Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Audix skrev:Hifi-katten
Han masserar dämpmaterialet ser jag, en nog så viktig uppgift!
Jag vill hellre ha fler, mindre. De jag och flera andra gör är slutna med 1,5L lådvolym. Elementet har en lite höjning on axis, vilket gör att man gärna vill lyssna på dem lite off axis för jämnare frekvensgång.RealElwood skrev:Det är ingen som har planer på att testa att göra en surroundlåda för två element så att det ena är vinklat in mot rummet och det andra spelar mot yttervägg?
Edit: Dipolhögtalare är väl en teknisk benämning, är det en dipol så fort elementen är vinklade litegranna ifrån varandra???
Audix skrev:Nu har jag varit och fotat grabbarna i sitt byggande.
RealElwood skrev:Det är ingen som har planer på att testa att göra en surroundlåda för två element så att det ena är vinklat in mot rummet och det andra spelar mot yttervägg?
Edit: Dipolhögtalare är väl en teknisk benämning, är det en dipol så fort elementen är vinklade litegranna ifrån varandra???
Maarten skrev:Nu har vi lagt en himla massa tid, -vi bygger 24 st lådor: 8 st frontar (basreflex), 10 st surround med ca 2 l slutna lådor som bara är mindre djupa än frontarna (dessa kan vinklas med 30 resp 60 grader) och 6 st surround med lådform lånad från EPS-w (vinklas 30 grader).
Vi har även gjort några missar. Tips är:
- Kexning istället för skruvning (slipper spackla så mycket)
- Kvadratiska lådor som delas snett á la Naqref (testat båda varianterna)
- Noggrant tänka ut placering av terminaler innan man borrar, med hänsyn till upphängning resp port och element:-
- Dämpmaterialet är ett litet problem, hålet för element är litet och vi valde att bygga in dämpmaterial, men det medför andra nackdelar såsom att slipdamm kan fastna.
Maarten skrev:Materialet till lådorna ligger väl kring 60-80 /st, men det är en del jobb och att köpa dem från snickarn i denna tråd känns rätt prisvärt, speciellt om man inte har bra snickarmöjligheter.
niklas skrev:Det är ganska kul att bygga själv också, det ska man inte förringa...
Kaffekoppen skrev:
Stenberg skrev:Basreflexvarianten blev lite svårare att tillverka än väntat. En del trixande för att få bas rören att sitta tätt och fast.
niklas skrev:Stenberg skrev:Basreflexvarianten blev lite svårare att tillverka än väntat. En del trixande för att få bas rören att sitta tätt och fast.
Röret i den vanliga varianten är 32 mm. ytterdiameter. Vi använde ett 30 mm-borr och filade upp hålet så att det blev lagom tajt. Sen på med lite trälim (mest för extra tätning, det mesta trycks bort) och trycka dit röret. Blev väldigt bra faktiskt.
Stenberg skrev:Kaffekoppen skrev:
Nu är ett par såna här tillverkade (en av Niclas skisser). Låter bra tycker jag.
Fler bilder kommer.
Basreflexvarianten blev lite svårare att tillverka än väntat. En del
trixande för att få bas rören att sitta tätt och fast.
De små slutna högtalarna kommer kosta ca 300 kr/par att tillverka och
basreflexerna 450 kr/par.
Terminaler eller polskruvar sätter man lämpligast själv då många
alternativa placeringsalternativ finns. Lådorna kommer vara putsadde
som man kan se på bilder som ännu inte ligger ute.
/Marc

Sanny_X skrev:Jag är intresserad av 6 - 8st surrond och 4st frontar, ser fram mot bilder av surronderna.
Basreflexsimuleringen blir inte lika 'fin' som man vill ha det på 'riktiga' högtalare eftersom Qts ligger så högt men jag tror det blir rimligt bra ändå. Man kommer utan problem under 50Hz med lagom stor låda. Ex ger en låda på 7.5 l och en avstämning på 58 Hz (Ql=10) en -6dB-punkt vid 47 Hz i simuleringar. 8.3cm långt rör på 3.5cm i diameter.
Stenberg skrev:Även porten på ritningen ,30mm, skulle bli i lägsta laget (tror jag då jag besitter föga erfarenhet av låddimensionering).
Porten ger inte så mycket tillskott i ljudtryck och elementet har en liten knöl vid ~150 hz som förstärks med den ganska lilla lådan. Jag vet ju inte riktigt hur lådan är optimerad. Den blir ju ju inte så behändig om den görs dubbelt så stor..
/Marc
Naqref™ skrev:Hittade felet i min mätuppställning (windows hade helt plötligt fått för sig att jag ville ha 48kHz samplingsfrekvens med massa skräpartefakter istället för snygg 44.1kHz samplingsfrekvens) och gjorde en ny mätning. Högtalaren liggande direkt framför en hård yta.
Ser bra ut.
Stenberg skrev:Ja, en såndäringa låda skulle väl man kunna vända på några olika sätt för att bättre anpassas till rummet.
Maarten skrev:Stenberg skrev:Även porten på ritningen ,30mm, skulle bli i lägsta laget (tror jag då jag besitter föga erfarenhet av låddimensionering).
Porten ger inte så mycket tillskott i ljudtryck och elementet har en liten knöl vid ~150 hz som förstärks med den ganska lilla lådan. Jag vet ju inte riktigt hur lådan är optimerad. Den blir ju ju inte så behändig om den görs dubbelt så stor..
/Marc
Hej!
Tror att dimensionering är rätt bra utifrån förutsättningarna, men tänk på att placera dämpmaterialet (mineralull) rätt (90*130*130mm bakom element, - ej kloss an mot bakdelen).
Jag upplever inga uppenbara problem med basen och se Anders mätning nedan (lite osäker om det är svep eller MLSSA och hur tillförlitlig den är?):Naqref™ skrev:Hittade felet i min mätuppställning (windows hade helt plötligt fått för sig att jag ville ha 48kHz samplingsfrekvens med massa skräpartefakter istället för snygg 44.1kHz samplingsfrekvens) och gjorde en ny mätning. Högtalaren liggande direkt framför en hård yta.
Ser bra ut.
n3mmr skrev:Stenberg skrev:Ja, en såndäringa låda skulle väl man kunna vända på några olika sätt för att bättre anpassas till rummet.
Om man vill ha lådor till Mupp gjorda av dig, hur förfar man då??
Intresse: 2 Mupp enligt Naqrefs ritning i senaste MoLT, samt 2 surror. i EPS-W-stil eller på annat sätt.
Alexi skrev:Jag är också intresserad av lådor, har missat denna tråd helt.
gärna ett par portade OA-51 kloner
Stenberg skrev:Alexi skrev:Jag är också intresserad av lådor, har missat denna tråd helt.
Hej!
Finns det någon ritning på OA-51 vaianter? Jag har ju funderat på att göra egna sådana. Det kanske räcker att ha samma volym och avstämmning som BOSSO-lådorna?
/Marc
MoLt finns hos migStenberg skrev:n3mmr skrev:Stenberg skrev:Ja, en såndäringa låda skulle väl man kunna vända på några olika sätt för att bättre anpassas till rummet.
Intresse: 2 Mupp enligt Naqrefs ritning i senaste MoLT, samt 2 surror. i EPS-W-stil eller på annat sätt.
Hej!
Jag vet inte vilka det är, jag har inte tillgånng till MoLT![]()
Om man vill ha lådor tillverkade så kan man PMa eller ringa så man kan komma överens.
mvh
/Marc
Stenberg skrev:n3mmr skrev:Stenberg skrev:Ja, en såndäringa låda skulle väl man kunna vända på några olika sätt för att bättre anpassas till rummet.
Hej!
Jag vet inte vilka det är, jag har inte tillgånng till MoLT![]()
Om man vill ha lådor tillverkade så kan man PMa eller ringa så man kan komma överens.
mvh
/Marc

Ja samma lådvolym som vanliga portade. Finns ritningar på vanliga 51:or man men måtten måste förstås räknas om.Stenberg skrev:Alexi skrev:Jag är också intresserad av lådor, har missat denna tråd helt.
Hej!
Finns det någon ritning på OA-51 vaianter? Jag har ju funderat på att göra egna sådana. Det kanske räcker att ha samma volym och avstämmning som BOSSO-lådorna?
/Marc
Alexi skrev:Ja samma lådvolym som vanliga portade. Finns ritningar på vanliga 51:or man men måtten måste förstås räknas om.Stenberg skrev:Alexi skrev:Jag är också intresserad av lådor, har missat denna tråd helt.
Hej!
/Marc
Kaffekoppen skrev:Välkommen!
Sanny_X skrev:Läckra!![]()
Avfasningen runt basreflexen och på hörnen gör att de ser riktigt exklusiva ut.
Vad blir det för pris på respektive låda?
Stenberg skrev:Vad blir det för pris på respektive låda?
Priser är lite beroende på hur många som tillverkas. Det tog ca 5-6 timmar att göra de första oa51:orna men arbetsinsatsen
blir ju lägre óm många kan tillverkas samtidigt (verkstan är förvisso gratis men långt borta)
Maxpriser
Sateliter 150kr styck
Mupp/BOSSO (Naqrefs ritning) 225kr styck
oa51 mini 300kr styck
Någon form av mängdrabatt och "slippa skicka" rabatt utgår också.
Fråga gärna mer (jag brukar alltd glömma mycket av det jag skulle säga)
/Marc
n3mmr skrev:Stenberg skrev:Vad blir det för pris på respektive låda?
Priser är lite beroende på hur många som tillverkas. Det tog ca 5-6 timmar att göra de första oa51:orna men arbetsinsatsen
blir ju lägre óm många kan tillverkas samtidigt (verkstan är förvisso gratis men långt borta)
Maxpriser
Sateliter 150kr styck
Mupp/BOSSO (Naqrefs ritning) 225kr styck
oa51 mini 300kr styck
Någon form av mängdrabatt och "slippa skicka" rabatt utgår också.
Fråga gärna mer (jag brukar alltd glömma mycket av det jag skulle säga)
/Marc
Jag kommer bergis att vilja ha ett par satelliter och ett par Mupp Bosso.
Satelliterna, vilka var nu det?? Peka på en bild, nån!!
(Jag har PM-at ett par gånger men inte fått svar.)
Nåt galet med nåt?
Alexi skrev:Jäkligt läckra lådor. Jag ska minst ha ett par OA-51 och två par sateliter. Jag bor ju också i stan, så jag kan gärna vara behjälplig med snickrande
Stenberg skrev:Hej n3mmr!
Jag har inte fått några PM från dig så det kanske är enklast/säkrast att ringa.
070 7384015
Jag har svarat på alla PM jag fått, så har inte svar kommit på några andra PM så går det bra att ringa. Dessutom verkar några PM försvinna ibland när jag ska skicka så dubbelkoll med telefon är nog säkrast.
mvh /Marc
n3mmr skrev:Stenberg skrev:Hej n3mmr!
Jag har inte fått några PM från dig så det kanske är enklast/säkrast att ringa.
070 7384015
Jag har svarat på alla PM jag fått, så har inte svar kommit på några andra PM så går det bra att ringa. Dessutom verkar några PM försvinna ibland när jag ska skicka så dubbelkoll med telefon är nog säkrast.
mvh /Marc
Just nu skickade jag ett PM till dig.
Kolla om du ser det?
Stenberg skrev:-Martin- skrev:Jag kommer utöka volymen till ca 7 liter och sedan "underavstämma" för att få lite "PiP-stuk" på det hela.
/M
Vi kan göra en lyssningsutvärdering , samma element olika lådor.
Tyresö är ju ganska nära...
/Marc
Inte bra.Stenberg skrev:Kaffekoppen skrev:Tiden har runnit ifrån
Edit: Får inte tag på dig Marc
Har lyckats spilla lim i telefonen som jag sedan försökte laga med stämjärn (tangenterna satt ihop), det gick inte så bra...
/Marc
Ändrat: stavfel.
Stenberg skrev:Är det någon som vet hurvida oa51:ans formgivning är mönster/patentskyddat?
Man vill ju var laglig...
/Marc
Ändrat: stavfel
Audix skrev:
Så här kan det se ut när man kör surroundvarianterna. Eller ja, i alla fall om man med lite fantasi tänker sig en bakvägg och två sidoväggar.
niklas skrev:En sån där gammal slöjdbänk, kan man köpa såna nånstans (i Gbg)?
Kaffekoppen skrev:Så här alltså:Audix skrev:
Så här kan det se ut när man kör surroundvarianterna. Eller ja, i alla fall om man med lite fantasi tänker sig en bakvägg och två sidoväggar.
karneolen skrev:KK tror du mini-51:orna kan funka utomhus på en altan.
Stenberg skrev:landa skrev:Om det inte är försent är jag intresserad av ett par portade lådor.
Det är inte för sent.
Bosso-Muppar eller oa51-mini?
/Marc
landa skrev:Stenberg skrev:landa skrev:Om det inte är försent är jag intresserad av ett par portade lådor.
Det är inte för sent.
Bosso-Muppar eller oa51-mini?
/Marc
Bosso enligt originalritningen. Ni har inte funderat på att levera en helhetslösning? Typ Ino. D.v.s. allt utom ytbehandling klart.
En ganska lat Landa.
Stenberg skrev:KarlXII skrev:Vad är det för mått på Mini-OA-51?
BxHxDj 25,8x18x15 [cm] nuvarande lådor.
KarlXII skrev:Stenberg skrev:KarlXII skrev:Vad är det för mått på Mini-OA-51?
BxHxDj 25,8x18x15 [cm] nuvarande lådor.
Perfekt.
Vad är det nere till höger i bild? Är det som namnet på bilden antyder urfräsning för försänkt terminalpanel?
Stenberg skrev:Fan jag skriver för långsamt.
När man har svarat står redan samma sak ovanför.
![]()
/Marc
muddywaters skrev:Helgen spenderades på en pall på gräsmattan med pilsner och sandpapper, och idag grundmålade jag.
muddywaters skrev:
Nu återstår bara mera sandpapper och lackning, färgen ska bli samma funkiga orange som underlaget dom står på.
muddywaters skrev:Tack till stenberg som inte bara är en grym snickare utan en riktigt trevlig typ.
Stenberg skrev:kommer klippa ut citatet förstora och rama in och hänga där alla kan se det
blixten_no1 skrev:det spelar väl mindre roll... tror jag.... dom borde väl låta ganska lika?
Kaffekoppen skrev:Orginal och OA51 mini skilljer sig åt, men inte särskillt markant.
KarlXII skrev:Min fråga!
Idag var jag och hämtade OA51-mupparna.
Kanonfina är de och jag kan verkligen rekommendera dem.
De ser inte lätta ut att få ihop...
Tack Marc!
Nu vill man ju ha elementen!
Vilka står rätt förresten - främre paret eller bakre?
paa skrev:Elementen borde väl sitta så nära väggen som möjligt, dvs längst upp.
Kaffekoppen skrev:Jamen tänk så långt ifrån väggen du kommer med elementet nu
Erik_Johansson skrev:Om du menar min lådritning ovan så är elementet förvisso placerat centrerat i sidled, men betydligt mer asymmetriskt än de mest populära lådorna.
Simulerat i Edge ser det ut på följande vis:
/Erik
Erik_Johansson skrev:Det lilla ripplet uppåt i frekvens blir något lite mer utslätat mellan 3-8kHz och man får lite större påverkan runt 10kHz. Med tanke på att det håller sig inom ungefär +-0,5dB så är jag tveksam till att det är speciellt kritiskt dock. Men visst kan man experimentera.
Jag vill dock göra symmetriska lådor av såväl estetiska som byggmässiga skäl.
/Erik
Kaffekoppen skrev:Han får väl göra ett litet filter.
The-Master skrev:Är det allt ni har hunnit med!?
![]()
F-n vad ni är flitiga...
karneolen skrev:Kan det finnas ett par 51-minisar till "karneolen" också i mängden?
Skulle sitta fint med en välljudande födelsedagspresent till kommande
helg då jag fyller år.
karneolen skrev:Nä men se på rackarns, det fanns ju ett par där lite gömt med hôl i![]()
![]()
Vilken serietillverkning ni fått till, jag tror det är fler än jag som tackar,
bockar och bugar över dessa trevliga lådor.
Hoppas att alla lägger upp bilder när de fått till alla olika finnishar på
sina lådor![]()
Mina kommer att få vit bas med svarta krackeleringar (marmor imitation),
hoppas bara att det blir bra.
Till festen nästa helg så kommer nog 51-klonerna eller ett par OA14 få
spela på altanen (får väl duga), jag misstänker att jag inte kommer få
några element innan dess.
PS
Har du möjlighet att skicka eller bör det lösas på annat sätt, det är
kanske fler i närheten av "Area-51"-området som beställt av dig (man
kan kanske ta en provbil på jobbet och åka och hämta över en
kväll/natt om man är ett par stycken som delar på körningen)??
PM:a så löser vi det på något sätt. DS
// UGN
Stenberg skrev:
å jag bara har tillgång till verkstan i tre dagar till och vill få alla lådor klara som efterfrågats.
Magnus skrev:å jag bara har tillgång till verkstan i tre dagar till och vill få alla lådor klara som efterfrågats.
lite sent att beställa då.....![]()
annars vad ligger i produktionslinan ?
muddywaters skrev:Lackat... orange med apelsinskalsfinnish! Ganska nöjd faktiskt... Gruppbild kommer när allt är klart!
Nu väntar man ju bara på att gruppköpet skall gå i lås... otåligt.
staffanw skrev:Kanonsnyggt, kan man få lite tips om hur du gått tillväga ? Material och dyl.
TPF
/staffan
muddywaters skrev:Lackat... orange med apelsinskalsfinnish! Ganska nöjd faktiskt... Gruppbild kommer när allt är klart!
Nu väntar man ju bara på att gruppköpet skall gå i lås... otåligt.
Alexi skrev:Jag är bortrest nu över midsommar och tyvärr har MrVodka min kärra hemma hos sig (öl transport) och jag har varken körkort eller bil. Jag får väll komma och hämta ett par lådor i taget i värsta fall, i nästa vecka om det är ok?
Jag har 4 av dem hemma redan... men klart jag kirrar detSanny_X skrev:Koppen
Har du möjlighet att ta mina så länge? Jag har beställt 8st surrar.
landa skrev:Hej!
Fanns det möjlighet att ordna helhetslösningen? Jag har absolut inte bråttom, men du kanske vill bli av med lite lådor?
Finns det olika? Dom jag tänkte på var iaf dom slutna mupp lådorna tänkta som surround.Stenberg skrev:Alexi 1 par oa51-mini 2 par sateliter. 1 par oa-mini ok. Vilka sateliter?
/Marc
Alexi skrev:Finns det olika? Dom jag tänkte på var iaf dom slutna mupp lådorna tänkta som surround.Stenberg skrev:Alexi 1 par oa51-mini 2 par sateliter. 1 par oa-mini ok. Vilka sateliter?
/Marc
Okej. Vilka tider är du hemma i nästa vecka?Stenberg skrev:Alexi skrev:Finns det olika? Dom jag tänkte på var iaf dom slutna mupp lådorna tänkta som surround.Stenberg skrev:Alexi 1 par oa51-mini 2 par sateliter. 1 par oa-mini ok. Vilka sateliter?
/Marc
Alexi.
Du ser varianterna i bilden ovanför. dessutom finns några som ser ut som de vänstra, men som har aningen högre baffel och är aningen grundare (pga feltänk vid tillverkning) men har samma volym som de andra lådorna, de kan kanske passa bättre till oa lådorna (som är lite högre än BOSSO). Du är välkommen hem till mig så du kan se (och välja) på plats.
mvh Marc
Alexi skrev:Okej. Vilka tider är du hemma i nästa vecka?Stenberg skrev:Alexi skrev:Finns det olika? Dom jag tänkte på var iaf dom slutna mupp lådorna tänkta som surround.Stenberg skrev:Alexi 1 par oa51-mini 2 par sateliter. 1 par oa-mini ok. Vilka sateliter?
/Marc
Alexi.
Du ser varianterna i bilden ovanför. dessutom finns några som ser ut som de vänstra, men som har aningen högre baffel och är aningen grundare (pga feltänk vid tillverkning) men har samma volym som de andra lådorna, de kan kanske passa bättre till oa lådorna (som är lite högre än BOSSO). Du är välkommen hem till mig så du kan se (och välja) på plats.
mvh Marc
Svante skrev:En undran bara.
Det talas om ett specialgjort element med en extra magnet? Elementet blir väl djupare då? Får det fortfarande plats i OA51-varianten?
Bara kollar...
Alexi skrev:Efter att ha visat lådorna för sambon nu så sågade hon OA51 hårt som extremt fula. Hon ville vi ha hemisfär lådor isället. Men efter lite diskussioner har hon gått med på små surround lådorna. Så nu finns ett par OA lådor över om någon vill ha och jag vill ha 3par surr istället.
Alexi skrev:Hon tycker dom såg snea och osymetriska ut. Kanske att se dem live skulle kunna få henne att ändra åsikt, men har inte råd att chansa.
Kaffekoppen skrev:Jag har 4 av dem hemma redan... men klart jag kirrar detSanny_X skrev:Koppen
Har du möjlighet att ta mina så länge? Jag har beställt 8st surrar.
Just det: Är det ingen av er som beställt hos Stenberg som är påväg ner till mig och faktiskt.se-träffen? Kunde man i så fall få transporthjälp?
Undrar,
Amit
Alexi skrev:Hon tycker dom såg snea och osymetriska ut. Kanske att se dem live skulle kunna få henne att ändra åsikt, men har inte råd att chansa.
KarlXII skrev:....
Min hustru tyckte de var mycket snygga iaf. Snyggare än de gamla traditionella lådorna.
Alexi skrev:Det är 16mm MDF i lådorna.
karneolen skrev:Stenberg:
Det vore bra om du kunde presentera ett konto för betalning av dina
tjänster, antingen via PM eller på annat sätt. Man vill ju göra rätt för sig.
MVH
// UGN aka "karneolen"
Stenberg skrev:Kommer det mätas på de olika placeringsvarianterna?
Naqref™ skrev:Stenberg skrev:Kommer det mätas på de olika placeringsvarianterna?
Jepps.
Ville bara påpeka att elementet kan ändras aninges rent fysiskt.
Svante skrev:Naqref™ skrev:Stenberg skrev:Kommer det mätas på de olika placeringsvarianterna?
Jepps.
Ville bara påpeka att elementet kan ändras aninges rent fysiskt.
Det vore roligt att se mätningar med bakvägg då.
Stenberg skrev:Mätning utan vägg blir väl bara som att mäta i olika riktning?

Tyvärr för att detta ska bli av gäller det att jag ska hinna ordna med transporten i morgon och just nu ser det lite körigt utAlexi skrev:...jag pratat ihop mig med Naqref nu om att han skulle kunna mäta upp även dessa lådor. Så inom ett par veckor har vi massa spännande nyheter att invänta
Mätningar gäller då sluten micro-51 och mini-51.
Alexi skrev:Tyvärr för att detta ska bli av gäller det att jag ska hinna ordna med transporten i morgon och just nu ser det lite körigt utAlexi skrev:...jag pratat ihop mig med Naqref nu om att han skulle kunna mäta upp även dessa lådor. Så inom ett par veckor har vi massa spännande nyheter att invänta
Mätningar gäller då sluten micro-51 och mini-51.
nolimitsoya skrev:Blir det mer tillverkat är ett par (2st) BOSSO och 4par (8st) sateliter av den breda varianten önskat.
n-puh skrev:
Känns som om det saknas en del information i tråden.
KarlXII skrev:Stenberg skrev:OA51-mini. En rejäl missräkning tidsåtgångsmässigt, en massa småstruliga moment som tog för lång tid. Kommer inte tillverka flera.
/Marc
Men uj va fina de blev.
Stenberg skrev:Jag har åtagit mig att göra några fler lådor. De som är intresserade får gärna säga säga till så passar jag på att göra fler lådor.
/Marc
Stenberg skrev:n-puh skrev:
Känns som om det saknas en del information i tråden.
Det beror på tidspress och småförändringar längs vägen. BOSSO högtalaren var ju färdig med ritning och allt men sateliterna var det svajigare (har fortfarande inte gjort ritning).
IAF följande gäller
Sateliter. Sluten låda ca 1,6 liter. Samma baffelvinkel som BOSSO.Två varianter
150 kr styck
BOSSO högtalarna enligt Naqrefs ritning. 225 kr styck. (Har ingen bra bild på dem)
OA51-mini. En rejäl missräkning tidsåtgångsmässigt, en massa småstruliga moment som tog för lång tid. Kommer inte tillverka flera.
/Marc
Erik_Johansson skrev:Kan ju förresten visa ritning på de lådor som jag ritat och som är de jag själv ska bygga till mig och min familj och vänner.
Designen är inspirerad av Guru QM10 när det gäller formen (proportionerna mellan bredd/höjd/djup) och detta verkar enligt simuleringarna fungera fantastiskt bra vad gäller baffelstödet för detta lilla element. Port och volym är som snarlikt som i BOSSO.
Inte måttsatt ännu, men det kan jag fixa om någon är intresserad av att bygga dem (yttermåtten är dock 208*164*174mm bredd*djup*höjd). De streckade linjerna är de avrundningar jag kommer att fräsa. R=12,7mm längst baffelns vertikala kanter och R=3,2mm (eller dylikt) längs alla andra kanter.
Om man tänker efter en stund så får man ut material till 15 lådor av en 12mm MDF-skiva.
/Erik
EA_73 skrev:Erik_Johansson skrev:Kan ju förresten visa ritning på de lådor som jag ritat och som är de jag själv ska bygga till mig och min familj och vänner.
Designen är inspirerad av Guru QM10 när det gäller formen (proportionerna mellan bredd/höjd/djup) och detta verkar enligt simuleringarna fungera fantastiskt bra vad gäller baffelstödet för detta lilla element. Port och volym är som snarlikt som i BOSSO.
Inte måttsatt ännu, men det kan jag fixa om någon är intresserad av att bygga dem (yttermåtten är dock 208*164*174mm bredd*djup*höjd). De streckade linjerna är de avrundningar jag kommer att fräsa. R=12,7mm längst baffelns vertikala kanter och R=3,2mm (eller dylikt) längs alla andra kanter.
Om man tänker efter en stund så får man ut material till 15 lådor av en 12mm MDF-skiva.
/Erik
Jag är mkt intresserad av måttsatt ritning. Har du möjliget att pm:a detta tror du eller kanske publicera i tråden. Har du även ett filter klart till denna?
Erik_Johansson skrev:EA_73 skrev:Erik_Johansson skrev:Kan ju förresten visa ritning på de lådor som jag ritat och som är de jag själv ska bygga till mig och min familj och vänner.
/Erik
Jag är mkt intresserad av måttsatt ritning. Har du möjliget att pm:a detta tror du eller kanske publicera i tråden. Har du även ett filter klart till denna?
Väntar som alla andra på element innan jag kan fixa filter. Men det kommer fixas. Ritning kan jag nog lösa i veckan.
/Erik
Erik_Johansson skrev:EA_73 skrev:Erik_Johansson skrev:Kan ju förresten visa ritning på de lådor som jag ritat och som är de jag själv ska bygga till mig och min familj och vänner.
/Erik
Väntar som alla andra på element innan jag kan fixa filter. Men det kommer fixas. Ritning kan jag nog lösa i veckan.
/Erik
Sanny_X skrev:Jag tar 2st till av samma surrar jag redan fått.
Amit skrev:... och så hälsar vi alla Reine välkommen till faktisk.se!
Välkommen Reine!
Vee-Eight skrev:Amit skrev:.... och så undrar man ju om du planerat att börja alla inlägg denna vecka med tre punkter?![]()
Reine skrev:Tack tack Amit.
Eftersom jag gillar ljud och musik tror jag att
faktiskt.se kommer att bereda mej en hel del glädje.
Det verkar hänga många kompetenta personer här som
man kan lära av.
Amit skrev:... och jag misstänker att du själv kan bidra en del också ... fast jag avslöjar inget
Det passar bara ikväll... de hämtas på lördag..Stenberg skrev:Kaffekoppen: Lådorna är färdiga, jag kommer med dem när det passar./Marc
Stenberg skrev:Kaffekoppen: Lådorna är färdiga, jag kommer med dem när det passar.
oa51: Det finns att hämta, bara att komma när det passar. Jag kan ju märka upp lådan så du kan hämta den när elementen kommer (& slippa åka en extra gång).
landa: Dina lådor står kvar märkta "landa1" och "landa 2"
/Marc
toffe skrev:Tjena alla,
Jag är på jakt efter pyttesmå högtalare som ska användas i köket
och snubblade över denna tråd.
Vilken av alla varianter är egentligen mest lämpad om jag vill ha ett par
stereohögtalare som låter så bra som möjligt men som också är så små
som möjligt?och är det fortfarande möjligt att få tag på ett par?
Funderade på Ino Audio iP eller A1:or annars men tycker det blev lite dyrt.
2-ch skrev:Finns det någon här som har en bild på en färdig Mupps enligt nagrefs ritning?
niklas skrev:2-ch skrev:Finns det någon här som har en bild på en färdig Mupps enligt nagrefs ritning?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 094#552094
saabkungen skrev:Tjena, skulla vilja beställa 2 st sateliter med vinklad baffel tack.. Skulle vilja få dessa skickade till Skärblacka.. om det går för sig?? Droppa ett PM med konto uppgifter..
Erik_Johansson skrev:
Jag funderade på slitsport men har ännu inte riktigt kommit på ett bra sätt att göra den så snygg som jag vill ha den (med fräst radie längs kanterna). Eftersom höjden på slitsen bara blir 5-6mm max så får man ju inte ner kullagret från ett vanligt frässtål.
/Erik
Amit skrev:Mupparna (får man kalla dem så?!) lät väldigt homogent och bra, pris prestanda måste bli svårslagbart om beställningen av element blir som det är tänkt.
Tänkte dela med mig av reflektioner kring alternativa konstruktioner (muppderivat) som figurerat.
Testade idag följande (piPs, Mupp-surround och a1):
piPs kommernterar jag inte, a1 och Mupp-surrounderna låter inte helt olikt varandra. Mycket svårt att avgöra vilka som är mest korrekta dock. Båda låter ljusare i klangen än piPs, vilket först förvånade mig. Men jag gissar det är effekten av att inte ha full utsträckning nedåt i registret. Det saknade registret gör att övre registret upplevs som betonat. Det kunde möjligen verifieras genom att spela på båda systemen samtidigt (piPs och a1 parallellkopplade) vilket inte upplevdes som "förljusande" i den grad man kunde ha anat att det skulle.
Mupp-surrounderna upplevde jag ha en lätt betoning i övre mellanregistret, jag upplevde dem som lite "hårda" helt enkelt.
OA-51 varianten var inte heller samma positiva upplevelse som Mupplådorna var. Inte lika homogen och jämn ljudbild, och klangligt inte helt balanserade. Fullt njutbart dock!
Fortfarande är dock alla varianter bättre än mycket annat jag har hört. Men man vill ju vara bra, inte bara bättre än någon annan!
Amit
Somnabula skrev:Jag är intresserad av ett par mupps lådor med basport enligt originalritningen om det finns kvar lådor eller om det går att bygga ihop nya (är det dom som låter bäst månne, hur gick det med mätningarna?)
Ett par oa51mini (bantad version) skulle inte vara fel det heller.
HenrikS skrev:Jag kan vara intresserad av lådor till 1 par muppar. Jag vill då ha de lådor som lämpar sig bäst för ett frontsystem till datorn, de kommer alltså stå ganska nära mig och väldigt nära vägg. Kommer komplettera med basmoduler...
Finns det någon som fortfarande grejar lådor? Hör av dig.
Ring Stenberg på 070-7384015TLA skrev:Det finns möjligtvis inte 4st av den grunda slutna satellit-modellen kvar? eller hopp om fler som skall tillverkas...
-Roger- skrev:Hej!
Tänkte börja snickra på ett par mini-OA och se om jag kan få dem lika snygga som de här i tråden! Har en fråga om måtten bara, tidigare i tråden står det 258x180x150 mm, är det ytter- eller innermått? Skulle gissa på yttermått men vill bara kolla...
/Roger
Yttermått.
Om du ändå gör dem själv så kan du nog passa på att öka måtten en
aning. 258x180x150mm är det som blev mest likt BOSSO i volym och
som hade samma proportioner som oa51. Det kan nog vara svårt att få
in rätt mängd dämpning på rätt ställe i de små lådorna så att öka
måtten med 2-3% skulle kanske vara en god ide (gissar jag, men blir
gärna rättad om jag tänker galet), så man klarar sig med lite mindre
dämpmaterial.
Tjockleken på MDFen är 12 mm. Kompensera om du väljer annan tjocklek.
-Roger- skrev:Har kommit en bit på vägen med lådan nu och skall köpa rör till basreflexportarna, var hittar man lättast rör med innerdiametern 30 mm? Har läst ursprungsartikeln och letat runt lite här på forumet men inte hittat nåt. Funkar det med 32 mm avloppsrör (32 mm är antagligen ytterdiameter här...) från närmsta bygghandel eller har ni nåt annat förslag?
Ulew skrev:Finns det några lådor kvar på lager? Jag är främst intresserad av fyra stycken grunda surroundlådor.
:)Stenberg skrev:Nu händer det något på snickerifronten. Jag kommer hyra en plats men är inte igång än.
KarlXII skrev:Stenberg skrev:Nu händer det något på snickerifronten. Jag kommer hyra en plats men är inte igång än.
Hörde jag OA-52....?
Stenberg skrev:KarlXII skrev:Stenberg skrev:Nu händer det något på snickerifronten. Jag kommer hyra en plats men är inte igång än.
Hörde jag OA-52....?
Man kanske ska ta det i Carlsson delen. Det är ju inte ens nära att vara en mupplåda om man nu inte gör en mini OA-52:a.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster