Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
Ta kontakt med en akustiker.
Magnusjohansson skrev:Har ett dedikerat bio och lysningsrum som jag haft ett par år nu. Det låter hyffsat men basen har aldrig varit bra. Har Ino pips med 4 av de små basmodulerna. Möjligheten att möblera om och är obefintlig pga rummets storlek på ca 12m2
Att få till det riktigt bra i ett så pass litet rum är klart väldigt svårt för att inte säga omöjligt. Men jag tänkte göra en insats för att få det så bra jag kan.
Tror jag ha ganska bra dämpning av högre frekvenser. Även om jag nog dämpar mindre än vad många verkar rekommendera. Tror att man inte kan dämpa så små rum lika mycket som större för det tenderar låta dött ganska snabbt enligt mina egna laborationer.
Och nu till själva frågan. jag skall försöka få det bättre genom att även dämpa låga frekvenser och på så vis tajta upp basen. Utrymmet är klart ett problem så det ända som är praktiskt möjligt är att sätta 50-100mm tjocka skivor över hörnen. Och då framför allt mellan tak och vägg eftersom det finns plats där. Man kan klart köpa färdiga sådana men om man behöver ett gäng så blir det inte jättebilligt. Så funderade på att köpa typ denna i 100mm och sätta över alla hörn där det är möjligt.
http://www.paroc.se/losningar-och-produ ... fon-buller
Finns det någon som har erfarenheter av liknande lösning? Eller basdämpning överhuvudtaget
Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
Magnusjohansson skrev:Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
Det är klart alltid det bästa och lättaste svaret i teorin. Men i praktiken är det inte lika lätt av olika orsaker. och den största anledningen i detta fallet är att möjligheterna till olika lösningar är så väldigt begränsade att en konsult har så lite att jobba med så det inte blir meningsfullt.
Magnusjohansson skrev:Dessutom kan det omöjligen vara så ofantligt stora skildnader på två lika stora rum i svenska hem byggda som nästan alla i trä med gips och insloering att den enda iden är ta in konsult.
Magnusjohansson skrev:Rent logiskt måste dessa rum lida av till typ 80% samma problem som man måste behandla på liknande sätt. Även om man självfallet får prova sig fram. Men man måste veta ungefär vad man skall börja.
Magnusjohansson skrev:Därför är det till hjälp att ta del av andras erfarenheter av lösningar för liknande problem och rum.
Komorok skrev:NiklasF: Basarna skall delas bra, de ska placeras bra och basabsorbenter skall göras med rätt avstämningar och rätt q-värden. Med given info går det inte att hjälpa till alls. Så små rum kräver mycket specifika insatser att tygla bra. Inga foton eller mätkurvor kan bistå en någon forumdeltagare att ta ett sådant rum till dess fulla potential. Genom att vara på plats kan man mycket enklare dra vettiga slutsatser. Om TS vill spara tid och pengar så rekommenderar jag starkt att kontakta en akustiker. Lämpligen den som har konstruerat TS högtalarsystem.
NiklasF skrev:Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
När forumet har "massor" av folk som kan hjälpa till?
Är inte svaret ganska så enkelt?
Så stor justerbar Helmholtz som bara går att få plats med och sen justera Q med dämp i lådan.
Hur och varför skulle detta någonsin kunna bli galet eller fel?![]()
Mäta innan och se så att man kan placera en låda där den gör nytta är ju inte heller fel såklart.
JockeX skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
Så stor justerbar Helmholtz som bara går att få plats med och sen justera Q med dämp i lådan.
Mäta innan och se så att man kan placera en låda där den gör nytta är ju inte heller fel såklart.
Tycker att jag läst om rätt få framgångssagor när det gäller att bygga helmholtz som amatör. Antingen har man inte fått till avstämningen ordentligt eller så har det inte gett önskat resultat, kanske för att den blev i slutändan felplacerad. Men det är säkert ett roligt och lärorikt projekt om inte annat.
Problemet, eller fördelen med helmholtz är att den bara tar en riktad frekvens. Att öka Q är en sak, men den kommer fortfarande bara ta en begränsad del. Sannolikt har man inte bara en topp som behöver försvinna utan flera --> fler helmholtz.
