Moderator: Redaktörer
ondisc skrev:Med tanke på att det är väldigt få, om någon, som lyssnat på högtalarna
med de slutgiltiga och modifierade Vifa-elementen blir det inte väldigt svårt
att avgöra om de ska vara filter eller ej?
Rundberg skrev:Hej Richard,
Jag har byggt Muppsen med gamla elementet. Jag tror jag gjorde en tråd där jag beskrev mina lyssningsintryck.
Sammanfattat så tycker jag att BOSSO är en fantastiskt fin liten högtalare som imponerar starkt, givet storlek och kostnad.
I närfält så är den lite påträngande, så om du ska ha den som datorhögtalare, så rekommenderar jag att du bygger dig ett filter. Vid "indirekt" lyssning så stör inte den lilla höjningen alls, så om det är en kökshögtalare eller liknande du tänkte bygga, så anser jag inte att filtret är alls lika viktigt. Jag ska själv bygga ett filter till mina som jag byggt (de svarta) eftersom jag ska ha dem på arbetsbordet i min källare. De som jag ska ha i köket kommer jag nog inte att ha något filter till.
Det är i alla fall mina 0,02$.
Ja just det, glöm inte lägga upp bilder på bygget!
MVH
/Mattias
Karl_Banan skrev:Jag håller på att bygga ett par mupps med de gamla elementen. Tyvärr är lådorna snart färdiga och inga bilder tagna.Har givetvis inte hört mina än och ej heller några andra så lyssningsintryck kommer.
De är byggda i sluten låda på ca 2.5l och skall användas delade vid lämplig frekvens mot ett par basmoduler som inte är framtänkta än. Jag kommer implementera filtret med lite mer mellanregisterdämpning. Jag hr inte byggt enligt den "sneda" formen utan som en standard rektangulär låda.
Det ska minst sagt bli spännande att se hur det kommer att låta...
ollebolle skrev:De nya elementen är ju lite ändrade. Inte så stor ändring har jag förstått, men jag har för mig att det var något med motorn, samt att nya färgen är svart...
Jag tänker att det skulle kunna ge en lite annorlunda tonkurva och att man får ta fram ett nytt filter, eller ännu bättre: man slipper filter![]()
Vi får se hur det går. Det är ett kul projekt det här
slockna skrev:Jag har uppfattat det som att den lutande baffeln skulle kompensera för påträngandeheten i det övre mellanregistret genom att off-axis-tonkurvan var lite rakare.
Det gäller då en äkta bosso med 25gradig baffellutning
niklas skrev:Jag tror inte att det skulle vara någon nackdel att dela dem ännu högre, typ 120 Hz, om du har möjlighet till det. Kör du dem delat så är det inte heller lika stor risk att du spelar sönder dem. Kapaciteten i basområdet är helt klart akilleshälen för fullregistervarianten. Men du låter nöjd i alla fall, kul tycker jag!
Karl_Banan skrev:Kan du spela så starkt du önskar med högtalarna delade vid 80Hz eller 120Hz?
När jag spelar för starkt så tjoffar det ganska ljudligt men det låter inte alls ansträngt den sista biten innan det slår igenom. Konen fladdrar ganska friskt dock
Men inte ändrades utseendet välRichard skrev:Jag väntar ett tag med bilder, tills elementen spelats in ordentligt. Jag tyckte nog mig höra att klangbalansen ändrades något under de två första timmarna.
2-ch skrev:Filterkostnad?
-Martin- skrev:Snyggt!
Ett tips kanske kan vara att göra en liten "markerad" avfasning av panelbitarna med en spetsig pinfräs. Gör att man slipper lägga ner så himla mycket arbete på att få snygg sammanfogning. Naqref har gjort det på någon av sina alster. Tror det var 2,5-vägarna (som inte är klara...)
/M
+1Bill50x skrev:Richard skrev:Ja- basporten blev inte estetiskt helt vacker. Jag funderar på att göra som du föreslog, om tiden räcker till...
Jag skulle runda av framkanten samt måla all synlig plast i svart.
/ B
-Martin- skrev:Snyggt!
Ett tips kanske kan vara att göra en liten "markerad" avfasning av panelbitarna med en spetsig pinfräs. Gör att man slipper lägga ner så himla mycket arbete på att få snygg sammanfogning. Naqref har gjort det på någon av sina alster. Tror det var 2,5-vägarna (som inte är klara...)
/M
DIRAVI skrev:Skall man isåfall behålla den plana ytan på baffeln lika stor som orginalet, och göra kanterna utanför så att säga? eller skall man behålla yttermåpttet, och ta bort material från baffeln?
nolimitsoya skrev:DIRAVI skrev:Skall man isåfall behålla den plana ytan på baffeln lika stor som orginalet, och göra kanterna utanför så att säga? eller skall man behålla yttermåpttet, och ta bort material från baffeln?
Baffeln ska ju vara precis lika stor som innan, så jo, lådorna ska göras bredare än enligt orginalritning. Det kan man ju kompensera genom att göra dem lite grundare istället så slipper man utstickande baffelkanter.
DIRAVI skrev:Jag förmodar att han menade att de blev djupa upprätade, och att det skulle vara att föredra att göra dem bredare/högre med fasad kant för att minska djupet...
Bill50x skrev:Richard skrev:Ja- basporten blev inte estetiskt helt vacker. Jag funderar på att göra som du föreslog, om tiden räcker till...
Jag skulle runda av framkanten samt måla all synlig plast i svart.
/ B
DIRAVI skrev:En liten fråga.
Att att behålla baffelns mått, samt volym och avstämning, men ändra vinklar till ett rätblock, så som det är gjort på de bilder här ovanför.
Vad kan det göra för skilnad ljudmässigt, uppför den sig annorlunda med annat avstånd från baffeln till bakkant, till vägg. Olika vinklar på väggarna "runt hörnen" med mera.
Gör det skilnad rent ljudmässigt om man fasar av kanterna på baffeln, 45 grader eller radie?
Skall man isåfall behålla den plana ytan på baffeln lika stor som orginalet, och göra kanterna utanför så att säga? eller skall man behålla yttermåpttet, och ta bort material från baffeln?
Altså, vad säger gängse teorier?
Maarten skrev:Radie/avfasning ger förhållandevis små skillnader. Rätblock kan ge lite annorlunda reflex om man placerar dem nära vägg (samma avstånd från baffelkant).
Sedan försvinner vinklingen, dock kan man förstås vinkla hela högtalaren.
Sammantaget tror jag att skillnaderna går att leva med.
Maarten skrev:Radie/avfasning ger förhållandevis små skillnader. Rätblock kan ge lite annorlunda reflex om man placerar dem nära vägg (samma avstånd från baffelkant).
Sedan försvinner vinklingen, dock kan man förstås vinkla hela högtalaren.
Sammantaget tror jag att skillnaderna går att leva med.
Densen skrev:Tänkte bara efterfråga intresset av "snickartillverkade" Mupps-lådor.
Jag har bett "snickaren" ta fram ett par lådor i körsbärsfaner.
Snickarens OA51 kloner kan beskådas i denna tråd som referens.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=25961&start=120
Priset lär inte bli högt p.g.a. att dessa lådor är så mycket enklare att tillverka än OA51 klonerna.
Richard skrev:Bill50x skrev:Jag skulle runda av framkanten samt måla all synlig plast i svart.
Ja, om jag hade verktygen till det, ek är hårt.
MagnusÖstberg skrev:Man är faktiskt känslig för ytterst små förändringar. Du kanske skulle ha orginalfiltret med bara sänkning på någon db (vilket är rätt mycket) i det området. Själv kommer jag labba rätt ordentligt med bara motståndskretsen tills jag är nöjd...kommer hamna någnstans mellan 1 och 2, 7 ohm..
Har du provat filter på elementet?phon skrev:Mycket mer dist, låter illa och skrikigt. Jag jobbar på det ....
phon skrev:Jag får det till 158,93 mm med den vinkeln. Då har nog Richard vilseletts av just måttet 144 mm, precis som jag gjorde. Man måttsätter väl inte i perspektiv .... ojojoj ....![]()
På andra ledden är faktiskt baffeln 224 mm, den lutar ju inte på den ledden. Richard har det måttet på sin baffel.
För att få en korrekt ljudjämförelse så kan han väl kleta dit två lister som är 7 mm breda, en på varje långsida. Men, jag undrar om dessa millimetrar verkligen kan utlösa detta ramaskri om förändrad återgivning.
Jag är ytterligt tveksam, men två lister löser problemet med ramaskriet.
[/quote]För övrigt tycker jag inte att elementet låter särskilt bra alls, jämfört med Ino F38 amb som jag också har. Mycket mer dist, låter illa och skrikigt. Jag jobbar på det ....
MagnusÖstberg skrev:Har du provat filter på elementet?phon skrev:Mycket mer dist, låter illa och skrikigt. Jag jobbar på det ....
Den vinklade lådan gör ju att man lyssnar lite off-axis där tonkurvan är jämnare, men jag fick till det mycket bättre med filter på.
Har faktiskt inte jämfört med F38 eftersom iÖ ändrat filtret på högtalaren det sitter i och jag har inte justerat det.
phon skrev:
Jag har precis (i förra veckan) avslutat en mätserie för att försöka göra nya filter till mina "muppisar", jag tror att det kanske går att få till nåt.
Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...phon skrev:Dom är dessutom delade runt 100 Hz, så det blir inte så stor belastning på just 4-tummarna nere i basen heller. I dom lådorna sitter faktiskt ett seriefilter, det brukar jag sällan använda mig av..
MagnusÖstberg skrev:Lite OT:Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...phon skrev:Dom är dessutom delade runt 100 Hz, så det blir inte så stor belastning på just 4-tummarna nere i basen heller. I dom lådorna sitter faktiskt ett seriefilter, det brukar jag sällan använda mig av..
Dom här, 8$ varianten, skulle vara kul att prova i en MTM variant från 300hz till 3Khz med den här diskanten. Under 300hz får man väl komplettera med nått kul
Billigt och smutt...
Ja, fast dom är redan levererade och installerade tillsammans med sin bas, och den går inte upp till 300 Hz.MagnusÖstberg skrev: Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...
phon skrev:Jo, jag använder en del olika filter också, flera varianter, varav en variant är omkopplingsbar med en switch på baksidan.
Nu har jag ju inga riktiga Mupps, elementen sitter i dels microPlutten (från Bamsetävlingen), dels i mina miniGurusar.
Dessutom har jag dem i ett par D´Appolitisar, alltså två basar och en diskant i varje låda. Dom låter faktiskt rätt bra, men där sitter en piP-diskant i mitten också, så disten är nog hyfsat under kontroll i diskanten iaf.
Dom är dessutom delade runt 100 Hz, så det blir inte så stor belastning på just 4-tummarna nere i basen heller. I dom lådorna sitter faktiskt ett seriefilter, det brukar jag sällan använda mig av.
Jag har precis (i förra veckan) avslutat en mätserie för att försöka göra nya filter till mina "muppisar", jag tror att det kanske går att få till nåt.
Annars har jag ett par olika andra lösningar på G också, vi får se. Det är egentligen inget prioriterat, jag har inget behov av högtalarna, det är bara på lek.
Fast lite sugen är jag allt på dom däringa gruppköpsbasarna, dom skulle ju vara moddade på nåt sätt.
.
Det skall vara en lite dåphon skrev:Ja, fast dom är redan levererade och installerade tillsammans med sin bas, och den går inte upp till 300 Hz.MagnusÖstberg skrev: Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...
Men som mid i en liten trevägare .... ?
-mattias- skrev:Hej alla!
Jag hade tänkt bygga två st Mupps-högtalare efter Nagrefs orginalritning.
Är det ok att använda elementet Vifa TG9FD-10-04?
Jag har läst igenom alla trådar om mupps-högtalarna här på forumet, och fått intrycket av elementet blivit modifierat av tillverkaren men behållit samma beteckning?
Alltså om man beställer Vifa TG9FD-10-04 idag, så får man inte samma element, som är specat på LTS hemsida?
Hälsn
Mattias
2-ch skrev:2. Den andra lyssningen var vid datorn placerade på bordet direkt intill skärmen (i hörn).
Inte alls lika kul, ljudbilden hamnade för långt ner. Basen blev luddigare.
niklas skrev:2-ch skrev:2. Den andra lyssningen var vid datorn placerade på bordet direkt intill skärmen (i hörn).
Inte alls lika kul, ljudbilden hamnade för långt ner. Basen blev luddigare.
Hur hade du dom placerade? Liggande med elementen pekandes svagt uppåt (blir det 30 grader?) borde kanske hjälpa till något.
-mattias- skrev:Hej!
Jag har två st frågor som dykt upp under bygget!
(orginal mupps, basreflex)
1.
Vilken kabel kan jag ha som internkablage?
Jag har aldrig fattat om det är särskilda kablar, eller om det är samma typ av kabel man drar mellan stereo/högtalare.
Vilken kabelarea behövs?
Hade tänkt köpa från Hifikit.
2.
Behöver basröret ha en "tratt" på insidan också?
Eller hänger basröret fritt i luften på insidan, och endast fixerat i fronten?
Såg nämligen den här bilden på en annan bosso-variant
Hälsn
Mattias
phon skrev:Jag får det till 158,93 mm med den vinkeln. Då har nog Richard vilseletts av just måttet 144 mm, precis som jag gjorde. Man måttsätter väl inte i perspektiv .... ojojoj ....![]()
På andra ledden är faktiskt baffeln 224 mm, den lutar ju inte på den ledden. Richard har det måttet på sin baffel.
Så gjorde jag med. Larsen säljer annars en mycket tunnare tätningslist som kan rekommenderas till projektet.peetwa skrev:Skär av listen så den blir smalare och sätt den på elementet istället för på lådan.
PDF:en från LTS hemsida skrev:Observera att dämpmaterialet inte
skall tryckas mot bakvägg, utan ta
stöd mot sidoväggar och placeras
direkt bakom elementet. Storleken
på skivan är lämpligen 130 * 130 *
90 mm (B*H*D)
MagnusÖstberg skrev:Dom skall ligga ner
ollebolle skrev:Finns det någon "officiell" ritning för surround-versionen?![]()
Jag har förstått att de som byggt har gjort slutna lådor, men de verkar se ut lite olika...
Naqref skrev:Har man dom stående så bör man nog ha det filter som finns till dom. Lägger man dom ner så minskar behovet rätt mycket. Dessutom blir de lite ortho då oxå.
bomellberg skrev:3. Bygg i vilken tjocklek du vill bara innermåttet uppnås.
ollebolle skrev:bomellberg skrev:3. Bygg i vilken tjocklek du vill bara innermåttet uppnås.
Väljer du tjockare material blir ju även baffeln större. Jag vet inte om det gör så mycket dock. Stenberg, Kaffekoppen och gänget byggde ju ett gäng lådor i 16mm mdf och de verkar väl inte missnöjda
De andra frågorna var också intressanta!
Jag har ju byggt två Mupps som står hemma hos en vän. Han vill ha stativ med. Jag funderar på att bygga 50cm höga, för det blir snyggt hemma hos honom, och 50cm verkar vara en "normal" stativhöjd.
Funkar?
Jo, att fanera är trots allt lättare. Det går med lite jobb att få snyggt för en amatör, men att måla är totalkört att få perfekt!ollebolle skrev:Lite märkligt fanérval kan tyckas, men det berodde på att jag hade en massa bok hemma och tyckte att det var synd att låta det ligga.
Dessutom slapp jag måla, men att fanéra är väl kanske inte lättare...
Nahaz skrev:ollebolle:
Skulle du kunna förklara hur du rundade porthålet med fräsen. Frihand eller guidade du fräsen på något sätt? Jag vill också men vågar inte : )
Nahaz skrev:ollebolle:
Skulle du kunna förklara hur du rundade porthålet med fräsen. Frihand eller guidade du fräsen på något sätt? Jag vill också men vågar inte : )
ollebolle skrev:Har för mig att det var Paa som skrev att optimal rundning är inte för stor, och inte för liten
paa skrev:Olles portände ser fin ut, och det är säkert inte borkastat arbete.
Är det fasat eller rundat något på insidan också? (Det borde det helst vara).
2-ch skrev:paa skrev:Olles portände ser fin ut, och det är säkert inte borkastat arbete.
Är det fasat eller rundat något på insidan också? (Det borde det helst vara).
Räcker det med en sån minimalistisk rundning!? Den var ju mycket snyggare än min som har en mdf bit på insidan och rejält tilltagen rundning framtill. Helt i onödan alltså?
2-ch skrev:paa skrev:Olles portände ser fin ut, och det är säkert inte borkastat arbete.
Är det fasat eller rundat något på insidan också? (Det borde det helst vara).
Räcker det med en sån minimalistisk rundning!? Den var ju mycket snyggare än min som har en mdf bit på insidan och rejält tilltagen rundning framtill. Helt i onödan alltså?
Ännu ett i raden av misstag från min sida vid mupparnas tillkomst. Här har ni andra en checklista på hur ni inte ska göra.
1. Har dom stående, utan filter.
2. Inget uttaget i baffeln runt elementets insida.
3. 130mm rör. Rätt eller fel?
4. Ej rundat rör på insidan.
5. Riktigt ful yta
6. Och nu ytterligare en miss i att dom kunde blivit snyggare utan den stora avrundingen vid porten.
Att det kan få plats så många misstag på en så liten högtalare.
Det är egentligen nu man skulle börjat tillverkningen![]()
Märkligt nog låter mina alldeles förträffligt trots alla misstag från min sida.![]()
![]()
bomellberg skrev:2-ch! Av dina sex misstag tänker jag kopiera nr 1, 5 och 6. Kanske tom 3.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Självklart ska de stå upp. Då ser de ju bäst ut!
Mina ska stå högt uppe på våra köks-överskåp. Jag tror att det kvittar hur jag ställer dem.
n3mmr skrev:....
Kontakterna är ett j-a elände: så pass att jag funderar på en anslutningsbrunn, typ dom som Hifikit har. Men dom är så j-a stora!
Finns det nåt sätt att anordna kontaktering så att:
anslutningen kan placeras så att vilken sida som helst kan tryckas dikt mot vägg
kontakterr och sladd försvinner helt ur sikte.
.
Stenberg skrev:Om man behöver fasa insidan vet jag inte men det är ju inte jättemycket material som skruvarna ska dra i så man kan ju försöka vara försiktig.n3mmr skrev:....
Kontakterna är ett j-a elände: så pass att jag funderar på en anslutningsbrunn, typ dom som Hifikit har. Men dom är så j-a stora!
Finns det nåt sätt att anordna kontaktering så att:
anslutningen kan placeras så att vilken sida som helst kan tryckas dikt mot vägg
kontakterr och sladd försvinner helt ur sikte.
.
Förslag 1:
Hifikits minsta terminal infälld. En urfräsning/ursågning som ger ett spår lika djupt som kabeln är tjock.
Förslag 2:
Borra ett hål genom en kant eller ett hörn och dra kabeln direkt till elementen. Lite tätning på det så blir det nog bra.
Rundberg skrev:Jag tror att det är den här Stenberg syftar på:
Den heter ANP5 och är väldigt liten i verkligheten, jag har dem till mina. Om man fäller in den och inte använder bananer så blir det helt platt på baksidan.
Fixade bildlänken. /Bosse
n3mmr skrev:
Förslag 1: vilken terminal menar du? en av de fyrkantiga eller en av de runda?
bomellberg skrev:Aha! De finns på Jula!
Då blir det sådana för mig också!
EDIT: Hittade inte den på Julas hemsida. Däremot denna:
Naqref skrev:Så här står mina. De har inget filter heller.
Rundberg skrev:Vilken version av elementet har du i de där?
Rundberg skrev:Naqref skrev:Så här står mina. De har inget filter heller.
<Bild på MUPPS med svart element>
Vilken version av elementet har du i de där?
annan medlem:
Ännu ett i raden av misstag från min sida vid mupparnas tillkomst. Här har ni andra en checklista på hur ni inte ska göra.
1. Har dom stående, utan filter.
2. Inget uttaget i baffeln runt elementets insida.
3. 130mm rör. Rätt eller fel?
4. Ej rundat rör på insidan.
5. Riktigt ful yta
6. Och nu ytterligare en miss i att dom kunde blivit snyggare utan den stora avrundingen vid porten.
-mattias- skrev:Sorry PAA, jag har rättat till det nu.
2-ch skrev:paa skrev:Olles portände ser fin ut, och det är säkert inte borkastat arbete.
Är det fasat eller rundat något på insidan också? (Det borde det helst vara).
Räcker det med en sån minimalistisk rundning!? Den var ju mycket snyggare än min som har en mdf bit på insidan och rejält tilltagen rundning framtill. Helt i onödan alltså?
Ännu ett i raden av misstag från min sida vid mupparnas tillkomst. Här har ni andra en checklista på hur ni inte ska göra.
1. [s]Har dom stående, utan filter.[/s] som Naqref*
2. [s]Inget uttaget i baffeln runt elementets insida.[/s] som Stenberg*
3. 130mm rör. Rätt eller fel?
4. Ej rundat rör på insidan.
5. [s]Riktigt ful yta[/s] som -mattias-
6. [s]Onödigt stor avrunding av porten.[/s] som Naqref*
7. Banankontakter bak så att dom inte står dikt mot vägg.
Att det kan få plats så många misstag på en så liten högtalare.
Det är egentligen nu man skulle börjat tillverkningen![]()
Märkligt nog låter mina alldeles förträffligt trots alla misstag från min sida.![]()
![]()
*Edit. Ett par gånger efter att ha läst mer i tråden.
bomellberg skrev:I den slutna varianten vet jag ej. BR ska ha två skivor vilandes ovanpå br-röret.
Min fråga: Hur har ni gjort hålen för element och rör? Hålsåg?
bomellberg skrev:Grymmaste presenten på presentbordet! Du kan vara stolt!
petersteindl skrev:Misanplass, måste du inte fräsa ut vid nyckelhålen för att skruvskallen skall få plats?
Aerob skrev:...alternativt kan du kanske bara lägga en liten distans bakom beslagen?
bomellberg skrev:Aerob skrev:...alternativt kan du kanske bara lägga en liten distans bakom beslagen?
Men då blir de kanske inte dikt an mot väggen.
bomellberg skrev:Aerob skrev:...alternativt kan du kanske bara lägga en liten distans bakom beslagen?
Men då blir de kanske inte dikt an mot väggen.
misanplass skrev:Jodå, men det blir borrning istället. Jag är inte så hemma på fräsning ännu....
misanplass skrev:bomellberg skrev:Aerob skrev:...alternativt kan du kanske bara lägga en liten distans bakom beslagen?
Men då blir de kanske inte dikt an mot väggen.
Bra förslag Aerob, jag tror att några borrhål under beslaget kommer att fungera.
Nedsänkningen utav beslagen är för att högtalarna skall kunna placeras kloss emot vägg precis som bomellberg nämnde.
Kanske vore idé att fräsa några spår för kabel när jag ändå är igång, t.ex ett spår under terminalen i form av ett kors?
petersteindl skrev:misanplass skrev:Jodå, men det blir borrning istället. Jag är inte så hemma på fräsning ännu....misanplass skrev:bomellberg skrev:Aerob skrev:...alternativt kan du kanske bara lägga en liten distans bakom beslagen?
Men då blir de kanske inte dikt an mot väggen.
Bra förslag Aerob, jag tror att några borrhål under beslaget kommer att fungera.
Nedsänkningen utav beslagen är för att högtalarna skall kunna placeras kloss emot vägg precis som bomellberg nämnde.
Kanske vore idé att fräsa några spår för kabel när jag ändå är igång, t.ex ett spår under terminalen i form av ett kors?
Jasså, nu kan du fräsa![]()
![]()
![]()
/Peter
bomellberg skrev:misanplass, fick du klarhet i om det ska vara dämpning i de slutna varianterna? Jag har inte hittat info om det någonstans.
Vem som helst får svara!
misanplass skrev:Dags för slutna bomellberg?
bomellberg skrev:misanplass skrev:Dags för slutna bomellberg?
Ja, i alla fall för ett par av mina kollegor.
ollebolle skrev:Snyggt hantverk!Antar att det är 4 surrounder, och två vanliga.
Jag ska nog bygga ytterligare ett par basreflexmuppar till till mig. Det är ju så roligt
niklas skrev:Chopha skrev:Tack för svaret!
Men då blir det istället två stycken seriekopplade Mupps per bakkanal.
Har läst på lite men jag har ändå några frågor:
1. Det brukar rekommenderas att man kör med slutna lådor bak, men varför?
2. Bör jag eller bör jag inte göra ett delningsfilter till högtalarna? Har läst att den får olika frekvensåtergivning med olika motstånd, men vad passar bäst till bakhögtalare som inte spelar riktat mot lyssnaren?
Mvh...
/Christopher
Frågor ang. Mupps bör kanske tas i en egen tråd, men jag svarar här i alla fall.
Om du tänkt bygga 8 st för 7.1 (2xSL, 2xSBL, 2xSBR, 2xSR) så tycker jag istället du ska koppla 3+1+1+3. Om du menade för 5.1 så tycker jag det låter som en bra idé med 2+2.![]()
1. Därför att de inte behöver gå så djupt i frekvens och de slutna lådorna kan göras betydligt mindre.
2. Det är egentligen inget delningsfilter, men skitsamma... Jag tyckte inte att det behövdes till surrounderna som fått tjänstgöra tillsammans med pi60 utan att jag stört mig på något. Om man däremot bygger basreflexvarianten och skall använda dessa till frontar där man är mer noggrann så tycker jag det kan vara på sin plats. Filtret fördyrar högtalarna ganska mycket, procentuellt sett...
andershelin skrev:Går elementen fortfarande att få tag i? Någon adress på hemsida?
Anders
andershelin skrev:Såg den sidan efter mitt inlägg...tillkommer tull och annat förutom frakten?
Anders
andershelin skrev:Har i dagsläget två stycken Ino Audio a-2.
Tycker de är alldeles för dyra för att jag skall köpa fler...funderar därför på att byta till sex stycken Mupps.....vad tycker ni? Är det dumt? Jag har Ino Audio pi60 som fronthögtalare.....
Anders
Aerob skrev:Jag köpte träkrukor från Ikea som jag sedan kapade av i vinkel och monterade en baffel på, snabbt och billigt..
Nahaz skrev:Anders, var i Sverige bor du?
Jag har både element och färdigbyggda lådor som ligger och samlar damm och funderar på att göra plats för annat.
Nahaz skrev:Anders, var i Sverige bor du?
Jag har både element och färdigbyggda lådor som ligger och samlar damm och funderar på att göra plats för annat.
Jag skickade min ritning via mail till dig! Du får gärna lägga upp den på nätet om du har tillgång till serverutrymme någonstans! Det har inte jag längreekkove skrev:Länken till Ollebolles ritning finns på sid. 4 i denna tråd men funkade visst inte heller just nu.
Ove
Lasse- skrev:Hej jag skulle vara intresserad av att bygga mig ett par
sådanna här högtalare
av den här sorten men jag undrar om det finns någon ritning som
man skulle kunna skriva ut på papper?Men då är det den
rektangulära
varianten i ek tror jag att jag såg som jag vart intresserad av
mvh Lasse-
Richard skrev:slockna skrev:Jag har uppfattat det som att den lutande baffeln skulle kompensera för påträngandeheten i det övre mellanregistret genom att off-axis-tonkurvan var lite rakare.
Det gäller då en äkta bosso med 25gradig baffellutning
Ja, och de jag bygger nu är inte med lutande baffel, dock med exakta baffelmått och internvolym på 3,7 l. Ingen helt " äkta" bosso, med andra ord.
ekkove skrev:Länken till Ollebolles ritning finns på sid. 4 i denna tråd men funkade visst inte heller just nu.
Ove
Chopha skrev:Finns det någon anledning att bygga slutna Muppar istället för portade att ha som bakkanaler?
Är någon av de två varianterna bättre än den andra?
Storleken på högtalarna spelar ingen roll (har ingen fru).
ollebolle skrev:Den har ju inte alls samma baffelmått![]()
Richards baffel är 144mm bred. Naqrefs baffel är ung 159mm bred.
En vinklad baffel blir ju förstås längre!
Skillnader finns alltså, men om det låter olika vet jag inte.
Var inte Naqrefs avsikt med den vinklade baffeln att man skulle avlyssna högtalaren lite off axis för att få trevligast kurva?
Chopha skrev:Ehmn...
Chopha skrev:Finns det någon anledning att bygga slutna Muppar istället för portade att ha som bakkanaler?
Är någon av de två varianterna bättre än den andra?
Storleken på högtalarna spelar ingen roll (har ingen fru).
Chopha skrev:Ehmn...
Chopha skrev:Finns det någon anledning att bygga slutna Muppar istället för portade att ha som bakkanaler?
Är någon av de två varianterna bättre än den andra?
Storleken på högtalarna spelar ingen roll (har ingen fru).
Stone skrev:Skall använda 2 st mupps element som takhögtalare i badrum. Eftersom jag garanterat inte kommer sätta in basar har jag tänkt mig ett bygga portade.
Är det ok att porta dem ut i isoleringen i innertaket? (inte packat rätt fluffigt)
Vilken längd på röret skall jag ha om jag använder 75 mm rör?
Bättre med snabbt än exakt svar då jag har tagit ett glas vin och snickrar fö fullt.
henriq skrev:Är det månne ett par Cyburgs Needle?
MagnusÖstberg skrev:
Däremot måste jag säga att båda kan spela överraskande starkt, nästan overkligt starkt delade mot basmoduler sett till sin storlek. Men det är ju en definitionsfråga, vi pratar ju fortfarande om ett 3,5" element![]()
Och filter till MUPPS tycker jag gör en avgörande skillnad. Det är verkligen värt att investera i det trots att det kan kännas märkligt att i förhållande till elementkostnaden lägga till så "mycket" pengar.
Det finns förövrigt filter i PIX också.
talibankocken skrev:Har både verktyg och tid för att bygga dem. samt att jag vet vad som krävs för att få ett bra ytskick. är elektriker så har inte tummen mitt i handen. samt att jag har byggt basmoduler mm tidigare.
pgmj skrev:talibankocken skrev:Har både verktyg och tid för att bygga dem. samt att jag vet vad som krävs för att få ett bra ytskick. är elektriker så har inte tummen mitt i handen. samt att jag har byggt basmoduler mm tidigare.
Jamen dåså. Du kommer att bli nöjd, tror jag. Det är en liten högtalare som presterar långt mer än man kan ana. Jag handlade element, basreflexrör och anslutningspanel från www.europe-audio.com till skapliga priser. Köpte iofs delar till 10 st...
BR-30HP
Bass reflex tube 6.6cm²
ST-930
Spring-loaded speaker terminal
TG9FD10/04
Vifa 3 1/2" full range driver
Richard skrev:...
Naqref har konstruerat den.
Konstruktionen finns här:
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/Mupps.pdf
och här:
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/Molt2008_2_Mupps[1].pdf
...
Chopha skrev:Jag har på nytt tagit upp idén om muppar som bakkanaler så troligtvis kommer även jag att bygga ett par. Har snackat med en finsnickeriverkstad som kan tänka sig bygga kabinetter åt mig, två polare och kanske även farsan.
Chopha skrev:Update:
De basreflexrören fanns inte på lager och nästa batch de får in är sex stycken, vilket inte räcker. Är det någon som kan tipsa om basreflexrör av rätt diameter?
Stone skrev:Dock är de inte uppmärkta så jag undrar vilken/vilka färgkoder som är ok för filter till slutna mupps.
Nasjo skrev:Vad rekommenderas för filter?
Kalejdokom skrev:Nasjo skrev:Vad rekommenderas för filter?
Det här kanske:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=233
Morgan skrev:Tack för tipset. Dem köper jag på studs!
Edit: Jag fick dem! Gött att slippa bygga själv. Nu behöver jag bara lacka om dem i svart när det blir biodags.
Edit2: Det var tydligen mycket tajt - jag var minuterna före en annan snubbe. Tack än en gång för tipset!
Tomas skrev:Slit dem med hälsan!
MagnusÖstberg skrev:Har inte spelat sönder några, men det låter illa innan, tillräckligt för att jag skall sänka ljudet.
Spelar man dem delade mot basmoduler kan man nästan tappa hakan över hur starkt de där kan spela.
Kalejdokom skrev:Nasjo skrev:Vad rekommenderas för filter?
Det här kanske:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=233
talibankocken skrev:I väntan på element + lådor så kollar jag på förstärkare.
Står just nu mellan tripath byggen baserat på ta2020-20 eller ta2024. Orkar en ta2024 med 2x15w att driva mupparna med normal lyssnings volym? Ska anslutas till en imac och bara ge bättre ljud än den inbyggda skiten. Kollar även bara mest på kvällen så är inte överdrivet högt som det ska låta när vi ser på film/serier.
nuffe skrev:Kalejdokom skrev:Nasjo skrev:Vad rekommenderas för filter?
Det här kanske:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=233
Innehåller filtret verkligen så många komponenter?? Är inte
motstånden som sitter i serie med spole och konding respektive
komponents seriemotstånd?
Jag vill bara ha fram ett klarläggande så inte man inte köper
för många komponenter.
Henrik
Tomas skrev:talibankocken skrev:I väntan på element + lådor så kollar jag på förstärkare.
Står just nu mellan tripath byggen baserat på ta2020-20 eller ta2024. Orkar en ta2024 med 2x15w att driva mupparna med normal lyssnings volym? Ska anslutas till en imac och bara ge bättre ljud än den inbyggda skiten. Kollar även bara mest på kvällen så är inte överdrivet högt som det ska låta när vi ser på film/serier.
Det kommer räcka alldeles utmärkt.
claes_gewalli skrev:Hej!
Jag och en bekant funderar på att bygga os A1 liknande mupps, slutna då.
Jag har suttit rätt länge och räknat på innervolym på lådan men min matte är tyvärr inte den bästa
Min bekant hittade mått på något forum och jag skulle vilja ha lite hjälp med att räkna ut innermåtten.
1,2 liter innervolym är väl lämpligt för slutna mupps?
Hur jag nu ska beskriva måtten...
Lådan är med vinklad baffel.
150mm bred, 150mm hög, djup i överkant 60mm, djup i underkant 90mm
Materialtjocklek vi tänkte lägga oss på är 8mm, vilket borde räcka för dessa små högtalare.
Måtten är alltså yttermått!
Är det någon som skulle kunna hjälpa till att beräkna lådans innermått?
claes_gewalli skrev:Jag och en bekant funderar på att bygga os A1 liknande mupps, slutna då.
Empa skrev:claes_gewalli skrev:Jag och en bekant funderar på att bygga os A1 liknande mupps, slutna då.
Jag har ett halvfärdigt projekt i källaren som ska bli liknande Aerobs.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29093&postdays=0&postorder=asc&start=238
ollebolle skrev:Har tidigare byggt basreflex-mupps efter originalritning.
Nu har jag byggt fyra slutna också!
Funderar på att istället lägga en fjutt-tunn sträng silikon istället. Vad tror ni om det?
Kommer såklart vänta på att silikonet härdar först så man inte limmar fast elementet
Eller tror ni elementet tätar som det är utan tätning?
blixten_no1 skrev:Jag delade min list på hälften.
Använde mej av hifikits list.
ohman92 skrev:Hejsan! Har tänkt att bygga ett par mupps till altanen för musiklyssning. Vilken "modell" är lämpligast för mig att bygga? Jag gjorde en ritning av originalmodellen på google sketchup.
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... revstart=0
Är den korrekt?
Jag vill göra det så smidigt som möjligt för mig eftersom mina snickarkunskaper och tillgång till verktyg och maskiner inte är den bästa. Så kom gärna med förslag på vilken modell som passar mig bäst.
Tack på förhand
+-||--||-+
| |
---+ +---
| |
+---||---+
+---||---+
| |
---+ +---||---
| |
+---||---+
Anders_A skrev: Tja.
Det här är väl inte en MUPPS-specifik fråga egentligen, men vill bara kolla så jag inte gör åt skogen när jag ska bygga filter i mina.
Visst kan man få till 18 mikrofarad genom att ta tre kondensatorer på 12 mikrofarad och parallellkoppla den ena med de andra två i serie?
Såhär alltså:
- Kod: Markera allt
+-||--||-+
| |
---+ +---
| |
+---||---+
MagnusÖstberg skrev:
- Kod: Markera allt
+---||---+
| |
---+ +---||---
| |
+---||---+
paa skrev:
Var hittar man 2.5 ohms motstånd?
Rdna skrev:Mina 6 A1-kloner har varit klara i några veckor nu. Jag vet inte om jag är särskilt nöjd med hur de låter. Jag är däremot nöjd med resultatet av själva bygget, särskilt med tanke på att det var mina första högtalare och mitt första försök till finsnickeri
Jag har testat att vända dem upp-och-ner för att se hur det påverkar ljudet, och då blir diskantnivån alldeles för hög och de låter vasst. Det främsta paret sitter ungefär tre decimeter ovanför huvudhöjd, vilket kanske är för högt, men när jag har experimenterat med att placera dem lägre det inte alls samma känsla av att ljudet omringar lyssnaren. Dessutom blir det då hyperkänsligt var man sitter i soffan. Förflyttning ett par decimeter i sidled gör att man enbart hör ljudet från den närmaste högtalaren.
Jag experimenterar vidare.
(De fungerar mycket bättre än ett par Mirage Nanosat Prestige som jag lånade hem från jobbet. Med tanke på att totalkostnaden för sex av dessa kloner var ungefär samma som styckpriset på Nanosat får man väl ändå säga att jag fick mycket för pengarna)
Chopha skrev:Använder du de klassiska Muppselementen "TG9FD-10-04" så är de på 4 Ohm och då skulle jag rekommendera att köra dem seriekopplade så att du får ett sammanlagt motstånd på 8 Ohm.
I Parallell så blir det 2 Ohm och många förstärkare blir griniga vid de värdena.
/Christopher
Jag fann resultatet bäst med 2,5 ohm.Rdna skrev:Jag har 3 ohm i mitt filter. Jag tycker de låter lite för snälla, så jag skall testa att minska resistansen en aning.
Jag kör mina seriekopplade tre per kanal. Men så har jag ju en heeeelt annan förstärkare än dig. SR5006
Anders_A skrev:Att kalla allt som använder det där elementet för Mupps är väl egentligen inte riktigt rättvist mot Naqrefs konstruktion?
Anders_A skrev:Att kalla allt som använder det där elementet för Mupps är väl egentligen inte riktigt rättvist mot Naqrefs konstruktion?
Det är väl specifikt hans konstruktion, den vanliga med basreflex och lutande baffel för off-axis-lyssnande som heter mupps? Resten väl bara random-högtalare som använder det där elementet?
Maarten skrev:Spridningne beror i huvudsak på elementet, i viss mån baffel och placering (väggnära eller ej). Elementet har en viss riktverkan i diskanten. Baffel påverkar tonkurva
RobNB skrev:Har sett lite olika Mupps och undrar vilka skillnader det är på dom.
Personligen så gillar jag dom som ser ut som a1 (utseendet så att säga).
Tacksam om ni skriver deras skillnader.
Portad Vs sluten. Olika utformade konstruktioner...
Tror att 6st blir bra i mitt fall som surround (hur bör dom kopplas)
Behövs filter och i så fall vilken?
Efterlyser även ritningar
Idag har jag Bose som surround som ska till V-rummet och tanken är att Mupps ska sköta bakkanalerna, Onkyo 818 sköter drivet till högtalarna och XTZ 95 serien som Front och Front High.
MagnusÖstberg skrev:RobNB skrev:Har sett lite olika Mupps och undrar vilka skillnader det är på dom.
Personligen så gillar jag dom som ser ut som a1 (utseendet så att säga).
Tacksam om ni skriver deras skillnader.
Portad Vs sluten. Olika utformade konstruktioner...
Tror att 6st blir bra i mitt fall som surround (hur bör dom kopplas)
Behövs filter och i så fall vilken?
Efterlyser även ritningar
Idag har jag Bose som surround som ska till V-rummet och tanken är att Mupps ska sköta bakkanalerna, Onkyo 818 sköter drivet till högtalarna och XTZ 95 serien som Front och Front High.
Den som ser ut som a1 är det ingen som vet hur den låter. Den är inte MUPPS. Det är en designidé. Ingen har mätt på den, och jag vet inte ens om någon har sådana klara i drift än.![]()
MUPPS är inte gjort för att användas som surround, men det finns säkert de som testat det.
MUPPS sluten tillkom efter att jag pratat med Naqref om det. Det finns de som använder en rätt stor konding i serie med LCR-filtret, och det finns lite olika värden på komponenter som används, lite beroende på tycke och smak. Finns beskrivet i länkarna Maarten gav dig.
RobNB skrev:Maarten skrev:Spridningne beror i huvudsak på elementet, i viss mån baffel och placering (väggnära eller ej). Elementet har en viss riktverkan i diskanten. Baffel påverkar tonkurva
Tack för ett bra svar .
Har du en personlig favorit?
MagnusÖstberg skrev:Den som ser ut som a1 är det ingen som vet hur den låter. Den är inte MUPPS. Det är en designidé. Ingen har mätt på den, och jag vet inte ens om någon har sådana klara i drift än.![]()
Rdna skrev:MagnusÖstberg skrev:Den som ser ut som a1 är det ingen som vet hur den låter. Den är inte MUPPS. Det är en designidé. Ingen har mätt på den, och jag vet inte ens om någon har sådana klara i drift än.![]()
Jag har sex stycken igång, vilket jag skrivit lite om längre upp i tråden. Jag blev väl rätt nöjd till slut, men inte förrän jag vände dem 90 grader så att de inte längre spelar som A1. Men de blev snygga
Jag har dock inte mätt någonting. Jag fick min nya mätmick idag, så om någon är intresserad mäter jag gärna. Men då jag inte mätt specifikt på högtalare innan så vill jag i så fall ha exakta idiotsäkra instruktioner så att jag inte vilseleder någon
RobNB skrev:Stark fovvo...
RobNB skrev:
Gillas denna med
MagnusÖstberg skrev:Kul!
Jag vet inte heller hur man mäter på surround, det skall vara ett diffust ljudfält som täcker likvärdigt överallt, helst utan att de enskilda burkarna kan identifieras alls. Jag tror att öronen är finfina mätinstrument i det fallet.
Vore trevligt med en bild!
MagnusÖstberg skrev:Hur är dämpningen i lådan?
Prova med en 330uF konding i serie.
Sådan placering med elementet kloss an mot väggen känns konstig.
Eri skrev:Kom på att jag har en närfältsmätning på ftp:n från mina "mupps-surrounder" som visar skillnaden med eller utan seriekondensator. Lådvolymen är 1,8 L. Kan kanske vara av intresse. Använder inte något korrektionsfilter i dessa.
Fanns visst en mätning med 14 cm mik. avstånd också med seriekond.
RobNB skrev:
Gillas denna med
MagnusÖstberg skrev:RobNB skrev:Stark fovvo...
Ja, den blev kanonfin! ÄNNU finare är LillStig, men de kostar en faktor många. Bara elementet är 3-5 gånger dyrare.
Mina mätte +/-1 dB 300Hz-10Khz med r=2,5
MagnusÖstberg skrev:Se till så att dämpningen ligger rätt. Läs manualen
Och filtret tar ner skränigheten.
Varsegod pöjk!
Fredrikb72 skrev:Hur upplever ni som har mupps basen?
Wictor skrev:Fråga två är vart man köper 78mm hålsåg i Göteborg? Verkar inte ingå i standard sortimentet. Kan man gå upp eller ner ett par millimeter?
Wictor skrev:Hej, har läst många rader upp och ner ang de här olika varianterna med detta Vifa-elementet. Börjar bli en aning rödögd haha så ber om ursäkt om svaret står precis framför näsan.
Men här är mina frågor, hoppas någon har ett bra svar eller iaf en kvalificerad gissning.![]()
Har sågat upp en bärkasse med mdf bitar till Guru mini Designen, men undrar lite lätt hur långt röret skall vara? Är det 130mm?
Fråga två är vart man köper 78mm hålsåg i Göteborg? Verkar inte ingå i standard sortimentet. Kan man gå upp eller ner ett par millimeter?
Om ni har bilder på innanmätet med dämpning och allt så posta gärna lite här.All info som kan fås är jag mycket tacksam för.
Mvh victor
MagnusÖstberg skrev:Jorå, e-lyter är det som gäller!
Såvida du inte vill bygga en rejäl låda för kondingen och betala mer för den än för elementen
Och kunde NHT 3.3 ha e-lyter så kan du ha det i MUPPS med
Wictor skrev:Bu eller bä? Har tyvärr ingen isolering hemma utan endast lite vitt fluff och det här. Placering ok?
MagnusÖstberg skrev:Det står hur tydligt som helst i instruktionen.
Har ni läst den?
genstruktur skrev:Ellu![]()
Jag har då köpt 4 st Mupps av en forumit, som han köpt från ett gruppköp här på faktiskt.se.
Det är den slutna varianten för väggnära montering. Jag tänkte använda dessa som surround och de skall kopplas till min Denon 2808. Är rådet att koppla in 2st till varje surroundkanal och inga till surround back? Är det seriekoppling som gäller?
Mvh
/Henke
Chopha skrev:genstruktur skrev:Ellu![]()
Jag har då köpt 4 st Mupps av en forumit, som han köpt från ett gruppköp här på faktiskt.se.
Det är den slutna varianten för väggnära montering. Jag tänkte använda dessa som surround och de skall kopplas till min Denon 2808. Är rådet att koppla in 2st till varje surroundkanal och inga till surround back? Är det seriekoppling som gäller?
Mvh
/Henke
@ genstruktur
Du kan utan problem koppla så som du skriver, dvs två högtalare till varje kanal i serie.
Chopha skrev:Ja kopplingen är rätt för ljudåtergivning i 5.1.
Ska kanske belysa att du ska seriekoppla om elementen du använder är på 4 Ohm, så att förstärkaren upplever en fördubbling = 8 Ohm
Är elementen istället är på 8 Ohm så ska de parallellkopplas så att förstärkaren upplever en halvering = 4 Ohm
För att resultatet ska låta bra betyder högtalarnas placering och rummets akustiska egenskaper väldigt mycket.
Kopplar du istället ett par på Surr.Back L+R -kanalerna så har du möjligheten att lyssna i 7.1-surround. Jag själv har ett par av tre kopplade till Surr.Back L+R och använder "THX Select2 Cinema" i receivern för att få ut surroundkanalerna från 5.1-kodningen till Surr.Back-kanalerna. Stänger dock av komprimeringen och fashyfsen som receivern slår på.
Kopplingen gjorde även kabeldragningen snyggare
Chopha skrev:Har kopplat två par Muppar på Surr. Left + Right (kanal 4 och 5), samt ett par Muppar på Surr. Back Left + Right (kanal 6 och 7)
När jag använder "THX Select2 Cinema" så är funktionen densamma som om att jag hade kopplat tre högtalare per surroundkanal, dvs att kanalerna 4 och 5 från filmens 5.1-ljud även spelas upp i högtalare 6 och 7.
En på var sin sida om soffan är nog en sund utgångspunkt.
Testa att vrida högtalarna runt sin axel på väggen och laborera med olika vinklar. Lägre ner på väggen men vinklade uppåt kontra högre upp vinklade nedåt osv.
Skiljer inte så många centimeter kabel mellan att seriekoppla och parallellkoppla högtalare. Kabeln måste ju dras oavsett och kör du även med Surr. Back L+R (dvs 7.1-koppling) så måste du dra dubbelt så många kablar
Chopha skrev:Editerade medan du svarade - står lite mer ovan
genstruktur skrev:Räcker det med effekten som en Denon 2808 levererar för att driva 4 st slutna mupps som surrounder, nu delade vid 120hz? Eller behöver man mer? Vad tror ni 4x125whm skulle tillföra?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Räcker det med effekten som en Denon 2808 levererar för att driva 4 st slutna mupps som surrounder, nu delade vid 120hz? Eller behöver man mer? Vad tror ni 4x125whm skulle tillföra?
Är de kopplade på var sina förstärkarkanal? Dvs hur mycket effekt får var mupp?
De 110w som en 2808 ger är mer än nog för en mupp.
För övrigt är skillnaden mellan 110w och 125w är ca 0.5dB.
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle bli förvånad om din förstärkare klipper innan det ryker(lätt överdrivet) ur de små muppselementen så jag anser att 110w klarar du dig mer än väl på.
genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle bli förvånad om din förstärkare klipper innan det ryker(lätt överdrivet) ur de små muppselementen så jag anser att 110w klarar du dig mer än väl på.
Okej, det var på ett sätt skönt att höra för plånboken. Kanske inte är så utbrett att köra slutsteg till surrounder, så länge de kör delade då?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle bli förvånad om din förstärkare klipper innan det ryker(lätt överdrivet) ur de små muppselementen så jag anser att 110w klarar du dig mer än väl på.
Okej, det var på ett sätt skönt att höra för plånboken. Kanske inte är så utbrett att köra slutsteg till surrounder, så länge de kör delade då?
Jag tror de flesta använder slutstegen i sin receiver. Visst kan surrounder ha nytta av mer effekt, men då får de vara av modellen större så att de faktiskt klarar av den effekten. Muppsarna är ju små och söta(läs klena)
Om du inte delar surrounderna så skulle jag säga att du har ännu mindre nytta av mycket effekt då slaglängden kommer sätt stop långt innan termiska skäl.
genstruktur skrev:Söta ja, men sjukt prisvärda! 4 st för 1000kr var helt galet bra tyckte jag:-). Okej, låter som det finns risk att förstöra dem med mer effekt?
Nu menade jag om någon ej skulle dela sina surrounder, alltså köra fullregister surrounder (typ stora golvare) och inte Muppsen odelade.
celef skrev:Hur kopplar ni in alla muppsar, kvadratiskt eller cirkulärt?
Uppskattas! Jag har förstått att man kan få ner priset till 250:-/st, stämmer detta? Jag hade tänkt mig 4 st som surrounder i bokhyllan bakom lyssningsplats.Aerob skrev:_Fredrik_ skrev:Fan, jag vill också ha Mupps. Kan "alla" bygga såna? Säljs dom ibland?
Det är bara att höra av dig om du behöver hjälp med sådant fripps...
Ja alltså, det stämmer väldigt bra tycker jag.Aerob skrev:Är det original-mupps i basreflex eller någon av de olika slutna varianterna som du är sugen på?
Jag vet inte hur mycket allt kostar, tänkte bara erbjuda mig att snickra åt dig då du är så fasligt upptagen med styrelsemöten sedan du tog över VD-posten för Toyota.
Har förresten alltid undrat, stämmer det att My Toyota Is Fantastic?
Kul att du äntligen går in på diy-vägen._Fredrik_ skrev:Hyllplanen är 180 cm breda och det är kanske 40 cm från hyllkanten till mina öron, inte helt opti men borde väl funka bra med 4 st som placeras ut i olika höjder så att avstånd till lyssningplats blir ungefär lika?
Sant, men mina sido väggar är för avlägsna, framförallt på ena sidan.paa skrev:Kul att du äntligen går in på diy-vägen._Fredrik_ skrev:Hyllplanen är 180 cm breda och det är kanske 40 cm från hyllkanten till mina öron, inte helt opti men borde väl funka bra med 4 st som placeras ut i olika höjder så att avstånd till lyssningplats blir ungefär lika?
Fast egentligen blir det väl bättre med en på vardera sidoväggen och två bak. Eller två på vardera sidoväggen och fyra bak. Ju mindre rum, desto fler behövs det, du sa det själv!
Jag tycker det låter helt grymt!Aerob skrev:Alternativt skulle jag kanske kunna slänga ihop ett par burkar till Aura NS3, jag har ett gäng liggandes som jag kan avyttra för jordnötter eller liknande typer? Vet inte vad som behöver göras map på filter men det går nog att gräva fram nåt här eller annorstädes. Börjar kanske bli lite OT i denna tråd i så fall, du får starta en tjöttråd om det verkar intressant!
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Söta ja, men sjukt prisvärda! 4 st för 1000kr var helt galet bra tyckte jag:-). Okej, låter som det finns risk att förstöra dem med mer effekt?
Nu menade jag om någon ej skulle dela sina surrounder, alltså köra fullregister surrounder (typ stora golvare) och inte Muppsen odelade.
Oh ja. Jag har själv 8st som surround just för att de är så prisvärda.
.
asslicker skrev:Vart hittar jag schema på filtret? Hur blir ljudet annorlunda jämfört med utan filter? Är det värt att köra med?
misanplass skrev:Vem blir först med ett par mupps målade "swirling style"?
https://www.youtube.com/watch?v=rmSV2l6JFt0
Fjonkalicious skrev:misanplass skrev:Vem blir först med ett par mupps målade "swirling style"?
https://www.youtube.com/watch?v=rmSV2l6JFt0
Jag gissar på misanplass, för att matcha sofforna samt agera lackeringsprov till glasfiberdelarna på sjuan.
emil_fh skrev:Hej igen, undrar hur det ser ut med filtret om jag paralellkopplat två element, går samma filter att använda för att minska runt 2,3khz eller måste det modifieras? Tacksam för ett snabbt svar
Rekommenderas precis som du skriver verkligen inte att parallellkoppla dessa. Och filtret passar inte alls heller. Men man kan serie-paralellkoppla 4 element och fuska med bara ett filter.BPM skrev:emil_fh skrev:Hej igen, undrar hur det ser ut med filtret om jag paralellkopplat två element, går samma filter att använda för att minska runt 2,3khz eller måste det modifieras? Tacksam för ett snabbt svar
Blir inte impedansen otäckt låg om du parallellkopplar två mupps-element? Skulle nog seriekopplat..
Komponentvärden i "filtret" borde bli annorlunda med en annan impedans men där finns kunnigare än mig till att råda om hur förändringen bör se ut..
MagnusÖstberg skrev:Jag fick mycket bättre resultat med 2,5 ohm
genstruktur skrev:När jag körde autokalibreringen på receivern så varnade den för att ena kanel inte fanns inkopplad.
Har provat en annan mupps på samma kanal, då fungerar det. Den trasig muppsen på annan, fungerande kanal, då fungerar det inte.
Skruvade loss elementen och allt så ok ut med mina otränad ögon, alla kablar satt fast i alla fall. Terminalerna sitter i botten, långt ifrån elementet. Kanske lossnat där? Hur kommer jag åt kablarna där? Har en multimeter och kan mäta om det skulle hjälpa, vet inte vad och hur jag skall mäta dock.
Klart du skall ha filter pöjk!Purre skrev:Det här med filter.... Hur var det med slutna lådor och filter? Någon som minns hur det var. Vill minns något om att det gick att köra utan filter om man ville men att det inte blev optimalt
MagnusÖstberg skrev:Klart du skall ha filter pöjk!Purre skrev:Det här med filter.... Hur var det med slutna lådor och filter? Någon som minns hur det var. Vill minns något om att det gick att köra utan filter om man ville men att det inte blev optimalt
phon skrev:Ja.
phon skrev:Ja.
genstruktur skrev:Om jag mäter på högtalarterminalerna på ett par mupps och får fram 3.8, är då elementen på 4 ohm?
Står inget angivet på själv elementet nämligen.
MagnusÖstberg skrev:genstruktur skrev:Om jag mäter på högtalarterminalerna på ett par mupps och får fram 3.8, är då elementen på 4 ohm?
Står inget angivet på själv elementet nämligen.
Det är 4 ohms element.
genstruktur skrev:Då köper jag ett nytt 4 ohms-element, för det visade sig att det var trasigt i den ena muppen som det ej kom ljud ur.
2-ch skrev:genstruktur skrev:Då köper jag ett nytt 4 ohms-element, för det visade sig att det var trasigt i den ena muppen som det ej kom ljud ur.
Finns originalen kvar i butik och är de i så fall hyggligt lika tidigare utgåva?
genstruktur skrev:2-ch skrev:genstruktur skrev:Då köper jag ett nytt 4 ohms-element, för det visade sig att det var trasigt i den ena muppen som det ej kom ljud ur.
Finns originalen kvar i butik och är de i så fall hyggligt lika tidigare utgåva?
Är det inte rätt element?
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... g9fd-10-04
2-ch skrev:Jovisst.
Det var väl närmast en reflektion över att det över tid skiljer sig åt i prestanda.
Men det vet jag inget om i det här fallet. Därav frågan.
Wictor skrev:Jag gjorde den här, kanske någon som har glädje av.![]()
Jag tror att måtten skall stämma! (om jag inte sitter på felaktig fakta dvs)
Kraniet skrev:snyggt. kan vara bra att ha med tjockleken på skivan också för tydlighetens skull
Wictor skrev:PS: Varför kan man inte redigera sina inlägg?
Om man inte är t.ex redaktör!PerStromgren skrev: Det innebär ju tyvärr att man inte korrigera misstag heller, förutom om man hittar dem genast.
paa skrev:Om man inte är t.ex redaktör!PerStromgren skrev: Det innebär ju tyvärr att man inte korrigera misstag heller, förutom om man hittar dem genast.
nuffe skrev:Avloppsrör till tvättställ har helt rätt mått. Men jag vet inte om det är billigare?
Ska man göra många mupps är det troligvis ett bra alternativ, minsta längd är ca 1,50m.
Henrik
ekkove skrev:Clas Ohlson säljer en meter för 39 kronor. Art.nr. 30-7383.
/Ove
Eri skrev:Titta på sidan tre i den här tråden. Där finns en diskussion om måttsättningen. Det kanske reder ut det hela.
Cinder skrev:Eri skrev:Titta på sidan tre i den här tråden. Där finns en diskussion om måttsättningen. Det kanske reder ut det hela.
Ja det verkar vara som jag befarade, att man har måttsatt i perspektiv... jösses.
Nåväl, det är inga problem nu när jag känner till det
Fjonkalicious skrev:Cinder skrev:Eri skrev:Titta på sidan tre i den här tråden. Där finns en diskussion om måttsättningen. Det kanske reder ut det hela.
Ja det verkar vara som jag befarade, att man har måttsatt i perspektiv... jösses.
Nåväl, det är inga problem nu när jag känner till det
Nja, var lite försiktig med ordvalen. Konstruktören som var en god vän till många av oss här som för ett tag sedan gick bort i sviterna av cancer. Anders gav bort denna konstruktion gratis och nu har inte chansen att förklara sig. Men jag kan tänka mig att han lade mer energi på att dela med sig än att göra paragrafryttarperfekta riktningar. Var det några frågetecken så kunde ställa dom och nästan/alltid svar.
Var istället glad för att han gav bort en konstruktion som du idag kan ta nytta av.
Roger_SWE skrev:Jag tänkte bygga två MuPPS-tavlor till mitt 5.1 system. Högtalarna ska sitta på väggen ovanför min soffa (se bifogad bild) Min tanke är att seriekoppla två element i varje tavla och köra dem i två stycken slutna 2 liters lådor. Elementen kommer att placeras med samma avstånd från lyssnaren (jag alltså
Är jag på rätt spår? Kan det bli ok?
Nästa fråga: Delningsfilter? Jag har läst om några olika varianter. Hur ska jag utforma mina delningsfilter?
Tack på förhand
/Roger
Tarzan skrev:Nej det är inte mupps. Mupps är en färdig högtalare. Elementet heter vifa tg9fd10-04 och filtret kommer antagligen bero på hur stor låda du gör och vilken tonkurva du vill ha, om det ens behövs.
Roger_SWE skrev:Tarzan skrev:Nej det är inte mupps. Mupps är en färdig högtalare. Elementet heter vifa tg9fd10-04 och filtret kommer antagligen bero på hur stor låda du gör och vilken tonkurva du vill ha, om det ens behövs.
Tack för svaret.
Det stämmer. Det här kommer att bli ett par tunna vägghögtalare med dubbla Vifa element i. Det blir slutna 2 literslådor för varje element. Så du menar att det kanske inte behövs någon delning?
/Roger
Tarzan skrev:Roger_SWE skrev:Tarzan skrev:Nej det är inte mupps. Mupps är en färdig högtalare. Elementet heter vifa tg9fd10-04 och filtret kommer antagligen bero på hur stor låda du gör och vilken tonkurva du vill ha, om det ens behövs.
Tack för svaret.
Det stämmer. Det här kommer att bli ett par tunna vägghögtalare med dubbla Vifa element i. Det blir slutna 2 literslådor för varje element. Så du menar att det kanske inte behövs någon delning?
/Roger
Du kan ju alltid testa först och se vad du tycker. Eftersom du inte behöver dela mellan bas och diskant behöver du ju inget regelrätt delningsfilter, men en EQ kanske behövs om du tycker att tonkurvan känns fel.
Dartman skrev:I söndags satte jag in fyra slutna Mupps (med lådor från gruppköpet) i bastun. Innan hade jag två "vattentäta" femtums(?)bredbandare. Vilken skillnad! Det är lite fattigare i basen, men en oerhört mycket bättre upplösning i ljudet. Ett riktigt lyft!
2-ch skrev:Dartman skrev:I söndags satte jag in fyra slutna Mupps (med lådor från gruppköpet) i bastun. Innan hade jag två "vattentäta" femtums(?)bredbandare. Vilken skillnad! Det är lite fattigare i basen, men en oerhört mycket bättre upplösning i ljudet. Ett riktigt lyft!
Det ska bli intressant att få en långtidsrapport om hålbarheten för bastuplaceringen Dartman.
Jag har funderingar på att använda dom som utomhushögtalare på altanen under tak.
2-ch skrev:Dartman skrev:I söndags satte jag in fyra slutna Mupps (med lådor från gruppköpet) i bastun. Innan hade jag två "vattentäta" femtums(?)bredbandare. Vilken skillnad! Det är lite fattigare i basen, men en oerhört mycket bättre upplösning i ljudet. Ett riktigt lyft!
Det ska bli intressant att få en långtidsrapport om hålbarheten för bastuplaceringen Dartman.
Jag har funderingar på att använda dom som utomhushögtalare på altanen under tak.
data_foggen skrev:Cool idé.
Baffeln till den slutna kanske kan göras tunnare för att behålla volymen.
Mvh
/H
Det kan bli lite konstigt ljud med två källor som spelar samma frekvensområde. Man kan spela rätt starkt om man delar av dem vid 300Hz mot en dedikerad bas istället.Varsa skrev:Har byggt mig ett par slutna dock ej enligt MuPPS-ritning. Funderar nu på att bygga enligt ritning och då framförallt portade. Tänkte passa på att även göra ett par slutna och upptäckte att om man gör dem 67 mm kortare (rekommenderas 70mm) så passar de ju perfekt ovanpå de portade. Finns det någon nackdel med att köra portade och slutna i serie och ovanpå varandra?
Visst kan jag då ej köra det designade filtret då impedansen ändras till 8 Ohm?
Edit: Min tanke är ju förstås möjlighet till högre ljudtryck
freddenacka skrev:Någon som har något tips på litet väggfäste som inte syns allt för mycket?
Tänkte sätta upp dem i sovrummet strax under taket i hörnen.
Funderar nästa på att borra och skruva dem inifrån men känns lite dumt samtidigt.
MagnusÖstberg skrev:Det kan bli lite konstigt ljud med två källor som spelar samma frekvensområde. Man kan spela rätt starkt om man delar av dem vid 300Hz mot en dedikerad bas istället.
asslicker skrev:Har föresten ingen baskontroll på den lilla förstärkaren, kan det vara så att effekten är nog, men behöver höjas lite i basen?
Fjonkalicious skrev:Din HK avr har vad som behövs för att fungera optimalt.
DQ-20 skrev:asslicker skrev:Har föresten ingen baskontroll på den lilla förstärkaren, kan det vara så att effekten är nog, men behöver höjas lite i basen?
Var försiktig med eventuella boost i basen. Högtalaren har för så liten högtalare bra bandbredd, men element ÄR litet och har begränsad slaglängd. Man får vara försiktigt så att man inte spelar sönder det.
/DQ-20
paa skrev:Dom slutna lådorna ska vara ungefär hälften så djupa, och på ca 2 liter.
Länkarna i förstainlägget i tråden funkar inte längre, men här ligger originalartiklarna nuförtiden:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
Cinder skrev:paa skrev:Dom slutna lådorna ska vara ungefär hälften så djupa, och på ca 2 liter.
Länkarna i förstainlägget i tråden funkar inte längre, men här ligger originalartiklarna nuförtiden:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
Finns det inget exakt värde som blivit framräknat som optimalt?
Det är väl rätt många som byggt surroundvarianten, är det bara höftat med djupet då?
Aerob skrev:Det finns ju dels en sluten mupps, sedan en "Variant B" från detta gruppköp: viewtopic.php?f=3&t=48643 som är en a1-klon med TG9. Finns även en del bra info runt filter mm i denna tråd: viewtopic.php?f=3&t=51318
Cinder skrev:Aerob skrev:Det finns ju dels en sluten mupps, sedan en "Variant B" från detta gruppköp: viewtopic.php?f=3&t=48643 som är en a1-klon med TG9. Finns även en del bra info runt filter mm i denna tråd: viewtopic.php?f=3&t=51318
Ja jag har sett varianterna, och i gruppbeställningstråden verkar det ju vara en minskning med 8,5cm på djupet som utgör storleksskillnaden för den slutna muppsen.
Dock är variant B ("a1-klonen") ännu lite mindre i djupled, 10cm jämfört med slutna originalmuppsen som bör bli ca 12,5cm djup.
Finns det någon som kan uttala sig om huruvida variant B är likvärdig med sluten mupps? Hade ju varit fantastiskt trevligt att kunna använda sig av den mindre om det är ungefär samma prestanda.
N0rth3rnlight skrev:[ Bild ]
En av två högtalare ihoplimmade. Är det spackel som gäller mot ändträet?
N0rth3rnlight skrev:Efter att ha kört lådorna i rå mdf några veckor så känner man verkligen wow. Jäkligt bra ljud i dessa småttingar.
Du noterade att det var en sluten låda? Sen är det ju knappast MUIPPS eller med den lådutformningen.Maarten skrev:Skulle inte använda för liten låda. 1,5 liter är i minsta laget. Förlagan till MUPPS var drygt en liter, inte bra. Simuleringar gav heller inget bra resultat med liten låda.
MagnusÖstberg skrev:Du noterade att det var en sluten låda? Sen är det ju knappast MUIPPS eller med den lådutformningen.Maarten skrev:Skulle inte använda för liten låda. 1,5 liter är i minsta laget. Förlagan till MUPPS var drygt en liter, inte bra. Simuleringar gav heller inget bra resultat med liten låda.
Cinder skrev:Har suttit och letat seriekonding till "MuPPS" variant B, ska ju ha 660uF till den, så kör med 2st 330uF parallellkopplat om jag förstått rätt.
Det jag däremot skulle behöva ett svar på är hur stor nominell spänning kondensatorn behöver klara av?
Räcker det med 16VDC som för denna: https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrolyter-330-uf-16-vdc-jamicon-nkr331m1cj21vu/p/16711881?q=kondensator+bipol%C3%A4r+330uF&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=86.35
Har jag missat något annat viktigt? Går det att koppla seriekondingen före/efter LCR-filtret också, eller blir det galet?
Vet inte om jag ska köra med MuPPS-filtret till variant B, men hade ju kunnat prova bara för skojs skull om det är någorlunda nära "rätt", annars har jag andra riktiga MuPPS som kan få LCR-filtret och kör endast seriekonding på variant B.
jonasby skrev:Cinder skrev:Har suttit och letat seriekonding till "MuPPS" variant B, ska ju ha 660uF till den, så kör med 2st 330uF parallellkopplat om jag förstått rätt.
Det jag däremot skulle behöva ett svar på är hur stor nominell spänning kondensatorn behöver klara av?
Räcker det med 16VDC som för denna: https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrolyter-330-uf-16-vdc-jamicon-nkr331m1cj21vu/p/16711881?q=kondensator+bipol%C3%A4r+330uF&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=86.35
Har jag missat något annat viktigt? Går det att koppla seriekondingen före/efter LCR-filtret också, eller blir det galet?
Vet inte om jag ska köra med MuPPS-filtret till variant B, men hade ju kunnat prova bara för skojs skull om det är någorlunda nära "rätt", annars har jag andra riktiga MuPPS som kan få LCR-filtret och kör endast seriekonding på variant B.
Delvis svar.
Om jag förstår rätt så är seriekondingen på 660uF (eller 2st 330uF parallellkopplade) till för att dämpa "ful" puckel vid låga frekvenser som *kan* finnas för basreflexvarianter. (Beror på lådans volym och avstämning. Tyvärr har jag inga beräkningar/simuleringar på "rättrogna" muppar, bara mina egna med mått som skiljer.)
LCR-filtret (även kallat EQ-filtret) är till för att dämpa en puckel i mellanregistret inom ca 1-4kHz. Den kan användas för både basreflex- och sluten låda.
Dvs, för basreflex; Kan du använda båda filtren som då kopplas in i serie med varandra. För sluten låda; enbart LCR-filtret (eftersom du inte vill filtrera bort den lilla bas som finns i den lådan).
Friskrivning: jag kan ha missuppfattat den seriekondingens funktion, men i min teori borde den filtrera bort låga frekvenser.
Lämplig konding avseende kvalitet och spänning kan jag inte mycket om. 16V skulle jag spontant *GISSA* är för lågt. Men låt någon annan svara.
Jag kör själv slutna lådor med LCR-filter (dock lite andra värden eftersom mina mått är annorlunda). Har ännu inte byggt basreflexvariant, men simulerat en del då jag inom kort kommer att bygga sådana ... jag siktar då på att köra *utan* seriekonding. Men, jag har alltså inte mätt eller lyssnat på dessa än.
/Edit: stavfel/
darkg skrev:3% avvikelse, det är inte så mycket
MagnusÖstberg skrev:Den är till för att hantera effekter av nära-vägg-placering för slutna lådor som sätts upp på vägg.
Eri skrev:Seriekondensatorn är bara användbar vid slutna lådor och skall ej användas till basreflexlådor. Seriekondensatorn gör om den slutna lådan till ett tredje ordningens system d.v.s. frekvenskurvan faller med 18 dB/okt. i stället för 12 dB/okt. Här kan ni se skillnaden för de 1,8 liter slutna lådor jag själv byggde med 2X330 uF seriekondensatore.
[ Bild ]
Fredrik_b skrev:Helt rätt!
jonasby skrev:Det där beteendet/påverkan kan jag förstå.
- Men vad är syftet?
Är det att dämpa hårdare (18db/oktav) i lägre frekvenser för att bättre integrera mot en subbas?
För vanlig stereolyssning (utan subbas) kan jag inte förstå vad syftet skulle va, förutom att ev, dämpa baspuckeln vid ca 200Hz en enstaka dB.
Edit: Eller, ja, man får ju iofs lite lägre bas inom "-3dB". OK.
Lennart skrev:Ska plocka ihop 4 st slutna Mupp,s som surrounder. Har jag förstått det rätt att det ska vara en seriekondensator på 660 uF ? ( 2X330 uF ) Mer hur ska fyllnadsgraden av dämpmaterial vara i dom? Och ska det gullfiber eller "skumdämpning" med öppna celler?
/Lennart
genstruktur skrev:Det är två mupps uppsatta för vänster kanal, vilket bilden visar
2-ch skrev:genstruktur skrev:Det är två mupps uppsatta för vänster kanal, vilket bilden visar
Snacka om osynlig montering. Hur jag än tittar ser jag inga Mupps på bilden.
genstruktur skrev:2-ch skrev:genstruktur skrev:Det är två mupps uppsatta för vänster kanal, vilket bilden visar
Snacka om osynlig montering. Hur jag än tittar ser jag inga Mupps på bilden.
En är bakom gardinen, högt upp kanske på 2 meters höjd aningens bakom lyssningsposition. Den andra är under fönsterbrädan, bakom stereobänken, det står en röd-brun kruka framför på bänken. Bakom den kan man ana Vifaelementet på muppsen!
2-ch skrev:genstruktur skrev:2-ch skrev:Snacka om osynlig montering. Hur jag än tittar ser jag inga Mupps på bilden.
En är bakom gardinen, högt upp kanske på 2 meters höjd aningens bakom lyssningsposition. Den andra är under fönsterbrädan, bakom stereobänken, det står en röd-brun kruka framför på bänken. Bakom den kan man ana Vifaelementet på muppsen!
Snyggt
Johan_Lindroos skrev:DVD-ai skrev:Tack för inlägget Ingvar !
1: jepp jag vet detta, men har inte hört A1 tidigare och har haft inställningen att det antagligen bara är skillnad i praktiken på hur väl omslutnignen blir och att jag inte kan spela lika starkt, båda dessa saker är sådant som jag accepterat i förväg.
Men att jag upplever A1 som "tunna" i ljudet, vad beror det på ?
Låter dom så pass olika pi60s ur det avseendet eller är det något som kanske kan härledas snarare till rummet ?
2: Jag har misstänkt att det är så att avståndet i recivern kan tänkas behöva ställas så lågt som den närmsta, men jag ej frågat dig om det ÄN och nu behöver jag inte heller göra det![]()
Det kanske man få helt bukt med mitt "glapp" i ljudbild mellan surround och front ?
3: bra inputt gällande placeringen och dom problem som oundvikligen blir då och att 7,1 skulle vara lösningen där, hmmm jag får fundera på hur vida jag ska koppla 7,1 för att kunna ställa nivå och avstånd korrekt till det bakre paret a1
Åter igen tack för inlägget, ska testa i helgen att ställa ner avståndet i recivern till det som blir från närmsta högtalaren till lyssningsplats.
Avseende punkt 3:
* Precis som jag sade till dig då jag var och hälsade på dig!
* Det bakre paret blir lätt att ställa in, du behöver bara dra separata kablar till dem och ställa in. Du kan testa med den medföljande miken och sedan låter du den bara kalbrera med EN mikpos, inte fler, då blir det sämre noggrannhet. Efter detta kan man göra finjusteringar, och naturligtvis SLÅ AV Audyssey.![]()
* Sidohögtalarna blir ju för dig två parallellkopplade högtalare på var sida, och det kan vara bra att funjustera som Ingvar föreslår i punkt 2.
* Sedan ska du aktivera "kodek + P.L.IIx" för uppspelning av 5.1-material. Här kan man sedan välja "Music" eller Movie", jag brukar köra "music". På äldre receivrar med 7.1 kunde man välja att bara dubblera sidokanalsljudet till bakkanalsljudet, men det brukar tyvärr inte finnas längre. Jag tycker väl att det funkar rätt så bra ändå
* Men man bör nog inte ha HELA bakre väggen full med bara "bak-bak-högtalare, utan låta även några sidohögtalare spela "bak" fast då närmre hörnen om detta kan förstås (detta gäller då om man har åtta eller fler surroundhögtalare).
Avseende punkt 1:
* Du skriver i inlägget under detta (ovanför mitt svar alltså), att du använder delningsfrekvens på 90 Hz. Vad jag vet så går inte Ambiens1 såpass låg i frekvens. Kanske 120 Hz eller 150 Hz eller t.o.m. 200 Hz kan funka bättre, bara att prova. Sedan bör du även ha i åtanke att frekvensgången ändå kan skilja enormt mycket beroende på hur högtalare placeras och hur rummets akustiska egenskaper är beskaffade, men det vet du ju redan.
* Sedan låter nog inte Ambiens1 i alla fall "typ likadant" som dina pi60s...
genstruktur skrev:Väldigt fina Cinder!
Hur tycker du det fungerar att ha alla surrounder på samma höjd?
Cinder skrev:genstruktur skrev:Väldigt fina Cinder!
Hur tycker du det fungerar att ha alla surrounder på samma höjd?
Tycker att det fungerar helt okej, jag har inget annat att jämföra med just nu.
Men hade jag kunnat bestämma fritt så skulle de givetvis vara längre ner på väggen och en bit bakom soffan.
data_foggen skrev:Tjo!
Hur har ni hängt upp era slutna MuPPs på väggarna?
Försöker hitta något snyggt och lätt att göra det på.
Någonstans i forumet har någon använt L-skruvar på ett snyggt sätt, hittar inte inlägget och kommer inte ihåg hur det gjordes.
Kom med tips!![]()
Mvh
/H
data_foggen skrev:Tjo!
Hur har ni hängt upp era slutna MuPPs på väggarna?
Försöker hitta något snyggt och lätt att göra det på.
Någonstans i forumet har någon använt L-skruvar på ett snyggt sätt, hittar inte inlägget och kommer inte ihåg hur det gjordes.
Kom med tips!![]()
Mvh
/H
data_foggen skrev:blixten_no1.... brutal lösning, frestande.
Conny.... det var den tråden jag hade ett svagt minne av. Tack!
Cinder.... Har tyvärr ingen fräs, men nyckelhålsupphägning har införskaffats. Men de kommer då inte att ligga dikt an mot väggen.
Mvh
/H
pontareee skrev:någon som har några lådor till övers?
PM:a mig.
MagnusÖstberg skrev:pontareee skrev:någon som har några lådor till övers?
PM:a mig.
Orkar inte skicka PM, men det finns. Upphämtning i Stockholm/Kungsholmen gäller.
MagnusÖstberg skrev:pontareee skrev:någon som har några lådor till övers?
PM:a mig.
Orkar inte skicka PM, men det finns. Upphämtning i Stockholm/Kungsholmen gäller.
app, app - du har 4 surrar per kanal - de skall serie-parallellkopplas och får då samma impedans som ett enskilt element.pontareee skrev:Förstår, då blir det filter. Du råkar inte ha nån bra bild på ditt filter?
Är inte helt hundra hur det ska utformas och är det ett filter då för surrkanalerna som seriekopplas? Basreflexerna får ett eget filter såklart.?
Stef skrev:Råkade se nu att det finns filterbilder på trådens första sida. Jag har dock använt betylidgt billigare komponenter än det som visas där...
Kurben skrev:En fråga som är mer generell men som ändå passar in lite i den här tråden.
Om man sätter ett passivt eller aktivt högpassfilter på exempelvis dessa Bosso Mups, hur mycket högre effekttålighet får man då?
Finns det någon regel? exempelvis efter resonansfrekvens eller dylikt.
Går det att simulera effekttålighet med högpassfilter? Alltså hur stor förstärkare kommer jag kunna använda med givet element vid olika delningar?
2-ch skrev:Kurben skrev:En fråga som är mer generell men som ändå passar in lite i den här tråden.
Om man sätter ett passivt eller aktivt högpassfilter på exempelvis dessa Bosso Mups, hur mycket högre effekttålighet får man då?
Finns det någon regel? exempelvis efter resonansfrekvens eller dylikt.
Går det att simulera effekttålighet med högpassfilter? Alltså hur stor förstärkare kommer jag kunna använda med givet element vid olika delningar?
Kanske, men vill man kunna spela starkt så är det nog bättre att se sig om efter något annat.
Mupps gör allt rätt. Men till priset av ett begränsat ljudtryck. Vill man ha mer effekt in är det nog bättre att leta efter något annat gissar jag.
Missförtå mig rätt, jag älskar mina Mupps. Dom låter oförskämt bra.
Lennart skrev:Jag bedömer att 80 hz kan vara för lågt och då är frågan 100 eller 120 hz? Någon som har erfarenhet/tips?
2-ch skrev:Hittade svarta.
https://www.ebay.com/itm/Peerless-TC9FD ... 0005.m1851
Men är det verkligen samma element?
Maarten skrev:2-ch skrev:Kurben skrev:En fråga som är mer generell men som ändå passar in lite i den här tråden.
Om man sätter ett passivt eller aktivt högpassfilter på exempelvis dessa Bosso Mups, hur mycket högre effekttålighet får man då?
Finns det någon regel? exempelvis efter resonansfrekvens eller dylikt.
Går det att simulera effekttålighet med högpassfilter? Alltså hur stor förstärkare kommer jag kunna använda med givet element vid olika delningar?
Kanske, men vill man kunna spela starkt så är det nog bättre att se sig om efter något annat.
Mupps gör allt rätt. Men till priset av ett begränsat ljudtryck. Vill man ha mer effekt in är det nog bättre att leta efter något annat gissar jag.
Missförtå mig rätt, jag älskar mina Mupps. Dom låter oförskämt bra.
Håller med. Svaret på frågan beror på många faktorer; medel/max-effekten in i elementet, vid vilka frekvenser, hur länge osv. Men delar man säg över 300Hz har man ju minskat risken för att konen slår i botten, medeleffekten blir ju lite lägre också, kanske 20-50%, vilket förstås beror på om spelar reggeae eller flöjt...
djimp skrev:Jag har efter ca 6 år äntligen petat ihop dessa små godbitar.
Empa skrev:För den som inte är rädd för att beställa från USA så säljer Madisound ut dom för 9$ st.
https://www.madisoundspeakerstore.com/approx-3-fullrange/vifa-tg9fd10-04-3.5-full-range/
paa skrev:Det rätta hade väl varit att starta en helt ny tråd, eftersom du byggt något helt annat än BOSSO/MuPPS?
Kobbe skrev:En sk bucking magnet limmades på utan tillräckligt vetenskapligt underlag.
|____ ____|
|__|
____ ____
| |___| |
Låda
nuffe skrev:Det är klart att du ska det! DIY är kul och ofta billigare än att köpa (om man inte bygger ut hela tiden.....)
Jag använde mupps som toppar till mina nya dipolbasar ett tag innan jag var klar med de nya topparna, du kan läsa mer i denna tråd,
viewtopic.php?f=3&t=53838
Henrik
RMA skrev:Dessa element går väl inte att köpa idag? Är det någon som känner till närmsta ersättare?
Glebster skrev:Kommer köra 8st som surrounder i sluten kavitet. Ser fram emot färdigställande.
RMA skrev:Glebster skrev:Kommer köra 8st som surrounder i sluten kavitet. Ser fram emot färdigställande.
Med det nya elementet?
Glebster skrev:RMA skrev:Glebster skrev:Kommer köra 8st som surrounder i sluten kavitet. Ser fram emot färdigställande.
Med det nya elementet?
Vet ej, dessa;
https://www.parts-express.com/Peerless- ... r-264-1062
viewtopic.php?f=3&t=72035&start=30#p2217461
RMA skrev:Glebster skrev:RMA skrev:Med det nya elementet?
Vet ej, dessa;
https://www.parts-express.com/Peerless- ... r-264-1062
viewtopic.php?f=3&t=72035&start=30#p2217461
Ja, det är det nya elementet. Den gamla hade vitt membran.
Frågan är om man behöver ett filter för att hålla nere mellanregistret i det nya elementet?
m_persson79 skrev:Var köper man billigast ett gäng mupps-element nu för tiden?
jonasp skrev:Vi kanske faktiskt.io borde ta fram ett nytt filter för nya elementet?
Tack!RMA skrev:m_persson79 skrev:Var köper man billigast ett gäng mupps-element nu för tiden?
Den gamla modellen:
https://www.parts-express.com/Peerless- ... e-264-1064
Jag köpte den nya modellen här:
https://www.digikey.se/en/products/deta ... uHEALw_wcB
jonasp skrev:Vi kanske faktiskt.io borde ta fram ett nytt filter för nya elementet?
jonasp skrev:Jag svara mig själv: det krävs ett helt nytt filter, dem gamla Tg9 har en glasfiberkon medan den nya har papperskon, sistnämnda får lite tydligare knöl vid 1,5 kHz och stiger lite mer mot höga frekvenser.
Någon i Skåne som råkar ha en testlåda och nya elementet?
Froggy skrev:Det handlar ju om import så svensk moms och tull och alla andra trevliga avgifter ska man väl ta med i kalkylen om det hamnar hos tullverket.
Priserna är ju extremt låga jämfört med att handla över disk så det kan kanske vara intressant om man vill ha ett större antal eller kanske vid ett eventuellt gruppköp. Det är det enda stället jag hittat som har 16 ohms varianten som kanske är lämplig till multipla surrounder eller kanske linjehögtalare.
Vad använder du för bas nu och vad vill du uppnå med nya basmoduler?richjo skrev:Tack maarten
Kör mina ihop med en sub (sluten 8”) som tar över vid ~50-55Hz och jag måste erkänna att dom imponerar.
Dom skapar iaf känslor.
Gick och funderade på att komplettera dom med basmoduler, t.ex. 8-10” basar i små nätta lådor. Om någon vet med sig att det finns i den långa MUPPS-tråden eller om någon har tips på bra basmoduler tar jag gärna emot tips och inspiration.
Mvh
Användare som besöker denna kategori: Zam och 215 gäster