Moderator: Redaktörer
Merkurius skrev:Hör med patrikf han har nog en del mätningar på piP.
KarlXII skrev:Merkurius skrev:Hör med patrikf han har nog en del mätningar på piP.
Var det där en slamkrypare, eller?
Med tanke på under- och övertonerna i den här tråden kanske det är fel person att fråga?
Ingvar måste väl ha släppt mätningar själv?
Merkurius skrev:KarlXII skrev:Merkurius skrev:Hör med patrikf han har nog en del mätningar på piP.
Var det där en slamkrypare, eller?
Med tanke på under- och övertonerna i den här tråden kanske det är fel person att fråga?
Ingvar måste väl ha släppt mätningar själv?
Jag var bara lite sarkastisk, samt lite djärv eftersom jag valde att inte sätta en smiley bakom mitt inlägg
celef skrev:och vad tror ni att ni ska kunna utläsa ur dessa mätningar? dom mätningar som redan visats på pip60 och pip visar ju inget märkvärdigt eller konstigt. isåfall vore det intressant att sätta en modell under "fullständig" mätprecedur likt nrc eller stereophile
Svante skrev:Jag håller med om att det vore roligt att se kurvor på även INO-högtalare. Jag tror att folk som har mätt är lite rädda att visa kurvorna, eftersom de vet att de kommer att granskas väldigt noga. Det tycker jag är synd.
Mätkurvor visar inte bara egenskaper hos mätobjektet, de är även en utmärkt grund för diskussion om mätteknik. Vad vore bättre än att diskutera kurvor från högtalare som är erkänt goda återgivare? Alla kommer inte att mäta rätt, och alla kommer inte att dra rätt slutsatser, men det är ju det som är det fina med forum, inget sånt får stå oemotsagt.
Och just sägandet och motsägandet tror jag är väldigt utbildande.
Lazyworm skrev:Jag har sett mätningar på många inolådor och även gjort några själv, de mäter väligt bra och jag skulle nog säga att man inte får så mycket bättre referens än Pi60 om man ska tillverka en låda.
De är extremt raka och psykoakustiska saker som Invar implementerat på är ju inte direkt dippar om 10 tals decibel.
Om Ingvar velat att kurvorna skulle ligga på nätet hade han nog lagt upp dom själv, när GURU lådan kommer i Stereophiletestet så kommer du ju se hur den kurvan är mätt i deras miljö och kan således jämföras relativt bra med andra stativare dom gjort mätningar på.
Jag kommer lägga ut mätningar på min å Morellos 3-vägare när den börjar bli klar, förhoppningsvis kommer den också ge en bra referenskurva.
IngOehman skrev:De här mätningarna är gjorda på studiomonitorn pr18:
Det är på sätt och vis en rätt atypsik Ino-högtalare. Den skall snaraste ses som en konventionella högtalare.
IngOehman skrev:Och den här kurvan (mätt på lyssningsplats, rätt långt ifrån högtalarna) mätte jag själv upp från ett per i56 + profYs-2 hos en snubbe i Nacka:
Basnivån har dragits ned en smula sedan dess.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Den här mätningen har en kille i Lidköping (eller var det linköping![]()
) gjort, på sina pi60s i ett relativt odämpat rum om jag förstått det rätt.
Svante skrev:Jag håller med om att det vore roligt att se kurvor på även INO-högtalare. Jag tror att folk som har mätt är lite rädda att visa kurvorna, eftersom de vet att de kommer att granskas väldigt noga. Det tycker jag är synd.
Svante skrev:Några frågorIngOehman skrev:De här mätningarna är gjorda på studiomonitorn pr18:
Det är på sätt och vis en rätt atypsik Ino-högtalare. Den skall snaraste ses som en konventionella högtalare.
Kurvan i mitten, jag antar att det är närfältsmätningar, åtminstone på bas och port. Men varför ligger diskanten så mycket lägre, är den mätt på större avstånd?
Svante skrev:Pipresonansen i porten vid dryga 1 kHz, syns det lite spår av den i 25cm-kurvan?
Svante skrev:IngOehman skrev:Och den här kurvan (mätt på lyssningsplats, rätt långt ifrån högtalarna) mätte jag själv upp från ett per i56 + profYs-2 hos en snubbe i Nacka:
Basnivån har dragits ned en smula sedan dess.
Nyfiken: Vad orsakar bashöjningen? Den börjar så högt upp tycker jag, redan vid 2-300 Hz. Är det 50dB-axeln som är aktuell?
IngOehman skrev: Ja, det stämmer bra det. Det är bara de största fullregisterhögtalarna jag gör (pi60, pi60s och pi60es) som är helt befriade från denna artefakt (pipresonansen exiteras nämligen inte alls i dessa konstruktioner).
IngOehman skrev:
Hos piP exiteras den fakttiskt något mera än hos pr18, men skillnade är inte så stor. På grund av den förhållandevis höga frekvensen (vid 1 kHz är våglängden 3,4 dm, och en kvarts våglängd är sisådär 8 cm) adderas portens bidrag i olika faslägen beroende på utstrålningsvinkel, så i praktiken märks den nästan inte alls när man kommer bort en liten bit ifrån högtalaren i ett normalt lyssningsrum.
phon skrev:piP-resonanser![]()
Om jag laborerar och härjar fritt, som jag har gjort i min ena piPs, så kan det kanske se ut så här efteråt:
phon skrev:Med högre avstämning får man mer bas, det syns också*. Inte mindre bas som många intuitivt tror. Däremot tappar man lite i de lägsta frekvenserna istället.
Lazyworm skrev:Jag tycker att det är lite väl generellt att säga att man får mer bas vid högre avstämning
Har man t.ex en låda med ett element som klarar att driva en 25Hz avstämmning bra (åtminstone en 15dB svacka på elementets närfältsmätning) så kommer den kanske inte orka driva på porten alls lika bra om man stämmer av lådan till 15Hz men den kanske driver på porten exakt lika bra vid 35Hz men om man då stämmer av vid 35Hz istället så har man tappat väldigt mycket under 25Hz på lådans helhetsfunktion.
Lazyworm skrev:Jag tycker att det är lite väl generellt att säga att man får mer bas vid högre avstämning
Har man t.ex en låda med ett element som klarar att driva en 25Hz avstämmning bra (åtminstone en 15dB svacka på elementets närfältsmätning) så kommer den kanske inte orka driva på porten alls lika bra om man stämmer av lådan till 15Hz men den kanske driver på porten exakt lika bra vid 35Hz men om man då stämmer av vid 35Hz istället så har man tappat väldigt mycket under 25Hz på lådans helhetsfunktion.
celef skrev:jag spekulerar att en höjning av avstämningsfrekvensen ger mer nivå i den höga basen men lägre nivå i låga basen
Svante skrev:
Sedär, en piP-modd som mejkar sens... Den är kanske inte riktigt gångbar i den produktifierade piPn, men som DIY...
.
Wolfie skrev:Har bilder på mätningar innan/efter nivåjustering/Q-justering/placering etc.
från mitt rum med i28 + prof X-4 som jag skulle kunna posta i tråden om
Ingvar tycker det är OK.
Jo, om någon tycker det är intressant alltså.
Wolfie skrev:Har bilder på mätningar innan/efter nivåjustering/Q-justering/placering etc.
från mitt rum med i28 + prof X-4 som jag skulle kunna posta i tråden om
Ingvar tycker det är OK.
Jo, om någon tycker det är intressant alltså.
phon skrev:Svante skrev:
Sedär, en piP-modd som mejkar sens... Den är kanske inte riktigt gångbar i den produktifierade piPn, men som DIY...
.
Ja, det är ju inte helt säkert att det mejkar sens förstås ....![]()
Det blir något annorlunda, men bättre ..... ?![]()
piP är nog rätt så väl genomtänkt som den är, men det är alltid kul att labba lite ....
IngOehman skrev:Problemet är att de allra mest illvilliga ju finns dom också, och de kan sprida sin svavel var som helst. Att jag råkade se
Patrikfs nya övergrepp var ju bara av en slump mer eller mindre, jag hade inte tänkt att skriva något mera på diy-
forumet när jag råkade se att han dök upp.
Det känns som om det enda man kan göra att minimera skadan från i sanning illvilliga och onda människor, är att inte
ge dem något bränsle överhuvudtaget.
Vh, iö
IngOehman skrev: ..... jag hade inte tänkt att skriva något mera på diy-
forumet när jag råkade se ..........
Vh, iö
celef skrev:vad är det som den där patrikf kritiserar, jag begriper inte?
Wolfie skrev:Lägger gärna ut mätningen om det är OK för Ingvar, annars inte.
Jag respekterar hans första önskan (som var att inte lägga ut
mätningarna) om han inte ändrat sig sedan han var här senast.
celef skrev:jag är något förbryllad angående detta men vad händer om någon laddar upp mätgrafer utan att först fråga iö, gör den sig osams med iö då?
ingår det nån form av restriktion angående publicering av mätgrafer vid köp av ino-högtalare? jag kan förstå om så är fallet om iö själv har mätt, men om ägaren gör sina egna mätningar? men om man har ingått ett avtal så har man, att bryta ett sådant ska man inte göra
Jag vet inte om det finns några restriktioner utan är mer av den uppfattning att man respekterar upphovsmannen om denna har ett önskemål om det ena eller andra. Kanske gör man sig inte osams om man sen inte hörsammar det önskemålet men man visar åtminstone respektlöshet och dålig hyfs.
men om man har ingått ett avtal så har man, att bryta ett sådant ska man inte göra
Mätningar är vanskligt och om man som skett tidigare publicerar mätningar som är grovt felaktiga av olika anledningar men hävdar att de är korrekta så ställer det ju eventuellt till det.
Celef: Jag har blivit ombedd av IÖ att ej lägga upp mätgraferna just pga av
att det lätt blir misstolkningar och jag respekterar hans önskan såklart
(varför skulle jag inte göra det?).
men om man har ingått ett avtal så har man, att bryta ett sådant ska man inte göra
Celef: Jag har blivit ombedd av IÖ att ej lägga upp mätgraferna just pga av
att det lätt blir misstolkningar och jag respekterar hans önskan såklart
(varför skulle jag inte göra det?).
Skulle han nu inte tycka att det gjorde något om jag la upp dem här ändå
så skulle väl det kanske kunna vara kul?
IngOehman skrev:Egentligen borde jag ALDRIG lämna några mätpapper hos folk.
DrMabuse skrev:Det är väl som med profeten Muhammed. Vissa saker är så heliga att de inte får avbildas.
Vad skulle hända om någon mätte med exempelvis Clio och publicerade kurvorna?
Vad händer om någon stor amerikansk HiFi-blaska publicerar sina kurvor på Guru- speakers?
Märklig debatt tycker jag.
Svante skrev:IngOehman skrev:Egentligen borde jag ALDRIG lämna några mätpapper hos folk.
Jo, det får du förstås göra som du vill, men jag tycker inte att du ska tro att du är den enda som kan tolka mätkurvor.
Svante skrev:Jag tycker det är självklart att alla ska få chansen att lära sig att tolka mätkurvor. Det gynnas INTE av att man undanhåller dem från folk.
Svante skrev:Information bör vara fri, det måste vara bäst i längden. Missförstånd eller misstolkningar är en naturlig del i lärandeprocessen, det är nog inte specielt vanligt att man förstår någonting alls precis riktigt från början.
IngOehman skrev:Det finns inte ens ett entydigt svar på frågan om hur en specifik tonkurva skall se ut, eftersom en rimligt komplett redovning av en högtalares tonkurveegenskaper är kanske 20 olika mätkurvor, och man kan inte bedöma en som enskildhet utan att ta hänsyn till alla de andra.
IngOehman skrev:J
Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket information i en ensam mätkurva för att den skall kunna användas till att bedöma hur en högtalare låter! Det är ju bara att lyssna på två olika högtalare från olika tillverkare med liknande tonkruva, och vilken halvdöv person förstår att en massa information måste fattas, eftersom det hörs stora skillnader mellan högtalarna (inte undantagslöst, men för det mesta).
Vh, iö
IngOehman skrev:Det sistnämnda kan sägas med andra ord: En massa viktiga saker glöms bort, bara för att all uppmärksamhet riktas mot en i sammanhanget och som enskildhet - ointressant kurva.![]()
(I varje fall om den inte uppvisar några uppseendeväckande problem.)
IngOehman skrev:Svante skrev:Information bör vara fri, det måste vara bäst i längden. Missförstånd eller misstolkningar är en naturlig del i lärandeprocessen, det är nog inte specielt vanligt att man förstår någonting alls precis riktigt från början.
Du har ju lärarens perspektiv, och jag kan kanske förstå att du inte bryr dig om hur många offer som skördas på vägen (varför är det ALLTID Ino-högtalare som skall utsättas???), men även ur lärarens perspektiv tycker jag att du har fel.
Det vill säga det du säger stämmer inte alls med min erfarenhet om vad som är en bra infallsvinkel för den som vill lära sig.
Vill man att folk skall lära sig saker (vilket jag verkligen vill) så är det bättre att börja med att göra fel, t ex att själv bygga sig en högtalare som INTE låter bra, och sedan (helst med kunnig handledare) mäta på den (/dem) för att hitta felen. Det faller (som nästan allt annat) tillbaka på den första vetenskapliga tesen. (Fundera på den du.)
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Information bör vara fri, det måste vara bäst i längden. Missförstånd eller misstolkningar är en naturlig del i lärandeprocessen, det är nog inte specielt vanligt att man förstår någonting alls precis riktigt från början.
Du har ju lärarens perspektiv, och jag kan kanske förstå att du inte bryr dig om hur många offer som skördas på vägen (varför är det ALLTID Ino-högtalare som skall utsättas???), men även ur lärarens perspektiv tycker jag att du har fel.
Men... Offer? Alltså, menar du att INO-högtalarna blir offer om deras mätkurvor diskuteras? Eller menar du dig själv? Jag tror det är precis tvärtom, dvs att högtalarna/du vinner på att kurvorna diskuteras.
dimitri skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Information bör vara fri, det måste vara bäst i längden. Missförstånd eller misstolkningar är en naturlig del i lärandeprocessen, det är nog inte specielt vanligt att man förstår någonting alls precis riktigt från början.
Men... Offer? Alltså, menar du att INO-högtalarna blir offer om deras mätkurvor diskuteras? Eller menar du dig själv? Jag tror det är precis tvärtom, dvs att högtalarna/du vinner på att kurvorna diskuteras.
Svante, du får skärpa dig, dvs läsa ordentligt. "Offer" avsåg aspiranterna, inte högtalarna. Men frågan (varför är det ALLTID Ino-högtalare som skall utsättas???) var befogad. Och, kurvorna har ju presenterats av konstruktören, eller ser jag i syne?
dimitri skrev:Nej, de är inte offer. De kan bli det däremot om inte deras handledare håller skallarna svala
Svante skrev:dimitri skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Information bör vara fri, det måste vara bäst i längden. Missförstånd eller misstolkningar är en naturlig del i lärandeprocessen, det är nog inte specielt vanligt att man förstår någonting alls precis riktigt från början.
Svante, du får skärpa dig, dvs läsa ordentligt. "Offer" avsåg aspiranterna, inte högtalarna. Men frågan (varför är det ALLTID Ino-högtalare som skall utsättas???) var befogad. Och, kurvorna har ju presenterats av konstruktören, eller ser jag i syne?
Ja, jag kanske missförstår, men jag läste att högtalarna var offren, speciellt med tanke på meningen efter där Ingvar talar om att hans högtalare "utsätts".
Vi får väl fråga Ingvar vad han menade?
Svante skrev:Du läser det alltså som att de som tittar på kurvorna som är offer? Hmm. Ja, i sådana fall tycker jag nog att det är lika konstigt fast på ett annat sätt. Hur kan man bli ett offer för att man försöker lära sig att tolka tonkurvor? För att man missförstår dem? För att de är värdelösa?
Wolfie skrev:IÖ: Jag tycker det är jäkligt skoj att ibland kika på mätningarna och försöka
få till något samband mellan hur mätkurvorna ser ut och hur det låter i
rummet. Det är hart när omöjligt![]()
Wolfie skrev:Tittar man på en sån där mätning gjord helt utan tidsfönster eller filtrering
tagen på lyssningsplats så kan man lätt tro att: Satan vad det måste låta
spretigt och grötigt i det där rummet. Fastän att det i verkligheten låter
precis tvärtom.![]()
Du kanske kunde hålla ett web-baserat föredrag i akustisk mätteknik här
på faktiskt?![]()
Hade varit jäkligt intressant alltså.
IngOehman skrev:Men föreläsningsformer där det går att svara på frågor från de ALLA som åhör den, ställer jag alltid upp på.Vh, iö
Svante skrev:Ok, vi får nog stanna där, tror jag, och inse att vi har olika syn på värdet av att diskutera tonkurvor på forum.
Ok?
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Men föreläsningsformer där det går att svara på frågor från de ALLA som åhör den, ställer jag alltid upp på.Vh, iö
Kan man ta dig på orden här kanske?
Jag tycker om allt som leder till ökad kunskap och mindre förvirring.
IngOehman skrev:Och skall jag se det från (försöka förmedla lite av) mitt eget perspektiv (vilket jag hoppas att du kan sätta dig in i och känna i varje fall lite empati för) så tycker jag det är trist att det känns som att du tycker det är viktigare att sätta mig under granskningsluppen om och om igen, istället för att välja exempel som är bra för dem som vill lära sig något, närmare bestämt att förstå hur och vad man kan tolka fram ur tonkurvemätningar.
Korst sagt: Mätningar visar felaktigheter, inte att något "är rätt". Vill man lära sig att förstå hur olika fel ser ut är det förnuftigt att starta med att lära sig förstå hur stora fel ser ut, eftersom oddsen är bättre att man skall kunna utläsa dem ut en tonkurvemätning.
Svante skrev:Fasen, nu lurar du ur mig ett inlägg till...![]()
Svante skrev:...och allra bäst är det förstås om man mäter på flera typer av högtalare, för att skaffa sig en bred erfarenhet. I det ingår faktiskt att titta på även dina högtalare. Jag tycker det är synd om du tycker att det är dålig pedagogik, jag tror iaf inte att det är det. Speciellt inte om man även tittar på andra mätningar på diverse hembyggen som vi ju gör ganska ofta här på faktiskt.
Svante skrev:IngOehman skrev:Vill man lära sig att förstå hur olika fel ser ut är det förnuftigt att starta med att lära sig förstå hur stora fel ser ut, eftersom oddsen är bättre att man skall kunna utläsa dem ut en tonkurvemätning.
…om nu de enda fel man kan hitta är små, och framförallt få, så finns det större chans att förstå dem. Tittar man på ett förstagångshembygge så finns det så många olika "fel" att det kan vara svårt att skilja dem åt och förklara dem.
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Men föreläsningsformer där det går att svara på frågor från de ALLA som åhör den, ställer jag alltid upp på.Vh, iö
E skrev:IngOehman skrev:Det sistnämnda kan sägas med andra ord: En massa viktiga saker glöms bort, bara för att all uppmärksamhet riktas mot en i sammanhanget och som enskildhet - ointressant kurva.![]()
(I varje fall om den inte uppvisar några uppseendeväckande problem.)
Ja, nu har jag inte följt det här ämnet – kanske för att jag är medveten
om hur lite några tonkurvor säger om en högtalare (det behöver man
ju ingen erfarenhet för att inse, bara man är medveten om högtalarens
ljudfältsdekodande funktion) – men jag vill tacka dig för att du ”står på
dig”! Är övertygad om att din pedagogik är sund.
E skrev:Vad gäller din parentes skulle jag gärna se att du berättar om hur man
upptäcker uppenbara problem i en tonkurvemätning. Lite
psykoakustiskt orienterad tonkurveläsningsteknik, alltså.Vad som är
hörbart, störande, mindre väsentligt och så vidare.
Vet att det har gått att läsa en del i MoLt om detta, men ingen artikel
specifikt på det ämnet väl?
Mvh E*
celef skrev:det är svårt att ta till sig att något så gängse inte skulle ha någon substans alls...
celef skrev:...när t o m ino-högtalare tycks mäta "som alla andra" så blir förvirringen total - det hade ju varit enklare om dom mätte helt snurrigt, som carlsson ungefär
men men
IngOehman skrev:Jag har beklagat att det tycks som det BARA är mina som granskas, oavbrutet.
(Eller vilka andra högtalartillverkare menar du att du har fört fram att de skall granskas?)
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Vill man lära sig att förstå hur olika fel ser ut är det förnuftigt att starta med att lära sig förstå hur stora fel ser ut, eftersom oddsen är bättre att man skall kunna utläsa dem ut en tonkurvemätning.
…om nu de enda fel man kan hitta är små, och framförallt få, så finns det större chans att förstå dem. Tittar man på ett förstagångshembygge så finns det så många olika "fel" att det kan vara svårt att skilja dem åt och förklara dem.
Den där idén att det är lättare att hitta en korrelation mellan vad man kan mäta och vad man kan
höra när felen är smålåter som en efterkonstruktion för att försvara ett redan gjort val av
objekt.
phon skrev:Menar du att det finns någon på faktiskt som inte har simulerat piP i Basta?
screen skrev:Skulle inte komma mig för, då jag tycker att musik och framförallt bio är trevligare.![]()
phon skrev:Menar du att det finns någon på faktiskt som inte har simulerat piP i Basta?
Svante skrev:
...nu är det ju inte bara piP man kan simulera.
Menar du att det finns någon på faktiskt som inte har simulerat piP i Basta?
Att vad (som är gängse) inte skulle ha någon substans?
Mäter Carlsson helt snurrigt?
Svante skrev:IngOehman skrev:Jag har beklagat att det tycks som det BARA är mina som granskas, oavbrutet.
(Eller vilka andra högtalartillverkare menar du att du har fört fram att de skall granskas?)
Alla!
Svante skrev:Det jag reagerar mot är att du vill att just dina INTE ska granskas.
Svante skrev:Om B&W dök upp här och sa att vi inte ska mäta på deras högtalare för att våra mätmetoder är dåliga så skulle jag protestera mot det också. Det gäller JBL, Infinity, Audio Pro, Genelec, vem du vill.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Vill man lära sig att förstå hur olika fel ser ut är det förnuftigt att starta med att lära sig förstå hur stora fel ser ut, eftersom oddsen är bättre att man skall kunna utläsa dem ut en tonkurvemätning.
Den där idén att det är lättare att hitta en korrelation mellan vad man kan mäta och vad man kan
höra när felen är smålåter som en efterkonstruktion för att försvara ett redan gjort val av
objekt.
Min fetstil ovan är viktig. I ett amatörbygge finns det ofta ganska många fel och det kan vara svårt att skilja de olika bidragande orsakerna från varandra. Lyckas man få en högtalare med bara ett fel är det lättare att förstå det felet.
Svante skrev:Allra bäst är det förstås att mäta på många olika högtalare, för att se och förstå likheter och skillnader.
Svante skrev:Och man kan jämföra med simuleringar också, man kan sätta Basta! under luppen och granska hur bra eller dåligt den förutser högtalarens tonkurva. Det tycker iaf jag är väldigt lärorikt.
Svante skrev:Jag skulle tex tycka att det vore jätteroligt om du modellerade upp piP i Basta! och jämförde dina mätningar med simuleringarna för att se och förstå vilka brister simuleringen, högtalarna och mätningen har. Om du hanterade Basta! fel så skulle jag antagligen påpeka det, men jag skulle inte säga att du ska låta bli att göra så med Basta!.
IngOehman skrev:Svante skrev:Och man kan jämföra med simuleringar också, man kan sätta Basta! under luppen och granska hur bra eller dåligt den förutser högtalarens tonkurva. Det tycker iaf jag är väldigt lärorikt.
Det är väl klart, och det har jag ju gjort också.
Men det betyder väl inte att jag skulle hänga ut Basta! med en massa spekulationer på internet. Hittar jag något fel kontaktar jag väl dig så att du kan förbättra Basta! till allas glädje.
Kan nämna att jag tror att jag har hittat ett rätt rejält fel på ett annat av dina simuleringsprogram förresten. Men det kan vi ta privat.
IngOehman skrev:Vill avsluta med att nämna att jag (som du redan vet) sällan gör några simuleringar överhuvudtaget, eftersom jag föredrar att göra simuleringarna i huvudet eller i förekommende fall räkna med rutpapper och blyertspenna (eftersom jag ibland behöver sudda). Det är ju liksom en bättre metod för en högtalarkonstruktör, eftersom det ju ändå är nödvändigt att man förstår alla mekanismer i detalj i huvudet om man skall kunna konstruera fritt, det vill säga utan att ta trial&error-vägen, (som ju gör att man riskerar missa att de mycket bättre genvägarna). När man förstår den elektro/mekano/akustiska dynamiken så går det ju mycket snabbare att göra allt i huvudet än att blanda in en sådan där datamanick.
IngOehman skrev:Men det betyder ju inte att jag inte förstår värdet för hobbykonstruktörer (som kanske inte behärskar fysiken nog för att kunna beräkna och förutsäga akustiska beteenden i huvudet (eller i förekommande fall med hjälp av rutpapper och blyertspenna)) att få hjälp av ett kvalificerat högtalarsimuleringsprogram, som t ex just Basta!.
Kan även berätta att jag faktiskt lekt en del med Basta! just för att jag tänkt att det kunde vara av värde för dig att få veta om eventuella fel som jag kanske skulle upptäcka. Men jag har inte hittat några av någon större betydelse.
Basta! verkar vara ett bra hjälpmedel för den som vill kunna simulera högtalare utan att förstå hur de fungerar. Det jag gillade bäst med Basta! är att det ju har en del "mjuka" kompensationer av olika typer, vilket gör att man som användare faktiskt får hjälp att förstå att allting inte är så fyrkantigt och lättförutsägbart som vissa simuleringspogram (andra) kan lura sina användare att tro.
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Och man kan jämföra med simuleringar också, man kan sätta Basta! under luppen och granska hur bra eller dåligt den förutser högtalarens tonkurva. Det tycker iaf jag är väldigt lärorikt.
Det är väl klart, och det har jag ju gjort också.
Men det betyder väl inte att jag skulle hänga ut Basta! med en massa spekulationer på internet. Hittar jag något fel kontaktar jag väl dig så att du kan förbättra Basta! till allas glädje.
Kan nämna att jag tror att jag har hittat ett rätt rejält fel på ett annat av dina simuleringsprogram förresten. Men det kan vi ta privat.
Nej det tycker jag vore synd. Då skulle ju alla de som har simulerat med den felaktigheten inte märka det. Det vore bättre med en publik diskussion, tycker jag.
Svante skrev:Är det Edge du tänker på?
Svante skrev:IngOehman skrev:Vill avsluta med att nämna att jag (som du redan vet) sällan gör några simuleringar överhuvudtaget, eftersom jag föredrar att göra simuleringarna i huvudet eller i förekommende fall räkna med rutpapper och blyertspenna (eftersom jag ibland behöver sudda).
Det är ju liksom en bättre metod för en högtalarkonstruktör, eftersom det ju ändå är nödvändigt att man förstår alla mekanismer i detalj i huvudet om man skall kunna konstruera fritt, det vill säga utan att ta trial&error-vägen, (som ju gör att man riskerar missa att de mycket bättre genvägarna).
När man förstår den elektro/mekano/akustiska dynamiken så går det ju mycket snabbare att göra allt i huvudet än att blanda in en sådan där datamanick.
Ja, det där har jag funderat på hur du överhuvudtaget klarar av. Det funkar ju bevisligen, och jag kan ju bara gissa att det beror på att du har labbat otroligt mycket och fått den där känslan för hur det kommer att bli.
Svante skrev:Vi andra får nog nöja oss med datamanicken och i bästa fall använda den som ett medel att slippa bygga så många prototyper.
Svante skrev:IngOehman skrev:Men det betyder ju inte att jag inte förstår värdet för hobbykonstruktörer (som kanske inte behärskar fysiken nog för att kunna beräkna och förutsäga akustiska beteenden i huvudet (eller i förekommande fall med hjälp av rutpapper och blyertspenna)) att få hjälp av ett kvalificerat högtalarsimuleringsprogram, som t ex just Basta!.
Kan även berätta att jag faktiskt lekt en del med Basta! just för att jag tänkt att det kunde vara av värde för dig att få veta om eventuella fel som jag kanske skulle upptäcka. Men jag har inte hittat några av någon större betydelse.
Basta! verkar vara ett bra hjälpmedel för den som vill kunna simulera högtalare utan att förstå hur de fungerar. Det jag gillade bäst med Basta! är att det ju har en del "mjuka" kompensationer av olika typer, vilket gör att man som användare faktiskt får hjälp att förstå att allting inte är så fyrkantigt och lättförutsägbart som vissa simuleringspogram (andra) kan lura sina användare att tro.
Ja, just det är faktiskt en bakomliggande tanke i mina program. Jag gör vad jag kan för att hålla "trycka-på-knappen-funktioner" borta, såna där som verkar ge Sanningen med stort "S". Det är ganska svårt, och jag har givit efter litegrann.
Svante skrev:Det gäller tex med fliken "design suggestion" som föreslår lådvolym och avstämning, bla med dina hifikitformler (som du ju själv kallar leksaksformler).
Svante skrev:Man kan väl säga att jag är hjälpt av att jag använder programmet i min undervisning, vilket gör att jag får fundera över hur det fungerar i pedagogiskt syfte.
Svante skrev:Och jag tror att det är precis därför som jag hellre skulle ta en diskussion om fel publikt, för det finns alltid något att lära av andras (i detta fall mina) misstag.
IngOehman skrev:Svante skrev:Och jag tror att det är precis därför som jag hellre skulle ta en diskussion om fel publikt, för det finns alltid något att lära av andras (i detta fall mina) misstag.
Du får självklart som du vill, jag ville ju ta det privat för din skull.
Tyckte ju liksom att du har makten att berätta om felen ändå, utan att jag behöver tvinga dig att göra det. Och i synnerhet tycker jag det finns ett värde i att ta det privat eftersom det ju kan visa sig att jag bara ropade varg. Man har ju inte alltid rätt, och jag tycker man kan vänta med att klaga tills det finns förnuftiga skäl (hållbara argument) att tro att man har rätt.
Även en ren buk kan ju tros vara smutsig bara för att det faller en skugga på den, men varför gnälla på tvätterskan innan man bevisat att fläcken faktiskt finns där? Och när man väl gjort det - varför offentliggöra problemet utan att tala med tvätterskan först?
Vem gör man en tjänst?
Vad blir bättre av det?
Men som sagt, du får självklart som du vill, men då skall jag be att få återkomma med det. (Upptäckte något som jag tror är en beräkningsbugg för något år sedan och har inte lekt med Edge sedan dess. Det kan ta lite tid att hitta artefakten igen, och det kan mycket väl vara något som du redan upptäckt och rättat till.)
Jag återkommer när och om jag lyckats "rekonstruerat felet".
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Och jag tror att det är precis därför som jag hellre skulle ta en diskussion om fel publikt, för det finns alltid något att lära av andras (i detta fall mina) misstag.
Du får självklart som du vill, jag ville ju ta det privat för din skull.
Tyckte ju liksom att du har makten att berätta om felen ändå, utan att jag behöver tvinga dig att göra det. Och i synnerhet tycker jag det finns ett värde i att ta det privat eftersom det ju kan visa sig att jag bara ropade varg. Man har ju inte alltid rätt, och jag tycker man kan vänta med att klaga tills det finns förnuftiga skäl (hållbara argument) att tro att man har rätt.
Även en ren buk kan ju tros vara smutsig bara för att det faller en skugga på den, men varför gnälla på tvätterskan innan man bevisat att fläcken faktiskt finns där? Och när man väl gjort det - varför offentliggöra problemet utan att tala med tvätterskan först?
Vem gör man en tjänst?
Vad blir bättre av det?
Men som sagt, du får självklart som du vill, men då skall jag be att få återkomma med det. (Upptäckte något som jag tror är en beräkningsbugg för något år sedan och har inte lekt med Edge sedan dess. Det kan ta lite tid att hitta artefakten igen, och det kan mycket väl vara något som du redan upptäckt och rättat till.)
Jag återkommer när och om jag lyckats "rekonstruerat felet".
Ja, jo, visst är det så att jag kan berätta om felen själv, och det brukar jag göra när jag får buggrappporter via mail eller så. I Edge gjorde jag en fix i beräkningsalgoritmen i version 1.5, och den står omnämnd i den tekniska dokumentationen. Jag tror ändå att upplysningen om fixen hade nått fler om den hade diskuterats på ett forum.
Svante skrev:Hursomhelst, om någon klagar på ett program publikt så finns det två sätt det kan sluta. Antingen har han fel och då kan jag säga det.
Svante skrev:Det fina med att det sker publikt är att om en tror att det finns ett fel, men att felet i själva verket är hans, så har säkert tio andra tänktr på samma sätt. De får nu chansen att se min förklaring.
Svante skrev:Andra alternativet är att jag har fel och då får jag möjlighet att fixa felet om jag orkar, eller förklara varför jag inte tycker att felet är så allvarligt att jag vill och kan fixa det. Det blir konsumentupplysning av det.
Svante skrev:Man kan förstås fråga sig om jag skulle förlora på det eftersom folk blir misstänksamma av"negativa" kommentarer om mina program, men jag tror att just att man visar upp både negativt och positivt bygger förtroende och kunskap.
Kaffekoppen skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Men föreläsningsformer där det går att svara på frågor från de ALLA som åhör den, ställer jag alltid upp på.Vh, iö
Uppar
IngOehman skrev:Svante skrev:Det fina med att det sker publikt är att om en tror att det finns ett fel, men att felet i själva verket är hans, så har säkert tio andra tänktr på samma sätt. De får nu chansen att se min förklaring.
Är det inte snarare ett utmärkt argument för att den som klagade borde ha ställt en fråga om det istället? Då hade ju inga förutfattade meningar om felaktigheter behövt spridas alls, i det fall någon missar ditt svar eller du rent av missar frågan?
Kaffekoppen skrev:Det blir alltmer tydligt varför SVante har fått en slips!
Jag tror det är den här synen på pedagogik och det här förhållningssättet mot eleverna som renderat utmärkelsen KTH:s bästa lärare. Grattis!
phon skrev:Ah Svante, grattis grattis!
Kraniet skrev:Någon kommentar till dena mätning på QM10 som soundstage presenterar här? Jag hade fått för mig att piP och QM10 var i princip lika. De verkar ju dock mäta rätt olika?
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Någon kommentar till dena mätning på QM10 som soundstage presenterar här? Jag hade fått för mig att piP och QM10 var i princip lika. De verkar ju dock mäta rätt olika?
Hur mäter man en högtalare som skall stå emot en vägg i en "anechoic chamber" ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster