Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Nusse, mannen som gissar vilt...
Låter förnuftigt, och blir en cool feature..Naqref™ skrev:Funderar på om jag inte ska göra lådan delad (om den kommer att få en lämplig form för det vill säga).
Naqref™ skrev:Gissningar och spekulationer tas emot tacksamt!
norman skrev:Är kanske lite trög, men antar att den gröna kurvan skall representera hur man uppfattar golvreflexen?
Själv skulle jag vilja experimentera lite med fler element så man kan göra utstrålningen mer riktningskänslig vid lägre frekvenser så man mildrar golvreflexen.
(sen kommer väl frågan om man skall trolla bort reflexen helt eller om det då låter konstigt eftersom t.ex. en sångare också får en golvreflex om han skulle stå i mitt rum... om man antar att upptagningen är närmicad... hmm...)
Piotr skrev:Så vad göra?
Naqref™ skrev:Hmmmm???? Frågan är om detta blev rimligare (den gröna kurvan då)?
Det är här någonstans man ska kavla upp ärmarna och börja göra studier på det hela eller bryta ihop och köpa sig ett par basmoduler till sina befintliga högtalare istället.
Gissningar och spekulationer tas emot tacksamt!
Svante skrev:Nja, så här kan en golvreflex bidra om man ska tro på Basta!. Det är inte dina element utan Basta!s defaultelement, och de sitter på en baffel som är 0,9x0,22 m. Mikrofonen sitter på 3m avstånd.
Det är egentligen bara den första dippen som är kvar.
[img]bild[/img]
Simuleringen är egentligen lite fusk, jag har tagit 4 element och en dubbelt så hög baffel som i verkligheten, så att den nedre blir en spegelkälla. Det är heller ingen .5-filtrering av den undre basen.
Naqref™ skrev:Det är här någonstans man ska kavla upp ärmarna och börja göra studier på det hela eller bryta ihop och köpa sig ett par basmoduler till sina befintliga högtalare istället.
Gissningar och spekulationer tas emot tacksamt!
Naqref™ skrev:paa: Det var ett skämt.![]()
paa skrev:Basmoduler är inget skämt, utan nästan nödvändigt för det perfekta ljudet!
paa skrev:Basmoduler är inget skämt, utan nästan nödvändigt för det perfekta ljudet!
Bill50x skrev:[...]
Vad jag möjligen kan tänka mig av separata baslådor är att dessa kan placeras där frekvensgången blir jämnast, men där de övriga registren inte kommer till sin rätt.
Är det så du menar att separata baslådor är nödvändiga för "perfekt återgivning"?
/ B
paa skrev:Vad jag menar är egentligen OT och behöver inte fylla den här tråden, men har ingående diskuterats i:
Motivera två subbar istället för EN
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&p=1395
och
Långsam bas, måste åtgärdas! ( Betydelsen av grupplöptid )
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353
Naqref™ skrev:Intressant. Om det fuskas spelar ingen roll bara det blir trovärdigt.
Frågan är hur bra det blir att göra så som du har gjort. Runt 1kHz borde örat kunna särskilja på ljudkällan som kommer rakt framifrån och den akustiska spegelbilden som befinner sig 1.6 meter under den förra.
Piotr skrev:Och ändå tänker du köra ut basen genom små plaströr och låta den spridas sfäriskt och därmed maximalt excitera rummets egenresonanser i alla riktningar..*suck*
Svante skrev:Så här ser geometrin ut. Dippens läge borde bestämmas av det. Den flyttas ganska mycket om man ändrar avståndet (som nu är 3 m).
Kanske är det bra att örat kan särskilja dem? Då uppfattas dippen kanske inte som en färgning, utan just som en reflex?
Ska högtalarna spelas utan soffbord?
function[a]=golvrflx2(f,hE,hL,AEL);
%golvrflx.m gör en bedömning om hur mycket golvreflexen påverkar ljudet
%inparametrarna är frekvens och elementets höjd över golvet i meter.
%hLlyssnarens placering över golvet
%AEL avståndet mellan lyssnaren och högtalaren
k1=2; %konstant1
k2=5; %konstant2
av2=sqrt((abs(hL-hE))^2+AEL^2); %avståndet mellan elementet och lyssnaren direktljudet
av3=sqrt((hL+hE)^2+AEL^2); %avståndet mellan elementet och lyssnaren via golvreflexen
av4=av3-av2; %Skillnaden mellan gångvägarna
geodamp=(av2/av3)^k2;%geometriska dämpningen
alfa1=-2.*pi.*f.*av4./340;
afas=(cos(alfa1)+i.*sin(alfa1));
w=2.*pi.*f;
C=0.01e-6;
R=av4/(pi*340*C);
Z1=1./(w.*i.*C);
Z2=R;
a1=Z1./(Z2+Z1);
a=geodamp.*afas.*(abs(a1)).^k1;
%glvrflx.m simulerar två olika typer av golvreflex
f=[];
f1=10;
for k=1:204;
f=[f f1];
f1=f1*1.05;
end %frekvensen
w=2.*pi.*f; %uppenbarligen omega
hE=0.8; %elementetshöjd över golvet
hL=0.90; %lyssnarens höjd över golvet
AEL=3; %avstånd lyssnare och element
a=f./f;
direktavs=sqrt(AEL^2+(hE-hL)^2);
reflexavs=sqrt((hE+hL)^2+AEL^2);
geodamp=(direktavs/reflexavs)^2;%geometriska dämpningen
delay=reflexavs-direktavs; %delay i meter
alfa1=-w.*delay./340; %motsvarande fasvridning
agolv1=a.*geodamp.*(cos(alfa1)+i.*sin(alfa1));%golvreflexen
agolv2=golvrflx(f,hE);
agolv3=golvrflx2(f,hE,hL,AEL);
a1=a; %rak tonkurva
a2=a+agolv1; %tonkurva plus golvreflex
a3=agolv2; %tonkurva med ungefärlig golvreflex
a4=a+agolv3.*(cos(alfa1)+i.*sin(alfa1));
A1=20.*log10(abs(a1));
A2=20.*log10(abs(a2));
A3=20.*log10(abs(a3));
A4=20.*log10(abs(a4));
for hE=0:0.1:1
agolv3=golvrflx2(f,hE,hL,AEL);
a4=a+agolv3;
A4=20.*log10(abs(a4));
semilogx(f,A4,'g');hold on;
end
semilogx(f,A1,'r');hold on;
semilogx(f,A2,'b');hold on;
semilogx(f,A3,'m');hold off;
title('Golvreflexsimulering');
grid
axis([20 20000 -20 10])
Naqref™ skrev:Nya simuleringar. Här illustrerat med de gamla kurvorna och med simulering där man går från 0cm över golvet i steg om 10cm upp till 1m. Verkar inte helt orimligt så. Det raka grön strecket är alltså 0cm över golvet.
Svante skrev:Men hördudu...
Jag tänkte inte på det, men det gjorde säkert du. Varför hamnade våra dippar vid så olika frekvenser? Geometrierna är ju inte så olika. Iofs var jag bara 50 cm över golvet, det måste vara det.
Jocke skrev:Spontant ser det ju ut som om 2 eller flera element skulle ge möjlighet att kompensera för varandras dippar.
Bakväggsreflexen på 85cm avstånd torde väl ge motsvarande kurva som golvreflexen för 80cm?
Naqref™ skrev:Eh? Golvreflexen är mycket högre i frekvens. Ca 4ggr högre. Reflexen i bakväggen fördröjs ca 2x0.85m=1.7m medan golvreflexen fördröjs ungefär 0.45m.
Ja, man dödar ju första farhatliga reflexen simplast så..Naqref™ skrev:Ingen högtalare ska spelas utan soffbord.Vilket ju inte gör saken enklare.
Maarten skrev:Hur blir det om du kompletterar dina script med en mängd olika vanliga men ändå smått varierade geometrier på högtalare och rum, sätter villkor för en mängd olika reflektioner och kör en iteration med lämpliga startvärden?![]()
Detta för att inte försämra på 'andra håll' ?
Men detta är säkert på g i en eller annan form...
Svante skrev:Jo så verkar det vara. Här har jag bara flyttat miken, samma högtalare med två element.
luminous skrev:Det krävs nog att du lägger till framväggen, och dessutom blir det ju en andra ordningens reflektion som studsar i framvägg --> golv --> lyssnare. För reflektionerna bakåt behövs det tas med högtalarens riktningsverkan. Tänkte själv pilla lite med det, men jag undrar hur man ska ändra fasen när man skalar frekvensgången bakåt pga riktningsverkan?
Naqref™ skrev:Svante skrev:Jo så verkar det vara. Här har jag bara flyttat miken, samma högtalare med två element.
Hmmm, noterar att du får starkare interferenser för längre avstånd från golvet. Precis tvärtom från mina simuleringsgissningar. Kan man hänföra det till att du tar med riktverkan (som ju blir lägre vid lägre frekvenser) hos elementen?
Svante skrev:Kanske är det den riktverkan som uppstår pga att det är två element (snarare än att varje element har riktverkan) som gör det.
Nusse skrev:Såg precis att Eltek har basarna som veckans vara (senast 9/9). Köper man 4st sparar man kanske ~1.000 kr jämfört med hifikit.
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel/newsdet401.htm
luminous skrev:Varför inte testa den nya ER18RNX basen? Liknande parametrar men nästan halva induktansen och fin frekvensgång verkar det som.
jonasz skrev:Det nya ER elementet har kortslutningsringar i magnetsystemet och darmed lagre distorsion. Kor pa det!
This is a new reed cone woofer from Seas. Construction is very similar to the older CA18 coated paper woofers, with one exception: the motor has a single copper sleeve mounted on the T-shaped pole piece below the gap. This is reflected in it's improved harmonic distortion performance in the midbass and lower midrange. HD seems to be somewhere between Seas Excel and standard line. Since this woofer is priced clearly within the rest of the standard line, value is very high. The response curve is relatively smooth with a mild breakup at 4.5kHz, which may need to be dealt with depending on how high it's crossed over.
Naqref™ skrev:
Frågan är varför det skiljer sig. Visst överensstämmer det hjälpligt men inte helt. Det beror gissningsvis på att jag inte har med faskurvan för alla små reflexer i baffelkanten i summeringen och förenklar en aning. Basta! är alltså tekniskt överlägset. Frågan är om det är ett acceptabelt fel att arbeta vidare med ändå? Det är ett rätt stort arbete att göra en helt ny baffelfunktion. HmmmI o f s så blir felet här inte större än att man stöter till högtalarna lite så de flyttar sig. Frågan är om felet kommer att bli praktiskt större när man frångår oändlighetsperspektivet och flyttar sig närmare högtalaren. Eller om det kommer bli tvärtom. Får klura.
Mr_Ekan skrev:Spännande projekt. Har du också i Basta! möjlighet att studera direktljud summerat med vägg- och golvreflexer? Sen undrar jag, som novis, hur ett filter ska kunna kompensera för dessa saftiga interferenser...?
Svante skrev:Hmm du menar mellan röd och svart, och framförallt dippen vid 80/100 Hz?
Jag vet ju inte riktigt vad din baffelmodell innehåller, men jag har ju en massa källor längs kanten och de har ett fasläge som motsvarar avståndet mellan varje punkt på högtalarmembranet och kanten. Kantkällan strålar lika starkt bakåt och framåt, men med motsatt tecken. Vågen som går bakåt och reflekteras av väggen och får en fasförskjutning till, motsvarande dubbla avståndet till väggen. Vågen som reflekterats mot väggen försvagas dessutom motsvarande det ökade avståndet. Reflexionen vid väggen är total i Basta!.
Alltså, dippen vid 80/100 Hz uppkommer ju av att två källor tar ut varandra. Om styrkeförhållandet eller fasförhållandet ändras mellan de två kommer dippen att flyttas och det där är rätt känsligt. Det kan man se om man försöker mäta elementdippen i ett basreflexsystem och basreflexröret sitter för nära elementet. Bidraget från röret förskjuter då dippen mot lägre frekvenser.
Vem som har rätt av dig och mig återstår väl att se. Jag ser fram emot mätningarna!
Mr_Ekan skrev:Sen undrar jag, som novis, hur ett filter ska kunna kompensera för dessa saftiga interferenser...?
Naqref™ skrev:Bla bla
Naqref™ skrev:Min fundering var om du hade någon form av frekvensberoende riktningsverkan av kantreflexen beroende på avståndet från den primära ljudkällan och baffelkanten.
Svante skrev:Naqref™ skrev:Min fundering var om du hade någon form av frekvensberoende riktningsverkan av kantreflexen beroende på avståndet från den primära ljudkällan och baffelkanten.
Nix. Det ska man inte ha heller, för den är inte frekvensberoende. Frekvensberoendet kommer från den globala geometrin pga interferens, inte från den lokala i varje kantsegment.
nl1970 skrev:Naqref™ skrev:Bla bla
Vill du göra en generellt bra 2.5vägare eller en 2.5-högtalare som är så bra som möjligt för dig i ditt rum, med dig sittande i soffan? verkar lite som att du fiskar, intressant för oss andra men varför inte bara göra dig själv gott med bygget? menar då, bygg för dig själv i första hand och dela med dig av kunskapen till oss mindre kunniga.
Svante skrev:
Jag vet ju inte riktigt vad din baffelmodell innehåller, men jag har ju en massa källor längs kanten och de har ett fasläge som motsvarar avståndet mellan varje punkt på högtalarmembranet och kanten. Kantkällan strålar lika starkt bakåt och framåt, men med motsatt tecken. Vågen som går bakåt och reflekteras av väggen och får en fasförskjutning till, motsvarande dubbla avståndet till väggen. Vågen som reflekterats mot väggen försvagas dessutom motsvarande det ökade avståndet. Reflexionen vid väggen är total i Basta!.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Naqref™ skrev:Min fundering var om du hade någon form av frekvensberoende riktningsverkan av kantreflexen beroende på avståndet från den primära ljudkällan och baffelkanten.
Nix. Det ska man inte ha heller, för den är inte frekvensberoende. Frekvensberoendet kommer från den globala geometrin pga interferens, inte från den lokala i varje kantsegment.
Det där låter inte rimligt i mina öron. Styrkan på reflexen beror väl delvis på hur stor del av ljudet som slinker runt hörnet och för ljud med hög frekvens långt ifrån den cirkulära ljudkällan så blir det väldigt liten del som slinker runt hörnet p g a dess höga riktverkan. Då borde reflexen från detta ljud bli mindre. Men strunt samma. Så länge det blir tillräckligt bra så duger det för mig.
Svante skrev:
Jomen det är det (rimligt alltså).
Tänk dig en liten lokal del av kanten. Tänk dig vidare att den är en "90-graderskant" med oändligt stora ytor åt båda hållen bort ifrån kanten. Vad är det som avgör om våglängden är kort eller lång? Vad är det som avgör om ljudet går runt kanten eller inte?
Jo, det är förhållandet till prylens globala storlek, eller hur? Men ljudet intill kanten vet ingenting om hur trycket råkar vara i övriga delar av rummet. Hur mycket som går runt måste bestämmas av de lokala förhållandena.
Frekvensberoendet ges som sagt av interferens mellan de olika delarna längs baffelkanten. Och vid höga frekvenser, på baksidan, så finns det alltid någon del av kantkällan som strålar i motfas till varje annan del, så därför strålar ingen energi bakåt (annat än vid en cirkulär baffel).
Eller, kanske missförstår jag dig. Menar du själva högtalarelementets riktverkan? Den modellerar jag genom att ha flera punktkällor som täcker membranets yta. Varje sådan källa ges sedan en uppsättning kantkällor. Många källor blir det..Detta ger automagiskt den riktverkan som en styv kolv har, och därmed också en "bortkoppling" av kantkällan vid höga frekvenser. Det som inte finns med i modellen är om det blir uppbrytningar i konen, eller andra effekter av att utbredningshastigheten i membranet är ändlig.
Edit: Eller menar du att kantkällan behöver vara olika stark beroende på avståndet till källan? Det tar jag hand om genom att jag sprider ut punktkällor längs kanten (med samma styrkor) i sektorer runt varje ursprungskälla. Då hamnar de tätare om ursprungskällan sitter nära kanten.
Nusse skrev:Naqref,
Har du mätt något på diskanten? Kan du säga nåt om den jämfört med de andra diskanterna i excelserien (Millenium, Cresendo, Magnum) och kanske vs SS6600?
jonasz skrev:Hur kom det sig att du valde just den diskanten? Tycker att det ar riktigt kul att du gjorde det.
paa skrev:Dom där gröna i ena påsen, vad är dom bra för?
Naqref™ skrev:Nusse skrev:Naqref,
Har du mätt något på diskanten? Kan du säga nåt om den jämfört med de andra diskanterna i excelserien (Millenium, Cresendo, Magnum) och kanske vs SS6600?
Näe. Har inte mätt ännu. Kom hem med den nyss. Har inte ens öppnat paketet. Kan dock inte säga något om den jämfört med de diskanter du anger för jag har inte kollat på dem. SS6600 ser misstänkt lik ut DX25.
Den går ju kanske att bygga vidare på?Naqref™ skrev:jonasz skrev:Hur kom det sig att du valde just den diskanten? Tycker att det ar riktigt kul att du gjorde det.
Tja det är ju en massa undermedvetna subjektiva val man gör men jag minns att jag gillade utseendet, tonkurvan on axis och avrullningen off axis, samt att det var lite kul med den lätta hornladdningen (wave guide).
Naqref™ skrev:Diskant:
Naqref™ skrev:Svante skrev:
Tänk dig en liten lokal del av kanten. Tänk dig vidare att den är en "90-graderskant" med oändligt stora ytor åt båda hållen bort ifrån kanten. Vad är det som avgör om våglängden är kort eller lång? Vad är det som avgör om ljudet går runt kanten eller inte?
Radiens storlek i förhållande till våglängden. Det är kanske helt kajko men det är vad jag har fått lära mig inom optiken (vågläreläran).
Naqref™ skrev:Jo, det är förhållandet till prylens globala storlek, eller hur? Men ljudet intill kanten vet ingenting om hur trycket råkar vara i övriga delar av rummet. Hur mycket som går runt måste bestämmas av de lokala förhållandena.
Frekvensberoendet ges som sagt av interferens mellan de olika delarna längs baffelkanten. Och vid höga frekvenser, på baksidan, så finns det alltid någon del av kantkällan som strålar i motfas till varje annan del, så därför strålar ingen energi bakåt (annat än vid en cirkulär baffel).
Hmm detta borde gå att testa rätt lätt. Om man tänker sig en stor baffel och gör ett litet hål i den (4.25mm exempelvis) och mäter bakom hålet så borde man med din förklaring få en konstruktiv interferens av alla ljudkällorna som bildas i kanten på hålet. Då borde tonkurvan vara helt rak.
Naqref™ skrev:Edit: Eller menar du att kantkällan behöver vara olika stark beroende på avståndet till källan? Det tar jag hand om genom att jag sprider ut punktkällor längs kanten (med samma styrkor) i sektorer runt varje ursprungskälla. Då hamnar de tätare om ursprungskällan sitter nära kanten.
Mjo. Men täcker avståndet mellan kantpunktkällorna lika stora tårtbitar sett från centrum på huvudljudkällan. Man kan få den uppfattningen men helt säkert är jag inte. Är det så?
R1T skrev:Naqref™ skrev:Nusse skrev:Naqref,
Näe. Har inte mätt ännu. Kom hem med den nyss. Har inte ens öppnat paketet. Kan dock inte säga något om den jämfört med de diskanter du anger för jag har inte kollat på dem. SS6600 ser misstänkt lik ut DX25.
Kanske inte har så mycket med tråden i övrigt att göra.Men jag blev lite nyfiken på vad du menar angående ss6600 och DX25, är det utseendemässigt du menar eller mätmässigt
![]()
Svante skrev:Naqref™ skrev:Svante skrev:
Radiens storlek i förhållande till våglängden. Det är kanske helt kajko men det är vad jag har fått lära mig inom optiken (vågläreläran).
Hmm, radien på den raka kanten? Den är ju oändlig.
Om du gör tankeexperimentet att du tar två oändligt stora halvplan och sätter dem i 90 graders vinkel. Så sätter du en punktkälla långt bort ifrån kanten på det ena halvplanet.
Vilka frekvenser går runt hörnet?
Ja eller en cirkulär baffel med någon meters diameter och en liten källa i dess mitt. Rakt bakom baffeln blir det ett maximum. Ett liknande fenomen syns i ELAK-kompendiet
Detta gäller diffraktionen kring en sfär. Titta på 180-graderskurvan.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Naqref™ skrev:Svante skrev:
Hmm, radien på den raka kanten? Den är ju oändlig.
Nej radien på vågfronten.
Naqref™ skrev:För att kunna renodla vågböjningseffekten runt kanten så får vi göra en tvådimensionell modell istället. Vi har två oändligt långa linjer som möts i en 90-gradersvinkel. På den ena linjen(s utsida) en bit ifrån vinkeln så har vi en sant cirkulär ljudkälla. Vilka frekvenser kommer runda vinkeln?
phon skrev:paa skrev:
Den liknar en sån här diskant ganska mycket, undrar vad som är hönan och ägget?
Nä, nästan inte alls tycker jag. Det mest gemensamma är väl frekvensområdet, diskant.
Lazyworm skrev:
jodå, om jag inte minns fel så är väl Pi60 diskanten ägget som senare blev en höna hos Seas (i första utförandet hette den T25C003) men denna guideform ser ju ungefär likadan ut![]()
phon skrev:Nej, jag har T11mp, det är också en annan sak.
Jag har gjort lite mätningar på Crescendon vs Millenium vs T25C003
Samtliga diskanter har bra prestanda framförallt i jmf med mycket från basicserien som faktiskt gjort mig besviken flera gånger nu med hänsyn på THD.
jonasz skrev:Jag har gjort lite mätningar på Crescendon vs Millenium vs T25C003
Samtliga diskanter har bra prestanda framförallt i jmf med mycket från basicserien som faktiskt gjort mig besviken flera gånger nu med hänsyn på THD.
Latmasken: Har du nagra matningar att visa? Skulle vara intressant att se da detta verkar vara tvartemot de (fa) onlinematningar som finns att tillga.
jonasz skrev:När det gäller bas- och mellanregister håller jag med dig helt, där är Excel överlägset. Använder dem själv.
http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html
Här kan du jämföra Millennium med diverse andra diskanter.
Waxxarn skrev:fan ahr du lurat till dig lite OA högtalare![]()
Jocke skrev:Händer det något?
/J
MagnusÖstberg skrev:Sålde du av elementen?
Nattlorden skrev:Lite bashjälp upp till 200 kanske?
Nattlorden skrev:Lite bashjälp upp till 200 kanske?
Fjonkalicious skrev:Nattlorden skrev:Lite bashjälp upp till 200 kanske?
Det är mätt utan basmodulen.
MagnusÖstberg skrev:Skulle en Svante/phon-lösning på porten ordna skiten vid 430 (?) hz?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 211 gäster