Moderator: Redaktörer
Pinhead75 skrev:Tackar!! ska fråga Jay Holm som tillverkat dom om ts parametrarna. Vilka saknar du??? Han sa att där är tre lager spiders...och det gör den ganska styv. Han föreslog att modda till 1st. Det sänker fs rejält.
Pinhead75 skrev:Och Entonsbas spelar dom definitivt inte. Har trixat lite med peq på yamahan och nu dundrar så takpannorna skvallrar.
Pinhead75 skrev:Menar du att 17.3 bl är lågt?
Pinhead75 skrev:Menar du att 17.3 bl är lågt?
DQ-20 skrev:Pinhead75 skrev:Menar du att 17.3 bl är lågt?
Elementet "luktar" bilbas: högt qts och hård upphängning.17.3 i Bl är inte "lågt" i absoluta mått, men inte tillräckligt i det här fallet: Qes är höga 0.82 vilket visar att elementet har dålig elektrisk dämpning. Re är höga 12.7 ohm. Le är också lustigt lågt - jag hade väntat mig en fyrlagersspole med tanke på det höga Re och Bl. Eller är det en "dual voice coil"? Det går väl att använda för IB, dvs. monterat i en "jättelåda", men då kommer den falla "redan" vid 36-40 Hz, vilket inte verkar vara "grejen" med IB. Det höga Q-värdet antyder att det inte är alldeles lämpat att för EQ. Att göra en basreflex verkar meningslöst - elementets motor är för klent för att kunna driva en port och lådan skulle i vilket fall som helst bli enorm.
Amatörmässiga hälsningar,
/DQ-20
Pinhead75 skrev:RE ÄR 2.4OHM
Det är dubbla 1.4ohm spolar.
360oz Magnet.
Pinhead75 skrev:Ingen som kan hjälpa till med en uträkning på en portad låda? Tackar för all info om att jag har en bildas men det visste jag redan....och den låter bra som det gör nu men vill prova en test låda så jag kan välja hur jag vill gå vidare. Lådan kan vara hur stor som helst den kommer placeras på vinden och spela ner genom samma hål som innan med ibn. Mvh Håkan
Pinhead75 skrev:Tack så hemskt mycket för hjälpen. Hur tolkar du resultat du fick fram?
Pinhead75 skrev:Inte så negativa nu....☺ haha!!! vill bara ha ett förslag på den vettigaste portade lådan som går att göra. Sen ska jag testa att göra en prov låda med en bas i så får vi se var det slutar.

Martin_Dewens skrev:Jag tror det skulle resultera i en mycket tröttsam basåtergivning.
Pinhead75 skrev:RE ÄR 2.4OHM
Det är dubbla 1.4ohm spolar.
360oz Magnet.
dewpo skrev:Martin_Dewens skrev:Jag tror det skulle resultera i en mycket tröttsam basåtergivning.
Utveckla gärna...
HK430 skrev:Uttrycket sminka en gris dyker upp i mitt huvud. För 2500 får du två stycken sls 10 och lådor till dessa.
Sälj basen/arna du har till någon billjudsentusiast så har du råd med några till
Doofus skrev:90% fyllning i basreflexen blir lite missvisande.
Pinhead75 skrev:Har ni lyssnat på Digital designs basar? Skitkonstiga värden men fy fan vad dom spelar....teori och verklighet hör inte alltid ihop. Undras hur många sls tior det behövs för att få kastrullen på spisen att snurra av sig själv....har 60m2 stort storarum......
Pinhead75 skrev:Har ni lyssnat på Digital designs basar? Skitkonstiga värden men fy fan vad dom spelar....teori och verklighet hör inte alltid ihop. Undras hur många sls tior det behövs för att få kastrullen på spisen att snurra av sig själv....har 60m2 stort storarum......
Pinhead75 skrev:Tro det eller ej men dom spelar faktisk riktigt bra för att vara bilbasar. Kanske beror det på dspeaker 8033cinema som gör ett bra jobb. Jag är 40 år gammal förövrigt. Mvh Håkan
Doofus skrev:Lite fel forum för dessa basar tror jag tyvärr, det är nog ett jäkla drag med dessa i en bil, men inte så mycket hi-fi.
Om jag nu inte hade några andra element och skulle bygga en basreflexlåda för hemmabruk, då hade jag nog gått på runt 400 liter som absolut minst.
400 liter med 15% isotermisering, två basreflexrör med 150 mm i diameter och en längd på 271 mm ger en avstämning vid 25 Hz och simulerar såhär:
Pinhead75 skrev:Min tanke var inte djupast möjligt utan en vettig kompromiss till musik och film. Tackar Doofus för simuleringen. Blir att testa hans förslag med en avstämning mellan 25-30hz.
DQ-20 skrev:Doofus skrev:Lite fel forum för dessa basar tror jag tyvärr, det är nog ett jäkla drag med dessa i en bil, men inte så mycket hi-fi.
Om jag nu inte hade några andra element och skulle bygga en basreflexlåda för hemmabruk, då hade jag nog gått på runt 400 liter som absolut minst.
400 liter med 15% isotermisering, två basreflexrör med 150 mm i diameter och en längd på 271 mm ger en avstämning vid 25 Hz och simulerar såhär:
Har du grupplöptider på den där? Jag bara undrar hur de ser ut alltså.
/DQ-20
Doofus skrev:DQ-20 skrev:Doofus skrev:Lite fel forum för dessa basar tror jag tyvärr, det är nog ett jäkla drag med dessa i en bil, men inte så mycket hi-fi.
Har du grupplöptider på den där? Jag bara undrar hur de ser ut alltså.
/DQ-20
Jag tar fram det ikväll när jag är hemma igen.
Doofus skrev:Jag tar fram det ikväll när jag är hemma igen.
DQ-20 skrev:Doofus skrev:Jag tar fram det ikväll när jag är hemma igen.
Topp!
/DQ-20

Doofus skrev:DQ-20 skrev:Doofus skrev:Jag tar fram det ikväll när jag är hemma igen.
Topp!
/DQ-20
57,72 ms vid 22,77 hz som längst. Det var bra att du tog upp, sist jag funderade på basreflex hittade jag formeln 0,8xfrekvens för att förhålla mig till vad som är rimligt för respektive frekvens.
Då kan man anta att 58ms är hörbart när 36 ms är taket för vad som är acceptabelt ?... en såkallad påståendefråga..
Pinhead75 skrev:Har fått tips att det sitter 3 st spiders i sandwich konstruktion...om jag hade lyckats skära loss dom två översta hade det gjort underverk för Fs.
DQ-20 skrev:Doofus skrev:DQ-20 skrev:
Topp!
/DQ-20
57,72 ms vid 22,77 hz som längst. Det var bra att du tog upp, sist jag funderade på basreflex hittade jag formeln 0,8xfrekvens för att förhålla mig till vad som är rimligt för respektive frekvens.
Då kan man anta att 58ms är hörbart när 36 ms är taket för vad som är acceptabelt ?... en såkallad påståendefråga..
Ing. Öhmans formel är är 0,8/f
0,8/22,77=35 ms som ett slags "säker gräns".
57 ms motsvarar en gångväg på 19 m. Våglängden vid 22,8 Hz är ca 15 m.
Jag skulle gissa att det är hörbart under vissa förutsättningar. Själv skulle jag inte ens bry mig om att bygga en provlåda.
/DQ-20
HenrikE skrev:Pinhead75 skrev:Har fått tips att det sitter 3 st spiders i sandwich konstruktion...om jag hade lyckats skära loss dom två översta hade det gjort underverk för Fs.
Detta var det ingen som nappade på. Ingen aning hur enkelt det är att göra utan att sabba elementet, men det kan vara värt att fundera på. Om man skjuter från höften och säger att kompliansen blir tre gånger så stor och mekaniska dämpningen tre gånger mindre med två av tre spiders borta, blir det hela klart roligare. Qts kommer ner till 0.44 och resonansfrekvensen sjunker till 21 Hz.
Moddade elementet är de röda kurvorna. Det är Bastas förslag rakt av, en låda på 390 liter med porten avstämd till 20.3 Hz. Jämför med de blå för omoddat element i 375 liter / 23 Hz.
Pinhead75 skrev:Jay skulle bygga en 15" prototyp på b2 ref12, som skulle kunna bli intressant. Nu har ni chansen att komma med förslag på lämpliga parametrar så ska jag framföra dom till Jay Holm på b2 audio.
Pinhead75 skrev:Jay skulle bygga en 15" prototyp på b2 ref12, som skulle kunna bli intressant. Nu har ni chansen att komma med förslag på lämpliga parametrar så ska jag framföra dom till Jay Holm på b2 audio.
Ts på ref 12.
boom skrev:fs 18.5
mms 308g
cms 0,23
vas 220l
sd 804
le0,45
xmax one way 22.5
bl 18.9
re3.7
qes 0.37
rms 5.99
qts 0.35
p max 600 watt
Pinhead75 skrev:Har lämnat rätt parametrar i tidigare inlägg.
Pinhead75 skrev:Är inte BL 115.6/2/3.2=18.125?
Pinhead75 skrev:boom skrev:fs 18.5
mms 308g
cms 0,23
vas 220l
sd 804
le0,45
xmax one way 22.5
bl 18.9
re3.7
qes 0.37
rms 5.99
qts 0.35
p max 600 watt
Eeh var har du fått det ifrån?
DQ-20 skrev:HenrikE skrev:Pinhead75 skrev:Har fått tips att det sitter 3 st spiders i sandwich konstruktion...om jag hade lyckats skära loss dom två översta hade det gjort underverk för Fs.
Detta var det ingen som nappade på. Ingen aning hur enkelt det är att göra utan att sabba elementet, men det kan vara värt att fundera på. Om man skjuter från höften och säger att kompliansen blir tre gånger så stor och mekaniska dämpningen tre gånger mindre med två av tre spiders borta, blir det hela klart roligare. Qts kommer ner till 0.44 och resonansfrekvensen sjunker till 21 Hz.
Moddade elementet är de röda kurvorna. Det är Bastas förslag rakt av, en låda på 390 liter med porten avstämd till 20.3 Hz. Jämför med de blå för omoddat element i 375 liter / 23 Hz.
De är intressant som exempel, men jag undrar hur lämpligt det är att ta bort 2 av 3 spiders. Jag tänker mig att de sitter där av fler orsaker än att få ned kompliansen.
/DQ-20
boom skrev:Pinhead75 skrev:boom skrev:fs 18.5
mms 308g
cms 0,23
vas 220l
sd 804
le0,45
xmax one way 22.5
bl 18.9
re3.7
qes 0.37
rms 5.99
qts 0.35
p max 600 watt
Ett bättre förslag !
HenrikE skrev:DQ-20 skrev:HenrikE skrev:Detta var det ingen som nappade på. Ingen aning hur enkelt det är att göra utan att sabba elementet, men det kan vara värt att fundera på. Om man skjuter från höften och säger att kompliansen blir tre gånger så stor och mekaniska dämpningen tre gånger mindre med två av tre spiders borta, blir det hela klart roligare. Qts kommer ner till 0.44 och resonansfrekvensen sjunker till 21 Hz.
De är intressant som exempel, men jag undrar hur lämpligt det är att ta bort 2 av 3 spiders. Jag tänker mig att de sitter där av fler orsaker än att få ned kompliansen.
/DQ-20
Förmodligen inte lämpligt alls. Centreringen blir ju tex också mycket vekare. Det är uppenbar risk att de inte fungerar som man tänkt sig. Talspolen skrapar kanske i någonstans när man drar på. Eller så går det galet på något annat sätt. Jag hade mycket hellre försökt sälja dem och köpa några fina 12-tummare istället. Men om det visar sig att det inte går att få vettigt betalt för dem kan väl moddning vara ett alternativ till att de bara ligger och skräpar.
Pinhead75 skrev:HenrikE skrev:DQ-20 skrev:
/DQ-20
Förmodligen inte lämpligt alls. Centreringen blir ju tex också mycket vekare. Det är uppenbar risk att de inte fungerar som man tänkt sig. Talspolen skrapar kanske i någonstans när man drar på. Eller så går det galet på något annat sätt. Jag hade mycket hellre försökt sälja dem och köpa några fina 12-tummare istället. Men om det visar sig att det inte går att få vettigt betalt för dem kan väl moddning vara ett alternativ till att de bara ligger och skräpar.
Eftersom ni verkar veta bättre än Jay som tillverkat dom så har ni ju framtiden utstakad...börja tillverka basar vetja.
kan ju tillägga att en person som byggt basar som ligger tvåa i världen på db drag med 181!!! decibel kan nog inget om talspolar spiders osv.
/DQ-20
Eftersom ni verkar veta bättre än Jay som tillverkat dom så har ni ju framtiden utstakad...börja tillverka basar vetja.
kan ju tillägga att en person som byggt basar som ligger tvåa i världen på db drag med 181!!! decibel kan nog inget om talspolar spiders osv.
HenrikE skrev:Pinhead75 skrev:HenrikE skrev:Förmodligen inte lämpligt alls. Centreringen blir ju tex också mycket vekare. Det är uppenbar risk att de inte fungerar som man tänkt sig. Talspolen skrapar kanske i någonstans när man drar på. Eller så går det galet på något annat sätt. Jag hade mycket hellre försökt sälja dem och köpa några fina 12-tummare istället. Men om det visar sig att det inte går att få vettigt betalt för dem kan väl moddning vara ett alternativ till att de bara ligger och skräpar.
Men du måste ju förstå att ett element kan vara optimerat för olika användningsområden. Det stora problemet med dina basar är att de inte alls är tänkta att sitta i en stor basreflexlåda, det ser man direkt på parametrarna utan att köra en enda simulering. De är direkt olämpliga för det. Men de funkar säkert bra om man använder dem som tillverkaren har tänkt sig.
/DQ-20
Doofus skrev:Pinhead75 skrev:HenrikE skrev:Förmodligen inte lämpligt alls. Centreringen blir ju tex också mycket vekare. Det är uppenbar risk att de inte fungerar som man tänkt sig. Talspolen skrapar kanske i någonstans när man drar på. Eller så går det galet på något annat sätt. Jag hade mycket hellre försökt sälja dem och köpa några fina 12-tummare istället. Men om det visar sig att det inte går att få vettigt betalt för dem kan väl moddning vara ett alternativ till att de bara ligger och skräpar.
dB-drag har inte så mycket med väl-ljud att göra. Basarna byggs ju med helt andra prioriteringar.
För sådana basar måste tåla massor effekt och mekaniska krafter.
Om Jay säger att det fungerar att ta bort två spindlar så gör det säkerligen det, om det redan testats har han kanske data för ett sådant element ? Då kan vi ju fortsätta bolla i tråden.
Och angående tips om "det ultimata elementet" har detta stötts och blötts många gånger, en del användare och applikationer kräver olika saker.
Pinhead75 skrev:boom skrev:Pinhead75 skrev:
Ett bättre förslag !
ae ib 18?
boom skrev:Pinhead75 skrev:boom skrev:Ett bättre förslag !
ae ib 18?
inte ens rätt .
ae ib 18?
inte ens rätt .
Fasiken....ge en ledtråd
Pinhead75 skrev:https://youtu.be/G-JY5BtQD4A
Halvtaskig video ca 10-25 Hz.
Var lite försiktig första svepet!
Andra kramade jag på bättre mellan 1-35hz men filmade inte. Kommer en med lite bättre power och bild.
Klen bas under 30hz sa någon hehe.
Pinhead75 skrev:Pinhead75 skrev:https://youtu.be/G-JY5BtQD4A
Andra kramade jag på bättre mellan 1-35hz men filmade inte. Kommer en med lite bättre power och bild.
Ge tips på låtar med bra bas tex infected mushroom mm eller om ni har nån bra subwoofer test man kan spela.
Pinhead75 skrev:https://youtu.be/G-JY5BtQD4A
MagnusÖstberg skrev:Finns inget vettigt att göra med dem i basreflexlåda.
Köp läget. Var de tänka till att använda hemma får du leka själv. Ren skit för det.
Pinhead75 skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns inget vettigt att göra med dem i basreflexlåda.
Köp läget. Var de tänka till att använda hemma får du leka själv. Ren skit för det.
ÄVEN I EN IB??
DQ-20 skrev:Pinhead75 skrev:https://youtu.be/G-JY5BtQD4A
Vad är det testet ska visa? I nuvarande konfiguration (IB) så kan man förvänta sig att elementet fungera fint om uppgivna parametrarna stämmer (Fs ca 36 Hz, Q ca 0,6-0,7). Ingen har väl ifrågasatt det? Parametrarna är ganska lagom för att fungera långt ned i frekvens även utan EQ. PROBLEMET som tråden handlar om är att elementet är olämpligt att placera i en låda. För en sluten låda skulle elementet behöva en mjukare upphängning så att fjädringen i låda blir "lagom". Luftens fjädring är dessutom mer linjär än upphängning. En basreflexlåda är "uteslutet" (se tidigare uträkningar i tråden) eftersom magnetsystemet, trots relativt hög Bl-produkt, är för svagt för det. För IB är det dock alldeles lagom. En sluten låda för att bevara IB-egenskaperna blir gigantisk och kommer sannolikt att behöva EQ. Måste du av något skäl göra en låda skulle jag personligen göra en sluten provlåda på 220 liter helt fylld med mineralull. Det bör ge ett q-värde i låda runt 0,7 vid ca 40-44 Hz (dvs. "maximally flat") och under det kan man lägga på EQ om man vill. För max dB skulle man dimensionera helt annorlunda, t.ex. genom att lägga en portresonans vid elementets resonansfrekvens och sedan bara "mosa på". Det skulle låta förjävligt på vanlig musik dock eftersom det ger en fenomenal puckel i tonkurvan.
/DQ-20
Pinhead75 skrev:Ger upp tanken på en portad låda, kommer försöka testa olika EQ inställningar på dspn och i min Yamaha Rx-v1073 reciever för att få till ett ljud som passar både till film och musik.
Perfector skrev:Pinhead75 skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns inget vettigt att göra med dem i basreflexlåda.
ÄVEN I EN IB??
Visst är det härligt när hjälpsamheten riktigt rinner över kanten på bägaren.
Välkommen till faktiskt.
DQ-20 skrev:Perfector skrev:Pinhead75 skrev:
ÄVEN I EN IB??
Välkommen till faktiskt.
Visst var det en onödigt surmagad kommentar från MÖ men är det något som karaktäriserar tråden är det viljan att hjälpa, där faktisktianer lagt ned tid och lämnat input efter bästa förmåga. Själv har du ju knappt bidragit alls, vilket vi vid närmare eftertanke kanske skall vara tacksamma för.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Perfector skrev:Pinhead75 skrev:
ÄVEN I EN IB??
Välkommen till faktiskt.
Visst var det en onödigt surmagad kommentar från MÖ men är det något som karaktäriserar tråden är det viljan att hjälpa, där faktisktianer lagt ned tid och lämnat input efter bästa förmåga. Själv har du ju knappt bidragit alls, vilket vi vid närmare eftertanke kanske skall vara tacksamma för.
/DQ-20
Perfector skrev:DQ-20 skrev:Perfector skrev:Visst är det härligt när hjälpsamheten riktigt rinner över kanten på bägaren.
Välkommen till faktiskt.
/DQ-20
Och där bidrog du rikligt i samma ämne.
Jag kände att jag var ute på djupt vatten och sa därför inget i tråden förrän nyss och genast visar du ditt rätta ansikte.
Pinhead75 skrev:Precis när man känner att tråden fått en törn åt rätt håll så blir man dissad igen haha....
Pinhead75 skrev:men musik och ljud är högst personligt och alla har olika smak som tur är.
Pinhead75 skrev:Fick dom för 4000 för båda i väldigt fint skick så det blev ett par extremt tunga as att släpa hem.
Pinhead75 skrev:Om du menar mig så ber jag om ursäkt
Pinhead75 skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns inget vettigt att göra med dem i basreflexlåda.
ÄVEN I EN IB??
MagnusÖstberg skrev:Pinhead75 skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns inget vettigt att göra med dem i basreflexlåda.
ÄVEN I EN IB??
Du pratade basreflexlåda. Jag svarade på det. Med all tänkbar vänlighet i åtanke.
27000 inlägg senare verkar den poletten trillat ner.
Gör föralldel IB av elementen om du har plats för det. Du kan också göra en 15000 liter stor sluten låda.
Pinhead75 skrev:Magnus jag har full respekt för dig och dina kunskaper har läst många av dina inlägg i andra trådar. Men hade du läst mitt första inlägg står det att jag har dom i en IB låda redan. Mvh Håkan
KarlXII skrev:Du är hårt åtgången i tråden, pinhead75 - en stor eloge till hur du hanterar det!!
MagnusÖstberg skrev:Pinhead75 skrev:Magnus jag har full respekt för dig och dina kunskaper har läst många av dina inlägg i andra trådar. Men hade du läst mitt första inlägg står det att jag har dom i en IB låda redan. Mvh Håkan
Låt dem stanna i din IB således, eller byt element.
KarlXII skrev:Du är hårt åtgången i tråden, pinhead75 - en stor eloge till hur du hanterar det!!
Perfector skrev:Är det 18" du har?
Om så har jag förslag på låda som låter tillräckligt bra för Reggae-disco.
Pinhead75 skrev:MagnusÖstberg skrev:Pinhead75 skrev:Magnus jag har full respekt för dig och dina kunskaper har läst många av dina inlägg i andra trådar. Men hade du läst mitt första inlägg står det att jag har dom i en IB låda redan. Mvh Håkan
Låt dem stanna i din IB således, eller byt element.
Istället för att kräka av sig så kunde du haft bilden klar vad det handlade om. Ville inte tvunget ha en portad låda! Utan ville ha lite hjälp och förslag av kunniga här på faktiskt och bygga en prov låda att jömföra med. Du kunde ju rekommenderat mig att behålla dom i min ib istället för att kalla det skit som vilket dussin element som helst som ultimax tex som inte håller när det gäller.
petersteindl skrev:Finns det bilder på högtalarelementen?
petersteindl skrev:Finns det bilder på högtalarelementen?
Pinhead75 skrev:KarlXII skrev:Du är hårt åtgången i tråden, pinhead75 - en stor eloge till hur du hanterar det!!
Jag visste vart det skulle sluta! allt dom hör är en bil bas och vet igentligen inte någonting om b2 audios kvaliteter överhuvudtaget, hade kunnat köpa det om jag kommit med ett par mutantbasar. Mina basar kostade nya 14000st och så långt ifrån en vanlig sketen bilbas du kan komma. Mvh Håkan
Pinhead75 skrev:petersteindl skrev:Finns det bilder på högtalarelementen?
Har en massa bilder men dom är för stora för att ladda upp. Eller så är det ja jag som gör fel. Mvh
Pinhead75 skrev:petersteindl skrev:Finns det bilder på högtalarelementen?
boom skrev:Pinhead75 skrev:KarlXII skrev:Du är hårt åtgången i tråden, pinhead75 - en stor eloge till hur du hanterar det!!
Jag visste vart det skulle sluta! allt dom hör är en bil bas och vet igentligen inte någonting om b2 audios kvaliteter överhuvudtaget, hade kunnat köpa det om jag kommit med ett par mutantbasar. Mina basar kostade nya 14000st och så långt ifrån en vanlig sketen bilbas du kan komma. Mvh Håkan
Du skriver om b2 kvalitet kvalitet är när man visar mät resultat på basen och helst oberoende sådana det finns hundra tals basar som har helt andra kvalitéer än b2 och är bättre byggda för sitt ändamål.
ser man hur talspolen är uppbyggd med 2 lager koppar tråd en bra bas har minst 6 lager ser man hur magnetsystemet är uppbyggt så finns det inga kortslutnings ringar i magnetgapet i och det finns det i en bra bas.
Ser man hur tajt magnet gapet är på basen och börjar konen att vobbla så är det härd smälta på den .
Det finns mera man kan ta upp om basen och dess konstruktion .
men varför inte bjuda in Jay Holm på forat så sliper du ta kritiken på hans basar så han får vädra sin filosofi .
Perfector skrev:Pinhead, du har pm.
Pinhead75 skrev:Pinhead75 skrev:petersteindl skrev:Finns det bilder på högtalarelementen?
petersteindl skrev:Pinhead75 skrev:Pinhead75 skrev:
Bra. För att passa i basreflex så bör Qt vara lägre. Ett sätt att åstadkomma lägre Qt är att öka magnetstyrkan i gapet. Vad jag kan se så kan det finnas en enkel och snabb metod att göra det på, nämligen genom att sätta på magneter på baksidan d v s utsidan. Den metalldel som sitter längst bak på magneterna kallas back plate. På detta element ser den i och för sig lite tunn ut. Det betyder att den kan ligga nära mättnad. Oavsett, så kan det löna sig att prova att ta 2 eller 3 likadana magneter som de som redan finns i baselementet. Dessa skall sättas fast på utsidan av back plate. Man skall tänka på att dessa magneter skall vara fullt magnetiserade samt att de skall vändas så att deras magnetflöde repellerar mot högtalarelementets back plate. På så sätt minskar högtalarelementets magnetiska förluster och magnetstyrkan i hela magnetkretsen ökar. Jag har själv med denna metod lyckas gå från Qt = 0,5 till 0,3. Det blev en markant förbättring av högtalarelementet med ringa kostnad. Denna metod fungerar olika beroende på det befintliga högtalarelementets magnetiska konstruktion. Eftersom du verkar känna en person som troligtvis bör ha koll så kan du be honom att prova och att mäta upp skillnaden i Qt i fri luft. Eftersom extramagneterna skall anbringas repellerande så kan det behövas något för att extramagneterna att ligga still under mätning. Du kan komma att behöva 3 extramagneter för att minska Qt tillräckligt. OBS, de skall vara fullt uppmagnetiserade. Blir resultatet bra så bör du limma fast extramagneterna mot back plate. OBS man måste under i princip hela limmets torktid ha en anordning som håller magneterna stabilt på plats så att de inte ändrar position vilket de gärna gör innan limmet torkat. Det blir därefter ett tungt och djupt element och korgen bör vara stabil och man måste tänka på att lådan måste göras tillräckligt djup.
Mvh
Peter
Du skriver om b2 kvalitet kvalitet är när man visar mät resultat på basen och helst oberoende sådana det finns hundra tals basar som har helt andra kvalitéer än b2 och är bättre byggda för sitt ändamål.
ser man hur talspolen är uppbyggd med 2 lager koppar tråd en bra bas har minst 6 lager ser man hur magnetsystemet är uppbyggt så finns det inga kortslutnings ringar i magnetgapet i och det finns det i en bra bas.
Ser man hur tajt magnet gapet är på basen och börjar konen att vobbla så är det härd smälta på den .
men varför inte bjuda in Jay Holm på forat så sliper du ta kritiken på hans basar så han får vädra sin filosofi .
Var får du infon om spolen??? En bild på nätet haha du har så fel min vän. Eftersom du tydligen baserar din info om spolen efter en bild så tvivlar jag på att resten du tror dig veta är rätt!
Pinhead75 skrev:petersteindl skrev:Pinhead75 skrev:
Bra. För att passa i basreflex så bör Qt vara lägre. Ett sätt att åstadkomma lägre Qt är att öka magnetstyrkan i gapet. Vad jag kan se så kan det finnas en enkel och snabb metod att göra det på, nämligen genom att sätta på magneter på baksidan d v s utsidan. Den metalldel som sitter längst bak på magneterna kallas back plate. På detta element ser den i och för sig lite tunn ut. Det betyder att den kan ligga nära mättnad. Oavsett, så kan det löna sig att prova att ta 2 eller 3 likadana magneter som de som redan finns i baselementet. Dessa skall sättas fast på utsidan av back plate. Man skall tänka på att dessa magneter skall vara fullt magnetiserade samt att de skall vändas så att deras magnetflöde repellerar mot högtalarelementets back plate. På så sätt minskar högtalarelementets magnetiska förluster och magnetstyrkan i hela magnetkretsen ökar. Jag har själv med denna metod lyckas gå från Qt = 0,5 till 0,3. Det blev en markant förbättring av högtalarelementet med ringa kostnad. Denna metod fungerar olika beroende på det befintliga högtalarelementets magnetiska konstruktion. Eftersom du verkar känna en person som troligtvis bör ha koll så kan du be honom att prova och att mäta upp skillnaden i Qt i fri luft. Eftersom extramagneterna skall anbringas repellerande så kan det behövas något för att extramagneterna att ligga still under mätning. Du kan komma att behöva 3 extramagneter för att minska Qt tillräckligt. OBS, de skall vara fullt uppmagnetiserade. Blir resultatet bra så bör du limma fast extramagneterna mot back plate. OBS man måste under i princip hela limmets torktid ha en anordning som håller magneterna stabilt på plats så att de inte ändrar position vilket de gärna gör innan limmet torkat. Det blir därefter ett tungt och djupt element och korgen bör vara stabil och man måste tänka på att lådan måste göras tillräckligt djup.
Mvh
Peter
Tackar...alla idéer är välkomna, ska höra med Jay på b2 om han har några magneter kvar och bolla lite idéer. Det tillverkades bara 30st b2 rs18 så dom är väldigt ovanliga.
boom skrev:Pinhead75 skrev:boom skrev:Du skriver om b2 kvalitet kvalitet är när man visar mät resultat på basen och helst oberoende sådana det finns hundra tals basar som har helt andra kvalitéer än b2 och är bättre byggda för sitt ändamål.
Var får du infon om spolen??? En bild på nätet haha du har så fel min vän. Eftersom du tydligen baserar din info om spolen efter en bild så tvivlar jag på att resten du tror dig veta är rätt!
Du sa själv att det var sandlåde nivå men det är du som tar fram det .Ta fram distmätningar på basen så skall jag avgöra om den är bra eller inte.
http://www.caraudioclassifieds.org/foru ... -18-a.html
boom skrev:Ser ut som vilken talspole som helst som har 2 lager med tråd
boom skrev:den korta den andra är en psi spole.
Pinhead75 skrev:boom skrev:den korta den andra är en psi spole.
Jay hade inte kvar någon distorsions mätning men menade att ni verkar så insatta att ni kan utläsa lite information av parametrarna och frekvenskurvan, förlåt impedanskurvan. Eftersom psi inte tillverkar egna spolar så fick dom linda om en psi spole med endast 2 lager för att den skulle passa i gapet.
Pinhead75 skrev:Mätningen är gjord på ett oinspelat element. Så fs och qts borde ligga lite lägre nu.
Pinhead75 skrev:Pinhead75 skrev:boom skrev:den korta den andra är en psi spole.
Jay hade inte kvar någon distorsions mätning men menade att ni verkar så insatta att ni kan utläsa lite information av parametrarna och frekvenskurvan, förlåt impedanskurvan. Eftersom psi inte tillverkar egna spolar så fick dom linda om en psi spole med endast 2 lager för att den skulle passa i gapet.
Mätningen är gjord på ett oinspelat element. Så fs och qts borde ligga lite lägre nu.
DQ-20 skrev:KarlXII skrev:Du är hårt åtgången i tråden, pinhead75 - en stor eloge till hur du hanterar det!!
+1Pinhead75 skrev:Mätningen är gjord på ett oinspelat element. Så fs och qts borde ligga lite lägre nu.
Lustig knix i impedanskurvan vid ca 50 Hz. Mätfel? Första uppbrytningen vid 400 Hz ser man ju också men den är inte så markerad.
/DQ-20
boom skrev:Pinhead75 skrev:Pinhead75 skrev:
Mätningen är gjord på ett oinspelat element. Så fs och qts borde ligga lite lägre nu.
Det är inte säkert att ett inspelat element sänker fs och qts för normalt så gör tillverkaren det och har parametrar på ett färdigt element .
tror int ens att det finns någon som lindar spolar i usa utan dom köps i från kina
boom skrev:egentligen så passar dom inte för en ib då dom har för lågt vas värde en ib bas brukar ligga i från 400 lit och uppåt.
Pinhead75 skrev:
Är du kvar i trotsåldern eller har du dyslexi??? För då kan jag förstå varför du skriver som du gör.....mvh Håkan
Pinhead75 skrev:boom skrev:egentligen så passar dom inte för en ib då dom har för lågt vas värde en ib bas brukar ligga i från 400 lit och uppåt.
Nä dom är helt värdelösa ska ha dom som huvudkudde......när jag tänker på hur du pratar i nattmössan haha.
Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Eller är det avundsjuka för att nå'n inte har de elementen att leka med?
Dom som inte spelar kan inte vinna.
Den som inte provar får aldrig veta.
petersteindl skrev:Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Då har du inte förstått mina inlägg. Jag vill vara konstruktivt positiv. Extramagneter kostar några hundra och kan göra underverk, beroende på förutsättningar.
Med vänlig hälsning
Peter
Pinhead75 skrev:petersteindl skrev:Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Då har du inte förstått mina inlägg. Jag vill vara konstruktivt positiv. Extramagneter kostar några hundra och kan göra underverk, beroende på förutsättningar.
Med vänlig hälsning
Peter
Han menar inte dig är jag säker på Peter.
Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
boom skrev:Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Om det är mig du menar så har jag bättre basar att leka med än du någonsin har haft och pinhead
Flint skrev:Men det hindrar inte att "bygga enligt egna idéer" kan vara ett bra (men kanske onödigt dyrt och tidsödande) sätt att få reda på vad som spelar in när det gäller högtalarbyggen. Det är nyttigt och övertygande att göra fel om man lyckas dra de rätta slutsatserna. Jag har gjort massor med fel i mitt sanningsletande, men kul var det. Jag tror inte att det hade varit lika kul att bygga den perfekta lådan på en gång för då hade det ju inte blivit mer än en låda (två i strio). Kampen fortsätter.
DQ-20 skrev:Om vi summerar tråden:
1. Elementen ifråga går inte att sätta i en basflexlåda med gott resultat.
2. Element går att sätta i en stor till mycket stor sluten låda (ca 220-400 liter). En viktig sak att notera när man använder t.ex. Basta är att programmet inte tar hänsyn till den mekaniska dämpning som dämpmaterialet tillför utan räknar bara med den isotermiserande effekten. Parametern VISO skall sättas till 33% för en "normaldämpad" basflexlåda till hälften fylld med moff och en sluten låda skall sättas till 66% eller eventuellt något mer när den är helt fylld med moff. Dämpningen måste justeras genom att ändra parametern för elementets mekaniska dämpning. Gör man inte det får man för höga q-värden. Jag GISSAR att man kan skatta minskningen i q med typ 0,1 när man proppar fullt med glasull. Vill man ha q=0.7 i en sluten heldämpad låda, satsar man alltså på en låda som ger ca q=0.8 odämpat.
3. Elementen sitter redan i en IB-installation är elementets parametrar verkar komma till sin rätt. Parameterarna, i synnerhet CMS, är mer "bilbasmässiga" än många IB-fantaster brukar vilja ha, men ligger icke desto mindre nära den dimensionering som LTS B1 hade i sluten låda.
Slutsatsen är att det finns tre rimliga alternativ: 1) sitt nöjd, 2) bygg slutna lådor på prov, 3) köp nya element och bygg något annat
Personligen är jag skeptisk till att försöka modifiera parametrarna genom att göra ingrepp i elementet. Riskerna med att ta bort spiders är uppenbara och förutsättningarna att påverka Bl tillräckligt med extra magneter verkar (för mig) vara små på det aktuella elementet.
/DQ-20
boom skrev:Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Om det är mig du menar så har jag bättre basar att leka med än du någonsin har haft och pinhead
Pinhead75 skrev:Kan som tur är på ett enkelt sätt bygga in baksidan av IB lådan till en vanlig sluten låda och min första tanke var då att göra den ca 850liter från början. Ha ett avtagbart lock på lådan så jag enkelt kan testa att stänga av sektioner och prova olika volymer och dämpning av lådan. Givetvis helt lufttät. Här är en bild på IB lådan.
Flint skrev:Men det hindrar inte att "bygga enligt egna idéer" kan vara ett bra (men kanske onödigt dyrt och tidsödande) sätt att få reda på vad som spelar in när det gäller högtalarbyggen. Det är nyttigt och övertygande att göra fel om man lyckas dra de rätta slutsatserna. Jag har gjort massor med fel i mitt sanningsletande, men kul var det. Jag tror inte att det hade varit lika kul att bygga den perfekta lådan på en gång för då hade det ju inte blivit mer än en låda (två i strio). Kampen fortsätter.
Pinhead75 skrev:Tack för all hjälp! Eftersom jag redan verkar ha den vettigaste lådan till basarna och är jättenöjd som det är, tanken var att göra ett test och se hur det lät med en annan låda och vi har ju kommit fram till att det inte funkar så behåller jag min IB. Mvh Håkan
Pinhead75 skrev:Om någon skulle få lite tid över så undrar jag när jag når Xmax med Ibn? Vid vilken frekvens och hur många watt.
Ni förstår vad jag menar. MvhHåkan
PS. Xmech är 50mm. Xmax40 one way.
bakerman22 skrev:Hu vilka kurvor...
bakerman22 skrev:Hu vilka kurvor...
Pinhead75 skrev:Fick svar av Jay på messenger efter 5min....alltså snacka om kundservice och tålamod med mina okunskapen
Pinhead75 skrev:Fick svar av Jay på messenger efter 5min....alltså snacka om kundservice och tålamod med mina okunskapen
DQ-20 skrev:Pinhead75 skrev:Precis när man känner att tråden fått en törn åt rätt håll så blir man dissad igen haha....
Min kommentar var absolut inte ställd till dig.Pinhead75 skrev:men musik och ljud är högst personligt och alla har olika smak som tur är.
Amen.Pinhead75 skrev:Fick dom för 4000 för båda i väldigt fint skick så det blev ett par extremt tunga as att släpa hem.
Frågan är bara vad installationen kostade...Men som sagt, lycka till! Vi har ju också en egen "IB inhouse guru" här, steveo1234, om det kniper.
/DQ-20
boom skrev:bakerman22 skrev:Hu vilka kurvor...
Från manen med räkmackan.Vad har du själv visat för kurvor?
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Hu vilka kurvor...
Från manen med räkmackan.Vad har du själv visat för kurvor?
Ja? Räkmacka är ju kanon? Då slipper man ju bygga för små och för få lådor.![]()
Det finns plenty med kurvor på LMS 5400 i alla möjliga och omöjliga lådor.
Pinhead75 skrev:Pinhead75 skrev:Fick svar av Jay på messenger efter 5min....alltså snacka om kundservice och tålamod med mina okunskapen
boom skrev:Ditt namn skall vara räckmakan men du har inte visat dina kurvor med mjuka väggar tror nästa mina 2 mäter bättre än dina 4a!
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:Från manen med räkmackan.Vad har du själv visat för kurvor?
Ja? Räkmacka är ju kanon? Då slipper man ju bygga för små och för få lådor.![]()
Ditt namn skall vara räckmakan men du har inte visat dina kurvor med mjuka väggar tror nästa mina 2 mäter bättre än dina 4a!
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:
Ditt namn skall vara räckmakan men du har inte visat dina kurvor med mjuka väggar tror nästa mina 2 mäter bättre än dina 4a!
Så du tror att hårda väggar mäter bättre än mjuka...?
DQ-20 skrev:Pinhead75 skrev:Pinhead75 skrev:Fick svar av Jay på messenger efter 5min....alltså snacka om kundservice och tålamod med mina okunskapen
OM elementet är överhängt (talspolen längre än magnetgapet) OCH talspolen längd är 49 mm så pratar vi inte om några 40 mm xmax i normal bemärkelse. Det teoretiska maximumet är 49/2, dvs ca 25 mm men i verkligheten mindre eftersom magnetgapets bredd inte är noll. Korrekt formel är (talspolelängd-magnetgap)/2. Om vi tittar på LMS 5400 ultra så är talspolen 8,3 cm lång. Teoretiskt xmax för detta element är 33 mm (one-way) och 38 mm om man accepterar att Bl sjunkit till 70%. Men då har också det elementet lite finesser i lindningen. Xmech kan säkert vara jättestort men det visar bara när elementet bottnar rent fysiskt. Det börjar låta förjävligt långt tidigare.
/DQ-20
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:Ditt namn skall vara räckmakan men du har inte visat dina kurvor med mjuka väggar tror nästa mina 2 mäter bättre än dina 4a!
Lägg upp ett svep med 10 volt in i elementen så jämför vi?
HenrikE skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:
Lägg upp ett svep med 10 volt in i elementen så jämför vi?
Nä men kom igen nu, vi driver rätt långt ifrån trådens ämne.
bakerman: Du kan väl skriva vad du inte gillar med kurvorna och varför, så kanske vi kan komma rätt igen.
boom skrev:fick det till 24.5mm i xmax enkelväg nu när man fick reda på talspolelindningens höjd.
Bilstereo tillverkarna skäms inte att ta till .
boom skrev:HenrikE skrev:boom skrev:Lägg upp ett svep med 10 volt in i elementen så jämför vi?
Nä men kom igen nu, vi driver rätt långt ifrån trådens ämne.
bakerman: Du kan väl skriva vad du inte gillar med kurvorna och varför, så kanske vi kan komma rätt igen.
Det är ganska vanligt på faktisk att glida i från ämnet.
HenrikE skrev:boom skrev:HenrikE skrev:Nä men kom igen nu, vi driver rätt långt ifrån trådens ämne.
Visst men om dina eller bakermans basar mäter bäst är totalt ointressant för alla andra.
HenrikE skrev:boom skrev:HenrikE skrev:Nä men kom igen nu, vi driver rätt långt ifrån trådens ämne.
Visst men om dina eller bakermans basar mäter bäst är totalt ointressant för alla andra.
boom skrev:HenrikE skrev:boom skrev:Det är ganska vanligt på faktisk att glida i från ämnet.
Finns inga basar som mäter bättre än Lms ultra basarna .
HenrikE skrev:boom skrev:HenrikE skrev:Visst men om dina eller bakermans basar mäter bäst är totalt ointressant för alla andra.
suck...
boom skrev:HenrikE skrev:boom skrev:Det är ganska vanligt på faktisk att glida i från ämnet.
petersteindl skrev:boom skrev:HenrikE skrev:Visst men om dina eller bakermans basar mäter bäst är totalt ointressant för alla andra.
Det beror på vad man mäter.och hur man definierar bättre.
petersteindl skrev:boom skrev:HenrikE skrev:Visst men om dina eller bakermans basar mäter bäst är totalt ointressant för alla andra.
Perfector skrev:petersteindl skrev:boom skrev:Finns inga basar som mäter bättre än Lms ultra basarna .
Se'n kan man argumentera om det ska mäta bra eller låta bra.
Det betyder inte nödvändigtvis samma sak.
Nattlorden skrev:Vet man hur mätningen ska se ut när det låter bra, så kan ju "mäter bra" vara så nära målvärde/målkurva som möjligt, det måste inte betyda så långt eller så platt som möjligt.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Vet man hur mätningen ska se ut när det låter bra, så kan ju "mäter bra" vara så nära målvärde/målkurva som möjligt, det måste inte betyda så långt eller så platt som möjligt.
I 75'ans hifi-handbok står att en bra kurva inte per automatik betyder att en högtalare låter bra, men en dålig kurva visar att den inte gör det.
Det gäller nog i stor utsträckning fortfarande
Octab 400 var ett sådant exempel som mätte kalasfint men lät uselt.
Både enligt mig och Tore Rössnäs på HiFi&Musik
boom skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:Vet man hur mätningen ska se ut när det låter bra, så kan ju "mäter bra" vara så nära målvärde/målkurva som möjligt, det måste inte betyda så långt eller så platt som möjligt.
I 75'ans hifi-handbok står att en bra kurva inte per automatik betyder att en högtalare låter bra, men en dålig kurva visar att den inte gör det.
Och det var en subbas som återger 1-80 Hz eller är det fullrange högtalare som du har smält in på ett sidospår nu.
Perfector skrev:boom skrev:Perfector skrev:I 75'ans hifi-handbok står att en bra kurva inte per automatik betyder att en högtalare låter bra, men en dålig kurva visar att den inte gör det.
Och det var en subbas som återger 1-80 Hz eller är det fullrange högtalare som du har smält in på ett sidospår nu.
Du får googla på Octab 400 så ser du vad det är
Perfector skrev:En 3-vägs högtalare med en rak och fin kurva som lätt kattskit.
Men principen är densamma för en subba, en fin kurva är ingen garanti för välljud.
boom skrev:Perfector skrev:En 3-vägs högtalare med en rak och fin kurva som lätt kattskit.
Men principen är densamma för en subba, en fin kurva är ingen garanti för välljud.
Om du har en fullrange så återger den fler frekvenser än vad en subba gör så principen är samma men inte frekvensbandet.
Perfector skrev:En 3-vägs högtalare med en rak och fin kurva som lätt kattskit.
BORIS skrev:Perfector skrev:En 3-vägs högtalare med en rak och fin kurva som lätt kattskit.
Skulle säga att kan du inte generera väljud ur en subba med fina kurvor är det du som gör fel
/personalen i Vinslöv på BORIS konto
petersteindl skrev:Ska subborna med vackra kurvor skaffa ett eget konto?
Pinhead75 skrev:Haha då har jag det vinnande konceptet..bilbasar med skit kurvor och tveksamt x-max! Men som låter som en dröm och rister om soffan till sjunkbomberna i U-571
Martin_Dewens skrev:Det ser coolt ut!
Inga problem med hörbara vibrationer i paneltaket?
Pinhead75 skrev:Martin_Dewens skrev:Det ser coolt ut!
Inga problem med hörbara vibrationer i paneltaket?
Jo faktiskt! har lite funderingar på att isolera lådan där den är skruvad i takstolarna och innertaket. Ska upp på vinden och känna mig för var det vibrerar. Några tips!
En tanke jag har är att lägga ut 100mm frigolitskivor ovanpå lösullen runtomkring lådan.
MagnusÖstberg skrev:Ja, det är definitivt främst mekanisk koppling som behöver åtgärdas för att komma åt det. Inte lätt, jag har inget bra förslag.
Pinhead75 skrev:Baffeln som basarna sitter på är 38mm spånskiva och kortsidan 19mm spån med ett stag emellan på insidan av lådan. Den är väldigt stabil.
Perfector skrev:Pinhead75 skrev:Baffeln som basarna sitter på är 38mm spånskiva och kortsidan 19mm spån med ett stag emellan på insidan av lådan. Den är väldigt stabil.
Det här är den bästa ljudtråden på väldigt länge.
Ge aldrig upp lusten att leka och lära.
Pinhead75 skrev:Perfector skrev:Pinhead75 skrev:Baffeln som basarna sitter på är 38mm spånskiva och kortsidan 19mm spån med ett stag emellan på insidan av lådan. Den är väldigt stabil.
Det här är den bästa ljudtråden på väldigt länge.
Ge aldrig upp lusten att leka och lära.
Håller med dig! testa och lyckas eller misslyckas är mitt motto, men såklart har jag lärt mig mycket av denna tråden om vad som är rimligt och lönt att lägga tid på. Teori och verklighet går inte alltid hand i hand men ger såklart en pil åt rätt riktning och man får testa sig fram.
Och jag är envis till min egen nackdel ibland men nyfikenheten i att testa och inte alltid lyssna till den stora massan ser jag som en bra egenskap. Oftast får man bita i det sura äpplet och erkänna att den stora massan hade rätt!!! Men ibland så hittar även en blind höna ett korn och utvecklingen tar ett steg frammåt.
Pinhead75 skrev:Ombyggnad av IB lådan är på gång, stagning med 2st m24 gängstavar och muttrar på baffeln ny upphängning med gummibussningar för att motverka mekanisk återkoppling till taket.
Egerwood skrev:Hm
Hej blir lite orolig är nu snart på G att sätta tigersågen i väggen.
Jag hadde tänk skruva mainfold / tunneln i den solida träväggen.
Som jag läst runt är ju hela tanken med att montera IB i par att krafterna skall ta ut varandra i hor. Planet.
Är det verkligen ett problem som alstras av lådan? Hur mycket vibrationer känner du på lådan med handen?
Någon mer på forat som har en IB som kan kasta in en blänkare om lådan bör vara fixerad i husstommen eller bara mynna in i rummet och tätas med skum eller någon list.
Johan_Lindroos skrev:"basen försvann"
Låter ju inte så jättebra egentligen.![]()
![]()
God Jul!
Pinhead75 skrev:Nya värden på basen.
Xmax 40mm
Qts 0.72
Vas 110liter
Mms 577g
Fs 22hz
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster