torig skrev:petersteindl skrev:torig skrev:RogerJoensson skrev:ivor-isobarik skrev: ...Linnhandlarnas "Installationsanvisningar för handlare och argumentationsteknik Kursdokument 1:a" på 75 illustrativa sidor.
Detta låter ju riktigt äckligt. Finns det på riktigt?
Ja, huaa! Spring för livet!!
Annars kan du fråga Richard eller PS. De har säkert svar

/mvh
Vad är det som du tycker jag skall ha svar på? Sådana dokument är väl en självklarhet att de stora seriösa tillverkarna har. Jag ser inget konstigt i det. Det räknas in som undervisningsmaterial angående leverantörens policyfrågor, angående affärsidé, marknadsplan, marknadsstrategi, kommande produkter, produktfilosofi, företagsfilosofi, produktsortiment, produkter, servicehantering, säljkurs, kurs i uppförande, kurs i konsumenthantering, kurs i kunduppföljning, projektering osv. Pioneer har haft sådana kurser. Många av de stora företagen som är måna om sitt varumärke och har en strikt policy har kurser för distributörer och handlare. B&O har sådant. McIntosh har sådant. Det finns tjocka dokument på ungefär 100 sidor. Det förekommer även inom andra industriområden. Manifestet är även det en sorts undervisning, fast den är gentemot konsument och därmed faller många ämnen bort som man som leverantör behöver ha då andra företag skall representera ens varumärke.
MvH
Peter
Bra svar Peter!
Jag vet att du var en duktig och framgångsrik ägare till Ljudbutiken samt att du också kan/känner branschen mycket väl, så din information var värdefull i detta "off topic" inlägg.
/mvh
Ja, det var ett mycket bra svar.
Mitt manifest är dock så långt ifrån en guide i argumentationsteknik man
kan komma.

Det är precis vad det låter som - ett manifest. Eller är det
en mani-fest?
Kan nämna att vi även för Guru har avstått ifrån att gå den där "offensivt
levererade färdiga svar-vägen".
Tycker det är både lättare och känns roligare att välja handlare baserat på
vilka de är redan från början, än att försöka ändra på dem.
Jag tycker om de hifi-handlare som bryr sig om sina kunder, och som hellre
vill att alla skall hitta rätt än att de skall köpa en massa saker de kommer
att vilja byta senare. Fast det är ju inte alltid som vi träffar handlare direkt,
utan ofta kommer vi mest i kontakt med distributören, men sympatiska dist-
ributörer tycks även vara de som hittar sympatiska handlare!
Det enda jag tror är värdefullt är att ge dem som säljer, är kunskap och
information om produkterna. Hur de sedan väljer att föra dialogen med sina
kunder får de välja alldeles själva. Vi hoppas att vi kan hjälpa dem genom
att berätta lite om det som inte syns på ytan, men som kanske ändå kan
intressera någon. Fast bäst vore det förstås om alla konstruktörer sålde
direkt, men det går ju inte om det skall vara någon skala på det hela.
Hur man än vrider och vänder på det så tror jag inte på varken information
eller avancerad hjärntvätt som primär "sälj-metod" dock. Tror inte på några
metoder alls egentligen.
Det enda som är både helt sant och meningsfullt är ju att demonstrera den
musik och upplevelsen av den, som kan förmedlas, och som jag ser det så
är det först därefter som det (eventuellt, och bara för vissa) kan vara lite
meningsfullt att även berätta lite om "vad det beror på", det just upplevda.
Men alltså nog mest bara till den lilla minoritet av underliga människor som
verkligen undrar över det.
De flesta tycks nöja sig med "hearing is believing". Vi här på faktiskt är nog
inte helt normala med avseende på just detta.
För de flesta så är det nog bara upplevelsen som spelar någon roll, och
därför tycker jag att det viktigaste hos våra Guru-handlare - är att de kan
göra högtalarna i varje fall rimlig rättvisa.
Allt annat (alla ord som kan sägas) är sekundärt, och är allt från en bonus
för vissa, till att bara vara störande prat, beroende på kund.
Tycker heller inte att det finns något värde i att sälja till någon annan än
de för vilken produkten är "genuint rätt" - för om någon ångrar sig så hade
det ju varit bättre om de köpt något annat redan från början. Menar därför
att det är att HITTA "sina" kunder (de för vilka produkten är genuint rätt)
snarare än att göra vem som helst/så många som möjligt, till kund, som man
bör ägna sig åt, för det måste ju vara en mening och ett värde med det
man håller på med.
Tycker därför att det är nästan viktigare att visa svagheterna på den grun-
kor man gör, än att visa deras förtjänser. Visst vill man visa de senare ock-
så, alltså högtalarnas potential, men det gör ju inte så mycket om de flesta
av förtjänsterna kommer att gå upp för den som köper dem senare, sakta
över tiden, men svagheterna bör de vara bekanta med INNAN de bestämmer
sig för något köp.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).