Vad är lagom mycket "bas" ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Vad är lagom mycket "bas" ?

Inläggav Bamsefar » 2008-03-22 22:02

Eftersom flera här har rätt så överjävliga bassystem, minst sagt, så är frågan jag ställer den direkta motsatsen: Vart går gränsen för "lagom" mycket bas ?

Är det en Velodyne DD-10 med sin rummskorrigerade DSP mockajäng ?

Är det ett par Infra-X (alltså två lådor och inte 6 eller 12) ?

Är det ett par Infra-X liknande lådor men i halva volyment ?

Är det ett par par Infra-X, dvs 4 element med två i varje låda ?

Hur liten kan alltså en Infa modul vara ?

Jag söker alltså efter tankar och funderingar i den riktningen, alltså små superkapbla system där max ljudtryck inte premieras utan utsträckhet i djupbas (aka 10 Hz) är mera värt än 120 dB.

Vart finns svaret ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-22 22:58

Det finns inget svar. Lagom är upp till den som lyssnar.

För mig personligen handlar det om att höra alla instrument, höra deras bidrag till musiken. Vid låga nivåer, alltså lägre än IRL, handlar det ofta om att öka basen i nivå även om det inte alltid är nödvändigt.

I slutänden handlar det om preferenser.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-23 00:50

En mycket bra fråga!

Min medelnivå hemma med mina högtalare är inte många watt. Det är inte omöjligt att jag i de flesta skulle nöjja mig med 20w tillgängligt vid 20hz, dvs rätt okej overhead om man spelar med 3-5w...

Högtalarna har väl ca 88db känslighet (minns inte gjorde dem för 8 år sedan). Basmodulerna jag gör till dem kommer inte behöva spela sanslöst starkt, men de skall kunna återge toner och falla snyggt med rumstillskottet.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-23 01:10

Varför 10Hz? Finns nästan inte någon musik med information under 30Hz. Så ner till 16Hz någonstans så har man täckt in tom dom extrema filmerna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-23 09:52

intressant fråga. jag tänkte på det för ett tag sen då en bekant berätta om sitt besök hos Öhman.
han tyckte det lät bra men att det var "ett jävla basrunkande".

hur vet man när man har "rätt mängd" bas i rummet.
är folk vana vid "rätt mängd" bas.
eller är det så att många gärna vill ha mer bas än vad som är korrekt?

edit: personligen upplever jag slutna lådor oftast ger mig den bas jag vill ha. ett par tolvor eller tior i ett normalstort rum. skule nog kunna vara rätt nöjd med ett par åttor också.
iaf om man pratar volym.
vad gäller utsträckthet så känns slutet också rätt för det mesta. men tiotummare ska väl till åtminstone för att få rätt djup.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-23 11:06

Alexi skrev:Varför 10Hz? Finns nästan inte någon musik med information under 30Hz. Så ner till 16Hz någonstans så har man täckt in tom dom extrema filmerna.

Du behöver uppleva lite orgelmusik ser jag ;)

Men visst har du helt rätt. 16 Hz är en mera vettig (host ?) målsättning...

(kan för övrigt meddela att 300w in i ett par i34es ger överjävligt mycket (o)ljud...)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-23 12:06

Vid diskussioner om bas så hamnar man snabbt på de lägsta statiska toner som musikinstrument återger vid utövandet av musik på dem. Men vadan transienter? Vadan golvstamp och div. andra ljud som inte är en snygg symbol på notbladet?

Jag vet inte hur mycket man behöver i max spl och inte heller i utsträckning nedåt. Vad jag vet är att vid mer utsträckt tonkurva så får man också mindre tidsfel.. grupplöptiden minskar.

Eftersom hörseln anses sträcka sig ung. från 20Hz till 20kHz och de flesta andra apparater i in/avspelningskedjan klarar detta med bravur (även mikrofoner som kan sträcka sig från 4Hz - 50kHz eller så) tycker jag att man kan tänka sig en tonkurva från högtalarna som sträcker sig en oktav förbi hörgränsen uppåt och neråt. Mer eller mindre linjärt från 10Hz alltså. Det är vad jag strävar efter med mitt nuvarande projekt iaf. och då är högtalarna fortfarande den svagaste länken i kedjan avseende tonkurva (men även de flesta andra parametrarna).

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-23 12:54

Jag vet inte vad lagom mycket bas är. Det kanske är en smaksak och också beroende på rummet.

Men jag vet en sak: Man klarar sig normalt med mindre resurser än man tror. Jag köre med 2 8or i 25 liters portade lådor innan mina nuvare burkar blev klara. Och det gick spela löjligt starkt. Hörnnära placering avlådorna och mycket avacnderade element, men ändå. För "vanligt folk" skulle detta räcka mer än väl.

Nu kör jag med 2 kortslagiga 15"are. Jag har aldrig lyckats få dom att krokna hörbart och då drar jag ibland på ordentligt. Men jag tror ändå det är säkrast att bygga 2 lådor till. Borde ju ge samma ljudtryck med halva membranutslaget = lägre dist.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-23 15:09

Tror som du Max. Två st 10"-15" räcker i 99% av alla fall när det gäller ljudtryck. Frågan (för min del) är bara hur mycket man har att vinna på att dubbla eller fyrdubbla kapaciteten, inte för att öka SPL utan för att minska olika distortionsfenomen.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-23 15:38

Spelar man inom ett elements linjära förmåga är ju frågan nästan mest hypotetisk kan jag tycka, men man kan ju få andra fördelar av att använda fler strålningspunkter...

Jag har hellre 4st 8"are än 2st 10:or.... men fanns det en 6,5" billigare än 8:orna skulle det nog räcka...för mina normala ljudtryck.

Mina toppar består av dbbla 6,5"are och de maxar inte ut för mig om jag kör dem odelat...men de går inte lågt nog

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-23 15:53

Kraniet skrev:intressant fråga. jag tänkte på det för ett tag sen då en bekant berätta om sitt besök hos Öhman.

Om man tittar i min gamla tråd "Vad behövs för att reproducera ett trumset", så ser man rätt tydligt att så gott som ingen har tillräcklig mängd bas hemma.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22034

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-23 17:18

Jag tycker mitt profundus x-4 system är precis lagom dimensionerat för mitt rum på ca 20 kvadrat.
Vore det större skulle jag nog gått på y-4
Hur som helst är ju detta med flera subbar helt överlägset!!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-23 18:01

Alexi skrev:
Kraniet skrev:intressant fråga. jag tänkte på det för ett tag sen då en bekant berätta om sitt besök hos Öhman.

Om man tittar i min gamla tråd "Vad behövs för att reproducera ett trumset", så ser man rätt tydligt att så gott som ingen har tillräcklig mängd bas hemma.

det borde ju isf betyda att de flesta inte har en aning om vad som är "lagom mycket bas". de allra flesta verkar tro att lagom bas är för mycket?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-23 18:41

Kraniet skrev:
Alexi skrev:

det borde ju isf betyda att de flesta inte har en aning om vad som är "lagom mycket bas". de allra flesta verkar tro att lagom bas är för mycket?
Nej tvärtom tror jag, förstår nog inte vad du syftar på att "de allra flesta" inte skulle förstå? Vad är lagom i detta sammanhang? Är det lagom när det låter hälften så realistiskt som ett riktigt trumset? Vad är lagom bra hifi över huvud taget, vem bestämmer? Är allt över lagom överdrivet?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-23 19:00

Nu har jag inte läst igenom hela denna tråd (i själva verket bara frågan den starter med och sista två inläggen som lagts) men av det jag sett tycks det mig som om det finns en oklarhet i frågeställingen.

Man måste skilja mellan:

1. "Lagom mycket bas för att nå en rätt balanserad klang i återgivningen", och,

2. "Lagom mycket baskapacitet för att kunna reproducera både liveljud och andra ljud som man vill kunna återge".

Det är skilda saker.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-23 19:18

IngOehman skrev:Nu har jag inte läst igenom hela denna tråd (i själva verket bara frågan den starter med och sista två inläggen som lagts) men av det jag sett tycks det mig som om det finns en oklarhet i frågeställingen.

Man måste skilja mellan:

2. "Lagom mycket baskapacitet för att kunna reproducera både liveljud och andra ljud som man vill kunna återge".

Det är skilda saker.

Vh, iö

ja precis, vet inte jag kanske misstolkat frågeställningen elelr kanske övertolkat den.

men jag pratar nog om båda sakerna. alltså lagom mycket bas vad gälelr frekvensgång och nivå. Alltså punkt 1.
men även punkt 2.

men går inte dom sakerna lite hand i hand också? min upplevelse är att väldigt få verkar ha riktigt koll på vad som är lagom mycket och vad som är "korrekt" bas.
många föredrar tex stativare med 5 eller 6tums bas. presenterar man 12 12tummare (om vi kallar det "korrekt" i fråga om frekvensgång och SPL) i ett rum för dessa personer tenderar de tycka att det är "för mycket bas", dvs "ej korrekt". Andra vill ha stora högtalare med mycket SPL men tror att bas slutar vid 40 och att "mellangärdespunchen" måste finnas där som ett släggslag. får dessa lyssna på stavivaren (som i nån mån presenterar en mer "korrekt" bas i det den orkar ge ut) så säger de "jaa det låter väl bra men visst saknas det lite bas?". Samma person behöver nödvändigtvis inte bli imponerad av 12 12 tummare i ett rum heller. ofta hör man utfällanden som "låter bra fast inte speciellt spännande/engagerande/[osv])
samtidigt finns det dom som rent av inte vill kunna återge ett trumset hemma eftersom de tycker det är obehagligt. för dessa är "korrekt" bas nånting annat.

men i alla fallen tycker jag mig se att det handlar både om kapacitet och frekvensgång.

i förlängningen tycker jag dock det är lite akademiskt. hänger inte resten av frekvenserna med skiter jag fullständigt i om basen kan återge ett trumsett "naturligt". Det som händer ovanför 40-80hz är för det mesta mer intressant och var den "egentliga" musiken finns.

men frågan kvarstår.

Vad är tillräckligt mycket bas?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-23 20:34

Om jag något så när kan återskapa Anthem Without Nation som jag hört den hos Strauss så är det "lagom mycket bas". Jag hoppas Profundus P2 lyckas med det (jag inser givetvis att det inte blir med samma effekt som X4, men i n ä r h e t e n). Annars får det bli större system, det är min riktlinje. Minsta möjligt således, men fullt tillräckligt ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-23 21:50

shifts skrev:Om jag något så när kan återskapa Anthem Without Nation som jag hört den hos Strauss så är det "lagom mycket bas".

Den körde vi hårt när vi jämförde mina högtalare och hans. Fick hem vinylen nu också, ska se om den låter bättre med tanke på lite compression på den versionen jag har på datorn.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-24 00:37

shifts skrev:Om jag något så när kan återskapa Anthem Without Nation som jag hört den hos Strauss så är det "lagom mycket bas". Jag hoppas Profundus P2 lyckas med det (jag inser givetvis att det inte blir med samma effekt som X4, men i n ä r h e t e n). Annars får det bli större system, det är min riktlinje. Minsta möjligt således, men fullt tillräckligt ;)

:D

Dags för nytt hembesök och lyssna på kinesiska trummor med cr80s ställt på +10 db. Man får bröstsmärtor och ser suddigt.
Ska testa Anthem när jag kommer hem från jobbet sen 8)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-27 03:15

Ja vad är lagom mycket bas....

Jag har ett ganska potent system för att återge bas, 16 st 7" scanspeakbasar (2 lådor och drygt 100 dB/W i verkningsgrad per låda) och 2x650W effekt för att driva dessa.

Det där med balanserad basåtergivning är en mycket viktig synpunkt...
Mitt system (injusterat av Hifipastorn) har en nästan slank basåtergivning, inget extra tryck där inte... men det ger också en mycket tydlig och djup ljudbild, utan att basen går in och maskerar med en aning för hög nivå som jag tror är ganska vanligt...

Något som jag däremot har reagerat över som en skillnad mot de flesta andra system jag lyssnat på är att basen aldrig kroknar och komprimerar då man spelar starkt... spelar man riktigt starkt så upplevs basen som stark jämfört med andra system jag lyssnat på, det beror väl på att den bara följer med och inte ändrar systemets tonala karaktär vid höga ljudtryck.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-27 04:19

Det du beskriver låter som ett vettigt system! :)

Jag försöker alltid ställa in ljudet således att direktljudet blir rakt.
Huruvida det sedan beskrivs som "slankt" eller som något annat,
beror ju till stor del både på vilka fonogram som spelas, men också
på vilka referenser (och preferenser) som den som kommer med
bedömningen har.

Personligen är det min uppfattning att "för mycket bas" typiskt är
klart mindre generande än en bas som är resonant. :x

Min uppfattning är att tonkurvan på lyssningsplats kan få (och bör)
se ut på rätt många olika sätt, beroende på hur lyssningsrummet
ser ut. I varje fall om vi talar tvåkanalslyssning.

Detta kan jämföras med att jag tycker det vore fel att tonkontroll-
ändra en orkester, beroende på var en lyssnare sitter i konsert-
huset och lyssnar. Direktljudet bör vara balanserat, vilket betyder
att rummet behöver få synas på mätningen (på samma sätt som
den loge som man kanske sitter och lyssnar i på konsterthuset,
också påverkar vad som händer spektralt på lyssningsplatsen).

Det är enligt min mening rätt i båda fallen, och rimligt att välja hur
man vill att rummet skall påverka - på rent subjektiva grunder. Det
finns inga rätt och fel loge halvor - bara trevliga och otrevliga, och
även det är subjektiva frågor. En logehalva som lyssnaren trivs i
är per definition bra - men det är min erfarenhet att de flestas smak
är rätt likartad därvidlag. Även om toleransen för fel är väldigt olika
stor hos olika människor.

Slutsats: Dåliga rum gillar ingen eller i varje fall få, halvdåligt rum gör
att vissa tycker det är bra och andra tycker det är förfärligt. Riktigt
bra rum däremot, gillar nästan alla! Kort sagt - när man tagit bort
alla fel tycker alla om rummen. Tar man bara bort majoriteten nöjer
sig vissa, medan andra störs illa. Vem som störs mest beror på vilka
fel det är.

Med "bra" menar jag förstås då rum som nästan alla gillar, och det
jag vill säga är egentligen bara att sådana rum faktiskt tycks finnas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-03-27 21:40

avr7000 skrev:Ja vad är lagom mycket bas....

Jag har ett ganska potent system för att återge bas, 16 st 7" scanspeakbasar (2 lådor och drygt 100 dB/W i verkningsgrad per låda) och 2x650W effekt för att driva dessa.

Det där med balanserad basåtergivning är en mycket viktig synpunkt...
Mitt system (injusterat av Hifipastorn) har en nästan slank basåtergivning, inget extra tryck där inte... men det ger också en mycket tydlig och djup ljudbild, utan att basen går in och maskerar med en aning för hög nivå som jag tror är ganska vanligt...

Något som jag däremot har reagerat över som en skillnad mot de flesta andra system jag lyssnat på är att basen aldrig kroknar och komprimerar då man spelar starkt... spelar man riktigt starkt så upplevs basen som stark jämfört med andra system jag lyssnat på, det beror väl på att den bara följer med och inte ändrar systemets tonala karaktär vid höga ljudtryck.

Stefan

Precis sådär upplever jag mina infra X6 drivet av ett RB-1080.Soffan kan skaka men ändå upplever man inte en massa jobbigt bastryck i rummet.
Lyssnade på carmina burana från telarc med en viskande kör & höjde volymen rätt rejält,plötsligt slogs det an en stortrumma,det var så det skallrade i fönstren,men ljudet kom långt inifrån inspelnings lokalen,inget onödigt bastryck i lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-27 22:46

IngOehman skrev:
Slutsats: Dåliga rum gillar ingen eller i varje fall få, halvdåligt rum gör
att vissa tycker det är bra och andra tycker det är förfärligt. Riktigt
bra rum däremot, gillar nästan alla! Kort sagt - när man tagit bort
alla fel tycker alla om rummen. Tar man bara bort majoriteten nöjer
sig vissa, medan andra störs illa. Vem som störs mest beror på vilka
fel det är.

Med "bra" menar jag förstås då rum som nästan alla gillar, och det
jag vill säga är egentligen bara att sådana rum faktiskt tycks finnas.

Vh, iö

Detta skall bli intressant att verifiera när jag har vägarna förbi Jönköping 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-27 23:18

Det var en allmän synpunkt bara, inte en som är knuten till en specifik stad. ;)

Vad jag säger är bara att i de flesta fall när något klagar på ett rum,
oavsett vilket det är - så håller jag med om att det som personen klagar
på är en egenskap som finns där och som kunde ha varit annorlunda.

Alltså: jag är tveksam till idén att allt bara handlar om tycke och smak.

Den där tycke-och-smak-komponenten finns såklart där, men yttrar sig
mest i termer av vad jag skulle vilja kalla "negativa preferenser" och
inte positiva. Alltså att olika människor är olika känsliga för olika typer
av fel snarare än att de har olika preferenser med avseeden på vilka
egenskaper som "låter bra".

Hur skall jag förklara det här...

De flesta tycker att det låter bättre och bättre när efterklangstiden
(>fschröder) minskar, i varje fall ned till 1/4 sekund, men om det då
kommer fram lågfrekventa tydligt urskiljbara rumsmoder (hörs allt
tydligare när resten tas bort) så tycker vissa att den där förkortningen
av efterklangstiden är ett problem, och de kanske rent av kallar rummet
"överdämpat". Men, de flesta av dem som säger det, tror jag inte alls
stör sig på den korta efterklnagstiden, utan på de toner som har för
långsam decay.

Liknade förhållande kan drabba andra typer av fenomen, och göra att
en åtgärd får ett rykte som egentligen inte alls har med den åtgärden
att göra, utan som beror på att den förbättringen tog fram restfel som
var störande, och som vissa är känsligare för än andra.

Kort sagt: När något tycker att en åtgärd går åt fel håll, kan den ändå
ha varit rätt, och uppfattningen om motsatsen bero på att en annan
åtgärd behöver tas till också snarare än att det som gjordes var fel.

Hmmm... Jag vet inte om något förstod det där, men nu är det sagt i
varje fall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-27 23:43

IngOehman skrev:Det var en allmän synpunkt bara, inte en som är knuten till en specifik stad. ;)

[...]Hmmm... Jag vet inte om något förstod det där, men nu är det sagt i
varje fall.

Vh, iö

Jag syftade på ett speciellt rum i den angivna staden. Jag tror att du vet vilket rum jag syftar på, därav smileysen :wink:

Nu är det sagt ja... Jag förstod inte så mycket utan jag blir bara mer och mer, hopplöst förvillad, när du förklarar saker och ting kring ämnet akustik :?

Det är givetvis rummet hos Tengil som vi pratar om. Jag hänvisar till mina erfarenheter av IÖ-designade rum och kan bara konstatera att de låter olika när musik spelas i dem :o Jag trodde att de ljudmässigt skulle dra åt samma håll men de låter diametralt olika varandra. Tycke och smak tror jag inte kommer in på min beskrivning, jag kan bara konstatera att musiken presenteras annorlunda i olika rum, alla designade av dig :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-03-28 01:00

Det bevisar att (om det är som du säger Merkurius) man kan eftersträva en återgivning så god som förutsättningarna medger, men alldrig räkna med att den blir fullständig. = Att orkestern verkligen verkar sitta där framme och att man själv samtidigt bytt destination.

Hmm...fan också... :x

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-28 01:06

Merkurius skrev:jag kan bara konstatera att musiken presenteras annorlunda i olika rum, alla designade av dig :)

jag tror ingen akustiker kan få alla olika rum att låta likadant oavsett budget iprincip...jag finner då det väldigt otroligt

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-28 01:17

Undantaget skulle då vara ett stort rum och alla Haakans pengar. :)

Då bygger man ett rum i rummet och kan upprepa exakt samma bygge.

Ett standardiserat lyssningsrum helt enkelt.

/Peter

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-28 08:59

Okej, om det är som ni säger så visst. Jag förstår dock att det inte går att få rum att prestera exakt lika men jag blir förvånad när det skiljer så pass mycket bland rum designat av samme man :o Det gör ju mig ytterst tveksam om jag skulle vilja lägga några hundra tusen på att bygga ett rum från scratch när jag väl flyttar till villa :?

Ingvar, uppfattade du den "hårdheten" i diskanten som många av oss i Göteborgs-gänget störde oss på? Ja, vi pratar fortfarande om rummet hos Tengil :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-28 09:24

Det är visst ändrat en del sedan ni var där, och bland annat tror jag fladderekona i bakre delen av rummet är omhändertagna. Dessutom har en luftsluss designats för att ta hand om den bakre rummets "återeko". Det sistnämnda är inte byggt ännu dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-28 09:31

Merkurius: Det kan inte vara så att Tengils högtalare inte är riktigt inspelade
ännu?

tyckte nämligen mina i28 lät väldigt "hårda" och "råa" i övre registret i
flera månader, men det släppte helt när de fått motioneras ordentligt.

Sen kan det ju mycket väl vara så att där finns fladderekon i rummet som
inte är bekämpade och som får det att låta lite hårt.

Jag har ju fortfarande inte gjort något åt de, relativt harmlösa, fladderekon
som finns i mitt rum och de gör sig påminda lite då och då faktiskt.
Fast jag har ju en färdig lösning för det, gäller bara att få tummen ur sas :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 09:36

IngOehman skrev:Nu har jag inte läst igenom hela denna tråd (i själva verket bara frågan den starter med och sista två inläggen som lagts) men av det jag sett tycks det mig som om det finns en oklarhet i frågeställingen.

Man måste skilja mellan:

Det är skilda saker.

Vh, iö

Jag har, med flit, hållit mig från att skriva i denna tråd då jag velat se vart den drar iväg.... Alla trådar på faktiskt har en tendens att tja inte hålla spåret...

I vilket fall, det jag avser med min fråga, vilket jag själv tycker framgår, är alltså att få till ett bassystemen med begränsad SPL - då jag för närvarande inte ser behovet av att återskapa musik på liveljudsnivå eller liknande (grannar!) - men som fram till sitt maxima i SPL har en antingen bara effektliknande bas (dvs Velodyne) eller en rätt balanserad bas.

Det sistnämnda är något som Ino Audio idag inte erbjuder anser jag. Dvs jag skulle vilja få tag i t.ex. (fritt spånande) en basmodul i storlek som Veoldynes DD-10 (alltså med mått som enbart begränsas av hur LITEN en 10" element är) som ger "INFRA"-liknande utsträckning i Hz räknat nedåt (dvs återigen 16Hz utan förlust) och som troligen består av W104or i ett liten sluten låda. Helst två w104 i pyttelådor alltså...

Därav frågan: Kan man leva med dessa begränsningar ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-28 09:51

IngOehman skrev:Det är visst ändrat en del sedan ni var där, och bland annat tror jag fladderekona i bakre delen av rummet är omhändertagna. Dessutom har en luftsluss designats för att ta hand om den bakre rummets "återeko". Det sistnämnda är inte byggt ännu dock.

Vh, iö

Okej, men hörde du någon som helst "hårdhet" (eller hur man nu ska beskriva det) i diskanten när du var där?

Wolfie: Nej, högtalarna var inspelade.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-28 09:56

Det vore intressant. Redan P-2 är ju i största laget och spelar starkare än vad som behövs i en lägenhet (och vad (p)iP kan matcha).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-28 10:40

Bamsefar skrev:I vilket fall, det jag avser med min fråga, vilket jag själv tycker framgår
Konstigt vore väll annars då det är du som skrivit det ;)

Bamsefar skrev:Kan man leva med dessa begränsningar ?
Hur väl tycker du att du klarar dig idag med bara i34?
Senast redigerad av Alexi 2008-03-28 11:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 11:08

Alexi skrev:

Dom räcker förvånansvärt bra - men vid film så är det lite si och så tycker jag - det är främst vid effektbas på filmer som jag behöver lite mera tjong i bakplåten helt enkelt - därav min fundering på Velodyne DD-10. Den uppfyller det lilla kriteriet....

Men som Ino fanatiker så vill man ju hitta en Ino baserad lösning, och så lätt ger jag mig inte...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-28 11:13

Bamsefar skrev:
Alexi skrev:

Dom räcker förvånansvärt bra - men vid film så är det lite si och så tycker jag - det är främst vid effektbas på filmer som jag behöver lite mera tjong i bakplåten helt enkelt - därav min fundering på Velodyne DD-10. Den uppfyller det lilla kriteriet....

Men som Ino fanatiker så vill man ju hitta en Ino baserad lösning, och så lätt ger jag mig inte...
Varför inte ett par vanliga prof. x-2? -3dB, 17Hz är ändå bra nära ditt mål och en ~100liters låda måste väll gå att gömma undan någonstans? om man gör den väldigt smal och hög tex 35x20x170cm och ställer dem bakom gardinerna?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 11:37

Alexi skrev:Varför inte ett par vanliga prof. x-2? -3dB, 17Hz är ändå bra nära ditt mål och en ~100liters låda måste väll gå att gömma undan någonstans? om man gör den väldigt smal och hög tex 35x20x170cm och ställer dem bakom gardinerna?

Dom är ju tokstora - går inte alls. Mycket mindre låda behövs: 27*27*13.5cm vore lagom i mitt tycke.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-28 11:40

Saknar du din iP-lösning alls? Den måste ju ha varit lättare att gömma undan. Viss skillnad på toppar som iP och 34es finns det dock ;)

Men iaf, jag tänker storleksmässigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-28 11:42

Bamsefar skrev:Dom är ju tokstora - går inte alls. Mycket mindre låda behövs: 27*27*13.5cm vore lagom i mitt tycke.

Inwall-lösning?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 11:53

shifts skrev:Saknar du din iP-lösning alls? Den måste ju ha varit lättare att gömma undan. Viss skillnad på toppar som iP och 34es finns det dock ;)

Men iaf, jag tänker storleksmässigt.

Nej - iPs har inte tillnärmelsevis lika bra upplösning och sömlöshet mellan registren - i34es, och i32s / i28 för den delen, är vida överlägsen...

Alltså problemet är inte storleken på mina "huvudhögtalare" - det är de asstora lådorna som Ino Audio har för sina bassystem. Jag vill få till en alternativ lösning som är pytteliten helt enkelt. Knappt så man får in elementet helst....

Nattlorden skrev:Inwall-lösning?

Prefab betongväggar - inte inwallkompatibla helt enkelt - annars hade vi redan haft det ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-28 11:56

Bamsefar skrev:Prefab betongväggar - inte inwallkompatibla helt enkelt - annars hade vi redan haft det ;)

oavsett befintlig vägg blir man ju mer eller mindre tvungen att bygga upp en ny vägg utanför om man vill optimera det...

några tusen senare har du ju en vägg som knappt tar upp nån plats....rummet lär snarast kännas större när talarna å det kommer bort

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-28 12:00

Bamsefar skrev:Nej - iPs har inte tillnärmelsevis lika bra upplösning och sömlöshet mellan registren - i34es, och i32s / i28 för den delen, är vida överlägsen...

Jo precis.

Bamsefar skrev:Alltså problemet är inte storleken på mina "huvudhögtalare" - det är de asstora lådorna som Ino Audio har för sina bassystem. Jag vill få till en alternativ lösning som är pytteliten helt enkelt. Knappt så man får in elementet helst....

Nä ok, det var det jag funderade kring. Om det var din nuvarande kombination som var stor och därmed kankse saknade iPs storleksmässigt. Men så var det inte förstår jag nu.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-28 12:09

Bamsefar skrev:Alltså problemet är inte storleken på mina "huvudhögtalare" - det är de asstora lådorna som Ino Audio har för sina bassystem. Jag vill få till en alternativ lösning som är pytteliten helt enkelt. Knappt så man får in elementet helst....

Om huvudhögtalarna inte är för stora... bygg baslådor i samma fotavtryck och häng dem ned från taket ovanför huvudhögtalarna... borde väl kunna bli volym nog åt elementen då?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-28 12:14

Kanske skulle funka med prof Y-element i isobarik låda som ganska kraftigt
EQ:as för att komma ner i frekvens?

Fast risken är väl rätt stor att artikulationen "tar skada"...

Inos element är kanske inte tillräckligt motorstarka för en lösning a´la
Velodyne eller Sunfire eftersom de inte är tilltänka för sådan användning
från början (gudskelov)? :D

Fast det finns ju förstås element från andra tillverkare som är mer eller
mindre anpassade för mikro-lådor.

Jag skulle kunna tänka mig att prof. P elementen i 18-25 liters slutna
lådor med rätt måttligt EQ:ande skulle kunna fungera fint...

Har själv haft en liten tanke på sådana till vardagsrummet faktiskt.
Typ en 6 st element byggda i hörnlådor (45 graders vinkel på baffeln) som
trycks upp kloss an mot båda "främre" hörnen för att visuellt sett synas
så lite som möjligt. Utrymmet ovanför (mellan lådor och tak) tänkte jag
kunde husera utrymme för små hypex-moduler för drivning av basarna.
Sedan bara en liten "inspektions lucka" så man kan titta till stegen.
Hörnlådorna hade jag tänkt mig att måla i väggfärgen eller tapetsera.
Skulle va lite smutt tyckte jag :)

Får se om det blir av eller ej dock.
Inga anknytningar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-03-28 12:24

Vad sägs om baslådor med höjd upp till avfasningen på baksidan och samma bredd som i34-orna och som placeras dikt bakom desamma? Eller två eller fyra små baslådor i rummets främre hörn? Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg? Eller baslådor som ser ut som blomlådor, garderober eller sideboards? Med eller utan draperier - det finns många sätt att osynliggöra baslådor!

Med vänlig vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 12:35

Nattlorden skrev:Om huvudhögtalarna inte är för stora... bygg baslådor i samma fotavtryck och häng dem ned från taket ovanför huvudhögtalarna... borde väl kunna bli volym nog åt elementen då?

Jag tror att du missat poängen: dom skall inte synas...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 12:36

Bamsefar skrev: det är främst vid effektbas på filmer som jag behöver lite mera tjong i bakplåten helt enkelt - därav min fundering på Velodyne DD-10. Den uppfyller det lilla kriteriet....
Det är väl inte så extremlåga frekvenser på effektljuden från filmerna? Ofta mixar dom ju in en ca 50 Hz sinus för att förstärka effekten, och det behövs ju inga infragrejor för att klara.
Senast redigerad av paa 2008-03-28 12:36, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 12:36

PekkaJohansson skrev:Vad sägs om baslådor med höjd upp till avfasningen på baksidan och samma bredd som i34-orna och som placeras dikt bakom desamma? Eller två eller fyra små baslådor i rummets främre hörn? Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg? Eller baslådor som ser ut som blomlådor, garderober eller sideboards? Med eller utan draperier - det finns många sätt att osynliggöra baslådor!

Pekka

Igentligen vill ja ha en infra modul i foten på en i32s/i34es ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 12:40

paa skrev:
Bamsefar skrev: det är främst vid effektbas på filmer som jag behöver lite mera tjong i bakplåten helt enkelt - därav min fundering på Velodyne DD-10. Den uppfyller det lilla kriteriet....
Det är väl inte så extremlåga frekvenser på effektljuden från filmerna? Ofta mixar dom ju in en ca 50 Hz sinus för att förstärka effekten, och det behövs ju inga infragrejor för att klara.

Korrekt, nästan, men har jag nu en icke standadbas så vill jag kunna köra musik också, och en av mina favoritmusikstycken råkar ha en avsevärd mängd information som kräver ett system som klarar av 16Hz annars missar man poängen.

Om man nu väljer en standardlösning, läs Velodyne DD-10, så kan man nästan direkt låta bli att använda den för musik.

Om man får Ino Audio att konstruera en ultrakompakt bas med dom begränsningar som faller sig naturligt som t.ex. begränsad SPL, så tror jag att detta är något som flera kan bli intresserade av. Det är inte alla som har plats för 6 Infra-X helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 12:41

PekkaJohansson skrev:Vad sägs om baslådor med höjd upp till avfasningen på baksidan och samma bredd som i34-orna och som placeras dikt bakom desamma? Eller två eller fyra små baslådor i rummets främre hörn? Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg? Eller baslådor som ser ut som blomlådor, garderober eller sideboards? Med eller utan draperier - det finns många sätt att osynliggöra baslådor!

Pekka

Du ligger helt klart närmast mina egna tankar...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-28 12:50

Bamsefar skrev:Jag tror att du missat poängen: dom skall inte synas...

Okej... det har jag... insåg inte att man skulle vilja dölja bara hälften...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-28 12:59

i34 utan bassystem låter som en dålig idé. Varför inte byta till ett par pi60 eller komplettera med bassystem?

i34 är en kompetent burk, men utan basystem blir det smalbandigt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-28 13:27

Jag har proppat en TC 1000 10" i en låda som är ung. 25x25x28cm invändigt och det ger ett Q på ca. 0.7 med Fs på ca. 50Hz.

Lite EQ på det så blir det nog tårta för den trångbodde.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 13:45

Är den här basmodulen liten nog?

BildBild

Mer info:
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 13:47

Morello skrev:i34 utan bassystem låter som en dålig idé. Varför inte byta till ett par pi60 eller komplettera med bassystem?

i34es utan bassystem är en underbar lösning - dom är urläckra att titta på!

För övrigt så äger jag redan ett par pi60(e)s - denna tråd handlar inte om det paret, utan om bassystem rent generellt.

Morello skrev:i34 är en kompetent burk, men utan basystem blir det smalbandigt.

Smalbandigt ? Det där får du allt ta att utveckla, för nu anser jag att du sköt dig själv i foten ;)

Smalbandigt utläser jag som om högtalarn enbart skulle klara av att återge t.ex. en oktav - och jag vågar påstå att i34es klarar markant mer än en oktav :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-28 13:53

Byt smalbandigt mot basfattigt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 13:54

paa skrev:Är den här basmodulen liten nog?

BildBild

Mer info:
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm

Jamen nu börjar det likna något.

I mina tankar har jag haft något i stil med en w104 fast med w121 motorsystemet, monterat i en jätteliten låda med två sidor. Dvs säg en låda med yttermåtten 27*27*27, med två w104 fast med motorsystemet från w121 monterade på varsin sida, i sluten låda. Hurtillvida lådan står eller ligger har jag inte tänkt så mycket på....

Kruxet med min tanke är just att w104 med motorn från w121 inte finns...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 13:54

Morello skrev:Byt smalbandigt mot basfattigt.

Japp.

Den ger kanske runt -10dB vid 20Hz eller så - bra jämför med t.ex. WP7 men inte vad jag är van vid....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 14:05

En ritning på en riktigt liten låda med 7" bas finns här:
http://www.creativesound.ca/pdf/SDX7-sealed-pass1.pdf
http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-SDX ... 261207.pdf
En 7" bas i sluten låda på 7 liter ger Q=0,7 och 3,5 liter ger Q=1.0
EQ behövs förstås sedan för att parallellflytta fallet mot basen längre ner, så som även Linkwitz och ino gör med sina små slutna basmoduler.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-28 14:38

Bamsefar skrev:

Pekka

Igentligen vill ja ha en infra modul i foten på en i32s/i34es ;)

En sak slog mig... Varför inte en i32s/i34es där den undre basen (eller båda basarna)
sitter i en basreflexlåda... Någon form av blandras mellan pi60 och i32s/i34es...

Fast man förlorar förstås poängen med ett delat system...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-03-28 14:42

Den ger kanske runt -10dB vid 20Hz eller så - bra jämför med t.ex. WP7 men inte vad jag är van vid....

Va! 8O ...har du ingen loudnessknapp på din anläggning då? :lol:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 14:50

Bamsefar skrev:
Alexi skrev:

Varför inte prova att koppla en sån där bas-eq för infrabasar direkt till huvudsystemet? Dom har ju ändå fyra 8" basar, vilket är i samma storleksordning som vad du talar om till basmodulerna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-03-28 15:07

Yeesss...då var jag inte så tokigt ute i.a.f. då! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 15:17

Jag har en Meridian G68ADV så nog kan jag EQa om det behövs ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-28 17:43

Är det inte lite synd på så kompetenta högtalare att inte kombinera dom med bassystem för att extrahera systemets fulla potential? 8) (ursäkta tjatat)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 17:45

Morello skrev:Är det inte lite synd på så kompetenta högtalare att inte kombinera dom med bassystem för att extrahera systemets fulla potential? 8) (ursäkta tjatat)

Jo, men om bassystemet får lägre kapacitet än huvudhögtalarna, så är det ju liksom ingen mening?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 18:48

Morello skrev:Är det inte lite synd på så kompetenta högtalare att inte kombinera dom med bassystem för att extrahera systemets fulla potential? 8) (ursäkta tjatat)

Jamen för fan, det är ju därför jag försöker hitta en lösning till mina i34es som inte är stort som ett hus. Suck.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-28 19:00

Hur skulle det funka med en kombinerad basfälla/baslåda sockelmodul,typ som Ingvar har i sitt rum (utom basarna då)?

Bamse....varför tramsar du,tjacka hus så är du ju obegränsad.

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-28 19:12

Hur skulle det funka med en kombinerad basfälla/baslåda sockelmodul,typ som Ingvar har i sitt rum (utom basarna då)?

men, det har ju tjatats om att så får man inte göra - basfälla och baslåda ska ju placeras på motstående väggar, inte samma av nån anledning!?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 19:19

Nicke skrev:Bamse....varför tramsar du,tjacka hus så är du ju obegränsad.

Sluta tramsa själv !

Visst om du, gratis, klipper gräset, röjer trädgården, håller rabatter 100%, skottar bort all snö på tomten, skottar snö från taket när så behövs osv - då kan jag göra det.

Men sålänge jag måste hålla på med sådant är jag totalt ointressant av villa / radhus. Jag vill inte lägga tid på sådant helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 19:21

celef skrev:

men, det har ju tjatats om att så får man inte göra - basfälla och baslåda ska ju placeras på motstående väggar, inte samma av nån anledning!?

Dessvärre är det så rent akustiskt (om man nu får uttrycka sig så). Dvs om du placerar din basabsorbent precis vid din basgenererade enhet så har du förlorat allt - om du har de vid t.ex. motstående väggar så blir det korrekt när man tittar på hur det sprider sig och effekten som går åt för att driva det hela.

Sockel går för närvarande inte att applicera för övrigt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-28 19:25

Bamsefar skrev:
Nicke skrev:Bamse....varför tramsar du,tjacka hus så är du ju obegränsad.

Sluta tramsa själv !

Visst om du, gratis, klipper gräset, röjer trädgården, håller rabatter 100%, skottar bort all snö på tomten, skottar snö från taket när så behövs osv - då kan jag göra det.

Men sålänge jag måste hålla på med sådant är jag totalt ointressant av villa / radhus. Jag vill inte lägga tid på sådant helt enkelt.

Grinig idag?

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 19:31

Nix.

Om jag har frågan om lagom mycket bas, och är intresserad av små kompakta lösningar för att generera bas - hur kommer då ett nytt boende in i den ekvationen ?

Att se kommentarer som att det är slöseri på ett par i34es utan baslösning när jag faktiskt.se försöker hitta en Ino Audio lösning på problemet.

Att hänga högtalare i taket - ser för jävligt ut.

Visst är faktiskt.se känt för sin OT kapacitet, men va 17on...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-03-28 19:34

Lyssnade på lagom bas i tisdags. PY-4 hemma hos Tengil med 15 db på Denon 3806 :D 8O

De vá gött mos kan man säga :mrgreen:
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-28 19:58

Bamse.....hmmmm du söker en Ino Audio lösning,in my humble opinion varför söker du svar här? varför inte snacka med Ingvar direkt?

Mvh nicke

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-28 20:10

Varför väljer man Ino Audio öht om man prioriterar "små kompakta lösningar" eller har inredningsestetiska önskemål? Då finns det ju massor av andra alternativ.

Nä, Ino väljer man för prestandan. Jag hoppas verkligen inte att Ingvar överger sin nisch och börjar med "små kompakta lösningar".

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 20:16

För att se om det finns flera som har liknande behov - alla har inte plats för i56 med asstora basmoduler i hela rummet ;)

Men det är ju självklart som så att att detta uppenbart är fel forum för sådant - nästan allt som föreslås uppfyller inte de kriterier som framgår av första inlägget (mina krav om man så vill). Jag måste ju bara vara fel ute, eftersom Velodyne DD-10 säljer i massivt flera enheter än vad Ino Audio någonsin kunnat göra om de ens försökt sälja world-wide (något Ingvar tydligt deklarerat att han inte vill, och något jag inte försöker ändra på) tack vare sin lilla storlek som är mera WAF om man så vill.

Jag antar att jag försöker skapa en Ino Audio produkt som uppfyller inte bara mitt önskemål om liten i storleken, utan även att den ger en tillräcklig, för de flesta (läs +99%) användare. Massiv överdrift, alla Infra-Y om 12 moduler, är inte intressant för majoriteten av musiklyssnande personer pga dess överdjävliga storlek - inte ens Profundus-X2 är intressant av exakt samma skäl. Det är för stort.

Men jag tror att två minimalistiska basmoduler i storleken 27*27*13.5 cm skulle vara ett nice tillskott till Ino Audios stora utbud. Speciellt om man även fick möjligheten att få en variant med två element på dubbla volymen, dvs 4 element totalt sett. I små minimalistiska lådor.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 20:19

niklas skrev:Varför väljer man Ino Audio öht om man prioriterar "små kompakta lösningar" eller har inredningsestetiska önskemål? Då finns det ju massor av andra alternativ.

Nä, Ino väljer man för prestandan. Jag hoppas verkligen inte att Ingvar överger sin nisch och börjar med "små kompakta lösningar".

Suck inte en till...

Jag skulle inte kalla mina i34es för små om jag vore du.

Vad jag inte gillar är storleken som krävs för dagens baslösningar - dom är fel helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 20:22

niklas skrev:Varför väljer man Ino Audio öht om man prioriterar "små kompakta lösningar" eller har inredningsestetiska önskemål? Då finns det ju massor av andra alternativ.

Ino har ju både piP och piM, verkligt kompakta små saker. Visst vore det väl trevligt med små basmoduler med motsvarande förhållande mellan prestanda/storlek?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-28 20:29

Bamsefar skrev:Suck inte en till...
Starta inte trådar om du inte vill ha kommentar/inlägg i dem.
Bamsefar skrev:Jag skulle inte kalla mina i34es för små om jag vore du.
Var har jag gjort det?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 20:37

niklas skrev:
Bamsefar skrev:Suck inte en till...
Starta inte trådar om du inte vill ha kommentar/inlägg i dem.

Om du klarat att hålla dig till trådens ämne - vilket måste klassas som synnerligen enkelt, istället för att beklaga dig över saker du inte har att göra med, så hade jag inte suckat.

niklas skrev:
Bamsefar skrev:Jag skulle inte kalla mina i34es för små om jag vore du.
Var har jag gjort det?

Jag väljer att tolka ditt inlägg precis som jag vill: Att i34es är en kompakt lösning, eftersom jag äger ett par i34es och söker en kompakt baslösning till dessa - således har Ino Audio redan tillverkat "små kompakta lösningar" - så det så.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-28 20:40

Är det du eller jag som låter nu?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 20:41

Jag kommer att sluta skriva i denna, min egna startade, tråd eftersom det framgår att merparten, inte alla, men merparten av bidragen är totalt off topic och i själva verket är små skitpåhopp för att man inte vill bo i villa, att man inte skall äga Ino Audio om man vill ha små kompakta lösningar eller andra saker / områden som inte berör trådens ämne.

Faktiskt.se i en ask - allt skall vara överdrivet stort till ingen faktiskt.se nytta.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-28 20:44

Bamsefar skrev:
Men jag tror att två minimalistiska basmoduler i storleken 27*27*13.5 cm skulle vara ett nice tillskott till Ino Audios stora utbud. Speciellt om man även fick möjligheten att få en variant med två element på dubbla volymen, dvs 4 element totalt sett. I små minimalistiska lådor.

problemet som uppstår är ju att då måste det kompromissas...dessutom måste det till med nån sorts elektronisk kompensering...

jag tror inte det är ingvars cup of tea så att säga? annars finns väl pp2?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-28 20:52

Synd! jag förstår precis frågeställningen. Jag tycker t.ex. att mina prof-x2 är alldeles för stora och ser för stygga ut. Om jag köper i28 så gör jag det delvis för lite prestige, delvis för att jag vet att prestandan är fingemang samt för utseendet. Av det sista skälet så vill man inte ha några kylskåp stående bredvid med jätteelement. Ursäktaa tt jag inte tillförde nåt matnyttigt men det hade varit intressant att läsa om en eventuell lösning.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-28 20:55

Haakan:
Se mitt inlägg på sidan 2. För stora och onödigt nivåkapabla, men inte nog djupgående.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-03-28 21:00

Bamsefar skrev:För att se om det finns flera som har liknande behov - alla har inte plats för i56 med asstora basmoduler i hela rummet ;)

Men det är ju självklart som så att att detta uppenbart är fel forum för sådant - nästan allt som föreslås uppfyller inte de kriterier som framgår av första inlägget (mina krav om man så vill). Jag måste ju bara vara fel ute, eftersom Velodyne DD-10 säljer i massivt flera enheter än vad Ino Audio någonsin kunnat göra om de ens försökt sälja world-wide (något Ingvar tydligt deklarerat att han inte vill, och något jag inte försöker ändra på) tack vare sin lilla storlek som är mera WAF om man så vill.

Jag antar att jag försöker skapa en Ino Audio produkt som uppfyller inte bara mitt önskemål om liten i storleken, utan även att den ger en tillräcklig, för de flesta (läs +99%) användare. Massiv överdrift, alla Infra-Y om 12 moduler, är inte intressant för majoriteten av musiklyssnande personer pga dess överdjävliga storlek - inte ens Profundus-X2 är intressant av exakt samma skäl. Det är för stort.

INO W87 8" i 15 liter/st + eq. Välj hur många du behöver.
Jag har 4+4 st + Behringer DSP+Rotel 1075. Membranen rör sig knappt trots att man spelar högt i 50 m2 rum.

CR80 med infrakort funkar sannolikt bra.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-29 07:41

Bamsefar skrev:Jag kommer att sluta skriva i denna, min egna startade, tråd eftersom det framgår att merparten, inte alla, men merparten av bidragen är totalt off topic och i själva verket är små skitpåhopp för att man inte vill bo i villa, att man inte skall äga Ino Audio om man vill ha små kompakta lösningar eller andra saker / områden som inte berör trådens ämne.

Faktiskt.se i en ask - allt skall vara överdrivet stort till ingen faktiskt.se nytta.

Kom igen nu,vad tror du om denna Von Schweikert lösning då,skulle det kunna vara nått?

Länk: http://www.vonschweikert.com/vrtheater/TPOWER.HTM

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-29 10:55

Usch, jag tycker det är synd att Bamsefar känner som han gör, men jag förstår frustrationen.

Pekkas inlägg var fyllt av härligt spånande:
Vad sägs om baslådor med höjd upp till avfasningen på baksidan och samma bredd som i34-orna och som placeras dikt bakom desamma? ... Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg? Eller baslådor som ser ut som blomlådor, garderober eller sideboards?

Det är väl den vägen man får försöka vandra då det inte finns något färdigt alternativ från Ino Audio. Bygga själv och vara kreativ, men då är väl risken stor att systemet inte blir optimerat (som det ju redan är antar jag).

Jag har för mig jag sett någon på forumet bygga in sin Ino Audio-basmodul (storlek minns jag ej) i en bänk, med dörrar för. Den skulle ju sannerligen inte ta mindre plats än de befintliga lösningarna, men den försvinner ju ändå synligt ur rummet. Hade jag varit snickerihändig hade jag själv tyckte om en sådan lösning.

Hur Haakan_W löst det med sina PY2 gillar jag också, även om den fysiska storleken ändå känns skrämmande. Han använder (har använt?) dem som bänk for TV:n mer eller mindre. Iaf såg det ut så på bilder.

Av Pekkas förslag gillar jag mest "Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg". Det skulle ju nämligen kunna bli precis hur snyggt som helst, men jäsiken vilket jobb och Bamsefar har ju redan skrivit att för honom är det inget alternativ.

Bamsefar, jag hoppas du kommer tillbaka till tråden om du tycker någon skriver något vettigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-03-30 11:37

Från början var jag inne på ungefär samma linje. Dvs att dom färdiga modulerna var lite för stora. Dock blev det volymkrympta, portade X-lådor för mig. En sluten Eq:ad variant måste ju vara melodin för dig!
Infra p-2 eller x-2?

Sen går det ju att bygga blomlådor, bänkar eller vad som helst av dom.
Mina(inte helt odiskreta) sjöstens-blom-torn ser iallafall inte ut som en vanlig baslåda. Kan du bara designa lådan, så finns det gott om snickare som kan bygga den.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-30 12:36

Jag är löjligt förvånad över hur bizzart Bamsefars frågeställning hanteras.

Han lyfter en mycket intressant fråga där frågeställningen är relevant för egentligen alla utanför forumvärlden känns det som! Jag skulle vilja påstå att de flesta som responderat saknar relevant kunskap för att tillfullo förstå vad som kan göras och vilka kompromisser det kan innebära.

De som minns det kommer kanske ihåg Lilltrolls lilla sub där han lyckades kräma ut bas ur löjligt små lådor, men där själva lådan istället vandrade runt i rummet 8O :D

"There is no replacement for dissplacement" brukar jag säga, men här är frågeställningen lite annorlunda: Hur starkt spelar man normalt - och hur långt kan man sedan kompromissa för att tillgodo se det behovet - men samtidigt få kvalité i lågbasen.

Synnerliggen intressant frågeställning!

Och komma dragandes med att det finns annat än INO bara för att frågeställningen vridits och vinklats lite och inte passar utbydet idag är ju rätt fånigt tycker jag.

Som svar till Bamsefar (som förhoppningsvis läser) skulle jag vilja påstå att det här inlägget har förstått tankegången:

chrisss skrev:INO W87 8" i 15 liter/st + eq. Välj hur många du behöver.
Jag har 4+4 st + Behringer DSP+Rotel 1075. Membranen rör sig knappt trots att man spelar högt i 50 m2 rum.

CR80 med infrakort funkar sannolikt bra.
Jag tror dessutom att du skulle klara dig utmärkt med två... förutsatt att inte rummet kräver fler strålningspunkter...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-03-30 12:47

Lagom mycket bas:

Jag kör nu med 4st ino profundus P till pi60 och mina egna alster (båda delade vid 80Hz). Har hittils inte behövt mer ljudtryck än dom klarar av, skulle nog klarat mig med två egentligen men fyra passar bättre till mitt rum. (skulle kanske velat att dom kunde gå lite lägre ner även om jag kanske inte behöver det till större delen av den musik jag spelar)

pP är ju ganska små och lättplacerade tycker jag. Om jag ville ha ett rum där inte högtalarna skall synas så mycket hade jag nog försökt bygga speciallådor för basarna så man kan gömma dem.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-30 14:05

Profundus P går inte ner till 16 Hz, vilket var ett av Bamsefars krav.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-03-30 14:57

paa skrev:Profundus P går inte ner till 16 Hz, vilket var ett av Bamsefars krav.

Med EQ bestämmer man frekvensgången själv. Liten låda kostar förståss effekt. Kanske inte så mycket effekt egentligen men klippspänning i boostade området. Nödvändig klippspänning ser man i en simulering. Om man beaktar att energin under 30-40 Hz inte är så hög så kan man kompromissa lite med klippspänningen oxå.

Till ett par kapabla toppar som i28 behövs nog 4xW87
Till piP eller iP eller piM räcker nog 2xW87.

För EQ finns minst tre alternativ.

Behringer DSP. Billigt & flexibelt. RS232 via PC.
Hembyggt Linkwits transform som beskrivit i en tråd här på forumet. Billigt.
INO CR80 med Infrakort. Dyrt!
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-30 15:22

chrisss skrev:
paa skrev:Profundus P går inte ner till 16 Hz, vilket var ett av Bamsefars krav.

Med EQ bestämmer man frekvensgången själv. Liten låda kostar förståss effekt. Kanske inte så mycket effekt egentligen men klippspänning i boostade området. Nödvändig klippspänning ser man i en simulering. Om man beaktar att energin under 30-40 Hz inte är så hög så kan man kompromissa lite med klippspänningen oxå.

Till ett par kapabla toppar som i28 behövs nog 4xW87
Till piP eller iP eller piM räcker nog 2xW87.

För EQ finns minst tre alternativ.

Behringer DSP. Billigt & flexibelt. RS232 via PC.
Hembyggt Linkwits transform som beskrivit i en tråd här på forumet. Billigt.
INO CR80 med Infrakort. Dyrt!

Funkar inte med basreflex, som Profundus P.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-03-30 15:44

paa skrev:[
Funkar inte med basreflex, som Profundus P.

Nä såklart. Vill man ha liten låda är det slutet som gäller.

En basreflex kan man inte EQa då det bara blir fladder utan ljud under avstämningen. Det visste du redan man jag skrev det ifall det är någon annan som läser tråden och inte vet.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-01 14:50

Vill bara skriva att jag läst denna tråd med intresse och tycker att det är bra att sådana här "idé-trådar" får både en massa intressanta tankar att ventileras samt att det även kommer fram vilka behov olika människor har.

Tack Bamsefar!

Tror annars att flera av inläggen som var lite OT nog var mest var lite på skoj och inte alls illa menade, tyckte mig se att de låg liksom någonstans mellan välmenande gliringar och vilda förslag inom ramen för vad inläggaren själv tycker var bra lösningar. Tror ingen menade något illa med det de skrev.

Men oavsett allt detta: Som flera redan varit inne på är jag ju måttligt intresserad av att göra system vars prestanda är kompromissade, men vad som är en kompromiss och vad som inte är det är ju också en fråga om behoven.

Att få en baslåda att kunna prestare något meningsfullt nere vid 16 Hz utan att kunna spela starkt är dock en motsättning i sig, eftersom så låga frekvenser ju behöver spelas rätt starkt för att alls märkas. Har dock sedan länge skissat på en låda som inte är helt avlägsen det som Bamsefar efterlyser. Frågan är bara om den duger...

Kan direkt säga att den inte är alls så liten som skissen (27*27*13,5) vilket ju är VÄSENTLIGT mindre än en ensam piP. En så liten låda som skall vara kapabel att skapa hörbart ljud nere vid 16 Hz behöver dessutom pumpa en hel del luft och lådan behöver vara extremt styv för att klara de interna ljudtrycken. Om man på skoj räknar på vad som händer om man använder 22 mm mdf finner man att innervolymen blir 2,26*2,26*0,91 = 4,65 liter...

Luftens elasticeringsdistorsion på grund av den geometriska olinäriteten blir helt oacceptabelt stor. :( Kan som jämförelse nämna att den understa oanvända* kammaren hos i34es är över 21 liter stor.

En egenskap hos högtalarelement som måste balanseras noga mot applikationen om man vill närma sin en optimal ljudkvlitet, är dess tryckfaktor. Dess inverkan yttrar sig lite olika beroende på hur kabinettet arbetar, och vad som är optimal för en basreflexlåda kan vara ooptimalt för en sluten låda, och när man tillåter att en q blandas in i ekvationen ruckar man dessutom självklart alla samband, och nya saker blir möjliga.

Vad man alltid kan säga är dock att ett element som är optimalt för en basreflexlåda med en viss volym, allti passar båst i en sluten låda med en väsentligt lägre volym. I en extremt liten låda ("undervolymiserad"?) finns en rad nya svårigheter att tampas med, men i gengäld gäller detta enkla samband:

Ett högtalarhögtalarelemen klarar att (vid en given inspänning och frekvens) skapa ett ljudtryck som är direkt proprotionellt mot elementets tryckfaktor (pascal per volt). Vill man minimera termisk kompression och behov av förstärkare vill man alltså ha en hög tryckfaktor, men å andra sidan föreligger det ofta ett rätt starkt samband mellan tryckfaktor ch oförmåga att spela riktigt starkt (flytta mycket luft). Ibland är sambandet dock omvänt, som t ex i fallet W104 och W121. Den senare är helt enkelt "bättre på allt", så i en given, liten, låda, passar det inte sämre än W104, även om dess storlek förstås för att det inte får plats på en baffel som är 27*27 cm. Tryckfaktorn för W104 är 59, medan den för W121 är 65. Som jämförelse kan nämnas att elementet B59 (piP) som verkligen optimerats för att kunna åstadkomma låga frekvenser naturligt i en liten låda, alltså utan eq, har en tryckfaktor om 176!

Men jag skall prata med bamsefar, och se vad vi kan komma fram till.

Vh, iö

- - - - -

*Halt oanvänd är den ju inte, eftersom delningsfiltret sitter där. ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-01 17:52

Jaha så får man bryta löftet om att inte skriva i denna tråd då....

....so what else is new ?!

Ja jag kan räkna, utan problem för övrigt. Nej jag ger mig inte ;)

Visst är det så att drygt 4 liter knappast är lönt mödan. Jag ser inte riktigt hur jag ens skall få in elementet i en sådan låda med tanke på motorsystem och så vidare. Och finge jag plats med det så vete fåglarna vart jag skall få plats med dämpmatrialet.

Så jag provocerar folk lite, för att få till det jag hoppas vara lite bättre än inget alls.

Ja, 16 Hz är fortfarnade kravsepecen.
Ja, jag kan kompromissa med absolut ljudtryck.
Ja, jag kan kompromissa i storlekn.
Nej, jag vill inte ha ett par monster i det pytterum de skall stå i.
Nej, jag vägrar byta till villa.
Nej, jag tänker inte det minsta ha 12 basmoduler staplade lite här å där.

Det innebär dock inte att jag inte skulle våga att på rent djävulskap bygga just en +4 liter stor basmodul, enbart för att bevisa för mig själv vilken dålig idé det kanske är ;) Men jag kan också bygga en dubbelt så stor låda osv...

Jag har också talat med Ingvar, och vi är överrens, om allt plus lite till.

Men nej, inga stora lådor blir det....

Det måste gå att fixa något som är vettigt litet, som ger lagom bas och - förhoppningsvis - klarar 16Hz.

Jag vet ett annat system som fixar det nämligen, så jag vet att det går - men då krävdes det 4 stycken 8" och servostyrning...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-04-01 18:05

Skall bli intressant och se vad som blir utav det här... :)

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-01 18:46

Bamsefar skrev:Jag vet ett annat system som fixar det nämligen, så jag vet att det går - men då krävdes det 4 stycken 8" och servostyrning...

Du har ju fyra st 8" i huvudsystemet, undrar vilken ljudnivå det kan prestera med en Linkwitz Transform med gränsfrekvens 16 Hz (eller valfritt annat namn på eq'n som gör jobbet), kanske Ingvar kan svara på det?
Jag tycker nog fortfarande att det verkar onödigt att komplettera med basmoduler som har mindre volym och kapacitet än huvudsystemet.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-01 23:02

Jag har kört med dynaudio 21W54 i ca 25 liters lådor. Portade och avstämda till ca 32 Hz. Dom går ned till 16Hz, även om förståss det inte blir så starkt ljud. Men låter gör det! När jag gjorde det testet stod dom på sängen, ca 1 meter från vägg och 5-6 dm över golvet, om det har någon betydelse.

Jag har sedan använt detta burkar som basmoduler, placerade på golv dikt mot bakväggen. Man kan spela starkt som attan med dom på det viset. Mycket mer än man tror. Kan du kompromissa med ljudtrycket i riktigt låga frekvenser så kanske en portad lösning vara nåt också? Ska du ha grejjorna till hemmabio kanske en soff-skakare kan vara en lösning/komplement? Istället för att skaka hela huset med 8 st 12" basar och +120 dB, så minskar man ljudtrycket och skakar soffan, bara. Kan det vara nåt?

Måste du ha ett INO-element? Jag tror annars flex unit kan göra ett element som passar bra just den applikation som du vill ha.

Annars har väl IÖ säkert bra tips att komma med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-04-02 15:06

de ska kännas i pröstet! och ha många vatt!!
Minst 120 dB eller mer. 4 stycken 15 tummare eller 18 tummare och diskant. Diskanten är inte så viktig om man ska ha bra juud.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-02 15:08

ThePreTor1aN skrev:Diskanten är inte så viktig om man ska ha bra juud.

Nej jag håller med, den har inte mycket med bra bas att göra som det pratas om i den här tråden ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-02 17:44

Mycket bassnack här.
Är detta den genomsnittlige profundusägaren? 8O ;)

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-06 20:33

Svar: Nej.

Vet inte ens om det är en av dem, men jag kan inte utesluta det. Det ser
ut att vara en trevlig prick, och det är de allihopa, såvitt jag kunna märka.

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-06 20:54

bilden ovan är det peter belt i sin lyssningskostym?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-04-06 21:24

profbd skrev:bilden ovan är det peter belt i sin lyssningskostym?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-07 07:31

Varför inte byta varje ben i lyssningsfåtöljen mot en buttkicker? så lär du få en upplevelse av 16Hz.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-07 10:09

Nattlorden skrev:Varför inte byta varje ben i lyssningsfåtöljen mot en buttkicker? så lär du få en upplevelse av 16Hz.... :mrgreen:
Ja hur väl funkar en buttkicker, känns det som en soff masseringsapparat eller som en del av högtalarna/ljudbilden, för isf. vore det väll en smidig lösning. Små portade subbar ner till 25Hz och så tar skakmaskinen hand om 0-24Hz.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-07 14:14

Undrar bara hur pass mycket "egenljud" som buttkickers skapar?

Skall det bli lyckat så måste dessa endast vibrera utan ett ljuda...hmm.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
CPH

Inläggav CPH » 2008-04-08 23:40

Om man ligger inne med pi60 borde väl infra-X2 vara en vettig option om man ser rent ljudtrycksmässigt. Om min matte stämmer borde väl infraX2 klara av att ge ~114dB? Det låter som en "lagom" match i alla fall och kanske till och med mer än lagomt bra om man ser till att infra är smuttare än vanliga profX.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-25 11:55

Bamsefar skrev:Jaha så får man bryta löftet om att inte skriva i denna tråd då....

....so what else is new ?!

Ja jag kan räkna, utan problem för övrigt. Nej jag ger mig inte ;)

Visst är det så att drygt 4 liter knappast är lönt mödan. Jag ser inte riktigt hur jag ens skall få in elementet i en sådan låda med tanke på motorsystem och så vidare. Och finge jag plats med det så vete fåglarna vart jag skall få plats med dämpmatrialet.

Så jag provocerar folk lite, för att få till det jag hoppas vara lite bättre än inget alls.

Ja, 16 Hz är fortfarnade kravsepecen.
Ja, jag kan kompromissa med absolut ljudtryck.
Ja, jag kan kompromissa i storlekn.
Nej, jag vill inte ha ett par monster i det pytterum de skall stå i.
Nej, jag vägrar byta till villa.
Nej, jag tänker inte det minsta ha 12 basmoduler staplade lite här å där.

Det innebär dock inte att jag inte skulle våga att på rent djävulskap bygga just en +4 liter stor basmodul, enbart för att bevisa för mig själv vilken dålig idé det kanske är ;) Men jag kan också bygga en dubbelt så stor låda osv...

Jag har också talat med Ingvar, och vi är överrens, om allt plus lite till.

Men nej, inga stora lådor blir det....

Det måste gå att fixa något som är vettigt litet, som ger lagom bas och - förhoppningsvis - klarar 16Hz.

Jag vet ett annat system som fixar det nämligen, så jag vet att det går - men då krävdes det 4 stycken 8" och servostyrning...

så vad blev det för lösning till sist då?
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-25 18:28

Du lär inte få svar av Bamsefar i en här tråden..

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-01-25 20:46

Kaffekoppen skrev:Du lär inte få svar av Bamsefar i en här tråden..

Vilket är synd - eftersom en "kompakt lagom bas lösning" är intressant för många, speciellt om man bor i lägenhet och har estetiska krav.

Borde vara av allmänt intresse, som tidigare påpekats.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-25 21:11

Två stycken 25L slutna lådor med Bremenbasar ackompanjerade av ett INO CR80s filter med infratillsats och ett 2x100w slusteg.

Case closed.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-25 21:14

jonasp skrev:

Vilket är synd - eftersom en "kompakt lagom bas lösning" är intressant för många, speciellt om man bor i lägenhet och har estetiska krav.

Mitt näst nästa projekt blir att bygga fyra 7 tums subbar i portade 16-20 liters lådor som simulerar spikrakt ner till 22-24 hz. Jag har tänkt ha dom staplade vid bio och party och placerade i en linje efter främre vägg vid hifilyssning. Enligt basta så bör varje kunna leverera runt 94 dB vilket är 4 dB mer än mina nuvarande en vägare. Så ljudtrycket blir det nog inge problem med. Utan at veta säkert tror jag att det blir lagom mycket bas för mig.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-01-25 23:44

jonasp skrev:

Om det Kaffekoppen skrivit stämmer, är det vad LennartJ har på gång (förutom att han ska ha 4 st Bremenbasar a' 25 L). En kort intro har kommit på den 1:a prototypen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-26 00:44

Är det bara "lagom mycket" bas som är intressant?

För min egen del är kvaliteten på det som hörs mycket viktigare. En massa lågfrekvent muller är lika illa som för mycket salt på smaklös mat.

Jag vill höra vad som spelas, och vilket instrument det spelas på. Om mina högtalare går ner till 40 Hz eller 20 Hz är i det sammanhanget oviktigt.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-26 01:00

Det finns väl ingen på den här forumdelen som vill ha massa mullrig bas? Finns det några inlägg som tyder på annat än att man vill ha basåtergivning med lågt q-värde och nedåt utsträckt frekvensgång?

Nej, Bill - den här tråden handlar om just det faktum att få en välavvägd basåtergivning i en tid när det verkade gått inflation i baskapacitet. Alla andra självklarheter när det gäller återgivningen i sig är naturligtvis inte åsidosatta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-26 01:31

Kaffekoppen skrev:Det finns väl ingen på den här forumdelen som vill ha massa mullrig bas? Finns det några inlägg som tyder på annat än att man vill ha basåtergivning med lågt q-värde och nedåt utsträckt frekvensgång?

Nej, Bill - den här tråden handlar om just det faktum att få en välavvägd basåtergivning i en tid när det verkade gått inflation i baskapacitet. Alla andra självklarheter när det gäller återgivningen i sig är naturligtvis inte åsidosatta.

Tråd-rubriken säger något annat. "Vad är lagom mycket bas" tolkar jag som en kvantitetsfråga snarare än en kvalitetsfråga. Och vad är ett "lågt q-värde"? Ramlar tavlorna ner? Låter det realistiskt om en basgitarr? Är q-värde en kvalitetsstämpel eller en teknisk parameter? Är 1 Q hälften så bra som 2 Q? Innebär ett lågt q-värde samma förbättring som en låg IM-dist? Oavsett andra andra egenskaper?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-26 01:45

Bill50x skrev:Är det bara "lagom mycket" bas som är intressant?

För min egen del är kvaliteten på det som hörs mycket viktigare. En massa lågfrekvent muller är lika illa som för mycket salt på smaklös mat.

Jag vill höra vad som spelas, och vilket instrument det spelas på. Om mina högtalare går ner till 40 Hz eller 20 Hz är i det sammanhanget oviktigt.

/ B

Som redan tagits upp så är det ljudtrycket, inte ljudkvalitén som det snackas om. Sen så spelar det ju stor roll om dina högtalare går ner till 40 hz eller 20 hz, om du spelar musik så ligger under vad dina högtalare fixar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-26 02:02

subjektivisten skrev:Som redan tagits upp så är det ljudtrycket, inte ljudkvalitén som det snackas om. Sen så spelar det ju stor roll om dina högtalare går ner till 40 hz eller 20 hz, om du spelar musik så ligger under vad dina högtalare fixar.

Tråd-rubriken är "Vad är lagom mycket bas". Kvantitet alltså. Och för mig är kvaliteten mycket viktigare. Hur mycket musik finns det som går under 40 Hz?

Jag är helt nöjd med mina högtalare, de verkar klara 32 Hz med den skiva som tillverkades här på forumet tidigare. Vid 31 Hz hörs ingenting, nästan.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-26 03:56

Bill50x skrev:Hur mycket musik finns det som går under 40 Hz?

Massor faktiskt. Har bra många skivor i min arsenal som gräver en bra bit
under 20 Hz också. Men lyssnar man inte på skivor med musik som har
information under 40 Hz är det nog totalt meningslöst att bry sig om ett mer
kapabelt (ur vilken aspekt man vill) bassystem, onekligen.

Att få uppleva ett system med ordentlig kapacitet neråt är helt enkelt helt
hänförande. Det största jag hört (ProfundusX-4) är dessutom rätt litet satt i
perspektiv till de system som florerar hemma hos folk på forumet.

//Nattliga hälsningar från Martin, som gått och lagt sig, men inte kunnat
somna. Ett gissel är det, händer någon gång i månaden.
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-26 11:09

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Det finns väl ingen på den här forumdelen som vill ha massa mullrig bas? Finns det några inlägg som tyder på annat än att man vill ha basåtergivning med lågt q-värde och nedåt utsträckt frekvensgång?

Tråd-rubriken säger något annat. "Vad är lagom mycket bas" tolkar jag som en kvantitetsfråga snarare än en kvalitetsfråga. Och vad är ett "lågt q-värde"? Ramlar tavlorna ner? Låter det realistiskt om en basgitarr? Är q-värde en kvalitetsstämpel eller en teknisk parameter? Är 1 Q hälften så bra som 2 Q? Innebär ett lågt q-värde samma förbättring som en låg IM-dist? Oavsett andra andra egenskaper?

/ B

Bill, du får tolka som du vill, eller läsa tråden. your choice.

Eftersom du inte vet vad lågt Q-värde innebär, kan du antingen kolla upp det eller fråga - eller lägga spydiga kommentarer. Your choice. Svar får du inte på det sättet iallafall.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-26 14:20

Bill50x skrev:Tråd-rubriken är "Vad är lagom mycket bas". Kvantitet alltså. Och för mig är kvaliteten mycket viktigare. Hur mycket musik finns det som går under 40 Hz?

Jag är helt nöjd med mina högtalare, de verkar klara 32 Hz med den skiva som tillverkades här på forumet tidigare. Vid 31 Hz hörs ingenting, nästan.

/ B

Om du läser igen så ser du att man frågar efter kvalité bas. Varför tror du det inte går att få kvalité och kvantitet? Hur mycket bas det är under 40 hz? Tja hur mycket vettigt finns det över 8000 hz? Behöver man högtalare som inte faller vid 8000 hz?

Om du knappast hör något vid 31 hz så lär den fallet långt innan det. Kolla hur högt 60 hz är och sen kolla neråt tills du upplever att det blir lite svagare.

Sen finns det MASSA info under 40 hz, på klassiska, pop, rock, metal, ja, all musik.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-26 14:53

Kaffekoppen skrev:Bill, du får tolka som du vill, eller läsa tråden. your choice.

Eftersom du inte vet vad lågt Q-värde innebär, kan du antingen kolla upp det eller fråga - eller lägga spydiga kommentarer. Your choice. Svar får du inte på det sättet iallafall.

Jag har inte tolkat trådens inlägg, bara rubriken!

Och nej, jag är inte spydig över q-värdesbegreppet heller. Vad jag ville få fram var vad värdet innebär för återgivningen och om ett lågt sådant värde alltid är bäst.

Ett försök att med liten lustig vändning ställa en fråga som uppenbarligen föll platt till marken ;-)

Så här kommer frågan, vad innebär Q-värde och hur "låter det"?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-26 18:29

Icke-resonant beteende blir det långa svaret, vilket förståss är dåligt om man vill ha bumlig basåtergivning med hög grupplöptid.

Men jag tänker inte kantra trådens ämne som handlar om kvantiteten av högkvalitativ basåtergivning till vad menas med kvalitativ bas ;)

Låt tråden handla om mängden, dvs storleksordningen av ett bassystem i en normal lägenhet och hur man kan lösa det på det smuttaste sättet.

Mitt förslag kvarstår: 2st 25L aktivt kompenserade Bremenbasar. Duger inte till basgalningar, men till 95% av alla hushåll i normalt vardagsrum.

Skulle nog ge dig en dimension till i återgivningen Bill ;) Kan testas framöver.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-01-26 23:46

Bill50x skrev:Så här kommer frågan, vad innebär Q-värde och hur "låter det"?

/ B

Ungefär "resonansbenägenhet".
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2009-01-27 00:18

bill om du aldrig ser film lär du aldrig behöva mkt under 40hz...dock behöver du ju ändå ganska stora bashögtalare för att kunna lira starkt...

är väl ganska många filmer förövrigt som har effekter under 10hz?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-27 00:23

Kaffekoppen skrev:Två stycken 25L slutna lådor med Bremenbasar ackompanjerade av ett INO CR80s filter med infratillsats och ett 2x100w slusteg.

Case closed.

Sd är ca 360 kvadratcentimeter för Bremen-basen och Xmax P-P är 2.5 cm. Det blir en slagvolym på 900 cc, vilket alltså är samma som 0.9 liter.
Kraven som man enligt Öhman bör ställa på lådvolymen för att minimera luftkompressionsdistorsion är minst 15 gånger större än P-P slagvolymen, dvs 13,5 liter. Beroende på hur höga krav man ställer på återgivningen och vilken marginal bassystemet har jämfört med huvudhögtalarna så kan man behöva gå upp till 30 eller i extrema fall 60 gånger slagvolymen. En lådvolym på 25 liter synes alltså ganska väl avvägd enligt dom rekommendationerna.
Dessutom ökar ju den skenbara volymen när man fyller lådan med isotermiserande dämpmaterial, ända upp mot 40% i bästa fall!

Bl.a här finns Öhmans resonemang:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 017#127017
Senast redigerad av paa 2009-01-27 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-27 00:26

Haakan_W skrev:bill om du aldrig ser film lär du aldrig behöva mkt under 40hz...dock behöver du ju ändå ganska stora bashögtalare för att kunna lira starkt...

är väl ganska många filmer förövrigt som har effekter under 10hz?

Håller inte helt med. Räcker att lyssna på lite klassisker skivor så har man fördel om man kan återge ner till iaf 20 hz. Sen om man lyssnar på Infected mushroom, Yello eller andra elektroniska band så är det ganska enorm skillnad, enligt mig :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-27 00:36

Jo, jag tycker det. Och det tycker elementkonstruktöen också.

Noteras att vid 25L sluten låda genereras ett Q-värde på 0,5 och med 43L sjunker det lite, men inte så mycket.

Mina lådor är byggda för att antingen kunna vara just 25L eller 43L (vilket om jag inte minns fel ger q=0,46)

Just nu spelas de i basreflexlåda om lite för liten storlek, men vilket resultat det givit får mätningar och kompletterande EQ visa...

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Två stycken 25L slutna lådor med Bremenbasar ackompanjerade av ett INO CR80s filter med infratillsats och ett 2x100w slusteg.

Case closed.

Sd är ca 360 kvadratcentimeter för Bremen-basen och Xmax P-P är 2.5 cm. Det blir en slagvolym på 900 cc, vilket alltså är samma som 0.9 liter.
Kraven som man enligt Öhman bör ställa på lådvolymen för att minimera luftkompressionsdistorsion är minst 15 gånger större än P-P slagvolymen, dvs 13,5 liter. Beroende på hur höga krav man ställer på återgivningen och vilken marginal bassystemet har jämfört med huvudhögtalarna så kan man behöva gå upp till 30 eller i extrema fall 60 gånger slagvolymen. En lådvolym på 25 liter synes alltså ganska väl avvägd enligt dom rekommendationerna.

Bl.a här finns Öhmans resonemang:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 017#127017

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-01-27 03:36

När det fladdrar i byxbenen och man inte kan fokusera med blicken pga vibrationerna så är det alldeles lagom med bas :)

Återgå till Wänner af Ino