jag bytte ut elementen och fick en chock

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

jag bytte ut elementen och fick en chock

Inläggav celef » 2012-04-20 20:23

jag har en tid kört med några olika 17cm sb-acousticselement, det har inte låtit riktigt bra, grått och tråkigt och ljudet har inte riktigt släppt, eftersom hålen passar gamla vifor så stoppade jag in ett par och satan i gatan vilket ös, sådana här överaskningar hatar jag, varför släpper inte ljudet på vissa element medans andra gör det, detta trots rimligt lika tonkurvor och dist? frugan gick förbi och undrade om jag hade fått in ett live-band i lyssningsrummet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-20 20:25

Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-20 20:26

Det ligger i Q-värdet. :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-20 20:33

Det vore intressant om det där släppet kunde beskrivas med en inhemsk adekvat vokabulär. Och framför allt vad beror det på... Är det ljudbilden det handlar om?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-20 20:45

Att musiken lossnar ifrån högtalaren, att det inte låter högtalare alls.
Man brukar höra det extra tydligt på bra inspelningar av akustisk gura.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-04-20 20:45

Ja vissa högtalare låter som eh - två högtalare. Jag har hört en del förfärliga exempel.
Mina egna högtalare innan jag var nöjd med filtret. :roll:
Let forever be

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-20 21:06

Är det närvaro som avses? eller att man blir omsluten av ljudet liksom?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-20 21:06

NiklasF skrev:Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.

+100 :)

Det är många parametrar som skall sammanfalla för att ljudet skall släppa loss och låta fritt d v s live om livekänsla finns på inspelningen.

Många av de gamla Vifaelementen var bra på det.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-04-20 21:06

Jag har en teori om att "släpp" innebär mycket bas och diskant, eller omvänt, dipp i mellanregistret. Typ mellan 4-500Hz och 2-3kHz.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-20 21:06

skrutten skrev:Är det närvaro som avses? eller att man blir omsluten av ljudet liksom?

Ja.

Ja.

:)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-20 21:08

petersteindl skrev:
NiklasF skrev:Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.

+100 :)

Det är många parametrar som skall sammanfalla för att ljudet skall släppa loss och låta fritt d v s live om livekänsla finns på inspelningen.

Många av de gamla Vifaelementen var bra på det.

MvH
Peter
+100 till
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-20 21:10

DanNorman skrev:Jag har en teori om att "släpp" innebär mycket bas och diskant, eller omvänt, dipp i mellanregistret. Typ mellan 4-500Hz och 2-3kHz.

Jag delar inte din teori, men troligtvis har frekvensmanupilationer visst berättigande under förutsättning att spridningen är på ett visst sätt och det styrs av många parametrar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-04-20 21:22

Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp" :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-20 21:26

Två stycken +100 inlägg 8O

Vi kommer höra ett gäng imorgon som låter just högtalare även riktigt högt upp i prisspannet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: jag bytte ut elementen och fick en chock

Inläggav DQ-20 » 2012-04-20 21:32

celef skrev:jag har en tid kört med några olika 17cm sb-acousticselement, det har inte låtit riktigt bra, grått och tråkigt och ljudet har inte riktigt släppt, eftersom hålen passar gamla vifor så stoppade jag in ett par och satan i gatan vilket ös, sådana här överaskningar hatar jag, varför släpper inte ljudet på vissa element medans andra gör det, detta trots rimligt lika tonkurvor och dist? frugan gick förbi och undrade om jag hade fått in ett live-band i lyssningsrummet

Det kanske egentligen är ett par Ino-element som släppts ut på marknaden av misstag. :twisted:
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-20 21:46

DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp" :)

Kan det möjligen handla om perceived släpp? 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-20 21:57

En amatör frågar; kan det ha med tonkurvans linjäritet vid olika pålagd effekt, dynamiskt och komplext?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-20 22:03

Ragnwald skrev:En amatör frågar; kan det ha med tonkurvans linjäritet vid olika pålagd effekt, dynamiskt och komplext?

Ljudet skall släppa från högtalarna även då man pyslyssnar. Jag har ganska god erfarenhet av just varför ljudet tycks släppa från högtalarna. Det är många parametrar som samverkar.

Ett högtalarelement som tar allt under 2 kHz är extremt viktigt att ha full koll på.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-20 22:04

phon skrev:
DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp" :)

Något annat kan det inte handla om. Det är en perceptuell upplevelse.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-20 22:47

petersteindl skrev:
phon skrev:

Något annat kan det inte handla om. Det är en perceptuell upplevelse.

MvH
Peter

Håller helt med. Det finns inget rätt och fel när någon släpper sig - bara olika uppfattningar grundade på sinnesintryck.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-20 22:50

NiklasF skrev:Två stycken +100 inlägg 8O

Vi kommer höra ett gäng imorgon som låter just högtalare även riktigt högt upp i prisspannet.

Ja, märkligt att så mycket låter "låda" än idag, när så många har visat att det inte behöver vara så. Mina gamla ESL 63 har inte minsta lådtendens, gissar att redan ESL 57 fixade det. Mina OA 52 håller inte inne med ljudet på minsta vis och på senaste mässan visade Peter och någon enstaka till att även moderna grejor kan låta bra. Men bättre? Njae, då blir det dyrt.

Visst är det kul när ljudet släpper, men ett 50 minuters haksläpp är ännu roligare. Beskrev det i min presentation. Får se om något kommer i närheten imorgon.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-20 22:51

KarlXII skrev:Det ligger i Q-värdet. :P

Om det var så enkelt ändå....

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 00:19

jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-21 08:44

celef skrev:jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?

Som jag har uppfattat det har det med svinmycket parametrar att göra, allt frn utformningen av konen, styvheten i mittdomen, valet av kantupphngning och vgutbredningen i konen kombinerat med baffelstorlek och vald filtertopologi 8O

De äldre Vifaelementen (har inte s mycket erfarenhet av de nyare) fungerade skitbra ur de aspekterna som själva drivelementet kan påverka. Lätta att filtrera är de också, men de kanske inte har den allra bästa upplösningen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-04-21 08:45

Mmm, medhåll. Det finns många högtalare som kan projicera en bra bild mellan högtalarna. Men, så kommer det något ljud som blir helt uppenbart att det faktiskt är högtalarna som låter och uppmärksamheten dras från ljudet och till högtalaren. Jag hatar högtalare som gör sånt. De högtalarna jag hört som är bäst på att "få ljudet bort ifrån sig" har varit stora panelhögtalare. Det är lite icke intuitivt för mig hur det kan bli så.

Det är för övrigt ett starkt argument för att gömma högtalarna bakom en duk för min del.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-21 08:51

steveo1234 skrev:
Det är för övrigt ett starkt argument för att gömma högtalarna bakom en duk för min del.

Jo, det är ju alltid ett alternativ. Jag har gömt många av mina högtalare på jobbet, det blir bättre ljud hemma då. 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 09:39

MagnusÖstberg skrev:
celef skrev:jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?

Som jag har uppfattat det har det med svinmycket parametrar att göra, allt frn utformningen av konen, styvheten i mittdomen, valet av kantupphngning och vgutbredningen i konen kombinerat med baffelstorlek och vald filtertopologi 8O

De äldre Vifaelementen (har inte s mycket erfarenhet av de nyare) fungerade skitbra ur de aspekterna som själva drivelementet kan påverka. Lätta att filtrera är de också, men de kanske inte har den allra bästa upplösningen.

jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt :oops:

jag kan tänka mig att utformning av lådvolymen och dämpmaterialet samt konens egenskaper påverkar resultatet, jag ska prova montera elementen i öppen baffel och se vad det ger
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-21 09:41

Jag antar att polypropkoner har behandlats med släppmedel någonstans i processen. Bör väl isåfall vara av avgörande betydelse för percieved release.
Senast redigerad av skrutten 2012-04-21 09:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-21 09:50

Vågutbredning i kon, allt är balanserat
Jag saknar dig.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-21 09:52

Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-21 09:53

celef skrev:
MagnusÖstberg skrev:

jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt :oops:

jag kan tänka mig att utformning av lådvolymen och dämpmaterialet samt konens egenskaper påverkar resultatet, jag ska prova montera elementen i öppen baffel och se vad det ger

Jag upplever i stort samma saker som celef rent ljudmässigt en del nyare högtalarelement har ingen svärta eller definition och ibland funderar jag om inte "lådljud" kommer ut genom konen? Högtalarna kan dessutom låta lite hesa.
Senast redigerad av skrutten 2012-04-21 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-21 09:56

Hur går det ihop med att han tycker det blivit bättre?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-21 10:07

MagnusÖstberg skrev:Hur går det ihop med att han tycker det blivit bättre?

ärilgt talat vet jag inte - det saknas ngra ord.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-21 11:18

Jag tror också att det finns en massa små egenskaper som inte låter sig fångas som mätdata och/eller parametrar.
Tex hur konens uppbrytning sköter sig, vilka egenringningar det finns i konen, vinklar och geometri som påverkar hur ljudvågorna utbreder sig m.m.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 11:48

LasseA skrev:Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.

jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 11:55

celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt

Vågar du verkligen gå i god för det? Hur många olika riktiningar har du egentligen mätt i. 15 graders delning, 10, 5?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 12:02

skrutten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hur går det ihop med att han tycker det blivit bättre?

ärilgt talat vet jag inte - det saknas ngra ord.

jag menar ungefär det skrutten skrev

högtalarelement har ingen svärta eller definition och ibland funderar jag om inte "lådljud" kommer ut genom konen? Högtalarna kan dessutom låta lite hesa.

att det element som låter bättre på något vis isolerar eller maskerar ljudet i lådan, det skulle kunna testas genom att jämföra elementen på öppen baffel eller go extreme med absorbtionen i lådan
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-21 12:03

celef skrev:
LasseA skrev:Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.

jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Det tror jag med.

Någon var inne på hur konen beter sig och just konutformningen tillsammans med konmaterialet ger ju vågutbredningshastigheten och kanske just den flex som behövs för att undvika uppbrytningar och få en jämn spridning i olika riktningar.

Det är komplext att utforma ett element, men inte så dyrt att producera dem. Utvecklingskostnaden kan vara rätt betydande innan man kommer helt rätt. Titta på Peter Steindl som gjort en massa revisioner på sina element för att nå små steg framåt, och ibland bakåt - allt för att nå fram till de resultat han eftersträvar. Det är trial end error på vissa saker.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 12:07

Nattlorden skrev:
celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt

Vågar du verkligen gå i god för det? Hur många olika riktiningar har du egentligen mätt i. 15 graders delning, 10, 5?

skojjar du, det finns ingen som bygger högtalare som endast mäter vid så snäva vinklar, att ha koll på vad som händer långt offaxis är jätteviktigt

nä, det är något annat än tonkurva
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-21 12:12

celef skrev:
Jag skulle gärna se jämförelsen, jag förstår inte riktigt hur du kan vara så säker på att det inte handlar om skillnader i tonkurva (och eventuellt spridning).. Vilka element handlar det om?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 12:16

celef skrev:
Nattlorden skrev:

skojjar du, det finns ingen som bygger högtalare som endast mäter vid så snäva vinklar, att ha koll på vad som händer långt offaxis är jätteviktigt

Du missförstod helt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-21 12:23

DanNorman skrev:Jag har en teori om att "släpp" innebär mycket bas och diskant, eller omvänt, dipp i mellanregistret. Typ mellan 4-500Hz och 2-3kHz.

Jag får en känsla av att det där kommer att minska känslan av närvaro - i vart fall på musik med sång...

Så där i allmänhet tror jag att det skulle ha sina poänger att fokusera mer på den egna upplevelsen än på simuleringar och mätningar när man designar högtalare. Många upplever att vintige prylar är närmast besjälade. Förr fanns inte alls samma möjligheter att mäta eller förutsäga resultatet annat än genom erfarenhet.

Det där behöver inte vara krångligare än att man leker en stund med en Equaliser. +/-0,5 dB vid typ 4kHz kan göra skillnaden mellan njutbart och outhärdligt!

Är inte alls säker på att en rak frekvens och/eller energirespons är helt avgörande för hur vi upplever musiken! ;-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-21 12:44

Det behöver inte vara frekvensgångsskillnaderna som är dominanta vad gäller detta fenomen. Jag har mätningar så att jag kan tapetsera hela vardagsrummet med tonkurvor i olika riktningar och harmonisk distorsion. Problemet är sammansatt av många parametrar.

En viktig parameter är upphängningen och hela Rm med dess linjäritet samt Qe och Bl med dess linjäritet och naturligtvis frekvensgång, men då är det frågan om totalt utstrålad energi och hur den strålas ut.

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2012-04-21 12:51, redigerad totalt 1 gång.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-21 12:50

petersteindl skrev:
Det behöver inte vara frekvensgångsskillnaderna som är dominanta vad gäller detta fenomen.

MvH
Peter
Nej, det kanske det inte behöver men jag har i alla fall lite svårt att förstå varför alla diskuterar relativt esoteriska spörsmål utan att veta hur stora skillnaderna faktiskt är i frekvensgång i det specifika fallet. Hur vet ni att det inte handlar om skillnader i frekvensgång/spridning? Som tidigare har beskrivits så kan man (vissa) höra skillnader på 0.3dB fördelat över ett någorlunda stort frekvensområde (orkar inte leta exakta referensen just nu). Eftersom man kan höra skillnad på väldigt små avvikelser, hur vet ni att det inte är sådana (eller mer påtagliga frekvensgångsskillnader såklart) som orsakar fenomenet?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 12:58

LasseA skrev:
celef skrev:
Jag skulle gärna se jämförelsen, jag förstår inte riktigt hur du kan vara så säker på att det inte handlar om skillnader i tonkurva (och eventuellt spridning).. Vilka element handlar det om?

jag ska se om jag får fram nån mätning, tills dess får du tro mig när jag skriver att det inte handlar om tonkurvan, elementen är sb-acoustics och vifa
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 12:59

Nattlorden skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:

Du missförstod helt.

nej, du verkar ha missförstått
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-21 13:00

LasseA skrev:
petersteindl skrev:
Det behöver inte vara frekvensgångsskillnaderna som är dominanta vad gäller detta fenomen.

MvH
Peter
Nej, det kanske det inte behöver men jag har i alla fall lite svårt att förstå varför alla diskuterar relativt esoteriska spörsmål utan att veta hur stora skillnaderna faktiskt är i frekvensgång i det specifika fallet. Hur vet ni att det inte handlar om skillnader i frekvensgång/spridning? Som tidigare har beskrivits så kan man (vissa) höra skillnader på 0.3dB fördelat över ett någorlunda stort frekvensområde (orkar inte leta exakta referensen just nu). Eftersom man kan höra skillnad på väldigt små avvikelser, hur vet ni att det inte är sådana (eller mer påtagliga frekvensgångsskillnader såklart) som orsakar fenomenet?

LasseA, jag har lagt till text i mitt inlägg ovan. Jag vill också säga så här. Jag har labbat med Eq. och förändrat frekvensgång lite d v s i storleksordning +/- 0,5-1 dB samt även stora förändringar som +/- 20 dB i tonfrekvensområdet och ljudets totalegenskaper vad gäller släppet eller livekänsla ändras i stort sett inte ett smack i jämförelse med att byta upphängning där frekvensgångsskillnad är ung 0,3 dB hit och dit d v s betydligt mindre än spridning mellan olika exemplar av samma typ av element där alla låter identiskt lika oavsett spridning mellan olika exemplar vad gäller frekvensomfång.

Då är det något annat man skall leta efter vid dimensionering av högtalarelement. Det anser i alla fall jag.

MvH
Peter

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-21 13:01

celef skrev:jag ska se om jag får fram nån mätning, tills dess får du tro mig när jag skriver att det inte handlar om tonkurvan, elementen är sb-acoustics och vifa
Mer information än tillverkare vore bra, modelnummer t.ex?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-21 13:04

skrutten skrev:Jag upplever i stort samma saker som celef rent ljudmässigt en del nyare högtalarelement har ingen svärta eller definition och ibland funderar jag om inte "lådljud" kommer ut genom konen? Högtalarna kan dessutom låta lite hesa.

Själva konen har förmodligen lite olika förmåga att dämpa/förhindra ljud innifrån lådan att passera.
Jag misstänker att polyprop-koner dämpar ljud som passerar sämre än t.ex. pappkoner.

Men de (miss)ljud och resonanser som råder inne i lådan vill man antagligen inte släppa ut, vare sig genom basreflexport, lådväggar eller själva konen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 13:11

LasseA skrev:
celef skrev:jag ska se om jag får fram nån mätning, tills dess får du tro mig när jag skriver att det inte handlar om tonkurvan, elementen är sb-acoustics och vifa
Mer information än tillverkare vore bra, modelnummer t.ex?

nej den diskussionen vill jag inte ha, inte just nu, den kan vi ta senare när vi har kommit en bit påväg

tycker inte du att olika element har olika ljudliga egenskaper som inte kan förklaras med några eller många uppmätta tonkurvor?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 13:20

petersteindl skrev:

Det behöver inte vara frekvensgångsskillnaderna som är dominanta vad gäller detta fenomen. Jag har mätningar så att jag kan tapetsera hela vardagsrummet med tonkurvor i olika riktningar och harmonisk distorsion. Problemet är sammansatt av många parametrar.

En viktig parameter är upphängningen och hela Rm med dess linjäritet samt Qe och Bl med dess linjäritet och naturligtvis frekvensgång, men då är det frågan om totalt utstrålad energi och hur den strålas ut.

MvH
Peter

det där är intressant, jag ska leta lite hårdare i databladen och se om jag hittar något, finns det även materialsignaturer eller är dessa enbart appliceringsberoende?
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-21 13:21

celef skrev:
LasseA skrev:Mer information än tillverkare vore bra, modelnummer t.ex?
nej den diskussionen vill jag inte ha, inte just nu, den kan vi ta senare när vi har kommit en bit påväg

tycker inte du att olika element har olika ljudliga egenskaper som inte kan förklaras med några eller många uppmätta tonkurvor?
Ok, så vilka element det handlar om är hemligt. Varför du vet att det inte rör sig om tonkurveskillnader vill du inte berätta... Intressant.

Jag har inte personligen upplevt ljudliga skillnader mellan element som inte förklaras i tonkurvor men jag får erkänna att jag inte gjort någon strikt jämförelse. Jag har svårt att tro att det finns element med så små avvikelser i uppmätt beteende att det inte "ska" gå att höra skillnader på grund av detta där man ändå hör skillnad.

Jag återupprepar frågan. Hur kan Ni veta att fenomenet INTE kan förklaras av tonkurveskillnader?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-21 13:30

aisopos skrev:
skrutten skrev:Jag upplever i stort samma saker som celef rent ljudmässigt en del nyare högtalarelement har ingen svärta eller definition och ibland funderar jag om inte "lådljud" kommer ut genom konen? Högtalarna kan dessutom låta lite hesa.

Själva konen har förmodligen lite olika förmåga att dämpa/förhindra ljud innifrån lådan att passera.
Jag misstänker att polyprop-koner dämpar ljud som passerar sämre än t.ex. pappkoner.

Men de (miss)ljud och resonanser som råder inne i lådan vill man antagligen inte släppa ut, vare sig genom basreflexport, lådväggar eller själva konen.

Blir lite konfunderad på om PP verkligen uppför sig så... Om PP sägs ju bla att den inte är formstabil fri från upphängningen men att vibrationer och uppbrytning i princip självdör i materialet... Skulle verkligen styva material släppa igenom mindre...??? :roll:

Om det är så stora skillnader borde väl någon redan ha gjort en mätning på en låda med 2 element. Om man spelar i det ena och mäter på det andra borde det vara möjligt att ta reda skillnader mellan olika material.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 14:00

LasseA skrev:
celef skrev:
LasseA skrev:Mer information än tillverkare vore bra, modelnummer t.ex?

Ok, så vilka element det handlar om är hemligt. Varför du vet att det inte rör sig om tonkurveskillnader vill du inte berätta... Intressant.

du fokuserar på helt fel ting

Jag har inte personligen upplevt ljudliga skillnader mellan element som inte förklaras i tonkurvor men jag får erkänna att jag inte gjort någon strikt jämförelse. Jag har svårt att tro att det finns element med så små avvikelser i uppmätt beteende att det inte "ska" gå att höra skillnader på grund av detta där man ändå hör skillnad.

menar du att små tonkurveförändringar får ljudet att släppa, hur tycker du då att man ska göra för att få ljudet att släppa på en högtalare som som har detta problem? som du vet så varierar outputen mycket med med betraktningsvinkeln, hur bär man sig åt då för att få till släppet?

Jag återupprepar frågan. Hur kan Ni veta att fenomenet INTE kan förklaras av tonkurveskillnader?

se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-21 14:04

petersteindl skrev:Då är det något annat man skall leta efter vid dimensionering av högtalarelement. Det anser i alla fall jag.

MvH
Peter

Distorsion kan väl göra att man "hör" högtalaren?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-21 14:07

celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen
Hur vet du det och vad är upplösning?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-04-21 14:17

celef skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:

Du missförstod helt.

Det nattlorden menar är inte om du har mätt långt off-axis utan hur tätt mellan mätningarna du har, t ex om mäter på 0, 30 & 60 grader eller på 0, 10, 20, 30, 40, 50 & 60.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 14:40

Pontus91 skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:

Du missförstod helt.

Det nattlorden menar är inte om du har mätt långt off-axis utan hur tätt mellan mätningarna du har, t ex om mäter på 0, 30 & 60 grader eller på 0, 10, 20, 30, 40, 50 & 60.

vissa vinklar är viktigare än andra men samtliga vinklar är av vikt, så hur tätt man mäter är oviktigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-21 14:43

Visst är det jobbigt med de där parametrarna som inte lätt och omedelbart kan mätas? :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 14:48

LasseA skrev:
celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen

vad menar du? när alla toner låter lika starkt betyder inte det att djupet i ljudet är perfekt, det finns helt enkelt andra mekanismer som styr detta, tråden handlar om detta

det förvånar mig mycket att du inte tycks vilja förstå vilka egenskaper jag syftar på eller att du inte ens håller med att denna ljudegenskap finns
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 14:52

KarlXII skrev:Visst är det jobbigt med de där parametrarna som inte lätt och omedelbart kan mätas? :D

håller med, det är ett helvete att dagens mätinstrumenten är så himla usla, de väcker bara fler frågor istället för att ge rimliga svar
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-21 15:01

paa skrev:
petersteindl skrev:Då är det något annat man skall leta efter vid dimensionering av högtalarelement. Det anser i alla fall jag.

MvH
Peter

Distorsion kan väl göra att man "hör" högtalaren?

Japp, den harmoniska dist som är uppmätt är 2a ton och 3e-ton. Tittar man på högre ordningens harmoniska övertoner d v s upp till 20e tonen så kan man hitta fel som gör att ljudet från elementet inte försvinner i ljudbilden. Då släpper det inte.

mvH
Peter

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-21 15:03

celef skrev:
LasseA skrev:

vad menar du? när alla toner låter lika starkt betyder inte det att djupet i ljudet är perfekt, det finns helt enkelt andra mekanismer som styr detta, tråden handlar om detta

det förvånar mig mycket att du inte tycks vilja förstå vilka egenskaper jag syftar på eller att du inte ens håller med att denna ljudegenskap finns
Är det alltså djupet i ljudet du pratar om? Eller är det "släpp"? Eller är det upplösning? Hur vet jag vad du menar med dessa begrepp (särskilt då du byter begrepp)?

Jag menar inte att "släpp" inte finns men jag har ingen aning om vi menar samma sak då vi skriver ordet. Jag vet vad ordet betyder för mig men kan inte vara säker på att det är samma sak som ni andra menar. När Ni så tvärsäkert anger att det absolut inte har med tonkurva/spridning etc att göra så blir jag fundersam och vill veta varför ni är så säkra på det för jag skulle absolut inte kunna avfärda att det jag menar med ordet kan noteras i mätningar.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-21 15:04

celef skrev:
LasseA skrev:

OA-högtalare (var det 51) nämndes tidigare i tråden som ett exempel på en högtalare som "släpper". Visst har SS-elementen sina kvaliteter men i det fallet vill jag ändå tro att designen spelar den huvudsakliga rollen. Med avstamp i detta kan jag mycket väl tänka mig att off-axis egenskaper kan spela roll för upplevelsen av "släpp".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 15:53

celef skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:

Du missförstod helt.

Jag frågade om delningen på vinkelmätningarna, alltså hur liten vinkelskillnad du tar dem. Mäter du 0, 15, 30, 45... Så är det 15 graders delning. Mäter du 0, 5, 10, 15, 20, 25.... Så är det 5 graders delning.

Fattar du min fråga nu?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 17:26

LasseA skrev:
celef skrev:
LasseA skrev:

Är det alltså djupet i ljudet du pratar om? Eller är det "släpp"? Eller är det upplösning? Hur vet jag vad du menar med dessa begrepp (särskilt då du byter begrepp)?

då du inte har förstått vad jag från början avsåg med släpp så har jag resultatlöst försökt förklara med andra termer

Jag menar inte att "släpp" inte finns men jag har ingen aning om vi menar samma sak då vi skriver ordet. Jag vet vad ordet betyder för mig men kan inte vara säker på att det är samma sak som ni andra menar. När Ni så tvärsäkert anger att det absolut inte har med tonkurva/spridning etc att göra så blir jag fundersam och vill veta varför ni är så säkra på det för jag skulle absolut inte kunna avfärda att det jag menar med ordet kan noteras i mätningar.

som jag tolkar ditt resonemang så skulle släppet bara kunna höras i ett ett trångt utrymme framför högtalarna då du menar att det är tonkurvan som är orsaken, om tonkurvan ändras - vilket händer när man byter lyssningsposition - så skulle detta påverka släppet, och så är ju inte fallet
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 17:28

Nattlorden skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:

Du missförstod helt.

Jag frågade om delningen på vinkelmätningarna, alltså hur liten vinkelskillnad du tar dem. Mäter du 0, 15, 30, 45... Så är det 15 graders delning. Mäter du 0, 5, 10, 15, 20, 25.... Så är det 5 graders delning.

Fattar du min fråga nu?

jag förstår och jag har redan svarat att du letar fel mekanismer
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 17:34

celef skrev:

Jag letar inte, jag ville veta hur noga du mätt för att så stensäkert kunna utesluta det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-21 18:12

Nattlorden skrev:
celef skrev:

Jag letar inte, jag ville veta hur noga du mätt för att så stensäkert kunna utesluta det.
Nattlorden - har du någonsin konstruerat en högtalare?

Om inte, hur skulle du kunna förstå?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 18:19

MagnusÖstberg skrev:Nattlorden - har du någonsin konstruerat en högtalare?

Nej, jag har inte gjort några centrar. Men några stereopar har det blivit.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 18:27

Nattlorden skrev:
celef skrev:

jag har mätt så noga som jag behöver, och det går inte att finna nån förklaring till släppet i dessa mätningar

jag upplever att avståndet mellan ton och "brusgolv" är större med vissa element, svärtan är mer påtaglig mellan tonerna, det förstår nog alla att detta avstånd inte går att utläsa i tonkurvemätning
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-21 18:27

Jag tycker det är en skitsvår fråga det här, och jag inbillar mig att jag förstår celef.

Jag har problem med när högtalare inte släpper och många hävdar att de lyckas få till det med placeringar, men min egna erfarenhet säger att det finns högtlare som låter högtalare vad man än gör med dom 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-21 18:36

celef skrev:jag har mätt så noga som jag behöver, och det går inte att finna nån förklaring till släppet i dessa mätningar

Okej, okej.. är det yrkeshemlighet, så bara säg det då, istället för att dansa tango...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-21 18:54

Har du mätt impulssvaret ifrån högtalarna?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 19:02

Nattlorden skrev:
celef skrev:jag har mätt så noga som jag behöver, och det går inte att finna nån förklaring till släppet i dessa mätningar

Okej, okej.. är det yrkeshemlighet, så bara säg det då, istället för att dansa tango...

vadå yrkeshemlighet?? jag menar bara att förklaringen inte går att finna i dessa mätningar, ni har fel fokus, testa gärna själva så vi kan komma vidare
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 19:06

Harryup skrev:Har du mätt impulssvaret ifrån högtalarna?

mvh/Harryup

ja då jag oftast mäter med mls, men impulsens utseende beror ju på tonkurvan, då tonkurvorna skiljer så lite åt så hittar jag inget matnyttigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-04-21 21:04

Celef
Är detta din definition av "släpp"?

celef skrev:jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt :oops:

Det du beskriver kan jag uppleva med en och samma högtalare om man byter lyssningsmiljö. Extremfallet är att lyssna utomhus på gräsmattan, här tycker jag det "släpper" oerhört mycket bättre pga avsaknaden av rumsreflektioner.

I förlängningen innebär detta kanske att högtalarens spridning inte är optimal för rummet, eller tvärtom att rummets dämpning är för dålig i vissa riktningar.

Jag skulle vilja dra till med att släppet till stor del beror på på distorsion och oönskade reflektioner (som också är distorsion beroende på hur man ser det )
.....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-21 22:46

Sånt här har jag hört många ggr,vissa högtalare har en smal stereobild och andra kan öppna hela väggen om ni förstår va jag menar.

Har ingen mätutrustning eller nåt, men förstår precis va celef menar tack vare att jag har nog testat och jämfört fler högtalare än dom flesta :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-04-21 23:04

zapanasta skrev:Sånt här har jag hört många ggr,vissa högtalare har en smal stereobild och andra kan öppna hela väggen om ni förstår va jag menar.

Har ingen mätutrustning eller nåt, men förstår precis va celef menar tack vare att jag har nog testat och jämfört fler högtalare än dom flesta :D

Det beror nog mera på hur man vinklar dom.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-22 00:21

AndersD skrev:Celef

celef skrev:jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt :oops:

Det du beskriver kan jag uppleva med en och samma högtalare om man byter lyssningsmiljö. Extremfallet är att lyssna utomhus på gräsmattan, här tycker jag det "släpper" oerhört mycket bättre pga avsaknaden av rumsreflektioner.

I förlängningen innebär detta kanske att högtalarens spridning inte är optimal för rummet, eller tvärtom att rummets dämpning är för dålig i vissa riktningar.

Jag skulle vilja dra till med att släppet till stor del beror på på distorsion och oönskade reflektioner (som också är distorsion beroende på hur man ser det )

Var också inne på det spåret! ;-)

+1

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-04-22 02:09

Jag upplevde att släppet blev bättre genom följande åtgärder.

Tätningslist och silicon i skruvhålen.

Korrekt placering av spolar, ej för nära och i fel vinkel så dom stör varandra.

Tokviktigt med låg dist i området kring 1khz.

Vibrationer i lådväggar (som i sig kan vara högtalare om än passiva) är mycket negativt för släpp. Därav svårare att få stora lådor att släppa.

Diskantens betydelse får inte glömmas bort då den kan ge artefakter utanför sitt arbetsområde som hörs längre ner tex i röster.

Test av pratradio eller sport kan vara nyttigt för att veta om man är på rätt väg eller inte.
Let forever be

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-22 11:39

jag har inte hunnit grotta mer i detta, håller på att förbereda ett femårskalas, men jag ska återuppta detta så snart jag kan

när du skriver att det beror på disten, ska disten ha ett visst utseende eller bara vara låg eller hög för att släppet ska infinna sig? angående spridningen så har systemet mätt väldigt lika och ändå har det varit tydlig hörbar skillnad
Bikinitider

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-04-22 13:17

Bosse Bengtsson hade ju mycket diskussioner om bobin (rullen som talspolen sitter på) materialet och dess inverkan på ljudet.

Mätningar är jättebra men man skall vara medveten om att man inte mäter allt utan att man missar vissa parametrar som kan vara viktiga av psykoakustiska skäl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-22 17:14

DrBoar skrev:Bosse Bengtsson hade ju mycket diskussioner om bobin (rullen som talspolen sitter på) materialet och dess inverkan på ljudet.

Mätningar är jättebra men man skall vara medveten om att man inte mäter allt utan att man missar vissa parametrar som kan vara viktiga av psykoakustiska skäl.

precis så, jag tror att de använda materialen påverkar på ett sätt som inte alltid syns i dom vanliga populärmätningarna men som har stor betydelse för ljudupplevelsen, som till exempel linjekällan, eller panelen
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-04-22 17:15

celef skrev:

jag har inte hunnit grotta mer i detta, håller på att förbereda ett femårskalas, men jag ska återuppta detta så snart jag kan

när du skriver att det beror på disten, ska disten ha ett visst utseende eller bara vara låg eller hög för att släppet ska infinna sig? angående spridningen så har systemet mätt väldigt lika och ändå har det varit tydlig hörbar skillnad

Femårskalas är kul, min grabb fyllde för två veckor sedan och det blev en glad och dB-stinn tillställning, hoppas du kommer undan med hörseln i behåll........10 st femåringar är duktiga på att hålla ljudnivån uppe 8O

Jag tänker att disten ska vara så låg som möjligt. Anledningen till denna tanke är ideerna om att konen släpper genom ljud från lådan och ut genom membranet. Detta borde rimligtvis betraktas som distorsion.

Mina ideer om att spridningen skulle vara avgörande faller platt med dina observationer som visar att spridningen inte förändrats! Har du mätt både horisontellt och vertikalt? Tänker på om fasläget är annorlunda på Vifan och vertikallooberna pekar annorlunda (fast det skulle nog märkts även i horisontella- och onaxismätningar)

Det där med upphängningens egenskaper och påverkan för hur mycket av lådljudet som "tar sig ut" genom drivern tycker jag är intressant. Detta borde rimligtvis synas vid en frekvensgångsmätning, eller är det bara jag som tycker så?

En galen teori: (på mycket djupt vatten)
Säg att din SB är mer genomsläpplig än Vifan. Kan det vara därför de mäter lika? Alltså, SB-driverns uppmätta frekvensgång består av både det "framåtriktade ljudet" plus resonanser inifrån lådan. Vifan däremot enbart av det "framåtriktade".

Klurigt det här....... :?
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-22 17:17

Borde det inte vara så att; ju bättre kompenserat för stereosystemfelen desto bättre släpp?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-22 17:29

Det kan ju vara en del, men det finns massor med högtalare på marknaden som har det eller inte har det, utan att vara i närheten av stereofelskompenserade. Det är nog mera en extra krydda.
Jag tycker oftare det verkar vara element med högre verkningsgrad som har automatiskt en viss nivå av släpp direkt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-22 18:47

paa skrev:Borde det inte vara så att; ju bättre kompenserat för stereosystemfelen desto bättre släpp?

Nix.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-22 20:11

Harryup skrev:Jag tycker oftare det verkar vara element med högre verkningsgrad som har automatiskt en viss nivå av släpp direkt.

mvh/Harryup
Ser ingen koppling alls till det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-22 23:04

KarlXII skrev:
paa skrev:Borde det inte vara så att; ju bättre kompenserat för stereosystemfelen desto bättre släpp?

Nix.

Menar du att det inte borde vara så, eller att det inte är så?
För stereosystemfelen är ju de fel som gör att projiceringen av ljudbilden inte blir riktig.
Och när ljudbilden väl blir riktig, så har den ju släppt högtalarna, faktiskt per definition!
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-23 07:43

att definiera vad som menas med "släpp" är väl kanske ett bra ställe att börja.

Jag tror inte att paa tex pratar om samma sak som celef. Tar man tex en hornhögtalare så skulle jag kunna tänka mig att celef skulle anse att den har bra "släpp". Det är svårt att sätta i ord kanske, men det handlar väl om en upplevd "svärta", "djupkontrast" och en slags "dynamik".
Dock undrar jag om det är helt "korrekt" att högtalaren ska upplevas så. Det kan ju vara så att det elementet som upplevs som "bättre" i själva verket färgar på något sätt som gör att det upplevs som det gör.

Som flera är inne på kan jag mycket väl tänka mig att det är materialen i elementen som ger skillnaden. Övertonsspektrat som blir kommer ju ha påverkan på ljudet.
Ett exempel kan finnas här http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html där zaph pratar om uppbrytningens effekt på ljudet och hur grundtonerna till uppbrytningsfrekvensen kan avgöra hur elementet låter trots att man har notchat ut själva ringningen.

Men bobinen har det ju disskuterats förut. Skillnaderna mellan glasfiber, kapton, aluminium, titan osv verkar ju vara högst påtagliga även om det verkar vara svårt att mäta skillnaderna.
Sen kommer ju spindelns och upphängningens egenskaper, för att inte tala om vågutbredningen i själva konen och den vågfront som skapas. Konmaterialet själv kan nog också påverka med sin inre dämpning på sätt som inte heller syns i enkla frekvensmätningar.

Det är en komplex fråga som jag personligen inte har kompetens att svara på. Tyvärr ligger det nog utanför de flestas kompetens här på forumet. Lyssna och konstatera är nog det man får göra helt enkelt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-04-23 10:18

Det går inte att "notcha ut en ringning". Filtret minskar den tillförde effeken inom ett smalt område med säg 10 dB. Detta sänker höjden på ringandet, men var det en långvarig ringning tidigare så fortsätter det att vara en långvarig ringning bara 10 db ner från tidigare.

Så filtret löser inget i tidsdomänen (långvarig ringning) utan i amplituddomänen. Det kan onekligen vara en förbättring med problemet med långa "efterklang" har man inte löst utan bara minskat genom att exitera den mindre.

Man skulle kunna tänka sig en feed forward modell enklast i digtial domän liknande digital rumskorrigering men elementen har säkert lite olika resonansfrekvenser, grad av hysteres etc för att det skall bli mycket svårt att få en bra matematisk modell av felet.

Det går uppenbart att göra mycket bra högtalare med element som har riktigt elaka resonanser utanför sitt arbetsområde, men det kräver mycket av filter och produktionstoleranser förändringar av åldrande, temperatur etc för att fungera bra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-23 10:36

precis. jag tror också att det kan finnas en hel del problem med element av SB-acoustics typ där man har ett styvt pappersmembran i kombination med upphängning med låg dämpning. Problemet som jag ser det är att man får en komplicerad uppbrytning med flera resonanser. Det kräver nog extra mycket av filtret.

Scan-Speak 8545 är ju ett annat exempel. På "papperet" ser det ut att vara ett riktigt bra element. Men den uppbrytning som elementet har ger ljudmässiga artefakter som hörs även vid filtrering som kan anses angripit problemet. All implementeringar av elementet som jag hört har haft en "aggressiv" karaktär i mellanregistret som jag inte uppskattar. (förutom då det används som en midbas enbart)

Tror det finns ett visst mått av missförstånd i att element med låga förluster skulle ge "renare" ljud. Hög mekaniska Q-värden ger möjligtvis ett element som lätt mobiliseras men samtidigt vill det ju heller inte stanna av då. Kombinationen av "rörlighet" och dämpning bör nog vara rätt för att elementet ska återge precis det som avses. En extrem åt vardera håll kommer inte göra detta.
Att mäta sig fram till dessa upplevda skillnader verkar dock svårt.

En sak som nog är väldigt svår att testa sig fram till är hur distortionsfenomen beter sig. IÖ pratar ju lite om det på olika ställen här i forumet. Alltså det faktum att en låg dist inte nödvändigtvis behöver vara bra ifall disten snabbt kan öka vid transienter eller olika ljudnivå. Hellre då att man har en något högre men jämnare dist som inte ändras så abrupt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-23 19:53

Kraniet skrev:precis. jag tror också att det kan finnas en hel del problem med element av SB-acoustics typ där man har ett styvt pappersmembran i kombination med upphängning med låg dämpning. Problemet som jag ser det är att man får en komplicerad uppbrytning med flera resonanser. Det kräver nog extra mycket av filtret.

Scan-Speak 8545 är ju ett annat exempel. På "papperet" ser det ut att vara ett riktigt bra element. Men den uppbrytning som elementet har ger ljudmässiga artefakter som hörs även vid filtrering som kan anses angripit problemet. All implementeringar av elementet som jag hört har haft en "aggressiv" karaktär i mellanregistret som jag inte uppskattar. (förutom då det används som en midbas enbart)

Tror det finns ett visst mått av missförstånd i att element med låga förluster skulle ge "renare" ljud. Hög mekaniska Q-värden ger möjligtvis ett element som lätt mobiliseras men samtidigt vill det ju heller inte stanna av då. Kombinationen av "rörlighet" och dämpning bör nog vara rätt för att elementet ska återge precis det som avses. En extrem åt vardera håll kommer inte göra detta.
Att mäta sig fram till dessa upplevda skillnader verkar dock svårt.

En sak som nog är väldigt svår att testa sig fram till är hur distortionsfenomen beter sig. IÖ pratar ju lite om det på olika ställen här i forumet. Alltså det faktum att en låg dist inte nödvändigtvis behöver vara bra ifall disten snabbt kan öka vid transienter eller olika ljudnivå. Hellre då att man har en något högre men jämnare dist som inte ändras så abrupt.

angående sb-elementen så har jag dem i både papperskon och polypropkon, dock har konerna och damkåpa olika former, den med tjock papp låter bättre tycker jag

8545 tycker oxå jag låter illa, ett historiskt element som är väldigt överskattat i mitt tycke
Bikinitider

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-04-23 20:47

Tangbands underhängda serie med kopparfaspluggar och neodym släpper bra. Det är ett mycket styvt och lätt pappersmembran med mjuk dämpning som passar bra. Tycker att nästan alla pappkoner och hårda koner har släppt bra och svarat på transienter.

Men magnetsystemet och talspolens förmåga att plocka upp små nyanser och detaljer tror jag är superviktigt och ger en låg "brusrtöskel".
Let forever be

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-23 21:39

det känns lite tröttsamt det här när det kommer till högtalarelementens egenskaper och det upplevda ljudet. Kunskaperna och erfarenheten räcker inte till.
Är lite som att en blind person skulle beskriva en tavla..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-23 23:07

Kraniet skrev:det känns lite tröttsamt det här när det kommer till högtalarelementens egenskaper och det upplevda ljudet. Kunskaperna och erfarenheten räcker inte till.
Är lite som att en blind person skulle beskriva en tavla..

jag kan inte annat än att hålla med, det är frustrerande
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-23 23:11

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-23 23:15

Det tycker nog de allra flesta, åtminstone de med självinsikt.
Ibland är det bara lyssna som gäller.
Känns lite sunt samtidigt. :D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-24 06:43

För er som var på sweetspot i helgen och lyssnade på SA ihop med Primare fick en smak på vad jag menar med släpp ifrån högtalare.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-24 14:49

Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler? Men rent praktiskt så kan distortion påverka upplösning och resonanser kan väl tänkas påverka både upplösning och att högtalaren lättare avslöjas. En högtalare som inte låter bra som tvåvägare kan fungera i en trevägare med tillfredställande resultat. Detta måste bero på att man lyckas minska elmentets dåliga egenskaper genom att dämpa dessa med hjälp av delningsfiltret.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-24 19:52

skrutten skrev:Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler?

om båda tror jag, nu var det ett tag sedan men i början av karriären så misslyckades jag nåt så in i bengen, jag trodde att saker skulle vara på ett visst sätt för det hade jag läst, jag försökte exempelvis att tweaka färdiga konstruktioner för att få dem att mäta bättre, de lät bara dödare och dödare ju mer jag korrigerade, så visst är nog släppet oxå lite systemberoende.

man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser

Men rent praktiskt så kan distortion påverka upplösning och resonanser kan väl tänkas påverka både upplösning och att högtalaren lättare avslöjas. En högtalare som inte låter bra som tvåvägare kan fungera i en trevägare med tillfredställande resultat. Detta måste bero på att man lyckas minska elmentets dåliga egenskaper genom att dämpa dessa med hjälp av delningsfiltret.
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-24 20:11

celef skrev:
skrutten skrev:Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler?

om båda tror jag, nu var det ett tag sedan men i början av karriären så misslyckades jag nåt så in i bengen, jag trodde att saker skulle vara på ett visst sätt för det hade jag läst, jag försökte exempelvis att tweaka färdiga konstruktioner för att få dem att mäta bättre, de lät bara dödare och dödare ju mer jag korrigerade, så visst är nog släppet oxå lite systemberoende.

man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser

Men rent praktiskt så kan distortion påverka upplösning och resonanser kan väl tänkas påverka både upplösning och att högtalaren lättare avslöjas. En högtalare som inte låter bra som tvåvägare kan fungera i en trevägare med tillfredställande resultat. Detta måste bero på att man lyckas minska elmentets dåliga egenskaper genom att dämpa dessa med hjälp av delningsfiltret.

Är det du avser att komplicerat är sämre och att det finns god grund för bra element och enkla filter (om man nu nödvändigtvis måste dela...)?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-04-24 20:32

celef skrev:man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser

himla intressant tråd på min ära :)
håller just nu på att tweka den här och grunnar på om den verkligen ska vara så styv just på toppen, eller om det är av produktionsmässiga skäl man gjort just så?

anledningen varför jag börjat trolla med eget lim är att jag fått två icke identiska angående 'tyget'.

lite kul att hålla på med kletet och utröna vad som händer.
(med 'mycket coating' låter det magiskt och bara ÄR liksom :wink:)

hållt på en månad nu ungefär och känner att jag nog snart e hemma :D

Bild
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-24 20:46

roggaro skrev:
celef skrev:man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser

håller just nu på att tweka den här och grunnar på om den verkligen ska vara så styv just på toppen, eller om det är av produktionsmässiga skäl man gjort just så?

anledningen varför jag börjat trolla med eget lim är att jag fått två icke identiska angående 'tyget'.

Den här hade en rejäl kladd silikon på kalotten!

Bild

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-04-24 21:04

om man ska va noga så använder iaf jag scotch 3M kontaktlim 'droppfritt' som löser sig lätt i lacknafta 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-24 21:07

Jocke skrev:
celef skrev:

Är det du avser att komplicerat är sämre och att det finns god grund för bra element och enkla filter (om man nu nödvändigtvis måste dela...)?

jo jag tycker nog det, men jag vet ju oxå att det inte alltid är sant
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-24 21:12

celef skrev:
Jocke skrev:
celef skrev:

jo jag tycker nog det, men jag vet ju oxå att det inte alltid är sant

Nä, inte alltid... men (jag har skrivit det förr) jag blev väldigt förvånad när jag förstod att man på allvar använde element med kraftiga resonanstoppar genom att använda komplicerade lösningar som bara tar hand om nivån och skapar nya bekymmer i stället för att angripa problemen vid källan, när jag fick återfall för intresset för ljudteknik... (lång j-a mening....) :P 8O 8O

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-04-24 21:16

hehe precis nu har det gått ett dygn å limmet har stelnat........................ WOW!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-24 21:19

roggaro skrev:

Bild

jag vågar inte längre mig på att tweaka element, jag har inte kunskapen så resultaten blev inte alltid bättre men annorlunda
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-24 21:23

celef skrev:
roggaro skrev:

Bild

jag vågar inte längre mig på att tweaka element, jag har inte kunskapen så resultaten blev inte alltid bättre men annorlunda

Leta rätt på någon billigt och lovande och se vad som händer... ;-)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-04-24 21:28

men så finns det ju bara två eller tre 3" domar som man kan köpa ju :cry:

den här va på Monacors sortiment som en "Tangband klon" också men har aldrig varit certifierad :evil:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-04-24 21:36

nu, nu.. snart släpper ljudet :lol:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-25 07:40

Celef och Kraniet, vad tycker ni om OA51LE2? I min bok är det nämligen en högtalare som låter mycket rent och bra, och som har utmärkt släpp. Det är inte frågan om att den låter aggresivt iallafall!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-25 09:09

jonasp skrev:Celef och Kraniet, vad tycker ni om OA51LE2? I min bok är det nämligen en högtalare som låter mycket rent och bra, och som har utmärkt släpp. Det är inte frågan om att den låter aggresivt iallafall!

vet inte om jag hört den versionen. Sist jag lyssnade på OA51 var för kanske fem år sen när jag var med och besökte AVR7000.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-25 15:26

jag har inte hört den
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-25 18:50

jonasp skrev:Celef och Kraniet, vad tycker ni om OA51LE2? I min bok är det nämligen en högtalare som låter mycket rent och bra, och som har utmärkt släpp. Det är inte frågan om att den låter aggresivt iallafall!

Det verkar inte råda någon tvekan om att många uppskattar OA51 i dess olika inkarnationen - kör fortfarande mina egna som 51.1.2 Om vi lämnar dem och kikar på 51/52.2/3/LE/LE2 samt L6 så har de ju alla 18W8545 som i andra sammanhang anses som aggressiv... Hur kommer det sig?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-25 19:30

Jocke skrev:Det verkar inte råda någon tvekan om att många uppskattar OA51 i dess olika inkarnationen - kör fortfarande mina egna som 51.1.2 Om vi lämnar dem och kikar på 51/52.2/3/LE/LE2 samt L6 så har de ju alla 18W8545 som i andra sammanhang anses som aggressiv... Hur kommer det sig?

Det här var min poäng, faktiskt. Att ett och samma element kan ge en subjektiv upplevelse som skiljer sig avsevärt beroende på applikationen.

Jag undrar egentligen om det är så relevant att tala om aggresiva element så länge de har i grunden vettiga egenskaper. Det anser jag att 8545 har. Och flera andra.

(Att det finns många element jag inte skulle ta i med tång ens är en annan historia. Men jag tycker det är lite skumt att kalla ett element för aggresivt.)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-25 20:50

jonasp skrev:
Jocke skrev:Det verkar inte råda någon tvekan om att många uppskattar OA51 i dess olika inkarnationen - kör fortfarande mina egna som 51.1.2 Om vi lämnar dem och kikar på 51/52.2/3/LE/LE2 samt L6 så har de ju alla 18W8545 som i andra sammanhang anses som aggressiv... Hur kommer det sig?

Det här var min poäng, faktiskt. Att ett och samma element kan ge en subjektiv upplevelse som skiljer sig avsevärt beroende på applikationen.

Jag undrar egentligen om det är så relevant att tala om aggresiva element så länge de har i grunden vettiga egenskaper. Det anser jag att 8545 har. Och flera andra.

(Att det finns många element jag inte skulle ta i med tång ens är en annan historia. Men jag tycker det är lite skumt att kalla ett element för aggresivt.)

Jag tror nog att vissa lösningar har problem. Om man kikar på 8545´s större syskon 8555 och 8565 syns problemen tydligt i kurvan sedan kan man se tendensen även hos 8545. Men jag tror inte man kan utläsa riktigt allt ur tonkurvan - att vi kompenserar för de uppenbara problemen genom att tex dämpa resonanser förändrar eg inte det beteende vi vill förhindra och som ger påverkan långt tidigare än vi ser resonansen!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-25 21:12

Jocke skrev:Men jag tror inte man kan utläsa riktigt allt ur tonkurvan - att vi kompenserar för de uppenbara problemen genom att tex dämpa resonanser förändrar eg inte det beteende vi vill förhindra och som ger påverkan långt tidigare än vi ser resonansen!

Så i fallet 8545, hur pass "långt tidigare" anser du att resonansen ger påverkan?

På vilket sätt menar du att en dämpad resonans inte förändrar det beteende "vi" vill förhindra?

För att dra det du skriver till sin spets: Innebär det t ex att det aldrig går att använda metallelement? Låter en metall-8" med en uppbrytning vid 1 kHz fortfarande resonant om den lågpassdelas vid 80 Hz med 24 dB/oktav?

Troligen håller du inte med om det. Det är lätt att säga att allt är svartvitt men i praktiken är det grådaskigt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-25 21:21

jag är mycket villig att plocka fram mina gamla 8545 för ljudtest, har ni nåt fungerande filter som jag kan testa och kanske tillsammans något fungerande baffelmått?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-25 21:25

jonasp skrev:
Jocke skrev:Men jag tror inte man kan utläsa riktigt allt ur tonkurvan - att vi kompenserar för de uppenbara problemen genom att tex dämpa resonanser förändrar eg inte det beteende vi vill förhindra och som ger påverkan långt tidigare än vi ser resonansen!

Så i fallet 8545, hur pass "långt tidigare" anser du att resonansen ger påverkan?

På vilket sätt menar du att en dämpad resonans inte förändrar det beteende "vi" vill förhindra?

För att dra det du skriver till sin spets: Innebär det t ex att det aldrig går att använda metallelement? Låter en metall-8" med en uppbrytning vid 1 kHz fortfarande resonant om den lågpassdelas vid 80 Hz med 24 dB/oktav?

Troligen håller du inte med om det. Det är lätt att säga att allt är svartvitt men i praktiken är det grådaskigt.

Jag tror att kraftiga resonanser ställer till mer problem än vi direkt som amatörer iaf kan utläsa ur tonkurvan.

Jag har svårt att avgöra detta vad som är användbart då jag i alla tider har undvikit de där elementen... men ska ge mig på 8555 som midbas fast det kan ta ett par år innan jag sätter fart... ;-D

Jo, jag tror att det är "grådaskigt" - vi håller på med kompromisser. Optimering innebär prioritering mellan olika tillkortakommanden - man kan inte få allt - en verkningsgrad på 1% är mer än bra - vart tar de 99%-en vägen - klart att det inte kan bli perfekt!^^

Edit.
Jag har svårt att avgöra detta vad som är användbart då jag i alla tider har undvikit de där elementen...

Menar inte 8545 utan element med kraftiga resonanser.^^
Senast redigerad av Jocke 2012-04-26 09:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-25 21:26

celef skrev:jag är mycket villig att plocka fram mina gamla 8545 för ljudtest, har ni nåt fungerande filter som jag kan testa och kanske tillsammans något fungerande baffelmått?

Tycker du skulle satsa på 51-or!^^

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-26 07:59

Jocke skrev:
celef skrev:jag är mycket villig att plocka fram mina gamla 8545 för ljudtest, har ni nåt fungerande filter som jag kan testa och kanske tillsammans något fungerande baffelmått?

näe, så villig är jag inte :) tycker det blir för dyrt att skaffa 51:or för lite tester, men om ni har ett fungerade filterförslag så bygger jag så gärna ihop ett par testlådor - redan idag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-26 09:03

celef skrev:
Jocke skrev:

näe, så villig är jag inte :) tycker det blir för dyrt att skaffa 51:or för lite tester, men om ni har ett fungerade filterförslag så bygger jag så gärna ihop ett par testlådor - redan idag

Det måste ju finnas massor av konstruktioner som använder det elementet. Jag snöade ju in på 8546 för den har lite lugnare uppbrytning. De sitter i en baffel om 26*42 och baffelsteget hanteras av 2,2-2,5mH (Har inte riktigt bestämt mig...) Men jag delar sedan vid 1600-1800Hz med 3:e ordningens elektriskt (4:e akustiskt)

Vill minnas att Lilltroll gjorde kvalificerade mätningar på bla 8545 i några trådar här... En av dem indikerade att elementet inte hade mycket att erbjuda över 2kHz - i den andra hände något redan över 500Hz men det resonerades inte mycket mer om det senare... Men jag har läst om det på utrikiska forum tidigare...

Om man nu vill ta reda på vad som avgör "släpp" tror jag att det är en bra idé att använda tex 8545 då elementet är väldokumenterat under många år och används i olika designer - med eller utan "släpp"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-26 09:23

Finns det inget filter i Morellos-tråden, som går att utgå ifrån?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-26 10:12

jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa

jag är villig att testa ett fungerande filter men inte att försöka konstruera något nytt, jag har andra roligare projekt igång och vill inte lägga ner så mycket energi på 8545
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-26 10:51

celef skrev:jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa

jag är villig att testa ett fungerande filter men inte att försöka konstruera något nytt, jag har andra roligare projekt igång och vill inte lägga ner så mycket energi på 8545

Är du trött på elementen kan du ju alltid försöka övertyga mig om att uppgradera mina OA51! :wink:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-26 14:21

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-26 15:16

jag läste snabbt men fastnade för detta

Recognizing audible distortion using test tones is one thing, predicting how a transducer's distortion that will affect orders-of magnitude more complex signal, i.e. music, is quite another. Now that sounds like nice research project. Any takers?

och lite så upplever jag det, att mäta dist på det vanliga sättet är inte tillräckligt, jag kan ju själv lyssna medans jag sveper sinus och det kan ju låta klart och fint men med musik så triggas blandkomponenter så att nya ljud skapas, och därför låter kanske gles plingplong musik så bra medans komplex musik säckar ihop. nu kan man ju skylla på mjukvarans kvalitet men jag tror inte att problemet alltid är där, en genomlyssning med till exempel lurar visar att dessa blandkomponenter inte alltid finns i mjukvaran... hmm... shit det är alldeles för många frågetecken just nu
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-26 16:08

celef skrev:jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa

Har du sett den här sidan?
http://www.troelsgravesen.dk/Amish.htm
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-26 21:34

paa skrev:

Har du sett den här sidan?
http://www.troelsgravesen.dk/Amish.htm

jovisst, troels sida besöker jag emellanåt, jag tror även jag har testat filtret eller något väldigt snarlikt, jag har en helt annan smak och dimensionerar därför mina högtalare på ett helt annat sätt än troels
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-05 23:18

B U M P

Synd om denna intressanta tråd ska falla i glömska......

Hur gick det Celef? Har du "forskat" vidare?
.....

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-06 00:03

AndersD skrev:B U M P

Ja, vad är ämnet? "Kul grejer man kan göra med 18W8545" ??? :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-06 02:07

celef skrev:jag har en tid kört med några olika 17cm sb-acousticselement, det har inte låtit riktigt bra, grått och tråkigt och ljudet har inte riktigt släppt, eftersom hålen passar gamla vifor så stoppade jag in ett par och satan i gatan vilket ös, sådana här överaskningar hatar jag, varför släpper inte ljudet på vissa element medans andra gör det, detta trots rimligt lika tonkurvor och dist? frugan gick förbi och undrade om jag hade fått in ett live-band i lyssningsrummet

Problemet ligger kanske inte i hur olika element låter, för de låter som de låter, vilket är samma sak som de mäter (ur ett omniperspektiv).

Problemet är nog snarare att så många tror att även väldigt enkla och i allra
högsta grad fåtaliga och ofullkomliga mätningar skulle ge en mer än fragmen-
tarisk bild av elementens egenskaper.

Det finns väldigt många egenskaper utöver standardmätningarna, som man
är nödd att sätta sig in i och mäta, om man vill veta något lite mera om ett
element.

Jag brukar titta på uppåt 20 olika egenskaper som krävt speciella mätsystem
som jag byggt, men ändå måste jag alltid komplettera med massor av lyss-
ningar för att få en skapligt komplett bild av elementens egenskaper. Och till
skillnad från vad jag tror är de flestas uppfattning och tro, så är det inte alls i
mellanregistret som tillgängliga mätmetoder är mest otillräckliga.

Och även med de flertaliga kompletterande mätningar som jag gör så är det
ändå inte mellanregisterområdet som jag upplever att jag trevar mest i, utan
det är faktiskt i lågfrekvensområdet som mätningar, ehuru många, många av
dem, duger allra sämst för att ge en komplett bild.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-06 09:37

IngOehman skrev:Problemet ligger kanske inte i hur olika element låter, för de låter som de låter, vilket är samma sak som de mäter (ur ett omniperspektiv).

Problemet är nog snarare att så många tror att även väldigt enkla och i allra
högsta grad fåtaliga och ofullkomliga mätningar skulle ge en mer än fragmen-
tarisk bild av elementens egenskaper.

Den här tråden, tycker jag, är ett bra exempel på att många här inte anser sig kunna detektera skillnader med "standardmätningar"

IngOehman skrev:Det finns väldigt många egenskaper utöver standardmätningarna, som man
är nödd att sätta sig in i och mäta, om man vill veta något lite mera om ett
element.

Jag brukar titta på uppåt 20 olika egenskaper som krävt speciella mätsystem
som jag byggt, men ändå måste jag alltid komplettera med massor av lyss-
ningar för att få en skapligt komplett bild av elementens egenskaper. Och till
skillnad från vad jag tror är de flestas uppfattning och tro, så är det inte alls i
mellanregistret som tillgängliga mätmetoder är mest otillräckliga.

Och även med de flertaliga kompletterande mätningar som jag gör så är det
ändå inte mellanregisterområdet som jag upplever att jag trevar mest i, utan
det är faktiskt i lågfrekvensområdet som mätningar, ehuru många, många av
dem, duger allra sämst för att ge en komplett bild.

Vh, iö

Vad definierar du som "standardmätningar"? Tonkurva (i olika riktningar) och distorsion ? (verkar ju vara de vanliga förekommande om man ser sig omkring)

Skulle du kunna ge exempel på vad vi DIYare skulle kunna undersöka för att kunna förklara det celef skriv i inledningsposten?
.....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-06 12:02

phon skrev:

Du menar pitchsläpp?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-06 12:20

bitchslap? 8O

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-09 17:43

näe, jag körde lite fast och återgick till sb-elementen, började istället mecka med andra register och där är jag fortfarande, jag sitter nu på en riktigt dirrty högtalarsystem men det låter faktiskt jättebra, så pass bra att jag inte vill röra systemet för att slutföra bygget, men jag har en massa idéer som jag måste prova och tänkte få detta gjort i höst
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-09 22:03

celef skrev:

näe, jag körde lite fast och återgick till sb-elementen, började istället mecka med andra register och där är jag fortfarande, jag sitter nu på en riktigt dirrty högtalarsystem men det låter faktiskt jättebra, så pass bra att jag inte vill röra systemet för att slutföra bygget, men jag har en massa idéer som jag måste prova och tänkte få detta gjort i höst

Jag brukar reflektera över vilken jäkla tur jag haft som inte blivit klar att bygga in filterna i lådan... ;-D

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-10 08:05

celef skrev:

OK, tråkigt att du inte kom vidare........det var en intressant frågeställning!
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-10 08:59

celef skrev:

men du har fått tillbaka "släppet"?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-10 22:37

AndersD skrev:
celef skrev:

OK, tråkigt att du inte kom vidare........det var en intressant frågeställning!

det tycker jag oxå, jag skulle så gärna vilja förstå hur material och form påverkar lyssningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-10 22:43

Kraniet skrev:
celef skrev:

men du har fått tillbaka "släppet"?

jo, jag är ganska nöjd nu, men jag har börjat fundera på om toleranserna mellan höger och vänster högtalare i stereosetup spelar någon roll
Bikinitider

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-11 18:59

om vi tänker mellanregister (trevägare) eller mellanområdet som det är i tvåvägare.
då tror jag att upphängningens mjukhet/hårdhet är rättså avgörande om vi också ska få till en s a s frisk basåtergivning.

med eller utan 'släpp' men med njutbar helhet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-12 21:19

roggaro skrev:om vi tänker mellanregister (trevägare) eller mellanområdet som det är i tvåvägare.
då tror jag att upphängningens mjukhet/hårdhet är rättså avgörande om vi också ska få till en s a s frisk basåtergivning.

jag förstår inte riktigt, jag tror jag håller med om mjuk upphängning är viktig i basen men inte i mellanreg som ju knappt rör på sig
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-13 11:15

roggaro skrev:om vi tänker mellanregister (trevägare) eller mellanområdet som det är i tvåvägare.

Säger du:

Om vi tänker mellanregisterområdet så har upphängningen betydelse
för basen?

- - -

Men... då talar vi väl bas och inte mellanregister, eller?

Och ja, upphängningen har betydelse, liksom alla de andra delarna
hos elementet. För både bas- och mellanregisterområdet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-09-13 11:24

Jag fick rejält släpp på ett baselement, men det gick att limma fast upphängningen igen. :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-13 12:53

men då får jag väl vända mig i graven, innan ni dissikerar mig och påstå att hård upphängning i mellanregistret är inte av godo, trots att det inte 'rör på sig' så mycket som celef tycker man kanske kan negligera :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-21 11:26

Med risk för att uppfattas som en person som både generaliserar och som dessutom krånglar till saker genom att inte vilja förenkla dem, vill jag påstå att styva upphängningar påfallande ofta ÄR bra för mellanregisterområdet, men jag vill även påtala att det inte går att förenkla något så komplicerat som en upphängning till att vara styv eller mjuk. I synnerhet inte i mellanregisterområdet.

Även om man adderar parametern dämpning (det kan nämnas att styva upphängningar av gummityp inte sällan erbjuder en hälsosam grad av dämpning, vilket man dock inte kan säga om veckade upphängningar av papp eller textil) så är man inte ens i närheten av att fånga hela upphängningens komplexitet, och tittar man på det dynamiska förhållandet i mixsignalsammanhang är det ännu mera komplext. För att man skall komma i närheten av att fånga upphängningens essans behöver man till minstingens se den som en vågledare med fjädring, massa och dämpning såsom varande distribuerade parametrar. Men som sagt - i den dynamiska världen är dessutom i varje fall två av dem olinjära och moduleras av signalen och dess integral.

Vh, iö

Återgå till DIY-forum