Moderator: Redaktörer
NiklasF skrev:Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.
skrutten skrev:Är det närvaro som avses? eller att man blir omsluten av ljudet liksom?
+100 tillpetersteindl skrev:NiklasF skrev:Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.
+100![]()
Det är många parametrar som skall sammanfalla för att ljudet skall släppa loss och låta fritt d v s live om livekänsla finns på inspelningen.
Många av de gamla Vifaelementen var bra på det.
MvH
Peter
DanNorman skrev:Jag har en teori om att "släpp" innebär mycket bas och diskant, eller omvänt, dipp i mellanregistret. Typ mellan 4-500Hz och 2-3kHz.
celef skrev:jag har en tid kört med några olika 17cm sb-acousticselement, det har inte låtit riktigt bra, grått och tråkigt och ljudet har inte riktigt släppt, eftersom hålen passar gamla vifor så stoppade jag in ett par och satan i gatan vilket ös, sådana här överaskningar hatar jag, varför släpper inte ljudet på vissa element medans andra gör det, detta trots rimligt lika tonkurvor och dist? frugan gick förbi och undrade om jag hade fått in ett live-band i lyssningsrummet
DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp"
Ragnwald skrev:En amatör frågar; kan det ha med tonkurvans linjäritet vid olika pålagd effekt, dynamiskt och komplext?
phon skrev:DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp"
Kan det möjligen handla om perceived släpp?
petersteindl skrev:phon skrev:DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp"
Något annat kan det inte handla om. Det är en perceptuell upplevelse.
MvH
Peter
NiklasF skrev:Två stycken +100 inlägg![]()
Vi kommer höra ett gäng imorgon som låter just högtalare även riktigt högt upp i prisspannet.
celef skrev:jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?
NiklasF skrev:Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.
steveo1234 skrev:
Det är för övrigt ett starkt argument för att gömma högtalarna bakom en duk för min del.
MagnusÖstberg skrev:celef skrev:jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?
Som jag har uppfattat det har det med svinmycket parametrar att göra, allt frn utformningen av konen, styvheten i mittdomen, valet av kantupphngning och vgutbredningen i konen kombinerat med baffelstorlek och vald filtertopologi![]()
De äldre Vifaelementen (har inte s mycket erfarenhet av de nyare) fungerade skitbra ur de aspekterna som själva drivelementet kan påverka. Lätta att filtrera är de också, men de kanske inte har den allra bästa upplösningen.
celef skrev:MagnusÖstberg skrev:celef skrev:jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?
Som jag har uppfattat det har det med svinmycket parametrar att göra, allt frn utformningen av konen, styvheten i mittdomen, valet av kantupphngning och vgutbredningen i konen kombinerat med baffelstorlek och vald filtertopologi![]()
De äldre Vifaelementen (har inte s mycket erfarenhet av de nyare) fungerade skitbra ur de aspekterna som själva drivelementet kan påverka. Lätta att filtrera är de också, men de kanske inte har den allra bästa upplösningen.
jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt![]()
jag kan tänka mig att utformning av lådvolymen och dämpmaterialet samt konens egenskaper påverkar resultatet, jag ska prova montera elementen i öppen baffel och se vad det ger
LasseA skrev:Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.
celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
skrutten skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur går det ihop med att han tycker det blivit bättre?
ärilgt talat vet jag inte - det saknas ngra ord.
högtalarelement har ingen svärta eller definition och ibland funderar jag om inte "lådljud" kommer ut genom konen? Högtalarna kan dessutom låta lite hesa.
Det tror jag med.celef skrev:LasseA skrev:Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.
jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Nattlorden skrev:celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Vågar du verkligen gå i god för det? Hur många olika riktiningar har du egentligen mätt i. 15 graders delning, 10, 5?
Jag skulle gärna se jämförelsen, jag förstår inte riktigt hur du kan vara så säker på att det inte handlar om skillnader i tonkurva (och eventuellt spridning).. Vilka element handlar det om?celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera doltLasseA skrev:Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.
celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Vågar du verkligen gå i god för det? Hur många olika riktiningar har du egentligen mätt i. 15 graders delning, 10, 5?
skojjar du, det finns ingen som bygger högtalare som endast mäter vid så snäva vinklar, att ha koll på vad som händer långt offaxis är jätteviktigt
nä, det är något annat än tonkurva
DanNorman skrev:Jag har en teori om att "släpp" innebär mycket bas och diskant, eller omvänt, dipp i mellanregistret. Typ mellan 4-500Hz och 2-3kHz.
LasseA skrev:Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.
Nej, det kanske det inte behöver men jag har i alla fall lite svårt att förstå varför alla diskuterar relativt esoteriska spörsmål utan att veta hur stora skillnaderna faktiskt är i frekvensgång i det specifika fallet. Hur vet ni att det inte handlar om skillnader i frekvensgång/spridning? Som tidigare har beskrivits så kan man (vissa) höra skillnader på 0.3dB fördelat över ett någorlunda stort frekvensområde (orkar inte leta exakta referensen just nu). Eftersom man kan höra skillnad på väldigt små avvikelser, hur vet ni att det inte är sådana (eller mer påtagliga frekvensgångsskillnader såklart) som orsakar fenomenet?petersteindl skrev:Det behöver inte vara frekvensgångsskillnaderna som är dominanta vad gäller detta fenomen.LasseA skrev:Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.
MvH
Peter
LasseA skrev:Jag skulle gärna se jämförelsen, jag förstår inte riktigt hur du kan vara så säker på att det inte handlar om skillnader i tonkurva (och eventuellt spridning).. Vilka element handlar det om?celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera doltLasseA skrev:Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.
Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
skojjar du, det finns ingen som bygger högtalare som endast mäter vid så snäva vinklar, att ha koll på vad som händer långt offaxis är jätteviktigt
Du missförstod helt.
LasseA skrev:Nej, det kanske det inte behöver men jag har i alla fall lite svårt att förstå varför alla diskuterar relativt esoteriska spörsmål utan att veta hur stora skillnaderna faktiskt är i frekvensgång i det specifika fallet. Hur vet ni att det inte handlar om skillnader i frekvensgång/spridning? Som tidigare har beskrivits så kan man (vissa) höra skillnader på 0.3dB fördelat över ett någorlunda stort frekvensområde (orkar inte leta exakta referensen just nu). Eftersom man kan höra skillnad på väldigt små avvikelser, hur vet ni att det inte är sådana (eller mer påtagliga frekvensgångsskillnader såklart) som orsakar fenomenet?petersteindl skrev:Det behöver inte vara frekvensgångsskillnaderna som är dominanta vad gäller detta fenomen.LasseA skrev:Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.
MvH
Peter
skrutten skrev:Jag upplever i stort samma saker som celef rent ljudmässigt en del nyare högtalarelement har ingen svärta eller definition och ibland funderar jag om inte "lådljud" kommer ut genom konen? Högtalarna kan dessutom låta lite hesa.
LasseA skrev:Mer information än tillverkare vore bra, modelnummer t.ex?celef skrev:jag ska se om jag får fram nån mätning, tills dess får du tro mig när jag skriver att det inte handlar om tonkurvan, elementen är sb-acoustics och vifa
petersteindl skrev:LasseA skrev:Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.
Det behöver inte vara frekvensgångsskillnaderna som är dominanta vad gäller detta fenomen. Jag har mätningar så att jag kan tapetsera hela vardagsrummet med tonkurvor i olika riktningar och harmonisk distorsion. Problemet är sammansatt av många parametrar.
En viktig parameter är upphängningen och hela Rm med dess linjäritet samt Qe och Bl med dess linjäritet och naturligtvis frekvensgång, men då är det frågan om totalt utstrålad energi och hur den strålas ut.
MvH
Peter
Ok, så vilka element det handlar om är hemligt. Varför du vet att det inte rör sig om tonkurveskillnader vill du inte berätta... Intressant.celef skrev:nej den diskussionen vill jag inte ha, inte just nu, den kan vi ta senare när vi har kommit en bit påvägLasseA skrev:Mer information än tillverkare vore bra, modelnummer t.ex?
tycker inte du att olika element har olika ljudliga egenskaper som inte kan förklaras med några eller många uppmätta tonkurvor?
aisopos skrev:skrutten skrev:Jag upplever i stort samma saker som celef rent ljudmässigt en del nyare högtalarelement har ingen svärta eller definition och ibland funderar jag om inte "lådljud" kommer ut genom konen? Högtalarna kan dessutom låta lite hesa.
Själva konen har förmodligen lite olika förmåga att dämpa/förhindra ljud innifrån lådan att passera.
Jag misstänker att polyprop-koner dämpar ljud som passerar sämre än t.ex. pappkoner.
Men de (miss)ljud och resonanser som råder inne i lådan vill man antagligen inte släppa ut, vare sig genom basreflexport, lådväggar eller själva konen.
LasseA skrev:Ok, så vilka element det handlar om är hemligt. Varför du vet att det inte rör sig om tonkurveskillnader vill du inte berätta... Intressant.celef skrev:nej den diskussionen vill jag inte ha, inte just nu, den kan vi ta senare när vi har kommit en bit påvägLasseA skrev:Mer information än tillverkare vore bra, modelnummer t.ex?
tycker inte du att olika element har olika ljudliga egenskaper som inte kan förklaras med några eller många uppmätta tonkurvor?
Jag har inte personligen upplevt ljudliga skillnader mellan element som inte förklaras i tonkurvor men jag får erkänna att jag inte gjort någon strikt jämförelse. Jag har svårt att tro att det finns element med så små avvikelser i uppmätt beteende att det inte "ska" gå att höra skillnader på grund av detta där man ändå hör skillnad.
Jag återupprepar frågan. Hur kan Ni veta att fenomenet INTE kan förklaras av tonkurveskillnader?
petersteindl skrev:Då är det något annat man skall leta efter vid dimensionering av högtalarelement. Det anser i alla fall jag.
MvH
Peter
celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Du missförstod helt.
nej, du verkar ha missförstått
Pontus91 skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Du missförstod helt.
Det nattlorden menar är inte om du har mätt långt off-axis utan hur tätt mellan mätningarna du har, t ex om mäter på 0, 30 & 60 grader eller på 0, 10, 20, 30, 40, 50 & 60.
LasseA skrev:Hur vet du det och vad är upplösning?celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen
KarlXII skrev:Visst är det jobbigt med de där parametrarna som inte lätt och omedelbart kan mätas?
paa skrev:petersteindl skrev:Då är det något annat man skall leta efter vid dimensionering av högtalarelement. Det anser i alla fall jag.
MvH
Peter
Distorsion kan väl göra att man "hör" högtalaren?
Är det alltså djupet i ljudet du pratar om? Eller är det "släpp"? Eller är det upplösning? Hur vet jag vad du menar med dessa begrepp (särskilt då du byter begrepp)?celef skrev:LasseA skrev:Hur vet du det och vad är upplösning?celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen
vad menar du? när alla toner låter lika starkt betyder inte det att djupet i ljudet är perfekt, det finns helt enkelt andra mekanismer som styr detta, tråden handlar om detta
det förvånar mig mycket att du inte tycks vilja förstå vilka egenskaper jag syftar på eller att du inte ens håller med att denna ljudegenskap finns
celef skrev:LasseA skrev:Hur vet du det och vad är upplösning?celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen
vad menar du? när alla toner låter lika starkt betyder inte det att djupet i ljudet är perfekt, det finns helt enkelt andra mekanismer som styr detta, tråden handlar om detta
det förvånar mig mycket att du inte tycks vilja förstå vilka egenskaper jag syftar på eller att du inte ens håller med att denna ljudegenskap finns
celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Du missförstod helt.
LasseA skrev:Är det alltså djupet i ljudet du pratar om? Eller är det "släpp"? Eller är det upplösning? Hur vet jag vad du menar med dessa begrepp (särskilt då du byter begrepp)?celef skrev:LasseA skrev:Hur vet du det och vad är upplösning?celef skrev:se ovan, tonkurveskillnader ger upphov till den tonala balansen men har inget med släppet att göra, det är något med upplösningen
Jag menar inte att "släpp" inte finns men jag har ingen aning om vi menar samma sak då vi skriver ordet. Jag vet vad ordet betyder för mig men kan inte vara säker på att det är samma sak som ni andra menar. När Ni så tvärsäkert anger att det absolut inte har med tonkurva/spridning etc att göra så blir jag fundersam och vill veta varför ni är så säkra på det för jag skulle absolut inte kunna avfärda att det jag menar med ordet kan noteras i mätningar.
Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:jag ska se vad jag kan göra, men det är inte tonkurveavikelser som är orsaken, det är helt klart något annat och mycket mera dolt
Du missförstod helt.
Jag frågade om delningen på vinkelmätningarna, alltså hur liten vinkelskillnad du tar dem. Mäter du 0, 15, 30, 45... Så är det 15 graders delning. Mäter du 0, 5, 10, 15, 20, 25.... Så är det 5 graders delning.
Fattar du min fråga nu?
celef skrev:
jag förstår och jag har redan svarat att du letar fel mekanismer
Nattlorden - har du någonsin konstruerat en högtalare?Nattlorden skrev:celef skrev:
Jag letar inte, jag ville veta hur noga du mätt för att så stensäkert kunna utesluta det.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden - har du någonsin konstruerat en högtalare?
Nattlorden skrev:celef skrev:
Jag letar inte, jag ville veta hur noga du mätt för att så stensäkert kunna utesluta det.
celef skrev:jag har mätt så noga som jag behöver, och det går inte att finna nån förklaring till släppet i dessa mätningar
Nattlorden skrev:celef skrev:jag har mätt så noga som jag behöver, och det går inte att finna nån förklaring till släppet i dessa mätningar
Okej, okej.. är det yrkeshemlighet, så bara säg det då, istället för att dansa tango...
celef skrev:jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt![]()
jag kan tänka mig att utformning av lådvolymen och dämpmaterialet samt konens egenskaper påverkar resultatet, jag ska prova montera elementen i öppen baffel och se vad det ger
zapanasta skrev:Sånt här har jag hört många ggr,vissa högtalare har en smal stereobild och andra kan öppna hela väggen om ni förstår va jag menar.
Har ingen mätutrustning eller nåt, men förstår precis va celef menar tack vare att jag har nog testat och jämfört fler högtalare än dom flesta
AndersD skrev:Celef
Är detta din definition av "släpp"?celef skrev:jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt![]()
Det du beskriver kan jag uppleva med en och samma högtalare om man byter lyssningsmiljö. Extremfallet är att lyssna utomhus på gräsmattan, här tycker jag det "släpper" oerhört mycket bättre pga avsaknaden av rumsreflektioner.
I förlängningen innebär detta kanske att högtalarens spridning inte är optimal för rummet, eller tvärtom att rummets dämpning är för dålig i vissa riktningar.
Jag skulle vilja dra till med att släppet till stor del beror på på distorsion och oönskade reflektioner (som också är distorsion beroende på hur man ser det )
AndersD skrev:Celef
Är detta din definition av "släpp"?celef skrev:jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt![]()
Det du beskriver kan jag uppleva med en och samma högtalare om man byter lyssningsmiljö. Extremfallet är att lyssna utomhus på gräsmattan, här tycker jag det "släpper" oerhört mycket bättre pga avsaknaden av rumsreflektioner.
I förlängningen innebär detta kanske att högtalarens spridning inte är optimal för rummet, eller tvärtom att rummets dämpning är för dålig i vissa riktningar.
Jag skulle vilja dra till med att släppet till stor del beror på på distorsion och oönskade reflektioner (som också är distorsion beroende på hur man ser det )
DrBoar skrev:Bosse Bengtsson hade ju mycket diskussioner om bobin (rullen som talspolen sitter på) materialet och dess inverkan på ljudet.
Mätningar är jättebra men man skall vara medveten om att man inte mäter allt utan att man missar vissa parametrar som kan vara viktiga av psykoakustiska skäl.
celef skrev:AndersD skrev:Celef
jag har inte hunnit grotta mer i detta, håller på att förbereda ett femårskalas, men jag ska återuppta detta så snart jag kan
när du skriver att det beror på disten, ska disten ha ett visst utseende eller bara vara låg eller hög för att släppet ska infinna sig? angående spridningen så har systemet mätt väldigt lika och ändå har det varit tydlig hörbar skillnad
Ser ingen koppling alls till det.Harryup skrev:Jag tycker oftare det verkar vara element med högre verkningsgrad som har automatiskt en viss nivå av släpp direkt.
mvh/Harryup
KarlXII skrev:paa skrev:Borde det inte vara så att; ju bättre kompenserat för stereosystemfelen desto bättre släpp?
Nix.
Kraniet skrev:precis. jag tror också att det kan finnas en hel del problem med element av SB-acoustics typ där man har ett styvt pappersmembran i kombination med upphängning med låg dämpning. Problemet som jag ser det är att man får en komplicerad uppbrytning med flera resonanser. Det kräver nog extra mycket av filtret.
Scan-Speak 8545 är ju ett annat exempel. På "papperet" ser det ut att vara ett riktigt bra element. Men den uppbrytning som elementet har ger ljudmässiga artefakter som hörs även vid filtrering som kan anses angripit problemet. All implementeringar av elementet som jag hört har haft en "aggressiv" karaktär i mellanregistret som jag inte uppskattar. (förutom då det används som en midbas enbart)
Tror det finns ett visst mått av missförstånd i att element med låga förluster skulle ge "renare" ljud. Hög mekaniska Q-värden ger möjligtvis ett element som lätt mobiliseras men samtidigt vill det ju heller inte stanna av då. Kombinationen av "rörlighet" och dämpning bör nog vara rätt för att elementet ska återge precis det som avses. En extrem åt vardera håll kommer inte göra detta.
Att mäta sig fram till dessa upplevda skillnader verkar dock svårt.
En sak som nog är väldigt svår att testa sig fram till är hur distortionsfenomen beter sig. IÖ pratar ju lite om det på olika ställen här i forumet. Alltså det faktum att en låg dist inte nödvändigtvis behöver vara bra ifall disten snabbt kan öka vid transienter eller olika ljudnivå. Hellre då att man har en något högre men jämnare dist som inte ändras så abrupt.
Kraniet skrev:det känns lite tröttsamt det här när det kommer till högtalarelementens egenskaper och det upplevda ljudet. Kunskaperna och erfarenheten räcker inte till.
Är lite som att en blind person skulle beskriva en tavla..
skrutten skrev:Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler?
Men rent praktiskt så kan distortion påverka upplösning och resonanser kan väl tänkas påverka både upplösning och att högtalaren lättare avslöjas. En högtalare som inte låter bra som tvåvägare kan fungera i en trevägare med tillfredställande resultat. Detta måste bero på att man lyckas minska elmentets dåliga egenskaper genom att dämpa dessa med hjälp av delningsfiltret.
celef skrev:skrutten skrev:Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler?
om båda tror jag, nu var det ett tag sedan men i början av karriären så misslyckades jag nåt så in i bengen, jag trodde att saker skulle vara på ett visst sätt för det hade jag läst, jag försökte exempelvis att tweaka färdiga konstruktioner för att få dem att mäta bättre, de lät bara dödare och dödare ju mer jag korrigerade, så visst är nog släppet oxå lite systemberoende.
man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienserMen rent praktiskt så kan distortion påverka upplösning och resonanser kan väl tänkas påverka både upplösning och att högtalaren lättare avslöjas. En högtalare som inte låter bra som tvåvägare kan fungera i en trevägare med tillfredställande resultat. Detta måste bero på att man lyckas minska elmentets dåliga egenskaper genom att dämpa dessa med hjälp av delningsfiltret.
celef skrev:man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser

roggaro skrev:celef skrev:man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser
himla intressant tråd på min ära![]()
håller just nu på att tweka den här och grunnar på om den verkligen ska vara så styv just på toppen, eller om det är av produktionsmässiga skäl man gjort just så?
anledningen varför jag börjat trolla med eget lim är att jag fått två icke identiska angående 'tyget'.
lite kul att hålla på med kletet och utröna vad som händer.
(med 'mycket coating' låter det magiskt och bara ÄR liksom)
hållt på en månad nu ungefär och känner att jag nog snart e hemma![]()

Jocke skrev:celef skrev:skrutten skrev:Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler?
om båda tror jag, nu var det ett tag sedan men i början av karriären så misslyckades jag nåt så in i bengen, jag trodde att saker skulle vara på ett visst sätt för det hade jag läst, jag försökte exempelvis att tweaka färdiga konstruktioner för att få dem att mäta bättre, de lät bara dödare och dödare ju mer jag korrigerade, så visst är nog släppet oxå lite systemberoende.
man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienserMen rent praktiskt så kan distortion påverka upplösning och resonanser kan väl tänkas påverka både upplösning och att högtalaren lättare avslöjas. En högtalare som inte låter bra som tvåvägare kan fungera i en trevägare med tillfredställande resultat. Detta måste bero på att man lyckas minska elmentets dåliga egenskaper genom att dämpa dessa med hjälp av delningsfiltret.
Är det du avser att komplicerat är sämre och att det finns god grund för bra element och enkla filter (om man nu nödvändigtvis måste dela...)?
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:skrutten skrev:Jag undrar om vi pratar om enstaka högtalarelement eller färdiga burkar/paneler?
Är det du avser att komplicerat är sämre och att det finns god grund för bra element och enkla filter (om man nu nödvändigtvis måste dela...)?
jo jag tycker nog det, men jag vet ju oxå att det inte alltid är sant
roggaro skrev:celef skrev:man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser
håller just nu på att tweka den här och grunnar på om den verkligen ska vara så styv just på toppen, eller om det är av produktionsmässiga skäl man gjort just så?
anledningen varför jag börjat trolla med eget lim är att jag fått två icke identiska angående 'tyget'.
celef skrev:roggaro skrev:celef skrev:man kan nog baka en äcklig kaka av goda ingredienser men inte baka en god kaka av äckliga ingredienser
jag vågar inte längre mig på att tweaka element, jag har inte kunskapen så resultaten blev inte alltid bättre men annorlunda
jonasp skrev:Celef och Kraniet, vad tycker ni om OA51LE2? I min bok är det nämligen en högtalare som låter mycket rent och bra, och som har utmärkt släpp. Det är inte frågan om att den låter aggresivt iallafall!
jonasp skrev:Celef och Kraniet, vad tycker ni om OA51LE2? I min bok är det nämligen en högtalare som låter mycket rent och bra, och som har utmärkt släpp. Det är inte frågan om att den låter aggresivt iallafall!
Jocke skrev:Det verkar inte råda någon tvekan om att många uppskattar OA51 i dess olika inkarnationen - kör fortfarande mina egna som 51.1.2 Om vi lämnar dem och kikar på 51/52.2/3/LE/LE2 samt L6 så har de ju alla 18W8545 som i andra sammanhang anses som aggressiv... Hur kommer det sig?
jonasp skrev:Jocke skrev:Det verkar inte råda någon tvekan om att många uppskattar OA51 i dess olika inkarnationen - kör fortfarande mina egna som 51.1.2 Om vi lämnar dem och kikar på 51/52.2/3/LE/LE2 samt L6 så har de ju alla 18W8545 som i andra sammanhang anses som aggressiv... Hur kommer det sig?
Det här var min poäng, faktiskt. Att ett och samma element kan ge en subjektiv upplevelse som skiljer sig avsevärt beroende på applikationen.
Jag undrar egentligen om det är så relevant att tala om aggresiva element så länge de har i grunden vettiga egenskaper. Det anser jag att 8545 har. Och flera andra.
(Att det finns många element jag inte skulle ta i med tång ens är en annan historia. Men jag tycker det är lite skumt att kalla ett element för aggresivt.)
Jocke skrev:Men jag tror inte man kan utläsa riktigt allt ur tonkurvan - att vi kompenserar för de uppenbara problemen genom att tex dämpa resonanser förändrar eg inte det beteende vi vill förhindra och som ger påverkan långt tidigare än vi ser resonansen!
jonasp skrev:Jocke skrev:Men jag tror inte man kan utläsa riktigt allt ur tonkurvan - att vi kompenserar för de uppenbara problemen genom att tex dämpa resonanser förändrar eg inte det beteende vi vill förhindra och som ger påverkan långt tidigare än vi ser resonansen!
Så i fallet 8545, hur pass "långt tidigare" anser du att resonansen ger påverkan?
På vilket sätt menar du att en dämpad resonans inte förändrar det beteende "vi" vill förhindra?
För att dra det du skriver till sin spets: Innebär det t ex att det aldrig går att använda metallelement? Låter en metall-8" med en uppbrytning vid 1 kHz fortfarande resonant om den lågpassdelas vid 80 Hz med 24 dB/oktav?
Troligen håller du inte med om det. Det är lätt att säga att allt är svartvitt men i praktiken är det grådaskigt.
Jag har svårt att avgöra detta vad som är användbart då jag i alla tider har undvikit de där elementen...
Jocke skrev:celef skrev:jag är mycket villig att plocka fram mina gamla 8545 för ljudtest, har ni nåt fungerande filter som jag kan testa och kanske tillsammans något fungerande baffelmått?
Tycker du skulle satsa på 51-or!^^
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:jag är mycket villig att plocka fram mina gamla 8545 för ljudtest, har ni nåt fungerande filter som jag kan testa och kanske tillsammans något fungerande baffelmått?
Tycker du skulle satsa på 51-or!^^
näe, så villig är jag intetycker det blir för dyrt att skaffa 51:or för lite tester, men om ni har ett fungerade filterförslag så bygger jag så gärna ihop ett par testlådor - redan idag
celef skrev:jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa
jag är villig att testa ett fungerande filter men inte att försöka konstruera något nytt, jag har andra roligare projekt igång och vill inte lägga ner så mycket energi på 8545
skrutten skrev:Finns det ngt här som kan vara en ledtråd?
http://www.audioholics.com/education/ac ... ity-part-3
http://www.audioholics.com/education/ac ... ise-part-4
Recognizing audible distortion using test tones is one thing, predicting how a transducer's distortion that will affect orders-of magnitude more complex signal, i.e. music, is quite another. Now that sounds like nice research project. Any takers?
celef skrev:jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa
jag är villig att testa ett fungerande filter men inte att försöka konstruera något nytt, jag har andra roligare projekt igång och vill inte lägga ner så mycket energi på 8545
paa skrev:celef skrev:jag har testat massor av filter till 8545 och inget har varit tillfredsställande, morello bytte väl senare element av ljudliga orsaker kan man gissa
Har du sett den här sidan?
http://www.troelsgravesen.dk/Amish.htm
celef skrev:jag har en tid kört med några olika 17cm sb-acousticselement, det har inte låtit riktigt bra, grått och tråkigt och ljudet har inte riktigt släppt, eftersom hålen passar gamla vifor så stoppade jag in ett par och satan i gatan vilket ös, sådana här överaskningar hatar jag, varför släpper inte ljudet på vissa element medans andra gör det, detta trots rimligt lika tonkurvor och dist? frugan gick förbi och undrade om jag hade fått in ett live-band i lyssningsrummet
IngOehman skrev:Problemet ligger kanske inte i hur olika element låter, för de låter som de låter, vilket är samma sak som de mäter (ur ett omniperspektiv).
Problemet är nog snarare att så många tror att även väldigt enkla och i allra
högsta grad fåtaliga och ofullkomliga mätningar skulle ge en mer än fragmen-
tarisk bild av elementens egenskaper.
IngOehman skrev:Det finns väldigt många egenskaper utöver standardmätningarna, som man
är nödd att sätta sig in i och mäta, om man vill veta något lite mera om ett
element.
Jag brukar titta på uppåt 20 olika egenskaper som krävt speciella mätsystem
som jag byggt, men ändå måste jag alltid komplettera med massor av lyss-
ningar för att få en skapligt komplett bild av elementens egenskaper. Och till
skillnad från vad jag tror är de flestas uppfattning och tro, så är det inte alls i
mellanregistret som tillgängliga mätmetoder är mest otillräckliga.
Och även med de flertaliga kompletterande mätningar som jag gör så är det
ändå inte mellanregisterområdet som jag upplever att jag trevar mest i, utan
det är faktiskt i lågfrekvensområdet som mätningar, ehuru många, många av
dem, duger allra sämst för att ge en komplett bild.
Vh, iö
phon skrev:DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp"
AndersD skrev:B U M P
Synd om denna intressanta tråd ska falla i glömska......
Hur gick det Celef? Har du "forskat" vidare?
celef skrev:AndersD skrev:B U M P
näe, jag körde lite fast och återgick till sb-elementen, började istället mecka med andra register och där är jag fortfarande, jag sitter nu på en riktigt dirrty högtalarsystem men det låter faktiskt jättebra, så pass bra att jag inte vill röra systemet för att slutföra bygget, men jag har en massa idéer som jag måste prova och tänkte få detta gjort i höst
näe, jag körde lite fast och återgick till sb-elementen, började istället mecka med andra register och där är jag fortfarande, jag sitter nu på en riktigt dirrty högtalarsystem men det låter faktiskt jättebra, så pass bra att jag inte vill röra systemet för att slutföra bygget, men jag har en massa idéer som jag måste prova och tänkte få detta gjort i höst
AndersD skrev:celef skrev:AndersD skrev:B U M P
OK, tråkigt att du inte kom vidare........det var en intressant frågeställning!
Kraniet skrev:celef skrev:AndersD skrev:B U M P
men du har fått tillbaka "släppet"?
roggaro skrev:om vi tänker mellanregister (trevägare) eller mellanområdet som det är i tvåvägare.
då tror jag att upphängningens mjukhet/hårdhet är rättså avgörande om vi också ska få till en s a s frisk basåtergivning.
med eller utan 'släpp' men med njutbar helhet.
roggaro skrev:om vi tänker mellanregister (trevägare) eller mellanområdet som det är i tvåvägare.
då tror jag att upphängningens mjukhet/hårdhet är rättså avgörande om vi också ska få till en s a s frisk basåtergivning.
med eller utan 'släpp' men med njutbar helhet.
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 17 gäster