Oskulden - CD22RN4X i BR - Nu då?!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

pjocke

Oskulden - CD22RN4X i BR - Nu då?!

Inläggav pjocke » 2016-10-21 11:51

Mitt första högtalarbygge!

Efter att ha läst en del om Seas L22RN4X/P här på forumet har jag mer eller mindre helt utan vidare reflektioner valt att utgå från detta element, främst eftersom jag inte är kapabel att göra ett mer informerat val på grund av min bristande kompetens på området. Vi får se hur det blir.

Min första tanke var att bygga en sluten låda, men det blir basreflex. Tanken är att med hjälp av miniDSP dela mot ett gäng MuPPS:ar (i alla fall till att börja med - vad som händer senare får vi se).

Basta föreslår en låda på 26 liter och 32,nånting Hz avstämning, men eftersom jag inte lyckas lista ut hur man då skulle få plats med basreflexröret har jag simulerat på 40,88 liter. Denna storlek ger en kub med sidan 350 mm invändigt och rörets "actual length" blir 212,4 mm långt. Avstämning på 33 Hz ger en kurva enligt bild.

Frågor på detta:
1. Rimligt frekvensområde för baslådan i fråga? 35-250 Hz?
2. Ser simuleringen rimlig ut? Jag förstår att det inte alls blir så här i verkligheten, men det tar vi när vi kommer dit.
3. Är 0% isotermisering gångbart? Jag gissar att en helt odämpad basreflexlåda inte är att rekommendera. Hur räknar man isotermiseringsgrad på en specifik mängd glasull?
4. Är jag helt ute och cyklar här?
Bilagor
Oh oh oh oh it's my first time oh oh oh oh please be kind.png
Oh oh oh oh it's my first time oh oh oh oh please be kind.png (30.87 KiB) Visad 7664 gånger
Senast redigerad av pjocke 2017-01-15 13:47, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Oskulden - ett basreflexprojekt med L22RN4X/P

Inläggav Emanuelgbg » 2016-10-21 11:56

Tror det är 40L + som brukar gälla enligt de tidigare byggena. Avstämningen har jag inte koll på men det borde dyka upp lite förslag om du söker på L22

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-21 12:11

Emanuelgbg skrev:Tror det är 40L + som brukar gälla enligt de tidigare byggena. Avstämningen har jag inte koll på men det borde dyka upp lite förslag om du söker på L22

Bra tips. 50 liter, 25 Hz verkar som ett trevligt alternativ. Ska fortsätta läsa.
Bilagor
50 l 25 Hz 25% iso.png
50 l 25 Hz 25% iso.png (32.71 KiB) Visad 7650 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 15:44

Lite inspiration.

viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP

50 liter, 25Hz ser bra ut tycker jag!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-21 16:29

MagnusÖstberg skrev:Lite inspiration.

viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP

50 liter, 25Hz ser bra ut tycker jag!

Man tackar! Det känns som att jag är på rätt väg, ja. Ska skissa lite i Sketchup ikväll och försöka få en känsla för hur det skulle se ut i kub-form.

Fråga: Vilken längd är det jag de facto ska ha på mitt rör?
Bilagor
rörigt.png
rörigt.png (5.91 KiB) Visad 7571 gånger

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2016-10-21 17:00

Teoretiskt 268 mm men man brukar få justera längden i efterhand för att hamna rätt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-21 17:54

Kan man tänka sig en 50-liters låda så tycker jag att L22RNX/P ser intressantare ut småsignalsmässigt. Jag tror att 4-lagers varianten främst blivit populär när man gjort eftermontage i (små) befintliga lådor. Jag har inte Basta längre men kanske någon vill prova en låda med L22RNX/P med 50 l Vb, 33% viso (=halvfull med glasull), 69 mm rör och avstämning vid ca 22-24 Hz, påkopplad "housecurve"? Typ?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-21 18:22

Tänkte bara nämna, om det inte är känt för alla, särskilt trädskaparen, att både L22RNX/P och L22RN4X/P är konstruerade på så vis att elementet inte är tätt, utan det läcker runt talspolen, vilket kan ge fullt hörbara flåsljud.

Det behöver inte innebära att det är något problem för den som bygger med elementet, det beror ju på hur känslig man är för den speciella distorsionsformen som blåsljud är, men jag tänkte att jag ville nämna det i varje fall. Personligen är jag känslig, och använder därför helst bara element av den där polplugg-konstruktionen för registret över 300 Hz eller så.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 19:15

Jag är som du, men måste erkänna att med just det elementet har jag inte upptäckt det, jag gjorde det inte heller med Nicholas McKinneys Lamda Acoustics basar.

Däremot har upplevt det med andra element med sån där lösning (som känns helt fel för ett element som bara skall spela lågfrekvent).
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-21 19:23

DQ-20 skrev:Kan man tänka sig en 50-liters låda så tycker jag att L22RNX/P ser intressantare ut småsignalsmässigt. Jag tror att 4-lagers varianten främst blivit populär när man gjort eftermontage i (små) befintliga lådor. Jag har inte Basta längre men kanske någon vill prova en låda med L22RNX/P med 50 l Vb, 33% viso (=halvfull med glasull), 69 mm rör och avstämning vid ca 22-24 Hz, påkopplad "housecurve"? Typ?

Har ingen housecurve att tillgå, men det skulle vara väldigt intressant att se skillnaden mellan de bägge. 50 liter får nog ses som smärtgränsen.

IngOehman skrev:Tänkte bara nämna, om det inte är känt för alla, särskilt trädskaparen, att både L22RNX/P och L22RN4X/P är konstruerade på så vis att elementet inte är tätt, utan det läcker runt talspolen, vilket kan ge fullt hörbara flåsljud.

Det behöver inte innebära att det är något problem för den som bygger med elementet, det beror ju på hur känslig man är för den speciella distorsionsformen som blåsljud är, men jag tänkte att jag ville nämna det i varje fall. Personligen är jag känslig, och använder därför helst bara element av den där polplugg-konstruktionen för registret över 300 Hz eller så.

Det var 100% okänt för mig, så jag tackar för informationen. Jag tror jag får göra lite empirisk forskning och helt enkelt se om det stör mig eller inte.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-21 21:59

Nu börjar jag bli varm i kläderna med Sketchup. Rätblock med sidan 402 mm, 16 mm materialtjocklek. Innermått är alltså 370 mm, dvs 50,65 liter. Tycker det ser fint ut. Fungerar rätblocket bra rent tekniskt eller är någon annan form att föredra?

(editerat)
Bilagor
större rätblock.png
större rätblock.png (167 KiB) Visad 7450 gånger
Senast redigerad av pjocke 2016-10-21 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2016-10-21 22:17

IngOehman skrev:Tänkte bara nämna, om det inte är känt för alla, särskilt trädskaparen, att både L22RNX/P och L22RN4X/P är konstruerade på så vis att elementet inte är tätt, utan det läcker runt talspolen, vilket kan ge fullt hörbara flåsljud.

Vh, iö

Seas har ju dock även elementet CD22RN4X som vad för rent basbruk på många sätt är snarlikt L22RN4X/P. Jag använder själv med det istället för L22RN4X/P av just det skäl du nämner.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-21 22:47

Erik_Johansson skrev:Seas har ju dock även elementet CD22RN4X som vad för rent basbruk på många sätt är snarlikt L22RN4X/P. Jag använder själv med det istället för L22RN4X/P av just det skäl du nämner.

Bra tips. Får ta och simulera de tre som diskuteras i tråden och se vilket som passar bäst. CD22RN4X var dock snyggare än de andra rent estetiskt imho :D

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-22 08:37

pjocke skrev:Rätblock

Och då menar jag alltså kub.

Försänka 5 mm i 16 mm MDF, dålig idé? Behöver man använda rampamuff eller bara skruva rakt i trät när man fäster elementet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-22 08:43

pjocke skrev:

Försänka 5 mm i 16 mm MDF, dålig idé? Behöver man använda rampamuff eller bara skruva rakt i trät när man fäster elementet?
Skulle nog gå upp till 19mm i baffeln, eller dubbla tjockleken så håller du dig till samma materialtjocklek..

Förborra med ett borr som är lite mindre än skruvens kärna så kan du skruva rakt in i skivan.
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-22 11:56

MagnusÖstberg skrev:Skulle nog gå upp till 19mm i baffeln, eller dubbla tjockleken så håller du dig till samma materialtjocklek..

Då blir det nog baffel i 19 mm istället. Dubbla bafflar ger fler skarvar, och så kan vi ju inte ha det ;) Jag får nog släppa drömmen om kuber, dock. Skar till en flyttkartong och försökte placera den utan att störa möbleringen allt för mycket, men det blev inget bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-22 12:36

pjocke skrev:
MagnusÖstberg skrev:Skulle nog gå upp till 19mm i baffeln, eller dubbla tjockleken så håller du dig till samma materialtjocklek..

Då blir det nog baffel i 19 mm istället. Dubbla bafflar ger fler skarvar, och så kan vi ju inte ha det ;) Jag får nog släppa drömmen om kuber, dock. Skar till en flyttkartong och försökte placera den utan att störa möbleringen allt för mycket, men det blev inget bra.

Fast en del av den dubbla baffeln kan ju faktiskt ligga in i lådan så du slipper synlig skarv av den. Den ger extra limyta mot lådan också :)

När det gäller formen, så hittade jag min form i en kartonglåda :oops:

Om man söker på kaffekoppen skaffar lite så hittar man min tråd.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-22 13:46

pjocke skrev:

Kubisk form är utmärkt. Bästa formen man kan ge en rätblockslåda faktiskt, om man bara ser till det inre. Ser man till det yttre så kan det i förekommande fall vara till nackdel med kubform, men det beror ju på em väldig massa olika saker, där placeringen av baselementet är det viktigaste, så även ur den aspekten kan kubformen vara utmärkt bra.

Sen är det som så att det som verkar vara en nackdel av att töja ut en låda i en eller två dimensioner (med fortsatt samma volym) kan vara en fördel det också, om det kompenserar någon egenskap som finns före eller efter i signalkedjan (rummet framförallt åsyftad av "efter").

Så några enkla svar på vad som är bra form finns inte. Men kubformen är den effektivaste. Den som presterar mest per lådvolym. När en dimension börjar närmas sig tre gånger den minsta blir påverkanseffekterna av icke-kubiskheten som regel så stora att de behöver tas hänsyn till, i betydelsen att simuleringsprogram typiskt inte längre räknar rätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-22 14:35

PS. Det ovanstående är (självklart) skrivet med en förutsättning i bakhuvudet - att lådan är dämpad korrekt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-23 13:35

pjocke skrev:Har ingen housecurve att tillgå, men det skulle vara väldigt intressant att se skillnaden mellan de bägge. 50 liter får nog ses som smärtgränsen.

Jag avsåg den "standardkurva" som finns i Basta! under fliken "Room Gain". Det gör ganska mycket skillnad nere vid 20 Hz.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-23 21:10

IngOehman skrev:Så några enkla svar på vad som är bra form finns inte. Men kubformen är den effektivaste.

Att ingenting i livet kan vara enkelt ;) Jag kommer att köra på kubformen så får vi se hur det låter när det är klart. Tack för input!

DQ-20 skrev:Jag avsåg den "standardkurva" som finns i Basta! under fliken "Room Gain". Det gör ganska mycket skillnad nere vid 20 Hz.

Ah, då är jag med. Det fixar jag imorgon. Jag gör nya simuleringar på de tre elementen som diskuterats, så får vi se hur det ser ut.

Senaste skissen på lådan. 16 mm med 19 mm baffel. Eftersom jag saknar både snickarvana och verktygsarsenal tänkte jag gå till Hornbach med en ritning och be dem dra igång sågen. Håltagning och försänkning borde de rimligtvis också kunna göra med tanke på att de erbjuder just den tjänsten för bänkskivor. Limma tänkte jag göra själv, tro det eller ej. Sammanfogningskex vore kul, men jag tror antalet lamellfräsar som finns för utlåning i bekantskapskretsen är minimalt så vi får se hur det blir med den saken.
Bilagor
mitten i mitten.png
mitten i mitten.png (11.2 KiB) Visad 7125 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-23 22:54

pjocke skrev:Sammanfogningskex vore kul, men jag tror antalet lamellfräsar som finns för utlåning i bekantskapskretsen är minimalt så vi får se hur det blir med den saken.

Kanske går att ordna, antalet lamellfräsar här på forumet är nog ganska hyggligt. Var bor du?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-23 23:35

Det finns rätt mycket fräsar för håltagning med - inte osannolikt att någon har båda verktygen!
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-24 09:05

HenrikE skrev:Kanske går att ordna, antalet lamellfräsar här på forumet är nog ganska hyggligt. Var bor du?

Jag bor i Malmö.

MagnusÖstberg skrev:Det finns rätt mycket fräsar för håltagning med - inte osannolikt att någon har båda verktygen!

Jag gillar hur du tänker. Jag skulle nog lita mer på någon som byggt högtalare tidigare än någon som spenderar dagarna med att fräsa hål för diskhoar... :)

Hur som helst, här kommer simulering av de tre elementen som nämns i tråden. L22RN4X/P (grön), L22RNX/P (blå) samt CD22RN4X (röd) i 50,653 liters låda avstämd till 23 Hz (lägre än så blir svårt då röret blir längre än lådan) med 33% isotermisering samt Basta!s inbyggda room gain med standardinställningar.
Bilagor
50,653 l 23 Hz 33% iso room gain.png
50,653 l 23 Hz 33% iso room gain.png (64.65 KiB) Visad 7035 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-24 11:45

Man kan Böja röret också och ha två stycken med något mindre dimension. Jag skulle gått på röd.

Och i Malmö finns det trevliga personer att både ta hjälp av och umgås med.
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-24 11:52

MagnusÖstberg skrev:Man kan Böja röret också och ha två stycken med något mindre dimension.

Jag har räknat på 3" rör nu, men jag antar att dubbla 2-2,5" skulle funka också. Är inte risken för blåsljud större med mindre rör? De flesta tillverkare/återförsäljare verkar inte ha mindre än 3"?

MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gått på röd.

Det är det jag tänker också, baserat på den bättre responsen i det lägre registret. Är det samma tanke du har, eller baserar du det på något annat?

Låter lovande. Jag får helt enkelt gå ut med en efterlysning :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-24 15:34

pjocke skrev:
MagnusÖstberg skrev:Man kan Böja röret också och ha två stycken med något mindre dimension.

Jag har räknat på 3" rör nu, men jag antar att dubbla 2-2,5" skulle funka också.

DLS 3" är ett bra alternativ och användes till den första LTS högtalaren. De räcker mer än väl till ett 8" element. Den har en innerdiameter på 69 mm. Längden i lådan kan bli kortare än den som programmet anger, i synnerhet om portmynning kommer i "närheten" av en begränsningsyta.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-24 15:38

pjocke skrev:Hur som helst, här kommer simulering av de tre elementen som nämns i tråden. L22RN4X/P (grön), L22RNX/P (blå) samt CD22RN4X (röd) i 50,653 liters låda avstämd till 23 Hz (lägre än så blir svårt då röret blir längre än lådan) med 33% isotermisering samt Basta!s inbyggda room gain med standardinställningar.

Bra inställning(ar). :-D

Jag tror att en av de där alternativen har en "snyggare" kurva för grupplöptider än övriga. Jag gissar blå...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-24 15:51

DQ-20 skrev:Längden i lådan kan bli kortare än den som programmet anger, i synnerhet om portmynning kommer i "närheten" av en begränsningsyta.

Hur vet man detta? Går det att mäta sig fram till lådans avstämning när den är byggd och anpassa rörets längd efter det, eller kan man räkna fram det mer exakt än Basta! gör?

DQ-20 skrev:Jag tror att en av de där alternativen har en "snyggare" kurva för grupplöptider än övriga. Jag gissar blå...

Du gissar rätt. ~30 ms vid ~23 Hz, är det hörbart?
Bilagor
grupplöptider.png
grupplöptider.png (16.5 KiB) Visad 6956 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-24 17:48

pjocke skrev:
DQ-20 skrev:Längden i lådan kan bli kortare än den som programmet anger, i synnerhet om portmynning kommer i "närheten" av en begränsningsyta.

Hur vet man detta? Går det att mäta sig fram till lådans avstämning när den är byggd och anpassa rörets längd efter det, eller kan man räkna fram det mer exakt än Basta! gör?

Beträffande beräknad längd på portar kontra verklig avstämning är min erfarenhet som Troels Gravesens mer empiriska forskningar som visar på att röret ofta bara behöver vara ca 70% av teoretisk längd för att få önskad avstämning. Du får mäta upp avstämningen med rör och element i lådan och justera längden på porten tills du blir nöjd :) .

Länk till Troels sida:
http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-10-24 17:56

pjocke skrev:

DQ-20 skrev:Jag tror att en av de där alternativen har en "snyggare" kurva för grupplöptider än övriga. Jag gissar blå...

Du gissar rätt. ~30 ms vid ~23 Hz, är det hörbart?

Jag har för mig att formeln 0,8/f är tänkt att beskriva gränsen för vilken grupplöptid i sekunder som är hörbar. När den nämns brukar det också sägas någonting om att det inte gäller i området runt 100 - 200 Hz. Men sen kommer ju rummet och komplicerar till det hela också, antagligen på något sätt som inte beskrivs med en så enkel formel.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-24 18:53

Kalejdokom skrev:Beträffande beräknad längd på portar kontra verklig avstämning är min erfarenhet som Troels Gravesens mer empiriska forskningar som visar på att röret ofta bara behöver vara ca 70% av teoretisk längd för att få önskad avstämning. Du får mäta upp avstämningen med rör och element i lådan och justera längden på porten tills du blir nöjd :)

Ska förkovra mig i denna läsning snarast. Tackar tackar. Hur mäter man avstämningen egentligen, rent tekniskt?

Tarzan skrev:Jag har för mig att formeln 0,8/f är tänkt att beskriva gränsen för vilken grupplöptid i sekunder som är hörbar. När den nämns brukar det också sägas någonting om att det inte gäller i området runt 100 - 200 Hz. Men sen kommer ju rummet och komplicerar till det hela också, antagligen på något sätt som inte beskrivs med en så enkel formel.

0,8/23 ger typ 34 ms, så det kanske är på gränsen då. Detta med Basta!s room gain, så som du säger ger säkert verkligheten ett annat resultat.

Just nu lutar det åt CD22RN4X, 3" DLS basreflexrör i 50 liters låda halvfull med glasull och avstämning på 23 Hz, för att så småningom finjustera avstämningen efter mätningar, antingen med hjälp av dämpmaterial och/eller längre/kortare/fler/tunnare basreflexrör. Kasta sig ut på 70 famnar etc osv.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2016-10-24 19:21

pjocke skrev:
Kalejdokom skrev:Beträffande beräknad längd på portar kontra verklig avstämning är min erfarenhet som Troels Gravesens mer empiriska forskningar som visar på att röret ofta bara behöver vara ca 70% av teoretisk längd för att få önskad avstämning. Du får mäta upp avstämningen med rör och element i lådan och justera längden på porten tills du blir nöjd :)

Ska förkovra mig i denna läsning snarast. Tackar tackar. Hur mäter man avstämningen egentligen, rent tekniskt?

Det billigaste är antagligen att mäta elementets impedans i den färdiga lådan, behövs bara ett motstånd, några kabelsnuttar och 3.5mm kontakter. Mäts med t ex Svantes Sirp (som numera är gratis). Du kommer få en impedanskurva som ser ut som en kamelrygg, mitt emellan pucklarna ligger avstämningen.

Har du redan mätmik och ljudkort osv kan man också närfältsmäta element och port och se var avstämningen ligger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-24 19:31

pjocke skrev:

Jag har räknat på 3" rör nu, men jag antar att dubbla 2-2,5" skulle funka också. Är inte risken för blåsljud större med mindre rör? De flesta tillverkare/återförsäljare verkar inte ha mindre än 3"?

MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gått på röd.

Det är det jag tänker också, baserat på den bättre responsen i det lägre registret. Är det samma tanke du har, eller baserar du det på något annat?

Låter lovande. Jag får helt enkelt gå ut med en efterlysning :)

Angående blåsljud så är det nog ingen fara. Men DLS 3" är en bra dimension på röret. Jag tänker på att elementet inte riskerar blåsljud om det skulle vara en faktor för dig. Se till så att luften har fri passage från elementet till porten men inte kortast möjliga väg.

Gör en efterlysning efter vilka som finns i Malmö-trakten :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-24 19:36

PontusEriksson skrev:Har du redan mätmik och ljudkort osv kan man också närfältsmäta element och port och se var avstämningen ligger.

Exakt. Jag brukar mäta med REW och då kan det t.ex. se ut så här vid mätning på en av mina subbar (som förvisso är med slavbas istället för basreflex, men i det här fallet är det helt jämförbart).
Den blågröna kurvan är mätning ca 2 cm framför baselementet och den gröna kurvan är mätning framför slavbasen (=porten). Man ser tydligt avstämningen vid ca 19 Hz:

Bild

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2016-10-24 19:57

Själv lutar jag just nu att att lägga mig nånstans runt 45 liter för mina lådor med CD22RN4X. Sen prova ut avstämning tillsammans med justeringar av dämpmaterial för att skräddarsy portens bidrag. Kommer nog att hamna någonstans mellan 24-27 hz avstämning i slutändan.

/Erik
du förtjänar!”

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-25 07:55

Kalejdokom skrev:
PontusEriksson skrev:Det billigaste är antagligen att mäta elementets impedans i den färdiga lådan, behövs bara ett motstånd, några kabelsnuttar och 3.5mm kontakter. Mäts med t ex Svantes Sirp (som numera är gratis). Du kommer få en impedanskurva som ser ut som en kamelrygg, mitt emellan pucklarna ligger avstämningen.

Har du redan mätmik och ljudkort osv kan man också närfältsmäta element och port och se var avstämningen ligger.

Exakt. Jag brukar mäta med REW och då kan det t.ex. se ut så här vid mätning på en av mina subbar (som förvisso är med slavbas istället för basreflex, men i det här fallet är det helt jämförbart).
Den blågröna kurvan är mätning ca 2 cm framför baselementet och den gröna kurvan är mätning framför slavbasen (=porten). Man ser tydligt avstämningen vid ca 19 Hz:

[ Bild ]

Jag tänkte skaffa en miniDSP, och då finns det ju mätmik att köpa till som verkar gå att använda tillsammans med REW. Som jag tolkar Sirps användarguide behövs separat in- och utgång på ljudkortet, och det har jag inte på min Macbook :) Tack för tips. Vi återkommer till detta, var så säker.

pjocke

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - snickarhjälp sökes (Skåne)!

Inläggav pjocke » 2016-10-25 11:51

Jag hann med att nätshoppa lite på lunchen, så jag slog till på ett CD22RN4X när jag ändå beställde element och komponenter till mina MuPPS.

EFTERLYSNING: Finns det någon i Malmö med omnejd som har lust att hjälpa till att smälla ihop en låda eller två? Kapning kan brädgården få göra eftersom skivorna ändå inte får plats i bilen okapade, men det vore kul att få lite hjälp med att fräsa, försänka och kexa. Öl finnes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-10-26 10:57

Kul att fler bygger med den basen :) Har inte hört blåsljuden på L22 men valde CD22 av den anledningen.
Jag stod också och velade och simulerade fram och tillbaks. Det jag kan säga är att i alla fall i mitt rum är den normala "room gain" som finns i basta var lite för entusiastisk så jag tycker den alternativa (som nämnts i olika trådar, bara att söka) är mer lik hur det blev i mitt rum. Det är helt enkelt att jag har mjukare väggar och annat som inte ger riktigt det stödet. IÖ har ju en utmärkt artikel om just dessa kurvor, där det finns flera som är tänkta att åskådligöra effekten i olika sorters rum. Det man inser är att det är stor skillnad på rummen.
Avstämningen hamnade inte heller precis där den simulerats för mig i alla fall. Men det beror ju lite på Vb och hur isotermiserad lådan egentligen är osv.
All in all så blir det inte riktigt så exakt med simuleringen men någonstans runt 45-50 liter med avstämmning runt 23-26Hz?
Jag har 48l i mina tror jag och avstämningen hamnade på 26Hz i verkligheten. Körpå det en liten svag bashöjning via EQ på kanske 4-5dB som mest som liknar rumsstödskurvan dvs börjar svagt vid lite under 50hz med max rätt ovanför avstämningen.
Nästa gång skall jag nog se til att "skidbacken" mot lägre frekvenser blir högre.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-26 16:20

PappaBas skrev:Avstämningen hamnade inte heller precis där den simulerats för mig i alla fall. Men det beror ju lite på Vb och hur isotermiserad lådan egentligen är osv.

Problemet tror jag främst beror på a) avvikelser från databladet och b) svårigheter att beräkna den akustiska längden hos röret.

PappaBas skrev:Nästa gång skall jag nog se til att "skidbacken" mot lägre frekvenser blir högre.

Jag roade mig för några år sedan att titta på dimensioneringar av det element som Morello använde i sina högtalare och som fanns som uppgradering för LTS 3v-f2. Elementet är ett Ino-element (äldre variant för profundus-P). Det har alltså använts i minst tre olika konstruktioner som dimensionerats av Ingvar Öhman och som alla har lovordats för "bra bas", i synnerhet från ett 8" element. Samtliga är tämligen väl dokumenterade och jag utgick från de av Ino uppmätta parametrarna men tittade även på de som Chriss mätte upp. Kurvan i Basta! med standard "Room Gain" påslaget visar då en spikrak kurva som är svagt stigande mot lägre frekvenser ned till resonansfrekvensen (ca 22-24 Hz). Den blir verkligen slående jämn om man jämför med andra element. Det är sannolikt bland de bästa rena baselement på 8" som tillverkats. I förhållande till vad PappaBas skriver så är min slutsats att det enklaste är att låta grundinställningarna vara men att inte eftersträva en rak tonkurva med Room Gain utan en som är jämn men något stigande nedåt i frekvens. Alternativt tar man parametrarna för Ino-elementet och placerar den i en låda på 40 l med viso 33% och en avstämning på 22-23 Hz och drar i spakarna på Room Gain så att kurvan blir rak. Inte så elegant men empiriskt. Jag tror mest det är q-värden som skall justeras, inte knäpunkterna. Vi ha mer än så får man nog börja mäta upp sitt eget rum.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-26 21:35

pjocke skrev:Jag hann med att nätshoppa lite på lunchen, så jag slog till på ett CD22RN4X när jag ändå beställde element och komponenter till mina MuPPS.

EFTERLYSNING: Finns det någon i Malmö med omnejd som har lust att hjälpa till att smälla ihop en låda eller två? Kapning kan brädgården få göra eftersom skivorna ändå inte får plats i bilen okapade, men det vore kul att få lite hjälp med att fräsa, försänka och kexa. Öl finnes.

Hmm snickerihjälp blir tufft att få in i schemat. Däremot kan jag låna ut handöverfräs och kexfräs, enkla maskiner men de har funkat bra för mig: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63383. Finns i Södra Sandby.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-27 11:35

HenrikE skrev:Hmm snickerihjälp blir tufft att få in i schemat. Däremot kan jag låna ut handöverfräs och kexfräs, enkla maskiner men de har funkat bra för mig: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63383. Finns i Södra Sandby.

Det hade varit superbt! Och cirkeljigg har du också ser det ut som. Vad är stalltipset, fräsa försänkningen och ta hålet med sticksåg eller kör man det också med fräsen?

Jag satt och vred lite på min modell och kom på att jag kanske satt försänkningen till porten för nära kanten, då det bara blir 14 mm kvar där kexet ska in. Kex nr 10 är 19 mm brett, så jag antar att det räcker med 9,5 mm djupa spår för dem, så då funkar det.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-27 11:50

Kalejdokom skrev:
PontusEriksson skrev:Har du redan mätmik och ljudkort osv kan man också närfältsmäta element och port och se var avstämningen ligger.

[ Bild ]

här är en mätning som är med basreflex var ligger avstämningen på den??
Bilagor
2.jpg
2.jpg (40.71 KiB) Visad 3645 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-27 12:03

pjocke skrev:
HenrikE skrev:Hmm snickerihjälp blir tufft att få in i schemat. Däremot kan jag låna ut handöverfräs och kexfräs, enkla maskiner men de har funkat bra för mig: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63383. Finns i Södra Sandby.

Det hade varit superbt! Och cirkeljigg har du också ser det ut som. Vad är stalltipset, fräsa försänkningen och ta hålet med sticksåg eller kör man det också med fräsen?

Jag satt och vred lite på min modell och kom på att jag kanske satt försänkningen till porten för nära kanten, då det bara blir 14 mm kvar där kexet ska in. Kex nr 10 är 19 mm brett, så jag antar att det räcker med 9,5 mm djupa spår för dem, så då funkar det.

Cirkeljiggen går givetvis också att låna :)
Jag tog hålet med fräsen efter att jag hade fräst försänkningen. Jag körde en 5 eller 6 mm notfräs lite mindre än halva skivans tjocklek djupt från både fram- och baksida. Sen ökade jag djupet och fräste bort det sista men lämnade några bryggor så att mittbiten inte lossnade för tidigt. Det gick ganska snabbt och blev utmärkt.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-27 13:42

HenrikE skrev:Jag tog hålet med fräsen efter att jag hade fräst försänkningen. Jag körde en 5 eller 6 mm notfräs lite mindre än halva skivans tjocklek djupt från både fram- och baksida. Sen ökade jag djupet och fräste bort det sista men lämnade några bryggor så att mittbiten inte lossnade för tidigt. Det gick ganska snabbt och blev utmärkt.

Lysande, då får det bli det angreppssättet. Hornbach kan som sagt fräsa, men minimimått på styckena var 250 x 500 mm eller något i den stilen så det blir till att göra det själv.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-10-27 14:03

Kul projekt om jag inte skrivit innan

Just till l22 korgen så kan man använde ett lite större stål för nedsänkningen o sen sticksåga. Perfekt matchning map korgstorlek o o frässtorlek kan kolla hur stort stål jag använde tror det var 12ishmm. Det låter betydligt mindre om du fräser innan du har en låda är ett stalltips med. Har nog dokumenterat med bilder i projekt feelgood tråden. Ja ca22 o L22 cd22 har samma korg. Har fräst samtliga med min mall :mrgreen:
Hormbach är väldigt ojämna i sin sågning. Har mdf sågat därifrån som slår över 3mm på 500mm
Det är inte kul när alla sidor glipar. Turning torso wannabe typ. Ta med måttstock o mätt innan betalning.

Boom. Lär dig av kalejdokom hur man mäter basreflexavstämning, du gör fel

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-27 19:49

schmutziger skrev:Just till l22 korgen så kan man använde ett lite större stål för nedsänkningen o sen sticksåga. Perfekt matchning map korgstorlek o o frässtorlek kan kolla hur stort stål jag använde tror det var 12ishmm. Det låter betydligt mindre om du fräser innan du har en låda är ett stalltips med. Har nog dokumenterat med bilder i projekt feelgood tråden. Ja ca22 o L22 cd22 har samma korg. Har fräst samtliga med min mall :mrgreen:
Hormbach är väldigt ojämna i sin sågning. Har mdf sågat därifrån som slår över 3mm på 500mm
Det är inte kul när alla sidor glipar. Turning torso wannabe typ. Ta med måttstock o mätt innan betalning.

"Millimeterprecision" säger de själv, vilket jag tolkade som en millimeter. Förhoppningsvis inte tre. Jag ska mäta upp bitarna imorgon och se hur det blev, tänkte inte på att göra det på plats. Jag fick dock vara med under sågningen vilket jag lite skoj. Stor jävla såg har de i alla fall:

Photo 2016-10-27, 18 48 27.jpg
Photo 2016-10-27, 18 48 27.jpg (264.32 KiB) Visad 3588 gånger

22 bitar fick jag ut, nära nog fyra lådor (3,67 st för att vara exakt):

Photo 2016-10-27, 19 23 41.jpg
Photo 2016-10-27, 19 23 41.jpg (134.72 KiB) Visad 3588 gånger

Till det facila priset av 525 kr (1 st 16 mm MDF-skiva, 1 st 19 mm MDF-skiva, 15 minuter kapning) totalt, vilket ger en kostnad på 143 kr per låda.

Ang. frässtålets storlek; enligt ritning är yttermåttet på elementet 220,6 mm Ø och monteringshålet 186,4 mm Ø. Om jag inte räknar fel skiljer radien 17,1 mm mellan yttermått och monteringshål, så ett 12 mm stål kan väl inte räcka? Men jag tror jag förstår hur du menar i alla fall. Ska se om jag hittar din tråd :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-10-27 21:21

Bra pris! Var glad att de inte tog betalt per kap...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-27 21:28

Hoppas det blev lika bra kapat som när de gjorde till mina profX - det blev tokbra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-28 01:47

pjocke skrev:
Till det facila priset av 525 kr (1 st 16 mm MDF-skiva, 1 st 19 mm MDF-skiva, 15 minuter kapning) totalt, vilket ger en kostnad på 143 kr per låda.

Bra pris, tycker jag, om det blev rätt!
Don’t just do something, sit there.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-28 10:45

darkg skrev:Bra pris, tycker jag, om det blev rätt!

Det är lite som med Triss. Så länge jag inte skrapar är jag potentiellt sett miljonär. Så länge jag inte mäter har jag potentiellt sett korrekt kapade lådor. Schrödingers baslåda?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-10-28 15:48

Det är säkert bra! 3 av 4ggr har varit bra/ok o nu senast var kass. Det svåra/sura låg i att det inte var felsågat rakt utan snett...

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-28 17:06

Idag kom lite godis från Hifi kit. Lite grejer till MuPPS:arna samt 1 st CD22RN4X. Terminaler behöver man ju också, och eftersom jag hört så mycket gott om Monacor fick det bli sådana :lol:
Bilagor
Photo 2016-10-28.jpeg
Photo 2016-10-28.jpeg (189.96 KiB) Visad 3484 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-28 17:51

boom skrev:här är en mätning som är med basreflex var ligger avstämningen på den??

Vart vill du komma med detta? Du vet säkert att avstämningen ligger där baselementet har lägst konutslag (och porten samtidigt har en peak i SPL). Kanske har du en låda där porten sitter väldigt nära elementet så att mätningen inte lika tydligt visar avstämningen, eller så mäter du kanske inte tillräckligt nära konen? Vissa hävdar att man t.o.m. kan känna med handen på elementet var avstämningen ligger (vid ett långsamt sinussvep).

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-28 18:27

schmutziger skrev:Det är säkert bra! 3 av 4ggr har varit bra/ok o nu senast var kass. Det svåra/sura låg i att det inte var felsågat rakt utan snett...

Vi ligger nog närmre ok än bra här, men jag tror det ska gå. De flesta måtten är rätt eller i alla fall lika fel på alla bitar. Det kommer bli så att sidorna sticker ner lite grann under botten, så innervolymen kommer krympa cirka en halvliter. Frågan är om jag ska ge mig på att kapa till de för stora bitarna med sänksåg innan montering eller om jag ska nöja mig med att slipa ner det med maskin när lådorna sitter ihop. Det senare gör kexningen lite svårare, så eventuellt kanske jag ska nöja mig med dyckert? Känns som att det blir vanskligt att limma med bara tvingar...

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-31 15:05

Nu har jag gått och irriterat mig hela helgen på hur dåligt resultatet blev hos Hornbach. Planen just nu är att smälla ihop lådorna så gott det går och prova hur det känns med volym, avstämning etc. Känns det bra får jag helt enkelt välja att antingen köra på med lådorna som de är eller ta tag i att bygga nya och kapa själv med sänksåg. Inte mycket feelgood i lådor som inte blev som det var tänkt, så sannolikt blir det nog nya lådor vad det lider. Eventuellt med slot-port istället för rör, men det får visa sig om jag orkar strula med det när det väl gäller.

Fråga till er med lite snickarvana: skulle man kunna utgå från 19 mm MDF och såga ut sex likadana bitar med 45 graders gerade kanter och på det viset få ihop en lådan med relativt osynliga skarvar? Jag kan inte komma på varför det skulle vara en dålig idé, men man ser inte många hembyggda lådor som är gjorda på det viset så jag antar att jag missar något. Gissar att man får köra med kex av minsta storleken så man inte kommer för djupt med lamellfräsen, men annars borde det väl inte vara några bekymmer?
Bilagor
end_miter_joint_reinforced_with_biscuit.gif
end_miter_joint_reinforced_with_biscuit.gif (25.02 KiB) Visad 3418 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-31 15:39

Det är väl precisionen som krävs som stoppar det från att vara standard. Sen får man väl vara tokexakt med limmet så att de inte bygger på det, skulle jag kunna tänka mig. Borde vara lättare att fanéra i efterhand om man vill slippa skarvar.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-10-31 16:40

Jag kommer inte ihåg vilken tråd jag såg det i, men det var någon här som vek ihop en låda där alla kanter var avfasade 45 grader. Jag skulle säga att kex är lite overkill ur hållbarhetssynpunkt, vilket gör det till overkill i arbetsinsats också.

Precis som nattlorden säger så blir precisionen väldigt viktig ifall man vill få de gerade bitarna att passa ihop. Dessutom blir det vassa kanter på själva lådan som lätt kan bli stötta och då sabba hela utseendet, eller råka bäras emot en kant och sabba den. Mycket mysigare och förlåtande med lådor med rundade kanter, tycker jag.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-31 23:39

Kapa dem i 46 grader så trycks överblivet lim in i lådan.

Ja, sk viklådor behöver inte kex i hörnen. Det är helt overkill!
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-01 09:26

Nattlorden skrev:Det är väl precisionen som krävs som stoppar det från att vara standard.

Tarzan skrev:Jag kommer inte ihåg vilken tråd jag såg det i, men det var någon här som vek ihop en låda där alla kanter var avfasade 45 grader. Jag skulle säga att kex är lite overkill ur hållbarhetssynpunkt, vilket gör det till overkill i arbetsinsats också.

MagnusÖstberg skrev:Kapa dem i 46 grader så trycks överblivet lim in i lådan.

Ja, sk viklådor behöver inte kex i hörnen. Det är helt overkill!

Hehe. Viklådor får bli ett senare projekt. Jag tror inte "första gången med sänksåg" och "precision" är synonymt. Jag räddar det som räddas kan från Hornbach-bitarna så får det bli bättre byggda lådor till nästa projekt (som så klart redan snurrar i skallen).

Finns det någon undre gräns för när det blir omsidigt att fräsa hål? Jag ska ta ett 84 mm hål för basreflexporten och fräsa ur en försänkning på 110 mm, men spontant känns det som att det blir trångt att göra med cirkeljigg. Hur löser man detta bäst? Just nu lutar det åt att jag lägger försänkandet på is och tar upp hålen med sticksåg bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-01 10:19

Det gick alldeles utmärkt med min cirkeljigg. ( Kan inte visa bild på den f.n. då min provider är nere för ombyggnad sedan i helgen. :x )

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-11-01 13:40

Har fräst betydligt mindre hål än så med ghettojigg:

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-01 13:45

Ghettojiggar är helt klart underskattade.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-01 21:56

Idag lånade jag en sänksåg av en kollega och förvandlade sidorna från låda nummer tre till nya baksidor till låda nummer ett och två. Mycket smidigt verktyg. Torrmontering kändes lovande, så eventuellt kanske det kan bli två lådor av det inom kort.

joakimfors skrev:Har fräst betydligt mindre hål än så med ghettojigg:

[ Bild ]

Är det bara en pinne med ett hål på lämpligt avstånd från skäret eller hur funkar det? Du är inte sugen på att hjälpa till med fräsning av två bafflar? :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-11-02 08:42

pjocke skrev:Idag lånade jag en sänksåg av en kollega och förvandlade sidorna från låda nummer tre till nya baksidor till låda nummer ett och två. Mycket smidigt verktyg. Torrmontering kändes lovande, så eventuellt kanske det kan bli två lådor av det inom kort.

Även den billigaste sänksågen är hundra ggr bättre än slarviga byggvaruföretag.

Är det bara en pinne med ett hål på lämpligt avstånd från skäret eller hur funkar det? Du är inte sugen på att hjälpa till med fräsning av två bafflar? :)

Jepp, bara en liten plywood skiva fastskruvad i botten på fräsen där man får borra hål efter behov och sen en stålsprint i centrum på hålet som man trär skivan på. Enkelt och effektivt. Knepigast är att borra hålen i fräsplattan på rätt avstånd. Man får ha en provbit för att kolla att det blivit rätt radie. Jag brukar lyckas på tredje gången gillt om jag vill ha <1 mm precision på slutresultatet. :)

Har tyvärr inte riktigt tid att hjälpa till nu då det förbereds för flytt här hemma och jag även är föräldraledig och ska hålla reda på två små barn. Annars hade jag nog kunnat bidra. :/

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-02 20:05

Det tog lite tid att navigera sig igenom beställningsprocessen på tyska med hjälp av google translate, men det gick. En styck cirkeljigg beställd. Ska svänga förbi Harald Nyborg och se om jag kan lägga vantarna på en Bosch POF 1200 AE också, sen är det väl bara att köra.

Kan man använda handöverfräsen till att kantfräsa/fasa av lådorna?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-11-02 20:25

Ja, bara köpa lämpligt stål med kullager!

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-06 19:39

Framgång.

Photo 2016-11-06.jpeg
Photo 2016-11-06.jpeg (168.86 KiB) Visad 3761 gånger

Lådan är limmad med vitlim och spikad med dyckert. Jag drev in dyckerten med ett dorn och tvingade från ett håll i taget, 20 minuter på varje sida. Skulle haft fler tvingar kanske, men nu fick det bli som det blev. Förhoppningsvis är den tät nog. Cirkeljiggen är på väg från Tyskland, så med lite tur kan jag få baffeln färdig nästa helg. Jag insåg en konstruktionsmiss jag hade gjort på ritningen där jag satt elementet mitt på baffeln och basreflexporten nere i vänstra hörnet. Med den placeringen skulle tratten ta i sidan på insdan, och så kan vi ju inte ha det. Så nu hamnar porten under elementet istället. Terminalen jag köpte kändes billig, så jag tänkte köpa "bananhonor" och sätta i istället.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-07 16:42

pjocke skrev:Terminalen jag köpte kändes billig, så jag tänkte köpa "bananhonor" och sätta i istället.

Finns det något alternativ till Hifikits terminaler om man inte vill betala 70 spänn styck? Allt jag hittar på aliexpress är fullt med plast. Tänker mig något i den här stilen:

Dayton Audio BPA-38G.JPG
Dayton Audio BPA-38G.JPG (46.99 KiB) Visad 3712 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - limmat låda

Inläggav nuffe » 2016-11-07 17:56

Den här tycker jag är bra, eller liknande,

https://www.conrad.se/S%e4kerhets-Labhy ... 28_0222221

Tillsammans med deras labkontakt ex,

https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... debox=box3

Bra alternativ till rimliga priser, köpte just en 50 pack av den senare.

Föutsätter att man vill ha löda kablar men ändå demonterbara, rimligt lätta o löda o funkar bra.

Henrik

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-07 19:51

nuffe skrev:Bra alternativ till rimliga priser, köpte just en 50 pack av den senare.

Ser helt klart ut som ett alternativ, men funkar de i 16-19 mm MDF? I bruksanvisningen står att den passar till montering i 1-10 mm.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-07 20:18

Förslaget är grymt!

Använder alltid dem numera, och fler och fler hakar på. Sitter sådan typ i mina 75000-kronorshögtalare :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-11-07 20:20

Beror på hur du vill montera. Jag har flera gånger gjort så att borrat hål i MDFen så att den (gängan) precis gått att få i (genom att slå lite försiktigt med hammare). Först kletat trälim i hålet. Sedan har jag fyllt på med något lim eller fog på insidan (eventuellt efter lödning av kabel).

Kanske vill man ha den försänkt. Sätt den på en extra bit (mdf) som du monterar liksom inuti lådan. Med hål i lådan så pluggen som skall anslutas får plats.

PS. Jag har inte använt exakt den kontakten, men liknande.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-07 20:26

De jag har är perfekta att borra ett 12mm hål och slå in den. Lite trälim tätar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-07 20:35

Om du prompt vill ha något liknande Dayton-terminalerna fast billigare, så finns ju de här:

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... rod-p37205

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-11-07 23:44

pjocke skrev:
nuffe skrev:Bra alternativ till rimliga priser, köpte just en 50 pack av den senare.

Ser helt klart ut som ett alternativ, men funkar de i 16-19 mm MDF? I bruksanvisningen står att den passar till montering i 1-10 mm.

Ja, de funkar i hur tjock MDF som helst, inget som ska gängas på bakifrån, bara pressas på plats. Kan säkras med lite lim.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-11-07 23:51

Kalejdokom skrev:Om du prompt vill ha något liknande Dayton-terminalerna fast billigare, så finns ju de här:

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... rod-p37205

Problemet är ju att allt leder på de förslagen, med lab hylsa o kontakt är allt isolerat. Känns bättre så.... om det har nån betydelse vet jag inte.
Men det funkar bra, enkelt att montera o demontera.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 12:29

nuffe skrev:Den här tycker jag är bra, eller liknande,

Föutsätter att man vill ha löda kablar men ändå demonterbara, rimligt lätta o löda o funkar bra.

Henrik

Ännu bättre är att köra med dessa i kombination med den förstnämnda, beröringsskyddat.

Bild

Bild

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-08 13:07

RogerGustavsson skrev:
nuffe skrev:Den här tycker jag är bra, eller liknande,

Henrik

Ännu bättre är att köra med dessa i kombination med den förstnämnda, beröringsskyddat.

[ Bild ]

[ Bild ]

Det blev en liten beställning av SKS-kontakter. Tyvärr var de vinklade slut i lager så det fick bli raka, trots att de bygger typ 34 mm + kabel. Återkommer med bild när de levereras :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-08 15:17

Ska ingen nämna Speakon? Den är ju perfekt på alla sätt: sitter fast, går inte att koppla ur fas, är helt utan risk för kortslutning. Ja, ja, den är lite dyr och ser "PA" ut...

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-08 15:26

Tarzan skrev:Ska ingen nämna Speakon? Den är ju perfekt på alla sätt: sitter fast, går inte att koppla ur fas, är helt utan risk för kortslutning. Ja, ja, den är lite dyr och ser "PA" ut...

Jag gillar Speakon och har inget emot PA-utseende så det övervägde jag faktiskt :) Hade nog funkat på baslådan, men nu ska jag ha nåt som passar MuPPS:arna också tänkte jag och då blir Speakon ev. lite overkill...

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-08 15:37

pjocke skrev:
Tarzan skrev:Ska ingen nämna Speakon? Den är ju perfekt på alla sätt: sitter fast, går inte att koppla ur fas, är helt utan risk för kortslutning. Ja, ja, den är lite dyr och ser "PA" ut...

Jag gillar Speakon och har inget emot PA-utseende så det övervägde jag faktiskt :) Hade nog funkat på baslådan, men nu ska jag ha nåt som passar MuPPS:arna också tänkte jag och då blir Speakon ev. lite overkill...

Det hade ju sett fantastiskt ut, särskilt på den slutna versionen.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-08 15:41

Tarzan skrev:Det hade ju sett fantastiskt ut, särskilt på den slutna versionen.

Får väl klicka hem några chassikontakter från Thomann då... två MuPPS monterade på väggen med en fet speakon hängande undertill... varför inte :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-08 15:49

Skulle nästan gå att använda EKK som stativ... :mrgreen:

pjocke

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - fräst

Inläggav pjocke » 2016-11-12 18:06

Idag åkte jag och köpte mig en grovdammsugare och skred till verket.

Fräsjigg.jpg
Fräsjigg.jpg (213.7 KiB) Visad 3471 gånger

Jag fräste först ut för försänkningen och körde sedan hålet 9 mm från ena sidan och 9 mm från andra, sedan tog jag hål rakt igenom förutom på fyra ställen. Där efter gick det utmärkt att bryta loss den utfrästa biten och hyfsa till hålet med slippapper.

Baffel.jpg
Baffel.jpg (181.31 KiB) Visad 3471 gånger

Det tog sin lilla tid men jag måste säga att jag är nöjd med resultatet, speciellt för att vara första försöket :) Kanske att baselementet kunde varit en halv millimeter djupare försänkt, men det får vara som det är.

Försänkning.jpg
Försänkning.jpg (128.67 KiB) Visad 3471 gånger

mawes

Inläggav mawes » 2016-11-12 19:14

snyggt :) jag kör med samma fräs och jigg, funkar bra ju.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-12 21:11

mawes skrev:snyggt :) jag kör med samma fräs och jigg, funkar bra ju.

Mycket bra! Jag är förvånad över hur enkelt det var och hur bra det blev. Fattar inte att jag gått och nojat över det här :D

Är det ovettigt att placera terminalen baktill på lådan? Jag kommer som tidigare nämnts att använda labbkontakterna från SKS och de sticker ut en bit. Finns det risk att det blir placeringsproblem om den måste stå 50+ mm från väggen?

mawes

Inläggav mawes » 2016-11-12 21:41

så kan det vara att bli av med oskulden.

Ang kontakter så kan du enkelt göra en kontaktbrunn. Fräs ut ett lagom litet hål på baksidan, säg 5cm i diameter och limma sen en platta MDF på insidan av lådan som täcker hålet, den borrar du sen hål i för kontakterna. Voila!

Se till att plattan är en god del större än hålet så du får mycket limyta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-13 13:44

mawes skrev:så kan det vara att bli av med oskulden.

Ang kontakter så kan du enkelt göra en kontaktbrunn. Fräs ut ett lagom litet hål på baksidan, säg 5cm i diameter och limma sen en platta MDF på insidan av lådan som täcker hålet, den borrar du sen hål i för kontakterna. Voila!

Se till att plattan är en god del större än hålet så du får mycket limyta.
+1

Att försänka in i lådan förenklar avsevärt oavsett vilka kontakter/panel man använder.
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-13 18:42

MagnusÖstberg skrev:
mawes skrev:Ang kontakter så kan du enkelt göra en kontaktbrunn.

Att försänka in i lådan förenklar avsevärt oavsett vilka kontakter/panel man använder.

Bra tips. Det ger mig dessutom möjlighet att öva lite till med fräsen :) Återkommer med resultatet.

pjocke

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - frässtål, var köpa?

Inläggav pjocke » 2016-11-14 22:09

Jag skulle vilja ha en mallfräs, dvs en säg 8 mm notfräs med ett kullager ovanpå, så man kan kopieringsfräsa från en mall man lägger ovanpå arbetsstycket. Dessutom skulle jag vilja ha en 45 graders fasfräs och en kanske 3 mm notfräs. Var köper jag detta billigt? Jag kommer ju sannolikt inte direkt slita på stålen, så 3-400 spänn styck känns väl styvt.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-11-14 22:27

Problemet med de billiga är att kullagret skär snabbt. Köp de dyra är min rekommendation.

Henrik

PS nu när du har en fräs kan du göra andra snygga snikerier då kan de dyra fräsarna vara bra att ha.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-14 22:36

Nu kanske just de frässtål du söker inte finns där, men jag tänkte bara säga att kullagren i dessa billiga frässtål från jula inte skurit sig än för mig. Jag har en ganska stor avrundare, en 45° avfasning, en kantfras med kullager därifrån.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... /frasstal/

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-11-14 22:59

Har "förstört" flera saker på billiga frässtål.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-11-14 23:11

Ett kullager exploderade i helgen för mig, JULA frässtål.
Hade fler lager så det var inte hela världen, lite extra spackling drog det dock med sig... :?
Dom är billiga och detta bör man ha i åtanke. Bättre märken är betydligt skarpare och "driftsäkra", men så kostar dom avsevärt mer också.

/Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-14 23:22

pjocke skrev:Jag skulle vilja ha en mallfräs, dvs en säg 8 mm notfräs med ett kullager ovanpå, så man kan kopieringsfräsa från en mall man lägger ovanpå arbetsstycket. Dessutom skulle jag vilja ha en 45 graders fasfräs och en kanske 3 mm notfräs. Var köper jag detta billigt? Jag kommer ju sannolikt inte direkt slita på stålen, så 3-400 spänn styck känns väl styvt.

Jag köpte ett set på Biltema och kör försiktigt. De har hållt i många år.

Det är dock kul att fräsa så köp bra skit är mitt tips. Du har redan sparat in den kosten på att fräsa själv ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-11-14 23:38

pjocke skrev:Jag skulle vilja ha en mallfräs, dvs en säg 8 mm notfräs med ett kullager ovanpå, så man kan kopieringsfräsa från en mall man lägger ovanpå arbetsstycket. Dessutom skulle jag vilja ha en 45 graders fasfräs och en kanske 3 mm notfräs. Var köper jag detta billigt? Jag kommer ju sannolikt inte direkt slita på stålen, så 3-400 spänn styck känns väl styvt.

Jag brukar köpa Cobolt frässtål från Tool Trust AB, tycker deras stål överlag håller bra kvalitet och priset är helt ok. Billiga stål brukar inte vara så kul alla gånger, framförallt de med kullager. Har varit med om massa saker, allt från att kullagret inte har samma diameter som stålet, lager som skär, skruvar som lossnar mm mm. Har du tänkt använda sakerna mer än en gång så lägg några kronor extra och köp ett snäpp eller två över Biltema.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-14 23:46

Har ett set sådana också när jag tänker efter. Har inte fallerat heller.

Anledningen att jag skulle tänka två gånger innan jag köpte Biltema är att deras stål idag inte alls är samma som när jag köpte och de nya har jag aldrig använt. De är billigare idag än när jag köpte, fast det är massa år sedan...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2016-11-15 00:48

Jag tror att alla stål är bättre än Julas. Har pajat ett par av deras aldrig några andra. Testade ok är luna samt biltema set inköpt för drygt 5 år sedan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-15 07:44

Jag handlar på Toolbox. Dom har "allt" och jag är helnöjd med deras fräsar:

http://iis.toolbox.se/shop/templates/pr ... oupGuid=45

I våras köpte jag t.ex. denna kopierfräs till mina senaste dipoler. Perfa:

http://iis.toolbox.se/shop/templates/pr ... upGuid=152

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-15 10:47

Tack för all input! Känns som att det blir till att köpa kvalitet... :) Eventuellt kanske jag kan nöja mig med att använda kopieringsringen till kopieringsfräsningen.

Ang. fasfräsen funderar jag på hur man gör när man kommer till slutet av arbetsstycket. Då har ju stödlagret inget att vila på. Finns det något trick att ta till här?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-15 11:40

Ta det lugnt om du skaffar 3 mm notfräs, det är lätt att köra sönder så smala!
Don’t just do something, sit there.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-16 21:54

Jag hade tänkt dämpa min lilla låda med glasull, men eftersom man måste köpa typ en hel bal kör jag nog på fårull istället. Hur skiljer sig isotermiseringsförmågan mellan dessa två? Lådan är simulerad på 33% viso vilket skulle motsvara att fylla den till hälften med glasull. Det vore käckt att veta ungefärlig åtgång i gram räknat...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-11-17 02:09

Bosch brukar ha högsta kvalitet på allt vad skärande verktyg heter. Allt från sågklingor, blad till multimaskiner, och frässtål är finfina grejor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-17 09:26

paa skrev:Bosch brukar ha högsta kvalitet på allt vad skärande verktyg heter. Allt från sågklingor, blad till multimaskiner, och frässtål är finfina grejor.

Det lutar åt att det blir Bosch. Ett 45-graders fasstål till att börja med, så får resten komma senare. Tror jag kan fräsa ett rektangulärt hål med rundade hörn med mothållet om jag är noggrann, så mallfräsen får vänta. Tanken var att bygga kontaktbrunn med hål - mellanlägg - botten, typ... men det blir nog bara hål och botten. Så att säga. Om nån förstår vad jag yrar om :D Nästa bygge kanske blir mer ambitiöst. Notfräsen var tänkt till att fräsa ur ett snyggt spår runt baffeln som jag sett Aerob göra i någon byggtråd. Det kan också vänta till nästa bygge... :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-11-18 09:32

MagnusÖstberg skrev:Har ett set sådana också när jag tänker efter. Har inte fallerat heller.

Anledningen att jag skulle tänka två gånger innan jag köpte Biltema är att deras stål idag inte alls är samma som när jag köpte och de nya har jag aldrig använt. De är billigare idag än när jag köpte, fast det är massa år sedan...

+1, Biltema hade mycket bra frässtål för 6-7 år sedan, de var st förpackade och ganska dyra jämnfört med vad de har idag. Köp inte dagens stål.

Henrik

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-21 21:07

Mancold! Vilket öde.

Mitt slutsteg dröjer sig kvar hos den som skulle reparera det pga anledning. Oklart i nuläget när jag kan tänkas återse det. Hur mycket kräm behöver man för två basar av detta slag? 100W per kanal eller mer?

Passar även på att bumpa min tidigare fråga:

pjocke skrev:Jag hade tänkt dämpa min lilla låda med glasull, men eftersom man måste köpa typ en hel bal kör jag nog på fårull istället. Hur skiljer sig isotermiseringsförmågan mellan dessa två? Lådan är simulerad på 33% viso vilket skulle motsvara att fylla den till hälften med glasull. Det vore käckt att veta ungefärlig åtgång i gram räknat...

Användarvisningsbild
HenrikE

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - moff och driv.

Inläggav HenrikE » 2016-11-21 22:19

Om du inte redan har läst den så gå igenom den här tråden:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=40658
Den tråden tycker jag borde vara sticky..

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-22 08:08

HenrikE skrev:Om du inte redan har läst den så gå igenom den här tråden:

Tro det eller ej, men den har jag läst :) Optimal densitet finns angiven i första inlägget och för ull anges den till 23 gram per liter. Det ger 1150 gram på en 50-liters låda. Spontant känns det som mycket ull, men det kanske stämmer?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-22 09:13

pjocke skrev:
HenrikE skrev:Om du inte redan har läst den så gå igenom den här tråden:

Tro det eller ej, men den har jag läst :) Optimal densitet finns angiven i första inlägget och för ull anges den till 23 gram per liter. Det ger 1150 gram på en 50-liters låda. Spontant känns det som mycket ull, men det kanske stämmer?

Onödigt dyrt för ändamålet också. Materialet "madrass" var ju nästan lika bra på att sänka q-värdet, och det är betydligt mer lättarbetat ifall inte hela lådan ska fyllas.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-22 16:56

Tarzan skrev:Onödigt dyrt för ändamålet också. Materialet "madrass" var ju nästan lika bra på att sänka q-värdet, och det är betydligt mer lättarbetat ifall inte hela lådan ska fyllas.

Jo, den aspekten ska man inte underskatta. Det får bli madrass. VYSSA SNOSA verkar vara den som gäller med tanke på att den ser ut som en äggkartong:

ikea-vyssa-snosa-large.jpg
ikea-vyssa-snosa-large.jpg (8.76 KiB) Visad 4054 gånger

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-22 19:38

Från moff-tråden:

Allram skrev:Varje materials optimala densitet i lådan har fastställts genom att mer och mer material har fyllts på tills man når ett resonansfrekvensminimum innan resonansfrekvensen stiger igen, pga för hårt packat dämpmaterial.

2. IKEA-madrass 16g/l

Vyssa Snosa väger cirka 1170 gram, vilket ger 1625 gram per kvadratmeter. Om jag täcker hela lådan invändigt utom baffeln åtgår 0,502 kvadratmeter madrass, vilket ger 845 gram. Lite i överkant, men man kan väl spara ut lite runt basreflexröret eller så så det landar på 800 exakt. Bra idé eller ska jag placera mer dämp någon annanstans?

(Detta inlägg har jag redigerat tusen gånger.)

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-24 14:42

Ska portarna räknas med i längden på basreflexröret? Gissar ja.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-27 16:53

Varför blir det så här? Kan det vara för att dammsugaren sög dåligt och spåret blev fyllt med damm? Jag provade köra både snabbare och långsammare men det blev brända skär i alla fall. Ska rengöra dammsugarens filter och se om det blir bättre nästa gång.

Oavsett vad - är stålet förstört?

Bränt stål.jpg
Bränt stål.jpg (90.01 KiB) Visad 3884 gånger

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - Vad hände med fräsen?!

Inläggav joakimfors » 2016-11-27 18:45

Körde du för djupt? Hög rotationshastighet och litet skärdjup brukar vara vägen till framgång då man fräser. Tar man för djupt så blir det ofta för varmt oavsett hur man gör. Borde dock gå att rengöra det där men kräver lite svett och gnuggande.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-27 19:09

joakimfors skrev:Körde du för djupt? Hög rotationshastighet och litet skärdjup brukar vara vägen till framgång då man fräser. Tar man för djupt så blir det ofta för varmt oavsett hur man gör. Borde dock gå att rengöra det där men kräver lite svett och gnuggande.

Jag körde tre pass 5-6 mm djupt ungefär med . Det gick bättre efter att jag rengjort dammsugarfiltret och blev av med dammet. Jag ökade även hastigheten från 2,5 till 3. Oklart vad det innebär i RPM, men enligt instruktionsboken skulle det vara lagom för fiberboard. Jag hittade även tips på nåt byggforum om att fräsa med högre "matningshastighet" så jag gjorde det också. Sista två fräsningarna blev bra, men stålet fransar kanten lite nu när det sitter fastbränt damm på det. Får se om det går att rädda med stålull kanske.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-11-27 21:42

Tror stålull är en dålig idé. Du vill ju inte förstöra eggen. Hartslösare alternativt t-röd är nog melodin.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2016-11-30 00:33

Högre hastighet på stålet och lägre matningshastighet, och som sagt, inte för djupt.
Börjar det lukta bränt är stålet slött, eller för dålig fart, eller för mycket matning, det har hur som helst inte med dammsugaren att göra :)

Sen är det skillnad på stål och stål. Jag har fortfarande en billig sats kvar där jag använder vissa av stålen ibland. 3 av tio kunde jag slänga direkt då de inte ens var balanserade och förmodligen livsfarliga! Men, vissa av dem håller...
Sen har jag knäckt dyra stål också med för hög matning och dålig fart :oops:

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-11-30 09:56

Tack för tips och råd ang. fräsningen. Jag får helt enkelt ta en titt i instruktionsboken och se vad hastighetsinställningarna motsvarar i RPM och vara lite nogrannare nästa gång.

Ikväll tänkte jag limma ihop en andra låda eftersom jag fick material över och fräste en ny baffel mest för att det var kul. Jag funderade på om jag skulle provspela omålat, men eftersom jag köpt en basport som ska limmas fast får jag nog vänta med det tills att jag målat. Eventuellt borde jag kanske kört på den större porten som skruvas i baffeln, men den fick inte riktigt plats så det blev som det blev. Tänkte täta port och terminal från insidan med latexfog, borde väl funka?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-11-30 19:44

Jag skulle nog faktiskt gissa på motsatsen till Bjorn_, alltså att du kört på för högt varvtal och med för låg matningshastighet. En sak med handöverfräsar är att det är ganska svårt att mata för snabbt, således kan det vara vettigt att istället hålla nere varvtalet. Något att också ha i åtanke när man fräser är att varvtalet i sig inte säger särskilt mycket, det som är väsentligt att hålla koll på är periferihastigheten, alltså den hastighet som den skärande eggen håller. Ett 20mm notstål har alltså dubbelt så hög periferihastighet som ett 10mm notstål trots att dom körs på samma varvtal.

Egentligen är fräsning något som kräver att man tar en hel del i beaktning, t.ex antal skär och dess utformning, diameter på verktyget, materialet man bearbetar, varvtal, matning mm men för en handöverfräs brukar man komma ganska långt med hjälp av sin hörsel och sin känsel. Skriker stålet och/eller vibrerar så är något fel, ryker det så är något fel. Stålet kan förvisso vara slött men MDF är så mjukt att man nästan skulle kunna fräsa i det med en glasspinne... Att inte avverka för mycket utan hellre ta ett par passager när det är möjligt är att alltid föredra.

Ta en skräpbit och gör lite experiment med olika hastigheter så märker du snart var du har din sweetspot för just det stålet.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-11-30 20:16

Försökte hitta någon vettig läsning i ämnet och hittade det här: http://www.newwoodworker.com/rtrbitspds.html

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-12-01 09:44

Aerob skrev:Försökte hitta någon vettig läsning i ämnet och hittade det här: http://www.newwoodworker.com/rtrbitspds.html

Ta en skräpbit och gör lite experiment med olika hastigheter så märker du snart var du har din sweetspot för just det stålet.

Tack, Aerob! Ska läsa och experimentera lite i helgen.

Igår satte jag ihop den andra lådan. Denna gång med ramspännare(?) utan dyckert. Det var meckigt och blev kladdigt. Förhoppningsvis har tillräckligt mycket lim hamnat på tillräckligt rätt ställe för att det ska hålla ihop. Snyggt blir det inte, men med lite fasade kanter och ytskikt ska de nog tåla att tittas på.

Massproduktion.jpg
Massproduktion.jpg (199.61 KiB) Visad 6102 gånger

Stor och liten.jpg
Stor och liten.jpg (184.55 KiB) Visad 6102 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-12-01 10:37

Jag brukar limma en kant i taget med en hörn-tving

Nåt sånt här,
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvs ... 000018516/

Samt en torr montering först så allt är ok.

Blir inte så mycket kladd då och det går rimligt fort.

Henrik

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-12-01 11:34

nuffe skrev:Jag brukar limma en kant i taget med en hörn-tving

Ja, det hade nog kunnat funka. Botten- och bakstycke är "infällda" mellan ovandel och sidor, men det hade säkert gått att få ihop det ändå om man bara limmar i rätt ordning. Jag får överväga det till nästa projekt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-12-01 12:19

nuffe skrev:Jag brukar limma en kant i taget med en hörn-tving

Nåt sånt här,
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvs ... 000018516/

Samt en torr montering först så allt är ok.

Blir inte så mycket kladd då och det går rimligt fort.

Henrik

Det är ju ett kostnadseffektivt sätt... själv skaffade jag fyra sådana och fyra av en mindre fjäderbelastad variant och gjorde hela på en gång..

pjocke

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - limmat lite till

Inläggav pjocke » 2016-12-19 10:20

Här ekar flitens lampa med sin frånvaro. Frässtål och slippapper ligger redo att användas, nu är det bara tid som behövs.

Jag har lagt inköpet av MiniDSP på hyllan tills vidare och kommer att köpa en 2.1-förstärkare från Kina istället. Den har någon form av aktivt lågpassfilter på kanalen för subwoofer, det får duga.

pjocke

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - "snickrar" vidare

Inläggav pjocke » 2016-12-26 14:00

Today I've learned...

...att det inte är en speciellt bra idé att fasfräsa spikade lådor.

idiot.jpg
idiot.jpg (149.63 KiB) Visad 5879 gånger

Som av en händelse byggde jag ju två lådor, varav den ena med enbart lim, så den har nu försetts med baffel. Med lite tur kanske jag hinner återuppta fräsandet imorgon, förutsatt att stålet höll.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-12-27 16:43

Fasfräst. Resultatet får klart underkänt. När jag limmade baffeln spände jag skruvtving mot bakstycket som lossnade och trycktes in i lådan, så det får jag spika och täta ordentligt inifrån. Det känns som att jag snart gjort alla fel man kan göra i ett sådant här projekt...

fasansfullt.jpg
fasansfullt.jpg (176.64 KiB) Visad 5829 gånger

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-12-28 08:49

Tror jag inte du gjort. Å andra sidan är sådant bra läropengar till nästa gång.
Tycker det ser bra ut på bilderna!

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-12-28 10:31

Emanuelgbg skrev:Tror jag inte du gjort. Å andra sidan är sådant bra läropengar till nästa gång.
Tycker det ser bra ut på bilderna!

Tack för det! Det är så jag försöker tänka också, att man lär sig av sina misstag. Nästa gång ska jag konstruera lådan smartare, kapa virket själv och limma med kex.

Nu är det bara slipning, spackling och målning kvar innan det är dags att mäta in längden på basreflexröret. Kan nog bli provspelning innan våren... :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-28 12:37

pjocke skrev:
HenrikE skrev:Kanske går att ordna, antalet lamellfräsar här på forumet är nog ganska hyggligt. Var bor du?

Jag bor i Malmö.

MagnusÖstberg skrev:Det finns rätt mycket fräsar för håltagning med - inte osannolikt att någon har båda verktygen!

Jag gillar hur du tänker. Jag skulle nog lita mer på någon som byggt högtalare tidigare än någon som spenderar dagarna med att fräsa hål för diskhoar... :)

Hur som helst, här kommer simulering av de tre elementen som nämns i tråden. L22RN4X/P (grön), L22RNX/P (blå) samt CD22RN4X (röd) i 50,653 liters låda avstämd till 23 Hz (lägre än så blir svårt då röret blir längre än lådan) med 33% isotermisering samt Basta!s inbyggda room gain med standardinställningar.

Jag skulle undvika den röda kurvan. Den kommer att ge en oartikulerad bas.

Dock är det inget fel på det elementet, det är lådvolymen som är för stor för elementet bara. Minskar du lådvolymen så kommer ljudkvaliteten av öka avsevärt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-28 12:40

Oj, inser just att det skrivits fyra sidor inlägg sedan det inlägg som jag skrev skrivits. Nåja, mitt inlägg kommenterar alltså kurvorna på sidan ett, som av någon anledning inte kom med i citatet.

Vh, iö

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-12-28 13:04

IngOehman skrev:Jag skulle undvika den röda kurvan. Den kommer att ge en oartikulerad bas.

Oj, inser just att det skrivits fyra sidor inlägg sedan det inlägg som jag skrev skrivits.

:lol:

Dock är det inget fel på det elementet, det är lådvolymen som är för stor för elementet bara. Minskar du lådvolymen så kommer ljudkvaliteten av öka avsevärt.

Tack för tipset, även om det kom lite väl sent. Vad är det i kurvan som avslöjar den oartikulerade basen? Grupplöptiden?

En mindre låda hade varit trevligt, absolut, men det kan kanske bli svårt att behålla 23 Hz avstämning då...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-28 13:51

Ja, grupplöptiden, i kombination med att registret just där grupplöptiden är stor även är betonat.

Det kan förmodas vara svårt att skilja hörbara affekter som beror på grupplöptidsproblem om de som beror på betoning, men det går faktiskt utmärkt väl att skapa grupplöptidsproblem utan betoning, vilket gör att man kan undersöka hörbarhet för endast detta. Och då finner man att själva grupplöptiden från mer eller mindre resonanta HP-funktioner faktiskt är det mindre problemet - trots att man hör det som just en orytmiskhet och oartikulation.

Vh, iö

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-12-30 09:44

Tack för input, Ingvar. Jag har simulerat två mindre lådor som pga basreflexrörets längd fått en något högre avstämning än jag tänkte mig från början. Grafen visar respons med Basta!s room gain aktiverat.

Jag vet inte om grupplöptiden sänks tillräckligt för att det ska vara värt att skrota lådan jag byggt och börja på ny kula, eller om jag helt enkelt borde valt ett annat element från början. De mindre lådorna ger ju också avsevärt sämre respons i den lägre änden av registret...
Bilagor
Screen Shot 2016-12-30 at 08.13.31.png
Screen Shot 2016-12-30 at 08.13.31.png (130.12 KiB) Visad 5619 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-12-30 11:25

Sämre respons?

Själv tycker jag att den gröna kurvan i sammanhanget ser bäst ut, men jag skulle nog höjt avstämningen till kanske 27Hz.
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-12-30 11:49

MagnusÖstberg skrev:Sämre respons?

Respons är kanske fel ord, men den gröna kurvan är ju 2 dB lägre vid ~20 Hz menar jag.

Själv tycker jag att den gröna kurvan i sammanhanget ser bäst ut, men jag skulle nog höjt avstämningen till kanske 27Hz.

Ska testa det också och se hur det blir, sen kör jag nog till K-Rauta och köper en "GDS-skiva" och börjar om...

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-12-30 13:58

Grön kurva visar låda på 43 liter avstämd till 27 Hz, röd visar det jag byggt efter nu. Ljudnivå och grupplöptid peakar inte längre vid samma frekvens, jag vet inte om det var det som avsågs med att grupplöptiden är stor där registret är betonat?
Bilagor
Screen Shot 2016-12-30 at 12.52.35.png
Screen Shot 2016-12-30 at 12.52.35.png (128.16 KiB) Visad 5577 gånger

pjocke

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - Gör om, gör rätt?

Inläggav pjocke » 2017-01-03 11:14

Funderar på att frångå kubformen och bygga en låda som passar under stringhyllan istället. Måtten skulle då bli BxHxD 690x280x220 mm och 42,5 liter. Tanken var att sätta elementet på ena kortsidan och porten på andra och sedan placera lådan kloss mot väggen. Alternativt kan elementet sitta riktat framåt men porten åt sidan om det gör någon skillnad..

Åsikter om detta? Och åsikter om den gröna kurvan ovan? :)

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-10 17:50

Jag har bestämt mig för att skrota de kubiska lådorna jag byggt och ge mig i kast med en sista variant enligt bilden nedan. Den kommer att baseras på 295 mm breda MDF-skivor som finns i bygghandeln. På det viset behöver jag bara oroa mig för ett av måtten när jag kapar dem. Volymen landar på knappt 39 liter.

annorlåda.png
annorlåda.png (55.49 KiB) Visad 5425 gånger

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2017-01-10 18:13

Även om jag förstår vitsen med att använda hyllplan så tycker jag att du borde göra dem djupare för att få plats med ett tillräckligt långt basreflexrör. Då blir du friare att prova dig fram till lämplig avstämningsfrekvens.

Vill du nödvändigtvis använda hyllplan så kan du använda både 295 och 395 mm hyllplan och göra dem t.ex. 333 mm breda, 395 mm djupa och sen anpassa höjden till önskad volym. 420 mm ger ca 40 liter.

Bitarna skulle då bli:
Sidor: 420x395 mm
Baffel och bakstycke: 420x295 mm
Topp och botten: 357x295 mm

Tror hursomhelst att du vill ha längre än 25-26 cm långt rör (om du kör 3") som ju är vad som maximalt får plats i de lådorna.

/Erik
du förtjänar!”

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-10 22:27

Erik_Johansson skrev:Vill du nödvändigtvis använda hyllplan så kan du använda både 295 och 395 mm hyllplan och göra dem t.ex. 333 mm breda, 395 mm djupa och sen anpassa höjden till önskad volym. 420 mm ger ca 40 liter.

Självklart! Tack för det tipset. 395 mm djup känns ju onekligen vettigare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-10 23:17

eftersom du nu har lådor byggda så tycker jag du ska experimentera lite vilken volym och avstämning som låter bra. testa lite olika längder på rör och fyll upp lådan för att minska volymen.

jag tycker att ca 35 liter akustisk volym verkar vettigt, inte mer. En avstämning runt 25 Hz ser ut att kunna bli bra i det fallet (ca 490mm för en 69mm diameter port. Porten tar i det fallet upp ca 2,3 liter och elementet antar jag stjäl ca 2 liter? Med lämplig mängd dämpmaterial i lådan så kanske den fysiska volymen bör vara ca 35 liter.
Mvh
Magnus

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-11 10:13

35 liter känns spontant väldigt trångt. Jag tänker mig att baffeln får vara 295x333 mm och att ID då blir BxH 295x257. För 35 liter krävs därmed ett innerdjup på 460 mm, vilket med baffeln inräknat ger möjlighet till ett 479 mm långt basreflexrör, men då sitter den inre öppningen dikt an mot den bakre väggen. Eftersom baffeln blir för liten för att få plats med både element och basreflexport kommer porten att få sitta på baksidan, och eftersom elementet tar 71 mm av det inre djupet i anspråk kan röret därmed vara max 408 mm långt. Vid 25 Hz avstämning föreslår Basta! ett 392 mm långt rör, vilket ger 16 mm frigång mellan röret och magneten. Är det tillräckligt?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-11 10:55

pjocke skrev:35 liter känns spontant väldigt trångt. Jag tänker mig att baffeln får vara 295x333 mm och att ID då blir BxH 295x257. För 35 liter krävs därmed ett innerdjup på 460 mm, vilket med baffeln inräknat ger möjlighet till ett 479 mm långt basreflexrör, men då sitter den inre öppningen dikt an mot den bakre väggen. Eftersom baffeln blir för liten för att få plats med både element och basreflexport kommer porten att få sitta på baksidan, och eftersom elementet tar 71 mm av det inre djupet i anspråk kan röret därmed vara max 408 mm långt. Vid 25 Hz avstämning föreslår Basta! ett 392 mm långt rör, vilket ger 16 mm frigång mellan röret och magneten. Är det tillräckligt?

Ja det är ju lite svårt förstås. Det är ju det som är kruxet med element med T/S som dikterar små lådor.
Ett alternativ kan vara att bygga slitsport. En sådan kan ju göras med något mindre area utan att den blir överbelastad.
En böjd port kan ju också vara ett alternativ förstås.

Att avsluta röret i närheten av baselementet är inte att rekommendera.

Men frågan är ju hur T/S ser ut i verkligheten. Databladets siffror är förmodligen inte rätt. Vet inte hur väl seas brukar vara. Scan-speaks element kan ju tex skilja sig väldigt mycket från databladet..
Mvh
Magnus

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-11 12:36

Slitsport har jag varit sugen på, om inte annat så för det rent estetiska. Samtidigt är ett rör klart enklare att anpassa vid utprovning av avstämningen så den hamnar rätt. Just nu känns det som att jag tagit mig allt för mycket vatten över huvudet och att jag borde kört på en sluten låda redan från början, men skam den som ger sig. Ska titta på slitsport.

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-11 16:01

En slits på 12x200 mm skulle behöva vara 242,5 mm lång. Tar man Troels Gravesens teorier i beaktande skulle den inte bli mer än cirka 170 mm lång. Frågan är dock hur mycket man vågar chansa här. Det är ju klart meckigare att bygga om en slitsport än ett rör...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-11 21:38

Mycket trial and error med slitsport innan den blir iktikt bra.

Paa är forumets okrönte slitskung!
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-12 10:25

Återstår att se om jag orkar slutföra det här projektet. Just nu tar sjukdom i familjen upp större delen av min energi, så eventuellt hamnar baslådan i malpåse tills vidare. Ska se till att måla mina MuPPS:ar så jag kan spela lite musik i alla fall, så får baslådan bli när det blir. Om det blir. Lite sugen på ett Troels-projekt istället nästa gång...

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-01-13 16:38

Blev själv litet sugen på slitsport efter att ha snubblat över denna:

https://www.youtube.com/watch?v=PDYHca8f4fY

Tänker iofs som dig gällande avstämningen. Kanske man får tillverka en sektion med samma mått som slitsen som man pressar mot lådan med tvingar för utprovning,
sedan förlänga invändigt på samma sätt. Mja. Vet inte.
HIFI är det nya varg.

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-15 13:45

Jag vägrar ge upp. Med viss presspassning får element och port plats på en baffel med måtten 295x333 mm. Topp, botten och sidor blir då 295x520mm. Innermåtten blir 295x257x520, dvs 39,4 liter. Om jag skippar den inre tratten på basreflexröret får allting plats och dimensionerna blir ok. Enligt Troels vent tuning blir längden på basreflexröret 405 mm utan inre tratt vid 25 Hz avstämning.

40 liter djup.png
40 liter djup.png (34.74 KiB) Visad 1515 gånger

40 liter djup baffel.png
40 liter djup baffel.png (28.03 KiB) Visad 1513 gånger

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Re: Oskulden - CD22RN4X i BR - Nu då?!

Inläggav PappaBas » 2017-01-15 14:04

Jag skulle ha med den invändiga tratten med då den förhindrar turbulens, förkorta röret motsvarande 2cm eller vad det blir istället. Porten bidrar också till längden på basreflexröret.
Ligger mynningen nära bakväggen har jag för mig att det blir som om den effektiva längden på basreflexröret förlängs.

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-15 17:19

Om jag använder den stora DLS-porten på utsidan och den lilla på insidan kommer röret för nära sidan/botten för att porten ska få plats på insidan. Om jag däremot använder den lilla porten på både in- och utsidan fungerar det, men med nöd och näppe vilket kan ses på den undre bilden. Det kanske kan funka ändå.

Screen Shot 2017-01-15 at 16.16.40.png
Screen Shot 2017-01-15 at 16.16.40.png (36.49 KiB) Visad 1486 gånger

Screen Shot 2017-01-15 at 16.16.54.png
Screen Shot 2017-01-15 at 16.16.54.png (30.52 KiB) Visad 1486 gånger

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-19 13:12

Energin tryter, men huvudet snurrar på. Om man skulle bygga en sluten låda till dessa element, vad skulle vara en vettig volym att sikta på då? I SEAS datablad är mätningar gjorda på 21 liter, men jag vet inte hur det skulle funka i verkliga livet. Funderar på att slänga ihop en sluten låda och eventuellt återuppta basreflexbygget när det finns mer tid och ork.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-19 16:04

du har en minidsp eller hur var det?
Den slutna lådan kan ju kompenseras så du får ut bra med output för lägre frekvenser. Du får bara ut ca 97 dB vid 20Hz ur en låda, men på lägre volym får du ju ändå en väldigt bra utfyllnad nedåt.
Vet inte hur högt du spelar men spelar du ca 75 dB så kommer de två baslådorna ändå ha en del headroom (typ 20 dB) kvar.

Men utan en dps låter de kanske inte så imponerande
Mvh
Magnus

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-20 16:24

Kraniet skrev:du har en minidsp eller hur var det?

Men utan en dps låter de kanske inte så imponerande

Jag hade tänkt skaffa en men kanske inte till den här anläggningen. Jag har köpt en kinaförstärkare med subwooferkanal med lågpassfilter, så mer signalbehandling än så är det inte tal om. Så det får väl bli att hålla kvar vid basreflexprincipen. Verkar svårt att komma under 40 liter med en avstämning under 30 Hz, så jag lär göra ett försök på den volymen vad det lider så får vi se hur det blir.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2017-01-20 23:17

Jag vet hur det känns :) var i samma vånda när jag byggde mina. Men till slut får man bara bestämma sig och bygga och se vad det blir.
Rummets beskaffenhet spelar i slutändan större roll än några liter hit eller dit.
Är nyfiken på hur det skulle låta med din avstämmning. Jag kör någonstans lite under 50l med en avstämmning på 26Hz. Men fick i mitt rum ändå höja upp djupbasen 3-4dB för att det skulle låta bra.

Återgå till DIY-forum