PCB till Linkwitz Transform + Filter och matning=Färdig!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

PCB till Linkwitz Transform + Filter och matning=Färdig!

Inläggav SlaitH » 2007-01-03 17:37

Tjena

Jag undrar om någon skulle ha lust att slänga ett öga på min konstruktion av LT och kanske komma med kommentarer??

Det skulle uppskattas.

Schemat:
Detta har jag modifierat en aning från Spreadsheetet. Lagt till så att man kan seriekoppla resistanser och parallella capacitancer. Alla värden är för en låda som redan är klar. Det kommer komma ett kort med nätdel och eventuella LP filter av kanske 4 ordn. eller så. Detta skall monteras i låda med färdig nätdel m m. R5 kan bytas ut till en pot, så att utsignalen kan varieras.
Bild

PCB:
Detta har jag gjort så att de stora polygonerna är samma som jord.
Skulle kunna gjort ett övrejord lager kanske men många av kondensatorerna är svåra att löda så om det skall bli snyggt.
Det är ju väldigt lågfrekventa signaler så jag hoppade som sagt över jordlager på ovansidan.
Bild

Jag skulle väldigt mycket uppskatta all form av kritik, vad kan göras bättre, ändras m m.

Mvh
Patrik
Senast redigerad av SlaitH 2007-07-25 14:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-03 18:05

Tjena!

En liten kommentar är nog att inverterande kopplingar är väldigt känsliga för kopplingar via parasitkapacitanser in på den virtuella jorden på minusingången så de ledarna ska man försöka hålla så korta som möjligt. Det är något du kan få problem med. Sätt gärna en konding mellan utgången och minusingången (så nära pinnarna som möjligt på opampen) på kanske 220pF för den första och 470pF för den andra opampen.

Nu sitter dina 10uF-kondingar rätt nära och snyggt vid matningarna på opampen så eg behövs det nog inte ett par extra 100nF parallellt över dem men det skadar aldrig. De ska även de sitta så nära matningsbenen på opampen som möjligt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-03 22:41

Tack för inputen Nagref.

Jag är inte direkt någon elektronik ingenjör så jag har några följd frågor.

Parasitkapacitanser åtgärdas med hjälp av kondingar mellan minus in och utgången på båda opamparna?
Motverkar inte detta lite av principen med LT krets och påföljande förstärkare? Genom att bypassa återkopplingsmotståndet.
Eller det kanske är såpass små värden så det gör varken till eller från på frekvenssvaret?

Finns det inte möjlighet att man kan få oscillering om man sätter små extra kondingar på matningsledningarna.

tack

Mvh Patrik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-03 22:47

Jordtarmen är direkt förkastlig då minsta magnetflöde genom kortet kommer att rendera en stor ström i loopen. Bryt loopen. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-03 23:01

Se så, utveckla dig Morello! Du kan allt förklara mer ;)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-03 23:04

Morello:
Jordtarmen??
Helt säkert kan jag får jordloopar. Men att använda mycket av boarden till jord kändes bättre än att göra små slingor genom hela kortet.

Hur skulle jag gå tillväga för att bryta denna då?
:oops:

tack

mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-03 23:13

tack magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-03 23:18

SlaitH skrev:Parasitkapacitanser åtgärdas med hjälp av kondingar mellan minus in och utgången på båda opamparna?

Nej parasitkapacitanserna finns kvar men de negativa konsekvenserna av dem kan man åtgärda med denna manöver. Det blir ett lp-filter med brytfrekvens på ca 150kHz.

Motverkar inte detta lite av principen med LT krets och påföljande förstärkare? Genom att bypassa återkopplingsmotståndet.
Eller det kanske är såpass små värden så det gör varken till eller från på frekvenssvaret?

Exakt! :)

Finns det inte möjlighet att man kan få oscillering om man sätter små extra kondingar på matningsledningarna.

Njae. Man sätter dessa kondingar där just för att man ska slippa problem med induktiva tilledare i matningen av opampen som kan rendera i oscillation.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-03 23:25

Tack Nagref

Nu är allt lite klarare. 150khz hehe jo det ska nog inte påverka så farligt
:)

Jag håller på att implementera detta as we speak.

Eagle är riktigt lätt att jobba med. Lätt att modifiera alla komponenter.

snickrade om en liten trafo så att den skulle passa mina behov och vad som finns att köpa på elfa. Det gick på et kick från scratch med en liten guide som hjälp.

mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-04 00:30

Nagref: nu har jag fixat in dina förslag ...det blev inte så tokigt ändå.

Kanske något jag har missat men det är jobb imorgon så nu får det vara bra för idag.

schemat: Rev1
Bild

Och så PCB versionen Rev 1
Bild

Fler ideer och förbättringar är välkommet.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 11:18

Morello har rätt.
Jordplanet ska brytas upp så det ligger som ett "U" - inte som ett slutet "O".
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-01-04 16:20

Av ren nyfikenhet, vad för element och låda?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-04 17:02

soundbrigade skrev:Morello har rätt.
Jordplanet ska brytas upp så det ligger som ett "U" - inte som ett slutet "O".
Så det räcker med att se till att jordplanet inte går runt hela kretsen? Varför gör det skillnad?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 17:22

Kamrat Morello gav ett kort svar:
Jordtarmen är direkt förkastlig då minsta magnetflöde genom kortet kommer att rendera en stor ström i loopen.

Du kan se det som en transformatorlindning - ett EM-fält genom loopen (Loopen är innerstaden i Chicago som omringas av den förhöjda spårbanan) ger inducerar en ström i loopen vilket ger upphov till en spänning och så har jag inget "jordplan" längre utan en referenspunkt som svävar runt lite grann.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-04 17:58

Pojkar, Lenz lag.

Flödet=L*I [Vs]
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-04 18:40

Här har det rullat på ser jag ...alltid kul att lära sig något nytt.

Borgaren:
Just i de aktuella lådorna sitter sitter MDS 10:or ihop med tangband 4" och diskant. Tillverkade gratis till svågern.
Jag har gjort dem som en ren kopia av en redan färdig konstruktion. Dock så lyssnar han på en hel del Hip hop, så han ville ha mera bas. Sagt och gjort jag modifierade och fixade till detta med basar som inte drog iväg allt för mycket i pris.

Men jag blev inte nöjd med basen, jag bygger nästan bara LT själv. Men ville prova med vanlig basreflex till honom. Jag hade redan ett kort jag har gjort till THOR basen på Linkwitz hemsida. När jag räknade blev det samma frekvenser (ungefär).
Så jag provade och det blev riktigt bra, driver subbarna med ett steg på 2x300 men jag utnyttjar inte alls mycket effekt vid normala lyssningsnivåer.
Så nu vill jag göra ett lämpligt kort som kan användas till fler projekt eller om någon vill ha till eget bygge.
Nästa bygge blir ett LT kort till mina nästan färdiga Tangband subbar, W8-740. Lådor på 14 liter och LT blir nog fina fisken det vettu.
Jag langar upp en bild så får du ett hum om hur högtalarna ser ut.
Precis under nedre 4"an så går låddelningen 45 grader upp och bakåt

Bild

soundbrigade & Morello:

Tror ni att det skulle kunna duga med något som ser ut så här??

Bild

Tack
Kom gärna med fler kommentarer.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 19:48

Bu behöver inte snåla så mycket.
Rafffsade lite i Photoshop:

Bild

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-04 23:20

Tackar för tipsen soundbrigade och ni andra.

Här är senaste revisionen:

Bild

Det känns alltid bra att kunna lämna en hel del kvar av kopparen. Vätskan blir mättad fort annars.

När man gör ett övre jordplan måste man tänka på samma sak antar jag. Gör den som ett U i alla lägen?

Inga tankar kring övrig layout?
Allt är välkommet ...annars tänkte jag göra ett första ex av kortet på jobbet imorgon.
Kanske snickra ihop det imorgon kväll om jag får tag på delarna jag behöver.

tack

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-05 00:10

Hade en fundering till, vilken typ av kondingar lämpar sig bäst.
Jag har kollat mest på Metalliserade polyesterkondensatorer

Men man kanske skall använda något helt annat??

Tips, råd, erfarenheter?

Mvh
Patrik

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-01-06 13:15

Topp! jag vill vara med om du ska beställa flera pcb!! Jag hade tänkt mig samma projekt. (tb8 alt thor) Men sitter inte på "skill" nog för att göra lt kretsen helt själv :oops:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-06 18:49

Tjena

Jag ska inte beställa några kort ....jag gör dem själv istället.

Jag gjorde tre prototyp kort igår. Skall sägas att UV lampan som jag använde strålade lite ojämt, plus att laminatet var helt konstigt i sin fotoresistor. Prickar och grejer ...men det skall nog lösa sig.

Fixade en egen etslösning här på jobbet kallad gröna blixten. 1del saltsyra, 1del väteperoxid och 3 delar vatten.
Ha ha ha ha ....det gick rätt så fort med de höga koncentrationerna.... det bara kom grön rök och fräste, trodde det skulle smälla.
Men det blev ganska bra faktiskt, nu har jag hitta de rätta proportionerna.
Jag ska löda på alla komponenter i början på veckan eller så snart jag får dem.

Jag vill testa kretsen först och bedöma dess design och ljud innan.

Mvh
Patrik

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-01-06 18:53

Kör så det ryker! Men bara grön rök då :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-07 00:38

He he jodu ...

vi får la se.

Ska greja lite med en design som innehåller ett 24db/oct filter som delar vid 80 Hz plus LT kretsen och bypass till varje krets så man kan koppla bort denna också, plus inkluderad nätdel, filtrering, rubbet.

Men vi får se hur den första blir ...kanske blir skit alltihop.

Ha det.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-10 00:09

Tjena igen.

Fick mina komponenter igår och snodde ihop hela kortet och mätte upp det på jobbet idag.

Det funkade jäkligt bra, inget brum ....eller väldigt lite ...men jag tror inte det kommer därifrån.
Spänningen var jättestabil på matningarna. DC offset låg på ca +0.02 på ingången och -0.02 på utgången.
Inget att prata om alls verkar det som.
Förstärkningen mätte jag upp och den stämde också väldigt bra efter vad Excel filen talade om skulle hända.

Det som jag kom på var att jag har att några grejer lite för tajt. Det blir lite ont om plats ibland. tex mellan matningsspännings kontakten och filter kondingarna.

Gött att mitt kort verkar fungera som det ska, nu ska jag börja rita på ett helt kort med nätdel, LP filter och LT i ett och samma kort.

Är det någon som har klart för sig hur man räknar fram ett 24db/oct linkwitz-riley filter?
Får inte riktigt kläm på hur man ska göra. Butterworth har jag formler för och där lägger man bara till ett likadant filter till i serie så ökar db talet.
Gör man samma på L-R filtren??

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-10 00:34

För Linkwitz-Riley kan du kolla här: http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#3

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-01-10 19:15

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-10 20:02

Tackar

Perfekt nu ska jag räkna ut vilka värden jag kommer att behöva för filtret.

Jag har varit på de båda siterna jag vet inte hur många gånger ...men när man behöver grejerna då kommer man inte ihåg.
Typiskt!

Tack iallafall.

Gjorde lite mer provlyssnande på LT prototypen. Basen gräver redigt djupt nu kan man säga.
Jag tror att det blev ganska lyckat.
En fundering som jag har.
När jag mätte LT kretsen med oscilloskop så såg jag att det blev en del fasförskutning. Hur mycket vet jag inte, men en del.

Linkwitz har ju en faskorrektions krets på sin hemsida. det kanske är någon som skulle implenenteras.

Själv skriver ha ju att filtret är okomplett utan det, men jag vet inte jag.

Tankar runt detta någon??

Mvh
Patrik

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-01-19 00:46

Hur går det för dig? 8)

Måste säga att jag personligen väntar på ditt projekt med lite spänning eftersom jag själv skulle vilja ha ett gäng pyttesubbar!

Men jag surar jag för att det inte verkar att finnas tb8:or att köpa i sverige numera....... surt!! Man kanske ska slänga ett öga ifall det inte finns nån som vill sälja fyra st beggade. Men det känns inte så troligt!!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-19 10:57

Det var intressant att läsa om jordningen här. Jag har tidigare försökt få reda på hur "bra" layout görs, men det har varit svårt att få svar. Detta kanske är en liten bit på vägen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-19 17:31

Tjena boys

Det har varit lite tyst i den här tråden ett tag nu, jag håller på för fullt och ritar på ett stereo kort för LT krets samt Filter.

Det blir nog kanske en protoyp i nästa vecka.

Jag har däremot haft lite problem, som sagt ville jag ju göra nätdel, filter och LT krets i stereo på ett och samma kort.
Men jag använder ju Eagle som är ett freeware program där man bara kan göra PCB:s som 80x100mm. Jag vill inte köpa licensen för flera tusen spänn när jag gör kanske 3 nya kort om året, och inte ens det ibland.

Jag får lätt plats med stereo LT eller stereo filter men inte båda.
Så som det verkar nu så blir det 3 separata kort, men det kommer att funka lika bra.
Man får dra lite kablar bara men det är ju inte direkt några tjocka dimensioner.

Håller på att kolla ut en låda till hela kittet, jag har hitta några lämpliga på ELFA.
Hittade en som var i aluminium med raster för kortet inuti och 165mm bred, det ska nog räcka alldeles utmärkt.
Har ni några förslag på snygga lådor så är det välkommet.

Jag återkommer med lite bilder när jag har lite mer färdigt på korten.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-01-19 17:51

Har inte testat detta ännu men jag tänkte...

http://www.lis.inpg.fr/realise_au_lis/kicad/

Men det skall vara fritt.

Min kollega på jobbet sa att han använde detta för proffisionellt bruk.

Du får gärna visa bilder på dina prototyp kort och lådor... :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-19 17:56

Jag gör en liten avvikelse genom att ställa en fråga:

Om man tittar på ett filter (rör/opamp) - vi väljer ett LP-filter, så ser det ofta ut så här
Bild
Men genom att mixtra med R1/R2 och C1/C2 kan jag få samma brytfrekvens. Är det några egenskaper som ändras om jag ändrar värdena på filter-komponeterna men med bibehållen brytfrekvens?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-19 18:47

soundbrigade skrev:Jag gör en liten avvikelse genom att ställa en fråga:

Om man tittar på ett filter (rör/opamp) - vi väljer ett LP-filter, så ser det ofta ut så här
Bild
Men genom att mixtra med R1/R2 och C1/C2 kan jag få samma brytfrekvens. Är det några egenskaper som ändras om jag ändrar värdena på filter-komponeterna men med bibehållen brytfrekvens?

Hmm, brusnivån och inimpedansen, skulle jag tro.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-19 18:48

Tjenare

Här rullar det på!!

GrodanB:
Tackar jag skall ta och testa det. Får ta och kolla hur mycket som finns i databaser m m.
Men det verkar helt klart intressant.
Jag ska lägga upp lite bilder på den första jag byggde så ni får se hur det blev.

Jag har gjort klart ett första utkast till LT stereo PCB.
Nu skulle jag gärna vilja ha lite åsikter.

Jag lägger bara till själva kortet ....schemat blev så jäkla stort.
Men det är i princip en stereo variant av det första schemat.
Samma upplägg.

Försökte att göra plats för lite större kondingar på spänningsfiltret. Bytte även spänningskontakt, den första var mycket mindre än jag trodde. Fick leta en bra stund efter en spårmejsel för att kunna skruva, denna är bättre skulle jag tro. 8)

Det enda jag inte är nöjd med är att jag var tvungen att använda en VIA ...känns lite som ett misslyckande, men det var närmaste vägen. :)

Bild

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-01-19 19:22

Hello Boyos

Jag tog tag i saken direkt med bilderna, hade ändå tänkt att göra det.
Så det var bra att någon pushade mig lite :D

Lådan är en gammal sak som jag fick en gång tror jag, bästa klippet nånsin tror jag. Det fanns +- matning färdigt i den och jag har haft otaliga grejer i under ett gäng år.
Tror att det finns någon liknande variant av lådan på ELFA.

Bild

Bakstycket ...tja ni kan ju se själva, några borrhål har det ju blivit.

Bild

Jaha då går vi in i lådan och kollar, kortet är ca 47x86 mm
Man kan se att jag inte behövde alla kondensator platserna, men det är ju skönt att få plats över istället för att sakna den senare.
Som man kan se är det väldigt gott om plats i lådan, kommer ändå att köpa en alternativ låda senare.

Bild

Och sista bilden
Nu la jag med ett AA batteri (näst minsta sorten för de som jag som aldrig kan hålla reda på vilken storlek det är)

Bild

Så nu fick ni se lite hur den första prototypen blev, jag tog inga bilder under själva bygget. Tog med lådan till jobbet och monterade i allt där.

Ha det

Mvh
Patrik
Senast redigerad av SlaitH 2007-07-25 12:55, redigerad totalt 1 gång.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-07 13:00

*bump*

Hur går det för dig?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-07 17:32

Tjenare borgaren ...update sen sist.

Det har varit en del grejer emellan det sista + plus ork.
Men jag har etsat stereo LT kortet ...det blev faktiskt riktigt bra. Etsmässigt iallafall.

Tänkte faktiskt fortsätta idag med Filter kortet ...bara matningar och jordplan som är kvar att dras.

Sen blir det matningskort.

Tack för intresset iallafall.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-12 19:00

Tjenare

Nu har jag äntligen gjort klart ett första utkast på filter kretsen och i stereo dessutom.

Det skulle vara fint att se lite tankar kring vad som kan förbättras, ändras.

Schema:
Bild

Och så drar vi på med PCB:t också, det som känns skit är att här var jag tvungen att använda 2 jumprar. :x
Men det är på matningsdelen så det går nog bra.

Bild

Ja det var väl det ...... posta gärna funderingar m m
Det är lätt att stirra sig blind.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-12 20:29

Hallå igen

När jag ändå satt vid datorn så satte jag igång med att göra Matningskortet också.
Detta är bara ett snabbt utkast ...det kan säkert bli lite bättre.

Schema:
Bild

Med själva kortet satte jag inte in några kylflänsar till regulatorerna, men jag gjorde ändå tillräckligt med plats för modellen som skruvas fast på själva regulatorn.
Trafon är en redig sak från Hahn som Elfa säljer och är på 10VA. Likriktarna är ju vanliga platta som är lätta att få tag på.

PCB:

Bild

Så det är bara att komma med kommentarer.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-12 21:53

Om jag får önska så önskar jag att alla kretskorten är förberedda för hål nära hörnen (dvs liknande det som du gjort på matningskortet). Allra helst färdigborrade med hål så att M3 skruv går igenom.

Bra tänkt med utgångar för att driva många kort från samma matningskort på ett snyggt sätt. Precis så som jag önskar i DIY-byggen.

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-12 22:21

En halvt OT fråga, men hur gör man i Eagle för att få sånna snaisiga jordplan?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-12 23:21

Silvervarg:
He he he ...jag måste erkänna att jag glömde faktiskt att sätta dit hålen när jag gjorde klart i kväll.
Jag brukar vara noga med att göra punkter så att det ska gå lätta att borra och markera i lådan ....det är fixat as we speak.

swirve:
Det som man kan säga om eagle och kanske alla CAD program är väl att de är inte självförklarande. :)
Men det är faktiskt väldigt lätt när man väl kommer på det.
Routa alla nät som ska göras. Jag har ju valt att lämna jordnätet som ett nästan helt plan.
Tryck på i eller info knappen och ta reda på vad nätet heter. I de flesta fall GND, (men det blev faktiskt annorlunda på LT kortet. Där heter jordnätet n$12, väldigt skumt.)
Nu skriver du på tangentbordet:
poly gnd

Det räcker så nu kommer samma rad upp som när du väljer linjetjocklek osv.
Så nu är det bara att välja sin karaktär på polygonen.
Glöm inte att välja hur mycket isolate du skall ha. Annars kommer ditt jordplan att gå ihop med de andra linjerna.
Nu är det bara att dra runt och markera, det som man måste tänka på är att slutet på linjerna måste möta varandra så att nätet tänds. (blir lite ljusblåare)
Sedan trycker du Ratsnest knappen och det är klart.

Jag hittade en länk till ett DIY ställe för allt möjligt, men Eagle guiden är väldigt bra.
http://www.instructables.com/id/EZ3WN1QUKYES9J5X48?ALLSTEPS

Är det något som är oklart är det bara att hojta.

Lycka till

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-12 23:45

SlaitH skrev:Silvervarg:
He he he ...jag måste erkänna att jag glömde faktiskt att sätta dit hålen när jag gjorde klart i kväll.

Det finns hål att köpa från Japan. De är ganska dyra 10st 1mm hål för 3$, men om de kommer fel kan man flytta på dem. Man får de på en plastremsa så man hittar dem. :D

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-12 23:55

Det låter ju ganska prisvärt ändå....får nog ta och beställa ett gäng ....kanske ett gruppköp??

http://dev-null.com/ tror jag har ett gäng å göra sig av med.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-14 00:01

Ingen som har något att tillägga? ...Det vore kul med lite feedback.

Jag har ju garanterat gjort några missar.

Annars så tänkte jag göra prototyper senare i veckan.

Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-14 09:03

Ser mycket snyggt ut.
Jag håller på med två andra filterprojekt varför jag inte orkar syna ditt i sömmarna.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-14 10:22

soundbrigade:

Jag kan tänka mig att det tar en del tid i anspråk.
Tror att jag ska göra ett par prototypkort nu i veckan ...jag återkommer med resultat.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-14 12:00

SlaitH skrev:soundbrigade:

Jag kan tänka mig att det tar en del tid i anspråk.
Tror att jag ska göra ett par prototypkort nu i veckan ...jag återkommer med resultat.

Mvh

Patrik

Jag ska bygga ett aktivt delningsfilter - 12dB HP/LP med rör - åt mig själv och så har vi ett kaffefilter på G (sedan ett år).

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-14 21:20

Tack för hjälpen med jordplan! Funkar klockers! Håller också på med ett aktivt filter o fnular lite. (ser ungefär ut som ditt). Jag är dock hyfsat novis vid elektronikbygge. Tänkte på varför har du dubbla kondensatorer/resistorer på varje ställe? är det för att kunna juster värdet lättare/få värden som inte finns tillgängliga eller är det några egenskaper man uppnår med detta?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-14 21:28

Man kan gott göra lite extra hål om man vill sätta dit olika värden eller varianter: små billiga metalliserade polyester eller stora metallfolie....

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-14 21:52

Det är precis som soundbrigade säger ....På LT kortet så får man väldigt konstiga värden både på resistorerna och på kondingarna. Då är det bra att kunna para ihop lite olika värden.

Och på filter kortet är det samma sak för resistorerna. Det blir lite udda värden.

Det finns rejäl bredd på resistorer men alla värden finns som sagt inte.

Ska lägga sista handen på de två sista korten snart och etsa dem.
Tänkte beställa grejer på ELFA också, så får jag väl snott ihop en prototyp som man kan lyssna till iallafall.

Hoppas att jag har tänkt rätt ....men det återstår att se om den innestängda röken som bor i alla komponenter vill komma ut och lufta sig.

Patrik

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-14 22:18

Ok, då var det som ja trodde mest då :P ska slänga till lite på mitt också så får vi se om ja törs visa det gör nån sen. JAg har dock både HP och LP på mitt och tanken är att dela vid 80Hz.
Ska bygga klart UV-boxen i helgen så får vi se sen.
Tack för att jag får låna din tråd lite med frågor!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-14 22:54

Det kan nog bli riktigt bra med både HP och LP .... Vad blir det för branthet på filtret?

Bygga en UV box kanske man skulle ta tag i också ja....Jag hittade en gammal prom raderare med ett långt uv rör i som jag lös 15minuter på LT kortet och det funkade fint.
Men det är smidigare med UV-box

Det är bara att fråga på ....det är ju det som ett forum är till för.

Patrik

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-14 23:40

SlaitH skrev:Det kan nog bli riktigt bra med både HP och LP .... Vad blir det för branthet på filtret?

Bygga en UV box kanske man skulle ta tag i också ja....Jag hittade en gammal prom raderare med ett långt uv rör i som jag lös 15minuter på LT kortet och det funkade fint.
Men det är smidigare med UV-box

Det är bara att fråga på ....det är ju det som ett forum är till för.

Patrik

Det är 24 dB/oktav. Det är helt plagierat härifrån http://sound.westhost.com/project09.htm

Tanken är att ha det till mina stativare och tilltänkta basmoduler. (finns en tråd om detta, men inga svar på mina frågor :P)

Edit: Det med brantheten... Som det är nu är det 24 dB/oktav, men ja börjar fundera hur stor skillnaden är att köra 12 istället? Bir nästan halva kostnaden. Vad förlorar man egentligen på det?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-15 08:36

Det känns rakt av som att det blir bättre med 24/dB, iallafall för basen.
Du sa att det blir dubbelt så dyrt? Jag antar att du menar komponenterna?
Det är ju inte så dyra grejer, opampar m m

Dela vid 80 hz blir nog ganska bra skulle jag tro. Om man får tro den gode Linkwitz så om man delar vid 100 hz så ska subbarna stå max 60 cm från de andra högtalarna.
Men detta borde inte vara så känsligt när man går längre ner i delningsfrekvens.

Patrik

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-15 11:47

SlaitH skrev:Det känns rakt av som att det blir bättre med 24/dB, iallafall för basen.
Du sa att det blir dubbelt så dyrt? Jag antar att du menar komponenterna?
Det är ju inte så dyra grejer, opampar m m

Dela vid 80 hz blir nog ganska bra skulle jag tro. Om man får tro den gode Linkwitz så om man delar vid 100 hz så ska subbarna stå max 60 cm från de andra högtalarna.
Men detta borde inte vara så känsligt när man går längre ner i delningsfrekvens.

Patrik

Jo, jag får väl göra det :P Mja, alltså tanken var att göra hyfsat budget-projekt, men klarar man sig under en 500 får det väl gå.

Vad kör du på för OP-ampar? tänkte om det fanns några bra alternativ till OPA 2134 som är den jag tänkte använda.

And 80 Hz it shall be!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-15 12:27

Jag kör med TL072 Vet inte riktigt vilken som är den bästa.
Får väl ta och köpa några av varje kanske.

Men som sagt har man limiterad budget så kanske du borde prova TL072

Kanske använda en sort till topparna och en annan till subbarna där du inte märker lika mycket av kvalitets skillnaden.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-15 23:14

Update

Nu har jag etsat både filter och matnings korten.... Det blev hyfsat får jag säga.

Ska sätta mig och gå igenom det som jag måste beställa från elfa ...det blir ju en del motstånd m m.

Får ta och skaffa fram någon snygg låda också.... Jag tror att jag såg en på elfa som kan bli bra.

Så framåt nästa vecka kanske jag kan dra igång och börja montera komponenterna och sätta i korten i lådan.

så nu vet ni.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-16 15:18

Nu är nästan alla grejerna beställda, lite prylar tar jag här på jobbet.
Spänningsstabbar m m.

Det blev grejer för lätt över tusen spänn ....men jag tog i på allt också. Det kommer ju inte att bli sista korten jag etsar, så det är bara att lägga allt till arkivet.

Är det någon som har en bra rekommendation på låda. Ca 160 x 200 x 50 (Bredd x djup x höjd) - innermått
Som desutom är i snygg design.
Har för mig att det finns ett italienskt företag som gör snygga lådor.

Patrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-16 16:56

SlaitH skrev:Är det någon som har en bra rekommendation på låda. Ca 160 x 200 x 50 (Bredd x djup x höjd) - innermått
Som desutom är i snygg design.
Har för mig att det finns ett italienskt företag som gör snygga lådor.

Patrik

Letar låda med lite större mått 220 x 200 x 70 .... Snygg och billig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-24 01:05

Tjenare

Lite uppdatering ....har reviderat matningskortet. Gjort om matning och lite annat.

Allt är etstat och jag har fått mina komponenter och satt ihop matningskortet. Med lite belastning så får jag ut +15.10V & -15.21V helt okay.
Nu får kortet stå på jobbet och köra över helgen.
Håller på och sätter på komponenter på filter kortet. Ska göra klart på måndag tänkte jag.
Kommer lite foton när komponenterna är monterade och körda.

Om det finns intresse så kan jag ju beställa kort från någon firma som etsar m m. Men det är ju en prisfråga så klart.
Men jag skulle gärna mäta lite dist, lyssna efter brum m m.
Jag tar gärna med mig eller skickar till någon som har erfarenheten att evaluera en konstruktion som denna.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-03-01 13:40

Hej

Nu var det dags igen.
Nu har jag äntligen haft tid att göra klart alla korten och provköra dem.
Alla korten mätte riktigt bra faktiskt. Det var bara en marginell skillnad mellan kanalerna på filter kortet, 0.2db eller något åt det hållet skulle jag tro.
Detta är jag rätt så säker på att man kan få bort om man matchar alla motstånd och kondensatorer lite bättre.

Det som jag tänkte på när jag provmätte filter kortet var att jag hade valt delning vid 150 hz men jag fick -3dB vid 120hz och -6dB vid 150hz.
Båda kanalerna gav samma resultat.
Har jag tänkt fel i beräkningen eller är blir det så automatiskt med 24db filter??

Nu väntar jag på lite grejer från bhiab sen så är det montage i låda och kabeldragning, sen kommer det roliga efter det.

Kanske att man ska lägga en 10µF bipolär konding på utgångskontakterna, för LT kortet var väldigt känsligt för DC ofsetten på tongeneratorn.
Som värst fick jag -160mV, det kanske inte är så mycket. Men den ska ju vara närmare 0 känns det som. Men när jag hade justerat dc ofsett på ingången.
In 0.5mV då fick jag ut ca 10mV har jag för mig.

Ja nu vet ni hur läget ligger.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-01 20:26

Fjärde ordningens L-R filter summerar i fas, dvs delningen blir vid vid
-6dB.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-03-01 22:49

Det var faktiskt det jag tänkte. Men om man använder ett HP filter med samma branthet och delningsfrekvens. Då möts ju topparna vid -6db i en ideal frekvenskurva.
Får man inte en dipp vid delningfrekvensen då??
Eller ska man kompensera för detta och med hur mycket isåfall??

Nog för att frekvenserna summeras vid delningspunkten, men det kan ju ändå bli en dipp.

Patrik
Senast redigerad av SlaitH 2007-03-03 00:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-02 13:25

Jag väntar med spänning på både bilder och mätresultat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-02 13:49

Om man har ett första eller tredje ordningens Butterworthfilter ligger elementen +/-45 grader ur fas med varandra vid delningen och då behövs det vara högre nivå (-3dB) för att summera till rak frekvensgång. Men vid filter där elementen spelar i fas vid delningen så summerar det till rakt vid -6dB.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-03-27 08:24

Tjenare boys

Här kommer en liten updatering ....

Jag fick äntligen mina grejer från Bhiab i förra vecka ....det är det som har motat som f....n.

Men nu är korten i satta och jag har börjat tråda lite ....så om jag har tid så kanske det kan bli ett utkast till helgen ....kanske.

Nu börjar även cross säsongen snart så då hamnar alla hifi projekt på hyllan tills hösten.

Ha det

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-06-05 08:33

Hej hej

Nu tar jag och väcker den här tråden igen ....

Updatering:
Filtret har varit klart med låda och allt ...ett bra tag nu ...funkar verkligen jättebra .....inget brum inga jordslingor eller såna grejer. :D

Det som jag undrar är det någon som vet en bra frekvensanalysator för ljudkortet? ....så jag kan göra några fina kurvor att presentera här.

Det skulle vara skoj att kunna mäta upp sina grejer.

Anledningen till att det har tagit tid är att köra hoj tar verkligen sin tid med allt kring också.

Patrik

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-06-05 10:25

SlaitH skrev:Hej hej

Nu tar jag och väcker den här tråden igen ....

Updatering:
Filtret har varit klart med låda och allt ...ett bra tag nu ...funkar verkligen jättebra .....inget brum inga jordslingor eller såna grejer. :D

Det som jag undrar är det någon som vet en bra frekvensanalysator för ljudkortet? ....så jag kan göra några fina kurvor att presentera här.

Det skulle vara skoj att kunna mäta upp sina grejer.

Anledningen till att det har tagit tid är att köra hoj tar verkligen sin tid med allt kring också.

Patrik

Jag rekommenderar RightMark AudioAnalyzer och TombStone.

http://audio.rightmark.org/download.shtml

http://www.speech.kth.se/smptool/

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-06-05 22:43

Tackar

Ska ta och kolla upp dessa. Återkommer med resultat.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-07-25 11:40

Tjenare på er

Nu kommer äntligen en rapport om filtret och LT kretsen.
Passade på nu när jag visst gjorde en liten vurpa med crossen och spräckte ett par revben. :oops:

Jag gjorde alla mätningar i Svantes tombstone. Vilket underbart litet program, lätt och smidigt att använda. Dessutom det enda programmet som jag fick några vettiga kurvor ur också.

Jag gjorde en mätning med alla kretsarna urkopplade bara för att se hur mitt sk ljudkort uppför sig ....tja som man kan se så är ju inte frekvenskurvan helt optimal. Dock kan jag inte säga om det kommer från utgången eller ingången.
Ska köpa ett bättre så småningom.
Bild

Så nu kommer frekvenssvaret på filtret, delningen är satt till 150hz 24db/oct.
Bild

Här är frekvenssvaret på LT kretsen. Den mäter faktiskt väldigt nära estimeringen i excel arket.
Bild

Jag postar excel parametrarna också.
Bild

Och till sist så kommer mätning på både filtret och LT kresten ihop.
Bild

Det verkar som om detta lilla projekt blev riktigt lyckat, Jag kan inte med örat intill elementet höra något som helst brumm eller sus.
Den lilla skillnad som man kan se på filter kurvan beror på att jag inte matchat alla komponenter fullt ut. Gör man det skulle jag tro att det inte går att se skillnad på kanalerna.

Jag ska ta lite bilder på själva lådan och innanmätet, så ni kan se hur det blev i slutändan.

Det tog ganska lång tid, men nu kan jag nog med stolthet säga att det är klart.

Mvh
Patrik J
Senast redigerad av SlaitH 2007-07-25 13:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-07-25 12:21

Tjenare

Här kommer några kort på lådan och montaget.

Detta projekt är gjort för att kunna användas på en fullrangehögtalare.
Som jag tror att jag skrev en annan gång så blev jag inte nöjd med basen i högtalarna och ville kompensera för detta. Men killen som har högtalarna har bara en förstärkare för tillfället.
Ja ni förstår mitt dilemma!
Så det fick bli bypass möjligheter på alla funktioner för full valfrihet.
Nu kommer han kunna köra LT med en förstärkare (Det funkar, jag har provat.)
Och när han skaffar en till så kommer han kunna koppla in filtret och få ett som förhoppnings vis är bättre än det som sitter inbyggt i högtalaren.

Vi börjar utanför med framsidan.
Bild

Sedan går vi över till baksidan.
Bild

Av med locket och inspektion av montaget. Vi börjar med nätdelen med sin fördelningslist.
Bild

Sen vänder vi på allt och kollar in Filter och LT kretsarna. Jag använde mig av 4-poliga vippor bara för att allt är uppbyggt i stereo.
Bild

Och till sist en översiktsbild på alltihop.
Bild

Så ser det ut i sin färdiga version, det enda som saknas är lite dymo tejp på baksidan och fötter på lådan.

Sedan är det färdigt, om det någonsin blir det?? Jag kommer säkert att göra revisioner på korten så småningom.
t ex så känns det som om jag skulle kunna använda en mindre trafo. 10VA känns kanske lite lyxigt, men å andra sidan så är den gjord för att mata en massa grejer i en låda.
Nästa kort blir nog en variabel fasfunktion för att kunna ställa in allt rätt vid soffan.
Får se om jag hitta en bra ritning någonstans och sen kanske ........ . . . . .

He he ja ni ser det finns alltid att greja med. :D

Det är bara att komma med kommentarer och frågor.

All feedback är uppskattad.

Patrik J
Senast redigerad av SlaitH 2007-07-27 01:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-25 15:22

Det ser riktigt bra ut SlaitH!
Det ser lite snårigt ut med signalkablarna, men jag antar att det bara är för att få till bypass-funktionaliteten.

Vad gäller trafon, så tror jag inte att 10VA är så mycket i överkant.
Det finns ju plats för att koppla in mer saker i lådan...

Vad blev storleken på korten tillslut?
Vad är elektrolyterna till för (dvs de som inte sitter på matningskortet)?
Är den där strömbrytaren verkligen godkänd för 230VAC?
Hur stor Hammon-låda är det du har monterat sakerna i?

Anser du att du är klar nu?
Jag hade ögonen på Kaffefiltret, men det ser inte ut att bli klart och ditt bygge är ganska liknande, så jag är intresserad av ett par kretskort. Antal lite beroende på vad det kommer att kosta.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-07-25 16:10

Tackar!!

Jo det blev ganska bra.
Snårigt blir det som sagt just för bypass funktionen ...om man inte behöver den är det bara in och ut på varje kort.

Korten blev 8*10cm, storleken är anpassad så att man kan få ut 2 kort från en platta laminat 16*10.

Elyterna är till för extra filtrering, kanske lite overkill ihop med 100n och kondingarna på matningskortet. Men de kostar så lite att sätta dit dem.

He he jo den ser inte mycket ut för världen brytaren ...men det är en bra modell. Den klarar 3A 240V så det ska inte vara några problem.

Lådan är ganska stor faktiskt, jag blev lite förvånad när den kom i posten. Den är 19,5*27,5 yttermått.

Jag tror att när jag bygger nästa gång så gör jag en låda som är strax över en HE, alltså 44mm. Har för mig att det skulle gå klart med trafon och kondingarna.

Ja jag får nog anse att jag är så gott som klar ...det kanske finns någon PCB expert som har synpunkter på mina layouter. Dock så försökte jag göra kanalerna så lika som möjligt, och lyssna på råden som jag fick av grabbarna här på forumet.

Jag har för mig att Kaffefiltret skulle ha variabel Q och lite annat godis som inte finns med, men jag tror att funktionen är tillräcklig för de flesta applikationer.

Visst kan jag tänka mig att sälja kort till andra, jag vet inte vart det finns bra firmor som kanske gör 20 av varje. Som dessutom tar emot Eagle filer, tror att det går att exportera Gerber filer också.

Annars kanske jag kan sätta ihop ett PDF dokument av all info så att folk kan etsa själva.

Kom gärna med förslag på företag m m.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-25 22:22

Billigast när det gäller få kretskort för hobbybruk är nog DallesPCB.
http://dallespcb.webb.se/
Tyvärr tillhandahåller han inte komponenttryck eller lödmask.
Han tar gärna emot Eagle-filer, eller rena bilder i hög upplösning.

Prisexempel (kollade just):
100*160mm enkelsidigt, ingår 200 hål. 110:- förtennat. Inklusive frakt.
Tillkommer 20:- för första kortet.
Dvs du borde kunna få 1 st delningsfilter + 1 st LT på samma PCB så får man såga isär dem om man vill.

Jag tror att det duger till de flesta spekulanter, även om det hade varit trevligt med komponenttryck. Ett foto på dina färdiga kretskort samt en utskrift av en bild med komponenternas placering är nästan lika bra.

Lite fler uppslag finns i denna tråd.

Både etsning och borrning brukar ställa till men problem (i alla fall vid smala ledningsbanor/lödplättar), så om det går att tillhandahålla någon form av borrade kretskort så är jag mest intresserad av det.
Även hemmatillverkade duger för min del.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-07-25 23:54

Jag ska kolla runt lite vad det kommer att kosta allt som allt.

Beställde även UV rör och socklar m m ...behöver ändå bygga mig en UV box för eget bruk ...men om man ska göra flera, förutsatt att folk är intresserade.
Då kan det ju vara en bra ide att gå genom honom kanske.
Såg inte om man fick någon form av mängdrabatt, vid tex 20 av varje eller något sådant.

Vad gör det för skillnad om man får förtennade kort eller inte??

Vi får se.

Patrik
Senast redigerad av SlaitH 2007-07-27 10:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-27 00:06

Om jag minns rätt så är alla mer profsiga kort förtennade.
På icke-förtennade kort så är kopparn på lödpunkter inte skyddad och kan då ärja om de ligger länge utan att användas (dvs innan man monterar på komponenter).

Troligen kommer inte dessa kort ligga så länge innan man löder på komonenter, så det är nog inte helt nödvändigt med förtennade, men kostnads-skillnaden var inte så stor.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-07-27 20:28

Tjenare

Jag får ta och maila till dallesPCB och kolla lite ang volymer och pris och annat sköj.

Det blir efter helgen.
Syrran gifter sig imorgon, så det e änna lite att stå i nu 8)
....Vem fick fixa ljudet tror ni.

Jojo ...jag gick faktiskt till en lokal firma och hyrde ett par toppar med en 15" och horn i ....det blir bra ....kanske inte fyller hela lokalen med avgrundsbas.

Skulle velat haft 2 subbar med också men de hade inte det.
Jag funderar på att bygga 2 PA subbar med Tillhörande LT krets ....he he det kunde bli lite skoj kanske.
4 15" som gräver ner till 20 HZ i en lokal på kanske 80 kvadrat. Då hade nog mammeluckerna åkt med på köpet tror jag.

Hörs

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-11 00:14

Nu får jag lov att väcka min gamla tråd igen.

Läget ligger som följer:
Äntligen har jag fått byggt klart min UV-box, testkörde den idag senast och etsningarna blev faktiskt riktigt bra.
Bättre än med den gamla dåliga lampan, så nu skulle jag kunna tänka mig att serietillverka ett gäng kort.

Det blir ju då, Stabilliserad matning, Linkwitz-Riley 24db/oct LP Filter och Linkwitz Transform PCB:s

Filtret och LT kretsen är i stereo konfiguration.

Det som jag ska klargöra med en gång är att dessa kort är endast hobbykort. Jag har designat,byggt och testat dessa själv. Men de är inte på något vis uppmätta annat än ren frekvensgång. Ingen THD, övertoner, brus eller liknande.
Jag vet tyvärr inte vart det går att får sådant gjort, annars skulle det ju självklart varit fixat också.

Med detta sagt, finns det något intresse för dessa kort är min fråga??
Allt kommer på glasfiberlaminat, 35µm koppartjocklek, borrat och klart.
Finns det folk som kan tänka sig att borra själva är det ju alltid tacksamt :wink:
Skickar med kretsschema och layout för orientering på kortet, har inte möjlighet att trycka silkscreen.
Pris funderar jag på, hur mycket det nu kan bli återstår fortfarande.

Som sagt, detta är för att se om det kanske finns något intresse.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-03-11 20:54

Jag är intresserad. Skickar PM.

Användarvisningsbild
frez

Inläggav frez » 2008-03-12 14:08

Hej,

Jag är definitivt intresserad.

/frez

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-12 16:35

Alltid roligt när folk är intresserade av ens alster.

Pris kommer att landa på: 150:-/kort inkl Kretsschema, Layout, Partlist och frakt.

Sen hur det går till att lösa överföring av pengar är ju en annan sak.
Någon som vet nåt bra sätt?? Payson, paypal, eller kanske vanlig banköverföring?

Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-03-12 21:10

Vanlig banköverföring är smidigast och blir inga extra kostnader.
Det förutsätter förståss att man litar på säljaren, men det är nog ingen som tvivlar på SlaitH.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-12 21:46

Jo det är väl det som är enklast ....det ska väl inte vara några problem för mig antar jag.

Ja jag hoppas att ni litar på mig :) Självklart skickas ju allt snarast möjligt.
Får la kolla på lite kuvert m m, om det behövs vaderade typer eller inte. Känns inte som det spelar någon större roll eftersom det kommer ändå ligga dubbelvikta papper med schema m m runt.

Sitter och skriver lite dokumenten, får se hur det artar sig.
Jag antar att ni vill ha en så utförlig beskrivning av bygget som möjligt?

Patrik

Användarvisningsbild
frez

Inläggav frez » 2008-03-13 13:28

Dokumentation är ju alltid trevligt när man skall till att bygga. Särskillt komponentplacering och schema givetvis. Eventuella anslutningar av kabel, eller kontakter är ju också tacknämligt.

/frez

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-13 13:40

För de som undrar så har SlaitH fått godkännande av mig för denna typ av försäljning.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-13 13:44

Tackar för förtydligandet Naqref™ ...Tänkte att det kunde vara bra att fråga, ifall det uppstår frågetecken.

Patrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-03-13 13:55

(Kanske) dum fråga av en som går i LT-tankar:

Är LT-korten låsta kretsmässigt till en viss bas i en viss lådvolym, eller kan man räkna fram nya värden för andra kombinationer av element och lådor?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-13 14:01

du ändrar några motstånd och kondensatorer (beräknas mha excelarket) och kan få en nästan valfri återgivning med valfritt element i
valfri låda. Nästan- kompensationen innebär ju att man lägger på mera bas för att kompensera fallet neråt och det finns ju en gräns när det blir jobbigt för elementet (membranutslag, effekt mm)

så svaret på frågan är det går att använda det mesta. Valfriheten är tämligen stor.

Man får helt enkelt laborera med en del olika element och lådor.

Föresten, jag är med på ett stereoset :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-03-13 14:10

Jo, jag känner till LT-tekniken. Har själv ett par SLS-10 liggande som jag funderar på som basstöd till mina OA-50. Linkwitz har ju en LT-lösning på 14L för dom elementen till sina Pluto.

Möjligen off topic, men vore det inte intressant (jo, det vore det!) att få höra lite om andras lyckade (och kanske misslyckade) LT-projekt. Kanske för att få en bättre idé om vad som är lämpligt/mindre lämpligt eller andra tips i sammanhanget. Enligt Linkwitz beräkningar så går det ju t.ex. åt mycket effekt för att få ut mycket lågbas ur en LT-bas. Men jag tänker att man (för "normal" musiklyssning) kanske inte behöver så höga ljudtryck om man har utjämnat kurvan med ett LT-filter.

Vad säger erfarenheten?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-03-13 14:20

En fundering jag har är hur nära sanningen man kan komma med en vanlig grafisk eq (ej parametrisk)? Med Linkwitz Excelblad får man ju ut kurvan som LT-filtret skall kompensera med. En 31-bands eq har ju reglage för 20/25/31,5/40/50/63/80/100/125... Hz. Med +/-12dB så har man ju möjlighet att justera +24dB om man lägger 0-nivån på -12dB.

Som sagt, hur bra LT-filter blir detta? Vilka är problemen?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-13 20:23

Tjenare kalejdokom
Den uppfattningen jag har fått om Linkwitz Pluto+ subbar är att de är anpassade till just pluto högtalarna. Alltså har han troligtvis lagt maxspl/ kanske slaglängd också, där pluto inte orkar mera. Detta kan vara lägre än du orkar spela, nu har jag inte simulerat SLS elementen i en lite större låda.
Du får tänka på att han har lagt en förstärkning på ca 22db, detta är riktigt mycket. Man förlorar en väldig massa slaglängd på detta, och i förlängningen maxspl.
Så det kanske skulle vara en tanke att designa en större låda för att inte behöva så mycket förstärkning nedåt.
Sen kan jag tycka när man läser på andra forum att det är väldigt mycket fokus på maxspl hela tiden, hur ofta ligger man där uppe och kör egentligen? Iallafall gör inte jag det, förutom kanske vi film tittande och explosiva sekvenser.

Min filosofi är att LT principen inte bygger enbart på skitsmå lådor och jättefeta steg, basar med oändlig slaglängd. Utan man måste kompromissa lite, då däremot tycker jag att det fungerar jättebra.

Jag färdigställde 2 basar/subbar för ett litet tag sedan, baserade på Tangbands åttor. De blev ca 14 liter minus elemetet har jag för mig, när jag mätte upp dem blev avstämningen 48hz och sen tog jag till papper och penna och räknade fram ett Q på 0,71. Dock blev impedans toppen skithög ca 76 ohm, ingen stoppning i lådan alls. Vet inte om det spelar någon roll alls.
Importerade i excel bladet och räknade med 25hz och ett Q på 0,5. Det blev en DC-gain på Ca 11db, byggde ihop det med monokortet som jag gjorde för längesen.
Det blev faktiskt inte så dumt (om jag får säga det själv), med den iställningen jag har gjort så går det att spela riktigt högt utan att de bottnar. Plus att WAF:en e riktig bra, "var de inte större än så" :) .
Spelade en låt med Lisa nilsson från en av hennes tidiga skivor, who's sleeping in my bed. Bas och trummor är ganska tung, det lät bra i princip hela vägen tills jag inte ville dra på mer för min hörsels skull.
Skulle vilja ha köpa skivan, men den finns inte att få tag på längre.

Just nu är lådorna utlånade till min partner in crime, så bilder får vänta ett tag.

LT är ju en EQ med fasta lägen, det borde fungera alldeles utmärkt med en sådan. Det finns ju de som använder Behringer digitala EQ:s och det blir ju samma sak, fast det går att kompensera för rummet till viss del.

Är det någon annan som har egna erfarenheter av LT så kommentera gärna.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-03-14 01:39

Hej Patrik

Tack för kommentarer! Du skriver att dina lådor var avstämnda till 48Hz - menar du att du kör LT på basreflexlådor? Funkar det, eller missförstod jag dig. Enligt Linkwitz funkar det väl bara på slutna lådor?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-14 09:47

Nej de är slutna ....det kanske inte heter avstämda. Vad jag menade var resonansfrekvensen.

Update ....Håller på att lägga sista handen på dokumentationen.
Det blir en kort beskrivning+partlist, schema och till sist en layout.
Sammanlagt alltså 3 blad per kort, finns även som pdf för de som skulle vilja ha detta.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-15 22:49

Mossa mossa alla monsterdiggare

Jag satt och vägrade kolla på melodiskandalen ikväll, så jag tog med en bärs till datorn och knåpade ihop ett högpass filter.

Skulle någon bara kunna slänga ett öga på layouten? Det skiljer inte speciellt mycket mot lågpass filtret. Jag flyttade kondingarna till samma sida per kanal. Så nu korsar de inte signalvägen (kanske spelar mindre roll). Kanske borde göra samma sak på lågpass filterkortet??
Kolla tidigare post för att jämföra layouterna.
Storleksmässigt kommer det inte att göra något för korten kommer att etsas i samma storlek iallafall, 100x80mm.
Hur blir det med fasförskutningar i ett högpass filter?
Vid användning av både LP och HP filter i samma topologi kommer högtalarna lika mycket "ur" fas så att säga? Eller är det någon mening med att göra en faskontroll för att rikta upp denna?

Jag postar med några bilder
Först schemat på LP filtret
Bild

Och PCB också
Bild

Nu gjorde jag ju det hela ikväll, så PCB:n är ju inte testad eller så. Men ERC testet i eagle gav mig inga errors iallafall. :wink:
Om det är intressant skulle jag kunna tänka mig att bygga ihop en prototyp bara för att hör hur den låter.
Etsa ska jag ändå göra på måndag, fick tyvärr inte riktigt tag på allt laminat som jag ville ha. Det kommer under veckan, men jag kan tillverka med de som jag har iallafall.

Ja... ni får återkomma med lite feedback

Gokväll

Patrik

Användarvisningsbild
frez

Inläggav frez » 2008-03-17 08:25

Hej,

Man behöver inte åtskilja jorden mer än någon milimeter, eller ens det, så lite mer jord i krokarna av filtermotstånden och avkopplingarna vore inte fel. Annars ser det helt OK ut. Personligen skulle jag lägga den mindre avkopplingkondesatorn närmare OP-amparna än den större.

Det är petitesser i sammanhanget. Bra jobbat!

/frez

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-17 09:40

Jo jag såg att det kanske blev lite för lite jordplan runt just kondingarna, jag fixar till det sen när jag kommer hem. Drar ihop allt lite till, det är bättre om jag inte behöver etsa bort så mycket koppar. Går åt mindre vätska då.
Jag blev också lite osäker på kondingarna, det är ju inte speciellt svårt att byta plats på dessa.

Jag gör ett utkast lite senare, får väl se om jag kanske revidera alla korten när det kommer till just jordplanen.

Patrik

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-17 09:59

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm

hp och lp delen är alltid fasförskjutna 360 grader (dvs i fas) , men fasförskjutningen beror givetvis på frekvensen.

du får fasförskjutningar pga placeringen av sub vs dina toppar.
men det har nog diskuterats en hel del här på faktiskt.
sedan har du ju fasförskjutningar pga lådornas avstämning och elementen som sådana (minimufas egenskaper ?)

av den anledningen kan man titta på en fasförskjutning tex (kaffefiltret)
och lägga till.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-17 11:40

Det jag ville ha konfirmerat var att det inte är någon fasskillnad mellan LP, HP filtren.
Självklart påverkar allt det du säger, men elektriskt är de i fas.
Faskorrektionskrets är ju någon som går att lägga til kanske, men det kommer i ett senare skede isåfall.
Däremot kanske det skulle vara ide att ha en fasjusterare när LT krets används, för den fasförsjuter såg jag med oscilloskop. Men vad jag kunde uttyda var detta frekvensberoende, så hur det skulle justeras med ett fast fas läge det vet jag inte. Kanske att man ska lägga rätt fas vid sitt önskade Fs värde.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-18 23:42

Jag fick en stund över så jag etsade 3 kort i den laminat sort som skickas ut. Det var faktiskt lite svårare att etsa glasfiberlaminat, man kan se små rester av koppar på lödöarna som är knutna till jordnätet.
Men på det hela taget så gick det som väntat, det blir den här kvaliteten på kortet som skickas ut.........Hoppas att det duger :)

Vi börjar med nätdelen.
Bild

Sen fortsätter vi med filtret.
Bild

Och till sist LT kortet
Bild

Det var ganska svårt att makro fota korten med extra ljuskälla utan att få blänk, vill någon ha högre upplösning på bilderna så kan jag maila dessa.

Hoppas att jag får mitt laminat snart så jag kan fortsätta med mina kort och få iväg dem. Har köpt kuvert, såna med tjockt papper så det inte går att känna vad det är i.

Hej hej

Patrik

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2008-03-19 17:58

Snyggt :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-19 19:30

Tackar ödmjukast :)

Ser det ut som att kvaliteten skulle tillfredställa era kritiska ögon??

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-20 21:25

Äntligen har jag fått mitt laminat!!
Var det något intresse för mitt HP filter? Annars så etsar jag bara ett till mig själv för att testa kretsen och kunna göra en del mätningar.

Skulle de som är intresserade kunna PM:a mig med hur många kort av varje ni vill ha samt namn och adress.
Så jag vet ungefär hur många av varje kort jag ska göra.

Jag tänkte att jag skulle åka ner till Hififorums DIY träff i götet. Om det är någon som vill ta sina kort där så går det också bra, eller kanske bara känna lite på grejerna.

Nu är det ju långhelg så jag får dona vidare i början på nästa vecka.

Glad på på er!

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-21 01:04

Nu e jag här igen ....har reviderat Lågpass filter kortet. Flyttat ner kondensatorerna precis som på HP kortet. Så nu korsar inte matningen någon komponent, flyttade även runt lite på kortet. Layouten blir lite snyggare nu.
Helt plötsligt kom jag på när jag nästan var klar att det kanske kan vara bra att testa en revision först. Men å andra sidan så vet jag att det fungerar, revisionen innan gjorde ju det. Har ju bara flyttat runt komponenterna lite.

Vill ni att jag testar kortet innan leverans? Det kanske känns tryggast?
För nu kommer jag inte ändra mera på grejerna.
Sorry ....det bara rullar på som fan när jag sätter mig och Cadar ....kommer på den ena grejen efter den andra. :oops:

Det går som sagt jäkligt fort att sätta ihop allt och testa det, komponenterna kan jag hämta samma dag på elfa.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-28 22:50

Tjenare boyos

Jag har en lite rolig nyhet ....nu är det etsat, borrat och nästan klart.
Jag har några till kort jag ska göra på måndag tänkte jag. Men det finns sammanlagt 14 stycken klara.
He he borra alla korten var nog bland det tråkigaste jag har gjort i hela mitt liv, jag tror att jag dog lite inombords. :wink:

Det ska sägas att jag gjorde 2 kort samtidigt och de satt ganska tätt ihop, så när jag sågade isär dem så tog det lite på monteringshålen och jordplanet. Högst 1-1,5 milimeter längs ena långsidan. Absolut inget som påverkar funktionen!! Vill bara klargöra detta så det inte blir några frågetecken. Det är åtgärdat tills nästa omgång kort.

Men de som vill ha kort och som jag inte redan har PM kontakt med kan ju skicka ett PM med hur många kort de vill ha av varje sort och sin adress.
Så skickar jag tillbaks ett kontonr att sätta in stash på, i meddelandet i överföringen skriv ditt username här på faktiskt.se så blir det mycket lättare att hålla reda på allt.
Sen skickar jag allt så fort som möjligt, har fixat porto och kuvert m m. Så bör gå fort, jag PM:ar er som jag har skickat till så ni vet, eller postar i tråden.
Det löser sig alltid på nåt sätt.

Trevlig helg

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-03-30 20:48

Toppen att du är igång och borrar.
Menar du att du lägger två kort på varande och borrar dem samtidigt?
Vad kör du för borrmaskin och stativ till det?

Att fundera på för framtida versioner:
För delningsfilter så vill man oftast ha både lågpass och högpass tillsammans. Bortsett från komponentvärden så är de väl identiska?
I så fall borde man inte behöva ha två sorters kort.
Om det går att få plats med så vore det trevligt att trycka in 2 uppsättningar per 8x10cm kort, gärna med ingångarna nära varandra och förberett för att kunna bygla ihop ingångarna. Dvs användabart om man vill köra lågpass samt högpass från en ingång, vilket borde vara den vanligaste användningen.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-30 22:48

Jag tänkte från början att jag skulle göra på det sättet och köra flera laminat på varandra. Men det är för riskabelt, första inpassnings hålen måste komma helt exakt annars blir det fel på resten.
Jag vågade inte göra det med min första batch kort.
Just nu så kör jag med en bänk pelarborr maskin, ska nog inhandla en dremel med stativ nu i veckan, jag fick ont i ryggen av att sitta där som jag gjorde.
Jag minns att vi hade en specialborrmaskin i skolan där det satt ett litet vred på bortet som lyfte det iställer för att sänka maskinen. Det var gudomligt att borra med kommer jag ihåg, det gick ju att vila händera på ett bra sätt när man körde.
Om någon vet var det går att få tag på ett sådant stativ till dremel eller liknade, hör gärna av er isåfall.

Jag jag har faktiskt tänkt på detta med båda filtren på samma, som det är nu är egentligen bara en ren slump för jag började med LT kretsen på ett kort och sen blev det LP filter och sen nätdel osv osv.
Senast nu när jag gjorde HP filtret så såg jag att det faktiskt går att göra det mycket kompaktare, det blir lätt att man fastnar lite i sina tankebanor. :oops:
Men det är ingen dum ide faktiskt!
Det är ju i princip ett sånt kort som ellitot sound products säljer. Dock så när jag kollar på bilden av hans layout så är ju den mycket snyggare än min. Men kan väl tänka mig att han har mycket mer erfarenhet ang layout. Jag har ju ingen officiell skolning i detta alls, får ju fråga sig fram.

Det hade ju natuligtvis varit smidigare med ett sådant kort. Jag får sätta mig om ett tag och kanske rita lite på ett sådant.
Men det blir inte nu på ett tag.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2008-04-05 10:45

Hej Patrik,

Är lite nyfiken och tänkte bara fråga hur det går med etsandet och borrandet ? :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-05 18:49

Jag tänkte precis meddela att jag har gjort klart en batch med kort till.
Även ett gäng högpass kort, och några till av resten.
Jag har tillverkat till alla som har anmält hur många de vill ha, Jag postar under här de som jag inte har fått besked ifrån.
Ni kan väl PM:a mig så jag vet.
Rikkitikkitavi
kalejdokom

Det gick jäkligt mycket bättre med en riktig Dremel på 33000 varv kan man säga, kom på att jag måste göra en liten hållare för några lysdioder för bättre belysning bara.

Så nu finns det kort av alla sorter.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-05 23:55

SlaitH, tack för erbjudandet, men jag är inte redo för någon permanent LT i nuläget. Labbar lite med konventionell EQ (som redovisas i annan tråd) inför kommande bygge. Vet dock inte när det blir aktuellt.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-06 01:16

Jag misstänkte nästan att det skulle bli så eftersom jag har läst din tråd. Det är helt ok, du får höra av dig om det blir aktuellt.

Patrik

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-04-06 02:37

Vicka snajsiga byggen! Högsta betyg!

Håller själv på med ett par THOR-ORION Crossover/Equalisers.
Har jätteproblem att få tag på polyproppar med låg tolerans i intervallet 120nF - 390nF. Elfa verkar inte ha. Linkwitz använder 2%.
Var köper man?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-06 14:05

Tack för de vänliga orden!

Jag kollade runt på lite ställen men det verkar inte finnas på de vanligaste kanalerna.
Det är inte så att man kan parallella flera kondingar för att få rätt värden?
Jag vet tyvärr inte vart det går att hitta. Sorry!

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-07 09:36

Jag har en liten fråga inför den stundande DIY träffen i Götet.

Finns det kanske något intresse att köpa kort där?
Jag kan tänka mig att serietillverka ett gäng nätdel och LT kort, kanske även lågpass filter kort.
Ha ett gäng laminat skivor liggandes.
Är detta intressant??

Jag skriver ju självklart ut manual m m, som finns att få tillgång till.

Det som skulle vara roligt är att göra ett system med urkopplingsbart filter och och LT krets och en liten högtalaruppsättning, bara för att påvisa hur det låter och fungerar.
Lite switchar på framsidan av en låda för att de som vill får lova att pilla så mycket som de känner för det.

Nu är det kort om tid, men det skulle vara roligt ändå. Det kanske får bli tills nästa gång, det ska renoveras rum och annat hemma också. :)

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-04-09 22:38

Nu när jag har fått korten och granskat dem så har jag några små frågor som jag inte reagerat på när jag sett bilderna på scheman etc i denna tråd.

Värdena på utgångsresistorerna är på 0.196kohm och på resistorerna i utgångsbufferten på 2.15kohm (LT) enligt bifogade papper.
Varför dessa värden? De verkar ganska udda. Om jag inte har en speciell anledning så föredrar jag att hålla mig till E12 serien.

Som jag tolkar schemat så bör ingen av dessa värden vara kritiska, men jag vill förståss gärna höra konstruktörens tankar.

En detalj är att dokumentationen till spänningsmatningen specar 2200uF kondingar i kretsschemat och 1200uF i partlisten.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-09 23:04

Angående motstånden så får jag nog erkänna att jag gick på vad Linkwitz använder i just sin konstruktion.
Det funger precis lika bra med 100ohm eller något i den häraden, det var det värde som jag själv valde.
Jag kanske borde ändra detta till något mera standardiserat.
Samma sak gäller motstånden i bufferten :oops:
Det går bra med standardvärden där också.
Tycker du att det blir lite för låg signal går det ju alltid att sätta en pot i serie med återkopplingsmotståndet.

Kondingarna blev lite olika för att elfa hade inte 2200uF i storleken, men framför allt inte i prisklassen när jag byggde mina första kort. :oops:
Men det skall räcka med 1200uF också, trafon som jag använde var på 10VA 2x18V. Jag vet att man inte skall använda tumregler, men jag har fått lära mig att 1000uF per ampere är en bra utgångspunkt.

Jag får nog revidera schemorna en aning tror jag, så blir det lite lättare att hitta rätt värden.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-05-07 22:49

Jag har äntligen kommit igång med lödningen av detta projekt. I alla fall har jag lött dit allt utom kontakter på ett högpass-filter. Jag skippade visserligen elektrolyterna i matningen eftersom jag anser att det skall räcka med de som sitter på matningskortet.
Tyvärr han jag åka på semester innan jag hann testköra kortet, så jag återkommer med testresultat och bilder så smångningom.
Kanske har någon annan som köpt dessa kort kommit längre?

Just det kortet som jag började med var ett hål oborrat, så det fick bli en lödning på komponentsidan eftersom jag var för lat för att borra det hålet.
Hålen för kontakter är tyvärr lika smala som övriga hål, vilket inte räcker för att få ner kontakter. Givetvis inte så svårt att fixa.
Hålen i hörnen (för montering av kortet) är inte borrade, vilket är förståeligt. Kanske hade varit enklare om dessa varit större på kopparsidan så att man kan göra stora hål.
Platsen för motstånden är i kortaste laget för min smak. Jag använder 0.6W metallfilmsmotstånd, och de går precis att pressa ner till "rätt" storlek, men 1mm längre hålavstånd hade underlättat.
Ojdå, nu låter jag ju gnällig, och det är inte alls meningen.
Jag har inte stött på några allvarliga monterings-problem när jag har byggt hittills, så det ser lovande ut.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-05-08 09:38

Skoj att du har kommit en bit på vägen!

Antar att det går alldeles utmärkt utan elyterna på signalkorten.
Testkör du med Tomstone eller nåt sånt för mätningarna?
Jag har inte själv hunnit med nånting med dessa kort ...Hus grejer samt full crossäsong. Det blir inte mycket tid över till annat.

Sorry för hålet som inte var borrat :oops: Det blir några stycken, och jag som tyckte att jag kollade alla korten.

Jag gjorde alla hålen lika stora medvetet, men borde kanske köra med ett 1.3 mm borr där som kontakterna skall sitta.

Ang monterings öarna ...känns de för små för borret eller? Jag hänger inte med riktigt. Jag monterade mina kort med 3mm skruv och mutter och det var inga problem alls. Det var bara att köra dit borret och ösa på.

Motstånden är samma som jag kör med, tanken är att det bara skall vara att vika benen 90 grader så passar de direkt i hålen.
Kom iofs på att jag använde ett borr med mindre diameter än tidigare, det kan ju göra att hålen kommer lite tätare.
Det kan vara det som är problemet.

Ja det var ett jävvla gnäll !! :wink: :D

Kul att det rullar på, jag ser framemot lite bilder och mätningar.
Hör av dig om det är nåt

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2008-06-06 17:42

Tänkte bara tipsa om en låda som kan passa för detta kitet bl.a.
Och det kommer som så mycket annat från Biltema.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133222

Med lite pyssel så borde det gå att få till.

Bild

Bild

Mvh

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-06-06 17:56

Skitfräckt måste jag säga ...det blir riktigt snyggt!! :D

Det borde inte vara några som helst problem att få till kontakter och kanske en liten lysdiod på framsidan.

Kör hårt tycker jag.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-07 20:19

Tjenare!

Jag väcker den här stendöda gamla tråden igen ....kanske dags att starta en ny? :wink:

Jag har kommit mig för att göra det där PCB:t med Högpass och lågpass filter som jag pratade lite vagt om typ förra året nån gång.

Så här är ett utkast som jag gjorde.
Detta är i princip bara en dubbel kopia av de andra filterkorten som jag gjorde.

Först schemat:
Bild

Sen så fortsätter vi med själva kortet, det var ett jäkla meck att få till strömförsörjningen utan att bygla över signalledningar.
Det var inte lätt att få till jordplanen ihop med spänningen heller, satt nästan hela kvällen igår och funderade och kom fram till att alla spänningsbyglarna verkar vara den lösningen som blir bäst.
Bild

Naturligtvis så skulle jag uppskatta all feedback, det är lätt att stirra sig blind när man sitter och bara stirrar på skärmen och inte kommer fram till nåt vettigt.

Sen kommer jag att göra ett prototypkort för test och mätning, efter det så får vi se.
Jag har ett projekt på gång för Hififorum träffen i Göteborg, och detta kortet ihop med 2st LT kort och några tangband element.
Får väl se om det blir nåt att ha. :)

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-21 17:14

Hejsan

Nu har jag gjort ett prototypkort och testat lite, fick lite problem med att när det inte var någon signal kopplad på ingången. Så fick jag +15Volt på in och utgångssidan så jag höll på att bränna upp ljudkortet i datorn :?
Så när jag mätte mera på jobbet så försvann fenomenet när jag kopplade in en tongenerator. Så det var nog bara ingångarna som fick hispan av all skit som finns i luften.
Så jag satte ett motstånd på 1megaohm över ingången för att jorda ner skräpet på ingången, så högt ohmtal kommer inte att påverka ljudet i övrigt. (Tror jag) Eller man kanske inte kan göra så utan att fucka upp kretsarna?
Funderade på att sätta en konding i serie med ingången för att blockera ut DC men det skulle påverka högpassfiltret och flytta delningsfrekevensen, så det skulle inte gå utan en bufferkrets innan och det finns det inte plats för på kortet.

Jag mätte upp kortet och fick alldeles utmärkta värden, delningen kom precis där jag ville.
Det som jag funderar lite över är att opamparna blir lite varma, men jag kunde inte mäta någon oscillering. OPA2134PA
Det enda som jag kan se på mätningen är att när jag nått botten på LP filtret så kommer det lite övertoner och en del brus, men det är inte det minsta hörbart.

Jag skulle gärna vilja ha lite funderingar kring om det här kan vara nåt att hänga upp sig på.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-22 16:48

Jag gjorde några mätningar för att visa övertonerna som jag får i lågpassfiltret
Lägger in både med och utan smooth
Bild

Och med smooth 1/3 oct
Bild

Grejen är att jag har försökt att isolera ljudet, men jag kan inte för mitt liv höra det med blotta örat. Men det finns ju där.

Om någon skulle vilja hjälpa mig skulle det vara tacksamt

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-02-22 20:12

Nu ikväll gjorde jag mätningar på ett av de andra korten som jag byggde och det fanns samma signaler där, såg i princip precis likadant ut.
Och det hörs ju inte några konstiga toner ur dessa heller. (Annat än det som spelas förstås, men det tar jag inget ansvar för) 8)

Så det det verkar inte vara någon ko på isen känns det som, ska testa mera i veckan.
Koppla in det på några subbar och lyssna riktigt noga.

Patrik

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-23 12:26

Hej SlaitH!

Har du någon framgång med kortet?

Jag skulle vara mycket intresserad av ett eventuellt gruppköp när det är färdigt, min egna försök att få ihop ett fungerande filter på en labbplatta har än så länge blivit mer anus än bra...

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-03-23 18:51

Tjena

Kul att någon är intresserad!

Jo det har gått ganska bra faktiskt, jag har satt ihop kort med lite olika reivsioner m m.
Men den slutgiltiga verkar vara ganska lovande, övertonerna som jag fick undrar jag om det inte kommer av något skit på mitt nät här hemma.
När jag mätte med tongenerator och multimeter (dB) på jobbet så kunde jag inte hitta något som helst skräp i signalen, iallafall så indikerade den inget på mätaren.

Jag kommer förhoppningsvis snart att få mina lådor och då ska jag göra ett försteg med HP/LP filter och LT kretsar på både topp och botten.
Tanken är att kunna ta med detta till hififorums träff i götet i april, men som sagt jag har inte fått några lådor ännu.
I värsta fall så får jag väl smörja ihop något i rostfritt på jobbet. :wink:

Jag postar några bilder på hur korten kommer att se ut.

Vi börjar med nätdelen, det som skiljer från nuvarande revision är att jag har flyttat inkommande spänning så att fas/nolla ligger bredvid varandra och jorden inte ligger i mitten. Det kändes lite avigt när man kopplade, nu ligger jorden närmast montage hålet.
Först en 3d rendering som jag lyckades få till.
Bild

Sen det riktiga kortet, det skiljer som sagt inte så mycket mellan korten. Jag har inte monterat någon lysdiod heller, det kommer i den färdiga lådan istället.
Bild

Och så fortsätter vi med filtret först i 3d
Bild

Och sen på riktigt, som man kan se på kortet så har jag satt dit motstånd överst till vänster och i mitten till vänster. Dessa fick komma till efteråt och är på 1Mohm och sitter över ingången för att jorda ner den om det inte finns någon signal kopplad.
Bild

Och till sist så kommer det bara en 3D rendering på LT kortet, detta har jag modifierat lite så att buffern som sitter på utgången kan man variera ± ca 13dB för att lättare kunna justera nivån.
Gjorde detta som en trimpot men det är ju väldigt enkelt att dra kablar till en pot i lådväggen om så skulle önskas.
Detta har jag inte etsat eller byggt ännu men kommer att testas snarast.
Bild

Ja så ligger det till för tillfället, jag har haft lite funderingar kring att göra nån form av aktivt försteg också, men det finns ju enkla att göra på veroboard om man skulle vilja.
Och Naqrefs 5 minuters försteg verkar ju gå framåt på PCB fronten så det kanske kan bli nåt som går att ha till de här korten.
Sen så kommer det att göras en faskompenserare variabel eller fast vet jag inte ännu heller.

Jag ska försöka hinna klart med korten innan forum träffen, så man kanske kan få lite omdömen på hur det låter och så kommer jag naturligtvis att testa det här hemma ordentligt först.
Sen ska jag se om det är någon som har tillgång så man kan mäta distortionen och frekvens områden på korten.
Jag har för mig att jag läste om nåt som går att använda till datorn här på forumet för inte så längesen, någon som kommer ihåg?

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-03-23 19:03

Update:
Fick mail ifrån Italien att de hade fått lådorna och skulle skicka dem asap.
Så det ser lovande ut inför träffen i götet, nu ska bara skiten byggas också ......... :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-03 22:08

Nu har jag nästan byggt klart hypex steget, det är ju inte speciellt svårt med färdiga moduler.
Lite trådning och några borrhål så ska det vara klart för test.
Har även etsat LT korten för mitt projekt, ska nog borra dem och mäta av topparna imorgon så kan jag sno ihop det ena kortet iallafall och börja montera i den lilla lådan.

Det kommer lite bilder om ett tag, jag bygger en del på jobbet på lediga stunder så jag har inte så bra möjlighet att fota.
Men jag får ta mera kort på de fördiga grejerna och komplettera med mätningar också.

Patrik

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-04-04 09:19

SlaitH skrev:Jag gjorde några mätningar för att visa övertonerna som jag får i lågpassfiltret
Lägger in både med och utan smooth
Bild

Och med smooth 1/3 oct
Bild

Grejen är att jag har försökt att isolera ljudet, men jag kan inte för mitt liv höra det med blotta örat. Men det finns ju där.

Om någon skulle vilja hjälpa mig skulle det vara tacksamt

Mvh
Patrik

hmm, det är inte jämna multiptlar av 50 hz (hade synts vid 100 hz då)
det är inte ngn artefakt av ditt mätinstrument? oscilloskopet eller vad du använder?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-04 17:28

De senaste mätningarna som jag har postat här har jag gjort med Room EQ wizard, men jag får samma fenomen med Tombstone.
Så ja, jag tror också att det är nåt annat som stör.

Jag har provat med 2 olika ljudkort och får samma fenomen.
Även på de första korten som jag gjorde, de som sitter i den svarta lådan som jag visade här i tråden.
Och när jag mätte dem så fick jag inga artefakter alls, det enda som har varit skillnad från då till nu är att vi har flyttat till hus.

Och efter det så finns det skit på mätningarna, skumt som fasen.
Får nog ragga med mig oscilloskåpet från jobbet och kolla 230:n här om det finns en massa skit på ledningarna.

När jag mätte på jobbet med en vanlig tongenerator och ett kalibrerat mätinstrument så fick jag inga övertoner alls, förresten så hade jag nog ett oscilloskåp inkopplat också.

Jag kan inte för mitt liv höra någonting heller, men det kommer isåfall att synas på frekevensmätningarna som jag kommer att göra på subbarna när de är klara.

Idag har jag bränt till ELFA en sväng och handlat mera doningar till slutsteget, så nu ska det nog gå att färdigställa och beställde ett gäng RCA kontakter också för försteget.
Tyvärr verkar det som om Biltema har slutat att sälja chassi kontakter, de finns inte heller kvar på deras hemsida.
Synd för kvaliteten var helt ok och de var billigast, speciellt om man behöver ett gäng som till ett försteg som exempel.

Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-04 18:04

Jag behöver nått sånt här :)

Jag behöver lyfta från 0db vid 35hz till +12db vid 20hz för att sedan plana ut....

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-04 18:38

Då skulle nog en LT krets passa väldigt bra skulle jag tro, dock så är väl dina lådor portade.
Så du skulle nog behöva ett HP filter på vägen också, bara för att plana ut förstärkningen. För LT kretsen fortsätter ju att förstärka ner till DC nästan.

Annars så sätter du dina gamla raggsockor i portarna och provar slutet med ren LT, har för mig att det är ett av Peters alternativ för Bremen basarna. Rätta mig om jag har fel.

Det skulle nog också fungera bra, men jag antar att du redan har övervägt detta. Jag får intrycket av dig att det kommer väl genomtänkta grejer när det ska till och tillverkas.

Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-04 18:56

I min nuvarande konfiguration kommer de faktiskt spela slutna... så visst är detta vad jag behöver.

Mm.. ett hp behövs nog för att inte rumstillskottet vid lägre frekvenser skall bli lurigt, men funderar på att testa med ren LT först..

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-05 00:49

Så tanken är att du ska plugga rören antar jag.
Det är inte ens säkert att du kommer att behöva rumble filter ihop med LT:n.
Kanske bara om du kör mycket vinyl och speciellt skivor som kanske har blivit lite skeva med åren.

Jag hade nog också börjat med bara en LT krets och sen går det ju alltid att komplettera med Hp filter efteråt.
Jag antar att ditt system inte är till för att spela svinhögt hela tiden och eftersom du har byggt såpass många baslådor så nyttjar du ju inte så fasligt mycket av slaglängden vid normala lyssningsnivåer.

Så kör på det .....tycker jag iallafall.

Patrik

Ps Du har ju också en väldigt bra möjlighet att testa slutet gentemot basreflex med samma basar, det tror jag att flera här skulle vara intresserade av att både lyssna och läsa om.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-05 01:25

Jo... hmm... hur gör man nu för att ta del av den här elementa LT lösningen :)

Och jo, det kommer testas och lekas rätt ordentligt med basarna ;)
Precis som du säger så utnyttjas inte särdeles stor slaglängd, ens vid rätt starka ljudtryck
så det finns slaglängd kvar att spela på.

Användarvisningsbild
Larxxon

Inläggav Larxxon » 2009-04-06 21:03

Hej hej

Tänkte bara säga att jag fick ihop mitt LT filter från SlaitH och det funkar kanon!!. Ska göra lite mera tester och återkommer i en annan tråd med bilder av mitt bygge!

Johan Larsson

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-06 21:43

Det var roligt att höra att du är nöjd ....verkligen kul!

En tråd med bilder och sånt roligt är alltid uppskattat.

Angående mina egna byggen, så har jag gjort klart metall arbetet med hypex UCD400 steget idag, trådar nog det mesta imorgon tror jag.
Har borrat 2 LT kort med den nya designen, den som inkluderar poten för justering av nivån.
Så nu rullar det på ganska bra, ska nog mäta av lite impedanser och sånt på topp delarna så jag vet hur mycket jag måste LT:a dem.
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-04-08 20:03

Ytterliggare en liten update ....nu är äntligen Hypex UCD400AD steget klart, sitter och lyssnar just nu.

Intryck:
Jag har bara jämfört mot min gamla AVR4000 ännu, men det som sticker ut mest är framför allt att det har blivit transparantare i översta registren. Röster låter riktigt bra, nedre registren har jag inte brytt mig så mycket om just nu. De tar separata subbar hand om.
Jag upplever nog att jag inte (subjektivt) blir lika lyssningstrött av det här steget, AVR:en känner jag nog som lite tröttande i längden.

Och kraft finns det så det räcker och blir över.
Ska ta testa det lite mera nu över helgen.

Jag ska nog göra en lite bildtråd med bilder på det färdiga steget, jag gjorde allt på jobbet så det fanns inte tillfälle att fota.

Patrik

Återgå till DIY-forum