Moderator: Redaktörer
OlA-68 skrev:mnjae där e inga biffar att utdela ännu,,, ett tipps e att glo lite extra på bilderna
peetwa skrev:Kamma er det är den här som jag redan har skrivit.
https://www.madisound.com/store/images/TGW3-560SE.png
Jag såg det ju i min kristallkula.
OlA-68 skrev:japp 27 st/ sida och sedan 8 vifadiskanter sluten låda 2.35 hög utförd i elfanerad mdf samt stoppad med fårull
Nattlorden skrev:OlA-68 skrev:japp 27 st/ sida och sedan 8 vifadiskanter sluten låda 2.35 hög utförd i elfanerad mdf samt stoppad med fårull
Fanken vad jag är sugen på ett par också...
OBS... tänk på att jag bara har 238cm till taken ifall du inte blir nöjd.![]()
![]()
paa skrev:Har du hört såna, eller är det bara en dröm?
OlA-68 skrev:paa skrev:Hur kan du veta att just Tang Band kan spela änglalikt bra? Är dom elementen ovanligt bra, eller?
vet inte men nåt ska projektet heta... du kan ju titta på kurvorna
Naqref skrev:OlA-68 skrev:paa skrev:Hur kan du veta att just Tang Band kan spela änglalikt bra? Är dom elementen ovanligt bra, eller?
vet inte men nåt ska projektet heta... du kan ju titta på kurvorna
Kurvor? De är väl raka som motorvägar i Arizona?
OlA-68 skrev:nä det skall göras fötter...likt kråkfötter... två spröt fram ett bak... justerbara maskinfötter gängade i den
Nattlorden skrev:paa skrev:Har du hört såna, eller är det bara en dröm?
Alltså... jag har ju hört en tidigare version på Olas nuvarande och jag kan inte tänka mig annat än att dessa blir rejält mycket bättre än dem beroende på elementkvalitén.
Sen är det naturligtvis en dum tanke för min del att lägga ut så mycket pengar för ett fåtal inspelningar där en "larger than life" presentation skulle vara roligt att sätta på ibland - så det var nästan helt ett skämt.
Strauss skrev:Häftigt bygge, men varför namnet "Jacobs Stege"? Jag tänker bara på aids och sånt
KarlXII skrev: Varför välja "larger than life" när man kan välja "smaller than life"?
paa skrev:Ragnwald skrev:Hehe.. du tänker på:
Jesu löfte till Petrus: ”Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket".
Var det inte snarare att ordet "Petrus" betyder just "klippa"?
paa skrev:Jag har kardat ull till högtalare och tycker att man får packa i rätt mycket för att det ska dämpa bra. Hur mycket använder du, t.ex i gram per liter?
PetterPersson skrev:Vad är fördelen med flera i linje domer jfr ett långt bandelement? Nyfiken på varför du valt just denna lösning.
Nahaz skrev:Är det läder på baffeln?
Dartman skrev:Det ser jävelbra ut OIA!
Bygger du i matsalen?
/Jonas
OlA-68 skrev:
det börjar arta sig...
Dartman skrev:Naqref skrev:Nahaz skrev:Är det läder på baffeln?
Har du sett kalvar som är 240cm långa...
Elefanter har väl också hud?
/Jonas
Edit: r
kung skrev:Hur reser man en låda som är precis lika hög som takhöjden?
kung skrev:Hur reser man en låda som är precis lika hög som takhöjden?
Naqref skrev:Nahaz skrev:Är det läder på baffeln?
Har du sett kalvar som är 240cm långa...
Fjonkalicious skrev:Skall dom gamla bli köksstereo eller?
DVD-ai skrev:WOOOW !![]()
grymt bygge Ola, riktigt häftigt med 2,4meter element.![]()
Edit: vad har du för takhöjd da ?
kodapa skrev:OlA-68 skrev:kodapa skrev:Vid vilken frekvens (ungefär) har du tänkt att dela?
100 Hz bör vara lagom... kanske uppåt 140...men inte högre
Nu menade jag mellan diskanterna och bredbandarna...
celef skrev:finns det några hemgjorda mätningar på det där bredbandselementet, för datablad kan man ju aldrig lita på?,!
OlA-68 skrev:celef skrev:finns det några hemgjorda mätningar på det där bredbandselementet, för datablad kan man ju aldrig lita på?,!
jag har inga men å andra sidan är jag inte känd för att måla fan på väggen heller... varför skulle inte kurvor stämma när det är det enda de sitter och gör dagarna i ända... menar du att de skulle ljuga för att få fler element sålda??? det var det befängdaste jag hört.
jag litar på kurvor bara de inte sitter på fruntimmer

celef skrev:OlA-68 skrev:celef skrev:finns det några hemgjorda mätningar på det där bredbandselementet, för datablad kan man ju aldrig lita på?,!
jag har inga men å andra sidan är jag inte känd för att måla fan på väggen heller... varför skulle inte kurvor stämma när det är det enda de sitter och gör dagarna i ända... menar du att de skulle ljuga för att få fler element sålda??? det var det befängdaste jag hört.
det är helt riktigt, fruntimmer och datablad ska man inte lita på, den falska marknadsföringen är total
OlA-68 skrev:celef skrev:OlA-68 skrev:celef skrev:finns det några hemgjorda mätningar på det där bredbandselementet, för datablad kan man ju aldrig lita på?,!
det är helt riktigt, fruntimmer och datablad ska man inte lita på, den falska marknadsföringen är total
jag litar mer på datablad än fruntimmer
Nattlorden skrev:Snyggt. Diskantplaceringen (=lågheten) förvånade, men det tyder ju snarast att du tänkt till än omvändningen - det är ju inget man gör av misstag direkt.
OlA-68 skrev:centrum på diskantraden är placerad 900 fr golv... jag tänkte inte göra samma misstag som dyngaudio
de flesta stativare har diskanten ca 300 upp och rekomenderas 600 höga stativ
i skrev:i skrev:OlA-68 skrev:om just jude "t" vet jag fögamen det låter bra här liite lägre känslighet är det nog men kvaliteen går inte att missta sig på
Hur mycket effekt kan de ta innan de börjar dista ?
Hrmm.
OlA-68 skrev:i skrev:i skrev:OlA-68 skrev:om just jude "t" vet jag fögamen det låter bra här liite lägre känslighet är det nog men kvaliteen går inte att missta sig på
Hrmm.
vet ej
i skrev:OlA-68 skrev:i skrev:i skrev:OlA-68 skrev:om just jude "t" vet jag fögamen det låter bra här liite lägre känslighet är det nog men kvaliteen går inte att missta sig på
Hrmm.
vet ej
Vad händer när du drar på med volymkontrollen - dvs når du förstärkarens klippgräns först alltså ?
KarlXII skrev:Vad är skillnaden ljudmässigt från förra arrayen?
celef skrev:allt ska bara vara nytt nytt och nytt, men vad hände med den gamla linjekällan, vad hade den för element?
schmutziger skrev:Kul!
Ser fint ut!
Hur resonerade till att du ville ha 8st diskanter o inte fler el färre?
Funderade du något på diskanthorn?
OlA-68 skrev:schmutziger skrev:Kul!
Ser fint ut!
Hur resonerade till att du ville ha 8st diskanter o inte fler el färre?
Funderade du något på diskanthorn?
åtta diskanter kunde tagit 16 jag hade ändå fått frågan... det behövdes inte fler ... har det visat sig.
och diskanthorn har jag alldrig funderat på... inte ens i mina mardrömmar
avr7000 skrev:celef skrev:allt ska bara vara nytt nytt och nytt, men vad hände med den gamla linjekällan, vad hade den för element?
De gamla hade 64 st 3" bredbandselement från Harman Kardon Datorhögtalare.
+ 16 st diskanter från ett gruppköp på Hifi-forum.
Det skall förhoppningsvis hända nåt mycket trevligt med dessa
celef skrev:har du tagit över linjerna? det syns inga diskanter på bilderna, var sitter dom? vilka bredbandare var det, finns datablad?
Nattlorden skrev:celef skrev:har du tagit över linjerna? det syns inga diskanter på bilderna, var sitter dom? vilka bredbandare var det, finns datablad?
Tvärt om... det var han som byggde dem, Ola tog över dem senare...
Det är nog jag som är miljöskadad och tycker det ser fult och fel ut med högtalare som inte står invinklade.OlA-68 skrev:Alexi skrev:Varför ingen invinkling?
skulle snarare ställa frågan varför invinkling.....
när det inte behövs och dessutom inte blir snyggt
celef skrev:okej, det visste jag inte eller så har jag bara glömt bort det, men då han såg så glad ut när han skrev om förhoppning att något trevligt skulle hända dem så tänkte jag att han nu satt på dem
celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:har du tagit över linjerna? det syns inga diskanter på bilderna, var sitter dom? vilka bredbandare var det, finns datablad?
Tvärt om... det var han som byggde dem, Ola tog över dem senare...
okej, det visste jag inte eller så har jag bara glömt bort det, men då han såg så glad ut när han skrev om förhoppning att något trevligt skulle hända dem så tänkte jag att han nu satt på dem
Alexi skrev:Det är nog jag som är miljöskadad och tycker det ser fult och fel ut med högtalare som inte står invinklade.OlA-68 skrev:Alexi skrev:Varför ingen invinkling?
PekkaJohansson skrev:Alexi skrev:Det är nog jag som är miljöskadad och tycker det ser fult och fel ut med högtalare som inte står invinklade.OlA-68 skrev:Alexi skrev:Varför ingen invinkling?
Hm, jag minns med fasa en hifi-mässa för ett par år sedan då nästan alla utställare spelade med högtalarna pekandes rakt framåt. Minsta förflyttning åt sidan gjorde att ljudbilden kantrade helt. Varför skulle de entydiga fördelarna med invinkling - breddad stereolyssningsyta och minskade sidoväggsreflexer - inte gälla linjekällor?
Maffigt bygge för övrigt, Ola!
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev: Varför skulle de entydiga fördelarna med invinkling - breddad stereolyssningsyta och minskade sidoväggsreflexer - inte gälla linjekällor?
celef skrev:en annan väldigt bra fråga är denna, vad händer om man monterar en jävla massa bredbandare som fyller en panel av typisk elektrostathögtalarform?
OlA-68 skrev:celef skrev:en annan väldigt bra fråga är denna, vad händer om man monterar en jävla massa bredbandare som fyller en panel av typisk elektrostathögtalarform?
man får ingen linjekälla.... åtm kan nog få en massa utsläckningsproblem sen å andra sidan var det väl en form av konstruktion sperrling höll på med sedan fanns det väl dalquist också...
någon märklig masonitlåda med en massa bredbandareoch diskanter huller om buller
sedan har vi ju bose 901...
visserligen en herrans massa reflekterat ljud och krav på eq
i skrev:OlA-68 skrev:celef skrev:en annan väldigt bra fråga är denna, vad händer om man monterar en jävla massa bredbandare som fyller en panel av typisk elektrostathögtalarform?
man får ingen linjekälla.... åtm kan nog få en massa utsläckningsproblem sen å andra sidan var det väl en form av konstruktion sperrling höll på med sedan fanns det väl dalquist också...
någon märklig masonitlåda med en massa bredbandareoch diskanter huller om buller
sedan har vi ju bose 901...
visserligen en herrans massa reflekterat ljud och krav på eq
Megatrend ?
KarlXII skrev:Feettt. Men varför diskanter egentligen?
Kan man inte knöka till frekvenskurvan med ett filter och bara köra bredbandare? Vad är fördelen med diskanter? Nackdelar?
i skrev:KarlXII skrev:Feettt. Men varför diskanter egentligen?
Kan man inte knöka till frekvenskurvan med ett filter och bara köra bredbandare? Vad är fördelen med diskanter? Nackdelar?
Knökar man frekvenskurvan tappar man väl en massa effektförmåga i frekvenser under diskanten ?
KarlXII skrev:i skrev:Knökar man frekvenskurvan tappar man väl en massa effektförmåga i frekvenser under diskanten ?
Säkerligen, men jag tänkte att med tillräckligt antal element så når man kanske tillräckligt resultat iallafall?
Aerob skrev:Jag är imponerad av detta bygge! Men, någon som kan tipsa om någon sida
där man kan läsa mer om linjekällor, teorin bakom, hur de fungerar i praktiken
mm, mm. Fick just en tokig idé om att bygga mig ett par, men vet egentligen
inte så mycket om linjekällor. Hur fungerar det t. ex att ha ett par on-wall
linjekällor sittandes ovanför en bänk? Bör elementen vara placerade symmetriskt
i förhållande till örat? Alltså lik bestyckning ovan som under öronhöjd?
Som sagt, tips mottages gärna på sidor som förklarar lite ingående principen
bakom linjekällor.
jonasp skrev:Jag gillar också linjekällorna (8)), men jag tycker nog de är en oslipad diamant. Potentialen verkar enorm dock.
Har du varit här och under kontrollerade former verkligen lyssnat igenom ett stort material på de här nya?Nattlorden skrev:Men så har du inte varit hos mig ännu heller.
MagnusÖstberg skrev:Har du varit här och under kontrollerade former verkligen lyssnat igenom ett stort material på de här nya?Nattlorden skrev:Men så har du inte varit hos mig ännu heller.
Jag kommer gärna hem till dig med vid tillfälle, om inte annat bara för att se de gröna monstrena, men jag njuter mer av ljudet hos Ola än hos Tengil och Lindroos (ser dock fram emot att han blir klar hemma snart)
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du varit här och under kontrollerade former verkligen lyssnat igenom ett stort material på de här nya?Nattlorden skrev:Men så har du inte varit hos mig ännu heller.
Om han inte gjort något nytt sedan de böjda blev klara, ja.
Naqref skrev:Men det har vi.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Men det har vi.
Trevligt, trevligt! Vadförnå't? Elementfiltreringsändringar, eller vad?
MagnusÖstberg skrev:Jamen då har ju Nattlorden och jag i princip lyssnat på olika högtalare
Naqref skrev:Det var koppens nycklar. Jag gissade att de gick till städskrubben och cykeln. Så nu kan han varken cykla eller städa. Vilket verkar passa honom bra (ibland).
Naqref skrev:Det var koppens nycklar. Jag gissade att de gick till städskrubben och cykeln. Så nu kan han varken cykla eller städa. Vilket verkar passa honom bra (ibland).
Fjonkalicious skrev:Är det någon som vet vad jag har lyssnat på hos ordet?
Den gjorde sitt jobbVinylcalle skrev:Ingen som kommenterat Olas nya fina skivspelare heller. Man märker att stockholmare har fel prioriteringar.![]()
MvH Carl
Fjonkalicious skrev:Naqref skrev:Det var koppens nycklar. Jag gissade att de gick till städskrubben och cykeln. Så nu kan han varken cykla eller städa. Vilket verkar passa honom bra (ibland).
Vafan har ni haft för tillställning?
Naqref skrev:Fjonkalicious skrev:Naqref skrev:Det var koppens nycklar. Jag gissade att de gick till städskrubben och cykeln. Så nu kan han varken cykla eller städa. Vilket verkar passa honom bra (ibland).
Vafan har ni haft för tillställning?
Påskhiffitillställning med några uppifrån.
Bäst var när Ordet och Gusten satt och diggade Nationalteatern - Omoralisk schlagerfestival kl 04 på söndagsmorgonen.![]()
Lite lätt intoxikerade...
Fjonkalicious skrev:Är det någon som vet vad jag har lyssnat på hos ordet?
MagnusÖstberg skrev:Du behöver mer bas Ola - skall jag skicka med 4 Bremenbasar med bilen som går ner till helgen?
OlA-68 skrev:johaneriksson skrev:Vem ska man muta med vad för att få tillräcklig information för att bygga en egen stege?
vad vill du veta
OlA-68 skrev:johaneriksson skrev:Vem ska man muta med vad för att få tillräcklig information för att bygga en egen stege?
vad vill du veta
kodapa skrev:OlA-68 skrev:johaneriksson skrev:Vem ska man muta med vad för att få tillräcklig information för att bygga en egen stege?
vad vill du veta
Matar du alla element av samma typ med samma signal eller är de olika filtrarade på något sätt?
Vid vilken frekvens delar du diskant-/mellanregister?
Varför sitter det bara diskanter på mitten och inte över hela arrayen?
Blir det samma känslighet på diskant som på mellanregister?
OlA-68 skrev:nadifierad skrev:Verkligen ett inspirerande bygge!![]()
Delar alla bredbandarna på samma lådvolym, eller har du sektionerat dem?
en låda alla element... och en herrans massa ul i lådan också det hade säkert räckt till både helgdagsrock åt far och söndagskjortel åt mor och två par strumpor åt lille bror men nu tog jag rubbet och stoppa i mina stooooora högtalare
utan en uns skam
OlA-68 skrev:fick ner detaljerna för att exprementera med en ny skånsk jordbävning i fredags... nu skall vi se om vi inte kan lyckas skaka loss skåne från övriga landet... undrar vilken frekvens man behöver spela...
nåja basarna anlände åtm
MagnusÖstberg skrev:Du måste mäta för att veta
Elektrisk delning är ju inte samma som den akustiska.
Olas nya delas aktivt mot linjekällan och det är delning mellan boomers och diskanterna, vilket står i tråden tror jag
nadifierad skrev:Blir det basreflex igen?
Eller ska du gå på slutet?
Naqref skrev:nadifierad skrev:Blir det basreflex igen?
BR. Dock lite annorlunda avstämda den här gången. Så det blir lite djupare bas.
Stranne skrev:Naqref skrev:nadifierad skrev:Blir det basreflex igen?
Djupare än?
Naqref skrev:Stranne skrev:Naqref skrev:nadifierad skrev:Blir det basreflex igen?
Djupare än?
Än tidigare. De lådorna var inte helt optimalt avstämda.
390 liter ...om det skulle vara slutna lådor skulle han få in nästan 16 stycken/sidanadifierad skrev:Blir det basreflex igen?
Stranne skrev:Naqref skrev:Stranne skrev:Naqref skrev:nadifierad skrev:Blir det basreflex igen?
Djupare än?
Än tidigare. De lådorna var inte helt optimalt avstämda.
Aha, ok. Var det 4st BR per sida tidigare som jag sett på nån bild
tidigare i tråden?
Har ni nån info om hur djupt de spelade tidigare? f0, resp f3?
Hur djupt tror ni de nya kommer kunna nå?
MagnusÖstberg skrev:390 liter ...om det skulle vara slutna lådor skulle han få in nästan 16 stycken/sidanadifierad skrev:Blir det basreflex igen?
MagnusÖstberg skrev:390 liter ...om det skulle vara slutna lådor skulle han få in nästan 16 stycken/sidanadifierad skrev:Blir det basreflex igen?
OlA-68 skrev:elementbafflar frästa
fötter till lijerna på g
basreflexrör tillkapade
Att göralista idag
fräsa basreflexhål
limma "skinn"
limma lister
limma basreflexrör
dra internkablage
tja det e nog vad som hinns me idag
KarlXII skrev:På tal om magen - vilket käk han gör, Ola.
Mer senare, samt lite bilder.
paa skrev:Vad betyder det här?OlA-68 skrev::evil:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig
Någon blev putt på någon annans dryghet. Högtalarna mår dock bra. Och maten var god.
Piotr skrev:I'm sorry to say that Naq passed away a couple of years ago.
Ola is possibly your best shot but I have not seen him around here lately. Maybe you could try to send him a PM.
Good luck and welcome to Faktiskt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster