Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:2 stycken LMS ULTRA i typ 200 liters lådor. Ett behringer EP4000 per styck som drivning. Minidsp för EQ.
Runt 20k för allt.
AndersD skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:2 stycken LMS ULTRA i typ 200 liters lådor. Ett behringer EP4000 per styck som drivning. Minidsp för EQ.
Runt 20k för allt.
Fint litet kit du snickrat ihop där Steveo!
Faktiskts egna "survival kit"

steveo1234 skrev:2 stycken LMS ULTRA i typ 200 liters lådor. Ett behringer EP4000 per styck som drivning. Minidsp för EQ.
Runt 20k för allt.
NiklasF skrev:Glömt att fråga detta innan, det är inte så att du kör med lägsta tuningen?
Om inte, så lär subben stå i en "nolla" om du nu inte kör den en bra bit över vad han som mixat filmen har tänkt sig.
NiklasF skrev:Då måste den stå helt ur fas, du bottnar inte en inkalibrerad pb13u annars.
Om det nu inte är + 10 på volumen du tittar på film.
Eller ja självklart beror det på rummet med, men om det nu inte är överdrivet stort så skall det inte vara några problem för den.
JonasW skrev:Funderar på om jag ska ersätta min SVS PB13-Ultra med 2st DIY-byggen, alternativet är att köpa en till PB13-Ultra. Behöver med output i lägre frekvenser då jag ligger väldigt nära gränsen för att bottna den vid filmtittande.
PB13 klarar vid frifältsmätningar runt 102dB vid 15Hz, 108 vid 20Hz & 112 vid 25Hz som utgångspunkt. Behöver minst det, gärna mer och till samma låga dist som SVS ger.
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -tune.html
PB13 ligger på ~200 liter i volym om jag räknat rätt. Jag rymmer 2st sådana lådor, men kan de vara lite mindre så gör det inte ont.
OM det nu blir att bygga, så funderade jag på ett Inuke 6000-steg. Ger 2x1080W rms och kostar runt 3500:- inkl frakt om jag minns rätt.
Då är jag beredd att lägga runt 8-8500:- på element. Sen saknas bara lådor, dämpmaterial och terminaler då.
Tacksam för alla tips & tankar ni kan ha runt detta.
/Jonas
JonasW skrev:NiklasF skrev:Då måste den stå helt ur fas, du bottnar inte en inkalibrerad pb13u annars.
Om det nu inte är + 10 på volumen du tittar på film.
Eller ja självklart beror det på rummet med, men om det nu inte är överdrivet stort så skall det inte vara några problem för den.
Ur fas har jag svårt att tänka mig att den står, Audessy XT32 borde göra ett bra jobb där.
Rummet är på 21m2 och av betong.
Problemen kom/blev _mycket_ större när jag hade akustikbehandlat rummet. Nu när jag inte har i princip någon sorts peak alls & korta decaytider, så verkar det som att man måste höja upp subben mer för att få en neutral frekvensgång = den bottnar tidigare.
Lyssnar på strax under referensvolym på Onkyon med mina hyffsat lättdrivna Audiovector när jag ser film. Då spelar nog frontsystemet hyffsat högt och är det då en rejäl peak i basområdet, som samtidigt går lågt, då är det nog inte omöjligt att man sniffar på de dryga 100dB som den klarar i 15Hz eller hur?

JonasW skrev:Jag har fått dessa element rekommenderade för mig, dock med 2st element per låda och driva dessa som 8 ohms last.
Vill dock kolla runt lite för att se vilka alternativ som finns. Det är dock slutet som gäller om det nu blir att bygga. Svårare att göra fel
DQ-20 skrev:Du kan bygga fyra lådor på 125 liter istället för två lådor på 250 liter och seriekoppla dem två och två. Då får du samma last som i ditt exempel ovan men större frihet att placera dem - 250-literslådor är jävligt otympliga. Har du ett steg som är lastokänsligt och har fungerande skyddskretsar kan du prova med att parallellkoppla dem, två element per kanal.
NiklasF skrev:Men du tar ju bort möjligheten att spela ner dit du vill nu nästan, om du stämmer av den så kan ju subben spela dom frekvenserna.
Har du testat?
Subben bottnar inte utav 50hz, då får du fanimig spela.
JonasW skrev:PB13 klarar vid frifältsmätningar runt 102dB vid 15Hz, 108 vid 20Hz & 112 vid 25Hz som utgångspunkt.
JonasW skrev:http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/8150-svs-pb13-ultra-20-hz-tune.html
JonasW skrev:steveo1234 skrev:2 stycken LMS ULTRA i typ 200 liters lådor. Ett behringer EP4000 per styck som drivning. Minidsp för EQ.
Runt 20k för allt.
Jo, hade jag haft dom pengarna så hade jag inte funderat så mycket. Men nu låg budgeten på 12k inkl steg. Därav 3.5k för steget samt 8.5k för elementen inkl frakt & moms osv.NiklasF skrev:Glömt att fråga detta innan, det är inte så att du kör med lägsta tuningen?
Om inte, så lär subben stå i en "nolla" om du nu inte kör den en bra bit över vad han som mixat filmen har tänkt sig.
Jag kör den med 20Hz tunen, alltså inga pluggar. Den står 30cm från främre vägg och ca: 0.6m in från sidoväggen pga att utreglingen & front bygger en halvmeter.
Har kalibrerat in systemet och verifierat med REW. Har inte boostat i basområdet som det ser ut idag. Så den körs helt "neutral" om man säger så.
JonasW skrev:Absolut är det smidigare med 4st små, men jag fick tipset om en låda på dryga 120liter med 2 dayton i?
JonasW skrev:Jag har ju iof fått mig en mindre "spricka" ut till nästa rum då jag behandlade rummet. Jag tog nämligen bort ett dörrfoder, så det är en del luft som kan smita ut mellan betongväggen och dörrkarmen på ena sidan dörren.
Kanske kan påverka en del, men så mycket tryck lär man väl inte tappa?
DQ-20 skrev:JonasW skrev:Jag har ju iof fått mig en mindre "spricka" ut till nästa rum då jag behandlade rummet. Jag tog nämligen bort ett dörrfoder, så det är en del luft som kan smita ut mellan betongväggen och dörrkarmen på ena sidan dörren.
TÄTA! Det gör mer än vad man kan tro, isynnerhet för ljudläckage. Verkligen. Fogskummet är din vän. Eller ovän, beroende på hur mycket du "duttar" i. Men jag tycker det hör till "99 saker du måste göra innan du dör" att lägga in för mycket fogskum runt en dörr och se hur vilket jäkla tryck det blir när det sväller. Det är nästan värt allt spättandet. Glöm inte att du bör befinna dig på rätt sida dörren, dvs. är kök, toalett och verktyglåda befinner sig...
/DQ-20
bakerman22 skrev:DQ-20 skrev:
LMS 5400 Ultra är för övrigt bara skit. Inget att ha. Placebo.
/DQ-20
Utveckla gärna.
Glebster skrev:DQ-20 skrev:JonasW skrev:Jag har ju iof fått mig en mindre "spricka" ut till nästa rum då jag behandlade rummet. Jag tog nämligen bort ett dörrfoder, så det är en del luft som kan smita ut mellan betongväggen och dörrkarmen på ena sidan dörren.
TÄTA! Det gör mer än vad man kan tro, isynnerhet för ljudläckage. Verkligen. Fogskummet är din vän. Eller ovän, beroende på hur mycket du "duttar" i. Men jag tycker det hör till "99 saker du måste göra innan du dör" att lägga in för mycket fogskum runt en dörr och se hur vilket jäkla tryck det blir när det sväller. Det är nästan värt allt spättandet. Glöm inte att du bör befinna dig på rätt sida dörren, dvs. är kök, toalett och verktyglåda befinner sig...
/DQ-20
Hahaha, delar din åsikt! Ta ett nytt fönster också när du ändå håller på så får du lära dig hur man målar om nya fönsterbågar efter att ha pillat bort överflödigt skum och sandpapprat...
DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:DQ-20 skrev:
/DQ-20
Utveckla gärna.
Då börja du bara grina!![]()
/DQ-20
jonasp skrev:DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:DQ-20 skrev:
/DQ-20
Utveckla gärna.
Då börja du bara grina!![]()
/DQ-20
Pfft. Har man sagt A får man vackert berätta B.
MagnusÖstberg skrev:Är det omröstning du vill ha?
Jag tror på DQ20 och 4x125 literslådor.
JonasW skrev:Ni får gärna ta detta i en annan tråd. Konkreta tips på slutna subbar som de ovan (Dayton & LMS) tar jag gärna dock
Empa skrev:Spännande, hur mycket räknar du på att de kostar att ta hem till Sverige?
Ang. storlek på hålet så borde det stå i något dokument på deras hemsida tycker man
JonasW skrev:Empa skrev:Spännande, hur mycket räknar du på att de kostar att ta hem till Sverige?
Ang. storlek på hålet så borde det stå i något dokument på deras hemsida tycker man
Räknar nånstans runt 9-10k hemma? 860$, kanske räknar högt... Men hellre det!
På hemsidan står det, cutout 14". Borde väl bli 35,56cm (räknade på 14x2.54). Är det tillräcklig precision eller bör man göra det lite lite större?
http://tcsounds.com/product/drivers/lms-r-driver/
Total bredd 39,6cm. Ett lådmått skulle ju kunna vara 50B*50H*60D = 150 liter yttermått, minus element, stagning, mdf:ens tjocklek osv så hamnar man ju en bit över 100 liter tippar jag på?
JonasW skrev:Empa skrev:Spännande, hur mycket räknar du på att de kostar att ta hem till Sverige?
Räknar nånstans runt 9-10k hemma? 860$, kanske räknar högt... Men hellre det!
På hemsidan står det, cutout 14". Borde väl bli 35,56cm (räknade på 14x2.54). Är det tillräcklig precision eller bör man göra det lite lite större?
http://tcsounds.com/product/drivers/lms-r-driver/
Total bredd 39,6cm. Ett lådmått skulle ju kunna vara 50B*50H*60D = 150 liter yttermått, minus element, stagning, mdf:ens tjocklek osv så hamnar man ju en bit över 100 liter tippar jag på?
JonasW skrev:
1. Ska jag göra hålet för elementet så nära 356.1mm i diameter som möjligt, eller vill man ha några mm spelrum?
2. Fungerar det med min idé om en "flagga" som bakermans i mitten, med ett stag från det och bakåt i lådan tillsammans med dubbla skivor MDF fram?
bakerman22 skrev:Hur många dB blir det internt för en LMS 5400 i 150 liter i så fall ?![]()
Enligt dej funkar det ju ypperligt, och skulle tom funka i 75 liter.
boom skrev:bakerman22 skrev:Hur många dB blir det internt för en LMS 5400 i 150 liter i så fall ?![]()
Enligt dej funkar det ju ypperligt, och skulle tom funka i 75 liter.
kör du ditt förslag så kan han använda 200watt innan det blir låddist.
Och med mitt förslag så kan han gå fullt ut vad elementet tål och ändå ha marginal på ca4dB innan låddist.
70 volt kan man använda på 150 liters volym till 5400 innan låddist
50volt till 75 liter .
bakerman22 skrev:Aerob skrev:Ca. 25kg/m³ stenull brukar rekommenderas...
Var brukar det rekommenderas ?
IÖ skrev:Inga av Ino Audios högtalarsystem säljs idag utan dämpmaterial.
För den som bygger sig egna högtalare kan jag dock rekommendera att antingen 15 kg/m³ glasull eller också 25 kg/m³ stenull användas. Jag föredrar personligen det sistnämnda – stenullen. Primärt av hanteringstekniska skäl. Min favorit är en kvalitet som heter UNS39 från PAROC (säjs på COOP). Den har för ändamålet perfekta egenskaper och ligger på precis 25 kg/m³ i densitet.
Jag brukar dimensionera dämpningen så att den går att realisera med 45 mm tjocka skivor. Tre olika varubeteckningar från PAROC går då att använda, nämligen 1350-00, 1373-00 och 1380-00. De finns allihop i 45 mm tjocklek, det är bara skivstorlekarna som skiljer sig. Detta dämpmaterial är även lämpligt för akustik-byggen, även om det ofta krävs tyngre kvaliteter för att uppnå optimalt resultat.
JonasW skrev:På COOP, det var det värsta... aldrig sett isolering där.
Finns det fler alternativ så nämn gärna dessa, så får jag se vad som kan hittas i Umeå rätt usla utbud

adzer skrev:bakerman22 skrev:Aerob skrev:Ca. 25kg/m³ stenull brukar rekommenderas...
Var brukar det rekommenderas ?
Öhman.IÖ skrev:Inga av Ino Audios högtalarsystem säljs idag utan dämpmaterial.
För den som bygger sig egna högtalare kan jag dock rekommendera att antingen 15 kg/m³ glasull eller också 25 kg/m³ stenull användas. Jag föredrar personligen det sistnämnda – stenullen. Primärt av hanteringstekniska skäl. Min favorit är en kvalitet som heter UNS39 från PAROC (säjs på COOP). Den har för ändamålet perfekta egenskaper och ligger på precis 25 kg/m³ i densitet.
Jag brukar dimensionera dämpningen så att den går att realisera med 45 mm tjocka skivor. Tre olika varubeteckningar från PAROC går då att använda, nämligen 1350-00, 1373-00 och 1380-00. De finns allihop i 45 mm tjocklek, det är bara skivstorlekarna som skiljer sig. Detta dämpmaterial är även lämpligt för akustik-byggen, även om det ofta krävs tyngre kvaliteter för att uppnå optimalt resultat.
JonasW skrev:På COOP, det var det värsta... aldrig sett isolering där.
Finns det fler alternativ så nämn gärna dessa, så får jag se vad som kan hittas i Umeå rätt usla utbud
bakerman22 skrev:Ja. Det har jag läst. Jag trodde att "brukar rekommenderas" var bredare än en åsikt.
adzer skrev:bakerman22 skrev:Ja. Det har jag läst. Jag trodde att "brukar rekommenderas" var bredare än en åsikt.
Ahh du menar så. Antar att det är Ino-folk som spritt det vidare som åsyftas.
Utanför Ino sfären rekommenderas säkerligen allt möjligt.
Nettovolym är volym+stag+element, och mycket dämpning.JonasW skrev:Okej, men då skulle ju 52x52x64 bli rätt sjyst då, 130 liter nettovolym innan element och stag? Någon cm till spelar ju inte någon större roll heller.
Men när det gäller stag då, jag gör hellre rätt på första försöket än att behöva slakta en låda.... Räcker det med en "flagga" 29cm bak i lådan och sen ett till stag från mitten av den till baksidan?
Då sitter flaggan mitt i lådan och det lämnar ca: 8cm från elementet till flaggan.
Som sagt, har aldrig byggt en högtalare
MagnusÖstberg skrev:Nettovolym är volym+stag+element, och mycket dämpning.JonasW skrev:Okej, men då skulle ju 52x52x64 bli rätt sjyst då, 130 liter nettovolym innan element och stag? Någon cm till spelar ju inte någon större roll heller.
Men när det gäller stag då, jag gör hellre rätt på första försöket än att behöva slakta en låda.... Räcker det med en "flagga" 29cm bak i lådan och sen ett till stag från mitten av den till baksidan?
Då sitter flaggan mitt i lådan och det lämnar ca: 8cm från elementet till flaggan.
Lådan bör alltså vara större.
JonasW skrev:Precis, så tolkade jag det. Jag har tolkat lådvolym som innervolymen minus stag & element.
adzer skrev:125l fulltknökat med isotermiskt material ser ok ut även om jag skulle vilja ha 15l till.
bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Nettovolym är volym+stag+element, och mycket dämpning.JonasW skrev:Okej, men då skulle ju 52x52x64 bli rätt sjyst då, 130 liter nettovolym innan element och stag? Någon cm till spelar ju inte någon större roll heller.
Lådan bör alltså vara större.
När du skriver så där så kan det lätt misstolkas som att dämpmaterialet stjäl lådvolym...
DQ-20 skrev:adzer skrev:125l fulltknökat med isotermiskt material ser ok ut även om jag skulle vilja ha 15l till.
Vad sätter du för q-värde för lådan (jag förutsätter att du kör med Basta!)
Undrar,
DQ-20
adzer skrev:DQ-20 skrev:adzer skrev:125l fulltknökat med isotermiskt material ser ok ut även om jag skulle vilja ha 15l till.
Vad sätter du för q-värde för lådan (jag förutsätter att du kör med Basta!)
Undrar,
DQ-20
Är det "Qb"/"Q of box" du syftar på eller det resulterande Q-värdet på lådan/"Q in closed box"?
DQ-20 skrev:Qb. Alltså INTE elementets q-värde i låda utan inversen på lådans dämpning.
DQ-20
adzer skrev:DQ-20 skrev:Qb. Alltså INTE elementets q-värde i låda utan inversen på lådans dämpning.
DQ-20
Jag har låtit den stå kvar på 20 som är standard för jag har ingen info om hur olika dämpningar påverkar det värdet.
Aerob skrev:adzer skrev:bakerman22 skrev:Ja. Det har jag läst. Jag trodde att "brukar rekommenderas" var bredare än en åsikt.
Ahh du menar så. Antar att det är Ino-folk som spritt det vidare som åsyftas.
Utanför Ino sfären rekommenderas säkerligen allt möjligt.
Absolut! Allt från kuddar till täckfoder till ingenting, och allt där emellan också!
Här är andra alternativ som passar in på IÖ's rekommendation:
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20984
http://guiden.rockwool.se/produkter/byg ... elskiva-40
Aerob skrev:Tänkte bara tipsa om Mach5 UXL-18 som du får för ungefär samma pris. Jag skulle i så fall maila tillverkaren och kolla vad det skulle kosta att skicka två stycken för jag misstänker att det inte blir riktigt så dyrt som det uppges på hemsidan. Hittar du någon mer som är intresserad i ditt närområde så tror jag även att det ges rabatt vid köp om fyra, samt att frakten blir ytterligare lite billigare.
http://www.istonline.ca/mach5_uxl_18.html
JonasW skrev:Edit: De ovan blir för dyra. Strax under 12k med frakt tull & moms.
Är det tillbaka till Dayton som gäller då? Vill som sagt kunna spela högt & lågt, utan att behöva 4 lådor till att börja med. Vill gärna börja med 2 och ev kunna bygga ut med 2 till i framtiden om man skulle få ork.
Aerob skrev:Aerob skrev:Tänkte bara tipsa om Mach5 UXL-18 som du får för ungefär samma pris. Jag skulle i så fall maila tillverkaren och kolla vad det skulle kosta att skicka två stycken för jag misstänker att det inte blir riktigt så dyrt som det uppges på hemsidan. Hittar du någon mer som är intresserad i ditt närområde så tror jag även att det ges rabatt vid köp om fyra, samt att frakten blir ytterligare lite billigare.
http://www.istonline.ca/mach5_uxl_18.html
DQ-20 skrev:JonasW skrev:Edit: De ovan blir för dyra. Strax under 12k med frakt tull & moms.
Är det tillbaka till Dayton som gäller då? Vill som sagt kunna spela högt & lågt, utan att behöva 4 lådor till att börja med. Vill gärna börja med 2 och ev kunna bygga ut med 2 till i framtiden om man skulle få ork.
Jag vill försiktigt undra varför du inte vill ha fyra lådor från början. Jag ifrågasätter dock inte ditt beslut på något sätt.
/DQ-20
JonasW skrev:DQ-20 skrev:JonasW skrev:Edit: De ovan blir för dyra. Strax under 12k med frakt tull & moms.
Jag vill försiktigt undra varför du inte vill ha fyra lådor från början. Jag ifrågasätter dock inte ditt beslut på något sätt.
/DQ-20
Fråga på, ingen fara
Varför jag bara vill börja med 2st, är för att det är ont om utrymme efter akustikbehandlingen. Därför så vill jag börja med 2st lådor som ger mig det jag behöver.
Vill jag då få än mer headroom i basanläggningen (eller andra akustiska fördelar), så kan jag rymma 2 till.
Bygger jag 4 lådor nu med den budget jag har, så får jag säkert samma kapacitet som 2 värre lådor, men jag tappar möjigheten att skaffa mer kapacitet senare då det är slut på plats.
Funderar på om jag skulle kunna ta bort bänken där fram där centern står och istället bygga 2st lådor på 1m bredd och 44cm höjd, djup beroende på volymen som skulle behövas.
Då rymmer jag 2st Dayton 15" i varje låda och ställer bara centern ovanpå dessa istället.
JonasW skrev:Blir nog lättast att länka till min medlemstråd. Har nog ingen uppdaterat bild på fronten idag, men frontarna står alldeles intill de utreglade sidoväggarna samt kloss mot utreglingen på främre väggarna.
Alltså i hörnen av utreglingen. Det är begränsat med plats även där. Duken är ~240cm bred så jag kan inte flytta in frontarna mycket mer om jag så ville.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=50405
Komorok skrev:Vore intressant på distmätningar på båda. Jag tänker bara på att det är fokus på pumpförmåga nu. Kan det finnas andra egenskaper som är viktiga?
adzer skrev:Vill du ha "djup", vilket jag antar är låg undre gränsfrekvens så kräver i princip alla slutna lådor någon form av aktiv kompensering. Tex en linkwitz tranform. Då är det väldigt bra att ha den extra kapaciteten.
DQ-20 skrev:Daytonelementet har enligt databladet förutsättningar för att fungera utan eq i ett så pass litet rum och styvt rum tack vare tillräckligt låg kvot mellan Fs och Qt.
/DQ-20
JonasW skrev:Yep, 4 sådana.
Komorok förespråkar dock L26ROY. Dessa är rätt dyra, 10k för 4st 12".
Spelar 4st L26ROY som 4st HF gällande spl & djup? Nu är jag nära att beställa 4st HF, men jag kollar gärna på ett alternativ till om det kan tänkas vara lika bra/bättre.
adzer skrev:DQ-20 skrev:Daytonelementet har enligt databladet förutsättningar för att fungera utan eq i ett så pass litet rum och styvt rum tack vare tillräckligt låg kvot mellan Fs och Qt.
/DQ-20
De är ju smakfråga. Jag tycker inte 20-25Hz f3 är så skoj om man har flertalet stora slutna baslådor så jag förespråkar aktiv kompensering, men jag har en kompis som kör dem utan och han är nöjd.
DQ-20 skrev:adzer skrev:DQ-20 skrev:Daytonelementet har enligt databladet förutsättningar för att fungera utan eq i ett så pass litet rum och styvt rum tack vare tillräckligt låg kvot mellan Fs och Qt.
/DQ-20
De är ju smakfråga. Jag tycker inte 20-25Hz f3 är så skoj om man har flertalet stora slutna baslådor så jag förespråkar aktiv kompensering, men jag har en kompis som kör dem utan och han är nöjd.
Visst är det en smakfråga, men inte bara. Om man tittar på Dayton-elementets kvot mellan Fs och Qt så ligger det mycket nära NHT 1259. Det gör inte Seas ROY. Har man bestämt sig för att använda EQ så har man ju större frihetsgrad att både att anpassa tonkurva och välja element. Eller snarare, man kanske till och med bör använda andra element om de ska ha någon emk-kontroll kvar i det lägsta registret.
adzer skrev:Jag menade inte att det var en smakfråga vilken av elementen som passade bäst(vilket det också är) utan att det var en smakfråga om Dayton räcker utan kompensering. Då jag hört dessa element både med och utan kompensering så säger jag att jag iaf vill ha kompensering i de flesta rum. Har du ett rum med extremt stöd i lägre frekvenser så kanske det inte behövs, men i ett "vanligt" rum skulle iaf jag vilja höja lite.
sebatlh skrev:adzer skrev:Om man inte har massor med kapacitet då. Jag kan köra fullt utstyrda 10Hz sinus på ref nivå utan problem trots LT
Du har för klen förstärkare bara
JonasW skrev:Gör jag 2st lådor med måtten 100cmx44x66.6 så borde den interna lådvolymen bli ~228liter innan stag & element. Så kanske 210 liter efter? Räknar fortfarande på 22mm mdf med dubbla skivor fram.
JonasW skrev:Gör det av sig mycket om jag går upp några liter till? räknar med att fylla kanske 50% av lådan med dämpmaterial. De kan inte göras mycket bredare eller högre, men djupet går ju att förlänga.
JonasW skrev:Är det en nackdel att köra 2 element i samma låda, förrutom det solklara att lådorna blir stora & tunga? Det tar ju mer utrymme att bygga 4st separata med samma sammanlagda interna volym pga fler lådsidor.
JonasW skrev:Är jag optimist om jag försöker fylla lådorna efter limningen?
JonasW skrev:Men när det gäller dämpningen. Jag tänkte köra på Flexibatt från K-Rauta. Kan fibrer som flyger runt skada elementet på något vis eller är det bara att se till så att elementet har fritt runtom så man inte täpper för ventilationen?
Jag behöver inte sätta akustiskt tyg eller dylikt som avgränsar stenullen från elementet?
Empa skrev:JonasW skrev:Fick idag tag på 4 Dayton Audio HF 15" element efter mycket om & men.
Köpte du dom från Ebay?
KarlXII skrev:1800 spänn för 4 plus ev tullåmåms. Löjligt billigt och mycket fös för pengarna.
KÖP!
JonasW skrev:Parts-express skulle ha 500$ i frakt, blir väl i runda slängar 4500:- inkl moms & tull bara för frakten då.
Jag köpte från intertechnik.de eller hur de stavade. 8700:- inkl frakt. Hemleverans på 3 dagar. Kartongerna är i nyskick!
Skulle inte beställa från staterna då, blir troligen både dyrare, tar längre tid samt krångligare om något går sönder.
bomellberg skrev:Empa skrev:JonasW skrev:Fick idag tag på 4 Dayton Audio HF 15" element efter mycket om & men.
Köpte du dom från Ebay?
Bumpar lite. Är lite sugen själv.
JonasW skrev:Parts-express skulle ha 500$ i frakt, blir väl i runda slängar 4500:- inkl moms & tull bara för frakten då.
JonasW skrev:Jag har snabbkikat på nätet bara och tycker DSP:n ser riktigt fin ut. 8 filterpunkter ska nog räcka en bit.
Spacebug skrev:Elfsberg skrev:Det är uppdaterat nu. 10 Hz gäller.
Verkligen?
Kan du säga vilken uppdatering det gäller?
Senaste remote connect software jag hittar är v1.1, där får jag fortfarande 20hz som lägsta frekvens för eq och filter...
JonasW skrev:Startade upp steget på skrivbordet & passade på att uppdatera firmware så att allt är redo sen.
Tycker att inställningsmöjligheterna är riktigt goda. Det enda som är lite synd är att lägsta högpass är 20Hz. Så det får jag köra utan.
Samma sak gäller peq:n, 20Hz som lägsta ingreppsfrekvens. Nu gör inte det något för min del då jag inte har problem under 25Hz.
I övrigt så lever den om för mycket för att ha i samma rum som man ska spela i. Antingen får man byta fläktar eller göra som jag, ställa den i ett annat rum.
boom skrev:Johannes skrev:Verkligen. Är nyfiken på denna dayton. Är själv sugen på bygga sluten med 1 Dayton.
Det är väl bara att bygga.
Dom ska ju delas, så det blir i alla fall andra element i systemet som hanterar detta.Johannes skrev:Jasså . Tycker att step response brukar se tröttare ut med just 15" eller framför allt svårare att få tight. .men det kanske är nåt annat som styr detta. ?
Det går att göra saker dåligt, och det går att göra saker bra.Johannes skrev:Jasså . Tycker att step response brukar se tröttare ut med just 15" eller framför allt svårare att få tight. .men det kanske är nåt annat som styr detta. ?
paa skrev:Dom ska ju delas, så det blir i alla fall andra element i systemet som hanterar detta.Johannes skrev:Jasså . Tycker att step response brukar se tröttare ut med just 15" eller framför allt svårare att få tight. .men det kanske är nåt annat som styr detta. ?
Richard skrev:JonasW skrev:Startade upp steget på skrivbordet & passade på att uppdatera firmware så att allt är redo sen.
Tycker att inställningsmöjligheterna är riktigt goda. Det enda som är lite synd är att lägsta högpass är 20Hz. Så det får jag köra utan.
Samma sak gäller peq:n, 20Hz som lägsta ingreppsfrekvens. Nu gör inte det något för min del då jag inte har problem under 25Hz.
I övrigt så lever den om för mycket för att ha i samma rum som man ska spela i. Antingen får man byta fläktar eller göra som jag, ställa den i ett annat rum.
Vilken branthet har peq: en ?
Kan du tex plussa på med 4 db vid 24 hz, ta ned en rumsresonans vid 60 hz med minus 5 db, och dra ned nivån med 10 db vid 20 hz för att minska konrörelserna ?

Johannes skrev:boom skrev:Johannes skrev:Verkligen. Är nyfiken på denna dayton. Är själv sugen på bygga sluten med 1 Dayton.
Blir dubbel post ibland..
Jodå låter den bra och ts är nöjd så kanske. Är lite skraj för stora element om dom blir sega. Vill ha en musikalisk sub i förstahand. Då är väl sluten bra men hur blir en stor 15"
JonasW skrev:
Richard skrev:Jag har möjlighet att placera slutsteget i en stereobänk med stängd dörr.
Anser du att fläktljudet då är såpass lågt att det inte stör då ?
Richard skrev:Johannes skrev:boom skrev:Johannes skrev:Verkligen. Är nyfiken på denna dayton. Är själv sugen på bygga sluten med 1 Dayton.
Blir dubbel post ibland..
Jodå låter den bra och ts är nöjd så kanske. Är lite skraj för stora element om dom blir sega. Vill ha en musikalisk sub i förstahand. Då är väl sluten bra men hur blir en stor 15"
Du har rätt i att en hel del 15 - tummare är underdimensionerade och därmed ibland upplevs som transientslöa. Ett exempel på " transientsnabba " 15 - tummare är tex jbl: s dyra serie med löselement. Ett jäkla tryck och kraft i transienterna. Likaså naims DBL serie med ett stort transientsnabbt 15- tumselement. Men här handlar det om element för 4000:- .
Ibland kanske man söker så stora element man kan för pengarna. Det finns ingen fri lunch så en bra 15- tummare är i regel kostsammare än en bra
12:a. 12:orna säljs ofta i större serier och blir därmed mera prisvärda.
..sedan är det kanske en nackdel med dubbelt så stor låda med 15- tummaren för att gå lika djupt som 12: an.
JonasW skrev:Richard skrev:JonasW skrev:Startade upp steget på skrivbordet & passade på att uppdatera firmware så att allt är redo sen.
Vilken branthet har peq: en ?
Kan du tex plussa på med 4 db vid 24 hz, ta ned en rumsresonans vid 60 hz med minus 5 db, och dra ned nivån med 10 db vid 20 hz för att minska konrörelserna ?
Duger detta?
Säg till om du vill att jag ska testa annorlunda/något mer så kanske jag har tid att fixa det.
JonasW skrev:Får se, duger DSP:n så kör jag med den. Skulle jag trots allt sakna något så är det ju inte hela världen att köpa en MiniDSP.
Jag gav 700kr mer för denna med EQ, inte så farligt dyrt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster