Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Vad är det för element du vill göra filter till? Kanske finns det redan någon här som har de relevanta kurvorna så att du kan simulera dina fiilter?
RogerGustavsson skrev:Å andra sidan bör elementen mätas upp där de sitter i lådan.... Det är ju komplicerat det där med filter och många faktorer ska vägas in. Har du satt dig in i problematiken?
Men det är ju precis det mätningar är till för.behöver mest hjälp med om jag är på rätt väg med filtret...
skrutten skrev:Det behöver inte vara så svårt att bygga högtalare.
Allt finns ju på denna sida http://www.drkrupp.se/hifi/ som du säkert känner till.
Häng på lite RC-länkar över elementen och strunta i impedanstopparna som blir kvar Gör filter utifrån filterkalkylatorer som finns på internet. Fixa olika nivåer med hjälp av spänningsdelare. Då har du iaf en början.
RogerGustavsson skrev:Ska det vara så svårt att begripa?
Castor skrev:skrutten skrev:Det behöver inte vara så svårt att bygga högtalare.
Allt finns ju på denna sida http://www.drkrupp.se/hifi/ som du säkert känner till.
Häng på lite RC-länkar över elementen och strunta i impedanstopparna som blir kvar Gör filter utifrån filterkalkylatorer som finns på internet. Fixa olika nivåer med hjälp av spänningsdelare. Då har du iaf en början.
bygga högtalare kan jag, har byggt ett antal. har aldrig mätt några högtalare men fått dom låta bra ändå. har jämför med B&W högtalare och KEF iQ1. det jag är osäker på är filtret. har fått höra att RE är närmare "sanningen" än den nominella impedansen men sen har jag börjat titta på kurvan som visar att den faktiskt kan ligga upp mot 13-15 ohm för t ex Vifa P17 basen runt 2500 hz (om jag tittat rätt)
räknar jag inte filter vid den impedansen då? i praktiken....
Castor skrev:RogerGustavsson skrev:Ska det vara så svårt att begripa?
Tydligen.... jag har ingen möjlighet att mäta, det handlar inte om att vara trögg !!!
skrutten skrev:Castor, du inte ensam om att ha byggt högtalare med hjälp av öronen. Jag tror nog att de allra flesta har börjat i den änden, med bättre eller sämre resultat som följd. Utifrån din frågeställning tror jag ändå att dr krupps sida är det rätta. Så vi tar det igen, lite mer specat så menar jag detta http://www.drkrupp.se/hifi/filter_konjugatlink.html
OBS jag håller inte med dr krupp i allt han skriver på sidan men själva konjugat (RC) länken är förnuftig.
chrisss skrev:Castor skrev:RogerGustavsson skrev:Ska det vara så svårt att begripa?
Tydligen.... jag har ingen möjlighet att mäta, det handlar inte om att vara trögg !!!
Instämmer med de som vidhåller att det inte går att bygga högtalare utan att mäta.
Var bor du? Om du finns i stockholmstrakten kan jag mäta.
Du kan då få impedans och frekvenskurvor för import i ditt program.
När du pillar med filtret i datorn börjar du fatta hur fel det blir med teoretiska filter och hur rätt dom som tjatat tidigare i tråden har.
skrutten skrev:Castor skrev:just för att många stirrar sig blinda på mätresultat.
Du är för rolig?
Faktiskt.se är ju mätmaffians verkställande organ
har man bara lite logik o vett så tror jag man kommer en bit på väg.
De låter ju inte perfekt heller. Sedan mäter de inte så katastrofalt illa om man förstår hur man ska tolka mätningarna. Det finns även viss logik i hur dessa högtalare mäter som går att översätta i det som många upplever gör dem bra.titta på, tror det är Wilson Audio, de mäter inte direkt perfekt...
skrutten skrev:Castor jag måste erkänna att även jag tillhör de mätandes skara, och design metoden att mäta före filter inte kan låta sig vara ogjord precis tvärtemot din dogmMen det hindrar ju inte att du kan få info om nåt som kan hjälpa dig.
Jag undrar hur du hade tänkt dej att lösa resonanstoppen som H1208 basen har. Det finns ju olika sätt....
Martin skrev:har man bara lite logik o vett så tror jag man kommer en bit på väg.
Precis som chrisss säger så kan mätningar även vara en hjälp till att förstå 100ggr bättre hur saker och ting fungerar. Vad som händer rent elektriskt/akustiskt när man ändrar ett värde på en komponent eller lägger till/tar bort en komponent. Det ger viss kunskap och förståelse kan man säga. Öronen fattar faktiskt absolut ingenting. Det är det bara "du själv" som kan göra. Alltså du som väljer hur själva högtalaren ska sättas ihop.De låter ju inte perfekt heller. Sedan mäter de inte så katastrofalt illa om man förstår hur man ska tolka mätningarna. Det finns även viss logik i hur dessa högtalare mäter som går att översätta i det som många upplever gör dem bra.titta på, tror det är Wilson Audio, de mäter inte direkt perfekt...
Flint skrev:Att inte räkna eller mäta på delningsfilter känns lite som att svarva och fräsa sig en bilväxellåda enbart på känn.
Men man kan ju kombinera metoderna? Räkna sig fram till en skapligt fungerande stomme och lyssna sig fram till finliret. Då slipper man förhoppningsvis dippar på två ohm och andra kuliga överraskningar.
RogerGustavsson skrev:Vi vill ju bara hjälpa, inte stjälpa! Här figurerar en mängd erfarna självbyggare som säkert har lärt sig av sina misstag..... I inledningen av tråden framgår det tydligt att trådskaparen inte verkar ha läst in sig på ämnet. Att med så lite grundkunskap överhuvudtaget ge sig på att göra högtalarna själv förefaller mig lite märkligt. Så fungerar inte jag.... Ska jag göra det själv får det antingen bli efter en redan klar förebild som verkar vettigt utförd eller så avstår jag. När det dessutom finns mängder med redan ihopknopade högtalarprojekt på Internet som redan innehåller t.ex. Vifa P17WJ-00-08 kan man ju planka en sådan lösning. Då kommer man i alla fall någorlunda i rätt härad. Att börja tänka på de vanliga formlerna för delningsfilter som bara stämmer med element som är resistiva är närmast döfött i sammanhanget.
Du har redan valt högtalarelement. Hur har du kommit fram till just dessa?
Hur ska lådan se ut?
Vilken princip och avstämning för basen?
Hur ska högtalaren samverka med rummet?
Var kommer elementen att placeras på baffeln?
Det är bara några av faktorerna som man bör ta hänsyn till för filterkonstruktionen.
Jocke skrev:Det ena behöver ju inte utesluta den andra!
Det är ju inte direkt ovanligt med beskrivningar på hur man förbättrar produkter från stora företag med långt större resurser än vad man själv har tillgång till. De borde ju klara av sånt här!
Mätningar i all ära men man måste ju kunna tolka resultatet också. De senaste årens utveckling av PC-program för mätning och simulering har öppnat fantastiska möjligheter för DIY. Men det finns naturligtvis också fällor med att lita blintpå mätresultat man inte riktigt förstår.
Skulle vilja påstå att ett tränat öra är det bästa mätinstrumentet!
/Jocke
Jocke skrev:Jag antar att bygget är till för att lyssna till musik i? Väldigt få avnjuter en "bra" mätning med kaffe och cognac!
Jag vill inte med detta förringa betydelsen av mätningar. Det är klart att mätningar är viktiga för att ta reda på förutsättningarna och för att bekräfta upplevelsen. Om man gillar det man hör så är det väl bra då?
Däremot är örat kanske inget optimalt verktyg om man bara är van att lyssna på högtalare. Erfarenhet av levande musik, röster och instrument underlättar säkert. Sedan betyder också grundläggande teoretiska kunskaper i högtalares verkningssätt en hel del. Det är inte alltid så lätt om man inte är ingenjör, men det kan ju vara kul att bygga ändå!
/Jocke
Martin skrev:Ja, låt öronen bestämma hur filtret ska se ut. Fråga dem och se om du får fram något svar.
Låt rumpan bestämma hur en bil ska konstrueras. Ingenjörskonst och mätningar är helt onödiga. Det är ju ändå rumpan som avgör om en bil är skön att åka i eller hur?
Kom igen nu. Det är ju bara lek med vackra ord ni håller på med. Det betyder ju inget i praktiken. Ett öra kan aldrig tala om hur ett delningsfilter ska se ut. Det behöver man räkna ut och till det kan mätningar vara en enormt stor hjälp. Öronen kan inte räkna ut ett skit.
Martin skrev:Inte alls meningen att verka elak. Men varför frågar du då om dina öron kan tala om för dig hur högtalarna ska de ut?
Det är ju just pga logik och vett som mätningar kan komma in i bilden. Det är precis det som är min poäng.
Det är ju bara fina ord och dikter att säga att öronen ska designa högtalarna. Det betyder ju ingenting i praktiken. Lyssning är till för att kvalitetsbedöma resultat och delresultat.
Martin skrev:Det går ju givetvis att räkna fram hur en högtalare beter sig enbart med fysikens hjälp utan att mäta. Man kan göra fysikaliska modeller som man använder för att simulera hur högtalarna fungerar.
Tex hur impedansen samverkar med delningsfiltret.
Men om man vill göra det lite enklare för sig så kan mätningar vara till en enorm hjälp. Det är allt jag säger. Då dyker inte frågor upp som vilket värde för impedansen som är bäst att stoppa in i de enormt överföreklade formler att räkna ut delningsfilter med. Då förstår man att man behöver ta hänsyn till hela impedansens uteseende både över och under den frekvens där man tänker dela och man kan även få en bra känsla för vad det är man kan ändra på och vilka kretslösningar som är lämpliga för att få det som man vill ha det.
Castor skrev:Flint skrev:Att inte räkna eller mäta på delningsfilter känns lite som att svarva och fräsa sig en bilväxellåda enbart på känn.
Men man kan ju kombinera metoderna? Räkna sig fram till en skapligt fungerande stomme och lyssna sig fram till finliret. Då slipper man förhoppningsvis dippar på två ohm och andra kuliga överraskningar.
kanske just sånt som gör att många gillar DIY bättre än kommersiella högtalare?.... att det görs lite efter vad man själv tycker om ljudmässigt... sen om där e dippar på 2 ohm eller 3 ohm må vara hänt, men det viktigaste är väl ändå hur man uppfattar ljudmässigt?
Martin skrev:Har man något kretssimuleringsverktyg som tex pspice så kan man göra en modell av impedansen med kondensatorer spolar och resistorer. Det kräver ju att man förstår hur impedansen fungerar, eller att man provar sig fram tills man får en impedanskurva som överensstämmer med en mätning tex.
Det är krångligt. Det är lättare att bara mäta upp impedansen och stoppa in i ett högtalarsimuleningsprogram.
Om man vill förenkla det för sig så kan man istället räkna ut impedanskorrektionskretsar som bla skrutten tipsar om. Då kan man iaf förutse hur filtret beter sig elektriskt, när man har en någorlunda resistiv last. Till nackdelarna hör att det oftast kräver onödigt mycket delningfilterkomponenter och att man ändå inte tagit hänsyn till frekvensresponsen från elementen i lådan.
Jag undrar hur du hade tänkt dej att lösa resonanstoppen som H1208 basen har. Det finns ju olika sätt....
Flint skrev:Castor skrev:Flint skrev:Att inte räkna eller mäta på delningsfilter känns lite som att svarva och fräsa sig en bilväxellåda enbart på känn.
kanske just sånt som gör att många gillar DIY bättre än kommersiella högtalare?.... att det görs lite efter vad man själv tycker om ljudmässigt... sen om där e dippar på 2 ohm eller 3 ohm må vara hänt, men det viktigaste är väl ändå hur man uppfattar ljudmässigt?
Din ursprungsfråga, den om för vilken impedans man ska beräkna filtret, är svaret på om man behöver mäta och räkna. Om du bara går efter hörseln är den frågan helt ointressant. Då är det bara att hänga på kondingar och drosslar tills det låter bra. Risken är dock stor att impedanskurvan blir onödigt svår vilket din nuvarande förstärkare kanske klarar men kanske inte andra. Du blir utlämnad åt tillfälligheterna. Själv fördrar jag att hålla mina egna amatörmässiga byggen inom +/-0.5ohm från runt 200Hz och uppåt.
har du synpunkter o tips på det?
Martin skrev:Jag undrar hur du hade tänkt dej att lösa resonanstoppen som H1208 basen har. Det finns ju olika sätt....
har du synpunkter o tips på det?
Castor: Det är lite svårt att argumentera för en lösning på resonanstoppsproblemet eftersom du verkar så mätfientlig. Det känns inte som att det man tipsar om går fram pga detta.
En bra lösning är att sätta en serieresonanskrets parallellt över elementet med ett mycket litet eller inget R. Alltså en RCL-krets. En spole, en konsensator och en resistans i serie. Denna kopplas parallellt över elementet. Resonansfrekvensen hos kretsen ska vara omkring de värsta resonanstopparna. Ett krux är att man behöver justera q-värdet på resonansen genom att öka C och minska L eller tvärtom, öka L och minska C, tills man får en bra undertryckning av resonanserna. Hur väl resonanserna undertycks beror även på serieimpedansen innan kretsen och elementets impedans. Högre serieimpedans innan kretsen (typiskt en ren seriespole i filtret) ger större undertryckning och tvärtom.
Det underlättar något enormt om man kan simulera fram en sådan krets med uppmätta kurvor. Det är svårt att mha formler räkna fram en krets som blir bra, eftersom man inte ser direkt hur den fungerar.
RogerGustavsson skrev:Castor!
Vill än en gång påpeka att det krävs mera indata för att göra de beräkningar du vill ha hjälp med.
För att indata ska vara användbara måste man t.ex. veta lådans dimensioner och exakt var elementen sitter. De frekvensgångskurvor du ser i databladen gäller ju inte för vilken låda som helst. Kan man inte mäta något går det att tillgripa simuleringsprogram men då krävs indata som för vilken annan beräkning som helst.
Hur har du egentligen tänkt dig att högtalaren ska vara beskaffad? Vi vet vilka element du vill köra med men resten vet vi inget om? Ge oss mera information!
Du måste vara mera precis när det gäller diskant- och mellanregistrets placeringar. Hur de är placerade i förhållande till varandra och exakt var på baffeln de sitter. De mesta hänger ihop och ändras en parameter påverkar det något annat. Det är därför det är svårt att konstruera en högtalare. Med mätningar kommer man mycket snabbare till ett brukbart resultat. Rekommenderar att du surfar runt lite och kollar på vad andra har gjort med dessa element. Mellanregistret kommer att drabbas av ett baffelsteg som beror på baffelns dimensioner. Hänsyn för detta ska tas i delningsfiltret och det ingår inga sådan hänsyn i de vanliga tabellerna för delningsfilter. De tabellerna är ju heller inte användbara till verkliga element med ickeresistiva impedanskurvor. Simuleringsprogrammen är ofta rätt duktiga på att visa vad som sker med t.ex. en en spole i serie med mellanregistret. Blir något annat än vad de enkla teoretiska formlerna åstadkommer.
Nwalmaer skrev:Nu har jag inte läst hela tråden, men om man har pålitliga impedans och frekvenskurvor för alla element samt t/s parametrar för elementen som ska laddas i en låda så finns det väl ingen anledning att mäta. Bara slänga in det i ett simuleringsprogram och köra.
Om du nu har LSPCad så behöver du inte ens använda teorier för att räkna ut filtret. Jag har själv använt LSPCad till alla mina projekt och om man inte gör något misstag när man importerar kurvor eller parametrar för element så stämmer dess resultat läskigt bra med verkligheten.
Ett tips när du har en så pass bred baffel: Sätt diskanten och mellanregistret förskjutet från center så att avståndet till alla kanter är olika, då får du jämnare diffraktion. Detta går att simulera också.
Nwalmaer skrev:Nu har jag inte läst hela tråden, men om man har pålitliga impedans och frekvenskurvor för alla element samt t/s parametrar för elementen som ska laddas i en låda så finns det väl ingen anledning att mäta. Bara slänga in det i ett simuleringsprogram och köra.
Om du nu har LSPCad så behöver du inte ens använda teorier för att räkna ut filtret. Jag har själv använt LSPCad till alla mina projekt och om man inte gör något misstag när man importerar kurvor eller parametrar för element så stämmer dess resultat läskigt bra med verkligheten.
Ett tips när du har en så pass bred baffel: Sätt diskanten och mellanregistret förskjutet från center så att avståndet till alla kanter är olika, då får du jämnare diffraktion. Detta går att simulera också.
RogerGustavsson skrev:Jag är också lite undrande till varför Castor inte använder sitt simuleringsverktyg.... Har dock ingen erfarenhet av just LSPCad men det går ju att göra i andra liknande program. Visserligen blir de importerade kurvorna lite beroende på hur mätningen är gjord men det blir ändå klart bättre/enklare än att genom lyssning pröva sig fram.
Nwalmaer skrev:Off-axis kan man också simulera, tom. med rektangulära strålande ytor.
Angående akustiskt centrum - det går ju att se när man har elementet i handen, annars kan man kanske lista ut det från ritningar.
Kurvor hittar man väl oftast på tillverkarens sida. Det finns ett program kallat SPLTrace som tillåter att man "spårar" en bildfil och omvandlar det till en .frd som kan användas i LSPCad.
Om man har tur kan man hitta färdiga .frd filer med lite googlande.
Nwalmaer skrev:Off-axis kan man också simulera, tom. med rektangulära strålande ytor.
Angående akustiskt centrum - det går ju att se när man har elementet i handen, annars kan man kanske lista ut det från ritningar.
Kurvor hittar man väl oftast på tillverkarens sida. Det finns ett program kallat SPLTrace som tillåter att man "spårar" en bildfil och omvandlar det till en .frd som kan användas i LSPCad.
Om man har tur kan man hitta färdiga .frd filer med lite googlande.
Nwalmaer skrev:Angående akustiskt centrum - det går ju att se när man har elementet i handen, annars kan man kanske lista ut det från ritningar.
Martin skrev:SPLtrace sätter dessutom fasen till 0 så man måste ändå räkna ut minimumfasen i något annat program.
chrisss skrev:Martin skrev:SPLtrace sätter dessutom fasen till 0 så man måste ändå räkna ut minimumfasen i något annat program.
Ytterligare ett problem när man inte mäter!
Om man mäter kan man göra en SPL-mätning med båda (alla) drivers spelandes samtidigt utan filter sedan justerar man läget för drivers i djupledd så att den simulerade summeringen stämmer med den uppmätta. Då vet man att simuleringarna blir rätt.
LspCad kan inte generera fas.
På FRD Consortium http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htm
finns "Minimum Phase Response Modeler" som löser det problemet.
http://www.pvconsultants.com/audio/targetgen/mprm.htm
Utan mätmöjlighet missar man dock möjligheten att kontrollera simuleringarna mot en mätning.
Om man använder beräknad "minimum phase" och sätter djupledd till mitt i talspolen är sannolikt tillräckligt nära sanningen.
ok, kan man kombinera det programmet med SPLtrace eller det körs vid sidan om helt?[/quote]chrisss skrev:
chrisss skrev:
chrisss skrev:illa för mig då jag gjort av med manualen... *s*
Du kan hämta en ny på hemsidan.
http://www.ijdata.com/LspCAD_download.html
perstromgren skrev:Detta med att konstruera högtalare med hjälp av öronen låter väldigt vettigt, det är ju trots allt öronen som används då man ska lyssna. Bekymret uppträder då man konstruerat sin första prototyp och den inte låter bra. Hur ska man veta vad som ska ändras om man inte har något baserat på någon slags metod? Man måste ju veta vilka parameter som påverkar just det som är fel, för att kunna förändra till det bättre.
Detta kräver en rent enorm erfarenhet. Förmodligen också mätningar av grunddata.
Istället för att gå runt och tro en massa saker så kan du ju prova själv som vi andra har gjort. Skillnaden mellan att inte mäta och att mäta är milsvid. Det blir mycket bättre högtalare (som låter mycket bättre) när man även ser vad som händer och vad man gör för något.jag tror man missar en hel del på att mäta...
Naqref™ skrev:Nwalmaer skrev:Angående akustiskt centrum - det går ju att se när man har elementet i handen, annars kan man kanske lista ut det från ritningar.
Och hur kan du se det?
Funkar bara om elementet beter sig som ett sant minimumfas-system och det är inte alla element som gör det. Många bredbandare gör det definitivt inte utan är mer som allpassfilter och då blir fasen kajko. Bara som en liten notis om att det inte är helt bekymmersfritt att göra på detta vis.
Nwalmaer skrev:Hur det akustiska centrat kan vara någon annanstans än där talspolen fäster vid konen förstår jag inte. Såvida inte konen är gjord av glass.
Förklara gärna!
Martin skrev:Det är ju lustigt att du inte tror på oss som har erfarenheterna av båda. Det är så mycket som kan gå fel som man inte fattar förrän man mätt.
skrutten skrev:Castor eftersom du efterstävar ngt speciellt med dina högtalare som antagligen bara dina öron kan bedöma så blir det ju oerhört svårt att ge dig ngt råd.
Om du vill lära dig att förstå lite av teorierna bakom högtalarbyggen så går det utmärkt via dr krupps hemsida - sedan när man kan den innan och utan och förstår allt på den siten är det dags att gå vidare. Det finns nämligen mer. När du skriver här så svarar några av de som gått vidare ifrån skolboks exemplen ifråga. Av någon dold anledning så blir svaret mätning
skrutten skrev:Nu sa du det igen "stirrar sig blind på mätningar"
Det är ingen som gör det det är bara du som tror det . Och eftersom du nämner det gång på gång så har jag ett par frågor..
1. Tycker du att en högtalare skall återge ljud någorlunda som det blev inspelat?
2. Tycker du att en högtalare skall återge så nära som möjligt som det blev inspelat?
Om du svara ja på fråga 2 är vi överens.
*s*... det e fullt möjligt att det bara är jag som tror det, men jag står fast vid det...![]()
på fråga B svarar jag ja..... det kan man få utan mätningar oxå....
skrutten skrev:Å skrutten han skriver - lycka till med dina högtalare å ha en bra dag.
RogerGustavsson skrev:Har lite svårt att förstå hur man gör när tekniken läggs åt sidan och man bara litar på öronen. Hur vet man t.ex. när man har fått rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassfiltrering genom att lyssna? Eller hur vet man att högpassfiltret till en diskant har blivit bra? Hur lyssnar man då? På ett element i taget? Vad använder man för ljud när man lyssnar så? Sätter man bara ihop dessa fragment på måfå?
Castor skrev:RogerGustavsson skrev:Har lite svårt att förstå hur man gör när tekniken läggs åt sidan och man bara litar på öronen. Hur vet man t.ex. när man har fått rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassfiltrering genom att lyssna? Eller hur vet man att högpassfiltret till en diskant har blivit bra? Hur lyssnar man då? På ett element i taget? Vad använder man för ljud när man lyssnar så? Sätter man bara ihop dessa fragment på måfå?
nu förstår jag inte... om ljudet låter bra "overall" varför ska man då byta några komponenter?? får jag ihop ett filter som gör att hela högtalaren låter som jag vill ha den, varför ska jag då bry mig om "...om jag har rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassdelning"?? finns det något som är rätt o fel om det låter bra? om mätning visar sig mäta åt helvete men ljudet är riktigt bra - inte f*n bryr jag mig om det då.... förlåt svordomen men tycker det låter lite som om mätningen spelar för stor roll hos er alla....
perstromgren skrev:Jag förstår vad su säger, Castor, men jag tror att jag förstår de andra (nå, mig också) lite grann.
Det saken gäller är inte nödvändigtvis mätningar på den färdiga konstruktionen, utan hjälp att komma dit. Vi pratar om mätningar inut högtalare, som t.ex. nivån till varje element eller hur filtret uppträder runt delningsfrekvensen, eller om just det aktuella baselementet verkligen har de paramterar som leverantrören påstod.
Ta ett konkret fall. Du konstruerar högtalaren baserat på att ditt baslement har FS=40Hz. Nu råkar den batchen ha FS=50 beroende på dålig kvalitetskontroll. Då får du förmodligen en sämre konstruktion än du tänkt dig. Kan inte en FS-mätning hjälpa dig då? Annars famlar du ju i blindo!
Ser du min poäng?
Men då kan man ju säga så här. Ett element som ska delas högt i frekvens kommer förmodligen ha dess akustiska centra vid konens början för det aktuella frekvensområdet. Ett element som ska delas lågt har nog så pass styv kon att det kvittar. Så min teori är att det är inget större problem
Castor skrev:får jag ihop ett filter som gör att hela högtalaren låter som jag vill ha den, varför ska jag då bry mig om "...om jag har rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassdelning"?? finns det något som är rätt o fel om det låter bra? om mätning visar sig mäta åt helvete men ljudet är riktigt bra - inte f*n bryr jag mig om det då.... förlåt svordomen men tycker det låter lite som om mätningen spelar för stor roll hos er alla....
Men jag vill veta hur du börjar med att "lyssna fram" konstruktionen? Det är som att "köra fram" en bilkonstruktion! Några utgångspunkter för hur konstruktionen ska vara måste du väl komma fram till innan första lyssningen? Du frågar i trådens inledning om hur delningsfiltret ska beräknas och det har du har fått svar på. De faktorer som man ska hänsyn till har också presenterats. Men det klart vill du hålla på och prova dig fram så får du gärna göra det, även om jag tycker du börjar i fel ände. Är din väg att bygga lådan, skruva dit elementen och köpa ett universalfilter av 3-vägstyp från Hifi-Kit och börja lyssna? Det är bortkastad tid och pengar enligt mitt synsätt.
Jocke skrev:Än en gång, det ena behöver inte utesluta det andra!
Om man använder tillverkarens data så har man ju faktiskt mätningar som grund. Egna mätningar ger naturligtvis en direkt respons på konstruktionsarbetet. Däremot finns ju en del egenskaper som verkar vara lite svåra att identifiera. Kvinnoröster har dykt upp som ett problem lite "nu och då" den senaste tiden och då med avseende på delning i det övre mellanregistret.
/Jocke
RogerGustavsson skrev:Castor skrev:får jag ihop ett filter som gör att hela högtalaren låter som jag vill ha den, varför ska jag då bry mig om "...om jag har rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassdelning"?? finns det något som är rätt o fel om det låter bra? om mätning visar sig mäta åt helvete men ljudet är riktigt bra - inte f*n bryr jag mig om det då.... förlåt svordomen men tycker det låter lite som om mätningen spelar för stor roll hos er alla....
Men frågan är hur du kommer fram till ett passande delningsfilter överhuvudtaget?
RogerGustavsson skrev:Jaha, det ser man. Mätning kommer man inte förbi även om några tycks förakta det. Du utgår ifrån någon annans mätning av elementen. Är ju okey om man vet under vilka förutsättningar de är gjorda. Är det skilda fabrikat kan det bli knepigt men du har åtminstone två element från samma tillverkare. Då blir det till att simulera baffelns påverkan på dessa fabrikskurvor och göra filtersimuleringar med de riktiga frekvensgångs- och impedanskurvorna.
Nwalmaer skrev:Någon här som känner till Forsell? Eller är alla helt insnöade på kvalitetsmärken som Denon?
Nwalmaer skrev:Någon här som känner till Forsell? Eller är alla helt insnöade på kvalitetsmärken som Denon?
Nwalmaer skrev:Just det. Och nej, inte fel rubrik.
Just Forsells produkter är ju så bra som dom är för att dom har lyssnat sig fram till dess uppbyggnad. Sen finns det säkert några här som påstår att Forsell är skräp, men det är ju deras förlust.
Castor skrev:varför måste alla hugga så i oss som inte mäter?? bara för att inte vi mäter betyder inte det att det är så fel. jag tycker jag gör rätt o ni tycker ni gör rätt, kan vi inte bara acceptera det så?
ni tycker det är fel att inte mäta, och vill hellre köra genvägar, det är helt upp till er... medans jag gör på mitt sätt... absolut ingen som säger att era eller de högtalare jag gör utan mätningar låter bättre än andra.... hade varit kul o jämföra en dag....
RogerGustavsson skrev:Lyssnat och lyssnat. När det gäller skivspelarna fanns det förebilder från bl.a. Goldmund. Det har antagligen experimenterats en hel del med olika lösningar som någon måste ha satt på pränt. I annat fall hade de inte kunnat produceras. Alltså en hel del tänkearbete, konstruerande, experimenterande, tänkearbete, experimenterande osv. Detta utan några vanliga ekonomiska ramar, Forsells produkter hade rätt väl tilltagna prislappar.... Forsell sa att det var till en början svårt att avsätta produkter på tyska marknaden, det skulle prompt se exklusivt ut med mycket guldblänk. Från början var skivspelarna inte direkt hanteringsvänliga utan mera tänkta för de värsta audiophilerna som gärna skruvade. Vet inte hur det blev senare.
I denna tråd talar vi mera om en vardagsprodukt gjord på ingredienser som finns på hyllan och som ska anpassas till sin "omgivning". Vi som har förespråkat mätning har väl gjort det för att underlätta arbetsprocessen och inget annat? Kan arbetsprocessen avslutas tidigare blir det ju mera tid över för lyssning!
Nu råkar mitt yrke vara mätningsingenjör..... dock inom ett helt annat område.
RogerGustavsson skrev:Men du använder ju mätningar som underlag om än gjorda av andra? Så vad är problemet? De element du har valt är väl valda utifrån något annat än hörsägen? Elementen alena fungerar inget vidare utan blir tillsammans med övriga ingredienser till en enhet. Kan vi komma snabbare fram till dessa ingredienser är det väl inget fel? Du använder även simuleringsprogram och de behöver indata från just mätningar. Vill någon börja med två tomma händer så går väl det men varför förskasta det som utvecklingen har gett oss?
Jag skulle fortfarande vilja veta hur man lyssnar fram ett väl fungerande delningsfilter utan att använda mätningar/formler/simuleringar?
Nwalmaer skrev:Tidskrävande, men då kan man också lite grand förstå prissättningen.
Nu har ju detta spårat ur lite men min poäng är att det verkar väldigt trist att bara hänga upp sig på att mäta allting. Lyssnar ni aldrig på era högtalare? Om ni gör det, är ni nöjda för att det låter bra eller för att det mäter bra?
RogerGustavsson skrev:Ni har gott om tid förstår jag.... Jag har låtit andra sköta den långa processen och köpt mer eller mindre färdiga system.
Castor skrev:Ett bra simuleringsprogram kan även interpolera fram kurvorna genom T/S parametrar...
Naqref™ skrev:Castor skrev:Ett bra simuleringsprogram kan även interpolera fram kurvorna genom T/S parametrar...
Nej.
RogerGustavsson skrev:Att sedan simuleringsprogrammen inte är helt att lita på är en annan sak.
Naqref™ skrev:Vilket företag?
Kanske bör förtydligas för att frågeställningen gäller både impedans och frekvenskurvor. Impedanskurvor kan man få fram av T/S men inte frekvenskurvor.
chrisss skrev:Inte ens impedans kan simuleras utifrån T/S och induktans.
Induktansen är kraftigt frekvensberoende. De största felen får man på högre frekvenser där det är viktigasr för filtrets funktion.
Nwalmaer skrev:Men då kan man ju säga så här. Ett element som ska delas högt i frekvens kommer förmodligen ha dess akustiska centra vid konens början för det aktuella frekvensområdet. Ett element som ska delas lågt har nog så pass styv kon att det kvittar. Så min teori är att det är inget större problem
Nwalmaer skrev:I LSPCad kan man ju välja ifrån att simulera induktans och fallande frekvensgång pga. denna, eller importera frekvensgång och bara simulera induktansen, eller att inte simulera något av dom och importera både frekvensgång och impedanskurva. Det beror ju på hur pass advancerat man bygger. Kör man med MGR-basar och piezodiskanter är det väl rätt meningslöst att vara så jättenoggrann - det blir ju skräp ändå!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster