Zartoks Surroundprojekt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Zartoks Surroundprojekt!

Inläggav zartok » 2013-12-13 11:13

Ohoy!
Medans jag inväntar att få lyssna på frontar för att sedan bestämma mig för att bygga sådana (väntar både på seoshorn och beymor) så tänkte jag att jag hade kunnat börja fila på ett annat projekt, egna surrar!

Jag har tidigare fått köpa surrar av jonas här på forumet och dom fungerar skitbra. Dock så vill jag ha fler så att jag kan använda mig av jonas till front och back high.

Grundtanken följer herr öhmans tankegångar om många surrar. Samtidigt så gör jag gärna något lite eget också.

Så enkelt som möjligt är min melodi då jag inte kan börja att göra delningsfilter pga ren inkompetens. EtT fullrangeelement med andra ord.

Dock så börade jag i vanlig ordning att fundera... vad händer om jag har mer än ett element i mina surrar? Vad sägs om två, eller tre st? Tanken föds ur att diffusera ljudbilden.

Antal då? Fungerar fyra per surrkanal och två per surr back-kanal? Gör det det så är jag gärna inne på det.

Elementet är nästa steg. Ett bredbandselement som kan spela från 100 eller 120 typ. Möjligen lite lite högre, men ogärna över 160. Jag spånade på parts express och fann bland annat www.parts-express.com/dayton-audio-nd90 ... m--290-210

Det verkar uppfylla mina kriterier och elementet var dessutom otroligt snyggt.

Nu har jag dock völdigt dålig koll på detta, så jag frågar före jag tänker vidare: går det att göra en sån här konstruktion? Fungerar det med flera element per surr och fyra surrar per sidovägg?

Därefter kommer jag att börja titta på lådan. Tanken är en sluten låda med vinklar, men den återkommer jag som sagt till när folk sagt vad dom tänker om övriga ideer samt kanske främst elementvalet, alt givit mig bättre elementval.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-13 11:25

jag har gått i samma tankar. kommer dock bygga med faital pro 4fe35. Helst 16ohms varianten då.

http://www.faitalpro.com/en/products/LF ... =401005150

det kommer bli två element per låda sittandes i en vinkel mot varandra. Alternativt bara ett element per låda (men dubbelt så många lådor) i stil med Ino A1.

Allt beror lite på. Så som jag bor nu tror jag varianten med ett element per låda kanske vore bättre. Har inga lämpliga väggar nämligen och funderade därför på att sätta lådorna i taket. Har dock ingen aning om hur bra det skulle fungera..

Men i vilket fall så finns det en poäng med att skaffa element med så hög impedans det bara går. 4fe35 i 16ohms-varianten har en re på drygt 12 ohm. fyra element kan alltså parallellkopplas till 3ohm. Mer än 4 element per kanal vet jag inte om det behövs?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-13 11:29

jag tycker informationen kring spridningsegenskaperna är knapphändiga för daytons produkter och just denna egenskap kan jag tänka mig är viktig vid surroundbruk

och vill man parallellkoppla många högtalare så är väl impedansen nog viktig

faitalpro har väl nämnts ha lämpliga element för surrbruk vad gäller ovanstående
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-13 11:30

oj här var man visst sen på gröten
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 11:52

Ett väldigt bra element för ändamålet! Jag funderar nog på att sno det rakt av, men det blir svindyrt när man ser till min planerade konstruktion.

Grundtanken på lådan var enl följande:
app.audiogon.com/listings/mission-77ds-rear-surround-bi-pole-speakers
Men att köra ett element per sida, dvs ett snett uppåt och ett åt vardera sida. Drar man in 12x3 blir det ju 36 element och det rasslar iväg med pengar som fan, mina subbar var inte mycket billigare att göra :D

Dock så skulle ett sånt surroundsystem bli extemt potent och vara totaldiffuserande om jag tänkt rätt.

Tanken är att bygga en vinklad låda och sen såga av taket i vinkel, följt av att sedan sätta dit ett nytt tak i vinkeln med elementet i.

Man kanske kan fråga om man får ett juste paketerbjudande på så många element?

Tanken med så extrema surrar är fö att jag bara gör det en gång i livet och aldrig mer, ungefär samma anledning som varför jag byggde ett bassystem som mer än väl klarar min standardlyssning på typ 80db.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 14:19

en mycket snygg ritning över mitt planerade bygge kan jag ju alltid bjuda på iaf ;)

Bild

copyright, patent pending, tm, omgwftdafuq.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-13 14:32

Denna har jag funderat på:

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-13 14:35

zartok skrev:en mycket snygg ritning över mitt planerade bygge kan jag ju alltid bjuda på iaf ;)

Bild

copyright, patent pending, tm, omgwftdafuq.

varför inte bara ett element uppåt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-13 14:43

Det lär väl inte vara någon höjdare att ha element riktade mot bild/duk-väggen(notera hur jag undviker att säga framvägg eller liknande!) och blanda in mer än nödvändigt med reflexer från det hållet..?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 15:26

andreas: jag postade faktiskt ett inlägg med en lågliggande pyramid som jag också funderade på, men jag valde att ta bort det igen. det kändes som en komplicerad konstruktion för någon med tummen mitt i handen :) är det två eller fyra element i den btw? oavsett vilket så... det vete fan om jag kan bygga en sån där låda måste jag erkänna.

celef: det blir i så fall en ren ripoff av ino a1, och så fräck vill jag absolut inte vara. sen så tror jag faktiskt också att fler element kan ge bättre resultat.

elfsberg: jag har faktiskt inte tänkt den tanken. jag har sett exempelvis ino a2 och klipsch thx-varianter som har elementen riktade åt båda hållen. min tanke var instinktivt att göra en hybrid mellan dom, testa hur det låter och kalla det för något väldigt vackert. den zartokianska virrsurren kanske.

jag har inte reflekterat över huvudtaget om reflektioner framåt just eftersom det finns andra högtalare som ser ut på liknande sätt helt enkelt :) kan det vara ett problem trots att det är så lite information som kommer från surrarna? jag gör många element eftersom jag vill ha massvis med ljud ur surrarna, med så pass många element som grundritningen så skulle det också innebära att man skulle få mängder av spridning.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-13 15:29

Det är två element i min design.

Visst kan den vara lite omständig att bygga, men ja.
Jag funderar fortfarande på 3D skrivare till surrounderna :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 15:31

om du gör slag i saken så beställer jag element från dig. jättejättemånga :D

en tanke till slog mig, och det var att lägga på ett element neråt i min design också, och sen köra med tre såna högtalare på varje sida. då skulle man få en heltäckande ljudbild och en megaljudbubbla. men det kanske är lite att ta i?

fördelen är dock att man då hade kunnat sätta den "sideways" ^^

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-13 15:32

Jag personligen vill ha väldigt många högtalare så med 4element i var så blir det hysteriska många element totalt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 15:39

jag vill också ha många högtalare, jag tror att det ger en väldigt bra ljudbild. minns solos bio, man är helt innesluten i ljud :) jag räknade på 3 element på varje högtalare och 12 högtalare när jag begärde offert, dvs 36 element. dyrare än vad mina subbar kostade i element *asg* tänkte mig fyra i sidan och två bak i varje kanal. då blir det ljudbubbla :D

designen som jag tänkt ut är dessutom relativt lätt att göra, något som naturligtvis är ett megaplus. kan jag göra det så kan alla i världen göra det :)

sen så ska jag heller inte sticka under stol med att jag gärna hade velat ha inos a2. men 12 st a2 blir... hiskerligt många pengar, speciellt med tanke på att man sen ska ner på inbokad demo, få det att passa med skola, jobb och kattvakt och sambo, sen ner igen och hämta dom. det blir 30 papp när det väl är klart, och jag skulle vilja tro att resultatet jag kommer få kommer bli minst lika bra :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-13 15:40

zartok skrev:celef: det blir i så fall en ren ripoff av ino a1, och så fräck vill jag absolut inte vara. sen så tror jag faktiskt också att fler element kan ge bättre resultat.

ripoff? anser du verkligen att ino har rätten till alla envägare med tiltad baffel? :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 15:58

ärligt talat? ja. jag har väldigt begränsad kunskap i egentligen alla ämnen som har med ljud att göra, men jag har aldrig sett en liknande högtalare eller hört talas om en liknande högtalare som ino a1/2/3. jag vill göra något lite eget också, men toppen på högtalaren är ju minst sagt inspirerad av ino a1 :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-13 16:08

okej, man har rätt att tycka vad man vill :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 16:14

Ja, eller som i mitt fall, tro vad man vill :D är som sagt ytterst handikappad av min totala kunskapsbrist, det är därför jag gör frågande trådar innan jag petar igång något :)

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-12-13 23:22

Är det ingen som sneglat på BMR (Bending Mode speaker) ?
Föredetta Hiwave, numera tectonicelemts äger patenterna.
http://www.tectonicelements.com/bmrs/
Går att beställa via rs.se
http://www.cambridgeaudio.com/media/bmr ... 411331.pdf

http://www.bostonacoustics.com/US/News/ ... ?NewsID=41

Bred spridning enligt en användaren overkill audio på diyaudio så är det så gott som ingen loobing problem i hans linearray pga av dess breda spridning.

Mer läsvärt..
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... iator.html

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 23:33

Jag kolade på dom, men dom kändes så skrämmande billiga, så jag blev orolig. 4 dollar styck ffs. Fyrkanterna jag kollat på :) rs.se? Hel länk tack :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-14 02:01

Jag tror att tanken med en v-formad baffel med två element spelande åt var sitt håll är framtagen när man endast ska ha två högtalare.
Det är i alla fall min gissning.
Ska man köra många finns det nog inte lika stor behållning med en sådan konstruktion.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-14 02:41

Så du menar att jag inte behöver köra så eftersom jag ska använda mig av fyra surrkanaler? Jag bör nog köpa det du säger direkt. Hur skulle du valt att göra högtalarna i så fall?

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-12-14 07:13

Sorry det är ju: www.rsonline.se och sök på bmr.

Jag mailade dem för ett bra tag sedan och kollade att man kunde registrera sig som privatperson. Och svaret var följande.

Du skriver bara ditt namn istället för företagsnamn – och där du ombeds fylla i organisationsnummer/VAT skriver du bara samma antal nollor som i ditt personnummer.

Då kommer du vidare i registreringen.

Inne på ditt konto finns något som heter Mina Offerter. Där fyller du i artikeln du vill ha offert på – och vilket antal det gäller. Då får du en offert direkt in på ditt konto som du kan lösa in när du vill.

Frakt är alltid 110 kr om det är UNDER 500 kr. Om ordern överstiger 500 kr är det fraktfritt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-14 10:51

Nissep skrev:Är det ingen som sneglat på BMR (Bending Mode speaker) ?
Föredetta Hiwave, numera tectonicelemts äger patenterna.
http://www.tectonicelements.com/bmrs/
Går att beställa via rs.se
http://www.cambridgeaudio.com/media/bmr ... 411331.pdf

http://www.bostonacoustics.com/US/News/ ... ?NewsID=41

Bred spridning enligt en användaren overkill audio på diyaudio så är det så gott som ingen loobing problem i hans linearray pga av dess breda spridning.

Mer läsvärt..
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... iator.html

spännande, skulle vara kul att testa sådana drivers
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-14 10:54

bakerman22 skrev:Jag tror att tanken med en v-formad baffel med två element spelande åt var sitt håll är framtagen när man endast ska ha två högtalare.
Det är i alla fall min gissning.
Ska man köra många finns det nog inte lika stor behållning med en sådan konstruktion.

ja fast det beror nog lite på i vilken mening man tänker sig. Det finns ju den här iden om dipol/bipol högtalare som var vanligare förr men som fortfarande lever sig kvar. Där är tanken att man ska få en nollaxel riktad mot lyssnaren för att få ett diffusfält istället för direktljud. Men det var ju från början tänkt till Pro Logic och inte diskret surround.
Iden har ju dock levt kvar vilket är olyckligt.

Jag tänker mig istället att vitsen med en "V"-formad högtalare är att skapa en så bredspridande högtalare som möjligt.
Jag kan förstås inte uttala mig om INO, men det verkar tydligt att bred spridning är en prioritet (varav dubbla diskanter) men att det samtidigt ska till en kontrollerad spridning (riktad ifrån lyssnaren) för att dels skapa illusionen men samtidigt för att motverka kantring eller "punktmarkering" av särskilda högtalare.

Så det är inte en fråga om att bara ha en V-form utan det ska vara "rätt" V-form så spridningen blir korrekt.
Det blir dock en kompromiss eftersom det inte går att få avstånden mellan elementen att bli kort i relation till de höga frekvenserna. Med två små neodiskanter kan man trycka upp problemen till högre frekvenser.

Är inte helt säker men de viktiga frekvenserna för lokalisering är väl runt 1-4kHz så huvudsaken är väl att det fungerar här.
Tittar man på en del professionella inbyggnadshögtalare så utnyttjar man flera element vinklade åt olika håll. Det handlar ju om en balans mellan direktljud, diffusljud och spridning.

Men ser man i biografsammanhang så har man istället väldigt många direktstrålande högtalare. Men då börjar ju högtalarna halvvägs in i rummet och sitter hela vägen runt i rummet. Det är ju förstås även det en lösning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-14 12:02

Dom är ju lite lockande, men jag hade gärna sett en graf på dom innan jag började överväga dom. Off axis är ju hyfsat viktigt med tanke på högtalarna jag tänkt konstruera :)

Har fortfarande inte fått svar av supersonic på bulkköpet av det andra elementet (som kraniet föreslog och har testat själv).

På tal om vilket, har du såna högtalare spelandes hos dig idag kraniet?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-14 19:45

jag googlade lite på surrounder och hittade denna beskrivande bild hur jag tycker surrounder bör gå att orientera, dock hade jag nog önskat montera högtalarraden högt upp mot vagg-takvinkeln

Bild

här ser man ett element och dess spegelkällor i ett rumshörn

Bild

om man leker med element framför två speglar placerade i vinkel kan man nog hitta en lådform som passar
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-14 20:15

Hur vet jag hurdana reflektioner jag vill ha i spegeln? :D
En sån där ställning får tyvärr inte plats hemma, utöver det var den skrämmande oattraktiv. Och kanske svår att bygga :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-14 20:36

ja men nu tar du fasta på fel detaljer, det är ju högtalarnas riktning som är det intressanta, studsen i väggen, inte högtalarnas form och inte heller ställning :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-14 23:39

Deras studs i väggen? Nu misstänker jag att jag tänker fel, men menar du hur deras förstareflektioner skulle spridas typ?

Lägger in att jag måste missförstått, för det är ju skitlätt att täkna på, precis tvärt om bara :)

En konstruktion som kanske går att göra (ska se om jag kan komma på ett enkelt sätt för den) är annars att ha tre st uppåtriktade högtalare, men dom två på sidan riktas snett åt vardera håll, det tror jag skulle ge en riktigt bra spridning. Men konstruktionen av den lådan måste gå att göra simpel. Jag ska rita lite på det och se om man kan fuska till en sån form :)

Det ska bli ungefär som en a1 plus två a1 som är tiltade i 30 grader.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2013-12-15 18:15

vad säger ni om det här elementet http://www.daytonaudio.com/index.php/ps ... river.html kurvan på 90 grader ser ju användbar ut med eq? frågan är hur starkt man kan spela?

Tanken är alltså att man kan använda det pekandes rakt upp.
här är en trevlig equalizer man kan använda om man har datorn som spelare http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-15 19:02

Tyvärr är det helt för dyrt för att göra massvis att surrar som jag har planerat.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-15 19:05

dukanvadet skrev:vad säger ni om det här elementet http://www.daytonaudio.com/index.php/ps ... river.html kurvan på 90 grader ser ju användbar ut med eq? frågan är hur starkt man kan spela?

här är en trevlig equalizer man kan använda om man har datorn som spelare http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Jag skulle inte försöka använda det där elementet ovanför 1,5kHz. Det ser inte så bra ut. Om du använder en bredbandare behöver du säkert någon form av filter ändå för att få till frekvensgången.

Prova bygga någon befintlig högtalarkonstruktion till att börja med och kanske modifiera lådan som du vill ha den. Jag byggde Naqrefs surrounder med audaxelement i en egen låda. De har jag kvar fortfarande. Det går ju att anpassa de flesta högtalare att se lite mer pro-aktiga ut som surrounderna på bio om man vill.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2013-12-15 19:19

Martin skrev:
dukanvadet skrev:vad säger ni om det här elementet http://www.daytonaudio.com/index.php/ps ... river.html kurvan på 90 grader ser ju användbar ut med eq? frågan är hur starkt man kan spela?

Jag skulle inte försöka använda det där elementet ovanför 1,5kHz. Det ser inte så bra ut. Om du använder en bredbandare behöver du säkert någon form av filter ändå för att få till frekvensgången.

Prova bygga någon befintlig högtalarkonstruktion till att börja med och kanske modifiera lådan som du vill ha den. Jag byggde Naqrefs surrounder med audaxelement i en egen låda. De har jag kvar fortfarande. Det går ju att anpassa de flesta högtalare att se lite mer pro-aktiga ut som surrounderna på bio om man vill.

Jo tanken var ju att rätta till frekvensgången med eq, till exempel minidsp eller equalizerapo. alltså inget fysiskt filter. Eller menar du att det var något annat som inte ser bra ut?

Det är möjligt att det går bättre med någon annan bredbandare? det är dock sällan dom publicerar off-axis-mätningar.

http://www.2pi-online.de/html/demokrit.htm är ju ett alternativ kanske?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-15 19:59

Många kör ju med "muppselement" i sina surrounder.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-15 20:03

Har du en söt länk till ett ställe med såna element? :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-15 20:10

zartok skrev:Har du en söt länk till ett ställe med såna element? :)
Gjorde en sökning på "mupps surround" och fick en massa resultat. Bla den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=390

Här är något exempel på vad man kan bygga:
Bild

Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-15 20:26

Här är mina:

Bild

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-12-15 21:21

ett annat intressant element är Faital 3FE25, en liten billig tre-tummare, använder sånna till mitt bio-ljud, men eftersom jag inte byggt själva surrounderna än är det svårt att veta hur de presterar där, som LCR funkar dem iah helt ok.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-15 22:04

Framåtspelande? Andreas, har du hört inos a1 eller a2 och kan jämföra ljudbilden med dina frontspelande surrar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-15 22:58

zartok skrev:Framåtspelande? Andreas, har du hört inos a1 eller a2 och kan jämföra ljudbilden med dina frontspelande surrar?

Vad menar du med framåtspelande?

Jag har hört dem, men aldrig under liknande omständigheter så jag vågar inte dra några gissningar om det.

Mina surrounder är mer eller mindre en klon av a1. Något större baffel vilket fungerar bättre med dessa element.

Vill påpeka att dessa har vinklad baffel precis som a1.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-15 23:04

Det man blir nyfiken på när man ser dem är hur lika de är spridningsmässigt om man fått gjort plottar på dem i jämförelse med a1...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-15 23:10

Nattlorden skrev:Det man blir nyfiken på när man ser dem är hur lika de är spridningsmässigt om man fått gjort plottar på dem i jämförelse med a1...

Det hade vart intressant.

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-12-15 23:12

Visst vet du att det är just Faital pro 3fe20 som sitter i a1 klonerna du har idag. Om du vill kombinera med dessa kan det vara enkelt att bygga med fler av dessa element. Det är dessutom ett mycket prisvärt alternativ.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-15 23:54

andreas: sorry, jag såg bara att fronten var plan, inte att dom var tiltade baktill :)

deka: jag vet att jonas har berättat att det är dom elementen, men jag har glömt bort dom. jag är however väldigt nöjd med dom måste jag säga, dom fungerar riktigt bra :)

ja, dom låter onekligen prisvärda, men vad är det för skillnad på dom och fyratummarna? fyratummarna kostar faktiskt lite mindre (180 kr/st) och borde kanske ha någon nackdel mot tretummarna med tanke på att dom är större men ändå billigare.

vidare så har jag tänkt enligt följande: jag ska inte bygga vidare på dom surrarna, jag ska skapa ett helt gäng nya surrar och låta dom jag har stå som front high på mina basar, fyra på varje. tanken bakom det var att jag inte vill göra mig av med dom då dom är så otroligt snygga och bra gjorda, samtidigt så är det väl eventuellt en front high som jag hade kunnat använda dom som utan att det hade blivit katastrof i planeringen hemma. front high har jag hört levererar ytterst lite information (yamahan har tom en egen mixkanal för dom) vilket gör att det nog inte spelar så stor roll om det inte är precis samma element som alla surrar.

ett annat alternativ är ju förståss att bygga vidare på dom, dvs 3". men som sagt, vad skiljer dom åt? jag kan ju inte se sånt och jag såg inget spridningsmönster på dom heller, som jag gjorde på den större varianten som kraniet rekommenderade. gissningsvis så behöver dom ha lite mindre låda, men det kanske är allt som jag skulle märka av?

jag ska även uttrycka vad jag är ute efter.
tidernas mest diffusa bild, där ljuden ska komma från ett håll, men man ska inte ha en aning om vart dom kommer ifrån. ungefär som jag har nu iofs. men... mer. på något sätt. samt att jag vill bygga eget, det har varit en riktigt lyckad session med mina basar måste jag få säga :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-16 02:24

zartok skrev:Har du en söt länk till ett ställe med såna element? :)

http://byggdinbas.jetshopfree.se/vifa-t ... c-168.aspx

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 08:33

skillnaden mellan 3fe och 4 fe är nog ganska små i praktiken. det mindre elementet har en lite plattare frekvenskurva och lite bättre spridning. Samtidigt har den ju lite mindre konarea så den kan kanske inte spela riktigt lika högt. Men så jättestor skillnad är det nog inte.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-16 12:02

Är den enda skillnaden på neomagneter och ferrite vikten och storleken? Har googlat runt lite och upplever inte att jag hittar så mycket annat. Jag lär ju inte behöva spela speciellt starkt och systemet kommer ha en hög känslighet med tanke på mängden element, så stryktåligheten för elementen skulle inte spela mig någon roll, därav att spridningsegenskaperna skulle vara mer tilltalande i det lilla elementet.

Ser man till 3" så kostar ferriteversionerna endast 140kr styck, varpå det inte alls blir dyrt ens med mitt antal. Runt 5000 kr, vilket känns ytterst överkomligt, neomagneterna skulle i det läget kosta 3000 mer, och skiljer det inte mer än storlek på magneten så gör jag hellre lite större lådor :)

På tal om lådor, hur ska jag bestämma volymen på lådorna? Är det samma som med basar, att man bör gå på slaglängden för att kontrollera den interna disten?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 12:58

skillnaden mellan ferrit och neo är väl dels storleken men sen har neo bättre motstånd mot fluktuering i magnetfältet. Så det blir mer symmetriskt fält som jag förstår det. Det är antagligen därför de uteslutit det kopparklädda polstycket i neo-varianten.

Lådvolymen kan vara nästan vad som helst. De kommer ju inte spela någon bas direkt så det kan kvitta. Sen delas de ju lämpligast vid 120Hz också. Sikta på en liter per element eller nåt sånt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-16 13:52

Är det inte viktigt att dimensionera för rätt Q?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-16 13:53

och för någon som då inte förstår det med fluktering i magnetfältet så innebär det att... det blir en jämnare workload som magneten utför varpå det blir en något mer korrekt ljudåtergivning kanske?

en liter per element, det kan jag satsa på. dom blir ändå rätt stora när man tänker efter, men det får man nog ta ^^

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 14:32

Q-värdet är något intressant förstås men det går inte få till ett vettigt Q i lådan i vilket fall. sen är det en fråga om effekttålighet också, större låda ger mindre tålighet.
Sen får man tänka att det ska dit ett filter också. Detta kommer ta ner peaken som ett högt q-värde ger. Den exakta delningsfrekvensen blir dock något annat än tex en 120hz delning. Men jag vet inte om det är nåt man behöver bekymra sig om ändå.

Neo verkar ge mindre dist helt enkelt.

edit: 1 liter för 3fe ger ett q nära 0,7 med dämpning i lådan så det är ju inga stora problem.
för 4fe35 ger 1 liter ett Q nånstans runt 0,8-0,9 vilket fortfarande inte är speciellt farligt. Med 120Hz 2a ord L/R så är bulan borta. Delningen blir då ca 170Hz L/R 4. Man kan nog med fördel dela högre också för lite bättre effekttålighet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-16 14:50

ok, då hänger jag med. dock så kanske disten inte blir ett problem så länge man inte kommer mata mer än max 1w per element i vilket fall som helst?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 15:02

zartok skrev:ok, då hänger jag med. dock så kanske disten inte blir ett problem så länge man inte kommer mata mer än max 1w per element i vilket fall som helst?

nej jag tror inte det är så stort problem.
har simulerat lite och 3fe22 ser nog lite bättre ut ändå. Den klarar sig i mindre låda och ger i stort sett samma ljudtryck trots att den är mindre. Det förutsätter dock en delning vid 120 eller högre. Ska man köra lägre kommer konarean ändå spela lite roll.
4st parallellkopplade ger en minimumimpedans på 3ohm. Matade med 33W(10Vrms) ger det drygt 107dB på 1m avstånd. Dvs 8,25W per element.
Håller sig inom uppgiven xmax med marginal.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-12-16 15:04

det jobbiga med 3fe20/25...är att det blir många hål att fräsa:

Bild

Dessuto måste hålen vara på milimetern rätt, en milimeter för lite så kommer inte kablarna runt magneten, 1mm för mycket så blir det en glipa...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 15:26

känns som att montering bakifrån vore bästa alternativet
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-16 15:48

jag har funderat på om det inte finns en hålborr som har rätt storlek. gör det inte?

fe22 kostar 290 från hifikit medans fe20 kostar 175 därifrån. då är frågan om skillnaden är så stor så att säga ^^

det blir ju så att säga betydligt fler element med fe20 för samma pengar, vilket gör att man egentligen hade kunnat göra ännu fler lådor om man skulle vara full i fan. men som det ser ut nu så planerar jag 12 lådor.

en tanken som jag fått fram (som jag kanske skrivit om) är att jag kanske skulle göra en slags multidimensionell a1-variant. typ a1 med extra element som har en uppåtvinkling på sidorna. det skulle kunna ge bra spridning.

ett annat alternativ är att köra två element per låda och mata dom i en v-vinkel snett uppåt. det skulle nog bli snyggare, men samtidigt så blir det ännu fler lådor. något som jag själv nog inte skulle ha något emot. den högtalaren skulle se ut ungefär enligt följande:

http://habundgut.com/en/Theme+Trends/cr ... mm+75.html

en rombaktig kristall med en lägre midja. det hade blivit vansinnigt snygga högtalare (imo) men som har en lite nackdel i att jag nog får lite knepigt att göra grundformen på den.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-12-16 17:50

everwake skrev:det jobbiga med 3fe20/25...är att det blir många hål att fräsa:

[BILD]

Dessuto måste hålen vara på milimetern rätt, en milimeter för lite så kommer inte kablarna runt magneten, 1mm för mycket så blir det en glipa...

74mm hålsåg fungerar inte? Om både hålsåg och element är efter spec. så betyder det 0,3mm runt om elementet.

Summer Passing

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-12-16 19:23

aldrig hittat en 74mm hålsåg, bara 73 och 76mm (om jag minns rätt)

har "bara" 16 elementhål kvar att fixa, tänkte då se om 73mm hålsåg och lite filande är mindre jobb än att fräsa, att fräsa så små hål är ganska jobbigt.

kör man 3fe20 som jag gör måste man dock fräsa baksidan av baffeln, annars blir det svårt för elementet att andas, redan vid 16mm baffel täcker man utrymmet mellan korg och magnet ganska bra

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-12-16 19:26

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-16 19:40

Vad håller du på med för spännande, everwake?

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-12-16 21:05

okejdå...aldrig hittat när jag letat, vilket jag bara gjorde en gång, o konstaterade att jag redan hade en fräs med lämplig gigg, nu 32 hål senare är jag återigen öppen för bättre idéer :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-16 21:55

Ang MuPPs:

Hur mycket lutning är det på baffeln?

Jag skulle vilja gömma två muppar i en tyg-tavla. Det är så jävulskt ful med surroundhögtalare i ett vanligt vardagsrum.

(Jag är medveten om att det inte längre är en MuPPs/BoSSo, men jag är nyfiken.)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-16 22:40

vad ska du göra everwake?

jag har en design till som jag funderat lite snabbt på. ser ut enligt följande:

Bild

trianglarna bör inte vara svåra att få till, man ber bara om uppsågade fyrkanter och sen delar man dom på diagonalen. sen ska det sågas vinklar med hjälp av en cirkelsåg. på så sätt så kommer man i teorin att kunna göra fyra delar, bakstycket blir ett vanligt plant.

den här designen skulle jag dock troligtvis kunna behöva lite hjälp att ta fram fyrkanterna på skulle jag misstänka ^^

en annan nackdel är att dom skulle bli rätt skrämmande stora om man ska hålla dom på två liter invändigt. men det hade varit sååå snyggt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-16 22:55

zartok skrev:en annan nackdel är att dom skulle bli rätt skrämmande stora om man ska hålla dom på två liter invändigt. men det hade varit sååå snyggt.

Gör dem semi-inwall så får du gott om plats att gömma två liter.

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-12-16 23:04

zartok: bygga hembio med inwall-högtalare, finns en lite väl dåligt uppdaterad tråd under medlemspresentationer, hitills är bara LCR och front-wide klara och monterade, faktiskt inte bestämt mig själv hur jag ska göra med surround ännu.

testkörde dock de högtalare jag bygg i barnen tv-spelshörna, och tycker ljudet duger förträffligt till spel och film, så själva faital 3fe20 elementet gillar jag, svårslaget prismässigt också

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 23:44

vinkeln bör väl med placeringen i åtanke vara sån att ju närmare man sitter högtalaren destå mindre direktljud hör man. Kanske får man helt enkelt göra lite tester och se vilka vinklar (och höjder) som är lämpliga.
Kan tänka mig att det kan finnas anledning att göra en "pyramid" ovanpå en fyrkantig låda där en viss kant finns kvar på ovansidan (dvs att "pyramiden" inte går kant i kant med fykranten) så att man kan få en "skuggning" från elementet. Samtidigt kommer kanten orsaka diffraktion vilket kan vara bra eller dåligt (beroende på..). Sen är det nog bra om elementen kommer så nära väggen det bara går, så det är ju inte helt självklart. :)

Det är iaf hur jag tänker kring det hela. Men det finns säkert andra lösningar som är bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-17 00:37

Nej, jag har kollat på den där möhlligheten och det blir vansinnigt många vinklar och vrår på det, kommer ta för lång tid att bygga. Egentligen skulle den första designen vara enklast att tillverka, två bitar sätts ihop i hörnet, deras utsidor sågas 45 grader och ett bakstycke smälls på. Därefter sågar man av vinkeln som taket ska vara och smackar på det. Fem bitar per högtalare. Blir 60 bitar totalt... fy fasen, blir en del iaf. Något säger mig att det här blir ett sommarprojekt, påbörjar avancerade studier nästa termin igen.

Edit: inwall är en omöjlighet. Bor i studentlägenhet och får inte såga i väggarna :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-17 19:50

Efter att ha fått lite mer förståelse för hur det hela hänger ihop så har jag gått över till ytterligare två ideer. Den ena är en lång a1-modell med två element i vinkeln, och den andra, mer intressanta är en a1-modell med ett element uppåt och ett nedåt i samma vinkel. Det är en rätt enkel kontruktion och skulle vara spännande att höra hur det skulle låta. Det blir en likbent triangel av lådan då, 45 graders vinkling, såvida folk inte tror att andra vinklar kan vara en mycket bättre ide :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-17 19:56

Vad baserar du formvalet på?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-12-17 19:59

Jag tror, efter att själv ha funderat i egna DIY-banor, att Inos a2 är svårslagen vad gäller prestanda per peng. Att utveckla egna kostar för mycket pengar, tid och energi. Jag tror att många bara tänker att surroundhögtalare inte får kosta pengar för de är ju liksom bara där bak... Men de är viktiga och får kosta pengar för mig iaf. Så när min fru har blivit mer inbiten filmdiggare så lär det bli sex till tio a2:or. Att måla dem och montera i elementen är tillräckligt mycket DIY för mig denna gång.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-17 20:05

En intressant grej att göra med a2 är att sakta böja sig ned framför en och höra vad som händer...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-17 20:32

Jag har ingen möjlighet att köpa a2, då jag först måste på demo och sen lägga upp 30.000 kr ur studentkassan för 8 st, för att sen hämta dom igen. Det är för mycket pengar och faller inte ihop med hur jag jobbar och går skola. Det är völ dom faktorerna som gör att dom går bort. Jag har redan nu åtta st små a1-semikloner som jag är hemskt nöjd med, och jag är inte hemskt kräsen när det kommer till surrarna. Är det en stor ljudbild från sidan så är jag hemskt nöjd.

Formvalet kommer från a1, med undantaget att jag kommer rikta en a1 neråt också så att säga. Detta för att förstärka första och andra reflektionen i väggen (om jag förstått rätt att dom kallas det).

Anledningen till a1 framför a2 är för att jag inte vill börja jobba med delningsfilter och diskanter i högtalarna, det skulle kosta för mycket tid som jag inte har. En enkel lösning blir då ett enda bredbandselement som delas vid 120 eller kanske 140.

Sen så lär jag heller inte kunna nyttja inohögtalare i mtt horribla rum heller :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-17 20:50

Sätt dig och hårdbevaka hifimagasinet tills det dyker upp några där då ( jag har bara köpt mina första piP från IÖ och då via bulvan, så jag har aldrig varit i källaren!), eller köp två till att börja med om ekonomin inte tillåter mer?

Om det du bygger inte blir bra så är det ju bara erfarenheten du blir rikare... Jag i alla fall tror två a2 är bättre än mycket annat.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-17 21:01

Det är så vansinnigt sällan man ser dom där, jag har hårdbevakat magasinet i ett år och det närmsta jag kom var en kille som hellre sålde till en som kom och hämtade dom. Dom är ytterst ytterst sällsyntanhar jag märkt efter att ha väntat på dom hur länge som helst. Om mina surrar skulle bli dåliga så går ju lådan att ritas om. Men jag förutsätter att jag ska bli lika nöjd med dom som med mina basar :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-17 21:07

zartok skrev:Det är så vansinnigt sällan man ser dom där, jag har hårdbevakat magasinet i ett år och det närmsta jag kom var en kille som hellre sålde till en som kom och hämtade dom. Dom är ytterst ytterst sällsyntanhar jag märkt efter att ha väntat på dom hur länge som helst. Om mina surrar skulle bli dåliga så går ju lådan att ritas om. Men jag förutsätter att jag ska bli lika nöjd med dom som med mina basar :D

Nåja, jag har lyckats handla 4st vid två olika tillfällen under de senaste två åren... Och då fick jag dem skickade båda gångerna...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-17 21:15

Whaaa? Jag har verkligen varit och huggit där det senaste året. Minns att det fanns ett gäng vita och grå, men dom var någon annan på innan :/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-17 21:42

zartok skrev:Whaaa? Jag har verkligen varit och huggit där det senaste året. Minns att det fanns ett gäng vita och grå, men dom var någon annan på innan :/

Jag har bara köpt svarta. Fyra grundbetsade och fyra efterlackerade svart.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-20 20:19

En spännande ny design har dykt upp. En smal rätvinklig triangel med två eller tre element som sätts upp högre upp i rummet och pekar neråt. Skulle vara kul att se hur en sådan design hade låtit. Ett annat förslag är en slags långsmal triangel med multipla element som ska hela vägen upp i taket. Den skulle få stöd från taket och säkert kunna skapa intressanta spridningsmönster.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-21 12:20

Ännu en tanke för att skapa ett rintigt diffust ljud, skulle det inte fungera med en öppen låda till surrar? En sorts dipol så att säga. Med en sån konstruktion så skulle väl ljudet sprida sig väldigt mycket, något som jag (med min säkert skeva bild av hur ljud ska låta) kanske skulle gilla?

Det är riktigt många designer som jag har att testa märker jag. Ska nog göra lite olika lådor och testa, kan bli kul. Spännande :) sen så är baffelhålen enkla att göra med en hålsåg, fanns faktiskt perfekt passande sådana :)

Är det något speciellt man bör tänka på når man börjar arbeta med öppna lådor? Finns någon länk till bra, tillförlitlig läsning i ämnet. Dr krupp har inte så mycket om lådlöst så att säga.

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2013-12-21 21:21

Du måste ha tillräckligt bred baffel för att int få utsläckning för högt upp i frekvens.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-21 21:48

Mellan tummen och pekfingret, hur stor yta (kvadrat) på baffeln då? Jag fick tipset att testa några lådalternativ i basta, kommer bli spännande och se om man lyckas göra en låda där ens ^^

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-26 09:14

Har läst på det jag funnit om öppna högtalare nu och ett stort problem för surrar verkar vara baffelstorleken, den måste blir rätt ordentlig rent teoretiskt. Då funderade jag på om det inte går att göra en så grund låda som möjligt, som ligger väldigt nära väggen och på så sätt få stöd från väggen när den ska spela "bas", ner mot 160. Mellanregister mao.

Det jag genast tänker på är en minimalistisk design där man mer emer mindre bara har två bitar mdf, en frontbaffel och en bit nertill som sätter en lättare vinkel upp på elementet.

Det skulle se vansinnigt fult ut, men görs allt svart så blir det diskret fult. Det är en tilltalande enkel design iaf, för att inte tala om att man hade kunnat experimentera endel med hur det skulle låta med grund i basta. En lätt vinkel uppåt borde väl kanske tom kunna förlänga baffeln uppåt, eller är jag ute och cyklar nu? :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-07 00:24

hämtade mina element hos erik idag och tog mig tiden att simulera lite nu innan läggdags. det verkar faktiskt som att elementen gärna har två liter var för att må gott. eller rätt så gott iaf.

om jag sätter dit en liter så tippar dom från 300 hz och är nere på runt -4db när delningen på 160 kommer. ungefär.

jag ska överväga hur mycket låda dom får, men det kommer nog luta mot en liter.

vidare så har jag designat vidare. jag har tänkt om man skulle koppla ihop fyra stycken i längd på en låda och sätta upp dom mot taket. då skulle dom peka mot taket och allt direkt ljud skulle vara reflektioner från taket, vilket borde ge väldigt diffust ljud.

det jag inte förstår är hur jag simulerar öppna lådor i basta. alla typer är ju lådor, så det är ju inget vidare :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-13 14:24

ingen som vet om man kan simulera öppen baffel i basta eller möjligen har tips på ett program som kan det? jag tänkte att det troligtvis inte kommer behöva så mycket bas från surrarna och spridningsmönstret samt simpliciteten i bygget tilltalar mig stenhårt :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-13 15:42

zartok skrev:ingen som vet om man kan simulera öppen baffel i basta

Ja det kan man.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-13 15:45

hur? ska jag gå på box och sen... vilket alternativ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-13 15:49

zartok skrev:hur? ska jag gå på box och sen... vilket alternativ?

Baffle.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-13 16:25

så enkelt? fränt.
då ska jag ju göra lådlösa surrar, dom rullar ju först vid ca 160 eller något sånt och det får dom ju hemskt gärna göra :)

åter igen, tusen tack för hjälpen :)

följdfråga dock: jag har tänkt att göra högtalare som jag sätter högt upp mot taket, och ska bara göra en vinkel på mdf. behöver jag egentligen göra något annat för att det ska vara dugliga öppenlådorshögtalare? baffeln verkar inte spela speciellt stor roll som jag ser på mina simuleringar, så jag kommer nog att undvika att arbeta med så stora lådor. eller bafflar.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-13 17:10

Med en öppen baffel vinklad mot taket så kommer ljudet från baksidan av membranet att nå dig före ljudet från "rätt" sida av membranet. Vad det har för betydelse vet jag dock inte...

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-13 17:19

Det första ljudet borde reflekteras åt sidorna då jag har en mdf riktad snett neråt och en mdf snett uppåt (där elementet sitter). Eller?
Kan jag fö köra med 75mm hålsåg till 74mm cutout om jag ändå kör öppna lådor?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-13 18:15

zartok skrev:Det första ljudet borde reflekteras åt sidorna då jag har en mdf riktad snett neråt och en mdf snett uppåt (där elementet sitter). Eller?

En bild säger mer än tusen ord antar jag...

Angående hålet så bör det inte vara några problem, det är ju 0,5mm på var sida. Vilka element ska du använda förresten?

Summer Passing

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-13 19:56

zartok skrev:vad ska du göra everwake?

jag har en design till som jag funderat lite snabbt på. ser ut enligt följande:

Bild

trianglarna bör inte vara svåra att få till, man ber bara om uppsågade fyrkanter och sen delar man dom på diagonalen. sen ska det sågas vinklar med hjälp av en cirkelsåg. på så sätt så kommer man i teorin att kunna göra fyra delar, bakstycket blir ett vanligt plant.

den här designen skulle jag dock troligtvis kunna behöva lite hjälp att ta fram fyrkanterna på skulle jag misstänka ^^

en annan nackdel är att dom skulle bli rätt skrämmande stora om man ska hålla dom på två liter invändigt. men det hade varit sååå snyggt.

Här är någon som byggt en liknande. Men latmasken har inte orkat bygga klart högtalare nummer 2 eller orkat mäta på den heller.

Bild
_IGP5243 by sebatlh, on Flickr

Min är däremot symmetrisk.
Ja, och du kommer få fel vinklar om du inte antingen är väldigt bra på trigonometri eller om du "fuskar" via CAD/3d-modellering och mäter vinklarna på så sätt.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-13 20:10

Aerob skrev:
zartok skrev:Det första ljudet borde reflekteras åt sidorna då jag har en mdf riktad snett neråt och en mdf snett uppåt (där elementet sitter). Eller?

En bild säger mer än tusen ord antar jag...

Angående hålet så bör det inte vara några problem, det är ju 0,5mm på var sida. Vilka element ska du använda förresten?

eller en lite bättre beskrivning. eller både och!

här är högtalaren, bara det att vinkeln är 90 grader. den kommer inte att ha ett bakstycke, det är väggen. elementet kommer peka uppåt medans det är naken mdf neråt. så det är bara två mdf-bitar som skruvas och limmas ihop, sen är det inget mer. megaenkel konstruktion, snabb att göra och kommer att sprida ljudet väldigt bra (vilket är det jag tror att jag vill ha.

|\
| \ * Element här uppe
| \*
| \
| /
| / Inget här nere
| /
|/

Faital Pro 3FE25 är det utvalda elementet. valde mellan det större och det mindre (4 vs 3 tum) men då spridningen är något bättre på tretummaren så valde jag den.

köpte 32 stycken som jag ska svänga ihop till minilinjehögtalare om fyra stycken i varje kloss. dom ska sitta nära varandra såvitt jag förstått ^^

det verkar inte vara så känsligt om hur stor baffel jag ska ha heller, så det blir en rätt liten baffel. jag kommer ändå fylla ut mitt rum på 18 kvadrat med så många element så att det inte finns någon risk för att jag har för dålig spridning, speciellt då allt sticker upp i taket och sen ner och massvis av reflektioner överallt.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-21 06:52

Byggs det? ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-21 10:29

Har rätt mycket i skolan nu, men har jag lite tur så hinner jag köps en hålsåg på jula i heögen och därefter såga upp mina bafflar, om det går att få tag i snickeriet. Min teori hade några småsaker som skulle fixas plus att jag behöver arbeta lite i förväg med psykopatologin eftersom jag inte verkar kunna få ledigt från arbetet.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-21 15:35

Aha, ok.
Du får posta bilder och intryck sen när du kommit igång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-21 17:36

Lär definitivt dyka upp :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-31 15:30

Efter att ha köpt en perfekt matchande hålsåg så kommer jag inom en snar framtid förhoppningsvis kunna börja konstruera surrarna. Jag har bara en alldeles för lång träskruv hemma dock, så ev kanske jag borde köpa andra skruvar ELLER klippa av dom jag har. Kan man klippa skruvar med annat än bultsaxar?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-31 18:26

zartok skrev:Efter att ha köpt en perfekt matchande hålsåg så kommer jag inom en snar framtid förhoppningsvis kunna börja konstruera surrarna. Jag har bara en alldeles för lång träskruv hemma dock, så ev kanske jag borde köpa andra skruvar ELLER klippa av dom jag har. Kan man klippa skruvar med annat än bultsaxar?

Vilket går snabbast, att klippa av alla skruv eller köpa en ny förpackning skruv när du passerar lämplig butik? Men ja, man kan klippa av skruvar med annat än en bultsax! :D

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-31 19:26

Går nog fasen snabbare att klippa av skruvarna. Eller... ok, jag är nog för slö för att göra något annat misstänkernjag :D

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-02-01 11:02

Jag skulle nog vara rätt desperat om jag PLANERADE att klippa skruvarna innan jag började på bygget
istället för att skaffa rätt.
Det kan väl vara en sak om man hamnar i en paniksituation...
\\Sky

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-01 11:15

Då vet du inte vad bekvämlighet på allvar är :D

Grejjen är det att jag behöver så märkliga dimensioner. 20mm med grova gängor.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-01 12:16

zartok skrev:Då vet du inte vad bekvämlighet på allvar är :D

Grejjen är det att jag behöver så märkliga dimensioner. 20mm med grova gängor.

Det är väl inga märkliga skruvar du behöver? Dessa 4x19 blir jättebra: http://www.hifikit.se/tillbehor/beslag- ... teloxerade Passa på att beställa lite delar till ditt andra bygge samtidigt, terminaler, skruv, tätningslist mm..

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-01 12:19

Done and done! :) behöver jag ha tätningslist till mina surrar när dom ändå bara ska bli öppna?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-01 12:23

Om inte annat så för att slippa eventuella vibratiosljud mellan element och baffel skulle jag säg. Köp en rulle, det är alltid bra att ha.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-01 12:29

Aye. Har en hel rulle, men köper nog en till för att det nog kommer gå åt inom den närmsta framtiden :)
Tackar för hjälpen, alltid trevligt att få så mycket hjälp till sina projekt som man har för sig :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-04 18:55

Köpt plåtskruvar och färg, nu kan jag i teorin sätta igång med bygget. Måste bara få lite tid över också :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-05 00:51

Trodde nästan att jag skulle kunna vara ledig imorgon och bygga lite. Men icket. Vi fick någon extrauppgift till skolan som ska vara klar till på fredag, så det blir att omprioritera. Men till helgen, då jeflar...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-05 17:32

Jag hann faktiskt göra en liten prototyp på det här idag. Eller två prototyper tom.

Bild

Bild

Jag valde att köra den lite bredare varianten, den ser lite bättre ut. Dock så såg jag att elementen är riktigt snortighta med kontakterna, det är precis att dom går ner, så det blir lite bökigt att löda ihop det hela när det väl är klart så att säga. men men, det är ett tag tills dess också. om inte jag kan löda det så har jag en polare som löder datordelar, han lär klara av det här också ^^

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-05 17:39

Hade nog valt den tätare om jag var dig även om den kanske SER dummare ut.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-02-05 17:46

Fräs ut en bit på baksidan för kontakterna vetja.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-05 17:50

fan lorden. du vet att du är för smart för att säga emot *asg*

Ok, jag gör så att jag gör hålen lite tätare ihop än dom breda. jag testade den smala och den var faktiskt lite för smal. tur att det bara är prototyper iaf :)

jag har iaf hittat perfekta mdf-bitar. en planka som är 395mm bred, mina testbitar är 40. blir att bara kapa av dom, supersimpelt!

fräsa ut en bit för kontakterna? jag fräser inte, jag kör hålsåg. mycket lättare och känns även säkrare i mina händer :D

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2014-02-05 17:51

Varför inte montera elementen bakifrån? Fräsa ner kanten så det blir en liten tratt

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-05 18:03

zartok skrev:Jag hann faktiskt göra en liten prototyp på det här idag. Eller två prototyper tom.

Hur tjock MDF? Gissar på att du kan gå ner ordentligt i tjocklek, 12mm räcker förmodligen mer än väl. Hur ser det ut från baksidan, kan elementet andas?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-02-05 18:06

zartok skrev:fan lorden. du vet att du är för smart för att säga emot *asg*

Ok, jag gör så att jag gör hålen lite tätare ihop än dom breda. jag testade den smala och den var faktiskt lite för smal. tur att det bara är prototyper iaf :)

jag har iaf hittat perfekta mdf-bitar. en planka som är 395mm bred, mina testbitar är 40. blir att bara kapa av dom, supersimpelt!

fräsa ut en bit för kontakterna? jag fräser inte, jag kör hålsåg. mycket lättare och känns även säkrare i mina händer :D

http://www.harald-nyborg.se/bosch-overh ... n=prisjakt

779kr för en Bosch 1200, hade jag byggt högtalare så hade jag inte tvekat!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-05 18:07

elementet kan andas, det flyttar inte så hemskt mycket luft heller, så det är lugnt. dock så tror jag bara att jag hittar näst intill färdigsågade mdf-bitar som är 19mm, så det blir nog den tjockleken.

jag använder ingen fräs, jag använder hålsåg. vågar inte röra fräsen igen, var en billig jävel jag köpte på jula och den höll på att ta livet av mig när jag byggde subbarna. men det kommer gå finemang, det är jag säker på :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-07 18:45

Bild

Här har vi mina fina ritningar på vad jag ska göra. mycket förvirrande :)

Bild

åtta stycken "lådor" klara. ja, nästan. dom ska slipas och målas också. men det är inte så illa pinkat med tanke på att jag bara arbetat i fem timmar idag. eller så är det det. det tar mer tid än man tror det här...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-02-07 22:34

Jag förstår inte...
Varför bygger du dom så där...? :?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-07 22:57

Jag har tänkt experimentera! Dessa ska bli åtta minimala linjekällor som ska sättas upp i taknocken, så att dom direkt reflekterar ljudet i taket och på så sätt skapar ett mycket diffust ljud. Att det ska vara öppna lådor är för att skapa en än mer diffus ljudbild.

Så jag förstpr din förvirring. Men med mina magiska tankar så blir det här skitbra :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-07 23:13

Som jag var inne på på förra sidan så kommer du så vitt jag förstår din konstruktion och tillämpning att nås av ljudet från baksidan av membranet först, tätt följt av ljudet som reflekteras från taket. Du har ju byggt en dipol som är vänd med baksidan mot dig liksom? Det borde betyda att direktljudet är ur fas i förhållande till ditt övriga system, om det är märkbart har jag dock inte en aning om.

Summer Passing

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-02-07 23:49

zartok skrev:Jag har tänkt experimentera! Dessa ska bli åtta minimala linjekällor som ska sättas upp i taknocken, så att dom direkt reflekterar ljudet i taket och på så sätt skapar ett mycket diffust ljud. Att det ska vara öppna lådor är för att skapa en än mer diffus ljudbild.

Så jag förstpr din förvirring. Men med mina magiska tankar så blir det här skitbra :D

Fast med ett experiment bygger man väl inte åtta lådor i 19 mm MDF...? :?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-08 00:39

aerob: jag har en botten som kommer att hindra direktljudet från baksidan. tror jag iaf. ljudet borde i alla fall ledas ganska mycket åt sidorna då det är öppna sidor varpå jag TROR att det bör bli ganska lite motfasljud. tror. det här är absolut ingenting jag har koll på om det kommer att ske, men det blir spännande att se =D

baker: 19mm passade mig perfekt eftersom min ursprungliga plan var bafflar som låg på 40x18cm. k-rauta hade skivor som var 395mm breda, varpå jag köpte såna och bara kapade dom rakt av. dessa fanns bara i 19mm så därför fick det bli det måttet.

sen så tror jag att jag måste ha flera högtalare för att märka hur ljudet skulle bli, därav att jag gjorde alla samtidigt. blir det dåligt så är det ju bara att klappa dit lite med mdf och sen har man slutna lådor.

men jag är faktiskt lite med på det du säger i övrigt... det kanske hade räckt att göra fyra stycken när man ska ha dom som experiment :) nåväl, det var inte mer än fem-sex timmar från skratch i vilket fall som helst, så det var inte hela världen om det skulle gå åt pipsvängen heller.

imorgon ska det slipas och målas. har köpt billig mörkröd färg som jag ska kladda över dom. då syns dom inte så mycket här inne.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-02-08 01:42

Varför i helvete målar du när det är ett experiment!!? 8O
Finish lägger man på när man har labbat fram och tillbaks och är nöjd med slutresultatet.
Du har ju inte en aning om resultatet, men ändå ska du måla dom!!?

Hallå!!? Någon hemma!!?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-08 12:49

Jag tänkte måla dom eftersom jag... fast... ja, bra fråga. Jag tänkte måla dom eftersom jag inte kan få tag i lödmaskinen idag. Kan jag inte löda så kändes det som att jag iaf kunde göra något arbete med dom, och det skulle vara slipa, löda och måla.

Jag håller på med en komplett prototyp eller tom produkt och inte ett test va? :D

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-02-08 12:51

Bakerman: Varför så otrevlig?
\\Sky

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-08 15:22

Han vill nog bara inte att jag slösar onödig tid tror jag :)

Nu har jag borrat och slipat två. Är det ok att tycka att rå mdf är skitsnyggt? Rundslipad rå mdf. Känns som att enda anledningen att måla dom är för att andra anser att det är snyggare. Dessa är skitläckra omålade!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-08 23:03

MDF går ju att olja eller vaxa om man vill behålla den råa looken...

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-08 23:45

Aerob skrev:MDF går ju att olja eller vaxa om man vill behålla den råa looken...

Eller klarlackera.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-09 00:19

kan vara väldigt väldigt bra information om det blir att arbeta vidare med fler prototyper, tackar! :) att man inte tänkt på det tidigare.

nåväl. idag när jag satt och slipade som mest (tog fan fyra timmar för att runda hela "lådan" på alla surrar) så kom jag på en sak. jag har mängder av surrar. det är ju fan 12 element per sida, det är mer än majoriteten av personer på dessa hififorum har ffs.

dessutom har jag medvetet valt element som har väldigt god spridningsförmåga.

jag funderade faktiskt på att man hade kunnat montera dom att spela direkt ner mot sittplatserna också, som ett test. det jag känner till är ju att direktljudet gör att det blir lite placeringskänsligt, men jag har ju trippla ljudlimpor som spelar samma sak neråt samtidigt. det borde väl diffusera i sig självt?

det här är inget jag har räknat på alls eller ens har kunskaper i, men jag kanske kommer att testa det när jag ändå har möjligheten så att säga. det är mycket lättare än att göra ett gäng nya lådor för att testa en annan design.

nåväl. det var iaf en glad tanke jag fick här nyss :) jag ska dock först och främst fixa lödningen så att jag kan ta och koppla in dessa småsaker. lödning imorgon. får jag tag i terminaler så kan jag även sätta upp dom någonstans och bara ta en snabb lyssning på dom. tyvärr så tror jag inte att jag har möjlighet att hinna få upp dom, men det är ingen stress med det för mig. jag har ju jonas w's gamla surrar som är fantastiskt trevliga och duger långt fram tills det att jag är klar med mina :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-02-09 02:06

sky_eye skrev:Bakerman: Varför så otrevlig?

Det är skillnad på otrevlig och ärlig. :wink:

Bakerman: Varför så ärlig? :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-09 22:04

då har jag testkört två paneler och anser att jag har gjort något riktigt fräsigt. jag har tillverkat en liten linjekälla som är väldigt riktningsokänlig.

Bild

Bild

det som var lite märkligt, men det beror nog på elementet i sig, är att jag tyckte att det lät helt för på om man riktade högtalaren mot sittplatsen. det lät betydligt bättre på dessa två bilder ovan.

ljudet är inte oväntat väldigt stort, rejält tilltagen ljudbild. elementet är väldigt avslöjande och rätt analytiskt måste jag nog påstå, i alla fall i min konfiguration.

att rikta dom toe in eller rakt mot lyssningsplatsen fungerade inte i mina öron, dom lät för analytiskt. att rikta dom bortåt eller helt åt sidan lät väldigt mycket bättre.

när jag riktade dom helt bakåt så försvann rätt mycket ljud, så jag misstänker att dom kom in i en ordentlig utsläckningsnod då.

jag måste säga att det här var skitkul.
enda smolket i bägaren är att jag har råkat göra en liten reva på ett av elementen som ska upp i taket. jag funderar på hur jag bäst ska laga det, men jag har sett att många tips har givits, så det är nog inga problem.

just ja, en annan sak är ju också att den här skapelsen är äckligt känslig, en känslighet på 97db innebar att ljudet var högt redan på -35 och basen blev således 10db för låg.

nåväl, det är ändå inte som frontar dessa ska användas. hoppas att dom presterar bra mot vägg, det blir nästa sak att testa. dock verkligen inte idag :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-11 13:32

Bild

sex stycken till. jag lägger även till att dessa ska sitta uppe i taket och riktas uppåt, så skruvarnas färg spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-11 13:51

Hur ska du montera lådorna? Jag trodde jag förstod hur du hade tänkt men när jag nu ser var terminalerna sitter så blir jag osäker igen... Borde du dessutom inte ha målat baksidorna istället?

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-11 13:57

jag ska montera dom så att dom "sticker ut" från väggen. jag ska hänga dom i elementsidan så att den pekar snett uppåt och terminalerna ska peka snett nedåt. dessa ska upp i taknocken, så att dom ser ut som små röda taggar i mitt röda rum.

jag monterade terminalerna neråt eftersom jag tycker att terminaler är snygga. det är nog något fel på mig. men det är ju guld. som trump kör med i badrummet *asg*

hoppas att jag lyckades svara på frågan iaf, jag måste springa till en lektion så jag hinner inte skriva bättre.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-16 14:05

Blev snyggt med de svarta elementen och den röda färgen! Hoppas du blir nöjd med hur det låter också! :-)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-16 16:27

Dom låter rätt bra som frontar när man vrider dom åt sidorna, så jag tror att det böir skitfint. ska banne mig ha tag i hängare och få upp dom i veckan :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-16 16:42

Spännande. Fortsätter följa tråden. :-)

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks Surroundprojekt!

Inläggav zartok » 2014-05-13 11:33

Bild

Det var ett tag sen nu, men jag har iaf fått upp surrarna och dom spelar för fullt. jag märkte att jag fick en vansinnigt hemsk resonans från dom, vilket gick att lösa genom att sätta skum "i" högtalaren samt köra ypaoen. när man spelar musik så låter dom rätt neutralt numera. dock så inväntar jag att köpa en minidsp 10x10 så att jag kan ställa in dom på riktigt så att säga.

hur som helst så ger dessa, inte helt oväntat, en extrem spridning av ljudet. det sprids så väl att man inte märker av att surrarna är på förrän man klickar av dom. jag vet inte om det låter bra eller dåligt, men brallsson (mhb, finns säkerligen här också) ska komma på besök här snart, så då kan man få en andra åsikt. jag vet sedan tidigare att mina öron inte är att lita på då jag är döv på fler än två sätt :D

nåväl, dom lever och frodas och fungerar väldigt fint dessutom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-13 12:45

zartok skrev: det sprids så väl att man inte märker av att surrarna är på förrän man klickar av dom. jag vet inte om det låter bra eller dåligt

Indikerar att det är bra. Kompletterande fråga - hur låter det när det kommer ett i surrounden distikt placerat ljud - uppfattar du placeringen av detta då, eller förblir det diffust?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-05-13 13:37

bra fråga där...
jag har faktiskt ingen aning. därför så kanske jag ska fråga dig om du har en scen i en film som har ett sådant ljud så att jag kan lyssna på det distinka ljudet och höra om det låter som att det är placerat eller förblir diffust.

jag har kört the dark knight returns när bane står på football-fielden och pratar i deras pa-system. där låter det extremt omslutande. det är den enda scen jag egentligen testat ordentligt ska jag erkänna.

jag har designat dom för att låta diffust överlag, så jag tror faktiskt inte att det kommer låta distinkt. du kanske tänker på att det inte ska låta ekande typ? nåja, det är bättre att testa än att gissa, så duktig är jag minsann inte på teoretiskt ljud inte :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-13 14:14

Nä, jag har inte lagt på minnet när och var det finns sådana. Jag är inte så bra på att analysera filmljud om jag skall vara ärlig... även om jag har ambitionen att göra det så dröjer det bara någon minut så ser jag på filmen istället och glömmer bort det. :oops: :mrgreen:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-13 17:00

Tv spel kan vara rätt bra för det där tycker jag. I ett FPS kan man lätt vrida sig runt och testa lite olika ljud och se hur det låter.
COD4 kanske? Bra ljud och det var lätt att höra placering vill jag minnas.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-05-13 19:30

lorden: njae, jag är inte heller direkt duktig på att analysera filmljud. det jag märker av med mina surrar är att jag inte märker av dom. eller, jag märker inte av dom förrän jag stänger av dom, då försvinner väldigt mycket av kringljudet. nåväl, vi får höra vad brallsson säger. han kan ju sånt där :D

genis: du, det var inte en dum ide. jag vet ju exakt hur det ska låta när man blir angripen av en drake i skyrim, så det borde jag dra igång! :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-13 22:41

Do tell :-).

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-08-10 03:43

Vad tyckte brallson? och hur funkade tevespelstestet?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-08-14 13:42

brallson fick tyvärr förhinder och kunde inte dyka upp. dock så var det kanske lika bra eftersom det först är nu jag kunnat köra dom via minidsp. jag har fått eqa lite granna, men slutresultatet var väldigt bra tycker jag. nu återstår bara att se någon film samt lägga upp ett par bilder på dom modifierade högtalarna. jag fick ta och sätta en mängd dämpskum i dom så att dom inte skulle få kortslutning i mellanregistret. men bilder kommer :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-08-28 18:34

Bild
Bild

Så där ser dom ut i färdig konstruktion. Passar hemskt bra till film. Det blev att rikta upp elementen då det annars blev det jag tror kallas kamfiltereffekter annars. Just ju finns bara effekterna när man går förbi högtalarna och det tycker jag är ok :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-28 19:26

dukanvadet skrev: och hur funkade tevespelstestet?

Ja hur gick det?

Sjysst kabeldragning 8) .

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-08-28 19:50

Estetiska åtaganden hör inte hemma bland min hifi! :D

Det har gått bra att spela med. Majoriteten av spel har inte en väldigt bra mix på ljudet, eller det är på ett annat sätt än för filmer. Dock så är dom något ljusare än frontarna, märks vid 7-kanalsstereo. Det är dock inget jag tänkt på när jag spelat eller sett film.

Ljudet integreras väldigt bra i rummet och man märkte egentligen inte att dom finns där förrän man stänger av dom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-28 20:15

zartok skrev:Estetiska åtaganden hör inte hemma bland min hifi! :D

*drumroll, crash* bra retur! :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-08-28 20:30

zartok skrev:Estetiska åtaganden hör inte hemma bland min hifi! :D

Det har gått bra att spela med. Majoriteten av spel har inte en väldigt bra mix på ljudet, eller det är på ett annat sätt än för filmer. Dock så är dom något ljusare än frontarna, märks vid 7-kanalsstereo. Det är dock inget jag tänkt på när jag spelat eller sett film.

Ljudet integreras väldigt bra i rummet och man märkte egentligen inte att dom finns där förrän man stänger av dom.

Jag tror du får lite hängmatttekaraktär i ljudet på de där surrarna :wink: .

Nej det kan vara sant, jag tycker dock det kan vara sjysst med spela för att testa panoreringar och sådant.

Annars låter det som du lyckats väl, kul! Och 7-kanals stereo är väl inget man använder så ofta, i alla fall inte jag, så det gör väl inget att de inte låter exakt lika som frontarna?

Återgå till DIY-forum