JockeX skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:En riktig basabsorbent kunde väl vara en lösning? Men för att veta hur den ska dimensioneras behöver det lyssnas och mätas.
=>
Tycker att jag läst om rätt få framgångssagor när det gäller att bygga helmholtz som amatör. Antingen har man inte fått till avstämningen ordentligt eller så har det inte gett önskat resultat, kanske för att den blev i slutändan felplacerad. Men det är säkert ett roligt och lärorikt projekt om inte annat.
Problemet, eller fördelen med helmholtz är att den bara tar en riktad frekvens. Att öka Q är en sak, men den kommer fortfarande bara ta en begränsad del. Sannolikt har man inte bara en topp som behöver försvinna utan flera --> fler helmholtz.
Callisto skrev:Förstår inte riktigt, i din länk skriver du att det är mycket bra bas och förövrigt bra återgivning. Är det inte samma rum?
Börja med att flytta runt på basarna, gör nog susen ska du se.
Trevligt rum förövrigt
_Fredrik_ skrev:Det ser väldigt mycket ut som om det är dämpat i de övre registren, då blir ju ev basproblem galet tydliga. Tycker det verkar som folk ivrigt ger sig på allt utom basen, då blir det ju sneddämpat.
bakerman22 skrev:Det hänger ett skynke bredvid/bakom projjen? Fönster?
Komorok skrev:Du kan ju testa att sätta de två du har som stativ till bakre delen av rummet. Kanske ena ovanför dörren och den andra på motsvarande plats på andra sidan. Sedan får du övertyga piParna att levitera.
darkg skrev:"50-100mm tjocka skivor över hörn" överväger jag också i litet rum.
Varför skulle inte det fungera?
Komorok skrev:Fungera gör vad? Vad vill du uppnå?
Jag tror inte det kan göra så mycket åt t.ex en 20dB stor baspuckel med högt Q-värde vid säg 40Hz i ett 12m2 stort rum. Men andra delar av basen kan säkert blir lite mer artikulerad av en sådan åtgärd.
JockeX skrev:darkg skrev:"50-100mm tjocka skivor över hörn" överväger jag också i litet rum.
Det kanske har effekt på 100hz och uppåt... Du kan täcka hörnen helt med isolering, alternativt isolering i flera lager med luftspalter, s.k. superchunk corners, men det kommer göra under från kanske 60hz och uppåt och kanske någon dB på 50hz. Och då förutsätts att det täcks från golv till tak. Tillsammans med en kalibrering/PEQ kan det ge resultat som är good enough såklart, beroende på vem man frågar.
Magnusjohansson skrev:Komorok skrev:Fungera gör vad? Vad vill du uppnå?
Jag tror inte det kan göra så mycket åt t.ex en 20dB stor baspuckel med högt Q-värde vid säg 40Hz i ett 12m2 stort rum. Men andra delar av basen kan säkert blir lite mer artikulerad av en sådan åtgärd.
Vi pratar nog om lite olika saker. Om man har ett rum som inte låter bra i basen överhuvudtaget. Det är bummligt och allt låter likadant. Då kan man rent logiskt misstänka att det inte är 20-40Hz som är problemet eftersom musik sällan befinner sig där överhuvudtaget. Då har man enligt min mening ett mer generellt basproblem som nog i första hand beror på felplacerade basar eller kanske att man bara har en och inte 2 eller fler så man som jag gör nu kan testa och labba lite mer. Och eller att man inte har något i rummet som dödar ut basvågorna utan dom ringer runt aldeles för länge och stökar till allt så det låter skit.
Då vore det märkligt om inte dämpning av basen skulle ge ett possitivt resultat.
Har du där emot ett nästan perfekt rum som bara har problem vid 20Hz vilket för de flesta är ett problem som man skulle strunta i totalt. Då är det klart mer komplicerat och jag har ingen aning om vad man gör åt det.
Det är just här vi har hela grejen med dessa diskutioner där man alltid får två läger. Det ena lägret utgår från ett bra ljudrum där det är väldigt svårt att vet hur man skall få det bättre. Det andra lägre har ett rum som låter skit på grund av ett gäng helt uppenbara anledningar som man 99 fall av 100 kan fixa till med lite grundkunskap labbande och sunt förnuft. Men chansen att få det riktigt bra med denna metoden är försummande liten. Det håller jag absolut med om.
Sammanfattningsvis, allt är relativt.
Magnusjohansson skrev:JockeX skrev:darkg skrev:"50-100mm tjocka skivor över hörn" överväger jag också i litet rum.
Det kanske har effekt på 100hz och uppåt... Du kan täcka hörnen helt med isolering, alternativt isolering i flera lager med luftspalter, s.k. superchunk corners, men det kommer göra under från kanske 60hz och uppåt och kanske någon dB på 50hz. Och då förutsätts att det täcks från golv till tak. Tillsammans med en kalibrering/PEQ kan det ge resultat som är good enough såklart, beroende på vem man frågar.
Läs detta om du inte gjort det. http://realtraps.com/placing_mt.htm
Han säljer ju sådana skivor så han vill klart man skall köpa massa sådana. Men tycker det han skriver känns logiskt och rimligt och ser ingen anledning att inte tro på det.
Magnusjohansson skrev:bakerman22 skrev:Det hänger ett skynke bredvid/bakom projjen? Fönster?
Nja det där är helt enkelt en rullgardin som jag staplat fast eftersom den släppte in så mycket ljus annars.
Magnusjohansson skrev:Tack för alla svar, det var roligt![]()
Jag har haft hifi som en av flera hobby's ganska många år nu, har bott på ett antal ställen och har haft olika problem varje gång. Jag tror mig kunna grunden för var som är dåligt och vad som är bra när jag lyssnar. Men att förstå hur man skall ta sig dit genom kunskap och beräkningar vet jag inget om. Så jag vet att det inte är lätt även om det jag tidigare skrev kan uppfattas som nått annat. Jag tycker nog ibland att man tenderar krångla till det mer än nödvändigt. Det man måste ha i åtanke är det jag skrev ovan. Det är en kompromiss. Och då tror jag mycket kan göra bra mycket bättre utan att ljudgenier Som IÖ skall behöva åka till varje litet ljudrum. Man måste också vara beredd på att få lägga tid på att testa och lyssna, labba sig fram helt enkelt.
I själva verket är ju 99% av alla rum som vi även på detta forum lyssnar i en kompromiss. Så är det även i mitt fall då rummet är litet och det inte finns utrymme till falska väggar osv. Då jag även använder det som bio och rummet är längre på ena hållet så måste lyssningsplatsen vara där den är osv.
Och ibland kan det hjälpa att även få den typ av råd som jag fått här även om det inte är en färdig lösning vilket jag aldrig trott jag skulle få heller. Och i detta fallet har det faktiskt hjälpt för jag insåg att den troligen ända lösningen för att få basen bättre är att försöka placera lådorna på ett annat sätt. Innan jag la ut denna tråd så var jag helt inne på att prova sätta 100mm glasfiber över de hörn där jag hör att det ackumuleras mycket bas. På så vis tyckte jag rent logiskt att basen borde bli tajtare på liknade vis som jag fått till övriga registret med vanliga akustikplattor och sametsgardiner. Men tydligen var mitt rum för litet för det tyckte vissa.
Om jag helt tror att detta kan vara sant har jag inte bestämt ännu. Det finns mycket info på nätet som säger tvärt om. Och mitt logsika tänknde säger mig att det bör fungera en bra bit ner i registret. Det finns ju uppenbarligen ljudvågor där och skall dom behöva gå igenom en 10cm tjock dämpplatta så borde det rimligen i alla fall minska efterklangen i basregistret. Men givetvis inte vid riktigt låga frekvenser. Dock är det sällan man ser info gällande rum på 12m2 så det kanske stämmer att det inte ger effekt i dessa fall.
Men jag lägger med lite info och bilder här så kanske jag får fler bra tips jag kan testa. Bilderna finns på
http://www.minhembio.com/Magnus%20Johan ... A4xj%C3%B6)/51130/
Alla väggar utom en är ytterväggar i ett nytt hus så dom är ganska tjocka. Längden på rummet är 4m bredden 3m och höjden 2,6m Aco skiva är det hela vägen upp på framväggen. På sidorna är det bara upp till en bit över lyssningshöjd 1m ut från framväggen. Taket är idag helt obehandlat. Och hela golvet har Ryamatta. Soffan och puffarna är i tyg.
Ljudet idag är delvis bra. Bra separation, bredden i ljudet är långt utanför väggarna. På lyssningsplatsen är det en hel del klappereko. Hyllorna med CD skivorna gör väldigt lite nytta tycker jag. Har testat dämpa där men dämpar jag så långt bak blir ljudet behagligare men väldigt tråkigt och livlöst. Kanske skulle testa med bättre diffussering där?
Kom med ideer jag är öppen för att testa det mesta.[/img]
IngOehman skrev:
1. Det första råd jag vill ge dig efter att ha tittat på bilderna är att faktisk
vända på ALLA 4 basar. De på sidorna skulle jag vände så baselementet är
i den övre delen av baffeln, och de i mitten skulle jag vända så att basele-
menten är närmast varandra, inte portarna.
2. Nästa råd jag skulle ge är att ändra placeringen av surroundhögtalarna.
De främsta skall nog sitta längre fram, och de som sitter längre bak tror
jag skall sitta lägre. Men bilderna kan bedra.
3. 100 mm (10 cm) mineralull i hörnen gör knappt någon nytta överhuvud-
taget för fundamentalresonanserna i rummet. Den starkaste av dem hamnar
vid ca 43 Hz och nästa som nog idag är lite störande är tror jag infaller vid
115 Hz (det kan av vad jag tycker mig se finnas en vid drygt 130 Hz också).
Båda har alldeles på tok för långa våglängder för att du skall kunna dämpa
dem effektivt på det sätt som du föreslår. Problemet är att den sorts dämp-
ning som du talar om INTE fungerar att applicera just där man har högt tryck
(vilket man har i hörnen). Mineralull ger en strömningsdämpning, och ström-
ningshastigheten är nästan noll där trycket är som störst, i hörnen.
Däremot finns det - givet rummets form - gott om möjligheter, som dock är
svåra att välja mellan utan att först kartlägga väldigt noga hur rummet fak-
tiskt beter sig.
Vh, iö
nikeb skrev:Jag skulle bara vilja varna för att fylla ett fönster med isolering. Vad som händer är att glaset funkar som ångspärr och det på den kalla sidan vlket får fuktig luft från liten bio att kondensera mot det kalla glaset. Mycket fukt kan det bli som riskerar att förstöra nederkanten av fönstret.
Magnusjohansson skrev:nikeb skrev:Jag skulle bara vilja varna för att fylla ett fönster med isolering. Vad som händer är att glaset funkar som ångspärr och det på den kalla sidan vlket får fuktig luft från liten bio att kondensera mot det kalla glaset. Mycket fukt kan det bli som riskerar att förstöra nederkanten av fönstret.
Hmm, hade jag inte en tanke på. Tack för tipset.
Magnusjohansson skrev:En sak missade jag. Jag testade även ändra delning till 120Hz. Testade lite olika. Men 120Hz blev bättre än 80Hz. Jag tror det har med att göra att djupa toner inte genereras från hörnen. För uppenbarligen funkar det inte i mitt rum som det är nu. Nu är ju inte lådorna till för det. Men jag körde tonsvep utan frontare inkopplade och dom spelar såvitt jag kan höra utan problem så högt.
Det får även den positiva effekt att PiPs riskera slå igenom när man spelar saker med mycket energi i basen.
philipbtz skrev:Ser fint ut!
PerStromgren skrev:[OT]
Hur ventilerar du en så'n där biogrotta? Blir det inte väldigt varmt med både biobesökare och elektronik som värmer rummet?
[/OT]
Bjorn_ skrev:Nu kan jag rätt lite om akustik men försöker lära mig. En sak som jag ändå reagerade på var att du skriver att du fyllt sopsäckar med isolering. Nu vet jag ju inte vad det är för material på säckarna men om det är det minsta täta (som plast) så borde det väl vara rätt onödigt?
Magnusjohansson skrev:Tack för alla svar, det var roligt![]()
Jag har haft hifi som en av flera hobby's ganska många år nu, har bott på ett antal ställen och har haft olika problem varje gång. Jag tror mig kunna grunden för var som är dåligt och vad som är bra när jag lyssnar.
Magnusjohansson skrev:Men att förstå hur man skall ta sig dit genom kunskap och beräkningar vet jag inget om. Så jag vet att det inte är lätt även om det jag tidigare skrev kan uppfattas som nått annat. Jag tycker nog ibland att man tenderar krångla till det mer än nödvändigt. Det man måste ha i åtanke är det jag skrev ovan. Det är en kompromiss. Och då tror jag mycket kan göra bra mycket bättre utan att ljudgenier Som IÖ skall behöva åka till varje litet ljudrum. Man måste också vara beredd på att få lägga tid på att testa och lyssna, labba sig fram helt enkelt.
Magnusjohansson skrev:I själva verket är ju 99% av alla rum som vi även på detta forum lyssnar i en kompromiss. Så är det även i mitt fall då rummet är litet och det inte finns utrymme till falska väggar osv. Då jag även använder det som bio och rummet är längre på ena hållet så måste lyssningsplatsen vara där den är osv.
Magnusjohansson skrev:Och ibland kan det hjälpa att även få den typ av råd som jag fått här även om det inte är en färdig lösning vilket jag aldrig trott jag skulle få heller. Och i detta fallet har det faktiskt hjälpt för jag insåg att den troligen ända lösningen för att få basen bättre är att försöka placera lådorna på ett annat sätt. Innan jag la ut denna tråd så var jag helt inne på att prova sätta 100mm glasfiber över de hörn där jag hör att det ackumuleras mycket bas. På så vis tyckte jag rent logiskt att basen borde bli tajtare på liknade vis som jag fått till övriga registret med vanliga akustikplattor och sametsgardiner. Men tydligen var mitt rum för litet för det tyckte vissa.
Magnusjohansson skrev:Om jag helt tror att detta kan vara sant har jag inte bestämt ännu. Det finns mycket info på nätet som säger tvärt om.
Magnusjohansson skrev:Och mitt logsika tänknde säger mig att det bör fungera en bra bit ner i registret. Det finns ju uppenbarligen ljudvågor där och skall dom behöva gå igenom en 10cm tjock dämpplatta så borde det rimligen i alla fall minska efterklangen i basregistret.
Magnusjohansson skrev:Men givetvis inte vid riktigt låga frekvenser. Dock är det sällan man ser info gällande rum på 12m2 så det kanske stämmer att det inte ger effekt i dessa fall.
Men jag lägger med lite info och bilder här så kanske jag får fler bra tips jag kan testa. Bilderna finns på
http://www.minhembio.com/Magnus%20Johan ... A4xj%C3%B6)/51130/
Alla väggar utom en är ytterväggar i ett nytt hus så dom är ganska tjocka. Längden på rummet är 4m bredden 3m och höjden 2,6m Aco skiva är det hela vägen upp på framväggen. På sidorna är det bara upp till en bit över lyssningshöjd 1m ut från framväggen. Taket är idag helt obehandlat. Och hela golvet har Ryamatta. Soffan och puffarna är i tyg.
Ljudet idag är delvis bra. Bra separation, bredden i ljudet är långt utanför väggarna. På lyssningsplatsen är det en hel del klappereko. Hyllorna med CD skivorna gör väldigt lite nytta tycker jag. Har testat dämpa där men dämpar jag så långt bak blir ljudet behagligare men väldigt tråkigt och livlöst. Kanske skulle testa med bättre diffussering där?
Kom med ideer jag är öppen för att testa det mesta.[/img]
Magnusjohansson skrev:Intressant det IÖ skriver om att dämpning i hörnen där låga toner ofta är starkast inte är effektivt. Det är tvärt emot vad som står överallt hos dom som säljer dessa produkter. Men enligt mina egna tester så har klart föga förvånande Ingvar rätt, för jag har kommit fram till sammasak själv. Väldigt liten eller ingen effekt av att dämpa hörnen i mitt rum. Inget som mätningarna kan visa som jag förstår i alla fall.
Magnusjohansson skrev:Jag har som jag skrivit ovan hittat placeringar som ljusår bättre än det jag tidigare hade. Med mer kunskap hade jag självfallet kunnat hitta ännu bättre lösningar. Men som glad amatör är jag ganska nöjd över det jag åstadkommit.
Magnusjohansson skrev:Att dämpa bastoner är nästan nått man nog inte skall ge sig på alls till att börja med enligt vad jag lärt mig här. Och även vid egna tester. Det är placera basar och i mitt fal framför allt placering av soffan. jag har flyttat fram den ca 80cm och basen upplevs betydligt lägre där men så otroligt mycket renare. Och mätningarna bekräftar detta.
Magnusjohansson skrev:Kurvorna kan men se här https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Sedan har jag två basar i mitten som tidigare. Men jag i hörnen har jag flyttat ut en bit i rummet och framsidan på dom riktas mot sidoväggen.
Jag har även laborerat med delning. Det blir bättre när jag delar vid 120Hz.
Magnusjohansson skrev:nu kör jag även med stereodelning så det gör inte så mycket att jag delar högre. Men det blir främst bättre eftersom basarna står bättre för att återge dessa ljud. PiPs har jag nämligen blivit tvungen att flytta ut lite från väggen eftersom duken (som har ljudgenomsläpp) trots detta ställer till det och ljudet blir väldigt livlöst. men när jag flyttar ut topparna ca 15cm blir det som natt och dag. Har testat minska dämpningen men då blir det klart längre efterklang och låter ändå sämre.
Magnusjohansson skrev:EQ och mäta var väldigt roligt måste jag säga. Men det man kan göra med EQ är ju väldigt begränsat. Står grejerna helt fel som tidigare så är det klart helt kört. Men som det är nu när jag bara gör nått som är hyffast til ännu bättre så tycker jag den är värdefull och gör bra jobb upp till ca 100Hz
Så det jag gjort är. Och i den ordning som gjorde mäst skildnad.
*Flyttade fram lyssningpossitionen.
*Plockade bort gardiner i mitten på framväggen.
*Efter jag satt tillbaks duken fick jag dock även flytta ut Pips
*Köpt slutsteg till toppar samt Mini DSP och kör delningen med den istället för Denon. Integrerar perfekt nu och mätningen visar samma sak.
*Flyttat bort de två basárna som stod i hörnen, in mot mitten lite ut i rummet samt vridit dom mot sidoväggen.
*Satt dämpning på sidoväggen som tar den första reflexen 60*60cm
*EQ mellan 20-100Hz
Även som IÖ tidigare förslog så har jag flyttat på A1 flyttat ner dom. har domc inte testat nått där ännu.
IngOehman skrev:Jag förmodar att de du hänvisar till är tweakare och inte akustiker. Det finns förhoppningsvis inga akustiker som tror att man kan dämpa bas-resonanser i hörn med strömningsdämpning.
AndreasArvidsson skrev:Det ser inte alls överdrivet ut, låter det bra så är det bra är mitt motto så ställ in så som du tycker är bäst
Tarzan skrev:Det beror ju på var dina problem i basen ligger. Sitter du med öronen i sådan höjd att golv-takresonansen påverkar för mycket? Annars kan du ju placera de två nya basarna bakom dig om det är på det hållet du har problem med resonans.
Magnusjohansson skrev:Så frågan var egentligen såhär. Finns det någon som har erfarenhet att sätta moduler uppe i hörnen? För det är ju betydligt mycket bökigare att testa med det är att flytta runt dom på golvet. Så därför hade det varit bra med lite mer input från andra innan jag börjar på och testa det.
DVD-ai skrev:Jag hade tagit i6 om lyssningsavståndet bara är 2,2m, i14 och pi60 låter inte något vidare roligt avlyssnade så nära tycker jag....
Absolut minimum anser jag vara 2,5m till i14/pi60, hälst 3m !
I6 däremot fungerar ypperligt på ca 1,5m och längre bort, 2,2m är ju perfekt i6 avstånd
Jag skulle köra på i6 och pX-4, det är en fin och bra kombination.
Allternativt i6 och profundusP-4 och behålla mellanskillnaden till skustikregöering i den mån det går och/eller drivning som är bra, musik, porr ja vad som än får din båt att flyta
Magnusjohansson skrev:Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.
JM skrev:Magnusjohansson skrev:Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.
Återigen ett faktiskt bevis på att vill man stimulera ljudförstörande rumsresonanser skall alla 4 subbaser placeras på samma vägg som framhgt. Kostsam och onödig ombyggnad är enda räddningen om man inte vill tillämpa etablerade lösningar där ombyggnad vanligen inte krävs.
JM
Magnusjohansson skrev:JM skrev:Magnusjohansson skrev:Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.
Återigen ett faktiskt bevis på att vill man stimulera ljudförstörande rumsresonanser skall alla 4 subbaser placeras på samma vägg som framhgt. Kostsam och onödig ombyggnad är enda räddningen om man inte vill tillämpa etablerade lösningar där ombyggnad vanligen inte krävs.
JM
Ok, så det du skriver om jag förstår dig rätt är, att placera modulerna bakom som jag gjort troligen är en bra ide? Och att moduler på framväggen inte så ofta som många tror är den bästa lösningen.
MagnusÖstberg skrev:2 basmoduler placerade högt upp, 1/4 ner av takhöjden ner och 1/4 av rumslängden från framväggen.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:2 basmoduler placerade högt upp, 1/4 ner av takhöjden ner och 1/4 av rumslängden från framväggen.
Längs sidoväggarna då? Annars blir det rätt svårt för nästan alla.
Magnusjohansson skrev:JM skrev:Magnusjohansson skrev:Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.
JM
Ok, så det du skriver om jag förstår dig rätt är, att placera modulerna bakom som jag gjort troligen är en bra ide? Och att moduler på framväggen inte så ofta som många tror är den bästa lösningen.
Magnusjohansson skrev:Det jag trodde efter att lyssnat igår var att basen efter omplacering med moduler bakom sig dödade ut sig själ typ som när man av misstag polvända en högtalare. Men troligen är det jag som vant mig vid att vissa frekvenser haft en kraftig förstärkning och av den anledlgen tycker jag nu att många låtar blir basfattiga.
Nattlorden skrev:Magnusjohansson skrev:Det jag trodde efter att lyssnat igår var att basen efter omplacering med moduler bakom sig dödade ut sig själ typ som när man av misstag polvända en högtalare. Men troligen är det jag som vant mig vid att vissa frekvenser haft en kraftig förstärkning och av den anledlgen tycker jag nu att många låtar blir basfattiga.
Du vore inte den förste det hände för. Du kan säkert åtgärna genom att lyfta (eller tilta) basnivån.
Nej, du kommer aldrig vänja dig så länge du inte blir en rundupptagande mikrofon.Magnusjohansson skrev:Tack alla för bra inlägg och förslagVissa är inte genomförbara i mitt rum på grund av storleken av rummet. Men det jag skall testa nu i helgen blir att sätta upp båda i taket bakom mig för det är egentligen en optimal placering då detta bara är dött utrymme. Och eftersom detta inte är mitt vardagsrum så kan jag göra lite vad jag vill.
Det jag trodde efter att lyssnat igår var att basen efter omplacering med moduler bakom sig dödade ut sig själ typ som när man av misstag polvända en högtalare. Men troligen är det jag som vant mig vid att vissa frekvenser haft en kraftig förstärkning och av den anledlgen tycker jag nu att många låtar blir basfattiga.
Känns inte det som en rimlig förklaring?
DVD-ai skrev:AndreasArvidsson skrev:Det ser inte alls överdrivet ut, låter det bra så är det bra är mitt motto så ställ in så som du tycker är bäst
Samma sunda inställning som jag då![]()
man ska ju ändå LYSSNA via anläggningen
IngOehman skrev:Av det jag ser på den där kurvan skulle jag gissa att det mest potentiellt störande är puckeln vid 120 Hz.
Därmed inte sagt att den stör det minsta.
Problemet med sådana där statiska mätningar är att det är helt omöjligt att skilja mellan vad som är resonanser och vad som är interferenser. Puckeln kan vara superlokal och helt harmlös.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Bra förbättring. Bra jobbat båda två. Variansen ser ut att ha blivit 3dB mindre och det är ju signifikant.
bergggren skrev:Kul att du är nöjd med i6orna! Kom dom fram som dom skulle?
Magnusjohansson skrev:Har nu även köpt I6 och ersatt mina pips som agerat toppar tidigare. Ljudet från I6 upplever jag som aningen mjukare behagligare i diskanten, inga stora skillnader men den finns där helt klart. Det är också tydligt att I6 är bättre rent generellt på att agera topp. Och skillnaden var betydligt större än jag trott, integreringen mot basmodulerna känns nu helt perfekt.
Största skillnaden är dock hur den upplevs mot pips med olika placeringar. Medan pips var otroligt känslig med var den stod för att inte låta platt och tråkig. I6 är väldigt mycket mer okänslig för placering. Den kan stå in mot väggen eller 50cm ut eller peka lite snett åt olika håll. Låter i princip lika bra hur man bär sig åt.
Den bästa uppgradering jag gjort på väldigt länge om man bortser från rumsakustikjusteringar.
Stranne skrev:Kan du inte lägga upp lite bilder på rummet Magnus så man kan bilda sig en uppfattning om hur det ser ut?
Jag har själv ett litet rum på 12m2 som jag tänkte ta tag i nu map akustiken.
Stranne skrev:Kan du inte lägga upp lite bilder på rummet Magnus så man kan bilda sig en uppfattning om hur det ser ut?
Jag har själv ett litet rum på 12m2 som jag tänkte ta tag i nu map akustiken.
Magnusjohansson skrev:Alltså...... är inte detta otroligt märkligt....... ljudbilden i mitt rum som man kan se på bilderna ovan är till vänster. Röster osv hamnar alltid till vänster ungefär 30% till vänster från mitten.
Detta kan självfallet bero på massa saker. Men jag har enligt uteslutningsmetoden uteslutit allt i signalvägen (förutom högtalarkablarna eftersom det var jobbigt och långsökt). Dessutom testat alla möjliga placering av högtalarna. För att få ljudet hamna i mitten så måste jag sänka vänster kanal med ganska exakt 3,2db i min Mini-dsp.
Rummet är på framväggen och främre sidoväggar exakt lika. Men bakom lyssningsplatsen ser det inte lika ut eftersom där finns dörrar och fönster. Kan det vara detta som orsakar det hela?
Magnusjohansson skrev:Alltså...... är inte detta otroligt märkligt....... ljudbilden i mitt rum som man kan se på bilderna ovan är till vänster. Röster osv hamnar alltid till vänster ungefär 30% till vänster från mitten.
Detta kan självfallet bero på massa saker. Men jag har enligt uteslutningsmetoden uteslutit allt i signalvägen (förutom högtalarkablarna eftersom det var jobbigt och långsökt). Dessutom testat alla möjliga placering av högtalarna. För att få ljudet hamna i mitten så måste jag sänka vänster kanal med ganska exakt 3,2db i min Mini-dsp.
Rummet är på framväggen och främre sidoväggar exakt lika. Men bakom lyssningsplatsen ser det inte lika ut eftersom där finns dörrar och fönster. Kan det vara detta som orsakar det hela?
Magnusjohansson skrev:--Köp inte på dig en för mycket innan du vet vad du faktiskt behöver. Och vad som är värt att lägga pengar på. Att som exempel köpa dyra slutsteg innan basen i rummet är rimligt bra, är att göra allt i fel ordning. En sak man får på köpet om man går igenom det jag nu gjort är förståelsen kring elektonikens inverkan i relation till allt annat. Och det kan spara väldigt mycket pengar för många skulle jag misstänka.
Mätningen är hur det blev utan EQ sänkningen vi 77Hz
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster