-21 17:11

Jag skulle välja i28 för de är ett par helt fantastiska högtalare, såväl estetiskt som prestandamässigt. Basmässigt skulle det bli infrasystem om budgetten medgav det..

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-21 17:33

i28 eller i32s eller i56 samt profundus Y4 eller Y6 eller kanske Z4 för själsfridens skull, är vad jag skulle rekommendera. Ett Z4-system ger duktigt med massage i njurtrakten även i ett stort rum...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-21 17:45

Kaffekoppen skrev:om budgetten medgav det..

Om man ser till vilka saker som John brukar ha ute på hifimagasinet så tror jag att pengar är av sekundär betydelse...

Får ändra min rekommendation från y-4 till något infrasystem med kanske 12-16 moduler 8)

ps: Jag förvarnar gärna din Krell F.B.I hemma hos mig till du hittar köpare John :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-21 17:57

Idet läget är det väl Z-4 och i32Z som känns motiverat att föreslå..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-21 21:03

Strauss skrev:
Kaffekoppen skrev:om budgetten medgav det..

Om man ser till vilka saker som John brukar ha ute på hifimagasinet så tror jag att pengar är av sekundär betydelse...

Vore det inte i så fall klokast att börja med att köpa några timmar IÖ för att inreda rummet och få tips om lämpliga högtalare på köpet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-21 21:09

perstromgren skrev:Vore det inte i så fall klokast att börja med att köpa några timmar IÖ för att inreda rummet och få tips om lämpliga högtalare på köpet?

Fick uppfattningen att så redan var fallet?

dvs att han ska konsulta Öhman ytterligare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-21 21:43

Strauss skrev:
perstromgren skrev:Vore det inte i så fall klokast att börja med att köpa några timmar IÖ för att inreda rummet och få tips om lämpliga högtalare på köpet?

Fick uppfattningen att så redan var fallet?

dvs att han ska konsulta Öhman ytterligare.

Tråden berättar inte det, men du kanske har annan information?

Nåja, hur som helst verkar det som om det kan lösa sig galant.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-21 21:46

perstromgren skrev:Tråden berättar inte det, men du kanske har annan information?

Det står ju i första inlägget att han ska rådgöra mer med Öhman!?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-21 22:25

Strauss skrev:
perstromgren skrev:Tråden berättar inte det, men du kanske har annan information?

Det står ju i första inlägget att han ska rådgöra mer med Öhman!?

Ja, jäklar! :oops: Om jag nu ska komma med bortförklaringar, så undrar jag varför han rådgör med oss om han har IÖ inkopplad.

Med det var slarvigt av mig, jag erkänner!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-22 02:53

Tack för alla råd, man blir ju onekligen rätt konfunderad av alla modeller/beteckningar, och inte minst bas-stöd's modeller olika egenskaper.

"bygga in alltihopa ! Alltså cc-pc2 eller cc-pc4 tillsammans med antingen pY eller cc-pY. "
?????, dessa modeller har jag aldrig hört talas om, vad är dessa för något ?

För Pi60 är helt uteslutet då dom garanterat inte levererar det jag önskar, speciellt inte i 50 kvm rum.

Och jag rådgör ju med er, just för att få "mer kött på benen", om jag inte frågar er ino-användare....vilken opartisk människa ska jag då fråga om råd ??.

Tycker i56 förövrigt är mycket vackra, har sett bilden på dom svartlackade, och den tilltalar mig på många plan, så eftersom många av er rekomenderar just den modellen, så lutar det nog mot just i56.

i64...är den mycket större ?, jag ser att den är dyrare men har inte riktigt klart för mig vad skillnaden är.

Sedan missade ni att jag redan har 6 stycken helt nya baselement ( 4 stycken Peerlees XXLS 12:or + 2 stycken JBL 15" av bättre kvalité) dom har jag tänkt mura in i fundamentet med runt 100 liter per styck.

Det måste väl räcka ? eller ?

!PS Sen är jag absolut inte tät, jag är en vanlig byggnadsarbetare som har investerat/förvaltat allt jag kunnat sparat i dyrare hifi, då hifi är mitt allt vad gäller hobby och välmående.
alla övertidstimmar och sparade ören har jag petat ner i hifi, för aktier o sånt har jag ingen kunskap om, och det verkar så osäkert.

Strauss:

Jag vill inte öppna F.B.I kartongen, då den inte blir "helt ny" längre, annars hade du gärna fått förvara och smekt den ,-)

MvH John

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-22 03:04

Jag rekomenderar att du konsulterar IÖ innan du gör någonting alls, i.a.f. vad gäller rumsutformning och vilka högtalare du skall/bör använda och hur. Om det nu är Ino Audio som är målet?

Jag skulle gissa (ganska väl tror jag) att det är lika bra att du säljer de basar du har nu och blickar vidare mot det IÖ har att erbjuda, vilket troligen ger ett bättre slutresultat. Framför allt om du vill att det skall bli samstämigt med övriga högtalare. Fortfarande gällandes om det är Ino's du väljer förståss. :wink:

my 2 cents...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-22 08:05

jawen1 skrev:!PS Sen är jag absolut inte tät, jag är en vanlig byggnadsarbetare som har investerat/förvaltat allt jag kunnat sparat i dyrare hifi, då hifi är mitt allt vad gäller hobby och välmående.
alla övertidstimmar och sparade ören har jag petat ner i hifi, för aktier o sånt har jag ingen kunskap om, och det verkar så osäkert.

Strauss:

Jag vill inte öppna F.B.I kartongen, då den inte blir "helt ny" längre, annars hade du gärna fått förvara och smekt den ,-)

Låter ungefär som mig då, fast jag har inte riktigt lika fina grejjer :)

Får stå fast vid min första rekommendation då. i56 kombinerat med Profundus Y-4. Det kommer absolut att räcka. :)

Ska bli kul att höra vad Ingvar själv rekommenderar!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-22 08:13

jawen1 skrev:"bygga in alltihopa ! Alltså cc-pc2 eller cc-pc4 tillsammans med antingen pY eller cc-pY. "

cc står för "custom cinema"... det är högtalare för inbyggnad i vägg för dold montering i hemmabiografer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-22 08:33

jawen1 skrev:Sedan missade ni att jag redan har 6 stycken helt nya baselement ( 4 stycken Peerlees XXLS 12:or + 2 stycken JBL 15" av bättre kvalité) dom har jag tänkt mura in i fundamentet med runt 100 liter per styck.MvH John

Hej John,

Om jag skall vara ärlig bör du nog sälja de elementen och investera i ett basstödssystem av IÖ istället. Det kanske låter tråkigt, men lösningen är den bästa.

Du verkar spela i en annan division än mig vad gäller din hobby och om du byter till ett Infrasystem kommer du vara nöjd med den basbotten du får. Du kommer aldrig vilja byta! Det kanske låter tråkigt ;)

Vad det gäller huvudsystemet skulle jag börja med i28. Du skulle kunna kontakta bamsefar på forumet och lite snällt undra om du kunde få lyssna lite. Det är ett underbart system som faktiskt fungerar i hans 15-20kvm rum - vilket i sig är osannolikt!

Steget över det är i56 som många rekommenderar. Sjäölv tycker jag i28 räcker mer än väl, särskillt om man har ett akustikbehandlat rum. i56 äär bättre på att trolla bort golv och tak beroende på sin elementkonfiguration, vilket kan vara bra om du har ett stort lyssningsavstånd.

Du bör, som du själv nämt, ta hemn Ingvar för konsultation och samtal INNAN du lyssnar en sekund på några förslag här. Det kommer ge dig ett system som spelar optimalt i just ditt lyssningsrum.

Mitt enda råd är således att sälja de element du har lösa, du kommer få en ruskigt bättre basåtergivning med ett givet och optimerat system gjort för lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-22 09:04

Iofs får jawen1 gärna komma och lyssna - men i28orna finns ej längre...

Håller för övrigt med Kaffekoppen: Sälj dina lösa baselement och köp Ino Audio egna.

Och CC, dvs Custom Cinema, är nog en helgjuten (!) lösning...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-22 13:48

Jo i28:orna räcker lååångt (det vetja för jag har ju ett par själv :) )

Redan i28 låter klart mycket bättre än allt annat jag lyssnat på (Wilson´s
större pjäser har inget att komma med).

Kan bara tänka mig vad trevligt det måste vara hemma hos Bamsefar nu
med ett par i64s spelandes :D

Skulle jag fundera på i56 så skulle jag nog även ta mig en funderare på
i32s... Klart kapablare element i signatur-serien (där det verkligen inte
har sparats på krutet) har jag fått för mig.

Fast det är klart.. Har man småbarn och får en näve genom membranet
på en signatur bas är det ju inte direkt gratis att byta ut en klabbe på 4
element (de är ju hårt selekterade och matchade). :lol:
Dessutom inga billiga pjäser...

Vad är det ett sådant baselement kostar? 7-8 lakan/st?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-22 13:57

Wolfie skrev:Kan bara tänka mig vad trevligt det måste vara hemma hos Bamsefar nu med ett par i64s spelandes :D

Näe det är inte sant det heller - i64orna är inte klara. Jag lirar på pi60 just nu, och det går utmärkt. Men vilken dag som helst kanske mina i64or blir klara....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-22 14:02

Wolfie skrev:Skulle jag fundera på i56 så skulle jag nog även ta mig en funderare på i32s... Klart kapablare element i signatur-serien (där det verkligen inte har sparats på krutet) har jag fått för mig.
IÖ skall väl själv lira på ett par 32:or... De är ju nästan omänskligt konstruerade...

Jag tycker du gjorde rätt som valde i28:or!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-22 22:17

Kaffekoppen skrev:
Wolfie skrev:Skulle jag fundera på i56 så skulle jag nog även ta mig en funderare på i32s... Klart kapablare element i signatur-serien (där det verkligen inte har sparats på krutet) har jag fått för mig.
IÖ skall väl själv lira på ett par 32:or... De är ju nästan omänskligt konstruerade...

Jag tycker du gjorde rätt som valde i28:or!

Jag hade nog kanske hellre tittat åt i32s än i56, eftersom jag hört ett par i28-or spela och vet att två element räcker gott och blir över för att spela högt och distorsionsfritt även med våldsamma krav på höga ljudtryck (NNord skulle sitta med en fånigt leende, och det vill inte säga lite!). Hellre förfiningen i ett par i32s än den brutala överkapaciteten i ett par i56, om man nu inte har särskilda akustiska omständigheter som gör att man vill ha den mer begränsade spridningen hos i56-orna. Det finns ju en anledning til det där lilla s-et som i32s har, men inte i28 eller i56...

I mina härligaste *hrm*-fantasier så spelar jag på i32s och profundus Y6 eller Z4.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-22 22:31

jawen1 skrev:"bygga in alltihopa ! Alltså cc-pc2 eller cc-pc4 tillsammans med antingen pY eller cc-pY. "

Antar jag ska förklara vad jag menade med mitt inlägg också.. ;)

Anledningen till att jag tyckte CustomCinema var det bästa för dig, var att dessa säljs som kompletta lösningar - en ritning för rummet med alla dess åtgärder tillsammans med alla högtalare - samt att man blir av med allt i väggarna, så man slipper se högtalarna iaf. Det bästa är med det hela är ju nästan att man slipper fundera ut någon galen finnisch...

Resten om CustomCinema som jag kan något om är det som står i manifestet.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-22 22:34

Det lite lustiga när jag köpte dessa lösa XXLS 12 element, var att jag på omvägar hörde att just IÖ hade bett Peerlees göra ett extremt element till honom efter ritning .

Sedan känns det som om Perrlees blev så imponerade av modellen att dom året efter " stal/använde" ritningen och började själv tillverka dom, med beteckningen XXLS 12. ( gamla hette xls 12 )

Dom har extremt lika värden som ino-w121 eller om det var w-106 modellen, men jag kan vara helt ute och cyckla.

Tanken var bara att få "bort" massa fyrkantiga lådor, och få lite stilrent i.o.m att jag skulle mura in elementen i fundamentet :?

Har gjutit plattan för 14 dagar sedan, men nu kom ju vintern, så jag får vänta lite med att mura upp själva huset :cry: , men den som väntar på nå't gott...........

! ska försöka hitta bilder på dom i32s ni nämner.

Mvh John

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-22 22:39

Det blir kanske svårt, jag har aldrig sett några bilder på dom faktiskt.

Har någon annan gjort det?

Vh :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-22 22:41

jawen1 skrev:Tycker i56 förövrigt är mycket vackra, har sett bilden på dom svartlackade, och den tilltalar mig på många plan, så eftersom många av er rekomenderar just den modellen, så lutar det nog mot just i56.

i64...är den mycket större ?, jag ser att den är dyrare men har inte riktigt klart för mig vad skillnaden är.

Dom kan spela ännu starkare! 8)

Just det, i64s är ju en s-modell också. 8)

Senast redigerad av BACH 2007-01-22 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-22 22:43

BACH skrev:Det blir kanske svårt, jag har aldrig sett några bilder på dom faktiskt.

De ser ut så lika i28 att endast en far (IÖ) kan skilja dem åt...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-22 22:57

Naqref™ skrev:
BACH skrev:Det blir kanske svårt, jag har aldrig sett några bilder på dom faktiskt.

De ser ut så lika i28 att endast en far (IÖ) kan skilja dem åt...

:)

Då kanske jag har sett dom utan att jag vet om det.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-22 22:58

Det du behöver svara på är:

1.Vad har du råd med?

2.Spelar du verkligen så där sanslöst starkt? 8O :? 8O
120dB!! 8O 8O :D 8)

3.Hur långt från högtalarna sitter du?

Om du spelar så starkt som du säger (på lyssningsplats) och dessutom sitter långt från högtalarna då kan det nog finnas anledning att överväga i56, eller i64...

Har du pengar så ser jag inget fel med i64 i vilket fall, jag skulle inte ha något emot att ha ett par. :P 8)

Har du inte så mycket pengar så räcker väl antagligen i28 rätt bra också, och sitter du nära högtalarna så är det nog inte ens lämpligt med i56/i64.

Men jag tycker också att du skall rådfråga Ingvar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-22 23:16

Mitt förslag kommer bara att bil en variant på vad som redan har sagts.

Att kombinera två olika typer av baselement är ingen höjdare så du får inrikta dig på någon av varianterna. Då kan du fråga IÖ om tips på dimensionering. Är det så lyckligt att man kan använda XXLS12" i en låda som är ytterst snarlik som den som används till pY så bygger du lämpligen in 6st sådana i väggen á la cc-pY6 (men låter två st vara obestyckade så länge). Då har du en finfin grund för uppgradering. ;)

För frontarna så skulle jag välja mellan cc-pc2/cc-pc4 eller om man vill ha fristående högtalare i28/i32s alt i56/i64s. B är mina favvosar. :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-22 23:29

Jag har ju egentligen inte hört några andra än i56, och dom i56 som jag hörde var väl inte riktigt optimalt uppställda (än). :wink:

Så jag borde kanske hålla truten. :oops:

Men jag utgår liksom från pi60 som jag själv har och så tar jag för givet att Ingvar inte skulle konstruera några högtalare som är något annat än jättebra. :D

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-23 01:11

Bach:

Vad jag till slut har råd med, får jag nog se när huset/tillbyggnaden står där, jag försöker göra det mesta själv, men det är ändå svårt att säga hur mycket det kommer kosta till slut.
Men drömmar och visioner måste man ju ha, så det gör ingenting om jag inte får det ultimata från början, jag får kämpa och längta tills jag får i hop det.

Ja, jag spelar verkligen så där högt, NNord var hemma hos mig en gång på liten hifi-träff, så han vet.
Lirade nå'n skum låt när 2 av dom 5 som var där hade gått, mina Revel Salon fick jobba hårt då, och hela golvet höll på släppa när basljudvågorna imploderade i rummet, stackars Eliot den gången, satt där och höll för öronen.

Jag sitter oftast så långt i från högtalarna, som rummet har tillåtit.
Dom sista 9 åren ca 4,3 m i från, ( men har ju köpt hus nu, så gamla garaget = 13 kvm står för det provisoriska lyssningrummet just nu)

Nya rummet blir 5,09 X 10 meter, men funderar på att bygga en dubbelvägg sista 80 centimeterna ( för bas & infällda komponenter ), så lyssningsrummet kanske blir ca 9,2 m långt, vilket i sin tur gör att lyssningsavståndet kanske blir runt 6 meter.

CustomCinema verkar fashinerande, men någonting i mig säger att jag vill titta på frontarna när jag lyssnar, musik är både för ögat, örat och skälen, och troligtvis vill jag också ha möjligheten att kunna byta frontar smidigt.

Morgan du skriver:

"mer begränsade spridningen hos i56-orna" ??, vad menar du ?

Tack igen alla för era synpunkter & vinklingar, kan inte få för mycket av det.

Mvh John

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-01-23 01:22

John tycker faktiskt om att spela starkt på sin hifianläggning, o de e inge skämt :)
NN

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-23 01:36

NNord skrev:John tycker faktiskt om att spela starkt på sin hifianläggning, o de e inge skämt :)

Okej, om DU säger det så tror jag på det! Jag är själv sådär olämpligt förtjust i att spela högt - i alla fall kortare stunder om 20 minuter eller så. Om John skall fylla 50 kvadratmeter och ha så stort lyssningsavstånd som nämns så kanske ett par i56 eller i64s är att rekommendera. Jag är dock ganska övertygad om att Ingvar kommer att avråda när det gäller inbyggnadsbasarna, dock - kanske rentav vägra sälja, eftersom han ogärna brukar vilja vara inblandad i projekt som blir annat än bra i slutändan. jag är övertygad om att elementen har bra andrahandsvärde, och att IÖs egna basmoduler är ohyggligt mycket kapablare...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 08:25

jawen1 skrev:"mer begränsade spridningen hos i56-orna" ??, vad menar du ?Mvh John
MMTMM konfiguration om man gör det på rätt sätt (vilket få gör) får en loob som blir mindre påverkad av golv och tak. På stora lyssningsavstånd har det sina fördelar.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-01-23 10:47

Vad kommer du att använda för steg John?

Jag lider också av den dära spela högt sjukan. Erfarenheten hitills är att i28 lätt klarar av en Krell FPB-300, Grendel och Rotel 1090 utan problem. I dessa fall så kommer stegen att börja klippa hörbart innan högtalarna ger vika. Kör du däremot med typ bryggade 1090 så kan det vara aktuellt att kika på i56 eller i64 om man vill kunna utnyttja effekten fullt ut. Oavsett vilket så kommer du med all säkerhet att kunna spela renare och högre än dom flesta andra highend högtalare på marknaden. Mina Revel höll inte för mina lyssningsnivåer 8)

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2007-01-23 10:53

En titt på väntetiden på de olika modellerna kanske kan vara en idé.
Fast husbygget kanske tar sån tid att ett par 56/64 blir klara innan ?

Enklast är väl att kolla med konstruktören. Han vet nog vad som passar dina önskemål.
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 11:47

Vilka fördelar har de rekommenderade Y och Z modulerna jämfört med exempelvis en IB med 12 eller 16 stycken välbyggda 15/18-tummare? Priset för det sistnämnda torde ligga strax under 20k SEK.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 11:57

En IB (Infitinty Baffel ?) kan antagligen inte komma i närheten av vad Profundus-modulerna är kabla till, vare sig i dist, ljudrtryck eller artikulation (detta uttalande är baserat på erfarenhet med hjälp av IB med två 18" vs Profundus-Y).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 12:02

steveo1234 skrev:Vilka fördelar har de rekommenderade Y och Z modulerna jämfört med exempelvis en IB med 12 eller 16 stycken välbyggda 15/18-tummare? Priset för det sistnämnda torde ligga strax under 20k SEK.
12 välbyggda 15"are för 20 papp?? Vi bara måste ha olika definition på vad som mesas med ett välbyggt högtalarelement...

Det finns element som på pappret har 20-25mm slaglängd, men som börjar dista vid 1mm konutslag...det är inte ett välbyggt element 8O

Har du några exempel på element - för jag skulle ju definitivt vara intresserad...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 13:43

Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till. Jag har faktiskt frågat efter mätningar på dem på detta forum tidigare men det var ingen som hade tillgång till sådana.

Kaffekoppen: Antagligen har vi det. Jag tänker eventuell på element med LMS eller xlb^2, men jag har inte sett några distorsionsmätningar på dess och därför angav jag inte heller något namn.

Tänktvärt är att ett element med låg dist mycket väl kan ha kraftigt mycket mer dist än element med hög dist. Om förutsättningen är en stor skillnad i antalet element och dessutom en stark lyssningsvolym.

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-23 13:47

Tack för förklaringen Kaffekoppen, vart lite orolig ang spridningen där.
Har i56 en väldigt liten/smal "sweetspot" är en fråga jag kom att tänka på ?.
Är i28/r32/i64z bättre på den punkten ?, eller är samtliga konstruerade likvärdigt ?.

David_A

Jag helst skulle jag vilja köra med Krell FPB i botten i alla fall, dom har ju en grym förmåga att formligen gräva fram bergfast bas.
Sen kanske Pass LAbs X-350 skulle passa bra till det övriga, den spelar mycket trevligt framför allt i mellanregister och topp, men självklart blir pengarna det som sluterligen styr.

Är väldigt nöjd med Parasound's Halo serie också, deras A-51 ger 5 X 250 /8 Ohm och spelar klart bra för mindre pengar.......Grrrrrrr vad sugen man blir på att få det klart när man sitter och tänker !

Sen undrar jag om inte i56 är en s-modell, det står ju i56s i prislistan från hösten 2005 ?.

MvH John

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-23 13:53

Ingvar har nedgraderat flera signaturmodeller till vanlig status med bibehållna prestanda.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 13:53

steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.

Undrar om det inte var +130 dB med Prof-Z2, som iofs enbart är specade till 16Hz ? I vilket fall, du bör revidera din syn om IB, i alla fall när man matchar mot Ino Audio ;) Och tar man till Infra systemet så kan du får +120dB i 5Hz om du nu tycker det är nödvändigt - fortfarande med extremt låg dist...

Eller: Jag vet en person som hade IB, och efter att ha hört Ino Audio direkt på störten köpte ett par Profundus-Y vilka med bred marginal gav IB respass.

steveo1234 skrev:Tänktvärt är att ett element med låg dist mycket väl kan ha kraftigt mycket mer dist än element med hög dist. Om förutsättningen är en stor skillnad i antalet element och dessutom en stark lyssningsvolym.

Vilka element jämför du nu ? Det känns som om du blandar päron med äpplen, och kommer med åsikter att Ino Audio är underlägsna vilka skräpelement som helst bara man har riktigt många... Visst fullt möjligt, men då får du allt ta och visa vilka "välbyggda" 15" / 18" element vi talar om.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 13:58

steveo1234 skrev:Tänktvärt är att ett element med låg dist mycket väl kan ha kraftigt mycket mer dist än element med hög dist. Om förutsättningen är en stor skillnad i antalet element och dessutom en stark lyssningsvolym.
Självklart, men då är ju jämförelsen gjord med element som spelar över sin förmåga som jag ser det. Och det skall man ju aldrig göra.

På samma sätt kan element med hög dist aldrig spela lika rent som ett element som är gjort för minimal dist...oavsett lyssningsnivå ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 14:00

jawen1 skrev:Tack för förklaringen Kaffekoppen, vart lite orolig ang spridningen där.
Är i28/r32/i64z bättre på den punkten ?, eller är samtliga konstruerade likvärdigt ?.MvH John
De har samma vertikala spridning, det är bara den horisontella som skiljer.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 14:05

steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.

Y-2 128db
Y-4 134db
Z-2 134db
Z-4 140db

Kan vara att det inte är specat ner till 10hz, men det lär iallafall piska 120db rejält...

Z-modulerna kan alltså leverera 6db mer vid samma antal som Y-modulerna. Y-4 har samma prestanda som Z-2.

Kan tillägga att det är vansinniga siffror som jag inte vill verifiera i verkligheten, åtminstone inte Z-4 prestandagräns....
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-01-23 14:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 14:07

Bamsefar: Har du någon mätning på de siffrorna? När så extrema värde uppges bör de kanske åtföljas av någon form av mätningar.

Nu svär jag väl i kyrkan, men på "alla andra" forum så hyllas IB som den bäst ljudande baslösningen som finns att uppbringa. Inte bara bland vanliga användare utan bland de företag som plockar fram marknadens bäst bassystem, eventuell Ino audio undantaget då.

Jag har ingen åsikt eller kunskap om ino audios baselement. Jag ville bara ge lite tips till OP.

Notera att jag INTE säger att ino audios element är skräpelement eller kan liknas vid skräpelement, och att du ens stoppar de orden i min mun är för mig duktigt irriterande.

Naturligtvis kommer jag att ångra det här, men ok jag kan väl tipsa om element som skulle kunna användas. Dock helt utan någon information om hur de distar.

* Soundsplinter RL-s15
* Fi audio Q15/Q18
* TC audio LMS-4000

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 14:10

Kaffekoppen skrev:

Y-2 128db
Y-4 134db
Z-2 134db
Z-4 140db

Z-modulerna kan alltså leverera 6db mer vid samma antal som Y-modulerna. Y-4 har samma prestanda som Z-2.

Kan tillägga att det är vansinniga siffror som jag inte vill verifiera i verkligheten, åtminstone inte Z-4 prestandagräns....

Spännande siffror. Har du tillgång till vilken frekvens de ljudtrycken levererades? Och varför adderar du till 6db per dubbling? Den ökningen är väl i bästa fall teoretisk? Hur ser elementbestyckningen ut på ex Y-2 ?

Edit: Är det månne så att T/S parametrarna är kända för de elementen? Hade varit kul att jämföra lite alternativ i WinISD.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-23 14:13

jawen1 skrev:Tack för förklaringen Kaffekoppen, vart lite orolig ang spridningen där.
Är i28/r32/i64z bättre på den punkten ?, eller är samtliga konstruerade likvärdigt ?.

Alltså i horisontalplanet så sprider de förmodligen väldigt lika i28/i32s
det som skiljer mest är väl spridningen i vertikalled som bör vara
markant mindre på i56/i64s.

Sen så ska förstås distorsionen vara lägre på i56 om man jämför mot
i28 och i64s bör ha markant lägre distorsion än i32s upp till delningen
mot diskanten eftersom det finns dubbelt så många element i de
högre modellerna. De behöver alltså inte röra sig lika mycket för att
skapa samma ljudtryck.

Jag valde i28 dels för att jag har lite lågt i tak och nog inte tillräckligt
stort lyssningsrum för i56 eller i64s samt för att de är bra mycket
billigare. Har sneglat en hel del på i32s men där var det pengarna som
satte stopp. Hade jag gjort beställningen idag hade jag nog gått på
i32s ändå... i28 presterar dock grymt bra, men mycket vill ha mer :twisted:

Jag har aldrig fått i28 att börja låta anfådda ens... och jag spelar nog
väl högt också... I alla fall såpass högt att det känns att ölburken
vibrerar när man håller den i näven... Känns som om någon står bakom
soffan och sparkar i ryggstödet och det går vågor på vattenglasen som
står på vardagsrumsbordet på våningen ovanför...

Jag har i28 och Profundus X-4.
Mitt system är kapabelt till ca. 126 dB ljudtryck från 17 Hz... kontinuerligt
med riktigt låg distorsion.

När mitt bassystem är färdigt kommer det nog att stå ett infra X-8 system
i rummet :roll:

Tips angående slutsteg. Ha en 250-300 W rms i 8 ohm tillgodo till topparna, helst en 600 W dynamiskt per kanal
och kanske en 150-250 Wrms (8 ohm) till ett större bassystem.

Du kommer bli varse om att slutsteget till topparna klipper och låter
illa om det är för klent med Ino´s större toppsystem.
De stora toppsystemen har ju groteskt låg distorsion och avslöjar
brutalt om slutstegen inte riktigt vill hänga med.

Jag tyckte att mitt DP 6.4P slutsteg dög bra till i28:orna förut... Har
ändrat mig. NAD 208:an gör ett mycket bättre jobb med i28, så DP
steget får nu driva basar istället.
Efter att ha kört med 208:an till i28 ett bra tag så bytte jag plats och
lät det driva basarna och lät 6.4P driva topparna... Det lät inte riktigt
lika rent i översta oktaverna.

Hehe, lite sjukt egentligen, ett slutsteg för 37 lakan blir förpassat till
att driva basar av ett slutsteg som -96 kostade 10 lakan. :lol:

EDIT: Om du vill höra hur ett i28 och pX-4 system presterar är du
välkommen hem till mig när mitt rum (i alla fall akustiskt) är färdigt.
IÖ ska hit om ca. 1 månad och verifiera att det blev som det var tänkt
så efter det går det alldeles utmärkt att komma över på ljudkalas :lol:
Senast redigerad av Wolfie 2007-01-23 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 14:15

Stevo1234,

Jag kan rimmligen inte säga att alla andra anser att IB är att föredra. Vad har du för grund i det?

jag tycker de flesta professionella anser att resultatet är viktigare än metoden.

Vad gäller Inos siffror så är det väl bättre att du ser till att mäta upp det själv om du misstror tillverkarens siffror. Det brukar jag göra om jag är intresserad av det.

Om mätningarna är gjorda vid en viss frekvens? Vet inte, det intressanta är väl att de inte distar vid de volymerna inom sitt arbetsområde. Man lyssnar väl på alla frekvenserna samtidigt och inte på frekvenssvep? Distmätningar görs väl inte vid en statisk frekvens utan med hjälp av frekvenssvep. Nu har jag bara utfört distmätningar på diskanter vid KTH, men då gick vi tillväga på det sättet iallafall..

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 14:22

steveo1234 skrev:Bamsefar: Har du någon mätning på de siffrorna? När så extrema värde uppges bör de kanske åtföljas av någon form av mätningar.

Varför skall jag bevisa det, när du inte ens bevisat att du har något som är bättre ?

steveo1234 skrev:Notera att jag INTE säger att ino audios element är skräpelement eller kan liknas vid skräpelement, och att du ens stoppar de orden i min mun är för mig duktigt irriterande.

Det står inte att du anser att Ino Audio är skräpelement ;) Så innan du blir irriterad, läs vad det står. Gör om, gör rätt !!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 14:26

Kaffekoppen skrev:Jag kan rimmligen inte säga att alla andra anser att IB är att föredra. Vad har du för grund i det?

jag tycker de flesta professionella anser att resultatet är viktigare än metoden.

Vad gäller Inos siffror så är det väl bättre att du ser till att mäta upp det själv om du misstror tillverkarens siffror. Det brukar jag göra om jag är intresserad av det.

Ah, jag gjorde en generalisering vilket per definition är felaktigt. Men nu när jag tänker efter kan jag faktiskt inte minnas något tungt namn som itne rekommenderat IB i de fall det är möjligt. Med tunga namn menar jag då Mark Seaton, Danley, Bruce Hall och utvecklaren (minns inte namnet) på JL Audio. Dessutom Ron Simpson kom jag på såhär i efterhand.

Jag misstror inte Öhmans siffror. Däremot menar jag att de inte säger någonting. Jag reagerar bara på att siffrorna är så väldigt mycket högre än konkurrenternas lösning i samma storlek.

Att beskriva ett bassystem med hjälp av ett ljudtryck, utan att ange ens frekvens eller hur siffrorna är uppmätta gör dem ganska värdelösa (för mig). Jag tror säkert att Öhman skulle kunna beskriva hur siffrorna framkommit om jag ringer honom, men jag vill inte ta upp hans tid med sånna frågor eftersom jag inte är spekulant på ett system i dagsläget. Vidare har jag inte tillgång till ett system att mäta på.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 14:30

Bamsefar skrev:
steveo1234 skrev:Bamsefar: Har du någon mätning på de siffrorna? När så extrema värde uppges bör de kanske åtföljas av någon form av mätningar.

Varför skall jag bevisa det, när du inte ens bevisat att du har något som är bättre ?

steveo1234 skrev:Notera att jag INTE säger att ino audios element är skräpelement eller kan liknas vid skräpelement, och att du ens stoppar de orden i min mun är för mig duktigt irriterande.

Det står inte att du anser att Ino Audio är skräpelement ;) Så innan du blir irriterad, läs vad det står. Gör om, gör rätt !!

Hur skulle jag kunna bevisa att jag (jag?) har något bättre tycker du? Jag kan klistra in en graf över ljudtryck och överföringsfunktion på en rejäl IB om det skulle göra dig glad. Men bättre vet jag inte?
Senast redigerad av steveo1234 2007-01-23 14:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 14:32

steveo1234: Jag föreslår att du helt sonika pratar direkt med Ingvar Öhman istället för att sprider dina åsikter såsom dom vore verkligheten. Ingvar svarar mer än gärna, normalt sett, på alla frågor. Och vill du vara med vid t.ex. en uppmätning för att backa upp en viss fakta siffra (upp till bevis typ) så antar jag att det inte är några som helst problem.

Fram tills dess att du lyssnat på ett topp/bassystem från Ino Audio så föreslår jag helt enkelt att du lägger ned verksamheten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 14:33

Ingvars element är bättre. Och med normala marknadsföringspålägg skulle de vara enormt mycket dyrare än konkurrenterna. Nu vet jag inte, men det är tom möjligt att systemen är dyrare, eller lika dyra som konkurrenterna oavsett detta. Kompromisslöshet är dyrt.

Sen är det en annan sak om man anser dylika system är prisvärda oavsett dess prestanda. För mig går gränsen vid vad jag rimmligen kommer nyttja. Jag är inte heller spekulant på Z-4 vilket troligen är högst uppskattat av mina grannar (även om en granne förmodligen skulle jublat).

Det är dock en offantlig glädje att sådanna system finns som har högre krav än mig på sin hobby.

Jag tycker du skall ta reda på mer fakta än du har innan du ifrågasätter, även om jag tycker det är sunt att vara skeptiskt lagd. Att vara skeptiskt lagt utan grund är däremot slöseri med tid för alla inblandade.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 14:41

Bamsefar: Det är inte mina åsikter. Jag har inte ens postat en enda åsikt utöver att overkill är trevlig. Notera att jag inte heller postat en uppsjö siffror utan att ange hur det framställts.

Jag har varken hört en IB eller ett bassystem från Ino audio. Jag har inte heller hört ett toppsystem från Ino audio men ser fram att göra det någongång.

Kaffekoppen: Jag har inga problem med påstående att Öhman framställer de bästa elementen på marknaden. Det kan mycket väl vara så. För mig är diskussionen av rent akademisk betydelse, jag tycker helt enkelt att bassystem är intressant. Och ja, kompromisslöshet är underbart.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-23 14:44

steveo1234 skrev:
Kaffekoppen skrev:

Y-2 128db
Y-4 134db
Z-2 134db
Z-4 140db

Spännande siffror. Har du tillgång till vilken frekvens de ljudtrycken levererades? Och varför adderar du till 6db per dubbling? Den ökningen är väl i bästa fall teoretisk? Hur ser elementbestyckningen ut på ex Y-2 ?

Edit: Är det månne så att T/S parametrarna är kända för de elementen? Hade varit kul att jämföra lite alternativ i WinISD.

Så länge vi rör oss vid låga frekvenser och ser till att basmodulerna inte spelar ur fas så stämmer teori och praktik rimligt väl men siffrorna gäller inte för frifält (om jag minns rätt).

T/S-parametrarna är inte kända för Inos-element. Eller rättare - de är inte publikt kända. Frågar man snällt så kan man säkert få dem.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-23 14:45

steveo1234 skrev:.

* Soundsplinter RL-s15
* Fi audio Q15/Q18
* TC audio LMS-4000

Men nu är du väl ändå inne på element som ligger relativt högt i pris ändå va? Är det nåt av de där som går att hitta under 5.000 spänn styck?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 14:46

Jag tror inte alls du har problem med vem som än gör de bästa baselementen :)

Ta dig tid att lyssna på i28 och lite basmoduler. Man blir liksom lycklig av det :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 14:49

BengtO skrev:
steveo1234 skrev:.

* Soundsplinter RL-s15
* Fi audio Q15/Q18
* TC audio LMS-4000

Men nu är du väl ändå inne på element som ligger relativt högt i pris ändå va? Är det nåt av de där som går att hitta under 5.000 spänn styck?
Jag kan inte hitta dem billigare, men kvalité kostar.

Lågt räknat gör ju att 20x2500:- blir 50 papp, vilket åtminstone är mer än dubbelt mot 20 papp :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 15:00

Kaffekoppen skrev:Jag tror inte alls du har problem med vem som än gör de bästa baselementen :)

Ta dig tid att lyssna på i28 och lite basmoduler. Man blir liksom lycklig av det :)

Det hade jag jättegärna gjort. Ett system baserat på pi60 står på min shortlist vid nästa högtalarbyte.

Angående priset på elementen. När jag angav mitt ursprungspris så tänkte jag på Mach 18 som kostar en tusing med frakt ungefär. För de elementen jag sedan nämde så blir det något dyrare, även om man då kanske inte behöver 20 stycken. En 8 eller så borde i stort sett räcka tror jag, men vågar inte svära på det då jag inte har tillgång till simuleringsprogram för tillfället. Eventuell mängdrabatt borträknad :)

Undantaget är isåfall Fi audio som tar 309$ (med frakt?) för sina 18"-element. Ett max=27mm innebär att det inte behövs allt för många för att uppnå ett helvetiskt ljudtryck. Nästan 7 liter svept per styck, så en 60liter ungefär för 8 stycken. Rätt trevligt. Räcker inte det ljudtrycket så är det bara att addera på element tills man blir nöjd. Ett toppsystem som matchar det ljudtrycket lär dock inte bli billigt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 15:12

i28 hänger nog med rätt långt :)

Det är ju trevligt med höga siffror på Xmax, men det säger rätt lite om kvalitén på det som levereras.

Själv kommer jag troligen använda 4 st 10" med en linjär slaglängd på 10mm för mitt bassystem. Jag räknar inte med att kunna spela några 120db, men iallafall kommer jag ha ett headroom på 5-6db mot min högsta spelnivå. Det räcker för mig.

pi60 är en oerhört trevlig högtalare, men jag kan inte glömma tanken på i28 av rent estetiska skäl. Det är en underbar skapelse. Jag tycker dessutom om delade system eftersom det är lättare att anpassa mot rummet. Men allt har en prislapp...

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-23 16:23

Synd med pajkastning bland oss musikälskare, när våran gemensamma nämnare är samma sak.
Ingen har troligvis helt fel eller helt rätt, sanningen ligger nästan alltid oftast där i mellan.

Personligen hade jag också från början en inställning, att IÖ's grejer inte kunda vara så pass bra, för dom pengarna, men ack vad jag har blivit imponerad var ggr jag fått chansen att lyssna till hans verk.

Så jag har också " fått krypa till korset", för jag hittar inte en bättre högtalartillverkare än just Ino, sen om jag skulle blanda in 700.000 kr och uppåt så har jag ingen erfarenhet, men där kommer jag i alla fall inte hamna.

Så snälla...upphör med den typ av diskusion, och informera varandra istället, så får personen i fråga själv bedömma och skaffa sig en egen åsikt.
Information ger kunskap, kunskap ska man dela och att ha kunskap är underbart.

MvH john

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 16:35

jawen1 skrev:Information ger kunskap, kunskap ska man dela och att ha kunskap är underbart. MvH john
Mycket bra skrivet!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-23 16:38

För att återgå till frågan...

Min rekommendation är i32s + Y4. Då känns det som att du får ganska optimalt med ljudtryck och -kvalitet för inputtat peng.

Är det enbart ljudtryck som gäller så är naturligtvis i64s + Z4 det enda alternativet, men det blir ju betydligt dyrare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 16:49

Med så stort lyssningsavstånd så är det nog bra att fråga IÖ om det skall vara i28/i32 eller i56..

Däremot skulle jag nog också vilja säla mig till att Y-4 är det bästa valet!
(Det kan räcka med Y-2 med och skulle det inte göra det är det bara att komplettera).

I vilket fall som helst är det självmord att inte först kontrollera och samtala med tillverkaren när så möjlighet ges. Det är min främsta rekommendation (som dessutom ligger i planeringen).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-23 17:39

Men i56 är snyggast... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 17:43

Almen skrev:Men i56 är snyggast... :)

Ehhh...

i64s i klassisk Jakaranda med 18 lager lack är snyggast 8)

Synd bara att jag inte kan använda dom...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-23 17:54

Bamsefar: det vet jag inget om. Den största Ino-modellen jag både sett och hört spela i verkligheten är i56.

Eller vänta, du hade inte hört i64s, nej. Men visst, som prydnad hemma, så... ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 18:01

i28 är den snyggaste prydnaden. Lyckliga den som numera huserar med Bamsefars ultraläckra mattsvarta i28:or!!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 18:06

Kaffekoppen skrev:Lyckliga den som numera huserar med Bamsefars ultraläckra mattsvarta i28:or!!

Dom bor i Oslo nuförtiden 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-01-23 18:10

Kaffekoppen skrev:i28 är den snyggaste prydnaden. Lyckliga den som numera huserar med Bamsefars ultraläckra mattsvarta i28:or!!

Instämmer helt. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-01-23 18:17

John

Det låter som en ypperlig kombination som du kommer att sätta ihop.

Är du inte i behov av djupare bas än 17hz så kanske även hel hel bunt med W104(pX) kan vara intressant. Mina torn med tre i varje sida och totalt 150 liter netto per sida fungerar faktiskt över all förväntan. Såpass bra att jag funderar på 6st till :twisted:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 18:18

David_A skrev:Såpass bra att jag funderar på 6st till :twisted:

Jössös... :lol: 8O 8O

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-23 18:36

Jag håller faktiskt.se med Almen i hans rekommendationer kring högtalare. Dessutom har han helt rätt i att i56 är snyggare än i28 8) i28 ser ju ut som en knubbig heffaklump!

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-23 18:48

HA,ha, ha som en knubbig heffaklump....

Jag det vill jag ju inte ha :wink:

Ju mer man tänker på det.....tänk om jag får det så bra att jag inte kan förbättra något efteråt ?????? GULP! 8O

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-01-23 18:49

Merkurius skrev:i56 är snyggare än i28

Detta gör mig helt säker på att i28 är snyggast. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-23 18:50

jawen1 skrev:tänk om jag får det så bra att jag inte kan förbättra något efteråt
Fan, vad underbart att kunna lägga all energi och pengar på musikinstrument, konserter och fonogram... :)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-23 19:02

Men John? Om du vill kunna uppgradera, så börja med att köpa lite "billigare" system från ino i28 + pY4 och lägg resten på akustik. Jag tror du får mer för pengarna i välljud om du börjar den vägen. Det är ju lättare och roligare att uppgradera högtalare än akustik, eller hur?Dessutom: om du skulle sälja dina högtalare så förlorar du inte mycket pengar (vilket du säkert räknat ut). Mitt förslag räcker mer än väl för ditt ljudtrycksbehov. Vad tycks?

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2007-01-23 19:16

Tjena John.

Va tusan har du sålt Von Schweikert grejorna?

Du får komma över o kika/lyssna på mina I56òr med Y-2s basar när dom kommer (vet ej riktigt när dom blir färdig) var på demo hos Ingvar igår men han kunde inte lämna lått leverans datum :cry:
så hemma hos mig är det oerhört tyst :x just nu.

Mvh Nicke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 19:28

Nicke,

Skulle också vara intresserad den dagen du känner att du har lust att ha lite sällskap :)

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2007-01-23 19:46

Någon form av träff går säkert att ordna framöver,men då vill jag ha allt installerat (I56,Y-2s,D3,A2,CR80s) samt att Ingvar varit här o hjälpt till med injusteringen av systemet.

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-23 20:28

Ha,ha Nicke din gamla bov :) , klart jag inte sålt Von Schweikert grejerna, vad skulle jag spela på då ???, i.o.f.s har ju mini-revel och dom där förbannade 115 volt's Infinity MTS Prelude, som jag inte skaffat stepp-down till, men jag tänker inte överge V S ännu :wink:

Klart som skorvspad jag kommer till Nacka " when the eagle has landed"

Hur va demo'n :D ?, satt du bak uppe på "podiet" i basfällan, eller hamnade du på första parkett :wink:

Merkurius

Klart man kan göra så, vet ju heller inte vad jag får råd till, så jag kanske sitter där med piP i mdf till slut, utan förstärkare 8O
Men du och alla andra vet......MAN VILL HA DET BÄSTA.

Sen akustik ..........Jag tycker det är överreklamerat..........Ha,ha skämtade bara.

Bygger hela källaren i 29cm tjocka lecablock, som jag sen funderar på att extraisolera 45mm, sen plyfa och till sist gips.

Har ju självklart också funderat på att göra det lufttätt, och använda 2 lager gips/hellimmade + plyfa, men vi får se när det är dax.
Sen har jag ju 50 kvm akustikskivor som väntar, tänkte varva skurna remsor med lite trä i taket, och med remsor och ev konvekt/konkavt böjd plyfa eller gips i udda färger, så det blir lite spejsat vågmönster längs väggarna.

Största tankarna jag har i akustikfrågan är hur jag ska göra med betonggolvet.
Ska jag regla upp det, och göra ett nytt golv, eller ska jag bara lägga dit en mysig riktigt tjock heltäckningsmatta ?.

MvH john

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-23 20:52

Ja du, jag tycker självklart att Öhman bör ta en titt på ditt rum innan du hugger in själv. Men det är ju bara vad jag tycker :o Ska du dessutom ha hans högtalare så bör väl han om någon veta hur du ska gå tillväga för att de ska prestera som bäst :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 22:18

jawen1 skrev:dom där förbannade 115 volt's Infinity MTS Prelude, som jag inte skaffat stepp-down till

:oops: :roll: Finns dom bara i 115 volts utförande eller är det bara jag som inte har någon koll ? Hur ser de ut förresten ? :oops:

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2007-01-23 22:36

jawen1/JohN: Mitt rum är storleksmässigt liknande ditt och även högtalaruppsättningen skulle kunna vara intressant för dig.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5206&highlight=

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-23 22:48

Merkurius:

Självklart så ska jag konsultera IÖ, men huset's stomme och byggnation är lika självklart ett måste att följa, så jag bygger det till ett rum, sen är det IÖ's tur att komma in i bilden om han har tid.

Bamsefar:

Dom spelar mycket bra säger mina utlänska hifikompisar, men tyvärr har jag inte ens kunnat provspela dom, då jag måste få tid till att köpa/bygga en 240-115 stepp-down.

Hört att dom bara finns i 115-volt's modell av flera, men har också hört av 1 person att han hade 230-volt's modell ??, vet inte vilket som är sant, men här är en bild.

Länk till Infinity MTS Prelude:

http://www.infinitysystems.com/homeaudi ... 20pair.jpg

John

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-23 22:53

jawen1 skrev:Merkurius:

Självklart så ska jag konsultera IÖ, men huset's stomme och byggnation är lika självklart ett måste att följa, så jag bygger det till ett rum, sen är det IÖ's tur att komma in i bilden om han har tid.

en ganska stor fördel är ju förstås att inte bygga väggarna till rummet innan du haft över iö...det är ju då rummet kan bli perfekt juh!

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-23 23:01

Jag håller med Håkan Bråkan här :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-24 00:03

Det gäller ju att veta vilka väggar som bör vara stumma, typ tegel eller betong och vilka som med fördel skall vara mer membranaktiga, typ gips med mineralull bakom, för att nå så långt som möjligt med rumsakustiken. Även måttförhållanden längd/ bredd höjd, ev vinklade väggar eller tak... Ja listan är lång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-24 00:31

Haakan_W/Merkurius:

Vissa måsten finns med i den bärande konstruktionen för att jordlaster/taklaster m.m ska fungera.

Jag har en bärande vägg genom huset, så bredden på 5,09 m går inte att öka.
Men den bärande vägen är också byggd i leca fast 19 cm tjocka block, och behöver inte isoleras, så den kan vara typ målad leca, eller ytkläs med vad som helst, medans den andra långsidan/utsida mot jord måste ytbehandlas.

Längden på rummet är 10 meter, men den kan jag minska.
Och takhöjden är runt 2,6 m, men kan också sänkas vid behov.

Så kort o gott, har jag 10 X 5,1 meter att utnyttja, med max 2,6 meter i takhöjd.

John

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-24 00:53

storyboard:

Håll ut bara, låt det ta den tid det tar.
Pressar du dig för mycket, så kommer du vara så less på alltihop, så kärleken till rummet kommer inte att kunna tillgodogöras.

Höll på renovera en 40 år gammal merca i 6 år, hade massor av kärlek till den bilen, men sista året tvingade jag mig själv varje ledig stund, så när den till slut var typ klar, så tålde jag den knappt.

Körde 10-20 ggr, men sålde den efter ett par år då jag knappt tittade på den med tiden.

Bor du +- 15 mil från Sthlm ?.
Och till sist.......Fan vad snygga dina i56 är, är dom högglanslackade ?

MvH john

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-24 03:35

i28 ser ju ut som en knubbig heffaklump!

din inställning är noterad :cry: du ligger dåligt till :cry:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-01-24 04:35

Jawen, köpt de största Inohögtalarna, du gillar ju stora högtalare. :)

Så enkelt var det !

:wink:
NN

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-24 08:57

jawen1 skrev:Så kort o gott, har jag 10 X 5,1 meter att utnyttja, med max 2,6 meter i takhöjd. John
Perfekta utgångspunkter! En bredd överstigande 4,5m ger STORA fördelar :)

Takhöjden är stor nog att anpassas till perfekt höjd efter rummet är fördigställt och längden medger inbyggnation av en basabsorbentvägg i slutet.

Kort och gott - dina förutsättningar kunde knappast vara mycket bättre!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-24 09:20

Fast att ha dubbla bredden på längden låter som risk för en gemensam resonans (vid 34 Hz för 10*5 m). Resonanserna vill man ha någorlunda jämnt fördelade så vissa måttförhållanden (x:y:z) är mer gynnsamma än andra.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2007-01-24 09:40

John: Japp, bor i området.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-24 10:00

guldfisk skrev:Fast att ha dubbla bredden på längden låter som risk för en gemensam resonans (vid 34 Hz för 10*5 m). Resonanserna vill man ha någorlunda jämnt fördelade så vissa måttförhållanden (x:y:z) är mer gynnsamma än andra.
Med en basabsorbentvägg i bortändan minskas ju just det måttet och kan anpassas till perfektion! På samma sätt kan takhöjden anpassas likaledes.

Ett underbart rum att utgå från!!

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2007-01-24 14:39

jawen1 skrev:Ha,ha Nicke din gamla bov :) , klart jag inte sålt Von Schweikert grejerna, vad skulle jag spela på då ???, i.o.f.s har ju mini-revel och dom där förbannade 115 volt's Infinity MTS Prelude, som jag inte skaffat stepp-down till, men jag tänker inte överge V S ännu :wink:

Klart som skorvspad jag kommer till Nacka " when the eagle has landed"

Hur va demo'n :D ?, satt du bak uppe på "podiet" i basfällan, eller hamnade du på första parkett :wink:

MvH john

Demon var finnemang från 1900-0115 :lol: jag satt uppe på podiet :)
Kikade även på Z lådorna som jag tror skulle passa dig 8)

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-24 16:01

profbd skrev:
i28 ser ju ut som en knubbig heffaklump!

din inställning är noterad :cry: du ligger dåligt till :cry:

Hur menar du nu :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-24 16:15

Merkurius skrev:i28 ser ju ut som en knubbig heffaklump!

Bild
Söt, ju... :D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-24 16:42

Hur menar du nu Confused

jag menar ingenting ta det från den skämtsamma sidan :lol:
f ö var det ingen som reagerade på att jag stulet citatet från doctor zhivago?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-24 17:20

Jaha :lol: Såg ingen glad smiley, därav frågan. Jag kände faktiskt.se igen citatet men kunde inte placera det. Ang. utseendet på i28 så skulle jag givetvis kunna tänka mig dem men i56 är bara så mycket snyggare......... Så, då var det sagt igen 8)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-25 09:42

Nää i28 är snyggare än i56 (som ser ut som en banan) :lol:
r56h och i64s är enligt mig mycket snyggare än i56 lådorna då de är
djupare och därför inte ser lika bananformade ut.
Bamsefars i64s lådor är helt klart de snyggaste högtalare jag någonsin
sett i hela mitt liv. Maken till finnish på lackering har jag sällan skådat.
18 lager gravitationslackerat på Jakaranda fanér ser helt enkelt mumma ut.

i32s är ännu snyggare än i28 tycker jag (jodå det går rätt lätt att se
skillnad på i28 och i32s lådorna) det vet jag för jag såg ett par i körsbärs
fanér hos IÖ när jag hämtade mina i28:or :)

Fast jag trodde först det var ett par i28 lådor innan jag såg dem lite närmare :wink:

Drömsystemet (för mig) skulle helt klart vara i32s och Infra Y-6. :)

Ett par i32s i Wenge fanér... mmm...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-25 09:47

Det är ju bara att gå in på storyboards hemsida och kolla in hans i56, så ser man... Jeez, makes me wanna hump 'em! 8O

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2007-01-26 17:32

[quote="Wolfie"]Nää i28 är snyggare än i56 (som ser ut som en banan) :lol:
r56h och i64s är enligt mig mycket snyggare än i56 lådorna då de är
djupare och därför inte ser lika bananformade ut.
Bamsefars i64s lådor är helt klart de snyggaste högtalare jag någonsin
sett i hela mitt liv. Maken till finnish på lackering har jag sällan skådat.
18 lager gravitationslackerat på Jakaranda fanér ser helt enkelt mumma ut.

R56H......? vad är det för något,Monitor modellen R vet jag,men H=?

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-26 17:38

NICKE skrev:R56H......? vad är det för något,Monitor modellen R vet jag,men H=?

H som i hög. r56 är normalt en liten *host* stativare.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2007-01-26 17:50

Hmmmmmm...finner ingen H-modell i manifestet,kanske en speciallare?

MvH Nicke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-26 17:53

Helt klart en specialare. Lindroos högtalare är just r56h.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2007-01-26 18:01

Ok...tack,du har PM nagref : )

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-28 02:41

Man blir ju onekligen lite yr av alla dessa varianter som verkar finnas på i56-modellen, jag skulle mycket gärna se de olika på bild, innan jag i så fall skulle beställa ett par, kan ju bli tvär-fel annars.

Hög fot, vanlig, r,h ????, någon som har bilder så man kan se skillnader.
Sen skulle jag uppskatta om Ingvar pröjsade någon tecknare, som kunde skissa upp alla modeller, och kanske trycka dom i prislistan eller manifestet.

Det blir ju lite dubbelmoral från IÖ på något sett, när man som Ino-köpare troligtvis är extra kräsen och noggrann och verkligen älskar ljudet, därför söker vi oss till det bästa, för att sedan inte ens kunna se modellerna i utbudet, så vi vet exact vad vi köper ???.

IÖ är enormt seriös i sitt arbete att tillverka dom, varför ska inte vi kunder kunna vara lika seriösa i vårat val i vilken modell som passar just oss, både ljudmässigt och för ögat ?.

Vare sig man ska investera i 3.000 kr eller 200.000 kr, så borde ju man rimligen kunna se/titta på modellen man är intresserad av, även om det är en bra skiss.

Vad tycker ni folket ?

MvH john
Power need Power

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-29 09:24

Just i56 finns det ju faktiskt ett flertal bilder på i Manifestet, och skillnader mellan de olika 56-varianterna är nog försumbara. Annars är det ändå rätt svårt att föreställa sig hur en högtalare ser ut utgående från bilder i ett worddokument. Två kommentarer när två kompisar (redan inofrälsta och läst Manifestet) var hemma och lyssnade på pi60: "Vad stora de är!" respektive "Vad små de är!"

Jag vet ingen högtalartillverkare där du kan få reda på så mycket om högtalarna före köp som Ino Audio. Jag antar att du ändå skall ta en tripp till källaren, och i sådana fall finns det nog skisser och ritningar på samtliga modeller att titta på om du är riktigt intresserad.

Ändrat: förtydligande.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-29 09:46

Det är väl såhär igentligen: Eftersom alla Ino Audios högtalare handtillverkas så kan man fråga efter mindre variationer. Exempelvis Lindros r56h, som är studioversionen av i56 - men då studioversionen inte har den "inbyggda foten" som i56 har, så valde Lindros helt enkelt att fölänga högtalaren ned till golvet = h. För övrigt så är det synnerligen lite som skiljer i utseende mellan r56h och mina i64ez (eller i64s då, med en massa extra - vilket enbart bevisar att man kan få extra tillbehör om man frågat snällt).

Ingvar kan för övrigt skissa upp samtliga modeller riktigt bra tycker jag, så ett besök hos Ino Audio är vad du verkar behöva...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-29 10:29

Almen & Bamse_far

Jag har varit hos IÖ i lahall 2 gånger redan, men där har han piP och pi60 uppställda, inte ens sina bas-modeler har han velat demonstrera, någon ggr av mina 2 lyssningar.

Sen håller jag inte riktigt med dig Almen, jag vet ingen högtalare som man kan se så lite av som just Ino :wink: , om jag bortser en del riktigt udda märken.

Jag är inte så intresserad av massor med teknisk data, då jag ändå inte kan tillgodogöra denna information.

Men har jag förstått rätt, om jag säger att standard i56 har måtten:

Dimension(b*h*d)/Vikt 30*155*33 / 50 kg ?.

Men vilka andra höjder finns att välja till ?, Lindros i56 är inte dom 155 cm höga ?.

MvH John
Power need Power

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-29 10:35

Lindros r56h bör vara lika höga som ett par vanliga i56, eftersom det är nivån (över golvet) på diskanten som bestämmer det hela (om jag nu minns rätt).

I Lahäll finns ett par pi60s och ett par piP, det brukar gå att lyssna även till piPs. Basmodulerna står där, det vet jag också, men inte ens jag har fått lyssna till dom ;)

Annars så har du ju Ino fototråden då här på forumet, fast det är många piP/pi60 fotade i all sköns färger...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-29 11:01

Bamsefar:

Många fotade piP & pi60 är det :wink: , en del riktigt snygga, men inte direkt det jag är ute efter.

Undrar varför det inte ens finns ett spelades par i64 på kort, vet att du har ett par "påväg att komma ihop".
Modellerna i68/i64 har jag alldrig sett, förutom dina utan element.
Relativt tunnsått med bilder på i56 också, synd.

MvH John
Power need Power

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-29 11:12

jawen1 skrev:Jag är inte så intresserad av massor med teknisk data, då jag ändå inte kan tillgodogöra denna information.
Vad är det du intresserad av, då? Skillnaderna mellan i56/i64s/i68es är som sagt ganska små. En högtalare i 300k-klassen lär vara svårt att få se i verkligheten oavsett tillverkare.

Det finns ju ett gäng här på faktiskt som har de större modellerna - fråga snällt. :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-29 11:25

Det finns, om jag nu minns rätt, enbart 5 par i64/r64 totalt i världen. Ett par i Austrailen, ett par i Thailand och sedan tre par här i Sverige. De sista tre paren är precis färdigsnickrade, och väntar alla på element, så där har du svaret (dvs det finns inget par att dema på). Mitt par är således ett av dessa tre...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-29 16:09

När jag var där nu så stord pi60s och piPs uppställda :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-29 18:08

Det är de som alltid står där...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-29 18:13

Kaffekoppen skrev:Det är de som alltid står där...

Var nån ny version sa han, jag var en av de första som lyssnat, eller så missförstod jag allt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-29 19:11

Senaste förändringen var piP mot piPs :)

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-30 02:01

Almen:

Jag vet ju att jag gillar ljudet alla hans modeller frambringar, men jag måste ju försöka att också hitta den jag tycker är "bildskönast", då dom ändå blir "möbler" i lyssningsrummet.
Och finns det olika höjder av modellen i56, så skulle jag vilja jämnföra dom och se vilken jag föredrar.

Du skriver
En högtalare i 300k-klassen lär vara svårt att få se i verkligheten oavsett tillverkare.

Det håller jag inte med om, jag har kunnat sett Sonus farber Stratavari, Usher D2, Revel Salon, Krell LAT 1, Wilson Watt Grand Slam/watt Puppy 7, JM Labs Utopia och Meridian DSP 8000 när jag tänker efter lite snabbt, och jag har säkert missat någon.

Och högtalare i 100k-klassen finns det massor att se.

Och när jag pratade med IÖ förra året så var bara 2 par i64z sålda, och inget av paren i Sverige, så kul att 3 par till har landat i Sverige.

MvH John
Power need Power

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-30 10:02

Men menar du på allvar att om du märker att du uppskattar i68es externa kvaliteter mest (för att det skiljer 4 cm i bredd- och höjdled och för att den väger 4 ggr så mycket) så köper du den, även om den kostar 4 ggr så mycket som i56? Coolt... 8)

Märks det att jag är avundsjuk på ditt dilemma? :D

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-30 11:02

Almen:

Lite sandlådenivå....... :?
Hur ska jag veta att det bara skiljer sig 4 cm ???? , sen behöver du knappast nämna vikten, då det knappast har handlat om den och den inte heller är av kosmetiskt intresse.

Jag har ju bara försöka få svar här , på hur stora skillnader det är på i56-varianterna, med tanke på att jag hört h= hög o.s.v.

Men vet du att det endast skiljer sig 4 cm i höjd, och 4 cm i bredd, så har jag i alla fall fått svaret, och tackar för det :wink:
Sen skulle jag nog aldrig köpa ett par i68es, om jag inte vann väldigt mycket pengar på lotto.............men då måste man ju spela också 8O

MvH john
Power need Power

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-30 11:37

Men du har väl läst manifestet?
Manifestet skrev:i56: 30*155*33 / 50 kg
i64s: 30,4*159*38,4 (foten är större)
Sedan vet jag i och för sig inte exakt hur mycket "foten är större", men...

i64s är alltså litet bulligare längst ned, inte alls i56:ans snygga, slanka form. :)

Har du sett storyboards i56-bilder? Vad mer är att fundera på? ;)

Bild

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-01-30 11:45

Såhär ser tex en r28 ut.. med vanliga signaturediskanten.
Som du ser måste man ha en liten fot till den. Samma sak med r56.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-30 11:46

Hjälp, hjälp, en hiskelig heffaklump! 8O 8O

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-30 11:50

hehe ja det var otäckt fult faktiskt, har alltid trott att det var någon nödlösning att ställa högtalaren på när jag sett det där kortet :)

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-01-30 11:50

Och för att lägga till bilder på i64 lådorna samt vanliga i28 så kan den här bilderna på Bamsefars grejor hjälpa till.

Bild

Bild
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-01-30 11:52

såhär ser r56 ut

Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-30 11:58

och "r56h":
Bild
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-30 12:04

Strauss skrev:hehe ja det var otäckt fult faktiskt, har alltid trott att det var någon nödlösning att ställa högtalaren på när jag sett det där kortet :)

Där ser man hur smaken varierar... själv tycker jag det är något av det snyggaste som någonsin fastnat på ett hififoto!

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-01-30 12:17

:cry: :cry: mina fina r28s...

Tack Nattlorden, nu kan jag sova gott i natt också :)

Fast i ärlighetens namn så ser dom ganska "konstiga" ut jämfört med tex Ultima GEM, om vi nu ska jämföra stativare.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-30 12:23

David_A skrev:Tack Nattlorden, nu kan jag sova gott i natt också :)

Fast i ärlighetens namn så ser dom ganska "konstiga" ut jämfört med tex Ultima GEM, om vi nu ska jämföra stativare.

Varsågod! :)

Fast Revel kan man väl inte med bästa vilja i världen påstå se okonstiga ut? :lol:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-30 13:09

David_A skrev::cry: :cry: mina fina r28s...

Tack Nattlorden, nu kan jag sova gott i natt också :)

Bild

Men där sitter ju inte den stora lådan fast, där står den ju på en stol.

Då var den inte ful :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-30 18:46

hehe jag tycker iofs davids lösning är rätt snygg :)

men kunde inte motstå att dra på smilbanden när jag läste heffaklump :) för det ser verkligen ut som en sådan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-30 18:48

Haakan - jag postade en bild på en heffaklump... på vilket sätt finner du likhet? *väldigt undrande*

Hade det varit med en tentakel i "Day of the Tentacle" så hade jag förstått...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-30 18:54

Nattlorden skrev:Haakan - jag postade en bild på en heffaklump... på vilket sätt finner du likhet? *väldigt undrande*
[/i]

den ser ju exakt ut som en elefant

eller så kan det va så att jag hade en helt annan bild av en heffaklump :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-30 19:23

Nattlorden skrev:Haakan - jag postade en bild på en heffaklump... på vilket sätt finner du likhet? *väldigt undrande*

Det du postade var ju en vrångbild från Disney, av hur dom tror en heffaklump ser ut. En äkta heffaklump kan inte fästas på bild!
r28s ser i alla fall otroligt stabila och tuffa ut, men stolen tycker jag inte förhöjer utseendet, om man säger så!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-30 20:15

Heffaklump™ Copyright (©) 2007 by Merkurius All Rights Reserved 8)

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-30 23:44

Då klarnade det lite, tack för det :) , vem vem har sågat av underdelen på David_a:s i28 ?? :wink: . , skoja ba.

Förstår att i28 finns i kort variant som behöver en stol eller en annan låda ( helst svart )att stå på för att komma i rätt höjd.....då har jag fattat rätt va ? 8)

Håller med om att storyboard's i56 är ren dreggelfaktor, den kan jag tänka mig 8 dar i veckan faktiskt..........viiiiilllllllllllllllllll haaaaaaaaaaaaa.

Och Bamsefar's i28 var väl läckra dom också. och jag har hört att finischen är grym på han's i64 också, sen skulle inte jag valt trä-färg men smaken är ju olika som tur är.

Bamsefar:
Hur mycket kommer bestyckningen gå på, för att färdigställa dina enorma i64 ?
50.000 kr ?

En sak till som jag måste fråga....Kan man bi-ampa i56 ?

MvH John, kung över disktrasan
Power need Power

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-01-30 23:51

jawen1 skrev:En sak till som jag måste fråga....Kan man bi-ampa i56 ?

Nä det går inte (varför man nu överhuvudtaget skulle göra det, det innebär ju i nästan alla fall enbart negativa saker).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-31 00:15

Rydberg:

Tänkte väl bara på att kunna hitta steg för att spela riktigt högt, och med 8 ohm och 92 i känslighet, blir det en hel del watt för att "använda" dom ordentligt.
Vilken stärkare kan det bli då tro ?
Power need Power

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-31 00:41

Man kan inte spela högre för att man biampar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-31 09:00

jawen1 skrev:Vilken stärkare kan det bli då tro ?

Kanske en Bryston 14B SST på två gånger 600 W?

Eller två bryggade 4B SST, 2x900 W! Det skulle vara mitt val till i56, i alla fall.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-01-31 10:22

Det till en början lite fel för mig att kliva ner från Krell och Grendel till Rotel.. Men jag är faktiskt helt nöjd med mina bryggade 1090 till topparna. Må vara att Grendel har lite mera "romantisk" klang. Men i effekt har dom inte mycket att hämta mot dubbla Rotel. Effekt ca 1500w*2 i 8ohm skulle jag tippa på. Finns inte många slutsteg på marknaden som matchar det.
Bryston verkar vara ett alternativ som Almen skrev, men tyvärr mycket dyrare. Krell FPB-600 alt 700cx petar väl ur sig ca 1kw i 8ohm. Men återigen dyrare med sannolikt mindre effekt.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-31 10:29

Röstar på Bryston 14B SST steg. I alla fall de allra nyaste som är
modifierade...

jawen1: Om jag var du skulle jag gå på s serien... Typ i32s eller i64s.
Och till det ett riktigt fett basmoduls-system typ Y-6 eller Z-4.

Då har du kapacitet som klarar att spela totalt obekymrat oavsett vilka
dynamiska transienter musiken (eller filmen?) innehåller och det oavsett
vilken ljudnivå du vill använda (kan lova att dina öron ger upp innan
högtalarna börjar låta besvärade).
Det bästa är ju att högtalarna spelar på "tomgång" vid alla normala och
"normalt höga" ljudnivåer :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-31 11:30

Jo, hur snygga i56 än är så vidhåller jag nog min första rekommendation: i32s + Y4 (alt. Y6), drivna av ett 14B SST för topparna och ett 4B SST för baslådorna (parallellt).

Då tror jag man är hemma. :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 11:55

Bryston 14B SST krämar ur sig runt 1kw / kanal i 8Ohm dynamiskt, tror jag det var/är. Och som Wolfie skrev, den absolut senast producerade skall det vara då det finns ny version av den.

Det kan gå att modda en äldre 14B SST till senaste versionen, men det är ej känt vad som ändrats för närvarande.

Jag rekommenderar att man vänder sig till Tyskland eller Frankrike för att skaffa Bryston, om man skall köpa ny. T.ex. http://www.playback-europe.com/
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-31 12:22

Hmms vad kostar stegen i Deutschland?

Bamsefar:
Det var väl en fransk site det där va?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 12:27

Jo det är Paris, Frankrike. Just Frankrike är bra för att den som står för det där har humanare priser för att uppgradera saker (t.ex. SP1.7 till SP2) än någon annan inom EU (och utanför EU skall vi inte snacka om...).

Det är troligen billigare i Tyskland, men jag hittar inte länken.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-31 12:33

Hur är det med danska återförsäljaren då? Funkar inte det?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-31 12:52

Bamsefar skrev:

Den tyska agenturen finns på http://www.bryston.de

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 12:57

RogerGustavsson skrev:
Bamsefar skrev:

Den tyska agenturen finns på http://www.bryston.de

Sant, det är Sun Audio: http://www.sunaudio.de/ som har agenturen - men dom säljer inte direkt till slutkund... Plus att deras site är inte uppdaterad sedan 2004....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-31 13:05

Blev lite imponerad av Brystons hemsida. Finns t.o.m. kretsscheman! Det där slutstegsmodulerna för inbyggnad ser intressanta ut....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-31 18:33

Vad betyder den här texten som fanns på deras hemsida?
"Bryston does not authorize the sale of current products online."
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-31 18:36

paa: Jag antar att de med "current products" menar "products not sold by an authorized dealer", eller kanske rättare "products sold by a non-authorized dealer".

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 18:45

paa skrev:Vad betyder den här texten som fanns på deras hemsida?
"Bryston does not authorize the sale of current products online."

Att man inte får köpa via postorder...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-02-01 00:05

Tack för förslagen folk.

Rotel har jag svårt för då jag tycker dom är lite nasala/torra i ljudkaraktären, men Bryston har jag varit sugen på länge att prova :P

Mcintosh MC-602 var också en rätt kul gemenskap, när jag hade dom, även om självklart Krell's 450 Mcx monblock hade en torrare mer korrekt bas.

FPB-600 har jag ägt förut, och det var en jäkel på att lämna effekt, sen om den har det sista i mellanregister och upplösning, låter jag vara osagt.

Vad menas med dynamisk effekt ??
Och hur vet man vad en förstärkare lämnar i dynamisk effekt ?

Mvh john
Power need Power

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-01 00:40

Dynamisk effekt, alltså vad den klarar av att ge kortvarigt ! :)
NN

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2007-02-01 09:03

Så här ser jag på det:

Dynamisk effekt, tänk dig en kortvarig topp i låtens ljudkurva t.ex. ett slag på en trumma. Den dynamiska effekten är då effekten som steget klarar att spela just trumslaget högt. Har man t.ex. en orkesterinspelning med mycket stråkar etc. kan man (ev) spela högre än om man har en bastung inspelning. Anledningen (antar jag) är bufferten som finns i slutstegen i form av kondensatorbankarna som lagrar energi för kortvariga pulser.

Kontinuerlig effekt, tänk dig att orkesterinspelningen innehåller mer trummor och basgångar, då orkar inte steget med att spela lika högt p.g.a. basområdet kräver mer energi än det övre området (stråkarna).

Någon som är duktigare på elektronik kanske kan förklara bättre? :D
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-01 09:19

Jag ser det mer som skillnaden mellan effektivvärde och toppvärde, alltså roten ur 2 för spänningen och en faktor 2 för effekten.

Teoretiskt sätt blir toppeffekten dubbelt så stor som (3 dB mer än) angivna märkeffekten på stärkaren. Praktiskt blir den säkert något annat, med seriösa märken som Bryston och Rotel kan den siffran säkert bli större.

Ljudtrycksmässigt lägger man väl till 6 dB för toppvärdet, eftersom man i bästa fallet får anta att högtalarna spelar i fas.

Tillagt: Sedan är jag inte så säker på vad man har för nytta av att ange toppvärdet, egentligen.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-02 11:14

Almen skrev:Tillagt: Sedan är jag inte så säker på vad man har för nytta av att ange toppvärdet, egentligen.

Jo för då får man ett hum om hur hög medelljudnivå man kan spela utan
att steget kommer att klippa vid transienter (som kanske hamnar en 20 dB
över medelnivån).

Så spelar du med 10 W medeleffekt (vilket är HÖGT) så behöver du ha en
1000 W om transienterna ligger 20 dB över medelnivån för att steget
inte ska klippa 8O

Dock är det vä kanske inte sådär värst mycket musik som har transienter
som ligger 20 dB högre än medelnivån, men visst förekommer det :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-02 11:53

Men jag ser fortfarande inte toppeffekten som ett praktiskt jämförande värde. Visst, som kuriosa för att kunna räkna ut hur starkt du kan spela, men annars...? Jag menar, klippeffekt är klippeffekt oavsett om du anger effektiv- eller toppvärde.

Om man vet maxutslag på volymkontrollen för full utstyrning vid 0 dB, vad mer behöver man veta? Sedan är det ju helt och hållet beroende på fonogrammet du spelar vilken lyssningsvolym du rattar in. Ett välinspelat fonogram med hög dynamik (sannolikt låg medelnivå) spelar du förmodligen nära full volym, ett med lägre dynamik måste du skruva ned.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-02 12:13

Almen skrev:Jag ser det mer som skillnaden mellan effektivvärde och toppvärde, alltså roten ur 2 för spänningen och en faktor 2 för effekten.

Teoretiskt sätt blir toppeffekten dubbelt så stor som (3 dB mer än) angivna märkeffekten på stärkaren. Praktiskt blir den säkert något annat, med seriösa märken som Bryston och Rotel kan den siffran säkert bli större.

Ljudtrycksmässigt lägger man väl till 6 dB för toppvärdet, eftersom man i bästa fallet får anta att högtalarna spelar i fas.

Tillagt: Sedan är jag inte så säker på vad man har för nytta av att ange toppvärdet, egentligen.

Man får inte glömma att toppvärdets förhållande till just RMS värdet kan skilja rejält. Ett litet klass G slutsteg jag har kan leverera 2*400W @ 8 ohm innan klippning dynamiskt, men bara 100 WRMS. Alltså en skillnad om 6 dB...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-02 12:18

Jag kanske har tänkt fel: gäller roten ur två endast för en ensam sinus?

Jag har tänkt att eftersom man kan fourierutveckla vilken signal som helst till en summa av sinus så gäller faktor 2 för vilken signal som helst som förhållandet mellan effektiv- och toppvärde av effekten.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2007-02-02 19:48

John,om du lugnar dig lite så får du höra I56 med mina krellsteg,inga värstingar men ändock.

Ingen som provat I56 med rörsteg : )

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-02-04 02:50

Men Nicke..........Jag stormar din lägenhet när du får hem dina i56 :D.
Sen är dina Krell halv-värstingar, och speciellt sugen är jag att lyssna på ditt 3250, först i stereo sen bryggat :lol: .

Var på mässan i dag, trångt och mysigt som vanligt när det är på Sheraton, men jag hittade en guldklimp bland vimmlet.
SVS hade trevliga norrmen som rest till Stockholm, och demade filmsnuttar med bas-markering :wink:
Lite kul att också bekanta sig med MBL och T+A, som verkar klart intresanta.

Såg IÖ också, hade sådan lust att fråga om leveranstid för i56, men han har ju vänner överallt och prata med, så jag hoppade den frågan.

MvH john
Power need Power

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-05 20:18

Nicke skrev:John,om du lugnar dig lite så får du höra I56 med mina krellsteg,inga värstingar men ändock.

Ingen som provat I56 med rörsteg : )

Mvh Nicke

Inte vad jag vet... Men jag funderar på om jag skulle ta o driva mina i28:or
med en rörhäck den dagen IÖ ska hit :lol:

Har nog tillgång till någon 40 W triodhäck tror jag :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-06 12:17

Almen skrev:Jag kanske har tänkt fel: gäller roten ur två endast för en ensam sinus?

Jag har tänkt att eftersom man kan fourierutveckla vilken signal som helst till en summa av sinus så gäller faktor 2 för vilken signal som helst som förhållandet mellan effektiv- och toppvärde av effekten.

Någon? Frågan gäller alltså för ett normalt klass AB-steg: är det ett matematiskt förhållande mellan effektiv- och toppvärde (faktor 2), eller är det något annat som gäller?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-06 14:32

Såvitt jag vet gäller roten ur två endast en ren sinus. Möjligtvis någon annan vågform också naturligtvis men som svar på din fråga gäller det endast en ensam sinus.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-02-06 15:01

Så att man inte blandar ihop saker o ting. Roten ur två gäller för spänningen vilket är detsamma som en faktor 2 för effekten (som ju växer kvadratisk med spänningen (P=U^2/R)).

Hade iof inte så mycket med frågan och göra :oops:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-06 15:20

Jo, Rydberg, det gäller att hålla tungan i rätt rottecken. :)

Det var så länge sedan man läste det här, bara... Men jag har tänkt så här:

En fiktiv förstärkare har angiven effekt 2x250 W. Om den gäller för en sinusspänning vid 1 kHz i 8 ohm, så är motsvarande dynamiska toppeffekt 2x500 W.

Vid uppmätning (sinus 1 kHz i 8 ohm) kommer man fram till ett effektivvärde på 2x280 W, och motsvarande toppeffekt blir 2x560 W - fortfarnande i 8 ohm.

Men, nu byter vi till en godtycklig signal, och en högtalarliknande last. Vad händer då med effektivvärde och toppvärde?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-06 17:58

Almen skrev:Jo, Rydberg, det gäller att hålla tungan i rätt rottecken. :)

Det var så länge sedan man läste det här, bara... Men jag har tänkt så här:

En fiktiv förstärkare har angiven effekt 2x250 W. Om den gäller för en sinusspänning vid 1 kHz i 8 ohm, så är motsvarande dynamiska toppeffekt 2x500 W.

Vid uppmätning (sinus 1 kHz i 8 ohm) kommer man fram till ett effektivvärde på 2x280 W, och motsvarande toppeffekt blir 2x560 W - fortfarnande i 8 ohm.

Men, nu byter vi till en godtycklig signal, och en högtalarliknande last. Vad händer då med effektivvärde och toppvärde?

Men... Pratar vi inte om effekten under olika lång tid, helt enkelt? Att ange vad förstärkaren kan avge en timme, eller så, jämfört med en kort tidsrymd där kondensatorerna i nätdelen kan hjälpa till att skjutsa på.

Att ange toppvärde resp RMS är ju bara en räknelek.

Mina knappt två öre.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-07 08:26

Jaa, det var väl ungefär min fråga. :)

Kondensatorerna ändrar inte matningsspänningen, och det är den som begränsar den teoretiska effekten som kan ges. Att man inte kan ge kontinuerligt maxeffekt mer än en längre tid ut trodde jag var mer en sak som man härleder till den begränsade effektdissipationen hos utgångstrissorna. Kondensatorbanken tänkte jag var mera till för dippar i belastningen - han kunna dubbla effekten till halva belastningen.

Man bör väl skilja på hög uteffekt på grund av hög utspänning och hög uteffekt på grund av hög belastning?

Men nu är jag säkert ute och cyklar. Moreeeello! Ööööhhman!

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2007-02-07 19:01

Nicke skrev:Ingen som provat I56 med rörsteg : )
Nej, inte i56, men däremot pi60 körde jag ett tag med Sonic Frontiers Power 2. Gick alldeles utmärkt, jättemysigt med rörglöd.
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-08 08:12

Almen skrev:Jaa, det var väl ungefär min fråga. :)

Kondensatorerna ändrar inte matningsspänningen, och det är den som begränsar den teoretiska effekten som kan ges. Att man inte kan ge kontinuerligt maxeffekt mer än en längre tid ut trodde jag var mer en sak som man härleder till den begränsade effektdissipationen hos utgångstrissorna. Kondensatorbanken tänkte jag var mera till för dippar i belastningen - han kunna dubbla effekten till halva belastningen.

Man bör väl skilja på hög uteffekt på grund av hög utspänning och hög uteffekt på grund av hög belastning?

Men nu är jag säkert ute och cyklar. Moreeeello! Ööööhhman!

Nä kondensatorer kan ju inte skjutsa upp matningsspänningen, det de
gör är ju enbart att glätta spänningen från "smuts" och kan även aggera
shunt under korta tider eftersom de är spänningströga och på så vis kan
hjälpa till att hålla matningsspänningen på rätt nivå under korta stunder
om lasten blir för lågohmig.

Att skilja på hög effekt på grund av hög utspänning eller pga hög belast ning går
liksom inte eftersom effekten är beroende av båda delar.
För att kunna gå en hög effektutveckling krävs både hög spänning och
en hög belastning. Har man bara det ena blir det ingen hög effektutveckling.

Att exempelvis en NAD 208 har så otroligt hög dynamisk effekt beror
ju på att den skjutsar upp matningsspänningen vid behov.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-08 08:39

Jag tänkte att i jämförelser mellan förstärkare bör man veta vad man pratar om. Om någon säger att förstärkare X ger 400 W i 8 ohm, så säger en annan att jamen förstärkare Y ger dynamiskt 2000 W i 2 ohm. På så sätt finns ju ett oändligt antal sätt att ange effekten.

För mig finns ingen möjlighet att jämföra dessa två, det var därför jag ville reda ut vad man egentligen menar när man säger dynamisk effekt, toppeffekt, etc.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-17 17:04

Här blir det en tvåårsbump, men vad hände sen? Hur ser slutsystemet ut?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-12-27 19:31

Katsching
Vad hände? Hur gick byggandet?
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-03-29 19:28

? :)

Användarvisningsbild
jawen1

Re: 50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa m

Inläggav jawen1 » 2020-02-07 02:38

Hittade hit igen av en ren tillfällighet då jag googlade efter någonting helt annat :D
Hade glömt bort tråden fullständigt bland allt elände som hänt under byggnationen, och trodde inte Faktiskt heller fanns kvar då jag hört att det är borta.
Husbygget tog mer än musten ur mig milt sagt, och en planerad utbyggnad på 2 x 90 kvadrat blev tillslut ett helt nybyggt passivhus om 256 kvadratmeter pga kommunens jäkla "svågerpolitik.

Förlorade under bygget båda mina föräldrar i cancer med ett par års mellanum med mycket lidande, och fick en härlig dotter till.
Förutom att jag 2009/2010 fick fuktskada pga av isoleringsföretaget slarv, med en rättslig tvist som följd som höll på hela 4 år och kostade oss ca 700 000 kr i rättegångskostnader då deras advokat var jäkligt "slipad" och skapade tvivel i orsakssambandet, så rätten inte kunde ta ställning till 100%.

Jag gick oxå sönder fullständigt i ryggen med massa diskbråck & förträngningar, som jag får leva med resten av livet då dom inte går tillbaka.
MEN !.....Jag har ett 50 kvm stort ljudrum klart :D som förgyller mina lyssningsstunder !
Akustikbehandlade hela ena långsidan på rummet d.v.s 25 kvm med 70mm stenull bakom en plankvägg med glipor i, och lämnade 3 cm fri luft bakom isoleringen.
Byggde oxå hela gipstaket fjäderupphängt, så att det inte sitter stumt i betongtaket och sprider massa ljud till övervåningen, 70mm stenull där oxå.

Heltäckningsmatta på golvet och ca 5 meters lyssningsavstånd, men det är ju en jäkla skillnad mot mina tidigare lyssningsrum vad gäller att spela starkt som jag älskar....rummet är ju stort och formeligen "äter" dB både pga storleken samt lyssningsavståndet.

Och inte "hunnit/haft råd" att byta ut mina Von Schweikert VR 4 (som är uppgraderade till VR 5-7), även om jag lyckats spela sönder mellanregistren 2 ggr och oxå motsånd i delningsfiltren till mellanregistren......Förra året lyckades jag oxå spela sönder ett motstånd i filtret till dom 4 x 8,5 tum´s basarna, så alla basar gick sönder i talspolen :cry: ....så 4 nya basar nu och lagat delningsfilter nu oxå.

Men dom spelar förjäkligt bra, och behöll dom ju framför mina Revel Salon, Infinity IRS Sigma, Krell Resolution 1 mm...det är väl oxå därför jag har svårt att skiljas från dom.
Plus att jag knappt får något för dom om jag säljer dom, och den ända bristen dom har (för mig) är att dom inte riktigt klarar mina höga lyssningsnivåer. (inte många högtalare som gör)
Sedan har jag ju hela serien från Von Schweikert med dubbla centrar dubbla TS-310 surround med 10 tum´s element, och både TS-200 & TS-150

Men men, jag håller på bygger 2 st 3-vägare fullregister prototyper som ska klara mina behov :lol:
Använder elementen jag har liggandes d.v.s mina 4 st Peerlees xxls art 830847 i 4 st 118 liter stora lådor, samt 2 Audax HM210Z10 från PRO serien och 2 Audax tw025a28 med wavwguides från Pellegrino

Har inte varit på forum sedan 12-13 år, och hittar just nu inga bra bilder men försöker med bilden jag hittade på denna dator
/John

IMG_20180915_121637.jpg
IMG_20180915_121637.jpg (1.98 MiB) Visad 10142 gånger

IMG_20180310_193822_1.jpg
IMG_20180310_193822_1.jpg (1.68 MiB) Visad 10142 gånger
Power need Power

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-07 04:53

Mycket vatten har runnit under broarna. Du verkar vara vid gott mod ändå.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-02-07 09:05

Ten Years After...

Härligt att höra att du har ditt lyssningsrum! :D Och att du fått en dotter till. :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-02-07 11:53

Snyggt! Snygg vägg. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2020-02-07 21:46

Jaaaa Peter mycket vatten har flytit under broarna, och man har gett upp och kommit tillbaka 50 ggr...men det sätter sina spår.

Och 10 år imellan inlägg och uppdateringar av trådar, kanske blev nytt rekord hahaha.
Hittade några bilder på uppbyggnaden,,,,Har ju typ 20 000 bilder på bygget så krångligt att hitta det man vill

Det var minsta sagt krångligt att skapa detta utan att någonting var stumt fastskruvat i lecaväggen !
20160121_153755.jpg
20160121_153755.jpg (1.29 MiB) Visad 10019 gånger

Sedan skapa distanser om 30mm och spänna rostfri tråd kors & tvärs som ett spindelnät så att det vart luft bakom stenullen.
20160122_215316.jpg
20160122_215316.jpg (1.5 MiB) Visad 10019 gånger

20160122_215417.jpg
20160122_215417.jpg (1.98 MiB) Visad 10019 gånger

Sedan inhandla Satinlakan från Ikea i vinrött och grått och spänna/klammra & klä väggen innan brädorna
20160325_232118.jpg
20160325_232118.jpg (1.26 MiB) Visad 10019 gånger

Undertaket med ca 5 cm luft ovanför stenullen
_2285948a.jpg
_2285948a.jpg (871.04 KiB) Visad 10019 gånger

Har ju fräst in alla VP-rör så att allt kan vara dolt inne i väggen överallt inkl bakre surround och bakre center, ett riktigt skitjobb :D och fick ju tillverka grejerna
20160429_185545.jpg
20160429_185545.jpg (1.78 MiB) Visad 10019 gånger

Och en till bild på rummet, även om det nu står ett biljardbord bakom biosoffan, och är lite nya komponenter i utrustningen
IMG_20180310_193933a.jpg
IMG_20180310_193933a.jpg (1.01 MiB) Visad 10019 gånger

IMG_20180310_194719a.jpg
IMG_20180310_194719a.jpg (1.72 MiB) Visad 10019 gånger

/John
Power need Power

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-02-07 22:00

Snygg vägg!

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2020-02-07 23:02

Tack Belker :D !....är faktiskt rätt stolt så här i efterhand att jag byggt allting helt själv, med relativt små medel vad gäller rummet.
Jag hade 90 meter 95 x 21 mm ytterpanel kvar från jobbet på övervåningen, och behövde då bara köpa till ca 50 m.
Sedan tog jag all målarfärg jag hade svättar av i burkarna, och köpte till ett färgpigment.

Sedan blandade jag 2 färger och målade 3 längder.....tillförde nån droppe färgpigment och målade 3 till o.s.v
Så alla plank är egentligen målade i samma "färgskala"
Sedan förskjöt jag varje plank så jag kunde använda dess fulla längd, och vart det en 30 cm bit över på ett varv, så började jag med den på nästa varv.
Vart rätt "lungt" resultat för ögat att se på, och jag gillar det mer och mer .

/John
Power need Power

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-02-07 23:09

Och rolig effekt med olika bakgrund också.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-02-08 02:45

Snyggt! Har du tagit in någon akustiker eller har du gjort det från egen tanke?
Vad är måtten på rummet (såg inget)?
Det rummet skulle va mums med Ino's i64s.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-08 10:55

Just min tanke när jag hör storleken 50kvm, Ino i64s skulle sitta som handen i handsken där :D

Jawen1: Grattis till att äntligen vara i hamn efter 10år av blod, svett och tårar.
Livet tar ibland knepiga vägar och saker har en tendens till att klumpa ihop sig... :roll:
Men nu är det förbi och du har det du arbetet för så åter igen grattis och hoppas att du ska hitta det du söker i återgivning och kapacitet till detta rum. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2020-02-08 11:50

DVD-ai skrev:Just min tanke när jag hör storleken 50kvm, Ino i64s skulle sitta som handen i handsken där :D

Jawen1: Grattis till att äntligen vara i hamn efter 10år av blod, svett och tårar.
Livet tar ibland knepiga vägar och saker har en tendens till att klumpa ihop sig... :roll:
Men nu är det förbi och du har det du arbetet för så åter igen grattis och hoppas att du ska hitta det du söker i återgivning och kapacitet till detta rum. :)

Det hade passat ännu bättre med ett par Von Schweikert i ditt rum DVD-ai.
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-08 12:42

NonMorales skrev:
DVD-ai skrev:Just min tanke när jag hör storleken 50kvm, Ino i64s skulle sitta som handen i handsken där :D

Det hade passat ännu bättre med ett par Von Schweikert i ditt rum DVD-ai.

Jaså?
Pga lyssningsavståndet eller tänker du på något annat? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-02-12 09:33

På plankväggen ser det ut att sitta (hänga) något (meter brett) på ett par ställen, från tak till golv. Vad är det? Tunnt tyg eller...

//Michael.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-02-12 17:38

Tror det är en optisk illusion pga olika färger bakom brädorna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-13 11:30

Belker skrev:Tror det är en optisk illusion pga olika färger bakom brädorna.

Ja det ser ut att vara så :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-02-14 00:41

Haha! Ja verkar så, nu när jag zommar in :oops:

//Michael

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2020-02-14 11:25

music4ever : rummet är 5,1 X 10 M

Nej jag har inte kommit så långt än....Och eftersom jag inte än "sitter med" dom högtalare som blir slutgiltiga, så får jag avvakta tills dess.
Rummet upplevs som mycket bra, och det är ju lyx att kunna ha högtalarna toe-in långt ifrån långvägg så man slipper massa "reflexer" från mellan/top.

Och har bara upplevt lite förstärkning runt 33-34 dB, som troligtvis har med rummets längd att göra ( 10 m ), möjligtvis har Albert Von Schweikert också "eftersträvat" detta 2001/2002 när dessa uppgraderades ? ....För jag uppskattar det.
Jaaaa :D ...Rummet skulle troligen va mums med Ino's i64s !!....Modellen man dregglat på redan för ca 17 år sedan!
Men jag har så svårt att få intryck/uppgifter/provlyssning av största Ino modellerna då dom knappt "finns" i Sverige att titta på !
Och vad kostar ett par "lackade och klara" ?...hittar inga nyare uppgifter & har bara manifestet från 2006 !

DVD-ia : (Tack för dina ord. ja gudarna ska veta att livets vägar kan vara överdrivet knepiga)
Ja, det blir lite av en illusion oxå i verkligheten när man tittar på långväggen från avstånd...Och jag tror det sker för att väggen visar "flera skikt/djup", och blir lite 3-D samt att färgkombinationerna ger starka kontrast mellan Ikea´s satinlakan och den "lugnare" träpanel-väggen.....Lakanen är 220 x 240 cm

Förresten är det någon som känner till om det finns någon "snickare" med dyrare sågverk i Sthlm-Uppsala trakten, som man kan beställa baslådor av ?...alltså själva fin-sågningen av MDF ?

MvH/John
Power need Power

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2020-02-14 11:34

jawen1 skrev:Förresten är det någon som känner till om det finns någon "snickare" med dyrare sågverk i Sthlm-Uppsala trakten, som man kan beställa baslådor av ?...alltså själva fin-sågningen av MDF ?

MvH/John

Mycket fint rum du har fått till! Kolla med Södertälje specialsnickeri, de hänger här på forumet :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-02-14 15:28

jawen1 skrev:music4ever : rummet är 5,1 X 10 M

Nej jag har inte kommit så långt än....Och eftersom jag inte än "sitter med" dom högtalare som blir slutgiltiga, så får jag avvakta tills dess.
Rummet upplevs som mycket bra, och det är ju lyx att kunna ha högtalarna toe-in långt ifrån långvägg så man slipper massa "reflexer" från mellan/top.

Och har bara upplevt lite förstärkning runt 33-34 dB, som troligtvis har med rummets längd att göra ( 10 m ), möjligtvis har Albert Von Schweikert också "eftersträvat" detta 2001/2002 när dessa uppgraderades ? ....För jag uppskattar det.
Jaaaa :D ...Rummet skulle troligen va mums med Ino's i64s !!....Modellen man dregglat på redan för ca 17 år sedan!
Men jag har så svårt att få intryck/uppgifter/provlyssning av största Ino modellerna då dom knappt "finns" i Sverige att titta på !
Och vad kostar ett par "lackade och klara" ?...hittar inga nyare uppgifter & har bara manifestet från 2006 !

Gött med stort rum. Ett par i64s lackad och klar (beroende på färg/faner) är nog en 120 papp (mer för finare faner/färg).
Anledningen jag tog upp i64s för ett så stort rum så kan det bli svettigt för VR-4 att få det ljudtrycket man vill uppnå + i64s är mer direktiva och påverkas mindre av rummet.
Testa med lite baslådor till dina högtalare, det bör avlasta dem en hel del.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-15 14:55

Verkligen stort och fint rum, jag är redigt avis på 5,1m i bredd! :D

I64s går som sagt på ca 120-125kkr om du monterar dom själv och tar, dom billigaste ytbehandlingarna, men det kan bli klart dyrare om du går upp i finare faner och massa lager lack osv.

Jag instämmer med föregående talare :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2020-02-19 14:43

Empa : Tack !....Tack oxå för tipset Södertälje specialsnickeri !

music4ever : Jaaa, gött med dedikerat stort tyst rum....Skyddsrum´s känsla utan fönster/dagsljus, och under jord.
Ända minuset är väl att man "måste gå ner i källaren" och att det kräver en "aktiv handling",och att jag haft problem med wifi där nere då det är byggt som en "bunker".
Glöm mobiltäckning om man tar 2 steg in i rummet, och jag använder ju "nätet" ofta som källa när jag lyssnar på musik.....tv mottagning har jag inte heller !

Att ha lätt tillgänglighet är ju oxå något som främjar lyssnandet, så egentligen är det nog ultimat om man kan kombinera vardagsrum/lyssningsrum...med sin favoritsoffa, tv , dagsljus mm.
120 papp för i64 är ju en "hel del" även om jag inte betvivlar ett dugg att dom är vära det, hur lång är väntetiden tror du ?

Jag har köpt 2 st Klipsch Reference R-115SW och håller på att laborera lite, och jag har oxå sedan en tid tillbaka en Yamaha Aventage CX-A5200 Preamplifier...Men Yamahan är grymt komplicerad för mig som är oteknisk på den biten......Och Yamahan ska ju typ klara "allt" vad gäller inställningar.
Oxå byggt ihop en "ny topp" med en kompis hjälp, som har Audax elementen HM210Z10 som mellan och Audax TW025028 med waveguide som diskant.
Upplevt att 8 tum´s mellanregistret har kapasitet till hög SPL, men oxå en del av "Beaming" som jag verkligen inte uppskattar.

Finns det problem med Beaming oxå med Ino i64 ??

DVD-ia. Tack !.....Vad gäller beställningar av i56/i64/i68, så är min erfarenhet oxå att det tar väldigt låååååååååång tid att få hem.

Mvh John
Power need Power

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-02-21 22:43

Vi har också byggt källare. Dock inget ljudrum, men jag såg till att det drogs kabel i taket för en accesspunkt. Och frugans iPhone har stöd för wi-fi-samtal. Så den del av familjen som har iOS kan ringa överallt i källaren i alla fall. Vi har tvättstuga, groventré, bastu/relax och allrum i källaren. Inget dedikerad ljudrum, man kan inte få allt...

MorganM

Inläggav MorganM » 2022-08-21 09:44

Har det blivit några i64s?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2022-08-21 13:53

IMG_20201023_225919.jpg
IMG_20201023_225919.jpg (1.91 MiB) Visad 1721 gånger
1.jpg
1.jpg (1.96 MiB) Visad 1721 gånger
Med väldigt begränsad ekonomi många år efter detta långa husbygge (där jag till slut tvingades sälja av mycket av mina "dyra" grejer), har jag också passat på att lära mig så mycket som möjligt av kunskaperna som behövs i att bygga högtalare.

Är ju väldigt komplicerat totalt sett, då man behöver många kunskaper för att bygga fint kabinett, välja element, få dessa element att integrera perfekt med varandra samt delningsfrekvenser och till slut att tillverka ett anpassat delningsfilter.

Men jag har gått "All IN" och något år & <1000 timmar senare fått fram en färdig produkt.
Det blev att jag använde dom 4 stycken Peerlees XXLS art 830847 som jag haft i box sedan 2006 ( dubbla 8 ohms talspolar) seriekopplade vid elementet & parallellkopplade vid högtalaranslutningen, i 118 liter´s rejält stagade lådor avstämda till ca 23 hz & högglanslackade i vitt fram & bakstycke, samt satin möbelsnickerifärg på långsidor, ovandel & underdel. ( vikt ca 55 kg styck)

Och elementen jag valde i MTM vart mina favoriter Audax HM130Z0 aerogelkona ( 5,5 tum´s), som fick jobba ihop med en Audax tw025a28 satt i en waveguide från Pellegrino i USA.

Delningen sker aktivt vid ca 320 hz & vid 3000 hz, och både basar och MTM drivs av 2 st Krell F.B.I

Resultatet blev klart över förväntan både kosmetiskt och ljudmässigt & är nog det bösta jag upplevt, även om 175 kg högtalare per sida blir lite av ett problem i sig själv.

Finns ett kapitel 2 i detta, som jag kan berätta i nästa etapp.

MvH John
Power need Power

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-21 16:45

Www, kul, det måste du berätta utförligt om och gärna lite mätningar också!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2022-08-22 13:27

Jag ska se om jag hittar lite bilder från högtalarbygget.
Just bilder har ju blivit lite "drygt" att hantera nu för tiden då dom alltid tas i överflöd, & aldrig rensas.

Läggs i datorer/laptops & mobiltelefoner som går sönder osv.

Det gjordes mätningar för ex, men inga som sparades på fil utan enbart mätningar i realtid under konstruktionen av delningsfiltret.
I rummet spelade dom extremt bra ned till ca 20hz & spelade homogent sammanhängande, d.v.s man kunde inte uppfatta att det var baslådor+MTM.
Och att jag byggt baslådorna i 22mm mdf rejält stagade med dubbla baffeltjockleken & 4 tum´s port, skapade en otroligt hög nivå på baskvalitéten.
Och dessa XXLS 830847 2x8 ohm är fantastiska element även upp till säkert 4-500hz, även om jag använder dom till ca 320hz
Och man kan köra 3 st parallelkopplade & ändå ha vettiga ca 5,66 ohm :D

Och spelade på dessa högtalare under några fantastiska månader, tills detta hände med mellanregistren efter en 5-6 timmar lång hög lyssning session 8O

2.jpg
2.jpg (1.78 MiB) Visad 1641 gånger

Efter att ha både köpt nya mellanregister, samt prövat att "laga" en del som vart "mindre" skadade, så slutade de med att jag också efter en ny 5-6 timmar lång lyssning brände 3 av dom 4 "nya" mellanregistrens talspolar....suck!

Så det tvingade mig till att "tänka om" då jag uppenbart behöver mer headroom i mitt hifi system, för dessa låg oftast på sitt max vad gäller SPL & det är inget vidare bra vid långa lyssningar, och kyla en talspole inuti en isolerad liten låda är relativt "krångligt".

Dessa högtalare har element med ca 92dB känslighet förutom diskanten i waveguiden som kommer upp i ca 95dB, basarna och diskanten tål mera effekt än just mellanregistren även om dom parallellkopplade mellanregistren inte tål lite effekt heller, så blev dom den "svagaste länken".

Så bara att sätta sig vid "ritbordet" igen och planera för "Steg 2", som vart ytterligare <500 timmars jobb & helt andra faktorer att ta hänsyn till.
Utgångspunkten var så lik ljudbild som möjligt men med avsevärt högre SPL möjlighet, & på så sett få ordentlig med headroom i mitt stora rum.

To be continued
/Jawen
Power need Power

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2022-09-01 08:41

Men så tråkigt... :cry:
Verkar ju helt klart vara fel element för applikationen ifråga och dina behov.
Hoppas att du hittar något som kan göra jobbet bättre och att du blir nöjd ☺️
Mvh//David

Återgå till Wänner af Ino