Rekommendation på sluten DIY-sub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasW

Rekommendation på sluten DIY-sub

Inläggav JonasW » 2012-10-08 07:01

Funderar på om jag ska ersätta min SVS PB13-Ultra med 2st DIY-byggen, alternativet är att köpa en till PB13-Ultra. Behöver med output i lägre frekvenser då jag ligger väldigt nära gränsen för att bottna den vid filmtittande.

PB13 klarar vid frifältsmätningar runt 102dB vid 15Hz, 108 vid 20Hz & 112 vid 25Hz som utgångspunkt. Behöver minst det, gärna mer och till samma låga dist som SVS ger.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -tune.html

PB13 ligger på ~200 liter i volym om jag räknat rätt. Jag rymmer 2st sådana lådor, men kan de vara lite mindre så gör det inte ont.

OM det nu blir att bygga, så funderade jag på ett Inuke 6000-steg. Ger 2x1080W rms och kostar runt 3500:- inkl frakt om jag minns rätt.

Då är jag beredd att lägga runt 8-8500:- på element. Sen saknas bara lådor, dämpmaterial och terminaler då.

Tacksam för alla tips & tankar ni kan ha runt detta.

/Jonas

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-10-08 08:55

2 stycken LMS ULTRA i typ 200 liters lådor. Ett behringer EP4000 per styck som drivning. Minidsp för EQ.
Runt 20k för allt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-08 09:08

steveo1234 skrev:2 stycken LMS ULTRA i typ 200 liters lådor. Ett behringer EP4000 per styck som drivning. Minidsp för EQ.
Runt 20k för allt.

Fint litet kit du snickrat ihop där Steveo! :D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 09:12

Glömt att fråga detta innan, det är inte så att du kör med lägsta tuningen?
Om inte, så lär subben stå i en "nolla" om du nu inte kör den en bra bit över vad han som mixat filmen har tänkt sig.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-10-08 09:54

Glebster skrev:
steveo1234 skrev:2 stycken LMS ULTRA i typ 200 liters lådor. Ett behringer EP4000 per styck som drivning. Minidsp för EQ.
Runt 20k för allt.

Faktiskts egna "survival kit" :mrgreen:
.....

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 10:01

Runt 20k för allt.

En trevlig kombo, men bara elementen lär springa iväg på 20K.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-08 10:12

AndersD skrev:
Glebster skrev:
Runt 20k för allt.

Faktiskts egna "survival kit" :mrgreen:

:lol:

2010-talets motsvarighet till 80-talet Rambokniv!

Bild

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 10:47

Runt 20k för allt.

Jo, hade jag haft dom pengarna så hade jag inte funderat så mycket. Men nu låg budgeten på 12k inkl steg. Därav 3.5k för steget samt 8.5k för elementen inkl frakt & moms osv.

NiklasF skrev:Glömt att fråga detta innan, det är inte så att du kör med lägsta tuningen?
Om inte, så lär subben stå i en "nolla" om du nu inte kör den en bra bit över vad han som mixat filmen har tänkt sig.

Jag kör den med 20Hz tunen, alltså inga pluggar. Den står 30cm från främre vägg och ca: 0.6m in från sidoväggen pga att utreglingen & front bygger en halvmeter.

Har kalibrerat in systemet och verifierat med REW. Har inte boostat i basområdet som det ser ut idag. Så den körs helt "neutral" om man säger så.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 10:54

Då måste den stå helt ur fas, du bottnar inte en inkalibrerad pb13u annars.

Om det nu inte är + 10 på volumen du tittar på film.
Eller ja självklart beror det på rummet med, men om det nu inte är överdrivet stort så skall det inte vara några problem för den.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 10:59

NiklasF skrev:Då måste den stå helt ur fas, du bottnar inte en inkalibrerad pb13u annars.

Eller ja självklart beror det på rummet med, men om det nu inte är överdrivet stort så skall det inte vara några problem för den.

Ur fas har jag svårt att tänka mig att den står, Audessy XT32 borde göra ett bra jobb där.

Rummet är på 21m2 och av betong.

Problemen kom/blev _mycket_ större när jag hade akustikbehandlat rummet. Nu när jag inte har i princip någon sorts peak alls & korta decaytider, så verkar det som att man måste höja upp subben mer för att få en neutral frekvensgång = den bottnar tidigare.

Lyssnar på strax under referensvolym på Onkyon med mina hyffsat lättdrivna Audiovector när jag ser film. Då spelar nog frontsystemet hyffsat högt och är det då en rejäl peak i basområdet, som samtidigt går lågt, då är det nog inte omöjligt att man sniffar på de dryga 100dB som den klarar i 15Hz eller hur?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Rekommendation på sluten DIY-sub

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 11:01

JonasW skrev:Funderar på om jag ska ersätta min SVS PB13-Ultra med 2st DIY-byggen, alternativet är att köpa en till PB13-Ultra. Behöver med output i lägre frekvenser då jag ligger väldigt nära gränsen för att bottna den vid filmtittande.

PB13 klarar vid frifältsmätningar runt 102dB vid 15Hz, 108 vid 20Hz & 112 vid 25Hz som utgångspunkt. Behöver minst det, gärna mer och till samma låga dist som SVS ger.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -tune.html

PB13 ligger på ~200 liter i volym om jag räknat rätt. Jag rymmer 2st sådana lådor, men kan de vara lite mindre så gör det inte ont.

OM det nu blir att bygga, så funderade jag på ett Inuke 6000-steg. Ger 2x1080W rms och kostar runt 3500:- inkl frakt om jag minns rätt.

Då är jag beredd att lägga runt 8-8500:- på element. Sen saknas bara lådor, dämpmaterial och terminaler då.

Tacksam för alla tips & tankar ni kan ha runt detta.

/Jonas

4 * 15" http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-468.

Ca 165 USD styck vid köp av fyra enheter. Frakt, tull och moms tillkommer.

Om man tittar på T/S-parameterarna i dokumentationen så verkar det passa utmärkt med en sluten låda ca 125 liter per element med ca 50% fyllning (eller eventuellt mer) av mineralull. Att det fungerar med en så pass liten låda till en 15" beror bl.a. på att konen är av aluminium och förhållandevis tung vilket gör den matchar den hårdare fjädringen från en liten låda. Till skillnad från en portad lösning som PB-13 behövs inga särskilda subsonicskydd utan konstruktionen "skyddar sig själv" så att säga. Med en sluten låda har du dessutom större frihet att ge lådan en form som passar din övriga inredning. Jag måste dock tillägga att jag inte provat själv men den verkar duga åt grabbarna på Decisive Audio. Vill du inte bygga själv kan du ju höra av dig till dem. De verkar väldigt service-minded.

/DQ-20

PS. Jag såg nu att du skrivit om ditt rum. Om man får tro Ingvar Öhman så verkar ditt rum ha en "house-curve" som passar elementen naturligt om du kan få rummet någorlunda tätt. Med flera bas får du dessutom möjlighet att hantera akustiska problem med olika placeringar av basarna. Jag misstänker att gå från en till fyra basar är värt att göra, även om du inte skulle öka den absoluta nivån.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 11:10

Jag har fått dessa element rekommenderade för mig, dock med 2st element per låda och driva dessa som 8 ohms last.

Vill dock kolla runt lite för att se vilka alternativ som finns. Det är dock slutet som gäller om det nu blir att bygga. Svårare att göra fel ;)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 11:14

JonasW skrev:
NiklasF skrev:Då måste den stå helt ur fas, du bottnar inte en inkalibrerad pb13u annars.

Ur fas har jag svårt att tänka mig att den står, Audessy XT32 borde göra ett bra jobb där.

Rummet är på 21m2 och av betong.

Problemen kom/blev _mycket_ större när jag hade akustikbehandlat rummet. Nu när jag inte har i princip någon sorts peak alls & korta decaytider, så verkar det som att man måste höja upp subben mer för att få en neutral frekvensgång = den bottnar tidigare.

Lyssnar på strax under referensvolym på Onkyon med mina hyffsat lättdrivna Audiovector när jag ser film. Då spelar nog frontsystemet hyffsat högt och är det då en rejäl peak i basområdet, som samtidigt går lågt, då är det nog inte omöjligt att man sniffar på de dryga 100dB som den klarar i 15Hz eller hur?

Om du kikar här så har du nog svaret.

Såhär har du valt att tuna den nu.
Bild

Såhär har jag valt att ställa in mina två.
Bild

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 11:17

Precis, jag kan ta smällen att tappa möjligheten att återge ännu lägre frekvenser, för att istället få mer output.

Vill ha mer output, inte återgivning till 13Hz. Dock så räcker det ändå inte. Det blir ju knappast bättre av 15Hz tunen? Då tappar jag ju ännu mer marginal uppåt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 11:20

Men du tar ju bort möjligheten att spela ner dit du vill nu nästan, om du stämmer av den så kan ju subben spela dom frekvenserna.

Har du testat?

Subben bottnar inte utav 50hz, då får du fanimig spela.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 11:21

JonasW skrev:Jag har fått dessa element rekommenderade för mig, dock med 2st element per låda och driva dessa som 8 ohms last.

Vill dock kolla runt lite för att se vilka alternativ som finns. Det är dock slutet som gäller om det nu blir att bygga. Svårare att göra fel ;)

Du kan bygga fyra lådor på 125 liter istället för två lådor på 250 liter och seriekoppla dem två och två. Då får du samma last som i ditt exempel ovan men större frihet att placera dem - 250-literslådor är jävligt otympliga. Har du ett steg som är lastokänsligt och har fungerande skyddskretsar kan du prova med att parallellkoppla dem, två element per kanal.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 11:25

DQ-20 skrev:Du kan bygga fyra lådor på 125 liter istället för två lådor på 250 liter och seriekoppla dem två och två. Då får du samma last som i ditt exempel ovan men större frihet att placera dem - 250-literslådor är jävligt otympliga. Har du ett steg som är lastokänsligt och har fungerande skyddskretsar kan du prova med att parallellkoppla dem, två element per kanal.

