Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Vad är en multimaskin för något?
Ragnwald skrev:Var läste jag om frästipsen?
paa skrev:Passade sladden i väggurtaget?lgs skrev:Beställde precis en överhandsfräs från amazon.co.uk. Blev en Bosch POF 1400 o det landade på 78£ (830:-) inkl frakt. Billigaste jag hittade här hemma var 1400:-, viss skillnad
lgs skrev:Beställde precis en överhandsfräs från amazon.co.uk. Blev en Bosch POF 1400 o det landade på 78£ (830:-) inkl frakt. Billigaste jag hittade här hemma var 1400:-, viss skillnad
Fjonkalicious skrev:Glöm inte min favorit: Festool Sänksåg för att kapa mdf med mera. En dröm att arbeta med.
Mvh
FJonk
bakerman22 skrev:lgs skrev:Beställde precis en överhandsfräs från amazon.co.uk. Blev en Bosch POF 1400 o det landade på 78£ (830:-) inkl frakt. Billigaste jag hittade här hemma var 1400:-, viss skillnad
Den duger. Har en sån, och den har funkat bra.
paa skrev:Passade sladden i väggurtaget?lgs skrev:Beställde precis en överhandsfräs från amazon.co.uk. Blev en Bosch POF 1400 o det landade på 78£ (830:-) inkl frakt. Billigaste jag hittade här hemma var 1400:-, viss skillnad
staffanw skrev:Är på jakt efter en bra slagborr, men blir inte klok på vad som är en bra. Somliga har 3000-4000 slag i minuten medan andra har 40000-50000 slag i minuten d.v.s. en skillnad på mer än en 10-potens.
Ibland redovisas även slagstyrkan i Joule och då brukar den ligga på 1 till 3 J.
Priserna varierar från 200:- till flera tusen så även där är kommer potensen in.
Kan någon förklara skillnaden och vad man behöver i lägenhet med mycket hårda betongväggar och där man bara borrar sporadiskt d.v.s. ingen yrkesmässig användning.
NiklasF skrev:En bra skruvdragare har jag, fick mig en Hitachi för ett tag sedan.
Har inga betongväggar i sikte så kanske kompletera med en gersåg eller en sådan där multimaskin då, är den halvbra på allt eller vad skulle du säga?
bakerman22 skrev:staffanw skrev:Är på jakt efter en bra slagborr, men blir inte klok på vad som är en bra. Somliga har 3000-4000 slag i minuten medan andra har 40000-50000 slag i minuten d.v.s. en skillnad på mer än en 10-potens.
Ibland redovisas även slagstyrkan i Joule och då brukar den ligga på 1 till 3 J.
Priserna varierar från 200:- till flera tusen så även där är kommer potensen in.
Kan någon förklara skillnaden och vad man behöver i lägenhet med mycket hårda betongväggar och där man bara borrar sporadiskt d.v.s. ingen yrkesmässig användning.
Jag köpte en borrhammare på Jula för ett tag sen. Var i grannbyn och behövde en, men hadeglömt min "riktiga" Hilti hemma.
Köpte deras Ferm för under femhundringen, och måste påstå att den gör jobbet förvånansvärt bra.
Den har hållt i flera år också.
En sån räcker nog gott åt dom allra flesta. Tvärtom mot skruvdragare allså.
Nåt liknande en sån här var det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442694
Nu hade inte Jula sin Ferm kvar såg jag. Det här var ju några år sen.
staffanw skrev:bakerman22 skrev:staffanw skrev:Är på jakt efter en bra slagborr, men blir inte klok på vad som är en bra. Somliga har 3000-4000 slag i minuten medan andra har 40000-50000 slag i minuten d.v.s. en skillnad på mer än en 10-potens.
Jag köpte en borrhammare på Jula för ett tag sen. Var i grannbyn och behövde en, men hadeglömt min "riktiga" Hilti hemma.
Köpte deras Ferm för under femhundringen, och måste påstå att den gör jobbet förvånansvärt bra.
Den har hållt i flera år också.
En sån räcker nog gott åt dom allra flesta. Tvärtom mot skruvdragare allså.
Nåt liknande en sån här var det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442694
Nu hade inte Jula sin Ferm kvar såg jag. Det här var ju några år sen.
Jula har däremot två varianter som heter "Meec" varav en på 850W,3200slag/m och 3,9J för 399:- http://www.jula.se/borrhammare-850-w-001087
Aerob skrev:Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få svar på. Det är som så att jag
har en Festool TS55 sänksåg, till den kopplar jag en billig CO dammsugare
vilket fungerar förvånansvärt bra. Så till saken då, jag undrar om det finns en
smidig lösning där jag kan få dammsugaren att slås på och av i takt med sågen?
Så som det fungerar med Festools egna dammsugare.
S skrev:Aerob skrev:Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få svar på. Det är som så att jag
Jupp! Grenuttag med master/slave-funktion!
bakerman22 skrev:En bra skruvdragare bör finnas i ALLA hem. Även om man har tummen mitt i näven och bor i en etta så ska man ha en skruvdragare.
Man ska INTE köpa en Bruksbo eller Biltema för ett par hundra, utan lägga kanske 1500-2000 spänn på en vettig maskin av välkänt märke med litiumbatteri.
En sån kan man ha i hur många år som helst. Dom billiga maskinterna är bara skit, och batterierna ännu sämre.
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:En bra skruvdragare bör finnas i ALLA hem. Även om man har tummen mitt i näven och bor i en etta så ska man ha en skruvdragare.
Man ska INTE köpa en Bruksbo eller Biltema för ett par hundra, utan lägga kanske 1500-2000 spänn på en vettig maskin av välkänt märke med litiumbatteri.
En sån kan man ha i hur många år som helst. Dom billiga maskinterna är bara skit, och batterierna ännu sämre.
Inte min erfarenhet. Min dyra eldades batterierna upp vid laddning, mina skitbilliga are still going strong.
En fördel med billiga - man kan köpa två/tre stycken, så att två sitter på laddning medans man gör slut på en... så slipper man ofördelaktiga pauser.
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:En bra skruvdragare bör finnas i ALLA hem. Även om man har tummen mitt i näven och bor i en etta så ska man ha en skruvdragare.
Inte min erfarenhet. Min dyra eldades batterierna upp vid laddning, mina skitbilliga are still going strong.
En fördel med billiga - man kan köpa två/tre stycken, så att två sitter på laddning medans man gör slut på en... så slipper man ofördelaktiga pauser.
Aerob skrev:S skrev:Aerob skrev:Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få svar på. Det är som så att jag
Typ en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =162511357
Onekligen smart och billig lösning i så fall!
S skrev:Aerob skrev:S skrev:Aerob skrev:Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få svar på. Det är som så att jag
Japp!
Aerob skrev:S skrev:Aerob skrev:S skrev:Aerob skrev:Jag har en liten fråga som jag hoppas kunna få svar på. Det är som så att jag
Japp!
Tack för tipset, CO imorgon! Synd att det inte finns en "inverterad" version där
man kunde ha fräsen, slipen, sågen mm som master som alla triggade dammsugare,
men jag antar att man inte kan få allt här i livet!
rampitsch skrev:Då ska vi se, de 3 mest använda elverktygen, blir nog:
1. Skruvdragare
2. Proppmaskin (bor i LGH med betongväggar)
3. Slipmaskin (hörn eller excenter)
Hur jobbar ni andra mån tro?
Adhoc skrev:Verktyg kan man inte få för mycket av ...![]()
Lägger själv till: 4A Bandsåg
Är du klar med ditt bygge Martin?
MagnusÖstberg skrev:Ja!!
Byggnörd som man är ser jag gärna lite bilder på golvet med
Jag får inte riktigt ihop det med golvvärme i plattan och isolering ovanpå det..
Aerob skrev:Söker man så hittat man en hel del trådar om av specifika verktyg, jag tänkte
det kunde vara trevligt att spara olika verktygs bu och bä i en tråd liksom...
Själv är jag på jag efter en liten allround excenterslip, något i stil med ETS 150/3 kanske:
http://www.festool.se/Produkter/Pages/P ... -5-EQ-Plus
Men jag ser mig gärna om efter lite billigare alternativ, samt där slippapper inte kostar en förmögenhet...
NiklasF skrev:Att fräsa bort gammal puts med?
Såg ut att kunna tugga på bra...
Fjonkalicious skrev:Gera är meckigt med festoolsågen. Man klämmer ofta klingan och får de fenomen du pratar om. Be en vän om hjälp att hålla och avlasta. Man vill ju hålla ett visst tryck mot skenan och då bågnar skivan lätt och du klämmer klingan.
-Martin- skrev:Tänk på att det ska vara en "Panther-klinga" om man ska köra hårda material. Nu kanske "vanlig" MDF inte är så hård iofs. Någon som vet hur Karlit-MDF är i hårdhet?
Stenberg skrev:Aerob skrev:Söker man så hittat man en hel del trådar om av specifika verktyg, jag tänkte
det kunde vara trevligt att spara olika verktygs bu och bä i en tråd liksom...
Själv är jag på jag efter en liten allround excenterslip, något i stil med ETS 150/3 kanske:
http://www.festool.se/Produkter/Pages/P ... -5-EQ-Plus
Men jag ser mig gärna om efter lite billigare alternativ, samt där slippapper inte kostar en förmögenhet...
Den där festoolmaskinen är väl värd att satsa pengar på. Billiga excenterslipar slipar dåligt (=ansträngande och tidskrävande), är svåra att få fint resultat med och de vibrerar ibland så att man får domningar i händerna.
Tryckluftsmaskiner är ett bra alternativ (går mjukt och är lätta), men har ingen koll på exakt vilka modeller som är bra.
Det är inte ett generellt "köp festool"-tips. Det är just ETS 150/3 som jag tycker är överlägsen.
Aerob skrev:Var precis inom min lokala proffs-butik, klingan hade fått nog. 150kr för en
omslipning, samt 450 för en Swedex-klinga att ha som ersättare undertiden.
aisopos skrev:Aerob skrev:Var precis inom min lokala proffs-butik, klingan hade fått nog. 150kr för en
omslipning, samt 450 för en Swedex-klinga att ha som ersättare undertiden.
Var lämnade du in den för slipning?
Min klinga börjar kännas lite trött, och 150:- för 48 tänder låter helt lysande.
Oresound skrev:Kolla om det står var det är tillverkat.
Köpte en gång tre Bacho verktyg på kampanj, ett gick sönder omgående.
Tillverkat i ett land som är bättre på att laga mat än mekanik.
Var lämnade du in den för slipning?
Min klinga börjar kännas lite trött, och 150:- för 48 tänder låter helt lysande.
NiklasF skrev:Oresound skrev:Kolla om det står var det är tillverkat.
Köpte en gång tre Bacho verktyg på kampanj, ett gick sönder omgående.
Tillverkat i ett land som är bättre på att laga mat än mekanik.
Riktiga Bahco kostar såklart bra mycket mera stålar, men kan inte få fram vart just denna är gjord.
Är rätt så sugen då jag är fodervärd åt en Triumph GT6.
Detta är vad jag har hittat för den som är nyfiken.
Fjonkalicious skrev:Ok, då har du något annat problem. Min svåger hade kört sin festool i Minerit och när jag skulle köra 12 och 16 mm raka snitt så hände nästan inget och det brände som fan. Klingan var slut.
Mvh
Filip
robsarve skrev:Nä, det är inte Bacho, det är nått spanskt skräp. Hemma på gården där jag växte upp har vi Bachohylsor som hållet för traktormeck sen sextiotalet, den kvalitén görs helt enkelt inte längre... Priset var rimligt dock.
Jag har själv två "nya" Bacho-satser, en Kamasatools och en Biltema "10-års" sats. Min rekommendation är att köpa biltemasatsen för en tusenlapp och möjligen komplettera med bättre spärrskaft ("gearless") om du skruvar mycket.
NiklasF skrev:Biltema har jag fått rekommenderat många gånger, men har vart skeptisk.
Men kanske att man skall slå bort dom där hjärnspökena och köra på en sådan sats då.
NiklasF skrev:robsarve skrev:Nä, det är inte Bacho, det är nått spanskt skräp. Hemma på gården där jag växte upp har vi Bachohylsor som hållet för traktormeck sen sextiotalet, den kvalitén görs helt enkelt inte längre... Priset var rimligt dock.
Jag har själv två "nya" Bacho-satser, en Kamasatools och en Biltema "10-års" sats. Min rekommendation är att köpa biltemasatsen för en tusenlapp och möjligen komplettera med bättre spärrskaft ("gearless") om du skruvar mycket.
Biltema har jag fått rekommenderat många gånger, men har vart skeptisk.
Men kanske att man skall slå bort dom där hjärnspökena och köra på en sådan sats då.
ollebolle skrev:axminster.co.uk (england) har en del kul verktyg
Svenn3SaataN skrev:Någon som rekommendera en skruvdragare för max 2K?
Har kikat på denna bland annat, en Makita 18V med 2st 1,3ah batterier.
http://www.harald-nyborg.se/p2518/makit ... ragare-18v
AndersP skrev:Skulle behöva rekommendation på enkel utrustning för sågning av skivor. Jag gillar raka, jämna snitt och räta vinklar. Största sidmått ~ nån meter; Ja ni vet...
Är så less på alla töntar på byggmarknader som sågar fel.
AndersP skrev:Skulle behöva rekommendation på enkel utrustning för sågning av skivor. Jag gillar raka, jämna snitt och räta vinklar. Största sidmått ~ nån meter; Ja ni vet...
Fjonkalicious skrev:AndersP skrev:Skulle behöva rekommendation på enkel utrustning för sågning av skivor. Jag gillar raka, jämna snitt och räta vinklar. Största sidmått ~ nån meter; Ja ni vet...
Festool sänksåg.
Fjonkalicious skrev:AndersP skrev:Skulle behöva rekommendation på enkel utrustning för sågning av skivor. Jag gillar raka, jämna snitt och räta vinklar. Största sidmått ~ nån meter; Ja ni vet...
Festool sänksåg.
KarlXII skrev:Den där är RIKTIGT bra!
KarlXII skrev:Fjonkalicious skrev:AndersP skrev:Skulle behöva rekommendation på enkel utrustning för sågning av skivor. Jag gillar raka, jämna snitt och räta vinklar. Största sidmått ~ nån meter; Ja ni vet...
Festool sänksåg.
+1. Dock: de räta vinklarna får man ställa upp själv.
Men det är ju bara att mäta. Ett tiotal gånger, typ.
filiphag skrev:KarlXII skrev:Fjonkalicious skrev:AndersP skrev:Skulle behöva rekommendation på enkel utrustning för sågning av skivor. Jag gillar raka, jämna snitt och räta vinklar. Största sidmått ~ nån meter; Ja ni vet...
Festool sänksåg.
+1. Dock: de räta vinklarna får man ställa upp själv.
Men det är ju bara att mäta. Ett tiotal gånger, typ.
Har själv en festool ts55r o visst ger den raka snitt. Synd bara att det inte finns nån stor vinkelhake att fästa på deras skena. Som jag förståt fs-pa så garanterar inte den vinkelräta snitt om man inte har en på var ände av skenan.
Kan också rekommendera engelska axminister tool. Köpte min festool där.
Aerob skrev:FS-PA ger garanterat parallella snitt, då det är parallellanslaget. Jag gissar att du syftar på PA-KS, och den duger enligt mig inte till något finlir, till grövre jobb är den dock smidig att ha till hands.
http://www.festool.se/produkter/accesso ... kena-fs-pa
http://www.festool.se/Produkter/Accesso ... kena-FS-KS
För parallella snitt är det enkelt att göra egna anslag, alternativt köpa billigare varianter. Personligen tycker jag FS-PA är på tok för klumpiga och halvtaskigt designade då dom måste vila utanför arbetsstycket.
http://www.ripdogs.com/rip-guides/
http://www.senecawoodworking.com/produc ... track-plus
Som sagt, enkelt att göra själv.
Aerob skrev: Ett tips för att få fina snitt är att förutom att använda en bra och tät klinga så se till att ha ett "offermaterial" under skivan du kapar, då slipper du massa fula urslag på undersidan.
Bjorn_ skrev:Aerob skrev: Ett tips för att få fina snitt är att förutom att använda en bra och tät klinga så se till att ha ett "offermaterial" under skivan du kapar, då slipper du massa fula urslag på undersidan.
Har du rätt sågdjup? Klingan skall ju bara "precis" gå igenom på djupet. Jag har aldrig haft problem med urslag efter jag började justera djupet
KarlXII skrev:Sån har jag aldrig använt.![]()
Vad har man den till?
S skrev:niclas skrev:
En så kallad kombinationsvinkel av bra kvalitet, typ Starrett. Otroligt användbar.
VILL HA! Var köper man till bra pris?
Evil_Homer skrev:Håller på att sälja in idén här hemma, vi får väl se hur det går.
Är den såpass så jag kan snajda till mina högtalarlådor, då har jag ytterligare en salepitch
Evil_Homer skrev:Håller på att sälja in idén här hemma, vi får väl se hur det går.
Är den såpass så jag kan snajda till mina högtalarlådor, då har jag ytterligare en salepitch
Perfector skrev:inte i öppen diskussion?
Konstig tråd i diy som jag uppfattat som en ljudtråd.
Men jag har nog fel här?
t0mas skrev:Perfector skrev:inte i öppen diskussion?
Konstig tråd i diy som jag uppfattat som en ljudtråd.
Men jag har nog fel här?
Oftast används nog verktygen i DIY sammanhang.
Adhoc skrev:Evil_Homer skrev:Håller på att sälja in idén här hemma, vi får väl se hur det går.
Dessutom tillkapning av väggskivor + podium i kommande biorummet o annat pysseljobb. Klart grabben ska ha en schyst sänksåg!
glemmy skrev:Duger en sänksåg från Scheppach?
http://www.harald-nyborg.se/scheppach-s ... skena.html
1500 kr känns okej att lägga, men har någon erfarenhet av den varianten? Festool verkar vara det man ska ha, men det är lite blodigt för min del med alla andra utgifter
bomellberg skrev:Jag har en och den har fungerat finfint i 4 år.
darkg skrev:De gör fina bits.
Alexi skrev:Jag vill hitta ett bra kitt med bitsborrstål. Letat massor på nätet, men bara hittat små med några få borrstål för stål, men inga med trä. De verkar bara säljas löst.
Har denna sida varit uppe tidigare?
http://paoson.com/downloads/en/
Fantastiska verktygsbänkar och verktyg, med ritningar hur man själv bygger.[ YouTube ]
Sett klagomål på att bitsen inte centrerar i hållaren, utan vinglar och kastar, hur är din på det sättet?niclas skrev:darkg skrev:De gör fina bits.
Verkligen! Och bitshållaren är helt genial. Svårt att mecka med annat när man vant sig med Wera.
(jag är alltså helnöjd med köpet ovan)[ YouTube ]
Alexi skrev:Jag vill hitta ett bra kitt med bitsborrstål. Letat massor på nätet, men bara hittat små med några få borrstål för stål, men inga med trä. De verkar bara säljas löst.
paa skrev:Alexi skrev:Jag vill hitta ett bra kitt med bitsborrstål. Letat massor på nätet, men bara hittat små med några få borrstål för stål, men inga med trä. De verkar bara säljas löst.
Har du kollat på Amazon.de ?
Eller:
http://www.toolstop.co.uk/bosch-2607017 ... ece-p71306
Fjonkalicious skrev:Alexi skrev:Jag vill hitta ett bra kitt med bitsborrstål. Letat massor på nätet, men bara hittat små med några få borrstål för stål, men inga med trä. De verkar bara säljas löst.
Har denna sida varit uppe tidigare?
http://paoson.com/downloads/en/
Fantastiska verktygsbänkar och verktyg, med ritningar hur man själv bygger.[ YouTube ]
Varför just ett bitsborrstål och inget vanligt?
paa skrev:Sett klagomål på att bitsen inte centrerar i hållaren, utan vinglar och kastar, hur är din på det sättet?niclas skrev:darkg skrev:De gör fina bits.
Verkligen! Och bitshållaren är helt genial. Svårt att mecka med annat när man vant sig med Wera.
(jag är alltså helnöjd med köpet ovan)[ YouTube ]
Alexi skrev:paa skrev:Alexi skrev:Jag vill hitta ett bra kitt med bitsborrstål. Letat massor på nätet, men bara hittat små med några få borrstål för stål, men inga med trä. De verkar bara säljas löst.
Har du kollat på Amazon.de ?
Eller:
http://www.toolstop.co.uk/bosch-2607017 ... ece-p71306
Jag var otydlig jag menar ett mer komplett kitt med många borrstål. Både kit för stål och kit för trä i samma låda, typ 15-20st.
Tack för tipset. Jag tror som dig att för €16 så kan det inte vara någon vidare kvalité.paa skrev:Alexi skrev:
Jag var otydlig jag menar ett mer komplett kitt med många borrstål. Både kit för stål och kit för trä i samma låda, typ 15-20st.
Den här lådan då, den har bitsborrar för både metall och trä:
http://www.amazon.de/CON-P-Sechskantboh ... HG8VA7153K
Om dom är bra kanske är osäkert, jag skulle nog satsat på en låda av varje från Bosch med trä- resp metallborrar.
Jag har provat att borra med Bosch metallbitsborrar, och när jag trott att nu går nog den klena borren snart av, så har den borrat på hur bra som helst utan problem.
Alexi skrev:Tack för tipset. Jag tror som dig att för €16 så kan det inte vara någon vidare kvalité.paa skrev:Alexi skrev:Jag var otydlig jag menar ett mer komplett kitt med många borrstål. Både kit för stål och kit för trä i samma låda, typ 15-20st.
Den här lådan då, den har bitsborrar för både metall och trä:
http://www.amazon.de/CON-P-Sechskantboh ... HG8VA7153K
Om dom är bra kanske är osäkert, jag skulle nog satsat på en låda av varje från Bosch med trä- resp metallborrar.
Jag har provat att borra med Bosch metallbitsborrar, och när jag trott att nu går nog den klena borren snart av, så har den borrat på hur bra som helst utan problem.
Jag har också flera Bosch borrstål och är väldigt nöjd med dem alla.
paa skrev:Såg på Biltema idag att dom också har en kombisats:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000022278/
Alexi skrev:paa skrev:Såg på Biltema idag att dom också har en kombisats:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000022278/
Tack! Den ska jag prova.
niclas skrev:Fick äntligen läge att besöka Dictums butik i München..
Finns en hel del fina grejer..
Fick med mig en Japan-såg och en Nigiri "sax".
https://www.dictum.com/en/tools/woodwor ... ini-nigiri
Evil_Homer skrev:Vad är detta för en mackapär och vad gör man med den?
darkg skrev:Uni-T verkar kunna vara väldigt olika. Försiktighet med nätspänning!
Men den kommer förmodligen att funka alldeles utmärkt
Evil_Homer skrev:[ YouTube ]
Ser lite intressant ut, få ett helt cleant däck att gå och titta på.
Någon här som testat, några nackdelar som ni kan komma på?
Skulle väl vara ytterst lite vatten som kan bli stående i hålen som blir, men tror ni den lilla mängden spelar så stor roll?
CODY skrev:Fråga om skruvdragare. Jag har en liten skruvdragare. Nu har jag byggt en liten trapp och skruvat för hand men även spikat. Den lilla skruvdragaren pallade inte. Hur pass dyr skruvdragare av det större slaget är motiverat att ha? Hur ska jag tänka? Det är ju mycket enklare att skruva med skruvdragare än att spika eller skruva för hand.
Är den här bra:
http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cocraft-PRO-Edition-DH18-BL/Pr409930000
CODY skrev:Fråga om skruvdragare. Jag har en liten skruvdragare. Nu har jag byggt en liten trapp och skruvat för hand men även spikat. Den lilla skruvdragaren pallade inte. Hur pass dyr skruvdragare av det större slaget är motiverat att ha? Hur ska jag tänka? Det är ju mycket enklare att skruva med skruvdragare än att spika eller skruva för hand.
Är den här bra:
http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cocraft-PRO-Edition-DH18-BL/Pr409930000
CODY skrev:Tack alla snälla för svar om skruvdragare. Tror det får bli en AEG som JULA har för en tusing enligt någt slags specialpris just nu. Verkar vara en bra kompromiss.
Erik_Johansson skrev:CODY skrev:Tack alla snälla för svar om skruvdragare. Tror det får bli en AEG som JULA har för en tusing enligt någt slags specialpris just nu. Verkar vara en bra kompromiss.
Är det den lilla 12-voltaren så var det just en sådan som dog för mig mitt i ett jobb, vilket gjorde mig sur så att jag direkt åkte och köpte den blå boschen. Drog uppskattningsvis 3000 trallskruv med den innan motorn var slut. Det är 3 laddningar med boschen...
CODY skrev:Klent batteri som laddar långsamt men i övrigt bra. Tusen kronor. Bra med väska när man ska ut och träffa folk.
CODY skrev:Erik_Johansson skrev:CODY skrev:Tack alla snälla för svar om skruvdragare. Tror det får bli en AEG som JULA har för en tusing enligt någt slags specialpris just nu. Verkar vara en bra kompromiss.
Är det den lilla 12-voltaren så var det just en sådan som dog för mig mitt i ett jobb, vilket gjorde mig sur så att jag direkt åkte och köpte den blå boschen. Drog uppskattningsvis 3000 trallskruv med den innan motorn var slut. Det är 3 laddningar med boschen...
Jojo, men jag kan inte riktigt motivera att lägga 4-5 tkr på en skruvdragare. Du ska veta att jag byggde min trapp med rundstav och borrade med en gammaldags handborr. Att jag nu kör elektriskt är rätt stort för mig![]()
De blev en RYOBI RCD18-L13S till slut:
Klent batteri som laddar långsamt men i övrigt bra. Tusen kronor. Bra med väska när man ska ut och träffa folk.
-Palle- skrev:Smart!
Nu sågar jag utomhus så det gör inte så mycket men smart mod.
Evil_Homer skrev:ELLER, ska man kika efter en krysslaser istället?
Badrumsskåp, altanbygge, biorum, tavlor, fönsterbrädor.
Evil_Homer skrev:Skulle precis till att uppdatera mitt inlägg med tapetsering!
Kan man inte lägga sig i kant med linjen och på så sätt få det perfekt?
Evil_Homer skrev:Ett vattenpass behövs i var mans hem, sneckarn kom visst på att det var här hans Hultafors MST 180 var![]()
Ett 180 pass är bra till mycket, men kan bli bökigt att få plats med på vissa ställen, kikade på Hultafors hemsida och såg då deras Libella 2000.
Kommer man svära över den högre tyngdpunkten, eller blir det en halleluja moment att man kan skilja delarna ifrån varandra?
Någon med erfarenheter?
Evil_Homer skrev:Är inte riktigt med på hur tavlorna kan skilja sig 2-3mm, lasern ritar ett streck på väggen och man skruvar efter det.
Evil_Homer skrev:Låter inte som om din modell är något jag skulle ha kvar särskilt länge, vad heter den så vet man vad man inte skall ha?![]()
Krysslaser verkar finnas i allt ifrån 399kr till 4999kr, misstänker att mycket hänger på hur stark själva strålen är och hur långt den skjuter så att man kan se i skapligt ljusa lokaler.
Hade ju varit lite surt att köpa en modell som inte duger till att fixa altanen med sen när den skall upp.
Evil_Homer skrev:Ingen panik i att köpa sakerna, mest kikar på vad som ger mig mest för pengarna.
Ska man ha ett vattenpass man kan lita på så är det MST 180 och enbart det så ligger det på två loppor, och då är man låst till storlek och kan ändå inte använda den där det blir trångt samt att man inte kan väga in ett altanbygge som man kan med en laser.
Tänker om jag målar in mig i ett hörn om man tar en laser istället för vattenpass, vad kan jag inte göra med lasern som ni ser det?
Evil_Homer skrev:Hade ju varit lite surt att köpa en modell som inte duger till att fixa altanen med sen när den skall upp.
Laila skrev:Har inte lusläst tråden så kanske att jag är sent ute, men en sådan här
"Japansåg" köpte jag härom veckan, fi fan va bra . . . typ.
[ Bild ]
twotackter skrev:Evil_Homer skrev:Hade ju varit lite surt att köpa en modell som inte duger till att fixa altanen med sen när den skall upp.
Tipsar om glasögon som förstärker det röda laserljuset, var helt grymt bra när jag byggde en friggebod. Utan glasögonen var det hopplöst att se linjen tydligt en solig sommardag.
http://www.proffsmagasinet.se/laserinst ... dsglasogon
UrSv skrev:Tala gärna om vad du tycker om vinkelhaken. Attans sugen på en 300 eller 400 mm sådan...
AndersD skrev:twotackter skrev:Evil_Homer skrev:Hade ju varit lite surt att köpa en modell som inte duger till att fixa altanen med sen när den skall upp.
Tipsar om glasögon som förstärker det röda laserljuset, var helt grymt bra när jag byggde en friggebod. Utan glasögonen var det hopplöst att se linjen tydligt en solig sommardag.
http://www.proffsmagasinet.se/laserinst ... dsglasogon
Fungerar det där verkligen en solig sommardag?
Jag har den gröna Boschen som diskuterats tidigare i tråden och det är hopplöst att se lasern utomhus. Bara att inse att billigare grunkor är gjorda för inomhusbruk!
Men funkar glasögonen är ju detta kanon.............
Evil_Homer skrev:https://www.bosch-professional.com/se/sv/gll-3-80-p-24129-ocs-p/
Säg bara att " jag har den själv och den är riktigt bra". "Osch!! Jag lånade den modellen av min polare och jäklar vad den gjorde jobbet fint!"
Jag ska försöka mig på att räta upp ett golv som satt sig, misstänker att en sådan här är oumbärlig då?
Evil_Homer skrev:Jo jag har allt sett den, skulle jag enbart fixa golv framöver så hade jag övervägt en sådan.
Tänker lite mer allsidig apparat, tapetsera, kontrollera nivåer på golv, altanbygge, biobygget, sätta upp badrumsmöbler, tavlor, osv.
Dartman skrev:Jag köpte efter lång tvekan en Festool sänksåg för ungefär samma användningsområden som du beskriver. Första gången jag använde den kände jag omedelbart att det var det bästa verktyg jag haft i händerna. Någonsin. Men den var dyr, därav min tvekan. Nu är jag tvärsäker!
/Jonas
paa skrev:Det kom ett litet paket idag:
[ Bild ]
darkg skrev:Tack förresten paa för tipset om Makita på Festoolskena.
...
darkg skrev:3 403 kr nu :-/
Johan_Lindroos skrev:Problem med multiverktyg!
Jag har nu ett multiverktyg, en Makita. Den följde med som ett paket med en skruvdragare. Trist nog följde det inte med några som helst verktygstillbehör till den! Sedan verkar det svårt att få tag på originaltillbehören (finns knappt på Bauhaus o.likn.). Några säger att olika märkens verktyg passar till varandra. Jag köpte några billiga sågar och lite skit från Cocraft (Clas Ohlson) tror jag. Men den jag hittills provat passade ju förstås inte riktigt. Den passade egentligen inte och jag drog ihop skiten och körde på ändå. Jag har försökt leta på olika sidar om vilka fabrikat som ska passa ihop med andra, och kommer bara till en massa webshoppar. Det står sällan vilka verktyg som dessa tillbehör passar.
På Clas Ohlson står det:
"Passar de vanligaste oscillerande verktygen på marknaden" (Cocraft)
- Ja ha, o-keeeeej?!?
(verkar inte passa Makita, tror jag)
På Jula står det:
Passar de flesta multiverktyg på marknaden. (Hard head)
- Ja ha, o-keeeeej?!?
Jag står lite handfallen här och naturligtvis blir det så att Faktisktkunskapen oftast har det rätta svaret. Är det någon som vet mer om detta? Gärna om det skulle kunna finnas en klar och tydlig tabell vad som passar med vad för det verkar vara en djungel, detta.
asslicker skrev:Tjena!
Jag letar efter en jigg till min festool överhandsfräs likt en "jasper jig. Dock vill jag ha en med metrisk skala och jag har inte hittat någon..
Tips?
asslicker skrev:Tjena!
Jag letar efter en jigg till min festool överhandsfräs likt en "jasper jig. Dock vill jag ha en med metrisk skala och jag har inte hittat någon..
Tips?
darkg skrev:asslicker skrev:Tjena!
Tips?
Nej, inte direkt, men jag var också inne på Jasper men tog en sån här istället, nöjd. Tyvärr inte med festoolmått, men jag har ändå snabbfäste. viewtopic.php?f=16&t=47175&hilit=Fr%C3%A4s&start=180#wrap
asslicker skrev:darkg skrev:asslicker skrev:Tjena!
Tips?
Nej, inte direkt, men jag var också inne på Jasper men tog en sån här istället, nöjd. Tyvärr inte med festoolmått, men jag har ändå snabbfäste. viewtopic.php?f=16&t=47175&hilit=Fr%C3%A4s&start=180#wrap
Såg ju inte så dum ut.. hur små radier klarar den?
Alternativet är ju att skaffa en jasper och ha en omräknare mellan millimeter och tum. Lite bökigt dock
asslicker skrev:darkg skrev:asslicker skrev:Tjena!
Tips?
Alternativet är ju att skaffa en jasper och ha en omräknare mellan millimeter och tum. Lite bökigt dock
paa skrev:asslicker skrev:darkg skrev:
Om man har några olika fräsar med olika diametrar så ka man ju kompensera uppåt och neråt på måtten så man kommer väldigt nära. Det är ju inte säkert att man vill ha exakt på hela millimetern i vilket fall, det kan ju bli för trångt så man vill ligga t.ex 0.2-0.3 mm över. Är det inte helt steglöst så kommer man alltid i sådana bryderier.
darkg skrev:...
En annan fräsfundering. Ibland vill jag fräsa på en viss punkt, kanske ett hål eller så. Med en borr kan man ju med fördel ta en med centrumspets, om man vet var man ska borra, men med till exempel en notfräs är det svårare att pricka rätt. En notfräs med centrumspets vore najs, men sådana, om de finns, vill man ändå knappast köpa i massa diametrar. Vilka andra fiffiga lösningar finns på detta?
Emanuelgbg skrev:Jag har ingen kompressor i dagsläget så den får ingå i totalpriset om det är en sådan som rekommenderas.?
paa skrev:Nu (i Black Friday-veckan) kan man bland allt annat även handla sänksågar för ca 3000:- igen!
Evil_Homer skrev:Tackar för svaren allihop, ser inga priser hos wurth då man måste ha ett konto, någon av er som har ett sådant?
En sånhär kan ju kosta allt ifrån 100-1200kr, intressant att veta vad man skall ta för den.
Evil_Homer skrev:Då vet du kanske vad dom betingar för prislapp?
paa skrev:Nu (i Black Friday-veckan) kan man bland allt annat även handla sänksågar för ca 3000:- igen!
paa skrev:paa skrev:Nu (i Black Friday-veckan) kan man bland allt annat även handla sänksågar för ca 3000:- igen!
Och i år får man en sänksåg med skena för 3100:-
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/ ... 0j-sanksag
paa skrev:Dessutom ett bonustips:
Jag kan rekommendera De Lavals diskborstar som man kan köpa på bl.a Granngården.
Det är proffsdiskborstar framtagna för bl.a mjölkbönder och tål 120 grader, så i hushållet så är den nästan outslitlig!
https://www.granngarden.se/diskborste-delaval-vitbla
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster