Bygga trevägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Bygga trevägare

Inläggav Kraniet » 2009-09-23 21:24

Jag ser att det lurkas lite i trådar här och där. Så jag tänkte som så att man kanske kan starta en brainstormartråd om trevägare.

Jag har länge varit intresserad, eller kanske tom fascinerad, av tre- eller fyrvägshögtalare. En favorit är tex NHT 3.3 men även andra trevägare som B&W 801 mfl

På senare tid har jag börjat fundera mer på det och då egentligen en slags tre/fyrvägs-hybrid. Dvs en trevägshögtalare som delas nedåt mot basmoduler. En slags trevägstopp helt enkelt.
Rent estetiskt gillar jag

Bild
http://www.troelsgravesen.dk/TJL3W.htm

Dvs en trevägare med 3/4" diskant, 4" mellanregister och 6,5"(7") midbas. En liknande konstruktion är http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm eller den "klassiska" trevägaren med 3/4"-1" diskant 5" mellanregister och 8" bas. Den senare är dock inte visuellt tilltalande på samma sätt. Den förra blir dock en lite mer slimmad historia vilket kanske tilltalar lite mer.

Det finns förstås andra varianter och alternativ. Lådtyp kan vara både sluten och basreflex. Det beror lite på baselement förstås. Men då jag tänker mig att det ska delas vid 80hz så bör det inte spela så stor roll (annat än vid delningsintegration). Sen är det klar att om man kan bygga den så att alternativet finns att köra fullrange kanske det inte gör nåt.

Men i första hand kanske man kan tänka sig delningar kring (ca) 500-800 och 2000-3500

Men varför treväg? Ja för mig har det alltid varit tanken om att ha element som spelar under uppbrytningsfrekvensen har alltid varit intressant. Bättre spridning och renare ljud (mindre dist) är det jag inbillar mig att man kan få genom det. Sen kanske man kan vinna nåt i effekttålighet också.

Men då till det riktiga problemet; att hitta element.. Kanske främst tänker jag på mellanregister. Det finns nästan inga!

Nu har jag iofs en del krav. Dels hade jag tyckt det varit roligt att använda hårda koner som alu (är väl det vanligaste). Alternativt andra styva material. Men egentligen finns det ingen speciell anledning. Ett bra papperselement fungerar det med.

Det jag tänker mig är ett 4" element med cirka 88-90db känslighet i 8ohm. En bra (rak) frekvenskurva och låg dist inom kanske 500-6000 hz. Speciellt känsligheten är ett problem. Frekvenskurva och dist går att hitta element som uppfyller men det är svårt att få alla tre..
ven femtumselement är svåra att hitta för den delen.

Ett annat krav jag har är att de tre elementen ska gå visuellt ihop. Att använda en vit kon till mellanregistret och en gul kevlarkon i basen ser helt enkelt inte så tilltalande ut. Även små skillnader som ett coatat pappersmembran i mellan och en rå-papperskon i bas tycker jag inte känns intressant.
Troelsgravens högtalare är exempel på hur jag tycker det bör hänga ihp. Även NHT 3.3 har en koherens i det visuella.

Så vad ahr ni andra för funderingar kring detta? Elementförslag, lådförslag, designförslag. Kom igen och spåna :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 21:42

Jag har för mig att det finns goda skäl att hålla delningar vid 80hz, 250-300hz och 2-4Khz.

Lägger man delningsfrekvensen vid 80hz så vet vi fördelen, men även nackdelen - man ställer stora krav på mellanregistret och tvngas till aktiv delning.

Lägger man däremot delningen vid 2-300hz kan man ofta se till att hela baffelstegskompensationen bara berör baselementet om man trixar med baffelbredden. Det kanske är kul. Dessutom placerar man ju så gott som alla frekvenser som kräver konutslag på baselementet.

Lägger man delningsfrekvensen högt blir det svårt att få elementen nära varandra i förhållande till våglängden vid delningsfrekvensen :?

Jag delar din filosofi helt i övrigt.

Innan man funderar vidare - hur stora får de bli?

ps.. En bra 3-vägare att titta på "konstruktionsmässigt" tycker jag Morellos "Morellosar" är. 2x8" BR, 6,7" sluten och 1" diskant.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-23 21:58

Ja jag tycker nog att de på bilden är lagom stora. Ska det vara riktiga fullvägshögtalare så måste de ju bli större. Morellos är rätt estetiskt tilltalande. Men att dela dylika högtalare mot en baslåda känns som slöseri enligt min mening. De är helt enkelt tillräckligt kapabla i sig själv.

Jag har alltid gillat stativare med femtumsbasar men alltid tyckt det är sånt slöseri med utrymme att ha högtalare på stativ. Kan man utnyttja det utrymmet till en bas känns det vettigare. Men jag gillar den smala, inte så djupa, lådan mer än väldigt stora.
Jag tänker mig nämnligen att högtalaren ska hamna så nära väggen som möjligt och inte ta för mycket golvyta ut i rummet i anspråk.

Men man skulle ju kunna tänka sig göra ett variant där man kan välja mellan en mindre sluten låda och en större basreflex som är mer fullregistrig. Om man nu ska tänka sig nåt som ska kunna passa de flesta.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 22:10

Är tanken att göra en 3-vägare för 80hz och uppåt alltså?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-23 23:29

Man kan göra en 2,5-vägare från 80 Hz och uppåt. Bas - bas/mellan - diskant, slutna lådor. Det blir ju nästan som en trevägare, i vart fall blir det tre element. Då räcker nog nivån vid 80 Hz också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Bygga trevägare

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-23 23:39

Kraniet skrev:Men då till det riktiga problemet; att hitta element.. Kanske främst tänker jag på mellanregister. Det finns nästan inga!

Jag säger bara Scanspeak! Skulle jag bygga om mina 2,5-vägare (som bara är SÅ bra) så skulle jag testa 12M - Troels har använt den i bl.a. Ekta/Ekta Grande - kolla in dom. Helt lämpligt kan de dessutom handlas till Holländska priser hos Ljudia just nu, det är bara att slå till:

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... 00-p78518/

PS kolla även in Vertigo/Vertigo Plus från en annan Holländare:

http://audiocomponents.nl/speakers/scan ... ce_eng.htm

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-24 02:49

MagnusÖstberg skrev:Jag har för mig att det finns goda skäl att hålla delningar vid 80hz, 250-300hz och 2-4Khz...
"IÖ" talar emot det i tråden om faskänslighet med argumentet att man hör fasen bäst vid 200-300 Hz. Med alla vettigt branta filter genomlöps ju ett varv vid delningen ...
När jag byggde "faslinjära" högtalare fick jag dock ta med den kompromissen, men delningen kom vid 600 Hz, eftersom AD5060/Sq har sin resonans vid 210 Hz i den dock jämfört med nutida kapslade mr-element har en vettigt stor kammare. (Idén var att använda korrekt adderande (aktiva!) filter enligt B&Os "uni-phase"-system med "filler"-element, men utan att använda fem element i ett trevägssystem. Det fungerade vid 4,5 kHz delningen mellan AD5060/Sq och diskanten, eftersom den spelar rent till 12 kHz eller mer. )
Kraniet skrev:... att hitta element.. Kanske främst tänker jag på mellanregister. Det finns nästan inga!
Det har vi ju redan diskuterat här.
Jag måste erkänna att jag är kvar tänkandet från den tiden, sent 70-tal, då alla (då) bra system var trevägare, helt enkelt därför att tvåvägare ställde större krav på elementen, krav, som de dåtida elementen inte uppfyllde. (Ja, mina "Karlsson" blir också till trevägare, nu när jag lägger hand på dem själv. Något annat tror jag mig inte om att klara av!) Senare har kompakthögtalare varit på modet, och 6,5" basar kan ju ta hand om en stor del av mellanregistret. Men hur vore det att återuppliva "uni-phase"-principen, med ett mr-element som spelar vid en frekvens lika med delningsfrekvensen och faller 6 dB på båda sidor om denna? Den har då allt väsentligt att säga i detta område!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-24 07:26

faulhund skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag har för mig att det finns goda skäl att hålla delningar vid 80hz, 250-300hz och 2-4Khz...
"IÖ" talar emot det i tråden om faskänslighet med argumentet att man hör fasen bäst vid 200-300 Hz. Med alla vettigt branta filter genomlöps ju ett varv vid delningen ...

Högtalare är ju kompromisser allt som oftast ;)

Helst får det ju bli bashögtalare som spelar rent till minst 2000hz och sedan inte har hyss för sig. Mellanregistret behöver ha frekvensgång ner mot 40hz och upp mot 6Khz... inte lätt!

2,5-vägare som phon nämner gör saker lättare!
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-24 09:57

MagnusÖstberg skrev:Är tanken att göra en 3-vägare för 80hz och uppåt alltså?

Ja min tanke var att köra den så. Men som sagt det finns ju möjligheter för annat också. Med rätt 6.5"-bas kan man ju få bra bas ner till 30hz om man utnyttjar väggstödet och bas som kan spela rätt kraftigt dessutom.

Ang 2,5vägare har jag funderat på det också. Men det är svårt att uppfylla kravet att elementen ska jobba i sitt kolvformiga område. Dvs att elementen inte spelar högre frekvenser än de som har halvvåglängd som är lika med eller mindre än membranets diameter.

en typiskt 6,5-7" har ungefär 140mm effektiv diameter vilket ger en övre frekvens på 1200hz
typiskt 5" element har ungefär 100mm diameter vilket ger övre gräns på 1700hz
ett 4" cirka 75mm vilket ger 2300hz

siffrorna ska ju tas med en nypa salt förstås saker som konmaterial och utformning spelar ju in här men det ger ju ändå en ungefärlig fingervisning.

Efter att ha smält Öhmans åsikter lite så är jag nog böjd att hålla med om att ett fyra tums element delat kring eller strax ovan 2000hz mot en diskant med WG kanske är mest intressant. Även om jag alltid varit svag för idén om delning vid 3000-3500hz mot en 3/4" diskant. En kompromiss mellan de två kanske går att finna.

En 2,5vägare med två femtummare och en wg-diskant delad vid 2000hz är väl isf den enda varianten jag kan se om man vill vara nära att få elementen att spela kolvformigt.

Är man inte intresserad av det kravet så är nog 2,5vägs med 6,5"basar (varför kallas de så när nästan allt är 7" idag?) ett bra alternativ.

edit: scan-speaks mellanregister verkar helt enkelt inte speciellt prisvärt. Tycker det verkar ha tveksam prestanda för den höga prislappen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-24 11:06

Jag har umgåtts med liknande tankar en tid (några år eller så) :wink: Ja, de tär ju det här med att komma till skott....

Har ju haft en förkärlek för SS 18W-8546 länge så jag ville prova 13M-8636 för att se om den kan bättra på mellanregistret som jag ju haft synpunkter på.

Så, för ett par år sedan hittade jag Zahra hos Gravesen.
http://www.troelsgravesen.dk/8543.htm

Tycker att den är intressant fast min tanke är att bygga kring 2x8546, 8636 & 9700.

Men tiden går och det kommer nya element och lösningar som känns intressanta. Idag skulle jag nog titta lite närmare på Mark K´s 2-vägare med Seas ER18+DXT :
http://audioheuristics.org/blog/?cat=7

Kolla spridningen! :)
Bild

...och energiresponsen:
Bild

Visst, det tillfredställer inte dina krav på att elementen ska spela inom det masskontrollerade området men visst är det bra! Däremot bekräftar det din förkärlek för stativare! :) Stativen skulle jag nog fundera på att göra som baslådor med tex 2x Seas 22-nånting (vad de nu heter) rygg mot rygg - voila - 3-vägare! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-24 12:46

Kraniet skrev:edit: scan-speaks mellanregister verkar helt enkelt inte speciellt prisvärt. Tycker det verkar ha tveksam prestanda för den höga prislappen.

SEAS Excel är ju inte heller gratis :). Jag har inte hört 12M men har ju både 5,5" och 6,5" Revelator i mina 2,5-vägare och jag har då aldrig hört något bättre än dom så jag tycker nog att 12M verkar värd sina pengar - särskilt just nu!

Jag tror att Scanspeaks Revelator-element är lite av en ulv i fårakläder. Basarna är specade till 60W och har rätt låg verkningsgrad. Jag kan dock inte annat än imponeras av djupet/kraften/dynamiken i mina 2,5-vägare. Och när man tycker att det börjar dra lite i hårlockarna, ja då finns det ytterligare en växel att lägga in 8) - synd att du bor så långt bort, annars hade det vart kul med lite demo...

Den slitsade konen lär ju även motverka tidig uppbrytning och jag upplever inga problem att dela 5,5" vid 3kHz. Röster och akustiska instrument känns behagliga och tydliga att lyssna på. Tonkurvan visar heller inte på några oroväckande fasoner.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-24 13:04

Kraniet skrev:
Ang 2,5vägare har jag funderat på det också. Men det är svårt att uppfylla kravet att elementen ska jobba i sitt kolvformiga område. Dvs att elementen inte spelar högre frekvenser än de som har halvvåglängd som är lika med eller mindre än membranets diameter.
.

Tvärtom, det blir väl enklare då? Jag tänkte alltså att toppen är en sluten 2,5-vägare, sedan tillkommer basen delad vid 80 Hz som vanligt. ´

Istället för ett lite större element i tvåvägskonfig kör du två lite mindre element i 2,5-vägskonfig. Då kan du dela högre.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-24 13:20

Kalejdokom skrev:
Kraniet skrev:edit: scan-speaks mellanregister verkar helt enkelt inte speciellt prisvärt. Tycker det verkar ha tveksam prestanda för den höga prislappen.

SEAS Excel är ju inte heller gratis :). Jag har inte hört 12M men har ju både 5,5" och 6,5" Revelator i mina 2,5-vägare och jag har då aldrig hört något bättre än dom så jag tycker nog att 12M verkar värd sina pengar - särskilt just nu!

Jag tror att Scanspeaks Revelator-element är lite av en ulv i fårakläder. Basarna är specade till 60W och har rätt låg verkningsgrad. Jag kan dock inte annat än imponeras av djupet/kraften/dynamiken i mina 2,5-vägare. Och när man tycker att det börjar dra lite i hårlockarna, ja då finns det ytterligare en växel att lägga in 8) - synd att du bor så långt bort, annars hade det vart kul med lite demo...

Den slitsade konen lär ju även motverka tidig uppbrytning och jag upplever inga problem att dela 5,5" vid 3kHz. Röster och akustiska instrument känns behagliga och tydliga att lyssna på. Tonkurvan visar heller inte på några oroväckande fasoner.

jag har invändningar mot excel också. Dels har de så kraftig uppbrytning att den användbara frekvensomfånget är rätt begränsat. Ska man gå efter Zaphs rekommendationer så anser han att eftersom resonansen har övertonspåverkan långt ned i frekvens så bör fyrtummaren delas vid 2000hz eller lägre! (det resonemanget förs för aluvarianten men de ser ut att betee sig hyffsat lika de två) Sen så har de ju fruktansvärt dålig känslighet kring 84-85db.

Scan-speak revelator ÄR väldigt bra. Speciellt femtummarna tycker jag är helt makalöst bra ljud i. Men mellanregistret (12M4631G) verkar inte lika bra. Nu verkar uppgifterna vara lite tvetydiga men vad jag förstår saknar de SD-system och disten blir därför lidande. Tangband har element för en bråkdel av priset som har finare frekvensgång och distsiffror. Det är helt enkelt inget bra värde i dom. Ljudia-rean åtgärdar detta lite kanske men det är fortfarande lite dyrt kan jag anse. Frågan är om inte de gamla mellanreggen presterar bättre. De senare uppnår dessutom samma känslighet trots att de är 8ohms-element.
Discoveryseriens mellanregister bättre ut även om jag inte sett några distmätningar på det.

ang 2.5vägslösningen så är det nog dels svårt att komma upp i den känslighet jag helst ser. Sen är det som sagt svårt att uppnå kolvformigheten från en 5tummare om man inte delar nere vid 1700hz eller i närheten.
Men som sagt det är kanske inte så viktigt att uppnå det kriteriet.

edit. ska man frångå det kriteriet om kolvformighet så tror jag nog det är smartare att gå upp i elementstorlek till 6.5". Högre känslighet, mer effekttålighet och möjligt djupare bas. Mark Ks högtalare verkar helt fantastiskt bra utifrån frekvensmätningarna. Seas Er 18 RNX presterar bättre bas än scan-speak revelator 18W4531g00 i hans tester. Mindre dist och scan-speak ger upp innan seas storknar, vilket nog får ses som makalöst med tanke på ScanSpeaks goda renomé och skillnaden i pris mellan de två elementen.
Just ER18RNX är en av de kandidater till bas i den trevägare jag tänker mig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-24 13:31

Stå på dig! - annars gör någon annan det :wink:

Hoppas att du kommer i mål med dina elementval så att vi kan få se dina tankar omsättas i handling så småningom!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-24 15:30

jo men som sagt andra förslag och funderingar är som sagt intressanta. Jag vill inte låta som att jag avfärdar andra idéer. Som sagt brainstorma gärna. Gärna med argument för varför.

edit: men jag kan ju kanske ta upp en annan sak vad gäller hur jag närmar mig högtalarprojekt (elelr nästan vilka projekt eller inköp som helst). Jag är väldigt mån om "best bang for the buck". Dvs jag vill ha det bästa som går att få för så lite pengar som möjligt.
Andra är kanske inte såna, en del tänker väl att ju mer pengar man slänger på ett problem destå bättre. Jag är inte så övertygad om det. Nu och då så kommer det nämnligen såna saker som rör till det hela lite.
Men sen är det klart att det finns en gräns då det blir för billigt för att vara meningsfullt. Exakt hur man ska bedöma när man har uppnått detta magiska läge där man balanserar värde och prestanda perfekt med kostnaden är ju väldigt flytande. Den enes lamborghini är den andres SAAB eller hur är det man brukar säga? :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-24 16:22

Kraniet...

Några synpunkter på denna (som mellanregister):
http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/5MP60N.pdf

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-24 16:55

Kraniet skrev:Den enes lamborghini är den andres SAAB eller hur är det man brukar säga? :)

eller kanske "den enes Koenigsegg är den andres SAAB..."? :D

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-24 17:12

http://spectrumaudio.de/breit/tangband/ ... 320SB.html

Samma motor och mjuka delar som 1337 men utan den silvriga korgen och med fiberkon. Kanske kan va nåt. Blir väl strax över 90 dB med bandpassgain.

Edit: Haha, där var ju min sida länkad dessutom. Vad coolt. 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-24 17:56

avr7000 skrev:Kraniet...

Några synpunkter på denna (som mellanregister):

Stefan

det där ser rätt så intressant ut. Verkar vara låg dist med undantag för en spik vid 2khz. Antar det är konresonans som tar sig utryck på ett lite våldsamt sätt. Dip i frekvenskurvan, knyck på impedanskurvan och en 10db spik i disten är kanske mindre tilltalande. Men delar man vid 2khz så bör det inte orsaka för mycket problem.
Ser ut att kanske tom fungera som en ren midbas.

Nwalmaer skrev:http://spectrumaudio.de/breit/tangband/tangbandW41320SB.html

Samma motor och mjuka delar som 1337 men utan den silvriga korgen och med fiberkon. Kanske kan va nåt. Blir väl strax över 90 dB med bandpassgain

Det där är det intressant element ja. Skulle vara kul att se hur det presterar jämfört med 1337 distmässigt. Frekvensgången verkar ju minst lika bra så det finns kanske hopp om att det ska fungera bra.
En bra grej med det elementet är att det fungerar visuellt med er18 :)

edit: jag undrar hur denna fungerar också http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Ta ... 5::30.html
samma element fast en vanlig magnet. UNdra om det är samma motorsystem med annan magnet..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-24 22:10

Nja, om man kollar på induktansen är den betydligt högre. Gissar på inga kortslutningsringar i den motorn. Alltså sämre. Men billigare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-25 08:45

annars har ju dessa mellanregister fått bra betyg både av klang och ton och människor som provat.

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7637
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5579

den förra är tydligen väldigt välbyggd med gjutet chassi men den senare är samma element fast i 8ohms utförande och en plåtkorg. Däremot ser dom kanske inte så roliga ut :)

En sak som är lite klurig med trevägare är ju att det finns väldigt många bra tvåvägare.
Jag tänker mig att en dyr tvåvägare är så pass bra att man många gånger kan vara nöjd med en dylik, speciellt om man delar den vid 80hz dessutom. Men min fundering är om man inte kan bygga en trevägare med samma/liknande prestanda billigare. Alternativt att trevägaren blir bättre till samma pris.

Det borde väl vara enklare att uppnå bättre spridning, bättre effekttålighet och djupare bas i en trevägare. Men det gäller ju att man väljer element med omsorg. Blir trevägaren sämre än en tvåvägare för samma peng så känns det lite meningslöst.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 08:56

phon skrev:
Kraniet skrev:
.

Tvärtom, det blir väl enklare då? Jag tänkte alltså att toppen är en sluten 2,5-vägare, sedan tillkommer basen delad vid 80 Hz som vanligt. ´

Istället för ett lite större element i tvåvägskonfig kör du två lite mindre element i 2,5-vägskonfig. Då kan du dela högre.
+1

Men framförallt får man lite med headroom i övre basen och baffelstegshantering "gratis".

Dela högre är något jag är tveksam till eftersom det innebär större c-c avstånd. Däremot kan man dela flackare.

Jag tänker själv ge mig på en lösning med Ino B67 på det här viset som toppar till mitt system. Jag tänker flackt sno Ino i5 konfigurationen på baffelbredd för projektet med har ännu inte någon fundering på diskant eftersom diskanten i i5 inte längre är tillgänglig :(

Det kan sluta med att jag använder Dynaudio D28/2, eller rättare sagt det lutar starkt åt det.

Önskar bara att Skrutten bodde närmare så man kunde få ta del av hans kunskap både vad gäller focalpunkten och 2,5-vägare :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-25 09:12

MagnusÖstberg skrev:
Men framförallt får man lite med headroom i övre basen och baffelstegshantering "gratis".

Dela högre är något jag är tveksam till eftersom det innebär större c-c avstånd. Däremot kan man dela flackare.

Jag tänker själv ge mig på en lösning med Ino B67 på det här viset som toppar till mitt system. Jag tänker flackt sno Ino i5 konfigurationen på baffelbredd för projektet med har ännu inte någon fundering på diskant eftersom diskanten i i5 inte längre är tillgänglig :(

Det kan sluta med att jag använder Dynaudio D28/2, eller rättare sagt det lutar starkt åt det.

Önskar bara att Skrutten bodde närmare så man kunde få ta del av hans kunskap både vad gäller focalpunkten och 2,5-vägare :D

Ja precis, allt blir ganska enkelt med 2,5-vägare som toppar. Jag filar just nu på ett par toppar i 2,5-vägskonfig, fast D´Appolito med fyra basar i varje. Det blir nog rätt bra drag i dom. Mätningar i helgen, sen leverans .... synd att jag inte skall ha dom själv.

Dynaudion borde väl gå bra till dina toppar, speciellt med lite bredare baffel. Föresten, har du nån kvaddad D28 liggande? Behöver magnetstrukturen till en reparation.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 09:46

phon skrev:Behöver magnetstrukturen till en reparation.

Njop, eller njae, eller hmm...

Jag har en där skruvarna i magneten var kass varpå frontplattan limmades med epoxy till magneten :D i hålen. En av skruvarna hade visst gått av...

Aldrig testkörd, men du kan ju borra upp och gänga nytt ;) 8O

..eller använda den som den är :o

Du gör alltså en i56 med 5" eller 6,5" basar? Det har jag funderat på :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-25 10:00

phon skrev:
Ja precis, allt blir ganska enkelt med 2,5-vägare som toppar. Jag filar just nu på ett par toppar i 2,5-vägskonfig, fast D´Appolito med fyra basar i varje. Det blir nog rätt bra drag i dom. Mätningar i helgen, sen leverans .... synd att jag inte skall ha dom själv.

Bilder? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-25 10:56

phon skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Dynaudion borde väl gå bra till dina toppar, speciellt med lite bredare baffel. Föresten, har du nån kvaddad D28 liggande? Behöver magnetstrukturen till en reparation.

Jag har ev en D28 liggande som du kan få...
Skall kolla.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-25 12:54

Tack AVR och/eller kk, det kanske löser sig då. :)

Den är avsedd för min egen centerkanal så småningom, låda och baselement står och väntar.

Nu måste vi kanske gå GT... => det är ju Kraniets tråd ... 8)
(som screen sa, GT=Gone Topic ... :D )

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-25 13:22

nej det är helt ok. Faktum är att jag flera gånger tänkt att göra nåt liknande. En 2,5vägs piP i i56 utförande. För lite mer effekttålighet hade jag nog hellre använt pr18 som utgångspunkt dock. En 2,5vägare av 9laeh kan nog bli väldigt bra också.

Jag undrar dock om mellanregistret blir tillräckligt avbelastat av att (bara) ha stöd i basen eller om en trevägslösning trots allt inte är bättre. Tom så fina element som scan-speaks 18W/8531G00 verkar ju må bra* av att slippa spela bas.

edit: *alltså bättre ljud i mellanregistret
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 13:35

Om man tittar på Ino B67 så räcker dubbla sådanna mer än väl för mig..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-25 20:47

Kan inte en 2,5 vägs bli väl basstark om den placeras nära vägg? Jag tror nog på trevägs delad vid klassiska frekvenser som 300 och 3000 Hz. Bas 8" Mellanreg 4-5" Diskant 0,75-1". Problemet är att hitta den där lättarbetade mellanreg högtalaren nu då de flesta PP-konade mellanreg verkar ha utgått... Och det viktiga är som jag ser det att elementen låter bra inom sina områden - hur man nu får koll på det??
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-25 22:00

ja jag svamlar iofs.. jag menar förstås två basar, i32 eller vad heter den?

skrutten skrev:Kan inte en 2,5 vägs bli väl basstark om den placeras nära vägg? Jag tror nog på trevägs delad vid klassiska frekvenser som 300 och 3000 Hz. Bas 8" Mellanreg 4-5" Diskant 0,75-1". Problemet är att hitta den där lättarbetade mellanreg högtalaren nu då de flesta PP-konade mellanreg verkar ha utgått... Och det viktiga är som jag ser det att elementen låter bra inom sina områden - hur man nu får koll på det??

Ja precis så tänker jag. Då högtalaren ska stå nära vägg så känns det inte som att baffelsteget kommer bli allt för problematiskt ändå.

Men problemet återstår som sagt.. Att hitta bra element.

Jag skulle vilja ha en 8ohmshögtalare. Fast jag vet inte riktigt varför egentligen :) Men idén känns mer tilltalande. Men det är klart kan man få till en ren 4ohmshögtalare så är det väl inget fel med det. Men om man tänker sig 88-90db känslighet i 8ohm så är det ju en rätt så mycket bättre verkningsgrad.
Mvh
Magnus

niclas

Inläggav niclas » 2009-09-25 22:23

Gällande det tekniska har jag inte mycket att komma med, men estetiskt sett tycker jag att Naqrefs skapelser på bilden är en riktigt elegant lösning. Kan troligtvis appliceras på en 3-vägare också med lite justeringar av mått. Ska den bara agera "topp" så kanske lådvolymen kan bantas en smula för att få ett nättare utseende?

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 22:27

Naq senaste tanke var att de skulle bli slutna historier av dem. Smutt som vägghängda skapelser :)

Just de där lådorna borrade jag hål i bakstycket och tryckte loss diskanterna med en skruvmejsel bakifrån 8)
Jag saknar dig.

niclas

Inläggav niclas » 2009-09-25 22:32

MagnusÖstberg skrev:Just de där lådorna borrade jag hål i bakstycket och tryckte loss diskanterna med en skruvmejsel bakifrån 8)

:o :x

:wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 23:05

Skulle Naq göra dem idag är jag övertygad om att

a) lådan delades av i två delar där varje element fick en port som mynnade ut mot "dörröppningen" eller

b) övre delen delades av och blev sluten men kompletterades med en aktivt kompenserad bas i underdelen 8) eller

c) lådan blev en toppmot basmoduler som blev vägghängd :P

Åter till 3- eller 2,5-vägare:

Varför skulle en 2,5-vägare bli bastyngd per automatik vid hyffsat "nära-väggen-placering"? Ino i28 placeras väl så utan problem?

Tycker tråden är kul! Har fnulat åtskilliga timmar på frågeställningarna, men inte hittat rätt element :? Det är svårt att hitta ett mellanregister somklarar av att spela tillräckligt starkt i nedre basen som samtidigt kan vara kolvformig återgivare vid 6Khz. Jag har "högvis" med MP14RCY, P14RCY och Dynaudio 15w75 liggandes som jag fnulat på men inte kommit till skott.

Alla lösningar jag kommit på blir liksom... tokdyra eftersom de antingen kräver ett "omöjligt" 5" element eller en orimmligt dyr diskant.

Många gånger sneglade jag på den här billiga diskanten:
Raven3

Alla dessa kompromisser :D

Jag har liksom inte råd att hitta rätt :)

Ino B67 är ett litet mirakel till element (jag må vara rejält färgad eftersom jag älskar P17WJ och B67 har eliminerat dess brister). Tillsammans med Dynaudio D28/2 (som jag gillar) tror jag att jag kan få till något kul från 80hz uppåt. Men det kräver liksom att B67 dubbleras. Och jag vill prova något annat än MTM - återstår 2,5-vägare 8O
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-26 08:31

niclas skrev:Gällande det tekniska har jag inte mycket att komma med, men estetiskt sett tycker jag att Naqrefs skapelser på bilden är en riktigt elegant lösning. Kan troligtvis appliceras på en 3-vägare också med lite justeringar av mått. Ska den bara agera "topp" så kanske lådvolymen kan bantas en smula för att få ett nättare utseende?

Bild

jag har ju byggt ett par lådor efter den där modellen. Dvs en väggnära skapelse med vinklad baffel. Min initiala tanke var att den skulle bli hemskt möbleringsvänlig och inte ta upp så mycket plats i rummet.
Så visst tar den ju lite plats i rummet men speciellt placeringsvänligt blir det inte. Eftersom högtalarna måste stå en viss bredd isär för att få rätt lyssningsvinkel så ställer det en del krav på rummet. I mitt fall sitter det eluttag och antennuttag precis där ena högtalaren ska stå. Flyttar jag det hela mer till vänster så hamnar den andra högtalaren i portalen till hallen och flyttar jag till höger så hamnar den första i hörnet. Så det är inte riktigt sant det där med placeringsvänlighet.

Så en hyffsat tunn "vanlig" högtalare som får stå väldigt nära väggen känns nu som ett bättre alternativ vad gäller placering. Den blir ju dessutom inte så anskrämlig så länge den inte är för djup.

edit: ett alternativ är förstås en mindre vägghängd historia
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-26 09:15

MagnusÖstberg skrev:Skulle Naq göra dem idag är jag övertygad om att

a) lådan delades av i två delar där varje element fick en port som mynnade ut mot "dörröppningen" eller

b) övre delen delades av och blev sluten men kompletterades med en aktivt kompenserad bas i underdelen 8) eller

c) lådan blev en toppmot basmoduler som blev vägghängd :P

Åter till 3- eller 2,5-vägare:

Varför skulle en 2,5-vägare bli bastyngd per automatik vid hyffsat "nära-väggen-placering"? Ino i28 placeras väl så utan problem?

Tycker tråden är kul! Har fnulat åtskilliga timmar på frågeställningarna, men inte hittat rätt element :? Det är svårt att hitta ett mellanregister somklarar av att spela tillräckligt starkt i nedre basen som samtidigt kan vara kolvformig återgivare vid 6Khz. Jag har "högvis" med MP14RCY, P14RCY och Dynaudio 15w75 liggandes som jag fnulat på men inte kommit till skott.

Alla lösningar jag kommit på blir liksom... tokdyra eftersom de antingen kräver ett "omöjligt" 5" element eller en orimmligt dyr diskant.

Många gånger sneglade jag på den här billiga diskanten:
Raven3

Alla dessa kompromisser :D

Jag har liksom inte råd att hitta rätt :)

Ino B67 är ett litet mirakel till element (jag må vara rejält färgad eftersom jag älskar P17WJ och B67 har eliminerat dess brister). Tillsammans med Dynaudio D28/2 (som jag gillar) tror jag att jag kan få till något kul från 80hz uppåt. Men det kräver liksom att B67 dubbleras. Och jag vill prova något annat än MTM - återstår 2,5-vägare 8O

Men var delar du då? Jag tror ju att man bör dela vid 300 minst. 800hz är nog ännu bättre. Sen att få kolvformighet till 6khz är nog bara att glömma. Ett femtumselement kan väl knappast sträcka ut sig mer än kanske 1000hz utöver de fysikaliska begränsningarna. Men jag har för dålig kunskap om det där för att kunna säga nåt exakt. Men jag gissar att ett någorlunda koniskt femtumselement iaf har kolvformighet till 2khz kanske lite mer. 4" kan man nog dela upp mot 3khz.
Vad gäller diskanten måste det nog till ett litet horn/waveguide för att få upp effekttåligheten och ned distorsionen.

kolvformighet i basen sträcker sig ju ändå upp till 900hz så det finns inga speciella begränsningar där. Däremot blir det väl frågan om en del "voicing". Dvs hur mycket av talet som hamnar i det större elementet. Vissa menar ju att talområdet bäst hanteras av femtumselement medan andra menar att det ska vara 6,5" i lägre mellanregistret för återge röster lite mer fylligt (och naturtroget?).

Ett baselement jag kikat lite på är Monacor sp-8/150pro. Ger inte mycket till bas men tillräckligt för att kunna delas vid 80hz. Borde dock kunna ge en jäkla effekttålighet. Kan man tänka sig ett aktivt system borde den långa slaglängden tillåta lite lt så men får lite mer utsträckning nedåt. PDF här:
http://www.monacor.no/produkter/hoejtta ... no_cache=1

Men som sagt bas är inte problemet som jag ser det, och diskanter finns det en hel del att välja på. Kung i pris/prestanda verkar vara Seas, men även peerless diskant (speciellt vid låg delning) och även vissa från SB-acoustics verkar kunna ge rejäl valuta för pengarna. Annars finns ju Scan-Speak 6600 som verkar vara king of the hill om man ska lyssna på röster ute i diy-världen.

edit: ett annat förslag på mellanregister är visaton http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 30m_8.html
alltså samma element som i 9laeh fast i mellanregisterutförande. Mindre slaglängd med känsligheten uppe på 90db

edit: ang mellanregister. Är det någon som har erfarenhet av huruvida induktansen påverkar ljudet? Kommer ihåg jag läste det först från Lynn Olson (skaparen av Ariel-högtalaren) att lägre induktans i midbasar ger bättre mellanregister. Man kan se det tas upp lite nu och då det där. Men ligger det nåt i det?

edit3: ang diskanter så har jag väldigt lite förtroende för band. Däremot har de flesta hårda diskanter jag lyssnat på låtit bra. Men även domes som 9700 fungerar ju fint. Den variant av ringradiator som sitter i Sonus Fabers högtalare har också låtit bra.
Men ska man tänka sig ett horn så ställer det ju vissa krav på diskanten vad jag förstår. Hårda domes är väl bättre på att driva sånt om jag förstår saken rätt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 09:32

Jag tänker nog dela vid 80hz och 2Khz. Det gör iallafall att energiutstrålningen över delningen blir likvärdig. Hur det blir, blir väl något som man märker... :D

Det är möjligt att D3004/660000 är en drömdiskant för mig med, det var den jag tittade på i samband med Bamsefars tävling, precis i samband med att den blev tillgänglig, men D28/2 är trevlig. Jag gillade den inte med första ordningens filter, utan mycket bättre med 4 ordningens. Dynaudios egna filter till den var nog det jag gillade sämst av de som testades :lol:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-26 09:48

MagnusÖstberg skrev:Åter till 3- eller 2,5-vägare:

Naqrefs högtalare ovan är inga traditionella 2½ vägare. Konstruktionen i sig gör att ljudnivån inte lyfts lika mycket nere i basen. *****?

/G
Senast redigerad av skrutten 2009-09-26 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-26 09:49

MagnusÖstberg skrev:Jag tänker nog dela vid 80hz och 2Khz. Det gör iallafall att energiutstrålningen över delningen blir likvärdig. Hur det blir, blir väl något som man märker... :D

Det är möjligt att D3004/660000 är en drömdiskant för mig med, det var den jag tittade på i samband med Bamsefars tävling, precis i samband med att den blev tillgänglig, men D28/2 är trevlig. Jag gillade den inte med första ordningens filter, utan mycket bättre med 4 ordningens. Dynaudios egna filter till den var nog det jag gillade sämst av de som testades :lol:

hur menar du med energiutstrålningen?

den diskanten har ju väldigt bra rykte och låter säkert väldigt bra. Men den ser ut att ha en del andratonsdist?

http://mpbarneyspeakers.googlepages.com ... 6,0.94.jpg
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 10:13

Min tanke är ett mellanregistret skall klara av att hålla adekvat spridning, likvärdig med diskanten minst en oktav över delningen - iallafall upp till 60 grader från nollriktningen...

Jag har inte mätt disten på den, jag kanske gillar den 8O . LTS diskant och min Seas (också metalldome, men ingen offentlig serieprodukt) mätte dock bäst av alla jag och lilltroll mätte på KTH - och betydligt bättre än SS9700 8)

Jag har iallafall inte stört mig på disten. Dynaudio hade ju en variant med kort hornladdning av den somjag tror IÖ använde i tidigare pi60.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-26 10:53

ja du menar energiutstrålningen uppåt i frekvens? jag menar i midbasen kan det väl knappast vara nåt problem?

hur lät de där metalldomarna då? precis som du säger bör man ju beakta ljudet också. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 14:39

skrutten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Åter till 3- eller 2,5-vägare:

Naqrefs högtalare ovan är inga traditionella 2½ vägare. Konstruktionen i sig gör att ljudnivån inte lyfts lika mycket nere i basen. *****??
/G
Nej, det vet jag och har väl aldrig påstått just dem vara det heller? Jag har inte berört topologin alls.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 14:43

Kraniet skrev:ja du menar energiutstrålningen uppåt i frekvens? jag menar i midbasen kan det väl knappast vara nåt problem?

hur lät de där metalldomarna då? precis som du säger bör man ju beakta ljudet också. :)
LTS diskanten är grym, det märker man ju bara man sveper den :)

Men jag har nog insett att jag är en soft softdometyp :)

Eller så är det så att min hörsel trappas av i högfrekvensområden ochdet passar bättre för mig med mjuka domar som faller av lugnt och stilla runt 20KHz... vad vet jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-26 16:02

skrutten skrev: *****?

/G
Nej, i parallell med varsitt filter. ****? 8)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-26 16:31

MagnusÖstberg skrev:Nej, det vet jag och har väl aldrig påstått just dem vara det heller?

Nä du har aldrig påstått detta? Inte jag heller har påstått att du påstått. Jag påstår något om Naqrefs 2½ med ledning av det du skrev som gjorde att jag kom på mig själv att man nog kan göra 2½ på olika sätt...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-26 16:31

phon skrev:
skrutten skrev: *****?

/G
Nej, i parallell med varsitt filter. ****? 8)

Svaren kommer och går 8)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-26 16:57

Phon!

avr7000 skrev:
phon skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag har ev en D28 liggande som du kan få...
Skall kolla.

Mvh

Stefan

Jag har kollat och det var en Dynaudio Esotec D260 (som glappar lite ibland).

Du kan ju kolla om det är samma motorsystem, den har samma kåpa bak i alla fall som D28/2.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-26 16:59

skrutten skrev:
Svaren kommer och går 8)

Frågorna också 8) :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-26 17:11

avr7000 skrev:

Du kan ju kolla om det är samma motorsystem, den har samma kåpa bak i alla fall som D28/2.

Mvh

Stefan

Det blir ännu bättre, det är det motorsystemet jag ville ha. :)

Kanske Koppen (lr nån) kan ta med den upp nångång när han är i närheten?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 18:42

skrutten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nej, det vet jag och har väl aldrig påstått just dem vara det heller?

Nä du har aldrig påstått detta? Inte jag heller har påstått att du påstått. Jag påstår något om Naqrefs 2½ med ledning av det du skrev som gjorde att jag kom på mig själv att man nog kan göra 2½ på olika sätt...
Cool.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-26 23:31

designförslag? :)

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-26 23:53

Hur funkar det med känsligheten för ett mellanregisterselement?
Troels har ett system med ett Seas-element (MCA12RC) som är specat med en känslighet på 86db, men för Troels system som helhet anger har själv till 90db. Hur går det till?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 00:02

tja, det funkar inte!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 01:07

Hmmm nu blev man ju sugen på ett litet projekt...

3.5 vägare som delas mot subbar vid 80-100 Hz.

1 st Aurum Cantus G2 ribbon diskant
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=276-402

2 st Vifa 4 tums mellanregister MG10WD06-08
inte samma men likanande denna och med svart glasfiberkon:
http://www.tymphany.com/files/products/ ... D09-08.pdf

2 st 5.25 " Beyma element 5MP60N

2 st 5.25" Beyma element till för att ta hand om baffelfallet...

BMTMBBB konfiguration eller så

Hur högt kan man dela en Vifa 4" mellanreg.?

Skulle 300, 2000 och 4-5000 Hz kunna vara lämpliga delningsfrekvenser?

För övrigt så kommer jag att köra mina OA51 som 2.5 vägs, en extra Thiel Partner 7" alltså under 300-350 Hz.
-och med 2 extra ambiensdiskanter lika Larsen 8.

Stefan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-27 02:42

avr7000 skrev:Hmmm nu blev man ju sugen på ett litet projekt...

3.5 vägare som delas mot subbar vid 80-100 Hz.

1 st Aurum Cantus G2 ribbon diskant
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=276-402

2 st Vifa 4 tums mellanregister MG10WD06-08
inte samma men likanande denna och med svart glasfiberkon:
http://www.tymphany.com/files/products/ ... D09-08.pdf

2 st 5.25 " Beyma element 5MP60N

2 st 5.25" Beyma element till för att ta hand om baffelfallet...

BMTMBBB konfiguration eller så

Hur högt kan man dela en Vifa 4" mellanreg.?

Skulle 300, 2000 och 4-5000 Hz kunna vara lämpliga delningsfrekvenser?

För övrigt så kommer jag att köra mina OA51 som 2.5 vägs, en extra Thiel Partner 7" alltså under 300-350 Hz.
-och med 2 extra ambiensdiskanter lika Larsen 8.

Stefan

Hej Stefan

4" elementen är väl de elementen som jag gjorde för SMS, eller hur? Om man vill ha homogen spridning genom delningen så rekommenderar jag 3 kHz delningsfrekvens. Dock är det väl så att en ribbon inte har homogen spridning som är i paritet med dynamiska högtalare så att man kanske kan välja högre delningsfrekvens.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 08:35

Hmmm

Jo de är ju precis dessa som du körde med :)

En så låg delning känns ju inte kul i detta projekt då Beyma basarna har "tupperware" kon och beter sig snyggt riktigt högt upp i frekvens, 4 tummarna blir ju lite onödiga då...

Jag kanske i så fall skall byta bestyckning till:

Ribbondiskant (eller kanske en bra dome)

2 st Vifa mellanreg

2 st Scanspeak 8542

2 extra Scanspeak 8542 för baffelkorrektion

Lådddorna kommer naturligtvis att bli lite större.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 08:37

- och göra en 2,5 vägare med de 8 Beyma-elementen och en bra diskant... :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-27 08:52

Har du 8 st 5MP60N redan? De skulle man ju kunnna göra ett par skithäftiga in-wall-högtalare med. Bio .... :)

Eller kanske fyra par pKK .... pK-killer ..... 8O :lol:

pK-kompis menar jag förstås ... :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 09:10

Ja alla element ligger och väntar på att bli nåt skoj...

-och ja... Beyma elementen poppade upp i skallen när det blev tal om pK :D (Jag har snackat med Anders lite löst för länge sedan om man kan göra nåt skoj med dessa, jag hade 14 st från början men har sålt 2 par och gett bort ett par)

Nu har jag ju redan pK kit liggande hemma med så det skall bli ett antal "riktiga" pK först :) innan jag ger mig på "ful-pK"

:D

Stefan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 09:22

Hörre ni..... små taniga 2-vägare har inte i den här tråden att göra! :D

Elementet ser ut att vara kanon mellan 300 och 3Khz (fast det hade varit kul med off-axis mätningar)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-27 10:11

Taniga tvåvägare?

Det blir ju fyra Beyma i varje låda .... 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 10:14

Det gör den inte till en 3-vägare iallafall ;)

Och ni snurrade in på pk och pkk.

AVR7000 - kan du inte mäte upp elementet - det ser rätt intressant ut!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-27 10:17

MagnusÖstberg skrev:Det gör den inte till en 3-vägare iallafall ;)

!

Nämen 2,5-vägare .... :)

Det blir väl bra toppar till 12 basmoduler .. 8) :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 10:37

jo, jag hoppas på det 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 16:07

Hmmm...

Det verkar som om mina 4" är ganska grymma och det passar kanske med att köra en traditionell 3-väg med delningar vid 300-350 och 3000-3500 Hz... Inga extra .5 element för baffelfall.

SS8542
Vifa 4"
Diskant
Vifa 4"
SS8542

Delat till subbas-system

Stefan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-27 16:57

avr7000 skrev:Hmmm

Jo de är ju precis dessa som du körde med :)

En så låg delning känns ju inte kul i detta projekt då Beyma basarna har "tupperware" kon och beter sig snyggt riktigt högt upp i frekvens, 4 tummarna blir ju lite onödiga då...snip...

Mvh

Stefan

Det är ju klart att jag använde dessa högtalarelement :) Dessa mellanregister är ju framtagna enligt mina anvisningar och krav. Det togs fram 2003. Det fanns vid den tiden inga mellanregisterelement på marknaden som jag godkände. Därför utvecklade jag detta element i samarbete med Vifa. Originalet som det utgicks från har 1,3 mm linjär slaglängd PP. Detta mellanregister har 3,7 mm PP. TS-parametrarna ändrades också för att anpassa elementet till given lådvolym.

Så här ser tonkurvan och impedanskurvan ut. Vid 4 kHz är skillnaden 4 dB mellan On Axis och 60 grader Off Axis. Själv delade jag vid 2,5 kHz.

Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 17:05

Tack Peter, kul att se mätningen.

Det får naturligtvis istället bli nåt i stil med:

Vifa 4"
Diskant
Vifa 4"
Golvnära
SS8542
SS8542

Delat till subbas-system

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 17:10

Peter,

är det diffen över 2Khz som gjorde att du inte ansåg att MP12 ansågs som ett alternativ?

Visserliggen bara 1,8mm X-max, men över 3db högre känslighet och snorrät frekvensgång. Det fungerade ju rätt utmärkt i NHT 3.3 som kan spela rätt starkt...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 17:13

Dessa går ju i applikationen djupt i frekvens... All slaglängd behövs.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 17:16

avr7000 skrev:Dessa går ju i applikationen djupt i frekvens... All slaglängd behövs.
ok, har aldrig sett SMS-systemet ens på bild :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 17:16

MagnusÖstberg skrev:Peter,

är det diffen över 2Khz som gjorde att du inte ansåg att MP12 ansågs som ett alternativ?

Visserliggen bara 1,8mm X-max, men över 3db högre känslighet och snorrät frekvensgång. Det fungerade ju rätt utmärkt i NHT 3.3 som kan spela rätt starkt...

Seas elementet har ju bara ± 0.9 mm i X-max, 1.8 är peak to peak.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 17:17

jo, mer behövs ju inte i dess tänkta arbetsområde. Där är det mer effekttålighet i talspolen som är intressant och där är de duktiga. Således inte tänkta under 300hz..

Sjukt lnjär fekvensgång. Ett makalöst element som naturligtvis tagits ur produktion..
Jag saknar dig.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-27 17:45

Och vad tror ni om scan-speaks nya illuminator 4" mellanreg då?

http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/12mu_4731t00.pdf

Nere 2dB vid 2kHz, 4dB vid 3kHz 60 grader offaxis. Mycket rak frekvensgång. Ser i mina ögon väldigt bra ut, kanske t.o.m. bätre än magnus favorit MP12?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 18:16

Jag funderar på att köra denna diskant i så fall:

http://scan-speak.dk/datasheet/d2904_710002.htm

Jag har den i dag i mina OA51 men det har kommit en ny:

http://scan-speak.dk/datasheet/d3004_660000.htm

-som skulle passa bättre i OA51 då jag delar vid dryga 2000 hz...

Oron strax över 2000Hz på 710002 spelar ju ingen rolli en trevägare där jag kan dela lite högre.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 18:20

d3004/66000 är inte direkt pjåkig nej... redan omnämd i tråden av mig som en önskediskant :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 18:26

LasseA skrev:Och vad tror ni om scan-speaks nya illuminator 4" mellanreg då?

Nere 2dB vid 2kHz, 4dB vid 3kHz 60 grader offaxis. Mycket rak frekvensgång. Ser i mina ögon väldigt bra ut, kanske t.o.m. bätre än magnus favorit MP12?
Kan spela starkare också, men kostar skyhögt mer än MP12 gjorde :(

Dessutom har den lägre impedans vilket omöjliggör användande i MTM
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-27 18:49

MagnusÖstberg skrev:Peter,

Magnus, jag ville att elementet skulle kunna delas vid 80 Hz och kunna spela tokstarkt i rum på mer än 500 kubikmeter i storlek. Det sitter 2 st 4" i d'Appolito, en under och en ovanför en DX25. Det är ett 5.1 eller 7.1 system och det är 2 st 8 ohmare i parallell, vilket passar bra ihop med en DX25.

Fast då jag spelade i stora lokaler så ställde jag in A/V-förstärkarna på 100 eller 120 Hz delningsfrekvens.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-27 18:54

LasseA skrev:Och vad tror ni om scan-speaks nya illuminator 4" mellanreg då?

Den verkar klart kapabel, men jag skulle själv inte dela den över 2,5 kHz. Den har lång slaglängd och hyfsat låg resonansfrekvens för att vara 4", dessutom är den underhung och jag gillar sådant.
Priset är inte superlågt 8)

MvH :)
Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-27 19:31

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-4424g00.pdf

tycker inte den ser helt dum ut heller. fördelen med det elementet är att det finns, till skillnad från mp12 :)

edit: vifas variant av scan speak illuminator verkar också rätt ok förutom en liten fnurra på frekvensgången vid 2khz. Men kanske inte så hög känslighet på 88db trots dc res på 3ohm. Induktans på 0.04 är ju dock lite udda..
Mvh
Magnus

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-27 19:42

Men den tål inte så rysligt mycket effekt..

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-27 21:32

MagnusÖstberg skrev:
Dessutom har den lägre impedans vilket omöjliggör användande i MTM

varför går inte det?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 21:59

De får inte samma frekvensgång som seriekopplade.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-09-27 23:07

Varför har så många element den där höjningen vid högre frekvenser on axis? Finns det någon fördel med det eller blir det bara så? :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-27 23:32

Fördelen skulle väl tex kunna vara en hyggligt jämn energikurva.

Om man nu tänker sig att själva konen optimeras för bästa egenskaper och samma sak görs med kalotten. (Kommer in på det här för att det sagts att SS 4" egentligen är domar med kon.) Då kan man ju tänka sig att det försämrar elementet att göra domen tyngre. Skulle kunna tänka mig att övre gränsfrekvensen sjunker med tyngre kon och dessutom föreställer jag mig att det relativa avståndet till distortionen minskar - dvs distortionen stiger. Om man anpassar tonkurvan i filtret i stället undertrycker man ju distotionen samtidigt.

Åsså finns det ju Ostens kompromisslösa svar: De är konstruerade för att lyssna off axis! :) (Tänk att jag kom ihåg det!)

/Jocke

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-28 10:13

jag kommer ihåg nån kommentar från scan-speak där de menade att det blir enklare att få till baffelstegskompensationen om kruvan stiger mot högre frekvenser. men hur och varför det skulle vara så har jag aldrig förstått.

ang diskanter. Vill man har 1" eller 3/4" eller nåt annat? Det är klart ska man dela så lågt som 2khz så är det väl svårt med nåt annat än 1". Men 3/4" ger ju mer spridning vilket kanske är önskvärt?

Storlek på högtalarna då? Jag tänker mig nåt i stil med (bxhxd) 190-230x1000x200-300, ungefär. Vill man ha mycket större högtalare (eller i fallet stativare, ta upp så mycket plats) egentligen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-28 18:05

Kraniet skrev:jag kommer ihåg nån kommentar från scan-speak där de menade att det blir enklare att få till baffelstegskompensationen om kruvan stiger mot högre frekvenser. men hur och varför det skulle vara så har jag aldrig förstått.

Jag tror eg att det var en hifi journalist eller kanske till och med LyOh som hade upp detta, hursomhelst är det sannolikt nonsens. Det är väl snarare tvärtemot. Egentligen visar detta på vad en del auktoriteter kan ställa till med då de helt oemotsagda kan fabulera på och hela svansen (hehe) på DIY-audio och liknande ställen hejjar på.... Värden är sig lik 8)

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-28 18:41

Pontus91 skrev:Varför har så många element den där höjningen vid högre frekvenser on axis? Finns det någon fördel med det eller blir det bara så? :)

Jag kan ha misförstått saker (inkl vad du menar) men är inte det konens uppbrytning man ser? I scan-speaks papperskoners fall ligger den rätt lågt i frekvens och genom slitsarna i konen ändrar man den från en skarpare topp till en bredare, plattare frekvenshöjning?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-28 19:34

skrutten skrev:
Kraniet skrev:jag kommer ihåg nån kommentar från scan-speak där de menade att det blir enklare att få till baffelstegskompensationen om kruvan stiger mot högre frekvenser. men hur och varför det skulle vara så har jag aldrig förstått.

Jag tror eg att det var en hifi journalist eller kanske till och med LyOh som hade upp detta, hursomhelst är det sannolikt nonsens. Det är väl snarare tvärtemot. Egentligen visar detta på vad en del auktoriteter kan ställa till med då de helt oemotsagda kan fabulera på och hela svansen (hehe) på DIY-audio och liknande ställen hejjar på.... Värden är sig lik 8)

förmodligen är det så :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-28 19:38

Jag tycker att SS discovery 15W med kort talspole verkar vara ett vettigt mellanreg, om nu bara zaph kunde testa dom nån gång :wink: börjar bli övervänt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-28 22:04

jo dom verkar som sagt intressanta dom där discovery. Synd bara att 6,5" basarna inte riktigt kan mäta sig med seas för samma pris.
Det skär sig ju med det visuella att inte ha samma elementutseende på basen.. :)
Undra hur Monacors kolfiberbasar står sig. De borde ju passa utseendemässigt om inte annat.

edit: den nya från peerless borde ju också se någotsånär lik ut http://www.tymphany.com/830990
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-29 21:58

undra hur wavecors element skulle vara. Ganska användbara T/S plus att de har kortslutningsringar och generös ventilering av magnetsystemet. Men lite lite xmax på 6,5" bara. Men för delning vid 80hz borde det ju fungera.

http://www.wavecor.com/html/wf168wa01_02.html
http://www.wavecor.com/html/wf160wa02.html
http://www.wavecor.com/html/wf118wa01_02.html
http://www.wavecor.com/html/wf110wa02.html
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-30 10:18

en annan till trevägare är att göra en mindre variant av Meridian dsp8000

Bild

om man siktar på en höjd på 1m och djup runt 30cm. 5 tums mellanreg och dubbla åttor i basen. I det fallet bör basen delas rätt lågt 100hz ungefär.

Har funderat på visaton (överdelen blir då liknande 9laeh) men andra element finns det ju också. pK kunde ju vara en bra utgångspunkt också. Nu verkar det tveksamt att ekonomin kommer tillåta pK så de elementen är nog att utesluta för min del isf..

edit: annars tycker jag det är en trevlig design på en trevägare det där.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 10:37

Jag siktar på att göra 3-vägaren konverterabar mellan delad system med delning 80hz och "ihopsatt" med delning runt 300hz.

Basdelen blir troligen Bremen 10"-are (slutna och aktivt kompenserade i vardera 25L slutna lådor). Problemet är som sagt att baffelbredden på toppen blir större än önskat, åtminstonde om man vill dela vid 300hz eftersom det "tvingar" fram att baselementen måste riktas framåt.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-30 11:29

ja stora baselement gör ju att baffelbredden blir lite väl stor. En pyramidlåda är ju ett sätt att få ner bredden för mellanregistret.
Sen finnsdet ju andra alternativ. Tex kan man ju runda hörnen på den övre delen kraftigt. en tia är väl cirka 25cm bred. om baffeln görs ca 26-27 och man kör med 50mm radie på kanten på den övre delen så får ju mellanregget en baffel på ca 17 cm. Plus att du borde få närmast noll diffraktion.
De förra Revelhögtalarna är ju ett exempel på den designen.

Idén om att ha en högtalare som är delad i bas och topplåda tycker jag också är tilltalande. Men ska dom alltid stå på varandra så är det kanske lite meningslöst att dela på dom.

Sen kommer ju frågan om vågfrontsanpassning och fas in i bilden också om man ska vara noga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 11:47

Kraniet skrev:ja stora baselement gör ju att baffelbredden blir lite väl stor. En pyramidlåda är ju ett sätt att få ner bredden för mellanregistret.
Sen finnsdet ju andra alternativ. Tex kan man ju runda hörnen på den övre delen kraftigt. en tia är väl cirka 25cm bred. om baffeln görs ca 26-27 och man kör med 50mm radie på kanten på den övre delen så får ju mellanregget en baffel på ca 17 cm. Plus att du borde få närmast noll diffraktion.
De förra Revelhögtalarna är ju ett exempel på den designen.

Idén om att ha en högtalare som är delad i bas och topplåda tycker jag också är tilltalande. Men ska dom alltid stå på varandra så är det kanske lite meningslöst att dela på dom.
Ja, jag har gjort en sådan högtalare, 1999 med Vifaelement, D27TG45, P17WJ och 830127 med så rundad baffel på toppdelen. Då hade jag aldrig tanken på att köra toppdel för sig och botten för sig, utan vile bara akustiskt avkoppla toppen från den luftpumpande basen :D

Tanken är ju att man skall kunna välja :)

Det var ett hästjobb att få till 50mm avrundning 8O Jag körde med 50mm MDF baffel som var urfräst inuti :lol: :lol: Begreppet stabilt och overkill fick en ny innebörd :roll:

Kraniet skrev:Sen kommer ju frågan om vågfrontsanpassning och fas in i bilden också om man ska vara noga.
Elektronisk delning och sånt planeras in. Filter "is in the process". Baffelstegskompensation kommer tom finnas i det elektroniska filtret :)
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-30 11:51

Wilson audio hade en modell för länge sen med en 6,5" emllan och 12" bas i en lite lägre låda. Hittar inga bilder på den (kommer inte ihåg modellnamnet) men det designen är också rätt snygg. Wilson har ju ett lite mer "brutalare" utseende.

Annars gillar jag nya revel studio 2 också.

Bild

Men som sagt jag håller med om att det känns bättre på nåt sätt att ha valmöjligheten att använda toppdelen separat.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-30 15:40

jag hittade den. Wilson Audio WITT

Bild

ganska fet 8)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-07 10:01

Ah nu kommer det 8tums discoverybasar också. http://www.scan-speak.dk/woofer.htm (scrolla ner).

5" 4ohm mellanbas med den mindre talspolen och 8" 4ohms bas ger en möjlig känslighet om 90db (om man antar väggnära placering så basstödet är där)
Alternativt cirka 87-88 om man kör 8ohm.

Det knepigaste är att om jag ska lyssna på flickvännen så bör fronthögtalarna spela all bas. Dvs inga separata baslådor. Då blir det genast lite klurigare att lösa. Visserligen säger hon att hon hellre har ett par större högtalare och inga baslådor men jag vet inte. Har nog lite smäckrare lådor personligen.

Har kopplat in den ena sls 10an nu i systemet och det är nästan mycket bas bara från en. Så två stycken är nog tillräckligt. Två tior borde mostsvara 4 8or så det kanske är det man borde sikta in sig på. Iofs har jag ingen EQ (LT) inkopplat så jag vet inte hur mycket nivå som försvinner där..
Har tidigare varit inne just på meridian-varianten av låda. Men skulle det räcka med två åttor i varje låda om man ska eq så man får ner dom till 20hz (med rum/väggstöd)? Beror kanske på elementen förstås.

Är det för stort steg att gå från 4" till 8"? Passar det ihop spridningsmässigt menar jag. Märker man sånt? Vi säger om man antar delning <800hz
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-07 11:26

Räkna med 10-12db LT på SLS10 så inser man att det behövs några stycken..

De där 8" basarna såg trevliga ut, skönt med ordentlig skillnad mellan Xmax och Xmech. Kräver som du nämner en låda i pi60 storlek dock.

8" till 4" är inga problem alls om man delar nere vid 400hz och relativt brant, 18db/oktav. Då kommer 8" elementet inte att göra sig särdeles påmind ens vid 1000hz i mitt tycke och där bör spridningen se likvärdig ut. Över 300hz krävs väl inte så mycket luftpumpningkapacitet att 4" rammlar ihop heller utan där är det mer en fråga om termiskt beteende och effekttålighet. Piotr leta´r som tusan efter en 5"-are som klarar av effekt utan att effektkomprimera alls (hur lätt det nu är) vid hög inneffekt, men utan att spridningen blir begränsad. Det är ju svårt eftersom ju större talspolen är ju bättre beteende termiskt - men sämre spridning. Alla dessa kompromisser.

Där har ju IÖ lyckats bra med sina element men frågan är hur starkt man praktiskt spelar. Jag börjar tro att jag mer är ute efter att kunna spela rent och fullregister snarare än disco för kvarteret och då kanske man borde fundera på om man siktar mot månen men bara tänker ta sig upp i Eifelltornet...

Funderar på följande 3-vägare också (dags att göra något med allt som skräpar):
8"
SEAS MP14RCY
SEAS H989 (specialdiskant som egentligen inte finns)

Lådan blir 70 liter utvändigt.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-07 12:16

ja jag satt och simulerade lite i lspcad och ser att det behövs en del element. Fast med 40liter volym till sls10 så behövs "bara" 8db boost vid 20hz ungefär (-3db 20hz). Men det behövs åtminstone 3 basar för att kunna få till 100db i lyssningsposition (med rumslyft).
4 discovery åttor just så pass tillräckligt i det fallet. Men utan headroom då. Dvs dom maxar ut sin linjära slaglängd vid det läget. Sls har halva slaglängden kvar. Så man behöver egentligen dubbla antalet åttor utav den sorten.

Frågan är ju hur det blir med disten. Jag menar lådvolymen till en trevägare är ju mer eller mindre fixerad även om man antar fler element.

Men vad det bottnar i är ju trots allt hur högt man spelar. Jag tycker mig kunna spela mer än nog högt nu med ett par eps-1 och en sls10 i hörnet. Nästan så att det blir för mycket ibland (ja speciellt om man ska fråga de andra i hushållet). Har ingen spl-mätare men jag undrar om det ens är 95db i lyssningspos.

Antar man 95db i lyssningspos så verkar 4 åttor räcka mer än väl. Ja tom 100db verkar klaras med nästan halva slaglängden kvar.
Två åttor per låda med cirka 40 liter fungerar bra. 8 db eq vid 20hz q0.7 och -4db vid 65 q1 så har man nästan linjärt till 20hz. klarar 95db i lyssnings pos med ungefär halva slaglängden kvar ungefär. Som sagt.
Vet dock inte hur bra lspcads rumskurva stämmer med verkligheten. Så det är ju mellan tummen och pekfingret. Men som en fingervisning..

Ja jag har ju egentligen alla element till en trevägare med SS 9700, linn kaber 5" bas/mid och sls 10. Men jag vet inte om det går att få till nåt roligt. Jag har ju mina väggnära lådor som jag fortfarande inte gjort nåt med. De passar nämnligen inte så bra in i rummet de lådorna..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-07 12:50

Alla dessa val 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-07 13:23

Mmmm, många olika val finns det.... :roll:

val
Senast redigerad av DVD-ai 2009-10-07 13:32, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-07 13:29

Och Valar finns det en hel hög med också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-18 23:17

phon skrev:
avr7000 skrev:

Mvh

Stefan

Det blir ännu bättre, det är det motorsystemet jag ville ha. :)

Kanske Koppen (lr nån) kan ta med den upp nångång när han är i närheten?

Magnus har fått den nu så du kan hämta den hos honom...

Mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-19 01:26

Ja...hmm...nu är den bara 20 mil från Sthm....kommer upp nästa helg. Ser helt oanvänd ut 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-10-19 03:00

3 vagare ar trevliga. Det blir en oanstrangdhet i basen som ar mycket tilltalande. Och trekvarts diskantpluttar ger mindre energi i 3-4 khz omradet eftersom man delar dar. Da slipper man bumpen vid diskantens egen fs.
Harda material kan arbeta pistoniskt over ett storre omrade en mjuka men kraver mer av filtret.
Aluminium:
Jag har funderat pa aluminium som det perfekta mellanregistermaterialet. Jag gillar Jordan, andra har lovordat Visaton men alu verkar hursomhelst vara i ropet.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... 100-a.html
Titan:
Visaton har sitt Ti 100. En fyratummare med x-max pa 4mm p-p. Tangband har ett titanelement W4 1337.
Titan har lag kanslighet runt 84 db men ett mycket kontrollerat forlopp inom sitt arbetsomrade.
Om man tar med lp och hp sa blir det dock ganska mycket extra boost i ett mellanreg.
Titan bryter upp kraftigt vid 8-10 khz sa detta maste hanteras.

Ti 100 och Seas 19ff skulle kunna bilda ett radarpar om ti 100 delas ganska skarpt vid 3khz. Dom skulle kunna sitta i en egen portad eller sluten lada pa 5-6 liter. Troligtvis later delning vid 300 hz och slutet battre. Om hogtalaren ar 1m hog och 3 dm djup har vi 25-30 liter kvar till en bra 6,5:a.
Peerless nya Hds 6 ppb har K+T testat och den har lag dist. Hogt fs 52 hz men pp konen tal att belastas. :)
Let forever be

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-19 11:58

jag tycker nog att allt under ca 87 db är för låg känslighet. Jag tror det finns mycket i att vinna med hög känslighet. Inom gränser då förstås. Men jag förstår verkligen inte denna trend i låg känslighet. Allt för att man ska försöka lura ut mer bas ur element som är alldeles för små för att spela bas alls.
Riktiga mellanregister är sällsynt idag verkar det som. Väldigt tråkigt tycker jag.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-19 12:16

Medhåll! Allt under 89db på mellanregistret är verkligen skit...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-19 12:20

avr7000 skrev:
Magnus har fått den nu så du kan hämta den hos honom...

Mvh

Tjusigt! :D Tack!

MagnusÖstberg skrev:[Ja...hmm...nu är den bara 20 mil från Sthm....kommer upp nästa helg. Ser helt oanvänd ut

Vi får höras, ingen ko på isen... :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-10-19 12:21

Om man använder sig av Visaton 130m som mellanregister då?
Som ett plus skulle man kunna ta hjälp av skrutten då :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-10-19 12:56

Kraniet skrev:Ah nu kommer det 8tums discoverybasar också. http://www.scan-speak.dk/woofer.htm (scrolla ner).

5" 4ohm mellanbas med den mindre talspolen och 8" 4ohms bas ger en möjlig känslighet om 90db (om man antar väggnära placering så basstödet är där)
Alternativt cirka 87-88 om man kör 8ohm.

Det knepigaste är att om jag ska lyssna på flickvännen så bör fronthögtalarna spela all bas. Dvs inga separata baslådor. Då blir det genast lite klurigare att lösa. Visserligen säger hon att hon hellre har ett par större högtalare och inga baslådor men jag vet inte. Har nog lite smäckrare lådor personligen.

Har kopplat in den ena sls 10an nu i systemet och det är nästan mycket bas bara från en. Så två stycken är nog tillräckligt. Två tior borde mostsvara 4 8or så det kanske är det man borde sikta in sig på. Iofs har jag ingen EQ (LT) inkopplat så jag vet inte hur mycket nivå som försvinner där..
Har tidigare varit inne just på meridian-varianten av låda. Men skulle det räcka med två åttor i varje låda om man ska eq så man får ner dom till 20hz (med rum/väggstöd)? Beror kanske på elementen förstås.

Är det för stort steg att gå från 4" till 8"? Passar det ihop spridningsmässigt menar jag. Märker man sånt? Vi säger om man antar delning <800hz

Jakligt intressanta element fran SS!
11010000

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-22 16:28

Ska jag gå på det som jag har tillgängligt hemma (vilket jag kanske borde) så skulle det bli 9700, linn kaber 5tummare och sls10. Jag har ju redan byggt mina väggnära högtalare för just den elementkombon. Men jag vet som sagt inte om jag ska fortsätta den linjen av möbleringsskäl.
En mer konventionell fyrkantig låda med sidomonterad bas kanske är bättre då. Jag har kikat på lite mer exotiska lösningar med flertalet vinklar och annat men flickvännen verkar föredra mer fyrkantiga lådor. Vilket förstås gör det enklare om än lite tråkigare.. :)
Jag tänkte mig också isåfall att man skulle köra dubbla sls i varje låda. Sittandes rygg i rygg så man får mindre vibrationer i lådan. Hade man kunna sätta den ena ut och in så hade man tjänat lite harmonisk dist också men det kanske kvittar i sammanhanget då man har totalt fyra tior som spelar. 25x35x100cm låda ger att man får cirka 45-50liter till basarna vilket är lagom för LT.
Frågan är bara om femtummaren hänger med basarna eller om det blir en potentiell flaskhals. LTn sätter å andra sidan ner systemkänsligheten lite..

Linn kaber är, för de som inte vet, en femtummare som är väldigt lik vifas p13. Jag är dock osäker på om det är en variant av p13 eller om den är tillverkad för linn av japanska tonegen.. Den har iaf polykon, rätt kraftig kantupphängning och en stor magnet på 10cm. Slaglängden vet jag inte då jag inte ser talspolen men frontplattan på magneten är 5mm och det är 18mm upp till spiderns infästning mot talspolen. Så det borde finnas utrymme för en del slaglängd. Elementet är vidare moddat med en ny dammkåpa. Den förra var en mjukare typ i tyg, numer en hård pvc-variant som jag fick från Nagref.

Delning skulle då bli runt 150-200hz och 2000.

Så det är nog det jag kommer utgå ifrån till att börja med.

I förlängningen skulle jag nog se en WG (med annan diskant kanske) och kanske annat mellanreg.

Tankar?
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-12 15:42

ja det är som en process detta.. Jag har nu efter att ha rådfrågat min flickvän kommit fram till hur jag ska bygga.
Jag har ritat flera olika varianter, några med konstiga vinklar ala Wilson audio, andra med runda former som Revel, smala lådor ala NHT osv.. Men min flickvän tycker bäst om rätt okomplicerade former. Ja ni vet, dom där icke-WAF formerna som alla försöker undvika.
Då jag alltid varit tilltalad av Linn Keltik sedan jag först såg den Inte bara utseendet i sig utan även det faktum att den är aktiv.

Bild

Men då jag redan sitter med ett par tiotummare så kikade jag lite på uppslag hur en sådan låda skulle kunna se ut. Jag hittade ATCs Scm50 och gillar den starkt. Då väen flickvännen gillar designen och det faktum att det faktiskt är en rätt bra låddesign ur ett tekniskt perspektiv så får det nog bli så. Det blir dock en baffellösning mer lik Keltik ovan.

Bild

Lådan bli i så fall cirka 27x35x97cm
Diskanten, mellanregister och bas blir som ovan. Dvs 9700, linn kaberbas, sls10. Dock ger den cirka 50 liter stora lådan att det antingen behövs LT för sluten drift eller en isobariklösning för basreflex. Bäst vore nog att köra isobarik även för sluten LT. Har även kollat på en ensam sls10 i basreflex med avstämning kring 26hz med EQ. Det är också en lösning men ger lite stora konutslag vid låga frekvenser.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-12 15:50

kan förresten tipsa om lite baselement som verkar fungera bra i mindre lådor.

Dayton RSS265HF-4
Bild

SB Acoustics SB29NRX75-6
Bild

Båda ger nästan perfekt kurva i basreflex med cirka 50liter och avstämning kring 25hz, enligt LspCAD. Sbacoustics ger dessutom nästan exakt samma kurva som den omtalade bremenbasen. De har även väldigt bra slaglängd och ett hyffsat pris.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-09-01 10:37

Jahaja, vad kan man tänkas göra med fyra sånna hära kvasibredbandare dårå? :D
Jag har faktiskt ingen plan, men är svag för småttingar med bra prestanda och 278 kronor styck är ju skapligt, och dessutom, TG9FD som nog är bättre på det mesta har jag några redan...

WTF.png
WTF.png (65.96 KiB) Visad 292 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-09-01 12:55

Trevligt.
Det är Bremen-element som användes i SMS vad jag förstår. Peter kanske har mer info om elementen.

Kanske känsligheten som kan va ett lite bekymmer till en trevägare.
Däremot tål det säkert mer effekt än TG9 så det är ju positivt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-09-01 13:11

Kraniet skrev:Trevligt.
Kanske känsligheten som kan va ett lite bekymmer till en trevägare.

Det är ju fyrpack och 8-ohmare. Så upplagt för MMT, (dvs plus 6dB) Men spridningen är ju sisådär så behöver för hemmabruk lite hjälp uppåt.... av nått pyttelitet i waveguide kanske?
...eller så ekvaliserar man lite kanske, och aktar sig för att lyssna i direktrikningen...?

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-09-01 19:19

Aha, vargen kommer! :D

MMT eller två element vinklade 45 grader (+-22,5 grader) kanske, á la Bosse, f'låt Bose.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-09-01 21:14

Maarten skrev:...eller två element vinklade 45 grader (+-22,5 grader) kanske, á la Bosse, f'låt Bose.

Inte så dumt det heller, faktiskt.

Återgå till DIY-forum