Moderator: Redaktörer

Martin skrev:Sedan dubbla 8":are. Inos kanske?

Martin skrev:Jag tycker det verkar spännande att använda den nya Seas DXT-diskanten och välja ett lämpligt mellanregister med utgångspunkt från den.
Visaton AL130 kanske skulle kunna ge riktigt låg dist delad vid 300Hz.
Sedan dubbla 8":are. Inos kanske?
Alternativt skulle kunna köra på Seas aluminium (med faspluggar) rakt igenom för ett enhetligare utseende. L15RLY/P och 2st L22RN4X/P
Asvent skrev:Bas: 2x Seas H1208 L22RN4X/P (I "princip" samma som INO-s nya 8-tummare?)
skrutten skrev:W16NX001 4 ohm ?
Martin skrev:Skrutten: Tog du bort klistermärket innanför gallret förresten?
Asvent skrev:skrutten skrev:W16NX001 4 ohm ?
Kanske får ta mig enfunderare kring att använda Excel-element. Det blir så himla mycket kompensering nämligen, speciellt om den ska användas som ett rent mellanregister:
1. Konjugatlänk
2. (R)LC för dämpning av uppbrytningen
3. RLC för impedanstoppen
4. Själva filtret.
Mycket komponenter blire...
Puh!
/Martin
skrutten skrev:Asvent skrev:skrutten skrev:W16NX001 4 ohm ?
Kanske får ta mig enfunderare kring att använda Excel-element. Det blir så himla mycket kompensering nämligen, speciellt om den ska användas som ett rent mellanregister:
1. Konjugatlänk
4. Själva filtret.
Puh!
/Martin
Tja så kan det vara, eller kanske inte alls ...
Asvent skrev:Kaffekoppen skrev:Asvent skrev:Bas: 2x Seas H1208 L22RN4X/P (I "princip" samma som INO-s nya 8-tummare?)
Seas har inget eget element som direkt kan jämföras med Ino W87.
Ok. Vad särskiljer elementen?
Kaffekoppen skrev:Asvent skrev:Kaffekoppen skrev:Asvent skrev:Bas: 2x Seas H1208 L22RN4X/P (I "princip" samma som INO-s nya 8-tummare?)
Seas har inget eget element som direkt kan jämföras med Ino W87.
Ok. Vad särskiljer elementen?
Rätt ordentligt mycket
Men de har korgen gemensam iallafall. Tror jag.
Du kan lugnt utgå från att LTS element till 3-vägaren och INO W87 är vässentligt skillda från andra element tillverkade av någon annan, annars hade man ju inte behövt utveckla elementet alls
Det är lätt att tro att bara för att ett element är likt något annat så är det samma sak. Ta tex LTS diskant, den är ju extremt lik Seas H534, men det är så mycket gjort internt i diskanten att de, även om de är lika, agerar helt annorlunda och LTS diskanten har enormt mycket bättre distrotionsbeteende. Ingvar Öhman är sannerligen en konstnär när det gäller sånna här saker!
Skillnader frågade du om. Faktum är att det är bättre att du frågar konstruktören om det. Det är nog bara han som kan ge ett tillräckligt fullgott svar. Men det är inte bara så enkelt som att impedansen är ändrad...
skrutten skrev:Asvent skrev: ... snip ....
Beror på hur "pedantisk" man är kanske...
... eller pragmatisk
det enda som är säkert är punkt 4 resten bakas in i filtret till oigenkännelighet, kanske
Kaffekoppen skrev:Du har alla T/S parametrar för W87?
Du vet hur de reagerar termiskt vid spelning/upphättning av talspolen? Det blir normalt sätt rätt stor förändring vid upphättad talspole och hur man hanterar och tillser kylning är en viktig parameter som inte syns på T/S parametrarna utan måste analyseras i tester. Svante borde ju kunna komma på någon pragmatisk metod för de utvärderingarna
Du har kontrollmätt parametrarna på elementen?
För mig är valet av element självklart, men jag är inte alls ute efter att övertyga dig om något. Jag vill bara klargöra att det inte är tal om samma element.
Nu vet jag inte ens vad det är för pris på de olika, men är det liten skillnad i förhållande till priset för hela högtalaren så skulle jag fundera mer än en gång innan jag gjorde mitt val.
ps... när du gör dina simuleringar så har du väl tagit med rumstillskottet i beräkningen så basen inte bli bummlig och trist?
Piotr skrev:Asvent,
det som nämns i Koppens inlägg är bara en piss i havet gällande vad som kontemplerats i Ino basarna. Tro inte att några delar slängs ihop på ett ungefär borta hos Seas när elementen konstruerats och satts ihop. Du hittar ingenting som inte noga övervägts.. du skulle bli förvånad om du visste..
/Peter
Asvent skrev:Skämt åsido, skulle allt det du nämner ha vägts in vid designen så är det ju naturligtvis ett mycket intressant element. Dock är väl risken att priset är därefter(?) Misstänker att de är betydligt dyrare eftersom man väl får anta att SEAS får "ställa om sin produktion" för dessa element.
PS. Har PM-at IÖ för en kommentar. Får se om han svarar.
/Martin
Vad kostar Seas elementet? Vad kostar LTS elementet hos hifi-kit? Ino basen borde kosta liknande...Asvent skrev:Det jag överväger mest just nu är priset. Har du någon uppfattning?
Kaffekoppen skrev:Vad kostar Seas elementet? Vad kostar LTS elementet hos hifi-kit? Ino basen borde kosta liknande...Asvent skrev:Det jag överväger mest just nu är priset. Har du någon uppfattning?
Hehe, det är nog okej. Du vill ju göra en optimal högtalareAsvent skrev:Basarna är egentligen mitt minsta problem. (Tror jag) Det är mellanregistret.
Snälla hjälp mig till ett par välspelande, lättdrivna!
(Oj, tog jag över tråden...)
Lite så jag tänkte. Kanske inte så stor fördyring i förhållande till totalpriset.Asvent skrev:Kaffekoppen skrev:Vad kostar Seas elementet? Vad kostar LTS elementet hos hifi-kit? Ino basen borde kosta liknande...Asvent skrev:Det jag överväger mest just nu är priset. Har du någon uppfattning?
Det dubbla i så fall ungefär. Inte så farligt.
Asvent skrev:skrutten skrev:W16NX001 4 ohm ?
1. Konjugatlänk
4. Själva filtret.
Puh!
/Martin
Piotr skrev:Tror Linkwitz har en notch men den syns inte i mätningendu länkar till. Utan notch skulle troligen peaken vid 4.5k titta upp i mätningen.
/Peter
paa skrev:SEAS Odin med två st W18E001 ger 89 dB känslighet i systemet, så man kan väl inte vänta sig så väldigt hög känslighet av en högtalare med ett sådant element, ca 83 dB bara, kanske?
SEAS Odin med två st W18E001 ger 89 dB känslighet i systemet, så man kan väl inte vänta sig så väldigt hög känslighet av en högtalare med ett sådant element, ca 83 dB bara, kanske?
Martin skrev:ringningar i mellanregistret?
soundbrigade skrev:Was bedeutet kompromisslös. Ich meinde dass mann sagt kompromisslos und meint nur dass die Chassis teur ist und nicht dass alle Faktoren eingerechnet sind - ich meine, ob mann ein kompromisslos Chassis sucht mussen man auch mit des Preis rechnet!
Ich habe ein Paar HiVI M8a die kompromisslos sind - Preiss und Qualität!
soundbrigade skrev:Kompromisslöst betyder alltså att det INTE får vara billigt?!
Piotr skrev:Fråga Koppen eller Norman vad diskanten heter som vi mätte på nyligen. En Seas med aludome som mätte nästan lika bra som T&P C23 och bättre än SS9700. Tror det var ett LTS element.
[...]
/Peter
soundbrigade skrev:Har inte följt med men pratar vi diskant eller bas?
paa skrev:soundbrigade skrev:Har inte följt med men pratar vi diskant eller bas?
Det är faktiskt inte specielt många sidor i tråden, (= din drummel, läs själv),men det handlar om en trevägshögtalare (=fattar du nu då) med metallmembran i alla registren!(=vi andra har hunnit en bit i diskussionen)
soundbrigade skrev:OK ... jag tycker dock man ska titta på "budgetelement". Som jag skrev kommer nästa års stora bygge innehålla ett billigt HiVi-element.
Kolla upp det!
Kaffekoppen skrev:Lite så jag tänkte. Kanske inte så stor fördyring i förhållande till totalpriset.Asvent skrev:Kaffekoppen skrev:Vad kostar Seas elementet? Vad kostar LTS elementet hos hifi-kit? Ino basen borde kosta liknande...Asvent skrev:Det jag överväger mest just nu är priset. Har du någon uppfattning?
Det dubbla i så fall ungefär. Inte så farligt.
När det gäller mellanregister skulle jag lyssna på piotr råd. Han gillar metall i mellanregistret. Det gör inte jagJag tycker metallelement är ypperligga i bas- och diskantområdet i flervägssystem. I mellanregistret hör de inte hemma
(mest för jag själv inte får ordning på uppbrytningarna vettigt)
Dom står här i sovrummet, oinkopplade... Jag tycker de låter lika bra som mina nya, men jag vet inte vad jag ska ha dem till. De nya har småförbättringar jämfört med dessa och det är en något större waveguide (eftersom den gamla gjordes i efterhand i gamla "diskanthålet" på en minimal baffel) och större basreflexport, inte lika tunga lådväggar mm.skrutten skrev:Hmm... byggde inte Martin en WG på en inte allt för avlägsen släkting till LTS diskanten. Vad hände med det bygget?
Kaffekoppen skrev:Det är lätt att tro att bara för att ett element är likt något annat så är det samma sak. Ta tex LTS diskant, den är ju extremt lik Seas H534, men det är så mycket gjort internt i diskanten att de, även om de är lika, agerar helt annorlunda och LTS diskanten har enormt mycket bättre distrotionsbeteende.
Martin skrev:Dom står här i sovrummet, oinkopplade... Jag tycker de låter lika bra som mina nya, men jag vet inte vad jag ska ha dem till. De nya har småförbättringar jämfört med dessa och det är en något större waveguide (eftersom den gamla gjordes i efterhand i gamla "diskanthålet" på en minimal baffel) och större basreflexport, inte lika tunga lådväggar mm.skrutten skrev:Hmm... byggde inte Martin en WG på en inte allt för avlägsen släkting till LTS diskanten. Vad hände med det bygget?
Jag har funderat på att försöka sälja dem men problemet är ju att hitta en köpare som litar på högtalarna (eller mig som konstruktör), det är ju inga märkeshögtalare direkt.
paa skrev:Kaffekoppen skrev:Det är lätt att tro att bara för att ett element är likt något annat så är det samma sak. Ta tex LTS diskant, den är ju extremt lik Seas H534, men det är så mycket gjort internt i diskanten att de, även om de är lika, agerar helt annorlunda och LTS diskanten har enormt mycket bättre distrotionsbeteende.
Frågan är om dom är så lika att man kan montera en Ax2.5-LTS i en LTS F1 eller S2 utan att modifiera filtret?
Nwalmaer skrev:Nu är det för mycket aluminium i den här tråden.
Titanium är det nya hippa materialet, ju.
Här har ni ett riktigt bra mellanregister. Kör två och det blir kompromisslöst direkt.
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=264-848
Mätningar också.

skrutten skrev:Har ingen grävt fram en metalldiskant som är bra och inte heter seas samt inte kostar accuton.
Kraniet skrev:Nwalmaer skrev:Nu är det för mycket aluminium i den här tråden.
Titanium är det nya hippa materialet, ju.
Här har ni ett riktigt bra mellanregister. Kör två och det blir kompromisslöst direkt.
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=264-848
Mätningar också.
inte så fina distsiffror det där..
Martin skrev:edit: Förresten har jag fantiserat lite om ett par SEAS DXT med egenhändigt förlängd waveguide.
Martin skrev:Du tror inte ens man kan bredda den (det är det jag menar egentligen och måntera den lite djupare än plant). Man breddar den ju genom att sätta den på en vanlig platt baffel. Är det så långt ifrån att sätta ett veck till utanför det yttersta?
Nej men allvarligt, den där DXT-tratten verkar ju rätt intressant att prova. Jag tänkte faktiskt på den häromdan och funderade på om den kanske passar på nån annan driver ur Seas sortiment.
jonasz skrev:Nej men allvarligt, den där DXT-tratten verkar ju rätt intressant att prova. Jag tänkte faktiskt på den häromdan och funderade på om den kanske passar på nån annan driver ur Seas sortiment.
Tratten passar på 27TBFC/G (H1212) vilket betyder att den rent fysiskt passar på 27TDFC också.[/code]
phon skrev:Föresten, du frågade efter vågfrontcentrum på CA18RLY häromdagen ..... har jag för mig.![]()
Runt -2-3cm vid 1500-2000 Hz, men det drog iväg rejält bakåt om jag gick upp i frekvens. Nu är det inte alltid riktigt sant det man ser vid såna tillfällen. CA18RLY har ju lite hyss för sig om man kommer upp en bit i frekvens, och vid resonanser i elementet kan det se ut som böjvågen i konen har väldigt hög hastighet.
.
Martin skrev:Du tror inte ens man kan bredda den (det är det jag menar egentligen och måntera den lite djupare än plant). Man breddar den ju genom att sätta den på en vanlig platt baffel. Är det så långt ifrån att sätta ett veck till utanför det yttersta?
Ja, det är möjligt. Jag har också tänkt så. Det var som sagt bara en dröm.rikkitikkitavi skrev:Martin skrev:Du tror inte ens man kan bredda den (det är det jag menar egentligen och måntera den lite djupare än plant). Man breddar den ju genom att sätta den på en vanlig platt baffel. Är det så långt ifrån att sätta ett veck till utanför det yttersta?
varje veck är väl vridet några grader från föregående(ytans vinkel mot on-axis) , om man tittar på hur den är uppbyggd. Skulle man då räkna ut vinkel för sista vecket skulle jag gissa att det hamnar på 90 grader mätt från on-axis, dvs en plan baffel. men jag gissar bara...
Nwalmaer skrev:Piotr skrev:Näe, 10-20dB över det bättre marknaden erbjuder. Mediokra resultat helt enkelt./Peter
I call BS. Exempel tack. Spöar ju både Scan-Speak och Seas i Zaphs mätningar!
Vet du om domen sitter i själva tratten på dxt:n, borde väl nästan göra det?
I like John Krutke's idea of using the ferrofluid loaded motor of the 27series ......
Men det finns bättre...Nwalmaer skrev:Ja, det finns element med lägre dist men hurdan är fördelningen av övertonerna och inom vilken bandbredd kan elementet användas?
Hellre ett element med lite högre andraton än ett element med hög tredjeton. Men det kanske bara är jag?
Vill man inte ha ormbon till filter så går Seas Excel fetbort redan där, lika så Accuton etc.
Så mediokert är det absolut inte!
Kraniet skrev:nja mätmässigt verkar många revelhögtalare vara riktigt bra. har dock inte lyssnat på några så jag ska inte uttala mig om ljudet.
på papperet tycker jag det verkar "ordentligt" gjort. sen om dom är värda pengarna är ju en annan sak.
edit: tycker dock att de gör rätt snygga talare emellanåt
Användare som besöker denna kategori: Doofus, Google [Bot] och 14 gäster