Absolut är det smidigare med 4st små, men jag fick tipset om en låda på dryga 120liter med 2 dayton i?

Sen driva dessa som 8 ohms last med ett inuke nu6000.

NiklasF skrev:Men du tar ju bort möjligheten att spela ner dit du vill nu nästan, om du stämmer av den så kan ju subben spela dom frekvenserna.
Har du testat?
Subben bottnar inte utav 50hz, då får du fanimig spela.

Kan testa igen, men sist jag gjorde det så minns jag att den bottnade även då. Så oavsett tune, så kommer jag att behöva mer output. Det är som sagt största problemet :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 11:29

LMS is the way to go :)
PB13U är bland det absolut bästa du kan ha bland köpesubbar.

Rädd att du kommer bli besviken om du bara går halvägs med en DIY som inte kan levera fullt ut.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Rekommendation på sluten DIY-sub

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 11:30

JonasW skrev:PB13 klarar vid frifältsmätningar runt 102dB vid 15Hz, 108 vid 20Hz & 112 vid 25Hz som utgångspunkt.

JonasW skrev:http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/8150-svs-pb13-ultra-20-hz-tune.html

Jag undrar lite hur dessa frifältmätningar stämmer med de akustiska belastningsförhållandena i ett litet rum. Min gissning är att portbidraget blir betydligt mindre när den akustiska belastningen ökar från rummet. Jag har en liten hypotes om att kommersiella subwoofers ofta passar bäst i hus av amerikansk standard, dvs. mycket stora öppna volymer och sladdriga väggar.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 11:33

Jag har ju iof fått mig en mindre "spricka" ut till nästa rum då jag behandlade rummet. Jag tog nämligen bort ett dörrfoder, så det är en del luft som kan smita ut mellan betongväggen och dörrkarmen på ena sidan dörren.

Kanske kan påverka en del, men så mycket tryck lär man väl inte tappa?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-10-08 11:48

JonasW skrev:
Runt 20k för allt.

Jo, hade jag haft dom pengarna så hade jag inte funderat så mycket. Men nu låg budgeten på 12k inkl steg. Därav 3.5k för steget samt 8.5k för elementen inkl frakt & moms osv.

NiklasF skrev:Glömt att fråga detta innan, det är inte så att du kör med lägsta tuningen?

Jag kör den med 20Hz tunen, alltså inga pluggar. Den står 30cm från främre vägg och ca: 0.6m in från sidoväggen pga att utreglingen & front bygger en halvmeter.

Har kalibrerat in systemet och verifierat med REW. Har inte boostat i basområdet som det ser ut idag. Så den körs helt "neutral" om man säger så.

Ok, då missförstod jag. Jag trodde att du ville lägga 8k plus försäljningen av din SVS. Då hade det nästan gått ihop. Det går såklart att spara lite pengar genom att tillfälligt bara använda ett slutsteg.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 11:51

JonasW skrev:Absolut är det smidigare med 4st små, men jag fick tipset om en låda på dryga 120liter med 2 dayton i?

Det måste vara ett missförstånd. 120 liter räcker inte på långa vägar till två element av den typen jag rekommenderade (15"). Ca 120 liter/per element är det som gäller om du ska ha dem som subwoofers. Om man kör en klassisk Butterworth-dimensionering (Qb=0.707) hamnar Fb på ca 30 Hz enligt databladet. Med hjälp av rummet kommer den att gå mycket djupare än vad frifältssifforna anger. Från denna utgångspunkt kan man börja mosa in mer dämpmaterial (mineralull) för att sänka Fb och Qb. Det finns lite olika filosofier här på forumet och jag har sett att en del siktar på lite lägre Q-värden men då kan man inte tillgodogöra sig fördelarna med att ha lite resonanser på väl valda platser för att anpassa tonkurvan. Börjar man dimensionera för en klassisk Butterworth med Fb på ca 33 Hz har man ju möjlighet att dämpa Q-värdet och sänka Fb genom att öka lådans dämpning och "isotermisering". Men man kan inte göra tvärt om man har får låga q-värden.

LMS 5400 Ultra är för övrigt bara skit. Inget att ha. Placebo.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 11:56

JonasW skrev:Jag har ju iof fått mig en mindre "spricka" ut till nästa rum då jag behandlade rummet. Jag tog nämligen bort ett dörrfoder, så det är en del luft som kan smita ut mellan betongväggen och dörrkarmen på ena sidan dörren.

TÄTA! Det gör mer än vad man kan tro, isynnerhet för ljudläckage. Verkligen. Fogskummet är din vän. Eller ovän, beroende på hur mycket du "duttar" i. Men jag tycker det hör till "99 saker du måste göra innan du dör" att lägga in för mycket fogskum runt en dörr och se hur vilket jäkla tryck det blir när det sväller. Det är nästan värt allt spättandet. Glöm inte att du bör befinna dig på rätt sida dörren, dvs. är kök, toalett och verktyglåda befinner sig...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 12:02

Hehe. Har fogskummet förr så jag vet krafterna ;)

Lite husfix vore kanske bättre att trycka in där.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-08 17:08

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Utveckla gärna.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-08 18:22

DQ-20 skrev:
JonasW skrev:Jag har ju iof fått mig en mindre "spricka" ut till nästa rum då jag behandlade rummet. Jag tog nämligen bort ett dörrfoder, så det är en del luft som kan smita ut mellan betongväggen och dörrkarmen på ena sidan dörren.

TÄTA! Det gör mer än vad man kan tro, isynnerhet för ljudläckage. Verkligen. Fogskummet är din vän. Eller ovän, beroende på hur mycket du "duttar" i. Men jag tycker det hör till "99 saker du måste göra innan du dör" att lägga in för mycket fogskum runt en dörr och se hur vilket jäkla tryck det blir när det sväller. Det är nästan värt allt spättandet. Glöm inte att du bör befinna dig på rätt sida dörren, dvs. är kök, toalett och verktyglåda befinner sig...

/DQ-20

Hahaha, delar din åsikt! Ta ett nytt fönster också när du ändå håller på så får du lära dig hur man målar om nya fönsterbågar efter att ha pillat bort överflödigt skum och sandpapprat... :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 21:08

bakerman22 skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Utveckla gärna.

Då börja du bara grina! :D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 21:09

Glebster skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Hahaha, delar din åsikt! Ta ett nytt fönster också när du ändå håller på så får du lära dig hur man målar om nya fönsterbågar efter att ha pillat bort överflödigt skum och sandpapprat... :)

Jag öppnar en ny tråd - Jag och mitt fogskum!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-08 22:19

DQ-20 skrev:
bakerman22 skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Utveckla gärna.

/DQ-20

Pfft. Har man sagt A får man vackert berätta B.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 22:26

jonasp skrev:
DQ-20 skrev:
bakerman22 skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Utveckla gärna.

/DQ-20

Pfft. Har man sagt A får man vackert berätta B.

Har ni ingen humor, så får ni se på Lumor!

/Gubben Gneten
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 22:35

Ni får gärna ta detta i en annan tråd. Konkreta tips på slutna subbar som de ovan (Dayton & LMS) tar jag gärna dock :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-08 23:01

Nu har du ju redan fått det bästa tipset... :wink:
Hade det varit jag hade jag hållt det hemligt och överraskat... :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-08 23:15

Är det omröstning du vill ha?

Jag tror på DQ20 och 4x125 literslådor.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-08 23:30

MagnusÖstberg skrev:Är det omröstning du vill ha?

Jag tror på DQ20 och 4x125 literslådor.

+1

100-125 literslådor.

Två nu, och två till senare...
Fast inte Dayton då... :wink:

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 23:33

Verkar som att jag kanske har en smygarkandidat efter tips från Bakerman ;)

MagnusÖstberg, nej då, ville bara ha tips på fler kandidater om det fanns. Visste inte att det skulle finnas så få intressanta enligt er.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-08 23:57

Det finns massa trådar om det här, det känns nog mest jobbigt att ta allt igen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 07:17

Jo, jag märker att intresset var rätt svalt. Men men, tråden kan låsas. Har nog en plan som det ser ut.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-09 07:21

Det tycker jag inte, använd nu tråden till att följa igenom projektet :)

Kul att du har ideer på gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-09 10:10

JonasW skrev:Ni får gärna ta detta i en annan tråd. Konkreta tips på slutna subbar som de ovan (Dayton & LMS) tar jag gärna dock :)

Välkommen till faktiskt.se. Keep us posted!
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 13:08

Intresset var stort för SVS:en, fått 4 mail på någon timme. Så den blev såld. Kanske var underpris med tanke på nya steget (? 12k), men nu var en bekant sugen på den och då bjuder jag på det :)

Lika bra att sluta med smygandet. Med tanke på kunskapen som finns här på Faktiskt så tänkte jag att ni kunde hjälpa mig med bygget och ge lite tips!

Bakerman tipsade om LMS-R 15 då 2st Ultra 5400 hade blivit för dyrt om jag ska ha 2 lådor. Vill verkligen testa 2 lådor, så det blir 15"!

Fått tipset om dryga 100-125 liter/låda.

Hur mycket vinner jag om jag istället skulle gå på 150 eller till och med ännu större? Spelar det någon roll hur mycket jag dämpar lådan?

Om jag ska lämna iväg MDF-jobbet till en snickare, kan jag redan nu säga till honom hur stort hål det måste vara för elementet? Finns de uppgifterna någonstans?

Tips på terminaler för högtalarkablage?

Som element är jag fortfarande inne på Inuke NU6000, alt DSP versionen. Kanske är värt 6-700:- för DSP:n?

Skulle ni rekommendera ett annat steg som är mer prisvärt?

Som sagt, miljoner frågor. Ös på :)

/Jonas

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-09 15:32

Spännande, hur mycket räknar du på att de kostar att ta hem till Sverige?
Ang. storlek på hålet så borde det stå i något dokument på deras hemsida tycker man :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 15:48

Empa skrev:Spännande, hur mycket räknar du på att de kostar att ta hem till Sverige?
Ang. storlek på hålet så borde det stå i något dokument på deras hemsida tycker man :)

Räknar nånstans runt 9-10k hemma? 860$, kanske räknar högt... Men hellre det!

På hemsidan står det, cutout 14". Borde väl bli 35,56cm (räknade på 14x2.54). Är det tillräcklig precision eller bör man göra det lite lite större?

http://tcsounds.com/product/drivers/lms-r-driver/

Total bredd 39,6cm. Ett lådmått skulle ju kunna vara 50B*50H*60D = 150 liter yttermått, minus element, stagning, mdf:ens tjocklek osv så hamnar man ju en bit över 100 liter tippar jag på?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-09 16:27

JonasW skrev:
Empa skrev:Spännande, hur mycket räknar du på att de kostar att ta hem till Sverige?

På hemsidan står det, cutout 14". Borde väl bli 35,56cm (räknade på 14x2.54). Är det tillräcklig precision eller bör man göra det lite lite större?

Total bredd 39,6cm. Ett lådmått skulle ju kunna vara 50B*50H*60D = 150 liter yttermått, minus element, stagning, mdf:ens tjocklek osv så hamnar man ju en bit över 100 liter tippar jag på?

Kolla här så har du måtten i millimeter:

http://www.parts-express.com/pdf/293-662m.pdf
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 16:51

Perfekt, tack så mycket. Antar (gissar som vanligt, första subbygget detta) att det är bra om det är så nära 356,1mm? Så att elementets sidor får så mycket som möjligt att vila mot samt att det tätar lite bättre?

Eller vill man ha lite marginaler runtom?

I övrigt då, någon som snabbt orkar simulera en 125, 150 & 175 liters låda t.ex? Finns det påtagliga fördelar med att gå upp i volym?

Steget som sagt, funkar bra eller finns det bättre för samma pengar?

Hur mycket dämpning bör jag använda, 50%?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-09 16:57

JonasW skrev:Räknar nånstans runt 9-10k hemma? 860$, kanske räknar högt... Men hellre det!

Är det 860$ med frakt så räkna med 860$ x 1.3 (tull & moms) = 1118$
Ta sedan 1118$ x 7 (högt räknat) = 7826kr så 9-10 är nog lite högt :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 17:00

Du får ursäkta mig, det är ~200$ i frakt. Så runt 9000 då.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-09 17:09

JonasW skrev:

150 liter inner mått är bättre.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 17:14

Jo, jag har förstått att det är gynnsamt ända upp till 200 liter som är min _absoluta_ gräns.

Men ger det så pass mycket från t.ex. 125 liter innervolym att ni skulle bry er?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 17:17

Nej. Jag kan inte motivera den skillnaden. Men det vet du redan..
Jag skulle bygga 110 liter. Då har du plats för två till sen när plånboken tillåter... :wink:

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 17:29

Jo, du sa att det skiljer ca 1.5dB vid 10Hz beroende på om man går på dryga 100 liter eller 150. Får man då 1.5dB till på ~200 liter så blir det ju en del.

Samtidigt....Som du säger. Lådorna blir ju sjukt smidiga, lätt att rymma fler framöver som i sin tur ger mer output tillsammans.

En mindre låda borde även vara lättare att bygga riktigt stabil tycker jag, mindre flex i sakerna.

22mm MDF med dubbla skivor vid elementet och flaggstag i mitten. Räcker det gott? Hur mycket fritt vill man ha bakom elementet till stag och isolering?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 17:41

Mellan 150 och 200 händer det mindre.

Skillnaden mellan fyra lådor på 100 liter och två på 200 lär vara större.. :wink:

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 18:15

Rätta mig gärna om jag har fel nu, tänkte bygga med 22mm MDF. Om jag då har yttermåtten 52Bx52Hx64D. Det borde ge mig 130 liter netto innan element samt stag är på plats.

Går jag ned på 51x51x64 så blir det 124 liter innan element & stag.

Detta är med dubbla 22mm MDF i framkant på lådan då.

Ser det vettigt ut?

Antar att jag bara rymmer en halv "flagga", alltså ett stag ned i lådan och sen ett ut mot baksidan av lådan. Som på Bakermans bild, fast halverat?

Bild

Detta då elementet bygger in 22cm i lådan och nettodjupet blir 57.4cm med dubbel MDF framtill. Det lämnar ju bara 35cm bakom elementet.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-09 18:32

Tänkte bara tipsa om Mach5 UXL-18 som du får för ungefär samma pris. Jag skulle i så fall maila tillverkaren och kolla vad det skulle kosta att skicka två stycken för jag misstänker att det inte blir riktigt så dyrt som det uppges på hemsidan. Hittar du någon mer som är intresserad i ditt närområde så tror jag även att det ges rabatt vid köp om fyra, samt att frakten blir ytterligare lite billigare.

http://www.istonline.ca/mach5_uxl_18.html

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-09 18:35

35cm är inte så bara.

Angående 100 eller 150 liters låda, så är det mer än bara ljudtryckskapacitet man skall tänka på. Under 125 liters nettovolym skulle jag inte gå på.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 18:46

Okej, men då skulle ju 52x52x64 bli rätt sjyst då, 130 liter nettovolym innan element och stag? Någon cm till spelar ju inte någon större roll heller.

Men när det gäller stag då, jag gör hellre rätt på första försöket än att behöva slakta en låda.... Räcker det med en "flagga" 29cm bak i lådan och sen ett till stag från mitten av den till baksidan?

Då sitter flaggan mitt i lådan och det lämnar ca: 8cm från elementet till flaggan.

Som sagt, har aldrig byggt en högtalare ;)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-09 19:33

bakerman22 skrev:Nej. Jag kan inte motivera den skillnaden. Men det vet du redan..
Jag skulle bygga 110 liter. Då har du plats för två till sen när plånboken tillåter... :wink:

bättre med 150 liter vid 110 liter så närmar sig lådan 160dB vid 30hz

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 20:54

Hur många dB blir det internt för en LMS 5400 i 150 liter i så fall ? :wink:
Enligt dej funkar det ju ypperligt, och skulle tom funka i 75 liter. :wink:

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 21:05

Lådvolymen fixar jag, vi kan nog släppa den biten nu :)

Två viktigaste frågorna just nu, innan jag kan prata med snickaren som sågar fram MDF:en är:

* Ska jag göra hålet för elementet så nära 356.1mm i diameter som möjligt, eller vill man ha några mm spelrum?

* Fungerar det med min idé om en "flagga" som bakermans i mitten, med ett stag från det och bakåt i lådan tillsammans med dubbla skivor MDF fram?

På bakermans bild så är det ju 2st flaggor med 2 stag, det blir ju väldigt lite plats kvar på dessa 57cm invändigt om jag ska bygga så?

Får jag klart detta så är troligen lådorna inte allt för långt borta!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 21:29

JonasW skrev:
1. Ska jag göra hålet för elementet så nära 356.1mm i diameter som möjligt, eller vill man ha några mm spelrum?

2. Fungerar det med min idé om en "flagga" som bakermans i mitten, med ett stag från det och bakåt i lådan tillsammans med dubbla skivor MDF fram?

Ändrade lite i ditt inlägg för att det ska bli lättare att svara. :)

1. Gör det på 356 mm. Om det skulle fattas någon millimeter så får du väl springa in till den lokala järnhandeln och köpa en liten fil. :wink:

2. Det tror jag funkar alldeles utmärkt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-09 21:37

bakerman22 skrev:Hur många dB blir det internt för en LMS 5400 i 150 liter i så fall ? :wink:

kör du ditt förslag så kan han använda 200watt innan det blir låddist.
Och med mitt förslag så kan han gå fullt ut vad elementet tål och ändå ha marginal på ca4dB innan låddist.

70 volt kan man använda på 150 liters volym till 5400 innan låddist
50volt till 75 liter .

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 21:42

boom skrev:
bakerman22 skrev:Hur många dB blir det internt för en LMS 5400 i 150 liter i så fall ? :wink:

kör du ditt förslag så kan han använda 200watt innan det blir låddist.
Och med mitt förslag så kan han gå fullt ut vad elementet tål och ändå ha marginal på ca4dB innan låddist.

70 volt kan man använda på 150 liters volym till 5400 innan låddist
50volt till 75 liter .

Konstigt att LMS 5400 som är 3" större och har 10 mm längre slaglängd än LMS R klarar sej så himla bra i 150 liter när LMS R spelar så skitdåligt i 100 liter...?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 22:05

Enligt mina simuleringar så ger LMS5400 i 150l låda 2dB högre inre tryck jämfört med en LMS-R 15 i 100l låda.

Båda är dock lite för små imo.

Har du möjlighet att göra LMS-R 15 lådorna 140-150liter så hade det inte skadat.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 22:37

Jag kan väl sträcka mej till 125 då !! :lol:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 22:39

125l fulltknökat med isotermiskt material ser ok ut även om jag skulle vilja ha 15l till :D.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 22:45

Lådvolym samt slutsteg fixar jag nog nu känner jag.

Funkar detta som stoppning?

http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?p=FLEXIBATTS%20120X580X1170%205%20SKIVOR/PKT&c=Mineralull&category=Krauta10505(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)&cat=K-Rauta%20Sweden%20VCatalog&pid=000000000500626633(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)

Hur mycket samt var i lådan ska jag sätta det? Om det ska sitta överallt, limmar jag det mot lådsidorna eller? Så att det inte ligger löst.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-09 22:55

Ca. 25kg/m³ stenull brukar rekommenderas av IÖ, den du länkar till anges vara ca 30kg/m³. Jag brukar själv använda UNS39z efter en rekommendation jag läste från IÖ för ett gäng år sedan. Normalt sett brukar man inte behöva fästa isoleringen, bara skär den lite lite större än innermåttet så kilar den fast sig mellan väggarna.
Senast redigerad av Aerob 2012-10-09 23:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 22:58

Stenull eller glasull funkar bägge. Stenullen är ju dock lite behändigare att arbeta med.

Du bör fylla hela lådan som när som på ett litet område runt elementet. Specifikt bakom så man inte täpper för ventilationshålet i magneten.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 23:00

Aerob skrev:Ca. 25kg/m³ stenull brukar rekommenderas...

Var brukar det rekommenderas ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 23:02

bakerman22 skrev:

Öhman.

IÖ skrev:Inga av Ino Audios högtalarsystem säljs idag utan dämpmaterial.
För den som bygger sig egna högtalare kan jag dock rekommendera att antingen 15 kg/m³ glasull eller också 25 kg/m³ stenull användas. Jag föredrar personligen det sistnämnda – stenullen. Primärt av hanteringstekniska skäl. Min favorit är en kvalitet som heter UNS39 från PAROC (säjs på COOP). Den har för ändamålet perfekta egenskaper och ligger på precis 25 kg/m³ i densitet.
Jag brukar dimensionera dämpningen så att den går att realisera med 45 mm tjocka skivor. Tre olika varubeteckningar från PAROC går då att använda, nämligen 1350-00, 1373-00 och 1380-00. De finns allihop i 45 mm tjocklek, det är bara skivstorlekarna som skiljer sig. Detta dämpmaterial är även lämpligt för akustik-byggen, även om det ofta krävs tyngre kvaliteter för att uppnå optimalt resultat.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 23:05

På COOP, det var det värsta... aldrig sett isolering där.

Finns det fler alternativ så nämn gärna dessa, så får jag se vad som kan hittas i Umeå rätt usla utbud :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 23:06

JonasW skrev:På COOP, det var det värsta... aldrig sett isolering där.

Finns det fler alternativ så nämn gärna dessa, så får jag se vad som kan hittas i Umeå rätt usla utbud :)

COOP-bygg har massor med isolering :D

Bild

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 23:08

adzer skrev:
bakerman22 skrev:

Öhman.

IÖ skrev:Inga av Ino Audios högtalarsystem säljs idag utan dämpmaterial.
För den som bygger sig egna högtalare kan jag dock rekommendera att antingen 15 kg/m³ glasull eller också 25 kg/m³ stenull användas. Jag föredrar personligen det sistnämnda – stenullen. Primärt av hanteringstekniska skäl. Min favorit är en kvalitet som heter UNS39 från PAROC (säjs på COOP). Den har för ändamålet perfekta egenskaper och ligger på precis 25 kg/m³ i densitet.
Jag brukar dimensionera dämpningen så att den går att realisera med 45 mm tjocka skivor. Tre olika varubeteckningar från PAROC går då att använda, nämligen 1350-00, 1373-00 och 1380-00. De finns allihop i 45 mm tjocklek, det är bara skivstorlekarna som skiljer sig. Detta dämpmaterial är även lämpligt för akustik-byggen, även om det ofta krävs tyngre kvaliteter för att uppnå optimalt resultat.

Ja. Det har jag läst. Jag trodde att "brukar rekommenderas" var bredare än en åsikt. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 23:10

JonasW skrev:På COOP, det var det värsta... aldrig sett isolering där.

Jag har kört "Roxull Isolera själv 37" i mina.
Den ligger dock på 29 kg/m3 och är nog helt kass... :wink:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-09 23:10

Jag ska ändra mitt inlägg så det framgår att det var IÖ´s rekommendation.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 23:10

bakerman22 skrev:Ja. Det har jag läst. Jag trodde att "brukar rekommenderas" var bredare än en åsikt. :)

Ahh du menar så. Antar att det är Ino-folk som spritt det vidare som åsyftas.

Utanför Ino sfären rekommenderas säkerligen allt möjligt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 23:11

No worries. Tänkte bara om det var något vedertaget att det skulle vara just 25 kg/m3. :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-09 23:13

adzer skrev:
bakerman22 skrev:Ja. Det har jag läst. Jag trodde att "brukar rekommenderas" var bredare än en åsikt. :)

Absolut! Allt från kuddar till täckfoder till ingenting, och allt där emellan också!

Här är andra alternativ som passar in på IÖ's rekommendation:
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20984
http://guiden.rockwool.se/produkter/byg ... elskiva-40

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 23:14

Då skulle jag tagit Rockwoolen alla dagar i veckan. Den sticks tillräckligt..
Fy fan för att hålla på med glasull... Blä.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-09 23:15

bakerman22 skrev:Då skulle jag tagit Rockwoolen alla dagar i veckan. Den sticks tillräckligt..
Fy fan för att hålla på med glasull... Blä.

Totalt medhåll!

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 23:18

Haha, det är ju en barnlek. Det är ju 12 balar med Pianoskiva i rummet nu mer ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-09 23:19

JonasW skrev:Okej, men då skulle ju 52x52x64 bli rätt sjyst då, 130 liter nettovolym innan element och stag? Någon cm till spelar ju inte någon större roll heller.

Men när det gäller stag då, jag gör hellre rätt på första försöket än att behöva slakta en låda.... Räcker det med en "flagga" 29cm bak i lådan och sen ett till stag från mitten av den till baksidan?

Då sitter flaggan mitt i lådan och det lämnar ca: 8cm från elementet till flaggan.

Nettovolym är volym+stag+element, och mycket dämpning.

Lådan bör alltså vara större.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 23:22

Absolut nettovolym är efter avdrag för stag och element.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-09 23:23

MagnusÖstberg skrev:
JonasW skrev:Okej, men då skulle ju 52x52x64 bli rätt sjyst då, 130 liter nettovolym innan element och stag? Någon cm till spelar ju inte någon större roll heller.

När du skriver så där så kan det lätt misstolkas som att dämpmaterialet stjäl lådvolym... :wink:

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 23:24

Precis, så tolkade jag det. Jag har tolkat lådvolym som innervolymen minus stag & element.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 23:26

JonasW skrev:Precis, så tolkade jag det. Jag har tolkat lådvolym som innervolymen minus stag & element.

Det är helt rätt.

Lådans innervolym - elementets volym - stagens volym = den effektiva volymen som du simulerar med. Är denna som jag inte rekommenderar att gå under 125l med.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-10-09 23:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-09 23:28

Ska gå ned i källaren imorgon & måtta lite. Men skillnaden på 125 & 150 t.ex. är ju inte enorm. Får återkomma med slutgiltiga volymen ;)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-09 23:30

adzer skrev:125l fulltknökat med isotermiskt material ser ok ut även om jag skulle vilja ha 15l till :D.

Vad sätter du för q-värde för lådan (jag förutsätter att du kör med Basta!)

Undrar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-09 23:33

bakerman22 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

När du skriver så där så kan det lätt misstolkas som att dämpmaterialet stjäl lådvolym... :wink:

Jaha, ja men då tolkar man mig fel ;)

Så bra att du påpekade det!

125 liter fri luft i lådan. Sedan får man räkna på volymen som stag och element tar. Ingen aning om vilken volym det blir då. Men mer blir det.

Sedan har dämpmaterial den trevliga bieffekten att elementet "uppfattar" lådvolymen som större. Det är bra, för elementet mår bra av det.

Just de här stora lådorna är anledningen till att jag hellre har fler mindre element. Den totala lådvolymen blir minst lika stor, men kan göras mer lättplacerad.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 23:33

DQ-20 skrev:
adzer skrev:125l fulltknökat med isotermiskt material ser ok ut även om jag skulle vilja ha 15l till :D.

Undrar,

DQ-20

Är det "Qb"/"Q of box" du syftar på eller det resulterande Q-värdet på lådan/"Q in closed box"?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-10 01:36

adzer skrev:
DQ-20 skrev:

Undrar,

DQ-20

Är det "Qb"/"Q of box" du syftar på eller det resulterande Q-värdet på lådan/"Q in closed box"?

Qb. Alltså INTE elementets q-värde i låda utan inversen på lådans dämpning.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 01:40

DQ-20 skrev:Qb. Alltså INTE elementets q-värde i låda utan inversen på lådans dämpning.

DQ-20

Jag har låtit den stå kvar på 20 som är standard för jag har ingen info om hur olika dämpningar påverkar det värdet.
Alla bilder jag sett från basta har haft samma värde så jag tror inte speciellt många vet hur man skall ställa det värdet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-10 02:00

adzer skrev:
DQ-20 skrev:Qb. Alltså INTE elementets q-värde i låda utan inversen på lådans dämpning.

DQ-20

Jag har låtit den stå kvar på 20 som är standard för jag har ingen info om hur olika dämpningar påverkar det värdet.

OK. Jag vet inte exakt vad det blir men jag vet att det är för högt för en så stor låda. En dämpad låda bidrar kanske med ca 5 Ns/m eller mer i dämpning. Det finns inget i Basta! som tar hänsyn till detta utan man måste peta in dessa empiriskt härledda konstanter själv. Kör man med q=20 som default får man för hög nivå på de resonanser som är kopplade till lådans fjädring. Det gör att man överskattar nivån från högtalaren i basområdet. I en hårt dämpad låda misstänker jag att q-värdet kommer att ligga 0,1 eller så under det värde man skulle få i en förlustfri låda.

Fan, någon borde mäta på det här. Någon annan än jag, alltså.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-10 05:45

Aerob skrev:
adzer skrev:

Absolut! Allt från kuddar till täckfoder till ingenting, och allt där emellan också!

Här är andra alternativ som passar in på IÖ's rekommendation:
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20984
http://guiden.rockwool.se/produkter/byg ... elskiva-40

Är du säker på att det gäller baslådor har för mig att det gäller för fullrange och toppar .
Annars så finns rockwool flexibats 35 som är mera lämpad för baslåda.
Om inte det hjälper så kan han köpa några madrasser på jysk dom brukar hålla skit kvalitén 25kg per kubik meter.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-10 07:01

Jahapp.... Då är dessa element slut till 20/12. Sen är det säket 2 veckors leveranstid från det. Det funkar inte!

Så j*vla störande när man bestämt sig!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-10 07:40

Aerob skrev:Tänkte bara tipsa om Mach5 UXL-18 som du får för ungefär samma pris. Jag skulle i så fall maila tillverkaren och kolla vad det skulle kosta att skicka två stycken för jag misstänker att det inte blir riktigt så dyrt som det uppges på hemsidan. Hittar du någon mer som är intresserad i ditt närområde så tror jag även att det ges rabatt vid köp om fyra, samt att frakten blir ytterligare lite billigare.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-10 07:44

Edit: De ovan blir för dyra. Strax under 12k med frakt tull & moms.

Är det tillbaka till Dayton som gäller då? Vill som sagt kunna spela högt & lågt, utan att behöva 4 lådor till att börja med. Vill gärna börja med 2 och ev kunna bygga ut med 2 till i framtiden om man skulle få ork.
Senast redigerad av JonasW 2012-10-10 07:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-10 07:47

JonasW skrev:Ja, ja är öppen för förslag. Huvudsaken är att lådorna inte behöver bli högre än vad PB13 är. ~56cm.

Det kanske blir på håret med 18"?

Ett 18" element är ungefär 46cm så det är inget hinder att bygga en låda som är mindre än 56cm på höjden.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-10 08:35

JonasW skrev:Edit: De ovan blir för dyra. Strax under 12k med frakt tull & moms.

Är det tillbaka till Dayton som gäller då? Vill som sagt kunna spela högt & lågt, utan att behöva 4 lådor till att börja med. Vill gärna börja med 2 och ev kunna bygga ut med 2 till i framtiden om man skulle få ork.

Jag vill försiktigt undra varför du inte vill ha fyra lådor från början. Jag ifrågasätter dock inte ditt beslut på något sätt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-10 08:39

Aerob skrev:
Aerob skrev:Tänkte bara tipsa om Mach5 UXL-18 som du får för ungefär samma pris. Jag skulle i så fall maila tillverkaren och kolla vad det skulle kosta att skicka två stycken för jag misstänker att det inte blir riktigt så dyrt som det uppges på hemsidan. Hittar du någon mer som är intresserad i ditt närområde så tror jag även att det ges rabatt vid köp om fyra, samt att frakten blir ytterligare lite billigare.

De verkar roliga, all-American och så, men kräver sannolikt eq.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-10 08:46

DQ-20 skrev:
JonasW skrev:Edit: De ovan blir för dyra. Strax under 12k med frakt tull & moms.

Jag vill försiktigt undra varför du inte vill ha fyra lådor från början. Jag ifrågasätter dock inte ditt beslut på något sätt.

/DQ-20

Fråga på, ingen fara :)

Varför jag bara vill börja med 2st, är för att det är ont om utrymme efter akustikbehandlingen. Därför så vill jag börja med 2st lådor som ger mig det jag behöver.

Vill jag då få än mer headroom i basanläggningen (eller andra akustiska fördelar), så kan jag rymma 2 till.

Bygger jag 4 lådor nu med den budget jag har, så får jag säkert samma kapacitet som 2 värre lådor, men jag tappar möjigheten att skaffa mer kapacitet senare då det är slut på plats.

Funderar på om jag skulle kunna ta bort bänken där fram där centern står och istället bygga 2st lådor på 1m bredd och 44cm höjd, djup beroende på volymen som skulle behövas.

Då rymmer jag 2st Dayton 15" i varje låda och ställer bara centern ovanpå dessa istället.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-10 09:28

JonasW skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Fråga på, ingen fara :)

Varför jag bara vill börja med 2st, är för att det är ont om utrymme efter akustikbehandlingen. Därför så vill jag börja med 2st lådor som ger mig det jag behöver.

Vill jag då få än mer headroom i basanläggningen (eller andra akustiska fördelar), så kan jag rymma 2 till.

Bygger jag 4 lådor nu med den budget jag har, så får jag säkert samma kapacitet som 2 värre lådor, men jag tappar möjigheten att skaffa mer kapacitet senare då det är slut på plats.

Funderar på om jag skulle kunna ta bort bänken där fram där centern står och istället bygga 2st lådor på 1m bredd och 44cm höjd, djup beroende på volymen som skulle behövas.

Då rymmer jag 2st Dayton 15" i varje låda och ställer bara centern ovanpå dessa istället.

Då förstår jag. När det gäller placeringen av 2 basar bör man gärna ha lite möjligheter att flytta dem i sidled. En intressant placering med 2 basmoduler är att placera dem på ca 1/4 av rumsmått från varje sidovägg. Lite bilder eller skisser över rummet skulle nog kunna vara till nytta. Vad gäller höjd kan det vara bra att utforma basarna så at att man kan ställa högtalarna på dem. Vad har du för huvudhögtalare?

Undrar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-10 10:09

Blir nog lättast att länka till min medlemstråd. Har nog ingen uppdaterat bild på fronten idag, men frontarna står alldeles intill de utreglade sidoväggarna samt kloss mot utreglingen på främre väggarna.

Alltså i hörnen av utreglingen. Det är begränsat med plats även där. Duken är ~240cm bred så jag kan inte flytta in frontarna mycket mer om jag så ville.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=50405

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-10 11:16

JonasW skrev:Blir nog lättast att länka till min medlemstråd. Har nog ingen uppdaterat bild på fronten idag, men frontarna står alldeles intill de utreglade sidoväggarna samt kloss mot utreglingen på främre väggarna.

Alltså i hörnen av utreglingen. Det är begränsat med plats även där. Duken är ~240cm bred så jag kan inte flytta in frontarna mycket mer om jag så ville.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=50405

Jag tar tillbaka allt jag sagt i den här tråden som kan tolkas som någon form av rekommendation.

Ett rum med så genomgripande akustikåtgärder är en systemlösning där högtalarsystemet SKA designas in i rummet. Att bygga upp generella miljöer som tar så mycket tid, pengar och plats i anspråk tycker jag är högst oseriöst. Antingen får Jens ta och rita in anläggningen komplett med specifikationer, alternativt kan du ringa IÖ.

Lycka till,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-10 11:36

Har pratat en del med Jens nu och det blir 4st Dayton HF. 2st i varsin 230 liters låda (nettovolym). Det ger runt 215 liter för 2st element.

Driver dom som 8 ohms last sen med inuke 6000dsp:n, det ger dryga 1kW per 2 element.

Tar då bort bänken som centern står på & dessa får agera bänk ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 11:54

Är det 4st av dessa?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098

Det är bra element som låter bra.
Jag skulle göra lådorna ca 120-125l nettovolym(dvs efter avdrag för stag och element) per element.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-10 12:48

Yep, 4 sådana.

Komorok förespråkar dock L26ROY. Dessa är rätt dyra, 10k för 4st 12".

Spelar 4st L26ROY som 4st HF gällande spl & djup? Nu är jag nära att beställa 4st HF, men jag kollar gärna på ett alternativ till om det kan tänkas vara lika bra/bättre.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 12:56

1st Dayton HF i 125l låda kan ge ca 7dB högre MOL vid 20Hz jämfört med L26ROY i 45l låda.

Så du får betydligt mer kapacitet per krona med Dayton då du behöver mer än dubbelt så många L26ROY för samma kapacitet.
Är pengar inget problem så kan 8st L26ROY vare ett mycket bra alternativ, men om du inte har råd med mer än 4a element så skulle jag gå på Dayton.

Vill du ha "djup", vilket jag antar är låg undre gränsfrekvens så kräver i princip alla slutna lådor någon form av aktiv kompensering. Tex en linkwitz tranform. Då är det väldigt bra att ha den extra kapaciteten.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 13:06

Jag tog och räknade lite på hur mycket "pumpförmåga" du får per krona med de olika elementen.

Seas L26ROY:
SD: 363cm^2
Xmax: 14mm
VD: 0,51liter
Pris: 1600kr
kr/l: 3148

Dayton RSS390HF-4:
SD: 829,6cm^2
Xmax: 14mm
VD: 1,16liter
Pris: 2290kr
kr/l: 1972

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-10 13:14

Ja, ingen tvekan där. Tusen tack för din hjälp.

Det blir 4st HF.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 13:18

Varsegod. Glad att kunna hjälpa till. Vet själv hur det var när jag byggde mina basar. Man har massor med frågor.

Just de Dayton basarna har jag hört i ett par olika riggar samtliga med 125l per element vilket har låtit mycket bra. Går säkert med mindre, men finns risk att Q-värdet blir lite väl högt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-10-10 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-10-10 13:19

Vore intressant på distmätningar på båda. Jag tänker bara på att det är fokus på pumpförmåga nu. Kan det finnas andra egenskaper som är viktiga?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 13:21

Komorok skrev:Vore intressant på distmätningar på båda. Jag tänker bara på att det är fokus på pumpförmåga nu. Kan det finnas andra egenskaper som är viktiga?

Absolut det hade vart intressant, men ju mer pumpförmåga du har ju mer headroom har du och ju mindre andel slaglängd behöver du använda vilket resulterar i låg dist.

Dayton har jag ju hört så jag vet att de låter bra. Jag vet även folk som mätt på dem och säger att de mäter mycket bra. Jag har dock inga siffror i huvudet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-10 13:24

adzer skrev:Vill du ha "djup", vilket jag antar är låg undre gränsfrekvens så kräver i princip alla slutna lådor någon form av aktiv kompensering. Tex en linkwitz tranform. Då är det väldigt bra att ha den extra kapaciteten.

Daytonelementet har enligt databladet förutsättningar för att fungera utan eq i ett så pass litet rum och styvt rum tack vare tillräckligt låg kvot mellan Fs och Qt. Det har inte Seas L26ROY. Och pumpförmågan ligger som sagt på mindre än hälften. L26ROY verkar passa bra när man vill ha små och/eller många lådor. Men det är trots allt bara ett 10"-element. Jag har inga uppgifter på hur distortionen ser ut för något av elementet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 13:27

DQ-20 skrev:Daytonelementet har enligt databladet förutsättningar för att fungera utan eq i ett så pass litet rum och styvt rum tack vare tillräckligt låg kvot mellan Fs och Qt.

/DQ-20

De är ju smakfråga. Jag tycker inte 20-25Hz f3 är så skoj om man har flertalet stora slutna baslådor så jag förespråkar aktiv kompensering, men jag har en kompis som kör dem utan och han är nöjd.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-10-10 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-10 13:28

JonasW skrev:Yep, 4 sådana.

Komorok förespråkar dock L26ROY. Dessa är rätt dyra, 10k för 4st 12".

Spelar 4st L26ROY som 4st HF gällande spl & djup? Nu är jag nära att beställa 4st HF, men jag kollar gärna på ett alternativ till om det kan tänkas vara lika bra/bättre.

Dessutom är ROY endast 10", och inte 12".

Daytonelementet är säkert kanon. Någon annan får hjälpa dig med lådstorlek, sådant kan inte jag.

Här är en gammal byggtråd:

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... black.html
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-10 13:31

Satt o jämförde
rss390 mot monacor sph390tc
de har väldigt lika l/kr koefficient.
Monacoren har dock dubbla qms, halva qes halva qts.
dvs
6,36
,29
,26

bl 16 mot 14.5 för dayton

Vilket av dessa element är "Bäst" lämpade för slutna lådor?
givet 150l för en dayton och 150l för två monacor?

EDIT:
Jo, jag har fått lite dille på hellre 2*SD & 1/2*VD än tvärtom :D
om det tillför så mycket feelgood med mer SD i toppen så borde det väl göra det i botten med?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-10 14:06

adzer skrev:
DQ-20 skrev:Daytonelementet har enligt databladet förutsättningar för att fungera utan eq i ett så pass litet rum och styvt rum tack vare tillräckligt låg kvot mellan Fs och Qt.

/DQ-20

De är ju smakfråga. Jag tycker inte 20-25Hz f3 är så skoj om man har flertalet stora slutna baslådor så jag förespråkar aktiv kompensering, men jag har en kompis som kör dem utan och han är nöjd.

Visst är det en smakfråga, men inte bara. Om man tittar på Dayton-elementets kvot mellan Fs och Qt så ligger det mycket nära NHT 1259. Det gör inte Seas ROY. Har man bestämt sig för att använda EQ så har man ju större frihetsgrad att både att anpassa tonkurva och välja element. Eller snarare, man kanske till och med bör använda andra element om de ska ha någon emk-kontroll kvar i det lägsta registret.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 14:39

DQ-20 skrev:
adzer skrev:

/DQ-20

Visst är det en smakfråga, men inte bara. Om man tittar på Dayton-elementets kvot mellan Fs och Qt så ligger det mycket nära NHT 1259. Det gör inte Seas ROY. Har man bestämt sig för att använda EQ så har man ju större frihetsgrad att både att anpassa tonkurva och välja element. Eller snarare, man kanske till och med bör använda andra element om de ska ha någon emk-kontroll kvar i det lägsta registret.

Jag menade inte att det var en smakfråga vilken av elementen som passade bäst(vilket det också är) utan att det var en smakfråga om Dayton räcker utan kompensering. Då jag hört dessa element både med och utan kompensering så säger jag att jag iaf vill ha kompensering i de flesta rum. Har du ett rum med extremt stöd i lägre frekvenser så kanske det inte behövs, men i ett "vanligt" rum skulle iaf jag vilja höja lite.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-10 14:53

adzer skrev:Jag menade inte att det var en smakfråga vilken av elementen som passade bäst(vilket det också är) utan att det var en smakfråga om Dayton räcker utan kompensering. Då jag hört dessa element både med och utan kompensering så säger jag att jag iaf vill ha kompensering i de flesta rum. Har du ett rum med extremt stöd i lägre frekvenser så kanske det inte behövs, men i ett "vanligt" rum skulle iaf jag vilja höja lite.

Vi är helt överens.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-10 15:07

Jag har grymt bra stöd vid 23.5Hz som det ser ut idag. Så jag kommer ju troligen att få höja under det, alternativt sänka allt från 23.5Hz och upp och bara höja volymen så att säga?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-10 15:23

Jag som inte vill ha kompensering med Dayton elementen måste bara kolla en sak, jag vinner väl output genom att inte kompensera aktivt?
Senast redigerad av Empa 2012-10-10 15:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 15:28

Nja beror på hur man ser det. Nivån vid en given frekvens(säg 20Hz) begränsas av den tillgängliga slaglängden där. Den påverkas ju inte av den aktiva kompenseringen så den maximala ljudnivån som elementet kan producera vid den frekvensen ändras inte.

Dock så kan det ju vara så att en insignal som precis låg på gränsen för vad elementet klarade tidigare nu kommer ligga över så du måste sänka insignalen.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-10 15:31

Hmm okaj. Lite mosig i huvudet efter möten hela dagen. Läser igenom igen ikväll :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 15:32

Hehe ok. Vill du ha en mer utförlig förklaring så slå en signal bara.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-10 16:27

Lite förenklat så är det såhär:
Med aktiv kompensering kan man spela sönder elementen med infratoner,
utan kompensering så kan man inte det.

Det är egentligen den enda skillnaden, men det är den skillnaden som gör att man inte vågar kräma på för rätt vad det är så kommer det djupbas som pajjar ens grejjer.

Vad adzer sa med andra ord :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 16:28

Om man inte har massor med kapacitet då. Jag kan köra fullt utstyrda 10Hz sinus på ref nivå utan problem trots LT :D

Tänk också på att det är svårare att bottna sönder slutna lådor än portade med infratoner, men visst går det om man drar på för högt.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-10 16:42

adzer skrev:Om man inte har massor med kapacitet då. Jag kan köra fullt utstyrda 10Hz sinus på ref nivå utan problem trots LT :D

Du har för klen förstärkare bara ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 16:44

sebatlh skrev:
adzer skrev:Om man inte har massor med kapacitet då. Jag kan köra fullt utstyrda 10Hz sinus på ref nivå utan problem trots LT :D

Du har för klen förstärkare bara ;)

Haha ja jag tror inte förstärkaren räcker för att bottna dessa basar. Den räcker dock för film på ref nivå så jag är nöjd sas.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-10 17:28

15" D2

Re: 3.7 Ohms
Fs: 18.5 Hz
Qes: 0.37
Qms: 6.3
Qts: 0.35
Le: 3.5 mH
Sd: 80445 mm^2
Vas: 220 l
BL: 18.9
Mms: 309 g
Cms: 239
Sensitivity (1W/1M): 87.4 dB

Features

2.5" voice coil
20mm Xmax
43mm Xmech
Aluminum magnet ID shorting ring

kopplas som 4 ohm

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-10 17:34

Boom, det kan ju vara trevligt med en länk när man föreslår något?

http://stereointegrity.com/index.php?id=60

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-11 12:20

Min bänk som står under duken med centern på den, kommer att ersättas av 2 alt 4 lådor.

Fick idag tag på 4 Dayton Audio HF 15" element efter mycket om & men.

Utrymmet mellan frontarna är 220cm, lådorna kan göras 44cm höga (då ryms centern under duken). Djupmässigt kan de göras rätt stora. Idag sticker SVS:en ut ~71cm och det ryms ju så.

Gör jag 2st lådor med måtten 100cmx44x66.6 så borde den interna lådvolymen bli ~228liter innan stag & element. Så kanske 210 liter efter? Räknar fortfarande på 22mm mdf med dubbla skivor fram.

Gör det av sig mycket om jag går upp några liter till? räknar med att fylla kanske 50% av lådan med dämpmaterial. De kan inte göras mycket bredare eller högre, men djupet går ju att förlänga.

Är det en nackdel att köra 2 element i samma låda, förrutom det solklara att lådorna blir stora & tunga? Det tar ju mer utrymme att bygga 4st separata med samma sammanlagda interna volym pga fler lådsidor.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-11 12:29

JonasW skrev:Fick idag tag på 4 Dayton Audio HF 15" element efter mycket om & men.

Köpte du dom från Ebay?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-11 12:43

JonasW skrev:Gör jag 2st lådor med måtten 100cmx44x66.6 så borde den interna lådvolymen bli ~228liter innan stag & element. Så kanske 210 liter efter? Räknar fortfarande på 22mm mdf med dubbla skivor fram.

Om du stagar mot fronten ser jag ingen anledning till att ha en 44 mm tjock baffel.

JonasW skrev:Gör det av sig mycket om jag går upp några liter till? räknar med att fylla kanske 50% av lådan med dämpmaterial. De kan inte göras mycket bredare eller högre, men djupet går ju att förlänga.

Nej, det är inte så noga med några liter hit eller dit med en sluten låda. Du kan kompensera med att mosa in mer dämpmaterial. Fyll på tills det blir fullt. Från en halvfull till en helfull låda vinner du ca 15% extra akustisk volym. Se bara till att lämna fritt runt elementet, isynnerhet kring hålet i magneten där det kan blåsa rätt friskt. Klart bakåt!

JonasW skrev:Är det en nackdel att köra 2 element i samma låda, förrutom det solklara att lådorna blir stora & tunga? Det tar ju mer utrymme att bygga 4st separata med samma sammanlagda interna volym pga fler lådsidor.

Problemen är främst de du räknar upp: stora och klumpiga lådor samt att det finns ingen möjlighet att skilja på elementen fysiskt eller att vinkla dem åt olika håll.

Tror iallafall jag.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-11 12:46

Gör med enkel baffel så får du mer volym i lådan. Stabilitet kan du åstakomma med stag.

Fyll lådan med så mycket dämp du kan utan att kväva elementet. Lämna som sagt lite luft bakåt för ventilationen i magneten.

Det är ingen nackdel att ha två element i en låda mer än att de blir väldigt stora.
Om du gör en låda med 4poler på terminalen så kan du växla mellan serie- och parallellkoppling.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-11 12:58

Perfekt. Då skippar jag dubbla frontskivor och stagar ordentligt.

Fyller så gott jag kan då, måste bara se till att isoleringen inte kan falla emot elementet. Det ordnar sig nog :) Är jag optimist om jag försöker fylla lådorna efter limningen?

Har nämligen en snickare som troligen kan montera lådorna, tänkte jag kunde slippa be honom stå & hantera stenull för att vara sjyst.

Men då säger vi 210l netto på 2st HF så länge ingen kommer med en sista minuten invändning :)

Är vilsen när det gäller 2/4/8-poliga speakon-kontakter & sladdar. Får gräva vidare i det där. De ska i alla fall köras som seriekopplade 2 & 2 i dagsläget.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-11 13:08

JonasW skrev:Är jag optimist om jag försöker fylla lådorna efter limningen?

Om du inte med lätthet kan fylla lådorna med stenull efter att de är byggda har du för mycket stag.

Här kan du kolla för att se lite om du är "ultraambitiös"...
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-11 13:14

Klockrent svar :)

Då har jag något att sikta på gällande stagningens nivå också ;)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-18 13:43

Lådorna är på gång nu och alla element samt steg m.m. har kommit.

Men när det gäller dämpningen. Jag tänkte köra på Flexibatt från K-Rauta. Kan fibrer som flyger runt skada elementet på något vis eller är det bara att se till så att elementet har fritt runtom så man inte täpper för ventilationen?

Jag behöver inte sätta akustiskt tyg eller dylikt som avgränsar stenullen från elementet?

Tänkte bara dubbelkolla innan allt monteras.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-18 13:46

Jag har sett benämningen "täckjacksfluff", som vissa byggare använder närmast elementet, för att skydda det från isoleringen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-18 15:04

JonasW skrev:Men när det gäller dämpningen. Jag tänkte köra på Flexibatt från K-Rauta. Kan fibrer som flyger runt skada elementet på något vis eller är det bara att se till så att elementet har fritt runtom så man inte täpper för ventilationen?

Jag behöver inte sätta akustiskt tyg eller dylikt som avgränsar stenullen från elementet?

Nej.

En del nervösa amatörer placerar, som bomellberg skriver, en matta med polyestervadd närmast elementet. Jag är skeptisk. Visserligen blir den mysigare för händerna om man mot förmodan vill in och rota med handen men risken är att polyestervadden kläms mot elementet och blir till ett strömningsmotstånd. Att stenullsdamm skulle lossa och täppa igen spalten är en vandringssägen, bl.a. framförd av Backe.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-18 15:12

Bra bra, då oroar jag mig inte mer för det & fyller på som tänkt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-18 16:00

Empa skrev:
JonasW skrev:Fick idag tag på 4 Dayton Audio HF 15" element efter mycket om & men.

Köpte du dom från Ebay?

Bumpar lite. Är lite sugen själv. :oops:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-18 16:15

1800 spänn för 4 plus ev tullåmåms. Löjligt billigt och mycket fös för pengarna.
KÖP! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-18 16:45

KarlXII skrev:1800 spänn för 4 plus ev tullåmåms. Löjligt billigt och mycket fös för pengarna.
KÖP! :)

Länk?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-10-18 16:58

Måste vara väldigt billigt med 4 för 1800:-

Hittade denna vid en snabb sökning. Blir väl 1800:- för 1st?

http://www.ebay.com/itm/Dayton-Audio-RS ... 6855260%26

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-18 17:22

Billigaste mig veterligen är parts-express: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-468

600 dollar för fyra, plus frakt och moms.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-18 17:35

Parts-express skulle ha 500$ i frakt, blir väl i runda slängar 4500:- inkl moms & tull bara för frakten då.

Jag köpte från intertechnik.de eller hur de stavade. 8700:- inkl frakt. Hemleverans på 3 dagar. Kartongerna är i nyskick!

Skulle inte beställa från staterna då, blir troligen både dyrare, tar längre tid samt krångligare om något går sönder.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-18 17:58

JonasW skrev:Parts-express skulle ha 500$ i frakt, blir väl i runda slängar 4500:- inkl moms & tull bara för frakten då.

Jag köpte från intertechnik.de eller hur de stavade. 8700:- inkl frakt. Hemleverans på 3 dagar. Kartongerna är i nyskick!

Skulle inte beställa från staterna då, blir troligen både dyrare, tar längre tid samt krångligare om något går sönder.

Jag håller med, med FedEx som speditör så blir det dyrare från staterna. Om dom däremot hade använt sig av t.ex USPS så hade det lönat sig.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-10-18 18:24

bomellberg skrev:
Empa skrev:

Köpte du dom från Ebay?

Bumpar lite. Är lite sugen själv. :oops:

Jag "köpte" dem från Auvibuy, tog väl två veckor innan de klämde ur sig att de ha svårt att få in dem. Då valde jag Europe-audio istället. Sedan två veckor till för att få pengarna tillbaka.

De har varit snabba på mailsvar och i det sista mailet så skrev de att de har 50st i lager. Även ifall det har tagit lite tid så skulle jag nog beställa "igen", men försäkra mig att det finns i lager först.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-18 18:27

Glöm min ovanstående post. Såg fel. :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-18 19:08

Som sagt, tror Intertechnik.de är svårslagna både prismässigt & hur snabbt de levererar (tog 15€ i frakt oavsett mängd ;) ).

Kolla bara att de har sakerna i lager innan ni beställer. Jag tog deras 4 sista för tillfället.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-18 21:42

JonasW skrev:Parts-express skulle ha 500$ i frakt, blir väl i runda slängar 4500:- inkl moms & tull bara för frakten då.

8O 8O 8O
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-19 18:52

Har packat upp en av basarna och herregud vad stora 15" basar är :)

Även packat upp DSP6000 steget, kablage och kontakterna för att se så att allt är med. Ser bara bra ut.

Tyvärr så for snickaren på semester ikväll, hemma nästa helg. Så det är nog 2-3 veckor bort innan de är klara.

Slutgiltiga designen blev 102(L)x44(H)x67(D). Byggs i 22mm MDF som sagt, blev dubbel MDF framtill med försänkt element. Flaggstag både längsmed lådan samt bakåt. Fyller hela lådan förutom just runt elementet (lämnar 10cm runtom) med Flexibatt stenull.

Vet att många tycker att det blir overkill, men det var inget extra jobb för snickaren. So why not ;)

Återkommer med lite bilder framöver. Ska väl förbereda det jag kan så länge. Löda kontakter, borra hål i väggen för kabeldragning till steget som får stå i rummet intill osv.

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2012-10-19 22:32

Säg till när du har borrat så tar vi pysselkväll med lödningen. Hur verkar programvaran på inuken?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-20 00:22

Jag har snabbkikat på nätet bara och tycker DSP:n ser riktigt fin ut. 8 filterpunkter ska nog räcka en bit.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-20 11:18

JonasW skrev:Jag har snabbkikat på nätet bara och tycker DSP:n ser riktigt fin ut. 8 filterpunkter ska nog räcka en bit.

Jag tror det är fler än jag som är nyfiken på hur bra den inbyggda peq: en fungerar. Återkom gärna med fler intryck. Hur låter det ?

Edit: läste på hometheatrechack att peq: en bara går ned till 20 hz för inställningarna. Det innebär att ett högpassfilter för att avlasta subbasarna vid 16-18 hz inte går att realisera. :?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-10-20 12:03

Det är uppdaterat nu. 10 Hz gäller.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-20 12:14

Elfsberg skrev:Det är uppdaterat nu. 10 Hz gäller.

Intressant ! Då är det ju riktigt användbart. Hur låter det ?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-20 13:21

Väntar som sagt på sublådorna, 2 veckor bort. Återkommer med så mycket detaljer jag kan! :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-20 14:39

JonasW skrev:Väntar som sagt på sublådorna, 2 veckor bort. Återkommer med så mycket detaljer jag kan! :)

Det blir intressant att höra vad du tycker. :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-20 23:42

Verkligen. Är nyfiken på denna dayton. Är själv sugen på bygga sluten med 1 Dayton.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2012-10-21 03:46

Verkligen?
Kan du säga vilken uppdatering det gäller?
Senaste remote connect software jag hittar är v1.1, där får jag fortfarande 20hz som lägsta frekvens för eq och filter...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-21 07:36

Spacebug skrev:

Verkligen?
Kan du säga vilken uppdatering det gäller?
Senaste remote connect software jag hittar är v1.1, där får jag fortfarande 20hz som lägsta frekvens för eq och filter...

Har du en inuke själv ? Fungerar peq: en bra, samt filtret ?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-21 10:20

Verkligen. Är nyfiken på denna dayton. Är själv sugen på bygga sluten med 1 Dayton.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-21 11:37

Johannes skrev:Verkligen. Är nyfiken på denna dayton. Är själv sugen på bygga sluten med 1 Dayton.

Det är väl bara att bygga.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-21 11:43

Startade upp steget på skrivbordet & passade på att uppdatera firmware så att allt är redo sen.

Tycker att inställningsmöjligheterna är riktigt goda. Det enda som är lite synd är att lägsta högpass är 20Hz. Så det får jag köra utan.

Samma sak gäller peq:n, 20Hz som lägsta ingreppsfrekvens. Nu gör inte det något för min del då jag inte har problem under 25Hz.

I övrigt så lever den om för mycket för att ha i samma rum som man ska spela i. Antingen får man byta fläktar eller göra som jag, ställa den i ett annat rum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-21 13:17

JonasW skrev:Startade upp steget på skrivbordet & passade på att uppdatera firmware så att allt är redo sen.

Tycker att inställningsmöjligheterna är riktigt goda. Det enda som är lite synd är att lägsta högpass är 20Hz. Så det får jag köra utan.

Samma sak gäller peq:n, 20Hz som lägsta ingreppsfrekvens. Nu gör inte det något för min del då jag inte har problem under 25Hz.

I övrigt så lever den om för mycket för att ha i samma rum som man ska spela i. Antingen får man byta fläktar eller göra som jag, ställa den i ett annat rum.

Vilken branthet har peq: en ?

Kan du tex plussa på med 4 db vid 24 hz, ta ned en rumsresonans vid 60 hz med minus 5 db, och dra ned nivån med 10 db vid 20 hz för att minska konrörelserna ?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-21 13:22

Ska kolla upp det!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-21 16:09

boom skrev:
Johannes skrev:Verkligen. Är nyfiken på denna dayton. Är själv sugen på bygga sluten med 1 Dayton.

Blir dubbel post ibland..

Jodå låter den bra och ts är nöjd så kanske. Är lite skraj för stora element om dom blir sega. Vill ha en musikalisk sub i förstahand. Då är väl sluten bra men hur blir en stor 15"

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-10-21 16:16

Stort element medför inte att den blir seg. Det är en myt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-21 16:18

Komorok skrev:Stort element medför inte att den blir seg. Det är en myt.

+1

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-21 16:19

Jasså . Tycker att step response brukar se tröttare ut med just 15" eller framför allt svårare att få tight. .men det kanske är nåt annat som styr detta. ?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-10-21 16:23

Har du lust att visa några grafer så jag får se några exempel och vilka element det är? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-21 16:24

Motorn kan ju vara underdimensionerad för membranets tyngd antar jag, men ett korrekt designat element på 15" kan låta mycket musikaliskt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-21 16:36

Johannes skrev:Jasså . Tycker att step response brukar se tröttare ut med just 15" eller framför allt svårare att få tight. .men det kanske är nåt annat som styr detta. ?
Dom ska ju delas, så det blir i alla fall andra element i systemet som hanterar detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-21 17:05

Johannes skrev:Jasså . Tycker att step response brukar se tröttare ut med just 15" eller framför allt svårare att få tight. .men det kanske är nåt annat som styr detta. ?
Det går att göra saker dåligt, och det går att göra saker bra.

Jag har lyssnat på system med 15"-are delade bra mycket högre än man normalt ser utan minsta problem.

Ibland när man kommer till det här forumet får man lära sig att olära sig saker :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-10-21 17:08

Åhnej, inte ännu en diskussion om "snabb bas" *ghtyjmjmhg* (smashar pannan i tangenbordet)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-21 17:12

Det hoppas jag verkligen inte :P
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-21 18:06

Okej. Vad bra. Skall bli intressant vad ts säger om hans konstruktion när den är klar.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-21 18:11

paa skrev:
Dom ska ju delas, så det blir i alla fall andra element i systemet som hanterar detta.

Fattar inte riktigt hur du menar.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-21 18:26

Richard skrev:
JonasW skrev:Startade upp steget på skrivbordet & passade på att uppdatera firmware så att allt är redo sen.

Kan du tex plussa på med 4 db vid 24 hz, ta ned en rumsresonans vid 60 hz med minus 5 db, och dra ned nivån med 10 db vid 20 hz för att minska konrörelserna ?

Duger detta?

Säg till om du vill att jag ska testa annorlunda/något mer så kanske jag har tid att fixa det.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-21 20:35

Helt fantastiskt JonasW !

Tack ! Jag beställer en inuke 3000 dsp imorgon.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-21 20:44

Johannes skrev:
boom skrev:

Jodå låter den bra och ts är nöjd så kanske. Är lite skraj för stora element om dom blir sega. Vill ha en musikalisk sub i förstahand. Då är väl sluten bra men hur blir en stor 15"

Du har rätt i att en hel del 15 - tummare är underdimensionerade och därmed ibland upplevs som transientslöa. Ett exempel på " transientsnabba " 15 - tummare är tex jbl: s dyra serie med löselement. Ett jäkla tryck och kraft i transienterna. Likaså naims DBL serie med ett stort transientsnabbt 15- tumselement. Men här handlar det om element för 4000:- .

Ibland kanske man söker så stora element man kan för pengarna. Det finns ingen fri lunch så en bra 15- tummare är i regel kostsammare än en bra
12:a. 12:orna säljs ofta i större serier och blir därmed mera prisvärda.

..sedan är det kanske en nackdel med dubbelt så stor låda med 15- tummaren för att gå lika djupt som 12: an.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-21 20:50

JonasW skrev:

Jag har möjlighet att placera slutsteget i en stereobänk med stängd dörr.
Anser du att fläktljudet då är såpass lågt att det inte stör då ?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-21 20:58

Richard skrev:Jag har möjlighet att placera slutsteget i en stereobänk med stängd dörr.
Anser du att fläktljudet då är såpass lågt att det inte stör då ?

Som det låter nu (utan belastning) så räcker det säkert med en stereobänk. Däremot så vet jag ju inte om fläktljudet skenar iväg när det belastas hårt.

Så det är svårt att säga i dagsläget tyvärr.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-21 21:06

Richard skrev:
Johannes skrev:
boom skrev:

Du har rätt i att en hel del 15 - tummare är underdimensionerade och därmed ibland upplevs som transientslöa. Ett exempel på " transientsnabba " 15 - tummare är tex jbl: s dyra serie med löselement. Ett jäkla tryck och kraft i transienterna. Likaså naims DBL serie med ett stort transientsnabbt 15- tumselement. Men här handlar det om element för 4000:- .

Ibland kanske man söker så stora element man kan för pengarna. Det finns ingen fri lunch så en bra 15- tummare är i regel kostsammare än en bra
12:a. 12:orna säljs ofta i större serier och blir därmed mera prisvärda.

..sedan är det kanske en nackdel med dubbelt så stor låda med 15- tummaren för att gå lika djupt som 12: an.

Du har inte funderat att rummet kan ställa till det
Och du menar på fulla allvar att en 12a går djupare än en 15?.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-21 21:17

Visst kan rummet ställa till det. Ibland illa.

En 15: tummare med samma lådvolym som en 12 går ofta mindre djupt i basen .

...men olika element behöver ju olika stora lådor för att gå djupt, det har du rätt i. Ett riktigt bra 12 element kanske inte behöver så stor lådvolym för att spela bättre lågbas än ett billigare element i en större låda.

Så jag var kanske väl generell ...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-21 21:25

JonasW skrev:
Richard skrev:

Duger detta?

Säg till om du vill att jag ska testa annorlunda/något mer så kanske jag har tid att fixa det.

Hade nog körd med en minidsp i stället.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-22 05:13

Får se, duger DSP:n så kör jag med den. Skulle jag trots allt sakna något så är det ju inte hela världen att köpa en MiniDSP.

Jag gav 700kr mer för denna med EQ, inte så farligt dyrt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-22 17:06

JonasW skrev:Får se, duger DSP:n så kör jag med den. Skulle jag trots allt sakna något så är det ju inte hela världen att köpa en MiniDSP.

Jag gav 700kr mer för denna med EQ, inte så farligt dyrt.

Det är detta som är intressant, ju ! :wink:

Det blir ju smidigt om man slipper en massa minidsp- burkar och dyl.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-22 20:31

Absolut! Funkar detta bra så är jag lycklig :)

En grej mindre som kan ställa till det ;)

Återgå till DIY-forum